T t it De Duilsche volksauto. Het Kroatische vraagstuk opgelost. Slechte organisatie van de uitgifte der rijbewijzen. Berekeningen, die niet klopten. De arbeiders en de kleine middenstanders verdienen te weinig om het wagentje te kunnen aanschaffen. Andere gevaren. Het nationaal-socialistische „Onze Vader" De sterkte van het Britsche leger. Gifmengers. De Poolsche oplichter Wreszynski tot vier jaar gevangenisstraf veroordeeld. (Van o n g e n correspondent) Berlijn, 24 April. Er is wellicht geen volk ter wereld, dat zooveel belang in motoren stelt als het Duitsche. Misschien zal onze Nederlandsche jeugd daartegen protesteeren en dan sta ik natuurlijk met mijn mond vol tanden, want ik beken niet uit eigen ervaring te weten, of onze jongens net zoo verslaafd zijn aan alles wat met motoren, motorfiet sen, auto's, motorbooten enz. te maken heeft als de Duitsche. Maar ik wil nu voor- loopig maar aannemen, dat zulks niet vol komen het geval is. En dat zal ook wel de waarheid zijn. Want Duitsche jongens zijn altijd verliefd geweest op alles, wat met de techniek samenhangt. Ze zijn heden ten dage dan ook meer dan ooit hartstoch telijke soldaten, omdat de weermacht zoo bij uitstek een technisch karakter heeft ge kregen. Het is voor den jongen, dienstplich tigen Duitscher zijn heele lust en zijn heele leven, de bediening te leeren beheerschen van al die ingewikkelde instrumenten, die men verfoeit als men er aan denkt, dat ze ten slotte menschenlevens bedoelen te ver nietigen, maar die men dan weer eerbiedigt uit de overweging, dat ze daardoor het va derland, het eigen volk, het eigen gezin en het eigen bezit willen verdedigen. De jonge Duitsche soldaat is tegenwoordig vooral technicus. Hij moet van alles en nog wat op de hoogte zijn, en het is geen won der, dat hij zeker twee jaren onafgebroken moet dienen om een volledig afgericht sol daat te worden. Maar over het soldatenleven jn Duitsch- land wil ik het ditmaal niet hebben. Wel over het automobilisme, het verkeer met motorkracht. En daar hoort de technische aanleg der Duitschers dan natuurlijk bij. Want het enorm toegenomen auto-verkeer in dit groote en uitgestrekte land met zijn dagelijks grooter wordend net van prachti ge auto-snelwegen moet nu eenmaal samen gaan met een aangeboren neiging der be volking, zich door middel van de techniek snel en steeds sneller te bewegen, willen de grootsche plannen der regeering ook wer kelijk tot vruchtbare ontplooiing komen. Er bestaat in Duitschland een groot NS KK, dat wel zeggen: National Sozialisti- scher Kraftfahrer Korps, een gemotoriseer de combinatie van S.A.- en S.S.-mannen dus een lichaam, dat niet alleen volwassen man nen op semi-militaire wijze bijeen houdt, voortdurend oefent vooral in beweging los van de begane wegen, maar dat er ook voor zorgt, dat de jeugd leert motorrijden en autobesturen, onafhankelijk van de vraag, of de ouders hun 18 jaar oud geworden kinderen zelf in de gelegenheid kunnen stel len, aan het stuur te zitten en zich in het terrein te oefenen. Men streeft hier te lan de naar het ideaal, dat alle dienstplichti gen, op het oogenblik waarop zij voor eer hebben, met als gevolg daarvan weer een dalen der prijzen voor de goedkoopste klei ne auto's van Engelsch, Fransch, Ameri- kaansch en Italiaansch fabrikaat. Er dreigen echter nog andere gevaren: in de eerste plaats dat der garages en der openbare parkeerplaatsen. Reeds heden zijn in Berlijn en andere groote Duitsche steden op geen stukken na voldoende ga rages aanwezig, wat er toe heeft gevoerd, dat in het centrum der steden tot M 50 per maand voor een afgesloten box moet worden betaald en honderdduizend en meer auto's op straat moeten overnachten, terwijl men eveneens niet weet, waar men overdag in drukke winkelwijken zijn wa gen moet neerzetten, wil men nog eenig nut van het autoverkeer hebben. Een tweede gevaar is het ontbreken van geschoold personeel der reparatie-inrich tingen, ondanks de sterke neiging der jon ge Duitsche arbeiderskinderen, zich op dit werk te storten. De enorme weermacht heeft vrijwel 60 van de jonge technische werkkrachten opgeslokt, zoodat men te genwoordig in Duitschland in de grootere steden dagen, ja zelfs wekenlang móét wachten, voordat men zijn auto in repa ratie kan geven en daardoor teleurstellin gen ontstaan, die velen van het aanschaf fen van een auto zullen afschrikken. Maar ook dat aanschaffen gaat niet meer zoo vlot als vroeger. De meeste Duitsche fabrieken leveren populaire mo dellen pas na 6 tot 9 maanden, omdat de grondstoffen blijkbaar zeer schaarsch zijn geworden en het technisch personeel der fabrieken al even begrensd is als dat der reparatiewerkplaatsen Tenslotte hoort men ook over de benzi ne wonderlijke dingen. Het Duitsche Rijk heeft nauwelijks een eigen productie van petroleum en moest dus tot fabricage van synthetische benzine uit steenkolen over gaan. De thans voor dit doel ter beschik king staande fabrieken leverden in 1938 aan benzine en benzol 1,700,000 ton, wat den invoer van nog 1,400,000 ton „natuur lijke benzine''' noodig maakte. Deze syn thetische benzine wordt in Duitschland nog aangelengd met spiritus uit aardappelen gestookt, en wel in 1938 met 200,000 ton Meer kan men niet stoken, omdat de ak kers voor andere voedingsmiddelen noodig zijn. Daarom is men nu op de gedachte gekomen, het ontbrekende met zinktetra aethyl aan te vullen, een uiterst giftig goedje, dat ook in het buitenland reeds wordt toegepast. Men belooft, dat het nieuwe mengsel, dat over eenige dagen in deelen van Duitschland openbaar zal worden verkocht, den motor niet schaadt Maar wie wel eens met zijn auto door het Duitsch Rijk is gereisd, zal bemerkt hebben, dat de hier ste oefening onder de wapenen worden ge- I verkochte benzine-met-spiritus, lang niet roepen, niet alleen in feite reeds, soldaat zijn dank zij de omstandigheid, dat zij bij de „Hitlerjeugd", het „Landjaar" den „rijks- arbeidsdienst" reeds discipline in- en bui ten verband grondig hebben leeren kennen, maar ook, dank zij het NSKK, als meer of minder perfecte automobilisten en motor rijders zrjn te beschouwen, aangezien ze reeds een jaar harde oefening achter zich hebben. Daar komt dan nog bij, dat van 1940 af de inderdaad grootste auto-fabriek van Europa (wellicht zelfs van de geheele we reld, als ze eenmaal volkomen gereed is), nl. de fabriek voor de „Volkswagen" in Fal- lersleben bij Hannover, het doel nastreeft het aantal in Duitschland in het verkeer zijnde auto's met eenige millioenen, in hoofdzaak in het bezit van de arbeiders en de kleine middenstanders, te vermeerderen. Zoodat, als dit plan gelukt, Duitschland spoedig, wat het autoverkeer betreft, op de Vereenigde Staten zal gaan gelijken Wat dat beteekent, kan men het best overzien als men nagaat, dat in 1938 in Zooals men weet, was de Zuidslavische Duitschland op 43 inwoners één motorrijtuig I staat sinds zijn stichting na den wereld- het effect heeft van onvermengde benzi ne of benzine-benzol zonder spiritus en andere hulpmiddeltjes, minder warmte ont wikkelt en ook sneller verbruikt is. Waar bij nog de gepeperde Duitsche prijzen ko men. Bedenkt men tenslotte nog, dat voor de fabricage van Duitsche uato's niet meer het prima-materiaal ter beschikking staat, dat bijv. in Amerikaansche, Fransche en Engelsche wagens verwerkt wordt, dan begint men er aan te twijfelen, of het Duitschland bij alle energie zal gelukken, de stijgende lijn van 1933 tot heden ook maar in verminderd tempo vol te hou den. DUITSCHLAND. Havas meldt uit Bern: Een moedig pro test, welks tekst gedeeltelijk is gepubli ceerd door den evangelisehen persdienst te Zurich is van de preekstoel voorgelezen door de predikanten van de Duitsche be- lijdeniskerk. Uit dit protest wordt vernomen, dat de predikanten der zgn. .„Duitsche Christe nen" het „Onze Vadert'' in racistischen zin hebben gewijzigd en in de bevestigings- plechtigheid de gelofte aan den Heiland hebben vervangen door een gelofte van strijd tegen Rome en Juda. Volgens den evangelisehen persdienst wordt het protest van de predikanten der Belijdeniskerk ge motiveerd door het feit, dat ondanks de leerstellingen en de protesten van hun kerkeraad hun autoriteiten zich openlijk solidair hebben getoond met de Duitsche christenen Volgens dezelfde bron eindigt het protest aldus: „Zij, die deze solidari teit hebben afgekondigd hebben de macht in handen. Maar waar het evangelie in haar zuiverheid wordt onderwezen, woont Christus. Met hem houden wij rekening en niet wat de menschen zeggen.' VIJF FRANSCIIEN MOETEN HET LAND VERLATEN. Vijf Fransche zakenlieden te Berlijn heb ben aanzegging ontvangen binnen een tijd vak van vier tot twaalf dagen het land te verlaten. Een opgaaf van redenen werd niet verstrekt. Geen der uitgewezenen, die allen van Elzassischen oorsprong zijn, heeft nog on der de huidige, noch onder de vorige re geeringen zich bezig gehouden met poli tiek. De oudste van deze zakenlieden is 70 jaar en woont reeds 50 jaar in Duitsch land. De tijd, gedurende welke de overigen in Duitschland vertoeven varieert tusschen 10 en 25 jaar. ENGELAND Door invoering van den dienst plicht zal het aantal manschap pen boven het millioen komen. Reuter meldt uit Londen: Naar schatting zal de invoering van den dienstplicht, in den door Chamberlain aan- gekondigden gedeeltelijken vorm, het aan tal manschappen van de Britsche weer macht tot over het millioen doen stijgen. Naar verlu'idt zijn de voorbereidingen zoover gevorderd, dat binnen oen af twee dagen na de goedkeuring van het voorstel door het parlement de eerste dienstplichti gen hun oproeping kunnen ontvangen. POLEN, ANTI-DUITSCHE UITSPATTINGEN. Volgens het Duitsche Nieuws Bureau worden in Oostelijk Opper-Silezië nog voort durend Duitschers mishandeld en Duitsche eigendommen beschadigd. Het D.N.B. maakt melding van een „bij zonder ernstigen overval" op de woning van een Duitscher te Kattowitz, welke des nachts door ongeveer twintig Polen met steenen werd bekogeld, waarbij groote scha de werd aangericht en twee leden der Duit sche familie, niettegenstaande deze onder de bedden dekking had gezocht, gewond werden. Het Duitsche bureau meldt nog enkele andere gevallen van beschadiging van Duit sche eigendommen en overvallen op Duit schers, o.a. te Koenigshuette en Orzegow. „HEIL HITLER" IN DEN CORRIDOR. Te Chojnice in den Poolschen corridor, is een man tot tien maanden gevangenis straf veroordeeld, omdat hij, „Heil Hitier" had geroepen, hetgeen een provoceerende uiting werd genoemd. Twee anderen kre gen gevangenisstraf wegens beleediging van den Poolschen staat en het verspreiden van valsche geruchten. kwam (in Nederland 58), in de Vereenigde Staten daarentegen een auto op4 in woners. Maar een jaar of zes geleden stond Duitschland nog op ruim 90, dus is al wel bewezen, dat men met reuzeschreden zijn doel nadert. Intusschen: er zijn bijzonder groote hin dernissen te overwinnen. In de eerste plaats al dadelijk dat der koopkracht. Tegen alle optimistische bere keningen der Duitsche regeeringsinstanties in, heeft de Duitsche arbeider en kleine SLOVAKIJE, JOODSCHE WINKELS GEMERKT. Alle Joodsche winkels te Bratislava zijn met teer gemerkt. De woorden „Joodsche winkel" zijn erop geschilderd. VEREENIGDE STATEN HET KROONPRINSELIJK PAAR VAN NOORWEGEN TE NEW YORK. Aan boord van de „Oslo Fjord" zijn van ochtend de Kroonprins van Noorwegen en Prinses Martha te New York aangekomen. Rijbewijzen van 16 tot 50 per stuk. Vele der nieuwe uitvoeringsbepalingen van de Wegenverkeerswet, welke binnen kort in werking zal treden, geven sterk den indruk van uitsluitend „bureauwerk" te zijn, gespeend van de noodige verkeersprac- tjjk en samengesteld zonder rekening te houden met de nooden en behoeften van de motorgebruikers, schrijft de K.N.A.C. Een zeer ernstig voorbeeld vormt wel de organisatie van de afgifte der rijbewijzen, welke bezwaarlijk nog meer omslachtig of kostbaar was te maken dan zjj thans in de Wegenverkeersbeschikking is neergelegd. Volgens art. 59 dezer beschikking wor den de kosten van de af te geven rijbewij zen nader door den Minister van Water staat vastgesteld. Inmiddels kon een der voornaamste adviseurs der Regeering inza ke de thans verplicht te stellen medische keuring in een tijdschrift reeds mededeelen, dat de keurende arts 4.50 per keuring zal ontvangen en de automobilist daarboven nog eens 0.50 voor administratie-kosten zal moeten betalen. De K.N.A.C. acht een bedrag van 4.50 voor een normaal onder zoek bij een gewoon huisarts uitzonderlijk hoog, temeer aangezien de keurende arts zijn desbetreffende patiënten krijgt thuis gestuurd, geen verdere inningskosten be hoeft te dragen, noch eenig risico loopt van wanbetaling. Men zal voor de hooge kosten wellicht willen aanvoeren, dat het medisch onderzoek zeer uitgebreid is. Ten eerste valt dit blijkens het model van het geneeskundig rapport nogal mee en ten tweede mag men zich afvragen of deze uitgebreidheid wel beslist noodzakelijk was en of men daar mede, in de gedachte mooi wetenschappe lijk werk te leveren, het doel niet ver voor bijgeschoten heeft. In hooge mate wordt thans de schijn ver wekt, dat zij, die deze regels opstelden, meer met de financiëele belangen der medi ci hebben rekening gehouden dan met die van rijbewijs-aanvragers, voor het meeren- deel waarvan het rijbewijs een noodzakelijk bezit is voor hun dagelijkschen arbeid. "Men bedenke ééns, wat het verkrijgen van een eerste rijbewijs straks in totaal zal gaan kosten: min. max. a. uittreksel geboorteregis ter, gemeentelijke leges 0.50 geraken, zooals deze ook in andere ver keerszaken wordt nagestreefd. Een door den Minister van Waterstaat aan te wij zen ambtenaar bij het Centraal Bureau voor de afgifte van bewijsstukken van rijvaardigheid zou tegen 5 van de tegenwoordige leges kosten zonder tijds- verlies voor de afgifte der rijbewijzen kunnen zorg dragen, meent de KNAC, die zich met overeenkomstige voorstellen tot de Regeering zal wenden. oorlog ten prooi aan een innerlijke ver deeldheid; gevolg van een slechte ver standhouding tusschen de beide voornaam ste volken, die hem bewonen: de Serven VVereenigde Staten, en de Kr oaten. De Kroaten voelden zich door de Serven onderdrukt. De ruzie liep tenslotte zoo hoog, dat het parlementaire régime moest worden afgeschaft en wijlen koning Alex ander een gematigde dictatuur schiep. Onder invloed van de gebeurtenissen in Tsjechoslovakije waar een gelijksoortige I Zij werden begroet door den chef van het middenstander voor zich zelf reeds uitge-1 verdeeldheid heerschte (de Slovaken voel-1 protocol Summerlin, die hen naar het rekend, dat het houden van deze volksauto I den zich door de Tsjechen onderdrukt) I stadhuis van New York bracht, waar zij (die 990 Mark kost en waarvoor hij heden en welke verdeeldheid zoo erg werd, dat I werden ontvangen door burgemeester La- reeds aan het sparen moet zijn om van de Tsjechoslovaaksche republiek ter ziele I guardia. 1941 af in het bezit ervan te kunnen ko- ging, (Bohemen en Moravië zijn bij Na het Noorsche paviljoen op de ten- men) slechts mogelijk is bij een maande-1 Duitschland gekomen) werden nu de laat-1 toonstelling te hebben ingewijd zal het lijksch inkomen van ongeveer 400 Mark. En I ste weken in Zuidslavië onderhandelingen I kroonprinselijk paar een reis van twee en nu is het aantal gegadigden, dat als arbei- I gevoerd tusschen den Servischen minister- I een halve maand door de Ver. Staten ma- der, beambte of in het algemeen kleine I president Tswetkowitsj en den Kroatischen I ken. middenstander zooveel verdient, niet bijster I leider Matsjek. Men voelde te Belgrado, I President Roosevelt is naar zijn familie groot. Een loon van 120 tot 150 Mark komt I dat Zuidslavië, buurland van Duitschland bezit Hydepark gegaan, waar hij de rest bij de groote meerderheid der bevolking I geworden, wel eensl eenzelfde lot als I van de week zal blijven. Hij zal hier de dichter bij de waarheid. Het gevolg is dan I Tsjechoslovakije zou kunnen ondergaan, I kroonprinselijke paren van Noorwegen en ook heden reeds, dat niet meer dan ruim I indien men er niet in zou slagen, zelf orde I van Denemarken ontvangen) Zondag zal 200,000 leden van de organisatie „Arbeids-1 °P zaken te stellen. I de president de tentoonstelling van New front", voor wie het op zich zelf uitsteken- I Vanmiddag werd uit Belgrado gemeld, York openen Havas meldt uit Philadelphia: In de laatste tien jaar moeten in vier Amerikaansche Staten aan de kust van den Atlantischen oceaan 75 personen zijn ver giftigd, door een bende gifmengers met het doel zich meester te maken van verzeke- de wagentje oorspronkelijk bedoeld was (de- I dat de onderhandelingen tusschen Tswët- ze organisatie heeft ook den bouw der fa- I kowitsj en Matsjek geslaagd zijn. Ze heb- brieken en alles wat er bij hoort gefinan-1 ben een overeenkomst 'gesloten, waar by cierd), zich tot nu toe hebben aangemeld I aan de Kroaten een zekere autonomie en aan het sparen zijn. Dat beteekent, dat I wordt toegekend Binnenkort zal het ac- binnen weinige weken de mammouthfa-| coord in zijn geheel worden gepubliceerd, hriek reeds zou moeten worden stopgezet, omdat er geen binnenlandsche bestellingen cor zouden komen IVfen heeft daarom «uw .....u... reeds gebroken met de bepaling, dat de EEN BEROEP OP DE STAATSHOOFDEN. ringsgelden. De leider van de bende is een hoTacfj™1"" hechts aan leden van het „Ar- n„ t—., VorooTliOTl p„rnTla» welke^hi 50-jarig man, bijgenaamd „rabbi". De po- waeentfe n 8eleverd mocht worden, wil het Zwitseriand ll gevestigd met het doel een litie heeft zeventien personen gearresteerd renden ZXn" Te ambtena" ^an verzoSg !n' s^enwerSng tot waaronder een man, die reeds wegens geweldige re^™? PS °Pflngen' maakt stand te brengen, heeft alle staatshoofden moord is veroordeeld en een vrouw die be en denkt natnnrrn °Ver geheele Rijk, I en parlementen in Europa een adres doen I kend heeft drie mooiden te hebb g wat na tweP vooral ook aan uitvoer, I toekomen, waarin wordt aangespoord 't ge- I pleegl de international Gn overstro°men van I Vaar voor oorlog te vermijden en 'n over- I j ZS+ vrouw®n' 1 d F-wtgem" r "f )?uitsche ->K eenstemming in Europa tot stand te bren- beschuldigd worden hun echtgenoot te heb heeft Sr Freude"-auto gen. De bond keurt de boodschap van Roo- I ben vergiftigd, zonder sucoec Sedo°Pt; maar I sevelt goed en verklaart, dat een nieuw „Volkswagen"' n^enllfn^evo^ S °P 2.50 1.50 b. 5 foto's (art. 60 en 63) 0.75 c. geneeskundig onderzoek (incl. adm. kosten) 5.5.- event. onderzoek med. specialist (art. 65 en 70) rijvaardigheidsproef 3. f. provinciale leges 1. g. onderz. med. Commissie van Beroep (art. 68 en 70) h. porti en kosten 0.50 Het maximum opgelegd. De Amsterdamsche rechtbank heeft van daag onder groote belangstelling uitspraak gedaan in de strafzaak tegen den beken den internationalen financier en oplichter, Wreszynski, en hem veroordeeld wegens op lichting en verduistering tot een maximum straf, n.l. vier jaar met aftrek van twee maanden voorarrejd. De officier van justitie had vier jaar ge vangenisstraf geeischt. In zijn requisitoir, had hjj uitvoerig de handelingen van ver dachte geschilderd, en ook diens aandeel besproken in de benadeeling van de Am sterdamsche bank voor vele millioenen. Een benadeeling, die verdachte samen met den Engelschman Norris zou hebben ge pleegd, doch die hem niet ten laste was ge legd. Wreszynski heeft veertien dagen ge leden terechtgestaan voor twee misdrijven. Ten eerste zou hij een Oostenrijksch meisje, dat reeds geruimen tijd in Nederland ver toeft, vierduizend gulden hebben afhandig gemaakt, waarvoor hij zou zorgen, dat de familie van het meisje, die nog te Weenen vertoeft, visa zou krijgen voor het emigree- ren naar Amerika. Deze oplichting achtte de rechtbank bewezen. Het tweede geval betrof de benadeeling van den Nederlandschen' koopman H uit Goes, die -door Wreszynski als zijn particu lier-secretaris was aangesteld en die hem 6000 had gegeven, omdat Wreszynski hem Jiad voorgespiegeld dat hij groote za ken in Scandinavië kon doen, waarmede 150 procent winst zoü worden behaald. In heide gevallen kwam van visa of zaken niets terecht en zoowel de Goesenaar als het Weensche meisje waren, hun geld kwijt. Wreszynski hoorde het vonnis rustig 10.- 3.I 3. 10.—I Totaal ƒ10.75 ƒ36.— Wil men een rijbewijs VII hebben (voor eieren 6. MARKTBERICHTEN. Middelburg, 27 April. Aangevoerd door Walchèrsche boerinnen (officieele prijsnoteering) Boter 0.67%. Eieren 3.15. Eenden eieren 3.25. Ganzeneieren 8. Kalkoen- het rijden met zware aanhangwagens, dus ;uist voor weinig kapitaalkrachtige beroeps chauffeurs), dan moet men eerst een rijbe wijs V of VI hebben a raison van boven staande kosten en daarna voor het rijbewijs VII nog eens besteden de posten a, b (ge deeltelijk), e, f, eventueel onderzoek oog arts a 5.en h. Zoodoende komt men dan voor minimum-kosten op 16.en voor maximum-kosten op 51.Een peul schilletje voor den beroepschauffeur, die met zijn rijbewijs zijn brood moet verdie nen! De eerste post, welke naar de meening van de KNAC moet worden verlaagd, - is de medische keuring, welke van 5 op 3 dient te worden gebracht. De tweede post, die geheel moet ver dwijnen, is ongetwijfeld die der provinci ale leges. Momenteel bedragen die in 9 provinciën 1,50 en in 2 provinciën 1 Nu en straks doen de provinciale griffies niets anders dan afwachten tot de noodige papieren worden bezorgd, waarna harer zijds ook nog een papiertje wordt inge vuld en de leges worden gebeurd. Veelal kost deze arbeid ettelijke dagen (ook voor het heen en weer zenden der papieren), zoodat de inschakeling der provincies slechts tijd en geld kost. Er is gereede aanleiding bevreesd te zijn, dat nu de nieuwe rijbewijzen slechts eens in de 5 jaar behoeven te worden vernieuwd (thans eens in de 2 jaar) verschillende provinciën hun leges zullen verhoogen om hun o-ude Beveland". Groenten: Lamsooren 7.508, Aangevoerd door handelaren: Boter 0.67 Eieren 3.20. Eendeneie ren 3. Ganzeneieren ƒ7. Kalkoeneieren ƒ6.' Particuliere prijs: Boter 0.75. Eieren 4.15. Eendeneieren 4.25. Part. prijs Middelburgschen handel: Bo ter 0.75. Kippeneieren 4.05, Poelje eieren 8, Kalkoeneieren 6. eieren ƒ8. Kalkoeneieren 6. Middelburg, 27 April. Op de eier- veiling werden heden 44.000 stuks aange voerd. Witte kippeneieren: 5052 kg 2,81; 52 —54 kg 2.91; 54—56 kg 3.05—3.06; 56— 58 kg 3.16—3.21; 58—60 kg 3.21—3.29; 60—62 kg 3.30—3.33; 62—64 kg 3.37— 3.38; 64—66 kg 3.51; 66—68 kg 3.61; 68—70 kg 3.71; 70—72 kg 3.99; Bruine: 52—54 kg 2.95; 54—56 kg 3.08; 56—58 kg 3.19; 58—60 kg 3.26—3.28; 60—62 kg 3.34; 62—64 kg 3.39—3.45; 64—66 kg 3.65. Eendeneieren 2.86; Gansen eieren 5.806.80; kalkoen 5.10. Middelburg, 27 April. Op de graan markt was de aanvoer matig. Schokkers 15.5016.50; gelezen witte boonen 22 -ƒ 22.50, ongelezen witte boonen 20.50 21.50. Goes, 26 Apr. Veilingsvereeniging „Zuid inkomsten te behouden. De minister van waterstaat heeft hierover geenerlei zeg genschap, maar toch kunnen de door de Regeering uitgegeven rijbewijzen niet zon der de provinciale 'leges worden verkregen Er is geen enkele reden, waarom de provinciën ten koste van tijdsverlies en buiten bereik van den Minister van Wa- Prei 10, Postelein 23, Snijsla 24.50, Spina zie 3—7, Uien 1.50—4.10, Witlof 15—29, Be velanders 2.50, per 100 kg. Rabarber 3—6, Raapstelen 11.50, Radijs 22.50, Selderij 1.502, per 100 bos. Kropsla 1.304.80, per 100 stuks. Bloemen: Narcissen 12.50, pér 100 bos, Violenplanten 1.50—1.80, Asterplan- terstaat aan het geldlaatje der automobilis- I ten 0.400.41, per 100 stuks, Hortensia's ten zouden blijven zitten nu er met een I 0.25—0,29, Azalia's 0.11, Spiraea's 0.16 nieuwe regeling een goede kans is tot een o.21, per pot. verdere doeltreffeh.de centraliseering te

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 3