T
t
it
De Duilsche volksauto.
Het Kroatische vraagstuk
opgelost.
Slechte organisatie van de
uitgifte der rijbewijzen.
Berekeningen, die niet klopten. De arbeiders
en de kleine middenstanders verdienen te weinig
om het wagentje te kunnen aanschaffen.
Andere gevaren.
Het nationaal-socialistische
„Onze Vader"
De sterkte van het Britsche
leger.
Gifmengers.
De Poolsche oplichter
Wreszynski tot vier jaar
gevangenisstraf veroordeeld.
(Van o n g e n correspondent)
Berlijn, 24 April.
Er is wellicht geen volk ter wereld, dat
zooveel belang in motoren stelt als het
Duitsche. Misschien zal onze Nederlandsche
jeugd daartegen protesteeren en dan sta
ik natuurlijk met mijn mond vol tanden,
want ik beken niet uit eigen ervaring te
weten, of onze jongens net zoo verslaafd
zijn aan alles wat met motoren, motorfiet
sen, auto's, motorbooten enz. te maken
heeft als de Duitsche. Maar ik wil nu voor-
loopig maar aannemen, dat zulks niet vol
komen het geval is. En dat zal ook wel
de waarheid zijn. Want Duitsche jongens
zijn altijd verliefd geweest op alles, wat
met de techniek samenhangt. Ze zijn heden
ten dage dan ook meer dan ooit hartstoch
telijke soldaten, omdat de weermacht zoo
bij uitstek een technisch karakter heeft ge
kregen. Het is voor den jongen, dienstplich
tigen Duitscher zijn heele lust en zijn heele
leven, de bediening te leeren beheerschen
van al die ingewikkelde instrumenten, die
men verfoeit als men er aan denkt, dat ze
ten slotte menschenlevens bedoelen te ver
nietigen, maar die men dan weer eerbiedigt
uit de overweging, dat ze daardoor het va
derland, het eigen volk, het eigen gezin
en het eigen bezit willen verdedigen. De
jonge Duitsche soldaat is tegenwoordig
vooral technicus. Hij moet van alles en nog
wat op de hoogte zijn, en het is geen won
der, dat hij zeker twee jaren onafgebroken
moet dienen om een volledig afgericht sol
daat te worden.
Maar over het soldatenleven jn Duitsch-
land wil ik het ditmaal niet hebben. Wel
over het automobilisme, het verkeer met
motorkracht. En daar hoort de technische
aanleg der Duitschers dan natuurlijk bij.
Want het enorm toegenomen auto-verkeer
in dit groote en uitgestrekte land met zijn
dagelijks grooter wordend net van prachti
ge auto-snelwegen moet nu eenmaal samen
gaan met een aangeboren neiging der be
volking, zich door middel van de techniek
snel en steeds sneller te bewegen, willen de
grootsche plannen der regeering ook wer
kelijk tot vruchtbare ontplooiing komen.
Er bestaat in Duitschland een groot NS
KK, dat wel zeggen: National Sozialisti-
scher Kraftfahrer Korps, een gemotoriseer
de combinatie van S.A.- en S.S.-mannen dus
een lichaam, dat niet alleen volwassen man
nen op semi-militaire wijze bijeen houdt,
voortdurend oefent vooral in beweging los
van de begane wegen, maar dat er ook voor
zorgt, dat de jeugd leert motorrijden en
autobesturen, onafhankelijk van de vraag,
of de ouders hun 18 jaar oud geworden
kinderen zelf in de gelegenheid kunnen stel
len, aan het stuur te zitten en zich in het
terrein te oefenen. Men streeft hier te lan
de naar het ideaal, dat alle dienstplichti
gen, op het oogenblik waarop zij voor eer
hebben, met als gevolg daarvan weer een
dalen der prijzen voor de goedkoopste klei
ne auto's van Engelsch, Fransch, Ameri-
kaansch en Italiaansch fabrikaat.
Er dreigen echter nog andere gevaren:
in de eerste plaats dat der garages en der
openbare parkeerplaatsen. Reeds heden
zijn in Berlijn en andere groote Duitsche
steden op geen stukken na voldoende ga
rages aanwezig, wat er toe heeft gevoerd,
dat in het centrum der steden tot M 50
per maand voor een afgesloten box moet
worden betaald en honderdduizend en
meer auto's op straat moeten overnachten,
terwijl men eveneens niet weet, waar men
overdag in drukke winkelwijken zijn wa
gen moet neerzetten, wil men nog eenig
nut van het autoverkeer hebben.
Een tweede gevaar is het ontbreken van
geschoold personeel der reparatie-inrich
tingen, ondanks de sterke neiging der jon
ge Duitsche arbeiderskinderen, zich op dit
werk te storten. De enorme weermacht
heeft vrijwel 60 van de jonge technische
werkkrachten opgeslokt, zoodat men te
genwoordig in Duitschland in de grootere
steden dagen, ja zelfs wekenlang móét
wachten, voordat men zijn auto in repa
ratie kan geven en daardoor teleurstellin
gen ontstaan, die velen van het aanschaf
fen van een auto zullen afschrikken.
Maar ook dat aanschaffen gaat niet
meer zoo vlot als vroeger. De meeste
Duitsche fabrieken leveren populaire mo
dellen pas na 6 tot 9 maanden, omdat de
grondstoffen blijkbaar zeer schaarsch zijn
geworden en het technisch personeel der
fabrieken al even begrensd is als dat der
reparatiewerkplaatsen
Tenslotte hoort men ook over de benzi
ne wonderlijke dingen. Het Duitsche Rijk
heeft nauwelijks een eigen productie van
petroleum en moest dus tot fabricage van
synthetische benzine uit steenkolen over
gaan. De thans voor dit doel ter beschik
king staande fabrieken leverden in 1938
aan benzine en benzol 1,700,000 ton, wat
den invoer van nog 1,400,000 ton „natuur
lijke benzine''' noodig maakte. Deze syn
thetische benzine wordt in Duitschland nog
aangelengd met spiritus uit aardappelen
gestookt, en wel in 1938 met 200,000 ton
Meer kan men niet stoken, omdat de ak
kers voor andere voedingsmiddelen noodig
zijn. Daarom is men nu op de gedachte
gekomen, het ontbrekende met zinktetra
aethyl aan te vullen, een uiterst giftig
goedje, dat ook in het buitenland reeds
wordt toegepast.
Men belooft, dat het nieuwe mengsel,
dat over eenige dagen in deelen van
Duitschland openbaar zal worden verkocht,
den motor niet schaadt Maar wie wel
eens met zijn auto door het Duitsch Rijk
is gereisd, zal bemerkt hebben, dat de hier
ste oefening onder de wapenen worden ge- I verkochte benzine-met-spiritus, lang niet
roepen, niet alleen in feite reeds, soldaat
zijn dank zij de omstandigheid, dat zij bij de
„Hitlerjeugd", het „Landjaar" den „rijks-
arbeidsdienst" reeds discipline in- en bui
ten verband grondig hebben leeren kennen,
maar ook, dank zij het NSKK, als meer of
minder perfecte automobilisten en motor
rijders zrjn te beschouwen, aangezien ze
reeds een jaar harde oefening achter zich
hebben.
Daar komt dan nog bij, dat van 1940 af
de inderdaad grootste auto-fabriek van
Europa (wellicht zelfs van de geheele we
reld, als ze eenmaal volkomen gereed is),
nl. de fabriek voor de „Volkswagen" in Fal-
lersleben bij Hannover, het doel nastreeft
het aantal in Duitschland in het verkeer
zijnde auto's met eenige millioenen, in
hoofdzaak in het bezit van de arbeiders en
de kleine middenstanders, te vermeerderen.
Zoodat, als dit plan gelukt, Duitschland
spoedig, wat het autoverkeer betreft, op de
Vereenigde Staten zal gaan gelijken
Wat dat beteekent, kan men het best
overzien als men nagaat, dat in 1938 in Zooals men weet, was de Zuidslavische
Duitschland op 43 inwoners één motorrijtuig I staat sinds zijn stichting na den wereld-
het effect heeft van onvermengde benzi
ne of benzine-benzol zonder spiritus en
andere hulpmiddeltjes, minder warmte ont
wikkelt en ook sneller verbruikt is. Waar
bij nog de gepeperde Duitsche prijzen ko
men.
Bedenkt men tenslotte nog, dat voor
de fabricage van Duitsche uato's niet meer
het prima-materiaal ter beschikking staat,
dat bijv. in Amerikaansche, Fransche en
Engelsche wagens verwerkt wordt, dan
begint men er aan te twijfelen, of het
Duitschland bij alle energie zal gelukken,
de stijgende lijn van 1933 tot heden ook
maar in verminderd tempo vol te hou
den.
DUITSCHLAND.
Havas meldt uit Bern: Een moedig pro
test, welks tekst gedeeltelijk is gepubli
ceerd door den evangelisehen persdienst te
Zurich is van de preekstoel voorgelezen
door de predikanten van de Duitsche be-
lijdeniskerk.
Uit dit protest wordt vernomen, dat de
predikanten der zgn. .„Duitsche Christe
nen" het „Onze Vadert'' in racistischen zin
hebben gewijzigd en in de bevestigings-
plechtigheid de gelofte aan den Heiland
hebben vervangen door een gelofte van
strijd tegen Rome en Juda. Volgens den
evangelisehen persdienst wordt het protest
van de predikanten der Belijdeniskerk ge
motiveerd door het feit, dat ondanks de
leerstellingen en de protesten van hun
kerkeraad hun autoriteiten zich openlijk
solidair hebben getoond met de Duitsche
christenen Volgens dezelfde bron eindigt
het protest aldus: „Zij, die deze solidari
teit hebben afgekondigd hebben de macht
in handen. Maar waar het evangelie in
haar zuiverheid wordt onderwezen, woont
Christus. Met hem houden wij rekening
en niet wat de menschen zeggen.'
VIJF FRANSCIIEN MOETEN HET
LAND VERLATEN.
Vijf Fransche zakenlieden te Berlijn heb
ben aanzegging ontvangen binnen een tijd
vak van vier tot twaalf dagen het land te
verlaten. Een opgaaf van redenen werd
niet verstrekt.
Geen der uitgewezenen, die allen van
Elzassischen oorsprong zijn, heeft nog on
der de huidige, noch onder de vorige re
geeringen zich bezig gehouden met poli
tiek.
De oudste van deze zakenlieden is 70
jaar en woont reeds 50 jaar in Duitsch
land. De tijd, gedurende welke de overigen
in Duitschland vertoeven varieert tusschen
10 en 25 jaar.
ENGELAND
Door invoering van den dienst
plicht zal het aantal manschap
pen boven het millioen komen.
Reuter meldt uit Londen:
Naar schatting zal de invoering van den
dienstplicht, in den door Chamberlain aan-
gekondigden gedeeltelijken vorm, het aan
tal manschappen van de Britsche weer
macht tot over het millioen doen stijgen.
Naar verlu'idt zijn de voorbereidingen
zoover gevorderd, dat binnen oen af twee
dagen na de goedkeuring van het voorstel
door het parlement de eerste dienstplichti
gen hun oproeping kunnen ontvangen.
POLEN,
ANTI-DUITSCHE UITSPATTINGEN.
Volgens het Duitsche Nieuws Bureau
worden in Oostelijk Opper-Silezië nog voort
durend Duitschers mishandeld en Duitsche
eigendommen beschadigd.
Het D.N.B. maakt melding van een „bij
zonder ernstigen overval" op de woning
van een Duitscher te Kattowitz, welke des
nachts door ongeveer twintig Polen met
steenen werd bekogeld, waarbij groote scha
de werd aangericht en twee leden der Duit
sche familie, niettegenstaande deze onder
de bedden dekking had gezocht, gewond
werden.
Het Duitsche bureau meldt nog enkele
andere gevallen van beschadiging van Duit
sche eigendommen en overvallen op Duit
schers, o.a. te Koenigshuette en Orzegow.
„HEIL HITLER" IN DEN CORRIDOR.
Te Chojnice in den Poolschen corridor,
is een man tot tien maanden gevangenis
straf veroordeeld, omdat hij, „Heil Hitier"
had geroepen, hetgeen een provoceerende
uiting werd genoemd. Twee anderen kre
gen gevangenisstraf wegens beleediging
van den Poolschen staat en het verspreiden
van valsche geruchten.
kwam (in Nederland 58), in de Vereenigde
Staten daarentegen een auto op4 in
woners. Maar een jaar of zes geleden stond
Duitschland nog op ruim 90, dus is al wel
bewezen, dat men met reuzeschreden zijn
doel nadert.
Intusschen: er zijn bijzonder groote hin
dernissen te overwinnen.
In de eerste plaats al dadelijk dat der
koopkracht. Tegen alle optimistische bere
keningen der Duitsche regeeringsinstanties
in, heeft de Duitsche arbeider en kleine
SLOVAKIJE,
JOODSCHE WINKELS GEMERKT.
Alle Joodsche winkels te Bratislava zijn
met teer gemerkt. De woorden „Joodsche
winkel" zijn erop geschilderd.
VEREENIGDE STATEN
HET KROONPRINSELIJK PAAR
VAN NOORWEGEN TE NEW YORK.
Aan boord van de „Oslo Fjord" zijn van
ochtend de Kroonprins van Noorwegen en
Prinses Martha te New York aangekomen.
Rijbewijzen van 16 tot 50
per stuk.
Vele der nieuwe uitvoeringsbepalingen
van de Wegenverkeerswet, welke binnen
kort in werking zal treden, geven sterk den
indruk van uitsluitend „bureauwerk" te
zijn, gespeend van de noodige verkeersprac-
tjjk en samengesteld zonder rekening te
houden met de nooden en behoeften van de
motorgebruikers, schrijft de K.N.A.C.
Een zeer ernstig voorbeeld vormt wel de
organisatie van de afgifte der rijbewijzen,
welke bezwaarlijk nog meer omslachtig of
kostbaar was te maken dan zjj thans in de
Wegenverkeersbeschikking is neergelegd.
Volgens art. 59 dezer beschikking wor
den de kosten van de af te geven rijbewij
zen nader door den Minister van Water
staat vastgesteld. Inmiddels kon een der
voornaamste adviseurs der Regeering inza
ke de thans verplicht te stellen medische
keuring in een tijdschrift reeds mededeelen,
dat de keurende arts 4.50 per keuring zal
ontvangen en de automobilist daarboven
nog eens 0.50 voor administratie-kosten
zal moeten betalen. De K.N.A.C. acht een
bedrag van 4.50 voor een normaal onder
zoek bij een gewoon huisarts uitzonderlijk
hoog, temeer aangezien de keurende arts
zijn desbetreffende patiënten krijgt thuis
gestuurd, geen verdere inningskosten be
hoeft te dragen, noch eenig risico loopt van
wanbetaling. Men zal voor de hooge kosten
wellicht willen aanvoeren, dat het medisch
onderzoek zeer uitgebreid is. Ten eerste valt
dit blijkens het model van het geneeskundig
rapport nogal mee en ten tweede mag men
zich afvragen of deze uitgebreidheid wel
beslist noodzakelijk was en of men daar
mede, in de gedachte mooi wetenschappe
lijk werk te leveren, het doel niet ver voor
bijgeschoten heeft.
In hooge mate wordt thans de schijn ver
wekt, dat zij, die deze regels opstelden,
meer met de financiëele belangen der medi
ci hebben rekening gehouden dan met die
van rijbewijs-aanvragers, voor het meeren-
deel waarvan het rijbewijs een noodzakelijk
bezit is voor hun dagelijkschen arbeid.
"Men bedenke ééns, wat het verkrijgen
van een eerste rijbewijs straks in totaal zal
gaan kosten:
min. max.
a. uittreksel geboorteregis
ter, gemeentelijke leges 0.50
geraken, zooals deze ook in andere ver
keerszaken wordt nagestreefd. Een door
den Minister van Waterstaat aan te wij
zen ambtenaar bij het Centraal Bureau
voor de afgifte van bewijsstukken van
rijvaardigheid zou tegen 5 van de
tegenwoordige leges kosten zonder tijds-
verlies voor de afgifte der rijbewijzen
kunnen zorg dragen, meent de KNAC, die
zich met overeenkomstige voorstellen tot
de Regeering zal wenden.
oorlog ten prooi aan een innerlijke ver
deeldheid; gevolg van een slechte ver
standhouding tusschen de beide voornaam
ste volken, die hem bewonen: de Serven VVereenigde Staten,
en de Kr oaten.
De Kroaten voelden zich door de Serven
onderdrukt. De ruzie liep tenslotte zoo
hoog, dat het parlementaire régime moest
worden afgeschaft en wijlen koning Alex
ander een gematigde dictatuur schiep.
Onder invloed van de gebeurtenissen in
Tsjechoslovakije waar een gelijksoortige I Zij werden begroet door den chef van het
middenstander voor zich zelf reeds uitge-1 verdeeldheid heerschte (de Slovaken voel-1 protocol Summerlin, die hen naar het
rekend, dat het houden van deze volksauto I den zich door de Tsjechen onderdrukt) I stadhuis van New York bracht, waar zij
(die 990 Mark kost en waarvoor hij heden en welke verdeeldheid zoo erg werd, dat I werden ontvangen door burgemeester La-
reeds aan het sparen moet zijn om van de Tsjechoslovaaksche republiek ter ziele I guardia.
1941 af in het bezit ervan te kunnen ko- ging, (Bohemen en Moravië zijn bij Na het Noorsche paviljoen op de ten-
men) slechts mogelijk is bij een maande-1 Duitschland gekomen) werden nu de laat-1 toonstelling te hebben ingewijd zal het
lijksch inkomen van ongeveer 400 Mark. En I ste weken in Zuidslavië onderhandelingen I kroonprinselijk paar een reis van twee en
nu is het aantal gegadigden, dat als arbei- I gevoerd tusschen den Servischen minister- I een halve maand door de Ver. Staten ma-
der, beambte of in het algemeen kleine I president Tswetkowitsj en den Kroatischen I ken.
middenstander zooveel verdient, niet bijster I leider Matsjek. Men voelde te Belgrado, I President Roosevelt is naar zijn familie
groot. Een loon van 120 tot 150 Mark komt I dat Zuidslavië, buurland van Duitschland bezit Hydepark gegaan, waar hij de rest
bij de groote meerderheid der bevolking I geworden, wel eensl eenzelfde lot als I van de week zal blijven. Hij zal hier de
dichter bij de waarheid. Het gevolg is dan I Tsjechoslovakije zou kunnen ondergaan, I kroonprinselijke paren van Noorwegen en
ook heden reeds, dat niet meer dan ruim I indien men er niet in zou slagen, zelf orde I van Denemarken ontvangen) Zondag zal
200,000 leden van de organisatie „Arbeids-1 °P zaken te stellen. I de president de tentoonstelling van New
front", voor wie het op zich zelf uitsteken- I Vanmiddag werd uit Belgrado gemeld, York openen
Havas meldt uit Philadelphia:
In de laatste tien jaar moeten in vier
Amerikaansche Staten aan de kust van den
Atlantischen oceaan 75 personen zijn ver
giftigd, door een bende gifmengers met het
doel zich meester te maken van verzeke-
de wagentje oorspronkelijk bedoeld was (de- I dat de onderhandelingen tusschen Tswët-
ze organisatie heeft ook den bouw der fa- I kowitsj en Matsjek geslaagd zijn. Ze heb-
brieken en alles wat er bij hoort gefinan-1 ben een overeenkomst 'gesloten, waar by
cierd), zich tot nu toe hebben aangemeld I aan de Kroaten een zekere autonomie
en aan het sparen zijn. Dat beteekent, dat I wordt toegekend Binnenkort zal het ac-
binnen weinige weken de mammouthfa-| coord in zijn geheel worden gepubliceerd,
hriek reeds zou moeten worden stopgezet,
omdat er geen binnenlandsche bestellingen
cor zouden komen IVfen heeft daarom «uw .....u...
reeds gebroken met de bepaling, dat de EEN BEROEP OP DE STAATSHOOFDEN.
ringsgelden. De leider van de bende is een
hoTacfj™1"" hechts aan leden van het „Ar- n„ t—., VorooTliOTl p„rnTla» welke^hi 50-jarig man, bijgenaamd „rabbi". De po-
waeentfe n 8eleverd mocht worden, wil het Zwitseriand ll gevestigd met het doel een litie heeft zeventien personen gearresteerd
renden ZXn" Te ambtena" ^an verzoSg !n' s^enwerSng tot waaronder een man, die reeds wegens
geweldige re^™? PS °Pflngen' maakt stand te brengen, heeft alle staatshoofden moord is veroordeeld en een vrouw die be
en denkt natnnrrn °Ver geheele Rijk, I en parlementen in Europa een adres doen I kend heeft drie mooiden te hebb g
wat na tweP vooral ook aan uitvoer, I toekomen, waarin wordt aangespoord 't ge- I pleegl
de international Gn overstro°men van I Vaar voor oorlog te vermijden en 'n over- I j ZS+ vrouw®n' 1
d F-wtgem" r "f )?uitsche ->K eenstemming in Europa tot stand te bren- beschuldigd worden hun echtgenoot te heb
heeft Sr Freude"-auto gen. De bond keurt de boodschap van Roo- I ben vergiftigd,
zonder sucoec Sedo°Pt; maar I sevelt goed en verklaart, dat een nieuw
„Volkswagen"' n^enllfn^evo^ S °P
2.50
1.50
b. 5 foto's (art. 60 en 63) 0.75
c. geneeskundig onderzoek
(incl. adm. kosten) 5.5.-
event. onderzoek med.
specialist (art. 65 en
70)
rijvaardigheidsproef 3.
f. provinciale leges 1.
g. onderz. med. Commissie
van Beroep (art. 68 en
70)
h. porti en kosten 0.50
Het maximum opgelegd.
De Amsterdamsche rechtbank heeft van
daag onder groote belangstelling uitspraak
gedaan in de strafzaak tegen den beken
den internationalen financier en oplichter,
Wreszynski, en hem veroordeeld wegens op
lichting en verduistering tot een maximum
straf, n.l. vier jaar met aftrek van twee
maanden voorarrejd.
De officier van justitie had vier jaar ge
vangenisstraf geeischt. In zijn requisitoir,
had hjj uitvoerig de handelingen van ver
dachte geschilderd, en ook diens aandeel
besproken in de benadeeling van de Am
sterdamsche bank voor vele millioenen.
Een benadeeling, die verdachte samen met
den Engelschman Norris zou hebben ge
pleegd, doch die hem niet ten laste was ge
legd. Wreszynski heeft veertien dagen ge
leden terechtgestaan voor twee misdrijven.
Ten eerste zou hij een Oostenrijksch meisje,
dat reeds geruimen tijd in Nederland ver
toeft, vierduizend gulden hebben afhandig
gemaakt, waarvoor hij zou zorgen, dat de
familie van het meisje, die nog te Weenen
vertoeft, visa zou krijgen voor het emigree-
ren naar Amerika. Deze oplichting achtte
de rechtbank bewezen.
Het tweede geval betrof de benadeeling
van den Nederlandschen' koopman H uit
Goes, die -door Wreszynski als zijn particu
lier-secretaris was aangesteld en die hem
6000 had gegeven, omdat Wreszynski
hem Jiad voorgespiegeld dat hij groote za
ken in Scandinavië kon doen, waarmede
150 procent winst zoü worden behaald. In
heide gevallen kwam van visa of zaken
niets terecht en zoowel de Goesenaar als
het Weensche meisje waren, hun geld
kwijt.
Wreszynski hoorde het vonnis rustig
10.-
3.I
3.
10.—I
Totaal ƒ10.75 ƒ36.—
Wil men een rijbewijs VII hebben (voor eieren 6.
MARKTBERICHTEN.
Middelburg, 27 April. Aangevoerd
door Walchèrsche boerinnen (officieele
prijsnoteering)
Boter 0.67%. Eieren 3.15. Eenden
eieren 3.25. Ganzeneieren 8. Kalkoen-
het rijden met zware aanhangwagens, dus
;uist voor weinig kapitaalkrachtige beroeps
chauffeurs), dan moet men eerst een rijbe
wijs V of VI hebben a raison van boven
staande kosten en daarna voor het rijbewijs
VII nog eens besteden de posten a, b (ge
deeltelijk), e, f, eventueel onderzoek oog
arts a 5.en h. Zoodoende komt men
dan voor minimum-kosten op 16.en
voor maximum-kosten op 51.Een peul
schilletje voor den beroepschauffeur, die
met zijn rijbewijs zijn brood moet verdie
nen!
De eerste post, welke naar de meening
van de KNAC moet worden verlaagd, - is
de medische keuring, welke van 5 op
3 dient te worden gebracht.
De tweede post, die geheel moet ver
dwijnen, is ongetwijfeld die der provinci
ale leges. Momenteel bedragen die in 9
provinciën 1,50 en in 2 provinciën 1
Nu en straks doen de provinciale griffies
niets anders dan afwachten tot de noodige
papieren worden bezorgd, waarna harer
zijds ook nog een papiertje wordt inge
vuld en de leges worden gebeurd. Veelal
kost deze arbeid ettelijke dagen (ook voor
het heen en weer zenden der papieren),
zoodat de inschakeling der provincies
slechts tijd en geld kost. Er is gereede
aanleiding bevreesd te zijn, dat nu de
nieuwe rijbewijzen slechts eens in de 5 jaar
behoeven te worden vernieuwd (thans
eens in de 2 jaar) verschillende provinciën
hun leges zullen verhoogen om hun o-ude Beveland". Groenten: Lamsooren 7.508,
Aangevoerd door handelaren:
Boter 0.67 Eieren 3.20. Eendeneie
ren 3. Ganzeneieren ƒ7. Kalkoeneieren
ƒ6.'
Particuliere prijs: Boter 0.75. Eieren
4.15. Eendeneieren 4.25.
Part. prijs Middelburgschen handel: Bo
ter 0.75. Kippeneieren 4.05, Poelje
eieren 8, Kalkoeneieren 6.
eieren ƒ8. Kalkoeneieren 6.
Middelburg, 27 April. Op de eier-
veiling werden heden 44.000 stuks aange
voerd.
Witte kippeneieren: 5052 kg 2,81; 52
—54 kg 2.91; 54—56 kg 3.05—3.06; 56—
58 kg 3.16—3.21; 58—60 kg 3.21—3.29;
60—62 kg 3.30—3.33; 62—64 kg 3.37—
3.38; 64—66 kg 3.51; 66—68 kg 3.61;
68—70 kg 3.71; 70—72 kg 3.99; Bruine:
52—54 kg 2.95; 54—56 kg 3.08; 56—58
kg 3.19; 58—60 kg 3.26—3.28; 60—62
kg 3.34; 62—64 kg 3.39—3.45; 64—66
kg 3.65. Eendeneieren 2.86; Gansen
eieren 5.806.80; kalkoen 5.10.
Middelburg, 27 April. Op de graan
markt was de aanvoer matig. Schokkers
15.5016.50; gelezen witte boonen 22
-ƒ 22.50, ongelezen witte boonen 20.50
21.50.
Goes, 26 Apr. Veilingsvereeniging „Zuid
inkomsten te behouden. De minister van
waterstaat heeft hierover geenerlei zeg
genschap, maar toch kunnen de door de
Regeering uitgegeven rijbewijzen niet zon
der de provinciale 'leges worden verkregen
Er is geen enkele reden, waarom de
provinciën ten koste van tijdsverlies en
buiten bereik van den Minister van Wa-
Prei 10, Postelein 23, Snijsla 24.50, Spina
zie 3—7, Uien 1.50—4.10, Witlof 15—29, Be
velanders 2.50, per 100 kg. Rabarber 3—6,
Raapstelen 11.50, Radijs 22.50, Selderij
1.502, per 100 bos. Kropsla 1.304.80, per
100 stuks.
Bloemen: Narcissen 12.50, pér 100
bos, Violenplanten 1.50—1.80, Asterplan-
terstaat aan het geldlaatje der automobilis- I ten 0.400.41, per 100 stuks, Hortensia's
ten zouden blijven zitten nu er met een I 0.25—0,29, Azalia's 0.11, Spiraea's 0.16
nieuwe regeling een goede kans is tot een o.21, per pot.
verdere doeltreffeh.de centraliseering te