ZEEUWSCH ZONDAGSBLAD I .of der Zotheid SAN DE PROVINCIALE ZEEUVSCHE MIDDELDUDGSCHE COUPANTl ZATERDAG ZEEUWSCHE KRONIEK. DAEGELIKSE DIENGEN De DAMMEN EN SCHAKEN. ïüïSi«Pi,,.. Golgotha. Ik maak mijn gebruikelijke Zondagswan deling. Zondagsche kleêren, Zondagsche stemming, langzaam, lichtelijk verveeld. Sommige van mijn medewandelaars schij nen dit een gewichtige bezigheid te vinden. Ze kijken plechtig. Ik moet een beetje glim lachen. En opeëhs gevoel ik mij doodelijk vermoeid. Vermoeid van de zinnelooze wan deling, die mijn leven is. Wij bewegen, wij praten, wij hebben het drukwaartoe toch eigenlijk? Ik sla het Kruiswegje in. 't Is er druk en benauwd van het roode stof. Straks langs de Hoofdschedelplaats en dan links af terug naar de stad. Dan maar naar huis; in de serre zitten, thee-drinken, krant lezen. Bij den heuvel is het zeer druk. Er zal wat te doen zijn. Er staan drie krui sen! Ach ja, Lij denstijd, Stille Week, Goe de Vrijdag, Matthaus Passion. Jezus van Na zareth wordt doodgemarteld tusschen twee moordenaars. Ik geloof wel, dat Hij een goed mensch was. Wat is echter goed? In ieder geval is het dom om zoo goed te zijn. Daar breng je 't niet ver mee in de wereld. Ik betreur deze kruisiging', maar overigens gaat het mij niet aan. •H Toen zeide Jezus: Vader, vergeef het hun, want zij weten niet, wat zij doen! - Nu zit ik in m'n serre, en vraag, en vraag: bedoelde Hij ons, die ginds langs het kruis liepen? Bedoelde Hij mij? Is daar op Golgotha dan toch iets geschiedt, dat mij aan gaat? Neen, wij weten niet, wat wij doen! Wij weten niet, wat wjj 'God aandoen. Wie zal de diepte peilen van het leed, dat wij God berokkenen? Maar Eén, die wist, hoe Hij lijdt, heeft ons allen naar God toegedragen op de vleugelen der vindingrijke liefde Gods, toen Hij, stervende aan den rand van Hemel en aarde, zeide: Vader, vergeef het hun, want zij weten niet, wat zij doen! F. WAPENSPREUKEN VAN EENIGE KERKELIJKE GEMEENTEN. Natuurlijk zijn er geen wapenspreuken zonder wapens. Nu is de heraldiek of wa penkunde een belangrijke bron voor de ge schiedenis der vroegere eeuwen. Victor Hu- go zegt zelfs: „De gansche geschiedenis der middeleeuwen staat geschreven in het bla zoen". Het blazoen is het volle wapen, dus het schild met zijn sieraden. Elk edelman had zijn eigen wapen, met of zonder spreuk. In den regenten tijd (de 17de en vooral de 18de eeuw) hadden de regenten (leden van de vroedschap) ook een wapen aangenomen. Dit wapen was vaak ontleend aan hun naam. B.v. Schorer drie ouderwet- sche scharen, Landsheer een krijgs man te paard, M o g g e negen muggen, Reigersberg twee reigers, C a u drie kouwen, enz. De regenten namen een wapen aan, niet zoo zeer in navolging der edelen als wel, dat zij vaak in letterlijken zin hun zegel aan een acte moesten hechten. Ook was er menig welgesteld poorter of burger, meestal een ambacht uitoefenend, die zijn zoogen. huismerk had. De steden hadden van ouds een wapen, haar door den graaf bevestigd. De am bachtsheerlijkheden hadden het wapen van den ambachtsheer. Toen na den Franschen tijd het ko ninkrijk der Nederlanden was gevestigd, werd door den Hoogen Raad van Adel voor elke gemeente een wapen vastgesteld. De steden behielden haar vroeger wapen. De besturen van de plattelandsgemeenten ko zen vaak het wapen van het ambacht, waarin het voornaamste dorp lag. Bijna al le wapens hebben een sprekende symboliek. Bij het schrijven van dit artikel is het ons niet te doen om het eigenlijke wapen, doch om een der sieraden. Deze sieraden kunnen zijn: een helm, een kroon, de schildhouders (vaak leeuwen) en een wa penspreuk. Dit laatste moeten wij hebben. De wapenspreuken bij de edelen zijn herinneringen aan de oude tournooien of steekspelen. Een in het strijdperk treden de ridder deed zich kennen, behalve door het wapen op zijn schild, ook door het uit spreken van zijn spreuk. Deze spreuk was op een fladderend lint onder het wapen ge schilderd» Het meerendeel der spreuken staat in de Latijnsche taal. Deze toch leent zich bij uitstek om een gedachte kort en krachtig uit te drukken. Ook in het kiezen van een wapen- of zinspreuk hebben de regenten de edelen nagevolgd. Als voorbeeld noemen wij de zinspreuken van enkele oude Zeeuwsche fa milies. Radermaker Mediocritas. (De middelmaat) Lampsins Fiat vo- luntus Dei (Gods wil geschiede) H u y s - sen van Kattend ij ke Nee ti mide nee tuimide (Noch beschroomd, noch opgeblazen) SnouckHurgronje In het midden gaat men het veiligst. Van Doorn Doe wel en ziet niet om. Tak Nile sine Deo. (Niets zonder God) Suggestie. Dae' kun ze noe van zegge, dat a ze wille, maer ik zie 't er toch nie' in, da' zö 'n tele paat, of 'oe a zö 'n vent dan 'êete mag, van mien gedae' zou kriege, da' 'k net as een katte, uut een scheuteltje gieng drienke. Ik zou dat voe' der aregheid ok wer is wille prombeere, mae' ja, ik wille dae' vanselft nie, voe spot van oalle ménsen, op zö 'n toonêel stae', Zö-doende za' 'k er ok wè' nooit achter raeke, wat a dat noe eigentlik is. Ofdat die vent noe wezeluk die ménsen dat oal laet doe-e en of-a' ten van die a ter op zitte kieke d'r êogen beguchelt. Of 'öe noeme ze dat tegenwooreg: suggestie g'löok. Dat je in soorten: massasuggestie en autosug gestie en meschien nog-a' meer; ik weet het nie'. Oal die vremde naemen kan ik nie' bie-'ouwe. En soms doe je dae' zelft an, zonder da' je der iets van weet. Zö ik dat is 'ehad, da' 'k is een 'olf jaer van 'uus 'ewist zonder tuus te kommen. En ik verlangden, onsettend. Ik was toen ok nog maer een kind. Mae' dat was een diere reize, en vroeger gieng dat anders as noe, dat gieng nie' op, om dae' mae' een deel geld te gae' verreizen, a 't nie' nöodeg was, wegens ziekte of sturfgeval. En trou wens, een kind dust dat glad nie' zegge of vraege, temissen ikke nie', 'öor. Ik 't nóóit 'ezeid da 'k naer 'uus ver langden. En a' ze vroege: ,,ku' je 't gewend worre?" dan zeiden ik: „jaet!" „verlang je nie' naer 'uus?" „Nêen-ik, glad nie'!" Dae' was ok volstrekt gin reden voe', 't was ter vee' en vee' mooier as 'ier: prachtege bos sen en zö 'n bitje op-en-neer: de zeven heu veltjes 'êetten dat. En lekker ruke k 't pas 'erégend en gezond: ik bin der glad op- 'eknapt. De ménsen waere ok góed voe' me, 't was van m'n naeste fermielje, dus noe zou je zegge: wat ku' je beter wènse'. Mae' nêe-e, weet je, toch oalmae' dat 'öod naer 'uus 'ange. Nou, en toen dee' ik dan ok, dat êi ze noeme: suggestie. Daer 'ieng boven dat schommelstoeltje een groot portret van ons durp. Je kust ons 'uus net nog op 't ènde zie stae'; en de stoe- pe, daer k 'k zö dikkels op 'emulleperd En dan gieng ik, a 'k allêene in de kae- mer was, op m'n knieën in dat schom melstoeltje zitte, mie m'n ermen op de rik; en dan keek ik oalmae' staer op dat petret, een kwartier an een stik, en mae' dienke: ik bin tuus, ik lóope over 't durp, trek stap- pe 'k op de stoepe, ik bin tuus". Dèt was dan suggereeren, begriep je. En dat gieng goed, 'öor. Dan was 't net zö góed of-'è' 'k wezeluk op 't durp was; 'êel die kaemer en die straete en die stad was dan wig, uut m'n gedachten. Gog, dat 'k wat kêertjes 'edae'. Mae' toen a 't dan eindelienge zövarre waer, da' 'k naer 'uus mocht! Nêe-e, dae' bin gin woorden voe'. Ik zie 't nög, 'oe a de schaepwachter op z'n spriet stieng te leunen en nae' den trein keek, toen a me, uut Brabant, Zuud-Beveland inree-e. De köoie liep daer op 't schorre en een paer schaepen spronge over een kreeksje om op een beter pleksje te kommen. Je zie wè: het is 'êel lank,'elee, mae' 'k zie 't nog dadelik voe' m'n öogen. En dat tuuskommen ok. Den êesten die a 'k zag was ons buurmisje, van mien oudte, pikzwart in de rouwe over d'r moeder. En die trok een paer öogen, wan' ik was maeger en wit wig-'egae en ik kwaem dikke en röod wee' vrom; ze kenden me agauw nie' miê. Mae' bie öns was gelok- keg niks veranderd. Ik kwaem öogen te kort, om overoal nae' te. kieken. De bleeu- we stoepe en de groene veinsters ên den zwarten tuun en de gele straete en toen in 'uus: zö ei ge, zö eige oallemaele, m'n eigen stoel in 't 'oeksje nessen 't raem, en de Middelburger in de vensterbanke en moe der op d'r plekke, an den taefel, vlak tegen over mien. Noe kon 'k wee' nae' d'r kieke. Afijn, ik za' der maer over zwiege, wan' dat mö' je ondervonden om dat te kunne' voe len. 's Aevens op bédde kust ik nie' in slaep komme van blieschap en ja, dan komme 'r van oalderande gedachten. Noe mö' je we- te, da' mien voorgeslacht voe' d'r g'elöof motte vluchten eit uut d'r land; omda' ze Prottestant waere, en deur de Romse ver volgd wiere. Dae' lag ik toen ok over te dienken. En ik miek toch zövee' zonde van die ménsen, wan' ik docht: ik weet wat a dat is k>or, om naer 'uus te verlangen. Lie ver dröogen bröod tuus as de groste weelde op een vremden. Noe vin' je dat meschien flauw van mien, mae' dienkt er om: ik was toen een kind van dertien jaer. Maer ik wille 't êerlik we- te: ik bin nög zö. Dae' schaem ik m'n eigen glad nie voe. En ik bin 't alleene nie'. Je most maer is 'ezien toen twinteg jaer ge lee, 'oe gauw oal die Belze vluchteliengen mieke da' ze tuus kwamme, toen a den oor log verbie was. Oe goed a ze 't 'ier ok ze waere 'ier nie' tuus. 't Is vanselft meugelik, da' ok dat „sug gestie" is. Bevoobeld, ons van ons geboor te ofan anders nie' 'ehoore en 'ezonge as: „Oranje Boven en wij blijven Holland trou we". Noe komt er meschien trek een telepaat, of 'oe a zö 'n vent dan 'êete mag, die a ons suggereert: „je bin' van Duitschen bloed, Nederduitsch Hervormd en je weunt in, dat k zelfst de Iengelsen noeme: de Duitsche provincie's; den Amerikaan noem' je ok een Dutchman", Van de elf provincies is er maar één met een zinspreuk, nl. dat van Zeeland met het bekende Luctor et Emergo. Ook bij de 1056 gemeentewapens zijn er zelden met een spreuk. Zij luidt van Haar lem: Vicit vim virtus. (Geestkracht of deugd is sterker dan geweld) Van Gouda: Per aspera ad astra (Door lijden tot heer lijkheid). In navolging van het wereldlijk gezag nam vaak ook het kerkelijk bestuur een wapen aan, met of zonder spreuk. Meestal zijn de wapens van stad en kerk dezelfde. Van de volgende kerkelijke Hervormde ge meenten noemen wij de zinspreuk. MIDDELBURG. Om het bekende stadswapen, een burgt: Nomen dni turr is fortis Pro 18. De naam des Heeren is een sterke toren. VLISSINGEN. Het wapen is een fontein, versierd met een flesch, het stadswapen. Van boven een anker. Hauri e fonte salutis, Flissingae! Schept uit de fonteinen des Heils, Vlissin- gen! GOES. Een leeuw het beest overwinnend. Daar boven het stadswapen. Leo in Juda bestiam vicit blaspheman. De leeuw van Juda het beest overwinnend. VERE. Om het stadswapen: Campt voor 't geloof. Dit is een zinspeling op den ouden naam der stad: Campveer. ZIERIKSEE. Een palmboom met een steen daarop. Pressa valentior. Door den druk groei ik. TOLEN. Om het stadswapen met zijn Hollandsche en Henegouwsche leeuwen: Histula defen- soribus. Veilig door deze verdedigers. AARDENBURG. Het wapen is een burcht, omschreven met de spreuk: De Heere is mijn burg, Psalm XV lil. SAS VAN GENT. Op het wapen staat een vrouw, in de lin kerhand een spade, in de rechterhand een anker houdende. De omschrijving is: In spe et labore transigo vitam. Door hoop en arbeid ga ik het leven door. SCHOONDIJKE. Op het wapenschild staat een zonnebloem. Wend u naar de zon der gerechtigheid. SINT-KRUIS. Het wapen is een hart op een roos en daar boven een kruis tusschen den naam van Jehovah. Een christens hart op rozen gaat, als 't midden in het kruise staat. VLISSINGEN (Luthersche kerk) Het zegel of wapen dezer kerk is vrij in gewikkeld. Een zwaan (het wapen van Lu ther) staat tegen een wijnstok. Uit de drui ven wordt het sap opgevangen in een flesch of beker (het wapen van Vlissingen). De zwaan en de wijnstok staan op vruchtba ren grond, waarachter zich een rots ver heft. ('t Zinnebeeld van Jezus Christus) Het land wordt bespoeld door de zee, waar over de storm woedt. Alles wordt besche nen door de zon der gerechtigheid, waarin de Hebreeuwsche naam van Jehova staat geschreven. Om dit prachtige zegel staan de woorden: Godt Zebaoth bezoek deezen Wijnstok, dien Uw rechterhant geplant heeft. Psalm LXXX vers XV en XVI. OOSTBURG. (Waalsche kerk). Christus ruper salut is. Christus de rots des heils. De Waalsche kerk, in 1686 gesticht, werd in 1817, wegens het kleine aantal lidma ten, dat zij maar meer telde, n.l. 14, opgehe ven. Haar bezittingen kwamen aan de Her vormde Kerk. R. B. J. d. M. UIT DE MIDDELBURGSCHE COURANT VAN VOOR VIJFTIG JAAR. 13e week 1889. De heer A. B. ter Haar Romeny deed Zondagavond zijn intrede alhier, nadat hij des voormiddags door zijn vader, den heer B. ter Haar Romeny, emeritus-predikant te Haarlem, bevestigd was. Denzelfden Zondagmiddag deed de heer L. T. A. Westerbeek van Eerten, gewezen predikant te Meerkerk, zijn intrede te Se- rooskerke. Zondag overleed in onze gemeente de heer dr. S. Dobbelaer de Wind, een man die jaren lang alhier de geneeskundige pract-k uitoefende. Heden werd aangevangen met de werkzaamheden voor de hier op te richten stoommeelfabriek. - In de heden gehouden buitengewone vergadering! van het Zeeuwschi Genoot schap der Wetenschappen is besloten tot eene wetswijziging indien geest, dat in het vervolg ook dames als directrice aange wezen en tot lid benoemd kunnen worden. In de heden gehouden zitting der Tweede Kamer deelde minister Mackay mede, dat de ministerraad eenparig tot het besluit was gekomen dat Z.M. de Ko ning buiten staat is de regeering waar $e nemen. Dit is medegedeeld aan den Raad van State, wiens advies binnenkort wordt verwacht. Beroepen bij de Ned. Herv. gemeen te alhier, ter vervulling van de vacature van wijlen ds. D. Rijnders, de heer H. H. Barger, predikant te Vlaardingen. Dan zu' der wellicht ok awee' een kooitje weze, die a ter eigen 1 a e t e suggereere. Noe dienk ik wee' over die lui, die a ter eigen liete beguchele om net as een katte te mauwen en te lebberen uut een scheu teltje. Die zulle toch spiet 'ehad toen a ze wee' van onder die vent z'n wil waere, da' ze zö dwaes 'edaen Dat was wè' is wat voe' Lewie Davids, om een vaesje op te maeken. Mae' die ga et er vandeur een reize maeke nae' Noord-Amerika en Zuud- Afrika. Dat is varre uut de lemieten. I k zou liefst nie' zö 'n ènde van 'uus gae. Freek Hóógstee. mimiu Urk's Chineesche Muur. Het succes van het „koppengeld" op Urk moet verbazingwekkend zijn. Uit alle dee- len van het land stroomen toeristen toe, die dol niuwsgierig zijn om de „koppen", die zoo iets' vernuftigs hebben bedacht, te bekijken. Tot dusver betaalde men alleen in wassenbeeldengalerijen en dergelijke voor het aanschouwen van zijn mede- mensch. Op de kermissen werd tot nu toe alleen een dubbeltje geheven als de mede- mensch, dien men te aanschouwen kreeg, bijzondere verdiensten had door zijn excep- tioneele dikte, lengte of bijzonderen haar groei. Wanneer zijn maaltijd uit vuur of de gens bestond, als hij levende kikkers ver zwolg, of een maand lang heelemaal niets. Wanneer hij een dwerg, een Roodhuid, of de helft van een Siameesche tweeling was. Het feit dat men tot een bepaalde gemeen te behoort was tot dusver nog nooit een aanleiding geweest, zich voor geld te laten bezichtigen. Maar de Urkers zullen onge twijfeld wel weten wat zij doen als zij hun aanblik op een dubbeltje taxeeren. Het is zulk een glorieus idee, dat een dubbeltje een koopje mag worden genoemd. De vraag is nu: wat doet Amsterdam? Wat doet Den Haag? Wat doet Utrecht, Haarlem, Den Helder, Middelburg? Men zal zeggen: Urkers hebben wijde broeken aan en dat is een entreegeld woord. Daar staat tegenover, dat Amsterdammers nauwe broeken dragen, en dat is weer voor Urkers wat bijzonders. Maar bovendien biedt Amsterdam weer het een en ander, dat Urk niet heeft, en tien tegen één, dat Amsterdammers zelfs graag Urkerbroe- ken zouden aantrekken of de hemel weet wat, als zij daarmee het recht verwierven een dubbeltje entreegeld van toeristen te heffen. Tienduizend bezoekers maakt dui zend gulden per dag, of 3% tón per jaar, dat is genoeg om weer heel wat kunstmati ge bergen te bouwen. Die opnieuw bezoe kers trekken met steeds meer dubbeltjes. Als men zoo nagaat, moet het heéle maal niet moeilijk zijn, het geld aan het rollen en begrootingen sluitend te maken. De kwestie is alleen, dat men wat zelfkennis moet hebben, dat men moet weten wat men waard is, dat men zichzelf niet cadeau geeft, dat men niet voor kermisgebruiken terugdeinst, kortom dat men hersens heeft. Die hersens hebben de koppen van Urk ge toond te bezitten, en het is onbillijk hen daarom voor koppensnellers uit te maken. Men kan ze hoogstens boterbijdevisschers noemen. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Zelfs visschenbloed. Dat het heele land jaloersch is op deze sensatie, op deze Urker bom, ligt voor de hand. Ons land is bezaaid met tienduizen den Verboden Toegang's, maar dat men uit den toegang van dorp of stad geld kan slaan, op dat snuggere idee was nog nie mand gekomen. En toch is het 't ei van Co lumbus. Het zal dan ook niet lang duren, of men zal om al onze steden Chineesche mu ren a la Urk bouwen, waar de menschen tegen betaling doorheen kunnen kruipen. De Urkers hebben welbeschouwd een nade re uitwerking gegeven aan het initiatief van onze kinderen, die op Koninginnedag eerepoorten oprichten, waar voorbijgangers tegen betaling van een cent onderdoor mo gen loopen. En de gevallen zijn precies con gruent: onder die eerepoorten hoeft men niet door te loopen. En naar Urk hoeft men ook niet te gaan. Dat is misschien het eenige wat het gemeentebestuur niet heeft bedacht. Maar overigens hulde! E. Rasmus. REDACTEUR: J. A. VAN DIXHOORN. Zaamslag. o Ter oplossing: Auteur: A. K. W. Damme. (Ontleend aan „Het Damspel in zijn aan- trekkelijksten vorm"). 1 2 3 4 5 46 47 48 49 50 Cijferstand: Zwart 13 schijven op 813, 15 en 17—22. Wit 13 schijven op 2833 en 3743. Als steeds geldt: Wit speelt en wint. Oplossingen worden graarne ingewacht vóór 15 April a.s. bij de Redactie Mdb. Crt. onder motto Damrubriek. o Uit eigen kring. De volgende fragmenten, die zich voorde den in de jongste competitie-wedstrijden der eerste klasse afdeeling C. van den Zeeuwschen Dambond, vermelden wij om der wille van de aardigheid en de manier, waarop een speler zich kansen weet te scheppen in de partij. In den diagramstand, die ontstond aan het tweede bord na 30 zet ten in de ontmoeting tusschen de vertegen woordigende tientallen van Nieuwdorp en „D.I.D." te Goes speelde wit 3429. Zwart: A. BEUKEMA, Nieuwdorp. 1 2 3 4 5 46 47 48 49 50 Wit: H. M. SLABBEKOORN, Goes. Zwart was zich blijkbaar geen gevaar be wust en antwoordde 410, waarop de heer Slabbekoorn dam nam door 2721 26x17; 29—24 30x19; 28—23 19x37; 38—32 37x28 en 33x2. Heel aardig. o In den kamp tusschen Kapelle en „D.I.D." te Goes ontstond eveneens aan het tweede bord na 21 zetten onderstaanden cijfer stand: Zwart (Slabbekoorn, Goes) 13 schij ven op 2, 3, 6, 8, 9, 12, 13, 15, 16, 18, 19, 21 en 23. Wit (M. de Jager, Kapelle) 13 schijven op 25, 28, 32, 33, 36, 38, 40, 42, 43, 45, 46, 48 en 49. Wit deed hier den foutzet 4035?, waar op de heer Slabbekoorn onberispelijk liet volgen: 21—27; 32 x 21 23 x 32!; 38x27 1520; 25x23 en 18x47 dam. De eenig speelbare zet om nadeel te ontgaan was 3329 en 40x29. Men onderzoeke dit! Een ander gevaarlijk moment in de hek stelling deed zich voor in den wedstrijd om den Zeeuwschen kampioenstitel 1937 tus schen de heeren D. Trielier te Aagtekerke met wit en W. Boogaard te Middelburg met zwart in den volgenden stand na 37 zetten: Zwart 11 schijven op 3, 8, 9, 12, 14, 15, 18, 20, 21, 24 en 25. Wit 11 schijven op 28, 29, 32—35, 37, 39, 40, 44 en 45. Wit speelde 3731?, waarna de hekstel ling hare verraderlijkheid bewees, want de provinciale kampioen liet volgen: 2520; 14x25 14—19; 25x23 21—26; 29x20 en 18x36. Altijd verrassend. Oplossing probleem C. K. Kaan. In onze voorlaatste rubriek gaven we het volgend probleem ter oplossing: Zwart 9 schijven op 79, 13, 15, 1820 en 22. Wit 10 schijven op 16, 21, 24, 30, 3234, 38, 47 en 50. Wit wint op fraaie wijze door: 3227 20x40 (meerslag); 1611 7x16 (gedwon gen); 38—32!! 22x31; 50-^5! 16x29 en 45x23 wint op tempo. Jammer, dat dit heel aardig geconstrueerde vraagstuk wordt ont sierd door een zeer voor de hand liggende bijoplossing. Door n.l. 3025 te spelen moet zwart met schijf 19 naar 37 slaan, waarna wit door 25x1 een gewonnen stelling ver krijgt. Wij hadden dit terstond bemerkt, doch vonden het verloop der auteursoplos sing belangrijk genoeg om tot publicatie over te gaan. Het woord is nu aan den auteur om de storende constructie-fout weg te werken. Goede oplossingen ontvangen van de heeren A. C. te Goes, C. W. v. D. te Kort- gene en H. te Middelburg. o Uit het Zeeuwsche clubkampioenschap 1939. In den dezer dagen beëindigden strijd om het clubkampioenschap van Zeeland deed zich in de ontmoeting tusschen Middelburg en Goes aan het tweede bord den volgen den stand voor: Zwart: F. DEN HERTOG, Goes. 46 47 48 49 50 Wit: J. ROELANS, Middelburg. (Stand: Zwart 4 schijven op 3, 4, 16, 26. Dam op 48. Wit: 7 schijven op 17, 24, 25, 27, 31, 37 en 38.) Zwart aan zet speelde 38, waarop wit met gelijk aantal overblijvende stukken.de dam kon afnemen door 1711, 2721, 3126 en 26x37. Wit had evenwel voldoen de compensatie in den stand om een kansje te wagen en deed den oogenschijnlijk min der sterken zet 3832, waarna zwart zich liet verleiden tot 4839? met het doel schijf 17 te veroveren, doch de heer Roelans was op een en ander voorbereid en liet onberis pelijk volgen 1712, 3228 en 27 x18, waar mede de strijd ten einde was. Hieruit blijkt wederom het gevaar, dat het achterloopen van een stuk biedt.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 9