Hf
MIDDELBURGSCHE COURANT
Prins Bernhard iaat het m.s.
„Prinses Beatrix" te water.
(&GOESCHE COURANT)
De Prins-Gemaal bezoekt den
Wilhelminapolder en lerseke.
Het schip loopt vlot
van stapel.
Het plechtig oogenbik.
„Paaschvrede".
Duitschland steeds aan Italië's
zijde
Dagblad. Uitg. N.V. De Middelburgsche Crt.
Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstr.28,
Telefoon Redactie 269, Administratie 139;
te GOESTurf kade Tel. 17. Postgiro 43255.
Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes
f 2.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week
abonnementen in Middelburg en Goes 18 ct.
SP29SJ NUMMER 72. DRIE BLADEN. ZATERDAG 1 MAART 1939. EERSTE BLAD. 182e JAARG.
Advertentiën 30 ct per regel, ingezonder
mededeelingen 60 ct p. r. Bij contract lager
Tarief op aanvraag. Familieberichten eit
dankbetuigingen minimum f 2.10. „Kleine
Advertenties", max. 6 regels, 75 cenf, btf
vooruitbetaling. Brieven, of adres bureau
v. d. blad" 10 ct extra. Bewijsnummers 5 ei,
Op 14 Januari jl. heeft H. M. de Konin
gin de doopplechtigheid verrichtte van het
op de werf der N.V. Kon. Maatsch. „De
Schelde" te Vlissingen gebouwde m s. „Ko
ningin Emma" voor rekening van de
Stoomvaart Maatsch. „Zeeland". Vandaag
was het Z. K. H. Prins Bernhard die het
zusterschip van de „Koningin Emma nl.
het nieuwe m.s. dat den naam zal dragen
van het ons allen zoo geliefde Prinsesje
Beatrix te water liet.
Reeds in de morgenuren heerschte om
en op de werf een reusachtige drukte.
De laatste toebereidselen werden voltooid,
van alle gebouwen en kranen wapperen
de vlaggen. Een drietal hooge tribunes,
\net in het midden de Koninklijke tribune
waren om den kop van het schip ge
bouwd. Voor de Kon. tribune bevond zich
een fraai baldakijn, rijk versierd met
bloemen. Ook bij den ingang van het kan
toor van „De Schelde" was een fraai bal
dakijn opgericht.
In de stad, en speciaal in die straten
waar Z. K. H. zou passeeren, wapperden
nagenoeg huis aan huis de vlaggen. Met
een extra trein, die te 11,50 uur aan het
station arriveerde^ kwamen de talrijke
genoodigden, tot wie behooren: de minis
ters dr. H. Colijn, mr. J. A. de Wilde en
mr. dr. ir. J. A. M. van Buuren, terwijl
de minister van economische zaken was
vertegenwoordigd door den heer G. J.
Teppema, administrateur, hoofd der af-
deeling nijverheid; dr. ir. M. H. Damme,
directeur-generaal der PTT, vice-admiraal
J. Th. Fürstner, chef van den marinestaf,
kapt. ter zee H. J. v. d. Stad, commandant
der maritieme middelen te Vlissingen, ge-
neraal-majpor P. W. Best, commanadnt
der luchtverdediging te Soesterberg, ma
joor W. C. Th. Haarman, garnizoenscom
mandant van Vlissingen, de leden der
Gedeputeerde Staten van Zeeland J. M.
van Bommel van Vloten, mr. P. Dieleman,
J. A. van Rompu, J. H. M. Stieger, E. P.
Vogelaar en A. D. P. v. d. Wart, dr. B.
D. H. Teilegen Azn., griffier der Staten
van Zeeland, mr. M. W. G. v. d. Veur,
gemeente-secretaris van Middelburg, A.
H. S. Stemerding, burgemeester van Soe-
burg, J. L. Dregmans, burgemeester van
Koudekerke, mr. Th. Portheine, vice-pre
sident van de arrondissements rechtbank
te Middelburg, mr. W. F. E. baron v. d.
Feltz, officier van justitie te Middelburg,
ir. W. Hupkes en ir. W. F. H. van Rycke-
vorsel, directeur der Nederlandsche Spoor
wegen, W. Berdenis van Berlekom, voor
zitter der Kamer van Koophandel te
Middelburg, jhr. Smits van Oyen, voorzit
ter van de KNAC en Edo J. Bergsma,
eere-voorzitter van den ANWB.
Op de fabrieksterreinen werd het in-
tusschen een groote drukte. Het publiek,
dat zooals altijd, ook nu weer tegen een
kleine vergoeding, ten bate van het pen
sioenfonds, op de fabrieksterreinen werd
toegelaten, maakte daarvan een gretig ge
bruik. Ook stonden duizenden om Prins
Bernhard af te wachten. Zjj hebben zich
opgesteld van de Keersluis tot aan den
ingang van de werf, den in de Aagje De
kenstraat, van waar men de Koninklijke
tribune kan zien.
De aankomst van den Prins
Tegen één uur arriveerde de Prins per
^t0- komende uit Middelburg, aan de
Keersluis. De auto van den Prins werd voor
afgegaan door dien van den burgemeester
van Vlissingen, den hr. C. A. van Woelde-
ren.
De Prins werd vergezeld door den Com
missaris der Koningin en mevr. Quarles
van Ufford, en den adjudant van Z.K.H..
Het publiek juichte langs den geheelen
weg Prins Bernhard hartelijk toe. Dra
was de werf bereikt. Tusschen een haag
van menschen, die niet moede werden te
jubelen reden de auto's tot voor den op
gang naar de tribune. Het Wilhelmus
klonk. Onder het baldakijn werd Z.K.H.
ontvangen door de heeren Ruys, de Meester
Wesseling, A. Smit, Lodeizen, Bensink en
Bron.
Toespraken.
Zoodra de Prins de tribune had bestegen,
werd htf toegesproken door den hr. B. E.
Ruys, president commissaris van de Kon.
Maatsch. „De Schelde", die het volgende
zeide:
Koninklijke Hoogheid!
Het is mij een voorrecht, hier het welkom
te mogen uitspreken namens Besturen van
de Kon. Maatsch. „De Schelde" en de
Stoomv. Maatsch. Zeeland.
Op hoogen prijs stellen wij het, dat U be
reid zijt, de plechtigheid van de tewater
lating van de „Prinses Beatrix" welke
plechtigheid om verblijdende redenen niet
door H. K. H. Prinses Juliana kan worden
vervuld te verrichten.
Het Huis van Oranje heeft als het ware
de eerste steen gelegd voor de stichting van
deze belangrijke werkgelegenheid. Het was
toch Zijne Majesteit Koning Willem III die
in 1873 het initiatief nam om op de oude
admiraliteitswerf, de plaats waatop wij ons
thans bevinden, een groote scheepsbouw-
werf en machinefabriek te vestigen. In
1875 kan dan ook dank zij de stuwkracht
van wijlen Arie Smit de fabriek geopend
worden. En nu vindt U hier één van de best
uitgeruste werven en machinefabrieken
van Nederland, die dank rij de vele op
drachten van de Nederlandsche Marine en
van den Rotterdamschen Lloyd vol bezet is
en in totaal aan ongeveer 3000 menschen
arbeid verzekert voor gerulmen tijd".
Vervolgens sprak de heer Th. H. de Mees
ter, president commissaris van de Stoomv.
Maatsch. „Zeeland" als volgt:
Koninklijke Hoogheid!
Als President Commissaris van de Maat
schappij Zeeland veroorlove Uwe K. H. mij
eerbiedig dank te zeggen, dat U bereid is
gevonden naar Vlissingen te komen tenein
de tegenwoordig te zijn bij het te water la
ten van ons tweede motorschip.
Was het oorspronkelijk voor ons een te
leurstelling, ik moge zeggen een blijde, dat
H. K. H. Prinses Juliana geen gevolg kon
geven aan Hoogstderzelver voornemen om
persoonlijk naar Vlissingen te komen, dat
Uwe K. H. hier als Hoogstderzelve verte
genwoordiger, wilt aanwezig rijn, wordt
door ons op hoogen prijs gesteld. Daardoor
wordt opnieuw bewezen, dat de Koninklijke
belangstelling waarin de Maatschappij „Zee
land" zich van de oprichting af mocht ver
heugen, nog onverminderd bestaat.
Uit verschillende foto's mochten wij zien
hoe Uwe K. H. mede de eerste pasjes heeft
geleid van ons jonge Prinsesje. Wij hopen
dat Uwe K. H. met even veel succes de eer
ste gang zal geleiden van dit nieuwe schip
dat den naam „Prinses Beatrix" zal mogen
dragen.
Bij voorbaat dank ik Uwe K. H. eerbie
dig voor het verrichten van deze plechtig
heid."
De heer ir. H. C. Wesseling, directeur van
„de Schelde" verzocht daarop Z. K. H. de
laatste beletselen wel te willen wegnemen.
Met een forsche slag kapte Prins Bern
hard daarop met een zilveren bijltje het
over een blok gespannen touw door. On
middellijk kwam er beweging In het ranke
vaartuig, de muziek speelde het Wilhelmus,
allen ontblootten het hoofd en onder da
verend gejuich van de groote menigte op
en om de werf, gleed de „Prinses Beatrix"
statig in haar element en boorde een
oogenblik later het achterschip zich in het
gereedliggende bed van rijstwerk, waarna
sleepbooten het schip spoedig in bedwang
hadden.
Na afloop van deze plechtigheid begaf
Z. K. H. zich naar de gereedstaande auto
voor de poort aan het Betje Wolfplein, om
vandaar met een kleinen omweg te rijden
naar het hoofdgebouw van „De Schelde".
Een groote menigte had zich daar opge
steld en men werd niet moede den Prins
toe te juichen.
Z. K. H. werd aan den ingang van het
hoofdgebouw ontvangen door den heer Wes
seling, die Z. K. H. naar de Commissariska
mer leidde, waar een groot gezelschap aan
Z. K. H. werd voorgesteld. Intusschen had
den alle genoodigden zich met auto's en
autobussen naar hotel Britannia begeven,
waar zij werden ontvangen door de heeren
A. Smit en Bron.
Na de plechtigheid in het hoofdgebouw,
begaf Z. K. H. zich via Aagje Dekenstraat
en Badhuisstraat eveneens naar het hotel,
waar Z. K. H. wederom vele autoriteiten
aan zich liet voorstellen. Prins Bernhard
heeft daarop aangezeten aan de lunch.
Het nieuwe schip „Prinses
Beatrix".
De hoofdafmetingen van het nieuwe
schip „Prinses Beatrix" zijn: lengte 115.80
meter, breedte 14,33 meter holte 8.53
meter. De maximum diepgang is 4,12 me
ter. De inhoud bedraagt circa, 4100 bruto
registerton. Het maximum aantal passa
giers is bepaald op circa 1800. De beman
ning zal uit 58 koppen bestaan. De proef
tochtsnelheid is vastgesteld op 23 mijl.
Bouw en inrichting maken het mogelijk
het schip te gebruiken voor toeristenvaar
ten gedurende de zomermaanden in de
Europeesche zeeën.
Bij de passagiersaccomodatie is er in
alle opzichten naar gestreefd de overtocht
zoo aantrekkelijk mogelijk te maken Ver
der is het schip zooveel mogelijk trilling-
vrij gemaakt. Geluidisoleeringen zijn aan
gebracht op grond van speciale proefne
mingen van prof. dr. C. Zwikker te Delft.
Werden de bestaande schepen door
krachtige zuigerstodmmachines voortbe
wogen, thans zijn het 40 krachtiger
dieselmotoren, welke de beide schroeven
aandrijven.
Een waarlijk groot man is altijd be
reid klein te zijn.
Havas meldt uit Berlijn: Na tien dagen
van zeer groote activiteit, waarin het Duit-
sche rijk zich verzekerde van het protec
toraat over Bohemen en Moravië, den te
rugkeer van Memel, de verdragen met
Slovakije en Roemenië, verwacht man al
gemeen een zekere pauze tot 20 April, den
dag waarop Hitier vijftig jaar zal zijn.
Deze verjaardag zal dit jaar met buiten
gewonen luister worden gevierd.
Tevoren zal Hitler op 1 April de tewa
terlating verrichten van het tweede pant
serschip van 35,000 ton, de Von Tirpitz.
Bij die gelegenheid zal hij een redevoering
houden, welke in het bijzonder gericht
zal zijn tot het buitenland. Men denkt, dat
hij dan drie weken rust zal nemen te
Berchtesgaden.
Goering zal wel niet voor 15 April te
Berlijn terugkeeren.
Mfen meent te weten, dat Goebbels en
Von Ribbentrop zich opmaken om voor
twee of drie weken met vacantie te gaan,
waarschijnlijk naar Italië.
In politieke kringen te Berlijn heeft
men den indruk, dat een „Paaschvrede"
ook door Italië zal worden geeerbiedigd.
Men schijnt geen sensationeele verkla
ringen te verwachten in de redevoering
welke de Duce morgen Zondag zal uit
spreken. Indien de schijn niet bedriegt,
schijnt men ze in ieder geval te Berlijn
niet te wenschen.
Verklaart Goering.
Het D. N. B. meldt uit Milaan: Aan een
verslaggever van de Popaio d'Italia
heeft maarschalk Goering verklaard,
dat zijn verblijf in San Remo ook daar
toe dient de geruchten te weerleggen als
zou een wijziging gekomen zijn in de hou
ding van Duitschland jegens Italië
Duitschland zal onvoorwaardelijk Italic
trouw blijven, wat er ook gebeuren moge
Duitschland zal steeds aan Italië's zijde
staan. Elke machtsvergrooting van
Duitschland is ook een machtsvergrooting
van Italië en omgekeerd. De werkelijkheid
dat Frankrijk door het verdwijnen van
den kunstmatigen staat Tsjechoslovakije
veertig divisies verloren heeft, moest d-
Westelijke democratiën tot nadenken
brengen. Want als zij 40 divisies verloren
zouden hebben, moest men bedenken, dat
wij iets gewonnen hebben. De poging van
Engeland, om zooveel mogelijk landen tot
een bestrijding van de „as" te bewegen,
verwondert niemand. Het is te hopen, dat
deze volkeren intelligent zijn om zich te
herinneren dat Engeland altijd naar dom
ooren gezocht heeft, die bereid waren
voor hem te vechten. Duitschland en
Italië zullen echter voortgaian naar hét
eene doel: Vrede en gerechtigheid voor
de volkeren. Over zijn reisplannen zeide
Goering, dat hij nog eenige weken aan
de Rivièra blijft, om dan naar Rome te
gaan, Mussolini te bezoeken, en wellicht
ook maarschalk Balbo in Lybië.
Het vertrek uit Middelburg.
Hedenmorgen tegen half negen, reed de
auto van den Commissaris der Koningin
weder voor bij zijn ambtswoning waarvan
de Prinselijke standaard wapperde in de
Abdij, waarvoor zich reeds een paar hon
derd, vooral jeugdige personen hadden ver
zameld. Precies te half negen kwam Z. K.
H. naar buiten en had toen en ook bij het
uitrijden van de Abdij weder 'n hartelijke
ovatie in ontvangst te némen.
De route was nu niet bekend, doch ging
langs Balans, Wagenaarstraat, Noordstraat,
Markt, Gortstraat, Varkensmarkt, Hoog
straat, Nieuwe Haven, Kaden, Koningsbrug,
Stationsstraat, -Loskade, Schipbrug en Ka-
naalweg. Zij die begrepen, dat de Prins in
den auto met de standaard zat, brachten
den hoogen gast een eerbiedigen groet.
Buiten de stad werd de snelheid vergroot,
doch die verminderde weer in de kom van
Nieuw- en Sint-Joosland.
Hier had men van openbare en tal van
particuliere gebouwen de driekleur ont
plooid en stonden op verschillende plaatsen
grootere en kleinere groepjes, waaronder
nu ook weer vele vrouwen in ons
Zeeuwsch costuum, die opgewekt groetten.
De Prins heeft ook hier voor al deze bewij
zen vriendelijk dank gebracht.
In Zuid-Beveland.
In vlot tempo reden de auto's den
Sloedam over en den rijksweg door Zuid-
Beveland op. Hier en daar stonden groepjes
personen, die trachtten een glimp van den
Prins op te vangen. Van enkele huizen en
hofsteden langs den weg was de vlag uit
gestoken. Te Lewedorp, 's-Heer-Arends-
kerke en 's-Heer-Hendrikskinderen, waar
de belangstelling wat grooter was, werd 't
tempo een weinig vertraagd. Ook aan de
grens van Goes stonden velen op het pas
seeren van den Prins te wachten.
De auto's lieten de stad echter rechts lig
gen en gingen bij de „Tiende Schuur" links
af en via 's-Heer-Hendrikskinderendijk.
Westerstraat en Zaagmolenstraat naar den
Polderschen weg.
TE WILHELMEVADORP.
Te ruim negen uur stopten de auto's
te Wilhelminadorp voor de woning van den
directeur van den Wilhelminapolder, den
heer J. Minderhoud.
De heer Minderhoud geleidde den Prins
zijn woning binnen waar o.a. de voorzitter
en de penningmeester van het hoofdbestuur
van den polder, burgemeester De Graaff en
de oud-directeur de hr. Hanken met hun
dames aanwezig waren.
De voorzitter van het hoofdbestuur, de hr
B. C D. Hanegraaff, te Wassenaar, hield
daarop de volgende toespraak:
„Koninklijke Hoogheid, Mijnheer de
Commissaris, Mijne Heeren. Het is mij een
groot voorrecht Uwe Koninklijke Hoogheid
in den Wilhelminapolder te mogen welkom
heeten en rijn wij U hoogst dankbaar dat
Uwe Koninklijke Hoogheid ons in de gele
genheid wilde stellen onzen Polder te too-
nen, alhoewel het jaargetijde niet mede
werkt het land op zijn schoonst te laten
zien.
Het zij mij vergund U een kort historisch
overzicht te geven van de oprichting af.
Lang voordat door 'een Rotterdamsche
combinatie de schorren en slikken in Janu
ari 1810 ingepolderd werden, was deze
streek bewoond. Onze hofstede „Hongers-
dijk" ontleent o.a. zijn naam aan het dorp
daar ter plaatse. Van dit dorp is niets over
dan enkele kelders en muurresten onder het
maaiveld.
Door de toenmalige Commissie tot inpol
dering kreeg onze Polder den naam „Lode-
wijkspolder", naar den broeder van Napo
leon, den Koning van Holland. In 1815 ver
zocht en verkreeg het Bestuur van Koning
Willem I het recht den Polder „Wilhelmi
napolder" te noemen, naar zijn doorluchte
gemalin en werden aan den Polder heer
lijke rechten verleend en een wapenbrief,
zoowel voor den Wilhelminapolder als voor
den Oostbevelandpolder welke het Zuid
Westelijk deel uit maakt.
Toen in 1930 de verschillen met onze Zui
derburen hoogliepen besloten 70 Nederland
sche Vennooten aan 2 Belgische een voor
stel te doen om uit de combinatie te treden
en werd aan hen een deel In eigendom ge
geven, naar schatting 2|72ste van de groot
te van den „Wilhelminapolder". Van dien
tijd dateerde, gedurende bijna een eeuw, de
aanhef van onze overeenkomst: „Eigenaren
van 70/72 aandeelen in den „Wilhelminapol
der".
Sedert de oprichting af is de zetel van de
Maatschappij te Rotterdam gevestigd en is
het Hoofdbestuur, behoudens enkele uitzon
deringen, steeds samengesteld geweest uit
Rotterdamsche Vennooten. In de eerste 60
a 70 jaren viel de exploitatie niet mede
(vermoedelijk beinvloed door de ongunsti
ge tijden) tot door het toenmalige Bestuur
de heer Hanken werd aangezocht de leiding
op zich te nemen. Deze had behalve zjjn
groot organisatietalent en rijn groote ken
nis, ook de tijden meer mede en heeft ge
durende zijn 40-jarig directeurschap den
„Wilhelminapolder" tot grooten bloei ge
bracht. Zijn opvolger, onze tegenwoordige
directeur de heer Minderhoud, die zjjn spo
ren verdiende bij de ingebruikneming van
den Wieringermeerpolder, zag zich ge
plaatst voor de mechanisatie van ons be
drijf en deze aanpassing aan de moderne
techniek blijkt voor onzen Polder zeer voor-
deelig te zijn. Wij hopen Uwe Koninklijke
Hoogheid, bij onzen tocht door den polder
dit ter plaatse te kunnen toonen.
Enkele jaren geleden stelde de Alge-
meene Vergadering van Vennooten een leg
penning in. Deze wordt door ons in brons
of zilver uitgereikt aan diegenen onzer me
dewerkers die ons gedurende een aantal
jaren trouw hebben gediend. Tevens werd
in het stichtingsbesluit bepaald, dat wij aan
leden van het Koninklijk Huis, deze pen
ning in goud zouden aanbieden, als een be
wijs van onze groote erkentelijkheid voor
hun bezoek.
Het zij mij vergund, Koninklijke Hoog
heid, U hierbij dezen penning te overhandi
gen, terwijl ik hoop, dat deze in lengte van
jaren bij U een prettige herinnering zal op
wekken aan onze mooie Zeeuwsche
landouwen en aan onzen Polder in het bij
zonder."
De heer Hanegraaff overhandigde daar
bij den penning aan den Prins, die in harte
lijke bewoordingen dank zegde voor dit
souvenir en de hem gegeven uiteenzetting.
Hierna begaf het gezelschap zich naar
het terras waar het muziekgezelschap
„De Echo" inmiddels was opgesteld. Na
dat het „Wilhelmus" was aangehoord
dankte de Prins den voorzitter, den heer
Zwaan, met een handdruk voor de hem
gebrachte hulde.
Vervolgens ging men het bedrijf bezich
tigen; het sorteeren van pootgoed, he'
ontsmetten van zaai-tarwe; er werd mr
den motor geploegd; een oude kapwagen
en een oude boerenwagen, benevens een
op luchtbanden werden den Prins getoond
Verder werden de paarden bezichtigd e
daarna werd langs de school gewandeld
waar de kinderen stonden opgesteld, d
den Prins luide toejuichten. De aifto
reden nu naar het Katsche veer, keerde
daar en reden naar de hofstede „Coenje
waar in de schuur o.a. het bergen
het vlas met de magirusladder bezichti-
r i
(Ingez. Med.)
WEERBERICHT,
Verwachting tot morgenavond:
DÉ BILT: matige, tijdelijke krachtige
wind uit Oostelijke richtingen, zwaar be
wolkt met tijdelijke opklaringen, geen neer
slag van beteekenis, weinig verandering in
temperatuur.
ZO 26 Mrt. Zon op: 5 h. 52; onder: 18 h.
21. Licht op: 18 h. 51. Maan op: 8 h. 27?
MA 27 Mrt. Zon op: 5 h. 50; onder: 18 h.
23. Licht op: 18 h. 53. Maan op: 9 h. 20;
onder: 12 h. 35. E.K.: 28 Mrt.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen:
Hoogwater. Laagwater.
Zaterdag 25 3.41 16.05 10.23 22.29
Zondag 26 4.21 16.47 11.00 23.12
Maandag 27 5.05 17.34 11.41 23.59
Westkapelie is 28 min. en Domburg 23
min. vroeger, Veere 38 min. later. S
springtij.
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge:
Hoogwater. Laagwater.
Zaterdag 25 S 5.36 17.58 11.20 23.37
Zondag 26 6.12 18.37 11.57
Maandag 27 6.52 19.20 0.19 12.39
werd Vervolgens werd weer dwars d.
den uitgestrekten polder naar de hor:, -
de ',,De Mosselbank gereden, waar het
gezelschap de koffie gebruikte en Z. K.
H. afscheid nam van bestuur en directeur,
en oud-directeur van den polder. De Prins
betuigde tevens zijn hartelijker, dank voor
de ontvangst en de belangwekkende uit
eenzettingen die hem gegeven waren.
Naar lerseke.
Over den dijk werd nu langs Kattendij-
ke gereden, waar men bij honderden langs
den weg gesenaaru stond en den Prms
luide toejuichte, pangs de facneide ging
het naar Wemeldinge, waar huis aan huis
geViagÜ WGi'U cr il vrcil U U-»iUOfc:.tv gcöj^aniieil
was met de woorden. „Vereerd door Uw
komst." De auto s reden nier zeer lang
zaam en vriendelijk wuivend danxte ue
Prins voor de spontane nuide. pangs ue
Oostzijde van net kaanal, en op dei, post-
WfcJg JUctcti WtiiCL d' Gfcu iiüïïv
po lïlgüZGt, Vvó-iiu iicv vv'c«.6 ïriLUSSCncii i'UilTl
AicUI Gil ge-.VUiucii
Op den Dam te terseke werd even ge
stopt, waar burgemeester Gunning aen
Pruis welkom neette en daarna voor reed,
door een haag van juichende menschen en
schoolkinderen, naar de sorteerioods van
„De Meuimeester". Het muziekgezelschap
„Mozart" speelde hier het „Wilhelmus". In
de sorteerioods maakte de Prins kennis met
de raadsleden, die daar aanwezig waren en
vervolgens bezichtigde Z. K. H. de verschil
lende werkzaamheden. Tevens werden Z.K.
H. eenige oesters gepresenteerd, die hij met
smaak en onder het flitsen van het
magnesiumlicht nuttigde. Vervolgens
ging het gezelschap naar de Oesterkwee-
ker. Iz. Willemse, waar de gasten ten kan
tore ontvangen werden. De hr. Willemse
had in een glazen vitrine een keurig opge
stelde collectie, die den groei van den
oester toonde benevens de ongedierten die
het product belagen. Belangstellend luister
de de Prins naar de uiteenzettingen die de
hr. Willemse gaf, terwijl Z. K. H. ook naar
een aantal nadere bijzonderheden vroeg.
Nadat ook hier een aantal oesters genut
tigd was waarbij de Prins het Zeeuw
sche product roemde als het allerbeste
werden de oesterputten bezichtigd, ook van
de fa. Verwijs, en tevens werd nog het mos
selknippen bezichtigd bij het Mosselbedrijf
Jan Prins. Overal net de Prins zich nauw
keurig op de hoogte stellen en dankte hij
hartelijk voor de hem verschafte inlichtin
gen.
Te half twaalf werd de terugtocht aan
vaard en op den Dam nam Z. K. H. weer
afscheid van burgemeester Gunning.
In een snellen rit ging het nu terug
naar Middelburg waar het gezelschap te
tien voor twaalf arriveerde.
Te ongeveer kwart voor één verliet de
Prins de Abdij weer om zich naar Vlissin
gen te begeven voor de tewaterlating van
de „Prinses Beatrix".