ZEEUWSCH ZONDAGSBLAD \AM DE PROVINCIALE ZEEUVSCHE MIDDELDURGSCHE COURANT fMirmt UIT *N OUD KOOKBOEK. Frikkadellen met anchovis. DAEGELIKSE DIENGEN. KLEURENPSYCHOLOGIE. ZEEUWSCHE KRONIEK. DAMMEN EN SCHAKEN. UIT DE MIDDELBURGSCHE COURANT VAN VOOR VIJFTIG Als Enkeling en als Volk. Chamberlain, wiens redevoeringen voor de microfoon door duizenden in vele lan den aangehoord worden, heeft eens deze zeer verstandige woorden gesproken: „Als volk houden wij ervan te mopperen, maar soms is het beter onze zegeningen te tel len". Deze zeer verstandige raadgeving geldt zoowel den enkeling als de volksgemeen schap. Beiden kunnen er winst meedoen. Wij kunnen dat woord, eenmaal verstaan, moeilijk alleen maar voor kennisgeving aannemen. Niet, om den man, die het uit sprak; niet om de waarheid, die het bevat. Als twee menschen hetzelfde zeggen, is het nog niet hetzelfde, luidt een oud-Ro- meinsch spreekwoord. Het is ook niet slechts de toon, maar ook de man, die de muziek maakt. Het geeft inderdaad verschil, wie iets ,zegt. Wanneer iemand „die pas komt kij ken" gaat spreken over de zorgen en den strijd des levens, zal nauwelijks iemand naar hem luisteren, wanneer die daarover spreekt een behoorlijken staat van levens- dienst achter den rug heeft, zal men gaar ne naar hem luisteren, omdat men weet, dat hij het recht heeft over dat onderwerp ,.te spreken. no.Zoft ook zal men gaarne luisteren naar „wat de: Engelsche eerste minister te zeggen iii^eeft'-eVer^ipopperen en zegeningen-tellen -i3dowel- doomden ienkeling als door het volk. ties nsbishïev aS ,t,y.'.Inde:fdaadfi er zijn er te velen, wien het rfi{iujieh.;nader >staat dan het lachen. Er kan iggens „haastjeuiïïjiden boter" wezen of zij heffen jammerklachten aan, een meer ern- stjgfe zaak/waard. Dat zijn de gemakkelijk .uit het evenwicht geslagenen. Er zijn er ook y en .zeker niet/ minder, die „professionals" zijn.,op het,gebied van het mopperen. Bloed eigen, familieleden van den bekenden yNurksch uit den Haarlemmerhout. Er is deugt'r: er is niemand, die deugt. ,?VVti -allemaal kennen ze wel, die zoo zelf iedere vreugde missen en stelselmatig an- derer., vreugde vergallen. §ni tHetiis waarlijk niet alleen het weer, waar- QVer .de mensehen mopperen er is veel en velerlei. Nu kan men zelfs, gelijk wij u&PAs. lazen, dit mopperen idialiseeren en i zeggen, dat heb voortkomt uit de overtui- .-„'ging, dat. noch de mensch noch de wereld volmaakt isinderdaad vergalt het de ^levensvreugde van heel wat menschenkin- deren. Dê aroom wordt van het leven weg geblazen. Men laat het glanzend vernis s barsten., Alleen maar door te mopperen. \l.-ii.O A1 Daartegen zou men liever de zegeningen tellen! Indien wij die telden, wij zouden anders staan tegenover het leven. Tellen dat doet men stuk voor stuk. De paarlen van het snoer, één voor één. Niet een globale schatting, maar een telling. Zooals een gansche bevolking, van de wieg tot het graf, één voor één geteld wordt bij een volkstelling en niet, zooals men de men- schenmassa als bij een koninklijk bezoek ruw-weg schat. Wie zegeningen telt houdt nimmer op met tellen. Want de zegeningen houden im mers nimmer op. Het komt er maar op aan, dat wij een oog hebben om ze te zien en verstand genoeg om dan te tellen. Jammer, dat er bij zoo heel velen meer aanleg schijnt te zijn om te mopperen dan om te tellen! .-* Dit alles geldt den enkeling; het geldt ook den volken. Ook ons volk. Men wil wel eens zeggen, dat ons volk gaarne zou mop- perenj een gevolg van de groote gedeeld- held onder onze natie. Wij laten dit alles voor wat het is, maar zouden er gaarne den nadruk op willen leggen, dat een volk beter doet met de zegeningen te tellen. Ook die volks-zegeningen zijn er overvloedig. Het komt ook hier weer aan op het oog om te zién, en het verstand om te teilen. Zeker, er zullen heel wat feiten, maatre gelen, omstandigheden zijn in dezen donke ren tijd, die gereede aanleiding kunnen ge ven tot mopperen. Er is echter onderscheid tusschen het oog, dat ziet en het verstand dat telt. Het verstand ziet scherper dan het oog. Het oog ziet „wat voor oogen" is, maar het verstand onderkent het wezen, het hart der dingen. Dan kan het geschieden, dat het verstand als zegening boekt, wat het oog als een aanleiding tot mopperen aan merkt. Wij moeten dat is altijd leerzaam ook in buurmanshuis weten te kijken. Wij moeten over de grenzen van ons land heen kunnen zien om te komen als volk tot het tellen van zegeningen. Dan er is verschil tusschen wat is en wat had kunnen zijn. Wie bedenkt wat had kunnen zijn, die ziet achter donkere wolken nog licht. Ook voor de volkeren. Er is echte verbondenheid als volk; als kinderen van hetzelfde huis, toe noodig, om zoo de volkszegingen te kunnen tellen. Ge lijk wij doen op hoogtijden van ons nationa le leven. Die verbondenheid op zichzelf is reeds een zegen. Waarlijk wie het recht overdenkt, die voelt de diepe wijsheid van Chamberlains vermaning: „Als volk houden wij ervan te mopperen, maar soms is het beter onze ze geningen te tellen". J. Nagel. Neemt klein gehakt kalfsvleesch, kneed er wat zout, een dooier van een ey, wat anchovis en gestokte beschuit door heen, tot frikadellen, fruit ze bruin in boter, en dicht ze op met citroen. Wantje zei: Deur dat onderschrift bin 'k noe ègauw nog in de moeite 'erocht mee Wantje. Noe wou ze mee dols geweld ok 'ier is schrie- ve; op mien plekke, weet je. Maer ik zegge: ,,ku' je begriepe, dae' kan glad niks van komme 'oor; 't is gin zoeten inval. Trouwens, ik dae' gin zeg genschap over ok. En 'k weet zeker, da' je 't gin êens kunt, wan' dat mot op z'n boers, en a' ku' je dat prate, daerom ku' je 't nog nie' schrieve". En bovendien, i k docht ok weet je: „viengertje ermpje". As ze dae' êenmael de smaeke van te pakken 6, dan was ik er góed mee. Dan kwam ze meschien oalle we ke en kon ik gae' prikke'. Nêe, dae' be gun ik glad nie' an, dae' dienk ik gin öogenblik over. Noe ei ze daerom toch in zövarre d'r zin wete deur te drieven, da' zie op-'eschre- ven eit, dat a ze wou zegge, en ik za' dat dan overschrieve op z'n boers. Dus, dae' komt het 'óor. Wantje zei: „Een 'óoge gedachte kan 'k noe nie' zeg ge', da' menêer de Redacteur van de vrou wen eit. „Ze stae' mekare bie, o k in on recht". Da' 's véé' gezeid. I k dat zó nog nooit ondervonde, 'óor. Tegenspreke za' 'k het daerom nie' doe-e, wan' ik bin der weineg van op d' 'öogte 'oe a 't er in de waereld zö-a' nae toegaet, buten ónze eigen omgévege. Ik komme ok nie' vee' vadder as d' 'oenders. Dat a 'k wete mö' 'k dus ok mae' uut de kranten opdoe-e of uut boe ken. Mae', da' menêer dat zö-mae' fransjeman vlak in oal de vrouwen d'r aangezicht zeit, dae' geeft 'n ze toch een komplement mee, a' zou je dat zö op 't êeste gezicht nie' zeg ge. Dat is toch 'n bewies, dat 'n ze nie' indêelt bie de soort, daer a onderlesten in „de Lof der Zotheid" over 'eschreve wier: die a sebiet gereed stae' mee 't gezegde: „ik bedanke voe' m'n abonnement". Ja, dae' bin genoegt mannen of 'êeren, die a nie' prate van „objectiviteit", mae' van „mannelijke objectiviteit" of, a ter is een vrouwe „góed in zaelten" bliekt te we zen, prate van: „die vrouw heeft een man nelijk intellect", 'k Zegge nie', da' ze oal zö bin, 'óor. Dat mag ik nie' doe; dae' ken- ne 'k te weineg ménsen voe'. Maer ik wille menêer dan toch bie dezen bedanke voe' dat komplement; ja, dat 'n dan toch bliek- baer van de vrouwen nog wè' genoegt „ob jectiviteit" verwacht, om is tegen een douw te kunnen, zonder sebiet kwaed te worren. Dé' 's dan toet zövarre. Noe zou 'k, k' 'k dat mag temissen, nog wel is wat wille zegge over het ver- dêelen van „de ménsen" in „wij mannen" en „de vrouwen". Dat was ok in de Middelburger, da' 'k is 'elezen van een uitspraeke: „het eene volk is geboren om te heerschen, het andere om te dienen". Zö dienkt de Nederlandse Wet der ok over: de mannen motte heerse en de vrouwen diene. „De man is het hoofd van de echtvereeniging", en: „de vrouw is haren man gehoorzaamheid verschuldigd"; dat zei de Wet. Ze zu' der mooi weer op treffe! Dae' mö' maer is een misje van 't klein kerksje trouwe mee een jongen van den gröoten; het duurt zö kort 'óor, of je ziet 'n 's Zondags mee tippele nae' „gint ènde". (Zö-as bie oalles is vanselft ok 'ier een ienkelde uutzonderienge.) En a ten z'n eigen is flink 'oudt, en bie z'n eigen kerke bluuft, dan duurt dat toch mae' net zö lank, toet dat er 'etuund mö' worre. Dan is 'n overwonne. Zéker, ie is grotter en sterker, ie kan ze ollebei wè breke'. Kgè-è! Wien a ter in een errebeiers-'uusouwen de bozze eit, en varreweegs baes is, dat ei Free a verteld Bie de boeren is dat an ders 'oor. Dae' za' 'k is wat van vertelle. Van een gróoten, brêe-en, dikken, rieken, kwaeien boer. Dat was een nêe-e-zegger. Dat is ok een apart soort ménsen. Zö gauw a' ter één z'n mond opendee' om wat te vraegen, begust 'n a mee die lillukke kop te schodden; dan wist 'n nog glad nie' wat a ter komme zou. 't Was zelfst zö sterk, a' de gróote jon- gers zinne in 't êen of 't are, dan zei-e ze 't net andersom; en zö krege ze 't dan te pakken. Om noe maer een voorbeeld te noemen, 'k za' zegge: ze zin in een wen- telploeg. Dan zei der één: „die wentelploe- gen, dat bin noe gêen diengers, dae' zou 'k nie' mee wille rie-e". Dan zei den ouwen: „wat ei jie te willen? Dat zu' m' is zie-e, of a jie dae' mee rie-e zult". En d' êeste keer k ten in Stad kwam, kocht 'n der één. Ie was zö gröot en sterk; ie kust ulder wè' breke. En toch wonne ze 't van z'n; slag voe' keer. Mae', op wat voe' meniere? Z'n ouwste zeune was weeuwenaer, die weun- den in, mie' z'n dochtertje: een misje van een jaer of viere. Dat gebeurden wè', a dat kind d'r stuutje opat 's aevens, êer ze nae' d'r bêddetje most, dat 'n ok in den 'uzen was, en dat het wee' oal 'ontegheid was, dat a ter uutkwam bie z'n. Duste z'n vrouwe of z'n dochter dae' dan tegenin te gaen, dan krege ze de laege, da' ze dochte, dat d'r kop 't achterstevoren op d'r schoe- ren stieng. Dan wier dat kind zö wit as een doek, dat kust gin hapje mi' deur d'r keele kriege. En dan 'oefden dat anders niks te doen, as die gröote, bedroefde öogen nae' z'n öp te slaen, enden béést was 'etemd, en gieng d'r an 't brommende vandeur. Van baes wezen gesproke! Het kleinste duumpje past op de groste vent, 'óor. Weet je, wien a ter baes over je is? In 't 'uus'-'ouwen: daer a je 't mêeste van 'oudt. De Wet kan da nie' regele. En dae' buten: den dien, die a 't móóiste smoesje weet te verköopen". Dat is dan noe, dat a Wantje wou ver telle. Freek Hóógstee. [En gelijk heeft ze, die Wantje! Want natuurlek begreep zij met vrouwe- 1 tj k e intuïtie direct, dat ons onderschrift niet zoo boos gemeend, doch maar een grapje was! Maar dat ging Freek natuur lijk boven z'n m a n n e nverstand! Red.I Een door het Nederlandsch Kleurenge- nootschap (Genootschap voor practische kleurenpsychologie) gevormde commissie heeft zich belast met de taak, om een aan tal goede en schoone kleuren voor de ver schillende behangselpapieren voor te stel len. Men gaat van het standpunt uit, dat de beteekenis der kleuren voor het zieleleven te belangrijk is, dan dat niet het pogen ge rechtvaardigd zou zijn, om meer en meer de mooie stralende en de harmonisch afge stemde kleur in de intimiteit van de be woonde ruimte te laten binnentreden. De in dit verband plaats gehad hebbende sa menwerking tusschen kunst, wetenschap en industrie zal voor het behang kiezend pu- industrie zal voor het behang kiezend, kleurgevoelig publiek, zonder twijfel van belang zijn. De karakteriseeringen der verschillende kleuren, ditmaal in de 3e uitgave, jaargang 1939, van het stalenboek „Kleurenpsycholo gie" in een kort overzicht samengevat, is wel interessant. De „karakteristieken" om trent diverse kleuren laten we hier volgen: Geel: Een stralende, opwekkende kleur, de kleur, die het meest aan het zonlicht ver want is. Haar algemeen karakter is: vroo- lijk, behagelijk, licht-activeerend. Een land schap op een somberen dag, door geel glas gezien, lijkt blij en warm. „Das Auge wird erfreut, das Herz ausgedehnt, das Gemüt er- heitert" Goethe Het opwekkende karakter van geel maakt dat deze kleur veel wordt toegepast in het hedendaagsche binnenhuis, vooral in de groote steden, waar het zonlicht dikwijls moeilijk in de woning doordringt. Bij kunstlicht blijft het warme en behage- lijke karakter van de kleur over het geheel goed behouden. Het uitgesproken kleurka- rakter gaat bij sterkere verdunning met wit slechts in geringe mate verloren, zoodat in grootere vlakken toegepast de specifieke werking blijft bestaan. Voor een hall, een vestibule en een eenigszins donkere woon ruimte is geel zeer aan te bevelen. Het edele karakter, dat het geel eigen is, kan licht verloren gaan bij vermenging met groen. Bij een juiste verbinding kan echter een blijmoedig aantrekkelijk element ont staan. Oranje: In oranje wordt het stralend karakter van geel versterkt door het warme rood. Rood als de meest activeerende kleur maakt het geel feller en machtiger; het geel daarentegen met zijn mild, lichtdra- gend karakter, tempert het vlammende en hartstochtelijke van het rood. Zoo ontstaat een evenwicht tusschen licht en kracht. Oranje kan daardoor een gevoel opwekken van gezondheid en welbehagen. In de woning brengt het, mits met mate toegepast, een element van warmte en ge zelligheid. Een gezond en sterk idealisme wordt er door tot uitdrukking gebracht, de daadkracht er door opgewekt. Het spreekt vanzelf dat een te intensieve werking on rust en gejaagdheid zou veroorzaken. Voor wandbekleeding is daarom een sterke men ging met wit of grijs vrijwel steeds aange wezen, waardoor fraaie tinten bruin ont staan. Rood: Daar rood de meest sterke en actieve kleur is, kan de toepassing ervan meestal slechts in de teedere nuances van rose en rose-rood plaats vinden. De versterking van het warmte-element, zooals dit bij oranje was te zien, krjjgt bij rood al gauw een haast ondragelijk, ge welddadig karakter. Kinderen en natuurvolken, zegt Goethe reeds, hebben een bijzondere voorliefde voor deze kleur, die zich met de allergrootste energie aan de menscheljjke ziel mededeelt. De prikkelende, opwindende werking kan bij uitgesproken rood een haast uitbundige invloed krijgen. Door een flinke menging met wit of grijs wordt het rood echter zeer aangenaam en mild in zijn werking. Het liefelijke element treedt nu naar voren. De mensehelijke ziel zal zich gaarne ontplooien in een dergelijke omgeving. Ook donkere graden van rose-rood en rood vermogen een behagelijke atmosfeer te scheppen. Men denke aan de roode stoelen der schouwburg zalen. Voor kleinere ruimten verdient het rood over het geheel geen aanbeveling. Violet: Deze merkwaardige kleur heeft voor velen een groote aantrekkingskracht. Het warme, opwekkende van rood ontmoet het koele en terughoudende van blauw. Een bijzonder effect wordt door deze met elkaar in strijd zijnde elementen bereikt. Activiteit en rust, aandoening en innerlijke stilte! Geen wonder, dat voor mystiek aangelegde naturen deze kleur een diepe beteekenis heeft. Blauw: Zooals in geel het licht, zoo werkt in blauw het element van de duister nis. De kleur is „in ihrer höchsten Reinheit gleichsam ein reizendes Nichts" (Goethe). Voor alles is het de kleur, die rust en vrede schenkt aan het gemoed. In de donkere tin ten wordt dit steeds intensiever, zoodat de kleur dan een zwaar, zelfs een zwaarmoedig karakter kan krijgen. De lichtere tinten hebben een rein, teer en blijmoedig element in zich, terwijl toch het rustgevende niet ontbreekt. In het bijzonder gaat van blauw een opwekkende invloed op het gedachtenleven uit. De kleur staat aan de koele zijde van het spectrum. Bij toepassing op grootere vlakken kan dat koele element hinderlijk worden en depri- meerend werken. In ruimtelijken zin be weegt de kleur zich van ons af, in tegen stelling tot geel en rood. Een lichtblauwe ruimte kan daardoor grooter lijken dan een zelfde ruimte in een warme kleur. Groen: Groen is de kleur van het vege tatieve in de natuur. Het staat tusschen de beide tegenpolen geel en blauw en heeft daardoor een innerlijke rust in zich, die harmouiseerend werkt op de menscheliike ziel. Het actieve en het passieve, het stra lende en het wijkende, het opwekkende en het kalmeerende vinden in het groen een evenwicht. Groen is de kleur van de stilte, die niet eentonig is, van de onbeweeglijkheid, die niet dood is. Met blauw gemengd kan de kleur een koel karakter krijgen, dat bij HOOFDPLAAT. (Slot). DE ROOMSCHE-KATHOLIEKE KERK. Toen de pas ingedijkte Hoofdplaatpolder bewoond werd, waren de meeste pachters der nieuwe hofsteden Protestantsch en de arbeiders voor het grootste deel Roomsch- Katholiek. Deze waren meest afkomstig uit het tegenwoordige Belgisch Vlaanderen. Langzamerhand is de Protestantsche bevol king verminderd. In het tweede artikel meldden wij, hoe de meeste grondeigenaars uit Zeeland hun landerijen uit vrees voor overstrooming tegen bijzonder lagen prijs verkochten. De nieuwe eigenaars, meest Roomsch- Katholiek, namen ook pachters van hun geloof. Evenzoo deden de laatsten met hun arbeiders. Ook door andere factoren steeg het percentage Roomschen, zoodat dit thans meer dan 80 bedraagt. De eerste Roomsch Katholieken gingen ter kerke naar het naburige IJzendijke, waar van ouds een Roomsche kerk stond, als zijnde een zoogen. garnizoenskerk. Toen in 1795 door de omwenteling schei ding kwam tusschen kerk en staat en alle andere kerkelijke gezindten dan de Her vormde het recht kregen een eigen kerk te bouwen, maakten de Roomsch-Katholieken van Hoofdplaat hiervan dadelijk gebruik. De voornaamste ingezetenen stichtten nog in genoemd jaar zonder subsidie van de regeering een eigen kerk met een pastorie. Hoewel de kerk van een torentje met een klok was voorzien, was zij een zeer onaan zienlijk gebouw, feitelijk als een godsdien stig gebouw onwaardig. Op 25 December (Eerste Kerstdag) 1795 werd de nieuwe kerk gewijd aan den heili gen E 1 i g i u s, een der eerste en voor- naamtse evangeliepredikers in Vlaanderen. De eerste pastoor was Jacobus Go- de f r o y van de Diocese van Brugge. Hij deed op 14 Februari 1796 te Hoofdplaat zijn eerste H. mis. Voor dien tijd werd op Zon en feestdagen de mis gelezen door den on derpastoor van de St. Nicolaaskerk in Wa terland-Oudeman. De Roomsch-Katholieke parochie stond eerst onder het bisdom van Brugge. Bij de nieuwe kerkelijke indeeling van 1801 kwam zij onder het concordaat van Gent. Men bedenke, dat het tegenwoor dige Zeeuwsch-Vlaanderen van 1795 tot 1814 bij Frankrijk behoorde. Thans is die streek een deel van het bisdom van Breda Het spoedig vervallen kerkgebouw werd in 1821 hersteld, waarvoor koning Willem I een subsidie gaf van 450. Door het merkelijk toenemen van het aantal Roomschen, waarover hier bover wij reeds schreven, werd het oude kerkje te klein en werd een grooter gebouw meer dan noodzakelijk. Daarom werd in 1860 or ongeveer 30 meter van de oude kerk eer nieuwe groote kerk gesticht, dank zij he' ijveren van den toenmaligen pastoor P. C T i e 1 e n s en de mildadige bijdragen de parochianen. De kerk werd in gothischer stijl gebouwd met drie beuken en voorzier van een fraaien toren doch zonder uurwerk Er zijn een drietal altaren. Op 3 Januari 1861 werd de nieuwe ker1 ingewijd door den Zeereerwaarden Heer B R a e s s e n, pastoor te IJzendijke, deke' van het dekenaat Aardenburg. Zij werd evenals de vorige, aan den H. Eligius ge wijd. De oude kerk werd geheel afgebroken er de blootgekomen grond bij de aangrenzen de begraafplaats gevoegd. De volgende pastoors hebben de parochie van den H. Eligius te Hoofdplaat gediend 1. Jac. Goedefroy 17951801. 2. Hyp. Lud de Rijke 18011809. 3. Petr. J. van der Driesche 18901810. 4. H. Soetemond 18)f —1812. 5. J. F. Maert 1812—1825. 6. P. J Six 1825—18321. 7. "J. van der Pol 1832- 1857. 8. P. C. Tielens 1857—1874. 9. B. Fran ken 18741891. 10. A. M. P. Koenraad' 18911897. 11. H. Cuppes Deservitor 189' 1898. 12. J. B. F. Brouwers 1898190? 13. Adr. Vissenberg 19031910. 14. A. var Gastel 1910—1916. 15. J. v. d. Muysenberg' 19161925. 16. Jos. A. Brouwers 1925MS1 17. Jos. A. Maertens 1931—1937. 18. Fr. var Beekhoven 1937heden Een kleine aanvulling voor het artike1 Onderwijs. Het laatste hoofd der openbare school if geweest de heer Jan van der Hart. Deze was te voren hoofd der openbare school geweest te Slijkplaat, eer gehucht tot de gemeente Hoofdplaat behoo- rende. In 1933 werd de openbare school te Slijk plaat opgeheven. Er werd een Roomsch Katholieke school gesticht, waarvan nor hoofd is de heer P. de C a 1 u w D' Roomsch-Katholieke school op het dorr gesticht in 1922, 'had het eerst als hoofd den heer E. B. H e c k e, thans den heer A 1 b. S p i n n e w ij n. De bevolking. In 1829 had Hoofdplaat 816 inwoners; in 1840 was dit gestegen tot 1355, in 1865 tot 1375, in 1890 tot 1437. Daarna kwam er een kleine daling. Thans is het ruim 1400. R. B. J. d. M. grootere intensiteit verkillend werkt (ijs- blauw). Bij de lichtere nuanceeringen krijgt de kleur echter iets vriendelijks. Met geel gemengd wordt over het geheel een vroolijke en blijde kleur bereikt (lente stemming). Grijs: Het zuivere grijs is als kleur in different. De eigenlijke kwaliteiten van het zonnespectrum ontbreken erin. Slechts licht en duisternis zijn er in gemengd als wit en zwart. Zuiver grijs geeft als wandbeklee ding alleen dan bevrediging, wanneer door andere elementen in het vertrek voldoende kleur verwekt wordt. Maar juist dan zal blijken, hoezeer het grijs als achtergrond voor kleurige voorwerpen een boeiend ge heel kan scheppen. Vooral wanneer de wandversiering, of de kleur van de stoffeering een uitgesproken karakter heeft, zijn grijze wanden op hun plaats. Deze partij werd gespeeld op 6 Jan. j.l. te Middelburg voor de competitie van de Schaakvereeniging „Middelburg". Slavische verdediging van het Damegambiet. Wit: K. MAARTENSE. Zwart: J. F. HEEMSKERK. 1.' d2d4 d7d5 2. c2—c4 c7—c6 3. Pgl—f3 Pg8—f6 4. Pblc3 d5xc4 5. a2a4 LcS—f5 6. Pf3—e5 Tot zoover is deze partij gelijk aan de eerste matchpartij gespeeld op 3 Oct. 1935 tusschen Aljechin en Euwe. 6e7e6 In de zoo even genoemde party werd door zwart gespeeld 6Pb8-^d7 gevolgd door 7. Pe5xc4, Dd8c7. 8. g2g3 en e7e5. Waaruit blijkt dat de strijd ging om het veld e5. Zwart zoekt echter andere paden. 7. Pe5xc4 Pf6d5 8. f2—f3 Nu gaat 8. Pd5b4 en 9 Pb4c2f niet meer op, terwijl de witte stel ling er niet minder op is geworden. 8Pb8d7 9. e2e4 Pd5 X c3 10. b2 x c3 Lf5—g6 11. Lfl—d3 Pd7—f6 12. 0—0 Lf8—e7 13. Lel—f4 0—0 14. Tal—bl Oogenschijnlijk is 14. Ddlb3 beter doch daarop zou volgen 14c6c5 en na 15. Db3xb7 c5xd4! 14b7—b6 15. Pc4e5 Ta8—c8? Deze zet kost Zwart de kwaliteit Dd8c8 was noodzakeiyk. 16. Ld3a6 Tc8—c7 17. Pe5xg6 h7xg6 18. Lf4xc7 Dd8 x c7 19. c3—c4 Tf8—d8 20. Kgl—hl Pf6—d7 Er dreigt nu 21Pd7b8 of Pd7c5 waarna de witte looper verloren gaat! 21. c4c5 Pd7xc5 22. La6—c4 Pc5—b7 23. Tfl—f2 Le7g5 Heel mooi gespeeld. Na 23. Le7c5 kan de witte toren van f2 naar d2 en wit blijft een zware druk op de zwarte stelling uit oefenen. Nu wordt den toren het veld d2 ontnomen terwijl 24;Lg5e3 dreigt. 24. Ddl—d3 Pb7—c5 25. Dd3—c2 Beter in dit geval de centrumpion te ver spelen dan de a-pion. 25Td8xd4 26. Tbl—dl e6—e5 27. Tdlxd4 e5xd4 28. f3—f4! Zwart mag de pion f4 niet nemen en te ruggaan met de looper naar e7 of d8 heeft, ook zijn bezwaren. 28d4—d3 t k 29. Lc4xd3 Na 29. Dc2d2 of c3 volgt 29 Pc5xe4 waarna wit spoedig moet verliezen. 29Pc5xd3 30. Dc2xd3 Lg5xf4 31. Tf2—f3 Lf4—e5 32. Tf3—h3 b6—b5 33. a4xb5 c6xb5 34. Dd3—dl b5—b4 35. Th3d3 Le5—f6 36. Td3—d7 Dc7—c5 37. Ddl—b3 Dc5clt 38. Td7—dl Del—c3 39. Db3a4 b4—b3 40. Da4xa7 b3—b2 41. Tdlfl Dc3d3 42. Tfl—el Lf6—c3 43. Da7b8t Kg8—h7 44. Db8—b3 Dd3—d2 45. Tel—dl Dd2—cl 46. h2—h3 Lc3—e5 47. Db3d3 f7—f6 48. Dd3—fl Le5—f4 49. Dfld3 Del—al 50. Tdl—bl Lf4—cl 51. Dd3c2 Dal—a3 52. Khl—h2 Lel—f4t 53. Kh2—hl Da3g3 54. Khl—gl Dg3—e3f 55. Dc2—f2 Lf4h2f 56. Kgl—fl De3—d3f Wit geeft op. Er is geen redding mëer terwyi de toren op bl verloren gaat. Door zwart werd vooral het eindspel zeer sterk gespeeld. 8e week 1889. De notaris D. Verhulst te Middelburg heeft als zoodanig wegens minder gunsti- gen gezondheidstoestand en hoogen leef tijd tegen 15 April a.s. eervol ontslag aan gevraagd. Benoemd tot waterbouwkundig amb tenaar van het waterschap Schouwen .de heer A. H. W. van der Vegt, met den ti tel van ingenieur. Dezer dagen werd door een tiental heeren een bezoek gebracht aan de' ver- sehiiende gemeenten van het eiland. Tho- len, welk bezoek, naar men zegt, in ver band staat met plannen tot aanleg van een stoomtramweg van het Thoolsche veer naar Stavenisse. Door den kerkeraad van de Ned. Herv gemeente te Vlissingen is een viertal op gemaakt waarop o a. voorkomt N. M de Ligt te Rhenen. In de troonrede zegt de Engelsche regeering, dat zij een crediet zal aanvra gen tot verzekering van 's lands verdedi ging. DE DRIE TESTAMENTEN. Toen anderhalve eeuw geleden de doch ter van een baron Rothschild, te Londen een Lord huwde, gaf een Joodsch blad een caricatuur onder den t'tel „Drie Testamen ten". Baron Rothschild hield de hand op een „Oude Testament", de dochter liet daarnevens haar hand sieriyk rusten op het „Nieuwe Testament" en de Lord Bruide gom hield met beide handen het Testament van Rothschild omklemd.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 9