Wijziging van, hat karakter der werkverschaffing.
SPORT.
Frankrijk wenscht hervorming
van hei kiesstelsel.
Nederlands product wordt
van de Duitsche markt
verdrongen.
Bestrijding der werkloosheid voortaan het
eenige doel.
ten Buitenlandsche Vrouw over haar
Nederlandsche Sekse genooten.
Eigenaardige gevolgen van
het huidige systeem. Het
plan van minister Pomaret
komt in de Kamer.
Er is in Berlijn haast
geen Nederlandsche kaas
meer te krijgen.
NISSE
Zooals gisteren in het kort is gemeld,
hoe, de m nister van sociale zaken, d.d. 3
Februari, een brief aan de gemeentebestu
ren gezonden, meldende, dat het karakter
der werkverschaffing zal worden gewijzigd,
met dien verstande, dat niet langer leniging
van de gevolgen, doch de bestrijding der
werkloosheid zelf er het doel van wordt.
Wij laten hier thans het voornaamste uit
het ministerieele schrijven volgen:
Vooropgesteld zij, dat voorshands slechts
die arbeiders geplaatst kunnen worden (in
het algemeen slechts één uit een gezin),
die volgens de geldende bepalingen even
eens in de rijkssteunregeling zouden kun
nen worden opgenomen, benevens zij, die
behooren tot de groep van die kleine zelf
standigen, voor welke de werkverschaffing
reeds geldt.
De eerste regelingen, die thans, te begin
nen met 2 April a.s., zullen gelden, zijn de
volgende:
le. De duur van tewerkstelling bij de
werkverschaffing, welke thans van week
tot week gewijzigd kan worden, zal voor
taan telkenmale voor een periode van drie
maanden worden vastgesteld, behoudens de
mogelijkheid, om in verband met arbeid
in het vrije bedrijf de tewerkstelling tijde
lijk te onderbreken.
2e. De gemeentebesturen of namens hen
de daarvoor aangewezen bureaux zullen, in
plaats van de inspecteurs, de personen die
geplaatst kunnen worden, aanwijzen en den
duur van de tewerkstelling vaststellen,
waarbij naar de volgende regelen moet wor
den gehandeld:
a. in gemeenten, alwaar de dezerzijds
vastgestelde loonnorm voor de werkver
schaffing op 24 cent of lager per uur is
bepaald, dienen zij, die in de steunregeling
minder dan 4 zouden ontvangen, geduren
de 8 weken per 3 maanden tewerkgesteld
te worden en zij die meer dan 4 per week
zouden ontvangen, gedurende de drie maan
den aangewezen te worden.
b. In gemeenten, alwaar de dezerzijds
vastgestelde loonnormen zijn bepaald op 25,
26, 27, 28, 29 en 30 cent per uur, ligt de
scheiding op de wijze, als is aangegeven
onder a. bij 5 en in gemeenten, voor wel
ke de loonnorm 31 cent of hooger per uur
bedraagt, bij 6.
c. In gemeenten met meer dan één loon
norm heeft aanwijzing plaats op gelijke
wijze, als onder a. en b. is aangegeven. Uit
hetgeen onder a. en b. sub 2 is vermeld,
blijkt dus, dat volledige tewerkstelling
plaats vindt, wanneer de eventueele weke-
iijksche steun zou bedragen meer dan resp.
4, 5 of 6. De hierbedoelde steunbedra
gen van resp. 4, 5 en 6 zijn die, welke
eventueel zouden kunnen worden uitge
keerd over de week, waarin de belangheb
bende zich voor plaatsing aanmeldt.
3e. De inspecteurs voor de werkverschaf
fing zullen ongeveer veertien dagen vóór
het verstrijken van een driemaandelijksche
periode aan alle gemeenten in hun ressort
opgeven, hoeveel personen uit elk der be
trokken gemeenten maximaal bij een of
meer werkverschaffingen kunnen worden
geplaatst.
4e. De gemeentebesturen zenden een week
vóór den aanvang van een nieuwe drie
maandelijksche periode aan de inspetceurs
twee lijsten. De eene, gemerkt I, vermeldt
de namen van hen, die voor volledige te
werkstelling (gedurende 3 maanden) en de
andere gemerkt II van hen, die voor ge
deeltelijke tewerkstelling (8 weken in
maanden) zijn aangewezen: Kostgangers
worden eveneens gedeeltelijk tewerkgesteld
(acht weken per drie maanden).
5e. De gemeentebesturen kunnen in over
leg met de betrokken inspectie de acht-
weeksche tewerkstelling geleidelijk over de
driemaandelijksche periode verdeelen, zoo
dat zoo noodig en wanneer mogelijk, doch
alleen in overleg met de rijksinspectie, de
tewerkstelling ook in dagen per week" kan
worden vastgesteld. Het aantal dagen, dat
per week is gewerkt, dient echter duide
lijk op de stamkaarten te worden vermeld.
6e. Zoowel zij, die voor volledige als zij,
die voor gedeeltelijke tewerkstelling zijn
aangewezen, moeten over de geheele desbe
treffende driemaandelijksche periode als
werkzoekende bij het orgaan der arbeids
bemiddeling ingeschreven blijven.
7e. De tewerkgestelden behoeven in de
driemaandelijksche periode, waarin hun te
werkstelling is geregeld, van eventueele
verandering in gezins, c.q. eigen inkomsten
geen opgave te verstrekken, noch behoeven
zij, voor zoover geplaatst, in de zg. niet-
werkweken zich dagelijks te melden. Wel
moeten de gemeentebesturen (of de daar
voor aangewezen bureaux) bij de aanwij
zing van de tewerkstelling voor de volgen
de driemaandelijksche periode, dus vóór zjj
opnieuw de lijsten I en II aan de inspec
teurs zenden, nagaan, of de betrokkenen
nog wel ingevolge de bestaande regelen in
de werkloozenzorg mogen worden opgeno
men, voor welk wekelijksch steunbedrag
zij in aanmerking mogen komen en of even
tueel een redelijke wachttijd moet worden
doorgemaakt. Het bij de werkverschaffing
in de loopende werkverschaffingsperiode
van 3 maanden verdiende loon moet bij de
beoordeeling van een en ander buiten be
schouwing worden gelaten. Een eventueele
wachttijd wordt gekort op de eerstvolgende
driemaandelijksche periode m.a.w. als ie
mand een wachttijd van een week moet ma
ken, mag hjj in de driemaandelijksche pe
riode ook maar evenredig korter werken.
Wanneer de hierbedoelde gezinsinkomsten
zoodanig verminderen, dat in de werkperio
de een periodiek geplaatste „vol" zou kun
nen worden toegelaten, zal zoo er voldoende
gelegenheid tot tewerkstelling bestaat, in
overleg met de rijksinspectie de plaatsing
van den betrokkene „ononderbroken" wor
den vastgesteld.
wpk^neer een ^rbeider tijdens de zg. rust'
de steunrp^r"™ hÖ geen hulp inl?evo,£e
werSS nlmag ontvangen - uit zijn
L trekken, bestaat daar-
'tf* JMet deze uitkeering
o vaststelling van de plaatsing
in de volgende werkperiode geen reke
ning te worden gehouden
8e. Wanneer een tewerkgestelde in een
aangewezen periode van 3 maanden? v^r
V?n vrö werk> ziJn tewerk
stelling onderbreekt en hij meldt zich In die
periode weder voor plaatsing aan, dan *.«*1
zco er gelegenheid bestaat, na overleg met
den inspecteur, onverwijld herplaatsing ge
schieden. Bij de regeling van de tewerk
stelling voor de volgende driemaandelijk
sche periode moet evenwel het in het vrije
bedrijf verdiende loon in de beoordeeling
voor de vaststelling van den eventueelen
wachttijd worden betrokken.
9e. Ook in den loop van een driemaande
lijksche periode mag in overleg met de in
spectie tot tewerkstelling worden overge
gaan, mits er gelegenheid voor plaatsing
bestaat en de duur van de tewerkstelling
gelijk voor de hand ligt, naar evenredig
heid wordt bepaald overeenkomstig de
regelen in deze aanschrijving gegeven. Dit
beteekent dus, dat door of vanwege het ge'
meentebestuur steeds duidelijk wordt aan
gegeven een boeking op lijst I of II.
Wekelijks dienen daarom aan de rijksin
spectie te worden opgegeven de namen van
de personen, die niet meer om de een of
andere reden voor plaatsing in aanmerking
kunnen komen, benevens van hen, die tus-
schentjjds dienen te worden geplaatst. Van
deze opgaven moeten afschriften worden
gehouden.
10e. Bij de beoordeeling omtrent de voort
zetting der plaatsing, dus telkenmale na
een driemaandelijksche periode, dient in 't
bijzonder met de belangen van de groote
gezinnen rekening te worden gehouden.
Voorts kan in het belang van deze gezin
nen, ook worden toegestaan de tewerkstel
ling (8 van de 13 weken) van een tweeden
persoon, mits hiervoor toestemming is ver
leend.
lie. Ten behoeve van de beoordeeling der
plaatsing dient vóór elke werkperiode door
den betrokkene een aanvraag-formulier
volledig en juist (zooals dit ook voor de
steunverleëning gebruikelijk is) te worden
ingevuld, waarvan de gegevens van ge
meentewege moeten worden gecontroleerd.
21e. De tot nu toe geldende
rouleérregelingen 'worden, te
beginnen met 2 Aprill9 39,
ingetrokken.
Wanneer het aantal voor plaatsing in
aanmerking komende personen het aantal,
dat tot de werkverschaffing kan worden
toegelaten, overtreft, dient de rouleering
om de drie maanden plaats te vinden, in
overleg met de inspectie voor de werkver
schaffing. Echter zal, tenzij de omstandig
heden hoeveelheid werk, gezinsinkom
sten, vrij werk e.d. zulks niet toelaten,
de plaatsing van het hoofd van groot gezin
ononderbroken worden vastgesteld.
13e. Ter. aanzien van de tewerkgestelden,
die in kampen zijn gehuisvest, kan in ver
band met de practische uitvoerbaarheid in
overleg met het departement door tus-
schenkomst van de rijksinspectie - van vo
renstaande rouleeringsregeling worden af
geweken.
14e. Alle bestaande regelen, zooals aftrek
50 cent voor niet-verzekerden, toekenning,
b- steun, levensmiddelen, het niet aftrekken
van inkomsten verkregen door huishoude-
Hjken arbeid, etc., blijven, totdat eventueel
daaromtrent t.z.t. anders zal zijn beslist
volledig gelden".
Tot zoover het ministerieele schrijven aan
de gemeentebesturen.
Hieraan kan nog worden toegevoegd, dat
de vele administratieve bezwaren aan de
voorbereiding van de nieuwe regeling ver
bonden, het niet mogelijk maken de invoe-
Eing voor 2 April a.s. te doen plaats vinden.
Wedstrjjdprogramnia.
Een klein maai' toch belangrijk program
ma is voor Zondag vastgesteld. Immers,
zoowel de candidaten voor het kampioen
schap als voor de bezetting van de onderste
plaats treden in het veld. Middelburg vat
den strijd op tegen den hekkesluiter Breda.
De Bredanaars vechten voor hun laatste
kans, dus zullen de Middelburgers goed doen
op te passen dat zij niet verrast worden.
Voor 'n club, welke een goede kans heeft op
de eerste plaats behoeft dat eigenlijk niet
gezegd te worden en daarom durven we ge
rust een overwinning voor de thuisclub
voorspellen.
E.B.C. krijgt ook nog een lastige klip te
omzeilen. De Baronie is geen gemakkelijke
tegenstander. Een kleine zege voor de Roo
sendalers is niet onmogelijk. Vlissingen ont
vangt Goes. Daar laatstgenoemd elftal in
de vorige twee wedstrijden uitstekend heeft
gespeeld zal Vlissingen, vermoeden we,
flink aan moeten pakken om de beide pun
ten thuis te houden. Of gaat Goes zich vol
komen veilig stellen? Die kans is niet denk
beeldig.
3e klasse A.
Breskens heeft een lastige uitwedstrijd
tegen Oostburg voor den boeg. Dat zal
een zware strijd worden om uit Oostburg
de beide puntjes mee te nemen, vreezen we.
Men zal er rekening mee moeten houden,
dat de Oostburgers tot een verrassing in
staat zijn. Terneuzen heeft het gemakke
lijk daar zij thuis Hulst ontvangt, en ook
Axel zal wel in Biervliet zegevieren. Hoofd
plaat kan weer twee punten rijker worden,
nu zij Tern. Boys op bezoek krijgt, terwijl
Sluiskil de Corn. Boys in Sas van Gent wel
zal verslaan.
3e klasse B
Voor den wedstrijd tusschen Goesche
Boys en Goes II valt moeilijk een voorspel
ling te doen. Beide elftallen zijn aan elkaar
gewaagd. Zeelandia II speelt tegen E. M. M.
Wordt het de tweede zege voor de Zeelan-
dianen? Vlissingen II krijgt het lastig. Zij
gaat Burgh in eigen home bekampen. Het
zal ons benieuwen wat deze wedstrijd voor
reslutaat zal hebben.
Het programma luidt:
2e klasse A: Vlissingen—Goes (H. Ziel-
stra Jr.); De BaronieR.B.C.; Middelburg
Breda (A. J. Nieuwlaat).
Se klasse A: TerneuzenHulst; Hoofd
plaatTern. Boys; OostburgBreskens;
Corn. BoysSluiskil; BiervlietAxel.
3e klasse B: Goesche BoysGoes 2; Zee
landia 2E.M.M.; BurghVlissingen 2.
„Lieftallig, openhartig, energiek
■naar te positief en te zwaar-op
de-hand."
Een te 's Gravenhage gevestigde Lu-
xemburgerin heeft in een der courantei
van haar geboorteland, de Luxemburger
Zeitung, een even belangwekkende all
scherpzinnige vergelijking getrokken tus
schen de Nederlandsche vrouwen en haai
eigen voormalige landgenooten. De schrijf
ster, die een indringend waarnemer blijkt
te zijn, en voor beide partijen naar be
grip en oprechtheid blijkt te streven, tee
kent eerst haar landgenoote levende op
de samenvloeiing van het latijnsch'e en
het germaansche type als volgt:
De Luxemburgsche vrouw.
Hoezeer verschillen mijn nieuwe land
genooten, nabije buurvrouwen die we toch
zijn, van de Luxemburger vrouwen! Deze
laatste zijn, dunkt mij, vrouwelijker en
gevoeliger; zij hebben meer tact en sa-
voir-vivre; zij zien de dingen des dage-
lijkschen levens scherp, helder en nuch
ter; zij hebben smaak en zijn vrijgevig
De groote meerderheid onzer kan op een
goede algemeene ontwikkeling bogen, al
wordt die, helaas, in later jaren ietwat
verwaarloosd. De Luxemburgsche is ont
vankelijk en vroolijk, niet van ironie, die
tot spotziekheid neigen kan, ontbloot.
Naar sommiger oordeel heeft zij wel
verbeelding, -maargeen hartstocht;
is laatstgenoemde evenwel niet een func
tie van de verbeelding, en wordt die niet
weer rijk gevoed door de schilderachtige
en afwisselende vergezichten van 't schoo
ne Luxemburger land? En wellicht ook
vindt zij in den Luxemburger man een
wat al te bedachtzame en al te positieve
wederhelft, reeds van jongsaf gehecht
aan lekker eten en drinken, aan zijn ge
mak en zijn gemoedsrust?
De Luxemburgsche heeft zonder twijfel
distinctie, maar daarbij valt te vreezen,
dat haar toenemende belangstelling voor
welgemanierdheid, haar coquetterie, om
niet te zeggen haar verwaandheid, Tiaar
zal drijven in de richting der onechtheid
en aanstellerij. Zij houdt van leuterpraat
en ze viert die lusten bot in onze koffie
huizen. „Wat men er wel van zal zeg
gen" is een harer grootste zorgen; dat
voert gemakkelijk naar de kleingeestigheid
soms naar de stiekemigheid, en de lust,
uit te blinken herbergt het gevaar der
verkwistendheid. Menigmaal treft men
valsche schaamte aan, den kost te ver
dienen: dat doen ze derhalve liefst buiten
slands.
Beminnelijk is zij, doch met mate. Haar
godsdienstplichten vervult zij als regel
uit gewoonte, soms uit behoefte, ook wel
eens uit verveling of coquetterie. Als moe
der heeft de Luxemburgsche liefst zoons,
en die verwent zij dan dusdanig, dat het
later veeleischende mannen worden
Maar nu: de Nederland
sche Vrouw!
Hoe geheel anders is het beeld van de
Nederlandsche vrouw! Die is forsch ge
bouwd, gezond van uiterlijk en met een
frissche gelaatskleur. Ze is wat rauwer en
staat dichter bij de natuur. Daarentegen
ontbreekt haar vaak dat ik-en-weet-niet-
wat hetwelk de charme van de vrouw
isSport en de onafscheidelijke fiets
hebben haar wat hoekig in heur bewegin
gen gemaakt; haar gang is niet gracieus
en aan heel haar verschijning is de ge
kunsteldheid vreemd. Coquetterie ligt,
over het algemeen, haar niet; zij is een
voudig, frank, zonder pretenties, opge
wekt van karakter en zonder kwaad-
dunkendheid. Zij is een-en-al welwillend
heid: niets is haar liever dan anderen te
kunnen helpen, waar ze maar kan, en d
Franschman, die voor het eerst in Neder
land komt, moet zijn aanspraak op het
monopolie der beleefdheid opgeven!
De Nederlandsche vrouw is vaak naief
en soms van een kinderlijke opgetogen
heid; toch geeft zij zich innerlijk zelden
bloot, al zou degene, die haar slechts van
buitenlandsche zomerreisjes kent, dat niet
zoo zeggen
De opvoeding van het Nederlandsche
jonge meisje is meer nationaal gericht
dan die van de jeugdige Luxemburgsche.
De buitenlander is geneigd haar algemee
ne ontwikkeling niet hoog aan te slaan
en haar in de lycea geleerde talen spreekt
zij slecht. Van nature onafhankelijk en
geëmancipeerd houdt zij er van, haar le
ven zelf te leven en haar eigen kost te
verdienen.
Een groot aantal hunner is ingeschreven
op een der zeven universiteiten, die Ne
derland telt.
Vóór haar huwelijk stelt zij nog belang
in de dingen des geestes, in de kunst; zij
weet met smaak en oordeel des onder-
scheids de schilderijen voor haar altijd
gezellige maar nimmer weelderige woning
te kiezen, en de grootmeesters der muziek
hebben in haar een kieskeurig toehoor-
deres. Maar is ze eenmaal getrouwd, dan
versombert ze ietwat, in dezelfde fouten
vervallende als de Luxemburgsche. Ze
voelt veel, ja zelfs wel wat téveel, voor
het huishouden, waar ze groote aandacht
aan schenkt, zonder daardoor een betere
huisvrouw te zijn dan de Luxemburgsche.
Het probleem van lekker eten en drinken
kwelt haar niet, want de Nederlandsche
mannen zijn o, zoo gemakkelijk! (Het
staat er heusch. Red.) en zij mist alle
fantasie in haar kookkunst. De breide
gastvrijheid van het Luxemburger land
vindt men in Nederland niet: daartoe is
de Nederlandsche vrouw te gesloten en te
zuinig van aard.
Wat de vervulling harer godsdienstplich
ten betreft acht ik mij niet bevoegd tot
oordeelen
Het artikel besluit aldus: „Wij waar-
deeren de lieftalligheid, de openhartigheid,
de werkkracht en de wonderlijke volhar
ding der Nederlandsche vrouwen, die hun
nimmer in den steek schijnt te laten; h§ar
overdreven positivisme stellen wij minder
op pr}js en men moet er vaak om glim
lachendat zjj de dingen zoo zwaar
kan opnemen*'
(Van onzen Parijachen
correspondent).
Parijs, 24 Januari. Frankrijk is niet te
vreden met het huidige kiessysteem, Frank
rijk wenscht eep hervorming van het kies
stelsel. Dat is maar niet zoo een in he
oogenblik opgekomen gedachte, die mor
gen in den wind verwaait.Al jaren is ei
gepraat over de noodzakelijkheid eenei
wijziging der wet. Reeds in 1919 en op
nieuw in 1924 gingen er stemmen op om
verandering te brengen in den toestand,
en in 1936 heeft men er in de Kamer da
genlang over gedebatteerd, zonder resul
taat overigens. Over de wenschelijkheid
eener wijziging was men het wel eens,
doch over den aard der veranderingen
zelve liepen de meeningen zoozeer uiteen,
dat men niet verder is gekomen dan tot
even lange als onvruchtbare besprekin
gen. Thans echter zit er meer lijn en tee-
kening in de plannen, een ontwerp van
wet figureert op de werkljjst der Kamer
en naar alle waarschijnlijkheid zal de her
vorming nog dit jaar, deze zitting zelfs,
haar beslag krijgen.
Naar de R. P. is de leuze. De repré-
sensation proportionnelle. Men wil de
waarlijk evenredige vertegenwoordiging.
Daar komt thans niet bijster veel van
terecht. En dat is de schuld, zegt men,
van de ballotage, de herstemming.
In Nederland kent men bij de verkie
zingen geen herstemming. Wij gebruiken
het woord „ballotage" zelfs in een ietwat
andere 'beteekenis. In Frankrijk echter
komt het herhaaldelijk voor, dat geen der
candidaten de volstrekte meerderheid van
stemmen behaalt. Onverschillig of hét nu
een verkiezing van een conseiller général.
een statenlid, een conseiller d'arrondisse
ment, of een lid van den conseil munici
pal, den gemeenteraad geldt. En voor de
député's, de Kamerleden, en de Senatoren,
welke laatste niet rechtstreeks door het
volk worden gekozen, evenmin als in ons
land, is het niet anders.
In dergelijke gevallen is dus herstemming
noodig; booze tongen beweren, dat het
alle gevallen zijn. Een feit is, dat de poli
tieke partijen de eerste stemming als eer
proefstemming plegen te beschouwen. Men
kent dan elkanders krachten, en de han
del kan beginnen. Een afspraak wordt ge
maakt, hét wachtwoord doorgegeven aan
de partijgenooten-stemgerechtigden, en bij
den tweeden omloop, een week later, haalt
de cancïidaat, die de vorige maal geen
twintig procent der stemmen op zich ver
eenigde, zestig procent, terwijl de candi
daat, die den eersten keer meer stemmen
had dan één der anderen, geen schijn van
kans maakt.
Waar de zonderlingste combinaties mo
gelijk bljjken als het op de verovering
van een zetel aankomt, leidde deze metho
de tot eigenaardige toestanden. Meermalen
de jongste maanden heeft een aantal ra
dicalen zijn stem aan de regeering de ei
gen regeering, onthouden. Men zou zulks
bij ons misschien indiscipllnair noemen
„Onafhankelijkheid", zegt de Parijzenaar.
Maar veelal was het geen onafhankelijk
heid, doch afhankelijkheid, niet van één,
doch van twee soms van drie partijen
Negen van de tien radicale onthouders ble
ken te zijn gekozen, dank zij den steun
van socialisten van communisten. Het om
gekeerde is even dikwijls liet geval. En
zoo bij alle partijen. Dit is één van de re
denen, van de wankelbaarheid der diver
se Fransche regeeringen. Men vreest zijn
vijanden, doch op z'n vrienden kan men
al evenmin staat maken.
Nu het Volksfront is doorbroken en de
tegenstellingen onder invloed der buiten
landsche gebeurtenissen zich met den dag
verscherpen, wordt de toestand langza
merhand onhoudbaar. De positie van hen,
die politieke tegenstanders werden van
degenen, welke aan hun verkiezing heb
ben meegewerkt, is het evenzeer. Vandaar
al die verzuchtingen; van de regeering,
welke aan een vaste basis dringend be
hoeft, van tallooze Kamerleden, die hun
tweeslachtige posiie moede zijn, van de
politieke partijen, welke met elkaar over
hoop liggen, van het volk, dat zich bedro
gen voelt in zijn verwachtingen.
De tegenwoordige minister van arbeid,
Pomaret, was met een hervormingsplan
gereed toen hij tot de ministerieele waar
digheid werd geroepen. Thans zal de socia
list Silvestre het voorstel verdedigen. Dit
ontwerp maakt korte metten, het schaft
herstemmingen eenvoudig af. Het breekt
eigenlijk met het gansche tot dusver ge
volgde systeem en berust op de idee van
het vastgestelde quotient, waarvoor de
„commissie voor het algemeen stemrecht"
het cijfer 16000 heeft gekozen. Elk depar
tement van minstens 240.000 inwoners
vormt voor de Kamerverkiezingen een
kiesdistrict. Negentien departementen ver
keer en in dat geval, de andere worden
voor een verkiezing administratief bij een
buurtdepartement ingelijfd. Zoo vaak een
partij op een departementale stemlijst
16000 stemmen verkrijgt, zoo vaak heeft
zij recht op een zetel. In de verdeeling
der overschotten schuilt natuurlijk de
moeilijkheid. Daartoe heeft men stemge-
bieden, régions, gevormd. Het eerste rê-
gion bestaat uit Parijs, het tweede uit de
Seine behalve Parijs, dat ook tot dit de
partement behoort, en zoc voort; het
29-ste is Algerie en het; 30-ste zijn de kolo
niën. Zooals men negentig departementen
telt, zullen er dertig régions zijn. Het
hoofdstembureau te Parijs voegt de over
schotten voor elk région afzonderlijk sa
men, en ieder stemgebied verkrijgt we
derom een zetel per 16000 stemmen. Ook
dan zullen er nog overschotten blijven.
Welnu, die telt men voor elke partij en
over geheel het land bijeen en daarna
wordt nogmaals dezelfde methode van ver
deeling toegepast. En voor elke achtdui
zend stemmen, welke dan nog resteeren,
wordt een zetel toegekend, met dien ver
stande, dat alleen partijen, die reeds min
stens één zetel hebben verkregen, daar
van profiteeren.
Voor Nederlandsche begrippen is de
methode nogal omslachtig Maar de hoofd
lijnen heeft ze toch met het Nederland
sche stelsel gemeen. En voor Frankrijk,
dat een individualistisch land is, vooruit
strevend en tegelijkertijd conservatief, kan
het nieuwe systeem een groote verbete
ring beteekenen. Het plan-Pomaret zal
ongetwijfeld nog wijzigingen ondergaan in
details. Aan de hoofdzaken echter wordt
stellig niet getornd, die schijnen een gun
stig onthaal te zullen vinden in de Ka
mer, waar de commissie over 284 uitge
sproken voorstanders beschikt. Intusschen
zullen de komende debatten in de Fransche
groote belangstelling wekken Niet het
minst in ons land, waar ook alweer ver-
Kamer in deze politiek-bewogen weken
kiezingen in zicht zijn.
Van Nederlandsche zijde wordt uit Ber
lijn aan het liberale „Vaderland" geschre
ven:
„Wij hebben er al eens de aandacht op
gevestigd, dat verschillende typisch Neder
landsche producten van de Duitsche markt
beginnen te verdwijnen, omdat Duitschland
die artikelen in andere landen koopt, waar
het met Duitsche goederen kan betalen.
Dit zijn in de eerste plaats de landen van
Oost- en Zuid-Europa. Zij hebben een drin
gende behoefte aan de voortbrengselen van
de Duitsche nijverheid b.v. aan Duitsche
machines, Duitsche landbouwwerktuigen,
Duitsche galanterieën ja zelfs de nieuwe
„Erzatzstoffe" zijn dezen landen soms wel
kom. Door een practische propaganda is
het de Duitsche nijverheid gelukt, in die lan
den vasten voet te krijgen. Zoo kan men
aannemen, dat de Duitsche handelsbetrek
kingen met landen als Joegoslavië, Bulga
rije, Hongarije, Polen, Tsjechoslovakije en
wellicht Roemenië en enkele randstaten
zich in de toekomst in stijgende lijn zal blij
ven ontwikkelen, terwijl de handelsbewe
ging met Nederland zal blijven dalen, tenr
zij Nederland in staat is, meer goederen uit
Duitschland in te voeren.
Denemarken bevindt zich in een veel be
tere positie dan Nederland. Te Berlijn is
op het oogenblik nog slechts bij wijze van
uitzondering Nederlandsche kaas te krijgen.
Wel kan men overal Dee.nsche „Goudsche"
en Deensche „Edammer" koopen, die wel is
waar anders dan de Nederlandsche kaas
smaakt, maar waarvan de kwaliteit toch
door vele Duitschers wordt geroemd. Het
pikante van de belegen Nederlandsche kaas
moge hierbij ontbreken, maar er zijn Duit
schers, die aan den „neutralen" smaak van
de Deensche producten de voorkeur geven.
Terwijl Nederland steeds minder kaas aan
Duitschland levert, wist Noorwegen b.v. zijn
kaasuitvoer naar Duitschland te vervijfvou
digen.
Met groenten is hetzelfde verschijnsel
waar te nemen. Op het oogenblik is er
slechts één Nederlandsch artikel, dat op
alle Duitsche groentenmarkten vertegen
woordigd is: schorseneren. Hier en daar
vindt men bovendien Nederlandsche roode
kool, savoye-kool en witte kool, maar de
tien wagons, die Berlijn hiervan ontving,
waren dadelijk weg. Thans komt echter Ita
lië opzetten, dat groenten levert, dat tot
nog toe in Duitschland volkomen onbekend
waren. Deze producten worden vaak onder
Italiaanschen naam verkocht. De Duitsche
gasten van „Kraft durch Freude", die een
bezoek aan Italië hebben gebracht, hebben
deze nieuwe groenten leeren kennen. Zij
zijn er thans groote propagandisten voor.
En nu de groenten in Duitschland schaarsch
zijn, leert heel Berlijn de nieuwe Italiaan-
sche groenten eten.
In het Westen van Berlijn ziet men in
alle groentenwinkels „finocci" liggen. Hier
en daar verduitscht men het onder den
naam van „Fenchelgemüse" (venkelgroen
te). Het is voor de Duitsche keuken een
geheel nieuw product. Dagelijks komen er
een aantal wagons van uit Italië. Het
smaakt niet slecht: het heeft iets van prei
met een lichten venkelsmaak, die echter
niet opdringerig is. Een en ander betrekke
lijk nieuw artikel, dat er in Duitschland
prachtig in komt, zijn de „auberginen", die
zoowel door Italië als door Frankrijk gele
verd worden. Dan stuurt Italië op 't oogen
blik groote hoeveelheden andijvie, die „En-
divien" genoemd wordt. De Duitsche huis
vrouwen maken er sla van! U weet, dat ma
ken ze van alles, zelfs van roode en witte
kool.
Thans zijn er weinig Nederlandsche arti
kelen, die voor uitvoer in voldoende hoe
veelheden geleverd kunnen worden; de
strenge vorst in December heeft te veel ver
nield. Maar 't volgende jaar kan Nederland
weder veel te veel groente hebben. Heeft
de Duitscher nu eenmaal den smaak van de
nieuwe Italiaansche groenten te pakken,
dan zal Nederland zich de grootste moeite
geven, om er met zijn oude producten weer
in te komen.
Zoo zjjn de vooruitzichten voor den Ne-
derlandschen uitvoer niet gunstig. Er zijn
ook andere verschijnselen, die erop duiden,
dat Duitschland zich, wat zijn buitenland'
schen handel betreft, meer in Oostelijke,
Zuidoostelijke en Zuidelijke richting dan
naar het Westen oriënteert. Nederland zal
zeer krachtig aan moeten pakken, om zijn
besten klant te behouden, en zal veel initia
tief, vooral van particuliere zijde, moeten
toonen. Wij hebben intusschen den indruk,
dat ieder initiatief ter verlevendiging van
den Nederlandsch-Duitsehen handel Duitsch
land aangenaam is".
Abonnementen en Advertentiën voor dit
bied worden aangenomen door den Agent
I. DE BLAUWE.