Wijziging van, hat karakter der werkverschaffing. SPORT. Frankrijk wenscht hervorming van hei kiesstelsel. Nederlands product wordt van de Duitsche markt verdrongen. Bestrijding der werkloosheid voortaan het eenige doel. ten Buitenlandsche Vrouw over haar Nederlandsche Sekse genooten. Eigenaardige gevolgen van het huidige systeem. Het plan van minister Pomaret komt in de Kamer. Er is in Berlijn haast geen Nederlandsche kaas meer te krijgen. NISSE Zooals gisteren in het kort is gemeld, hoe, de m nister van sociale zaken, d.d. 3 Februari, een brief aan de gemeentebestu ren gezonden, meldende, dat het karakter der werkverschaffing zal worden gewijzigd, met dien verstande, dat niet langer leniging van de gevolgen, doch de bestrijding der werkloosheid zelf er het doel van wordt. Wij laten hier thans het voornaamste uit het ministerieele schrijven volgen: Vooropgesteld zij, dat voorshands slechts die arbeiders geplaatst kunnen worden (in het algemeen slechts één uit een gezin), die volgens de geldende bepalingen even eens in de rijkssteunregeling zouden kun nen worden opgenomen, benevens zij, die behooren tot de groep van die kleine zelf standigen, voor welke de werkverschaffing reeds geldt. De eerste regelingen, die thans, te begin nen met 2 April a.s., zullen gelden, zijn de volgende: le. De duur van tewerkstelling bij de werkverschaffing, welke thans van week tot week gewijzigd kan worden, zal voor taan telkenmale voor een periode van drie maanden worden vastgesteld, behoudens de mogelijkheid, om in verband met arbeid in het vrije bedrijf de tewerkstelling tijde lijk te onderbreken. 2e. De gemeentebesturen of namens hen de daarvoor aangewezen bureaux zullen, in plaats van de inspecteurs, de personen die geplaatst kunnen worden, aanwijzen en den duur van de tewerkstelling vaststellen, waarbij naar de volgende regelen moet wor den gehandeld: a. in gemeenten, alwaar de dezerzijds vastgestelde loonnorm voor de werkver schaffing op 24 cent of lager per uur is bepaald, dienen zij, die in de steunregeling minder dan 4 zouden ontvangen, geduren de 8 weken per 3 maanden tewerkgesteld te worden en zij die meer dan 4 per week zouden ontvangen, gedurende de drie maan den aangewezen te worden. b. In gemeenten, alwaar de dezerzijds vastgestelde loonnormen zijn bepaald op 25, 26, 27, 28, 29 en 30 cent per uur, ligt de scheiding op de wijze, als is aangegeven onder a. bij 5 en in gemeenten, voor wel ke de loonnorm 31 cent of hooger per uur bedraagt, bij 6. c. In gemeenten met meer dan één loon norm heeft aanwijzing plaats op gelijke wijze, als onder a. en b. is aangegeven. Uit hetgeen onder a. en b. sub 2 is vermeld, blijkt dus, dat volledige tewerkstelling plaats vindt, wanneer de eventueele weke- iijksche steun zou bedragen meer dan resp. 4, 5 of 6. De hierbedoelde steunbedra gen van resp. 4, 5 en 6 zijn die, welke eventueel zouden kunnen worden uitge keerd over de week, waarin de belangheb bende zich voor plaatsing aanmeldt. 3e. De inspecteurs voor de werkverschaf fing zullen ongeveer veertien dagen vóór het verstrijken van een driemaandelijksche periode aan alle gemeenten in hun ressort opgeven, hoeveel personen uit elk der be trokken gemeenten maximaal bij een of meer werkverschaffingen kunnen worden geplaatst. 4e. De gemeentebesturen zenden een week vóór den aanvang van een nieuwe drie maandelijksche periode aan de inspetceurs twee lijsten. De eene, gemerkt I, vermeldt de namen van hen, die voor volledige te werkstelling (gedurende 3 maanden) en de andere gemerkt II van hen, die voor ge deeltelijke tewerkstelling (8 weken in maanden) zijn aangewezen: Kostgangers worden eveneens gedeeltelijk tewerkgesteld (acht weken per drie maanden). 5e. De gemeentebesturen kunnen in over leg met de betrokken inspectie de acht- weeksche tewerkstelling geleidelijk over de driemaandelijksche periode verdeelen, zoo dat zoo noodig en wanneer mogelijk, doch alleen in overleg met de rijksinspectie, de tewerkstelling ook in dagen per week" kan worden vastgesteld. Het aantal dagen, dat per week is gewerkt, dient echter duide lijk op de stamkaarten te worden vermeld. 6e. Zoowel zij, die voor volledige als zij, die voor gedeeltelijke tewerkstelling zijn aangewezen, moeten over de geheele desbe treffende driemaandelijksche periode als werkzoekende bij het orgaan der arbeids bemiddeling ingeschreven blijven. 7e. De tewerkgestelden behoeven in de driemaandelijksche periode, waarin hun te werkstelling is geregeld, van eventueele verandering in gezins, c.q. eigen inkomsten geen opgave te verstrekken, noch behoeven zij, voor zoover geplaatst, in de zg. niet- werkweken zich dagelijks te melden. Wel moeten de gemeentebesturen (of de daar voor aangewezen bureaux) bij de aanwij zing van de tewerkstelling voor de volgen de driemaandelijksche periode, dus vóór zjj opnieuw de lijsten I en II aan de inspec teurs zenden, nagaan, of de betrokkenen nog wel ingevolge de bestaande regelen in de werkloozenzorg mogen worden opgeno men, voor welk wekelijksch steunbedrag zij in aanmerking mogen komen en of even tueel een redelijke wachttijd moet worden doorgemaakt. Het bij de werkverschaffing in de loopende werkverschaffingsperiode van 3 maanden verdiende loon moet bij de beoordeeling van een en ander buiten be schouwing worden gelaten. Een eventueele wachttijd wordt gekort op de eerstvolgende driemaandelijksche periode m.a.w. als ie mand een wachttijd van een week moet ma ken, mag hjj in de driemaandelijksche pe riode ook maar evenredig korter werken. Wanneer de hierbedoelde gezinsinkomsten zoodanig verminderen, dat in de werkperio de een periodiek geplaatste „vol" zou kun nen worden toegelaten, zal zoo er voldoende gelegenheid tot tewerkstelling bestaat, in overleg met de rijksinspectie de plaatsing van den betrokkene „ononderbroken" wor den vastgesteld. wpk^neer een ^rbeider tijdens de zg. rust' de steunrp^r"™ hÖ geen hulp inl?evo,£e werSS nlmag ontvangen - uit zijn L trekken, bestaat daar- 'tf* JMet deze uitkeering o vaststelling van de plaatsing in de volgende werkperiode geen reke ning te worden gehouden 8e. Wanneer een tewerkgestelde in een aangewezen periode van 3 maanden? v^r V?n vrö werk> ziJn tewerk stelling onderbreekt en hij meldt zich In die periode weder voor plaatsing aan, dan *.«*1 zco er gelegenheid bestaat, na overleg met den inspecteur, onverwijld herplaatsing ge schieden. Bij de regeling van de tewerk stelling voor de volgende driemaandelijk sche periode moet evenwel het in het vrije bedrijf verdiende loon in de beoordeeling voor de vaststelling van den eventueelen wachttijd worden betrokken. 9e. Ook in den loop van een driemaande lijksche periode mag in overleg met de in spectie tot tewerkstelling worden overge gaan, mits er gelegenheid voor plaatsing bestaat en de duur van de tewerkstelling gelijk voor de hand ligt, naar evenredig heid wordt bepaald overeenkomstig de regelen in deze aanschrijving gegeven. Dit beteekent dus, dat door of vanwege het ge' meentebestuur steeds duidelijk wordt aan gegeven een boeking op lijst I of II. Wekelijks dienen daarom aan de rijksin spectie te worden opgegeven de namen van de personen, die niet meer om de een of andere reden voor plaatsing in aanmerking kunnen komen, benevens van hen, die tus- schentjjds dienen te worden geplaatst. Van deze opgaven moeten afschriften worden gehouden. 10e. Bij de beoordeeling omtrent de voort zetting der plaatsing, dus telkenmale na een driemaandelijksche periode, dient in 't bijzonder met de belangen van de groote gezinnen rekening te worden gehouden. Voorts kan in het belang van deze gezin nen, ook worden toegestaan de tewerkstel ling (8 van de 13 weken) van een tweeden persoon, mits hiervoor toestemming is ver leend. lie. Ten behoeve van de beoordeeling der plaatsing dient vóór elke werkperiode door den betrokkene een aanvraag-formulier volledig en juist (zooals dit ook voor de steunverleëning gebruikelijk is) te worden ingevuld, waarvan de gegevens van ge meentewege moeten worden gecontroleerd. 21e. De tot nu toe geldende rouleérregelingen 'worden, te beginnen met 2 Aprill9 39, ingetrokken. Wanneer het aantal voor plaatsing in aanmerking komende personen het aantal, dat tot de werkverschaffing kan worden toegelaten, overtreft, dient de rouleering om de drie maanden plaats te vinden, in overleg met de inspectie voor de werkver schaffing. Echter zal, tenzij de omstandig heden hoeveelheid werk, gezinsinkom sten, vrij werk e.d. zulks niet toelaten, de plaatsing van het hoofd van groot gezin ononderbroken worden vastgesteld. 13e. Ter. aanzien van de tewerkgestelden, die in kampen zijn gehuisvest, kan in ver band met de practische uitvoerbaarheid in overleg met het departement door tus- schenkomst van de rijksinspectie - van vo renstaande rouleeringsregeling worden af geweken. 14e. Alle bestaande regelen, zooals aftrek 50 cent voor niet-verzekerden, toekenning, b- steun, levensmiddelen, het niet aftrekken van inkomsten verkregen door huishoude- Hjken arbeid, etc., blijven, totdat eventueel daaromtrent t.z.t. anders zal zijn beslist volledig gelden". Tot zoover het ministerieele schrijven aan de gemeentebesturen. Hieraan kan nog worden toegevoegd, dat de vele administratieve bezwaren aan de voorbereiding van de nieuwe regeling ver bonden, het niet mogelijk maken de invoe- Eing voor 2 April a.s. te doen plaats vinden. Wedstrjjdprogramnia. Een klein maai' toch belangrijk program ma is voor Zondag vastgesteld. Immers, zoowel de candidaten voor het kampioen schap als voor de bezetting van de onderste plaats treden in het veld. Middelburg vat den strijd op tegen den hekkesluiter Breda. De Bredanaars vechten voor hun laatste kans, dus zullen de Middelburgers goed doen op te passen dat zij niet verrast worden. Voor 'n club, welke een goede kans heeft op de eerste plaats behoeft dat eigenlijk niet gezegd te worden en daarom durven we ge rust een overwinning voor de thuisclub voorspellen. E.B.C. krijgt ook nog een lastige klip te omzeilen. De Baronie is geen gemakkelijke tegenstander. Een kleine zege voor de Roo sendalers is niet onmogelijk. Vlissingen ont vangt Goes. Daar laatstgenoemd elftal in de vorige twee wedstrijden uitstekend heeft gespeeld zal Vlissingen, vermoeden we, flink aan moeten pakken om de beide pun ten thuis te houden. Of gaat Goes zich vol komen veilig stellen? Die kans is niet denk beeldig. 3e klasse A. Breskens heeft een lastige uitwedstrijd tegen Oostburg voor den boeg. Dat zal een zware strijd worden om uit Oostburg de beide puntjes mee te nemen, vreezen we. Men zal er rekening mee moeten houden, dat de Oostburgers tot een verrassing in staat zijn. Terneuzen heeft het gemakke lijk daar zij thuis Hulst ontvangt, en ook Axel zal wel in Biervliet zegevieren. Hoofd plaat kan weer twee punten rijker worden, nu zij Tern. Boys op bezoek krijgt, terwijl Sluiskil de Corn. Boys in Sas van Gent wel zal verslaan. 3e klasse B Voor den wedstrijd tusschen Goesche Boys en Goes II valt moeilijk een voorspel ling te doen. Beide elftallen zijn aan elkaar gewaagd. Zeelandia II speelt tegen E. M. M. Wordt het de tweede zege voor de Zeelan- dianen? Vlissingen II krijgt het lastig. Zij gaat Burgh in eigen home bekampen. Het zal ons benieuwen wat deze wedstrijd voor reslutaat zal hebben. Het programma luidt: 2e klasse A: Vlissingen—Goes (H. Ziel- stra Jr.); De BaronieR.B.C.; Middelburg Breda (A. J. Nieuwlaat). Se klasse A: TerneuzenHulst; Hoofd plaatTern. Boys; OostburgBreskens; Corn. BoysSluiskil; BiervlietAxel. 3e klasse B: Goesche BoysGoes 2; Zee landia 2E.M.M.; BurghVlissingen 2. „Lieftallig, openhartig, energiek ■naar te positief en te zwaar-op de-hand." Een te 's Gravenhage gevestigde Lu- xemburgerin heeft in een der courantei van haar geboorteland, de Luxemburger Zeitung, een even belangwekkende all scherpzinnige vergelijking getrokken tus schen de Nederlandsche vrouwen en haai eigen voormalige landgenooten. De schrijf ster, die een indringend waarnemer blijkt te zijn, en voor beide partijen naar be grip en oprechtheid blijkt te streven, tee kent eerst haar landgenoote levende op de samenvloeiing van het latijnsch'e en het germaansche type als volgt: De Luxemburgsche vrouw. Hoezeer verschillen mijn nieuwe land genooten, nabije buurvrouwen die we toch zijn, van de Luxemburger vrouwen! Deze laatste zijn, dunkt mij, vrouwelijker en gevoeliger; zij hebben meer tact en sa- voir-vivre; zij zien de dingen des dage- lijkschen levens scherp, helder en nuch ter; zij hebben smaak en zijn vrijgevig De groote meerderheid onzer kan op een goede algemeene ontwikkeling bogen, al wordt die, helaas, in later jaren ietwat verwaarloosd. De Luxemburgsche is ont vankelijk en vroolijk, niet van ironie, die tot spotziekheid neigen kan, ontbloot. Naar sommiger oordeel heeft zij wel verbeelding, -maargeen hartstocht; is laatstgenoemde evenwel niet een func tie van de verbeelding, en wordt die niet weer rijk gevoed door de schilderachtige en afwisselende vergezichten van 't schoo ne Luxemburger land? En wellicht ook vindt zij in den Luxemburger man een wat al te bedachtzame en al te positieve wederhelft, reeds van jongsaf gehecht aan lekker eten en drinken, aan zijn ge mak en zijn gemoedsrust? De Luxemburgsche heeft zonder twijfel distinctie, maar daarbij valt te vreezen, dat haar toenemende belangstelling voor welgemanierdheid, haar coquetterie, om niet te zeggen haar verwaandheid, Tiaar zal drijven in de richting der onechtheid en aanstellerij. Zij houdt van leuterpraat en ze viert die lusten bot in onze koffie huizen. „Wat men er wel van zal zeg gen" is een harer grootste zorgen; dat voert gemakkelijk naar de kleingeestigheid soms naar de stiekemigheid, en de lust, uit te blinken herbergt het gevaar der verkwistendheid. Menigmaal treft men valsche schaamte aan, den kost te ver dienen: dat doen ze derhalve liefst buiten slands. Beminnelijk is zij, doch met mate. Haar godsdienstplichten vervult zij als regel uit gewoonte, soms uit behoefte, ook wel eens uit verveling of coquetterie. Als moe der heeft de Luxemburgsche liefst zoons, en die verwent zij dan dusdanig, dat het later veeleischende mannen worden Maar nu: de Nederland sche Vrouw! Hoe geheel anders is het beeld van de Nederlandsche vrouw! Die is forsch ge bouwd, gezond van uiterlijk en met een frissche gelaatskleur. Ze is wat rauwer en staat dichter bij de natuur. Daarentegen ontbreekt haar vaak dat ik-en-weet-niet- wat hetwelk de charme van de vrouw isSport en de onafscheidelijke fiets hebben haar wat hoekig in heur bewegin gen gemaakt; haar gang is niet gracieus en aan heel haar verschijning is de ge kunsteldheid vreemd. Coquetterie ligt, over het algemeen, haar niet; zij is een voudig, frank, zonder pretenties, opge wekt van karakter en zonder kwaad- dunkendheid. Zij is een-en-al welwillend heid: niets is haar liever dan anderen te kunnen helpen, waar ze maar kan, en d Franschman, die voor het eerst in Neder land komt, moet zijn aanspraak op het monopolie der beleefdheid opgeven! De Nederlandsche vrouw is vaak naief en soms van een kinderlijke opgetogen heid; toch geeft zij zich innerlijk zelden bloot, al zou degene, die haar slechts van buitenlandsche zomerreisjes kent, dat niet zoo zeggen De opvoeding van het Nederlandsche jonge meisje is meer nationaal gericht dan die van de jeugdige Luxemburgsche. De buitenlander is geneigd haar algemee ne ontwikkeling niet hoog aan te slaan en haar in de lycea geleerde talen spreekt zij slecht. Van nature onafhankelijk en geëmancipeerd houdt zij er van, haar le ven zelf te leven en haar eigen kost te verdienen. Een groot aantal hunner is ingeschreven op een der zeven universiteiten, die Ne derland telt. Vóór haar huwelijk stelt zij nog belang in de dingen des geestes, in de kunst; zij weet met smaak en oordeel des onder- scheids de schilderijen voor haar altijd gezellige maar nimmer weelderige woning te kiezen, en de grootmeesters der muziek hebben in haar een kieskeurig toehoor- deres. Maar is ze eenmaal getrouwd, dan versombert ze ietwat, in dezelfde fouten vervallende als de Luxemburgsche. Ze voelt veel, ja zelfs wel wat téveel, voor het huishouden, waar ze groote aandacht aan schenkt, zonder daardoor een betere huisvrouw te zijn dan de Luxemburgsche. Het probleem van lekker eten en drinken kwelt haar niet, want de Nederlandsche mannen zijn o, zoo gemakkelijk! (Het staat er heusch. Red.) en zij mist alle fantasie in haar kookkunst. De breide gastvrijheid van het Luxemburger land vindt men in Nederland niet: daartoe is de Nederlandsche vrouw te gesloten en te zuinig van aard. Wat de vervulling harer godsdienstplich ten betreft acht ik mij niet bevoegd tot oordeelen Het artikel besluit aldus: „Wij waar- deeren de lieftalligheid, de openhartigheid, de werkkracht en de wonderlijke volhar ding der Nederlandsche vrouwen, die hun nimmer in den steek schijnt te laten; h§ar overdreven positivisme stellen wij minder op pr}js en men moet er vaak om glim lachendat zjj de dingen zoo zwaar kan opnemen*' (Van onzen Parijachen correspondent). Parijs, 24 Januari. Frankrijk is niet te vreden met het huidige kiessysteem, Frank rijk wenscht eep hervorming van het kies stelsel. Dat is maar niet zoo een in he oogenblik opgekomen gedachte, die mor gen in den wind verwaait.Al jaren is ei gepraat over de noodzakelijkheid eenei wijziging der wet. Reeds in 1919 en op nieuw in 1924 gingen er stemmen op om verandering te brengen in den toestand, en in 1936 heeft men er in de Kamer da genlang over gedebatteerd, zonder resul taat overigens. Over de wenschelijkheid eener wijziging was men het wel eens, doch over den aard der veranderingen zelve liepen de meeningen zoozeer uiteen, dat men niet verder is gekomen dan tot even lange als onvruchtbare besprekin gen. Thans echter zit er meer lijn en tee- kening in de plannen, een ontwerp van wet figureert op de werkljjst der Kamer en naar alle waarschijnlijkheid zal de her vorming nog dit jaar, deze zitting zelfs, haar beslag krijgen. Naar de R. P. is de leuze. De repré- sensation proportionnelle. Men wil de waarlijk evenredige vertegenwoordiging. Daar komt thans niet bijster veel van terecht. En dat is de schuld, zegt men, van de ballotage, de herstemming. In Nederland kent men bij de verkie zingen geen herstemming. Wij gebruiken het woord „ballotage" zelfs in een ietwat andere 'beteekenis. In Frankrijk echter komt het herhaaldelijk voor, dat geen der candidaten de volstrekte meerderheid van stemmen behaalt. Onverschillig of hét nu een verkiezing van een conseiller général. een statenlid, een conseiller d'arrondisse ment, of een lid van den conseil munici pal, den gemeenteraad geldt. En voor de député's, de Kamerleden, en de Senatoren, welke laatste niet rechtstreeks door het volk worden gekozen, evenmin als in ons land, is het niet anders. In dergelijke gevallen is dus herstemming noodig; booze tongen beweren, dat het alle gevallen zijn. Een feit is, dat de poli tieke partijen de eerste stemming als eer proefstemming plegen te beschouwen. Men kent dan elkanders krachten, en de han del kan beginnen. Een afspraak wordt ge maakt, hét wachtwoord doorgegeven aan de partijgenooten-stemgerechtigden, en bij den tweeden omloop, een week later, haalt de cancïidaat, die de vorige maal geen twintig procent der stemmen op zich ver eenigde, zestig procent, terwijl de candi daat, die den eersten keer meer stemmen had dan één der anderen, geen schijn van kans maakt. Waar de zonderlingste combinaties mo gelijk bljjken als het op de verovering van een zetel aankomt, leidde deze metho de tot eigenaardige toestanden. Meermalen de jongste maanden heeft een aantal ra dicalen zijn stem aan de regeering de ei gen regeering, onthouden. Men zou zulks bij ons misschien indiscipllnair noemen „Onafhankelijkheid", zegt de Parijzenaar. Maar veelal was het geen onafhankelijk heid, doch afhankelijkheid, niet van één, doch van twee soms van drie partijen Negen van de tien radicale onthouders ble ken te zijn gekozen, dank zij den steun van socialisten van communisten. Het om gekeerde is even dikwijls liet geval. En zoo bij alle partijen. Dit is één van de re denen, van de wankelbaarheid der diver se Fransche regeeringen. Men vreest zijn vijanden, doch op z'n vrienden kan men al evenmin staat maken. Nu het Volksfront is doorbroken en de tegenstellingen onder invloed der buiten landsche gebeurtenissen zich met den dag verscherpen, wordt de toestand langza merhand onhoudbaar. De positie van hen, die politieke tegenstanders werden van degenen, welke aan hun verkiezing heb ben meegewerkt, is het evenzeer. Vandaar al die verzuchtingen; van de regeering, welke aan een vaste basis dringend be hoeft, van tallooze Kamerleden, die hun tweeslachtige posiie moede zijn, van de politieke partijen, welke met elkaar over hoop liggen, van het volk, dat zich bedro gen voelt in zijn verwachtingen. De tegenwoordige minister van arbeid, Pomaret, was met een hervormingsplan gereed toen hij tot de ministerieele waar digheid werd geroepen. Thans zal de socia list Silvestre het voorstel verdedigen. Dit ontwerp maakt korte metten, het schaft herstemmingen eenvoudig af. Het breekt eigenlijk met het gansche tot dusver ge volgde systeem en berust op de idee van het vastgestelde quotient, waarvoor de „commissie voor het algemeen stemrecht" het cijfer 16000 heeft gekozen. Elk depar tement van minstens 240.000 inwoners vormt voor de Kamerverkiezingen een kiesdistrict. Negentien departementen ver keer en in dat geval, de andere worden voor een verkiezing administratief bij een buurtdepartement ingelijfd. Zoo vaak een partij op een departementale stemlijst 16000 stemmen verkrijgt, zoo vaak heeft zij recht op een zetel. In de verdeeling der overschotten schuilt natuurlijk de moeilijkheid. Daartoe heeft men stemge- bieden, régions, gevormd. Het eerste rê- gion bestaat uit Parijs, het tweede uit de Seine behalve Parijs, dat ook tot dit de partement behoort, en zoc voort; het 29-ste is Algerie en het; 30-ste zijn de kolo niën. Zooals men negentig departementen telt, zullen er dertig régions zijn. Het hoofdstembureau te Parijs voegt de over schotten voor elk région afzonderlijk sa men, en ieder stemgebied verkrijgt we derom een zetel per 16000 stemmen. Ook dan zullen er nog overschotten blijven. Welnu, die telt men voor elke partij en over geheel het land bijeen en daarna wordt nogmaals dezelfde methode van ver deeling toegepast. En voor elke achtdui zend stemmen, welke dan nog resteeren, wordt een zetel toegekend, met dien ver stande, dat alleen partijen, die reeds min stens één zetel hebben verkregen, daar van profiteeren. Voor Nederlandsche begrippen is de methode nogal omslachtig Maar de hoofd lijnen heeft ze toch met het Nederland sche stelsel gemeen. En voor Frankrijk, dat een individualistisch land is, vooruit strevend en tegelijkertijd conservatief, kan het nieuwe systeem een groote verbete ring beteekenen. Het plan-Pomaret zal ongetwijfeld nog wijzigingen ondergaan in details. Aan de hoofdzaken echter wordt stellig niet getornd, die schijnen een gun stig onthaal te zullen vinden in de Ka mer, waar de commissie over 284 uitge sproken voorstanders beschikt. Intusschen zullen de komende debatten in de Fransche groote belangstelling wekken Niet het minst in ons land, waar ook alweer ver- Kamer in deze politiek-bewogen weken kiezingen in zicht zijn. Van Nederlandsche zijde wordt uit Ber lijn aan het liberale „Vaderland" geschre ven: „Wij hebben er al eens de aandacht op gevestigd, dat verschillende typisch Neder landsche producten van de Duitsche markt beginnen te verdwijnen, omdat Duitschland die artikelen in andere landen koopt, waar het met Duitsche goederen kan betalen. Dit zijn in de eerste plaats de landen van Oost- en Zuid-Europa. Zij hebben een drin gende behoefte aan de voortbrengselen van de Duitsche nijverheid b.v. aan Duitsche machines, Duitsche landbouwwerktuigen, Duitsche galanterieën ja zelfs de nieuwe „Erzatzstoffe" zijn dezen landen soms wel kom. Door een practische propaganda is het de Duitsche nijverheid gelukt, in die lan den vasten voet te krijgen. Zoo kan men aannemen, dat de Duitsche handelsbetrek kingen met landen als Joegoslavië, Bulga rije, Hongarije, Polen, Tsjechoslovakije en wellicht Roemenië en enkele randstaten zich in de toekomst in stijgende lijn zal blij ven ontwikkelen, terwijl de handelsbewe ging met Nederland zal blijven dalen, tenr zij Nederland in staat is, meer goederen uit Duitschland in te voeren. Denemarken bevindt zich in een veel be tere positie dan Nederland. Te Berlijn is op het oogenblik nog slechts bij wijze van uitzondering Nederlandsche kaas te krijgen. Wel kan men overal Dee.nsche „Goudsche" en Deensche „Edammer" koopen, die wel is waar anders dan de Nederlandsche kaas smaakt, maar waarvan de kwaliteit toch door vele Duitschers wordt geroemd. Het pikante van de belegen Nederlandsche kaas moge hierbij ontbreken, maar er zijn Duit schers, die aan den „neutralen" smaak van de Deensche producten de voorkeur geven. Terwijl Nederland steeds minder kaas aan Duitschland levert, wist Noorwegen b.v. zijn kaasuitvoer naar Duitschland te vervijfvou digen. Met groenten is hetzelfde verschijnsel waar te nemen. Op het oogenblik is er slechts één Nederlandsch artikel, dat op alle Duitsche groentenmarkten vertegen woordigd is: schorseneren. Hier en daar vindt men bovendien Nederlandsche roode kool, savoye-kool en witte kool, maar de tien wagons, die Berlijn hiervan ontving, waren dadelijk weg. Thans komt echter Ita lië opzetten, dat groenten levert, dat tot nog toe in Duitschland volkomen onbekend waren. Deze producten worden vaak onder Italiaanschen naam verkocht. De Duitsche gasten van „Kraft durch Freude", die een bezoek aan Italië hebben gebracht, hebben deze nieuwe groenten leeren kennen. Zij zijn er thans groote propagandisten voor. En nu de groenten in Duitschland schaarsch zijn, leert heel Berlijn de nieuwe Italiaan- sche groenten eten. In het Westen van Berlijn ziet men in alle groentenwinkels „finocci" liggen. Hier en daar verduitscht men het onder den naam van „Fenchelgemüse" (venkelgroen te). Het is voor de Duitsche keuken een geheel nieuw product. Dagelijks komen er een aantal wagons van uit Italië. Het smaakt niet slecht: het heeft iets van prei met een lichten venkelsmaak, die echter niet opdringerig is. Een en ander betrekke lijk nieuw artikel, dat er in Duitschland prachtig in komt, zijn de „auberginen", die zoowel door Italië als door Frankrijk gele verd worden. Dan stuurt Italië op 't oogen blik groote hoeveelheden andijvie, die „En- divien" genoemd wordt. De Duitsche huis vrouwen maken er sla van! U weet, dat ma ken ze van alles, zelfs van roode en witte kool. Thans zijn er weinig Nederlandsche arti kelen, die voor uitvoer in voldoende hoe veelheden geleverd kunnen worden; de strenge vorst in December heeft te veel ver nield. Maar 't volgende jaar kan Nederland weder veel te veel groente hebben. Heeft de Duitscher nu eenmaal den smaak van de nieuwe Italiaansche groenten te pakken, dan zal Nederland zich de grootste moeite geven, om er met zijn oude producten weer in te komen. Zoo zjjn de vooruitzichten voor den Ne- derlandschen uitvoer niet gunstig. Er zijn ook andere verschijnselen, die erop duiden, dat Duitschland zich, wat zijn buitenland' schen handel betreft, meer in Oostelijke, Zuidoostelijke en Zuidelijke richting dan naar het Westen oriënteert. Nederland zal zeer krachtig aan moeten pakken, om zijn besten klant te behouden, en zal veel initia tief, vooral van particuliere zijde, moeten toonen. Wij hebben intusschen den indruk, dat ieder initiatief ter verlevendiging van den Nederlandsch-Duitsehen handel Duitsch land aangenaam is". Abonnementen en Advertentiën voor dit bied worden aangenomen door den Agent I. DE BLAUWE.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 7