MIDDELBURGSCHE COURANT GOESCHE COURANT) Witte Week Wiener Een gematigde rede van den Duitschen Führer. sr. ƒ,50 op. rk. en 1,20 en Drie Punten van het Nationaal-Socialisme. Maar Duitschland zal Italië in een oorlog onder alle omstandigheden bijstaan. Hitier erkent de groote economische moei lijkheden van het Derde Rijk. De kolo niale kwestie echter geen reden tot ge wapend conflict. De economische moeilijkheden. MIDDELBURG. ZEER LAGE PRIJZEN WEERBERICHT. De kerkstrijd. vail üd ge- kam- Jkel 0—2; hLoch- >EN Euro- Za te Ri pe rjj- Coops i), P. leiden record en in I werd min- Eng- zijn Het zijn min. en |ioen- ge- feham IFred 1 vóór J offi- Ichen rland elgië IJN. |zui- iin- tij- led.) Ilor- |0,30 i.v de 12,30 |2,00 age. ide- fitet. 17,05 INP, }ins- |0,20 tot en ïs- .50 rk. Dagblad. Uitg. N.V. De Middelburgsche Crt. Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstr. 28, Telefoon Redactie 2Ó9, Administratie 139; ♦eGOES: Turfkade Tel. 17. Postgiro 43255. Abonnementsprijs'voor Middelburg en Goes f 2.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week abonnementen in Middelburg en Goes 18 ct. NGAlSu&tt JSS. TWEE BliAPisri. DINSDAG il 31 JAN. 1939. EERSTE BLAD. 182e JAARG. Advertentiën 30 ct per regel, ingezondea mededeelingen 60 ct p. r. Bij contract lager. Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum f 2.10. „Kleine Advertenties", max. 6 regels, 75 cent, bij vooruitbetaling. ..Brieven, of adres bureau v. d. blad" 10 ct extra. Bewijsnummers 5 cfc i Het is niet zoozeer een genot, als wel dure plicht, te luisteren naar de groote redevoeringen van den Duitscheri rijks kanselier. Niet, dat het van alle genieting vreemd is: de heer Hitier heeft een mooie stem, een prachtige uitspraak, een voordracht, die tot het doel: een volksmassa tot parox- ysmen van geestdrift op te zweepen, onver beterlijk mag heeten. Als Hitier spreekt, dan spreekt hij lang, en, behoudens enkele inzinkingen, ais regel boeiend. Het valt gansch niet te verwonderen, dat lieden, die de nationaalsocialistische ideologie aanvaar den, en die buitendien gelijk immers met 41 Hitier Duitschers het geval is door een gebonden pers onkundig gehouden wor den van wat zij, tot vorming van een vrij oordeel, in elk geval zouden dienen te we ten, door het redenaarstalent van hun bijna vergoddelijkten en in elk geval verafgoden leidersfiguur worden ingepalmd en, zoomo gelijk, nóg sterker in hun geloof aan de heilsboodschap van het nationaalsocialisme komen te staan. Het is geen wonder. Het valt te verkla ren uit twee, drie hoofdversehijnselen of feiten: het eerste, dat er in Duitschland redenen voor de opkomst van het nationaal socialisme waren. Met andere woorden: het is niet zonder wezenlijken grond en aan leiding ontstaan. Niet dat het moest ont staan: het had ook anders gekund, langs democratischen weg. Naar onze opvatting had het langs dien weg niet alleen ge kund, maar ook gemoeten, en dat het anders gegaan is, is de schuld van de demo cratie zelve, die onvoldoende begrip van den toestand had, die onvoldoende waak zaam was, die onvoldoende stootkracht en spankracht, onvoldoende discipline en onvol doende opofferingsgezindheid aan den dag legde, toen het er om ging de geestesvrij heid, de redelijkheid en het recht te verde digen tegen den aanval, den stormloop, der nationaal-socialistische ideologie. Er valt leering uit dit verschijnsel te trekken voor een volk als het onze, hetwelk de zegening der democratie, der vrijheid van het volk mede te regeeren, nog bezit: nationaalsocia lisme of fascisme komen nimmer door de wezenlijke waarde hunner diepste grond slagen aan het bewind, maar zij worden slechts de baas daar, waar de heerschende democratie ze de baas laat worden. En als de democratie wil voorkómen, dat ze de baas worden, dan moet de democratie in de eerste plaats den positieven arbeid, die het natiohaalsocialisme beweert te willen leve ren en dien het, ten deele, het moet er kend worden, ook levert zelf ter hand nemen: tot iederen prijs. Daarnaast moet het ook negatief werken, n.l., door tegen de politiek-intrigeerende methoden van het nationaalsocialisme een scherpen en rück- sichtslozen afweerdienst te stellen- hard tegen hard, oog-om-oog en tand-om-tand gelde hier maar dat is toch van de twee de orde. Op de eerste plaats moet komen: dat de democratie bewijst, met behoud van haar wezenskenmerken, alles te kunnen wat het totalitaire régime kan, of beweert te kunnen. Naar onze overtuiging is de democratie potentieel hiertoe in staat; haar bestaans recht en haar bestaan zelve zal ermee staan of vallen, of zij dezen der democratie gestel den eisch zal weten te vervullen. Het tweede verklaringsbeginsel voor het welslagen en beklijven der nationaalsocia listische actie in Duitschland en ook dit is leerzaam en waarschuwend voor demo cratisch Nederland is dit: dat men daar, met Hitier vooraan, heeft bewezen begre pen te hebben de ontzaglijke waarde van de suggestie, van den stijl, de symboliek, de regie, kortom: van al die vormen, waarin de gevoelens der massa tot uitdrukking ge bracht worden en die, als wisselwerking, die gevoelens beïnvloeden en tot hoogere spanning weten op te voeren. Ook dat ver waarloost de democratie veel te veel als onbelangrijke bijkomstigheid, terwijl het in werkelijkheid factoren van de eerste orde zijn: „Ce siècle, autre en ses moeurs, de- mande un autre style"dat heeft ook Hitier begrepen, meesterlijk. En het derde punt is, men mag het zeg gen, een kwestie van geloof. Niet van godsdienst, of van geloof om trent de onzienlijke dingen een beschou wing daaromtrent zou een boekdeel vullen maar simpel van sterk geloof in de on aantastbare juistheid van de nationaal-so cialistische leer en van de bjj voorbaat vaststaande onjuistheid en leugenachtigheid van al hetgeen er tegen deze opvattingen ingebracht zou kunnen worden. Wanneer de redelijkheid niet meer meetelt en, des noodig, tegen de rede in wordt vastgehou den aan wat als kostbaarst geestelijk bezit beschouwd wordt, dan mag men, dunkt ons, van geloof spreken. Welnude nazi's, al thans de goeden, oprechten en eerlijken on- ?eF.J1®11' golooven onwrikbaar in de juistheid en zuiverheid hunner opvattingen. Daaruit putten zij kracht. ipen Saan zeIfs verder: zij dulden niet al- nmnJP611 ari^ers meening naast de hunne, in P-nmnIaKeen P'aats Voor is: zö ziin zelfs aantastbare She^T*"^ ™P" dS °T Juistheid hunner eigen opvat tint a 1 échten, dat elke andere opvat- alt te"^ rn°CratiSChe V00raan Slechts til te bespotten overblijf- h«iii wl f ljke tijdperk der mensch- heid beschouwd wordt, zoo ongeveer ais Hitier heeft gisteravond bijna twee uur lang in den Rijksdag gesproxen, ter ge legenheid van den zesden verjaardag van het nat. soc bewind in Duitschland. Het eerste deel der rede was als ge woonlijk, een historische terugblik, waar in ditmaal de gebeurtenissen, welke ver leden jaar September zooveel spanning in Europa veroorzaakten, de grootste plaats innamen. Hitler besloot dit deel zijner rede met een vergelijking van de democratische en autoritaire regeerstelsels, daaraan toevoe gende, dat tenslotte de kwestie van den staatsvorm of de organisatie van ee volksgemeenschap internationaal in het geheel niet in het debat kan zijn. „Het is ons Duitschers, volkomen on verschillig, welken staatsvorm andere volken bezitten. Wij zien er geen voordeel in het nationaal-socialisme als idee te leveren, noch hebben wy aanleiding om andere volkeren, omdat zjj democratieën vormen, bijvoorbeeld te beoorlogen. Dö bewering, dat het nationaal-socialistische Duitschland binnenkort Noord- of Zuid- Amerika, Australië, China, of zelfs Ne derland aanvallen of verdeelen zal, en wel omdat daar andere regeeringssystemen heerschen, zou nog slechts aangevuld kun nen worden met de voorspelling, dat wy in aansluiting daaraan het voornemeni had den onmiddellijk de volle inaan te bezetten Overgaande tot de bespreking van eco nomische vraagstukken zeide Hitier, dat het een aammatiging zou zijn aan te ne men, dat de wereld slechts voor een of twee volkeren is geschapen. Ieder volk heeft het recht zijn leven op deze aarde te beveiligen. Het Duitsche volk heeft precies hétzelf de recht deel te hebben aan de ontsluiting van deze wereld als ieder ander volk. Toch is indertijd in Engelsche kringen de gedachte verkondigd, dat de vernietiging van Duitschland de Britsche handelswinst ontzaggelijk zop opvoeren. De we reldoorlog heeft bewezen dat daaruit voor geen enkelen staat zichtbare winst ontstaan is. Ieder nut van dezen oorlog is te niet gedaan door de ontzaggelijke offers, niet slechts aan menschenle- vens of goederen maar ook aan voortdurende be lasting van alle produc ties en vooral van de staatsbegrootingen. In dit verband sprak de rijkskanselier over de herstelbetalingen en het ontne men der koloniën aan Duitschland. Daar door werd het sterkste volk van Midden- Europa verplicht nog veel meer dan vroe ger als exportnatie op te treden. De roof Newton en Einstein moeten denken over de kosmografie der Vuurlanders en Eski mo's. Hierin ligt een groot gevaar. Men kan namelijk niet praten met fascisten en nationaalsocialisten. Praten kan men alleen met lieden, die op denzelf den grondslag staan, m.a.w.: die met u er kennen, dat er normen van recht en rede zijn, waaraan gij u beiden onderwerpt. Dan kan door gedachtenwisseling een resultaat bereikt worden. Maar verschillen die nor men fundamenteel dan geeft praten niets. En wil de andere partij uw normen niet aanvaarden, dan rest er niet anders, dan dat gij de zijne aanvaardt. Met andere woorden: als Italië tegen Frankrijk zegt: ik wil geen druppel Fransch bloed vergie ten, maar ik moet helaas Corsica en Sa- vooie van u hebben, en zoudt gij meenen u te moeten verzetten tegen dien rechten eisch recht, omdat ik, Italië, hem stel, en omdat ik immers het recht aan mijn zijde heb ja, dan zouden wij heusch gedwon gen zijn te vechten, maar dan zou dat bloedvergieten u w schuld zijndan ont breekt waarlijk elke grondslag voor discus sie. Dan moet praten vruchteloos blijven. Dan is er maar één antwoord mogelijk, in den stijl van Italië zelf: tanks en vliegtui gen en kanonnen en oorlogsschepen bou wen. En hem zeggen: wij stellen u geen eischen, wij verlangen geen duimbreeds grondgebied van u, maar als gij een stap over onze grenzen zet, dan slaan wij er op, en dan zullen we vechten tot onzen laat- sten droppel bloeds. Alleen die taal verstaan de mannen, die de kracht van de gepantserde vuist te genover die van recht en rede stellen. En nu kome men ons niet aan boord met de tallooze ook door Hitier gisteravond nog eens opgesomde voorbeelden waarin de ^democratie recht en redelijkheid met voeten trad. Wij kennen die ook, en hebben ze altijd veroordeeld. Maar het verschil bleef dan nog altijd dit: men had onrecht, uit onmacht, als on recht gebrandmerkt toch laten voortbe staan, wat erg is, maar men kan ook on recht tot recht verklaren, en het dan als quasi-recht laten voortbestaan, wat nog vee' erger is. der Duitsche koloniën was moreel een on recht, economiscn een groote dwaasheid, politiek in de motiveering zoo gemeen dat men geneigd is die eenvoudig simpel te noemen. Heu beslissende prouieem aan het einde van den oorlog luidde echter zeer kort: hoe kan een rechtvaardige en verstandige deelneming van alle groote naties aan de rijkdommen der wereld vei lig gesteld worden? Niemand kan in ernst aannemen, dat, als in het geval Duitsch land, tachtig millioen menschen on den duur tot pariahs kunnen worden gedoemd. Dat geldt niet alleen voor Duitschland, maar voor alle volkeren in gelijke nositie Het is duidelijk: De rijkdommen der we reld worden met geweld verdeeld, dak zal deze verdeeling van tijd tot tijd steeds weer met geweld gecorrigeerd worden, of wel de verdeeling ge> schiedt volgens het stand punt der billijkheiden van het verstand, danmoe- ten billijkheid en ver;- stand ook werkelijk de rechtvaardigheid en daar mede tenslotte de doel matigheid dienen. Eerst een, wereld met geweld veroveren en dan met moreele theorieën den roof verded'gen is voor de bezitters misschien gemakkelijk en kalmeerend, maar voor de niet-bezitters even onbelangrijk als oninteressant en niet-bindend. Geen volk is geboren als niet bezitter of ais bezitter. Voor zoover Duitschland betreft is de toestand zeer eenvoudig. Het heeft 80 millioen inwoners, zyn koloniaal bezit is geroofd tegen de verzekeringen van Wilson in. Wanneer dit koloniaal be zit geen beteekenis heeft, kan men het gemakkelijk teruggeven. Dat teruggeven niet mogelijk is omdat Duitschland er niets meer mee zou weten te beginnen, is be lachelijk en dat het niet teruggegeven kan worden, omdat Duitschland daarmede een strategische positie zou krijgen, is een monsterlijke poging om een volk algemee- ne rechten te ontzeggen. Duitschland heeft zijn koloniale bezit niet noodig, om daar legers op te richten, daarvoor is de volksrijkdom van eigen ras voldoende, maar voor een economische ontlasting. Al le tegenargumenten doen duidelijk blij ken, dat het in wezen slechts om een machtskwestie gaat, waarbij verstand en rechtvaardigheid buiten spel blijven. Niet Duitschland staat schuldig aan een achteruitgang in den internationalen goe- derenruil, maar de internationaal-kapita- listisch ingestelde staten, die met hun va luta-manipulaties iedere hechte verhou ding tusschen de verschillende valuta's naar egoïstisch eigen belang hebben ver nield. Duitschland geeft voor redelijk werk een redelijke tegenprestatie, een fatsoenlijker praktijk dan betaling met. deviezen, die een jaar later zoo en zoo veel procent ge devalueerd worden. De dwang, waaronder de Duitsche eco nomische politiek staat, is zoo groot, dat geenerlei dreigement met kapitalistische middelen ons kan afhouden van dit eco nomische optreden, want de aandrift ligt in den door buitenlandsche schuld opge- dwongen nood van een heele volksgemeen schap. Duitschland moet exporteeren, Duitschland is door de reparatiepolitiek bevrijd van talrijke economische ideolo gieën en waarlijk theologisch geheiligde financieele opvattingen. Het essentieelste kapitaal van een natie is haar arbeids kracht. Goud en deviezen bepalen de waar de niet van een valuta. Duitschland heeft de waarde van zijn valuta gestabiliseerd door buitengewone opvoering van zyn pro ductie. Op voedingsgebied echter kan de productie niet worden opgevoerd. Hierin kan slechts wijziging gebracht worden door: le. aanvullende invoer van levensmidde len, d.w.z. een stijgende uitvoer van Duit sche producten of 2e, uitbreiding van de ievensruimte van ons volk. Aangezien de tweede oplossing nog niet aanwezig is, zijn wij gedwongen ons met de eerste bezig te houden; d.w.z. w ij moeten exporteeren om levensmiddelen te kun nen lc o o p e n en wij moe ten, aangezien voor dien export voor een deel grondstoffen noodig zijn, die w ij zelf niet h e b b: e n, nog meer uitvoeren om die grondstoffen te kun nen k r ij g e n. Het gaat hier dus om den zorg voor het dagelijksch brood. Wanneer dan door vreem de staatslieden, met ik weet niet wat voor economische tegenmaatregelen gedreigd wordt, kan ik hier slechts verzekeren, dat in zulk een geval een economische wan- hoopsstryd beginnen zou, die voor ons heel gemakkelijk uit te houden is. Het Duitsche volk zal zijn geheele ar beidskracht ter beschikking stellen van de nieuwe nationaal-socialistische gemeen schap om een zoodanigen strijd uit te vechten. Een definitieve oplos sing van dit probleem kan pas komen, wanneer men heeft leeren inzien, dat handhaven van on recht niet slechts poli- (Ingez. Medea i tiek, maar ook economisch nutteloos is, ja waanzin nig is. Wanneer men de Duitschland ontnomen koloniën door bewapening be houden wil, geeft dat misschien winst aan de internationale wapenfabrikanten, maai legt dat den volkeren de zwaarste lasten op Hitier raamde deze kosten voor En geland in korten tijd op ruim twintig mil liard goudmark. Over de taken der Duitsche economische politiek zeide de rijkskanselier verder, dat in de komende jaren door shcifting van arbeidskrachten, rationaliseering en betere organisatie der arbeidsvoorwaarden hoogere prestaties moeten worden bereikt, waardoor arbeidskrachten voor nieuwe productie bespaard kunnen worden. Daar voor moet de kapitaalmarkt ontlast wor den van staatseischen, en moeten econo mie en geldwezen scherp samengevat wor den. „Het is myn besluit den weg der re organisatie van de Duitsche rijksbank van internationaal beïnvloede bankonderne ming tot circulatiebank van het Duitsche rijk ten eined te voeren'1' dat een hoog percentage der arbeidskrachten noodig is voor de bewapening, is te betreuren, maar kan niet veranderd worden. Op het gebied der weerkracht moet al les gedaan worden, wat menschen mogelijk is. De tijd der Duitsche weerloosheid was ook de tijd van de ergste afpersing. Wan neer Duitschland ooit weer een aanval van zwakte zou krijgen kan niet aange nomen worden, dat zijn lot anders zou zijn. De oorlogsophitsers. In dit verband wendde spr. zich tegen de „opruiing" in democratische staten tegen de totalitaire staten, waarbij hy Dloyd George, Duff Cooper, Eden, Churchill en Ickes oorlogsapostelen noemde. Duitsch land zal echter altijd op hun aanvallen ant woorden en de wapens zullen er voor zor gen, dat Duitschland een souvereine staat blijft, evenals de keuze van de vrienden van Duitschland. Het Duitsche volk voelt geen haat te gen Engeland, Amerika of Frankrijk, maar deze volken worden door hun Joodsche en niet-Joodsche opruiers voortdurend tegen Duitschland en het Duitsche volk opge jaagd. Mochten de oorlogsbepleiters slagen, dan moet het Duitsche volk psychologisch voor bereid zijn om niet in een onverklaarbare!! toestand te geraken. Van nu af aan zullen in de Duitsche propaganda en de pers de aanvallen steeds beantwoord en ter ken nis van het Duitsche volk gebracht wor den. Het nationaal-socialis tische Duitschland w i geen vjja'ndschap met an dere volkeren en de be weringen over aanvalsvoor n e- mens van het Duitsche volk op vreemde volkeren zijn hyst erie of leugens. De Joden moeten weg. In verband met de opruiing tegen Duitschland noemde spr. het Jodenvraag stuk. Het is een beschamend schouwspel, dat de wereld der democratie van medelij den druipt, maar het Joodsche volk niet helpt. Duitschland echter herstelt thans, wat het Joodsche volk zelf gedaan heeft. De Joden hebben de inflatie veroorzaakt, toen de overige wereld het Duitsche volk zijn buitenlandsche kapitalen ontnam en de koloniën wegnam. Wij zyn door de bru tale opvoeding door de democratiën gedu rende vijftien jaar volkomen gehard tegen sentimenteele bevliegingen. Laat men ons met humaniteit van het lijf blijven. Het Duitsche volk wenscht niet, dat zijn belan gen door een vreemd volk geregeerd wor den. Frankrijk voor de Franschen, Enge land voor de Engelschen, Amerika voor de Amerikanen en Duitschland voor de Duit schers. W ij zyn besloten een ein de te ma ken aan het zich nes telen van eenvreemd volk, dat alle leidende posities aan zich heeft weten te trekken en wij zullen dat volk afschui ven. Waner men spreekt over een onver vangbaar, cultureel waardevol element moest men ons dankbaar zijn, dat wij deze heerlijke cultuurdragers loslaten en ter be schikking stellen van de overige wereld. Hoe eerder dit probleem opgelost wordt, hoe beter. Want Europa kan niet meer tot, rust komen, voor'het Joodsche vraagstuk is opgeru'md. Het kan zeer wel mogelijk zijn dat over dit probleem vroeger of later een overeenstemming in Europa zelf tusschen naties plaats vindt, die anders niet gemak kelijk den weg naar elkander zouden vin den. Het Jodendom zal zich precies zoo aan een soliede, opbouwende activiteit moeten aanpassen als andere volken ook doen. Of het zal vroeger of later omkomen in een crisis van niet voor te stellen omvang. Ik ben in mijn leven, aldus Hitier, zeer vaak profeet geweest en werd meestal uit gelachen. Ik wil thans weer een profeet zijn: wanneer het het internationale finan cieele Jodendom in en buiten Europa mocht gelukken de volkeren nogmaals in een wereldoorlog te storten, dan zal het resultaat niet de bolsjewiseering van de Verwaching tot morgenavond: DE BELT: Des nachts lichte vorst, tem peratuur om het vriespunt overdag, gedeel telijk bewolkt, droog weer, zwakke tot ma tige Oostelijke wind. UKKEL: Matige wind uit N.O. tot O. richtingen, vrij- schoon weer by heldere he mel, vry koud, nachtvorst van ongeveer 5 gr., plaatselijk nevel of mist op het einde van den nacht. Wo. 1 Febr. Zon op: 7 h 44; onder: 16 h 43. Licht op: 17 h 13. Maan op: 13 h 39; on der: 4 h 55. V.M.: 4 Februari. Hoog- en Laagwater te VlissingeB: Januari. Hoogwater. Laagwater. Dinsdag 31 9.11 22.04 3.00 15.51 Februari Woensdag 1 10.35 23.04 4.28 17.05 Donderdag 2 11.40 5.38 18.10 Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere 38 min. later. S springtij. Hoog- en Laagwater te Wemeldinget Januari. Dinsdag 31 10.42 23.39 4.05 16.47 Februari. Woensdag 1 12.15 5.37 18.09 Donderdag 2 0.52 13.26 6.39 19.14 aarde en daarmede de cverwinn-ng van het Jodendom zyn, maar de vernietiging van 't Joodsche ras in Europa. Want de tyd van de propagandistische weerloosheid der niet- Joodsche volkeren is ten einde. Duitschland en Italië bezitten instellingen, die het zoo zoo noodig veroorlooven de wereld over het wezen van een probleem in te lichten, dat velen volkeren instinctief bewust en slechts wetenschappelijk onduidelijk is. Over het Joodsche parool: proletariërs aller landen, vereenigt U, zal een hooger inzicht zegevie ren, nl.: „scheppende leden van alle naties, ziet uw gemeenschappelijken vyand". Het volgende punt, dat Hitler in zijn rede aansneed had betrekking op de kerkelijke problemen. Spr. zeide, dat niemand in Duitschland vervolgd is of worden zal om zijn religieus standpunt. Duitschland heeft enorme, steeds grootere sommen in de laat ste jaren uit de belastingopbrengsten aan de beide kerken ter beschikking gesteld, waar bij komt, dat de kerken, na den staat, de grootste grondbezitters zijn, wier bezit meer bedraagt dan 10 milliard mark. Er is geen kerk gesloten, geen kerkdienst verhinderd, noch invloed uitgeoefend op leer of belijde nis. Priesters, die op den nationaal-socialis- tischen staat schelden, of op zijn instellin gen en leiders, zullen echter tot het bewust zijn worden gebracht, dat een vernieling van dezen staat door niemand geduld wordt en dat priesters, zoodra zij zich buiten de wet plaatsen, door de wet juist zoo ter verant woording geroepen worden als iederen an deren Duitschen staatsburger. Er zijn ech ter tienduizenden priesters van alle christe lijke confessies, die hun kerkelijke plichten precies zoo of waarschijnlijk beter vervullen dan de politieke opruiers, zonder dat zy ooit met de staatswetten in conflict zijn ge raakt. De staat ziet het als zijn taak hen te beschermen, het is zijn plicht de staats vijanden te vernietigen. Wat het inkomen der kerken betreft, zei de Hitier nog, dat wanneer werkelijk de Duitsche kerken den toestand ondragelijk mochten achten, de nationaal-socia- listische staat te allen tijde bereid is, een duidelijke scheiding van kerk en staat in te voeren, zooals dat in Frankrijk, Amerika en ande r e landen het geval is. De staat heeft slechts eenmaal in de in wendige orde der kerken ingegrepen, nj. toen Hitier zelf in 1933 trachtte de versplin terde protestantsche landskerken in 1933 in een groote, machtige, evangelische rijks kerk samen te vatten, hetgeen mislukte door den tegenstand van enkele landsbis- schoppen. Wanneer het buitenland en ze kere democratische staatslieden zoo in het perk treden voor enkele Duitsche priesters, kan dat slechts een politieke oorzaak heb ben. Zij zwegen, toen in Rusland honderd duizenden priesters werden afgemaakt, en in Spanje tienduizenden priesters en non nen afgeslacht werden, terwijl op grond van deze slachtpartijen zich talrijke nationaal- socialistische en fascistische vrijwilligers ter beschikking stelden van generaal Franco, om te helpen verhinderen, dat deze bolsje wistische bloedroes zich over Europa uit breidde. Het nationaal-socialistisch Duitschland heeft aan den opstand van generaal Franco slechts deelgenomen in den wensch, dat het hem zou mogen gelukken zijn land te red den van een gevaar, waaraan Duitschland zelf eens bijna was omgekomen. Den Duitschen priester als dienaar Gods zullen wij beschermen, den priester als po- litieken vijand van het Duitsche rijk zullen wij vernietigen. Er schijnt in het buitenland in zekere kringen de meening te bestaan, dat het bijzonder luid uitspreken van een sympa thie voor elementen, die in Duitschland met de wet in conflict geraakt zyn, een verlich ting hunner toestand met zich mede zou kunnen brengen. Dat berust op een kapitale vergissing. In de ondersteuning van zekere, tegen den staat gerichte ondernemingen door het buitenland zien wij de laatste be vestiging van hun hoogverraderlijk karak ter. Wij zullen in die ondersteuning in ieder afzonderlijk geval slechts een dwingende aanleiding zien tot 'n verscherping van on ze maatregelen. (Dit slaat blijkbaar o.m. op ds. Niemoeller. Red.).

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 1