vxftftttcïule
1
$eetfxxr#cfye
MIDDELBURGSCHE COURANT
IVOROU,
(&GOESCHE COURANT
BINNENLAND.
Soetö met xOat aoedA
De beschadiging van de
,.Tromp"te Lissabon.
De versterking van onze
Weerkracht.
De opbrengst der Rijksmiddelen
in 1938.
ZEELAND.
Vorstschade aan winter
gewassen.
De Nederlandsche tandpasta!
DOOS 20CT. TUBE 40 EN 60 CT.
MIDDELBURG.
WAUSHEREH.
Dagblad. Ui tg. N.V. De Middelburgsche Crt.
Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstr.28,
Telefoon Redactie 269, Administratie 139;
te GOES: Turfkade Tel. 17. Postgiro43255.
Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes
f 2.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week
abonnementen in Middelburg en Goes 18 ct.
TWEE BLADEN. DINSDAG
17 JAN. 1939. EERSTE BLAD. 182e JAABG.
Advertentiën 30 ct per regel, ingezonden
mededeelingen 60 ct p. r. Bij contract lager.
Tarief op aanvraag. Familieberichten en
dankbetuigingen minimum f 2.10. „Kleine
Advertenties", max. 6 regels, 75 cent, bij
vooruitbetaling. »Brieven, of adres bureau
v. d. blad" 10 ct extra. Bewijsnummers 5 ct
Delft
X 29,
10.00
12.00
ram.).
4.00
Ber.
slodis-
bez.).
Ber.
levue-
koor
11.35
HOFJAGER SPEK MET PENSIOEN.
Zijn zenuwgestel den schok nog
niet te boven.
Aan hofjager W. Spek, te Apeldoorn, is
wegens de gevolgen van het auto-ongeval,
dat hem in het laatst van November 1937
in gezelschap van Prins Bernhard overko
men is, met ingang van 16 Januari ver
vroegd pensioen verleend. Ziin zenuwgestel
is den schok nog niet te boven gekomen.
Hr. Ms. „Tromp" zal morgen te Lissa
bon in het dok gaan voor het herstellen
van de bij de botsing met de „Orinoco'
opgeloopen schade. De werkzaamheden
zullen vijf dagen in beslag nemen. De
flottieljeleider ligt nog steeds op dezelfde
plaats aan de Da Rocha-kade, waar Zon
dag het ongeval geschiedde.
Commandant Doorman weigerde eenige
inlichting te verstrekken. De averij schijnt
evenwel minder belangrijk dan aanvan
kelijk werd geloofd. Deze indruk wordt
bevestigd door het feit, dat de „Tromp"
eerst morgen zal dokken, teneinde de ont
vangst aan boord, welke op Dinsdagnamid
dag was bepaald, te laten doorgaan. Niet
temin is de commandant den geheelen dag
aan boord gebleven en heeft hij de uit-
noodiging van vice-admiraal Mata Olivei-
ra, die een noenmaal aan den état major
van de „Tromp" aanbood, afgezegd.
De grootste schade schijnt te bestaan
in een deuk in den romp op twaalf meter
van den achtersteven. Deze deuk, welke
ter hoogte van de waterlijn ligt, heeft een
lengte van een meter en een diepte van
zes tot acht centimeter.
Op het oogenblik dat het ongeval ge
beurde, vertrok de „Orinocof, die slechts
enkele meters van de „Tromp" was ge
meerd, op normale wijze met een haven
loods van Lissabon aan boord. Twee
sleepbooten begonnen de „Orinoco" «/an
de kade weg te sleepen, toen de vliegende
storm, welke een ongemeene hevigheid
had, het stoomschip tegen de „Tromp"
drukte. Ondanks hun pogingne om een
botsing te voorkomen, werden de sleep
booten door de massa van de „Orinoco"
waarop de wind hevig vat had, letterlijk
meegesleurd. Aan boord van het Duitsche
schip werd onmiddellijk „volle kracht
achteruit" gegeven, doch de storm won
den strijd en de „Orinoco" botste tegen
de „Tromp", die met het oog op den
storm stevig lag vastgemaakt. De flottiel
jeleider werd met kracht tegen het rem
mingswerk langs de kade, dat uit zware
houten deelen en touwwerk bestaat, ge
drukt, zoodat de schok van het 3350 zware
schip toch werd opgevangen.
In den loop van den ochtend heeft de
commandant een protest opgesteld, dat de
Nederlandsche consul-generaal onverwijld
aan het havenkantoor van Lissabon heeft
overgebracht.
De „Orinoco" heeft haar maatschappij
van het gebeurde op de hoogte gesteld en
zal overeenkomstig het zeerecht, eveneens
een protest indienen, wanneer zij te Ham
burg aankomt. De vertegenwoordiger van
de Hamburg-Amerika-Lijn, aan welke
maatschappij het schip behoort, heeft zich
naar de „Tromp" begeven, waar hij kolo
nel Doorman een telegram van den ge
zagvoerder van de „Orinoco" waarin deze
zijn leedwezen over het voorgevallene be
tuigt, ter hand stelde.
DE K.L.M. KOOPT DOUGLAS DC 5-
VLIEGTUIGEN.
ER ZULLEN VIER WORDEN
GELEVERD.
Naar de N.R.C. verneemt heeft de K. L.
M, het voornemen vier vliegtuigen van
het type Douglas DC 5 te bestellen, wel
ke tegen September as. geleverd zullen
worden.
De Douglas DC 5 is een twee-motorig
vliegtuig, evenals haar voorgangers geheel
van metaal gebouwd en voorzien van een
neuswiel. Opvalend is wel, dat deze Dou
glas een hoogdekker is. Zij biedt plaats
aan 14 personen. Het prototype zal over
enkele weken proef vliegen.
Het rapport van den heer K. D. Parmen
tier, na zijn bezoek aan de Douglasfabrie
ken te Santa Monica, schijnt zeer gunstig
te zijn geweest over het nieuwe ontwerp
van de DC 5.
De reis van den heer P. Guilonard, on
uer-directeur van de K.L.M., naar Ame
rika schijnt ook nauw verband te houden
met dezen nieuwen aankoop. De heer
i nr'' Zal tevens ook de eerste Dou
glas DC 4 het zoo veel grootere vier
motorige verkeersvliegtuig grondig te
Santa Monica hestudeeren.
Tevens schijnt het wel vast te staan
dat de nog niet geheel vastgestelde reis
i?? -»»en er Plesman, directeur van de
K.L.M., naar Amerika ook verband houdt
met den aankoop van de vier Douglas DC
5 vliegtuigen en met het nader beschou
wen van de DC 4.
In ieder geval zijn aanvulling en gedeel
telijke vernieuwing van de luchtvloot van
de K.L.M. op het oogenblik een dringen
de noodzaak geworden.
Enkele bijzonderheden omtrent
het vliegtuig.
De DC 5, welke bestemd is om dienst
te doen op zgn. aanvoer-lijnen in het lucht
verkeer, is, zooals gezegd, een neuswiel
vliegtuig. Het voorste wiel kan in den
bodem van de bestuurderscockpit worden
ingetrokken, de beide andere wielen ver
dwijnen na de opstijging in den vleugel,
waarna zij aan de buitenzijde van de mo
toren zijdelings worden ingeklapt. In dit
laatste opzicht verschilt de DC 5 dus oök
met de vorige typen DC 2 en DC 3.
De vleugelspanning van de DC 5 be
draagt 23 meter (by de DC 2 25 me'ter).
Het vleugeloppervlak bedraagt 825 vierk.
voet. De vleugelbelasting is iets hooger
dan bij de DC 2. Het totale gewicht be
draagt 8200 kg. De motoren kunnen van
het type Wright Cyclone F 62 of G 2 zijn.
Ook Pratt, and Whitney Hornet motoren
kunnen worden ingebouwd. Met Wright
Cyclone G2 motoren uitgerust en met een
benzinelading voldoende voor -een vlieg-
bereik van 1287 km, kan de DC 5 een
kruissnelheid van 325 km per uur berei
ken, waarbij 12 passagiers met bagage en
280 kg vrachtgoed kunnen worden ver
voerd. De totale nuttige lading bedraagt
ongeveer 3300 kg.
Een artikel van minister Van
Dijk.
In het gisteren verschenen Nieuwjaars-
nummer van het Soerabajasch Handelsblad
is een artikel verschenen van de hand van
den minister van defensie, den heer Van
Dijk, waarin de schrijver er op wijst, dat bij
het versineld tempo der bewapening het
voor ons land zaak is te zorgen, dat de be
scherming van de onafhankelijkheid en het
ongeschonden bezit van het gebied in het
moederland zoowel als overzee zoo goed
mogelijk gewaarborgd zijn. Onze daden
dienen eene bevestiging te zijn van deze
houding. Daartoe behoort in de eerste
plaats de versterking van onze weerkracht.
De heer Van Dijk schrijft dienaangaande
onder meer het volgende:
Wanneer ik zeer in het kort aangeef wat
op dit gebied wordt verricht, moge, in ver
band met de omstandigheid dat deze woor
den tot Indië zijn gericht, de nadruk op de
marine vallen. Immers, waar dit deel van
onze weermacht voor een zoo belangrijk
deel zijn taak in Indië vindt, is het niet
meer dan natuurlijk, dat aldaar een bijzon
dere belangstelling naar de vloot uitgaat.
Daarbij komt, dat een zeemacht is een
machtsorgaan van den staat van bij uitstek
Imperiale beteekenis, dat op het gebied van
de nationale verdediging de eenheid des
rijks In het bijzonder belichaamt. Immers,
de vloot kan naar haar aard overal op de
wereldzeeën- worden geroepen voor de be
scherming van Nederlandsche belangen,
terwijl zij alle deelen van het tijk ten dien
ste staat naar de mate waarin dit noodig
is.
De uitbouw van de marine is in 1937 met
kracht ter hand genomen, in het afgeloo-
pen jaar is er in versterkte mate aan
voortgewerkt. Niet minden dan 160 a 170
millioen zijn en zullen in de vier jaren van
1938 t[m 1941 voor den bouw van marine-
materieel worden uitgegeven. Binnenkort
zullen zich in bouw bevinden 2 kruisers, 1
flottieljeleider, 4 groote torpedobootjagers,
9 onderzeebooten, 3 kanonneerbooten, bene
vens een niet geringe hoeveelheid lichter
materieel waaronder een groot aantal
vliegtuigen, motortorpedobooten enz. Het
grootste deel van dit materieel is in de eer
ste plaats voor de verdediging van Indië
bestemd.
Een aanzienlijke uitbreiding van de per
soneelssterkte vindt plaats. De opleidingen
werken daartoe op uiterste capaciteit. Niet
temin zal de uitbouw van de, vloot zoowel
in materieel als in personeel opzicht eenige
jaren vergen.
Ook voor het leger in Nederland is de
versterking in vollen gang. De eerste oefe-
ningstijd die voor het grootste gedeelte der
dienstplichtigen 5% maand was, is verdub
beld en dus op 11 maanden gebracht. De
liehtingsterkte is met ruim 60 pet. ver
groot, voor een bedrag van omstreeks 140
millioen wordt nieuw materieel aange
schaft. Voor de grens- en kustbeveiliging
zijn verschillende voorzieningen en maat
regelen getroffen.
Groote offers worden voor dit alles ge
bracht en zullen ook in de toekomst noo
dig zijn om het apparaat dat wordt gescha
pen in stand te kunnen houden. Zij vormen
een nationale inspanning die ook in den
tegenwoordigen tijd van ten top gevoerde
bewapening niet kan nalaten te getui
gen van onzen vasten wil om baas in eigen
huis te blijven.
Het is elkens weer in de geschiedenis ge
bleken, dat een hoog moreel bij een strij
dend volk in staat is de ongunst der ge
talsterkte tegenover een vijand voor een
groot deel te compenseeren, waarbij nog te
bedenken valt, dat de ontwikkeling van den
modernen oorlog den verdediger in niet
geringe mate voordeel heeft gebracht te
genover den aanvaller.
BUITENLANDSCHE ZAKEN.
Voorloopig verslag der Eerste
Kamer.
Blijkens het voorloopig verslag der Eer
ste Kamer over de begrooting van buiten-
landsche zaken spraken vele leden hunne
waardeering uit voor de welbewuste wijze,
waarop de minister leiding .geeft aan de
buitenlandsche politiek van ons land.
Eenige leden legden den nadruk op het
belang van goede betrekkingen met het
Duitsche rijk en bepleitten, dat van de zijde
der regeering zou worden tegengegaan al
datgene, wat die betrekkingen kan vertroe
belen.
Zoo betreurden deze leden, dat de burge
meester van Rotterdam den voetbalwed
strijd tusschen Nederland en Duitschland,
welke op 11 December 11. was bepaald, had
verboden. Zij vestigden er de aandacht op,
dat bedoeld verbod, blijkens uitingen in de
Duitsche pers, daar te lande den indruk
heeft gemaakt van een onvriendschappelij
ke gestie.
Verscheidene leden waren van oordeel,
dat het verbod terecht was uitgevaardigd,
namelijk tot handhaving van de rust en ter
voorkoming van onrust.
Verscheidene leden, hoewel der regeering
erkentelijk voor hetgeen deze ten behoeve
van de vluchtelingen heeft verricht, waren
nochthans van meening, dat te dezer zake
harerzijds nog grootere voortvarendheid
kan worden betracht. Zulks ware, zoo spra
ken zij, ook in overeenstemming met het
Ondanks al de ellenden, die ons over
komen, die ons naar de keel grijpen,
hebben wij een stille kracht die ons
daarboven heft, mits wij gelooven en
beminnen.
treffende getuigenis van solidariteit te de
zen aanzien, hetwelk het Nederlandsche
volk onlangs bij de nationale inzameling
ten bate der wegens ras of geloof vervolg
den heeft gegeven.
Andere leden, die uiteraard zouden heb
ben toegejuicht, indien de regeering over
eenkomstig de beproefde nationale traditie
zoo ruim mogelijke gastvrijheid had kunnen
verleenen, erkenden, dat gewichtige bezwa
ren van practischen aard daaraan ditmaal
in den weg staan.
Op den minister van buitenlandsche za
ken rust, zoo betoogden zij, voornamelijk
de taak, de opneming van de zoo zwaar ge
troffenen in andere,minder dicht bevolkte
landen met de betrokken regeeringen te re
gelen, zoodat, indien eenigszins mogelijk,
Nederland tot gastvrij doorgangsterritoir
kan dienen. Zulks sluit risico voor duurza
me vestiging ten onzent op groote schaal
uit. Daarvoor toch biedt ons land, dat reeds
vroeger tal van uitgewekenen heeft opge
nomen, geen gelegenheid meer. Ook hierom
achtten de hier aan het woord zijnde leden
een hernieuwde opneming in grooten getale
van vreemdelingen ongewenscht, omdat zij
bedenkelijke reacties onder de bevolking
zou teweegbrengen.
Zoowel de directe als de in
directe brachten meer op dan
in 1937 en meer dan de ra
ming.
Blijkens het overzicht van den stand der
rijksmiddelen op ultimo December van het
dienstjaar 1938 was de opbrengst der direc
te belastingen 123.274.577 tegenover
110.564.848 over 1937, hetgeen voor 1938
een voordeelig verschil van 12.709.729 be-
teekent.
Tot deze hoogere opbrengst hebben alle
directe belastingen bijgedragen en wel de
grondbelasting voor 154.339, de inkom
stenbelasting voor 11.164.711, de vermo
gensbelasting voor 682.813, de verdedi-
gingsbelasting voor 580.212 en de belas
ting van de doode hand voor 127.652.
De raming der directe belastingen werd
met ruim 6.8 millioen overschreden.
In totaal was de opbrengst der „overige
middelen" (de indirecte) in December j.l.
36.632.772 tegenover 37.605.231 in De
cember 1937, terwijl de raming per maand
voor 1938 op 35.768.750 was gesteld.
De geheele opbrengst van deze middelen
over 1938 heeft 440.143.673 bedragen te
gen over 436.835.901 in 1937, alzoo in het
afgeloopen jaar ruim 3,3 millioen meer
dan in het daaraan voorafgegane. De ra
ming over 1938 was 429.225.00 en zij werd
derhalve met bijna 11 millioen overtrof
fen.
De dividend- en tantièmebelasting bracht
over 1938 ruim 4 millioen meer op dan de
raming bedroeg, de rechten op den invoer
leverden ruim 1.1 millioen meer op, de
accijnzen op geslacht 224.844, op wijn
63.352, gedistilleerd 921.255, bier ruim
1,1 millioen, suiker ruim 1,8 millioen en
tabak ruim 1,5 millioen meer dan de ra
ming.
Voorts overschreden de raming: de be
lasting op gouden en zilveren werken met
2.095, de omzetbelasting met ruim 2,1
millioen en de rechten en boeten van suc
cessie enz. met niet minder dan ruim 4.3
millioen.
Daarentegen brachten de rechten en boe
ten van zegel ruim 4,8 millioen minder op
dan de raming over 1938 heeft bedragen,
terwijl voorts minder dan de raming op
brachten het statistiekrecht 40.810), de
accijns op zout 11.687) de couponbelas
ting 998.332), de réchten en boeten van
registratie 394.390) en de loodsgelden
86.775).
De inkomsten ten bate van het gemeente
fonds voor den dienst 19381939 bedroegen
tot en met December jl. 60.895.792 aan
gemeentefondsbelasting en 5.140.844 aan
opcenten op de vermogensbelasting ten ge
tale van 50, die ten bate van het werkloos-
heidssubsidiefonds voor den dienst 1938
50.775.937.
De ramingen waren resp. 63 millioen,
5,7 millioen en 52.3 millioen.
De motorrijtuigenbelasting heeft over De
cember jl. 1.217.385 en de rijwielbelasting
heeft over die maand 10.017 opgebracht.
Over 1938 bracht de motorrijtuigenbelasting
22.996.878 en de rijwielbelasting 7.779.325
op, tegenover een raming van resp.
23.200.000 en 7.800.000.
HET ZOET WORDEN DER
AARDAPPELEN BIJ LAGE
TEMPERATUREN.
Men schrijft ons:
In den laatsten tijd kan men meermalen
de klacht vernemen: Mijn aardappelen zijn
bevroren, ze smaken zoet.
Dat is nog geen reden waarom men con-
cludeeren moet, dat inderdaad de aardappe
len bevroren zijn. In de aardappelknollen
wordt voortdurend, ook in den winter, zet
meel in suiker omgezet; maar bij niet te la
ge temperaturen wordt deze suiker, naar
mate zij ontstaat, door de ademhaling van
den aardappel weer verbruikt. Bij de tem
peratuur van het vriespunt en zelfs enkele
graden daaronder, duurt de suikervorming
voort, terwijl daarentegen reeds bij 4 a 5
gr. C. boven nul de ademhaling zeer gering
wordt. Daardoor hoopt zich suiker in de
aardappelen op en krijgen deze een zoeten
smaak. Daarom ook verliezen zulke zoet ge
worden aardappels hun wansmaak, wan
neer men ze een tijdlang bewaart bij een
temperatuur van 10 a 15 gr. C.want bij
hooge temperaturen wordt de ademhaling
intensiever, en al de suiker wordt dus ver
bruikt. Het bevriezen der aardappelen vindt
eerst bij 2 gr. C. onder nul plaats. Het zoet
worden gaat niet altijd met bevriezen sa
men.
HET VOORBEREIDEND HOOGER
ONDERWIJS.
Een nieuwe regeling bij den
Raad van State. Ook het Mon-
tessori-onderwijs wordt hierin
opgenomen.
Naar wij vernemen heeft de minister van
onderwijs een wetsontwerp bij den Raad
van State aanhangig gemaakt, waarin het
voorbereidend hooger onderwijs nader
wordt geregeld.
In dit verband vernemen we voorts, dat
daarin ook aan het Montessori-onderwijs in
principe onder zekere voorwaarden het
recht van eigen eindexamen zal worden
verleend. Deze voorwaarden zullen bij kon.
besluit moeten worden vastgesteld en zul
len o.m. omschrijven, wat van deze scholen
geëischt zal worden als compensatie van de
waarborgen, welke thans zijn vastgesteld
voor het klassikaal onderwijs.
Blijkbaar betreft het hier de voorziening,
aangekondigd in de memorie van antwoord
aan de Tweede Kamer betreffende de on-
derwijsbegrooting, inzake meer vrijheid bij
het middelbaar en voorbereidend hooger
onderwijs. Deze voorziening is, evenals een
regeling van het middelbaar onderwijs voor
meisjes, opgenomen in een ontwerp van
wét tot regeling van het voorbereidend hoo
ger en het algemeen vormend middelbaar
onderwijs, dat bij de indiening van de me
morie van antwoord op het punt stond het
departement te verlaten.
Versterking van het bureau voor den
vreemdelingendienst.
In verband met de groote drukte op het
bureau voor den vremdelingendienst te
's-Gravenhage, heeft de minister van justi
tie maatregelen getroffen, teneinde op
stopping der werkzaamheden te voorko
men.
Daartoe in staat gesteld door de mede
werking van den burgemeester van Rot
terdam, heeft de minister te dien einde
met ingang van 18 Januari bij dit bureau
gedetacheerd den Rotterdamschen hoofd
inspecteur van politie J. Grevelink, thans
hoofd van den vreemdelingendienst te Rot
terdam.
De wintertarwe en het kool
zaad is op vele plaatsen prac-
tïsch mislukt.
Nu de weersomstandigheden sinds eenige
weken van dien aard zijn, dat men zich een
oordeel kan gaan vormen over de schade
welke door de vorst aan de te velde staande
wintergewassen is aangericht, blijkt, dat de
schade aan tarwe en koolzaad van dien
aard is, dat op vele plaatsen van een alge-
heele mislukking kan worden gesproken.
Op verschillende plaatsen in Zeeland is de
wintertarwe voor 5080 bevroren. Een
enkel weinig verbouwd ras, zooals Car-
sten's V, maakt daarop een uitzondering en
komt iets gunstiger voor den dag.
Het koolzaad is nagenoeg voor 100
verdwenen.
Een vorstschade van dergelijken omvang
is in deze provincie sinds menschenheugenis
nimmer voorgekomen. Wel gebeurde het
een enkele maal, dat een perceel, dat in 't
najaar bijzonder nat stond en toen bevroor,
zooveel had geleden, dat het moest worden
omgeploegd, doch dat het omploegen vrij
algemeen op zulk een groote schaal zal
moeten geschieden, is in Zeeland onbekend.
Voor velen, in het bijzonder voor de klei
ne grondgebruikers, dreigt deze schade den
vorm van een ramp aan te nemen.
Momenteel houdt zeer velen de vraag be
zig: wat te zaaien op het vrijkomende tar-
weland. Deze vraag klemt nog te meer, nu
er naar alle waarschijnlijk lang geen vol
doende zomertarwezaaizaad beschikbaar zal
zijn om aan de opkomende vraag te vol
doen. In Zeeland wordt in gewone omstan
digheden zeer weinig zomertarwe verbouwd
en waar zulks het vorig jaar nog het geval
geweest is, zal men zichzelf eerst van het
benoodigde zaaizaad voorzien, alvorens hier
van aan anderen af te geven.
WERKLOOSHEID.
Een vermeerdering van ruim
82.94
De stand der werkloosheid in het district
der Arbeidsbeurs te Middelburg op 31 De
cember luidt:
Middelburg 904 (826), Vlissingen 514
(984), Goes 285 (186), Aagtekerke 14 (5),
Arnemuiden 196 (133), Baarland 72 (28),
Biggekerke 24 (16), Borsele 98 (37), Brou
wershaven 62 (13), Bruinisse 142 (71),
Burg 7 (0), Kolijnsplaat 117 (102), Domburg
99 (77), Driewegen 37 (7), Dreischor 30
(0), Duivendijke 22 (0), Eikerzee 18 (0),
Ellemeet 16 (0), Ellewoudsdijk 41 (22),
's-Gravenpolder 62 (27), Grijpskerke 25 (8),
Haamstede 36 (12), 's-Heer Abtskerke 8
(1), 's-Heer Arendskerke 243 (61), 's-Hee-
renhoek 94 (63), Heinkenszand 96 (58),
Hoedekenskerke 119 (52), Ierseke 125 (56),
Kapelle 158 (44), Kats 50 (26), Kattendijke
17 (5), Kerkwerve 36 (0),"Kloetinge 73 (17),
Kortgene 51 (19), Koudekerke 109 (62),
Krabbendijke 94 (49), Kruiningen 199 (97),
Meliskerke 20 (8), Nieuwerkerk 105 (7),
Nieuwland 65 (31), Nisse 19 (11), Noord-
gouwe 46 (8), Noordwelle 25 (0), Ooster-
land 129 (29), Oostkapelle 40 (28), Oude-
lande 58 (21), Ouwerkerk 51 (10), Ovezand
101 (47), Renesse 8 (0), Rilland 89 (22),
Rittem 15 (13), Schore 51 (23), Seroosker
WEERBERICHT,
Verwachting tot morgenavond:
DE BILT: In den avond en den nacht be
trokken met regen, morgen overdag op
klarend, zacht weer, meest krachtige, tij
delijk stormachtige Z. tot Z.W. wind.
UKKEL: Vrij sterke tot sterke wind uit
Z. tot Z.W. richtingen, stermgevaar, zwaar
bewolkte tot betrokken hemel, regen of
mótregen, zachte temperatuur met een
nachtelijk minimum van 5 tot 10 gr.
Wo. 18 Jan. Zon op: 8 h 02; onder: 16 h
18. Licht op: 16 h 48. Maan op: 6 h 15;
onder: 14 h 47. N.M. 20 Jan.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen:
Januari.
Hoogwater. Laagwater.
Dinsdag 17 11.31 23.58 5.30 18.00
Woensdag 18 12.20 6.29 18.44
Donderdag 19 0.40 13.00 7.14 19.25
Westkapelle is 28 min. en Domburg 23
min. vroeger; Veere 38 min. later. S
springtij.
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge:
Januari.
Hoogwater. Laagwater.
Dinsdag 17 0.48 13.11 6.34 19.01
Woensdag 18 1.43 14.03 7.32 19.48
Donderdag 19 2.30 14.47 8.15 20.28
poets dus met
(Ingez. Med.)J
ke (W.) 62 (31), Serooskerke (S.) 13 (0),
Sint-Laurens 25 (9), Soeburg 167 (112),
Vere 20 (7), Vrouwenpolder 29 (12), Waar
de 61 (13), Wemeldinge 121 (44), West
kapelle 179 (151), Wissenkerke 205 (62),
Wolfaartsdijk 122 (34), Zieriksee 265 (144),
Zonnemaire 33 (8), Zoutelande 34 (9).
Totaal stonden per 31 December 1938
6461 personen als werkzoekenden ingeschre
ven, tegen 3533 op 30 November.
De cijfers, ditmaal wel weinig bemoedi
gend, moeten echter bekeken worden met
de gedachte aan de hevige vorstperiode, die
December ons bracht, en die speciaal ten
plattelande, maar ook, in mindere mate,
in de steden, het werk plat legde en velen
tot werkloosheid doemde.
SI ooi succes.
De heer A A Clement, lid van „Nut
on Sport" alhier, heeft op de grootste ten
toonstelling van den Nederl. Konijnenhond
gehouden te Haarlem, waar ruim 1300 ko
nijnen waren ingezonden, met zijn wit
Weener voedster oud eigen fok een eer
sten prijs behaald en bovendien 5 eereprij-
zen waaronder de zoozeer begeerde Van
Piggelenmedaille voor het mooiste konijn
der tentoonstelling.
ARNEMUIDEN. Voor de Vereeniging
„Vrederust" trad Zondagavond in de Ger.
Kerk op ds. Lindeboom van Serooskerke.
Spr. wees er op, dat het percentage gees-
teskranken onrustbarend toeneemt sinds
een eeuw geleden en dat vroeger de be
handeling geschiedde door deze ongeluk-
kigen aan het publiek tentoon te stellen als
voorwerp van spot en hoon! Totdat in 1825
de Staat ingreep en er verbetering in de
behandeling kwam. In 1884 werd toen op
gericht de Ver. Christelijke verzorging van
krankzinnigen in Nederland, onder leiding
van prof. Lindeboom, later gevolgd door de
oprichting van de stichting Vrederust.
Spreker weet uit eigen ervaring de zware
taak voor dengene die onder deze menschen
moet arbeiden en wekte allen op hen en de
patiënten zooveel mogelijk te gedenken en
te steunen.
AFSCHEID VAN DEN HEER
I. A. DE MOOR.
BIGGEKERKE. Gisteren vergaderde de
Raad dezer gemeente voltallig, onder voor
zitterschap van burgemeester Simonse.
Als eenig punt kwam op de agenda voor
de ontslagaanvrage van den heer I. A. de
Moor uit zijn functies van secretaris, ont
vanger, secr.-penningmeester van het Bur
gerlijk Armbestuur, ambtenaar van den
burgerlijken stand en agent der arbeids
bemiddeling.
Aan mevrouw De Moor, die mede aan
wezig was, werden bloemen aangeboden.
De v o o r z. sprak hierna eerst de ge
bruikelijke nieuwjaarsrede uit. Spr. stelde
vervolgens voor de ontslag-aanvrage van
den heer De Moor in te willigen, met uit
zondering van de betrekking van ontvan
ger en secretaris-penningmeester van het
Burgerlijk Armbestuur, daar voor deze
functies moeilijk gedurende dezen korten
tijd dat ze vacant zijn, een vervanger kan
worden gevonden.
Dit voorstel werd z. h. st. aangenomen.
Hierna richtte de v o o r z. het woord tot
den hr. De Moor. Allereerst bracht spr. in
het kort het verleden van den scheidenden
secretaris in herinnering, hoe hij hier als
jongen vah 11 a 12 jaar als volontair werd
geplaatst, om op 1 Juli 1928 als secretaris
in functie te treden. Hoewel het admini
stratieve werk zeer vermeerderd is, heeft
hij zijn opgeruimd karakter niet verloren.
Spr. kon wel verzekeren, dat het getal der
genen dat hem ongaarne ziet vertrekken,
zeer groot is.
Namens den Raad bracht spr. hem dank
voor al hetgeen hij voor de gemeente heeft
gedaan. Persoonlijk dankte spr. voor het
vertrouwen en de prettige samenwerking
die steeds tusschen hen heeft bestaan. Spr.