ip föv&trxnciule MIDDELBURGSCHE COURANT NORTH CTATE (&GOESCHE COURANT) De trage stapelloop van de „Koningin Emma". Schipbreuk op de Noordzee, Met behulp van een sleepboot heeft men het schip tenslotte in zijn element gekregen Impressie. Aan de Ingezetenen van Middelburg. Hr. Ms. „Tromp" te Lissabon in aanvaring. WEERBERICHT. Engelsch stoomschip door Italiaansch stoomschip ge ramd en gezonken. Alle opvarenden gered en naar Vlissingen gebracht. Dagblad. Uitg. N.V. De Middelburgsche Crt. Bureauxte MIDDELBURG: St. Pieterstr.28, Telefoon Redactie 269, Administratie 139; te GOESTurfkade Tel. 17. Postgiro 43255. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes f 2.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week abonnementen in Middelburg en Goes 18 ct. NXjM3ÏRB 18. i'WüE BLAD EN"RL A ANP AG 16 JAN. 1939. EERSTE BLAD. 182e JAARG. Advertentiën 30 ct per regel, ingezonden mededeelingen 60 ct p. r. Bij contract lager. Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum f 2.10. „Kleine Advertenties", max. regels, 75 cent, bij vooruitbetaling. .^Brieven, of adres bureau v. d. blad" 10 ct extra. Bewijsnummers 5 ct. De zoo grootsch opgezette plechtigheid van de tewaterlating der „Koningin Em ma" voor de Stoomvaart Maatschappij „Zeeland is Zaterdagmiddag een wel zeer groote teleurstelling geworden. Nadat H. M. de Koningin on'der de da verende toejuichingen van duizenden, de Koninklijkke tribune had betreden en de heeren Ruys en De Meester, resp. namens de Mij. „De Schelde" en de Mjj. „Zeeland" H. M. hadden welkom geheeten, was het zoo spanende moment aangebroken. H. M. de Koningin hield een korte toe spraak. Haar woorden werden door luid sprekers over een groot gedeelte van de werf verspreid. Daarop nam H. M. het zilveren bijltje, een schel klonk, H. M. gaf twee tikken met het bijltje op een touw dat over een blok lag; de „Koningin Em- nia" was los om zijn element op te zoe ken. Onmiddellijk kwam er beweging in het ranke vaartuig, de flesch champagne sloeg tegen den boeg kapot, het schuimen de nat spatte tegen de ijzeren huidplaten, het Wilhelmus weerklonk, een daverend gejuich steeg op, doch er was te vroeg ge juicht. Na circa 1 a 1% m gezakt te zijn, bleef de „Koningin Emma" op de helling zitten. Groote consternatie alom, inge nieurs en werklieden rende heen en weer, onder koortsachtige spanning werd er on der het schip gewerkt om te trachten het meer vaart te geven, doch alles was tever geefs. Tergend langzaam zakte de „Konin gin Emma" zoo nu en dan centimeter voor centimeter omlaag. De Koningin bleef met groote belangstelling de pogingen van ingenieurs en werklieden volgen, ter wijl Zij vol aandacht luisterde naar de technische uiteenzettingen haar door ir. Wesseling en den heer B. Ruys gegeven. Inmiddels verstreek de tijd meer en meer, het werd half twee, twee uur, jour nalisten liepen af en aan om hunne redac ties met den gang van zaken op de hoog te te houden. H. M. bleef intusschen on verstoord op de tribune, waarCp de Ko ninklijke Standaard'vroolijk wapperde. De harmonie „Ons Genoegen" kortte den tijd met het spelen van vaderlandsche liede ren en marschen. Het was echter duide lijk dat het verdere programma van dezen dag in het water zou vallen. De comman danten van de Marine en de Kustartillerie resp. kapitein ter zee Van der Stad en ma joor Haarman, die ten kantore van de Mij. „De Schelde" hun opwachting bij H. M. de Koningin zouden maken, deden dit thans op de Kon. tribune. Telkens weer ver scheen H. M. voor het raam, van waar uit Zij de arbeid aan het schip kon gade slaan en naarmate het later werd, steeg de bewondering voor onze Koningin, die al uien tijd bleef staan. Na circa 2 uur gewacht te hebben, het was toen drie uur, was de „Koningin Emma" circa 10 me ter gezakt en het zag er toen niet naar uit dat het schip dezen dag nog de helling zou verlaten. Toen eerst besloot H. M. te vertrekken en te vijf minuten over drie verliet Zij de tribune. Van de beide zijtri- bunes, waarop zich circa 400 genoodigden bevonden, steeg een enthousiast gejuich op. Getroffen bleef H. M. staan om daar voor te danken. Onder de tonen van het Wilhelmus verliet H. M. de werf door de poort aan het Betje Wolfplein. Het publiek was ook buiten de werf geduldig blijven wachten en toen H. M. langs reed, kreeg dit publiek alle gele genheid de zoo geliefde Koningin toe te juichen, daar de auto heel langzaam reed. Het bezoek, dat H.M. aan het kantoor van de Mij. „De Schelde" zou brengen, verviel en thans ging het rechtstreeks door naar Middelburg. Lunch in „Britannia". Nadat H. M. de Koningin was vertrok ken, verlieten ook de genoodigden het fabrieksterrein om in het Grand Hotel „Britannia" de lunch te gaan gebruiken. Bij den aanvang heeft de heer De Mees ter zjjn teleurstelling uitgesproken over het verloop van de plechtigheid. Spr. wees er op dat, al is de stapelloop mislukt, het schip toch heeft geloopen. Hij hoopte en vertrouwde dat de „Prinses Beatrix)'' een vlottere stapelloop zal hebben. Aan tafel heerschte niet die stemming die men ervan had verwacht, doch plotse ling, het was ruim vijf uur, snelde de portier van Britannia de eetzaal binnen naar de directeur van „De Schelde", den heer Arie Smit, met de verheugende me- dedeeling dat de „Koningin Emma" de helling had verlaten. De heer Smit snelde naar de telefoon en keerde spoedig met een stralend gezicht terug. Het bericht was juist na een koortsachtigen arbeid van vier uren was het gelukt het nieuwe schip in zijn element te krijgen. Oogenblikkelijk was de stemming ver anderd, men juichte en zong, de cham pagne glazen werden hoog opgeheven, men klonk en dronk en het „lang zal ze le ven" was niet van de lucht. Zoo kwam er nog een blij einde aan den maaltijd. De oorzaak. Over de oorzaak van de stagnatie wilde de directie van de Mjj. „De Schelde" zich liever niet uitlaten. Wel was uit de woor den van ir. H. C. Wesseling op te maken, dat de temperatuur in den afgeloopen nacht als de voornaamste oorzaak moet worden beschouwd. Geheel tegen de verwachting 'in, was het Vrijdagavond gaan vriezen, welke vorst den geheelen nacht heeft voortge duurd. Het gevolg was geweest, dat het vet op de slede harder was geworden. Aan de kwaliteit van het vet kan het niet hebben gelegen, daar dit in drie laborato ria is onderzocht. Van deskundigen in scheepsbouwkringen vernamen wij echter een heel ander ge luid. Zij toch wijten de moeilijkheden aan de te korte en de te vlakke helling waar op het schip is gebouwd. De vlakke hel ling zou oorzaak geworden zijn, dat het schip geen vaart kon krijgen, terwijl door de korte helling het achterschip te spoe dig met het water in aanraking kwam en daardoor te veel weerstand ondervond. Had men, aldus insiders, dadelijk de hulp van een sleepboot ingeroepen, dan had de „Koningin Emma" betrekkelijk spoedig de helling verlaten. Nu alle andere midde len faalden, terwijl ook de hydraulische persen te weinig capaciteit bleken te be zitten, heeft men tenslotte toch sleepboot hulp aanvaard. Toen was het pleit spoedig beslecht en te ruim vijf uur verliet de „Koningin Emma", stram slechts in het bijzijn van enkele hardnekkige toeschou wers, de helling. De terugreis van H. M. de Konin gin. Na het bezoek aan Middelburg heeft de auto, waarin H. M. gezeten was, nergens meer gestopt, hoewel het in de bedoeling had gelegen, om in de verschillende dor pen gelegenheid tot huldebetuiging te ge ven. Het oponthoud te Vlissingen was aan dezen gewjjzigden gang van zaken natuur lijk debet. Overal waar de auto langs kwam, te Nieuwland, Lewedorp, 's-Heer-Arendsker- ke, Goes, Kloetinge, Kapelle, Kruiningen etc. stonden, ondanks het slechte tveer honderden, ja duizenden langs den weg geschaard. Toen de Koninklijke auto Goes passeer de, was het reeds geheel donker geworden, doch dat nam niet weg, dat ook daar de geheele bevolking op de been was geble ven, al kon men in duisternis slechts een glimp van de Landsvorstin opvangen. Men heeft H. M. spontaan en hartelijk toege juicht bij het voorbij rijden. Te Rilland was de belangstelling aan merkelijk minder, in verband met een ge rucht, dat de Koningin, wegens het op onthoud in Vlissingen, rechtstreeks met den trein uit Middelburg vertrokken was. De aanvankelijke bedoeling van de Ko ningin om van het station Roosendaal de reis per trein voort te zetten, bleek zoo veel moeilijkheden met zich te brengen, dat de Koningin via Halsteren en Bergen de réis per auto naar de residentie heeft voortgezet. Kent U dat aardige grapje, ontstaan bij de tewaterlating van de „Oranje" in Am sterdam? Het werd Zaterdag te Vlissingen verteld, toen het motormailsehip „Koningin Emma" hardnekkig weigerde het brakke sop van 't Kanaal door Walcheren te kie zen: Toen dezen zomer, in Amsterdam, de „Oranje" ook bleef zitten, moet een der heeren schertsend tegen de Koningin ge zegd hebben: „Dat is voor het eerst, dat een onderdaan het waagt, niet aan Uwe beve len te gehoorzamen, Majesteit!", waarop, zoo gaat de anecdote verder, de Koningin geantwoord zoude hebben: „Een Oranje heeft van Mij ook geen bevelen in ontvangst te nemen!" Se non en vero, e ben trovate, in elk geval Maar de „Oranje" is tenslotte toch nog, voor de oogen van onze vorstin, te water gegaanhet nieuwe schip van de „Zee land", hetwelk den naam van onzer Konin- gin in Zeeland zoo geliefde Moeder droeg, heeft het in de twee uren, dat Hare Ma jesteit met onverstoorbaar goed geduld wachtte, niet verder dan tot een meter of drie, vier van het dooppaviljoen gebracht Het was een pijnlijke, uiterst pijnlijke ge schiedenis Het leek aanvankelijk zoo goed te gaan. En de .Bantam", het nieuwe vrachtschip voor den Rotterdamschen Lloyd, hetwelk in de periode van de felste koude nu enkele weken geleden als een lier te water was geloopen, deed het allerbeste hopen. Vooral toen, na het wegnemen van de laatste be> letselen, en het kappen van het touw, er duidelijk beweging in de kolossus kwam, zoo zelfs, dat de champagneflesch, waarmee naar goede traditie een schip gedoopt be hoort te worden, van zijn tafeltje werd ge sleurd en tegen den voorsteven reglemen tair brak Maar toen vertraagde de beweging, tot stilstand toe. En in twee uren zwoegen met hydraulische persen, die de slee waarop het schip te water moet glijden, duim voor duim verder drukten, werd geen ander resultaat bereikt, dan dat de twee tribunes aan weers zijden van het schip in eikaars zicht kwa men, telkens een mannetje meer. Het eerste half uur heeft Hare Majesteit stram, als een soldaat „in de houding" voor den voorsteven gestaan, rustig afwachtende, of het koppige schip zou willen gaan glij den. En onder hare oogen zwoegden en sjouwden de werklieden, voorinannen en Ingenieurs, blokken versleepende, persen aanzettendeMaar het schip wilde niet te water. Inmiddels vertelde een in dienst vergrijsde ingenieur de griezeligste verha lenvan de „Irene", die heelemaal niet te water wilde, en die men tenslotte zoo min of meer weer had moeten afbreken en van de „Ambon", die met een snelheid van één doodgewone meter per uur was begonnen en was blijven afzakken, zoodat het schip des nachts om half twee pas goed en wel in het zilte nat aangeland was.. De glazen schuifpaneelen werden tenslot te maar gesloten, en de Koningin liet den marinecommandant-Vlissingen, den garni zoenscommandant der kustartillerie, de in genieurs die het schip gebouwd hadden, en Hare Majesteit de Koningin heeft mij ter gelegenheid van Hoogstder- zelver bezoek op Zaterdag 14 Januari, bij herhaling Hare groote ingenomen heid betuigd, met de warme en geest driftige ontvangst Hare Majesteit door de bevolking van Middelburg zoo spontaan bereid. Hare Majesteit heeft mij opge dragen aan alle particulieren en orga nisaties die, in welken vorm ook, het hunne daartoe hebben bijgedragen, Haren bijzonderen dank daarvoor over te brengen. Het is mij een voorrecht, me bij deze van de mij verstrekte opdracht te kwijten. 14 Januari 1939. De Burgemeester van Middelburg, M. FERNHOUT. Uit Lissabon wordt gemeld: Het Duitsche s.s. „Orinoco" is Zondag bij het verlaten van de haven van Lissabon in aanvaring gekomen met den Nederland- schen flottieljeleider Hr. Ms. „Tromp". De „Orinoco" verliet tijdens stormweer de haven, geassisteerd door twee sleepboo- ten. Bij het passeeren van de „Tromp" liep het schip als gevolg van een hevigen wind stoot uit den koers èn kwam het met den oorlogsbodem in aanvaring, welke aan stuurboordzijde werd getroffen. Een aantal stalen platen van dé „Tromp" werd inge drukt. Het verluidt, dat de flottieljeleider ook een gat beneden de waterlijn heeft ge kregen. De sleepbooten hebben tevergeefs getracht de aanvaring te voorkomen, waar bij het weinig scheelde of een van beide vaartuigen was gekapseisd. Na de botsing heeft de „Orinoco", die niet beschadigd is, de reis voortgezet. De havenautoriteiten hebben een onder zoek naar de „Tromp" ingesteld. Zij waren van meening, dat het schip ter reparatie in een droogdok zal moeten worden opgeno men. In verband hiermede is het vertrek van de „Tromp" uit Lissabon, dat op a.s. Woensdag was vastgesteld, voor onbepaal- den tijd uitgesteld. De commandant van de „Tromp", kapi tein-ter-zee Doorman, bleef den geheelen dag aan boord om persoonlijk alle veilig heidsmaatregelen te nemen. De „Orinoco" is een schip van de Ham burg Amerikalijn met een inhoud van 9660 bruto ton. JONGETJE WILDE H.M. EEN BRIEF GEVEN. Renpartij op het station D P. te Rotterdam. Op het station D.P. te Rotterdam heeft een jongetje, even voor het vertrek van H. M. de Koningin naar Vlissingen, waar Zjj de doopplechtigheid van het nieuwe schip „Koningin Emma" zou verrichten Zaterdag getracht H. M. een brief te over handigen. H. M., die de reis van Soestdijk naar Rotterdam per auto gemaakt had, reed om streeks tien minuten over half elf het eerste perron op, waar burgemeester mr P. J. Oud en de hoofdcommissaris van politie, mr. L. Einthoven, ter begroeting aanwezig waren. De Koningin, die verge zeld was van een hofdame, was juist uit gestapt en de begroeting zou plaats vin andere autoriteiten, in de tewaterlatings- loge inplaats van in de directiekamer van de Kon. Mij. de Schelde, aan zich voor stellen, waarna Zij zich geruimen tijd met de heeren onderhield. Ook even met de meisjes, die Haar thee-met-een-koekje had den aangeboden: de groote dochters van den heer Bensink, oud-directeur van de „Zee land" en van ir. Blokland Visser, de bou wer van den romp Maar toen vaststond, dat het nog wel uren kon duren, dat het noodlot anders be schikt had, dan de scheepsbouwers en in genieurs hadden gewikt, toen restte H.M. niet anders, dan den terugtocht te aanvaar den. En de ongeveer vierhonderd genoodig den begaven zich toen naar dat schoonste restaurant van heel de provincie Zeeland: Britannia te Vlissingen, thans nog in ex ploitatie by dezelfde maatschappij die ook de „Koningin Emma" en de „Prinses Bea trix" Iaat bouwen. Daar wachtte den hon- gerigen een maaltijd, die hen heugen zal, even aangenaam als de herinnering aan deze ietwat mislukte tewaterlating droevig is. Halverwege dien maaltijd kwam het be richt, dat het schip eindelijk van de helling in het water was gegleden, geduwd en ge trokkenToen was het al donker den, toen over het perron een jongetje snelde met een gele enveloppe in de hand, waaromheen een oranjelint, achter hem aan holde een man, die op zijn beurt een leger politiemannen op de hielen had. Recht ging het op de Koningin af, totdat op korten afstand van Haar zoowel jongen als man gegrepen werd. „Wat beteekent dat?" werd er gevraagd. „Het is mijn zoontje", antwoordde de man, „hij wil de Koningin dezen brief geven." Op hetzelfde moment voegde zich ook nog een vrouw bij het gezelschap, die ver telde, dat zij de echtgenoote en moeder van de reeds achterhaalden was. Alle drie werden naar het hoofdbureau van politie gebracht, waar ook de brief werd opengemaakt. Het bleek een ver zoekschrift te zjjn aan H. M. de Koningin over een reeds zes jaar oude kwestie, handelende over de sectie op het lijk van een overleden kind. (De Courant). SPOORWEGONGELUK TE ZAANDAM. Zaterdagochtend omstreeks 12 uur heeft te Zaandam een spoorwegongeluk plaats ge had, dat geen persoonlijke ongelukken ten gevolge heeft gehad. Even buiten het station Zaandam ligt een brug in het baanvak, welke de verbin ding vormt tusschen de vaart en de Papen- padsluis, waarvan door den houthandel ge bruik wordt gemaakt om de met hout ge laden dekschuiten naar de Zaan te vervoe ren. Kort voor twaalf uur heeft de brugwach ter de brug opengedraaid, om aan een schuit, geladen met hout, doorgang te ver- leenen. Op het oogenblik dat de schuit on der de brug voer, is het achterste rijtuig van een achteruit rangeerenden ledigen personentrein tusschen de brughoofden ge vallen. De schuitenvoerder A. Geene, die toevalligerwijze op het voorste gedeelte van de schuit stond, wist zich, door direct op den wal te springen, in veiligheid te stel len. Het opruimingswerk werd in belang rijke mate vergemakkelijkt, doordat de schuit het truckstel van het rijtuig heeft opgevangen. Door dit ongeval moest het verkeer in de richting Alkmaar en Hoorn worden om gelegd. Des middags te vijf uur was men er in geslaagd de belemmeringen uit den weg te ruimen. Van dit uur af konden de treinen in beide richtingen hun normalen loop hervatten. NOG MEER GAATJES EN DE RUITEN TE 's-GRAVENHAGE. Naar aanleiding van de kogelgaatjes in ruiten in Amsterdam en Rotterdam, bleek bij informatie bij de Haagsche politie, dat dit euvel ook in de residentie reeds langen tijd bekend is. Op één dag, n.l. Zaterdag j.1. is aangifte gedaan van niet minder dan vier gevallen. In de Van der Aastraat is een gaatje in de ruit van een woning ontdekt, de ruit van een publieke telefooncel aan de Slacht huiskade is doorboord, vermoedelijk door een kogeltje uit een windbuks, terwijl aan den Schimmelweg twee ruiten op de eerste étage en in de Zwolschestraat een ruit aan de achterzijde een gaatje vertoonen, veroorzaakt door een windbuks of catapult. HET IJS OP HET IJSSEL3VIEER. Zondagmorgen om kwart voor zeven is de „Friesland" de Oranjesluizen te Schel- lingwoude gepasseerd en, tezamen met den „Meppel 2" uitgevaren. De „Friesland" wilde trachten Lemmer te bereiken, de „Meppel 2" moest naar Meppel. Des middags zijn beide schepen onver- richterzake teruggekeerd. De „Friesland" was tot bij Urk gekomen, doch kon toen niet verder tengevolge van de dikke ijs massa's. De „Meppel 2" had het tot aan den Ketel gebracht, doch moest toen ook terugkeeren, aangezien ook hier het ijs zoo dik zat, dat het voor het schip ondoor dringbaar was. De sigarendiefstal te Utrecht. Spoedig heeft de Utrechtsche recherche succes gehad met haar onderzoek naar de daders van den inbraak in de sigarenfa briek „Denova", gelegen aan den Kanaal- weg te Utrecht, waar in den nacht van Woensdag op Donderdag een groote partij sigaren, ter waarde van ongeveer 1500 werd ontvreemd. Vrijdagnacht wist de re cherche beslag te leggen op het grootste gedeelte van deze partij sigaren, welke waren opgeslagen in een onbewoond per ceel in wijk C, in de nabijheid van het hoofdbureau van politie gelegen. In ver band hiermede werden twee personen aan gehouden. BOERDERIJ AFGEBRAND. Vanmorgen is, vermoedelijk door kort sluiting, brand uitgebroken in de kapitale boerderij van J. van Orsouw in de Hond straat te Heesch. Het vuur vond gretig voedsel in de daar aanwezige voorraden koren, hooi en stroo. De vlammen sloe gen dan ook spoedig over op het voorhuis, dat ook in minder dan geen tijd in lich terlaaie stond. De boerderij brandde tot den grond toe af. De veestapel, bestaande uit een paard, eenige koeien, eenige var kens, en een aantal kippen kwam in de vlammen om. De geheele inboedel alsme de landbouw-inventaris, gereedschappen en machines zijn een prooi der vlammen geworden. De schade wordt slechts ge deeltelijk door verzekering gedekt. Poodelijke trap van een paard gekregen. Te Hattemerbroek op den weg naar Wezep is Zaterdagmiddag een ernstig on geluk gebeurd, dat aan den plm. 55-jarigen F. Sprokholt te Hattemerbroek het leven heeft gekost. Sprokholt reed met een paard en een wagen op den weg naar Wezep, toen het paard plotseling schrok van een passeeren- de auto. Sprokholt trachtte het paard nog in toom te houden, doch deze sloeg op hol. Hierdoor viel de man van den wagen, "kreeg een trap van het paard tegen den buik en was daardoor bijna op slag dood. Verwachting tot morgenavond: DE BILT: Zacht weer, zwaar bewolkt tot betrokken met tijdelijke opklaring, nog re gen, meest krachtige tijdelijke stormachtige Z. tot Z.W. wind. UKKEL: Nog sterke wind uit Z.W. rich tingen, wisselende bewolking, tijdelijk re gen, aanhoudend matige temperatuur. Di. 17 Jan. Zon op: 8 h 03; onder: 16 h 16. Licht op: 16 h 46. Maan op: 5 h 30; onder; 13 h 03. N.M. 20 Jan. Hoog- en Laagwater te Vlissingen: Januari. Hoogwater. Laagwater. Maandag 16 10.30 23.09 4.24 17.03 Dinsdag 17 11.31 23.58 5.30 18.00 Woensdag 18 12.20 6.29 18.44 Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere 38 min. later. S springtij. Hoog- en Laagwater te Wemeldinge: Januari. Hoogwater. Laagwater. Maandag 16 12.04 5.30 18.01 Dinsdag 17 0.48 13.11 6.34 19.01 Woensdag 18 1.43 14.03 7.32 19.48 I AMERICAN CIGARETTES (Ingez. Med.) De negen opvarenden van het circa 500 ton metende Engelsch stoomscheepje „Conti- fer" hebben in den nacht van Zaterdag op Zondag een angstig avontuur beleefd, dat gelukkig echter voor hen geen te ernstige gevolgen heeft gehad. De „Contifer" is Zondagmorgen te circa 4 uur tijdens mistig weer ter hoogte van het vuurschip „Sandeti" geramd door het 5800 bruto ton metende Italiaansche stoom schip „Monte Santo", welk schip op weg was van Rotterdam naar Savona in Italië. De „Contifer" is gezonken, doch de opva renden zijn door de „Monte Santo" gered, welk schip daarop de koers heeft gewijzigd en is opgestoomd naar Vlissingen, waar het schip Zondagmiddag te circa 5 uur op de reede arriveerde en ten anker ging. De Belgische loods werd van boord ge haald, doch keerde even later weer terug om den kapitein te verzoeken aan land te komen om verdere maatregelen te treffen. De kapitein weigerde dit echter en ver zocht om bemiddeling van den Italiaanschen consul. Daar te Vlissingen echter geen Italiaansch consulaat is gevestigd, ver zocht hij tenslotte contact met de Steenko len Handelsvereeniging te Vlissingen, waar op een sleepboot van de S.H.V. naar het schip is gevaren. Op deze sleepboot zijn de schipbreukelingen toen overgestapt en te Vlissingen aan wal gezet, waar zij door be middeling van het Engelsche consulaat in het hotel Goes zijn ondergebracht. Het was aldaar waar wij de zeelui Zon-'' dagavond te circa half elf aantroffen. Aan hun kleeding was het duidelijk merkbaar dat dit geen passagierende zeelui waren, doch de stemming waarin zij verkeerden deed allerminst vermoeden hier met schip breukelingen te doen te hebben. Het bleek echter dat zij aan boord van de „Monte Santo" zpo goed waren behandeld, dat deze stoere, rondborstige zeelui hun leed reeds waren vergeten. Hoewel het parool luidde; „direct onder den wol" was het voor ons weinig moeite hen aan het spreken te krij gen. Een glaasje bier en een sigaret en we waren de beste vrienden. We waren, aldus deze mannen, op weg van Londen naar Duinkerken. Ons schip was geladen met 240 ton stukgoederen. De meeste onzer lagen te slapen, toen om streeks 4 uur plotseling een groot schip voor ons opdoemde. Ontwijken bleek niet meer mogelijk en met een geweldige slag werden wij midscheeps geraakt. De slapen- den werden uit hun kooi geslingerd en groot was de consternatie aan boord. Ieder greep zoo snel mogelijk de allernoodzake lijkste kleedingstukken en rende naar het dek. Daar bleek dat de „Contifer" aan het Italiaansche stoomschip hing. Het gang boord was geheel vernield, doch desondanks gelukte het den schepelingen op de „Monte Santo" over te springen, aan boord van welk schip onmiddelijk alle hens aan dek waren om ons hulp te verleenen. Nauwe lijks waren allen gered, of het Engelsche scheepje kwam los van de „Monte Santo" en spoedig daarna verdween het in de diepte. Gelegenheid om nog iets te redden had den de zeelieden niet gehad. De mannen zijn heden met de „Zeeland" boot naar Engeland vertrokken. De kapitein had spoedig telefonische verbinding met z,n vrouw, die in Duinkerken verbleef. De „Monte Santo" blijkt een versplin terde boeg te hebben en heeft ook schade onder de-waterlijn, waardoor de voorpiek water maakt. De pompen bleven echter het water de baas. Vandaag zou het schip door experts worden onderzocht, doch waar schijnlijk zal het eerst een noodreparatie moeten ondergaan, alvorens een certificaat van zeewaardigheid te verkrijgen.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 1