^eeuttr0cfye
HIDDELBURGSCHE COURANT
(&GOESCHË COURANT)
Kou bij Uw kind
m
BINNENLAND.
De Fransche regeering koopt
Koolhoven-jagers.
ZEEUW.
MIDDELBURG.
HET RAVELIJN VAN
IJZENDIJKE.
WEERBERICHT.
VLISSINGEN.
HET 125-JARIG BESTAAN VAN HET
REGIMENT KUST ARTILLERIE.
Dagblad. Uitg. N.V. DeMiddelburgsche Cri.
Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstr. 28,
Telefoon Redactie 269, Administratie 139;
?e GOESTurfkade Tel. 17. Postgiro 43255.
Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes
f 2.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week
abonnementen in Middelburg en Goes 18 ct.
9 JAN. 1939. EERSTE BLAD.
182e JAARG.
««w NUMMER 7. TWEE BLADEN. MAANDAG
w
Advertentiën 30 ct per regel, ingezonden
mededeelingen 60 ct p. r. Bij contract lager.
Tarief op aanvraag. Familieberichten en
dankbetuigingen minimum f 2.10. „Kleine
Advertenties", max. 6 regels, 75 cent, bij
vooruitbetaling. ^Brieven, of adres bureau
v. d. blad" 10 ct extra. Bewijsnummers 5 ct„
DAGORDER VOOR DE JtTBILEERENDE
REGIMENTEN.
De luitenant-generaal, adjudant in b. d.
van H. M. de Koningin, commandant van
het veldleger, J. J. G. baron Van Voorst tot
Voorst, heeft den jubileerenden regimenten
den volgenden dagorder gezonden:
Officieren, onderofficieren, korporaals en
3oldaten,
Hare Majesteit de Koningin heeft mij op
gedragen aan U op den dag waarop het 125
jaren geleden is, dat de stamonderdeelen
van uwe regimenten werden opgericht
hoogstderzelver gelukwenschen over te
brengen.
Mij kwijtende van deze eervolle taak,
noodig ik U uit, U diep te doordringen van
hetgeen deze gelukwenschen van de Konin
gin en het daaruit blijkende vertrouwen
van Hare Majesteit voor U allen beteekent.
Zij moge U een aansporing zijn, om,
voortgaande in verhoogde dienstbetrach-
ting, in offervaardigheid en geestdrift te
wedijveren.
Aldus pal staande voor 's lands hoogste
belangen, zult gij ook onder de ernstigste
omstandigheden ten volle aan Uwe taak en
roeping voldoen: het vormen van een
hechte stutse om vorstenhuis en vaderland.
Lang leve Hare Majesteit, onze geëerbie
digde Koningin.
Voorloopié 20 F.K, 58-
machines besteld.
Naar wij vernemen, heeft de Fransche
luchtvaartministerie besloten tot aankoop
van een serie van twintig Nederlandsche
vliegtuigen, en wel van de nieuwste
Koolhoven-jagers, type F,,K. 58.
Deze jagers zuilen evenals de reeds door
Koolhoven gebouwde machines van dit
type worden uitgerust met motoren van
1100 pk, type Hispano 14 A.A., met welke
motoren de F.KI. 58 tijdens proefvluchten
op het Fransche vliegveld Villacoublay
op 5200 meter hoogte een officieel geme
ten horizontale snelheid van 483 ikm per
uur haalde.
De mogelijkheid is niet uitgesloten, dat
de Fransche regeering na bevredigende
resultaten met deze machines later tot
aankoop van een grootere serie zal over
gaan. In ieder- geval is echter ook deze
aankoop een succes voor de Nederlandsche
vliegtuigindustrie, want tot nog toe is de
Fransche regeering slechts éénmaal tot
bestelling van andere buitenlandsche
vliegtuigen overgegaan, toen zij verleden
jaar na ambtelijke overweging een serie
van honderd Curtiss-jagers in de Veree-
nigde Staten heeft besteldi.
IN KRUIEND IJS BEKNELD GERAAKT
Drie tankbooten loopen gevaar in
elkaar gedrukt te worden De
bemanning loopt over het ijs naar
de kust.
Drie tankbooten, t.w. de Leonide VII,
■de Leonide I en de Shell VI, gesleept door
de sleepboot „Tina" van de Gebrs. Wage
makers uit Groningen, hebben op onge
veer zes kilometer W.N.W-. vein Hinde
loopen op het IJsselmeer de reis moeten
staken tengevolge van het kruiende ijs.
Het convooi was Zondagmorgen om on
geveer negen uur uit Stavoren vertrok
ken met bestemming Kornwerderzand. Het
zou de reis maken via een vaargeul, wel
ke tijdens de vorstperiode door een ijsbre
ker was opengehouden. Tevoren had men
uit Stavoren Kornwerderzand opgebeld
om te informeeren of de geul nog be
vaarbaar was, waarop een bevestigend
antwoord was ontvangen.
Op ongeveer zes kilometer W.N.W. van
Hindeloopen moesten de bootien de reis
staken. Kort nadat de schepen gestopt
waren, werd de stuurhut van de Leonide I
door het kruiende ijs van het dek afge
schoven. Ook onder de twee andere tank-
booten begon het ijs op te schuiven en het
gevaar was niet denkbeeldig dat de booten
in elkaar gedrukt zouden worden. De be
manning verliet hierop de schepen, sprong
op het ijs en begaf zich aan boord van
de sleepboot. Een kwartier nadien, om on
geveer elf uur, achtte men den toestand
op de sleepboot ook niet meer veilig, zoo
dat men ook deze verliet. Alleen Ide be
manning van de ,,Tina" zelve, bleef aan
boord.
De uit acht leden bestaande bemanning
van de drie tankbooten, waaronder de
vrouw van den kapitein van één der boo
ten, aanvaardde loopend over het ijs den
tocht naar Hindeloopen, waar zij anderhalf
uur later aankwam. Een der opvarenden,
die invalide was, heeft men door middel
van een geïmproviseerde slee over het ijs
vervoerd.
Eenige bewoners van Hindeloopen zijn
de opvarenden tegemoet geloopen, om hun
een plaats aan te wijzen, waar zij goed
aan land konden gaan.
De „Tina" zal trachten alleen naar Sta
voren terug te keeren. De drie tankers
blijven in het ijs liggen. Hun toestand is
zeer critiek, vooral van de Leonide I, die
reeds vrij diep ligt en haast niet meer is
te zien.
Er bestaat groot gevaar dat de booten
in elkaar gedrukt zullen worden.
Indien het kruien van het ijs tijdig op
houdt, zal de „Tina" zich weer naar de
tankers begeven om ze vlot te sleeepnj.
De Leonide I, metende 99 ton, was ge
laden met 80,000 liter benzine, gasolie en
petroleum, de Leonide VII, metende 181
ton was geladen met 20,000 liter petrole
um en 40,000 liter waterballast en de Shell
VI, metende 175 ton, had 30,000 liter wa
terballast in.
De Leonidebooten zijn eigendom van de
firma J. Vroege te Alblasserdam en de
Shellboot behoort toe aan de Koninklijke
Petroleummaatschappij.
VERLICHTING VAN MOTORRIJTUIGEN.
Welke eischen gelden voor kop
lampen
Op het gebied van de wettelijke voor
schriften, welke voor koplampen van auto
mobielen en motorrijwielen gelden,
heerscht zoowel bij de eigenaars als bij den
handel verwarring. De A.N.W.B., B.B.N.,
K.N.A.C. en K.N.M.V. vestigen daarom de
aandacht op het volgende:
Volgens de thans reeds van kracht zijnde
motor- en rijwielbeschikking moeten de
lichtbundels van de koplampen bij zooge
naamde dimverlichting (niet-verblindende
verlichting) voldoen aan twee eischen:
a. de bundel moet aan den bovenkant af
gevlakt zijn, zoodat op een op 10 m afstand
voor het motorrijtuig geplaatste verticale
schijf een duidelijke grenslijn tusschen licht
en donker te zien is;
b. de richting van den bundel moet zoo
zijn, dat deze grenslijn minstens 10 cm lager
valt dan het midden van de koplamp zelf.
Dit is dus eenvoudig een kwestie van af
stelling van de lamp.
Tal van lampen, vooral op motorrijtui
gen van Franschen en Duitschen oorsprong,
voldoen reeds aan den onder A. genoemden
eisch. Daarnaast evenwel zijn vooral op
Amerikaansche automobielen veel koplam
pen in gebruik, waarbij van een duidelijke
afscheiding tusschen licht en donker geen
sprake is.
De wel verkondigde meening, dat
eigenaars van deze auto's zonder meer ge
noodzaakt zijn, hetzij geheel nieuwe, zooge
naamde inbouwreflectoren, hetzij zelfs com
plete nieuwe lampen aan te schaffen, is in
haar algemeenheid niet juist. Naar het den
vier verkeersbonden uit proeven gebleken
is, kunnen nl. tal van de bedoelde lampen
aanmerkelijk verbeterd worden, eenvoudig
door de er oorspronkelijk in aanwezige
gloeilampen van het type met twee gloei-
draden, te vervangen door zoogenaamde
duplolampen, waarbij onder den voor het
dimlicht bestemden gloeidraad een metalen
napje aanwezig is, hetwelk de afvlakking
van den bundel bewerkstelligt.
Gaat men over tot aanschaf van nieuwe
duplolampen, inbouwreflectoren of comple
te koplampen, dan doet men goed exempla
ren aan te schaffen, welke voorzien zijn van
het merk „rijkskeur", teneinde ook in de
toekomst voor moeilijkheden gevrijwaard te
blijven.
De aandacht wordt er nog op gevestigd
dat motorrijtuigen, welke na 31 December
1938 hier te lande ingevoerd of gefabriceerd
zijn, reeds direct van lampen met „rijks-
keur" moeten zijn voorzien.
TWEE VREEMDELINGEN PLEEGDEN
DIEFSTALLEN.
Een 23-jarige Duitscher en een 24-jarige
Joego-slaaf werden in een groot magazijn
te Den Haag op heeterdaad betrapt bij het
stelen van een tabakspijp. Na aanhouding
bleek, dat bieden geen papieren en boven
dien geen geld hadden. Zij waren reeds
eerder over de landsgrenzen geleid, en wel
door de politie te Rotterdam.
Op beide arrestanten werden verscheide
ne voorwerpen aangetroffen, die afkomstig
waren van diefstallen in Amsterdam en
Rotterdam. Bovendien werden op den Duit
scher enkele voorwerpen gevonden, waar
van hjj beweerde ze verleden jaar van een
hem onbekenden Pool te Karlsruhe te heb
ben gekocht. Daar de politie aan deze ver
klaring twjjfelt, verzoekt de commissaris
van politie van den justitieelen dienst B te
's-Gravenhage bekend te worden gemaakt
met- de herkomst van deze te zijne bureele
(Alexanderplein 71) berustende voorwer
pen, t.w.:
1. Een gouden heerenhorloge, met witte
wijzerplaat en Arabische cijfers. In de bin-
nenkast staat gegraveerd 1-11-02 en 1-5-15,
voorts de firmanaam Antoine Frères en het
nummer 8180.
2. Een gouden horlogeketting, lang 50
cm met platte gedraaide schakels.
3. Een oud rond gouden damesarmband
horloge met zwart geribd bandje, welk hor
loge voorzien is van een goudkleurige wij
zerplaat met zwarte Arabische cijfers. In
de binnenzijde van de kast staat het num
mer -320716.
BINNENSCHIP OP DE MAAS
GEZONKEN.
Vanmorgen voer op de Nieuwe Maas
voor Rotterdam, ongeveer ter hoogte van
de kaden van de Holland-Amerika-lijn de
motorboot „Stad Leiden 3" van de firma v.
d. Meer, metende ongeveer 20 tons, met
een zwaren deklast, toen op een gegeven
oogenblik die deklading ging werken, zoo
dat de boot slagzij maakte. Waar er een
vrij hooge golfslag stond, begon het scheep
je hevig te stampen waardoor de deklading
nog meer verschoof. Toen gebeurde het
onvermijdelijke: de „Stad Leiden 3" kap
seisde en begon onmiddellijk te zinken.
Het toeval wilde, dat de schepvaart op
dat punt vrij druk was, zoodat spoedige
hulp in de nabijheid was, gealarmeerd door
de noodsignalen van sleepbooten en sche
pen, die het meest in de nabijheid voeren
en het ongeval zagen aankomen.
Het eerst was ter plaatse de motorboot
„Maria", van de maatschappij „De Volhar
ding", welk schip de twee opvarenden van
het ongelukkige scheepje aan boord nam.
Het voorschip was namelijk het eerst ge
zonken en slechts het achterschip waarop
twee menschen zich bevonden, stak nog
boven water uit. Onmiddellijk daarna be
reikten de sleepboot „Gouda" van P. Smit
en een motorboot van de roei- en zeilver-
eeniging „De Maas" de „Stad Leiden 3" en
konden inderhaast nog eenige eigendom
men van de opvarenden in veiligheid bren
gen, o.a. hun rijwielen.
Een kwartier na het ongeval hebben
eenige sleepbooten getracht het scheepje de
Maashaven in te sleepen, maar de eerste
poging mislukte reeds, zoodat het schip ge
heel zonk. Slechts de mast steekt nog boven
water uit. Het scheepje ligt gevaarlijk voor
de scheepvaart.
De vereeniging van een man en een
vrouw, voor hun leven verbonden, sa
men levende in hun eigen thuis, bevat
alles in zich om te weren, wat den man
als man en de vrouw als vrouw kan
ontadelen.
DE HULP AAN KLEINE
GRONDGEBRUIKERS.
De hulpverleenïng aan kleine grond
gebruikers wint ook in onze provincie
veld.
Waren er in het vorig jaar 45 gemeen
ten, die zich er bij aangesloten hadden:
voor het nieuwe jaar werd dit 51, terwijl
Kloetinge geheel zelfstandig de hulp ver
strekt.
Slechts een paar gemeentebesturen too-
nen zich onwillig.
Men hoort wel eens beweren, dat de hulp
verleening practisch niet veel beteekent,
toch zijn het vorig jaar in onze provincie
nog bijna 700 van deze menschen kunnen
worden geholpen met steun in geld of in
natura.
De volgende gemeenten in Zeeland zijn
nu aangesloten: Schouwen. Zieriksee, Oos-
terland en Bruinisse.
Toleji en Sint-Filipsland, Tolen, Oud-Vos-
semeer, Sint-Annaland, Stavenisse, Sint-
Maartensdijk, Seherpenisse en Poortvliet.
Walcheren: Domburg, Westkapelle, Zou-
telande, Biggekerke (nieuw), Koudekerke,
Soeburg, Serooskerke, Oostkapelle, Grijps-
kerke (nieuw) en Arnemuiden.
Zuid-Beveland: Baarland, Driewegen, 's-
Gravenpolder (nieuw), 's-Heer-Arendsker-
ke (nieuw), 's-Heerenhoek, Heinkenszand,
Hoedekenskerke, Kloetinge (zelfstandig),
Kruiningen, Nisse, Ovezande, Wolfaartsdijk
en Ierseke.
Zeeuwsch-VlaanderenOostburg, Bier
vliet, SluiS, Retranchement, Groede (nieuw)
IJzendijke, Hontenisse, Vogelwaarde, Klin-
ge, Grauw, Sint-Janssteen, Koewacht,
Overslag, Zuiddorpe, Aksel, Zaamslag, Hoek
en Filippine. <De Z.)
HET 10'-JARIG BESTAAN VAN DE
MUZIEK VEREENIGIN G „CRESCENDO".
De groote zaal van St. Joris vulde zich
Zaterdagavond met een groote schare be
langstellenden, die den bonten avond, ter
eere van het 10-jarig bestaan van de mu-
ziek-vereeniging „Crescendo" kwamen me
de vieren.
De voorzitter, de heer W. F. Willems,
kon allen vanaf het tooneel een harte
lijk welkom toeroepen en dat in de eerste
plaats den vertegenwoordigers van den
Bond van Harmonie- en Fanfaregezelschap
pen in Zeeland; van verschillende zuster
verenigingen en vereenigingen, waarme
de Crescendo, hetzij met, haar muziekaf-
deeling, hetzij met haar tooneelafdeeling
samenwerkt.
Spr. richtte zich in hét bijzonder tot
den heer J. Torbijn en zijn echtgenoote
en daarna tot den heer A. Frenks en zijn
echtgenoote en schetste, wat beide heeren,
gesteund door de dames voor Crescendo
hebben gedaan in -de afgeloopen tien jaar
Als bewijs van waardeering voor dit al
les bood spr. namens de vereeniging aan
ieder hunner een blijvend souvenier aan.
en aan de dames een bloemenhulde.
De directeur, de heer P. C. J. de Graaf,
sprak vervolgens namens de leden der
vereeniging en wenschte het bestuur ge
luk met het tweede lustrum, zulks onder
aanbieding van een souvenir aan den
voorzitter, wien hij speciaal dank bracht
voor alles wat hij voor de vereeniging
doet.
De heer A. Mol, sprak bij ontstentenis
van den voorzitter van den Bond van
Harmonie- en Fanfaregezelschappen, en
bracht Crescendo hulde voor alles wat het
gepresteerd heeft op de concoursen, zulks
onder aanbieding van een medaille als
herinnering aan het jubileum.
Namens Excelsior sprak de heer J. J.
Laroes en wees er op, dat de verstand
houding wel eens minder goed is geweest,
maar thans gelukkig uitstekend is. Spr
bood bloemen aan als bewijs van medele
ven op dezen feestdag.
Dit deden met toepasselijke woorden
ook de heeren Romijn, namens „Oefening
na den Arbeid", Lambermont namens „St.
Caecilia", Vermeulen namens de tooneel-
vereeniging Advedo en ten slotte de heer
Paul namens de Middelburgsche Vacan-,
tieschool, voor wier mooie doel Crescendo
steeds gaarne medewerking verleent, wel
ke spr. ook voor de toekomst in riep.
De voorzitter heeft allen sprekers dank
gebracht, ook voor de bloemstukken,
waarbij er ook nog een werd gevoegd na
mens het Pijperkorps Juliana;.
Hierna gaf de voorzitter de leiding over
aan den heer P. C. Buijs, den 'leider der
tooneelafdeeling, die voor dezen avond
waarop hij telkens als inleider naar vo
ren trad, een programma had samenge
steld, waarin de ontwikkeling der ver
eeniging tot wat zij nu is, op duidelijke
en goed bedachte wijze in tafereelen, sa
menspraken, tooneelstukjes enz. naar vo
ren kwam en dat besloten werd met
een slot finale van de muziek- en een van
de tooneelafdeeling.
De voorz. bracht aan 't slot den hr. Buijs
dank voor al hetgeen hij ook nu weer voor
Crescendo heeft verricht en bood hem een
enveloppe met inhoud en een mand bloe
men aan.
Een dansje besloot deze goede viering
van het 10-jarig bestaan.
DE BEVOLKING IN 1938.
Vermindering met 72 personen
De bevolking der gemeente Middelburg
bestond op 1 Januari 1938 uit 8740 mannen
en 9637 vrouwen, totaal 18377 personen. In
1938 vestigden zich in Middelburg 982 per
sonen (446 mannen en 536 vrouwen), ge
boren werden 285 personen (154 mannen en
131 vrouwen). De vermeerdering bestond
derhalve uit 600 mannen en 667 vrouwen,
totaal 1276 personen. Daarentegen vertrok
ken uit Middelburg 1140 menschen (521
mannen en 619 vrouwen), terwijl in 1938
overleden 199 personen, (107 mannen en 92
vrouwen), in totaal dus 1339 personen. De
totale vermindering bedroeg in het jaar
1938: 28 mannen en 44 vrouwen, totaal der
halve 72 personen. Op 1 Januari 1939 be
stond de bevolking te Middelburg uit 8712
mannen en 9593 vrouwen, samen 18305
personen.
De minister van defensie heeft vrij
stelling van den dienstplicht wegens kost
winnerschap voorgoed verleend aan Antho-
nius Koster, met ingang van 16 Maart 1936.
Herstel, geen vernietiging van
het laatste restje schoon!
Men schrijft ons:
IJzendijke, blijkens oude prenten eenmaal
een merkwaardig voorbeeld van een ver
sterkte gemeenschap en ruim een halve
eeuw geleden nog in het bezit van enkele
grachten en wallen, heeft ongeveer alles
wat aan het oorspronkelijke stichtingsdoel
herinnerde, opgeruimd. Daarbij is men zon
der eenige piëteit, en zonder eenig besef
van stedeschoon te werk gegaan. Vrijwel
alle verdedigingswerken, door Parma be
gonnen en door Prins Maurits uitgebreid,
zijn in enkele tientallen jaren met den
grond gelijk gemaakt. Op de voormalige
wallen zijn huisjes gebouwd; waar water
was, vindt men nu modderige wegen, aan
geduid met den naam „boulevard".
De markt en de binnenstraten van IJzen
dijke, schoon ook reeds deerlijk verknoeid
door wanstalige nieuwe geveltjes, duiden
nog op het vroegere karakter der garni
zoensplaats, maar aan den buitenkant is het
stadje hopeloos verworden. Slechts één
herinnering aan de oude sterke vesting is
nog bijna in tact: het z.g. „Ravelijn",
restant van een gedeelte der vroegere wal
len.
Ook dit wordt nu, als gemeld, met onder
gang bedreigd. Het is n.l. in handen van een
particulier, die tot voor kort het Ravelijn
verhuurde voor het verbouwen van aardap
pelen, kool en wat dies meer zij, maar die
dezer dagen een stuk van zijn bezit heeft
verkocht aan een inwoner van IJzendijke,
die voornemens is een huis te bouwen. B.
en W. van IJzendijke hebben dit bouwplan
helaas geen moeilijkheden in den weg kun
nen leggen, want op het Ravelijn, eigen
dom van een particulier, rust geen bouw-
verbod.
Het plan om de laatste herinnering aan
IJzendijke's glorietijd door bebouwing te
ontsieren en het voor immer aan eventu-
eele restauratie-plannen te onttrekken, viel
ongeveer samen met het streven van een
aantal instanties om te trachten de overge
bleven bolwerken in den oorspronkelijken
staat te doen brengen. Er is overleg ge
pleegd met den minister van onderwijs,
kunsten en wetenschappen, met Ged. Sta
ten van Zeeland, het Zeeuwsch Genootschap
der Wetenschappen, de stichting „Menno
van Coehoorn", de prov. Zeeuwsche ar-
chaeologische commissie en de stichting:
„Het Zeeuwsche landschap". Zoowel de mi
nister als de andere instanties en vereeni
gingen zijn het er over eens, dat IJzendijke
de laatste resten van zijn verleden niet prijs
mag geven. Naar wij vernemen hebben zij
in beginsel reeds besloten tot het verleenen
van bjjdragen, met behulp waarvan het
Ravelijn gered zal kunnen worden. Dat wil
zeggen: als de gemeenteraad medewerkt
door het uitvaardigen van een bouwverbod,
waardoor de tegenwoordige eigenaar der
oude wallen mede zal kunnen worden be
wogen zijn bezit tegen een redelijken prijs
aan de gemeente af te staan.
Slaagt men daarin, dan verkrijgt de ge
meente, die al eigenaresse is van de aan
grenzende terreinen, het eigendom van de
gronden, die met behulp van het werkfonds
in den vroegeren toestand kunnen worden
gebracht. De gracht, die nu gevuld is met
zand, zal worden uitgegraven; de wallen
zullen op de oude hoogte worden gebracht;
door doelmatige beplanting zal aan het te
genwoordige stukje woestenij het aanzien
worden gegeven van een brok verleden, dat
ook in modern opzicht aantrekkelijk en be
koorlijk zal werken.
Want het Ravelijn is volgens deskundigen
lang niet het minste van IJzendijke's voor
malige vestingwerken. Aanvankelijk als een
eilandje in de gracht gelegen, los van den
wal, vormde het een zelfstandig onderdeel
der fortificatie. De wal is wat weggezakt
maar deze is te reconstrueeren, en als de
gracht zal zijn uitgediept, is een volledig
historisch verdedigingswerk van een genre
waarvan in ons land nog maar twee of drie
stuks te vinden zijn terug gewonnen.
Ook om aesthetische redenen dient ge
streefd te worden naar behoud van het Ra
velijn. Voor wie van Noorden of Westen
het stadje nadert, vormt de glooiing der
groene wallen een weldadig, en ook uit
landschappelijk oogpunt aantrekkelijk rust
punt voor het oog, tusschen het vrije veld
en de stedelijke bebouwing.
Derhalve: op voor het behoud van Ijzen
dijkes Ravelijn!
Verwachting tot morgenavond:
DE BILT: Aanvankelijk krachtige, later
tot matig afnemende Z. tot Z.W. wind, aan
vankelijk toenemende bewolking met kans
op regen, later weer gedeeltelijk met wel
licht enkele lichte regenbuitjes, iets min
der zacht.
UKKEL: Vrij sterke tot sterke wind uit
Z.W. richtingen, betrokken tot vrij neve
lige hemel, enkele opklaringen, plaatselijk
tijdelijk regen of motregen, aanhoudend vrij
zachte temperatuur met een nachtelijk mi
nimum van 5 graden.
Di. 10 Jan. Zon op: 8 h 09; onder: 16 h
06. Licht op: 16 h 36. Maan op: 22 h 54;
onder: 10 h 02. L.K. 12 Jan.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen:
Januari.
Hoogwater. Laagwater.
Maandag 9 3.21 15.57 10.13 22.16
Dinsdag 10 4.14 16.47 11.03 23.08
Woensdag 11 5.07 17.37 11.54
Westkapelle is 28 min. en Domburg 23
min. vroeger; Veere 38 min. later. S
springtij.
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge:
Januari.
Hoogwater. Laagwater.
Maandag 9 5.27 17.55 11.10 23.26
Dinsdag 10 6.15 18.40 12.00
Woensdag 11 7.03 19.25 0.19 12.52
Wrijf deze aangename zalf op keel, borst en rug.,
'Ze voorkomt dat de maag van streek raakt door
inwendigemedicijnen. Geeft vlugger verlichting,
omdat ze de verkoudheid recht-
jstreeks bestrijdt.
(Ingez. Med.)
Reeds vroeg in den morgen wapperde he
den van alle openbare gebouwen en ook
van zeer véle huizen van particuliere onze
nationale driekleur, ter eere van het 125-
jarig jubileum van de Kustartiilerie, welke
jubileum hier ter stede niet onopgemerkt
voorbij zou gaan.
Toen wij zoo tegen half.tien aan de Bom
vrije Kazerne' kwamen', heerschte aldaar
reeds een ongewone drukte en men kon
het den militairen aanzien dat zij' reeds in
feeststemming verkeerden. Vele bloemstuk
ken werden aangedragen, w.o. van Burg. en
Weth. van Vlissingen, Bond van Oud-onder
officieren, Vlissingsche Burgerwacht, Poli-
tietroepen, Marinecantine enz. enz., waar
door de cantine weldra in een feestzaal
werd veranderd.
Nadat officieren, onderofficieren en man
schappen zich aldaar hadden vereenigd, gaf
de garnizoenscommandant, overste U. Haar
man, het woord aan kapitein mr. v. d. Slik-
ke voor het uitspreken van een jubileumre
de, waarin hij schetste hoe op 9 Januari
1814 uit een reorganisatie van de weer
macht het regiment kustartiilerie werd ge
vormd. Spr. behandelde daarna het verle
den, het heden en de toekomst. De Ned.
Staat zou in zijn huidige democratischen
vorm niet bestaan, wanneer niet Willem
van Oranje had gestreden voor onze vrij
heid en zelfstandigheid. Wat wij op dit
moment bij het regiment kustartiilerie
hebben is aldus spr., door onze voorgangers
vaak met heel veel moeite gewrocht.
Het heden beteekent voor de meesten
onzer den dag van vandaag, waarop wij
ons verheugen op het feest wat we vieren.
Onze taak is het echter te streven naar
een nog betere organisatie van ons wapen,
omdat onze hoogste taak is in te staan voor
de vrijheid van ons zoo geliefde Vaderland.
Spr. uitte tenslotte de verwachting, dat,
wanneer H. M. de. Koningin de kustartiile
rie noodig heeft, Zij met vrucht een be
roep daarop zal kunnen doen.
Overste Haarman bracht dank aan ka
pitein v. d. Slikke voor de wijze waarop
deze het feest heeft geopend. Spr. deed een
beroep op allen om zich kapitein v. d. Slik
ke ais voorbeeld te stellen, dan is spr. er
van overtuigd, dat alhier een keurkorps zal
worden gevormd.
Na het zingen van het Wilhelmus, besloot
kapitein v. d. Slikke met een Leve de Ko
ningin, leve het Regiment, waarna de sol
daten spontaan aanhieven „leve de kapi
tein".
Namens de onderofficieren en manschap
pen heeftiadjudant Uiterlinde het woord ge
voerd en speciaal kapitein v. d. Slikke dank
gebracht voor het zeer vele dat deze voor
allen heeft gedaan. De bijzonder |oede
geest bij de compagnie is een gevolg 'J van
het menschelijk medeleven van den kapi
tein.
Namens allen bood spr. een fraaie vlag
aan, die het symbool moet zijn van de
eenheid van het regiment.
Kapitein v. d. Slikke wees er op, dat de
kustartiilerie niet het voorrecht heeft een
vaandel te mogen bezitten en daarom was
hij zoo verheugd met dit geschenk. Deze
fraaie vlag zal bij de compagnie een waar
devolle plaats blijven innemen.
De voorzitter van de buurtverëeniging
Groote Markt en omstreken dankte kapi
tein v. d. Slikke voor de groote medewer
king altijd van de kustartiilerie ondervon
den. Spr. liet zijn gelukwenschen vergezeld
gaan van een cadeau voor de tooneelafdee
ling.
Tegen half twaalf hadden zich op het stad
huis vele autoriteiten verzameld, waaronder
naast de garnizoenscommandant, overste
Haarman, burgemeester en mevr. Van