^eeuttr0cfye HIDDELBURGSCHE COURANT (&GOESCHË COURANT) Kou bij Uw kind m BINNENLAND. De Fransche regeering koopt Koolhoven-jagers. ZEEUW. MIDDELBURG. HET RAVELIJN VAN IJZENDIJKE. WEERBERICHT. VLISSINGEN. HET 125-JARIG BESTAAN VAN HET REGIMENT KUST ARTILLERIE. Dagblad. Uitg. N.V. DeMiddelburgsche Cri. Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstr. 28, Telefoon Redactie 269, Administratie 139; ?e GOESTurfkade Tel. 17. Postgiro 43255. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes f 2.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week abonnementen in Middelburg en Goes 18 ct. 9 JAN. 1939. EERSTE BLAD. 182e JAARG. ««w NUMMER 7. TWEE BLADEN. MAANDAG w Advertentiën 30 ct per regel, ingezonden mededeelingen 60 ct p. r. Bij contract lager. Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum f 2.10. „Kleine Advertenties", max. 6 regels, 75 cent, bij vooruitbetaling. ^Brieven, of adres bureau v. d. blad" 10 ct extra. Bewijsnummers 5 ct„ DAGORDER VOOR DE JtTBILEERENDE REGIMENTEN. De luitenant-generaal, adjudant in b. d. van H. M. de Koningin, commandant van het veldleger, J. J. G. baron Van Voorst tot Voorst, heeft den jubileerenden regimenten den volgenden dagorder gezonden: Officieren, onderofficieren, korporaals en 3oldaten, Hare Majesteit de Koningin heeft mij op gedragen aan U op den dag waarop het 125 jaren geleden is, dat de stamonderdeelen van uwe regimenten werden opgericht hoogstderzelver gelukwenschen over te brengen. Mij kwijtende van deze eervolle taak, noodig ik U uit, U diep te doordringen van hetgeen deze gelukwenschen van de Konin gin en het daaruit blijkende vertrouwen van Hare Majesteit voor U allen beteekent. Zij moge U een aansporing zijn, om, voortgaande in verhoogde dienstbetrach- ting, in offervaardigheid en geestdrift te wedijveren. Aldus pal staande voor 's lands hoogste belangen, zult gij ook onder de ernstigste omstandigheden ten volle aan Uwe taak en roeping voldoen: het vormen van een hechte stutse om vorstenhuis en vaderland. Lang leve Hare Majesteit, onze geëerbie digde Koningin. Voorloopié 20 F.K, 58- machines besteld. Naar wij vernemen, heeft de Fransche luchtvaartministerie besloten tot aankoop van een serie van twintig Nederlandsche vliegtuigen, en wel van de nieuwste Koolhoven-jagers, type F,,K. 58. Deze jagers zuilen evenals de reeds door Koolhoven gebouwde machines van dit type worden uitgerust met motoren van 1100 pk, type Hispano 14 A.A., met welke motoren de F.KI. 58 tijdens proefvluchten op het Fransche vliegveld Villacoublay op 5200 meter hoogte een officieel geme ten horizontale snelheid van 483 ikm per uur haalde. De mogelijkheid is niet uitgesloten, dat de Fransche regeering na bevredigende resultaten met deze machines later tot aankoop van een grootere serie zal over gaan. In ieder- geval is echter ook deze aankoop een succes voor de Nederlandsche vliegtuigindustrie, want tot nog toe is de Fransche regeering slechts éénmaal tot bestelling van andere buitenlandsche vliegtuigen overgegaan, toen zij verleden jaar na ambtelijke overweging een serie van honderd Curtiss-jagers in de Veree- nigde Staten heeft besteldi. IN KRUIEND IJS BEKNELD GERAAKT Drie tankbooten loopen gevaar in elkaar gedrukt te worden De bemanning loopt over het ijs naar de kust. Drie tankbooten, t.w. de Leonide VII, ■de Leonide I en de Shell VI, gesleept door de sleepboot „Tina" van de Gebrs. Wage makers uit Groningen, hebben op onge veer zes kilometer W.N.W-. vein Hinde loopen op het IJsselmeer de reis moeten staken tengevolge van het kruiende ijs. Het convooi was Zondagmorgen om on geveer negen uur uit Stavoren vertrok ken met bestemming Kornwerderzand. Het zou de reis maken via een vaargeul, wel ke tijdens de vorstperiode door een ijsbre ker was opengehouden. Tevoren had men uit Stavoren Kornwerderzand opgebeld om te informeeren of de geul nog be vaarbaar was, waarop een bevestigend antwoord was ontvangen. Op ongeveer zes kilometer W.N.W. van Hindeloopen moesten de bootien de reis staken. Kort nadat de schepen gestopt waren, werd de stuurhut van de Leonide I door het kruiende ijs van het dek afge schoven. Ook onder de twee andere tank- booten begon het ijs op te schuiven en het gevaar was niet denkbeeldig dat de booten in elkaar gedrukt zouden worden. De be manning verliet hierop de schepen, sprong op het ijs en begaf zich aan boord van de sleepboot. Een kwartier nadien, om on geveer elf uur, achtte men den toestand op de sleepboot ook niet meer veilig, zoo dat men ook deze verliet. Alleen Ide be manning van de ,,Tina" zelve, bleef aan boord. De uit acht leden bestaande bemanning van de drie tankbooten, waaronder de vrouw van den kapitein van één der boo ten, aanvaardde loopend over het ijs den tocht naar Hindeloopen, waar zij anderhalf uur later aankwam. Een der opvarenden, die invalide was, heeft men door middel van een geïmproviseerde slee over het ijs vervoerd. Eenige bewoners van Hindeloopen zijn de opvarenden tegemoet geloopen, om hun een plaats aan te wijzen, waar zij goed aan land konden gaan. De „Tina" zal trachten alleen naar Sta voren terug te keeren. De drie tankers blijven in het ijs liggen. Hun toestand is zeer critiek, vooral van de Leonide I, die reeds vrij diep ligt en haast niet meer is te zien. Er bestaat groot gevaar dat de booten in elkaar gedrukt zullen worden. Indien het kruien van het ijs tijdig op houdt, zal de „Tina" zich weer naar de tankers begeven om ze vlot te sleeepnj. De Leonide I, metende 99 ton, was ge laden met 80,000 liter benzine, gasolie en petroleum, de Leonide VII, metende 181 ton was geladen met 20,000 liter petrole um en 40,000 liter waterballast en de Shell VI, metende 175 ton, had 30,000 liter wa terballast in. De Leonidebooten zijn eigendom van de firma J. Vroege te Alblasserdam en de Shellboot behoort toe aan de Koninklijke Petroleummaatschappij. VERLICHTING VAN MOTORRIJTUIGEN. Welke eischen gelden voor kop lampen Op het gebied van de wettelijke voor schriften, welke voor koplampen van auto mobielen en motorrijwielen gelden, heerscht zoowel bij de eigenaars als bij den handel verwarring. De A.N.W.B., B.B.N., K.N.A.C. en K.N.M.V. vestigen daarom de aandacht op het volgende: Volgens de thans reeds van kracht zijnde motor- en rijwielbeschikking moeten de lichtbundels van de koplampen bij zooge naamde dimverlichting (niet-verblindende verlichting) voldoen aan twee eischen: a. de bundel moet aan den bovenkant af gevlakt zijn, zoodat op een op 10 m afstand voor het motorrijtuig geplaatste verticale schijf een duidelijke grenslijn tusschen licht en donker te zien is; b. de richting van den bundel moet zoo zijn, dat deze grenslijn minstens 10 cm lager valt dan het midden van de koplamp zelf. Dit is dus eenvoudig een kwestie van af stelling van de lamp. Tal van lampen, vooral op motorrijtui gen van Franschen en Duitschen oorsprong, voldoen reeds aan den onder A. genoemden eisch. Daarnaast evenwel zijn vooral op Amerikaansche automobielen veel koplam pen in gebruik, waarbij van een duidelijke afscheiding tusschen licht en donker geen sprake is. De wel verkondigde meening, dat eigenaars van deze auto's zonder meer ge noodzaakt zijn, hetzij geheel nieuwe, zooge naamde inbouwreflectoren, hetzij zelfs com plete nieuwe lampen aan te schaffen, is in haar algemeenheid niet juist. Naar het den vier verkeersbonden uit proeven gebleken is, kunnen nl. tal van de bedoelde lampen aanmerkelijk verbeterd worden, eenvoudig door de er oorspronkelijk in aanwezige gloeilampen van het type met twee gloei- draden, te vervangen door zoogenaamde duplolampen, waarbij onder den voor het dimlicht bestemden gloeidraad een metalen napje aanwezig is, hetwelk de afvlakking van den bundel bewerkstelligt. Gaat men over tot aanschaf van nieuwe duplolampen, inbouwreflectoren of comple te koplampen, dan doet men goed exempla ren aan te schaffen, welke voorzien zijn van het merk „rijkskeur", teneinde ook in de toekomst voor moeilijkheden gevrijwaard te blijven. De aandacht wordt er nog op gevestigd dat motorrijtuigen, welke na 31 December 1938 hier te lande ingevoerd of gefabriceerd zijn, reeds direct van lampen met „rijks- keur" moeten zijn voorzien. TWEE VREEMDELINGEN PLEEGDEN DIEFSTALLEN. Een 23-jarige Duitscher en een 24-jarige Joego-slaaf werden in een groot magazijn te Den Haag op heeterdaad betrapt bij het stelen van een tabakspijp. Na aanhouding bleek, dat bieden geen papieren en boven dien geen geld hadden. Zij waren reeds eerder over de landsgrenzen geleid, en wel door de politie te Rotterdam. Op beide arrestanten werden verscheide ne voorwerpen aangetroffen, die afkomstig waren van diefstallen in Amsterdam en Rotterdam. Bovendien werden op den Duit scher enkele voorwerpen gevonden, waar van hjj beweerde ze verleden jaar van een hem onbekenden Pool te Karlsruhe te heb ben gekocht. Daar de politie aan deze ver klaring twjjfelt, verzoekt de commissaris van politie van den justitieelen dienst B te 's-Gravenhage bekend te worden gemaakt met- de herkomst van deze te zijne bureele (Alexanderplein 71) berustende voorwer pen, t.w.: 1. Een gouden heerenhorloge, met witte wijzerplaat en Arabische cijfers. In de bin- nenkast staat gegraveerd 1-11-02 en 1-5-15, voorts de firmanaam Antoine Frères en het nummer 8180. 2. Een gouden horlogeketting, lang 50 cm met platte gedraaide schakels. 3. Een oud rond gouden damesarmband horloge met zwart geribd bandje, welk hor loge voorzien is van een goudkleurige wij zerplaat met zwarte Arabische cijfers. In de binnenzijde van de kast staat het num mer -320716. BINNENSCHIP OP DE MAAS GEZONKEN. Vanmorgen voer op de Nieuwe Maas voor Rotterdam, ongeveer ter hoogte van de kaden van de Holland-Amerika-lijn de motorboot „Stad Leiden 3" van de firma v. d. Meer, metende ongeveer 20 tons, met een zwaren deklast, toen op een gegeven oogenblik die deklading ging werken, zoo dat de boot slagzij maakte. Waar er een vrij hooge golfslag stond, begon het scheep je hevig te stampen waardoor de deklading nog meer verschoof. Toen gebeurde het onvermijdelijke: de „Stad Leiden 3" kap seisde en begon onmiddellijk te zinken. Het toeval wilde, dat de schepvaart op dat punt vrij druk was, zoodat spoedige hulp in de nabijheid was, gealarmeerd door de noodsignalen van sleepbooten en sche pen, die het meest in de nabijheid voeren en het ongeval zagen aankomen. Het eerst was ter plaatse de motorboot „Maria", van de maatschappij „De Volhar ding", welk schip de twee opvarenden van het ongelukkige scheepje aan boord nam. Het voorschip was namelijk het eerst ge zonken en slechts het achterschip waarop twee menschen zich bevonden, stak nog boven water uit. Onmiddellijk daarna be reikten de sleepboot „Gouda" van P. Smit en een motorboot van de roei- en zeilver- eeniging „De Maas" de „Stad Leiden 3" en konden inderhaast nog eenige eigendom men van de opvarenden in veiligheid bren gen, o.a. hun rijwielen. Een kwartier na het ongeval hebben eenige sleepbooten getracht het scheepje de Maashaven in te sleepen, maar de eerste poging mislukte reeds, zoodat het schip ge heel zonk. Slechts de mast steekt nog boven water uit. Het scheepje ligt gevaarlijk voor de scheepvaart. De vereeniging van een man en een vrouw, voor hun leven verbonden, sa men levende in hun eigen thuis, bevat alles in zich om te weren, wat den man als man en de vrouw als vrouw kan ontadelen. DE HULP AAN KLEINE GRONDGEBRUIKERS. De hulpverleenïng aan kleine grond gebruikers wint ook in onze provincie veld. Waren er in het vorig jaar 45 gemeen ten, die zich er bij aangesloten hadden: voor het nieuwe jaar werd dit 51, terwijl Kloetinge geheel zelfstandig de hulp ver strekt. Slechts een paar gemeentebesturen too- nen zich onwillig. Men hoort wel eens beweren, dat de hulp verleening practisch niet veel beteekent, toch zijn het vorig jaar in onze provincie nog bijna 700 van deze menschen kunnen worden geholpen met steun in geld of in natura. De volgende gemeenten in Zeeland zijn nu aangesloten: Schouwen. Zieriksee, Oos- terland en Bruinisse. Toleji en Sint-Filipsland, Tolen, Oud-Vos- semeer, Sint-Annaland, Stavenisse, Sint- Maartensdijk, Seherpenisse en Poortvliet. Walcheren: Domburg, Westkapelle, Zou- telande, Biggekerke (nieuw), Koudekerke, Soeburg, Serooskerke, Oostkapelle, Grijps- kerke (nieuw) en Arnemuiden. Zuid-Beveland: Baarland, Driewegen, 's- Gravenpolder (nieuw), 's-Heer-Arendsker- ke (nieuw), 's-Heerenhoek, Heinkenszand, Hoedekenskerke, Kloetinge (zelfstandig), Kruiningen, Nisse, Ovezande, Wolfaartsdijk en Ierseke. Zeeuwsch-VlaanderenOostburg, Bier vliet, SluiS, Retranchement, Groede (nieuw) IJzendijke, Hontenisse, Vogelwaarde, Klin- ge, Grauw, Sint-Janssteen, Koewacht, Overslag, Zuiddorpe, Aksel, Zaamslag, Hoek en Filippine. <De Z.) HET 10'-JARIG BESTAAN VAN DE MUZIEK VEREENIGIN G „CRESCENDO". De groote zaal van St. Joris vulde zich Zaterdagavond met een groote schare be langstellenden, die den bonten avond, ter eere van het 10-jarig bestaan van de mu- ziek-vereeniging „Crescendo" kwamen me de vieren. De voorzitter, de heer W. F. Willems, kon allen vanaf het tooneel een harte lijk welkom toeroepen en dat in de eerste plaats den vertegenwoordigers van den Bond van Harmonie- en Fanfaregezelschap pen in Zeeland; van verschillende zuster verenigingen en vereenigingen, waarme de Crescendo, hetzij met, haar muziekaf- deeling, hetzij met haar tooneelafdeeling samenwerkt. Spr. richtte zich in hét bijzonder tot den heer J. Torbijn en zijn echtgenoote en daarna tot den heer A. Frenks en zijn echtgenoote en schetste, wat beide heeren, gesteund door de dames voor Crescendo hebben gedaan in -de afgeloopen tien jaar Als bewijs van waardeering voor dit al les bood spr. namens de vereeniging aan ieder hunner een blijvend souvenier aan. en aan de dames een bloemenhulde. De directeur, de heer P. C. J. de Graaf, sprak vervolgens namens de leden der vereeniging en wenschte het bestuur ge luk met het tweede lustrum, zulks onder aanbieding van een souvenir aan den voorzitter, wien hij speciaal dank bracht voor alles wat hij voor de vereeniging doet. De heer A. Mol, sprak bij ontstentenis van den voorzitter van den Bond van Harmonie- en Fanfaregezelschappen, en bracht Crescendo hulde voor alles wat het gepresteerd heeft op de concoursen, zulks onder aanbieding van een medaille als herinnering aan het jubileum. Namens Excelsior sprak de heer J. J. Laroes en wees er op, dat de verstand houding wel eens minder goed is geweest, maar thans gelukkig uitstekend is. Spr bood bloemen aan als bewijs van medele ven op dezen feestdag. Dit deden met toepasselijke woorden ook de heeren Romijn, namens „Oefening na den Arbeid", Lambermont namens „St. Caecilia", Vermeulen namens de tooneel- vereeniging Advedo en ten slotte de heer Paul namens de Middelburgsche Vacan-, tieschool, voor wier mooie doel Crescendo steeds gaarne medewerking verleent, wel ke spr. ook voor de toekomst in riep. De voorzitter heeft allen sprekers dank gebracht, ook voor de bloemstukken, waarbij er ook nog een werd gevoegd na mens het Pijperkorps Juliana;. Hierna gaf de voorzitter de leiding over aan den heer P. C. Buijs, den 'leider der tooneelafdeeling, die voor dezen avond waarop hij telkens als inleider naar vo ren trad, een programma had samenge steld, waarin de ontwikkeling der ver eeniging tot wat zij nu is, op duidelijke en goed bedachte wijze in tafereelen, sa menspraken, tooneelstukjes enz. naar vo ren kwam en dat besloten werd met een slot finale van de muziek- en een van de tooneelafdeeling. De voorz. bracht aan 't slot den hr. Buijs dank voor al hetgeen hij ook nu weer voor Crescendo heeft verricht en bood hem een enveloppe met inhoud en een mand bloe men aan. Een dansje besloot deze goede viering van het 10-jarig bestaan. DE BEVOLKING IN 1938. Vermindering met 72 personen De bevolking der gemeente Middelburg bestond op 1 Januari 1938 uit 8740 mannen en 9637 vrouwen, totaal 18377 personen. In 1938 vestigden zich in Middelburg 982 per sonen (446 mannen en 536 vrouwen), ge boren werden 285 personen (154 mannen en 131 vrouwen). De vermeerdering bestond derhalve uit 600 mannen en 667 vrouwen, totaal 1276 personen. Daarentegen vertrok ken uit Middelburg 1140 menschen (521 mannen en 619 vrouwen), terwijl in 1938 overleden 199 personen, (107 mannen en 92 vrouwen), in totaal dus 1339 personen. De totale vermindering bedroeg in het jaar 1938: 28 mannen en 44 vrouwen, totaal der halve 72 personen. Op 1 Januari 1939 be stond de bevolking te Middelburg uit 8712 mannen en 9593 vrouwen, samen 18305 personen. De minister van defensie heeft vrij stelling van den dienstplicht wegens kost winnerschap voorgoed verleend aan Antho- nius Koster, met ingang van 16 Maart 1936. Herstel, geen vernietiging van het laatste restje schoon! Men schrijft ons: IJzendijke, blijkens oude prenten eenmaal een merkwaardig voorbeeld van een ver sterkte gemeenschap en ruim een halve eeuw geleden nog in het bezit van enkele grachten en wallen, heeft ongeveer alles wat aan het oorspronkelijke stichtingsdoel herinnerde, opgeruimd. Daarbij is men zon der eenige piëteit, en zonder eenig besef van stedeschoon te werk gegaan. Vrijwel alle verdedigingswerken, door Parma be gonnen en door Prins Maurits uitgebreid, zijn in enkele tientallen jaren met den grond gelijk gemaakt. Op de voormalige wallen zijn huisjes gebouwd; waar water was, vindt men nu modderige wegen, aan geduid met den naam „boulevard". De markt en de binnenstraten van IJzen dijke, schoon ook reeds deerlijk verknoeid door wanstalige nieuwe geveltjes, duiden nog op het vroegere karakter der garni zoensplaats, maar aan den buitenkant is het stadje hopeloos verworden. Slechts één herinnering aan de oude sterke vesting is nog bijna in tact: het z.g. „Ravelijn", restant van een gedeelte der vroegere wal len. Ook dit wordt nu, als gemeld, met onder gang bedreigd. Het is n.l. in handen van een particulier, die tot voor kort het Ravelijn verhuurde voor het verbouwen van aardap pelen, kool en wat dies meer zij, maar die dezer dagen een stuk van zijn bezit heeft verkocht aan een inwoner van IJzendijke, die voornemens is een huis te bouwen. B. en W. van IJzendijke hebben dit bouwplan helaas geen moeilijkheden in den weg kun nen leggen, want op het Ravelijn, eigen dom van een particulier, rust geen bouw- verbod. Het plan om de laatste herinnering aan IJzendijke's glorietijd door bebouwing te ontsieren en het voor immer aan eventu- eele restauratie-plannen te onttrekken, viel ongeveer samen met het streven van een aantal instanties om te trachten de overge bleven bolwerken in den oorspronkelijken staat te doen brengen. Er is overleg ge pleegd met den minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen, met Ged. Sta ten van Zeeland, het Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen, de stichting „Menno van Coehoorn", de prov. Zeeuwsche ar- chaeologische commissie en de stichting: „Het Zeeuwsche landschap". Zoowel de mi nister als de andere instanties en vereeni gingen zijn het er over eens, dat IJzendijke de laatste resten van zijn verleden niet prijs mag geven. Naar wij vernemen hebben zij in beginsel reeds besloten tot het verleenen van bjjdragen, met behulp waarvan het Ravelijn gered zal kunnen worden. Dat wil zeggen: als de gemeenteraad medewerkt door het uitvaardigen van een bouwverbod, waardoor de tegenwoordige eigenaar der oude wallen mede zal kunnen worden be wogen zijn bezit tegen een redelijken prijs aan de gemeente af te staan. Slaagt men daarin, dan verkrijgt de ge meente, die al eigenaresse is van de aan grenzende terreinen, het eigendom van de gronden, die met behulp van het werkfonds in den vroegeren toestand kunnen worden gebracht. De gracht, die nu gevuld is met zand, zal worden uitgegraven; de wallen zullen op de oude hoogte worden gebracht; door doelmatige beplanting zal aan het te genwoordige stukje woestenij het aanzien worden gegeven van een brok verleden, dat ook in modern opzicht aantrekkelijk en be koorlijk zal werken. Want het Ravelijn is volgens deskundigen lang niet het minste van IJzendijke's voor malige vestingwerken. Aanvankelijk als een eilandje in de gracht gelegen, los van den wal, vormde het een zelfstandig onderdeel der fortificatie. De wal is wat weggezakt maar deze is te reconstrueeren, en als de gracht zal zijn uitgediept, is een volledig historisch verdedigingswerk van een genre waarvan in ons land nog maar twee of drie stuks te vinden zijn terug gewonnen. Ook om aesthetische redenen dient ge streefd te worden naar behoud van het Ra velijn. Voor wie van Noorden of Westen het stadje nadert, vormt de glooiing der groene wallen een weldadig, en ook uit landschappelijk oogpunt aantrekkelijk rust punt voor het oog, tusschen het vrije veld en de stedelijke bebouwing. Derhalve: op voor het behoud van Ijzen dijkes Ravelijn! Verwachting tot morgenavond: DE BILT: Aanvankelijk krachtige, later tot matig afnemende Z. tot Z.W. wind, aan vankelijk toenemende bewolking met kans op regen, later weer gedeeltelijk met wel licht enkele lichte regenbuitjes, iets min der zacht. UKKEL: Vrij sterke tot sterke wind uit Z.W. richtingen, betrokken tot vrij neve lige hemel, enkele opklaringen, plaatselijk tijdelijk regen of motregen, aanhoudend vrij zachte temperatuur met een nachtelijk mi nimum van 5 graden. Di. 10 Jan. Zon op: 8 h 09; onder: 16 h 06. Licht op: 16 h 36. Maan op: 22 h 54; onder: 10 h 02. L.K. 12 Jan. Hoog- en Laagwater te Vlissingen: Januari. Hoogwater. Laagwater. Maandag 9 3.21 15.57 10.13 22.16 Dinsdag 10 4.14 16.47 11.03 23.08 Woensdag 11 5.07 17.37 11.54 Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere 38 min. later. S springtij. Hoog- en Laagwater te Wemeldinge: Januari. Hoogwater. Laagwater. Maandag 9 5.27 17.55 11.10 23.26 Dinsdag 10 6.15 18.40 12.00 Woensdag 11 7.03 19.25 0.19 12.52 Wrijf deze aangename zalf op keel, borst en rug., 'Ze voorkomt dat de maag van streek raakt door inwendigemedicijnen. Geeft vlugger verlichting, omdat ze de verkoudheid recht- jstreeks bestrijdt. (Ingez. Med.) Reeds vroeg in den morgen wapperde he den van alle openbare gebouwen en ook van zeer véle huizen van particuliere onze nationale driekleur, ter eere van het 125- jarig jubileum van de Kustartiilerie, welke jubileum hier ter stede niet onopgemerkt voorbij zou gaan. Toen wij zoo tegen half.tien aan de Bom vrije Kazerne' kwamen', heerschte aldaar reeds een ongewone drukte en men kon het den militairen aanzien dat zij' reeds in feeststemming verkeerden. Vele bloemstuk ken werden aangedragen, w.o. van Burg. en Weth. van Vlissingen, Bond van Oud-onder officieren, Vlissingsche Burgerwacht, Poli- tietroepen, Marinecantine enz. enz., waar door de cantine weldra in een feestzaal werd veranderd. Nadat officieren, onderofficieren en man schappen zich aldaar hadden vereenigd, gaf de garnizoenscommandant, overste U. Haar man, het woord aan kapitein mr. v. d. Slik- ke voor het uitspreken van een jubileumre de, waarin hij schetste hoe op 9 Januari 1814 uit een reorganisatie van de weer macht het regiment kustartiilerie werd ge vormd. Spr. behandelde daarna het verle den, het heden en de toekomst. De Ned. Staat zou in zijn huidige democratischen vorm niet bestaan, wanneer niet Willem van Oranje had gestreden voor onze vrij heid en zelfstandigheid. Wat wij op dit moment bij het regiment kustartiilerie hebben is aldus spr., door onze voorgangers vaak met heel veel moeite gewrocht. Het heden beteekent voor de meesten onzer den dag van vandaag, waarop wij ons verheugen op het feest wat we vieren. Onze taak is het echter te streven naar een nog betere organisatie van ons wapen, omdat onze hoogste taak is in te staan voor de vrijheid van ons zoo geliefde Vaderland. Spr. uitte tenslotte de verwachting, dat, wanneer H. M. de. Koningin de kustartiile rie noodig heeft, Zij met vrucht een be roep daarop zal kunnen doen. Overste Haarman bracht dank aan ka pitein v. d. Slikke voor de wijze waarop deze het feest heeft geopend. Spr. deed een beroep op allen om zich kapitein v. d. Slik ke ais voorbeeld te stellen, dan is spr. er van overtuigd, dat alhier een keurkorps zal worden gevormd. Na het zingen van het Wilhelmus, besloot kapitein v. d. Slikke met een Leve de Ko ningin, leve het Regiment, waarna de sol daten spontaan aanhieven „leve de kapi tein". Namens de onderofficieren en manschap pen heeftiadjudant Uiterlinde het woord ge voerd en speciaal kapitein v. d. Slikke dank gebracht voor het zeer vele dat deze voor allen heeft gedaan. De bijzonder |oede geest bij de compagnie is een gevolg 'J van het menschelijk medeleven van den kapi tein. Namens allen bood spr. een fraaie vlag aan, die het symbool moet zijn van de eenheid van het regiment. Kapitein v. d. Slikke wees er op, dat de kustartiilerie niet het voorrecht heeft een vaandel te mogen bezitten en daarom was hij zoo verheugd met dit geschenk. Deze fraaie vlag zal bij de compagnie een waar devolle plaats blijven innemen. De voorzitter van de buurtverëeniging Groote Markt en omstreken dankte kapi tein v. d. Slikke voor de groote medewer king altijd van de kustartiilerie ondervon den. Spr. liet zijn gelukwenschen vergezeld gaan van een cadeau voor de tooneelafdee ling. Tegen half twaalf hadden zich op het stad huis vele autoriteiten verzameld, waaronder naast de garnizoenscommandant, overste Haarman, burgemeester en mevr. Van

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 1