MIDDELBURGSCHE COURANT (&GOESCHE COURANT Het Nieuwe Schip van de'„Zeeland" ZEELAND. BiNNEfHAND. De Eerste Kamer en het regeeringsbeleid. MIDDELBURG. Dagblad. Uitg. N.V. De Middelburgsche Crt. Sureaux; te MIDDELBURG: St. Pietersfr. 28, Telefoon Redactie 269, Administratie 139; te GOES: Turfkade Tel. 17. Postgiro 43255. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes f 2.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week abonnementen in Middelburg en Goes 18 ct. 6 JAN. 1939. EERSTE BLAD. 183e JAARG. Advertentiën 30 ct per regel, ingezonden mededeelingen 60 ct p. r. Bij contract lagen Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum f 2.10. „Kleine Advertenties", max. 6 regels, 75 cent, bij vooruitbetaling. „Brieven, of adres bureau v. d. blad" 10 ct extra. Bewijsnummers 5 ct„ ï.:-;sd De „Koningin Emma" wordt het snelste schip der Nederlandsche handelsvloot. Bijzondere voor zieningen tegen zeeziekte. Men schrijft ons: Nu het oogenblik nadert, dat het eerste der twee nieuwe schepen van de „Zeeland" dat den naam „Koningin Emma" zal dra gen, aan zijn element zal worden toever trouwd, zij hier iets meer verteld omtrent deze schepen, die niet alleen een aanwinst zullen zijn, voor de Stoomvaart Maatschap pij „Zeeland", maar ook voor de Neder landsche Handelsvloot. Het uiterlijk dezer mailbooten wordt an ders dan dat van de huidige stoomschepen, die met hun twee hooge schoor§teenen met den rood-wit-blauwen band, zoo'n ver trouwd beeld voor ons Zeeuwen zijn. In plaats van zwart zullen de nieuwe schepen een licht grijze kleur krijgen en in plaats van de twee hooge schoorsteenen zullen zij slechts één korten dikken schoorsteen heb ben, ook met den rood-wit-blauwen band. Het machinevermogen, dat in deze sche pen zal staan, is 12.500 pk en met hun snel heid van 23 knoopen, d.i. 42.5 km per uur, zullen zij de s n e 1ste sche pen van de Nederlandsche handelsvloot zijn.' Deze eer zal dus ontnomen worden aande huidige schepen van de Stoomvaart Maatschappij „Zeeland". Wat dit machinevermogen van 12.500 pk voor deze schepen van 4080 tonnen bruto inhoud (1 ton 2.83 ma) zeggen wil, blijkt wel het beste uit een vergelijking met b.v. het m.s. „Ruys", dat begin 1938 door de „De Schelde" voor de Koninklijke Paket- vaart Maatschappij werd afgeleverd. Dit motorschip meet ruim 14.000 B.R.T. dus bij na 3 X zoo veel als de nieuwe schepen van de „Zeeland", terwijl het machinevermogen van dit motorschip slechts 10800 pk be draagt, waarmede het een vaart van circa 17 knoopen zal kunnen loopen. Schepen voor den dagdienst. Ook het inwendige van de schepen, zoo wel uit een technisch oogpunt als wat. de in- deeltng betreft, zal in sterke mate afwijken van dat der huid'ge stoomschepen. Dit vindt niet zijn oorzaak in veranderde- in zichten sinds de stoomschepen werden ge bouwd. Deze werden oorspronkelijk voor den nachtdienst ontworpen en later toen de Stoomvaart Maatschappij „Zeeland" op een dagdienst overging, zoo veel mogelijk door verbouwing hieraan aangepast. De nieuwe motorschepen worden echter speciaal voor den dagdienst gebouwd. Als eerste eisch werd dan ook gesteld: ruime salons, met groote ramen, die een ongestoord uitzicht op de altijd mooie zee geven, daarnaast veel dekruimte, gedeeltelijk door ramen afgeslo ten, om ook bij slecht weer of koude het verblijf aan dek aangenaam te maken. Tegen de zeeziekte. Wanneer men op een schip, dat recht te gen de golven invaart, op het voorste puntje van het voorschip gaat staan, voelt men zich het eene oogenblik, als het voor schip een golf ontmoet, naar den golftop opgeheven, om het volgende oogenblik, als de top van de golf is gepasseerd, in het golfdal omlaag te gaan, hetgeen soms het gevoel van vallen kan benaderen. Het ach terschip maakt ondertusschen dezelfde be wegingen, doch in precies tegenoverge stelde richting; het is dus duidelijk, dat er een plaats op het schip moet zijn, een denk beeldige horizontale as, waar omheen het schip deze „Stamp" bewegingen maakt. Dit is inderdaad het geval en men heeft vast gesteld, dat deze denkbeeldige as op onge veer 2/3de van de lengte van het schip, van den voorsteven gerekend, ligt. Dit is bij het ontwerpen van de nieuwe schepen aanlei ding geweest, de salons op twee boven el kaar gelegen dekken als het ware om deze denkbeeldige as te groepeeren, zoodat de passagiers zich voornamelijk op dat gedeel te van het schip bevinden, dat de minste stampbewegingen maakt. Maar ook op andere wijze is er naar ge streefd het verblijf aan boord voor de pas sagiers zoo aangenaam mogelijk te maken. De voornaamste salons en promenadedek ken hebben n.l. een voor schepen van deze afmetingen, zeer groote hoogte n.l. 9 voet 6 duim, d.i. 2.90 m. Salons aan boord van schepen geven veelal door hun betrek kelijk geringe dekhoogte vooral bij minder gunstige weersomstandigheden, aan passa giers, die niet al te „zee-vast" zijn, den in druk van benauwdheid. Dat de hoogte hier bij een factor van overwegend belang is, behoeft geen nader betoog, en het mag dan ook verwacht worden dat dank zij de zor gen van de Maatschappij „Zeeland" bij de keuze van de plaats en de afmetingen van ae salons, aan velen, die tot nog toe een -emsje bÜ minder mooi weer een twijfel- uigei}oeSen vonden, thans de moge lijkheid geboden wordt de bekoring van een zeereisje, juist bij bewogen zee, ten volle te ondergaan. Voor hen, die ondanks deze voorzorgen vreezen toch hun tol aan Nep tunes te zullen moeten betalen, zijn - even eens op een zoo gunstig mogelijk in het schip gelegen plaats ruime zalen inge richt, waar zij zich kunnen terugtrekken. Deze rustzalen zijn voorzien van een groot aantal rustbedden, waarvan de passagiers, die daaraan behoefte gevoelen, gratis ge bruik kunnen maken. Slaapgelegenheid aan boord Hoewel de schepen speciaal voor den dag dienst worden gebouwd, wordt op lager gelegen dekken een aanzienlijk aantal hut ten gemaakt, die tegen betaling ter be schikking van de passagiers worden gesteld Deze hutten bieden tevens hun, die gebruik maken van de zeer goedkoope z.g. „twee- daagsche Retours", gelegenheid tot het aan boord overnachten te Harwich. Men kan op deze wijze gedurende het zomerseizoen met een, op een willekeurigen dag vertrekken de boot, den overtocht van Vlissingen naar Harwich maken, aan boord overnachten en den volgenden dag met hetzelfde schip we derom van Harwich naar Vlissingen terug varen. Uitgebreide veiligheidsmaatregelen. Naast zorgen voor het comfort van de passagiers heeft men alle hulpmiddelen der moderne techniek te baat genomen om de veiligheid van passagiers en opvarenden tot het hoogst bereikbare op te voeren. Van zelfsprekend is het schip in verschillende waterdichte compartimenten verdeeld. In dien echter door een ongelukkig toeval een van deze schepen precies op het scheidings schot tusschen twee waterdichte comparti menten zou worden aangevaren, waardoor dus twee aaneengrenzende compartimenten zouden volloopen, behoudt het nog voldoen de drijfvermogen om zinken te voorkomen. Deze waterdichte deuren kunnen met één handbeweging van de brug af gesloten worden. Zeer uitgebreid zijn de maatregelen ter bescherming tegen brandgevaar. In de eer ste plaats ligt door het geheele schip een brandbluschleiding met vele aftakkingen, waarop in de nabijheid opgeborgen brand slangen kunnen worden gekoppeld. Boven dien zijn alle compartimenten en verblijven, voorzien van de zgn. Sprinklers. Dit zijn watersproeiers, die tegen het plafond van de betreffende ruimte zijn aangebracht en die aangesloten zijn op een steeds onder druk staande waterleiding. De sproeier wordt dichtgehouden door een glazen, dub- bel-kegelvormig lichaampje, dat gevuld is met 'n gekleurde vloeistof. Zoodra zich nu in de betreffende ruimte warmte ontwikkelt, springt het glazen lichaampje en de water sproeier treedt automatisch in werking. Op het zelfde moment wordt, eveneens geheel automatisch, een pomp in werking gesteld, die voor voldoende druk in de leiding blijft zorgen, terwijl een alarmbel die in de ma chinekamer is opgesteld begint te luiden, zoodat het personeel aldaar direct verdere maatregelen kan nemen om den brand te blusschen. Doch niet alleen in de verblijven van pas sagiers en bemanning, maar ook in de laad ruimen kan brand ontstaan. Zoodra dit het geval zou zijn, wordt do.or een verklikker toestel, dat op de brug is opgesteld, aange geven in welk laadruim de brand is uitge broken en ook op de brug kan dan direct de CO2 bluschinstallatie voor het betreffend ruim in werking worden gesteld. Het zou ons te ver voeren, alle interes sante installaties waarmede de schepen worden uitgerust, hier te behandelen, doch een uitzondering zij gemaakt voor een van de moderne hulpmiddelen bij de navigatie, n.l. het echolood. Hierbij wordt een langs electrischen weg teweeggebrachte geluids trilling van den bodem van het schip uitge zonden; en uit het tijdsverloop tusschen het uitzenden van dit signaal en het weer opvangen van de door den zeebodem terug gekaatste echo, kan de diepte van het vaar water worden afgeleid. Het afleestoestel be vindt zich op de brug en hierop kan men hetzij de diepte die op een bepaald moment wordt geconstateerd direct aflezen, hetzij een rol papier in werking stellen, waarop de diepte wordt geregistreerd, zoodat men een lijn op dit papier verkrijgt, die een getrouwe copie is van het verloop van den zeebodem. Dat dit toestel bij de novigatie van onschatbare waarde kan zijn, is duide lijk indien men bijv. bedenkt dat wanneer mist de eventueel binnen gezichtsafstand liggende kust, lichtschepen en betonning aan het oog onttrekt, het echolood de mo gelijkheid biedt de plaats waar het schip zich bevindt, vast te stellen. MANSCHAPPEN DER K. R. TE VLISSINGEN SCHEEP GEGAAN. Met het s.s. „Soemba" van de Mij. „Ne derland" zijn hedenmiddag 79 manschappen van de Koloniale Reserve te Nijmegen uit de haven van Vlissingen naar Indië ver trokken. Het is de eerste maal, dat de zeereis van militairen voor Indië te Vlissingen aan vangt. In het leven is altijd ruimte voor goede daden. Zij, die er voor zich geen te doen vinden, zijn luiaards, lafaards, of menschen, die het leven niet hegrij pen. Critiek op het kabinet en zijn samenstelling. Aan het voorloopig cerslag van de Eer ste Kamer omtrent de algemeene beschou wingen over de rijksbegrooting voor het dienstjaar 1939 ontleenen wij: Bij den aanvang van deze beschouwin gen werd allereerst een woord gewijd aan de veertigjarige regeering van de Konin gin, bij de geestelijk^ herdenking waarvan ons volk in al z:jn lagen m treilende een dracht en geestdrift heeft getuigd. Ettelijke leden wapen van meening, dat er, nu dit kabinet zijn tweede bewindsjaar is ingetreden, alleszins aanleiding bestaat om, aan de hand van de tot dusver bereik te resultaten, een bespreking te wijden aan de doeltreffendheid der beginselen, waar op het heet te steunen, en aan de gegrond heid van de redenen, die ten vorigen jare er toe hebben geleid het samen te stellen gelijk is geschied. Zij verklaarden echter, zulks niet met opgewektheid te kunnen doen, omdat huns inziens noch in het tot nog toe door het kabinet volbrach te werk, noch in de tweede, onder dit be wind uitgesproken, Troonrede, noch in de, deze begeleidende, Millioenennota veel is om te roemen op het speciale karakter, dat dit ministerie zou kenmerken en waar uit zgn bijzondere werkdadigheid zou moe ten voortvloeien. Te dezen aanzien moet, zoo spraken de hier aan het woord zijnde leden, zekere armoede worden geconstateerd. Uit niets is gebleken, dat de smallere basis, waar op het kabinet in tegenstelling met de beide ministeries, die het vóór gingen - steunt, het meer regeerkracht en meer ho mogeniteit, dan dien beiden eigen was, verleent, en al evenmin, dat het maatre gelen kan of zal treffen, welke het bij zondere, bij deszelfs totstandkoming er aan gehechte, karakter aan den dag zul len doen treden. De moeilijkheden, waarvoor dit kabinet zich ziet geplaatst, zijn, dus werd betoogd, niet geringer in omvkng en in beteekenis dan die, waaronder het vorige ministerie heeft gewerkt. Nog vragen, als toen, pro blemen als de verhooging van 's lands wel vaart, de vermindering van de werkloos heid en de saneering van de algemeene geldmiddelen, om oplossing. Daarbij zijn gekomen de zorgwekkende buitenlandsche spanningen, ten gevolge waarvan ons land in veel meer geïsoleerde positie dan voorheen is komen te staan, en vergt zijn handhaving als zelfstandige en koloniale mogendheid gestadige,- steeds grootere aandacht. Die positie gaat ge paard met veel grootere onrust en onze kerheid in de betrekkingen tusschen de volkéren onderling, hetgeen noopt tot het doen van steeds hoogere uitgaven en het brengen van veel meer offers op het stuk der defensie dan in 1933, toen dr. Colijn zjjn eerste crisiskabinet formeerde, was te voorzien. En daarbij komt ten slotte nog, dat dui zenden medemenschen, vein huis en haard verjaagd, van" goed en bestaanszekerheid beroofd, ten onzent een schuilplaats vra gen. Dit verzwaart de taak van de Ne derlandsche volksgemeenschap opnieuw en vereischt van haar andermaal offers. Gesteld voor de oplossing van zulke moei lijkheden, mag het kabinet en mogen de daarmede verwante partijen zich afvragen, of zij' voor het land verantwoord blijven door te volharden in de houding, in 1937 aangenomen. Naar het oordeel van deze leden had, gelet op de aangehaalde feiten, een kabi net op anderen grondslag moeten optre den, en wel zoodanigen, dat op het gebied van bevordering van de welvaart, bestrij ding van de werkloosheid en saneering van de algemeene geldmiddelen homogeniteit zou zijn gewaarborgd. Die homogeniteit nu ontbreekt in het huidige kabinet. Andere leden sloten zich aan bij de hierboven weergegeven opmerkingen naar aanleiding van het speciale karakter van dit kabinet. De kabinetsformatie moest, dus betoogden zij, leiden tot noodelooze splitsing, tot vertroebeling van de poli tieke vraagstukken, tot wrevel in die kringen, welke zich zien uitgesloten van die groepen, die worden geacht de chris telijke levensbeschouwing aan te hangen. •Bovendien had huns inziens de gevolgde methode tot resultaat, dat geoefende krachten van het landsbewind werden uitgesloten en dat niet geoefende in haar plaats werden^gesteld; dit alles om te vol doen aan de formule, welke van realiteits besef was gespeend. Op meer dan één belangrijk stuk van regeeringsbeleid gaf, paar het oordeel dezer leden, het optreden van het mini sterie gegronde reden tot bezorgdheid. De protectionistische koers van het ka binet werd als in strijd met het verleden van den voorzitter van den raad van mi nisters en indruischend tegen 's lands be lang veroordeeld. Wat de werkloosheidsbestrijding betreft, wijdt het kabinet te weinig aandacht aan de zoogenaamde arbeidsspreiding. Voorts achtten deze leden vermindering van de leerlingenschaal een dringenden eisch, welks vervulling aan de volkskracht ten goede moet komen Voorstanders aan het woord. Verscheidene leden konden zich met de geuite critiek niet vereenigen. Na de uitvoerige behandeling van de- kabinetsformatie bij het vorige begroo- tingsdebat achtten zij een nieuwe discus sie over dit twistpunt overbodig. Noch tans wenschten zij, nu anderen opnieuw in een beschouwing daaromtrent waren getreaen, andermaal te verklaren, dat de huidige samenstelling van de regeering hun volkomen instemming had. De regeering heeft, dit stelden zij voor op, niet slechts .te zorgen voor de stoffe lijke belangen. Daarboven staat, dus be toogden zij, de zorg voor de geestelijke waarden. Met het oog hierop hadden zij meer vertrouwen in een kabinet dat zijn grondslag vindt in het positieve christen dom dan in een ministerie, dat op andere basis rust. Of in de toekomst een breedere basis wederom aanvaardbaar zou zijn, zal, dus werd betoogd, te zijner tijd kunnen blij ken, Ook enkele andere leden legden den na druk op het belang van de sfeer, waarin het kabinet werkt, en van het bezien van een gemeenschappelijke taak uit denzelf den gezichtshoek. Weer andere .leden betoogden, dat er in ons volk nog een meerderheid aanwe zig is, die instemt met regeeren op posi tief christelijken grondslag. Zoo nu op grond daarvan specifiek positief christelij ke maatregelen aan andersdenkenden wor den opgelegd, keurt de oppositie dit af. Blijven zulke maatregelen achterwege, dan volgt evenzeer afkeuring. Wel wachte zich, zoo betoogden de hier aan het woord zijnde leden, de regeering, nu de loop der omstandigheden toeneming van het aantal machtigingswetten nood zakelijk maakt, voor machtsoverschrijding houde zij zich strikt aan'de grenzen, door wet en grondwet aan hare bevoegdheden gesteld en eerbiedige zij vooral het bud getrecht van de Staten-Generaal. MINISTER DE WILDE 60 JAAR, Morgen hoopt mr. J. A. de Wilde, mi nister van financiën, zijn zestigsten ver jaardag te vieren. Mr. Jacob Adriaan de Wilde werd 7 Ja nuari 1879 te G o e s geboren. Na zijn gym nasiale studies te 's-Gravenhage, studeerde hij aan de vrije universiteit tot aan zijn can- didaats-examen in de klassieke Ietteren. Na het candidaatsexamen te hebben afgelegd, wijdde hij zich aan de juridische studie en promoveerde in 1905 aan de gemeentelijke universiteit te Amsterdam. Van 1905 tot 1918 was hp als advocaat-procureur geves tigd te Goes. In laatstgenoemd jaar vestig de hij zich als zoodanig te 's-Gravenhage. Sedert 17 September 1918 is hij lid van de Tweede Kamer. Van 1919 tot 1923 was hij te 's-Gravenhage wethouder van financiën en van 1923 tot 1931 wethouder van finan ciën en bedrijven, van 1926 tot 1933 was hij voorzitter van den raad van beheer van het gemengde bedrijf der Haagsche Tramweg Maatschappij. Bij zijn aftreden als wethouder heeft burgemeester Bosch Ridder van Rosenthal zeer waardeerende woorden aan den schei denden wethouder gewijd, waarbij de bur gemeester liet uitkomen, dat mr. De Wilde steeds het beginsel „geen uitgaven zonder dekking" heeft hooggehouden. Groote be langstelling had mr. De Wilde ook voor de semi-gemeentelijke bedrijven en instellin gen. Geestverwant en tegenstander hebben mr. De Wilde's groote bekwaamheid als fi nancier en stadsbestuurder eenstemmig er kend. De heer De Wilde was vice-voorzitter van het centraal comité der anti-revolution- naire partij en voorzitter van de rijkscom missie van advies voor werkverruiming. Mr. De Wilde, die thans de portefeuille van financiën beheert, was in het kabinet - Colijn van 1933 minister van binnenland- sche zaken. In 1936 is hij lid en voorzitter geworden van de staatscommissie voor de jongste grondwetsherziening, welke hij verdedigd heeft bij de eerste lezing in de Staten-Ge neraal. Minister De Wilde staat bekend als een minister, die weet wat hij wil en in de Staten-Generaal heeft hij om zijn vurigen en toch gemoedeljjken betoogtrant steeds het oor der Kamerleden. Zijn reputatie als solide behoeder der overheidsfinanciën verloochent hij ook in zijn tegenwoordige functie niet. DE PRIJSVRAAG „DE RONDE DOOR NEDERLAND". Te 's Gravenhage is ten overstaan van notaris Van Lier de trekking gehouden van de prijzen voor de prijsvraag „De Ronde door Nederland", die in December in alle bladen is verschenen. De hodfdprijs ter waarde van 100, uit geloofd door Prinses Juliana, is ten deel gevallen aan: J. Veenendaal, te Amster dam-Oost. De tweede prijs, een Philips-radio met automatische drukknopafstemming viel ten deel aan: A. van der Voet, Sassenheim. TOESTAND IN FRUITHANDEL CRITIEK GEACHT. Een adres aan den minister. De bond van Nederlandsche grossiers in versche zuidvruchten en aanverwante arti kelen heeft een telegram gezonden aan den minister van economische zaken, waarin hij er de aandacht van den minister op vestigt, dat op Dinsdag 3 Jan. 1939, in veiling te Goes, de grootste veiling van Nederland, zijn aangeboden ten hoogste 400 kisten ap pelen, met prijzen voor goudreinetten A 38 cents per kg, B 36 cents per kg, C 32 cents per kg, bellefleur minste kwaliteit 24 cents per kg. De toestand voor fruithandelaren wordt critiek genoemd en den minister wordt nogmaals verzocht, grooteren invoer van appelen mogelijk te maken door onmiddel lijke verlaging van de monopolieheffing. 'j «/-' a WEERBERICHT. Verwachting tot morgenavond: DE BELT: Meest matige N.W. tot W. of Z.W. wind, gedeeltelijk bewolkt, mogelijk noch lichte sneeuwbuitjes, lichte dooi over dag. Des nachts temperatuur om het vries punt. UKKEL: Matige wind uit Z.W. tot W. richtingen, het weer blijft mistig met een nachtelijk temperatuursminimum van 4 graden. Za. 7 Jan. Zon op: 8 h 10; onder: 16 h 02. Licht op: 16 h 32. Maan op: 18 h 51; onder: 8 h 39. L.K. 12 Jan. Hoog- en Laagwater te Vlissingen: Januari. Hoogwater. Laagwater. Vrijdag 6 1.02 13.30 7.45 20.03 Zaterdag 7 1.50 14.18 8.34 20.47 Zondag 8S 2.35 15.06 9.24 21.32 Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere 38 min. later. S springtij. Hoog- en Laagwater te Wemeldinge: Januari. Hoogwater. Laagwater. Vrijdag 6 3.05 15.29 8.42 21.04 Zaterdag 7 3.54 16.18 9.30 21.50 Zondag 8S 4.42 17.07 10.20 22.38 Provinciale Staten. De heer C. Sonke te Sint-Maartensdijk heeft aan het bestuur van de Cen trale A.R. Kiesvereeniging Tolen doen we ten, dat hij zich niet opnieuw voor een can- d'datuur beschikbaar stelt, Besmettelijke ziekten. In de week van 25 tot en met 31 Decem ber kwamen in onze provincie twee geval len van besmettelijke ziekten voor, nl. één geval van febris typhoïdea te Sint-Maar tensdijk en één geval van roodvonk te Soe- burg. De Dempo van kaas. In het jongste nummer van het tijdschrift „de Banketbakkerij" komen een tweetal foto's voor van werkstukken, die de firma A. van der Mijle en Zoon alhier heeft ver vaardigd voor het feest ter gelegenheid van het zilveren jubileum van den heer P. W. M. Hoegen van Hoogelande bij de rubber maatschappijen. Het eene^is een stuk, zooals deze firma er meer niaakt, van marsepijn, chocolade enz. en is een symbolische voorstelling van de Indische Cultures. Het tweede is er echter een van wel zeer bijzonderen aard, het is namelijk het mo torschip „Dempo" van den Rotterdamschen Lloyd, waarmede, de jubilaris binnenkort naar Indië vertrekt, geheel uitgesneden uit een groote kaas en vormde bij het feest het middenstuk van een kaasschotel. De redactie'van genoemd tijdschrift brengt hulde aan den vervaardiger voor dit nieuwe idee en thans mocht de firma een verzoek ontvangen van Het Zuivelbureau om een foto van dit kaaswerkstuk te wil len toezenden, opdat deze zal kunnen die nen bij de propaganda voor het gebruik van Nederlandsche kaas in gerechten en als dessert. Met toestemming van den heer Hoegeil zal aan het verzoek worden voldaan, en zoo zal dit werk van de Middelburgsche firma, dat wij in natura konden bewonderen, een stoot kunnen worden voor een nieuw ge bruik van onze kaas. INSTANDHOUDING CENTRALE 7e KLASSE-SCHOOL. Het aantal leerlingen van de centrale 7e klasse-school op de drie beslissende teldata in 1938 bedroeg resp. 54, 50, en 47. Volgens de wet moet de Raad nu vóór 1 Febr. tot opheffing dier school besluiten, omdat het aantal leerlingen minder dan 50 bedraagt. De school kan echter tot Augustus van dit jaar worden in stand gehouden. Het be sluit tot opheffing behoeft niet genomen te worden, indien ingevolge art. 19 der wet de instandhouding van de school wordt ge vorderd. B. en W. meenden, dat er alle re den is een besluit tot instandhouding te ne men. In gevolge het Kon. besluit van 3 Aug. 1928 mag aan de openbare scholen voor gewoon l.o. te Middelburg tot weder opzegging het zevende leerjaar ontbreken. In verband hiermede tellen de scholen A» C en J„ elk zes leerjaren en zijn de voor het 7e leerjaar bestemde kinderen onder gebracht in de centrale 7e klasse-school. Zou laatstbedoelde school zonder meer wor den opgeheven, dan zou aan den wettelijken eisch, dat er voldoende lager onderwijs moet worden gegeven in een genoegzaam aantal scholen, niet zijn voldaan. De mogelijkheid bestaat wel de leerlingen der centrale 7e klasse-school onder te brengen bij een der andere openbare scholen, doch het onder wijs zou daarvan zoodanig te lijden hebben, dat er niet meer van „voldoend" lager on derwijs zou gesproken kunnen worden. Bo vendien draagt het onderwijs in de centrale 7e klasse-school een bijzonder karakter, dat ook erkenning heeft gevonden door de opneming in de L.O. wet van een afzon derlijke gunstige leerlingenschaal voor zg. kopscholen, hierin bestaande, dat reeds bij een leerlingenschaal boven 30 een 2e leer kracht wordt vergoed. Genoemd karakter kan veel beter tot uiting komen bij samenvoeging van alle voor het 7e leerjaar bestemde leerlingen der openbare lagere gemeente scholen, zoo als thans, dan wanneer deze leerlingen in het oorspronkelijk schoolverband blijven of samengevoegd worden tot één klasse van een der bestaande scholen voor gewoon l.o. Ook mag niet uit het oog worden verlo-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1939 | | pagina 1