MIDDELBURGSCHE COURANT
(&GOESCHE COURANT
Het Nieuwe Schip van de'„Zeeland"
ZEELAND.
BiNNEfHAND.
De Eerste Kamer en het
regeeringsbeleid.
MIDDELBURG.
Dagblad. Uitg. N.V. De Middelburgsche Crt.
Sureaux; te MIDDELBURG: St. Pietersfr. 28,
Telefoon Redactie 269, Administratie 139;
te GOES: Turfkade Tel. 17. Postgiro 43255.
Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes
f 2.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week
abonnementen in Middelburg en Goes 18 ct.
6 JAN. 1939. EERSTE BLAD. 183e JAARG.
Advertentiën 30 ct per regel, ingezonden
mededeelingen 60 ct p. r. Bij contract lagen
Tarief op aanvraag. Familieberichten en
dankbetuigingen minimum f 2.10. „Kleine
Advertenties", max. 6 regels, 75 cent, bij
vooruitbetaling. „Brieven, of adres bureau
v. d. blad" 10 ct extra. Bewijsnummers 5 ct„
ï.:-;sd
De „Koningin Emma" wordt het
snelste schip der Nederlandsche
handelsvloot. Bijzondere voor
zieningen tegen zeeziekte.
Men schrijft ons:
Nu het oogenblik nadert, dat het eerste
der twee nieuwe schepen van de „Zeeland"
dat den naam „Koningin Emma" zal dra
gen, aan zijn element zal worden toever
trouwd, zij hier iets meer verteld omtrent
deze schepen, die niet alleen een aanwinst
zullen zijn, voor de Stoomvaart Maatschap
pij „Zeeland", maar ook voor de Neder
landsche Handelsvloot.
Het uiterlijk dezer mailbooten wordt an
ders dan dat van de huidige stoomschepen,
die met hun twee hooge schoor§teenen met
den rood-wit-blauwen band, zoo'n ver
trouwd beeld voor ons Zeeuwen zijn. In
plaats van zwart zullen de nieuwe schepen
een licht grijze kleur krijgen en in plaats
van de twee hooge schoorsteenen zullen zij
slechts één korten dikken schoorsteen heb
ben, ook met den rood-wit-blauwen band.
Het machinevermogen, dat in deze sche
pen zal staan, is 12.500 pk en met hun snel
heid van 23 knoopen, d.i. 42.5 km per uur,
zullen zij de s n e 1ste sche
pen van de Nederlandsche
handelsvloot zijn.' Deze eer zal
dus ontnomen worden aande huidige
schepen van de Stoomvaart Maatschappij
„Zeeland".
Wat dit machinevermogen van 12.500 pk
voor deze schepen van 4080 tonnen bruto
inhoud (1 ton 2.83 ma) zeggen wil, blijkt
wel het beste uit een vergelijking met b.v.
het m.s. „Ruys", dat begin 1938 door de
„De Schelde" voor de Koninklijke Paket-
vaart Maatschappij werd afgeleverd. Dit
motorschip meet ruim 14.000 B.R.T. dus bij
na 3 X zoo veel als de nieuwe schepen van
de „Zeeland", terwijl het machinevermogen
van dit motorschip slechts 10800 pk be
draagt, waarmede het een vaart van circa
17 knoopen zal kunnen loopen.
Schepen voor den dagdienst.
Ook het inwendige van de schepen, zoo
wel uit een technisch oogpunt als wat. de in-
deeltng betreft, zal in sterke mate afwijken
van dat der huid'ge stoomschepen. Dit
vindt niet zijn oorzaak in veranderde- in
zichten sinds de stoomschepen werden ge
bouwd. Deze werden oorspronkelijk voor
den nachtdienst ontworpen en later toen de
Stoomvaart Maatschappij „Zeeland" op een
dagdienst overging, zoo veel mogelijk door
verbouwing hieraan aangepast. De nieuwe
motorschepen worden echter speciaal voor
den dagdienst gebouwd. Als eerste eisch
werd dan ook gesteld: ruime salons, met
groote ramen, die een ongestoord uitzicht
op de altijd mooie zee geven, daarnaast veel
dekruimte, gedeeltelijk door ramen afgeslo
ten, om ook bij slecht weer of koude het
verblijf aan dek aangenaam te maken.
Tegen de zeeziekte.
Wanneer men op een schip, dat recht te
gen de golven invaart, op het voorste
puntje van het voorschip gaat staan, voelt
men zich het eene oogenblik, als het voor
schip een golf ontmoet, naar den golftop
opgeheven, om het volgende oogenblik, als
de top van de golf is gepasseerd, in het
golfdal omlaag te gaan, hetgeen soms het
gevoel van vallen kan benaderen. Het ach
terschip maakt ondertusschen dezelfde be
wegingen, doch in precies tegenoverge
stelde richting; het is dus duidelijk, dat er
een plaats op het schip moet zijn, een denk
beeldige horizontale as, waar omheen het
schip deze „Stamp" bewegingen maakt. Dit
is inderdaad het geval en men heeft vast
gesteld, dat deze denkbeeldige as op onge
veer 2/3de van de lengte van het schip, van
den voorsteven gerekend, ligt. Dit is bij het
ontwerpen van de nieuwe schepen aanlei
ding geweest, de salons op twee boven el
kaar gelegen dekken als het ware om deze
denkbeeldige as te groepeeren, zoodat de
passagiers zich voornamelijk op dat gedeel
te van het schip bevinden, dat de minste
stampbewegingen maakt.
Maar ook op andere wijze is er naar ge
streefd het verblijf aan boord voor de pas
sagiers zoo aangenaam mogelijk te maken.
De voornaamste salons en promenadedek
ken hebben n.l. een voor schepen van deze
afmetingen, zeer groote hoogte n.l. 9 voet
6 duim, d.i. 2.90 m. Salons aan boord
van schepen geven veelal door hun betrek
kelijk geringe dekhoogte vooral bij minder
gunstige weersomstandigheden, aan passa
giers, die niet al te „zee-vast" zijn, den in
druk van benauwdheid. Dat de hoogte hier
bij een factor van overwegend belang is,
behoeft geen nader betoog, en het mag dan
ook verwacht worden dat dank zij de zor
gen van de Maatschappij „Zeeland" bij de
keuze van de plaats en de afmetingen van
ae salons, aan velen, die tot nog toe een
-emsje bÜ minder mooi weer een twijfel-
uigei}oeSen vonden, thans de moge
lijkheid geboden wordt de bekoring van een
zeereisje, juist bij bewogen zee, ten volle
te ondergaan. Voor hen, die ondanks deze
voorzorgen vreezen toch hun tol aan Nep
tunes te zullen moeten betalen, zijn - even
eens op een zoo gunstig mogelijk in het
schip gelegen plaats ruime zalen inge
richt, waar zij zich kunnen terugtrekken.
Deze rustzalen zijn voorzien van een groot
aantal rustbedden, waarvan de passagiers,
die daaraan behoefte gevoelen, gratis ge
bruik kunnen maken.
Slaapgelegenheid aan boord
Hoewel de schepen speciaal voor den dag
dienst worden gebouwd, wordt op lager
gelegen dekken een aanzienlijk aantal hut
ten gemaakt, die tegen betaling ter be
schikking van de passagiers worden gesteld
Deze hutten bieden tevens hun, die gebruik
maken van de zeer goedkoope z.g. „twee-
daagsche Retours", gelegenheid tot het aan
boord overnachten te Harwich. Men kan op
deze wijze gedurende het zomerseizoen met
een, op een willekeurigen dag vertrekken
de boot, den overtocht van Vlissingen naar
Harwich maken, aan boord overnachten en
den volgenden dag met hetzelfde schip we
derom van Harwich naar Vlissingen terug
varen.
Uitgebreide veiligheidsmaatregelen.
Naast zorgen voor het comfort van de
passagiers heeft men alle hulpmiddelen der
moderne techniek te baat genomen om de
veiligheid van passagiers en opvarenden
tot het hoogst bereikbare op te voeren. Van
zelfsprekend is het schip in verschillende
waterdichte compartimenten verdeeld. In
dien echter door een ongelukkig toeval een
van deze schepen precies op het scheidings
schot tusschen twee waterdichte comparti
menten zou worden aangevaren, waardoor
dus twee aaneengrenzende compartimenten
zouden volloopen, behoudt het nog voldoen
de drijfvermogen om zinken te voorkomen.
Deze waterdichte deuren kunnen met één
handbeweging van de brug af gesloten
worden.
Zeer uitgebreid zijn de maatregelen ter
bescherming tegen brandgevaar. In de eer
ste plaats ligt door het geheele schip een
brandbluschleiding met vele aftakkingen,
waarop in de nabijheid opgeborgen brand
slangen kunnen worden gekoppeld. Boven
dien zijn alle compartimenten en verblijven,
voorzien van de zgn. Sprinklers. Dit zijn
watersproeiers, die tegen het plafond van
de betreffende ruimte zijn aangebracht en
die aangesloten zijn op een steeds onder
druk staande waterleiding. De sproeier
wordt dichtgehouden door een glazen, dub-
bel-kegelvormig lichaampje, dat gevuld is
met 'n gekleurde vloeistof. Zoodra zich nu in
de betreffende ruimte warmte ontwikkelt,
springt het glazen lichaampje en de water
sproeier treedt automatisch in werking. Op
het zelfde moment wordt, eveneens geheel
automatisch, een pomp in werking gesteld,
die voor voldoende druk in de leiding blijft
zorgen, terwijl een alarmbel die in de ma
chinekamer is opgesteld begint te luiden,
zoodat het personeel aldaar direct verdere
maatregelen kan nemen om den brand te
blusschen.
Doch niet alleen in de verblijven van pas
sagiers en bemanning, maar ook in de laad
ruimen kan brand ontstaan. Zoodra dit het
geval zou zijn, wordt do.or een verklikker
toestel, dat op de brug is opgesteld, aange
geven in welk laadruim de brand is uitge
broken en ook op de brug kan dan direct
de CO2 bluschinstallatie voor het betreffend
ruim in werking worden gesteld.
Het zou ons te ver voeren, alle interes
sante installaties waarmede de schepen
worden uitgerust, hier te behandelen, doch
een uitzondering zij gemaakt voor een van
de moderne hulpmiddelen bij de navigatie,
n.l. het echolood. Hierbij wordt een langs
electrischen weg teweeggebrachte geluids
trilling van den bodem van het schip uitge
zonden; en uit het tijdsverloop tusschen
het uitzenden van dit signaal en het weer
opvangen van de door den zeebodem terug
gekaatste echo, kan de diepte van het vaar
water worden afgeleid. Het afleestoestel be
vindt zich op de brug en hierop kan men
hetzij de diepte die op een bepaald moment
wordt geconstateerd direct aflezen, hetzij
een rol papier in werking stellen, waarop
de diepte wordt geregistreerd, zoodat men
een lijn op dit papier verkrijgt, die een
getrouwe copie is van het verloop van den
zeebodem. Dat dit toestel bij de novigatie
van onschatbare waarde kan zijn, is duide
lijk indien men bijv. bedenkt dat wanneer
mist de eventueel binnen gezichtsafstand
liggende kust, lichtschepen en betonning
aan het oog onttrekt, het echolood de mo
gelijkheid biedt de plaats waar het schip
zich bevindt, vast te stellen.
MANSCHAPPEN DER K. R. TE
VLISSINGEN SCHEEP GEGAAN.
Met het s.s. „Soemba" van de Mij. „Ne
derland" zijn hedenmiddag 79 manschappen
van de Koloniale Reserve te Nijmegen uit
de haven van Vlissingen naar Indië ver
trokken.
Het is de eerste maal, dat de zeereis van
militairen voor Indië te Vlissingen aan
vangt.
In het leven is altijd ruimte voor
goede daden. Zij, die er voor zich geen
te doen vinden, zijn luiaards, lafaards,
of menschen, die het leven niet hegrij
pen.
Critiek op het kabinet en
zijn samenstelling.
Aan het voorloopig cerslag van de Eer
ste Kamer omtrent de algemeene beschou
wingen over de rijksbegrooting voor het
dienstjaar 1939 ontleenen wij:
Bij den aanvang van deze beschouwin
gen werd allereerst een woord gewijd aan
de veertigjarige regeering van de Konin
gin, bij de geestelijk^ herdenking waarvan
ons volk in al z:jn lagen m treilende een
dracht en geestdrift heeft getuigd.
Ettelijke leden wapen van meening, dat
er, nu dit kabinet zijn tweede bewindsjaar
is ingetreden, alleszins aanleiding bestaat
om, aan de hand van de tot dusver bereik
te resultaten, een bespreking te wijden aan
de doeltreffendheid der beginselen, waar
op het heet te steunen, en aan de gegrond
heid van de redenen, die ten vorigen
jare er toe hebben geleid het samen te
stellen gelijk is geschied. Zij verklaarden
echter, zulks niet met opgewektheid te
kunnen doen, omdat huns inziens noch in
het tot nog toe door het kabinet volbrach
te werk, noch in de tweede, onder dit be
wind uitgesproken, Troonrede, noch in
de, deze begeleidende, Millioenennota veel
is om te roemen op het speciale karakter,
dat dit ministerie zou kenmerken en waar
uit zgn bijzondere werkdadigheid zou moe
ten voortvloeien.
Te dezen aanzien moet, zoo spraken de
hier aan het woord zijnde leden, zekere
armoede worden geconstateerd. Uit niets
is gebleken, dat de smallere basis, waar
op het kabinet in tegenstelling met de
beide ministeries, die het vóór gingen -
steunt, het meer regeerkracht en meer ho
mogeniteit, dan dien beiden eigen was,
verleent, en al evenmin, dat het maatre
gelen kan of zal treffen, welke het bij
zondere, bij deszelfs totstandkoming er
aan gehechte, karakter aan den dag zul
len doen treden.
De moeilijkheden, waarvoor dit kabinet
zich ziet geplaatst, zijn, dus werd betoogd,
niet geringer in omvkng en in beteekenis
dan die, waaronder het vorige ministerie
heeft gewerkt. Nog vragen, als toen, pro
blemen als de verhooging van 's lands wel
vaart, de vermindering van de werkloos
heid en de saneering van de algemeene
geldmiddelen, om oplossing.
Daarbij zijn gekomen de zorgwekkende
buitenlandsche spanningen, ten gevolge
waarvan ons land in veel meer geïsoleerde
positie dan voorheen is komen te staan,
en vergt zijn handhaving als zelfstandige
en koloniale mogendheid gestadige,- steeds
grootere aandacht. Die positie gaat ge
paard met veel grootere onrust en onze
kerheid in de betrekkingen tusschen de
volkéren onderling, hetgeen noopt tot het
doen van steeds hoogere uitgaven en het
brengen van veel meer offers op het stuk
der defensie dan in 1933, toen dr. Colijn
zjjn eerste crisiskabinet formeerde, was
te voorzien.
En daarbij komt ten slotte nog, dat dui
zenden medemenschen, vein huis en haard
verjaagd, van" goed en bestaanszekerheid
beroofd, ten onzent een schuilplaats vra
gen. Dit verzwaart de taak van de Ne
derlandsche volksgemeenschap opnieuw en
vereischt van haar andermaal offers.
Gesteld voor de oplossing van zulke moei
lijkheden, mag het kabinet en mogen de
daarmede verwante partijen zich afvragen,
of zij' voor het land verantwoord blijven
door te volharden in de houding, in 1937
aangenomen.
Naar het oordeel van deze leden had,
gelet op de aangehaalde feiten, een kabi
net op anderen grondslag moeten optre
den, en wel zoodanigen, dat op het gebied
van bevordering van de welvaart, bestrij
ding van de werkloosheid en saneering van
de algemeene geldmiddelen homogeniteit
zou zijn gewaarborgd. Die homogeniteit
nu ontbreekt in het huidige kabinet.
Andere leden sloten zich aan bij de
hierboven weergegeven opmerkingen naar
aanleiding van het speciale karakter van
dit kabinet. De kabinetsformatie moest,
dus betoogden zij, leiden tot noodelooze
splitsing, tot vertroebeling van de poli
tieke vraagstukken, tot wrevel in die
kringen, welke zich zien uitgesloten van
die groepen, die worden geacht de chris
telijke levensbeschouwing aan te hangen.
•Bovendien had huns inziens de gevolgde
methode tot resultaat, dat geoefende
krachten van het landsbewind werden
uitgesloten en dat niet geoefende in haar
plaats werden^gesteld; dit alles om te vol
doen aan de formule, welke van realiteits
besef was gespeend.
Op meer dan één belangrijk stuk van
regeeringsbeleid gaf, paar het oordeel
dezer leden, het optreden van het mini
sterie gegronde reden tot bezorgdheid.
De protectionistische koers van het ka
binet werd als in strijd met het verleden
van den voorzitter van den raad van mi
nisters en indruischend tegen 's lands be
lang veroordeeld.
Wat de werkloosheidsbestrijding betreft,
wijdt het kabinet te weinig aandacht aan
de zoogenaamde arbeidsspreiding.
Voorts achtten deze leden vermindering
van de leerlingenschaal een dringenden
eisch, welks vervulling aan de volkskracht
ten goede moet komen
Voorstanders aan het woord.
Verscheidene leden konden zich met de
geuite critiek niet vereenigen.
Na de uitvoerige behandeling van de-
kabinetsformatie bij het vorige begroo-
tingsdebat achtten zij een nieuwe discus
sie over dit twistpunt overbodig. Noch
tans wenschten zij, nu anderen opnieuw
in een beschouwing daaromtrent waren
getreaen, andermaal te verklaren, dat de
huidige samenstelling van de regeering
hun volkomen instemming had.
De regeering heeft, dit stelden zij voor
op, niet slechts .te zorgen voor de stoffe
lijke belangen. Daarboven staat, dus be
toogden zij, de zorg voor de geestelijke
waarden. Met het oog hierop hadden zij
meer vertrouwen in een kabinet dat zijn
grondslag vindt in het positieve christen
dom dan in een ministerie, dat op andere
basis rust.
Of in de toekomst een breedere basis
wederom aanvaardbaar zou zijn, zal, dus
werd betoogd, te zijner tijd kunnen blij
ken,
Ook enkele andere leden legden den na
druk op het belang van de sfeer, waarin
het kabinet werkt, en van het bezien van
een gemeenschappelijke taak uit denzelf
den gezichtshoek.
Weer andere .leden betoogden, dat er
in ons volk nog een meerderheid aanwe
zig is, die instemt met regeeren op posi
tief christelijken grondslag. Zoo nu op
grond daarvan specifiek positief christelij
ke maatregelen aan andersdenkenden wor
den opgelegd, keurt de oppositie dit af.
Blijven zulke maatregelen achterwege, dan
volgt evenzeer afkeuring.
Wel wachte zich, zoo betoogden de hier
aan het woord zijnde leden, de regeering,
nu de loop der omstandigheden toeneming
van het aantal machtigingswetten nood
zakelijk maakt, voor machtsoverschrijding
houde zij zich strikt aan'de grenzen, door
wet en grondwet aan hare bevoegdheden
gesteld en eerbiedige zij vooral het bud
getrecht van de Staten-Generaal.
MINISTER DE WILDE 60 JAAR,
Morgen hoopt mr. J. A. de Wilde, mi
nister van financiën, zijn zestigsten ver
jaardag te vieren.
Mr. Jacob Adriaan de Wilde werd 7 Ja
nuari 1879 te G o e s geboren. Na zijn gym
nasiale studies te 's-Gravenhage, studeerde
hij aan de vrije universiteit tot aan zijn can-
didaats-examen in de klassieke Ietteren. Na
het candidaatsexamen te hebben afgelegd,
wijdde hij zich aan de juridische studie en
promoveerde in 1905 aan de gemeentelijke
universiteit te Amsterdam. Van 1905 tot
1918 was hp als advocaat-procureur geves
tigd te Goes. In laatstgenoemd jaar vestig
de hij zich als zoodanig te 's-Gravenhage.
Sedert 17 September 1918 is hij lid van de
Tweede Kamer. Van 1919 tot 1923 was hij
te 's-Gravenhage wethouder van financiën
en van 1923 tot 1931 wethouder van finan
ciën en bedrijven, van 1926 tot 1933 was hij
voorzitter van den raad van beheer van het
gemengde bedrijf der Haagsche Tramweg
Maatschappij.
Bij zijn aftreden als wethouder heeft
burgemeester Bosch Ridder van Rosenthal
zeer waardeerende woorden aan den schei
denden wethouder gewijd, waarbij de bur
gemeester liet uitkomen, dat mr. De Wilde
steeds het beginsel „geen uitgaven zonder
dekking" heeft hooggehouden. Groote be
langstelling had mr. De Wilde ook voor de
semi-gemeentelijke bedrijven en instellin
gen. Geestverwant en tegenstander hebben
mr. De Wilde's groote bekwaamheid als fi
nancier en stadsbestuurder eenstemmig er
kend.
De heer De Wilde was vice-voorzitter
van het centraal comité der anti-revolution-
naire partij en voorzitter van de rijkscom
missie van advies voor werkverruiming.
Mr. De Wilde, die thans de portefeuille
van financiën beheert, was in het kabinet -
Colijn van 1933 minister van binnenland-
sche zaken.
In 1936 is hij lid en voorzitter geworden
van de staatscommissie voor de jongste
grondwetsherziening, welke hij verdedigd
heeft bij de eerste lezing in de Staten-Ge
neraal. Minister De Wilde staat bekend als
een minister, die weet wat hij wil en in de
Staten-Generaal heeft hij om zijn vurigen
en toch gemoedeljjken betoogtrant steeds
het oor der Kamerleden. Zijn reputatie als
solide behoeder der overheidsfinanciën
verloochent hij ook in zijn tegenwoordige
functie niet.
DE PRIJSVRAAG „DE RONDE DOOR
NEDERLAND".
Te 's Gravenhage is ten overstaan van
notaris Van Lier de trekking gehouden van
de prijzen voor de prijsvraag „De Ronde
door Nederland", die in December in alle
bladen is verschenen.
De hodfdprijs ter waarde van 100, uit
geloofd door Prinses Juliana, is ten deel
gevallen aan: J. Veenendaal, te Amster
dam-Oost.
De tweede prijs, een Philips-radio met
automatische drukknopafstemming viel ten
deel aan: A. van der Voet, Sassenheim.
TOESTAND IN FRUITHANDEL CRITIEK
GEACHT.
Een adres aan den minister.
De bond van Nederlandsche grossiers in
versche zuidvruchten en aanverwante arti
kelen heeft een telegram gezonden aan den
minister van economische zaken, waarin hij
er de aandacht van den minister op vestigt,
dat op Dinsdag 3 Jan. 1939, in veiling te
Goes, de grootste veiling van Nederland,
zijn aangeboden ten hoogste 400 kisten ap
pelen, met prijzen voor goudreinetten A
38 cents per kg, B 36 cents per kg, C 32
cents per kg, bellefleur minste kwaliteit 24
cents per kg.
De toestand voor fruithandelaren wordt
critiek genoemd en den minister wordt
nogmaals verzocht, grooteren invoer van
appelen mogelijk te maken door onmiddel
lijke verlaging van de monopolieheffing.
'j «/-' a
WEERBERICHT.
Verwachting tot morgenavond:
DE BELT: Meest matige N.W. tot W.
of Z.W. wind, gedeeltelijk bewolkt, mogelijk
noch lichte sneeuwbuitjes, lichte dooi over
dag. Des nachts temperatuur om het vries
punt.
UKKEL: Matige wind uit Z.W. tot W.
richtingen, het weer blijft mistig met een
nachtelijk temperatuursminimum van 4
graden.
Za. 7 Jan. Zon op: 8 h 10; onder: 16 h 02.
Licht op: 16 h 32. Maan op: 18 h 51; onder:
8 h 39. L.K. 12 Jan.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen:
Januari.
Hoogwater. Laagwater.
Vrijdag 6 1.02 13.30 7.45 20.03
Zaterdag 7 1.50 14.18 8.34 20.47
Zondag 8S 2.35 15.06 9.24 21.32
Westkapelle is 28 min. en Domburg 23
min. vroeger; Veere 38 min. later. S
springtij.
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge:
Januari.
Hoogwater. Laagwater.
Vrijdag 6 3.05 15.29 8.42 21.04
Zaterdag 7 3.54 16.18 9.30 21.50
Zondag 8S 4.42 17.07 10.20 22.38
Provinciale Staten.
De heer C. Sonke te Sint-Maartensdijk
heeft aan het bestuur van de Cen
trale A.R. Kiesvereeniging Tolen doen we
ten, dat hij zich niet opnieuw voor een can-
d'datuur beschikbaar stelt,
Besmettelijke ziekten.
In de week van 25 tot en met 31 Decem
ber kwamen in onze provincie twee geval
len van besmettelijke ziekten voor, nl. één
geval van febris typhoïdea te Sint-Maar
tensdijk en één geval van roodvonk te Soe-
burg.
De Dempo van kaas.
In het jongste nummer van het tijdschrift
„de Banketbakkerij" komen een tweetal
foto's voor van werkstukken, die de firma
A. van der Mijle en Zoon alhier heeft ver
vaardigd voor het feest ter gelegenheid van
het zilveren jubileum van den heer P. W.
M. Hoegen van Hoogelande bij de rubber
maatschappijen.
Het eene^is een stuk, zooals deze firma
er meer niaakt, van marsepijn, chocolade
enz. en is een symbolische voorstelling van
de Indische Cultures.
Het tweede is er echter een van wel zeer
bijzonderen aard, het is namelijk het mo
torschip „Dempo" van den Rotterdamschen
Lloyd, waarmede, de jubilaris binnenkort
naar Indië vertrekt, geheel uitgesneden uit
een groote kaas en vormde bij het feest
het middenstuk van een kaasschotel.
De redactie'van genoemd tijdschrift
brengt hulde aan den vervaardiger voor dit
nieuwe idee en thans mocht de firma een
verzoek ontvangen van Het Zuivelbureau
om een foto van dit kaaswerkstuk te wil
len toezenden, opdat deze zal kunnen die
nen bij de propaganda voor het gebruik van
Nederlandsche kaas in gerechten en als
dessert.
Met toestemming van den heer Hoegeil
zal aan het verzoek worden voldaan, en zoo
zal dit werk van de Middelburgsche firma,
dat wij in natura konden bewonderen, een
stoot kunnen worden voor een nieuw ge
bruik van onze kaas.
INSTANDHOUDING CENTRALE
7e KLASSE-SCHOOL.
Het aantal leerlingen van de centrale 7e
klasse-school op de drie beslissende teldata
in 1938 bedroeg resp. 54, 50, en 47. Volgens
de wet moet de Raad nu vóór 1 Febr. tot
opheffing dier school besluiten, omdat het
aantal leerlingen minder dan 50 bedraagt.
De school kan echter tot Augustus van
dit jaar worden in stand gehouden. Het be
sluit tot opheffing behoeft niet genomen
te worden, indien ingevolge art. 19 der wet
de instandhouding van de school wordt ge
vorderd. B. en W. meenden, dat er alle re
den is een besluit tot instandhouding te ne
men. In gevolge het Kon. besluit van 3
Aug. 1928 mag aan de openbare scholen
voor gewoon l.o. te Middelburg tot weder
opzegging het zevende leerjaar ontbreken.
In verband hiermede tellen de scholen A»
C en J„ elk zes leerjaren en zijn de voor
het 7e leerjaar bestemde kinderen onder
gebracht in de centrale 7e klasse-school.
Zou laatstbedoelde school zonder meer wor
den opgeheven, dan zou aan den wettelijken
eisch, dat er voldoende lager onderwijs moet
worden gegeven in een genoegzaam aantal
scholen, niet zijn voldaan. De mogelijkheid
bestaat wel de leerlingen der centrale 7e
klasse-school onder te brengen bij een der
andere openbare scholen, doch het onder
wijs zou daarvan zoodanig te lijden hebben,
dat er niet meer van „voldoend" lager on
derwijs zou gesproken kunnen worden. Bo
vendien draagt het onderwijs in de centrale
7e klasse-school een bijzonder karakter,
dat ook erkenning heeft gevonden door de
opneming in de L.O. wet van een afzon
derlijke gunstige leerlingenschaal voor zg.
kopscholen, hierin bestaande, dat reeds bij
een leerlingenschaal boven 30 een 2e leer
kracht wordt vergoed.
Genoemd karakter kan veel beter tot
uiting komen bij samenvoeging van alle
voor het 7e leerjaar bestemde leerlingen
der openbare lagere gemeente scholen, zoo
als thans, dan wanneer deze leerlingen in
het oorspronkelijk schoolverband blijven of
samengevoegd worden tot één klasse van
een der bestaande scholen voor gewoon l.o.
Ook mag niet uit het oog worden verlo-