Üf fóvotrtncïule $eetsxir0cfye i§>
NIDDEUURGSCHE COURANT
GOESCHE COURANT)
ZOETE MOST
Maatregelen voor tijden van oorlog o{ oorlogsgevaar.
BffgffENUHiQ.
Acht wetsontwerpen ingediend met betrekking
o. a. tot de economische verdedigingsvoorberei
ding, de distributie en het hamsteren en prijs-
opdrijven.
Distributie.
Th. Mügge.
Maatregelen tegen het
hamsteren.
Een millioenen-zwendelaar.
ABONNEERT U THANS I
GRATIS
Dagblad. Uitg. N.V. De Middelburgsche Crt.
Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstr.28,
Telefoon Redactie 269, Administratie 139;
te GOESTurfkade Tel. 17. Postgiro 43255.
Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes
f 2.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week
abonnementen in Middelburg en Goes 18 ct.
NUMMER 306. TWEE BLADEN. DONDERDAG
DEC. 1038. EERSTE BLAD. 181e JAARG.
Adverterrtiën 30 ct per regel, ingezonden
mededeeUngen 60 ct p. r. Bij contract lager.
Tarief op aanvraag. Familieberichten en
dankbetuigingen minimum f 2.10. „Kleine
Advertenties", max. 6 regels, 75 cent, bij
vooruitbetaling. „Brieven, of adres bureau
v. d. blad" 10 ct extra. Bewijsnummers 5 ct,
Bij de Tweede Kamer zijn acht wetsont
werpen ingediend, houdende regelen met
betrekking tot de voorbereiding van voor
zieningen in geval van oorlog, oorlogsge
vaar of andere buitengewone omstandighe
den in de behoeften van volkshuishouding
en landsverdediging.
In de toelichting tot het eerste wetsont
werp (wet medewerking verdedigingsvoor
bereiding 1939) schrjjft de regeering:
Het ontwerp heeft ten doel de werking
der bij de wet economische verdedigings
voorbereiding 1938 gestelde regelen te be
stendigen.
De regeering grijpt deze gelegenheid te
vens aan om den Staten-Generaal een na
dere uiteenzetting te geven nopens de
maatregelen, welke haars inziens ter voor
bereiding van de economische verdediging
des lands noodzakelijk zijn.
De behoefte ter verzekering van de vei
ligheid des lands maatregelen voor te be
reiden, die niet alleen van militairen, doch
ook van economischen aard zijn, vindt haar
oorzaak in den aard van den modernen oor
log, welke steeds meer het karakter van
een totalitairen oorlog schijnt te zullen aan
nemen.
In den modernen oorlog is het verloop
van den strijd in hooge mate afhankelijk
van het economische aanpassings- en uit
houdingsvermogen van een land. Het zeer
groote materiaalverbruik door de weer
macht maakt deze steeds meer afhankelijk
van de mogelijkheid om in haar behoeften
te voorzien. Een ongekende vraag naar
grondstoffen zal ontstaan, die in vele ge
vallen het aanbod verre zal overtreffen.
Een en ander zal er ongetwijfeld toe leiden,
dat in het bijzonder de oorlogvoerende mo
gendheden de in haar bezit zijnde voorra
den niet of slechts onder zeer bezwarende
voorwaarden ten uitvoer zullen toelaten.
Wordt de aanvoer uit het buitenland in
het algemeen hierdoor in geval van oorlog
reeds hoogst onzeker, nog sterker geldt dit
voor den aanvoer van overzee door de groo
te gevaren, die in oorlogstijd ook de neu
trale scheepvaart bedreigen.
De hierboven in het kort geschetste om
standigheden hebben voor Nederland ver
schillende consequenties, waarmede de re
geering reeds thans terdege rekening moet
houden, zoowel voor het geval, dat ons land
in een oorlog zou worden betrokken, als
voor het geval, dat het er opnieuw in mocht
slagen zijn neutraliteit te handhaven. Mocht
ons land in een conflict worden betrokken,
dan kan, naar de meening van de regeering,
althans in de eerste periode niet aanstonds
op den steun van eventueele bondgenooten
worden gerekend. Bij een neutraliteitsposi
tie zal men gezien de beperkte mogelijk
heid om in oorlogstijd door internationalen
ruil in de behoeften te voorzien er van
moeten uitgaan, dat ons land tijdens den
geheelen duur daarvan, in nog sterkere
mate op zichzelf zal zijn aangewezen. Men
denke ook aan het wapen der economische
blokkade, dat, naar de ervaring uit de ja
ren 19141918 heeft geleerd, mede ge
bruikt kan worden om druk uit te oefenen
op neutrale mogendheden.
De economische verdedigingsvoorberei
ding is daarom een noodzakelijke voorwaar
de om onze traditioneele zelfstandigheidspo-
litiek meer kracht bij te zetten. De regee
ring is er zich van bewust, dat een zooda
nige voorbereiding op beide situaties ge
richt moet zijn.
Ten einde tijdens een oorlog, waarin ons
land al dan niet betrokken is „in de be
hoeften van weermacht en burgerbevol
king te kunnen voorzien, dient eenerzijds
de binnenlandsche voortbrenging te worden
gericht op hetgeen het meest noodig is, en
anderzijds het verbruik te worden beperkt
tot de bevrediging der meest dringende be
hoeften. Zulks zal uiteraard niet automa
tisch door de vrije werking der economische
krachten geschieden. Ingrijpen van regee-
ringswege in de productie en de distribu
tie, zoowel van gebruiksartikelen en half
fabrikaten, als van grondstoffen, zal der
halve in vele gevallen noodzakelijk zijn.
Hetzelfde geldt voor de prijsvorming.
Het economische leven en de welvaart
van ons land zijn onder de huidige omstan
digheden zoozeer afhankelijk van den in
ternationalen goederenruil, dat een stre
ven naar autarkie ten behoeve van de eco
nomische weerbaarheid niet in aanmerking
kan komen. De regeering stelt zich dan ook
op het standpunt, dat wel een organisatie
van productie en verbruik voor het geval
van isolement dient te worden voorbereid,
doch dat slechts van enkele, voor de verde
diging des lands onontbeerlijke artikelen
een oneconomische binnenlandsche voort
brenging, ter vervanging van import, in
vredestijd mag worden aangewakkerd.
Van de in bovenstaande uiteengezette po
litiek ten aanzien van de binnenlandsche
productie en het verbruik mag derhalve
geenszins worden verwacht, dat zij ons land
ten aanzien van talrijke essentieele grond
stoffen op den duur van het buitenland on
afhankelijk zal maken. Naast de organisa
tie van binnenlandsche voortbrenging, en
verbruik zal dan ook een regeling van den
in- en uitvoer, waardoor zooveel mogelijk
deze laatste dienstbaar gemaakt wordt aan
het verkrijgen van dringend benoodigde
importartikelen niet kunnen worden ont
beerd.
Behalve de genoemde problemen op het
gebied van de productie, de distributie, de
prijsvorming en den internationalen han
del moeten nog worden vermeld: die be
treffende de financiering, de buitenscheep
vaart, het binnenlandsche transport, kort
om betreffende al die onderwerpen, die
met het functionneeren der volkshuishou
ding onder bedoelde buitengewone omstan
digheden verband houden.
Het onderhavige wetsontwerp beoogt der
regeering een bevoegdheid te verleenen,
welke zjj reeds in vredestijd noodig heeft
om al de genoemde maatregelen op doel
treffende wijze te kunnen voorbereiden, de
bevoegdheid namelijk, om de bij die voor
bereiding noodzakelijke medewerking van
het bedrijfsleven te verlangen en, zoo noo
dig, af te dwingen.
Tal van problemen en in het bijzonder die
met betrekking tot de organisatie der pro
ductie kunnen uiteraard niet tot een bevre
digende oplossing worden gebracht, voordat
velerlei gegevens betreffende productie-ca
paciteit en productieprogramma, aard van
den te verrichten arbeid, arbeidsbezetting,
voorraden e.d. verkregen zijn. Voorts zal in
vele gevallen een beroep moeten worden ge
daan op de medewerking van deskundigen
uit industrie of handel, bv. waar het be
treft de talrijke technische moeilijkheden,
die zich bij de omschakeling van het produc
tie-apparaat en de vervaardiging van ver
vangingsproducten, alsook bij de voorberei
ding van eventueel noodzakelijke evacu
aties zullen voordoen. Tevens zij hier ge
noemd de mogelijkheid, dat van de onder
nemers in sommige bedrijfstakken zal wor
den verlangd, dat zij van bepaalde goederen
minimum voorraden aanhouden. In het be
lang, zoowel van het bedrijfsleven als van
een rationeele werkwijze, zal de regeering
ook bij de uitvoering van de onderhavige
wet voortgaan met zooveel mogelijk over
leg te plegen met instellingen, die uit hoof
de van hare werkzaamheden over waarde
volle gegevens beschikken.
Tenslotte zij nog gewezen op de noodza
kelijkheid reeds thans de organen in het le
ven te roepen, die in vredestijd de regeering
zullen adviseeren over de in tijden van nood
te treffen maatregelen en die in oorlogstijd
met de uitvoering daarvan zullen worden
belast. Kernen van zoodanige organen,
waarin vertegenwoordigers van en deskun
digen uit het bedrijfsleven zijn opgenomen,
zijn voor de meest essentieele takken van
industrie en handel reeds gevormd, dan wel
verkeeren in een vergevorderd stadium
van voorbereiding.
Ter toelichting tot het tweede wetsont
werp (algemeene vorderingswet 1939) zegt
de regeering o.a.:
Aangezien de ontwikkeling van buiten
gewone omstandigheden, als die, welke de
thans ingediende wetsontwerpen op het oog
hebben, een onverwijld ingrijpen van regee-
ringswege noodzakelijk kan maken, komt
het onvermijdelijk voor in de onderhavige
wetten voorschriften op te nemen, krach
tens welke zij bij kon. besluit in werking ge
steld kunnen worden. Hoezeer ook steeds
gebleken is, dat wanneer het er in tijden
van spanning op aankomt de noodige wet
telijke voorzieningen onverwijld tot stand te
brengen de regeering onvoorwaardelijk
op de medewerking der Staten-Generaal
kan rekenen, zoo kan zulks toch niet weg
nemen, dat indien bedoelde inwerkingstel
ling bij de wet zou gêschieéen, er tusschen
het tijdstip van indiening dier wet en dat
van hare afkondiging toch altijd een of
twee dagen zouden moeten verloopen. Daar
een kon. besluit daarentegen binnen enkele
uren van kracht kan worden, verdient in
gevallen als de onderhavige, waarin on
verwijld ingrijpen geboden kan zijn, deze
laatste weg de voorkeur.
Aangezien echter de bevoegdheden, wel
ke de thans ingediende wetsontwerpen aan
de regeering toekennen, van zeer v'e r
strekkende aard zijn, komt het gewenscht
voor, dat de noodzakelijkheid, dat de regee
ring daarover de beschikking krijgt, in
ieder voorkomend geval zij het ook ach
teraf door de Staten-Generaal wordt be
vestigd.
Het derde ontwerp is dat voor de „bo-
demproductiewet 1939".
Aangezien het voor een goede uitvoering
der wet wenschelijk is, dat reeds thans een
regeeringscommissaris en een advies-com
missie voor de bodemproductie worden aan
gewezen, is bepaald, dat de desbetreffende
artikelen dadelijk na afkondiging in wer
king zullen treden.
Het vierde is de „distributiewet 1939".
Een regeling der goederendistributie
vormt een onmisbare schakel in de reeks
van maatregelen, die in buitengewone om
standigheden, met het oog op de economi
sche weerbaarheid des lands noodzakelijk
zullen zijn.
Het thans aangeboden ontwerp komt in
het algemeen met de distributiewet 1938
overeen.
Voorzien is de mogelijkheid, distributie
voorschriften te geven, eenerzijds voor goe
deren voor huishoudelijk gebruik, ander
zijds voor de overige goederen, waarbij in
de eerste plaats te denken valt aan grond
stoffen en half-fabrikaten. Beide catego
rieën voorschriften hebben uiteraard ver
schillende punten van overeenkomst, door
dat zij tenslotte betrekking hebben op de
zelfde soorten van handelingen, namelijk
het koopen, verkoopen, afleveren en in
voorraad houden. Voorts moet, zoowel voor
huishoudelijke als voor andere goederen,
het gebruik en de verwerking kunnen wor
den geregeld en tenslotte dient toezicht te
kunnen worden uitgeoefend op het ver
voer van distributiegoederen.
Een enkel oogenblik beslist vaak
over een geheel menschenleven. Zien
wij dan toe, hoe wij die oogenblikken
besteden.
De ministers van economische zaken en
van binnenlandsche zaken zijn er bij het
ontwerpen van deze voorschriften van uit
gegaan, dat voor een doelmatige distributie
van de noodzakelijke levensbehoeften in
buitengewone omstandigheden en speciaal
in geval van oorlog een zoover mogelijk
doorgevoerde centraliseering in de leiding
in het belang zoowel van de landsverdedi
ging als van de volkshuishouding onontbeer
lijk is. Wil een distributiestelsel effectief
werken, dan moet ook in de gedétailleerde
uitvoeringsregelingen, waar noodig, uni
formiteit gebracht kunnen worden.
De uitvoering dient overigens in handen
te worden gelegd van die organen, welke
hiertoe door kennis van plaatselijke toe
standen en omstandigheden het meest ge-
eigend zijn, in casu de gemeentebesturen.
Daarom is in artikel 10, lid 1, bepaald, dat
het land verdeeld is in distributiekringen,
welke in beginsel samenvallen met de ge
meenten. De leiding van de uitvoering
eener distributieregeling berust in den re
gel in eiken distributiekring bij den burge
meester.
De ministers stellen zich verder voor, dat
bij de uitvoering der onderhavige regelen
de bestaande organisatie van den handel
zooveel mogelijk zal worden intact gelaten.
Bij een eventueele distributieregeling zullen
derhalve zoowel de winkeliers als de gros
siers en andere tusschenpersonen, waar mo
gelijk, worden ingeschakeld. Hierdoor zal
het doelmatige functionneeren van het dis
tributie-apparaat ten zeerste worden be
vorderd, terwijl bovendien voorkomen zal
worden, dat de uitvoering der regeling on-
noodig kostbaar wordt.
Het in deze regeling neergelegde princi
pe van centralisatie in de leiding sluit niet
uit, dat ook de met de uitvoering belaste
lagere organen uit eigen beweging zekere
uitvoeringsmaatregelen treffen. Het wordt
echter gewenscht geacht, dat de minister,
bij wien de centrale leiding berust, van de
ze maatregelen op de hoogte blijft en zoo-
noodig kan ingrijpen, teneinde te kunnen
voorkomen, dat deze plaatselijk gestelde
voorschriften bepalingen zouden bevatten,
welke in strijd zouden zijn met de algemeen
geldende beginselen.
De voorziening van de "fabrieken met de
noodige grondstoffen zal, naar de ministers
zich voorstellen, in vele gevallen geheel
kunnen worden behandeld door een onder
het departement van economische zaken
ressorteerend bureau en er schijnt geen
aanleiding te zijn om hierbij de gemeente
besturen met een speciale taak te belasten.
Ook het verstrekken van noodzakelijke ge
gevens omtrent eventueele voorraden en
omtrent de behoeften aan goederen zal dik
wijls rechtstreeks aan den minister kunnen
geséhieden.
Als vijfde ontwerp volgt de „prijsopdrij-
vings- en hamsterwet 1939".
Dat de regeering in omstandigheden, als
bovenbedoeld, inderdaad de beschikking
moet hebben over bevoegdheden, welke
haar in staat stellen prijsregelend op te
treden en met name prijsopdrijving te voor
komen, is eens te meer in September jl. ge
bleken. In die dagen van spanning is op
nieuw uitgekomen, hoe het publiek, zoodra
een internationaal conflict dreigt, de nei
ging heeft voorraden aan te leggen van al
le verbruiksgoederen, welker schaarste
terecht of ten onrechte als gevolg van
het uitbreken van een oorlog gevreesd
wordt. Het behoeft geen betoog, dat de
sterke vraag, die zich ten gevolge van deze
neiging tot „hamsteren" op de markt ont
wikkelt, een uitgezochte gelegenheid tot
prijsopdrijving biedt. Ter bestrijding van de
ze laatste is het dus allereerst noodig, dat
de regeering de bevoegdheid verkrijgt om
wanneer de omstandigheden daartoe aan
leiding geven onverwijld een
hamsterverbod uit te vaar
digen.
Het is om deze redenen, dat in het on
derhavige wetsontwerp wordt voorgesteld
der regeering middelen te verschaffen om
zoowel tegen prijsopdrijving als tegen het
zoogenaamde hamsteren op te treden.
Een hamsterverbod is vervat in artikel 9
van dit ontwerp, dit artikel richt noch te
gen het aanschaffen van voorraden in nor
male tijden, noch tegen het aanhouden van
voorraden in het algemeen, doch het be
oogt uitsluitend, indien hiertoe aanleiding
bestaat, den in- en verkoop van bepaalde
goederen aan zekere regelen te binden, ten
einde een plotseling uitputten van de bij
den handel beschikbare voorraden te voor
komen. Goederenvoorraden, bestemd voor
eigen gebruik, welke zijn aangelegd voor de
uitvaardiging van een hamsterverbod, blij
ven ongemoeid. Ten einde echter op de
krachtens deze wet verboden voorraadvor-
ming controle te kunnen uitoefenen, dienen
ten aanzien van de aflevering en het ver
voer van goederen, waarvoor bedoeld ver
bod geldt, regelen gesteld te kunnen wor
den.
Ten aanzien van de prijsopdrijving heeft
de minister van economische zaken ge
meend de tweeledige regeling van de prijs-
opdrijvingswet 1938 te moeten behouden:
naast de mogelijkheid om voor bepaalde ar
tikelen maximum-prjjzen vast te stellen,
acht h\j een algemeen verbod van prijsop
drijving onontbeerlijk.
Ontwerp no. 6 is de „zeeschepenvorde-
ringswet 1939".
„DE RONDE DOOR NEDERLAND"
Oplossing: De plaatsnamen zijn achter
eenvolgens:
Kaatsheuvel
Ilpendam
Nieuw-Dordrecht
Duivendrecht
Ederveen
Ruinerwold
Zwaagwesteinde
Einighausen
Groenekan
Enumatil
Loenersloot
Soerendonk
Het te vormen woord is KINDERZEGELS.
DE POST VAN EN NAAR URK PER
IJS VLET.
De ingevallen dooi heeft het voor de
K.L.M. moeilijk gemaakt om met een vlieg
tuig op Urk te landen. Men is weer tot de
oude manier, om post op Urk te krijgen,
teruggekeerd. Vanochtend om acht uur is
een ijsvlet, onder leiding van schipper A.
van Veen, met drie zakken post naar Kam
pen vertrokken. Het is de bedoeling, dat
men morgenochtend met de post van Kam
pen naar Urk zal terugkeeren.
POSTBOOT NES—HOLWERD HEEFT
WEER GEVAREN.
Nadat de postboot van den dienst Nes
Holwerd twaalf dagen lang niet heeft kun
nen varen, vertrok zij gistermiddag om half
twaalf van Nes (Ameland). Het vaarwater
was nog niet vrij van ijs, zoodat men over
het traject viermaal zoolang deed als ge
woonlijk. Op 1300 meter van den steiger
te Holwerd stuitte de boot op een massieve
ijsvlakte. De tien passagiers, die zich aan
boord bevonden, begaven zich over het ijs
naar den vasten wal. Waarheen ook de post
werd vervoerd.
SERUM TEGEN MOND- EN
KLAUWZEER.
Vragen van het Tweede Kamer
lid Weitkamp.
Het Tweede Kamerlid de heer Weitkamp
heeft de volgende vragen gericht aan den
minister van economische zaken:
1. Is het den minister bekend, dat het
dusgenaamde reconvalescentserum, zoowel
hier te lande als in België gebruikt en aan
bevolen, als voorbehoedmiddel tegen mond
en klauwzeer onder de koeien, in ons land
f 8, en België echter slechts 0.60 per liter
kost?
2. Zoo ja, is dan de minister bereid, te
zorgen, dat dit groote prijsverschil tot de
juiste proporties worde teruggebracht?
De Pool die een Goeschen jonge
man heeft opgelicht wordt door
de Londensche politie gezocht.
Men zal zich herinneren, dat begin No
vember een uit Goes afkomstige jongeman,
die in een hotel te Amsterdam vertoefde,
zich door een Poolsche „bankier" liet over
halen dezen 6000 te geven, met het voor
uitzicht, dat de Goesenaar privé-secretaris
van den Pool zou worden. Later bleek dat
de Pool een geraffineerde oplichter was.
Thans is, zoo meldt Het Volksblad, ook aan
het licht gekomen dat deze Poolsche „ban
kier" een millioenenzwendelaar is, waar
naar de Londensche politie ijverig aan het
zoeken was. De oplichter, Siegfried
Wreszynski genaamd, Uit Dantzig geboortig
heeft gedurende enkele jaren Londen stom
van verbazing doen staan door de onge
hoorde weelde, die hij ten toon spreidde.
Wreszynski verscheen ongeveer vier jaar
geleden in Londen en bleek een expert te
zijn in het „ontdooien" van in Duitschland
bevroren credieten. Kapitalen, die in
Duitschland op zoogenaamde geblokkeerde
rekeningen, waarover dus door de recht
matige bezitters in het buitenland niet kon
worden beschikt, wist Wreszynski dank zij
zeer vernuftige combinaties en manoeuvres
„vrij" te maken. Wanneer men weet, dat
het bij deze bevroren credieten om bedra
gen van millioenen en nog eens millioenen
gaat en dat Wreszynski voor zich zelf een
zeer hooge provisie rekende (te betalen na
het gelukken van het werk) dan begrijpt
men ook, dat de Dantziger binnen betrek
kelijk korten tijd schatrijk werd. De
eigenaars der bevroren kapitalen betaalden
graag de hooge provisie, omdat zij anders
het „bevroren" geld heelemaal niet zouden
hebben ontvangen.
Wreszynski had echter nog meer pijlen
op zijn boog. Hij „ontdekte" een „kunstje"
om in granen te speculeeren, maar dan zon
der het risico van verlies en met de abso
lute zekerheid van winst. Ook deze „uitvin
ding" bracht hem millioenen op.
Bij deze affaires voegden zich nog tal van
andere handelszaken, die op het vasteland
van Europa werden gedaan. Het wonder
lijke bij dit alles is, dat de Dantziger werk
te als compagnon in een firma, die te goe
der naam en faam bekend stond en waar
van de tweede deelgenoot een Engelsche
officier is. Deze Engelsche officier was ge
trouwd met een Zweedsche filmactrice, van
wie hij zich echter scheiden liet. Wreszyns
ki trouwde daarop met de echtgenoote van
zijn compagnon, maar de vriendschap werd
er niet minder om.
De inhoud van het ontwerp komt in
hoofdzaak overeen met dien van de sche-
penvorderingswet 1938.
„Wet behoud scheepsruimte 1939" is de
aanhaaltitel van het zevende ontwerp. De
inhoud verschilt slechts weinig van dien
der schepenuitvoerwet 1938.
Tenslotte: de zee: en luchtvaartverzeke
ringswet 1939, waarvan de inhoud slechts
weinig verschilt van dien van de oorlogs
zee- en -luchtvaartverzekeringswet 1938.
Zij, die zich thans als kwartaal-
I abonnee op ons blad per 1 Januari
a.s, laten inschrijven, ontvangen de
inog in Dec. verschijnende nummers
WEERBERICHT.
Verwachting tot morgenavond:
DE BILT: Natte sneeuw of regen, meest
krachtige Z. tot W. of N.W. wind, aanvan
kelijk stjjging van temperatuur, later weer
kouder.
UKKEL: Zwakke, later matige, verander
lijke wind, bewolkte tot betrokken hemel,
plaatselijk tijdelijk regen of motregen, voor
al gedurende den nac#, aanhoudende stij
ging der temperatuur.
Vr. 30 Dec. Zon op: 8 h 12; onder: 15 h
53; licht op: 16 h 23. Maan op: 11 h 34;
onder: 12 h 23. V.M. 5 Jan.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen
December.
Hoogwater. Langwat"?
Donderdag 29 5.38 18.15 12.36
Vrijdag 30 6.31 19.11 0.20 13.07
Zaterdag 31 7.30 20.18 1.20 14.06
Westkapelle is 28 min. en Domburg «r-
mtn. vroeger; Veere 38 min. later, «S
springtij.)
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge:
December.
Hoogwater. Laagyjater
Donderdag 29 7.23 19.50 0.42 13.12
Vrijdag 30 8.10 20.41 1.29 14.01
Zaterdag 31 9.04 21.47
2.28 15.01
(Ingez. Med.)
Toen Wreszynski en de vrouw van zijn
vroegeren compagnon trouwden, was de
pracht en praal bij dit' huwelijk ten toon
gespreid de grootste sensatie, die de Lon
densche wereld in jaren had meegemaakt.
De bruid droeg voor meer dan een millioen
gulden aan diamanten en. alleen de bruids
boeket kostte het lieve sommetje van zeven
duizend gulden. Slechts 42 gasten mochten
de bruidsfeesten bijwonen, maar het waren
dan ook de meest vooraanstaande finan
ciers uit de geheele wereld, die op speciale
uitnoodigingen naar Londen waren geko
men om dit wonderlijke feest bij te wonen.
Het echtpaar betrok een huis in Park
Lane, dat vorstelijk werd ingericht. De eer
ste kunstenaars werkten mede om dit huis
te versieren. Niemand vermoedde, dat hier
een grootscheepsche oplichterij werd voor
bereid.
Thans is eenigen tijd geleden een faillis
sementsaanvrage tegen de firma ingediend.
De justitie moest zich met de ingewikkelde
transacties van de firma bezig houden en
daarbij kwamen hoe langer hoe meer din
gen aan het licht, die het vermoeden, dat
hier gelden aan het bankroet waren ont
trokken, tot zekerheid deden groeien.
Toen het frauduleuse van het bankroet
vaststond, heeft de politie Wreszynski willen
gevangen nemenmaar de vogel was ge
vlogen. Zijn compagnon verklaarde, dat hij
hem al in een jaar niet gezien had. Aange
zien men vermoeden had, dat de Dantziger
naar het vasteland was gevlucht, heeft men
de nasporingen echter niet tot Engeland
beperkt, maar ook in Brussel gezocht, om
dat men reden had om aan te nemen, dat
de man daar verblijf hield.
In Amsterdam heeft de Londensche poli
tie echter niet onmiddellijk gezocht. Als ze
dat wel had gedaan, dan zou ze hebben er
varen, dat in begin November van dit jaar
de Amsterdamsche politie in hotel l'Europe
een vreemdeling heeft gearresteerd, die
zich aan het hiervoren gemelde eenvoudig
geval van oplichting van een Zeeuwschen
jongeman had schuldig gemaakt. Deze
vreemdeling is: Siegfried Wreszynski.
Hij is naar het Huis van Bewaring over
gebracht, waar hij thans nog verblijf houdt
in afwachting van de behandeling door den
Nederlandschen rechter.
En terwijl de heele Londenschen politie
aan het werk is en iedereen zoekt en speurt
naar Wreszynski, zit de man rustig voor
een simpel oplichterijtje in Amsterdam. In
derdaad is dit wel de sluwste manier om
aan het speurend oog van de politie te ont
komen, want wie zoekt een oplichter nu in
de gevangenis?
HAAGSCHE HOF STELT EVENEENS DB
AUTOBUSSEN IN HET GELIJK.
Het Haagsche Gerechtshof heeft heden
bij vervroeging arrest gewezen in vier ap
pèlzaken van korte gedingen in autobus
zaken.
Het ging hier om de actie van de Ned.
Spoorwegen tegen de N.V. Van Zetten's
Tour Tax Centrale, tegen de N.V. Reisbu
reau Stoop en tegen de Coöp. Vereeniging
Rotterdamsche Reiscentrale en van de
Haagsche Tramweg Maatschappij tegen het
Reisbureau Stoop.
De eischen tot onmiddellijke stopzetting
van de autobusdiensten van deze onderne
mingen, werden alle, hetzij door den presi
dent der Haagsche rechtbank, hetzij door
dien van de rechtbank te Rotterdam, afge
wezen. Het Gerechtshof heeft thans deze
uitspraken bevestigd.