Üf fóvotrtncïule $eetsxir0cfye i§> NIDDEUURGSCHE COURANT GOESCHE COURANT) ZOETE MOST Maatregelen voor tijden van oorlog o{ oorlogsgevaar. BffgffENUHiQ. Acht wetsontwerpen ingediend met betrekking o. a. tot de economische verdedigingsvoorberei ding, de distributie en het hamsteren en prijs- opdrijven. Distributie. Th. Mügge. Maatregelen tegen het hamsteren. Een millioenen-zwendelaar. ABONNEERT U THANS I GRATIS Dagblad. Uitg. N.V. De Middelburgsche Crt. Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstr.28, Telefoon Redactie 269, Administratie 139; te GOESTurfkade Tel. 17. Postgiro 43255. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes f 2.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week abonnementen in Middelburg en Goes 18 ct. NUMMER 306. TWEE BLADEN. DONDERDAG DEC. 1038. EERSTE BLAD. 181e JAARG. Adverterrtiën 30 ct per regel, ingezonden mededeeUngen 60 ct p. r. Bij contract lager. Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum f 2.10. „Kleine Advertenties", max. 6 regels, 75 cent, bij vooruitbetaling. „Brieven, of adres bureau v. d. blad" 10 ct extra. Bewijsnummers 5 ct, Bij de Tweede Kamer zijn acht wetsont werpen ingediend, houdende regelen met betrekking tot de voorbereiding van voor zieningen in geval van oorlog, oorlogsge vaar of andere buitengewone omstandighe den in de behoeften van volkshuishouding en landsverdediging. In de toelichting tot het eerste wetsont werp (wet medewerking verdedigingsvoor bereiding 1939) schrjjft de regeering: Het ontwerp heeft ten doel de werking der bij de wet economische verdedigings voorbereiding 1938 gestelde regelen te be stendigen. De regeering grijpt deze gelegenheid te vens aan om den Staten-Generaal een na dere uiteenzetting te geven nopens de maatregelen, welke haars inziens ter voor bereiding van de economische verdediging des lands noodzakelijk zijn. De behoefte ter verzekering van de vei ligheid des lands maatregelen voor te be reiden, die niet alleen van militairen, doch ook van economischen aard zijn, vindt haar oorzaak in den aard van den modernen oor log, welke steeds meer het karakter van een totalitairen oorlog schijnt te zullen aan nemen. In den modernen oorlog is het verloop van den strijd in hooge mate afhankelijk van het economische aanpassings- en uit houdingsvermogen van een land. Het zeer groote materiaalverbruik door de weer macht maakt deze steeds meer afhankelijk van de mogelijkheid om in haar behoeften te voorzien. Een ongekende vraag naar grondstoffen zal ontstaan, die in vele ge vallen het aanbod verre zal overtreffen. Een en ander zal er ongetwijfeld toe leiden, dat in het bijzonder de oorlogvoerende mo gendheden de in haar bezit zijnde voorra den niet of slechts onder zeer bezwarende voorwaarden ten uitvoer zullen toelaten. Wordt de aanvoer uit het buitenland in het algemeen hierdoor in geval van oorlog reeds hoogst onzeker, nog sterker geldt dit voor den aanvoer van overzee door de groo te gevaren, die in oorlogstijd ook de neu trale scheepvaart bedreigen. De hierboven in het kort geschetste om standigheden hebben voor Nederland ver schillende consequenties, waarmede de re geering reeds thans terdege rekening moet houden, zoowel voor het geval, dat ons land in een oorlog zou worden betrokken, als voor het geval, dat het er opnieuw in mocht slagen zijn neutraliteit te handhaven. Mocht ons land in een conflict worden betrokken, dan kan, naar de meening van de regeering, althans in de eerste periode niet aanstonds op den steun van eventueele bondgenooten worden gerekend. Bij een neutraliteitsposi tie zal men gezien de beperkte mogelijk heid om in oorlogstijd door internationalen ruil in de behoeften te voorzien er van moeten uitgaan, dat ons land tijdens den geheelen duur daarvan, in nog sterkere mate op zichzelf zal zijn aangewezen. Men denke ook aan het wapen der economische blokkade, dat, naar de ervaring uit de ja ren 19141918 heeft geleerd, mede ge bruikt kan worden om druk uit te oefenen op neutrale mogendheden. De economische verdedigingsvoorberei ding is daarom een noodzakelijke voorwaar de om onze traditioneele zelfstandigheidspo- litiek meer kracht bij te zetten. De regee ring is er zich van bewust, dat een zooda nige voorbereiding op beide situaties ge richt moet zijn. Ten einde tijdens een oorlog, waarin ons land al dan niet betrokken is „in de be hoeften van weermacht en burgerbevol king te kunnen voorzien, dient eenerzijds de binnenlandsche voortbrenging te worden gericht op hetgeen het meest noodig is, en anderzijds het verbruik te worden beperkt tot de bevrediging der meest dringende be hoeften. Zulks zal uiteraard niet automa tisch door de vrije werking der economische krachten geschieden. Ingrijpen van regee- ringswege in de productie en de distribu tie, zoowel van gebruiksartikelen en half fabrikaten, als van grondstoffen, zal der halve in vele gevallen noodzakelijk zijn. Hetzelfde geldt voor de prijsvorming. Het economische leven en de welvaart van ons land zijn onder de huidige omstan digheden zoozeer afhankelijk van den in ternationalen goederenruil, dat een stre ven naar autarkie ten behoeve van de eco nomische weerbaarheid niet in aanmerking kan komen. De regeering stelt zich dan ook op het standpunt, dat wel een organisatie van productie en verbruik voor het geval van isolement dient te worden voorbereid, doch dat slechts van enkele, voor de verde diging des lands onontbeerlijke artikelen een oneconomische binnenlandsche voort brenging, ter vervanging van import, in vredestijd mag worden aangewakkerd. Van de in bovenstaande uiteengezette po litiek ten aanzien van de binnenlandsche productie en het verbruik mag derhalve geenszins worden verwacht, dat zij ons land ten aanzien van talrijke essentieele grond stoffen op den duur van het buitenland on afhankelijk zal maken. Naast de organisa tie van binnenlandsche voortbrenging, en verbruik zal dan ook een regeling van den in- en uitvoer, waardoor zooveel mogelijk deze laatste dienstbaar gemaakt wordt aan het verkrijgen van dringend benoodigde importartikelen niet kunnen worden ont beerd. Behalve de genoemde problemen op het gebied van de productie, de distributie, de prijsvorming en den internationalen han del moeten nog worden vermeld: die be treffende de financiering, de buitenscheep vaart, het binnenlandsche transport, kort om betreffende al die onderwerpen, die met het functionneeren der volkshuishou ding onder bedoelde buitengewone omstan digheden verband houden. Het onderhavige wetsontwerp beoogt der regeering een bevoegdheid te verleenen, welke zjj reeds in vredestijd noodig heeft om al de genoemde maatregelen op doel treffende wijze te kunnen voorbereiden, de bevoegdheid namelijk, om de bij die voor bereiding noodzakelijke medewerking van het bedrijfsleven te verlangen en, zoo noo dig, af te dwingen. Tal van problemen en in het bijzonder die met betrekking tot de organisatie der pro ductie kunnen uiteraard niet tot een bevre digende oplossing worden gebracht, voordat velerlei gegevens betreffende productie-ca paciteit en productieprogramma, aard van den te verrichten arbeid, arbeidsbezetting, voorraden e.d. verkregen zijn. Voorts zal in vele gevallen een beroep moeten worden ge daan op de medewerking van deskundigen uit industrie of handel, bv. waar het be treft de talrijke technische moeilijkheden, die zich bij de omschakeling van het produc tie-apparaat en de vervaardiging van ver vangingsproducten, alsook bij de voorberei ding van eventueel noodzakelijke evacu aties zullen voordoen. Tevens zij hier ge noemd de mogelijkheid, dat van de onder nemers in sommige bedrijfstakken zal wor den verlangd, dat zij van bepaalde goederen minimum voorraden aanhouden. In het be lang, zoowel van het bedrijfsleven als van een rationeele werkwijze, zal de regeering ook bij de uitvoering van de onderhavige wet voortgaan met zooveel mogelijk over leg te plegen met instellingen, die uit hoof de van hare werkzaamheden over waarde volle gegevens beschikken. Tenslotte zij nog gewezen op de noodza kelijkheid reeds thans de organen in het le ven te roepen, die in vredestijd de regeering zullen adviseeren over de in tijden van nood te treffen maatregelen en die in oorlogstijd met de uitvoering daarvan zullen worden belast. Kernen van zoodanige organen, waarin vertegenwoordigers van en deskun digen uit het bedrijfsleven zijn opgenomen, zijn voor de meest essentieele takken van industrie en handel reeds gevormd, dan wel verkeeren in een vergevorderd stadium van voorbereiding. Ter toelichting tot het tweede wetsont werp (algemeene vorderingswet 1939) zegt de regeering o.a.: Aangezien de ontwikkeling van buiten gewone omstandigheden, als die, welke de thans ingediende wetsontwerpen op het oog hebben, een onverwijld ingrijpen van regee- ringswege noodzakelijk kan maken, komt het onvermijdelijk voor in de onderhavige wetten voorschriften op te nemen, krach tens welke zij bij kon. besluit in werking ge steld kunnen worden. Hoezeer ook steeds gebleken is, dat wanneer het er in tijden van spanning op aankomt de noodige wet telijke voorzieningen onverwijld tot stand te brengen de regeering onvoorwaardelijk op de medewerking der Staten-Generaal kan rekenen, zoo kan zulks toch niet weg nemen, dat indien bedoelde inwerkingstel ling bij de wet zou gêschieéen, er tusschen het tijdstip van indiening dier wet en dat van hare afkondiging toch altijd een of twee dagen zouden moeten verloopen. Daar een kon. besluit daarentegen binnen enkele uren van kracht kan worden, verdient in gevallen als de onderhavige, waarin on verwijld ingrijpen geboden kan zijn, deze laatste weg de voorkeur. Aangezien echter de bevoegdheden, wel ke de thans ingediende wetsontwerpen aan de regeering toekennen, van zeer v'e r strekkende aard zijn, komt het gewenscht voor, dat de noodzakelijkheid, dat de regee ring daarover de beschikking krijgt, in ieder voorkomend geval zij het ook ach teraf door de Staten-Generaal wordt be vestigd. Het derde ontwerp is dat voor de „bo- demproductiewet 1939". Aangezien het voor een goede uitvoering der wet wenschelijk is, dat reeds thans een regeeringscommissaris en een advies-com missie voor de bodemproductie worden aan gewezen, is bepaald, dat de desbetreffende artikelen dadelijk na afkondiging in wer king zullen treden. Het vierde is de „distributiewet 1939". Een regeling der goederendistributie vormt een onmisbare schakel in de reeks van maatregelen, die in buitengewone om standigheden, met het oog op de economi sche weerbaarheid des lands noodzakelijk zullen zijn. Het thans aangeboden ontwerp komt in het algemeen met de distributiewet 1938 overeen. Voorzien is de mogelijkheid, distributie voorschriften te geven, eenerzijds voor goe deren voor huishoudelijk gebruik, ander zijds voor de overige goederen, waarbij in de eerste plaats te denken valt aan grond stoffen en half-fabrikaten. Beide catego rieën voorschriften hebben uiteraard ver schillende punten van overeenkomst, door dat zij tenslotte betrekking hebben op de zelfde soorten van handelingen, namelijk het koopen, verkoopen, afleveren en in voorraad houden. Voorts moet, zoowel voor huishoudelijke als voor andere goederen, het gebruik en de verwerking kunnen wor den geregeld en tenslotte dient toezicht te kunnen worden uitgeoefend op het ver voer van distributiegoederen. Een enkel oogenblik beslist vaak over een geheel menschenleven. Zien wij dan toe, hoe wij die oogenblikken besteden. De ministers van economische zaken en van binnenlandsche zaken zijn er bij het ontwerpen van deze voorschriften van uit gegaan, dat voor een doelmatige distributie van de noodzakelijke levensbehoeften in buitengewone omstandigheden en speciaal in geval van oorlog een zoover mogelijk doorgevoerde centraliseering in de leiding in het belang zoowel van de landsverdedi ging als van de volkshuishouding onontbeer lijk is. Wil een distributiestelsel effectief werken, dan moet ook in de gedétailleerde uitvoeringsregelingen, waar noodig, uni formiteit gebracht kunnen worden. De uitvoering dient overigens in handen te worden gelegd van die organen, welke hiertoe door kennis van plaatselijke toe standen en omstandigheden het meest ge- eigend zijn, in casu de gemeentebesturen. Daarom is in artikel 10, lid 1, bepaald, dat het land verdeeld is in distributiekringen, welke in beginsel samenvallen met de ge meenten. De leiding van de uitvoering eener distributieregeling berust in den re gel in eiken distributiekring bij den burge meester. De ministers stellen zich verder voor, dat bij de uitvoering der onderhavige regelen de bestaande organisatie van den handel zooveel mogelijk zal worden intact gelaten. Bij een eventueele distributieregeling zullen derhalve zoowel de winkeliers als de gros siers en andere tusschenpersonen, waar mo gelijk, worden ingeschakeld. Hierdoor zal het doelmatige functionneeren van het dis tributie-apparaat ten zeerste worden be vorderd, terwijl bovendien voorkomen zal worden, dat de uitvoering der regeling on- noodig kostbaar wordt. Het in deze regeling neergelegde princi pe van centralisatie in de leiding sluit niet uit, dat ook de met de uitvoering belaste lagere organen uit eigen beweging zekere uitvoeringsmaatregelen treffen. Het wordt echter gewenscht geacht, dat de minister, bij wien de centrale leiding berust, van de ze maatregelen op de hoogte blijft en zoo- noodig kan ingrijpen, teneinde te kunnen voorkomen, dat deze plaatselijk gestelde voorschriften bepalingen zouden bevatten, welke in strijd zouden zijn met de algemeen geldende beginselen. De voorziening van de "fabrieken met de noodige grondstoffen zal, naar de ministers zich voorstellen, in vele gevallen geheel kunnen worden behandeld door een onder het departement van economische zaken ressorteerend bureau en er schijnt geen aanleiding te zijn om hierbij de gemeente besturen met een speciale taak te belasten. Ook het verstrekken van noodzakelijke ge gevens omtrent eventueele voorraden en omtrent de behoeften aan goederen zal dik wijls rechtstreeks aan den minister kunnen geséhieden. Als vijfde ontwerp volgt de „prijsopdrij- vings- en hamsterwet 1939". Dat de regeering in omstandigheden, als bovenbedoeld, inderdaad de beschikking moet hebben over bevoegdheden, welke haar in staat stellen prijsregelend op te treden en met name prijsopdrijving te voor komen, is eens te meer in September jl. ge bleken. In die dagen van spanning is op nieuw uitgekomen, hoe het publiek, zoodra een internationaal conflict dreigt, de nei ging heeft voorraden aan te leggen van al le verbruiksgoederen, welker schaarste terecht of ten onrechte als gevolg van het uitbreken van een oorlog gevreesd wordt. Het behoeft geen betoog, dat de sterke vraag, die zich ten gevolge van deze neiging tot „hamsteren" op de markt ont wikkelt, een uitgezochte gelegenheid tot prijsopdrijving biedt. Ter bestrijding van de ze laatste is het dus allereerst noodig, dat de regeering de bevoegdheid verkrijgt om wanneer de omstandigheden daartoe aan leiding geven onverwijld een hamsterverbod uit te vaar digen. Het is om deze redenen, dat in het on derhavige wetsontwerp wordt voorgesteld der regeering middelen te verschaffen om zoowel tegen prijsopdrijving als tegen het zoogenaamde hamsteren op te treden. Een hamsterverbod is vervat in artikel 9 van dit ontwerp, dit artikel richt noch te gen het aanschaffen van voorraden in nor male tijden, noch tegen het aanhouden van voorraden in het algemeen, doch het be oogt uitsluitend, indien hiertoe aanleiding bestaat, den in- en verkoop van bepaalde goederen aan zekere regelen te binden, ten einde een plotseling uitputten van de bij den handel beschikbare voorraden te voor komen. Goederenvoorraden, bestemd voor eigen gebruik, welke zijn aangelegd voor de uitvaardiging van een hamsterverbod, blij ven ongemoeid. Ten einde echter op de krachtens deze wet verboden voorraadvor- ming controle te kunnen uitoefenen, dienen ten aanzien van de aflevering en het ver voer van goederen, waarvoor bedoeld ver bod geldt, regelen gesteld te kunnen wor den. Ten aanzien van de prijsopdrijving heeft de minister van economische zaken ge meend de tweeledige regeling van de prijs- opdrijvingswet 1938 te moeten behouden: naast de mogelijkheid om voor bepaalde ar tikelen maximum-prjjzen vast te stellen, acht h\j een algemeen verbod van prijsop drijving onontbeerlijk. Ontwerp no. 6 is de „zeeschepenvorde- ringswet 1939". „DE RONDE DOOR NEDERLAND" Oplossing: De plaatsnamen zijn achter eenvolgens: Kaatsheuvel Ilpendam Nieuw-Dordrecht Duivendrecht Ederveen Ruinerwold Zwaagwesteinde Einighausen Groenekan Enumatil Loenersloot Soerendonk Het te vormen woord is KINDERZEGELS. DE POST VAN EN NAAR URK PER IJS VLET. De ingevallen dooi heeft het voor de K.L.M. moeilijk gemaakt om met een vlieg tuig op Urk te landen. Men is weer tot de oude manier, om post op Urk te krijgen, teruggekeerd. Vanochtend om acht uur is een ijsvlet, onder leiding van schipper A. van Veen, met drie zakken post naar Kam pen vertrokken. Het is de bedoeling, dat men morgenochtend met de post van Kam pen naar Urk zal terugkeeren. POSTBOOT NES—HOLWERD HEEFT WEER GEVAREN. Nadat de postboot van den dienst Nes Holwerd twaalf dagen lang niet heeft kun nen varen, vertrok zij gistermiddag om half twaalf van Nes (Ameland). Het vaarwater was nog niet vrij van ijs, zoodat men over het traject viermaal zoolang deed als ge woonlijk. Op 1300 meter van den steiger te Holwerd stuitte de boot op een massieve ijsvlakte. De tien passagiers, die zich aan boord bevonden, begaven zich over het ijs naar den vasten wal. Waarheen ook de post werd vervoerd. SERUM TEGEN MOND- EN KLAUWZEER. Vragen van het Tweede Kamer lid Weitkamp. Het Tweede Kamerlid de heer Weitkamp heeft de volgende vragen gericht aan den minister van economische zaken: 1. Is het den minister bekend, dat het dusgenaamde reconvalescentserum, zoowel hier te lande als in België gebruikt en aan bevolen, als voorbehoedmiddel tegen mond en klauwzeer onder de koeien, in ons land f 8, en België echter slechts 0.60 per liter kost? 2. Zoo ja, is dan de minister bereid, te zorgen, dat dit groote prijsverschil tot de juiste proporties worde teruggebracht? De Pool die een Goeschen jonge man heeft opgelicht wordt door de Londensche politie gezocht. Men zal zich herinneren, dat begin No vember een uit Goes afkomstige jongeman, die in een hotel te Amsterdam vertoefde, zich door een Poolsche „bankier" liet over halen dezen 6000 te geven, met het voor uitzicht, dat de Goesenaar privé-secretaris van den Pool zou worden. Later bleek dat de Pool een geraffineerde oplichter was. Thans is, zoo meldt Het Volksblad, ook aan het licht gekomen dat deze Poolsche „ban kier" een millioenenzwendelaar is, waar naar de Londensche politie ijverig aan het zoeken was. De oplichter, Siegfried Wreszynski genaamd, Uit Dantzig geboortig heeft gedurende enkele jaren Londen stom van verbazing doen staan door de onge hoorde weelde, die hij ten toon spreidde. Wreszynski verscheen ongeveer vier jaar geleden in Londen en bleek een expert te zijn in het „ontdooien" van in Duitschland bevroren credieten. Kapitalen, die in Duitschland op zoogenaamde geblokkeerde rekeningen, waarover dus door de recht matige bezitters in het buitenland niet kon worden beschikt, wist Wreszynski dank zij zeer vernuftige combinaties en manoeuvres „vrij" te maken. Wanneer men weet, dat het bij deze bevroren credieten om bedra gen van millioenen en nog eens millioenen gaat en dat Wreszynski voor zich zelf een zeer hooge provisie rekende (te betalen na het gelukken van het werk) dan begrijpt men ook, dat de Dantziger binnen betrek kelijk korten tijd schatrijk werd. De eigenaars der bevroren kapitalen betaalden graag de hooge provisie, omdat zij anders het „bevroren" geld heelemaal niet zouden hebben ontvangen. Wreszynski had echter nog meer pijlen op zijn boog. Hij „ontdekte" een „kunstje" om in granen te speculeeren, maar dan zon der het risico van verlies en met de abso lute zekerheid van winst. Ook deze „uitvin ding" bracht hem millioenen op. Bij deze affaires voegden zich nog tal van andere handelszaken, die op het vasteland van Europa werden gedaan. Het wonder lijke bij dit alles is, dat de Dantziger werk te als compagnon in een firma, die te goe der naam en faam bekend stond en waar van de tweede deelgenoot een Engelsche officier is. Deze Engelsche officier was ge trouwd met een Zweedsche filmactrice, van wie hij zich echter scheiden liet. Wreszyns ki trouwde daarop met de echtgenoote van zijn compagnon, maar de vriendschap werd er niet minder om. De inhoud van het ontwerp komt in hoofdzaak overeen met dien van de sche- penvorderingswet 1938. „Wet behoud scheepsruimte 1939" is de aanhaaltitel van het zevende ontwerp. De inhoud verschilt slechts weinig van dien der schepenuitvoerwet 1938. Tenslotte: de zee: en luchtvaartverzeke ringswet 1939, waarvan de inhoud slechts weinig verschilt van dien van de oorlogs zee- en -luchtvaartverzekeringswet 1938. Zij, die zich thans als kwartaal- I abonnee op ons blad per 1 Januari a.s, laten inschrijven, ontvangen de inog in Dec. verschijnende nummers WEERBERICHT. Verwachting tot morgenavond: DE BILT: Natte sneeuw of regen, meest krachtige Z. tot W. of N.W. wind, aanvan kelijk stjjging van temperatuur, later weer kouder. UKKEL: Zwakke, later matige, verander lijke wind, bewolkte tot betrokken hemel, plaatselijk tijdelijk regen of motregen, voor al gedurende den nac#, aanhoudende stij ging der temperatuur. Vr. 30 Dec. Zon op: 8 h 12; onder: 15 h 53; licht op: 16 h 23. Maan op: 11 h 34; onder: 12 h 23. V.M. 5 Jan. Hoog- en Laagwater te Vlissingen December. Hoogwater. Langwat"? Donderdag 29 5.38 18.15 12.36 Vrijdag 30 6.31 19.11 0.20 13.07 Zaterdag 31 7.30 20.18 1.20 14.06 Westkapelle is 28 min. en Domburg «r- mtn. vroeger; Veere 38 min. later, «S springtij.) Hoog- en Laagwater te Wemeldinge: December. Hoogwater. Laagyjater Donderdag 29 7.23 19.50 0.42 13.12 Vrijdag 30 8.10 20.41 1.29 14.01 Zaterdag 31 9.04 21.47 2.28 15.01 (Ingez. Med.) Toen Wreszynski en de vrouw van zijn vroegeren compagnon trouwden, was de pracht en praal bij dit' huwelijk ten toon gespreid de grootste sensatie, die de Lon densche wereld in jaren had meegemaakt. De bruid droeg voor meer dan een millioen gulden aan diamanten en. alleen de bruids boeket kostte het lieve sommetje van zeven duizend gulden. Slechts 42 gasten mochten de bruidsfeesten bijwonen, maar het waren dan ook de meest vooraanstaande finan ciers uit de geheele wereld, die op speciale uitnoodigingen naar Londen waren geko men om dit wonderlijke feest bij te wonen. Het echtpaar betrok een huis in Park Lane, dat vorstelijk werd ingericht. De eer ste kunstenaars werkten mede om dit huis te versieren. Niemand vermoedde, dat hier een grootscheepsche oplichterij werd voor bereid. Thans is eenigen tijd geleden een faillis sementsaanvrage tegen de firma ingediend. De justitie moest zich met de ingewikkelde transacties van de firma bezig houden en daarbij kwamen hoe langer hoe meer din gen aan het licht, die het vermoeden, dat hier gelden aan het bankroet waren ont trokken, tot zekerheid deden groeien. Toen het frauduleuse van het bankroet vaststond, heeft de politie Wreszynski willen gevangen nemenmaar de vogel was ge vlogen. Zijn compagnon verklaarde, dat hij hem al in een jaar niet gezien had. Aange zien men vermoeden had, dat de Dantziger naar het vasteland was gevlucht, heeft men de nasporingen echter niet tot Engeland beperkt, maar ook in Brussel gezocht, om dat men reden had om aan te nemen, dat de man daar verblijf hield. In Amsterdam heeft de Londensche poli tie echter niet onmiddellijk gezocht. Als ze dat wel had gedaan, dan zou ze hebben er varen, dat in begin November van dit jaar de Amsterdamsche politie in hotel l'Europe een vreemdeling heeft gearresteerd, die zich aan het hiervoren gemelde eenvoudig geval van oplichting van een Zeeuwschen jongeman had schuldig gemaakt. Deze vreemdeling is: Siegfried Wreszynski. Hij is naar het Huis van Bewaring over gebracht, waar hij thans nog verblijf houdt in afwachting van de behandeling door den Nederlandschen rechter. En terwijl de heele Londenschen politie aan het werk is en iedereen zoekt en speurt naar Wreszynski, zit de man rustig voor een simpel oplichterijtje in Amsterdam. In derdaad is dit wel de sluwste manier om aan het speurend oog van de politie te ont komen, want wie zoekt een oplichter nu in de gevangenis? HAAGSCHE HOF STELT EVENEENS DB AUTOBUSSEN IN HET GELIJK. Het Haagsche Gerechtshof heeft heden bij vervroeging arrest gewezen in vier ap pèlzaken van korte gedingen in autobus zaken. Het ging hier om de actie van de Ned. Spoorwegen tegen de N.V. Van Zetten's Tour Tax Centrale, tegen de N.V. Reisbu reau Stoop en tegen de Coöp. Vereeniging Rotterdamsche Reiscentrale en van de Haagsche Tramweg Maatschappij tegen het Reisbureau Stoop. De eischen tot onmiddellijke stopzetting van de autobusdiensten van deze onderne mingen, werden alle, hetzij door den presi dent der Haagsche rechtbank, hetzij door dien van de rechtbank te Rotterdam, afge wezen. Het Gerechtshof heeft thans deze uitspraken bevestigd.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1938 | | pagina 1