9
lp fov&trtncïule IP
MIDDELBURGSCHE COURANT
(&GOESCHE COURANT
Ü-X os;
SSrr"1*"te b6-
MIDDELBURGSCHE
IJSCLUB
ZEELAND.
Koninklijke gift.
De Winter.
Bijna 7000 vluchtelingen in ons
land toegelaten.
De banen op de Seisvest wor
den hedenmiddag om 2 uur
GEOPEND VOOR DE LEDEN.
Waarschijnlijk, zoo mogelijk,
later ook voor het publiek
tegen betaling.
I ABONNEERT U THANS
GRATIS
GOES.
NUMMER 303.
DRIE BLADEN ZATERDAG
Dagblad. Uitg. N.V. DeMiddeiburgsche Crt.
Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstr.28,
Telefoon Redactie 269, Administratie 139;
te GOESTurfkade Tel. 17. Postgiro 43255.
Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes
f 2.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week
abonnementen in Middelburg en Goes 18 ct.
24 DEO. 1938. EERSTE BLAD. 181e JAARG.
Advertentiën 30 ct per regel, ingezonden
mededeelingen 60 ct p. r. Bij contract lager.
Tarief op aanvraag. Familieberichten en
dankbetuigingen minimum f 2.10. „Kleine
Advertenties", max. 6 regels, 75 cent, blf
vooruitbetaling. „Brieven, of adres bureau
v. d. blad" 10 ct extra. Bewijsnummers 5 ct.
S
iz. Med.)
vert, film,
te Haar-
■chap, spr.
St. Juris
•een. Ruth
'0.15 h.
jaise, spr.
W. G. N.
ichap, spr.
St. Joris
itb.) Inst.
hr. P. N.
e Gouden
Leden
-een. Jen-
z. 20.15 h.
rantenafd.
h.
ïr. Pilger.
chap, spr.
at. Joris
novoordr.
A. Alt te
t. Pieter-
;aise, spr.
•t Ver. v.
lal.
rum. Mu-
chap spr.
).15 h.
r „Kunst
les Jan is
0 h.
29 Dec.:
20.00 h.
£c.: „To-
wjjk ze-
l 15.00 h.
I 27 Dec.
en „Een
ZO 15.00
18.00 en
ée. „De
„Duivels-
seholie-
Zeevaart-
te Vliss.
Jsvereen.
rke (W).
.30—22.00
r.30 h. en
M'bur<.
IN VERBAND MET HET KERSTFEEST
zal ons blad
MAANDAG NIET VERSCHIJNEN
BiSOEMJUID.
Van officieele zijde meldt men ons, dat
door H.M. de Koningin een gift van 5000
gulden is geschonken aan het hoofdkwar
tier van het Leger des Heils, welke uitslui
tend moet worden besteed aan dekking c.q.
kleeding van de meest behoeftige gezinnen
in ons land.
De Hembrug weigert dienst
Stagnatie in het scheepvaartver-
beer.
De vorst heeft gisteren op het eind van
den avond haar greep gezet op de Hem
brug, waardoor na tien uur geen opening
meer kon geschieden.
Vermoedelijk heeft zich in de kamrade
ren jjzel afgezet, in elk geval vergde het
openen van de brug zooveel energie, dat de
motoren warm Jiepen. Om deze reden heeft
men de brug met handkracht bediend. Het
gevolg was, dat van het op tijd openen en
sluiten niets terecht kwam. Men was blij,
als er beweging in de brug was. Omstreeks
tien uur passeerde nog een reeks schepen,
welke een tijd lang had liggen wachten. Om
kwart voor elf heeft men nogmaals gepro
beerd de brug te openen. Deze ging niet
verder dan twee graden open. Met heel veel
moeite heeft men haar weer kunnen slui
ten. Het trein verkeer ondervond slechts
weinig vertraging. Nadien is de brug niet
meer open geweest.
Te middernacht lagen vijf schepen, die
uit de Amsterdamsche haven waren ver
trokken vóór de brug, aan de andere zijde
lag een vijftal binnenkomende schepen, ter
wijl er nog negen binnenkomende in het
Noordzeekanaal onderweg waren.
Ook de Velserbrug ondervond hinder
van de vorst. De opening ging ook hier met
moeilijkheden en vertraging gepaard. Niet
temin kon men haar nog in bedrijf houden.
De toestand op Urk.
De heeren Ockers en Van der Wiel, die
gisterochtend per motorfiets over het ijs
naar Kampen zijn vertrokken, hebben hun
voertuig wegens een defect op den kop van
den dijk, ongeveer zeven km van Urk, neer
gezet, waarna zij te voet den tocht voortzet
ten. Zij zijn inmiddels te Kampen aangeko
men.
Gisteren hebben enkele bakkers wegens
gistgebrek niet kunnen bakken en hebben
de meeste andere bakkers hun laatste gist
verbruikt. Heden zullen dan ook slechts
een paar bakkers brood kunnen' bakken.
Een en ander is het gevolg van het feit, dat
men erop gerekend had dat de gist per vl'eg-
tuig zou worden aangevoerd. Het toestel,
dat voor den tocht naar Urk door de K.L.M.
was gereed gehouden, de PH-OTO kon ech
ter tengevolge van den mist om Urk en
op Schiphol niet vertrekken. Men hoopt nu,
dat dit heden mogelijk zal zijn. Het spreekt
vanzelf, dat de K.L.M. geen enkel risico
neemt. De vlucht zal alleen worden uitge
voerd, indien de weersomstandigheden van
dien aard zijn, dat het toestel nog denzelf
den dag naar Schiphol kan terugkeeren,
aangezien de machine niet op het eiland
kan overnachten, omdat dan de motoren
zouden bevriezen.
Op Urk wordt men thans ongeduldig.
Men eischt, dat in elk geval maatregelen
zullen worden genomen voor het overbren
gen van gist en de post, hetzij per ijsvlet of
auto, temeer daar het ijs tusschen Kampen
en Urk sterk genoeg blijkt te zijn. Gisteren
zjjn zelfs sleden met 500 kg levensmiddelen
aangekomen.
De regeering acht verdere toe
lating, behalve van kinderen,
niet verantwoord.
a vragen van bet Tweede Kamerlid
Albarda betreffende snellere afdoening
V-?n vYei!zoeken om toelating van Duitsclie
vluchtelingen heeft de minister van justitie
het volgende geantwoord:
Verzoeken tot toelating van vluchtelin
gen welke blijkens de daarin vervatte gege
vens voor een gunstige beslissing in aan
merking komen, plegen zeer spoedig te wor
den afgedaan. In noodgevallen heeft de be
handeling veelal telefonisch plaats. Wan
neer in bepaalde gevallen een nader onder
zoek noodig blijkt, vordert afdoening uiter
aard eenigen tijd. De behandeling van ver
zoeken pleegt echter ernstig te worden be
moeilijkt door honderden telegrafische, te-
°aische- schriftelijke en mondelinge ver-
en aansporingen tot snelle be-
mWn Vergeten wordt, dat al deze po-
ferwarre^ de ^^eling te versnellen,
het^moei^v6 toegepaste werkmethode is
Soot^ fantniigeWert op korten termijn
vludtteim^lTiS,„en w!~S
ondergeteekende,
eventueel m overleg met de betrokk'en co
mité s, beslist, of in beginsel toestemmine
kan worden verleend; bij een beslissing in
gunstigen zin stelt het hoofd van plaatse
lijke politie daarna, voor zoover noodig, nog
een summier onderzoek in met name 'naar
de betrouwbaarheid en bestaansmiddelen
van den aanvrager.
Het percentage der gevallen, waarin de
minister in verband met het politie-onder-
zoek op zijn aanvankelijke beslissing moest
terugkomen, is gering. Voor wat betreft de
opneming van vluchtelingen van middelba
ren leeftijd in kampementen en van kinde
ren in koloniehuizen blijft een nader onder
zoek na de beslissing van den minister
steeds achterwege.
Ongeacht eenige gevallen, die aanleiding
geven tot een speciaal onderzoek, is het
tempo, waarin door het departement ten
deze is gewerkt, zeer hoog, zulks in tegen
stelling met het kennelijk buiten hun
toedoen trage tempo, waarin de vluch
telingen, die toestemming daartoe hebben
verkregen, ons land plegen binnen te ko
men.
Door het vorenstaande zal het zonder
meer duidelijk zijn, dat het niet doenlijk is,
per dag en datum op te geven hoeveel
vluchtelingen metterdaad zijn toegelaten in
den zin van „binnengekomen".
Het aantal gevallen, waarin door den
minister sinds 7 November 1938 toestem
ming is verleend tot toelating in ons land
van vluchtelingen voor opneming in gezin
nen, kampen en koloniehuizen, zal zeer bin
nenkort zijn gestegen tot 7000. Op deze
wijze is in de daarvoor het meest in aan
merking komende gevallen, binnen de gren
zen van hetgeen voor ons land mogelijk is,
hulp verleend.
Verdere toelating van de groote aantal
len vluchtelingen (voor de toelating van
kinderen bestaat nog eenige ruimte) acht
de regeering niet verantwoord. Na afwik
keling van de nog in behandeling zijnde
verzoeken zal' zij er tot haar leedwezen toe
moeten overgaan, terug te keeren tot het
stelsel, dat slechts in zeer bijzondere om
standigheden toestemming tot binnenkomst
hier te lande wordt gegeven.
Waar na bovengenoemden datum eenige
honderdtallen vreemdelingen (deze getallen
zijn niet in het cijfer van 7000 begrepen)
ons land zonder de vereischte toestemming
heimelijk zijn weten binnen te komen, zijn
nadere maatregelen tot het tegengaan van
zoodanige verdere binnenkomst moeten
worden genomen.
HET CENTRAAL STATION TE
UTRECHT.
Directie overweegt herbouw van
bovenverdieping in nieuwen stijl.
Naar wij vernemen overweegt de directie
van de Nederlandsche Spoorwegen den her
bouw van de bovenverdieping van het Cen
traal Station te Utrecht, in aanpassing aan
den gemoderniseerden onderbouw.
BEVROREN AUTORUITEN.
Een actueel gevaar.
Naar uit bij den A.N.W.B. binnengeko
men berichten is gebleken, zijn verschillen
de aanrijdingen van de laatste dagen te
wjjten geweest aan bevroren autoruiten,
waardoor de bestuurders geen voldoende
uitzicht meer hadden.
Daar dit euvel bij de heerschende kou
de algemeen optreedt, bij auto's die niet van
een speciale verwarmingsinstallatie zijn
voorzien, wijst de A.N.W.B. op het volgen
de:
Het bevriezen van de voorruit kan wor
den voorkomen door tusschen het torpedo
front en den achterrand van de motorkap
kurkjes te leggen, zoodat een kleine spleet
ontstaat, waardoor de langs den motor
strijkende verwarmde lucht tegen de voor
ruit komt en deze ontdooid houdt.
Om te voorkomen dat de zijruiten bevrie
zen en de A.N.W.B. wijst er op dat dit
uit veiligheidsoogpunt absoluut noodzakelijk
is wi^jve men deze aan de binnenzijde
met een met glycerine bevochtigd doekje
in. Hetzelfde geldt voor de achterruit.
Indien men deze raadgevingen opvolgt,
rijdt men wat het uitzicht betreft ook in
dit winterweer veilig.
BIGGENMERKEN.
Van 5 tot 12 December 1938 zijn aange
bracht 41.353 (v.j. 34.253) biggenmerken.
Van de toekenning 1938 zijn tot 10 De
cember 1.1. gebruikt 1.993.995 merken, te
genover 1.746.097 merken van de toeken
ning 1937 op het overeenkomstige tijdstip
van het vorige jaar.
Van 1 Januari tot genoemden datum zijn
in totaal 2.256.724 (v.j.) 1.896.236 biggen
gemerkt.
VOOR DE JOODSCHE VLUCHTELINGEN
De inzameling gehouden door hoofdbe
stuur en departementen der Maatschappij
tot Nut van 't Algemeen ten behoeve van
het Joodsche Vluchtelingencomité heeft op
gebracht 7275.
ONRUST IN DE N.S.B.
„Onkunde bij de leiding, wantoe
standen, ergerlijke misleidingen te
genover de leden".
Er zijn, zegt het Alg. Hdbl. de laatste ja
ren al heel wat ontevredenen en gedesillu-
sioneerden uit de N.S.B. weggeloopen. Wat
kan een lid, dat het met de leiding van een
partij die geen oppositie kan dulden, niet
eens, trouwens anders doen dan heengaan,
zoolang hij tenminste dat laatste nog straf
feloos kan doen, en niet, zooals elders, in
ruil voor zijn weigering om eigen oordeel
te laten gelijkschakelen, in een concentra
tiekamp of erger terecht komt?
Ook nu komt ons weer een circulaire in
handen van een geheim comité, dat zich
„Door verzet tot zuivering" noemt, en dat
wèl nationaal-socialistisch wil zijn, maar
ongezouten bezwaren tegen den tegenwoor-
digen leider ir. Mussert, opsomt.
„Wij hebben schrijft het comité
meer en meer de overtuiging, dat de N.S.B.
onder deze le'ding nimmer haar doel zal be
reiken. (Dat is wat anders dan: „zonder
dezen man heeft Nederland geen toe
komst").
Bewijzen van onkunde, van wantoestan
den, ja, van ergerlijke misleidingen tegen
over de leden ziin er in overvloedDe
leider, zonder eenige politieke kennis, zon
der eenigen vasten wil, wordt door perso
nen geleid die willens en wetens de gezonde
De oorlog is géén natuurramp, maar
een door menschelijk willen en men-
schelijk handelen beheerscht gebeu
ren. Daarom heeft de menschheid het
in haar macht, door anders te willen
en anders te handelen dan zij tot dus
verre deed. den oorlog te vermijden.
Prof. mr. T. G. Scheltema.
ontwikkeling van de idealen der Beweging
verhinderenWij willen trachten een
zoodanige actie te voeren, dat ir. Mussert
en zijn trawanten gedwongen zullen wor
den, te verdwijnen, ook al zijn alle bezittin
gen der N.S.B. van ir. Mussert persoonlijk".
En dan volgt een aantal argumenten
waarom het comité de namen van zijn le
den nog niet wil noemen: vrees voor roye
ment met „een lading modder achterna".
De wensch om in de partij te blijven ten
einde op het geschikte moment de leid'ng
omver te werpen. Énz. Het interesseert ons
maar matig. Wat wèl merkwaardig is, is
de noodzaak voor zulke zuivere conspiratie-
politiek, maar dat is onvermijdelijk. Iedere
beweging, die openlijk oppositie smoort en
verbiedt, en geen meeningsvrijheid kan ve
len, dwingt andersdenkenden tot onder-
grondsche kuiperij, en dus in zekeren zin
tot revolutie. Vandaar de angst van alle
dictatoren voor hun willens en wetens in
de onzichtbaarheid gedreven tegenstanders.
Vandaar de extra-bewaking voor het lijfs
behoud van hen die absoluut willen heer-
schen.
Het zonderlinge is, dat het comité „Door
verzet tot zuivering" in die leuze eigen een
zuiverdemocratisch beginsel poneert,
zonder het bliikbaar te beseffen. Want het
is juist het kenmerk van een vrijen staats
vorm, waar vrije controle op het regeerbe-
leid een der meest fundamenteele beginse
len uitmaakt. d«t zuivering voortdurend
door vrije oppositie tegen onzuiverheden
bereikt kan en moet worden. Vrije opposi
tie binnen ordeliike en legale perken, m.a.w.
„H's Majesty's loyal opposition", is het on
misbaar correctief in eiken gezonden be
stuursvorm. Wie dit uitschakelt, noopt per
se tot ondergrondsche parktijken, die dan
het aanzijn geven tot geheime actie'zooals
de hierboven genoemde".
HET VOORSTEL DER N.S.B.-ERS
INZAKE DE VERKEERSBELASTING.
„Een leeg gebaar"
Verschenen is het voorloopig verslag dei-
Tweede Kamer over het voorstel van wet
van den heer De Marchant et d'Ansembourg
c.s. tot vermindering en vereenvoudiging
van de belasting op het motorrijtuig- en rij-
wielverkeer. Daaraan wordt het volgende
ontleend.
Het had sommige leden verheugd, dat uit
het voorliggend initiatief-ontwerp blijkt,
dat de nationaal-socialistische Kamerleden
op actieve en constructieve wijze willen
gaan medewerken aan het huidige staats
bestel. Intusschen betreurden deze leden,
dat de voorstellers bij deze poging tot me
dewerking hun krachten beproeven op een
vraagstuk, dat niet geschikt is om langs den
weg van het parlementair initiatief te wor
den opgelost.
De indiening van dit wetsontwerp had
zeer vele andere leden in het geheel niet
verheugd. Naar hun meening is hier geen
sprake van een poging tot actieve of con
structieve medewerking. De voorstellers
hebben, aldus deze leden, een onjuist ge
bruik gemaakt van het recht van initiatief,
dat slechts spaarzaam en dan met den
grootsten ernst en werkelijkheidszin mag
worden aangewend.
Hier wordt een belastingwijziging voorge
steld, waarvan het gevolg zal zijn, dat de
baten voor de schatkist dalen van ongeveer
69 tot ongeveer 30 millioen gulden, zonder
dat het verschil wordt overbrugd of ge
dekt. Reeds hieruit blijkt, dat dit voorstel
niet voldoende is voorbereid en dat aan de
voorstellers zin voor werkelijkhe'd moet
worden ontzegd. Naar het oordeel der le
den, hier aan het woord, is dit voorstel niet
meer dan een leeg gebaar.
Vrij algemeen meende men, dat als dit
wetsontwerp steunt op niets anders dan de
hoop, dat de resultaten, wellicht bereikt in
een ander land met een van het onze ge
heel verschillende geografische, sociale en
economische structuur, om van den finan-
cieelen toestand en het belastingstelsel te
zwijgen, dit wetsontwerp blijkbaar geen
anderen grondslag heeft dan de ongemoti
veerde verwachtingen van de voorstellers.
Het leidt tot een ontwrichting van de ge
meentelijke huishoudingen, tot een jaar-
lijksch tekort in de schatkist en tot een
verlamming van het verkeersfonds.
Algemeen was men van meening, dat de
ind ening van dit wetsontwerp ook daarom
beter achterwege had kunnen blijven, om
dat de regeering verlaging van de op het
autoverkeer drukkende belastingen over
weegt: vermindering, wellicht afschaffing
van den grondslag motorrijtuigen in de
personeele belasting en van het compen-
seerend invoerrecht op benzine.
Zeer vele leden vestigden er de aandacht
op, dat de gedachte om een benzinebelasting
als bestemmingsbelasting ten behoeve var
het wegverkeer in te voeren, indertijd is af
gewezen op grond van de overweging, dat
deze belasting in tegenstenstelling to-1
de motorrijtuigenbelasting en de personeele
belasting het niet mogelijk maakt, de
luxe auto's en de bedrijfsauto's verschillend
te belasten.
Door het stelsel van betaling naar gelang
van verbruik wordt het bedrijfsverkeer
zwaarder beiast dan bat. luxeverkeer.
Als een overwegend bezwaar tegen het
voorgedragen belastingstelsel werd door de
ze leden nng aangevoerd, dat het vriiwei
alles op een kaart zet. Een scherpe stijging
van den benzineprijs zou zeer nadeelige ge
volgen hebben voor het wegverkeer.
(Ingez, Med.)
Verscheidene leden verklaarden nog, dat,
wanneer zij met dit wetsontwerp niet kon
den instemmen, dit niet beteekende, dat de
bestaande belastingdruk op het motor- en
rjjwielverkeer hun instemming had. Deze
leden achtten het niet noodig, hierop thans
dieper in te gaan, onder meer omdat een
ministerieele commissie is benoemd om dit
vraagsuk te onderzoeken.
AFZONDERLIJKE REGISTRATIE
VAN DE JOODSCHE VLUCHTELINGEN.
De minister van binnenlandsche zaken
heeft aan de gemeentebesturen een rond
schrijven gericht, waarin hij, overwegende,
dat het wenschelijk is een algemeen gelden
de regeling te treffen, met betrekking tot
een nauwkeurige en centrale registratie
van alle na 1 Maart 1938 in Nederland ge
komen en hier te lande verblijvende Jood
sche en andere zoogenaamde „niet-arische"
vluchtelingen, bepaalt, dat de opneming in
de bevolkingsregisters van Nederland van
alle, na 1 Maart 1938 hier te lande binnen
gekomen, of binnenkomende en verblijven
de Joodsche en andere zoogenaamde „niet-
arische" vluchtelingen, achterwege blijft
voor den duur van hun verblijf, althans
voor den tijd voorloopig van vijf jaren, te
rekenen van het tijdstip van hun aankomst
hier te lande af. Voor zoover de bovenbe
doelde personen, bereids in een bevolkings
register zijn opgenomen, moeten zij daar
van worden afgevoerd.
Gedurende een tijdvak van voorloopig vijf
jaren, te rekenen van 1 Maart 1938 af, zul
len bedoelde personen worden ingeschreven
in een verblijfregister.
K.L.M.-VLIEGTUIGEN NAAR DE
GEÏSOLEERDE EILANDEN.
Hedenmorgen waren na eenige dagen
van afwachting de weersomstandigheden
zoodanig, dat vliegtuigen der K.L.M. kon
den vertrekken naar de door het ijs geiso-
leerde eilanden met post en levensmidde
len, die zich sedert de laatste dagen, toen
de eilanden niet te bereiken waren, op
Schiphol en op het vliegveld Eelde hadden
opgestapeld en naar welke de eilandbewo
ners sedert het begin van deze week met
verlangen uitkijken.
Omstreeks half elf vertrok vanmorgen
het Douglas-DC-2 vliegtuig „Koetilang", be
stuurd door Von Weyrother, via het vlieg
veld Eelde naar de Waddeneilanden Ame
land en Schiermonnikoog. Vier passagiers
gingen van Schiphol met het vliegtuig mee,
echter zonder garantie, dat zij inderdaad
den tocht naar de eilanden zullen medema
ken, want op Eelde ligt ver over de duizend
kg post te wachten. Toch hebben zij nog
een kans, dat zij vandaag op hun bestem
ming komen, want van Eelde uit zal Von
Weyrother waarschijnlijk 2 of meer vluch
ten naar Ameland en Schiermonnikoog on
dernemen, aangezien men vandaag van de
gunstige weersomstandigheden gebruik wil
maken om de geheele voorraad post en
vracht op de plaats van bestemming af te
leveren.
Ongeveer gelijktijdig met de „Koetilang"
vertrok van Schiphol het Fokker F 8 vlieg
tuig PH-OTO naar Urk, met aan boord
de piloten Both en Roos. Het toestel nam
500 kg post mee, waarvan vele postpakket
ten met de op Urk zoo dringend noodzake
lijke levensmiddelen. Ook Both zal eenige
malen naar Urk moeten vliegen, want bij
zijn vertrek bleef op Schiphol nog circa 60"
kg voor dit eiland bestemde post liggen,
welke voorraad echter eveneens vandaag
nog per vliegtuig naar Urk zal worden ge
bracht.
DE WEERSVERWACHTINGEN VOOR DE
KERSTDAGEN.
Het buitenlandsch weeroverzicht, mede
gedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, ver
meldt, dat de luchtdrukverdeeling over het
vasteland en over Scandinavië uiterst sta
biel is. Het gebied van hoogen luchtdruk
met maximum boven Noord-Rusland en
Finland, vertoont een langgerekten uitloo-
per over Schotland en Ierland, die op den
oceaan tot aan de Azoren reikt. Een uit
gestrekte oceaan-depressie ligt ver in het
Westen. De Middellandsche Zeedepressies
bewegen zich Oostwaarts. Voor de kust van
Portugal ligt een vlak minimum, dat ver
moedelijk over Spanje zal trekken en ver
volgens het gebied van lagen luchtdruk in
het Zuiden versterken.
Op IJsland is de barometer na een tijde
lijke stijging hedenmorgen weer zwak da
lende. Allerwege is de lucht bedekt en in
het Oostzeegebied en in het Zuidelijke deel
der Noordzee is de wind krachtig.
Deze factoren deden de vorst in onze om
geving tot matig afnemen. In het Oostzee
gebied en in Zuidoost-Europa is de vorst
niet meer dan licht. Engeland en de kust
strook van Bretagne waren hedenmorgen
vorstvrij. Strenge vorst heerscht alleen in
het Rhönedal. Gedurende de Kerstdagen is
op aanhouden der vorst te rekenen, zij het
met minder strengheid dan in de afgeloo-
pen week.
;De weerstoestand van hedenmorgen 7.20
uur:
Den Helder: betrokken, wind O.N.O.,
stormachtig, temperatuur 4, minimum he
dennacht 4.
Vlissingen: betrokken, wind O.N.O. matig,
Zij, die zich thans als kwartaal-
abonnee op ons blad per 1 Januari
a.s. laten inschrijven, ontvangen de
J nog in Dec. verschijnende nummers
WEERBERICHT.
Verwachting tot morgenavond:
DE BILT: meest matige, in het Noorden
tijdelijk krachtige N. tot N.O.-wind, betrok
ken tot gedeeltelijk bewolkt, weinig of geen
sneeuw, in het Noorden lichte tot matige,
in het Zuiden matige tot strenge vorst.
UKKEL: Matige tot vrij sterke wind uit
N.O. richtingen, over het algemeen betrok
ken hemel, plaatselijk sneeuw, aanhoudend
koud, nachtelijk temperatuursminimum van
5 tot 10 gr. bij betrokken hemel en van
10 tot 15 bij helderen hemeL
ZO 26 Dec. Zon op: 8 h. 11; onder: 15 h
48. Licht op: 16 h 18. Maan op:«9 b 49;
onder: 20 h 00.
MA 26 Dec. Zon op: 8 h 11; onder: 15 h
49. Licht op: 16 h 19. Maan op: 10 h 11;
onder: 21 h 00. E.K.: 29 Dec.
Dl 27 Dcc. Zon op: 8 h 11; onder: 15 h
50. Licht op: 16 h 20. Maan op: 10 h 31;
onder: 22 h 10. E.K. 29 Dec.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen:
December.
Hoogwater. Laagwater.
Zaterdag 24 2.40 15.00 9.16 21.21
Zondag 25 3.12 15.35 9.51 21.5S
Maandag 26 3.45 16.12 10.25 22.22
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge:
December.
Hoogwater. Laagwater.
Zaterdag 24 4.37 16.52 10.18 22.28
Zondag 25 5.10 17.27 10.52 23.01
Maandag- 26 5.42 18.01 11.26 23.31
SCHEEPSONGELUKKEN OP DE
WESTERSCHELDE.
Italisansch stoomschip omhoog
gevaren en gebroken.
Het Italiaansche vrachtschip „Atlantide"
dat van Antwerpen kwam, is gisteravond
op de Westerschelde ter hoogte van het
Nauw van Bath omhoog gevaren. Een la
ter bericht meldde, dat het schip gebroken
is. Er werd draadloos om hulp gevraagd
aan de Belgische Sleepboot „Max", die
reeds in de nabijheid kruiste. De „Max"
heeft de bemanning van de „Atlantide" aan
boord genomen en naar Antwerpen overge
bracht. Met het lossen van de lading van
het gebroken schip zal spoedig een aanvang
worden geaakt.
De „Atlantide", welke vroeger onder den
naam „Sommelsdijk" tot de Nederlandsche
koopvaardijvloot behoorde, is het eigendom
van de reederij „Atlantide" te Genua. Het
schip is in 1909 gebouwd en heeft een in
houd van bruto 6300 en netto 3966 ton.
Een Deensch en een Engelsch
schip vastgeraakt.
Later is ook het Deensche stoomschip
„Gunhild" in de onmiddellijke nabijheid
van de „Atlantide" omhoog gevaren. Kort
daarop is ook het van Liverpool komende
Engelsche s.s. „Nyroca" boven Terneuzen,
bij den St. Margaretapolder omhoog geva
ren. Dit schip is met sleepboothulp vlotge-
komen en heeft de reis naar Antwerpen
voortgezet.
De „Gunhild" metende 1142 ton, behoort
aan de reederij A. Schmiegelow te Kopenha
gen.
De „Nyroca" meet 786 ton. Reederij is de
British and Continental s.s. Cy. te Liver
pool.
FAILLISSEMENTEN.
Het faillissement van J. Dieleman Pzn.,
sigarenwinkelier, te Terneuzen,
Noordstraat 42, is geëindigd wegens 't ver
bindend worden der eenige uitdeelingslijst.
Curator mr. G. Tichelman, advocaat te
Terneuzen.
DE PROV. BOOTDIENSTEN OP
DE OOSTERSCHELDE
In verband met den ijsgang in de Oos-
terschelde is van de drie dagelijlczche
diensten tusschen Zieriksee en Katsche
veer, de laatste dienst vervroegd. In
plaats van des middags om half vijf
wordt om half drie van Zieriksee vertrok
ken terwijl het vertrek van Katscheveer is
vastgesteld op half vier. Het traject Kat
scheveerWolfaartsdijk wordt niet geva
ren. Deze regeling geldt tot nadere aan
kondiging.
De veerboot, welke den dienst
onderhoudt tusschen het Kortgeen-
sche- en Wolfaartdijksche Veer, heeft
Donderdagavond wegens ijsgang in 'de
Zandkreek, niet meer gevaren. De post
werd even over 4 uur van het veer te
Wolfaartsdijk afgehaald, waarna de dienst,
gestaakt werd.
Volop ijsvermaak.
De Goesche banen op Westsingel, tus
schen Ravelijn en 's-Heer Hendrikskinde-
rendiik, en de geheele Oostsingel, z'in de
laatste dagen keurig in orde. En zijn over
de geheele lengte verlicht en een leger
baanvegers houdt het ijs schoon. Zoowel
des middags als des avonds wordt er door
temperatuur 5, minimum hedennacht
—10.
De Bilt: betrokken, wind N.O. matig, tem
peratuur 6, minimum hedennacht 10.
Groningen: betrokken, wind O.N.O.
krachtig, temperatuur 4, minimum heden
nacht 6.
Maastricht: betrokken, wind N.N.O. ma
tig, temperatuur 6, minimum hedennacht
—10.