HIDDELBURGSCHE COURANT S. WIENER S Co., GOESCHE COURANT W *>rcmmciuU- W Secttxxr*che 1 bmkmlmd. Het Centraal Station te Utrecht door brand verwoest Zuiver wollen Slobkousen PURQL Wahrheit und Dichtung. De Winter. Treinbotsing te Zutphen. De strenge voist maakte het blusschingswerk uiterst moeilijk- Van al 75 cent MIDDELBURG. Ruwe Huid Ruwe Handen Rtnve Lippen Mbfa» NUMMER 298. TWEE BLADEN. MAANDAG r^- 1 ia ukxj. 1988. kshhtk BLUX 1816 JAABG. 19 DEC. 1938. EERSTE BLAD. 1816 JAABG. Dagblad. Uitg. N.V. De Mlddelburgsche Crt. Bureaux t te MIDDELBURG St. Pieterstr. 28, Telefoon Redactie 269, Administratie 139; te GOESTurf kade Tel. 17. Postgiro 43255. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes f 2.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week abonnementen in Middelburg en Goes 18 ct. Advertentiën 30 ct per regel, ingezonden mededeelingen 60 ct p. r. Bij contract lager. Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum f 2.10. „Kleine Advertenties", max. 6 regels, 75 cent, bij vooruitbetaling. Brieven, of adres bureau v. d. blad" 10 ct extra. Bewijsnummers 5 ct. De „Avondpost1' bevat nog een hoofd- 'redactioneele beschouwing over het onge lukkige „Times"-bericht, waarmee w« het van a tot eens zijn, maar in den staart zit eenig venijn, en dat moet ei uit! Het blad schrijft dan eerst: Er is weer een kras voorbeeld var onjuiste berichtgeving over ons land m den vreemde. De schuld daarvan ligt, helaas, bij een Neerlandsch journalist. Wat is de zaak? In de „Times'het groote en gezag hebbende Engelsche blad, verscheen een mededeeling van zijn Nederlandscher, correspondent, over een conferentie die Minister Colün met verschillende journa listen zou hebben gehad, en waarin hij de pers zou hebben be-invloed en aange spoord tot matiging, omdat anders Duit- sche represaille-maatregelen te wacntei: waren, als wraak voor critiek op dit land Deze mededeeling was in haar strekking absoluut onwaar, en het was zeer ver keerd, dat de Nederlandsche correspon dent van de „Times" op zoo lichtvaardige wijze een onjuist bericht had gezonden, dat natuurlijk internationaal d° trok. Dadelijkt) heeft de regeeringspersdienst het bericht tegengesproken; juist, was, dai Minister Colijn een conferentie had mei verschillende hoofdredacteuren, maar ove rigens was het' bericht aldus de pers dienst „een puur verzinsel'. Inderdaad onze hoofdredacteur kan dit volledig be vestigen, omdat ook hij de conferentie bij woonde. Maar (en ziehier het ellendige) de te genspraak wordt niet geloofd, althans niet door de N.S.B., en deze colnorteer* nu met de onwaarheid, dat de Regeering de pers aan banden heeft gelegd, en de heer Van Vessem heeft er zelfs vragen over gesteld. En al heeft Minister Colijn hem daaron behoorl'ik geantwoord, van zulke berichten blijft toch altijd iets han gen (ook onder goed-gezinden) tot schade van ons land. De Nederlandsche journalist, die de „Times'' van zulk een onwaar bericht heeft voorzien, moge voortaan voorzich tiger zijn in de uitoefening van zijn be roep." Tot zoover stemmen wij met dit hoofd artikel geheel en al in. Maar dan richt het blad zich kennelijk tegen ons in de volgende bewoordingen: „En nu zullen we maar geen woord ver spillen aan de zonderlinge houding van een provinciaal dagblad, dat zich om ge heimzinnige redenen geroepen a<tfit het bericht, ondanks de tegenspraak, te geloo- ven. Een totaal onjuiste en voor den Mi nister-President grievende houding." Deze beschuldiging houdt geen steek. Er is in de eerste plaats geen sprake van gelooven, of n:et gelooven, maar van we ten. Dat gold reeds tot op zekere hoogte vóór de publicatie van dat ongelukkige „Times"-bericht, dat geldt thans dubbel, nu wij, on diens verzoek, een onderhoud met den chef van den regeeringspersd'enst te dezer zake hebben gehad waarin deze ons belaas ook nu weer slechts vertrou welijk mededeeling heeft gedaan '/an het te dier conferentie besprokene. Voor onszelven kunnen wij nu gelijk in ons hoofdartikel van Zaterdag 10 Dec reeds aangegeven werd Wahrheit und Dichtung scherp onderscheiden en schei den. Maar zoolang ons ten opzichte van de waarheid geheimhouding blijft opgelegd, kunnen wij hetgeen verzin sel is. niet als zooriang bekend maken, zonder ook de waarheid van hetgeen dan niet-verzonnen zal blijken te zijn, tevens te openbaren. V En om den lieve wede wille een heel bericht puur verzinsel te noemen, wanneer het dat niet heelemaal is,*) dat lust ons niet. Men verwijte ons dit nu niet: wij vragen enkel, nu door d'e betreurenswaar dige en ook door ons veroordeelde indiscre tie van de „Times" de pap gestort is, de kaarten op tafel te leggen. t) Dadelijk? Ook dit is in strijd met de waarheid: niet dadelijk, maar pas n a en slechts tengevolge van de motie van het H.B. van E D.D. Merkwaardig is ook, dat /en bericht, hetwelk eerst door den R.F.D als puur verzinsel werd gekenschetst, in het antwoord van minister Colijn'op de vragen van een Kamerlid nu 'n „verbazingwekkend- onjuist bericht" wordt genoemd. Dat is lang niet hetzelfde! ONTPLOFFING VAN ACETYLEEN- TOESTEL MET DOODELIJK GEVOLG. Zaterdag is- in het gehuchtje Elp, in de gemeente Westerbork, (Drente) een nood- lott'g ongeval gebeurd, waarbij de 26-jarige Hiddo Zuiderweg, zoon van den dorpssmid, om het leven is gekomen. De jonge smid was buiten aan het werk voor de smederij van zijn vader. Daarbij maakte hij gebruik van een aeetyleen- laschapparaat. -Plotseling ontplofte dit ap paraat, waardoor Zuiderweg door wegvlie gende deelen werd geraakt. F»' ^oofd «wd hem van het lichaam gescheiden, zoodat hij op slag dood was. Niemand heeft het ongeluk zien gebeuren, zoodat men de juis te toedracht niet weet. Men hoorde een he- vigen slag en toesnellende, vond men het zwaar verminkte lichaam van den jonge man. IN EEN PINDA GESTIKT. Zaterdagmiddag heeft het driejarig zoon tje van den rijwielhandelaar R. de Weerd te Beilen een pinda in de luchtpijp gekre gen. Hoewel de vader zich onmiddellijk met het kind naar den dokter spoedde, kon me dische hulp niet meer baten. Het kind is gestikt. De plotseling ingetreden strenge vorst heeft reeds heel wat ongemak veroor zaakt. Vooral het scheepvaartverkeer in de Noordelüke binnenwateren ondervind' veel vertraging. Reeds zijn in verschillende gedeelten van ons land de ijsbanen open gesteld, en hoewe de felle wind zulks nog niet erg aanlokkelijk maakt, zullen er heden toch velen, en wel voornamelijk in het Noorden des lands, de schaatsen aan binden. - Zoover het oog reikt is het buiten IJ en het IJsselmeer thans bedekt met ijs, dat zich in den Zaterdagnanacht gezet heeft Toen het personeel van de Oranjeslui zen Zondagmorgen om zes uur aan hei werk toog, was hiervan nog niets te zien doch korten tijd later kwam het grondijs reeds opzetten. Uit de binnengekomen berichten blijkt dat de ijsvelden voornamelijk aan de Noord- Hollandsche kust te vinden zijn. Door den Zuid-Oosten wind worden zij hierheen gedreven en stapelen zich op elkander. Het scheepvaartverkeer ondervindt zoo als begrijpelijk groote stagnatie. Alle zeil- verkeer ligt stil. De passagiersboot te Zwolle, welke gis teravond negen uur de Overijsselsche hoofdstad verliet er. gewoonlijk 's mor gens om vier uur in de Oranjesuizen aan komt, arriveerde thans pas om over elf, dus liefst met zeven uur vertraging. De kapitein deelde mede, dat de overijs selsche kust te kampen hebben gehad met zeer laag water en daarna met een pap perige ijsmassa, die groote moeilijkheden opleverde. Van morgen af zal de dienst van de Hol landFrieslandGroningen lijn over het Noordhollandsche kanaal via Nieuwediep en Kornwerderzand worden onderhouden. Door koude bevangen. Zaterdagochtend is een 25-jarige jonge man in de Wagenstraat te Den Haag door koude bevanf?«n. in elkaar peznv* tj- werd door den G.G.D. naar de centrale post gebracht en is in den loop van uei. dag weer naar huis gestuurd. De dienst EnkhuizenStavoren gestaakt. Met ingang van heden Maandag 19 De cember is de veerdienst EnkhuizenSta voren in verband met den ijsgang stop gezet. Marken geisoleerd, Het eiland Marken ligt reeds geheel ge isoleerd, de Gouwzee is één groot ijsveld. De boot der N. Z H. T. M. en de particu liere veerboot, die in normaie omstandig heden de verbinding onderhouden met den vasten wal zijn Zondag n'et uito-p"irp-i Aangezien het ijs nog niet zoo Sterk is, dat men er over kan loopen, is het dus op het oogenblik niet mogelijk het eiland te verlaten of te bereiken. Geïsoleerde schipper van boord gehaald, Zondagochtend tegen twaalf uur is men er met een ijsvlet in geslaagd het motor- De kleine tegenspoeden des levens helpen ons dikwijls heen door zijn groote ellende. schip „Aaltje" dat op het Muiderzand was vastgeloopen, te bereiken. Schipper De Haan uit Nigtevegt is van boord gehaald en veilig aan wal gebracht. Vier mannen uit Muiderberg vertrokken met de vlet naar het aan den grond ge raakte vaartuig, doch de twee, die de vlet voortduwden, zakten door het ijs. Aangezien het ter plaatse zeer ondiep is, kwamen zij er met een nat pak af. De twee anderen zetten met succes den moei lijken tocht naar de „Aaltje" voort. Men hoopt het schip na het intreden van den dooi te kunnen bergen. De Amsterdamsche brandweer vijftig maal uitgerukt voor schoor steen- cii binnenbrandjes. Amsterdam was Zondag uitgestorven. Amsterdam zat om de warrne kachel Amsterdam stookte kolen stookte totdat ue kachel rood gloeiend stond en Amsterdam sprak dan: „ach wat lekker". Maar heel velen dachten by die rood gloeiende kachel alleen maar aan zich zelf, dachten er niet aan, dat de overvloe- hitteuitstrating wel eens gevaarlijk kon zijn. Vooral dan, wanneer de schoor steen niet erg schoon is En in V'Rig ge vallen veroorzaakte die groote hitte-uit- straling brandies in scnoorsteenen oi brandjes in de kamer, wanneer de gloeien de kachel even onbewaakt werd gelaten En in aile vijftig gevallen renden de be woners angstig naar een telefoon, of naar een brandmelder. Zoo gebeurde het dan ook, dat vijftig maal een motorwagen van de brandweer door de koude, veriaten straten joeg. Veerdienst op Seiermonnikoog gestaakt. De veerdienst op Schiermonnikoog is heden gestaakt, zoodat het eiland thans geheel is geisoleerd De veerboot zit op Oost-Mahorn evenals de reddingboot Insu- linde in het ijs bekneld. Een vrachtscheepje van Schiermonnikoog schipper Smeenk, zit tusschen Schiermon nikoog en Oost-Mahorn eveneens in het ijs bekneld. De schipper gaat af en toe over het lis. naar Schiermonnikoog om levensmiddelen aan boord te halen. II:-t scheepje, dat geladen is met beurtgoede ren, verkeert in een gevaarlpke positie. AMELAND GEÏSOLEERD. Moeilijkheden door den lagen wa terstand op de wadden. De Oostenwind, welke het water uit de Waddenzee heeft gestuwd is oorzaak, dat de laatste dagen de postboot van Ameland niet naar de Friesche kust "is kunnen over steken. Daardoor heeft zich een hoeveel heid post in twee dagen opgestapeld en zijn ook de personen, die zich op reis wilden be geven, gedwongen geweest op het eiland te blijven. Voor zoover het oog in de Waddenzee reikt is alles ijs. PRINS BERNHARD OP SOESTDUK TERUG. Men meldt ons van officieele zijde, dat Prins Bernhard Zaterdagavond jl. met de dagboor uit Londen in Vlissingen is aange komen en doorgereisd is naar Soestdijk. DE KONINKLIJKE FAMILIE TIJDENS DE KERSTDAGEN OP SOESTDIJK. Naar wö vernemen zal het Prinselijk ge zin het Kerstfeest thuis vieren. Ook H. M. de Koningin zal tydens de Kerstdagen op Soestdyk verblijf houden. GEHEEL EUROPA ONDER DE VORST. Het gebied van hoogen luchtdruk blijft stationair en nam iets in beteekenis af. Het breidde zich naar het Westen uit tot over de Faröer en Ierland. In Zuid-Europa en in het Zuidwesten daalde de luchtdruk en ten Westen van de golf van Biscaye en over Noord-Spanje liggen vlakke depressies. De hoogste barometerstand, 1058, m.b., ligt te Kuopio in Finland. De laagste baro meterstand bevindt zich te Biarritz met 997,0 m.b. Het vorstgebied heeft zich naar het Wes ten tot over Ierland en Schotland uitge breid en naar het Zuidwesten tot Zuid- Frankrijk. Het gebied van strenge vorst beslaat practisch het geheele continent. In Zweden en Finland blijft de vorst matig. De weerstoestand van hedenmorgen 7.20 uur was in de verschillende deelen van ons land als volgt: Den Helder licht bewolkt; wind Gost, stormachtig; temperatuur 10. Vlissingen: licht bewolkt, wind O.N.O., krachtig; temperatuur 12; De Bilt: onbewolkt; wind O.N.Ö., matig; temperatuur 14. Groningen; onbewolkt; wind O.N.O., matig; temperatuur 13. Maastricht: onbewolkt; wind O.N.O. matig; temperatuur 13. Losse locomotief rijdt tegen trein op. Leerling-machi nist omgekomen. Vanochtend tegen kwart over zeven is op het stationsemplacement te Zutphen een losse locomotief op den b'nnenkomenden trein 656 uit Deventer gereden. De losse machine kantelde, waarde de leerling-ma chinist Kraak uit Hengelo (O.) onder de locomotief werd verpletterd. De machinist stelde zich op het laatste oogenblik door een sprong van de machine in veiligheid. De mach nist van den trein uit Deventer kwam evenals het overige treinpersoneel en de passagiers met den schrik vrij. Alle hoofdsporen ^in tengevolge van de botsing versperd, zocdat "het verkeer moest worden omgelegd, waardoor vertraging ontstond. De justitie en politie hebben een onder zoek ingesteld op de plaats van het onge val. De omgevallen locomotief is ernstig be schadigd, die van den trein liep aan den Voorkant schade op. in den nacht van Zaterdag op Zondag is in het Centraal Station te Utrecht, dat voor een groot gedeelte pas fraai was gemo derniseerd en verbouwd, door een snel om zich heen grqpenden brand voor een groot deel verwoest. Omstreeks half elf constateerden voor bijgangers een vuurgloed boven het dak. De vlammen sloegen uit het dak en al spoedig werd het duidelük, dat het een brand van grooten omvang zou worden. Het vuur werd aangewakkerd door den krachtigen Oostenwind, zoodat binnen een half uur het geheele dak van het stationsgebouw door het vuur was aangetast. De brandweer stond voor een bu'na hopelooze taak. De ge heele omgeving werd door de politie afge zet. Duizenden Utrechtenaren verdrongen zich achter de afzetting om 't machtige schouwspel gade te slaan. Er dreigde ge vaar, dat het vuur op de overkapping van het station zou overslaan. Men heeft toen het stationsemplacement stroomloos ge maakt. Het treinverkeer ondervond daar door natuurlijk ernstige stagnatie later kon de stroom weer ingeschakeld worden en vertrokken de treinen uitsluitend van het tweede en derde perron. Het blusschingswerk werd ernstig be lemmerd door het feit, dat de druk op de waterleiding geruimen tijd onvoldoende was, zoodat aanvankeiyk het vuur niet krachtdadig kon worden bestreden. Toen eenmaal de druk voldoende was, werd de vuurzee al spoedig met succes be streden. Omstreeks twee uur was de situatie zoodanig, dat voor verdere uitbreiding niet meer behoefde te worden gevreesd. Het grootste gedeelte van het stationsgebouw was echter totaal vernield. De bovenver diepingen waren ingestort en zq boden een troosteloozen aanblik. Om een uur arriveerde de commandant van de Amsterdamsche brandweer, de heer C. Gordijn jr., die met zijn Utrechtschen collega, den heer Vleming, de situatie op nam, waarby als vrijwel kwam vast te staan, dat een inmiddels uit Amsterdam aangekomen motorspuit, niet zou behoeven te werken. De spoorwegbeambten op het Centraal Station hadden Zaterdagavond al een zeer zware taak. Toevallig brak de brand uit op een tydstip, dat men reeds zijn handen vol had om het treinverkeer tusschen Utrecht en het westen vein het land zonder eenige stagnatie te dóen verloopen. In de omge ving van het stationsemplacement te Vleu ten was namely k omstreeks tien uur de voedingskabel van het electrische net ge broken, waardoor 't treinverkeer tydeiyk over één spoor moest worden geleid. Toen dan ook kort daarop de uitslaande brand in het Centraal Station opnieuw moeiiykhe- den opleverde was van een normalen trei nenloop absoluut geen sprake meer. Het gelukte de treinen op een veilige plaats, alhoewel met groote vertraging, in- en uit te laten gaan, terwijl zooveel moge- ïyk de electrische treinen werden vervan gen door Diesel- en stoomtreinen. Men mag ook van geluk spreken, dat men erin geslaagd is de overkapping van de perrons met uitzondering van enkele klei ne plekken voor het vuur te vrywaren. Hierdoor werd het stroomnet niet aange tast, waardoor de stagnatie van den dienst tot een minimum kon worden beperkt. De brand is ontstaan in een der bureaux van den dienst van weg en werken. Door den vrü krachtigen wind aangewakkerd, sloeg het vuur over op de woning' van den huismeester Van Ginkel, grenzend aan een der bureaux. Vervolgens werden de bureaux van den dienst van vervoer door het vuur verwoest. Al het aanwezige bluschmateriaal werd door de Utrechtsche brandweer in werking gesteld om het vuur te stuiten. Men kon evenwel niet voorkomen dat het grootste gedeelte van het stationsgebouw totaal werd vernield. Zondagmiddag laaiden de vlammen tel kens nog op in de overeind staande resten. In de duisternis van den nacht was het moeilijk zich te overtuigen van den om vang van den brand. Wie evenwel op klaar lichten dag een bezoek bracht aan het ter rein van den brand, kon er zich gemakke lijk van overtuigen, dat de schade aanzien lijk is en dat van het Noordelijk gedeelte van het. stationsgebouw slechts de funda menten intact zün gebleven. Hoe ongunstig de weersomstandigheden ook waren, moet ten opzichte hiervan wor den opgemerkt, dat men van geluk mag spreken, dat de brand in het Noordelijke gedeelte van het station is uitgebroken, waardoor het later, toen voldoende water op den vuurhaard kon worden gespoten, mogeiyk bleek, den brand te beperken tot de bureaux van de afdeelingen weg- en wer ken en van vervoer. Hierdoor gelukte het de afdeeling tractie, behoudens aanzienlijke waterschade, onaangetast te behouden, waardoor de daaronder gelegen vestibule met het plaatskaartenbureau en toegangen tot de perrons eveneens aan den greep van het vuur kon worden ontrukt. Dit gedeelte van het station verkeert momenteel even wel in een dusdanigen deplorabelen toe stand, dat het vermoedelpk nog wel eenigen tyd zal duren alvorens het wederom in dienst zal kunnen worden genomen. De getroffen maatregelen Daar het grootste gedeelte van het sta tionsgebouw thans voorloopig buiten dienst is gesteld werden terstond maatregelen ge troffen om den dienst by 't aanbreken van den nieuwen dag met zoo weinig mogelpke stagnatie te laten verloopen. Het bagage depot, links van den uitgang is in allerijl ingericht als plaatskaartenbureau, terwijl de helft van den uitgang thans ingang is ge worden. Men had gehoopt, dat de schade, toegebracht aan den nieuwen hal en ingang, alsmede de toegangen tot de perrons min der groot zou zyn geweest, waardoor 't mo gelijk zou blijken te zijn dit gedeelte voor loopig te gebruiken als uitgang. Het water lag in de hal Zondagmiddag nog 'n decime ter hoog, zoodat hiervan geen sprake kon zijn. Ook 't plaatskaartenbureau bleek in de zelfde omstandigheden te verkeeren. Dat het een en ander natuurlijk ook eenige stag natie in den dienst teweeg heeft gebracht, valt gemakkelijk te begrijpen. De beide sporen, gelegen tusschen het eerste en tweede perron waren den gehee- len morgen buiten gebruik gesteld, zoodat verschillende omzettingen van treinen moes ten plaatsvindent waardoor op sommige oogenblikken enkele treinen dienden te worden opgehouden, daar de beschikbare ruimte te klein was om alle tegelpk bin nen te loodsen. De Amsterdamsche brandspuit heeft geen dienst meer behoeven te doen en is by het aanbreken van den dag naar haar stand plaats terugekeerd. Gedurende den gehee- len nacht bleven tal van café's op het Sta tionsplein en in de nabijheid van de plaats van de plaats van den brand voor het pu bliek geopend. Velen hebben de koude ge trotseerd een een gedeelte van hun nacht rust opgeofferd om iets gewaar te worden van dezen bp'zonderen brand. Oorzaak onbekend. Wat de oorzaak van dezen brand betreft staan de autoriteiten volkomen voor een raadsel. Een der uitvoerders van het ver bouwingswerk was gedurende den geheelen nacht getuige van de blusschingswerkzaam- heden. Ook voor hem was deze brand een gevoelige tegenslag. Nog slechts enkele we ken had men te werken. Vrijwel voor een groot gedeelte werd het werk vernield. (Ingez. Med.1. WEERBERICHT. DE BILT: Meest matige tijdeiyk nog toe nemende Oosteiyke wind, helder tot licht of half bewolkt, droog weer, strenge vorst des nachts, overdag matige vorst. Hoog- en Laagwater te Vlissingen: December. Hoogwater. Laagwator. Maandag 19 11.49 5.51 18.19 Dinsdag 20 0.16 12.32 6.37 19.00 Woensdag 21 0.56 13.10 7.21 19.38 Westkapeile is 28 min. en Domburg Al min. vroeger; Veere 38 min, later. (S springtij.) Hoog- en Laagwater te Wenieldinge: December. Hoogwater. Laagwater. Maandag 19 1.15 13.33 7.00 19.19 Dinsdag 20 2.03 14.20 7.45 20.02 Woensdag 21 2.49 15.02 8.26 20.41 Doos 30 cent. Bij Apoth. en Droqisl. (Ingez. Med.) Nader wordt gemeld: De naam van den omgekomen leerling machinist is, naar wij nader vernemen, niet Kraak, doch Graas uit Hengelo. KUNSTVEILING TEN BATE DEB UITGEWEKEN KINDEREN. Schenking van H.M. de Koningin. Het comité van organisatie té Amster dam ontving hedenmorgen bericht, dat II, M. de Koningin alsnog als blijk van belang stelling voor de veiling van kunstwerken, welke verkocht worden op Dinsdag en Woensdagavond in het gebouw Frederik Muller Co. te Amsterdam, ten bate veib de uitgeweken kinderen, een schilderij ter beschikking heeft gesteld. Het zal op Dins dagavond openbaar verkocht worden. HOOGE ONDERSCHEIDING VOOR OUD-MINISTER GELISSKN. De president van Brazilië heeft prof. Gelissen vanwege zijn verdiensten voor de uitzending der handelsmissie naar Brazilië toen den heer Gelissen nog minister was, benoemd tot groot-officier in de orde Cruzzeira do Sul. De BraziliaEinsche gezant in Den Haag, dr. De Moraes Barros, heeft den heer e* mevrouw gelissen een lunch aangeboden en hem, na een hartelüke toespraak, de versierselen overhandigd. De journalist J. C. Schroder overleden. Gisteravond Is op 68-jarigen leeftyd plot seling in zyn woning aan de Minervalaan te Amsterdam overleden de Amsterdamsche journalist J. C. Schroder, die onder den schuilnaam Barbarossa groote bekendheid heeft verworven, voorEil als schrijver van satirieke artikelen. Sinds jaar en dag verzorgde hy in de „Telegraaf" de vermaarde rubriek „S(otter- np) O(f) S(potternij"), een dagelijksche satire, waarin hij met zijn scherpe pen cri tiek op de actueele gebeurtenissen ten bes te gaf. Johan Christiaan Schroder werd op II September 1871 geboren. Na de H.B.S. te hebben doorloopen was hp eenige jaren werkzaam by de Amsterdamsche Courant (Het Geeltje). In 1898 werd hij sportredacteur van „De Telegraaf", van welk blad hy van 1902 tot 1922 hoofdredacteur was. Voorts was hy medewerker van de Groene Amsterdam mer en Het Leven. Voorts was hij redacteur vsin „De Auto maat", een uitgave van de Bataafsche Pe troleum Maatschappij. Verscheidene boeken verschenen van zijn hand, o.a. Journalist'eke Rolmops (1913), Barbarosserie (tooneelcritieken) (1914). Dagboek van een Amsterdammer en Een dag Poilu (1918). CORRESPONDENTIE. Lid melkfed. Goes e.o. Wü hebben het „hoor en wederhoor" toegepast. Indien U een ledenvergadering byeen zoudt willen roepen, teneinde uw grieven te bespreken, dan moet u den reglementairen weg volgen, of een advertentie plaatsen. STAATSLOTERIJ. (Trekking van heden). 1500: 18400. ƒ1000: 1336 4963 21800. 400: 10133 15973. 200: 6803 17415. 100: 8174 9901 9976 10616 21787.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1938 | | pagina 1