COURANT (&GOESCHE COURANT) D@ overbrugging van de Zandkreek BINNENLAND. wwwïale §p tfcfyes* 1 i ABONNEERT U THANS Zij, die zich thans als kwartaal abonnee op ons blad per 1 Januari f a.s. laten inschrijven, ontvangen de 2 nog in Dec. verschijnende nummers f GRATIS Ernstige fraude te Elburg. HET TEKORT BIJ DE BOEREN LEENBANK TE ROSWINKEL. SAMENWERKING TUSSCHEN AUTOBUSDIENST- ONDERNEMERS EN SPOORWEGEN. (Ingez. Med.) WEERBERICHT, LEGER EN VLOOT, Dagblad. Uitg. N.V. De Middelburgsche Crt. Bureauxte MIDDELBURGSt. Pieterstr. 28, Telefoon Redactie 269, Administratie 139; te GOES: Turfkade Tei. 17. Postgiro43255. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes f 2.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week abonnementen in Middelburg en Goes 18 ct. r NUMMER 296. TWEE BLADEN. VRIJDAG 16 DEC. 1938. EERSTE BLAD. lgle JAARG. iWTfTa Prinses Juliana bij het Roode Kruis. H.K.H. Prinses Juliana heeft vanochtend de vergadering van het hoofdbestuur van het Roode Kruis .te Den Haag bijgewoond. PRINS BERNHARD LUNCHTE OP BUCKINGHAM PALACE. Prins Bernhard heeft gisteren met den Koning en de Koningin van Engeland op Buckingham Palace te Londen het noen maal gebruikt. MILITAIR VLIEGTUIG IN ENDIë VERONGELUKT. Eén doode. Hedenmorgen is nabij het vliegveld Si- mongan te Semarang (Java) het militaire vliegtuig Glenn-Martin 512, tengevolge van een foutieve landingsmanoeuvre, afgegle den, neergestort en in brand gevlogen. Een eskader van vier Glenn-Martintoestellen was hedenmorgen te Bandoeng opgestegen voor een vlucht over Java, voor leerlingen van de luchtvaartschool. Nabij Semarang is een der toestellen op geringe hoogte, door onvoldoende snelheid afgegleden. Bij de botsing met den grond brak het toestel in tweeen en vloog in brand. Van de drie inzittenden kwam de bestuurder, sergeant vlieger K. S. Kossen, om het leven. De twee overigen, sergeant majoor, monteur Thoon- sen en de burger-helper Tutuarima, dank ten hun redding aan de min of meer geluk kige wijze waarop het toestel brak. Zij wer den slechts licht gewond. MIJNENLEGGER TE WATER GELATEN. Van een der hellingen der Nederlandsche Dok Maatschappij n.v. te Amsterdam werd gistermiddag met goed gevolg te water ge laten de mijnenlegger-instruetievaartuig „Willem van der Zaan" voor de Koninklijke Nederlandsche Marine. De voornaamste bijzonderheden van het schip zijn: lengte over alles 75.25 m, groot ste breedte, 11.20 m, holte tot tentdek 7.35 m, waterverplaatsing bij 3.30 m diepgang 1415 ton, snelheid 15 mijl. De bewapening zal bestaan uit twee ka nonnen van 12 cm, 2 dubbelmitrailleurs van 40 mm, en 4 mitrailleurs van 12.7 mm op dubbel-affuiten; 120 stuks mijnen en 1 wa tervliegtuig kunnen aan boord worden ge nomen. Het schip heeft accomodatie voor den commandant op het brugdek 9 officieren en 10 onderofficieren in het voorschip, 76 man schappen in het volksverblijf achter. Wan neer het schip als instructievaartuig dienst doet kunnen 45 adelborsten in een dag - en een nachtverblijf worden ondergebracht. Het schip is voor een zeer groot gedeelte electrisch gelascht, waardoor een gewichts besparing is verkregen ten behoeve van de artilleristische uitrusting. Rijksontvanger gearresteerd. Op last van den burgemeester van El- burg is door de rijkspolitie gearresteerd de rijksontvanger der directe belastingen aldaar, de heer D. S„ wonende te Nun- speet, die er van verdacht wordt fraude te hebben gepleegd tot een bedrag van ongeveer twintigduizend gulden. Omtrent het onderzoek inzake net te kort bij de boerenleenbank te Roswinkel vernemen wij nader, dat elk bedrag, dat tot dusverre genoemd is op een gissing berust, daar de accountants er nog altijd niet in geslaagd zijn de verwarde administratie in orde te brengen. Het zal nog wel enkeie dagen duren alvorens dt het geval zal zijn en men bij benadering eenig idee zal hebben van het tekort. Intusschen heeft de president van de rechtbank te Assen het voorloopig arrest van den kassier G. met dertig dagen ver lengd. Hij blijft tot nu toe in zijn stilzwij gen volharden. Hoe het tekort zou zijn ontstaan, weet men nog steeds niet. Er gaan weliswaar de laatste dagen geruchten over speculaties in kunstmeststoffen en koren, waarmede G. zich in den loop van omstreeks tien jaren zou hebben beziggehouden, maar ook op dat punt kan door de zwijgzaamheid van het bestuur der boerenleenbank en justitie niets definitiefs worden gezegd. Dat de ad ministratie in geeen enkel opzicht aan de eischen beantwoordt en het beheer dusda nig geschiedde, dat men zich daarover thans verbazen moet, blijkt wel uit het feit, dat geen der leden schijnt te beschikken over Advertentiën 30 ct per regel, ingezonden mededeelingen 60 ct p. r. Bij contract lager. Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum f 2.10. „Kleine Advertenties", max. 6 regels, 75 cent, bij vooruitbetaling. vBrieven, of adres bureau v. d. blad" 10 ct extra. Bewijsnummers 5 ctc den opgeheven, wat een tekort van onge veer 8000 per jaar oplevert, temeer waar de winst op het veer WolfaartsdijkKort- gene ad ongeveer 32000 zal worden ge mist. Een lid verwacht dat het verkeer van en naar Noord-Beveland ten zeerste zal toe nemen en een ander wenscht Ged. Staten geluk met hun voorstel, ook al komt de ex ploitatie daarvan zeer duur te staan. Weer een ander lid meende, dat de provincie aan de veren niet hoeft te verdienen, nog een ander meent dat ook na 25 jaren voor de provincie het verlies van 10.000 per jaar niet ten einde zal zijn, tegen welke bij drage anderen groot bezwaar hebben, en wil daarom de bruggelden gedurende 30 jaar of langer te heffen, doch niet om Noord Beveland langer dan 25 jaar 5000 te doen bijdragen. De brug zal een alge meen belang zijn, en spr. kan dan ook niet inzien waarom de Provincie alleen deze na- deelige post zou behooren te dragen.. Het belangrijk en blijvend verlies gedurende een niet te schatten aantal jaren zal waarschijn lijk voor hem een bezwaar zijn om voor het voorstel te stemmen. Eenige leden dachten, dat men na een jaar of vtjf oppositie kan verwachten tegen het heffen van bruggeld, zooals ook blijkt ten aanzien van de Toolsche brug. Een lid achtte een voortdurende bijdrage der streek gelet op de onderhoudsbijdragen, welke voor de verbeterde wegen moeten worden gegeven, niet onjuist, maar alleszins bil lijk. In een andere afdeeling bracht een lid de belangen van het personeel, werkzaam bij het veer, ter sprake. Zal dit perso neel bij de brug te werk kunnen worden gesteld, zoo vraagt spreker. Hij verwacht, dat er aanmerkelijk minder pesoneel zal noodig zijn en geeft daarom in overwe ging het veerpersoneel, voor zoover dit bij de brug niet kan worden geplaatst in andere bedrijven der Provincie werk te verschaffen. Eenige andere leden steun den deze gedachte. Van de zijde van Ged. Staten werd ge zegd, dat het college van alle deelen der Provincie gelijk wil handelen. Noord-Be veland heeft zich beklaagd dat voor dit eiland een achterstand bestond. Toege zegd is zoo mogelijk te zullen helpen. De provincie heeft reeds langen tijd van het veer geprofiteerd. Toen de tegenwoordige minister van waterstaat bereid bleek mede te werken ten opzichte van het heffen van een bruggeld is het huidige plan opge zet. Voor het veer schijnt de grens van opbrengststijging bereikt. De regeering heeft de eisch gesteld, dat de bruggelden ongewijzigd moeten blijven. Mocht even wel een hoogere opbrengst worden ver kregen, dan verwacht is, dan zou kunnen worden nagegaan of een verlaging mo gelijk is, ook al lijkt zulks nu niet moge lijk. Eén lid van Gedeputeerden zou het erg jammer vinden als een statenlid te gen het voorstel zou zijn. De mogelijk heid om den Oosterschelde-dienst te ver leggen naar Kolijnsplaat is niet uitgeslo ten, maar is geen motief voor dit voor stel geweest, het autoverkeer kan zeker Het voorstel van Ged. Staten tot intrek king van het vroeger door Prov. Staten ge nomen besluit inzake verleenen van mede werking aan de oprichting der Vereeniging „de Noord-Bevelandsche Brug" en thans te hesluiten tot het bouwen en exploiteeren van een br.ug over de Zandkreek waarvan de bouwkosten geraamd worden op 1.320.000, onder verschillende voorwaar den, heeft in de afdeelingen der Staten heel wat discussie tengevolge gehad. In een af deeling was een lid niet tevreden en aller minst tot juichen gestemd, z.i. heeft de be volking van Noord-Beveland recht op een brug en hij betwijfelt of dit recht wel vol doende, althans met voldoende klem, door Ged. Staten is verdedigd en zoodoende de belangen der Provincie zijn behartigd. Spr. achtte een rente van 2% te hoog te meer daar er herhaaldelijk gelden uit het Werk fonds beschikbaar worden gesteld tegen veel lagere rente. Een ander lid achtte met 2% de uiterste grens bereikt en vroeg Ged. Staten voorzichtig te zijn met het ge ven van concessies voor autobusdiensten, daar anders de overige veren op de Ooster- Schelde in het gedrang zullen komen. Een lid achtte het een bezwaar, dat er gedurende 25 jaren een zware heffing moet plaats vinden, zoowel door het bruggeld als door de bijdrage van de streek, voorname lijk wanneer gelet wordt op den bouw van vrjje bruggen. Dit ligt echter op den weg van het rijk. Spr. nam gaarne aan, dat Ged. Staten verkregen, wat mogelijk was, maar betreurt de houding der regeering, die ten laste van het Verkeersfonds had moeten helpen. Een ander lid wees er op dat het initiatief tot den bouw van Noord-Beveland is uitge gaan en al had men liever een vrije brug toch heeft de streek liever een brug voor dezelfde tarieven dan een boot. Vergelijking met andere deelen des lands gaat mank, omdat het hier niet een voorziening geldt voor het groote verkeer, maar een ver- keersbelang van een eiland met ongeveer 7000 inwoners. Eenige leden achtten den fi- nancieelen opzet te optimistisch, vooral ten opzichte van de geschatte toeneming van de opbrengst der bruggelden, terwijl tevens de vraag rijst of de onderhoudskosten in de toekomst zullen oploopen. Ook in een an dere afdeeling vroeg men of een acres van ruim 2 per jaar gedurende 25 jaren niet te optimistisch is geraamd. Een ander lid acht het niet gewenscht dat de kosten op de bewoners der streek worden gelegd. Gevraagd werd of bij meevallende uitkom sten der exploitatie, waardoor de schuld sneller kan worden gedelgd, toch de tolhef fing gedurende 25 jaren zal worden gehand haafd. Ook of als de tolheffing vroeger zou worden gestaakt niet een reservefonds kan worden gevormd. In de nog niet genoemde afdeeling achtte men ook de schatting van het accres te hoog en zag men gaarne een rechtstreeksehe verbinding tusschen Schou wen en Kolijnsplaat, ook om een betere ver binding van Schouwen met de Bevelanden en Walcheren tebereiken. Een lid vroeg of het veer VereKamperland niet kan wor> Want het goede verwachten is twee erlei: het wil toegaan op wat komen zal en het wil bereid zijn het komende te ontvangen. statuten en huishoudelijke reglementen, zoodat ook niemand weet hoe het staat met de financieele aansprakelijkheid. De spaarders weten niet in hoeverre hun gel den veilig zijn. Dengenen, die gelden opge nomen hebben bij de bank, is niet eens be kend of zij daarmede, tevens lid der coö peratie zijn en dus eventueel mede aanspra kelijk zijn geworden voor een tekort. Het bedrag der belegde spaargelden beliep op 1 Januari 1938 1.027.700 het eindcijfer der laatste balans was 1.065.300, terwijl bij de afsluiting vanhet laatste boekjaar aan voorschotten bij de bank was opgenomen een bedrag van 600.000. Deze cijfers werpen eenig licht op den omvang van de bankinstelling. De inbeslag genomen eigendommen der familie G. wor den getaxeerd op een waarde van 175.000. Voordeelig tarief voor abonne mentshouders der N.S. op auto busdiensten. Op 15 Junuari a.s. zal voor de algemeen abonnementhouders der Nederlandsche Spoorwegen, op vertoon van hun abonne ment, de gelegenheid worden opengesteld tegen een tarief van 1 cent per km gebruik te maken van ruim honderd autobusdien sten in den lande, aangesloten bij den Ne derlandschen bond van autobusdienst-on- dernemers In een gistermiddag te Utrecht gehou den persconferentie is gebleken, dat den laatsten tijd een begin van samenwerking tusschen de beide groote vervoersgroepen: spoorwegen en autobusd'enstondernemers tot stand is gekomen, waarvan een groot deel van het regelmatig reizende publiek weldra de vruchten zal plukken. Zooals bekend is, zijn in dit jaar tal van kleinere stations en stopplaatsen door de Nederlandsche spoorwegen als bezuinigings maatregel opgeheven. Dat die reizigers, welke in hun beroep juist er belang bij heb ben om door middel van deze stations en stopplaatsen- het platteland te bezoeken, daarvan nadeel ondervinden, is duidelijk. nog heel goed toenemen. In een andere afdeeling zegt een lid van het college, dat het accres der opbrengst zeer goed te verdedigen is, aangezien ook op het veer van jaar tot jaar een stijging wordt geconstateerd. Het voorstel is het resultaat van vele en ernstige onderhan delingen met de regeering, een lagere rente zal niet te verkrijgen zijn. Als er een dienst ZierikseeKolijnsplaat mocht ko men, dan zullen Ged. Staten het geheele vraagstuk van het verkeer Kolijnsplaat Goes, alsmede de aanlegplaats te Katsche Veer in ernstig onderzoek nemen. Een reserve moet worden gevormd, mocht zij te groot worden, dan bestaat de kans om de tolheffing te laten vervallen. Het veer personeel is in dienst van de veerschip pers en niet van de Provincie. De zaak is echter nog geheel in een stadium van voorbereiding. De belangen van het veer personeel zullen door Ged. ,Staten zoo veel mogelijk in het oog worden gehouden. In de nog niet genoemde afdeeling wordt nog gewezen op de sterke toeneming van het verkeer over het veer met 2258 per jaar. Dan is een stijging van 2 voor de brug niet te hoog te achten. Voorts wordt er op gewezen, dat aan het tegenwoordige veer heel wat hapert. Enorme kosten zouden er gemaakt moe ten worden om dit naar de eischen des tijds in te richten. Met een rechtstreek sehe verbinding van Schouwen met Noord- Beveland is bij de raming van de op brengst der bruggelden geen rekening gehouden. Ged. Staten hebben nog niet overwogen of het veer Vere-Kamperland zou kunnen worden opgeheven. Mogelijk zou naar het oordeel van het aan het woord zijnde lid van het College, de toe komst daartoe wel aanleiding kunnen geven, doch thans is daarvan nog niets met zekerheid te zeggen. Bij de verdere besprekingen werd nog in een afdeeling gewezen op het geringe aantal inwoners, dat over de brug be diend zal worden of hun producten daar over zal wegbrengen. Een ander lid daar entegen wijst op een begin van tuinbouw. De tuinproducten zullen zeker per as over de brug worden vervoerd. Een lid meen de dat de hulp uit het Verkeersfonds ge geven had moeten worden, dus a fonds perdu. Dan betaalt het Rijk de kosten en dat is een groot verschil. Dit lid meent, dat het verkeer niet zal toenemen, zooals ook blijkt bij de Toolsche brug. De bruggen met tolheffing willen de auto bezitters, zooals blijkt uit de periodieken, boycotten. Van de zijde van Ged. Staten werd op een desbetreffende vraag geantwoord, dat aan de wilde stoombootdiensten niets te doen is, omdat de exploitant een veer- recht heeft of althans exploiteert. De begrooting der kosten is gemaakt door den deskundige van den Minister van Waterstaat. Spr. kan niet beoordeelen of deze begrooting juist is, doch acht dit waarschijnlijk. Iemand, die niet over alle gegevens be schikt, kan onmogelijk een raming ma ken. Met de belangen der Nederlandsche aannemers zal zooveel mogelijk rekening worden gehouden. ONTVANGEN EN GEETALEERD O VERGANGS-HOEDEN EN MIDDEN WINTER- TTl' r- sg fNOUVEAUTÉS FaPA TER IK L. BURG 48-50 MIDDELBURG Tegenover het voordeel van snellere ver bindingen op bepaalde trajecten stond het nadeel, dat van vermindering der abonne mentstarieven geen sprake kon zijn. De inspecteur generaal van de rijjksver- keers-inspectie heeft toen het initiatief ge nomen en aan den Nederlandschen bond van autobusdienst-ondernemers gevraagd of deze bond bereid was tezamen met de Nederlandsche Spoorwegen een regeling te treffen, waardoor aan de bezwaren der al- gemeene abonnementsreizigers grooten- deels kon worden tegemoet gekomen. Het daarop gevolgde overleg heeft tot de ge melde ovêreenkomst geleid. De getroffen regeling komt hierop neer: dat aan de algemeene-abonnementhouders der Nederlandsche Spoorwegen op de auto buslijnen, welker ondernemers zich bereid hebben verklaard tot de overeenkomst toe te treden, een tarief zal worden toegestaan, dat ongeveer de helft bedraagt van de nor maal geldende tarieven. De algemeene abonnementhouders der spoorwegen zullen, op vertoon van hun abonnement, namelijk kunnen reizen tegen een tarief van één cent per kilometer, met een minimum van 10 cents per afgelegd traject. Daartoe zul len op de tweehonderd voornaamste sta tions der spoorwegen kilometerzegelboek- jes verkrijgbaar worden gesteld: inhouden de tweehonderd zegels, elk ter waarde van •5 km. Deze kilometerzegels worden op ver toon der algemeene abonnementskaarten op de buslijnen der aangesloten ondernemers in betaling aangenomen. MANUFACTURENWINKELS VAN BATA? De Ned. r.k. middenstandsbond ïTeeft het volgende telegram gericht tot den minister van economische zaken: „Een hardnekkig gerucht wil, dat de n.v. Bata te Best voornemens is in Nederland honderd manufacturenzaken te vestigen. De Ned. r.k. middenstandsbond verzoekt U allerdringendst maatregelen te treffen, opdat aan den Nederlandschen middenstand door een buitenlandsch concern deze ramp niet worde aangedaan". DE WARME MAALTIJD VOOR DE UIT SPANJE TERUGGEKEERDE VRIJWILLIGERS. Op de vragen van het Tweede Kamer lid ridder van Rappard (lib.) betreffende het van regeeringswege verstrekken van een warmen maaltijd aan de uit Spanje terugkomende Nederlandsche vrijwilligers heeft de heer Colijn, minister van alge meene zaken o.m als volgt geantwoord: Er is den vriiwilligers bij hun trans- portv an de SpaanschFransche grens tot aan Nederland van regeeringswege eenig proviand verschaft te Cerbere en te Parijs, terwijl hun een warm maal is verstrekt te Roosendaal. Bij den terugkeer in Nederland van in- dividueele personen is de regel, dat van regeeringswege den betrokkenen een wei nig geld woruT ter hand gesteld, ten ein de zich in hun noodzakelijke behoeften op de reis naar Nederland te kunnen voorzien. Aangezien echter de Fransche en Belgische regeeringen de voorwaarde haden gesteld, dat op het transport van de 117 vrijwilligers uit Spanje nauwkeurig toezicht zou worden uitgeoefend is hun van regeeringswege geen geld gegeven, doch zijn levensmiddelen verstrekt, onder toezicht van den leider van het transport, gedurende de reis, en van <jen dienst der grensbewaking te Roosendaal. Gelijk naar het oordeel van den minis ter vanzelf spreekt, was de regeering niet officieel vertegenwoordigd bij de maal tijden, als hierboven bedoeld. INZAMELING RSJWIELPLAATJES. De vereeniging tot bevordering der be langen van tuberculose patiënten in Ne derland deelt mede, dat het totale ge wicht van de ingezamelde rijwielplaatjes en andere oude metalen over dit jaar 12200 kg bedroeg. NIEUWE CANADEESCHE GEZANT BIJ HET NEDERLANDSCHE HOF. Naar verluidt zal de heer Jeanbesy, kanselier van de Canadeesche legatie te Parijs worden benoemd tot gezant van Canada bij het Belgische en Nederland sche Hof. DE DUITSCHE DIENSTMEISJES De regeering wenscht bij gedwon gen terugkeer geen vervanging door Duitsche joodsche meisjes. Naar aanleiding van de berichten over een gedwongen terugkeer van Duitsche dienstmeisjes naar hun vaderland is bij sommigen het denkbeeld gerezen Duitsche Joodsche meisjes in hun plaats te stellen. De directeur van de Haagsche gemeente lijke arbeidsbeurs, de heer J. Boezer, heeft over dit punt overleg gepleegd met het de partement van justitie. Daarbij is gebleken dat de regeering het standpunt, indertijd door minister Colijn in de Tweede Kamer uiteengezet, dat het haar ongewenscht voorkomt aan Duitsche vluchtelingen ar beidsvergunningen te verleenen omdat dit de moeilijkheden op de Nederlandsche ar beidsmarkt zou vergrooten, ook ten aanzien van dienstmeisjes handhaaft. (N.R.C.) Verwachting tot morgenavond: DE BILT: Kouder, geen neerslag van beteekenis, betrokken tot zwaar bewolkt, matige tot krachtige Z.O. tot O. wind. UKKEL: Matige tot vrij sterke wind uit Z.O. tot O. richtingen, bewolkte hemel, da ling der temperatuur. Zat. 17 Dec. Zon op: 8 h 07; onder: 15 h 45. Licht op: 16 h 15. Maan op: 3 h 33; on der; 13 h 13. N.M. 21 December. Hoog- en Laagwater te Vlissingen: December. Hoogwater. Laagwater. Vrijdag 16 8.45 21.33 2.34 15.2S Zaterdag 17 9.59 22.41 3.49 16.34 Zondag 18 11.00 23.32 4.57 17.34 Westkapelle is 28 min. en Domburg 3?. min. vroeger; Veere 38 min. later. (S springtij.) Hoog- en Laagwater te Wemeldlnge: December. Hoogwater. Laagwater. Vrijdag 16 10.19 23.02 3.45 16.2» Zaterdag 17 11.31 4.57 17.32 Zondag 18 0.13 12.41 6.05 18.33 Jc£e.j4yi<??ui. Tie. F/'Fé t&l (Ingez. Med.) HET VOLKSGASMASKER. De Vrijwillige Burgerwacht te Amster dam had gister een demonstratie van hst volksgasmasker georganiseerd, welke in de eerste plaats het doel had hen, die mas kers aangeschaft hebben, met dit bevei ligingsmiddel vertrouwd te maken. Zooals bekend heeft de burgerwacht het initiatief genomen tot de distributie van volksgasmaskers op groote schaal en reeds werden in Amsterdam ongeveer 10.000 mas kers verkocht. Het gaat er echter niet al leen om, dat de maskers verkocht worden hoewel dat toch ook van primair belang blijft maar tevens dat men weet hoe men met het masker moet omgaan. Dr. C. Hijmans, leider van den genees kundigen dienst van de Vrijwillige Burger wacht Amsterdam, heeft het masker ge demonstreerd en de werking verklaard. Er zijn twee soorten maskers. Voor langdurig gebruik, zooals soldaten, leden van de brandweer een noodig hebben, en eenvoudi ger masker voor de burgerbevolking die het apparaat slechts noodig hebben om zich in veiligheid te stellen. Alle maskers en de bussen, welke gevuld zijn met een absor- beerende stof, worden afzonderlijk gekeurd in de artillerieafdeeling Hembrug. D e maskers, zijn in staat alle tot nog toe bekende oor- logsgassen te weren, en zijn verkrijgbaar in drie maten waardoor voor ieder een passend masker beschikbaar is. BIGGENMERKEN VERVALSCHT. Na langdurige samenwerking tusschen de gemeentepolitie, rijksveldwacht en crisis opsporingsdienst is gisteren in Kootwijker broek de landbouwer A. L. gearresteerd op vermoeden van vervalsching van varkens- oormerken. Reeds geruimen tijd bestonden er aanwijzingen, dat op dit deel der Veluwe, op groote schaal valsche oormerken in om loop waren gebracht. Na dagenlang zoeken, waarbij vooral de rijksveldwachter Hofman uit Lunteren zich verdienstelijk heeft ge maakt, kreeg men zooveel aanwijzingen te gen L., dat men hem in arrest stelde. Na een langdurig verhoor, dat door de politie van Barneveld afgenomen werd, waarbij de man bleef ontkennen, confron teerde de politie hem met eenige personen in Ede. Hij is daarna voorloopig op vrije voeten gesteld. Bij Kon. besluit zijn met ingang van 1 Januari 1939 o.m. benoemd en aangesteld, bij het reserve-personeel der landmacht: bij het wapen der infanterie tot reserve eerste luitenant, bij hun tegenwoordig re giment of korps de reserve tweede luite nants: J. W. de Feijter, A. E. Tondu, J. C. van Nielen, W. A. Gordinou de Gouberville, C. Marchand, S. H. Prins, H. J. van Loon, J. Verschuure, J. H. G. Scheffer, H. W. Karelse, J. van Tuil, allen van het 14de reg. infanterie, J. G. Reijers, J. M. Kreef- tenberg, C. de Haan, D. vor der Hake, G. van Rossum, R. Leenknegt allen van het 3de reg. infanterie; H. C. Vaandrager van het 22e reg. inf sinter ie; P. A. de Hullu, van het 3e reg. infanterie, J. Schram de Jong, van het 13e reg. infanterie, W. P. Berghuis van het 12e reg. infanterie; M. Koole van het 9de reg. infanterie, P. H. Entink, van het 6de reg. infanterie, B. C. Sliggers van het 4dé reg. infanterie, P. Heijse van het 6de reg. infanterie, A. J. Kruithof van het reg. wielrijders, L. C. A. van der Harst, van het 13de reg. infanterie; bij het wapen der artillerie, tot reserve eerste luit. bij hun tegenwoordig regiment of korps, de reserve tweede luits. J. A. Ris- seeuw, van het 2e reg. veldartillerie; P. N. Hoorweg, H. A. E. van Griethuijsen, mr. L. van der Veen, J. de Vuijst, mr. B. S. Sieperda, W. N. Broekhuizen, H. A. Sluijter, G. Slabbekoorn en L. J. R. Heir- man allen van het regiment kustartillerie; bij het dienstvak der militaire administra tie, tot reserve-eerste-luitenant, bij zijn te genwoordig regiment of korps, de reserve tweede luitenant W. H. J. de Jongh va» het 3e reg. infanterie.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1938 | | pagina 1