lp imüüdale ff
HIDKLBURGSCHE COURANT
BMENLANB.
(&GOESCHE COURANT
ZEELUID.
MIDDELBURG.
kleuren, zooals staalblauw en kastanjebruin.
Vooral model „Bern" is zeer chique.
Kleedingmagazijn J. HOOFTMAN Jr., Vlasmarkt, Middelburg.
„PUUR" VERZINSEL?
GOES.
WEERBERICHT.
VLISSINGEN.
WALCHEREN.
Dagblad. Uitg.N.V. DeMiddelburgscheCrt.
Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstr.28,
Telefoon Redactie 269, Administratie 139;
te GOESTurfkade Tel.17. Postgiro 43255.
Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes
f 2.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week
abonnementen in Middelburg en Goes 18 ct.
SP®® NUMMER 298. TWEE BLADEN. DINSDAG 1 18 DEO. 1938. EERSTE BLAD. 181e JAAKG.
Advertentiën 30 ct per regel, ingezonden
mededeelingen 60 ct p. r. Bij contract lager.
Tarief op aanvraag. Familieberichten en
dankbetuigingen minimum f 2.10. „Kleine
Advertenties", max. 6 regels, 75 cent, bij
vooruitbetaling. ^Brieven, of adres bureau
v. d. blad" 10 ct extra. Bewijsnummers 5 ct,
Prinses Juliana bij het Nationaal Fonds
voor Bijzondere Nooden.
H K H Prinses Juliana heeft de heden
ochtend te Pen Haag gehouden vergade
ring van het dagelijksch bestuur van het
VIERDE TUINBOUW-
ONTWIKKELÏNGSDAG.
Op 16 December, zal de 4e Zeeuwsche
tuinbouw-ontwikkelingsdag worden ge
houden en wel in de vergaderzaal van
Nationaal Fonds voor Bijzondere Nooden den heer J. P. Krijger, Beestenmarkt te
bijgewoond.
Prins Bernhard beschermheer van
„Steun aan Miliciens".
Het hoofdbestuur der koninklijke nationale
vereeniging Tot Steun aan Miliciens deelt
mede, dat Prins Bernhard der Nederlanden
het beschermheerschap dezer vereeniging j
heeft willen aanvaarden.
Goes.
Een zeer belangrijk onderwerp zal wor
den behandeld, nl. „Het kweeken van
appels.) Sprekers zijn de heeren A. Pro
voost; W. J. Robijn; S. K. Phaff en ir
A. K. Zweede.
De garnalenvisscherij.
Sedert Vrijdag is wijziging gekomen in
betere medicijn dan ernstig opgevatte
plichtsbetrachting.
Kerstavond voor vrouwen van
werkloozen,
Gisteravond werd in de consistoriekamer I
van de Gasthuiskerk alhier, vanwege den
N.C.V.B. een Kerstavond gegeven, voor
de vrouwen van werkloozen. Meer dan
100 vrouwen waren aanwezig. Mevr. Brou
wer, de pres. der afd., had de leiding. Zij I waarin zeker bericht in een zeer betrouw-
De genoemde vereeniging geniet reeds I den verkoop van garnalen in Zeeland. De
de hooge bescherming van H. M. de Ko-1
ningin.
TERUGKEER VAN ONDERZEEBOOTEN
TE DEN HELDER.
Vanochtend zijn twee onderzeebooten,
de O 15 en de O 12, welke 20 September
naar Curacao vertrokken, in de haven
van Nieuwediep teruggekeerd.
Ondanks het vroege uur bestond er voor
deze aankomst veel belangstelling. De fa
milieleden waren van het uur van aan
komst verwittigd.
De beide onderzeebooten zijn in den
nacht op de reede aangekomen. Het eerst
kwam de O 15, die de vlag van den divi
sie-commandant voerde, aan den aanleg
steiger. Commandant, tevens groepscom
mandant was de luitenant ter zee G. B.
M. van Er kei. Op de O 12 voerde de lui
tenant ter zee tweede klasse F. W. van
Duim, het commando.
Het aanleggen verliep vlot, waarna de
commandant van ,den onderzeedienst,
overste C. Hellingman, in gezelschap van
kapitein luitenant ter zee J. G. van üen
Berg, chef-staf en oud-commandant van
den onderzeedienst aan boord ging van
de O 15 om de bemanning het welkom toe
te roepen. Kapitein-luitenant Van den
Berg vertegenwoordigde tevens den ma
rine-commandant, schout bij nacht H. Jol
les. Na deze begroeting was het aan de
familieleden om hun dierbaren te verwel-
garnalenvisschers, die tot nu toe hun
vangst te Vere verkochten, zijn verplicht
de consumptiegarnalen naar Arnemuiden
te zenden, waar zij over den afslag zullen
worden verkocht.
Met ingang van gisteren zal in ver
band met de geringe resultaten der gar
nalenvisscherij de zeefwijdte vergroot wor
den, zoodat dan ook de kleinere garnalen,
die tot nu toe niet voor de consumptie in
aanmerking mochten komen, onder de
consumptiegarnalen zullen vallen, meldt
de N. R. Ct.
Aangezien de uitkomsten in de garna
lenvisscherij in Zeelana nog altijd zeer
slecht zijn, worden thans door den Zeeuw-
schen bond van garnalenvisschersvereeni-
gingen pogingen aangewend ten einde een
bijslag van de regeering te verkrijgen
voor de schippers, tevens eigenaars van
de schuiten waarmee de garnalenvisscherij
wordt beoefend.
Italiaansch stoomschip heeft machineschade.
Het Italiaansche stoomschip „Ugo Bassi"
op weg van Antwerpen naar Rotterdam, dat
hedennacht om ongeveer één uur Vlissin-
gen passeerde, ligt momenteel geankerd
met lichte machineschade in het vaarwater
Oostgat bij boei zes, ter hoogte van Kaap
duinen.
Men zal trachten met eigen middelen de
machineschade te herstellen. Het schip ver
langde geen assistentie, zoodat verwacht
komen. De bemanning mocht direct van wordt, dat het in den loop van den dag de
boord om de thuskomst
kring te vieren.
in den familie-
TWEEëNTWINTIG JOODSCHE
KINDEREN TERUGGEZONDEN.
De N.R.C. meldt:
Naar aanleiding van het feit, dat Zondag
avond 22 Joodsche kinderen, die met den
trein, waarmede 600 kinderen uit Weenen
in een officieel transport te Nijmegen wa
ren aangekomen, eveneens de grens hadden
overschreden, later weer naar Duitschland
zijn teruggezonden, hebhen wij gistermor
gen te bevoegder plaatse geïnformeerd
naar de motieven, die aan deze beslissing
ten grondslag lagen.
Men wees er ons in de eerste plaats op,
dat deze kinderen van geen enkel document
voor grensoverschrijding waren voorzien,
Bovendien waren zij afkomstig uit Berlijn
en daar de route BerlijnNederland niet zoo werd opgemerkt, èn uit een oogpunt
over Nijmegen loopt, stond wel vast, dat I van veiligstelling van de belangen van
het hier een poging betrof om langs den I het Abdij complex en daarmede van groo-
weg van den minsten weerstand ons land I te belangen der gemeente Middelburg, èn
binnen te komen. Dat hiervoor Nijmegenl om financieele redenen, moet de juistheid
was uitgekozen liet zich verklaren door het van de voorstellen der regeering worden
erkend.
reis naar Rotterdam zal kunnen voortzet
ten.
DE EERSTE KAMER EN DE ONTEIGE
NING VAN HOTEL „DE ABDIJ."
Verschenen is het voorloopig verslag
der Eerste Kamer over het ontwerp van
wet tot verklaring van het algemeen nut
der onteigening van perceelen, enz. noo-
dig voor en ten behoeve van het uitbrei
den van de bureeelruimten der provinciale
griffie van Zeeland en van de gelegen
heid tot bewaring van archivalia in het
rijksarchiefdepot in Zeeland, te Middel
burg. Vrijwel algemeen werd er instem
ming mede betuigd.
En in verband met de noodzakelijkheid
van een minder beperkte huisvesting van
het provinciaal gouvernement in Zeeland
feit, dat thans een officieel transport van
eenige honderden kinderen te Nijmegen
-zou aankomen en de kinderen hebben ver
moedelijk gedacht dat zij er bij deze gele
genheid wel door zouden kunnen glippen.
Door de strenge controle is hun dat niet ge- I een artikel,
lukt. I motorrijders
OM ONS VERKEER.
Een weggebruiker schrijft ons:
Eén dezer dagen verscheen in Uw blad
gewijd aan de onwellevende
(niet ten onrechte „Ridders
Een tweede omstandigheid is, dat de laat-l van de open knalpot" genoemd),
ste weken in Nijmegen kinderen, die op I Meer dan erg is hier ter stede echter óók
eigen gelegenheid naar ons land waren ge-1 het misbruik dat automobilisten van hunne
komen, na overleg met de betrokken in-1 signaal-instrumenten maken. Regelmatig
stanties, hoewel zij niet in het bezit van de wordt noodeloos van den hoorn of de kla
vereischte papieren waren, toch werden I xon (in de stad een verboden signaal-instru-
toegelaten. In den regel nam men hierbij I ment) gebruik gemaakt. Bij eiken hoek of
als maatstaf, dat de vader in een concentra-1 bocht, al of niet overzichtelijk en zelfs op
tiekamp vertoefde en de moeder overleden I rechte weggedeelten, wordt er lustig op los
was, zoodat de kinderen geheel aan hun lot I getoeterd, noodeloos en onbedacht wordt
waren overgelaten. I in vele gevallen de zeer sterk geluid ge
Nu deed zich het opmerkelijke geval voor I vende vacuum-luchthoorn in werking ge
dat door de strenge voorschriften de laat-1 steld, lang en ononderbroken. Gaat u over
ste weken het verschijnsel, dat medelijden-1 dag eens een oogenhlik in de buurt van het
de reizigers kinderen uit Duitschland mee-1 Gasthuis of op de Markt staan en ge zult
namen, vrijwel tot het verleden behoorde. I U met verontwaardiging afvragen of dat
Evenwel, het feit, dat kinderen te Nijme-1 nu niet anders kan.
gen, hoewel zij niet de vereischte papieren I Het kan inderdaad anders. Het is voor
bezaten, toch wel werden toegelaten, was I een automobilist volstrekt niet noodzakelijk
door briefwisseling wereldkundig gewor-I om er hij eiken hoek of bocht maar op los
den en het gevolg was, dat het aantal kin- I te toeteren. Uitkijken en snelheid vermin
deren, dat op eigen gelegenheid naar ons I deren maken in de meeste gevallen het ge
land toekwam, sterk toenam. Hierdoor ont-1 ven van een geluidsignaal onnoodig. Leer
stond een onhoudbare toestand en daarom I ling-automobilisten doen zich als zoodanig
werd bepaald, dat deze kinderen in het ver-1 wel kennen door het geven van te veel
volg onvoorwaardelijk moesten worden te- signalen, zij gevoelen zich op den weg nog
ruggestuurd. niet zeker, maar zijn bedoelde lawaaima-
Men meent te mogen aannemen, dat de-1 kers allen leerlingen? Een goed en be-
ze 22 kinderen niet geheel op eigen gele- schaafd automobilist geeft waar noodig
genheid ïn ons land zon gekomen, maar tot een zeer kort signaal. Het geven van on-
het Duitsche grensstation, m dit geval Kra- Uoodige signalen is trouwens bij de Wet
nenburg, onder geleide zijn gebracht en verboden (artikel 23 2e lid van het Motor-
daarna op den trein gezet naar Nymegen. en Rijwielreglement). Toegegeven wordt
De afwijking van de route van Berlijn naar I (jat Middelburg wel nimmer een zoo stille
Nederland wyst ook in deze richting, maar stad zal worden als bv. Antwerpen of Rot-
hoe dan ook, er worden nu nog slechts of- terdam, daartoe leenen zich de smalle stra-
ficieele kindertransporten toegelaten en ten niet, doch zooals er thans op los ge
aan de Iaatstvoorgeschreven gedragslijn toeterd wordt lijkt nergens on en dient
wordt onverbiddelijk de hand gehouden, anders te worden.
zoodat pogingen alsnog voor deze 22 kinde- Laten de automobilisten daartoe allen
ren toegang te verkrijgen, zonder resultaat eens medewerken en wel door in de stad
blijven. Zij zijn Zondagavond reeds naar géén gebruik meer te maken van den va-
Duitschland teruggezonden. cuum-luchthoorn en, indien het geven van
een signaal beslist noodzakelijk is, slechts
een kort signaal te geven. Medewerking
KERK EN SCHOOL, I hiertoe is echter ook noodig van voetgan
Te 's Gravenhage slaagde voor de akte I gers en wielrijders. Voetgangers behooren
M.O. geschiedenis de heer C. Smallegange, I niet op den rijweg maar op de trottoirs en
geboren te Bi ezel in ge, thans hoofd I voetpaden [als die er zijn! Red.] wiel-
eener Chr. M.U.L.O.-school te Rotterdam. J rijders behoorlijk rechts van den weg. Zij
Geslaagd voor het machinisten diploma I moeten er voor zorgen dat zij door den
B. de heer *L. van Sluys, leerling van de automobilist niet van den weg afgetoeterd
„De Ruijterschool" teVlissingen. I moeten worden.
Te 's Gravenhage slaagde voor het Laten zjj allen medewerken tot het ver-
examen wiskunde M.O. de heer C. J. van I krijgen van een zoo rustig, zoo stil en zoo
Tatenhove, vroeger teVlissingen. J ordelijk mogelijk verkeer in onze stad.
Tegen ernstig hartzeer bestaat geen\ Zag U reeds de nieuwe Falconmantels Zeer moderne
(Ingez. Med.
De magie van het woord is groot en
van het woord des grooten is de boei-
kracht zeer aanzienlijk.
Als de regeering door den regeerings-
persdienst een mededeeling laat doen
sprak naar aanleiding van het a.s. Kerst
feest een ernstig adventswoord. Nog 2
andere dames lazen een stukje voor, al
les werd onder diepe aandacht beluisterd.
Er werd getracteerd op chocolademelk
en koekjes, wat zeer op prijs gesteld werd.
Aan het einde van den avond kreeg
ieder een pakje kleeren mee naar huis
LANDSCHAP EN
WERKVERSCHAFFING.
Voor de afdeeling Noord- en Zuid-Be-,
veland der Nederlandsche Natuurhistori
sche Vereeniging sprak Maandagavond dr.
ir. J. F. P. Bijhouwer uit IJmuiden over
„Landschap en werkverschaffing".
baar buitenlandsch dagblad
I in de eerste alinea een „puur
verzinsel'!' wordt genoemd;
II in de tweede alinea voor wat 't wezen
der zaak betreft voor [bijna] pure
w a a r h e i <d wordt verklaard;
dan beklijft de onware kenschetsing van
een waar bericht als „puur verzinsel" en
het vervolg, dat de feitelijke bevestiging
bevat, zinkt daarbij in het nietDat
valt tegen.
Wat ook tegenvalt is, dat de zgn. groo-
te of landelijke dagbladpers, die naar
wij immers via onzen eigen verreschrij
verdienst kunnen nagaan Zaterdag
avond jl. vóór negen uur in het bezit was
van den volledigen tekst der bewuste mo-
tie, zoowel in heur Zondagochtendbladen
Spreker zette uiteen hoe onze oude Ne-1 als, voorzoover wij konden nagaan, in de
Maandagavondbladen,, zijnen lezers den
tekst dezer motie geheel en al onthou
den heeft; wèl nam zij het zwakke en,
naar de hoofdredacteuren dier bladen
toch moesten weten, op z'n minst gezegd
wel ietwat bedenkelijke dementi van
den regeeringspersdienst op.
Dat zulks nauwelijks juist mag heeten
tegenover het hoodfbestuur der groote
organisatie, hetwelk die motie aannam en
aan de regeering zond, is nog tot daar
aan toe; het is echter zeer bepaald on
juist tegenover de lezers dier bla
den, die dusdoende het dementi wel,
hetgeen gedementeerd werd echter niet
te lezen kregen! De Nederlandsche dag
bladlezer hecht namelijk nog steeds aan
alzijdige voorlichting en zelfstandige oor
deelsvorming.
Een gunstige uitzondering maakt het
liberale „Utrechtsch Dagblad". Dat nam
ons hoofdartikel van Zaterdag jl. in exten
derlandsche landschappen gebonden zyn
aan de wijze waarop ze ontstonden en
daardoor een volkomen iogiscTTe samen
hang vertoonen. Voorbeelden hiervan zijn
vooral de oude heidedorpen in Drente en
op de Veluwe met hun omringende es-
schen en ook de oudste Hollandsch
Utrechtsche verveningen, waar uit de zg.
veenbundels duidelijk hun hisotrische wor
dingsgeschiedenis spreekt. Invloeden van
buitenaf, waaronder de kunstmest, zijn
reeds tientallen jaren bezig het aspect
van genoemde karakteristieke landschap
pen volkomen te wijzigen.
Ook de werkverschaffing houdt zich
gaarne met deze objecten bezig en hoewel
hiermede de mogelijkheid tot een meer
efficiënte bodemexploitatie wordt geo
pend, hetgeen op zich zelf zeer toe te
juichen is, zou het te betreuren zijn, indien
het oorspronkelijk karakter van een
streek verloren zou gaan. Spreker jhoop-
te dan ook, dat men bij het uitvoeren van I so, en zonder commentaar, over. En het
verschillende projecten steeds voldoende f
rekening zal houden met de historische
ontwikkeling van hei object, waardoor
het typische landschapsschoon kans heeft
behouden te blijven.
Verwachting tot morgenavond:
DE BILT: Zacht weer, meest zwaar be
wolkt, geen regen van beteekenis, meest
matige Zuidelijke wind.
UKKEL: Matige wind uit Z.W. richtin
gen, bewolkte hemel, aanhoudend matige
temperatuur, op het laatst van den nacht
nevel of mist.
Wo. 14 Dec. Zon op: 8 h 04; onder: 15 h
45. Licht op: 1 6h 15. Maan onder: 11 h 58.
L.K.: 14 December.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen:
December.
Hoogwater.
5.19 17.58
6.18 19.05
7.26 20.21
Westkapelle Is 28 min. en Domburg 33
min. vroeger; Veere 38 min. later. (S
springtij.)
Hoog- en Laagwater te W'emeldinge
December.
Hoogwater.
7.16 19.46
8.08 20.44
9.08 21.52
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
13
14
15
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
13
14
15
Laagwater.
12.06
0.15 13.04
1.20 14. IS
Laagwater.
0.30 13.04
1.25 14.03
2.31 15.11
.Nieuwsblad van het Noorden"; de „Op
rechte Haarlemmer Courant"; de „Alk-
maarsche Courant", het „Leidsch Dagblad"
om maar eens enkele provinciale en lo
cale dagbladen te noemen, onthielden
hunner lezers den tegentekst der motie
ook niet.
Maar om ons nu verder tot het U.D. te
bepalen:
Aangenomen mag worden, dunkt ons
dat de hoofdredactie van het „Utrechtsch
Dagblad" toch ook wel op de bewuste
conferentie met dr. Colijn geweest zal
zijn. Indien dan het „Times'i'-bericht, een
„puur verzinsel" was geweest, en derhal
ve hetgeen wij schreven een slag in de
lucht moest zijn, dan zou de hoofdredactie
van het U. D., zich harer verantwoorde
lijkheid bewust, stellig ons artikel niet
overgenomen hebben. Zij deed zulks wel:
dit is, onder de gegeven omstandigheden,
voor ons een stilzwijgende bevestiging der
juistheid ervan.
Wij houden het derhalve hier op: dat
wat de regeering een puur ver
zinsel gelieft te noemen, in werke
lijkheid de zuivere, slechts hier en daar
een weinig aangelengde, waarheid
is.
Maar dan mè.g men niet van een puur
verzinsel spreken. Dat mag alleen wan
neer een gedementeerd bericht èlken waar-
heidsgrond ontbeert.
- 'rTsot- aó&i
Jcézjb&riiaL- T&sn. "Ce.
(Ingez. Med.)
Stelling gebroken.
Hedenmorgen gebeurde bij den bouw van
de nieuwe brug over de haven een ongeval,
dat zich aanvankelijk nogal ernstig liet aan
zien. Toen eenige arbeiders een zandsteen
van een paar honderd kilo over een stelling
vervoerden, liet een tweetal den steen glip
pen, die nu op de stelling terecht kwam.
Een der zware balken begaf het, de andere
schoven weg, en met den steen tuimelden
de arbeiders in den enkele meters diepen
kuil er onder. Bjj nader onderzoek bleken
de meeste blessures te bestaan uit kneuzin
gen en schaafwonden. Alleen de arbeider
B. de Coninck, had wat ernstiger verwon
dingen aan het gelaat bekomen en ook
eenige ribben gekneusd. Hij werd ter be
handeling naar het Gasthuis vervoerd. Een
groot geluk was ongetwijfeld, dat niemand
onder de stelling aan het werk was.
TEWATERLATING VAN HET
DUBBELSCHROEF-VRACHTSCHIP
„BANTAM"
Op Zaterdag a.s,
Op Zaterdag, 17 December, zal het in op
dracht van de N.V. Rotterdamsche Lloydlmolie gebruikt kunnen wordell) terwijl
°P de ^f van de N.V. Kon. Maatschappij! de voorpiek voor iatexverv0er is ingericht,
„de Schelde te V 1 i s s ge g In totaal kan ongeveer 4900 ton vloeibare
de dubbelschroef-motorschip -.Bantam te medegenomen worden,
water gelaten worden De doopplechtigheid Voor. en achtermast zyn uitgerust met
zal worden verricht door mevrouw Van I, jaad y dat in staat if lasten tot
Woelderen Sprenger, de echtgenoote van 5Q tQn verwerken. Aan dek en in het
den burgemeester van Vlissmgen. buitengewoon groote ruim „2" kan lading
De „Bantam is het laatste van de serie yan groote afmetingen vervoerd worden. De
van vier zusterschepen van een voor denl inboud der gezamenlijke laadruimen be
Rotterdamschen Lloyd geheel nieuw type. I draagt 560.000 cft.
De twee eerste schepen van dit type, de I Qp de commandobrug wordt electrisch
„Brastagi" en de „Weltevreden'zijn reeds I gestuurd. Het schip wordt door zeven wa-
bijna een jaar in de vaart en voldoen uit- I terdichte schotten in acht compartimenten
stekend. Het derde schip, de „Japara", werd I verdeeld. Het is uitgerust met 4 sloepen
onlangs te water gelaten en wordt nu afge- I van een zoodanige capaciteit dat twee er-
bouwd. De N.V. machinefabriek en scheeps-I van ape passagiers en de bemanning kun-
werf P. Smit Jr. te Rotterdam bouwde de I nen opnemen.
„Weltevreden" en de „Japara", de Kon. I De logiezen voor de bemanning zijn bui-
Maatschappij „De Schelde" de „Brastagi" I tengewoon goed verzorgd, ruim en licht,
en de „Bantam". I in een dekhuis in de midscheeps bevinden
De „Bantam" is een vrachtmotorschip I zjch behalve de kombuis en de bakkerij, de
met accommodatie voor 12 passagiers, die I hutten en de messrooms voor officieren,
zullen worden ondergebracht in twee- en machinisten en civiel personeel. Boven het
eenpersoonsbuitenhutten, waarvan er twee het dekhuis op het sloependek bevindt zich
met privé badkamer verhuurd kunnen wor-1 de ziekenafdeeling met de hutten voor het
den. Verder zijn voor de passagiers aanwe-1 daarbij behoorende personeel,
zig een eetsalon en een rooksalon, beide I Op het achterdek is een dekhuis waarin
door bekende architecten ontworpen en uit- behalve de kombuizen voor het inlandsche
gevoerd op een wijze, welke voor vracht-1 personeel, de wasscherij met bijbehoorende
schepen geheel nieuw is. Gezien de popula- I slaaphut, zullen worden ondergebracht. Op
riteit van haar zusterschepen mag ver-1 het achterschip bevinden zich verder nog
wacht worden, dat ook de „Bantam" in den een dekhuis met de messrooms voor de ma-
smaak van het reizende publiek zal vallen. I trozen en olielieden en eenige hutten voor
Het schip heeft een draagvermogen van de onderofficieren,
ongeveer 12000 ton en een lengte over al- i De „Bantam" zal in Maart haar eerste
les van circa 156 meter bij een breedte van I proeftocht houden en is bestemd om op 15
19 meter. Het wordt in de vaart gebracht I April 1939 de eerste reis naar Nederlandsch-
als gesloten shelterdekschip, doch kan des- I Indië aan te vangen,
gewenscht in korten tijd in een open shel-
terdeksehip veranderd worden.
De voortstuwingskracht wordt geleverd I
door twee Schelde-Sulzer Dieselmotoren,
welke het schip een behouden snelheid zul
len geven van 15 mijl.
ARNEMUIDEN. Zondagvoormiddag jl.
kwam de landbouwer N. tot de onaange
name ontdekking dót zijn waschketel ver-
Behalve de gewone bunkertanks voor I dwenen was. Van deze verdwijning deed
stookolie heeft het schip groote lading-1 hij aangifte bij de rijkspolitie. Deze deed
tanks, die zoowel voor waterhallast als voor 1 onderzoek waarbij het spoor 'leidde naar
het woonwagenkamp te Middelburg. Een
bewoner daarvan kon worden aangehou
den die in het bezit bleek te zijn van den
ontvreemden waschketel, weike in beslag
genomen werd. Tegen den bewoner is
proces-verbaal opgemaakt.
RAAD VAN ARNEMUIDEN.
ARNEMUIDEN. Maandag vergaderde de
Raad onder voorzitterschap van burgemees
ter H. G. Horninge voltallig.
De v o o r z deelde mede dat goedkeu
ring van Gedep. Staten ingekomen was van
de begrooting 1939 en betreffende de uitgif
te van grond in pacht aan de N.V. Oester-
cultuur Mij. v. h. P. Vlaming en Zonen.
Ingewilligd werd een verzoek van J. D.
Kousemaker en M. J. Lagendijk om aan
sluiting op het gemeenteriool.
Een bijdrage aan de Openbare school
voor buitengewoon lager onderwijs te Vlis
singen, werd op dezelfde voorwaarden ver
leend als aan een dergelijke school op
Christelijken grondslag te Middelburg is
toegestaan.
De instandhouding van de Openbare La
gere School te Kleverskerke zal weder wor
den aangevraagd.
Een verzoek tot opheffing van een ge
deelte van het voetpad naar Kleverskerke
werd in handen van B. en W. gesteld voor
een nader onderzoek.
De inrichting van een schuilkelder voor
het dienstdoend personeel bij de oefeningen
van den luchtbeschermingsdienst werd in
handen van B. en W. gesteld.
De exploitatie van het veer ovèr het Arne-
Kanaal zal voortaan vanwege de gemeente
plaats hebben.
Een verzoek van de Vereeniging voor Bij
zonder Lager Onderwijs op Geref. Grond
slag om gelden beschikbaar te stellen voor
den aanleg van waterleiding in de school
met den Bijbel gaf aanleiding tot levendige
besprekingen. Deze aanvrage betreft een
bedrag van 607 wat de Raad buitenge
woon hoog vond. De Raad meende dat de
opzet wel wat royaal is. De Openbare
school stelde zich tevreden met één handen-
waschbak terwijl de bijzondere school er zes
vraagt. Uit de daarop volgende levendige
discussies bleek dat het niet gaat tegen het
beginsel van gelijkstelling der beide scholen,
maar de Raad meent dat de aanvrage bo
ven het benoodigde bedrag gaat. Bij stem
ming over dezen post werd besloten met
vier stemmen tegen en drie vóór, (de beide
wethouders en de heer J. van Belzen) de
aanvraag niet toe te staan.
De onderhoud van den Van Cittersweg
werd thans door den Raad officieel overge
nomen.
Besloten werd enkele zieke iepenboomen
op stam te verkoopen.
Tot instelling van een ouderraad werd,
als overbodig zijnde, niet besloten.
Een verzoek van D. Meulenherg om een
terrein bouwgrond kan nog niet worden
behandeld, daar het bouwplan voor dit ter
rein nog niet is vastgesteld.
Aan den heer W. van Beveren volontair
ter secretarie zal een gratificatie van 100
worden verleend.
De pacht van het terrein bij den Molen
werd aan den heer J. K. Crucq met één
jaar verlengd onder voorwaarde dat de ge
meente deze ten alle tijde op kan zeggen.
Bij de rondvraag wees de heer L.
P u ij p e op het moeilijk begaanbaar zijn
van den Van Cittersweg. De heer B.
Franse wethouder zeide hiervan ook
overtuigd te zijn.
De heer W. van Belzen vroeg of
de veerboot al op de werf is geweest voor
jaarljj ksehe onderhoud. De v o o r z. zeide
dat dit nog plaats moet hebben.
De heer J. vanBelzen vroeg in
lichtingen over een werklooze die uitgeslo
ten was omdat hij 60 jaar is, waarop de