lp imüüdale ff HIDKLBURGSCHE COURANT BMENLANB. (&GOESCHE COURANT ZEELUID. MIDDELBURG. kleuren, zooals staalblauw en kastanjebruin. Vooral model „Bern" is zeer chique. Kleedingmagazijn J. HOOFTMAN Jr., Vlasmarkt, Middelburg. „PUUR" VERZINSEL? GOES. WEERBERICHT. VLISSINGEN. WALCHEREN. Dagblad. Uitg.N.V. DeMiddelburgscheCrt. Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstr.28, Telefoon Redactie 269, Administratie 139; te GOESTurfkade Tel.17. Postgiro 43255. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes f 2.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week abonnementen in Middelburg en Goes 18 ct. SP®® NUMMER 298. TWEE BLADEN. DINSDAG 1 18 DEO. 1938. EERSTE BLAD. 181e JAAKG. Advertentiën 30 ct per regel, ingezonden mededeelingen 60 ct p. r. Bij contract lager. Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum f 2.10. „Kleine Advertenties", max. 6 regels, 75 cent, bij vooruitbetaling. ^Brieven, of adres bureau v. d. blad" 10 ct extra. Bewijsnummers 5 ct, Prinses Juliana bij het Nationaal Fonds voor Bijzondere Nooden. H K H Prinses Juliana heeft de heden ochtend te Pen Haag gehouden vergade ring van het dagelijksch bestuur van het VIERDE TUINBOUW- ONTWIKKELÏNGSDAG. Op 16 December, zal de 4e Zeeuwsche tuinbouw-ontwikkelingsdag worden ge houden en wel in de vergaderzaal van Nationaal Fonds voor Bijzondere Nooden den heer J. P. Krijger, Beestenmarkt te bijgewoond. Prins Bernhard beschermheer van „Steun aan Miliciens". Het hoofdbestuur der koninklijke nationale vereeniging Tot Steun aan Miliciens deelt mede, dat Prins Bernhard der Nederlanden het beschermheerschap dezer vereeniging j heeft willen aanvaarden. Goes. Een zeer belangrijk onderwerp zal wor den behandeld, nl. „Het kweeken van appels.) Sprekers zijn de heeren A. Pro voost; W. J. Robijn; S. K. Phaff en ir A. K. Zweede. De garnalenvisscherij. Sedert Vrijdag is wijziging gekomen in betere medicijn dan ernstig opgevatte plichtsbetrachting. Kerstavond voor vrouwen van werkloozen, Gisteravond werd in de consistoriekamer I van de Gasthuiskerk alhier, vanwege den N.C.V.B. een Kerstavond gegeven, voor de vrouwen van werkloozen. Meer dan 100 vrouwen waren aanwezig. Mevr. Brou wer, de pres. der afd., had de leiding. Zij I waarin zeker bericht in een zeer betrouw- De genoemde vereeniging geniet reeds I den verkoop van garnalen in Zeeland. De de hooge bescherming van H. M. de Ko-1 ningin. TERUGKEER VAN ONDERZEEBOOTEN TE DEN HELDER. Vanochtend zijn twee onderzeebooten, de O 15 en de O 12, welke 20 September naar Curacao vertrokken, in de haven van Nieuwediep teruggekeerd. Ondanks het vroege uur bestond er voor deze aankomst veel belangstelling. De fa milieleden waren van het uur van aan komst verwittigd. De beide onderzeebooten zijn in den nacht op de reede aangekomen. Het eerst kwam de O 15, die de vlag van den divi sie-commandant voerde, aan den aanleg steiger. Commandant, tevens groepscom mandant was de luitenant ter zee G. B. M. van Er kei. Op de O 12 voerde de lui tenant ter zee tweede klasse F. W. van Duim, het commando. Het aanleggen verliep vlot, waarna de commandant van ,den onderzeedienst, overste C. Hellingman, in gezelschap van kapitein luitenant ter zee J. G. van üen Berg, chef-staf en oud-commandant van den onderzeedienst aan boord ging van de O 15 om de bemanning het welkom toe te roepen. Kapitein-luitenant Van den Berg vertegenwoordigde tevens den ma rine-commandant, schout bij nacht H. Jol les. Na deze begroeting was het aan de familieleden om hun dierbaren te verwel- garnalenvisschers, die tot nu toe hun vangst te Vere verkochten, zijn verplicht de consumptiegarnalen naar Arnemuiden te zenden, waar zij over den afslag zullen worden verkocht. Met ingang van gisteren zal in ver band met de geringe resultaten der gar nalenvisscherij de zeefwijdte vergroot wor den, zoodat dan ook de kleinere garnalen, die tot nu toe niet voor de consumptie in aanmerking mochten komen, onder de consumptiegarnalen zullen vallen, meldt de N. R. Ct. Aangezien de uitkomsten in de garna lenvisscherij in Zeelana nog altijd zeer slecht zijn, worden thans door den Zeeuw- schen bond van garnalenvisschersvereeni- gingen pogingen aangewend ten einde een bijslag van de regeering te verkrijgen voor de schippers, tevens eigenaars van de schuiten waarmee de garnalenvisscherij wordt beoefend. Italiaansch stoomschip heeft machineschade. Het Italiaansche stoomschip „Ugo Bassi" op weg van Antwerpen naar Rotterdam, dat hedennacht om ongeveer één uur Vlissin- gen passeerde, ligt momenteel geankerd met lichte machineschade in het vaarwater Oostgat bij boei zes, ter hoogte van Kaap duinen. Men zal trachten met eigen middelen de machineschade te herstellen. Het schip ver langde geen assistentie, zoodat verwacht komen. De bemanning mocht direct van wordt, dat het in den loop van den dag de boord om de thuskomst kring te vieren. in den familie- TWEEëNTWINTIG JOODSCHE KINDEREN TERUGGEZONDEN. De N.R.C. meldt: Naar aanleiding van het feit, dat Zondag avond 22 Joodsche kinderen, die met den trein, waarmede 600 kinderen uit Weenen in een officieel transport te Nijmegen wa ren aangekomen, eveneens de grens hadden overschreden, later weer naar Duitschland zijn teruggezonden, hebhen wij gistermor gen te bevoegder plaatse geïnformeerd naar de motieven, die aan deze beslissing ten grondslag lagen. Men wees er ons in de eerste plaats op, dat deze kinderen van geen enkel document voor grensoverschrijding waren voorzien, Bovendien waren zij afkomstig uit Berlijn en daar de route BerlijnNederland niet zoo werd opgemerkt, èn uit een oogpunt over Nijmegen loopt, stond wel vast, dat I van veiligstelling van de belangen van het hier een poging betrof om langs den I het Abdij complex en daarmede van groo- weg van den minsten weerstand ons land I te belangen der gemeente Middelburg, èn binnen te komen. Dat hiervoor Nijmegenl om financieele redenen, moet de juistheid was uitgekozen liet zich verklaren door het van de voorstellen der regeering worden erkend. reis naar Rotterdam zal kunnen voortzet ten. DE EERSTE KAMER EN DE ONTEIGE NING VAN HOTEL „DE ABDIJ." Verschenen is het voorloopig verslag der Eerste Kamer over het ontwerp van wet tot verklaring van het algemeen nut der onteigening van perceelen, enz. noo- dig voor en ten behoeve van het uitbrei den van de bureeelruimten der provinciale griffie van Zeeland en van de gelegen heid tot bewaring van archivalia in het rijksarchiefdepot in Zeeland, te Middel burg. Vrijwel algemeen werd er instem ming mede betuigd. En in verband met de noodzakelijkheid van een minder beperkte huisvesting van het provinciaal gouvernement in Zeeland feit, dat thans een officieel transport van eenige honderden kinderen te Nijmegen -zou aankomen en de kinderen hebben ver moedelijk gedacht dat zij er bij deze gele genheid wel door zouden kunnen glippen. Door de strenge controle is hun dat niet ge- I een artikel, lukt. I motorrijders OM ONS VERKEER. Een weggebruiker schrijft ons: Eén dezer dagen verscheen in Uw blad gewijd aan de onwellevende (niet ten onrechte „Ridders Een tweede omstandigheid is, dat de laat-l van de open knalpot" genoemd), ste weken in Nijmegen kinderen, die op I Meer dan erg is hier ter stede echter óók eigen gelegenheid naar ons land waren ge-1 het misbruik dat automobilisten van hunne komen, na overleg met de betrokken in-1 signaal-instrumenten maken. Regelmatig stanties, hoewel zij niet in het bezit van de wordt noodeloos van den hoorn of de kla vereischte papieren waren, toch werden I xon (in de stad een verboden signaal-instru- toegelaten. In den regel nam men hierbij I ment) gebruik gemaakt. Bij eiken hoek of als maatstaf, dat de vader in een concentra-1 bocht, al of niet overzichtelijk en zelfs op tiekamp vertoefde en de moeder overleden I rechte weggedeelten, wordt er lustig op los was, zoodat de kinderen geheel aan hun lot I getoeterd, noodeloos en onbedacht wordt waren overgelaten. I in vele gevallen de zeer sterk geluid ge Nu deed zich het opmerkelijke geval voor I vende vacuum-luchthoorn in werking ge dat door de strenge voorschriften de laat-1 steld, lang en ononderbroken. Gaat u over ste weken het verschijnsel, dat medelijden-1 dag eens een oogenhlik in de buurt van het de reizigers kinderen uit Duitschland mee-1 Gasthuis of op de Markt staan en ge zult namen, vrijwel tot het verleden behoorde. I U met verontwaardiging afvragen of dat Evenwel, het feit, dat kinderen te Nijme-1 nu niet anders kan. gen, hoewel zij niet de vereischte papieren I Het kan inderdaad anders. Het is voor bezaten, toch wel werden toegelaten, was I een automobilist volstrekt niet noodzakelijk door briefwisseling wereldkundig gewor-I om er hij eiken hoek of bocht maar op los den en het gevolg was, dat het aantal kin- I te toeteren. Uitkijken en snelheid vermin deren, dat op eigen gelegenheid naar ons I deren maken in de meeste gevallen het ge land toekwam, sterk toenam. Hierdoor ont-1 ven van een geluidsignaal onnoodig. Leer stond een onhoudbare toestand en daarom I ling-automobilisten doen zich als zoodanig werd bepaald, dat deze kinderen in het ver-1 wel kennen door het geven van te veel volg onvoorwaardelijk moesten worden te- signalen, zij gevoelen zich op den weg nog ruggestuurd. niet zeker, maar zijn bedoelde lawaaima- Men meent te mogen aannemen, dat de-1 kers allen leerlingen? Een goed en be- ze 22 kinderen niet geheel op eigen gele- schaafd automobilist geeft waar noodig genheid ïn ons land zon gekomen, maar tot een zeer kort signaal. Het geven van on- het Duitsche grensstation, m dit geval Kra- Uoodige signalen is trouwens bij de Wet nenburg, onder geleide zijn gebracht en verboden (artikel 23 2e lid van het Motor- daarna op den trein gezet naar Nymegen. en Rijwielreglement). Toegegeven wordt De afwijking van de route van Berlijn naar I (jat Middelburg wel nimmer een zoo stille Nederland wyst ook in deze richting, maar stad zal worden als bv. Antwerpen of Rot- hoe dan ook, er worden nu nog slechts of- terdam, daartoe leenen zich de smalle stra- ficieele kindertransporten toegelaten en ten niet, doch zooals er thans op los ge aan de Iaatstvoorgeschreven gedragslijn toeterd wordt lijkt nergens on en dient wordt onverbiddelijk de hand gehouden, anders te worden. zoodat pogingen alsnog voor deze 22 kinde- Laten de automobilisten daartoe allen ren toegang te verkrijgen, zonder resultaat eens medewerken en wel door in de stad blijven. Zij zijn Zondagavond reeds naar géén gebruik meer te maken van den va- Duitschland teruggezonden. cuum-luchthoorn en, indien het geven van een signaal beslist noodzakelijk is, slechts een kort signaal te geven. Medewerking KERK EN SCHOOL, I hiertoe is echter ook noodig van voetgan Te 's Gravenhage slaagde voor de akte I gers en wielrijders. Voetgangers behooren M.O. geschiedenis de heer C. Smallegange, I niet op den rijweg maar op de trottoirs en geboren te Bi ezel in ge, thans hoofd I voetpaden [als die er zijn! Red.] wiel- eener Chr. M.U.L.O.-school te Rotterdam. J rijders behoorlijk rechts van den weg. Zij Geslaagd voor het machinisten diploma I moeten er voor zorgen dat zij door den B. de heer *L. van Sluys, leerling van de automobilist niet van den weg afgetoeterd „De Ruijterschool" teVlissingen. I moeten worden. Te 's Gravenhage slaagde voor het Laten zjj allen medewerken tot het ver- examen wiskunde M.O. de heer C. J. van I krijgen van een zoo rustig, zoo stil en zoo Tatenhove, vroeger teVlissingen. J ordelijk mogelijk verkeer in onze stad. Tegen ernstig hartzeer bestaat geen\ Zag U reeds de nieuwe Falconmantels Zeer moderne (Ingez. Med. De magie van het woord is groot en van het woord des grooten is de boei- kracht zeer aanzienlijk. Als de regeering door den regeerings- persdienst een mededeeling laat doen sprak naar aanleiding van het a.s. Kerst feest een ernstig adventswoord. Nog 2 andere dames lazen een stukje voor, al les werd onder diepe aandacht beluisterd. Er werd getracteerd op chocolademelk en koekjes, wat zeer op prijs gesteld werd. Aan het einde van den avond kreeg ieder een pakje kleeren mee naar huis LANDSCHAP EN WERKVERSCHAFFING. Voor de afdeeling Noord- en Zuid-Be-, veland der Nederlandsche Natuurhistori sche Vereeniging sprak Maandagavond dr. ir. J. F. P. Bijhouwer uit IJmuiden over „Landschap en werkverschaffing". baar buitenlandsch dagblad I in de eerste alinea een „puur verzinsel'!' wordt genoemd; II in de tweede alinea voor wat 't wezen der zaak betreft voor [bijna] pure w a a r h e i <d wordt verklaard; dan beklijft de onware kenschetsing van een waar bericht als „puur verzinsel" en het vervolg, dat de feitelijke bevestiging bevat, zinkt daarbij in het nietDat valt tegen. Wat ook tegenvalt is, dat de zgn. groo- te of landelijke dagbladpers, die naar wij immers via onzen eigen verreschrij verdienst kunnen nagaan Zaterdag avond jl. vóór negen uur in het bezit was van den volledigen tekst der bewuste mo- tie, zoowel in heur Zondagochtendbladen Spreker zette uiteen hoe onze oude Ne-1 als, voorzoover wij konden nagaan, in de Maandagavondbladen,, zijnen lezers den tekst dezer motie geheel en al onthou den heeft; wèl nam zij het zwakke en, naar de hoofdredacteuren dier bladen toch moesten weten, op z'n minst gezegd wel ietwat bedenkelijke dementi van den regeeringspersdienst op. Dat zulks nauwelijks juist mag heeten tegenover het hoodfbestuur der groote organisatie, hetwelk die motie aannam en aan de regeering zond, is nog tot daar aan toe; het is echter zeer bepaald on juist tegenover de lezers dier bla den, die dusdoende het dementi wel, hetgeen gedementeerd werd echter niet te lezen kregen! De Nederlandsche dag bladlezer hecht namelijk nog steeds aan alzijdige voorlichting en zelfstandige oor deelsvorming. Een gunstige uitzondering maakt het liberale „Utrechtsch Dagblad". Dat nam ons hoofdartikel van Zaterdag jl. in exten derlandsche landschappen gebonden zyn aan de wijze waarop ze ontstonden en daardoor een volkomen iogiscTTe samen hang vertoonen. Voorbeelden hiervan zijn vooral de oude heidedorpen in Drente en op de Veluwe met hun omringende es- schen en ook de oudste Hollandsch Utrechtsche verveningen, waar uit de zg. veenbundels duidelijk hun hisotrische wor dingsgeschiedenis spreekt. Invloeden van buitenaf, waaronder de kunstmest, zijn reeds tientallen jaren bezig het aspect van genoemde karakteristieke landschap pen volkomen te wijzigen. Ook de werkverschaffing houdt zich gaarne met deze objecten bezig en hoewel hiermede de mogelijkheid tot een meer efficiënte bodemexploitatie wordt geo pend, hetgeen op zich zelf zeer toe te juichen is, zou het te betreuren zijn, indien het oorspronkelijk karakter van een streek verloren zou gaan. Spreker jhoop- te dan ook, dat men bij het uitvoeren van I so, en zonder commentaar, over. En het verschillende projecten steeds voldoende f rekening zal houden met de historische ontwikkeling van hei object, waardoor het typische landschapsschoon kans heeft behouden te blijven. Verwachting tot morgenavond: DE BILT: Zacht weer, meest zwaar be wolkt, geen regen van beteekenis, meest matige Zuidelijke wind. UKKEL: Matige wind uit Z.W. richtin gen, bewolkte hemel, aanhoudend matige temperatuur, op het laatst van den nacht nevel of mist. Wo. 14 Dec. Zon op: 8 h 04; onder: 15 h 45. Licht op: 1 6h 15. Maan onder: 11 h 58. L.K.: 14 December. Hoog- en Laagwater te Vlissingen: December. Hoogwater. 5.19 17.58 6.18 19.05 7.26 20.21 Westkapelle Is 28 min. en Domburg 33 min. vroeger; Veere 38 min. later. (S springtij.) Hoog- en Laagwater te W'emeldinge December. Hoogwater. 7.16 19.46 8.08 20.44 9.08 21.52 Dinsdag Woensdag Donderdag 13 14 15 Dinsdag Woensdag Donderdag 13 14 15 Laagwater. 12.06 0.15 13.04 1.20 14. IS Laagwater. 0.30 13.04 1.25 14.03 2.31 15.11 .Nieuwsblad van het Noorden"; de „Op rechte Haarlemmer Courant"; de „Alk- maarsche Courant", het „Leidsch Dagblad" om maar eens enkele provinciale en lo cale dagbladen te noemen, onthielden hunner lezers den tegentekst der motie ook niet. Maar om ons nu verder tot het U.D. te bepalen: Aangenomen mag worden, dunkt ons dat de hoofdredactie van het „Utrechtsch Dagblad" toch ook wel op de bewuste conferentie met dr. Colijn geweest zal zijn. Indien dan het „Times'i'-bericht, een „puur verzinsel" was geweest, en derhal ve hetgeen wij schreven een slag in de lucht moest zijn, dan zou de hoofdredactie van het U. D., zich harer verantwoorde lijkheid bewust, stellig ons artikel niet overgenomen hebben. Zij deed zulks wel: dit is, onder de gegeven omstandigheden, voor ons een stilzwijgende bevestiging der juistheid ervan. Wij houden het derhalve hier op: dat wat de regeering een puur ver zinsel gelieft te noemen, in werke lijkheid de zuivere, slechts hier en daar een weinig aangelengde, waarheid is. Maar dan mè.g men niet van een puur verzinsel spreken. Dat mag alleen wan neer een gedementeerd bericht èlken waar- heidsgrond ontbeert. - 'rTsot- aó&i Jcézjb&riiaL- T&sn. "Ce. (Ingez. Med.) Stelling gebroken. Hedenmorgen gebeurde bij den bouw van de nieuwe brug over de haven een ongeval, dat zich aanvankelijk nogal ernstig liet aan zien. Toen eenige arbeiders een zandsteen van een paar honderd kilo over een stelling vervoerden, liet een tweetal den steen glip pen, die nu op de stelling terecht kwam. Een der zware balken begaf het, de andere schoven weg, en met den steen tuimelden de arbeiders in den enkele meters diepen kuil er onder. Bjj nader onderzoek bleken de meeste blessures te bestaan uit kneuzin gen en schaafwonden. Alleen de arbeider B. de Coninck, had wat ernstiger verwon dingen aan het gelaat bekomen en ook eenige ribben gekneusd. Hij werd ter be handeling naar het Gasthuis vervoerd. Een groot geluk was ongetwijfeld, dat niemand onder de stelling aan het werk was. TEWATERLATING VAN HET DUBBELSCHROEF-VRACHTSCHIP „BANTAM" Op Zaterdag a.s, Op Zaterdag, 17 December, zal het in op dracht van de N.V. Rotterdamsche Lloydlmolie gebruikt kunnen wordell) terwijl °P de ^f van de N.V. Kon. Maatschappij! de voorpiek voor iatexverv0er is ingericht, „de Schelde te V 1 i s s ge g In totaal kan ongeveer 4900 ton vloeibare de dubbelschroef-motorschip -.Bantam te medegenomen worden, water gelaten worden De doopplechtigheid Voor. en achtermast zyn uitgerust met zal worden verricht door mevrouw Van I, jaad y dat in staat if lasten tot Woelderen Sprenger, de echtgenoote van 5Q tQn verwerken. Aan dek en in het den burgemeester van Vlissmgen. buitengewoon groote ruim „2" kan lading De „Bantam is het laatste van de serie yan groote afmetingen vervoerd worden. De van vier zusterschepen van een voor denl inboud der gezamenlijke laadruimen be Rotterdamschen Lloyd geheel nieuw type. I draagt 560.000 cft. De twee eerste schepen van dit type, de I Qp de commandobrug wordt electrisch „Brastagi" en de „Weltevreden'zijn reeds I gestuurd. Het schip wordt door zeven wa- bijna een jaar in de vaart en voldoen uit- I terdichte schotten in acht compartimenten stekend. Het derde schip, de „Japara", werd I verdeeld. Het is uitgerust met 4 sloepen onlangs te water gelaten en wordt nu afge- I van een zoodanige capaciteit dat twee er- bouwd. De N.V. machinefabriek en scheeps-I van ape passagiers en de bemanning kun- werf P. Smit Jr. te Rotterdam bouwde de I nen opnemen. „Weltevreden" en de „Japara", de Kon. I De logiezen voor de bemanning zijn bui- Maatschappij „De Schelde" de „Brastagi" I tengewoon goed verzorgd, ruim en licht, en de „Bantam". I in een dekhuis in de midscheeps bevinden De „Bantam" is een vrachtmotorschip I zjch behalve de kombuis en de bakkerij, de met accommodatie voor 12 passagiers, die I hutten en de messrooms voor officieren, zullen worden ondergebracht in twee- en machinisten en civiel personeel. Boven het eenpersoonsbuitenhutten, waarvan er twee het dekhuis op het sloependek bevindt zich met privé badkamer verhuurd kunnen wor-1 de ziekenafdeeling met de hutten voor het den. Verder zijn voor de passagiers aanwe-1 daarbij behoorende personeel, zig een eetsalon en een rooksalon, beide I Op het achterdek is een dekhuis waarin door bekende architecten ontworpen en uit- behalve de kombuizen voor het inlandsche gevoerd op een wijze, welke voor vracht-1 personeel, de wasscherij met bijbehoorende schepen geheel nieuw is. Gezien de popula- I slaaphut, zullen worden ondergebracht. Op riteit van haar zusterschepen mag ver-1 het achterschip bevinden zich verder nog wacht worden, dat ook de „Bantam" in den een dekhuis met de messrooms voor de ma- smaak van het reizende publiek zal vallen. I trozen en olielieden en eenige hutten voor Het schip heeft een draagvermogen van de onderofficieren, ongeveer 12000 ton en een lengte over al- i De „Bantam" zal in Maart haar eerste les van circa 156 meter bij een breedte van I proeftocht houden en is bestemd om op 15 19 meter. Het wordt in de vaart gebracht I April 1939 de eerste reis naar Nederlandsch- als gesloten shelterdekschip, doch kan des- I Indië aan te vangen, gewenscht in korten tijd in een open shel- terdeksehip veranderd worden. De voortstuwingskracht wordt geleverd I door twee Schelde-Sulzer Dieselmotoren, welke het schip een behouden snelheid zul len geven van 15 mijl. ARNEMUIDEN. Zondagvoormiddag jl. kwam de landbouwer N. tot de onaange name ontdekking dót zijn waschketel ver- Behalve de gewone bunkertanks voor I dwenen was. Van deze verdwijning deed stookolie heeft het schip groote lading-1 hij aangifte bij de rijkspolitie. Deze deed tanks, die zoowel voor waterhallast als voor 1 onderzoek waarbij het spoor 'leidde naar het woonwagenkamp te Middelburg. Een bewoner daarvan kon worden aangehou den die in het bezit bleek te zijn van den ontvreemden waschketel, weike in beslag genomen werd. Tegen den bewoner is proces-verbaal opgemaakt. RAAD VAN ARNEMUIDEN. ARNEMUIDEN. Maandag vergaderde de Raad onder voorzitterschap van burgemees ter H. G. Horninge voltallig. De v o o r z deelde mede dat goedkeu ring van Gedep. Staten ingekomen was van de begrooting 1939 en betreffende de uitgif te van grond in pacht aan de N.V. Oester- cultuur Mij. v. h. P. Vlaming en Zonen. Ingewilligd werd een verzoek van J. D. Kousemaker en M. J. Lagendijk om aan sluiting op het gemeenteriool. Een bijdrage aan de Openbare school voor buitengewoon lager onderwijs te Vlis singen, werd op dezelfde voorwaarden ver leend als aan een dergelijke school op Christelijken grondslag te Middelburg is toegestaan. De instandhouding van de Openbare La gere School te Kleverskerke zal weder wor den aangevraagd. Een verzoek tot opheffing van een ge deelte van het voetpad naar Kleverskerke werd in handen van B. en W. gesteld voor een nader onderzoek. De inrichting van een schuilkelder voor het dienstdoend personeel bij de oefeningen van den luchtbeschermingsdienst werd in handen van B. en W. gesteld. De exploitatie van het veer ovèr het Arne- Kanaal zal voortaan vanwege de gemeente plaats hebben. Een verzoek van de Vereeniging voor Bij zonder Lager Onderwijs op Geref. Grond slag om gelden beschikbaar te stellen voor den aanleg van waterleiding in de school met den Bijbel gaf aanleiding tot levendige besprekingen. Deze aanvrage betreft een bedrag van 607 wat de Raad buitenge woon hoog vond. De Raad meende dat de opzet wel wat royaal is. De Openbare school stelde zich tevreden met één handen- waschbak terwijl de bijzondere school er zes vraagt. Uit de daarop volgende levendige discussies bleek dat het niet gaat tegen het beginsel van gelijkstelling der beide scholen, maar de Raad meent dat de aanvrage bo ven het benoodigde bedrag gaat. Bij stem ming over dezen post werd besloten met vier stemmen tegen en drie vóór, (de beide wethouders en de heer J. van Belzen) de aanvraag niet toe te staan. De onderhoud van den Van Cittersweg werd thans door den Raad officieel overge nomen. Besloten werd enkele zieke iepenboomen op stam te verkoopen. Tot instelling van een ouderraad werd, als overbodig zijnde, niet besloten. Een verzoek van D. Meulenherg om een terrein bouwgrond kan nog niet worden behandeld, daar het bouwplan voor dit ter rein nog niet is vastgesteld. Aan den heer W. van Beveren volontair ter secretarie zal een gratificatie van 100 worden verleend. De pacht van het terrein bij den Molen werd aan den heer J. K. Crucq met één jaar verlengd onder voorwaarde dat de ge meente deze ten alle tijde op kan zeggen. Bij de rondvraag wees de heer L. P u ij p e op het moeilijk begaanbaar zijn van den Van Cittersweg. De heer B. Franse wethouder zeide hiervan ook overtuigd te zijn. De heer W. van Belzen vroeg of de veerboot al op de werf is geweest voor jaarljj ksehe onderhoud. De v o o r z. zeide dat dit nog plaats moet hebben. De heer J. vanBelzen vroeg in lichtingen over een werklooze die uitgeslo ten was omdat hij 60 jaar is, waarop de

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1938 | | pagina 1