VOOR DE JEUGD. Jong beroemd ROODKAPJE OM NA TE TEKENEN BIM EN BAM SPELEN SCHAAK DAEGELIKSE DIENGEN. UIT DE MIDDELBURGSCHE COURANT VAN VOOR VIJFTIG JAAR i. Een boom opzette' over tie pachtwet. Mee dat sehrieven, a' je daer êenmael mee bezeg bint, dan gaet dat glad anders as a je 'edocht eit bie 't begun. Dae' bin ienkelde diengen, of van mien part 'on- derd, die a je wer is zou wille' zegge'; dan krieg je dae' de gelegenteit voe', en dan bè' je blie-e, 'êel blie-e, en dan dienk je: „kiek, a' 'k dat noe oal 'ezeid dan 'k m'n gemoed is lekker op-'elucht, en dan bin 'k klaer. Dan 'k niks mi' te zeggen, dust dan 'ouwe 'k er mee op". Mae' dat komt anders uut. Je raek' nooit tènden. Ze prate' wer is van „een boom opzette"', en je weet nie' olf, wat een raak gezegde a dat is. As ik 'ier een boom op gae zette, dan bin 'k nog maer een ommezien bezeg, of de stamme splêet in vieren; ik kan mae' één van die takken volge' vanselft, en dae' zitte' dan ok wee' een 'öop zietaksjes an. Je kunt er invoudeg nie' an gae' begunne' om zö 'n bóom 'êelegans of te werken; oal de takken en taksjes, om van de blaeren en de bloesems nog mae' te zwiegen. Uut één gedachte komme twinteg, der- teg andere gedachten nae' boven. Noe zeiden ze bevoobeld vlie weke: „schrieft over de dieklasten". Góed. Noe gae' k m'n böom opzette'. De stam me, dat is: grondbelasting, om noe 't goeie woord te noemen. Dae' splêet 'n a' in vieren: polderlasten, grondbelasting, in komstenbelasting en vermogensbelasting. Ik volge den tak, genaemd polderlasten, dae' gaet 'n a sebiet in drie-en. Eén zietak: wae- terpenningen, één zietak: diekgeschot, en dat a rechtdeur groeit, dae' bin 'k dan vlie weke' lingst vadder 'eklomme, dat was de gedachte: „mag ik een oordêel strieke over datgene, dat a de wetgever vast-'esteld eit". Dat 'k dan noe uut-'eploze' en op die vraege durve' 'k in volle gerust-'eid ant- woorde: „ja". Mae' noe! Het wemelt 'ier van de zietakken: „daer je de crisiswet- ten, de pachtwet, het tuchtrecht van de mêesters, afijn 't is onnoemelik, nog zo- vee'; en die ok wee' d'r zietaksjes, om van de blaeren en de bloesems nog te zwiegen. Wat mö' 'k noe toch, voe' 't leven, is 't êeste neme'? Veruit dan mae': de pacht wet. Je weet meschien, dat de verkens zö noe en dan 'eteld motte' worre'. Dat is onderlesten awee' gebeurd, en toen kwam 't gesprek zö op de crisiswetten en einde- lienge op de pachtwet. Dae' wier 'evroge': „wat dienk jie over de pachtwet?" En dae' wier 'ezeid: „dae' dienk ik over, dat die góed is voe' de pachter, en slecht voe' een slechte verpachter". Dat gezegde wier toen van verschillende kanten bekeke'; want het is wee' 't ouwe leven: een ieder bekiekt de waereld uut z'n eigen 'oek, en ziet dae'- deur de zaken anders as een aar. Het was een heel mooi plekje, dat Jaap van Doorn had uitgekozen. Hij had een vermoeiende tocht achter de rug en wilde nu een paar dagen rust nemen voor hij weer verder het oerwoud inging. Hij had een paar heel interessante ontdekkingen gedaan en hij voelde zich dan ook erg vol daan. Toen ze tegen de avond aankwamen, had hij het stenen huisje tussen de bomen zien staan en vond dat een mooi punt om ste ogenblik terug. Twee lichtgevende ogen loerden op hem vanuit de bosjes! Hij liet zich op de grond vallen en hij was nog net op tijd, want een seconde later sprong het lenige lichaam van een leeuwin door de lucht. Van Doorn rolde zich op zijn zij en toen het dier merkte, dat het voor den gek gehouden was, kwam het snuivend naar hem toe hollen. Maar Van Doorn had maar heel even nodig om zijn geweer aan te leggen en het woedende dier precies tus sen de ogen te treffen. De leeuwin brulde luid en viel toen neer. te overnachten en zijn kamp op te slaan. Vanuit het huis keek hij uit over een breed dal. Hij zag er een paar trotse struisvogels lopen en bij een beek stonden een paar kraanvogels. Het hele Afrikaanse oerwoud scheen te leven. De regentijd was voorbij en nu begon de natuur weer te bloeien en te groeien. Van Doorn nam op al zijn tochten een paar kippen mee, zodat hij altijd verse eieren had, die hij anders natuurlijk niet zou kunnen krijgen. Op mars schommelden de kippen in kooien op de hoofden van de inboorlingen, die Van Doorn op zijn onder zoekingstochten begeleidden. Maar zodra er een plek gevonden was om te kamperen werd er in alle haast een ren gebouwd en daar konden de kippen hun stijve pootjes dan eens in uitstrekken. Om de ren heen werd een soort schutting van takken ge maakt. N Zo was ook nu weer gedaan. De kippen schuifelden luid tokkend door de ren en pikten het mais op, dat Bahari, de trouwe bediende, voor hen had gestrooid. Het was een prachtige avond. Het was nu helemaal donker geworden, maar de lucht was zo koel en zacht, dat Van Doorn er niet toe kon komen om naar binnen te gaan, hoewel hij wist, dat het nogal gevaar lijk was om 's avonds buiten te blijven zit ten. De bedienden, die in tenten om het huis sliepen waren allen al naar bed ge gaan. Ze waren ook vermoeid van de- lange tocht en behalve een paar lantaarns hadden ze geen licht. Het was dus ook nergens voor nodig, nog langer op te blijven. Jaap van Doorn had juist een pijp opge stoken. Bahari was komen zeggen, dat er een kip was, die een beetje vreemd deed en dat het dier al in twee dagen niet had wil len eten. „Haal haar er dan maar uit", zei Van Doorn. „Het dier zal misschien iets hebben. We kunnen geen zieke kippen mee nemen, dus slacht het beest maar." Bahari haalde zijn mes en liep even la ter met het lichtje in zijn hand langs Van Doorn, om naar het kippenhok te gaan. Even later hoorde Van Doorn hem luid roepen en gillen. Hij sprong op en greep zijn geweer, dat altijd vlak bij hem stond. De maan bescheen flauwtjes de bomen in de omtrek, maar het was heus niet nodig om een licht te hebben, want Van Doorn had heel duidelijk gehoord, dat de kreten van de kant van het kippenhok kwamen. Nauwelijks had hij het hok bereikt of hij zag de vage omtrek van een goudbruin reu- zenlichaam. Hij schoot, en ondanks het halfduister trof de kogel precies zijn doel Met een woest gebrul, dat Van Doorn zijn leven lang niet zou vergeten, liet de leeuw zijn prooi los en keerde zich naar zijn aan vallermaar midden in zijn sprong viel het dier getroffen neer. „Bahari!" riep Van Doorn angstig. Hij sprong over den leeuw, die nog op de grond lag te rollen, heen en liep, door de volkomen verwoeste omheining naar de ren toe. Toen deinsde hij nog op het laat Bahari bewoog zich niet. In zijn ene hand hield hij het mes vast, waarmee hij de kip had willen slachten en aan het bloed, dat eraan zat, zag Van Doorn, hoe dapper de kleine jongen met den leeuw had gevoch ten. Maar hij was vreselijk door het grote dier toegetakeld. Van Doorn dacht eerst, dat hij dood was en hij knielde voorzichtig bij hem neer. Maar toen merkte hij, dat zijn hart nog klopte. Van de kippen was er niet één meer te zien, ze waren naar alle kanten uiteenge- vlogen en liepen nu ergens in het oerwoud. Maar dat deed er helemaal niets toe. Ba hari was van veel meer belang! Heel voorzichtig droeg Van Doorn hem naar het huisje en legde hem daar op een matras. Hij waste zijn wonden en verbond ze zorgvuldig. Bahari was nog steeds niet bijgekomen. Drie dagen lang bleef hij be wusteloos, en alleen aan zijn heel zwakke ademhaling merkte Van Doorn, dat hij nog leefde. Maar eindelijk zakte de koorts, die hij van zijn wonden gekregen had en toen hij na een week weer zijn ogen opendeed, zag hij Van Doorn naast zijn bed zitten. Er kwam een glimlachje om zijn gezicht. „O, bwana!" fluisterde hij, „o, meneer!" „Ga maar weer slapen, Bahari", zei Van Doorn zacht en hij streek heel voorzichtig over Bahari's voorhoofd. Bahari werd helemaal gezond. Hij heeft nooit vergeten dat zijn meester hem gered had en op al diens ontdekkingsreizen ging de klein, zwarte inlander met hem mee. Van Doorn heeft nog nooit zo'n trouwe die naar gehad! OPLOSSINGEN RAADSELS. De oplossingen van de raadsels der vo rige week zijn: 1. kast, last, mast. 2. stad, schets, rad, tijd, tent, Anna. Schaatsenrijden. 3. Maarn, Alkmaar. RAADSELS. 1. Met een k aan het begin gaan veel jongens en meisjes er in de zomer- vacantie naar toe. Met een r is het een ongeluk. Met een 1 geeft het licht. 2. Verborgen plaatsnamen: i De dokter wees en zei: „Zet daar de baar neer, zusters!" „Hoor nu toch eens even, ongeduldige jongen", zei meneer tegen Willem. 3. Het geheel is een woord van 10 let ters en is een land in Europa. 7, 6, 1 kan draaien. 9, 3 is een voegwoord. 10, 4, 8 is een lichaamsdeel. 5, 2, 10 is een onbepaald voornaam woord. 4. Welk dier, dat vooral in de wildernis van Afrika en Azië leeft, is bedoeld met: oaharsnwn. Om te begunnen je ver pachters in soorten. Schat- en schatrieke lui, die a den 'emel a' danke' dat der geld veilig beleid is in land, en daer a een jaer pacht minder gin knoppe van der rok voe' is, en kleine bezitters, die a net persies rond kunne' komme, van de pacht die a ze ontvange'. Neem noe bevoobeld is een man, 'oe oud persies dat doet er nie' toe, lae' me zegge', tusschen de vuufenzesteg en tachteg. Me zulle' zegge', dat die 'êel z'n leven 'ard 'ewerkt eit, pront op-'epast en zuneg 'ewist. Noe is 'n verslete', maer ie eit het mie' oalle krabbeliengen dan toch zövarre 'estierd, dat 'n gelokkeg nie' nae' „grotte- voader" 'oeft, mae' dat 'n zunegjes rond- komme kan, van de pacht van z'n land. Z'n pachter ei een kóoie ankommende jongers, die buffele' ok van 's ochens toet 's aevens, en die kun der, ok mae' maegertjes, mer afijn, ze kun' der toch ok van komme. De pacht is nie' zözêer an de laege kant, mae' wi' mot die man anders mie' die an kommende jongers nae' toe? Daer is nog gin werk voe' de gröote ménsen. Noe kriegt de rechter dat pachtzegel voe' z'n neuze en die geeft er een krauw deur, wan' ie zei: „die pacht is te 'óoge, dae' mö' zövee' of." Die pachter is dae' góed mee, dat betêekent voe' z'n, dat die jongers d'r daggeld een bitje nae' boven 'egaen is. Mae' de v e rpachter zeit: „noe kan ik er nie' mi' komme'. Wat mö' 'k toch begunne? Ik kan toch m'n keele nie' toe- niepe'. Ik mö' toch ete' en geklêed gae' en Jullie weten allemaal wel, dat het hele maal niet nodig is, dat alleen oudere men sen beroemd worden. We lezen dikwijls over „wonderkinderen". Dat zijn dan nog heel jonge kinderen, die bijvoorbeeld bij zonder goed viool of 'piano spelen of goed kunnen schilderen off tegenwoordig komt dat ook vrij dikwijls voor, goed voor de film kunnen spelen. 1 Wie van jullie heeft er nog nooit van Shirley Temple gehoord? Die kleine film ster uit Amerika, die al in zoveel films de hoofdrol heeft gespeeld en iedereen ver baast met haar goed spel? Maar ook voor haar zal wel eens de tijd komen, dat ze door een ander „wonderkind" wordt ver drongen. Ook vroeger waren - er heel beroemde kinderen. De beroemde componist Mozart, die 27 Januari 1756 in Salzburg werd ge boren, componeerde, toen hij 5 jaar oud was, al kleine muziekstukjes voor piano! Op zijn zesde jaar sprak iedereen over hem en bewonderde zijn prachtig spel. Toen nam zijn vader den kleinen Wolfgang en zijn zuster Maria Anna, mee op een kunst reis. Overal waren de mensen enthousiast, als ze hen hoorden enl zo gingen ze op een twede tournee. Op die twede reis bezoch ten ze, behalve Parijs en Londen, ook ons land. Als er in die tijd een gramafoon of radio had bestaan, was zijn naam in heel korte tijd over de hele wereld beroemd ge worden en was hij zeker erg rijk geworden. Maar alles was toen nog heel anders dan nu. Hij werd helemaal niet rijk en toen hij op zijn 35ste jaar stierf, was hij zelfs erg arm. Een andere beroemdheid is Paganini, die 27 Oct. 1782 in Genua werd geboren. Hy was wel iets ouder dan Mozart, toen hij met componeren begon, maar hij was. ook bijzonder begaafd. Op zijn 15de jaar begon hij eigen muziekstukken te maken. Hij was drie jaar lang violist aan het hof en daar na maakte hij zijn triomftocht door Italië en later door heel Europa. Hij bedacht al lerlei bepaalde kunstgrepen, waardoor hij een heel andere klank in zijn viool wist te leggen, dan die welke tot nu toe gehoord waren. Nog steeds staat men verstomd PAGAN I NI over de grote kunst, waarmee hij zijn stuk ken maakte. De componist Mascagni, die later ook erg beroemd werd, schreef zijn eerste opera, toen hij pas 18 jaar oud was. Dat is ook nog vrij jong. Natuurlijk kan je dan al niet meer over een „wonderkind" spreken, maar knap is het in ieder geval, wanneer iemand, die nog zo jong is, zoiets groots presteert. Wie weet wat er nog voor toekomstige beroemdheden in jullie schuilen! Dat kan je nooit van tevoren zeggen. Maar de men sen, die het ver gebracht hebben in hun leven hebben altijd hard gewerkt en daar door veel bereikt. stoke' van de winter. Die pachtwet, die deug nie". In zövarre eit de man g'liek, dat die wet nie' deugt voe' 'um; 'oewel da' ie in de varste varte nog gin „slechte" ver pachter 'enoemd mag worre'. Mae' toch voal dit nie' wig te riddenee- ren, da' ie 'eleefd eit, van dat a die mén sen te kort 'ekomme bin. De joden worre der zö voe' veracht, om- da' ze de naem van woekerwinsten te vraegen, en de ménsen uut te zugen; mae' wat is dit anders? Noe za' 't antwoord weze': „ie m s t het nie' pachte'; dat dee' 'n z'n eigen an. Ie eit uut z'n eigen in-'eschreve'. En a' de Over-'eid dae' noe of gae' doe', dan mö' die dat er ok wee' mae' belegge'. Noe kan ik er nie' mi' komme', en töch za' 'k de polderlasten motte' voldoe', dae' za' gin cent ofgae'." Het is waer, het is bitter voe' die man, voe' oal dergelieke ménsen. En toch is die wet goed. en is die wet recht. Die man ei n o i t zövee' over-'espaerd, zövee' kap'taal bezete' dat 'n der van renteniere kust. Toen a ten uut- schêeden mie' werken, den van êesten of an zachtjes-an in motte gae' teere'. Ie ei z'n pachter de polderlasten laete betaele, boven een ordentelikke 'ure, of pacht dan eigeluk. Ik zegge: 't is bitter; mae', dat is 't voe' iedere werklöoze, die a eest z'n be zit, naegenoeg 'êelegans opleve' mot, eer a ten an de steun kan komme. En gin méns kan toch verlange, dat 'n van de gemêen- schap 'ehouwe wordt zölank a ten zelft nog een kap'taaltje eit. Oal de centen, die a an steun uut-'egeve worre, motte êest deur de andere ménsen öp-'ebracht worre 'oor; dae' mot êest een ander voe' werreke. Freek Hóógstee. 48e week 1888. Den 21en November promoveerde aan 's rijks-universiteit te Utrecht tot doctor in de rechtswetenschappen de heer F. M. C. E. Koksma, geb. te Sluis, met proefschrift getiteld: Het karakter van het openbaar lager onderwijs. De heer J. Ossewaarde te Sluis heeft be dankt voor het beroep naar Vlissingen. In de Belgische kamer gaven gisteren de discussien over een wetsontwerp van Core- mans betrekkelijk het gebruik der Vlaam- sche taal bij de rechtspleging aanleiding tot een woelige zitting. Bij de herv. gemeente te Zieriksee is be roepen de heer J. van Belkum te Steenwijk. De minister van oorlog in Oostenrijk stelde de mobielverklaring van de landweer in uitzicht, aangezien de politieke en mili taire toestand aanmerkelijke uitbreiding van het leger noodzakelijk maken. Wie van jullie kent het sprookje van Roodkapje niet? Dat kent iedereen toch ze ker! Jullie weten, dat Roodkapjes groot moeder ziek was en dat Roodkapje met haar mandje naar haar toeging om haar wat lekkers te brengen. Toen ze door het bos liep, kwam ze een wolf tegen. Het was een boze wolf en hij vroeg aan Roodkapje: „Waar ga je naar toe?" „Naar mijn groot moeder", antwoordde ze. Ze vertelde den wolf, dat haar grootmoeder ziek was en dat ze haar nu ging bezoeken. Toen bedacht de wolf een lelijk plan. Hij zou vlug naar het huis van de grootmoeder hollen, haar opeten en dan in haar bed gaan liggen, tot Roodkapje kwam. Hij ging dus weg en liep zó hard, .dat hij er lang voor Roodkapje was. En toen zij bij het huisje aankwam en naar binnen ging, zag ze den wolf in bed liggen, met het mutsje van haar grootmoeder op. Ze schrok wel erg en ze zei: Grootmoeder, wat heb je grote oren!" „Dat is", zei de wolf, „om goed te kunnen horen!" En Rood kapje zei, dat grootmoeder zo'n diepe stem had en zulke grote ogen! De wolf gaf over al antwoord op Hoe het sprookje verder liep, weten jul lie allemaal wel en ook, dat het gelukkig allemaal toch nog goed eindigde. Hier zier jullie nu een plaatje van Roodkapje in het huis van haar grootmoeder, waar de wolf in bed ligt. Probeer het maar eens mooi te kleuren Meneer Groenboom gaat met zijn honden wandelen. Hij heeft alle moeite om ze vast te houden aan de lijn, want vooral de klein ste van de twee trekt en rukt hard, zodat meneer Groenboom bijna omvalt. Het beste is om hard met de honden mee te rennen. De mensen op straat kijken hem lachend na, het is ook zo'n grappig gezicht. Hoe harder meneer Groenboom meeloopt, hoe harder de honden trekken. Dan komen ze bij een slagerswinkel en hij kan zijn hond jes er bijna niet meer van af krijgen. Ze janken net zo lang, tot de slager voor alle bei een beentje op straat gooit. Dat nemen ze in hun bek en nu lopen ze verder rustig met hun baas mee. Proberen jullie dit prentje nu eens na te tekenen zonder je potlood van het papier te lichten. Je moet beginnen bij de linker broekspijp van meneer Groenboom of bij het oog van het kleinste hondje.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1938 | | pagina 10