|f pv&trxnctuJe &ee*mr0cï$e P MIDDELBURGSCHE COURANT UGOESCHE COURANT Het K. L. M.-viiegtuig „Ijsvogel" 1 verongelukt. ZEELAH0. Misli&te noodlanding nabij Schiphol Vier leden der bemanning en twee passagiers omgekomen. Het bezoek van Z. M. den Koning der Belgen aan H. M- de Koningin. BRANDSTOFFENBIJSLAG VOOR KLEINE BOEREN EN TUINDERS, MIDDELBURG. WEERBERICHT. Voor G ER 0-MESSEN WALCHEREN. INSTALLATIE BURGEMEESTER W. MAAS. NUMMER 269. TWEE BLADEN. DINSDAG Dagblod. Uitg. N.V. De Mlddelburgsche Crt. Bureauxte MIDDELBURGSt. Pieterstr. 28, Telefoon Redactie 269, Administratie 139; te GOES: Turfkade Tel. 17. Postgiro 43255. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes f 2.30, elders f 2.50 peri kwartaal. Week abonnementen in Middelburg en Goes 18 ct. IS NOV. 1938. EERSTE BLAD. 181e JAABG. Advertentiën 30 ct per regel, ingezonden mededeelingen 60 ct p. r. Bij contract lager. Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum f 2.10. „Kleine Advertenties", max. 6 regels, 75 cent, bij vooruitbetaling. „Brieven, of adres bureau v. d. blad" 10 ct extra. Bewijsnummers 5 ct. Gisteravond te ruim zeven uur is het K.L.M. vliegtuig „Ijsvogel'! de PH-ARY, komende van Berlijn, op korten afstand van de Amsterdamsche vlieghaven Schiphol verongelukt. Vermoedelijk heeft het toestel een nood landing willen maken, welke echter mis lukte, en waardoor de machine in den Rie- kerpoider verongelukte. Vier leden der be manning en twee der passagiers zijn bij deze vliegramp om het leven gekomen. De „Ijsvogel'', een laatste aange kochte DC-3 toestellen van ae K.L.M., was gistermorgen van Schiphol naar Berlijn vertrokken. Tegen vijf uur keerde de ma chine uit de Duitsche hoofdstad naar Schiphol terug. Behalve de uit vijf perso nen bestaande bemanning waren veertien passagiers aan boord. Gezagvoerder was de heer J. J. E. Duimelaar, een der oudste en meest ervaren gezagvoerders van de K. L. M. Als tweede bestuurder fungeerde kapitein W. van Gemeren, commandant en instructeur van de luchtvaartafdeeling Soesterberg. Kapitein Van Gemeren maak te de laatste maanden herhaaldelijk lijn- vluchten van de ÉT L. "M. rpede, om er varing op te doen met meermotorige vlieg tuigen! De verdere bemanning bestond uit marconist Surber, werktuigkundige Van Huut en de steward Eys. Te ruim zeven uur bevond de „Ijsvogel" zich boven Schiphol, waar de mistvoor- schriften van kracht waren, al was het zicht wel voldoende voor een landing. Reeds geruimen tijd voor de aankomst van het vliegtuig was er contact met den rijksberichtendienst op Schiphol en de „Ijsvogel", en Werden den piloot de weersomstandigheden geseind. Een der laatste berichten, die tusschen het vliegtuig en den verkeerstoren werden gewisseld, was de vraag van de „Ijsvogel" of met het oog op de lage bewolking een baken landing kon worden uitgevoerd. Hierop werd bevestigend geantwoord. Het vlieg tuig verwijderde zich in de richting der stad om op de lijn van het radiobaken het vliegveld aan te vliegen. Even buiten de bakenlijn, wat bij de groote afmetingen van Schiphol geen bezwaar is, koerste de „Ijsvogel" op het vliegveld aan. Het is on geveer op deze lijn, tusschen den Mara thontoren van het Stadion en Schiphol, dat het toestel voordat het op het vliegterrein was aangekomen, den grond-raakte. Op Schiphol vreesdè men het ergste toen de radioverbinding tusschen vliegtuig en verkeerstoren verbroken bleek. Kort daarna werd het vliegveld dan ook van verschillende zijden gewaarschuwd, dat er ergens in den polder ,-een vliegtuig was neergestort. Echter een nauwkeurige op gave van de plaats waar het vliegtuig lag was aanvankelijk moeilijk op te geven. Intusschen werden de onderscheidene in stanties in de hoofdstad, welke bij onge vallen hulp verleenen, gewaarschuwd. Am bulance-auto's, brancards en ander mate riaal werden gezonden. Het was niet gemakkelijk in de donke re weilanden terstond d piaats waar de machine was neprgekoinen, te vinden, loen men daarin echter-met behulp van schijnwerpers van auto's was geslaagd, s ond men voor een vreeselïjk schouwspel. Het wrak van de machtige Douglas-ma- chine, waarvan het voorste gedeelte vrij wel geheel was weggeslagen, lag tegen den kant van een breede treksloot, die dwars door den Riekerpolder loopt. Het gedeelte van den polder waarin de machi ne was neergekomen, bevindt zich tus schen den Schinkel en den rijksweg van Amsterdam naar Den Haag. Het schijnt dat de machine het eerst bij een smalle sloot den grond heeft geraakt. Hier al thans vond men een der motoren en een gedeelte van den afgeknapten rechter vleugel. Het rechterwiel vond men twee honderd meter verder, zoodat men kan uit fmen dat het landingsgestel reeds door™ d62e botsing is de machine waar a tot voor de breede sloot, gevouwen r°7if Practlsch in tweeën werd om en maakte een halven slag bine kwamen V0°rSte deel van de ca" wrak terecht. ^?et achterste van het Het eerste wat bergen van de inzftt v was het genen die zich nol a' Z00weI V£m de- bevonden, als van dl? °nder het wrak geslingerd. netl die eruit waren Reeds dadelijk bleek dat et u inzittenden lichte kwetsuren foA8 weinige loopen. Inmiddels werd een ?dden °PSe- bagage uitgeladen. Men vond in Van de over was van de verwoeste cabineWat er titieboekje, en de tasch met boordnllf no~ die gewoonlijk achterin staat. Ook de zakken waren ongeschonden. De slachtoffers. Omstreeks elf uur was definitief be kend, dat het ongeval met de „Ijsvogel" zes slachtoffers heeft gemaakt. Er waren op dat moment vijf lijken geborgen, terwijl de commandant van het vliegtuig J J E Duimelaar, nog vermist werd. Later'is'het lijk van den gezagvoerder onder de wrak- stukken gevonden. Geborgen waren, de lij ken van de overige zich in de stuurhut bevindende leden der bemanning, kapitein W. van Gemeren, de marconist C J W Surber en de werktuigkundige W.'j.'van' Van de veertien passagiers bleken te zpn overleden mevrouw Silberstein, van Duitsche nationaliteit, die zich met haar echtgenoot en haar dochtertje in het toe- stel bevond; de heer Silberstein, werd waar gewond, het dochtertje liep slechts •onbeteekenende kwetsuren op. Het tweede slachtoffer onder de passagiers was de Duitsche mevrouw Schneider-Desnitzki. Zwaar gewond werd mevrouw Weidemann, een Engelsche uit Nieuw Zeeland, die op weg was naar Londen. Eveneens ernstig gewond werd de Engelschman Muller. De Engelschman Ingram werd met een been breuk opgenomen. Van de Duitsche fami lie Weidemann, bestaande uit drie perso nen, is de man ernstig" gewond. De vrouw en de dochter werden licht gewond. De Duitsche mej. Zimmermann en de En gelschman Tairclough werden eveneens licht gewond. AI deze passagiers waren op weg naar Londen. Licht gewond werd verder de twee Tsje chische passagiers, die te Amsterdam wo nen. De Duitsche mej. Muellerheim die eveneens on weg was naar Amsterdam, werd ook licht gewond. De verongelukte bemanning. De bestuurder J. "J. E. Duimelaar, werd 27 September 1895 te Asperen (Z.H.) ge boren. Op 9 April 1922 trad hij in dienst der K. L. M'. De heer Duimelaar bezit het onderscheidingsteeken voor 12%-jarigen dienst bij de K. L. M. Hü maakte 25 In- dië-vluchten, waarvan 24 als gezagvoerder. Kapitein-vlieger W. van Gemeren was 43 jaar oud. Hij werd in Juli 1923 in den rang van eerste luitenant bij de L. V. A. geplaatst en 1 Januari jl. tot kapitein be vorderd. De werktuigkundige W. J. van Huut is geboren te Enschede op 26 April 1907. Op 13 April 1931 "kwam hij in dienst bij de K. L. M. De marconist C. J. Surber werd geboren op 1 Juli 1912 te Rotterdam. In 1935 kwam hij als telegrafist bij de K. L. M. in oplei ding en op 16 April 1936 ontving hij zijn aanstelling ais zoodanig bij deze maat schappij. EEN TROOSTELOOZE RUÏNE. (Van een speeialen verslaggever). De Ijsvogel is neergestort, op ongeveer 200 m van den weg en op ruim een kilo meter van Schiphol. Het is licht te be grijpen, dat men de grootste moeite had met het vinden van de verongelukte ma chine. De dikke mist spreidt een grijze wade over de aarde en men heeft slechts enkele meters zicht. Het is een troosteloos overschot van de ranke DC 3, die daar thans als een Koop o'ud metaal in een sloot ligt. Het blijkt, dat het toestel doormidden is gebroken. De machine heeft zich met den neus In de sloot geboord, waarna de romp als een luciferhoutje afknapte. Van de zware motoren is niets meer over dan een hoop verwrongen metaal. Buizen en onderdeelen zijn in elkaar ge schoven en tot een klomp ijzer geworden. Breeduit ligt de vleugel over de sloot, ginds ziet men een stoeltje, hier een brok stuk van den motor, verder nog een an der onderdeel van het vliegtuig. Met trage regelmaat worden de gewon den en de dooden geborgen. Passagiers en de bemanning van de machine welker reis zoo abrupt eindigde. Naarmate evenwel de tijd verstrijkt groeit de zekerheid, dat zich nog iemand in het vliegtuig bevindt. Het moet piloot Duimelaar zijn, die men nog niet heeft gevonden. Omstreeks half tien worden maatrege len genomen om den rechtervleugel en de romp op het land te trekken en de cockpit aldus vrij te maken. Lange touwen wor den om den vleugel gebonden en dan be gint de arbeid. Het duurt nog meer dan een uur voordat men bij de cockpit kan komen en dan kan men het lijk van den piloot bergen. Er valt een moment van doodsche stilte. Deze ëindelooze stilte is een eerbiedig saluut aan den dapperen pi loot. Wederom rijdt als zooveel malen op dezen zwarten avond een ambulance auto over het hobbelige weiland, met zich voe rend zijn droeven last. Een der mannen, die het eerste aanwe zig was op de plaats des onheils, een boer, die juist van zijn land naar huis ging, vertelde ons: „Ik hoorde een klap en dacht eerst dat het auto's waren, die op den rijweg tegen elkaar botsten. Het was zoo donker door den nevel, dat ik nog geen paar meter voor me uit kon zien. Maar toen ik op den weg niets ontwaarde, ging ik naar het weiland en zag daar tot mijn groote ontsteltenis de verongelukte machine en in de nabijheid kermende ge wonden." Een groot geluk was het, dat de ma chine niet in brand is gevlogen, anders waren de gevolgen nog veel ernstiger ge weest. KERK EN SCHOOL. In de Geref. Kerk te Arnemuiden werd tot ouderling gekozen de heer J. ramper Jzn. en tot diaken de heer J. de Ridder JPzn. J. P van Steenbergen te Bieze- hnge heeft bedankt voor het beroep naar Kohjnsplaat. Te Deift slaagde_ voor adjunct-ijker de heer C. Stamperius geooren te Oostburg De heer H. G. v. Beusekom, theol'. cand. te Aarlanderveern heeft zijn benoe ming tot hulpprediker bij de Ned. Herv. Gem. van Terneuzen aangenomen. Ned. Herv. Kerk. Ds. J. W. van Kooten te Koudekerke heeft het beroep naar Hengelo (O.) aange nomen. Candidaat A. Barendrecht te Delft is be roepen te Arnemuiden. Niemand zal zoo goed dienen als wij het zelf doen. Men meldt ons van officieele zijde, dat het programma van het bezoek, dat Z.M. de Koning der Belgen aan H.M. de Koningin der Nederlanden zal brengen, als volgt is vastgesteld: Maandag 21 NovemDer. I.01 n.m. Aankomst van Z.M. Koning der Belgen te RoosendaalOpwachting van de Nederlandsche autoriteiten en den eere- dienst. 3.00 n.m. Aankomst van Z. M. den Ko ning der Belgen aan het Centraal Station 'te Amsterdam. Begroeting door H.M. de Koningin. Hun ne Majesteiten begeven zich naar het ko ninklijk paleis. 6.45 n.m. Ontvangt Z.M. de Koning der Belgen de hoofden der missies. 8.00 n.m. Gala-diner in de burgerzaal. 10.00 n.m. Taptoe op den Dam. Dinsdag 22 November. 10.30 v.m. Hunne Majesteiten begeven zich naar het Raadhuis. 10.45 v.m. Ontvangst aldaar door het ge meentebestuur van Amsterdam. II.30 v.m. Hunne Majesteiten begeven zich van het Raadhuis naar Soestdijk. Noen maal in den familiekring. 3.00 n.m. Hunne Majesteiten begeven zich naar het monument der Belgen. 3.45 n.m. Vertrek van Hunne Majestei ten naar Amsterdam. Bezoek van het rijks museum. 7.30 n.m. Diner in de burgerzaal. 9.15 n.m. Vertrek van Hunne Majesteiten naar het concertgebouw ter bijwoning van het concert, aangeboden aan Z.M. den Koning der Belgen door het gemeentebe stuur van Amsterdam. Woensdag 23 November. .10.30 v.m. Vertrek naar de Fokkerfabrie ken. 10.45 v.m. Bezoek aan die fabrieken. 12.30 n.m. Noenmaal van Hunne Majes teiten. 2.45 n.m. Vertrek naar Den Haag. 4.00 n in. Aankomst aan het paleis Noord einde. 4.25 n.m. Vertrek van Z. M. den Koning der Belgen naar de Belgische legatie. Donderdag 24 November. 11.13 v.m. Vertrek van Z.M. den Koning der Belgen van het station Hollandsche Spoor. 12.18 n.m. Aankomst te Roosendaal. Af scheid van de Nederlandsche autoriteiten en eeredienst. Koning Leopold zal bij het officieele be zoek vergezeld zijn van den eersten minis ter en minister van buitenlandsche zaken en handel, den heer P. H. Spaak, met diens kabinetchef, den heer J. Reus. Stopzetting van den luchtdienst op Eindhoven. De dienst op de lijn Amsterdam-Rotter dam-Eindhoven zal behoudens goedkeu ring van den minister van waterstaat op Donderdag 17 Nov. a.s. tijdelijk worden ge staakt. Op Woensdag, 16 Novvervalt reeds de avonddienst in de richting naar Eind hoven. Het tijdstip van heropening dezer lijn zal t.z.t. bekend worden gemaakt. Door de ministers van economische en sociale zaken is aan de gemeentebesturen medegedeeld, dat aan de kleine boeren en tuinders, die in de B-groep zijn gerang schikt, gedurende het tijdvak te rekenen van 30 October 1938 tot en met 15 April 1939, een brandstoffentoeslag mag worden toegekend. Deze bijslag mag ten hoogste bedragen: a. van 30 October 1938 t/m 26 November 1938 1 p.w.; b. van 27 November 1938 t/m 11 Maart 1939 1.30 p.w.; c. van 12 Maart 1939 t/m 15 April 1939 1 p.w. De som van de feitelijke steunvergoeding, de berekende bedrijfsinkomsten en eventueel loon van den ondersteunde zelf mag met in begrip van den brandstoffenbijslag nimmer meer bedragen dan 95 van het loon, het welk de betrokken grondgebruiker zou kun nen verdienen, indien hij ais landarbeider c.q. tuinarbeider in het vrije bedrijf in loon dienst zou zijn tewerkgesteld gedurende de weken, waarin hij thans steun geniet. Hier bij zij aangeteekend, dat verstrekking van den brandstoffenbijslag, niet mag leiden tot een vermindering van de feitelijke vergoe ding, welke betrokkene eventueel reeds in gevolge de steunregeling aan kleine boeren of tuinders genoot vóór de invoering van den brandstoffenbijslag. ONDERDAK VOOR JOODSCHE VLUCHTELINGEN. De stichting „Nationaal Centrum" heeft met medewerking van de eigenaars van de steunpunten kasteel „Nijenhuis" te Heino (Overijssel) en kasteel „Limpregt" te Sit- tard, tijdelijk ter beschikking gesteld van de Duitsche Joodsche vluchtelingen. HET KAMP VOOR DIENSTWEIGERAARS GAAT NAAR DRENTHE. De minister van defensie deelt in zijn memorie van antwoord aan de Tweede Ka mer mede, dat het juist is, dat het voorne men bestaat om het kamp voor dienstwei geraars niet op het eiland Rozenburg te vestigen, maar in de provincie Drenthe (boschwachterijen Gieten-Borger). De lei ding van dat kamp zal in handen komen van den minister van sociale zaken. ZEEUWEN, HELPT! Het is bekend, dat de Joodsche wel dadigheidszin groot is. Over heel de we reld zijn Joden al jaar-in jaar-uit bezig, hun uit enkele middel-Europeesche landen verdreven geloofsgenoten te heipen en te steunen. Ook in Zeeland geschiedt dat, reeds sinds 1933. Er bestaat in onze provincie een Zeeuwsch Comité tot steun aan Joodsche vluchtelingen, hetwelk hier ter plaatse doet, wat zijn hand vindt te doen, en.wat het doen kan. Menigmaal wordt op dat comité een be roep gedaan, om meer bepaald in Zeeland te helpen. Gevluchte Joden, die mogen ver wachten in Engeland toegelaten te worden, die op één dag verblijf in Zeeland rekenen en niettemin dagen, weken of maanden op hun visum moeten wachten; Joden, die door Engeland worden teruggestuurd, en die hier óók niet mogen blijven, voor zulke en nog veel méér gevallen moet een beroep op het Zeeuwsche comité gedaan worden. In wat men langzamerhand gewend was als normale omstandigheden te gaan be schouwen hoe menschonwaardig ook die, bij eenig nadenken, toch ook reeds waren deed het Zeeuwsche comité zijn werk in stilte; een te veelvuldig en te dringend be roep op de publieke weldadigheid mocht het niet doen. Bij de catastrophe,, die thans over de Duitsche Joden is gekomen medemensehen van ons allen, Jood of niet- Jood, maar mensch en medemensch zal er ook hier zóóveel noodig zijn, dat het Zeeuwsche Comité tot hulp aan Joodsche vluchtelingen thans het recht meent te hebben zich tot de publieke weldadigheid te wenden met een vraag om steun. Wij ondersteunen dien oproep van harte gaarne. Als de barbaren, die in het tegenwoor dige Duitschland aan de macht zijn, men schen als vee verdrijven, dan hebben landen waar nog normaal-menschelijke opvattingen heerschen, den duren plicht, daaruit de eenig-mogelijke gevolgtrekking te maken: helpen en steunen, waar mogelijk, om dezen smet op onze menschelijkheid naar vermo gen uit te wisschen. N.V. DE MIDDELBURGSCHE SCHOUWBURG. Gisteravond is in de kleine bovenzaal van de Sociëteit De Vergenoeging te Middelburg een drukbezochte en levendige vergadering gehouden van inschrijvers op het aandee lenkapitaal eener op te richten maatschap pij tot exploitatie van den schouwburg "te Middelburg. De vergadering stond onder voorzitter schap van mr. Th. Portheine, voorzitter van het voorloopig werkcomité. Medegedeeld werd o.m., dat er thans voor 31.550 op het aandeelenkapitaal werd ingeschreven, en, vervolgens, dat het werkcomité reeds, door middel van een voorloopige koopacte, zich de levering van den Schouwburg had ver zekerd. Hierop besloot de vergadering eenstem mig, over te gaan tot de oprichting der N.V. De Middelburgsche Schouwburg. Be halve enkele wijzigingen van onderge schikte beteekenis, werden de door het werkcomité ontworpen statuten vastgesteld. Daarna benoemde de vergadering, na een woord van aanbeveling door den voorzit ter, die in de thans achter ons liggende we ken de buitengewone werkkracht en het enthusiasme voor de goede zaak van den voorgedragene had leeren kennen en waar- deeren, op voordracht van het werkcomité, tot directeur der vennootschap den heer B. A. van Verre, secretaris van het voorloopig comité. Vervolgens werd, eveneens op aan beveling van het werkcomité, de Raad van commissarissen als volgt samen gesteld: president de heer P. M. W. Hoegen van Hoogelande; secretaris mr. G. W. A. de Veer; leden-commissarissen de H.H.: mr. F. W. Adriaanse, Piet Blaauw en R. de Muynck. Allen namen de benoeming aan. Dr. S. S. Smeding heeft tenslotte, namens het werkcomité, den aftredenden voorzit ter mr. Portheine, in warme bewoordingen dank gezegd voor diens daadwerkelijke lei ding en krachtigen steun, die aanzienlijk tot het uiteindelijke welslagen der plannen hebben bijgedragen; de vergadering gaf door krachtig handgeklap blijk, deze ge voelens te deelen. Naar wij nog vernemen, is het de bedoe ling, de gelegenheid tot het nemen van aan- deelen open te laten, tot dat het geheele bedrag van het maatschappelijk kapitaal der vennootschap zal zijn uitgegeven. Ver wacht werd dat, nu de plannen verwezen lijkt gaan worden en de oprichting der N.V. een feit is, hiervoor nog belangstelling zal blijken te bestaan. OPHEFFING TAPVERBOD VERZOCHT. De afdeeling Middelburg van den Neder- landschen Bond van Hotel-, Koffiehuis-, Restauranthouders en Slijters, heeft zich met een verzoek tot den gemeenteraad ge richt om over te gaan tot opheffing van het tapverbod. In de motiveering van het verzoek wijst de afdeeling er op, dat het tapverbod te Middelburg geldt in de week waarin ker mis wordt gehouden van Maandagmorgen tot Zaterdagavond met het sluiten der za ken, tevens op den Nieuwjaarsdag en op den verjaardag van H. M. de Koningin, wan neer er althans feesten worden gegeven, doch dat dit tapverbod wel zeer uit den Het overleg tusschen de ministers van sociale zaken en van defensie deswege ge pleegd, heeft bereids tot overeenstemming geleid. De kosten aan de inrichting van dit kamp verbonden worden geraamd op 29.000, terwijl de exploitatiekosten per man en per jaar zullen bedragen 625. Verwachting tot morgenavond: DE BILT: Zwakke wind, meest uit Z. richtingen, nevelig tot gedeeltelijk bewolkt, in den nacht en ochtend plaatselijk dikke mist, weinig of geen regen, weinig ver andering in temperatuur. UKKEL: Lichte veranderlijke wind, over het algemeen betrokken hemel, plaatselijk mist en motregen, vrij zachte temperatuur. Wo. 16 Nov. Zon op; 7 h 23; onder: 16 h 05. Licht op: 16 h 35. Maan op: 12 h 49; onder: 13 h 28. N.M. 22 Nov. Hoog- en Laagwater te Vlissingen: November. Hoogwater. Laagwater. Dinsdag 15 6.35 19.29 0.34 13.20 Woensdag 16 7.57 20.52 1.52 14.45 Donderdag 17 9.18 22.07 3.21 16.02 Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere 38 min. later. (S ~<- springtj.) Hoog- en Laagwater te Wemeldinge: November. Hoogwater. Laagwater. Dinsdag 15 8.21 21.04 1.42 14.17 Woensdag 16 9.35 22.22 3.00 15.41 Donderdag 17 10.54 23.37 4.28 16.57 tijd is, waar het alcoholgebruik in Neder land zeer is gedaald en er geen sprake meer kan zijn dat nog gegronde vrees voor het misbruiken van sterken drank is te ver wachten. Verder wijst adressante erop, dat in bijna geen enkele plaats meer dergelijke tapverboden bestaan en men juist heeft on dervonden, dat, waar deze werden opgehe ven de toestand eerder verbeterde dan ver slechterde, omdat juist het tapverbod in sommige gevallen tot een clandestiene ver koop aanleiding gaf, waarbij uiteraard moeilijk of geen controle is te houden. naar Witkam's Geschenkenhuis, Goes. Lees de groote advertentie in dit blad en ga de complete collectie Gero-Messen bekijken in 't Geschenkenhuis. (Ingez. Med.) VROUWENPOLDER. Hedenmiddag is ten gemeentehuize alhier, de nieuwe burge meester, de heer W. Maas Azn in een daar toe belegde Raadsvergadering geïnstal leerd. De installatie-rede werd uitgesproken door den waarnemenden burgemeester, wethouder L. Maas. Spr. wenschte den burgemeester namens den Raad en de burgerij van Vrouwenpol der, in zijn beide afdeelingen, van harte ge luk. Door deze benoeming is een groote wensch vervuld, dat weer een inwoner uit eigen gemeente benoemd is en alzoo een vo rige toestand bestendigd wordt. Het is onze vaste overtuiging aldus spr., dat Ge, tot deze taak geroepen, ook de moeilijkheden, hieraan verbonden, met verstand en beleid, zult trachten op te lossen. In de gemeente zal een, door U als raadslid mede genomen raadsbesluit om zooveel mogelijk over te gaan tot verbetering van wegen, veel ar beid van U vragen, eveneens de voortdu rende zorg voor bestrijding van de werk loosheid voorziening van werkverschaffing en steun, die gedurig meer offers eischen, hier bijgevoegd, dat door het Rijk hoe lan ger hoe meer aan de gemeenten worden op gelegd terwijl helaas de bijdragen van het Rijk steeds verminderen. In het bijzonder zij U aanbevolen de be langen van vreemdelingenverkeer, een voorname bron van inkomsten van vele in woners onzer gemeente. Mede namens mijn Collega Langebeeke kan ik U de verzekering geven, dat wij U van harte zullen steunen en medewerken in het behartigen van de belangen der ge meente Vrouwenpolder en ik houd mij er van overtuigd, dat en de Raad en de ge heele bevolking van Vrouwenpolder hier mede instemmen en ieder berêid zal wor den bevonden Uwe taak te helpen verlich ten, in de vaste verwachting, dat Gij van Uwe zijde alles wat U mogelijk is zult doen, wat dienen kan, het welzijn van de ge meente en hare inwoners te bevorderen, al tijd onpartijdig en zonder aanzien des per- soons. Ik besluit thans met den wensch, dat de Heere U kracht en wijsheid geve, om lange jaren, onder Zijnen Zegen, dit ambt te ver vullen, tot Zijne eer en tot welzijn der ge meente Vrouwenpolder, waarbij ik tevens de wensch uitspreek, dat Uwe bejaarde Moeder nog vele jaren, in goeden welstand, hiervan getuige moge wezen. Nadat de wethouder den burgemeester den ambtsketen had omgehangen, nam de ze het woord. Rede van den nieuwen burge meester. Spr. bracht eerst, als gebruikelijk, dank aan H. M. de Koningin den minister van binnenlandsche zaken en den Commissaris der Koningin in deze provincie. Twee be grippen, regeeren en dienen, zal men, al dus spr. verder, om een goed regeerder te zijn, moeten kunnen toepassen, beide zijn onafscheidelijk aan elkaar verbonden. Eenerzijds straalt over dit ambt, de glans van souvereiniteit, anderzijds sluit het in zich volstrekte dienstbaarheid, gebonden aan den lastgever. Geen willekeur in het ambt, doch in alles gehoorzaamheid en ver antwoording verschuldigd. Zal men een goed regent zijn, dan moet het ambtsbesef ons altijd doordringen van onze hooge roe ping om waarheid en recht steeds te hand haven, tegenover alles wat hiermee in strijd is. Een gemeentebestuur echter te voeren, dat aan de vele eischen en wenschen van

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1938 | | pagina 1