|f pv&trxnctuJe &ee*mr0cï$e P
MIDDELBURGSCHE COURANT
UGOESCHE COURANT
Het K. L. M.-viiegtuig „Ijsvogel"
1 verongelukt.
ZEELAH0.
Misli&te noodlanding nabij Schiphol
Vier leden der bemanning en twee passagiers
omgekomen.
Het bezoek van Z. M. den
Koning der Belgen aan
H. M- de Koningin.
BRANDSTOFFENBIJSLAG VOOR
KLEINE BOEREN EN TUINDERS,
MIDDELBURG.
WEERBERICHT.
Voor G ER 0-MESSEN
WALCHEREN.
INSTALLATIE BURGEMEESTER
W. MAAS.
NUMMER 269. TWEE BLADEN. DINSDAG
Dagblod. Uitg. N.V. De Mlddelburgsche Crt.
Bureauxte MIDDELBURGSt. Pieterstr. 28,
Telefoon Redactie 269, Administratie 139;
te GOES: Turfkade Tel. 17. Postgiro 43255.
Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes
f 2.30, elders f 2.50 peri kwartaal. Week
abonnementen in Middelburg en Goes 18 ct.
IS NOV. 1938. EERSTE BLAD. 181e JAABG.
Advertentiën 30 ct per regel, ingezonden
mededeelingen 60 ct p. r. Bij contract lager.
Tarief op aanvraag. Familieberichten en
dankbetuigingen minimum f 2.10. „Kleine
Advertenties", max. 6 regels, 75 cent, bij
vooruitbetaling. „Brieven, of adres bureau
v. d. blad" 10 ct extra. Bewijsnummers 5 ct.
Gisteravond te ruim zeven uur is het
K.L.M. vliegtuig „Ijsvogel'! de PH-ARY,
komende van Berlijn, op korten afstand
van de Amsterdamsche vlieghaven Schiphol
verongelukt.
Vermoedelijk heeft het toestel een nood
landing willen maken, welke echter mis
lukte, en waardoor de machine in den Rie-
kerpoider verongelukte. Vier leden der be
manning en twee der passagiers zijn bij
deze vliegramp om het leven gekomen.
De „Ijsvogel'', een laatste aange
kochte DC-3 toestellen van ae K.L.M., was
gistermorgen van Schiphol naar Berlijn
vertrokken. Tegen vijf uur keerde de ma
chine uit de Duitsche hoofdstad naar
Schiphol terug. Behalve de uit vijf perso
nen bestaande bemanning waren veertien
passagiers aan boord. Gezagvoerder was de
heer J. J. E. Duimelaar, een der oudste
en meest ervaren gezagvoerders van de
K. L. M. Als tweede bestuurder fungeerde
kapitein W. van Gemeren, commandant
en instructeur van de luchtvaartafdeeling
Soesterberg. Kapitein Van Gemeren maak
te de laatste maanden herhaaldelijk lijn-
vluchten van de ÉT L. "M. rpede, om er
varing op te doen met meermotorige vlieg
tuigen! De verdere bemanning bestond
uit marconist Surber, werktuigkundige
Van Huut en de steward Eys.
Te ruim zeven uur bevond de „Ijsvogel"
zich boven Schiphol, waar de mistvoor-
schriften van kracht waren, al was het
zicht wel voldoende voor een landing.
Reeds geruimen tijd voor de aankomst
van het vliegtuig was er contact met den
rijksberichtendienst op Schiphol en de
„Ijsvogel", en Werden den piloot de
weersomstandigheden geseind. Een der
laatste berichten, die tusschen het vliegtuig
en den verkeerstoren werden gewisseld,
was de vraag van de „Ijsvogel" of met
het oog op de lage bewolking een baken
landing kon worden uitgevoerd. Hierop
werd bevestigend geantwoord. Het vlieg
tuig verwijderde zich in de richting der
stad om op de lijn van het radiobaken het
vliegveld aan te vliegen. Even buiten de
bakenlijn, wat bij de groote afmetingen
van Schiphol geen bezwaar is, koerste de
„Ijsvogel" op het vliegveld aan. Het is on
geveer op deze lijn, tusschen den Mara
thontoren van het Stadion en Schiphol, dat
het toestel voordat het op het vliegterrein
was aangekomen, den grond-raakte.
Op Schiphol vreesdè men het ergste
toen de radioverbinding tusschen vliegtuig
en verkeerstoren verbroken bleek. Kort
daarna werd het vliegveld dan ook van
verschillende zijden gewaarschuwd, dat er
ergens in den polder ,-een vliegtuig was
neergestort. Echter een nauwkeurige op
gave van de plaats waar het vliegtuig lag
was aanvankelijk moeilijk op te geven.
Intusschen werden de onderscheidene in
stanties in de hoofdstad, welke bij onge
vallen hulp verleenen, gewaarschuwd. Am
bulance-auto's, brancards en ander mate
riaal werden gezonden.
Het was niet gemakkelijk in de donke
re weilanden terstond d piaats waar de
machine was neprgekoinen, te vinden,
loen men daarin echter-met behulp van
schijnwerpers van auto's was geslaagd,
s ond men voor een vreeselïjk schouwspel.
Het wrak van de machtige Douglas-ma-
chine, waarvan het voorste gedeelte vrij
wel geheel was weggeslagen, lag tegen
den kant van een breede treksloot, die
dwars door den Riekerpolder loopt. Het
gedeelte van den polder waarin de machi
ne was neergekomen, bevindt zich tus
schen den Schinkel en den rijksweg van
Amsterdam naar Den Haag. Het schijnt
dat de machine het eerst bij een smalle
sloot den grond heeft geraakt. Hier al
thans vond men een der motoren en een
gedeelte van den afgeknapten rechter
vleugel. Het rechterwiel vond men twee
honderd meter verder, zoodat men kan
uit fmen dat het landingsgestel reeds
door™ d62e botsing is de machine
waar a tot voor de breede sloot,
gevouwen r°7if Practlsch in tweeën werd
om en maakte een halven slag
bine kwamen V0°rSte deel van de ca"
wrak terecht. ^?et achterste van het
Het eerste wat
bergen van de inzftt v was het
genen die zich nol a' Z00weI V£m de-
bevonden, als van dl? °nder het wrak
geslingerd. netl die eruit waren
Reeds dadelijk bleek dat et u
inzittenden lichte kwetsuren foA8 weinige
loopen. Inmiddels werd een ?dden °PSe-
bagage uitgeladen. Men vond in Van de
over was van de verwoeste cabineWat er
titieboekje, en de tasch met boordnllf no~
die gewoonlijk achterin staat. Ook de
zakken waren ongeschonden.
De slachtoffers.
Omstreeks elf uur was definitief be
kend, dat het ongeval met de „Ijsvogel"
zes slachtoffers heeft gemaakt. Er waren
op dat moment vijf lijken geborgen, terwijl
de commandant van het vliegtuig J J E
Duimelaar, nog vermist werd. Later'is'het
lijk van den gezagvoerder onder de wrak-
stukken gevonden. Geborgen waren, de lij
ken van de overige zich in de stuurhut
bevindende leden der bemanning, kapitein
W. van Gemeren, de marconist C J W
Surber en de werktuigkundige W.'j.'van'
Van de veertien passagiers bleken te
zpn overleden mevrouw Silberstein, van
Duitsche nationaliteit, die zich met haar
echtgenoot en haar dochtertje in het toe-
stel bevond; de heer Silberstein, werd
waar gewond, het dochtertje liep slechts
•onbeteekenende kwetsuren op. Het tweede
slachtoffer onder de passagiers was de
Duitsche mevrouw Schneider-Desnitzki.
Zwaar gewond werd mevrouw Weidemann,
een Engelsche uit Nieuw Zeeland, die op
weg was naar Londen. Eveneens ernstig
gewond werd de Engelschman Muller. De
Engelschman Ingram werd met een been
breuk opgenomen. Van de Duitsche fami
lie Weidemann, bestaande uit drie perso
nen, is de man ernstig" gewond. De vrouw
en de dochter werden licht gewond. De
Duitsche mej. Zimmermann en de En
gelschman Tairclough werden eveneens
licht gewond. AI deze passagiers waren op
weg naar Londen.
Licht gewond werd verder de twee Tsje
chische passagiers, die te Amsterdam wo
nen. De Duitsche mej. Muellerheim die
eveneens on weg was naar Amsterdam,
werd ook licht gewond.
De verongelukte bemanning.
De bestuurder J. "J. E. Duimelaar, werd
27 September 1895 te Asperen (Z.H.) ge
boren. Op 9 April 1922 trad hij in dienst
der K. L. M'. De heer Duimelaar bezit het
onderscheidingsteeken voor 12%-jarigen
dienst bij de K. L. M. Hü maakte 25 In-
dië-vluchten, waarvan 24 als gezagvoerder.
Kapitein-vlieger W. van Gemeren was
43 jaar oud. Hij werd in Juli 1923 in den
rang van eerste luitenant bij de L. V. A.
geplaatst en 1 Januari jl. tot kapitein be
vorderd.
De werktuigkundige W. J. van Huut is
geboren te Enschede op 26 April 1907. Op
13 April 1931 "kwam hij in dienst bij de
K. L. M.
De marconist C. J. Surber werd geboren
op 1 Juli 1912 te Rotterdam. In 1935 kwam
hij als telegrafist bij de K. L. M. in oplei
ding en op 16 April 1936 ontving hij zijn
aanstelling ais zoodanig bij deze maat
schappij.
EEN TROOSTELOOZE RUÏNE.
(Van een speeialen
verslaggever).
De Ijsvogel is neergestort, op ongeveer
200 m van den weg en op ruim een kilo
meter van Schiphol. Het is licht te be
grijpen, dat men de grootste moeite had
met het vinden van de verongelukte ma
chine. De dikke mist spreidt een grijze
wade over de aarde en men heeft slechts
enkele meters zicht.
Het is een troosteloos overschot van de
ranke DC 3, die daar thans als een Koop
o'ud metaal in een sloot ligt. Het blijkt,
dat het toestel doormidden is gebroken.
De machine heeft zich met den neus In
de sloot geboord, waarna de romp als een
luciferhoutje afknapte.
Van de zware motoren is niets meer
over dan een hoop verwrongen metaal.
Buizen en onderdeelen zijn in elkaar ge
schoven en tot een klomp ijzer geworden.
Breeduit ligt de vleugel over de sloot,
ginds ziet men een stoeltje, hier een brok
stuk van den motor, verder nog een an
der onderdeel van het vliegtuig.
Met trage regelmaat worden de gewon
den en de dooden geborgen. Passagiers en
de bemanning van de machine welker reis
zoo abrupt eindigde. Naarmate evenwel
de tijd verstrijkt groeit de zekerheid, dat
zich nog iemand in het vliegtuig bevindt.
Het moet piloot Duimelaar zijn, die men
nog niet heeft gevonden.
Omstreeks half tien worden maatrege
len genomen om den rechtervleugel en de
romp op het land te trekken en de cockpit
aldus vrij te maken. Lange touwen wor
den om den vleugel gebonden en dan be
gint de arbeid. Het duurt nog meer dan
een uur voordat men bij de cockpit kan
komen en dan kan men het lijk van den
piloot bergen. Er valt een moment van
doodsche stilte. Deze ëindelooze stilte is
een eerbiedig saluut aan den dapperen pi
loot. Wederom rijdt als zooveel malen op
dezen zwarten avond een ambulance auto
over het hobbelige weiland, met zich voe
rend zijn droeven last.
Een der mannen, die het eerste aanwe
zig was op de plaats des onheils, een boer,
die juist van zijn land naar huis ging,
vertelde ons: „Ik hoorde een klap en
dacht eerst dat het auto's waren, die op
den rijweg tegen elkaar botsten. Het was
zoo donker door den nevel, dat ik nog
geen paar meter voor me uit kon zien.
Maar toen ik op den weg niets ontwaarde,
ging ik naar het weiland en zag daar tot
mijn groote ontsteltenis de verongelukte
machine en in de nabijheid kermende ge
wonden."
Een groot geluk was het, dat de ma
chine niet in brand is gevlogen, anders
waren de gevolgen nog veel ernstiger ge
weest.
KERK EN SCHOOL.
In de Geref. Kerk te Arnemuiden
werd tot ouderling gekozen de heer J.
ramper Jzn. en tot diaken de heer J.
de Ridder JPzn.
J. P van Steenbergen te Bieze-
hnge heeft bedankt voor het beroep naar
Kohjnsplaat.
Te Deift slaagde_ voor adjunct-ijker de
heer C. Stamperius geooren te Oostburg
De heer H. G. v. Beusekom, theol'.
cand. te Aarlanderveern heeft zijn benoe
ming tot hulpprediker bij de Ned. Herv.
Gem. van Terneuzen aangenomen.
Ned. Herv. Kerk.
Ds. J. W. van Kooten te Koudekerke
heeft het beroep naar Hengelo (O.) aange
nomen.
Candidaat A. Barendrecht te Delft is be
roepen te Arnemuiden.
Niemand zal zoo goed dienen als
wij het zelf doen.
Men meldt ons van officieele zijde, dat
het programma van het bezoek, dat Z.M. de
Koning der Belgen aan H.M. de Koningin
der Nederlanden zal brengen, als volgt is
vastgesteld:
Maandag 21 NovemDer.
I.01 n.m. Aankomst van Z.M. Koning der
Belgen te RoosendaalOpwachting van de
Nederlandsche autoriteiten en den eere-
dienst.
3.00 n.m. Aankomst van Z. M. den Ko
ning der Belgen aan het Centraal Station
'te Amsterdam.
Begroeting door H.M. de Koningin. Hun
ne Majesteiten begeven zich naar het ko
ninklijk paleis.
6.45 n.m. Ontvangt Z.M. de Koning der
Belgen de hoofden der missies.
8.00 n.m. Gala-diner in de burgerzaal.
10.00 n.m. Taptoe op den Dam.
Dinsdag 22 November.
10.30 v.m. Hunne Majesteiten begeven
zich naar het Raadhuis.
10.45 v.m. Ontvangst aldaar door het ge
meentebestuur van Amsterdam.
II.30 v.m. Hunne Majesteiten begeven zich
van het Raadhuis naar Soestdijk. Noen
maal in den familiekring.
3.00 n.m. Hunne Majesteiten begeven
zich naar het monument der Belgen.
3.45 n.m. Vertrek van Hunne Majestei
ten naar Amsterdam. Bezoek van het rijks
museum.
7.30 n.m. Diner in de burgerzaal.
9.15 n.m. Vertrek van Hunne Majesteiten
naar het concertgebouw ter bijwoning van
het concert, aangeboden aan Z.M. den
Koning der Belgen door het gemeentebe
stuur van Amsterdam.
Woensdag 23 November.
.10.30 v.m. Vertrek naar de Fokkerfabrie
ken.
10.45 v.m. Bezoek aan die fabrieken.
12.30 n.m. Noenmaal van Hunne Majes
teiten.
2.45 n.m. Vertrek naar Den Haag.
4.00 n in. Aankomst aan het paleis Noord
einde.
4.25 n.m. Vertrek van Z. M. den Koning
der Belgen naar de Belgische legatie.
Donderdag 24 November.
11.13 v.m. Vertrek van Z.M. den Koning
der Belgen van het station Hollandsche
Spoor.
12.18 n.m. Aankomst te Roosendaal. Af
scheid van de Nederlandsche autoriteiten
en eeredienst.
Koning Leopold zal bij het officieele be
zoek vergezeld zijn van den eersten minis
ter en minister van buitenlandsche zaken
en handel, den heer P. H. Spaak, met diens
kabinetchef, den heer J. Reus.
Stopzetting van den luchtdienst op
Eindhoven.
De dienst op de lijn Amsterdam-Rotter
dam-Eindhoven zal behoudens goedkeu
ring van den minister van waterstaat op
Donderdag 17 Nov. a.s. tijdelijk worden ge
staakt. Op Woensdag, 16 Novvervalt reeds
de avonddienst in de richting naar Eind
hoven. Het tijdstip van heropening dezer
lijn zal t.z.t. bekend worden gemaakt.
Door de ministers van economische en
sociale zaken is aan de gemeentebesturen
medegedeeld, dat aan de kleine boeren en
tuinders, die in de B-groep zijn gerang
schikt, gedurende het tijdvak te rekenen
van 30 October 1938 tot en met 15 April
1939, een brandstoffentoeslag mag worden
toegekend.
Deze bijslag mag ten hoogste bedragen:
a. van 30 October 1938 t/m 26 November
1938 1 p.w.;
b. van 27 November 1938 t/m 11 Maart
1939 1.30 p.w.;
c. van 12 Maart 1939 t/m 15 April 1939
1 p.w.
De som van de feitelijke steunvergoeding,
de berekende bedrijfsinkomsten en eventueel
loon van den ondersteunde zelf mag met in
begrip van den brandstoffenbijslag nimmer
meer bedragen dan 95 van het loon, het
welk de betrokken grondgebruiker zou kun
nen verdienen, indien hij ais landarbeider
c.q. tuinarbeider in het vrije bedrijf in loon
dienst zou zijn tewerkgesteld gedurende de
weken, waarin hij thans steun geniet. Hier
bij zij aangeteekend, dat verstrekking van
den brandstoffenbijslag, niet mag leiden tot
een vermindering van de feitelijke vergoe
ding, welke betrokkene eventueel reeds in
gevolge de steunregeling aan kleine boeren
of tuinders genoot vóór de invoering van
den brandstoffenbijslag.
ONDERDAK VOOR JOODSCHE
VLUCHTELINGEN.
De stichting „Nationaal Centrum" heeft
met medewerking van de eigenaars van de
steunpunten kasteel „Nijenhuis" te Heino
(Overijssel) en kasteel „Limpregt" te Sit-
tard, tijdelijk ter beschikking gesteld van
de Duitsche Joodsche vluchtelingen.
HET KAMP VOOR DIENSTWEIGERAARS
GAAT NAAR DRENTHE.
De minister van defensie deelt in zijn
memorie van antwoord aan de Tweede Ka
mer mede, dat het juist is, dat het voorne
men bestaat om het kamp voor dienstwei
geraars niet op het eiland Rozenburg te
vestigen, maar in de provincie Drenthe
(boschwachterijen Gieten-Borger). De lei
ding van dat kamp zal in handen komen
van den minister van sociale zaken.
ZEEUWEN, HELPT!
Het is bekend, dat de Joodsche wel
dadigheidszin groot is. Over heel de we
reld zijn Joden al jaar-in jaar-uit bezig,
hun uit enkele middel-Europeesche landen
verdreven geloofsgenoten te heipen en te
steunen.
Ook in Zeeland geschiedt dat, reeds sinds
1933. Er bestaat in onze provincie een
Zeeuwsch Comité tot steun aan Joodsche
vluchtelingen, hetwelk hier ter plaatse
doet, wat zijn hand vindt te doen, en.wat
het doen kan.
Menigmaal wordt op dat comité een be
roep gedaan, om meer bepaald in Zeeland
te helpen. Gevluchte Joden, die mogen ver
wachten in Engeland toegelaten te worden,
die op één dag verblijf in Zeeland rekenen
en niettemin dagen, weken of maanden op
hun visum moeten wachten; Joden, die
door Engeland worden teruggestuurd, en
die hier óók niet mogen blijven, voor zulke
en nog veel méér gevallen moet een beroep
op het Zeeuwsche comité gedaan worden.
In wat men langzamerhand gewend was
als normale omstandigheden te gaan be
schouwen hoe menschonwaardig ook die,
bij eenig nadenken, toch ook reeds waren
deed het Zeeuwsche comité zijn werk in
stilte; een te veelvuldig en te dringend be
roep op de publieke weldadigheid mocht
het niet doen. Bij de catastrophe,, die thans
over de Duitsche Joden is gekomen
medemensehen van ons allen, Jood of niet-
Jood, maar mensch en medemensch zal
er ook hier zóóveel noodig zijn, dat het
Zeeuwsche Comité tot hulp aan Joodsche
vluchtelingen thans het recht meent te
hebben zich tot de publieke weldadigheid
te wenden met een vraag om steun.
Wij ondersteunen dien oproep van harte
gaarne.
Als de barbaren, die in het tegenwoor
dige Duitschland aan de macht zijn, men
schen als vee verdrijven, dan hebben landen
waar nog normaal-menschelijke opvattingen
heerschen, den duren plicht, daaruit de
eenig-mogelijke gevolgtrekking te maken:
helpen en steunen, waar mogelijk, om dezen
smet op onze menschelijkheid naar vermo
gen uit te wisschen.
N.V. DE MIDDELBURGSCHE
SCHOUWBURG.
Gisteravond is in de kleine bovenzaal van
de Sociëteit De Vergenoeging te Middelburg
een drukbezochte en levendige vergadering
gehouden van inschrijvers op het aandee
lenkapitaal eener op te richten maatschap
pij tot exploitatie van den schouwburg "te
Middelburg.
De vergadering stond onder voorzitter
schap van mr. Th. Portheine, voorzitter van
het voorloopig werkcomité. Medegedeeld
werd o.m., dat er thans voor 31.550 op het
aandeelenkapitaal werd ingeschreven, en,
vervolgens, dat het werkcomité reeds, door
middel van een voorloopige koopacte, zich
de levering van den Schouwburg had ver
zekerd.
Hierop besloot de vergadering eenstem
mig, over te gaan tot de oprichting der
N.V. De Middelburgsche Schouwburg. Be
halve enkele wijzigingen van onderge
schikte beteekenis, werden de door het
werkcomité ontworpen statuten vastgesteld.
Daarna benoemde de vergadering, na een
woord van aanbeveling door den voorzit
ter, die in de thans achter ons liggende we
ken de buitengewone werkkracht en het
enthusiasme voor de goede zaak van den
voorgedragene had leeren kennen en waar-
deeren, op voordracht van het werkcomité,
tot directeur der vennootschap den heer B.
A. van Verre, secretaris van het voorloopig
comité. Vervolgens werd, eveneens op aan
beveling van het werkcomité, de Raad van
commissarissen als volgt samen gesteld:
president de heer P. M. W. Hoegen van
Hoogelande; secretaris mr. G. W. A. de
Veer; leden-commissarissen de H.H.: mr.
F. W. Adriaanse, Piet Blaauw en R. de
Muynck. Allen namen de benoeming aan.
Dr. S. S. Smeding heeft tenslotte, namens
het werkcomité, den aftredenden voorzit
ter mr. Portheine, in warme bewoordingen
dank gezegd voor diens daadwerkelijke lei
ding en krachtigen steun, die aanzienlijk tot
het uiteindelijke welslagen der plannen
hebben bijgedragen; de vergadering gaf
door krachtig handgeklap blijk, deze ge
voelens te deelen.
Naar wij nog vernemen, is het de bedoe
ling, de gelegenheid tot het nemen van aan-
deelen open te laten, tot dat het geheele
bedrag van het maatschappelijk kapitaal
der vennootschap zal zijn uitgegeven. Ver
wacht werd dat, nu de plannen verwezen
lijkt gaan worden en de oprichting der N.V.
een feit is, hiervoor nog belangstelling zal
blijken te bestaan.
OPHEFFING TAPVERBOD VERZOCHT.
De afdeeling Middelburg van den Neder-
landschen Bond van Hotel-, Koffiehuis-,
Restauranthouders en Slijters, heeft zich
met een verzoek tot den gemeenteraad ge
richt om over te gaan tot opheffing van
het tapverbod.
In de motiveering van het verzoek wijst
de afdeeling er op, dat het tapverbod te
Middelburg geldt in de week waarin ker
mis wordt gehouden van Maandagmorgen
tot Zaterdagavond met het sluiten der za
ken, tevens op den Nieuwjaarsdag en op den
verjaardag van H. M. de Koningin, wan
neer er althans feesten worden gegeven,
doch dat dit tapverbod wel zeer uit den
Het overleg tusschen de ministers van
sociale zaken en van defensie deswege ge
pleegd, heeft bereids tot overeenstemming
geleid.
De kosten aan de inrichting van dit kamp
verbonden worden geraamd op 29.000,
terwijl de exploitatiekosten per man en per
jaar zullen bedragen 625.
Verwachting tot morgenavond:
DE BILT: Zwakke wind, meest uit Z.
richtingen, nevelig tot gedeeltelijk bewolkt,
in den nacht en ochtend plaatselijk dikke
mist, weinig of geen regen, weinig ver
andering in temperatuur.
UKKEL: Lichte veranderlijke wind, over
het algemeen betrokken hemel, plaatselijk
mist en motregen, vrij zachte temperatuur.
Wo. 16 Nov. Zon op; 7 h 23; onder: 16 h
05. Licht op: 16 h 35. Maan op: 12 h 49;
onder: 13 h 28. N.M. 22 Nov.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen:
November.
Hoogwater. Laagwater.
Dinsdag 15 6.35 19.29 0.34 13.20
Woensdag 16 7.57 20.52 1.52 14.45
Donderdag 17 9.18 22.07 3.21 16.02
Westkapelle is 28 min. en Domburg 23
min. vroeger; Veere 38 min. later. (S ~<-
springtj.)
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge:
November.
Hoogwater. Laagwater.
Dinsdag 15 8.21 21.04 1.42 14.17
Woensdag 16 9.35 22.22 3.00 15.41
Donderdag 17 10.54 23.37 4.28 16.57
tijd is, waar het alcoholgebruik in Neder
land zeer is gedaald en er geen sprake meer
kan zijn dat nog gegronde vrees voor het
misbruiken van sterken drank is te ver
wachten. Verder wijst adressante erop, dat
in bijna geen enkele plaats meer dergelijke
tapverboden bestaan en men juist heeft on
dervonden, dat, waar deze werden opgehe
ven de toestand eerder verbeterde dan ver
slechterde, omdat juist het tapverbod in
sommige gevallen tot een clandestiene ver
koop aanleiding gaf, waarbij uiteraard
moeilijk of geen controle is te houden.
naar Witkam's Geschenkenhuis, Goes.
Lees de groote advertentie in dit blad
en ga de complete collectie Gero-Messen
bekijken in 't Geschenkenhuis.
(Ingez. Med.)
VROUWENPOLDER. Hedenmiddag is
ten gemeentehuize alhier, de nieuwe burge
meester, de heer W. Maas Azn in een daar
toe belegde Raadsvergadering geïnstal
leerd.
De installatie-rede werd uitgesproken
door den waarnemenden burgemeester,
wethouder L. Maas.
Spr. wenschte den burgemeester namens
den Raad en de burgerij van Vrouwenpol
der, in zijn beide afdeelingen, van harte ge
luk. Door deze benoeming is een groote
wensch vervuld, dat weer een inwoner uit
eigen gemeente benoemd is en alzoo een vo
rige toestand bestendigd wordt. Het is onze
vaste overtuiging aldus spr., dat Ge, tot
deze taak geroepen, ook de moeilijkheden,
hieraan verbonden, met verstand en beleid,
zult trachten op te lossen. In de gemeente
zal een, door U als raadslid mede genomen
raadsbesluit om zooveel mogelijk over te
gaan tot verbetering van wegen, veel ar
beid van U vragen, eveneens de voortdu
rende zorg voor bestrijding van de werk
loosheid voorziening van werkverschaffing
en steun, die gedurig meer offers eischen,
hier bijgevoegd, dat door het Rijk hoe lan
ger hoe meer aan de gemeenten worden op
gelegd terwijl helaas de bijdragen van het
Rijk steeds verminderen.
In het bijzonder zij U aanbevolen de be
langen van vreemdelingenverkeer, een
voorname bron van inkomsten van vele in
woners onzer gemeente.
Mede namens mijn Collega Langebeeke
kan ik U de verzekering geven, dat wij U
van harte zullen steunen en medewerken
in het behartigen van de belangen der ge
meente Vrouwenpolder en ik houd mij er
van overtuigd, dat en de Raad en de ge
heele bevolking van Vrouwenpolder hier
mede instemmen en ieder berêid zal wor
den bevonden Uwe taak te helpen verlich
ten, in de vaste verwachting, dat Gij van
Uwe zijde alles wat U mogelijk is zult doen,
wat dienen kan, het welzijn van de ge
meente en hare inwoners te bevorderen, al
tijd onpartijdig en zonder aanzien des per-
soons.
Ik besluit thans met den wensch, dat de
Heere U kracht en wijsheid geve, om lange
jaren, onder Zijnen Zegen, dit ambt te ver
vullen, tot Zijne eer en tot welzijn der ge
meente Vrouwenpolder, waarbij ik tevens
de wensch uitspreek, dat Uwe bejaarde
Moeder nog vele jaren, in goeden welstand,
hiervan getuige moge wezen.
Nadat de wethouder den burgemeester
den ambtsketen had omgehangen, nam de
ze het woord.
Rede van den nieuwen burge
meester.
Spr. bracht eerst, als gebruikelijk, dank
aan H. M. de Koningin den minister van
binnenlandsche zaken en den Commissaris
der Koningin in deze provincie. Twee be
grippen, regeeren en dienen, zal men, al
dus spr. verder, om een goed regeerder te
zijn, moeten kunnen toepassen, beide zijn
onafscheidelijk aan elkaar verbonden.
Eenerzijds straalt over dit ambt, de glans
van souvereiniteit, anderzijds sluit het in
zich volstrekte dienstbaarheid, gebonden
aan den lastgever. Geen willekeur in het
ambt, doch in alles gehoorzaamheid en ver
antwoording verschuldigd. Zal men een
goed regent zijn, dan moet het ambtsbesef
ons altijd doordringen van onze hooge roe
ping om waarheid en recht steeds te hand
haven, tegenover alles wat hiermee in strijd
is. Een gemeentebestuur echter te voeren,
dat aan de vele eischen en wenschen van