De Groote Provinciale Luchtbeschermings-Oefening Te Middelburg. WEERBERICHT. Dogblad. Ultg.N.V. D© Middetburgsche Crt. Bureauxte MIDDELBURGSt. Pieterstr. 28, Telefoon Redactie 269, Administratie 139; te GOES: Turfkade Tel. 17. Postgiro 43255. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes f 2.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week abonnementen in Middelburg en Goes 18 ct. - NUMMER 254. TWEE BLADEN. VRIJDAG ■ZS OCT. 1838. EERSTE BEAD. 181e XAARG. AdyertenjJën ,30 ct per regel, ingezonden mededeelingen 60 ct p. r. Bij contract lager. Tarief pp aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum f 2.10. „Kleine Advertenties", max. 6 regels, 75 cent, bij vooruitbetaling. ^Brieven, of adres bureau v. d. blad" 10 ct extra. Bewijsnummers 5 ct. Zoo is dan nu de groote en algemeen - provinciale Zeeuwsche luchtbeschermings- oefening van 1938 weer achter den rug. In de steden en dorpen van ons gewest hebben de brandweer en de politie en de roode kruis en verplegingscolonnes en de herstellingsdiensten en wat niet al ge werkt; sirenes hebben geloeid, klokken hebben geluid, en de bevolking heeft over dag belangstellend toegekeken en des avonds gezorgd, dat heel onze provincie in het donker lei, zoodat het vijandelijke vliegtuigengespuis ons niet zou hebben kunnen vindenals ze gekomen waren. Maar de atmosferische omstandigheden hebben den vijand op Waalhaven gehou den voor 't eerst in de historie der me dewerking van de K.LM. aan luchtbescher mingsoefeningen en zoo is die contröle op de werkdadigheid onzer verduistering komen te vervallen. Maar over het algemeen mag men te vreden zijn: Zeeland heeft z'n beste been tje voorgezet. Natuurlijk is het hier nog niet „model", maar toch, we zijn héél wat in die richting opgeschoten. Het is natuurlijk volstrekt ondoenlijk hier verslag te geven van alles wat er in alle steden en dorpen, waar wij lezers hebben, gebeurd is. Dat zou eenige blad zijden van onze courant vergen, en het zou vermoedelijk wel wat eentonig worden. Daarom volgt hier slechts het verslag van wat men zou kunnen noemen: de of- ficieele tocht van de autoriteiten en per sonaliteiten die, met de pers, hier en daar een en ander in oogenschouw namen. Aanvang: te Middelburg. Des middags twaalf uur vond voor het station te Middelburg de ontvangst dezer van elders gekomen autoriteiten plaats door mr. Van der Harst. Daarna ging men gezamenlijk in de ter beschikking ge stelde auto's naar hotel „De Burg" waar een eenvoudige koffiemaaltijd genuttigd werd. De middag oefeningen. Na den maaltijd vertrok het gezelschap te ruim één uur naar Borsele. Het weder werd er geleidelijk niet beter op en een steeds dichter vallende regen, maakte de Zuid-Bevelandsche binnenwegen modderig en zwaar. Te Borsele. Te Borsele werd men door burgemees ter Bax ontvangen en nam men op het Raadhuis theoretisch kennis van de voor bereidende maatregelen, die het dorp trof. Er waren teekeningen van de gemeente, verdeeld in bepaalde vakken, van de school-lazaret, van de uitkijkpost, enz. Ook eenige fraaie instrumenten waarop in lampjes de vlucht van eventueele vij andelijke vliegtuigen, en hun afstand tot Borsele in cijfers af tee lezen was, trok ken zeer de aandacht. We vernamen dat dit alles vervaardigd was door den hr P. Warren', waterbouwkunig opzichter te Borsele. Het gezelschap bezichtigde ver volgens het keurig ingerichte lazaret in de school, waar een zestal nette verpleeg sters op patiënten stond te wachten, de gemaakte schuilloopgraaf, de brandweer, •de ontsmettingsploeg en tenslotte loeide de sirene van den kerktoren, ten bewijze, dat bij naderend gevaar oogenblikkelijk de gemeente kon worden gealarmeerd. Het maakte alles een zeer verzorgden indruk en dit pleitte zeker voor de mede werking der bevolking.' Daarop ging het weer terug naar Wal cheren, waar het gezelschap zich in twee groepen splitste voor gescheiden bezoe ken aan Middelburg, Vlissingen en Vere. Te Vlissingen. In Vlissingen werd eerst een vakcom mando-post in het Burgerweeshuis be zocht, waar burgemeester Van Woelderen het gezelschap ontving, welkom heette, en een uiteenzetting gaf van de te houden oefeningen bg de „Vlismar" en „De Schelde", welke een beeld zouden geven van de eigen bedrijfsbeveiliging. In de vakcommandopost werden eerst nog een voorbeeld van een voorloopigen verband- Post met een speciaal lokaal voor gaszie- jjep, en het lokaal voor den Roode Kruis- menst bezichtigd en toen ging het naar de zoo\ïet terrein van de •.Vlismar", met de gevaiw,ndbare Producten' was een gasbom od eenil 6n later werd aangen°men, dat Dadelijk kwa™'T brand WaSt 0"tstaan' dine van I de elgen dienst onder lei" actie. Gewondenr®CteHUr "Y"smar" in een besmet teLTY^V^61^ vfzorgd rr?® werd ontsmet, een ■ooT-ct t f eigea brandweer bestreden, en tlaa™a kwam ook het schuimbluschkanon in actie t „.„r toe sealameerd, hA^"de^è- meente bijstand verleenen en werden de gewonden door het Roode Kruis wegge, haald en verder verzorgd. Terwijl men deze oefening hield cirkel den vier militaire vliegtuigen over viis singen en Soeburg en wierpen kwazi een;" ge bommen uit. eni" °P „De Schelde", welke het volgende Bezoek gold, werd het gezelschap ontvan- Matzin°r de heeren A- Smit, directeur, en eeniJL bedrÜfsingenieur. Men ver waar voZ1CÏ1 op kantoor der directie, en ir M«!erschingen werden ongeboden bescherm;nZlnfer' alS hoofd.van daa lucht- ufteenzettin 1 van "Dt Scbalde", een van het bete?%Van'de bescl>ermi"g maatregelen Spr' weeS eF °P' dat deze aY„nlngr gebaseerd waren op de ont- inspectie te p3" de luchtbescher""ngs- bezat reeds een ber^rScheJde" od het gebied oorIbke brandweer d°ch tinesdienst bed gasdienst en ontsmet- üngsdienst had men zich vroeger niet be- flvaa'r is hef ™,aatregel bij aangekondigd gevaar ls het doen ioeien der fabrieks sirenes. Daar een bedrijf als „De Schel de" met de zwaarste granaten aangeval len zal worden moeten eerst de menschen naar buiten. Daartoe worden dadelijk de poorten geopend zoo dat men kan trachten zich in veiligheid te stellen. Bij een aan val des avoijds wordt dadelijk automa tisch de geheéle fabriek verduisterd, en geven alleen (uit de lucht onzichtbare) geleidelichten de wegen naar de poorten aan. Tegelijkertijd komen brandweer en sanitaire dienst in werking en eerste taak is dan de menschen te redden. De oprui- mingsploegen zijn daar reeds in groote getale op afgericht, eveneens is reeds een ontsmettingsploeg georganiseerd en zullen gasploegen opgeleid worden. Verder heeft men zich zooveel mogelijk onafhankelijk van electrischen stroom ingericht en is ook het functioneeren van de brandweer op verschillende wijze verzekerd. Spr. wees er voorts nog op, dat de zeer verspreid lig gende gebouwen een breed object zijn, er een 45000 m2 glasopperpvlakte is en deze dus niet met gordijnen afgeschermd kan worden. In tijd van oorlog zal het glas ech ter met een doffe verf beschilderd moeten worden. Na deze belangwekkende uiteenzetting werden op de terreinen der fabriek eenige oefeningen gehouden. Een brandbom werd onschadelijk gemaakt, een brand gebluscht en een besmette plaats ontsmet. Het ver liep alles correct en vlot door goed uitge ruste en voorbereidde manschappen. De avondoefeningen. Des avonds tegen acht uur, kwamen al le autoriteiten bijeen in het kantoorgebouw van „De Schelde". Ook de ministers van Defensie en Binnenlandsche Zaken waren hierbij tegenwoordig. Nadat een verver- sching gebruikt was, werd buiten het ge bouw op de sirenes gewacht die „acht uur" aankondigden, en precies één halve minuut later gingen alle lichten uit in stad en „De Schelde"-gebouwen. Het was een beklem mende gewaarwording die plotselinge over gang tot de volslagen duisternis. En daarna begon, in twee groepen, een werkelijk spookachtige tocht over het groote terrein van „De Schelde", nu geheel duister, met alleen op gelijke afstanden de smalle sple ten der geleidelichten. Na een tastende tocht belandde men in het bomvrije lazaret, waar de geneeskundige dienst, uitstekend ingericht, in afwachting was van eventu eele gewonden, die behandeld zouden moe ten worden. De tijd, om deze avondoefening verder bij te wonen ontbrak evenwel en opnieuw splitste het gezelschap zich voor een be zoek aan Middelburg. Oostsoeburg en Vere. Te Soeburg. Betrekkelijk vlot ging het langs de don kere, oude weg naar het gemeentehuis van Soeburg. Het bleek, dat de Soeburgers trouwe verduisteraars waren, want het kostte moeite een spoor van menschen te vinden. Alleen de afgeschermde lantaarns wezen den weg, en misschien was het licht van een enkele afgeschermde lantaarn nog wat sterk. Door den burgemeester van Soeburg werd toen een uiteenzetting van de vrij uit gebreide maatregelen, zoowel in West- als in Oostsoeburg, gegeven, enkele posten werden bezocht en eenige oefeningen von den plaats. Zoo vielen te Oostsoeburg een brandbom en een gasbom op het Oranje plein en kwam een brisantbom bij de ka- naalbrug terecht. De diensten bleken ook in de duisternis vlot te werken. Intusschen slaakten velen een zucht van verlichting, toen tien uur 't gevaar gewe ken was, de lichten weer aangingen en het leven zijn gewonen loop hernam. De middagoefening Het uur van aanvang der middag- oefening was voor Middelburg bepaald op 2.45 en juist voor dien hadden de brand- weeronderdeelen de verschillende posten in de vier wjjken bezet, nadat in de kazerne door den onder commandant, den heer Mat- thijssen, nog eens aan de brandmeesters, de vaste en reserve brandweerlieden en ook aan de leerlingen der ambachtsschool, die als aanvulling bij iedere afdeeling waren ondergebracht, een en ander over wat van hun werd verwacht had medegedeeld. Maar ook de andere diensten waren pa raat, de wacht op den Stadhuistoren, de reinigingsdienst, de mannen belast met de opruimings- en herstellingsdiensten en ook zij, die bij de eerste hulp bij ongelukken wa ren ingedeeld. Het duurde wat langer dan verwacht was eer van uit het station door den com mandant-luchtbescherming in overleg met den burgemeester naar de hoofdpost order werd gegeven alarm te maken. Het wachten was op den Minister van Defensie, die eerst des morgens zou zijn ge komen, maar bericht had te ongeveer 3 uur per auto te Middelburg te zullen zijn. Het was ongeveer kwart over drie, toen de minister met zijn adjudant voor het sta tion aankwam en na verwelkoming door de daar aanwezigen en na het gebruik van een kop thee tegen half vier het alarmee ren kon plaats hebben. De sirenes klonken over de stad, de oefe ning was officieel begonnen. De aan het station aanwezigen begaven zich naar de Loskade en toen zij zich om draaiden, verdween het station achter een rookgordijn, zoodat men slechts kon ver moeden dat er een gebouw stond. Het was te doen geweest om de vijandelijke vlie geniers te verschalken en door deze uitge worpen brisant- en brandbom kwamen dan ook niet bij den spoorweg, doch resp. aan de Maisbaai en op het terrein van The Vi- trite Works terecht. Voor de gevolgen van de brisantbom, die zooals aan de hier en daar verspreid lig gende gewonden bleek, een uitwerking als een goede bom moet hebben, veroorzaakt, werd de hulp ingeroepen van den oprui mingsdienst en van het personeel van de verbandplaats in wijk 4. De brandbom op het terrein der Vitrite had daar een begin van brand veroorzaakt en het was goed gezien om het blusschen daarvan over te laten aan de fabrieksbrand- weer. Met de autoriteiten gingen wij nu verder mede naar de Rouaansche kade, waar ter hoogte van de Kuiperspoort een rook ont wikkeling toonde dat ook hier een treffer was neergekomen en wel een gasbom. Het duurde vrij lang eer het personeel van den gasbestrijdingsdlenst aanwezig was, doch bij het bestrijden van gas mag men niet tegen den wind in werken, en daarme de was ook nu rekening gehouden, zoodat men een omweg moest maken! Hier aan gekomen, werd het met gas besmette deel der straat met borden en vlaggetjes afge zet; een door gas getroffen en bij zijn val verwonde werd op een speciale brancard weg gedragen, de straat werd gereinigd en de omwonenden, die hun ramen openzett- ten kregen een waarschuwing, dat dit zeer gevaarlijk was. De leden van den oprui- mingsploeg droegen voor hun werk passen de kleeding. Toen men de mannen verder hun werk liet verrichten en verder wandelde, klonk een harde slag, een brisantbom was op de Bierkade neergekomen, en had daar de wa terleiding getroffen. Men kon hier echter niet blijven want een volgend gebeuren vroeg de aandacht. Op het Bellinkplein had een brandbom zijn vernielend werk verricht en ook ontwikkelde een bom hier een den adem benemenden rook. Toen de brandweer met een der kleine motorspuiten op het terrein van den brand kwam en de magirusladder van de andere zijde kon met de blussching een aanvang worden genomen en bleek het pleit spoedig beslecht. De ladder was tegen een der om liggende panden geplaatst en er werden en kele quasi gewonden van het dakgered. Het gebruik van den glijkoker bleef achter wege. Wij hadden bij dit onderdeel van de oefe ning gelegenheid kennis te maken met de jongste aanwinst van onze brandweer, nml. een aanhangwagen aan den ladder, waarin een overdekte ruimte is voor 't opbergen van genoemden glijkoker en twee open ruimten voor het vervoer van natte slan gen. Tot zoover de oefeningen, die de minister en de andere autoriteiten gade sloegen. Het waren niet alleen de oefeningen, die in wijk 4 der stad plaats hadden, maar ook de brandweer- en andere posten, in de drie andere wijken, kregen bericht van branden als op de Varkensmarkt voor wijk 3, in den Cellebroershof en de Zacharias Jansen- straat in wijk 2 en voor wijk 1 in de bak kerij op den hoek van de Seisstraat en op het terrein van den houthandel Alberts. In groote trekken kan de middagoefening geslaagd worden genoemd, al zullen ook de leiders 'stellig menige op- en aanmerking hebben, die hun en hun personeel als even veel lessen voor de toekomst bij zullen blij ven. Leerzame demonstraties. De brandweerlieden gingen nu naar het Molenwater, waar o.a. ook de beide wet houders en vele andere belangstellenden bijeen waren om getuigen te zijn van het ontsteken van een 5-tal brandbommen, een onder een schuin dak, en vier op verschil lende vloeren als linoleum, ijzer enz. De uitwerking en kracht van deze bom men konden hier goed worden waargeno men. *Een zeker niet minder belangrijke de monstratie was daaron, die der N.V. Saval Apparatenfabriek te Breda. Deze heeft zoo wel met haar schuimspuiten als met haar schuimbluschapparaten veel bereikt bij brandstapels en brand op een stuk asphalt od den grond, alles flink met benzine ge drenkt. In een zeer korten tijd werden iedere keer de vlammen gedoofd. Het Roode Kruis oefent. Alvorens onze ervaringen over de avond oefening te beschrijven, willen wij een en ander mededeelen over de oefening van de transportcolonne van het Nederlandsch Roode Kruis, waarop wel niet tot de bur gerziekenverzorging tijdens een eventueelen oorlog mag worden gerekend, maar die toch van de verduistering gebruik wilde maken voor een oefening. Verondersteld werd dat de colonne aan het station bezig was met een gewonden transport en dat er toen een bom viel, die een viertal personen op 't emplacement bij het gebouw der veiling od verschillende wijze trof. De leider, dr. De Boer, deelde mede, wat ieder der gewonden had en met ploegen van viif trokken de mannen er op uit om de geblesseerden te helpen en naar de gereed staande goederen wagens te ver voeren. De verduistering. Komende van genoemde Roode Kruis- oefening hebben wij een ritje door een flink deel der stad gemaakt en daarbij den indruk gekregen, dat er een voortdurende verbetering was in de wijze waarop de bur gerij medewerkte, al hoorden wii later, dat de politie toch nog od verschillende plaat sen heeft moeten waarschuwen en er nog wel enkele personen later van zullen hoo- ren. Het is hier wel de plaats eens even uit een te zetten waarom in de kazerne en op het polit'ebureau schiinbaar niet voldoende was afgeschermd. Dit was in vertrekken waar protector lampen brandden en op ver zoek van Philips, die wilde weten of dit nu uit een vliegmachine waarneembaar was. Zij zal haar nieuwsgierigheid ten deze nog niet bevredigd zien, evenmin als wij of het juist is, dat genoemde lichten op straat een witten cirkel doen vallen, die uit de lucht waarneembaar is. De machi ne is nl, niet gekomen. Hadden wij des middags twee vliegma chines boven de stad, nu bleef deze emotie die bij het geheel hoorde, weg. Intusschen kwamen de autoriteiten, in de eerste plaats de ministers van defen sie en binnenlandsche zaken met den Com missaris der Koningin en den burgemees ter, van het bezoek aan' Vlissingen të Middelburg terug en verzamelden zij zich in de Abdij. Het was zeker wel jammer, dat de chauffeur van den auto van eerst- genoemden minister, omdat hij den weg hier op Walcheren niet kent met onbe schermde lichten reed. Typisch was dat enkele der auto's met autoriteiten werden aangehouden en dan te hooren kregen, dat zij niet mochten rijden omdat de klokken nog niet geluid hadden. Hier dus een misverstand bij de toezicht houdenden, want er was ook nog geen sirene gehoord. Dit heeft eerst te 5 voor half tien plaats gehad. Op den Dam, waarheen de autoriteiten zich begeven hadden, Viel een brisantbom ter hoogte van de Koepoortstraat. Dit veroorzaakte een hevigen knal, die tot ver in den omtrek werd gehoord. Er waren in die omgeving twee gewonden, doch door welk misverstand dan ook, zijn deze niet weggehaald om zooals verwacht werd naar den kelder onder de woning van dr. Fru- mau te worden vervoerd, waar een me dische hulppost was en blijft gevestigd. Wel zijn daar verschillende andere ge wonden door de dames van eerste hulp bij ongelukken binnengebracht. De autoriteiten namen voor het grootste deel een kijkje in dezen kelder, waar de dames druk aan het verbinden en verder verzorgen waren en ook de beide ministers getuigden van hun waardeering over deze inrichting. Op den Dam waren ook een paar kelders als schuilplaats aangewezen. Het was nu tien uur geworden en de klokken luidden als teeken dat het lucht- gevaar, dat ook in nabootsing niet be staan had, was afgeloopen toevallig tege lijk met het einde der oefening. Het mag zeker wel betreurd worden, dat een oefening, die maanden was voor bereid, die de persoonlijke belangstelling van twee onzer Ministers naar Zeeland had getrokken, niet bekroond is met een rapport over wat al of niet uit de lucht waarneembaar was. Te Goes. Ook Goes heeft eenige oefeningen gehou den, op het tijdstip dat gistermiddag de vliegmachines over Goès vlogen. Aan de Koepoort viel een brisant bom en de in aanbouw zijnde woning van den opzichter der gasfabriek aan de Zaagmolenstraat werd door een brandbom getroffen. Bij deze bombardementen vielen tevens eenige ge wonden. Brandweer, politie, gas verkenners en Roode Kruis werden gealarmeerd en wa ren reeds na enkele minuten aan den arbeid. Reeds ongeveer 10 minuten later was aan de gewonden de eerste hulp verleend en konden deze naar de ziekenhuizen vervoerd worden. De oefeningen verliepen vlot en correct. Ook de verduistering des avonds was uit stekend. Hier en daar moest de politie een aanwijzing geven, waar door eenige achte loosheid, of doordat men het geval niet al te ernstig nam, nog lichtschijnsel viel waar te nemen. Eenige jongens, die zich in de duisternis vermaakten met electrische zaklampen, werden onschadelijk gemaakt door inbeslag name van den lichtbron. Dit waren echter zeer sporadische geval len en over het geheel, met inbegrip van ziekenhuizen, station enz., was Goes even volkomen verduisterd als in 1936, toen de vliegmachine deze stad niet kon vinden. Te Vere. Des middags is deel der autoriteiten ook nog naar Vere geweest. Voor het stad huis ontving de burgemeester, de heer D. Huinink, de gasten. Deze konden zich eerst overtuigen, dat in een ongebruikt school lokaal een ziekenvertrek was ingericht, waarvan de medische outillage voortreffe lijk was. Een uur tevoren waren hier de gewonden verbonden. Op het voetbalveld had vervolgens een demonstratie plaats die voor het talrijke publiek zeer leerzaam was. Geprobeerd werd twee miniatuurhuisjes door een brandbom in brand te steken. Met het eene lukte dit uitstekend. Het andere dat be handeld was met waterglas en krijt liep vrijwel geen schade op. Het was een aan sporing om de woningen met brandwerend stof of praepasta te doen behandelen. Te vens bleek duidelijk, dat men brandbom men niet met water maar met zand moet blusschen. Nadat in de Raadzaal van het histori sche stadhuis de thee was gebruikt, en nadat de burgemeester er op gewezen had, dat men in Vere zooveel mogelijk in loffelijke samenwerking alles zelf had ge daan, zoodat geen kwartier arbeidsloon was uitbetaald, werd Vere verlaten. Des avonds werd een groote oefening nabij de sluizen gehouden juist toen een drietal auto's met autoriteiten daar aan kwamen. Ook hier werd met belangstel ling een en ander gade geslagen en ook nu nog een kijkje bij den arbeid van den dokter genomen. MISLUKTE NACHTVLUCHT Zoo tegen half vijf zeide kap. Van Riesen tegen de inzittenden van persauto nr. 10; „als wij er nu eens ongemerkt van tusschen gingen? We hebben de zaak hier nu bekeken, en we moeten vanavond nog met een monster-bommenwerper DC 2 een aanval op deze provincie ondernemen" Aldus geschiedde. Met de AKS. vertrok ken we prompt 16.45 van vliegveld Vlissin gen. Zoo tegen het einde der maand Octo ber wordt deze laatste vlucht op de Zeeuw- (Inz. Med.) Verwachting tot morgenavond: DE BILT: Zwakke tot matige wind hit N. tot W. richtingen, mistig en betrokken tot zwaar bewolkt weer met later kans op eeni ge lichte regen, weinig verandering in tem- peratlur. UKKEL: Lichte wind uit N. tot W. rich tingen, langdurige opklaringen, in den nacht betrokken hemel met een weinig regen of motregen. Za. 29 Oct. Zon op: 6 h 51; onder: 16 h 36. Licht op: 17 h 06. Maan op: 24 h 20; onder; 21 h 15. E.K. 31 Oct. Hoog- en Laagwater te VItsaingecs Hoogwater. Laagwatsr. October. Vrijdag 28 4.00 16.14 10.22 22.36 Zaterdag 29 4.35 16.56 11.04 23.11 Zondag 30 5.16 17.43 11.41 23.54 Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 inin. vroeger; Veere 38 min. later. (S springtij.) Hoog- en laagwater te WemeldlBge; Hoogwater. Laagwa&ei, October. Vrijdag 28 5.56 18.05 11.36 23.41 Zaterdag 29 6.28 18.42 12.07 Zondag 30 7.05 19.24 0.17 12.43 sche lijn, vooral met lage bewolking en slecht zicht, ook al tot een nachtvlucht. Bij licht stegen we op, maar op 150 m zaten we bij Noordbeveland al onder tegen het wol kendek aan. En na vertrek van Haamstede was het duister buiten. Het roode vlieg- routelicht op Flakkee pinkte ons helder te gen. Maar op 300400 meter vlogen we al blind en donker. Tot we nabij Waalhaven er weer onderuit kwamen, op een 100120 m. Prachtig gezicht, zoo'n volverlichte stad onder je te zien doorglijden. Dan de roode obstakellichten om de Waalhaven, een hel der landingslicht dat de grasmat beschijnt (ook de Douglas zelf heeft een landings zoeklicht) en met een iets harder plofje dan overdag komen we aan den grond. „Heeren aldus kap. v. Riesen tot de pers ik wacht U prompt 19.15 voor een voorbespreking in het groothoofdkwartiers- restaurant" We waren er 19.15. Allemaal. Majoor Dietz, ex-luitenant t. zee Mante, thans v. d. scheepvaartinspectie; kap. v. Riesen, na tuurlijk de hr. A. v. d. Paauw van de K.L.M. die is overal bij waar wat bijzonders te beleven valt en dan een man of vijf van de pers. „2;iet u, heeren, nu vliegen we eerst op Tolen aan. Dat vinden we best. Vandaar over St.-Annaland naar Zieriksee, Brou wershaven en Haamstede. Dan op Vere. Daar bombardeeren we de mijnenloods. en de hangars met al die vliegtuigen. In 5 mi nuten zijn die weg. Dan naar Domburg, Westkapelle en Middelburg. De hoofdstad vernietigen we zoo'n beetje, dan over Soe burg naar Vlissingen. We zullen de „Vlis mar" en „De Schelde" bombardeeren plat, en dan gaan we over Rilland-Bat naar Sluis enne" „Pardon heeren, mag ik even storen?" aldus een grijnzende K.L.M.-piloot. „Kapi tein Van Riesen zit daar nu wel Zeeland op z'n eentje te bombardeeren, maar het eenige bezwaar tegen zijn strategisch zon der twijfel voortreffelijk opgezette plan isdat de tocht niet doorgaat! De be wolking hangt op 100150 meter en het zicht is maar een kilometer of drie-vier"... Het is de eerste maal dat de K.L.M. zulk een tegenslag ondervond bij nachtvluchten voor luchtbescherming. Niet, dat er bezwaar tegen het vliegen op zichzelf zou zijn: alle gewone lijndiensten gingen gewoon door. Maar een verdonkering te controleeren had geen zin: op veilige hoogte was er niets te zien, want dan zou men in de wolken zit ten, en als er wat te zien zou zijn, dan moest er te laag gevlogen worden, en dat is noch veilig, noch ook nuttig, omdat men dan met te groote snelheid het verdonkerde landschap onder zich door ziet schieten om er wat van te kunnen zien. Dus gingen we per stoomdiligence der fa. Goudriaan maar weer naar het thans niet meer verduisterde Zeeland. De groote nachtvlucht was mislukt. Jammer, maar niets aan te doen.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1938 | | pagina 1