lp #rouIttctUle £eeuttr&cb>e Hf
MIDDELBURGSCHE COURANT
(&GOESCHE COURANT)
ZEEUWSCHE REISGIDS 1
BIHNENLAND»
PRIJS: 12 CT. ABONNEES: 6 CT. j
lEEim
WEERBERICHT.
Rheumatisehe pijnen
MIDDELBURG.
SOES.
VLISSINGEN.
Dagblad. Uitg. N.V. De Middelburgsche Crt.
Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstr.28,
Telefoon Redactie 269, Administratie 139;
te GOESTurfkade Tel. 17. Postgiro 43255.
Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes
f 2.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week
abonnementen in Middelburg en Goes 18 ct.
NUMMER 246. TWEE BLADEN. WOENSDAG j~—l 19 OCT. 1938. EERSTE BLAD. 181e JAARG. QOU»
Advertentiën 30 ct per regel, ingezonden
mededeelingen 60 ct p. r. Bij contract lager.
Tarief op aanvraag. Familieberichten en
dankbetuigingen minimum f 2.10. „Kleine
Advertenties", max. 6 regels, 75 cent, bij
vooruitbetaling. ^Brieven, of adres bureau
v. d. blad" 10 ct extra. Bewijsnummers 5 ct.
5531
G. J. BORN 60 JAAR.
Donderdag 20 October froopt de heer G.
J. Born, adjunct-directeur der Nederland-
sche Heide-Maatschappij. ziJn 60en verjaar
dag te herdenken. Na te Goes de H.B.
S. te hebben doorloopen, volgde hij den cur
sus van de N.H.M. Op 2 Januari 1898 werd
hij in het ambtsgebied Enschede als leer
ling-opzichter in dienst genomen. Na ver
volgens in den daarop volgenden winter de
Wiesenbauschule te Süderburg te hebben
doorlopen, werd hij te werk gesteld te Val-
kenswfeard, waar de Heidemij. destijds vloei-
weiden had aangelegd. Hier blèef de heer
Born 'geruimen tijd werkzaam, werd ver
volgens overgeplaatst naar Tilburg, waar
hij zijn bijzondere zorg besteedde aan de
gemeentelijke reinigingsvelden. Bekend is
'dan ook zijn groote ervaring op het gebied
van bevloeiing, reiniging van afvalwater en
drainage, waarom dikwijls op den heer
Born een beroep werd gedaan, terwijl hij in
deze vakken jarenlang les heeft gegeven
aan den cursus der Heidemij. In 1916 werd
hij te Arnhem werkzaam gesteld bij den al-
gemeenen technischen dienst, waarvan hij
in 1920 tot chef werd bevorderd, terwijl in
1936 zijn benoeming volgde tot adjunct-di
recteur. De heer Born is in kringen zoowel
van landeigenaren en gebruikers, als van
ontginners en gemeentebesturen een ge
ziene persoonlijkheid. Aan een bij uitstek
practische kijk op alle problemen van cul-
tuur-technischen aard en een groote vak
kennis op landbouwkundig gebied paart hij
innemenden eenvoud, jovialiteit en hulp-
vaardigheid welke hem in den waren zin
populair hebben gemaakt bij al degenen,
die met hem in aanraking zijn gekomen.
Dr. J. G. Remijnse.
Naar wij vernemen heeft dr. J. G. Re
mijnse, de chirurg van het groote zieken
huis te Rotterdam, tegen 1 April 1939 ont
slag uit den gemeentedienst gevraagd.
Dr. Remijnse een geboren Zeeuw, heeft
de bedoeling te Breukelen te gaan wonen
en alleen nog consulatieve practijk uit te
oefenen.
BRAZILIAANSCHE REÜZENDIAMANT
NAAR AMSTERDAM?
Naar verluidt is 'n naar den Braziliaanschen
president Vargas genoemde reuzendiamant,
welke te Minas Geraes in Brazilië is gevon
den en de op drie na grootste ter wereld is,
voor een bedrag van 80.000 pond sterling
aan een Nederlandsche firma verkocht. De
steen zal ter bewerking naar Amsterdam
gezonden worden. Verwacht wordt, dat hij
daarna in Engeland ten verkoop zal wor
den aangeboden.
Het A.N.P. teêkent hierbij aan:
Het was ons niet mogelijk in diamant
kringen te Amsterdam bevestiging van dit
bericht te verkrijgen. Integendeel achtte
men een dergelijke transactie in verband
met den ongunstigen bedrijfstoestand zelfs
uitgesloten, zoodat wij er onder de grootste
reserve melding van maken.
NEDERLANDSCHE EN
BUITENLANDSCHE MUSICI.
Een verkeerde toestand.
Het Hoofdbestuur van den Ned. Toon-
kunstenaarsbond schrijft ons:
Een van de lessen, die de toestand waarin
de wereld voor twee weken verkeerde ons
heeft geleerd, is, dat, hoe men over grens
scheidingen mag denken toch het begrip
„Vaderland" voor elkeen een realiteit
vormt. Voor ons, musici, zegt dat wellicht
nog meer dan voor vele anderen. Uit den
aard van ons werk zijn wij op minder scher
pe grenslijnen aangewezen; de taal van on
ze instrumenten is internationaal. En iri
het bijzonder de Nederlandsche musici die
in vroeger jaren over de gansche wereld
uitzwermden en alom gaarne gezien wer
den, hebben een traditie van internationaal
voelen en denken. Toch heeft in de afgeloo-
pen weken ook elk onzer gevoeld, dat in
laatste instantie ook de kosmopolitische
wereldburger in zijn vaderland een toe
vlucht moet kunnen vinden.
Maar die aantrekkingskracht van het va
derland op zijn kinderen moet niet alleen
tot uiting komen in gevaarlijke oogenblik-
ken van internationale spanning. Ook in
rustiger tijden moeten wij ons bewust kun
nen zijn, dat in Nederland in de eerste
plaats Nederlanders wonen en in de eerste
plaats Nederlanders een boterham kunnen
verdienen. Het moest eigenlijk niet noodig
zijn, zulk een eenvoudige opmerking, die
reeds zoo dikwijls gemaakt werd, nogmaals
te herhalen: maar de bestaande toestand
noopt ons, deze gedachte weer eens onder
de publieke aandacht te brengen.
In de bedrijven, waarin musici werk
kunnen vinden, bestaat te dezen inderdaad
een eigenaardige toestand. Onder de land-
genooten-musici heerscht al sedert jaren
ernstige werkloosheid, met alle daaraan
verbonden gevolgen van armoede en maat-
schappelijken achteruitgang. De situatie,
dat Nederlandsche musici, overal buiten de
landsgrenzen werk konden vinden, is se
dert lang voorbij; het is tegenwoordig voor
Nederlandsche musici buitengewoon moei
lijk, in eenig ander land werkvergunning te
krijgen En desondanks wordt van de in
ons land bestaande werkgelegenheid voort
durend een aanzienlijk gedeelte door bui-
tenlandsche musici ingenomen; in de Ne
derlandsche amusementsbedrijven werken
talrijke buitenlandsche musici, wier plaat
sen anders door landgenooten zouden wor
den bezet.
groote meerderheid der werkgevers
m die bedrpven erkent wel, dat dit een on
gezonde toestand is. Alle ingewijden weten
wel, dat in het algemeen de buitenlanders
zeker niet beter musiceeren dan Nederlan
ders; wanneer wij zooals dezer dagen
in een blad een reclameverhaaitje lezen
over de wonderbaarlijke kwaliteiten van
een kersversch geïmporteerde kap°l, waar
van voordien geen sterveling ooit -.iad ge
hoord, nu ja, dan weten we de waarde
daarvan te schatten. Maar, zoo zeggen de
werkgevers, het is de smaak en de opvat
ting van het publiek, die ons dwingt bui
tenlandsche ensembles te engageeren: het
Nederlandsche publiek wil dat nu eenmaal,
en aan dien smaak moeten wij, werkgevers
toegeven.
Ziehier de reden waarom wij ons nu tot
dat publiek wenden. Want wij kunnen niet
gelooven, dat de vaderland-lievende massa
een dergelijk onvaderlandsch standpunt
zoy willen dat vreemdelingen hier het werk
wegnemen en landgenooten aan werkloos
heid ten prooi blijven.
Men maakt hier veel propaganda voor
Nederlandsch Fabrikaat; en wij moeten
aannemen, dat men zich daarbij niet laat
drijven door den wensch om Nederlandsch
Fabrikaat aan meer winst te helpen, maar
vooral door het sociaal streven om Neder
landsche werkers aan werk te helpen. Laat
dan datzelfde mooie streven ook ten goede
komen aan de Nederlandsche werkers in
het muziekleven
VERMINDERING EN VEREENVOUDI
GING VAN DE BELASTING OP HET
MOTORRIJTUIG- EN
RIJWIEL VERKEER.
Een wetsvoorstel van de N.S.B.
Verschenen is thans het door den heer
De Marchant et d'Ansembourg c.s. inge
diende voorstel van wet tot vermindering
en vereenvoudiging van de belasting op het
motorrijtuig- en rijwielverkeer.
Aan de uitvoerige memorie van toelich
ting wordt het volgende ontleend:
Uit een overzicht van de op het auto
verkeer drukkende belastingen blijkt, dat
van eenig systeem in deze belastingwetge
ving niets meer te bemerken valt. Afgezien
daarvan dat deze systeemloosheid kenmer
kend is voor de belastingwetgeving in de
meeste parlementaire landen, vloeit zij in
dit bijzondere geval mede daaruit voort,
dat de vershillende belastingen, die op het
motorrijtuigverkeer drukten, zijn ingevoerd
op verschillende tijdstippen, waarin het
standpunt, dat men ten opzichte van het
autoverkeer innam, verschillend was.
De personeele belasting, die op de mo
torrijtuigen drukt, past alleen in een stel
sel, waarbij men het houden van een mo
torrijtuig beschouwt als 'n bewijs van het
genieten van een inkomen van een zekere
grootte. De personeele belasting is immers
een belasting naar het inkomen, blijkende
uit de wijze van besteding daarvan. Kon
men in het begin van deze eeuw nog vol
houden, dat de aanschaffing van een auto
een wijze van het besteden van het inko
men was waaruit een zekere weelde sprak,
voor het oogenblik is dat geenszins het
geval. Hetzelfde geldt voor de verhooging
van invoerrechten óp auto's en auto-onder-
deelen ten opzichte van andere dergelijke
werktuigen.
Ook de benzinebelasting, zooals zij thans
is ingevoerd en verhoogd is, voor zoover
zij de algemeene middelen ten goede
komt, alleen te verklaren uit feitelijke om
standigheden, die voor het oogenblik niet
meer met de werkelijkheid overeenstem
men.
Een derde groep der bestaande belastin
gen heeft een bestemmirigskarakter. Dit
zijn de wegenbelasting, zooals zij oorspron
kelijk was ingevoerd, en de verhoogde hef
fing op benzine met het oog op den brug
genbouw. Zij zijn ingesteld om het bouwen
van wegen en bruggen mogelijk te maken
en wanneer zij alleen bestonden, zouden
zij dit doel bereiken.
Wanneer zij dat niet doen, komt dat,
omdat aan het verkeersfonds aanzienlijke
bedragen worden onttrokken voor uitga
ve, die met den wegenaanleg niets té ma
ken hebben.
Het is niet onbillijk, onredelijk of oneco
nomisch wanneer men het motorrijtuigver
keer in aanzienlijke mate in den aanleg
en het onderhoud van de nieuwe wegen
laat bijdragen. Immers, de wegen, die het
motorrijtuigverkeer voor zijn behoeften
noodig heeft, zijn van een geheel ar.dere
orde dan die, waarmede men vroeger kon
volstaan. Zij moeten beter, breeder, duur
zamer en in vele gevallen nieuw zijn. De
kosten, die dit motorrijtuigverkeer zal
veroorzaken, zullen daarenboven wan
neer een behoorlijke fiscale wetgeving en
daarbij aansluitend later een behoorlijke
ordening van het verkeer, de verdere on+
wikkeling van het motorrijtuigverkeer niet
meer zooals thans belemmert maar bevor
deren zal nog aanzienlijk grooter wor
den dan thans het geval is. Derhalve zijn
de kosten van onderhoud der wegen, hoe
zeer door een verbetering van de wegen
techniek reeds beperkt en nog verder te
beperken, bij het gebruik dier wegen door
het motorrijtuigverkeer aanzienlijk hooger
te achten dan anders het geval zou zijn
geweest. Het is dus redelijk, dat het motor
rijtuigverkeer voor een belangrijk deel
in de kosten van aanleg en onderhoud van
de primaire en in mindere mate de se
condaire en tertaire wegen bedraagt.
Een laatste groep van belastingen: de
verhooging van de wegenbelasting bij de
invoering van de motorrijtuigenbelasting
met gelijktijdige aanwending van een ge
deelte der inkomsten voor dekking van
het spoorwegtekort, het verhoogde invoer
recht op benzine, ook nu de daling van
den benzineprijs een blijvend karakter
heeft gekregen, hebben een zuiver vexatoir
karakter. Zij worden uitsluitend ingege
ven door de reactionnaire houding, die de
overheid gedurende lange jaren ten opzich
te van het nieuwe verkeer heeft ingeno
men en voor het oogenblik nog inneemt,
maar die veranderen moet, wanneer Ne
derland bjj de ontwikkeling van dat ver
keer niet ten gevolge van de kleinheid
van opvatting zijner overheid achter
aan wil komen.
Tenslotte nog een korte beschouwing
over de rijwielbelasting. Deze berust op
geen enkelen redelijken grondslag. Reeds
bij haar invoering heeft men eigenlijk
haar karakter niet goed weten te bepalen,
zü berust dan ook op geen andere gedaeh-
Eigen ongeluk en het geluk van an
deren acht men gewoonlijk grooter
dan het is.
te dan dat men moet halen wat er te ha
len valt. Haar instelling is waarschijnlijk
te wijten aan een herinnering aan de
vroegere personeele belasting op de rijwie
len. Deze vroegere belasting was verdedig
baar in zooverre toen het aanschaffen van
een rijwiel kon worden beschouwd als een
wijze van besteding van het inkomen, die
op een bepaalde grootte van het inkomen
meer. Gezien het karakter, dat het rijwiel-
verkeer ondertusschen in Nederland heeft
gekregen, is die grondslag in den tegen-
woordigen tijd niet meer te verdedigen.
Algeheele afschaffing der rijwielbelasting
lijkt daarom de meest wenschelijke weg.
Voorgesteld wordt: invoering van
een hooge benzinebelasting met
afschaffing van vrijwel alle ande
re.
Wat de motorrijtuigen betreft zijn de
voorstellers van meening, dat slechts drie
belastingen in aanmerking komen. Een be
lasting op het motorrijtuig, een belasting
op de banden en een belasting op de be-
noodigde brandstoffen. De voorstellers ko
men in hun beschouwingen hierover tot
de conclusie, dat moet worden ingesteld
een uitsluitende benzinebelasting.
Wel is het natuurlijk noodig, bij de in
voering van de uitsluitende benzinebelas
ting rekening te houden met die motor
rijtuigen, die van andere banden gebruik
maken dan luchtbanden. Voor de motor
rijtuigen, van deze banden voorzien, zal een
aparte bandenbelasting moeten worden in
gevoerd. Deze zou met driemaandskaarten
kunnen worden voldaan, zooals dat tegen
woordig met de motorrijtuigenbelasting
het geval is, en zij zou dus op het gebruik
van, voor het wegennet schadelijke, ban
den drukken.
Daarboven zal eveneens een bijzondere
belasting moeten worden gehandhaafd
voor die motorrijtuigen, die met ruwe olie
of een andere brandstof dan benzine wor
den gedreven. Deze voortzetting van de
belasting zal echter een tijdelijk karakter
kunnen dragen en zij zal kunnen worden
afgeschaft op het oogenblik, dat de regee
ring haar plan, aangekondigd in het wets
ontwerp van 1 Juli 1938, om ook een be
lasting op deze ruwe olie in te voeren,
heeft verwezenlijkt.
Afgezien van deze uitzonderingen, is de
vervanging van alle bestaande belastingen
door een benzinebelasting, met gelijktijdige
verlaging van de totale lasten, die op het
motorrijtuigverkeer drukken, zonder eeni-
gen twijfel de meest wenschelijke oplossing.
Zij treft het verkeer in verhouding tot het
gebruik, dat van de wegen wordt gemaakt
is gemakkelijk te innen, vereischt geen
hinderlijke controle tijdens het verkeer, en
het bedrag is gemakkelijk te wijzigen.
De voorstellers zijn van meening, dat de
heffing op benzine zal moeten bedragen
8.75 per 100 kg.
Dit bedrag is natuurlijk een maximum
en wanneer de sterke toename van het
verbruik, die door de voorstellers wordt
verwacht bij een redelijke regeling dezer
belasting, inderdaad plaats vindt, zal de
opbrengst aanzienlijk de verwachtingen
overtreffen.
UITREIKING VAN MARGARINE, VET
EN REUZEL ALS KERSTGAVE.
Van bevoegde zijde wordt ons medege
deeld, dat de minister van economische
zaken evenals vorige jaren dit jaar weder-
zal bevorderen, dat door de Nederlandsche
Zuivelcentrale, ter gelegenheid van het
Kerstfeest ten behoeve van armen, bak- en
braadvet, gesmolten rundvet, gesmolten
reuzel en/of onvermengde margarine vrij
van heffing verstrekt zal kunnen worden
mits deze producten geheel gratis worden
gegeven door vereenigingen of instellingen
van weldadigheid. Berekening van kosten
in eenigen vorm aan de bedeelden is derhal
ve niet toegestaan. Evenmin is het geoor
loofd, dezen door een z.g. spaarregeling,
contributie of dergelijke, uiteindelijk toch
zelf de kosten van de aan hen uitgereikte
producten te doen dragen.
Voorts zullen de producten vóór 1 Janu
ari 1939 aan de behoeftigen moeten zijn
verstrekt.
De merken (banderolles) voor het ge
smolten vet en de gesmolten reuzel, bene
vens de wikkelpapieren voor de onvermeng
de margarine, bestemd voor de Kerstgaven
1938, zullen slechts geldig zijn tot 1 Febru
ari 1939, zoodat degenen, aan wie deze pro
ducten zijn uitgereikt, deze vóór genoem
den datum zullen moeten hebben opge
bruikt.
Vereenigingen en instellingen van wel
dadigheid, welke in aanmerking wenschen
të komen voor vrijstelling van heffing op
door haar onder de genoemde voorwaar
den uit te reiken gesmolten vet, gesmolten
reuzel of onvermengde margarine, dienen
zoo spoedig mogelijk een aanvraag bij de
afdeeling margarine, vetten en oliën der
Nederlandsche Zuivelcentrale, Nassaulaan
6, 's-Gravenhage in te dienen op daartoe
bij deze afdeeling te verkrijgen formulie
ren.
Alleen volledig ingevulde en ondertee-
kende aanvraagformulieren, welke uiterlijk
19 November 1938 in het bezit zijn van de
genoemde afdeeling, kunnen in behandeling
genomen worden. Aanvragen, na genoem
den datum ontvangen, zullen terzijde wor
den gelegd.
De prijzen, waartegen de leveranciers de
genoemde producten, bestemd voor „Kerst
gaven", vrij van heffing aan de vereeni
gingen en instellingen van weldadigheid
zullen mogen leveren, zijn vastgesteld op
ten hoogste 0.36 per kg voor gesmolten
rundvet; ten hoogste 0.30 per kg voor
bak- en braadvet, ten hoogste 0.56 per kg
voor gesmolten reuzel.
HET NEDERLANDSCH-BELGISCH
VERDRAG.
Vrijstelling van wegenbelasting.
Van bevriende zijde uit België verneemt
de A.N.W.B., dat de uitvoeringsbepalingen
van het Verdrag van 30 April 1938 tus-
schen Nederland en België, hetwelk op 2
Juli j.l. van kracht is geworden, thans uit
Brussel aan de Belgische douane-ambtena
ren zijn doorgezonden.
Het Verdrag houdt o.a. in, dat Neder
landsche vervoerders uit de grensstrook,
die goederen vervoeren voor eigen reke
ning in België, in een grensstrook van 10
kilometer op Belgisch grondgebied vrijge
steld zijn van het betalen van tie wegen
belasting van 40 francs per dag (voor mo
torrijtuigen door zware olie voortbewogen
80 francs per dag), mits zij in het bezit
zijn van een grenskaart, welke zij kunnen
verkrijgen bij den Ontvanger der Directe
Belastingen van hun woonplaats, of bij
den Ontvanger van Invoerrechten en Ac
cijnzen te Budel (station), Eindhoven,
Eysden (station), Kerkrade (station),
Maastricht en Simpelveld.
Tot nu toe was aan deze bepaling van
Belgische zijde nog geen uitvoering gege
ven, zoodat de A.N.W.B. meermalen op
uitvoering van het Verdrag had aange
drongen, opdat de betrokken vervoerders
niet langer ten onrechte wegenbelasting
zouden behoeven te betalen.
Nu de Belgische douane-ambtenaren ten
aanzien van de toepassing van deze bepa
lingen de noodige instructies hebben ont
vangen, kan verwacht worden, dat binnen
enkele dagen van deze vrijstelling kan
worden gebruik gemaakt.
Van deze gunstige regeling kunnen ge
bruik maken houders van motorrijtuigen
uit geheel Zeeuwsch Vlaanderen, de eilan
den Walcheren en Zuid-Beveland, het Zui
den van Limburg, incl. Roermond, het
Zuiden van Noordbrabant, met bovendien
plaatsen als Eindhoven, Tilburg, Breda,
Roosendaal en Bergen op Zoom.
DR. A. LOUDON WORDT GEZANT TE
WASHINGTON.
De regeeringspersdienst meldt:
Naar wij vernemen, kan weldra de be
noeming worden verwacht van dr. A. Lou
don, thans H.Ms. gezant te Bern, in gelijke
hoedanigheid te Washington.
Dr. A. Loudon is op 5 Juni 1892 in Den
Haag geboren. Hij studeerde aan de Leid-
sche universiteit in de rechten en trad na
de diplomatieke examens te hebben afge
legd, in Juni 1920 in diplomatieken dienst.
Als gezantschapsattaché was hij aan de le
gatie te Londen en later als gezantschaps
secretaris 2e klasse aan het gezantschap te
Buenos Aires verbonden.
Ook van de legatie te Washington maakte
dr. Loudon deel uit. Bij K.B. van 17 Juni
1926 werd hij benoemd tot gezantschaps
secretaris eerste klasse. Na een jaar verlof
buiten bezwaar van 's lands schatkist te
hebben genoten, werd hij bij de legatie te
Madrid aangesteld. Zijn benoeming tot ge-
zantschapsraad volgde in Mei 1932. In het
zelfde jaar benoemde de regeering dr. Lou
don tot tijdelijk zaakgelastigde te Lissabon
en met ingang van 20 November 1934 ver
leende zij hem den persoonlijken titel van
buitengewoon gezant en gevolmachtigd mi
nister.
Sinds 1937 is dr. Loudon gezant te Bern,
in welke functie hij mr. C. Ridder van Rap>
pard is opgevolgd. Als zoodanig is dr. Lou
don ook onze permanente vertegenwoor
diger bij den Volkenbond.
Dr. Loudon is officier in de orde van
Oranje-Nassau, ridder in de orde van den
Nederlandschen Leeuw en drager van ver
schillende buitenlandsche ordeteekenen.
NOODLANDING VAN ENGELSCH
SPORTVLÏEGTUIG TE HELVOIRT.
Gistermiddag omstreeks half twee heeft
onder de gemeente Helvoirt een Engelsch
sportvliegtuig ten gevolge van een man
kement aan den motor een noodlanding, ge
maakt.
De piloot bleek te zijn het Engelsche
parlementslid majoor Alien Algernon uit
Bathurst. Spoedig waren op de plaats van
de noodlanding burgemeester mr. Bloemen
uit Helvoirt en gemeente-politie aanwezig.
De piloot, die het vliegveld Eindhoven te
lefonisch om assistentie had gevraagd, on
derwierp in afwachting hiervan zijn vlieg
tuig aan een inspectie. Daarbij bleek, dat
er zich eenig vuil in de benzineleiding had
verzameld, waardoor de motor weigerde.
Reeds om half drie was het euvel her
steld en kon majoor Algernon met zijn
vliegtuig zijn reis vervolgen.
I DE EERSTE ALGEMEENE EN VOLLEDIGE 1
WINTERDIENSTREGELING 2 OCTOBER 1938
MET MEDEWERKING DER RIJKSVERKEERS-
INSPECTIE IN ZEELAND SAMENGESTELD. j
UITGAVE: N.V. DE MIDDELBURGSCHE CRT.
Verkrijgbaar op onze Bureaux ie Middelburg s
en ie Goesbij den boekhandelbij onze
agenten en bezorgers.
doodendagboek van het verkees
Heemskerk: 1 doode.
Gistermiddag is de 68-jarige heer C. Har-
tog, te Heemskerk, die per rijwiel uit een
zijstraat kwam, bjj het oversteken van den
rijksstraatweg door een passeerende per
sonenauto gegrepen en tegen den grond
gesmakt. Hij bleef zwaar gewond liggen en
had o.m. een schedelbasisfractuur opgeloo
pen. In het Roode Kruis ziekenhuis te Be
verwijk is hij kort na aankomst overleden
Groningen: 1 doode.
Gistermiddag om half een is de 59-jarige
ongehuwde arbeider J. Schuiring, wonen
de in een schip aan het Hoornsche diep
te Groningen, op den Paterwolschenweg,
waar hij per fiets reed, door een vracht
auto, bestuurd door T. H. uit Haren, ge
grepen. Het slachtoffer werd met ernstige
verwondingen aan hoofd en beenen naar
een ziekenhuis overgebracht, waar hp in
den loop van den middag is overleden.
Verwachting tot morgenavond:
DE BILT: Matige W. tot Z. wind, gedeel
telijk bewolkt, weinig of geen regen, iets
warmer overdag.
Do. 20 Oct. Zon op: 6 h 34; onder: 16 h
55. Lich op: 17 h 25. Maan op: 3 h 01;
onder: 15 h 23. N.M. 23 Oct.
Hoog- en L&agwater te VBssInge®
Hoogwater. Laagws>t
October.
Woensdag 19 9.48 22.32 3.53 16.34
Donderdag 20 10.49 23.25 4.55 17.26
Vrijdag 21 11.41 5.46 18.20
Westkapelle is 28 min. en Domburg 23
min. vroeger; Veere 38 min. later. (S
springtij.)
Hoog- en Laagw&ter te WemeKUnge
Hoogwater. LaagwM r
October.
11.28 4.55 17.27
0.06 12.40 6.03 18.23
1.11 13.34 6.57 19.18
Woensdag 19
Donderdag 20
Vrijdag 21
Mijnhardtjes doen deze snel verdwijnen,
12 stuks 50 ct.
(Ingez. Med.)
Vrijwillige voldoening van belasting.
De minister van financiën maakt bekend,
dat ten behoeve van 's Rijks schatkist is
ontvangen wegens over vorige jaren te wei
nig betaalde belasting naar inkomen en/of
vermogen (gewetensgeld) bij den ontvanger
der directe belastingen te Sas van Gent
6.24; Zieriksee 2.64;
wegens te weinig betaalde omzetbelas
ting bij den ontvanger der accijnzen te Kort-
gene 50.
AANRIJDING.
Hedenmorgen reed de slager L. per rij
wiel uit de richting Nieuwe Poort naai
de Bellinkbrug. Toen hij de brug bijna be
reikt had, werd de ketting gesloten en wil
de L. weer verder rijde nover den Kinder
dijk. Hij stak weer naar rechts over maar
lette niet op een achter hem komende
auto.
Een aanrijding was het gevolg, waarbij
L. op de steenen erecht kwam en in een
pakhuis werd gebracht. Een medicus kon
gelukkig constateeren, dat de val geen
wonden ten gevolge had en L. kon zich te
voet naar huis begeven.
De oudste inwoner.
De oudste inwoner van Goes, de heer P.
Vermaas, Piccardstraat, werd heden 101
jaar. Voor enkele maanden kwam de heer
Vermaas nog regelmatig alleen buiten zijn
wandeling maken. Den laats ten tijd krijgt
hü echter meer en meer last van 'n aandoe
ning aan den neus en wordt hij door zijn
dochter verpleegd. Ook zijn gehoor is steeds
minder geworden. Verder is zijn gezond
heidstoestand nog goed te noemen.
Memorie van Antwoord op de gemeenté-
begrooting.
In de memorie van antwoord op het rap
port betreffende het onderzoek der ge
meentebegroting voor 1939, zegt de voor
zitter van het college van B. en W., dat
ook door B. en W. is gedacht aan den bouw
van een nieuw stadhuis in het meer weste
lijk gedeelte der gemeente. Zoodra de groo
te werken welke thans in voorbereiding of
in uitvoering zijn, hunne voltooiing nade
ren, ligt het in het voornemen van B. en
W., de raad een voorstel te doen voor het
toekennen van een crediet, benoodigd voor
het ontwerpen van plannen voor dat doel.
Na al hetgeen over het voornemen van
den Rijkswaterstaat betreffende het tijde
lijk wegnemen van de scheepjesbrug gezegd
en geschreven is, kunnen B. en W. den
Raad mededeelen, dat de regeling van de
uitvoering van dit plan alsmede de wijze
van voorziening in net verkeer Houtkade
Koningsweg, nog niet haar beslag hebben
gekregen.
De uitvoering van het plan tot het op
richten van een vischmijngebouw is nog op
geschort, in verband met het ingesteld on
derzoek naar een eventueele restauratie
van de visschershaven, waaraan belangrijke
kosten zullen verbonden zijn. Deze uitga
ven rechtvaardigen de vraag, of het geen
aanbeveling zou verdienen de visschersha
ven te dempen, waardoor het stichten van
een vischmijngebouw achterwege zou kun
nen worden gelaten.
Wat de kermis aangaat', kon de burge
meester geen aanleiding vinden over het