lp #rouIttctUle £eeuttr&cb>e Hf MIDDELBURGSCHE COURANT (&GOESCHE COURANT) ZEEUWSCHE REISGIDS 1 BIHNENLAND» PRIJS: 12 CT. ABONNEES: 6 CT. j lEEim WEERBERICHT. Rheumatisehe pijnen MIDDELBURG. SOES. VLISSINGEN. Dagblad. Uitg. N.V. De Middelburgsche Crt. Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstr.28, Telefoon Redactie 269, Administratie 139; te GOESTurfkade Tel. 17. Postgiro 43255. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes f 2.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week abonnementen in Middelburg en Goes 18 ct. NUMMER 246. TWEE BLADEN. WOENSDAG j~—l 19 OCT. 1938. EERSTE BLAD. 181e JAARG. QOU» Advertentiën 30 ct per regel, ingezonden mededeelingen 60 ct p. r. Bij contract lager. Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum f 2.10. „Kleine Advertenties", max. 6 regels, 75 cent, bij vooruitbetaling. ^Brieven, of adres bureau v. d. blad" 10 ct extra. Bewijsnummers 5 ct. 5531 G. J. BORN 60 JAAR. Donderdag 20 October froopt de heer G. J. Born, adjunct-directeur der Nederland- sche Heide-Maatschappij. ziJn 60en verjaar dag te herdenken. Na te Goes de H.B. S. te hebben doorloopen, volgde hij den cur sus van de N.H.M. Op 2 Januari 1898 werd hij in het ambtsgebied Enschede als leer ling-opzichter in dienst genomen. Na ver volgens in den daarop volgenden winter de Wiesenbauschule te Süderburg te hebben doorlopen, werd hij te werk gesteld te Val- kenswfeard, waar de Heidemij. destijds vloei- weiden had aangelegd. Hier blèef de heer Born 'geruimen tijd werkzaam, werd ver volgens overgeplaatst naar Tilburg, waar hij zijn bijzondere zorg besteedde aan de gemeentelijke reinigingsvelden. Bekend is 'dan ook zijn groote ervaring op het gebied van bevloeiing, reiniging van afvalwater en drainage, waarom dikwijls op den heer Born een beroep werd gedaan, terwijl hij in deze vakken jarenlang les heeft gegeven aan den cursus der Heidemij. In 1916 werd hij te Arnhem werkzaam gesteld bij den al- gemeenen technischen dienst, waarvan hij in 1920 tot chef werd bevorderd, terwijl in 1936 zijn benoeming volgde tot adjunct-di recteur. De heer Born is in kringen zoowel van landeigenaren en gebruikers, als van ontginners en gemeentebesturen een ge ziene persoonlijkheid. Aan een bij uitstek practische kijk op alle problemen van cul- tuur-technischen aard en een groote vak kennis op landbouwkundig gebied paart hij innemenden eenvoud, jovialiteit en hulp- vaardigheid welke hem in den waren zin populair hebben gemaakt bij al degenen, die met hem in aanraking zijn gekomen. Dr. J. G. Remijnse. Naar wij vernemen heeft dr. J. G. Re mijnse, de chirurg van het groote zieken huis te Rotterdam, tegen 1 April 1939 ont slag uit den gemeentedienst gevraagd. Dr. Remijnse een geboren Zeeuw, heeft de bedoeling te Breukelen te gaan wonen en alleen nog consulatieve practijk uit te oefenen. BRAZILIAANSCHE REÜZENDIAMANT NAAR AMSTERDAM? Naar verluidt is 'n naar den Braziliaanschen president Vargas genoemde reuzendiamant, welke te Minas Geraes in Brazilië is gevon den en de op drie na grootste ter wereld is, voor een bedrag van 80.000 pond sterling aan een Nederlandsche firma verkocht. De steen zal ter bewerking naar Amsterdam gezonden worden. Verwacht wordt, dat hij daarna in Engeland ten verkoop zal wor den aangeboden. Het A.N.P. teêkent hierbij aan: Het was ons niet mogelijk in diamant kringen te Amsterdam bevestiging van dit bericht te verkrijgen. Integendeel achtte men een dergelijke transactie in verband met den ongunstigen bedrijfstoestand zelfs uitgesloten, zoodat wij er onder de grootste reserve melding van maken. NEDERLANDSCHE EN BUITENLANDSCHE MUSICI. Een verkeerde toestand. Het Hoofdbestuur van den Ned. Toon- kunstenaarsbond schrijft ons: Een van de lessen, die de toestand waarin de wereld voor twee weken verkeerde ons heeft geleerd, is, dat, hoe men over grens scheidingen mag denken toch het begrip „Vaderland" voor elkeen een realiteit vormt. Voor ons, musici, zegt dat wellicht nog meer dan voor vele anderen. Uit den aard van ons werk zijn wij op minder scher pe grenslijnen aangewezen; de taal van on ze instrumenten is internationaal. En iri het bijzonder de Nederlandsche musici die in vroeger jaren over de gansche wereld uitzwermden en alom gaarne gezien wer den, hebben een traditie van internationaal voelen en denken. Toch heeft in de afgeloo- pen weken ook elk onzer gevoeld, dat in laatste instantie ook de kosmopolitische wereldburger in zijn vaderland een toe vlucht moet kunnen vinden. Maar die aantrekkingskracht van het va derland op zijn kinderen moet niet alleen tot uiting komen in gevaarlijke oogenblik- ken van internationale spanning. Ook in rustiger tijden moeten wij ons bewust kun nen zijn, dat in Nederland in de eerste plaats Nederlanders wonen en in de eerste plaats Nederlanders een boterham kunnen verdienen. Het moest eigenlijk niet noodig zijn, zulk een eenvoudige opmerking, die reeds zoo dikwijls gemaakt werd, nogmaals te herhalen: maar de bestaande toestand noopt ons, deze gedachte weer eens onder de publieke aandacht te brengen. In de bedrijven, waarin musici werk kunnen vinden, bestaat te dezen inderdaad een eigenaardige toestand. Onder de land- genooten-musici heerscht al sedert jaren ernstige werkloosheid, met alle daaraan verbonden gevolgen van armoede en maat- schappelijken achteruitgang. De situatie, dat Nederlandsche musici, overal buiten de landsgrenzen werk konden vinden, is se dert lang voorbij; het is tegenwoordig voor Nederlandsche musici buitengewoon moei lijk, in eenig ander land werkvergunning te krijgen En desondanks wordt van de in ons land bestaande werkgelegenheid voort durend een aanzienlijk gedeelte door bui- tenlandsche musici ingenomen; in de Ne derlandsche amusementsbedrijven werken talrijke buitenlandsche musici, wier plaat sen anders door landgenooten zouden wor den bezet. groote meerderheid der werkgevers m die bedrpven erkent wel, dat dit een on gezonde toestand is. Alle ingewijden weten wel, dat in het algemeen de buitenlanders zeker niet beter musiceeren dan Nederlan ders; wanneer wij zooals dezer dagen in een blad een reclameverhaaitje lezen over de wonderbaarlijke kwaliteiten van een kersversch geïmporteerde kap°l, waar van voordien geen sterveling ooit -.iad ge hoord, nu ja, dan weten we de waarde daarvan te schatten. Maar, zoo zeggen de werkgevers, het is de smaak en de opvat ting van het publiek, die ons dwingt bui tenlandsche ensembles te engageeren: het Nederlandsche publiek wil dat nu eenmaal, en aan dien smaak moeten wij, werkgevers toegeven. Ziehier de reden waarom wij ons nu tot dat publiek wenden. Want wij kunnen niet gelooven, dat de vaderland-lievende massa een dergelijk onvaderlandsch standpunt zoy willen dat vreemdelingen hier het werk wegnemen en landgenooten aan werkloos heid ten prooi blijven. Men maakt hier veel propaganda voor Nederlandsch Fabrikaat; en wij moeten aannemen, dat men zich daarbij niet laat drijven door den wensch om Nederlandsch Fabrikaat aan meer winst te helpen, maar vooral door het sociaal streven om Neder landsche werkers aan werk te helpen. Laat dan datzelfde mooie streven ook ten goede komen aan de Nederlandsche werkers in het muziekleven VERMINDERING EN VEREENVOUDI GING VAN DE BELASTING OP HET MOTORRIJTUIG- EN RIJWIEL VERKEER. Een wetsvoorstel van de N.S.B. Verschenen is thans het door den heer De Marchant et d'Ansembourg c.s. inge diende voorstel van wet tot vermindering en vereenvoudiging van de belasting op het motorrijtuig- en rijwielverkeer. Aan de uitvoerige memorie van toelich ting wordt het volgende ontleend: Uit een overzicht van de op het auto verkeer drukkende belastingen blijkt, dat van eenig systeem in deze belastingwetge ving niets meer te bemerken valt. Afgezien daarvan dat deze systeemloosheid kenmer kend is voor de belastingwetgeving in de meeste parlementaire landen, vloeit zij in dit bijzondere geval mede daaruit voort, dat de vershillende belastingen, die op het motorrijtuigverkeer drukten, zijn ingevoerd op verschillende tijdstippen, waarin het standpunt, dat men ten opzichte van het autoverkeer innam, verschillend was. De personeele belasting, die op de mo torrijtuigen drukt, past alleen in een stel sel, waarbij men het houden van een mo torrijtuig beschouwt als 'n bewijs van het genieten van een inkomen van een zekere grootte. De personeele belasting is immers een belasting naar het inkomen, blijkende uit de wijze van besteding daarvan. Kon men in het begin van deze eeuw nog vol houden, dat de aanschaffing van een auto een wijze van het besteden van het inko men was waaruit een zekere weelde sprak, voor het oogenblik is dat geenszins het geval. Hetzelfde geldt voor de verhooging van invoerrechten óp auto's en auto-onder- deelen ten opzichte van andere dergelijke werktuigen. Ook de benzinebelasting, zooals zij thans is ingevoerd en verhoogd is, voor zoover zij de algemeene middelen ten goede komt, alleen te verklaren uit feitelijke om standigheden, die voor het oogenblik niet meer met de werkelijkheid overeenstem men. Een derde groep der bestaande belastin gen heeft een bestemmirigskarakter. Dit zijn de wegenbelasting, zooals zij oorspron kelijk was ingevoerd, en de verhoogde hef fing op benzine met het oog op den brug genbouw. Zij zijn ingesteld om het bouwen van wegen en bruggen mogelijk te maken en wanneer zij alleen bestonden, zouden zij dit doel bereiken. Wanneer zij dat niet doen, komt dat, omdat aan het verkeersfonds aanzienlijke bedragen worden onttrokken voor uitga ve, die met den wegenaanleg niets té ma ken hebben. Het is niet onbillijk, onredelijk of oneco nomisch wanneer men het motorrijtuigver keer in aanzienlijke mate in den aanleg en het onderhoud van de nieuwe wegen laat bijdragen. Immers, de wegen, die het motorrijtuigverkeer voor zijn behoeften noodig heeft, zijn van een geheel ar.dere orde dan die, waarmede men vroeger kon volstaan. Zij moeten beter, breeder, duur zamer en in vele gevallen nieuw zijn. De kosten, die dit motorrijtuigverkeer zal veroorzaken, zullen daarenboven wan neer een behoorlijke fiscale wetgeving en daarbij aansluitend later een behoorlijke ordening van het verkeer, de verdere on+ wikkeling van het motorrijtuigverkeer niet meer zooals thans belemmert maar bevor deren zal nog aanzienlijk grooter wor den dan thans het geval is. Derhalve zijn de kosten van onderhoud der wegen, hoe zeer door een verbetering van de wegen techniek reeds beperkt en nog verder te beperken, bij het gebruik dier wegen door het motorrijtuigverkeer aanzienlijk hooger te achten dan anders het geval zou zijn geweest. Het is dus redelijk, dat het motor rijtuigverkeer voor een belangrijk deel in de kosten van aanleg en onderhoud van de primaire en in mindere mate de se condaire en tertaire wegen bedraagt. Een laatste groep van belastingen: de verhooging van de wegenbelasting bij de invoering van de motorrijtuigenbelasting met gelijktijdige aanwending van een ge deelte der inkomsten voor dekking van het spoorwegtekort, het verhoogde invoer recht op benzine, ook nu de daling van den benzineprijs een blijvend karakter heeft gekregen, hebben een zuiver vexatoir karakter. Zij worden uitsluitend ingege ven door de reactionnaire houding, die de overheid gedurende lange jaren ten opzich te van het nieuwe verkeer heeft ingeno men en voor het oogenblik nog inneemt, maar die veranderen moet, wanneer Ne derland bjj de ontwikkeling van dat ver keer niet ten gevolge van de kleinheid van opvatting zijner overheid achter aan wil komen. Tenslotte nog een korte beschouwing over de rijwielbelasting. Deze berust op geen enkelen redelijken grondslag. Reeds bij haar invoering heeft men eigenlijk haar karakter niet goed weten te bepalen, zü berust dan ook op geen andere gedaeh- Eigen ongeluk en het geluk van an deren acht men gewoonlijk grooter dan het is. te dan dat men moet halen wat er te ha len valt. Haar instelling is waarschijnlijk te wijten aan een herinnering aan de vroegere personeele belasting op de rijwie len. Deze vroegere belasting was verdedig baar in zooverre toen het aanschaffen van een rijwiel kon worden beschouwd als een wijze van besteding van het inkomen, die op een bepaalde grootte van het inkomen meer. Gezien het karakter, dat het rijwiel- verkeer ondertusschen in Nederland heeft gekregen, is die grondslag in den tegen- woordigen tijd niet meer te verdedigen. Algeheele afschaffing der rijwielbelasting lijkt daarom de meest wenschelijke weg. Voorgesteld wordt: invoering van een hooge benzinebelasting met afschaffing van vrijwel alle ande re. Wat de motorrijtuigen betreft zijn de voorstellers van meening, dat slechts drie belastingen in aanmerking komen. Een be lasting op het motorrijtuig, een belasting op de banden en een belasting op de be- noodigde brandstoffen. De voorstellers ko men in hun beschouwingen hierover tot de conclusie, dat moet worden ingesteld een uitsluitende benzinebelasting. Wel is het natuurlijk noodig, bij de in voering van de uitsluitende benzinebelas ting rekening te houden met die motor rijtuigen, die van andere banden gebruik maken dan luchtbanden. Voor de motor rijtuigen, van deze banden voorzien, zal een aparte bandenbelasting moeten worden in gevoerd. Deze zou met driemaandskaarten kunnen worden voldaan, zooals dat tegen woordig met de motorrijtuigenbelasting het geval is, en zij zou dus op het gebruik van, voor het wegennet schadelijke, ban den drukken. Daarboven zal eveneens een bijzondere belasting moeten worden gehandhaafd voor die motorrijtuigen, die met ruwe olie of een andere brandstof dan benzine wor den gedreven. Deze voortzetting van de belasting zal echter een tijdelijk karakter kunnen dragen en zij zal kunnen worden afgeschaft op het oogenblik, dat de regee ring haar plan, aangekondigd in het wets ontwerp van 1 Juli 1938, om ook een be lasting op deze ruwe olie in te voeren, heeft verwezenlijkt. Afgezien van deze uitzonderingen, is de vervanging van alle bestaande belastingen door een benzinebelasting, met gelijktijdige verlaging van de totale lasten, die op het motorrijtuigverkeer drukken, zonder eeni- gen twijfel de meest wenschelijke oplossing. Zij treft het verkeer in verhouding tot het gebruik, dat van de wegen wordt gemaakt is gemakkelijk te innen, vereischt geen hinderlijke controle tijdens het verkeer, en het bedrag is gemakkelijk te wijzigen. De voorstellers zijn van meening, dat de heffing op benzine zal moeten bedragen 8.75 per 100 kg. Dit bedrag is natuurlijk een maximum en wanneer de sterke toename van het verbruik, die door de voorstellers wordt verwacht bij een redelijke regeling dezer belasting, inderdaad plaats vindt, zal de opbrengst aanzienlijk de verwachtingen overtreffen. UITREIKING VAN MARGARINE, VET EN REUZEL ALS KERSTGAVE. Van bevoegde zijde wordt ons medege deeld, dat de minister van economische zaken evenals vorige jaren dit jaar weder- zal bevorderen, dat door de Nederlandsche Zuivelcentrale, ter gelegenheid van het Kerstfeest ten behoeve van armen, bak- en braadvet, gesmolten rundvet, gesmolten reuzel en/of onvermengde margarine vrij van heffing verstrekt zal kunnen worden mits deze producten geheel gratis worden gegeven door vereenigingen of instellingen van weldadigheid. Berekening van kosten in eenigen vorm aan de bedeelden is derhal ve niet toegestaan. Evenmin is het geoor loofd, dezen door een z.g. spaarregeling, contributie of dergelijke, uiteindelijk toch zelf de kosten van de aan hen uitgereikte producten te doen dragen. Voorts zullen de producten vóór 1 Janu ari 1939 aan de behoeftigen moeten zijn verstrekt. De merken (banderolles) voor het ge smolten vet en de gesmolten reuzel, bene vens de wikkelpapieren voor de onvermeng de margarine, bestemd voor de Kerstgaven 1938, zullen slechts geldig zijn tot 1 Febru ari 1939, zoodat degenen, aan wie deze pro ducten zijn uitgereikt, deze vóór genoem den datum zullen moeten hebben opge bruikt. Vereenigingen en instellingen van wel dadigheid, welke in aanmerking wenschen të komen voor vrijstelling van heffing op door haar onder de genoemde voorwaar den uit te reiken gesmolten vet, gesmolten reuzel of onvermengde margarine, dienen zoo spoedig mogelijk een aanvraag bij de afdeeling margarine, vetten en oliën der Nederlandsche Zuivelcentrale, Nassaulaan 6, 's-Gravenhage in te dienen op daartoe bij deze afdeeling te verkrijgen formulie ren. Alleen volledig ingevulde en ondertee- kende aanvraagformulieren, welke uiterlijk 19 November 1938 in het bezit zijn van de genoemde afdeeling, kunnen in behandeling genomen worden. Aanvragen, na genoem den datum ontvangen, zullen terzijde wor den gelegd. De prijzen, waartegen de leveranciers de genoemde producten, bestemd voor „Kerst gaven", vrij van heffing aan de vereeni gingen en instellingen van weldadigheid zullen mogen leveren, zijn vastgesteld op ten hoogste 0.36 per kg voor gesmolten rundvet; ten hoogste 0.30 per kg voor bak- en braadvet, ten hoogste 0.56 per kg voor gesmolten reuzel. HET NEDERLANDSCH-BELGISCH VERDRAG. Vrijstelling van wegenbelasting. Van bevriende zijde uit België verneemt de A.N.W.B., dat de uitvoeringsbepalingen van het Verdrag van 30 April 1938 tus- schen Nederland en België, hetwelk op 2 Juli j.l. van kracht is geworden, thans uit Brussel aan de Belgische douane-ambtena ren zijn doorgezonden. Het Verdrag houdt o.a. in, dat Neder landsche vervoerders uit de grensstrook, die goederen vervoeren voor eigen reke ning in België, in een grensstrook van 10 kilometer op Belgisch grondgebied vrijge steld zijn van het betalen van tie wegen belasting van 40 francs per dag (voor mo torrijtuigen door zware olie voortbewogen 80 francs per dag), mits zij in het bezit zijn van een grenskaart, welke zij kunnen verkrijgen bij den Ontvanger der Directe Belastingen van hun woonplaats, of bij den Ontvanger van Invoerrechten en Ac cijnzen te Budel (station), Eindhoven, Eysden (station), Kerkrade (station), Maastricht en Simpelveld. Tot nu toe was aan deze bepaling van Belgische zijde nog geen uitvoering gege ven, zoodat de A.N.W.B. meermalen op uitvoering van het Verdrag had aange drongen, opdat de betrokken vervoerders niet langer ten onrechte wegenbelasting zouden behoeven te betalen. Nu de Belgische douane-ambtenaren ten aanzien van de toepassing van deze bepa lingen de noodige instructies hebben ont vangen, kan verwacht worden, dat binnen enkele dagen van deze vrijstelling kan worden gebruik gemaakt. Van deze gunstige regeling kunnen ge bruik maken houders van motorrijtuigen uit geheel Zeeuwsch Vlaanderen, de eilan den Walcheren en Zuid-Beveland, het Zui den van Limburg, incl. Roermond, het Zuiden van Noordbrabant, met bovendien plaatsen als Eindhoven, Tilburg, Breda, Roosendaal en Bergen op Zoom. DR. A. LOUDON WORDT GEZANT TE WASHINGTON. De regeeringspersdienst meldt: Naar wij vernemen, kan weldra de be noeming worden verwacht van dr. A. Lou don, thans H.Ms. gezant te Bern, in gelijke hoedanigheid te Washington. Dr. A. Loudon is op 5 Juni 1892 in Den Haag geboren. Hij studeerde aan de Leid- sche universiteit in de rechten en trad na de diplomatieke examens te hebben afge legd, in Juni 1920 in diplomatieken dienst. Als gezantschapsattaché was hij aan de le gatie te Londen en later als gezantschaps secretaris 2e klasse aan het gezantschap te Buenos Aires verbonden. Ook van de legatie te Washington maakte dr. Loudon deel uit. Bij K.B. van 17 Juni 1926 werd hij benoemd tot gezantschaps secretaris eerste klasse. Na een jaar verlof buiten bezwaar van 's lands schatkist te hebben genoten, werd hij bij de legatie te Madrid aangesteld. Zijn benoeming tot ge- zantschapsraad volgde in Mei 1932. In het zelfde jaar benoemde de regeering dr. Lou don tot tijdelijk zaakgelastigde te Lissabon en met ingang van 20 November 1934 ver leende zij hem den persoonlijken titel van buitengewoon gezant en gevolmachtigd mi nister. Sinds 1937 is dr. Loudon gezant te Bern, in welke functie hij mr. C. Ridder van Rap> pard is opgevolgd. Als zoodanig is dr. Lou don ook onze permanente vertegenwoor diger bij den Volkenbond. Dr. Loudon is officier in de orde van Oranje-Nassau, ridder in de orde van den Nederlandschen Leeuw en drager van ver schillende buitenlandsche ordeteekenen. NOODLANDING VAN ENGELSCH SPORTVLÏEGTUIG TE HELVOIRT. Gistermiddag omstreeks half twee heeft onder de gemeente Helvoirt een Engelsch sportvliegtuig ten gevolge van een man kement aan den motor een noodlanding, ge maakt. De piloot bleek te zijn het Engelsche parlementslid majoor Alien Algernon uit Bathurst. Spoedig waren op de plaats van de noodlanding burgemeester mr. Bloemen uit Helvoirt en gemeente-politie aanwezig. De piloot, die het vliegveld Eindhoven te lefonisch om assistentie had gevraagd, on derwierp in afwachting hiervan zijn vlieg tuig aan een inspectie. Daarbij bleek, dat er zich eenig vuil in de benzineleiding had verzameld, waardoor de motor weigerde. Reeds om half drie was het euvel her steld en kon majoor Algernon met zijn vliegtuig zijn reis vervolgen. I DE EERSTE ALGEMEENE EN VOLLEDIGE 1 WINTERDIENSTREGELING 2 OCTOBER 1938 MET MEDEWERKING DER RIJKSVERKEERS- INSPECTIE IN ZEELAND SAMENGESTELD. j UITGAVE: N.V. DE MIDDELBURGSCHE CRT. Verkrijgbaar op onze Bureaux ie Middelburg s en ie Goesbij den boekhandelbij onze agenten en bezorgers. doodendagboek van het verkees Heemskerk: 1 doode. Gistermiddag is de 68-jarige heer C. Har- tog, te Heemskerk, die per rijwiel uit een zijstraat kwam, bjj het oversteken van den rijksstraatweg door een passeerende per sonenauto gegrepen en tegen den grond gesmakt. Hij bleef zwaar gewond liggen en had o.m. een schedelbasisfractuur opgeloo pen. In het Roode Kruis ziekenhuis te Be verwijk is hij kort na aankomst overleden Groningen: 1 doode. Gistermiddag om half een is de 59-jarige ongehuwde arbeider J. Schuiring, wonen de in een schip aan het Hoornsche diep te Groningen, op den Paterwolschenweg, waar hij per fiets reed, door een vracht auto, bestuurd door T. H. uit Haren, ge grepen. Het slachtoffer werd met ernstige verwondingen aan hoofd en beenen naar een ziekenhuis overgebracht, waar hp in den loop van den middag is overleden. Verwachting tot morgenavond: DE BILT: Matige W. tot Z. wind, gedeel telijk bewolkt, weinig of geen regen, iets warmer overdag. Do. 20 Oct. Zon op: 6 h 34; onder: 16 h 55. Lich op: 17 h 25. Maan op: 3 h 01; onder: 15 h 23. N.M. 23 Oct. Hoog- en L&agwater te VBssInge® Hoogwater. Laagws>t October. Woensdag 19 9.48 22.32 3.53 16.34 Donderdag 20 10.49 23.25 4.55 17.26 Vrijdag 21 11.41 5.46 18.20 Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere 38 min. later. (S springtij.) Hoog- en Laagw&ter te WemeKUnge Hoogwater. LaagwM r October. 11.28 4.55 17.27 0.06 12.40 6.03 18.23 1.11 13.34 6.57 19.18 Woensdag 19 Donderdag 20 Vrijdag 21 Mijnhardtjes doen deze snel verdwijnen, 12 stuks 50 ct. (Ingez. Med.) Vrijwillige voldoening van belasting. De minister van financiën maakt bekend, dat ten behoeve van 's Rijks schatkist is ontvangen wegens over vorige jaren te wei nig betaalde belasting naar inkomen en/of vermogen (gewetensgeld) bij den ontvanger der directe belastingen te Sas van Gent 6.24; Zieriksee 2.64; wegens te weinig betaalde omzetbelas ting bij den ontvanger der accijnzen te Kort- gene 50. AANRIJDING. Hedenmorgen reed de slager L. per rij wiel uit de richting Nieuwe Poort naai de Bellinkbrug. Toen hij de brug bijna be reikt had, werd de ketting gesloten en wil de L. weer verder rijde nover den Kinder dijk. Hij stak weer naar rechts over maar lette niet op een achter hem komende auto. Een aanrijding was het gevolg, waarbij L. op de steenen erecht kwam en in een pakhuis werd gebracht. Een medicus kon gelukkig constateeren, dat de val geen wonden ten gevolge had en L. kon zich te voet naar huis begeven. De oudste inwoner. De oudste inwoner van Goes, de heer P. Vermaas, Piccardstraat, werd heden 101 jaar. Voor enkele maanden kwam de heer Vermaas nog regelmatig alleen buiten zijn wandeling maken. Den laats ten tijd krijgt hü echter meer en meer last van 'n aandoe ning aan den neus en wordt hij door zijn dochter verpleegd. Ook zijn gehoor is steeds minder geworden. Verder is zijn gezond heidstoestand nog goed te noemen. Memorie van Antwoord op de gemeenté- begrooting. In de memorie van antwoord op het rap port betreffende het onderzoek der ge meentebegroting voor 1939, zegt de voor zitter van het college van B. en W., dat ook door B. en W. is gedacht aan den bouw van een nieuw stadhuis in het meer weste lijk gedeelte der gemeente. Zoodra de groo te werken welke thans in voorbereiding of in uitvoering zijn, hunne voltooiing nade ren, ligt het in het voornemen van B. en W., de raad een voorstel te doen voor het toekennen van een crediet, benoodigd voor het ontwerpen van plannen voor dat doel. Na al hetgeen over het voornemen van den Rijkswaterstaat betreffende het tijde lijk wegnemen van de scheepjesbrug gezegd en geschreven is, kunnen B. en W. den Raad mededeelen, dat de regeling van de uitvoering van dit plan alsmede de wijze van voorziening in net verkeer Houtkade Koningsweg, nog niet haar beslag hebben gekregen. De uitvoering van het plan tot het op richten van een vischmijngebouw is nog op geschort, in verband met het ingesteld on derzoek naar een eventueele restauratie van de visschershaven, waaraan belangrijke kosten zullen verbonden zijn. Deze uitga ven rechtvaardigen de vraag, of het geen aanbeveling zou verdienen de visschersha ven te dempen, waardoor het stichten van een vischmijngebouw achterwege zou kun nen worden gelaten. Wat de kermis aangaat', kon de burge meester geen aanleiding vinden over het

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1938 | | pagina 1