lp forvtrittcïuïe Jeeittir^e MIDDELBURGSCHE COURANT (&GOESCHE COURANT De Rijksbegrooting 1939 heeft een reëel tekart van f 61 millioen. Voorgesteld wordt: een „nationale inkomsten en winstbelasting'^ waarvan de minister de op brengst raamt op f 90 millioen. - Verder o.a. tegemoetkoming aan de nooden der groote gezinnen, verhooging van invoerrechten voor bepaalde goederen, krachtige bestrijding der werkloosheid, steun aan de binnenlandsche markt. - De belastingwetgeving zal worden herzien, om tot een evenrediger druk te ge raken De dekking van het tekort helastïngverhooging. Belastingherziening. Steun aan de binnen landsche markt. Een samenvatting van het begrootingsbeeld. De exportpolitiek. Verhooging van het aan tal tewerkgestelden- NUMMER 222. TWEE BLADEN. WOENSDAG 21 SEPT. 1938. EERSTE BLAD. 181e JAARG. Dagblad. Uitg. N.V. De Middelburgsche Crt. Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstr.28, Telefoon Redactie 269, Administratie 139; te GOES: Turfkade Tel. 17. Postgiro 43255. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes f 2.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week abonnementen in Middelburg en Goes 18 ct. Advertentiën 30 ct per regel, ingezonden mededeelingen 60 ct p. r. Bij contract lager. Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum f 2.10. „Kleine Advertenties", max. 6 regels, 75 cent, bij vooruitbetaling. „Brieven, of adres bureau v. d. blad" 10 ct extra. Bewijsnummers 5 ct„ Gisteren is bij de Tweede Kamer inge diend de rijksbegrooting voor het dienstjaar 1939 met de toelichting van den minister van financiën, de z.g. millioenennota. Evenals de laatste jaren vertoont de be grooting ook ditmaal weer een aanzienlijk tekort: de buitengewone heffingen, welke tot stand kwamen, om den zg. tijdelijken nood het hoofd te bieden, niet meegere kend, zelfs van 142% millioen. Voorgesteld wordt dan ook deze buitengewone heffin gen, die of met 1 Januari of met 1 Mei a.s. zouden verdwijnen te handhaven. Het zijn; de opcenten op de grondbelasting, de in komstenbelasting, de vermogensbelasting, de dividend- en tantième-belasting, voorts de opcenten op de accijnzen op wijn, ge distilleerd, suiker, tabak, de zegelrechten, de registratierechten, de successierechten en verder de verdedigingsbelasting I, het bijzonder invoerrecht op benzine, de doode- handbelasting en de couponbelasting. Ge raamd wordt, dat handhaving dezer buiten gewone heffingen 114% millioen zal ople veren. Er blijft dan dus 'n tekort van 28 millioen over. Bovendien wil de regeering de bijdrage aan de sociale verzekeringsfondsen met 2% millioen verminderen, hetgeen zij meent, dat geoorloofd is. Zoodat dan ten slotte op de begrooting-1939 overblijft een nadeelig saldb van 25% millioen. Dit tekort is nog steeds aanzienlijk (het vorige jaar bedroeg het 13% millioen) en de benardheid er van klemt te meer, omdat wij nu al jaren lang feitelijk aan het interen zijn en de begrootingen der laatste jaren feitelijk nog geflatteerd zijn, doordat verschillende uitgaven, welke op den ge wonen dienst zouden moeten drukken of min of meer verdonkeremaand werden of op den kapitaaldienst gebracht. Minister De Wilde heeft zijn oog nog eens over deze dingen laten gaan en becijfert, dat zij werden ze voor zoover noodig weer op de begrooting gebracht het tekort met 30% millioen zouden doen toenemen. Reëel is er daarom eigenlijk niet een nadeelig slot van f 25% millioen, maar van f 56 millioen Bovendien en daarmee zijn we er dan moet er 5 millioen extra uitgegeven worden voor de saneering der gemeenten. Het feitelijke, zuivere tekort voor 1939 be draagt zoodoende dan 61 millioen. De regeering is van oordeel, dat het niet aangaat nog langer met allerhande lap middelen te pogen de moeilijke jaren door te komen. Men weet nog steeds niet, wan neer er een natuurlijk een einde aan de moeilijkheden zal komen en daarom stelt ze voor door drastische maatregelen het budget sluitend te maken. Nationale inkomsten- en winst belasting. Zoo stelt de minister van financiën zich voor de indiening te bevorderen van een ontwerp van wet tot het heffen van een nationale inkomsten- en winstbelasting, waaraan, naar proportioneele tarieven, zul len worden onderworpen alle binnen het rijk wonende natuurlijke personen en alle binnen het rijk gevestigde rechtspersonen, alsmede natuurlijke personen en rechtsper sonen die niet binnen het rijk wonen of gevestigd zijn, voor hun Nederlandsche in- .®n' ®ze belasting zal zooveel moge- j ij de bron worden geheven, dat wil zeggen dat, voor zoover dit doenlijk is, op den schuldenaar van huren, pachten, ren ten, loonen en pensioenen de verplichting wordt gelegd, het bedrag van de door den verhuurder, verpachter, schuldeischer, werknemer of gepensionneerde verschuldig de belasting dadelijk bij de uitbetaling van hetgeen door hem moet worden betaald in te houden en aan den fiscus af te dragen Daartoe dient dan deze belasting te wor den gesplitst in een vijftal betrekkelijk zelf standige onderdeelen, te weten in een huur belasting, een rentebelasting, een loonbelas ting en een winstbelasting, die tezamen al le soorten opbrengsten treffen naar een ta rief van 2 pet., terwijl als vijfde onderdeel hieraan zal worden toegevoegd een bij zondere winstbelasting van rechtspersonen, die, naast de winstbelasting naar het tarief van 2 pet., waaraan zoowel de natuurlijke personen als de rechtspersonen zijn onder worpen, naar een tarief van 8 pet. wordt geheven van de hier te lande door rechts personen gemaakte bedrijfswinsten. Kinderaftrek. Deze heffingen zullen, voorzoover dit mogelijk is, een persoonlijk karakter dra gen. Zoo zal er o.a., zij het op indirecte wij ze, plaats zijn voor „kinderaftrek." Deze belastingvermindering zal worden verleend bij wijze van teruggaaf van be taalde belasting. Voor ieder kind, dat voor aftrek in aanmerking komt, zal een zeker bedrag der belasting, dat voor iederen be lastingschuldige hetzelfde is, worden te ruggegeven, doch uiteraard nooit meer dan aan inkomsten- en winstbelasting is be taald. v De hoogere belastingopbrengst, welke een gevolg zal zijn van de invoering van de inkomsten- en winstbelasting, wordt ge raamd op netto 90 millioen. De regeering wenscht het bij deze aan zienlijke belastingverzwaring echter niet zonder meer te laten. Zij wil ten einde een betere verdee ling van den belasting druk te bewerkstelligen, de bestaande wetgeving op tal van punten herzien. Tegemoetkoming voor groote ge zinnen. Zoo zullen maatregelen worden voorge steld om in verband met den druk van accijnzen, omzetbelasting en crisisheffingen tegemoet te komen aan de nooden van de groote gezinnen. Het systeem hiervoor ge schetst ten aanzien van den kinderaftrek voor de inkomsten- en winstbelasting zal tot leidraad kunnen dienen. De kosten van deze tegemoetkoming aan de groote gezin nen worden ruw geraamd op 11 millioen, waarvan het grootste gedeelte ten laste van het landbouwcrisisfonds kan komen. Verder zal het noodig zijn wijzigingen aan te brengen in de accijnswetgeving. In de eerste plaats wegens den druk, welke wordt uitgeoefend op de minstdraagkrach- tigen, en in de tweede plaats om tegemoet te komen aan gemotiveerde klachten van het bedrijfsleven. Ook zal de wet op de omzetbelasting wellicht nog eenige wijzi ging moeten ondergaan. Naar ruwe raming zal voor een en ander een bedrag van 18 millioen beschikbaar moeten worden gesteld. Andere belastingmaatregelen. Ook de tarieven van de wetten op de vermogensbelasting en de verdedigingsbe- l'asting I zullen niet ongewijzigd kunnen blijven, zegt de minister. Om aan de ergste bezwaren tegemoet te komen, zal zeker een bedrag van 8 millioen noodig zijn. Tenslotte vraagt de wet op de personee- le belasting in dit verband om herziening. Wil deze herziening vooral in het licht van de remmende werking, welke deze wet op het bedrijfsleven heeft, eenig re sultaat opleveren, dan zal hiermede ruw gerekend een bedrag van ongeveer "10 millioen gemoeid zijn. Aangezien de op brengst van de personeele belasting voor gemeentelijke doeleinden bestemd is, zal dit bedrag derhalve ter compensatie van het nadeel voor de gemeenten moeten 'wor den gebruikt. In totaal zal dus de opbrengst van de in komsten- en winstbelasting, zeer globaal geraamd op 90 millioen, moeten worden verminderd met 40 millioen, zoodat 50 millioen ter dekking van het tekort op de begrooting beschikbaar zal zijn. Langs dezen weg vertrouwt de regeering, dat de verzwaring door de nieuwe belas tingwetten voldoende zal worden opgevan gen voor diegenen, die te zwaar zouden worden getroffen, terwijl anderzijds mag worden verwacht, dat kan worden bijge dragen tot althans eenige stimuleering van het bedrijfsleven. Verhooging van bepaalde invoer rechten. Overigens zal van de verhooging van in voerrechten voor bepaalde groepen van goe deren in het belang van de stimuleering van het bedrijfsleven, waartoe de regeering het initiatief hoopt te nemen, een meerdere op brengst van circa 5 millioen kunnen wor den verwacht. In totaal staat dus tegenover het tekort van 61 millioen, worden de voorstellen der regeering aangenomen, een verhooging van inkomsten ad 55 millioen. Op 6 millioen na, een betrekkelijk gering bedrag dus, is het sluitende budget dan verkregen. De defensie en de bestrijding der werkloosheid veroorzaken feite, lijk het tekort. De minister van financiën zet in de mil lioenennota uiteen, dat het tekort op de be grooting voor een groot deel te wijten is aan twee feiten: noodzakelijke verhooging van de defensie-uitgaven en idem voor de bestrijding der werkloosheid. Wat de defensie-uitgaven betreft, deze beloopen 24% millioen meer dan het vorig jaar. Daar de regeering, als boven uiteen gezet, zoo spoedig mogelijk wil trachten te komen tot een sluitend budget, heeft zij af gezien van voortzetting van het defensie fonds. Al de uitgaven drukken dus op de gewone begrooting. Wat de kosten ter bestrijding van de werkloosheid betreft; er is ruim 18 mil lioen meer uitgetrokken dan verleden jaar ter saneering van het werkloosheidsstabili- satiefonds. Te dezen aanzien zegt de minis ter in de millioenennota, dat het werkloos- heidssubsidiefonds in vier jaar tjjds een on gedekt tekort opleverde van 58 millioen en dat voor 1939 eveneens een nadeelig saldo moest worden geraamd, Dit kan zoo niet voortgaan. Vandaar de hoogere raming. Bezuiniging noodzakelijk. Aan de millioenennota ontleenen wij ver der: Tenzij een conjunctuurverbetering de voorwaarde mocht scheppen voor een be ter budgetair beeld in de jaren 1940 en 1941, dan thans mag worden verwacht, zal het evenwicht in die jaren langs den weg van verdergaande uitgavenbeperking moeten worden verkregen. Een zoodanige beperking van uitgaven moet ook worden aangebracht, in verband met den zwaarderen druk, die door de belastingen op de bevolking wordt gelegd. Uit de overtuiging, dat deze offers de directe in den vorm van nieuwe belastin gen zoowel als de indirecte, welke het ge volg van de bezuiniging zijn een natio naal karakter dragen, Omdat zij mogelijk moeten maken de noodzakelijke voortzet ting van de verbetering van ons defensie apparaat, alsmede van de bestrijding der werkloosheid en hare gevolgen, zullen allen kracht moeten putten om deze offers te brengen. Indien het pogen tot een sluitend budget te komen, met welslagen zou worden be kroond, zouden niet alleen de donkere wol ken, welke zich thans aan den financieelen hemel bevinden, afdrijven, doch tevens zou de opklaring, welke daarvan het gevolg zou zijn, weder den nauwen samenhang tusschen uitgavenpeil en belastingpeil duidelijk waar neembaar maken, waardoor de voorwaar den zouden zijn geschapen voor een gezond financieel beleid, dat de juiste verhouding zal weten te vinden tusschen het belasting- peil en den omvang der overheidstaak. Wanneer de regeering zoo nadrukkelijk de saneering van de overheidsfinanciën op den voorgrond stelt, mag dit niet den in druk wekken, dat zij niet haar volle activi teit kan richten op de groote vraagstukken, welke heden de aandacht vragen. Integen deel, de groote vraagstukken van dezen tijd zijn juist voor een belangrijk deel de oor zaak geworden van het financieele pro bleem, en het ligt daarom in de rede, dat de regeering zich met., deze vraagstukken, juist met het oog op dén invloed daarvan op het overheidsbudget, zeer intensief bezig moet houden. De werkloosheid. De vraagstukken, welke thans het be langrijkst zijn, omdat daarbij rechtstreeks ons volksbestaan is gemoeid, hebben be trekking op de defensie en de werkloosheid. Een blijvende vermindering van de werk loosheid zou niet alleen aan de nog groote groep van werklooze landgenooten de zoo noodige hulp brengen, waarmede het alge meen belang tevens zou zijn gediend, doch eveneens tot een verlichting van de finan cieele zorgen en als gevolg daarvan tot een verlichting van de zware lasten, welke door ons volk moeten worden gedragen, kunnen leiden. Binnen de grenzen, welke nu eenmaal ge steld zijn aan de mate, waarin de overheid de welvaart van het land kan bevorderen, wil de regeering alles doen, wat in haar vermogen is, om nader tot het doel te ko men. De regeering heeft zich opnieuw ernstig rekenschap gegeven van al hetgeen in het belang van een krachtige bestrijding der werkloosheid kan worden gedaan. Hierboven werd het voornemen reeds me degedeeld om de wijziging, welke het belas tingstelsel zal ondergaan, mede dienstbaar te maken aan het wegnemen van in be paalde belastingen gelegen belemmeringen tegen verruiming van werkgelegenheid. Behoud en versterking van het particuliere bedrijfsleven. Zij is voorts tot de conclusie gekomen, dat met betrekking tot de te volgen eco nomische politiek nieuwe maatregelen on vermijdelijk zijn geworden. Zij meent, dat daarbij voorop moet staan behoud en ver sterking van het particuliere bedrijfsleven. Naast de bestaande maatregelen zullen der halve eenige nieuwe voorzieningen getrof fen moeten worden, waardoor een complex van maatregelen tot schraging van het par ticuliere bedrijfsleven tot stand komt, dat doelmatig geacht kan worden. Alhoewel niet ontkend kan worden, dat de interna tionale structuur van het economische le ven van Nederland ons land uitermate ge voelig doet zijn voor de ontwikkeling in het buitenland, zoo acht de regeering het toch noodzakelijk naar meer stabiliteit op de binnenlandsche markt te streven. De regeering is voornemens zeer binnen kort voorstellen bij de Staten-Generaal in te dienen voor de verhooging van invoer rechten van eenige groepen van artikelen. Daarmede zal een meer blijvende steun ge geven worden aan eenige bedrijfstakken, die voor de binnenlandsche markt van Ne derland van veel beteekenis zijn. Rekening houdende met het geldende tariefsysteem van Nederland, zullen geen specifieke rech ten worden voorgesteld, doch zullen de waarderechten verhoogd worden. Voor vol ledige eindfabrikaten zal daarbij, naar het oordeel der regeering, 200 pet. als de ma ximumgrens zijn te stellen. Zooals reeds opgemerkt, zal deze verhooging slechts op een deel van het bestaande tarief worden voorgesteld. De regeering meent zich te Gewone dienst: Uitgaven 744.830.033 Inkomsten 602.153.493 Nadeelig saldo 142.676.540 Voorgesteld wordt: handhaving der buitengewo ne heffingen: 114.565.000 Vermindering bijdragen aan sociale verzekeringsfondsen 2.500.000 Blijft tekort van: 25.611.540 De minister meent echter, dat tal van vorige jaren geno men maatregelen, ter ontlas ting der begrooting thans on gedaan moeten worden ge maakt: raming 30.599.000 En ter saneering van de ge meenten is extra noodig: 5.000.000 Werkelijk tekort derhalve 61.210.540 moeten beperken tot een zorgvuldige keu ze van de daarvoor in aanmerking komende bedrijfstakken, mede omdat de belangen bij den import uit een algemeen handelspo litiek oogpunt moeten worden ontzien. Een matig beschermend tarief blijft uit dien hoofde dan ook geboden. Zonder vooruit te loopen op de in te dienen ontwerpen zou de regeering hier willen verklaren, dat zij veel waarde hecht aan stabiele verhoudingen op tariefgebied, zoodat zij de bij haar bestaan de voornemens op dit gebied gelijktijdig be kend zal maken. Binnen afzienbaren tijd zullen deze voorstellen niet door andere worden gevolgd. Naast gezonde marktverhoudingen in het binnenland wenscht de regeering echter hare exportpolitiek niet alleen te handha ven, doch zoo mogelijk te versterken. Daar voor is het voor het Nederlandsche bedrijfs leven noodig den blik naar alle aanwezige mogelijkheden op de wereldmarkt te rich ten. De risico's, welke in het internationale economische verkeer heerschen, hebben de regeering genoopt nader te onderzoeken, in hoeverre hier meer steun geboden kan wor den. Daarbij zal echter naar het oordeel van de regeering voorop moeten staan, dat het bedrijfsleven zelf bereid moet zijn een passend aandeel in de uitzonderlijke risico's te dragen. De regeering stelt zich voor het instituut der exportcredietverzekering nog meer dan tot dusverre in te schakelen. Zij denkt daarbij onder andere ook aan garan ties voor een langer tijdvak dan tot dusver werd toegestaan. Het spreekt vanzelf, dat de werkverruiming hier het leidende be ginsel blijft. De grootere faciliteiten zal zij echter verband laten houden met de mate, waarin het bedrijfsleven zelf aan de risi co's wenscht deel te nemen. Zij meent hier samenwerking in het bedrijfsleven te moe ten stimuleeren. De regeering heeft overwogen, in hoe verre de export nog op andere wijze bevor derd kan worden. Zij houdt daartoe haar aandacht gevestigd op de bediening van nieuwe en de herovering van ten gevolge van abnormale, vreemde concurrentie, ver loren gegane markten. Ook hier staat ver ruiming der werkgelegenheid op den voor grond. Indien het mogelijk blijkt nieuwe ar beidskrachten op deze wijze in het pro ductïeproces in te schakelen zal het binnen zekere grenzen verantwoord zijn op de be grooting vrijkomende steungelden voor dit doel te bezigen. Teneinde ongewenschte concurrentieverhoudingen te voorkomen, zal het noodzakelijk zijn, dat ook hier sa menwerking van bedrijfsgenooten tot stand komt. Daarbij zal het bedrijfsleven bewijzen moeten geven, dat het tot offers bereid is om nieuwen afzet te verkrijgen. Het spreekt vanzelf, dat met handelspolitieke belangen in belangrijke mate rekening ge houden moet worden; in het bijzonder zal de gevestigde industrie in andere landen ontzien moeten worden. Indien geen blijven de resultaten te verwachten zijn, acht de regeering zich echter niet verantwoord het bedrijfsleven op deze wijze tegemoet te ko men. De regeering wenscht zich bij deze maatregelen op een streng zakelijken grond slag te plaatsen. Zij is zich er zeer wel van bewust, dat zij bij een zekere mate van bescherming van de binnenlandsche markt met gevestigde Nederlandsche exportbelangen moet reke ning houden. Tegenover bepaalde ge- wenschte exportmogelijkheden zal Neder land een aantrekkelijke markt moeten blij ven. Deze zal het echter eerder zijn bij in schakeling der werkloozen in het produc tieproces dan omgekeerd. Om die reden is een selectief optreden, zoowel bij bescher ming van de binnenlandsche markt als bij exportbevordering, noodig. Zou men dit uit het oog verliezen, dan wordt het gestelde doel in de waagschaal gesteld. In het kader van deze maatregelen wenscht de regeering ook te plaatsen de kapitaalsuitbreiding van de maatschappij voor industriefinanciering, waarover in verband met de urgentie een afzonderlijk voorstel werd ingediend bij aanvullingsbe- grooting. Hier moge eveneens worden gewezen op de noodzaak van uitbreiding van het pro ductie-apparaat der Nederlandsche nijver heid in het belang van de landsverdediging. Maatregelen zijn in voorbereiding op dit ge bied de eigen productie te bevorderen. Crediet voor kleine nijveren en ambachtslieden. Ook wijst de minister er op, dat de re geering in hoofdstuk X van de begrooting heeft opgenomen een aanvullende crediet- mogeljjkheid voor kleine nijveren en am bachtslieden. De bedoeling hiervan is een WEERBERICHT. Verwachting tot morgenavond: DE BILT: Meest matige Z.O. tot Z.W. wind, gedeeltelijk bewolkt tot betrokken, tijdelijk regen, vooral in het Westen, aan vankelijk weinig verandering in tempera tuur, later iets kouder. UKKEL: Matige tot vrij sterke wind, vooral uit Z. richtingen, bewolkte hemel, tijdelijk helder, plaatselijk regen en zelfs on weer, aanhoudend zachte temperatuur. Do. 22 Sept. Zon op: 6 h 46; onder: 18 h 59. Licht op: 19 h 29. Maan op: 4 h 59; onder 17 h 57. N.M. 23 Sept. Hoog- en Laagwater te VUsslngOin; September. Hoogwater. Laagwafc&r. Woensdag 21 12.08 24.40 6.15 18.48 Donderdag 22 12.58 7.08 19.36 Vrijdag 23 1.30 13.40 7.52 20.25 Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere 38 min. later. (S <-« springtij.) Hoog- en Laagwater te Wemeldlnge: September. Hoogwater. Laagwsi*>f- Woensdag 21 1.21 13.59 7.17 19.44 Donderdag 22 2.28 14.54 8.14 20.34 Vrijdag 23 3.21 15.40 9.01 21.22 ontbrekenden schakel in het credietappa- raat tot stand te brengen, waardoor bedoel de personen op zakelijk verantwoorden grondslag langloopende credieten zullen kunnen verkrijgen tot een maximum van 5000 voor het aanschaffen van machines en het verbeteren hunner outillage in het algemeen. Op deze wijze hoopt de regeering een nuttig element in het bedrijfsleven en nieuwe arbeidsmogelijkheden te openen. De uitvoering van deze maatregelen zal in handen worden gegeven van de Nederland sche Middenstandsbank. Naast de genoemde voorzieningen ter be vordering van de werkgelegenheid zal wor den voortgegaan met hét treffen van bij zondere maatregelen tot bestrijding der werkloosheid. Naar de mogelijkheden, een belangrijke uitbreiding te geven aan de uitvoering van die erken, welk.e bijdragen tot ver hooging van het voortbrengingsvermogen van den bodem en daardoor leiden tot het ontstaan van blijvende werkgelegenheid, is een omstandig onderhoek ten einde ge bracht, waarvan het resultaat binnenkort zal worden gepubliceerd. Op den grondslag hiervan is besloten tot verdere geleidelij ke opvoering van de tewerkstelling bij dit soort objecten, met als eindoel, de Werk verschaffing zoo mogelijk te brengen op een peil van 90.0b(3 a 100.000 man. De uitvoering van dit plan zal gedurende ee nige jaren belangrijke bedragen eischen. Het grootste gedeelte daarvan zal gefinan cierd kunnen worden uit de gelden, die reeds op den gewonen dienst beschikbaar zijn, terwijl een ander gedeelte, voor 1939 geschat op 20 millioen, ten laste van den kapitaaldienst zal komen, hetgeen in 'ver band met de te verwachten verbetering van den bodem en het ontstaan van blij vende werkgelegenheid, in de huidige' om standigheden verantwoord wordt geacht. De uitvoering van dit plan zal meebren gen, dat aan de werkverschaffing het hui dige karakter van leniging der werkloos heidsgevolgen wordt ontnomen en dat zij wordt" bestrijding der werkloosheid zelf. Tenslotte wordt ten deze vermeld, dat de voorgenomen herziening mede er op ge richt zal zijn, werkverschaffing en werk fonds meer tot een geheel te maken en daaraan een zelfstandige plaats toe te kennen. De jeugdwerkloosheid. Met het oog op den omvang en den duur van het euvel der jeugdwerkloosheid is de regeering van oordeel, dat het in he* be lang van de handhaving der volkskracht onvermijdelijk is, te komen tot nieuwe maatregelen van tijdelijk karakter, welke kunnen bijdragen tot krachtiger bestrij ding van dit kwaad. Ten einde deze crisis voorziening mogelijk te maken, meent de regeering daarom, de beschikbaarstelling van een belangrijke verhooging, boven het geen tot nog. toe aan de bestrijding der jeugdwerkloosheid werd ten koste gelegd, te moeten bevorderen. Het ligt in de be doeling, om, nadat de rijkscommissie van, advies inzake het vraagstuk van de werk loosheid onder de jeugd ter zake zal zijn gehoord, nadere voorstellen te doen, waar bij dan het definitieve in 1939 te besteden bedrag, verdeeld over de betrokken hoofd stukken, zal worden aangevraagd. De positie der gemeenten. Zijn hiermede de inzichten' van de regee ring omtrent de financieele omstandighe den van het rijk en de taak, welke de re geering zich in verband daarmede stelt,, ter kennis gebracht, deze mededeelingen zouden niet volledig zijn, indien niet even eens aan de financieele positie van de ge meenten aandacht werd geschonken. De moeilijkheden, welke de gemeenten ondervinden, zijn zoowel in oorzaak als gevolg van hetzelfde karakter als die-van het rijk. Ook voor de gemeenten geldt daarom de noodzaak van een ernstige, voortgezette bezuiniging. Bestaat daarnevens ook de noodzaak tot verruiming van de ter be schikking van de gemeenten staande mid delen? De regeering koestert het voorne men voor te stellen, dat de bijdragen in de gemeentelijke begrootingstekorten voortaan rechtstreeks uit 'Is rijks kas vol ledig a fonds perdu zullen worden ver strekt. Indien dit voorstel wordt gevolgd, zal dus van de nieuwe belastingmiddelen, tot uitvoering waarvan het voorstel wordt gedaan, een bedrag van 21.6 millioen die-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1938 | | pagina 1