lp forvtrittcïuïe Jeeittir^e
MIDDELBURGSCHE COURANT
(&GOESCHE COURANT
De Rijksbegrooting 1939 heeft een reëel
tekart van f 61 millioen.
Voorgesteld wordt: een „nationale inkomsten
en winstbelasting'^ waarvan de minister de op
brengst raamt op f 90 millioen. - Verder o.a.
tegemoetkoming aan de nooden der groote
gezinnen, verhooging van invoerrechten voor
bepaalde goederen, krachtige bestrijding der
werkloosheid, steun aan de binnenlandsche
markt. - De belastingwetgeving zal worden
herzien, om tot een evenrediger druk te ge
raken
De dekking van het tekort
helastïngverhooging.
Belastingherziening.
Steun aan de binnen
landsche markt.
Een samenvatting van het
begrootingsbeeld.
De exportpolitiek.
Verhooging van het aan
tal tewerkgestelden-
NUMMER 222. TWEE BLADEN. WOENSDAG
21 SEPT. 1938. EERSTE BLAD. 181e JAARG.
Dagblad. Uitg. N.V. De Middelburgsche Crt.
Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstr.28,
Telefoon Redactie 269, Administratie 139;
te GOES: Turfkade Tel. 17. Postgiro 43255.
Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes
f 2.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week
abonnementen in Middelburg en Goes 18 ct.
Advertentiën 30 ct per regel, ingezonden
mededeelingen 60 ct p. r. Bij contract lager.
Tarief op aanvraag. Familieberichten en
dankbetuigingen minimum f 2.10. „Kleine
Advertenties", max. 6 regels, 75 cent, bij
vooruitbetaling. „Brieven, of adres bureau
v. d. blad" 10 ct extra. Bewijsnummers 5 ct„
Gisteren is bij de Tweede Kamer inge
diend de rijksbegrooting voor het dienstjaar
1939 met de toelichting van den minister
van financiën, de z.g. millioenennota.
Evenals de laatste jaren vertoont de be
grooting ook ditmaal weer een aanzienlijk
tekort: de buitengewone heffingen, welke
tot stand kwamen, om den zg. tijdelijken
nood het hoofd te bieden, niet meegere
kend, zelfs van 142% millioen. Voorgesteld
wordt dan ook deze buitengewone heffin
gen, die of met 1 Januari of met 1 Mei a.s.
zouden verdwijnen te handhaven. Het zijn;
de opcenten op de grondbelasting, de in
komstenbelasting, de vermogensbelasting,
de dividend- en tantième-belasting, voorts
de opcenten op de accijnzen op wijn, ge
distilleerd, suiker, tabak, de zegelrechten,
de registratierechten, de successierechten
en verder de verdedigingsbelasting I, het
bijzonder invoerrecht op benzine, de doode-
handbelasting en de couponbelasting. Ge
raamd wordt, dat handhaving dezer buiten
gewone heffingen 114% millioen zal ople
veren. Er blijft dan dus 'n tekort van 28
millioen over. Bovendien wil de regeering de
bijdrage aan de sociale verzekeringsfondsen
met 2% millioen verminderen, hetgeen zij
meent, dat geoorloofd is. Zoodat dan ten
slotte op de begrooting-1939 overblijft een
nadeelig saldb van 25% millioen.
Dit tekort is nog steeds aanzienlijk (het
vorige jaar bedroeg het 13% millioen)
en de benardheid er van klemt te meer,
omdat wij nu al jaren lang feitelijk aan het
interen zijn en de begrootingen der laatste
jaren feitelijk nog geflatteerd zijn, doordat
verschillende uitgaven, welke op den ge
wonen dienst zouden moeten drukken of
min of meer verdonkeremaand werden of
op den kapitaaldienst gebracht. Minister De
Wilde heeft zijn oog nog eens over deze
dingen laten gaan en becijfert, dat zij
werden ze voor zoover noodig weer op de
begrooting gebracht het tekort met
30% millioen zouden doen toenemen. Reëel
is er daarom eigenlijk niet een nadeelig slot
van f 25% millioen, maar van f 56 millioen
Bovendien en daarmee zijn we er dan
moet er 5 millioen extra uitgegeven
worden voor de saneering der gemeenten.
Het feitelijke, zuivere tekort voor 1939 be
draagt zoodoende dan 61 millioen.
De regeering is van oordeel, dat het niet
aangaat nog langer met allerhande lap
middelen te pogen de moeilijke jaren door
te komen. Men weet nog steeds niet, wan
neer er een natuurlijk een einde aan de
moeilijkheden zal komen en daarom stelt
ze voor door drastische maatregelen het
budget sluitend te maken.
Nationale inkomsten- en winst
belasting.
Zoo stelt de minister van financiën zich
voor de indiening te bevorderen van een
ontwerp van wet tot het heffen van een
nationale inkomsten- en winstbelasting,
waaraan, naar proportioneele tarieven, zul
len worden onderworpen alle binnen het
rijk wonende natuurlijke personen en alle
binnen het rijk gevestigde rechtspersonen,
alsmede natuurlijke personen en rechtsper
sonen die niet binnen het rijk wonen of
gevestigd zijn, voor hun Nederlandsche in-
.®n' ®ze belasting zal zooveel moge-
j ij de bron worden geheven, dat wil
zeggen dat, voor zoover dit doenlijk is, op
den schuldenaar van huren, pachten, ren
ten, loonen en pensioenen de verplichting
wordt gelegd, het bedrag van de door den
verhuurder, verpachter, schuldeischer,
werknemer of gepensionneerde verschuldig
de belasting dadelijk bij de uitbetaling van
hetgeen door hem moet worden betaald in
te houden en aan den fiscus af te dragen
Daartoe dient dan deze belasting te wor
den gesplitst in een vijftal betrekkelijk zelf
standige onderdeelen, te weten in een huur
belasting, een rentebelasting, een loonbelas
ting en een winstbelasting, die tezamen al
le soorten opbrengsten treffen naar een ta
rief van 2 pet., terwijl als vijfde onderdeel
hieraan zal worden toegevoegd een bij
zondere winstbelasting van rechtspersonen,
die, naast de winstbelasting naar het tarief
van 2 pet., waaraan zoowel de natuurlijke
personen als de rechtspersonen zijn onder
worpen, naar een tarief van 8 pet. wordt
geheven van de hier te lande door rechts
personen gemaakte bedrijfswinsten.
Kinderaftrek.
Deze heffingen zullen, voorzoover dit
mogelijk is, een persoonlijk karakter dra
gen. Zoo zal er o.a., zij het op indirecte wij
ze, plaats zijn voor „kinderaftrek."
Deze belastingvermindering zal worden
verleend bij wijze van teruggaaf van be
taalde belasting. Voor ieder kind, dat voor
aftrek in aanmerking komt, zal een zeker
bedrag der belasting, dat voor iederen be
lastingschuldige hetzelfde is, worden te
ruggegeven, doch uiteraard nooit meer dan
aan inkomsten- en winstbelasting is be
taald. v
De hoogere belastingopbrengst, welke
een gevolg zal zijn van de invoering van
de inkomsten- en winstbelasting, wordt ge
raamd op netto 90 millioen.
De regeering wenscht het bij deze aan
zienlijke belastingverzwaring echter niet
zonder meer te laten. Zij wil ten
einde een betere verdee
ling van den belasting
druk te bewerkstelligen,
de bestaande wetgeving op tal van punten
herzien.
Tegemoetkoming voor groote ge
zinnen.
Zoo zullen maatregelen worden voorge
steld om in verband met den druk van
accijnzen, omzetbelasting en crisisheffingen
tegemoet te komen aan de nooden van de
groote gezinnen. Het systeem hiervoor ge
schetst ten aanzien van den kinderaftrek
voor de inkomsten- en winstbelasting zal
tot leidraad kunnen dienen. De kosten van
deze tegemoetkoming aan de groote gezin
nen worden ruw geraamd op 11 millioen,
waarvan het grootste gedeelte ten laste
van het landbouwcrisisfonds kan komen.
Verder zal het noodig zijn wijzigingen aan
te brengen in de accijnswetgeving. In de
eerste plaats wegens den druk, welke
wordt uitgeoefend op de minstdraagkrach-
tigen, en in de tweede plaats om tegemoet
te komen aan gemotiveerde klachten van
het bedrijfsleven. Ook zal de wet op de
omzetbelasting wellicht nog eenige wijzi
ging moeten ondergaan. Naar ruwe raming
zal voor een en ander een bedrag van
18 millioen beschikbaar moeten worden
gesteld.
Andere belastingmaatregelen.
Ook de tarieven van de wetten op de
vermogensbelasting en de verdedigingsbe-
l'asting I zullen niet ongewijzigd kunnen
blijven, zegt de minister. Om aan de ergste
bezwaren tegemoet te komen, zal zeker
een bedrag van 8 millioen noodig zijn.
Tenslotte vraagt de wet op de personee-
le belasting in dit verband om herziening.
Wil deze herziening vooral in het licht
van de remmende werking, welke deze
wet op het bedrijfsleven heeft, eenig re
sultaat opleveren, dan zal hiermede ruw
gerekend een bedrag van ongeveer "10
millioen gemoeid zijn. Aangezien de op
brengst van de personeele belasting voor
gemeentelijke doeleinden bestemd is, zal
dit bedrag derhalve ter compensatie van
het nadeel voor de gemeenten moeten 'wor
den gebruikt.
In totaal zal dus de opbrengst van de in
komsten- en winstbelasting, zeer globaal
geraamd op 90 millioen, moeten worden
verminderd met 40 millioen, zoodat 50
millioen ter dekking van het tekort op de
begrooting beschikbaar zal zijn.
Langs dezen weg vertrouwt de regeering,
dat de verzwaring door de nieuwe belas
tingwetten voldoende zal worden opgevan
gen voor diegenen, die te zwaar zouden
worden getroffen, terwijl anderzijds mag
worden verwacht, dat kan worden bijge
dragen tot althans eenige stimuleering van
het bedrijfsleven.
Verhooging van bepaalde invoer
rechten.
Overigens zal van de verhooging van in
voerrechten voor bepaalde groepen van goe
deren in het belang van de stimuleering van
het bedrijfsleven, waartoe de regeering het
initiatief hoopt te nemen, een meerdere op
brengst van circa 5 millioen kunnen wor
den verwacht.
In totaal staat dus tegenover het tekort
van 61 millioen, worden de voorstellen der
regeering aangenomen, een verhooging van
inkomsten ad 55 millioen. Op 6 millioen
na, een betrekkelijk gering bedrag dus, is
het sluitende budget dan verkregen.
De defensie en de bestrijding der
werkloosheid veroorzaken feite,
lijk het tekort.
De minister van financiën zet in de mil
lioenennota uiteen, dat het tekort op de be
grooting voor een groot deel te wijten is
aan twee feiten: noodzakelijke verhooging
van de defensie-uitgaven en idem voor de
bestrijding der werkloosheid.
Wat de defensie-uitgaven betreft, deze
beloopen 24% millioen meer dan het vorig
jaar. Daar de regeering, als boven uiteen
gezet, zoo spoedig mogelijk wil trachten te
komen tot een sluitend budget, heeft zij af
gezien van voortzetting van het defensie
fonds. Al de uitgaven drukken dus op de
gewone begrooting.
Wat de kosten ter bestrijding van de
werkloosheid betreft; er is ruim 18 mil
lioen meer uitgetrokken dan verleden jaar
ter saneering van het werkloosheidsstabili-
satiefonds. Te dezen aanzien zegt de minis
ter in de millioenennota, dat het werkloos-
heidssubsidiefonds in vier jaar tjjds een on
gedekt tekort opleverde van 58 millioen
en dat voor 1939 eveneens een nadeelig
saldo moest worden geraamd, Dit kan zoo
niet voortgaan. Vandaar de hoogere raming.
Bezuiniging noodzakelijk.
Aan de millioenennota ontleenen wij ver
der:
Tenzij een conjunctuurverbetering de
voorwaarde mocht scheppen voor een be
ter budgetair beeld in de jaren 1940 en 1941,
dan thans mag worden verwacht, zal het
evenwicht in die jaren langs den weg van
verdergaande uitgavenbeperking moeten
worden verkregen. Een zoodanige beperking
van uitgaven moet ook worden aangebracht,
in verband met den zwaarderen druk, die
door de belastingen op de bevolking wordt
gelegd.
Uit de overtuiging, dat deze offers de
directe in den vorm van nieuwe belastin
gen zoowel als de indirecte, welke het ge
volg van de bezuiniging zijn een natio
naal karakter dragen, Omdat zij mogelijk
moeten maken de noodzakelijke voortzet
ting van de verbetering van ons defensie
apparaat, alsmede van de bestrijding der
werkloosheid en hare gevolgen, zullen allen
kracht moeten putten om deze offers te
brengen.
Indien het pogen tot een sluitend budget
te komen, met welslagen zou worden be
kroond, zouden niet alleen de donkere wol
ken, welke zich thans aan den financieelen
hemel bevinden, afdrijven, doch tevens zou
de opklaring, welke daarvan het gevolg zou
zijn, weder den nauwen samenhang tusschen
uitgavenpeil en belastingpeil duidelijk waar
neembaar maken, waardoor de voorwaar
den zouden zijn geschapen voor een gezond
financieel beleid, dat de juiste verhouding
zal weten te vinden tusschen het belasting-
peil en den omvang der overheidstaak.
Wanneer de regeering zoo nadrukkelijk
de saneering van de overheidsfinanciën op
den voorgrond stelt, mag dit niet den in
druk wekken, dat zij niet haar volle activi
teit kan richten op de groote vraagstukken,
welke heden de aandacht vragen. Integen
deel, de groote vraagstukken van dezen tijd
zijn juist voor een belangrijk deel de oor
zaak geworden van het financieele pro
bleem, en het ligt daarom in de rede, dat
de regeering zich met., deze vraagstukken,
juist met het oog op dén invloed daarvan
op het overheidsbudget, zeer intensief bezig
moet houden.
De werkloosheid.
De vraagstukken, welke thans het be
langrijkst zijn, omdat daarbij rechtstreeks
ons volksbestaan is gemoeid, hebben be
trekking op de defensie en de werkloosheid.
Een blijvende vermindering van de werk
loosheid zou niet alleen aan de nog groote
groep van werklooze landgenooten de zoo
noodige hulp brengen, waarmede het alge
meen belang tevens zou zijn gediend, doch
eveneens tot een verlichting van de finan
cieele zorgen en als gevolg daarvan tot een
verlichting van de zware lasten, welke door
ons volk moeten worden gedragen, kunnen
leiden.
Binnen de grenzen, welke nu eenmaal ge
steld zijn aan de mate, waarin de overheid
de welvaart van het land kan bevorderen,
wil de regeering alles doen, wat in haar
vermogen is, om nader tot het doel te ko
men.
De regeering heeft zich opnieuw ernstig
rekenschap gegeven van al hetgeen in het
belang van een krachtige bestrijding der
werkloosheid kan worden gedaan.
Hierboven werd het voornemen reeds me
degedeeld om de wijziging, welke het belas
tingstelsel zal ondergaan, mede dienstbaar
te maken aan het wegnemen van in be
paalde belastingen gelegen belemmeringen
tegen verruiming van werkgelegenheid.
Behoud en versterking van het
particuliere bedrijfsleven.
Zij is voorts tot de conclusie gekomen,
dat met betrekking tot de te volgen eco
nomische politiek nieuwe maatregelen on
vermijdelijk zijn geworden. Zij meent, dat
daarbij voorop moet staan behoud en ver
sterking van het particuliere bedrijfsleven.
Naast de bestaande maatregelen zullen der
halve eenige nieuwe voorzieningen getrof
fen moeten worden, waardoor een complex
van maatregelen tot schraging van het par
ticuliere bedrijfsleven tot stand komt, dat
doelmatig geacht kan worden. Alhoewel
niet ontkend kan worden, dat de interna
tionale structuur van het economische le
ven van Nederland ons land uitermate ge
voelig doet zijn voor de ontwikkeling in het
buitenland, zoo acht de regeering het toch
noodzakelijk naar meer stabiliteit op de
binnenlandsche markt te streven.
De regeering is voornemens zeer binnen
kort voorstellen bij de Staten-Generaal in
te dienen voor de verhooging van invoer
rechten van eenige groepen van artikelen.
Daarmede zal een meer blijvende steun ge
geven worden aan eenige bedrijfstakken,
die voor de binnenlandsche markt van Ne
derland van veel beteekenis zijn. Rekening
houdende met het geldende tariefsysteem
van Nederland, zullen geen specifieke rech
ten worden voorgesteld, doch zullen de
waarderechten verhoogd worden. Voor vol
ledige eindfabrikaten zal daarbij, naar het
oordeel der regeering, 200 pet. als de ma
ximumgrens zijn te stellen. Zooals reeds
opgemerkt, zal deze verhooging slechts op
een deel van het bestaande tarief worden
voorgesteld. De regeering meent zich te
Gewone dienst:
Uitgaven 744.830.033
Inkomsten 602.153.493
Nadeelig saldo 142.676.540
Voorgesteld wordt:
handhaving der buitengewo
ne heffingen: 114.565.000
Vermindering bijdragen aan
sociale verzekeringsfondsen 2.500.000
Blijft tekort van: 25.611.540
De minister meent echter,
dat tal van vorige jaren geno
men maatregelen, ter ontlas
ting der begrooting thans on
gedaan moeten worden ge
maakt: raming 30.599.000
En ter saneering van de ge
meenten is extra noodig: 5.000.000
Werkelijk tekort derhalve 61.210.540
moeten beperken tot een zorgvuldige keu
ze van de daarvoor in aanmerking komende
bedrijfstakken, mede omdat de belangen
bij den import uit een algemeen handelspo
litiek oogpunt moeten worden ontzien. Een
matig beschermend tarief blijft uit dien
hoofde dan ook geboden. Zonder vooruit te
loopen op de in te dienen ontwerpen zou de
regeering hier willen verklaren, dat zij veel
waarde hecht aan stabiele verhoudingen op
tariefgebied, zoodat zij de bij haar bestaan
de voornemens op dit gebied gelijktijdig be
kend zal maken. Binnen afzienbaren tijd
zullen deze voorstellen niet door andere
worden gevolgd.
Naast gezonde marktverhoudingen in het
binnenland wenscht de regeering echter
hare exportpolitiek niet alleen te handha
ven, doch zoo mogelijk te versterken. Daar
voor is het voor het Nederlandsche bedrijfs
leven noodig den blik naar alle aanwezige
mogelijkheden op de wereldmarkt te rich
ten. De risico's, welke in het internationale
economische verkeer heerschen, hebben de
regeering genoopt nader te onderzoeken, in
hoeverre hier meer steun geboden kan wor
den. Daarbij zal echter naar het oordeel
van de regeering voorop moeten staan, dat
het bedrijfsleven zelf bereid moet zijn een
passend aandeel in de uitzonderlijke risico's
te dragen. De regeering stelt zich voor het
instituut der exportcredietverzekering nog
meer dan tot dusverre in te schakelen. Zij
denkt daarbij onder andere ook aan garan
ties voor een langer tijdvak dan tot dusver
werd toegestaan. Het spreekt vanzelf, dat
de werkverruiming hier het leidende be
ginsel blijft. De grootere faciliteiten zal zij
echter verband laten houden met de mate,
waarin het bedrijfsleven zelf aan de risi
co's wenscht deel te nemen. Zij meent hier
samenwerking in het bedrijfsleven te moe
ten stimuleeren.
De regeering heeft overwogen, in hoe
verre de export nog op andere wijze bevor
derd kan worden. Zij houdt daartoe haar
aandacht gevestigd op de bediening van
nieuwe en de herovering van ten gevolge
van abnormale, vreemde concurrentie, ver
loren gegane markten. Ook hier staat ver
ruiming der werkgelegenheid op den voor
grond. Indien het mogelijk blijkt nieuwe ar
beidskrachten op deze wijze in het pro
ductïeproces in te schakelen zal het binnen
zekere grenzen verantwoord zijn op de be
grooting vrijkomende steungelden voor dit
doel te bezigen. Teneinde ongewenschte
concurrentieverhoudingen te voorkomen,
zal het noodzakelijk zijn, dat ook hier sa
menwerking van bedrijfsgenooten tot stand
komt. Daarbij zal het bedrijfsleven bewijzen
moeten geven, dat het tot offers bereid is
om nieuwen afzet te verkrijgen. Het
spreekt vanzelf, dat met handelspolitieke
belangen in belangrijke mate rekening ge
houden moet worden; in het bijzonder zal
de gevestigde industrie in andere landen
ontzien moeten worden. Indien geen blijven
de resultaten te verwachten zijn, acht de
regeering zich echter niet verantwoord het
bedrijfsleven op deze wijze tegemoet te ko
men. De regeering wenscht zich bij deze
maatregelen op een streng zakelijken grond
slag te plaatsen.
Zij is zich er zeer wel van bewust, dat zij
bij een zekere mate van bescherming van
de binnenlandsche markt met gevestigde
Nederlandsche exportbelangen moet reke
ning houden. Tegenover bepaalde ge-
wenschte exportmogelijkheden zal Neder
land een aantrekkelijke markt moeten blij
ven. Deze zal het echter eerder zijn bij in
schakeling der werkloozen in het produc
tieproces dan omgekeerd. Om die reden is
een selectief optreden, zoowel bij bescher
ming van de binnenlandsche markt als bij
exportbevordering, noodig. Zou men dit uit
het oog verliezen, dan wordt het gestelde
doel in de waagschaal gesteld.
In het kader van deze maatregelen
wenscht de regeering ook te plaatsen de
kapitaalsuitbreiding van de maatschappij
voor industriefinanciering, waarover in
verband met de urgentie een afzonderlijk
voorstel werd ingediend bij aanvullingsbe-
grooting.
Hier moge eveneens worden gewezen op
de noodzaak van uitbreiding van het pro
ductie-apparaat der Nederlandsche nijver
heid in het belang van de landsverdediging.
Maatregelen zijn in voorbereiding op dit ge
bied de eigen productie te bevorderen.
Crediet voor kleine nijveren
en ambachtslieden.
Ook wijst de minister er op, dat de re
geering in hoofdstuk X van de begrooting
heeft opgenomen een aanvullende crediet-
mogeljjkheid voor kleine nijveren en am
bachtslieden. De bedoeling hiervan is een
WEERBERICHT.
Verwachting tot morgenavond:
DE BILT: Meest matige Z.O. tot Z.W.
wind, gedeeltelijk bewolkt tot betrokken,
tijdelijk regen, vooral in het Westen, aan
vankelijk weinig verandering in tempera
tuur, later iets kouder.
UKKEL: Matige tot vrij sterke wind,
vooral uit Z. richtingen, bewolkte hemel,
tijdelijk helder, plaatselijk regen en zelfs on
weer, aanhoudend zachte temperatuur.
Do. 22 Sept. Zon op: 6 h 46; onder: 18 h
59. Licht op: 19 h 29. Maan op: 4 h 59;
onder 17 h 57. N.M. 23 Sept.
Hoog- en Laagwater te VUsslngOin;
September.
Hoogwater. Laagwafc&r.
Woensdag 21 12.08 24.40 6.15 18.48
Donderdag 22 12.58 7.08 19.36
Vrijdag 23 1.30 13.40 7.52 20.25
Westkapelle is 28 min. en Domburg 23
min. vroeger; Veere 38 min. later. (S <-«
springtij.)
Hoog- en Laagwater te Wemeldlnge:
September.
Hoogwater. Laagwsi*>f-
Woensdag 21 1.21 13.59 7.17 19.44
Donderdag 22 2.28 14.54 8.14 20.34
Vrijdag 23 3.21 15.40 9.01 21.22
ontbrekenden schakel in het credietappa-
raat tot stand te brengen, waardoor bedoel
de personen op zakelijk verantwoorden
grondslag langloopende credieten zullen
kunnen verkrijgen tot een maximum van
5000 voor het aanschaffen van machines
en het verbeteren hunner outillage in het
algemeen. Op deze wijze hoopt de regeering
een nuttig element in het bedrijfsleven en
nieuwe arbeidsmogelijkheden te openen. De
uitvoering van deze maatregelen zal in
handen worden gegeven van de Nederland
sche Middenstandsbank.
Naast de genoemde voorzieningen ter be
vordering van de werkgelegenheid zal wor
den voortgegaan met hét treffen van bij
zondere maatregelen tot bestrijding der
werkloosheid.
Naar de mogelijkheden, een belangrijke
uitbreiding te geven aan de uitvoering
van die erken, welk.e bijdragen tot ver
hooging van het voortbrengingsvermogen
van den bodem en daardoor leiden tot het
ontstaan van blijvende werkgelegenheid,
is een omstandig onderhoek ten einde ge
bracht, waarvan het resultaat binnenkort
zal worden gepubliceerd. Op den grondslag
hiervan is besloten tot verdere geleidelij
ke opvoering van de tewerkstelling bij dit
soort objecten, met als eindoel, de Werk
verschaffing zoo mogelijk te brengen op
een peil van 90.0b(3 a 100.000 man. De
uitvoering van dit plan zal gedurende ee
nige jaren belangrijke bedragen eischen.
Het grootste gedeelte daarvan zal gefinan
cierd kunnen worden uit de gelden, die
reeds op den gewonen dienst beschikbaar
zijn, terwijl een ander gedeelte, voor 1939
geschat op 20 millioen, ten laste van den
kapitaaldienst zal komen, hetgeen in 'ver
band met de te verwachten verbetering
van den bodem en het ontstaan van blij
vende werkgelegenheid, in de huidige' om
standigheden verantwoord wordt geacht.
De uitvoering van dit plan zal meebren
gen, dat aan de werkverschaffing het hui
dige karakter van leniging der werkloos
heidsgevolgen wordt ontnomen en dat zij
wordt" bestrijding der werkloosheid zelf.
Tenslotte wordt ten deze vermeld, dat
de voorgenomen herziening mede er op ge
richt zal zijn, werkverschaffing en werk
fonds meer tot een geheel te maken en
daaraan een zelfstandige plaats toe te
kennen.
De jeugdwerkloosheid.
Met het oog op den omvang en den duur
van het euvel der jeugdwerkloosheid is de
regeering van oordeel, dat het in he* be
lang van de handhaving der volkskracht
onvermijdelijk is, te komen tot nieuwe
maatregelen van tijdelijk karakter, welke
kunnen bijdragen tot krachtiger bestrij
ding van dit kwaad. Ten einde deze crisis
voorziening mogelijk te maken, meent de
regeering daarom, de beschikbaarstelling
van een belangrijke verhooging, boven het
geen tot nog. toe aan de bestrijding der
jeugdwerkloosheid werd ten koste gelegd,
te moeten bevorderen. Het ligt in de be
doeling, om, nadat de rijkscommissie van,
advies inzake het vraagstuk van de werk
loosheid onder de jeugd ter zake zal zijn
gehoord, nadere voorstellen te doen, waar
bij dan het definitieve in 1939 te besteden
bedrag, verdeeld over de betrokken hoofd
stukken, zal worden aangevraagd.
De positie der gemeenten.
Zijn hiermede de inzichten' van de regee
ring omtrent de financieele omstandighe
den van het rijk en de taak, welke de re
geering zich in verband daarmede stelt,,
ter kennis gebracht, deze mededeelingen
zouden niet volledig zijn, indien niet even
eens aan de financieele positie van de ge
meenten aandacht werd geschonken.
De moeilijkheden, welke de gemeenten
ondervinden, zijn zoowel in oorzaak als
gevolg van hetzelfde karakter als die-van
het rijk.
Ook voor de gemeenten geldt daarom
de noodzaak van een ernstige, voortgezette
bezuiniging. Bestaat daarnevens ook de
noodzaak tot verruiming van de ter be
schikking van de gemeenten staande mid
delen? De regeering koestert het voorne
men voor te stellen, dat de bijdragen in
de gemeentelijke begrootingstekorten
voortaan rechtstreeks uit 'Is rijks kas vol
ledig a fonds perdu zullen worden ver
strekt. Indien dit voorstel wordt gevolgd,
zal dus van de nieuwe belastingmiddelen,
tot uitvoering waarvan het voorstel wordt
gedaan, een bedrag van 21.6 millioen die-