LANDBOUW. INGEZONDEN STUKKEN. ,AKKERfTJE WALCHEREN. Moeten wij Tevreden Zijn? PERSKRONIEK. RADIO-PROGRAMMA. Ongeëvenaard bij gevatte kou, Griep, Hoofdpijn, Zenuwpijn, enz. (Ingez. Med.) MARKTBERICHTEN. AGENDA. VERE. Donderdagmiddag bracht schip per M. Siereveld van den Arm. 54 een bal lonnetje binnen, dat hij op de hoogte van Schouwen, op den Banjaard, opgevischt had. Het ballonnetje was grootendeels nog gevuld met gas, zoodat wij gevoeglijk kun nen aannemen, dat het niet is komen aan drijven, doch hier werkelijk neergekomen is, dus de reis van Clacton-on Sea, dat op het etiketje stond, met een landing onder de Zeeuwsche kust heeft geëindigd. Het ballonnetje maakte deel uit van een groot aantal, dat onder auspiciën van de vereeniging Toe. H. aan de oostkust was verkocht en die zich ten doel stelt van de opbrengst zooveel mogelijk blinden een week vacantie aan zee te verschaffen. De vereeniging Toe. H werd gedurende den Grooten oorlog opgericht door jonge lieden, die elkaar wederkeerig hulp be loofden en zich bezighielden met de stu die van sociale toestanden. ZEEUWSCHE LANDBOUW MIJ. Vergadering dagelijksch bestuur. Kort verslag van de vergadering van het dagelijksch bestuur van de Zeeuwsche Landbouw Maatschappij, gehouden op Maandag 18 Juli 1938 in het Landbouw- huis te Goes. Bij ontstentenis van den voorzitter werd de vergadering geleid door den heer W. Kakebeeke, vice-voor- zitter der Z.L.M. O.m. kwamen de volgen de onderwerpen in bespreking: Jubileum Rykslandbouwhuishoudschool „De Rollecate". Besloten werd ten be hoeve van de uitgifte van een gedenkboek ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de landbouwhuishoudschool „De Rol lecate" te Den Hulst bij Dedemsvaart een bijdrage beschikbaar te stellen. Fabricage aardappelvlokken. De verga dering van de Dag. Besturen der Cen trale landbouw organisties heeft besloten het vraagstuk van de fabricage van aard appelvlokken nog eens nader onder het oog te zien. Aangezien de opbrengst van het vlokken- product den landbouwer geen redelijken prjjs voor zijn aardappelen kan waarbor gen, zou deze vlokkenfabricage niet dan met belangrijke offers uit het Landbouw crisisfonds kunnen geschieden. Het Land bouw Comité is dan ook van meening, dat zoolang niet is komen vast te staan, dat deze offers in redelijke verhouding staan tot de cultuur-technische en sociaal- economische voordeelen, welke hiervan worden verwacht niet tot het geven van steun van overheidswege voor de oprich ting van een aardappelvlokkenfabriek kan worden besloten. Het Dagelijksch Bestuur der Z. L. M. is van oordeel dat de overtol lige aardappelen niet op aardappelvlokken dienen te worden verwerkt, doch dat het meer aanbeveling verdient deze aardap pelen te stoomen. Daarmede wordt langs minder kostbaren weg en op eenvoudige wijze een goed houdbaar veevoeder ver kregen. Spoorwegraad. Besloten werd aan het Landbouw Comité enkele wenschen en op merkingen kenbaar te maken betreffende de nieuwe dienstregeling op de Zeeuwsche spoorlijn, ter verdere doorzending aan den Spoorwegraad. De nieuwe loop der trei nen heeft voor Zeeland geenszins die vooruitgang die verwacht mocht worden. Voorts werd besloten een schrijven te richten tot het College van Gedeputeerde Staten van Zeeland, waarin zal worden verzocht een zoodanige wijziging in de nieuwe dienstregeling van den bootdienst Vlissingen-Breskens aan te "brengen, dat betere aansluiting met den trein te Vlis- singen wordt verkregen. Regeeringsjubileum van H. M. de Ko ningin. Besloten werd medewerking te verleenen aan het défilé dat ter gelegen heid van het Regeeringsjubileum van H. M. de Koningin, Beschermvrouwe der Z. L. M. op 6 September a.s. te Amsterdam zal worden gehouden. Voor dit doel werd een bijdrage van 100 beschikbaar gesteld. Op verzoek van de Oranjevereeniging te Goes, zetel van de Zeeuwsche Landbouw Maatschap pij werd deelgenomen in het garantie fonds voor de herdenkingsfeesten te Goes ter gelegenheid van het veertig jarig re geeringsjubileum van H. M. de Koningin. Adviseerend lid. Besloten werd als ad- viseerend lid van het Dagelijksch Bestuur te benoemen den heer ir. M. Vink, adj. [inspecteur van de werkverschaffing jte Middelburg. Werkvergunningen voor Belgische arbei ders. Het Dagelijksch Bestuur vestigt er de aandacht op dat voor het aannemen van buitenlandsche arbeidskrachten een werkvergunning dient te worden aange vraagd. De kosten van het verkrijgen van een zoodanige werkvergunning bedragen 2 voor elke persoon die wordt Aangeno men. Grensbewoners, die hun land gedeel telijk op Belgisch, gedeeltelijk op Neder- landsch gebied hebben liggen kunnen van deze verplichting worden vrijgesteld. Men vrage tijdig de «werkvergunning aan, daar men anders in groote moeilijk heden kan komen. Uitvoer goedgekeurde pootaardappelen. Ernstige bezwaren werden naar voren gebracht tegen de door de Belgische Re geering ingestelde bepaling dat uitvoer van goedgekeurde pootaardappelen uit Zeeuwsch-Vlaanderen naar België uitslui tend kan plaats vinden langs het douane- kanoor te Kapellebrug. Deze beperking van uitvoergelegenheid van pootaardappelen wordt inzonderheid als bezwaarlijk gevoeld, daar Kapellebrug noch aan spoor, noch aan tram is gelegen. Medegedeeld werd dat het Dagelijksch Bestuur der Z. L. M. zich te deze zake reeds tot de betreffende instanties heeft gewend, zijn bezwaren tegen deze rege ling heeft kenbaar gemaakt en verzocht heeft meer gelegenheid te verschaffen, waarlangs uitvoer van goedgekeurd poot- goed uit Zeeuwsch-Vlaanderen naar Bel gië kan plaats vinden. Aardappeldetnaturatieregeling 1938. Het Dagelijksch Bestuur heeft het Landbouw Comité verzocht de aardapperdenaturatie- regeling voor het jaar 1938-1939 zoo spoe dig mogelijk te willen bekend maken. Mijnheer de Hoofdredacteur. Gaarne maak ik gebruik van de mij door U geboden gelegenheid eenige opmerkin gen te maken over uwe onder opschrift': „Leve de nieuwe dienstregeling!" in uw blad opgenomen artikelenreeks. Ik zal trachten zoo kort mogelijk te zijn, al valt dat niet mede. Laat ik beginnen met uwe in het laat ste artikel (IV) gemaakte opmerkingen. Ja, zeker. Ieder die in Middelburg en Goes woont en wel eens van den trein gebruik maakt, zou het voor zichzelf toejuichen, wanneer meer naar Holland doorgaande treinen alleen aan deze stations van de Zeeuwsche lijn stopten, maar dit is m.i. toekomstmuziek en verwezenlijking van die denkbeelden zal binnen korten tijd wel niet bereikbaar zijn. Reeds nu bij de opheffing van enkele sta tions hoorde men vele klachten, hoe zal dit zijn als alle dórpstations zouden worden op geheven. Van eene opheffing van het station Krui- ningenIerseke zal toch zeker wel nim mer sprake kunnen zijn of zou U den dienst WalzoordenHansweerd ook maar willen Verplaatsen en de aan den Perkpolder en bij Kruiningen te maken havens maar ren teloos willen laten liggen. [Natuurlijk niet! Hoofdred.l Maar hoe dit ook zij voor het betoogen van de wenschelijkheid van opheffing dier stations of bediening dier stations door mo- tortreinen waren uwe eerste drie artikelen toch zeker niet noodig geweest. Uit deze artikelen moest men toch wel de conclusie trekken dat naar uwe meening de nieuwe dienstregeling voor Zeeland geene of althans slechts zeer geringe verbetering heeft gebracht .en dit moet ik nu toch be slist tegenspreken. Om niet al te uitvoerig te worden zal ik niet al uwe opmerkingen onder den loupe nemen doch wil ik in de eerste plaats uwe in artikel III getrokken conclusies eens even bekijken. U zegt ten eerste, dat de Zeeuwsche lijn op zichzelf slechts onbelangrijke versnelling in hare rijtijden voor sneltreinen heeft on dergaan n.l. maar van 4 tot 8 minuten. Ja, dit is slechts enkele minuten maar is het op andere lijnen meer? M.i. blijkt uit onder staande voor den vuist weg genomen verge lijkingen dat dit niet zoo is. De afstand MiddelburgRoosendaal is 69 km, tusschen RoosendaalDen Bosch (ook 69 km) is de versnelling bij geen enkele gewone snel trein meer dan 4 minuten; Den Bosch Arnhem (62 km) 4 a 5 minuten; Meppel— Leeuwarden (65 km) 9 minuten; Leeuwar den-Groningen (54 km) 1 minuut; Roer mondMaastricht (47 km) 3 minuten. Op de Zeeuwsche lijn heeft men in dit op zicht derhalve allerminst te klagen; men mag toch m.i. geene vergelijking gaan ma ken met die lijnen waarop electrische of diesel-electrische tractie is ingevoerd. Voor stoptreinen stelt U de gemiddelde winst op den rijtijd op 9 minuten; maar wat beteekent nu een gemiddelde winst. Men heeft toch meer aan de winst van iederen trein op zichzelf, en dan blijkt dat in de richting Roosendaal de versnel ling van Middelburg af bedraagt resp. 13, 12, 17, 6 en 5 minuten. In richting Vlissingen van Roosendaal tot Middelburg is de toestand voor de meeste stoptreinen niet zoo gunstig en is er geen versnelling; voor de eerste en laatste trein bedraagt de versnelling echter resp. 38 en 21 minuten. In de tweede plaats zegt U dat gewaar deerde sneltreinen zijn vervallen en U doelt daarmede, gezien uwe eerste artikelen ze ker op de bij de vorige dienstregeling om 10.41 van Middelburg vertrekkende snel trein en de om 22,23 aldaar uit Roosendaal aankomende trein. Waar laatstgenoemde trein te Riland-Bath en Krabbendijke stop te, is het m.i. de vraag of men dit nog wel een sneltrein kon noemen. In ieder geval is echter in de plaats van laatstgenoemden trein een goede sneltrein gekomen, die te 21.03 te Middelburg arriveert. Door het instellen van dezen trein is zeker voldaan aan de reeds sedert zeer vele jaren door ve len die geregeld van den trein gebruik ma ken telkens weer naar voren gebrachte wensch om ongeveer 9 uur een sneltrein te Middelburg te doen aankomen. Het uur van vertrek uit Den Haag en Rotterdam (18.32 resp. 19.59) is zeker zoodanig dat men rustig zijne zaken kan afdoen en daar na nog tijd genoeg heeft ook den inwendi- gen mensch te verzorgen. En nu de door U in alle toonaarden zoo geprezen sneltrein die 10.41 uit Middelburg vertrok. Zeer zeker, dit was tot Roosendaal een goede sneltrein, doch dan begon voor de reizigers in de ridhting "Rotterdam de ellende. Locaaltrein tot Lage Zwaluwe. Hier wachten op sneltrein uit Breda, die niet verder ging dan Dordrecht. Daar we der overgaan op electrische. Vooral het overstappen te Lage-Zwaluwe was aller minst een genoegen. Zooals U natuurlijk bekend is, heeft men daar behalve op een gedeelte van het eerste perron geene over kapping en men mocht derhalve in regen en wind staan wachten op den trein uit Breda. Neen, M. de Hoofdredacteur, dan ga ik toch maar liever met een stoptrein van Middelburg direct door tot Dordrecht en daar in de electrische. Trouwens men heeft toch nog een kwartier korter reis tot Am sterdam met de tegenwoordige trein van 9.29 uit Middelburg dan vroeger met den door U zoo geprezen trein van 10.41*) In de derde plaats zegt U, dat ondanks enkele rijtijdverkortingen mep er door de vele stoppingen eer op achteruit is gegaan dan vooruit. Ik acht een korteren rijtijd tusschen Vlis singen en Amsterdam van ongeveer een half uur, wat met alle stoptreinen en ook met de sneltrein die om 13.58 uit Middel Ook ik heb herhaaldelijk van deze trein gebruik gemaakt, maar als ik naar Amsterdam moest, ging ik steeds over Den BoschUtrecht om het overstappen te Lage-Zwaluwe te ontgaan en arriveerde dan bovendien nog 4 minuten eerder te Amsterdam C.S. burg vertrekt het geval is, toch nu niet van zoo heel weinig belang. Over het stoppen aan de stations Zwijn- drecht, Barendrecht en Feijnoord schreef ik reeds eerder. Deze stoppingen zijn voor verbindingen te Dordrecht van en naar Zeeland van geen enkel belang. Er zijn nog wel heel wat meer voor deelen van de nieuwe dienstregeling aan te wijzen. Een enkel wil ik hier nog even noemen. Vroeger moesten vele reizigers die des Maandags om 9 uur op de Beurs in Rotterdam moesten zijn reeds om 5.47 uit Middelburg vertrekken en liepen dan een uur schadeloos in Rotterdam alvorens aan het werk te kunen gaan. Nu vertrekken zij om 6.36 uit Middelburg en zijn om 9 uur te Rotterdam. Zoover omtrent de in artikel III getrok ken conclusies. Ten slotte wil ik nog enkele grepen uit uwe beschouwingen doen. In artikel I schrijft U, dat U bij de be wuste reis naar Den Haag des avonds be slist tijdig te Middelburg moest zijn. Nu door de nieuwe dienstregeling hebt U be reikt, dat U aldaar bijna vijf kwartier vroe ger arriveerde. (19.21 tegen 20.35). Ik zou zeggen een reden om de nieuwe dienstrege ling toe te juichen, niet om haar te ver guizen. Doch alle gekheid op een stokje. Het blijft nu eenmaal op een lijn met geen fre quent verkeer als de.Zeeuwsche lijn, steeds moeilijk op alle uren dat een deel van het publiek dit nu wel zoude wenschen treinen te doen loopen. U betreurt het vervallen van den trein vertrek Middelburg 10.41 en van den trein aankomst 22,23. Anderzijds is de wensche lijkheid uitgesproken te ongeveer 12 uur een sneltrein uit Vlissingen te doen ver trekken. Door zeer vele handelslieden wordt het als een voordeel gezien, dat er om on geveer 12 uur een sneltrein uit Roosendaal aankomt. Er zullen nog wel weer andere reizigers zijn die nog weer andere wenschen hebben docli het voornaamste is m.i., dat er goede treinen loopen op die uren dat het reizend publiek in het algemeen daarvan gebruik wcnscht te maken en dit is naar mijne be scheiden meening bij de tegenwoordige dienstregeling toch „im groszen Ganze" het geval. (Een sneltrein in beide richtingen in ochtend-, middag- en avonduren.) Al is dit niet in het geding geweest, mag ik er toch ook nog wel even op wijzen, dat bij de tegenwoordige dienstregeling de ver bindingen te Roosendaal van en naar Zee land naar en van België in het algemeen er heel wat beter op zijn geworden. Het schijnt, dat U het vele stoppen cp een reis een groot euvel acht. Ja, het is zeker aangenamer zoo weinig mogelijk te stoppen, doch dit is niet steeds op ieder uur van den dag te bereiken. Het stoppen op zichzelf is naar mijn gevoelen ook niet zoo erg, als er in het algemeen maar niet te lang getreuzeld wordt op de stations en dit is bij de tegenwoordige dienstregeling ze ker ook zeer veel verbeterd. Het zoude zeker ook zijn toe te juichen, indien de spoorwegen ook op de Zeeuwsche lijn diesel-electriseh materiaal konden la ten loopen. Pogingen hiertoe zijn destijds ook aange wend, doch de spoorwegen konden aan dit verzoek geen gevolg geven, aangezien het benoodigde diesel-electrisch materiaal niet beschikbaar is. Maar nu moet men niet denken, dat de Zeeuwsche lijn hierdoor in eene uitzonde ringspositie is komen te verkeeren, ook ve le andere streken zijn van dit soort mate riaal ontstoken gebleven, zoo b.v. geheel Friesland (ook de lijn MeppelLeeuwar den), terwijl b.v. van Eindhoven naar Maastricht en van Zwolle naar Groningen ook in verband met het totaal aantal trei nen op die lijnen ook slechts een betrekke lijk klein aantal diesel-treinen loopen. Alles bijeengenomen is mijne conclusie derhalve dat de Zeeuwsche reizigers wel degelijk voordeel genieten van de nieuwe dienstregeling en dat de dienstregeling op de Zeeuwsche lijn alleszins de vergelijking met de dienstregeling op andere vergelijk bare lijnen kan doorstaan. Ik meen derhalve dat men in Zeeland voorloopig tevreden kan zijn, al wil dit uiteraard geenszins zeggen, dat het niet wenschelijk zoude zijn bjj de Directie der Spoorwegen op bepaalde verbeteringen te blijven aandringen, wanneer hiertoe reden is. Zoo zal men uiteindelijk ook in Zeeland kunnen komen tot een toestand op spoor weggebied die ieder geheel voldoen. Of U en ik M. de Hoofdredacteur, dit laatste echter zullen beleven, meen ik ernstig in twijfel te mogen trekken. Middelburg, 20 Juli 1938. H. Doorenbos. VORMING VAN GROOTE WATERSCHAPPEN. Naar aanleiding van het voorstel van^G. S. om groote waterschappen te vormen, zou ik gaarne langs dezen weg op een paar kardinale punten willen wijzen en wel op de calamiteuze polders en de „zoo genaamde" tertiaire wegen. Wat de calamiteuze polders betreft heeft het mij al eerder getroffen dat zulke pol ders extra zware lasten hebben te dra gen en vraag ik mij af waarom geschiedt dat niet gemeenschappelijk? Immers het is toch ook een grens ver dedigen evenals een landsgrens? De be waking en verdediging van de landsgrenzen wordt door de bevolking van het geheele land gedragen, waarom nu niet langs de zee? Waarom gemeenschappelijk tegen Mars en niet tegen Neptunes? Wat de tertiaire wegen betreft dat komt ongeveer op hetzelfde neer, zwaardere las ten leggen op kleine gemeenschappen. Mijns inziens zou eens moeten worden uitgemaakt welke wegen primair moeten zijn, welke secundair en welke tertiair. Mijns inziens zijn primaire wegen, hoofd wegen door verschillende deelen van het land inclusief de veer- of brugverbindin- gen der verschillende eilanden, aan elkaar verbonden. Secundair zijn wegen welke buiten de primaire om, alle gemeenten aan elkaar verbinden. De rest zijn tertiaire wegen. Wat mij nu in dezen zoo zeer opvalt is dit: In de vorige eeuw hebben de Prov. Staten van Zeeland een begin gemaakt om de gemeenten onderling met een goe den verkeersweg te verbinden. W\j lezen in „De Vrijheid" (lib.): „Het ligt niet in den Nederlandschen aard om eigen lof te zingen. Nu echter een be paalde groep stelselmatig de prestaties van eigen land neerhaalt en daartegenover op de knieën ligt voor een vreemd land, dat overeenkomstig de partij beginselen van die groep bestuurd wordt, doet het toch wel goed te weten, dat deskundige vreem delingen, die niet door party-politieke vooringenomenheid beheerscht worden, niet karig zijn met lof voor ons land. Zoo schrijft een deelnemer aan het jong ste internationale wegencongres in Den Haag met voldoening in de „Journée indu- strielle" over dat congres en over het geen hij op uitstapjes in ons land gezien heeft. Hij prijst de „aanzienlijke inspan ning", die Nederland zich getroost heeft om zijn gebied met een „prachtig net van moderne wegen en autobanen te voor zien", waarbij bij rekening houdt met de uit den weeken bodem, de talrijke water wegen en de hiermee gemoeide hooge kos ten voortvloeiende moeilijkheden. Hij stond versteld van de reusachtige bruggen, die de ponten vervangen hebben en geeft daarvan een uitvoerige beschrijving. Maar volgens de leiding van onze „na tionale" N.S.B. leeft in Nederland een diep-gezonken volk, dat slechts wacht op hergeboorte tegen den tijd, dat het voik zich zal hebben overgegeven aan een ze keren heer, die zichzelf en anderen diets maakt, geroepen te zijn om de leider te worden van een Nederlandsch keizerrijk!! ZATERDAG 23 JULI. HILVERSUM I 1875 EN 415.5 M. VARA-uitz. 10.00—10.20 vm. en 7.30— 8.00 VPRO. 8.00 Gram. (Om 8.16 Ber.) 10.00 Mor- genw. 10.20 Voor arbeiders in Continube drijven. 12.00—1.45 Gram. 2.00 De Ram blers en gram. 3.00 Rep. 3.30 Gram. 4.30 Esperanto-uitz. 4.50 Gram. 5.40 Letterk. overzicht. 6.00 Orgelspel. 6.30 Gram. 7.00 Filmland. 7.30 Cursus „Wondergeloof en wonderverhalen." 8.05 Herh. SOS-ber.' 8.07 Ber. ANP., VARA-varia. 8.20 VARA-ork. en solist. 9.00 Declam. 9.15 Gev. program ma. 10.30 Ber. ANP. 10.35 Pop. conc. 11.00 Gram. 11.4512.00 Zang en orgel. HILVERSUM H 301.5 M. KRO-uitzending. 8.00—9.15 Gram. (Om ca. 8.15 Ber.) 10.00 Gram. 11.30 Godsd. halfuur. 12.00 Ber. 12.15 KRO-ork. 1.00 Gram. ca. 1.15 Ber. 1.20 Verv. conc. 2.00 Voor de rijpere jeugd. 2.30 Verv. concert. 3.00 Kinderuur. 4.00 Ber., gram. 4.30 KRO-Melodisten en solist. 5.30 Esperantonieuws. 5.45 KRO- Nachtegaaltjes. 6.15 Gram. 6.20 Journal, weekoverz. 6.45 Gram. 7.00 Ber. 7.15 Cause rie. 7.35 Act. aetherflitsen. 8.00 Ber. ANP. 8.15 Overp. m. muz. omlijsting. 8.35 Accor deontrio Den Held, declamatie, het Kilima- Hawaiian-Trio en de KRO-Melod. m. m. v. solist. 10.30 Ber. ANP. 10.40 Intern, sport- revue. 10.55—12.00 Gram. DROITWICH 1500 m. 11.20 Het Orplieus Trio. 11.50 Pianovoordr. 12.20 Gram. 12.50 Sportrep. 1.00 Gram. 1.40 Sportrep. 1.55 Gram. 2.35 Sportrep. 6.20 Ber. 6.45 Sport rep. 7.00 BBC-orkest en solisten. 7.50 Orgel spel m.m.v. solisten. 8.20 BBC-Variété-ork. en solisten. 9.20 De Morris Motors Band. 10.00 Deel. 10.20 Ber. 10.45 Het Victor Olof-sextet. 11.2012.20 Jack Jackson en zijn Band. RADIO-PARIS 1648 m. 8.10; 8.55; 10.05 en 12.35 Gram. 1.50 Zang. 2.05 Gram. 2.35 Pianovoordr. 3.20 Z mg. 4.05 Gram. 5.50 Kinderkoor. 7.20 Gram. 8.35 Vocale duetten. 8.50 Radiotooneel. 9.30 Variété-progr. 10.25 Symphonieconc. m.m.v. soliste. 11.201.20 Dansmuz. KEULEN 456 m. 6.50 Gram. 7.30 Hanns Kallies' ork. 8.50 Schrammelensemble. 12.20 NS-Toonkunstenaars-ork. 2.30 Gram. 4.20 Orkest en solisten. 10.20 Gram. 10.50 Egon Kaiser's ork. en Walter Raatske's kwintet. 2.203.20 Ork. van het Opper-Silezische Landestheater. BRUSSEL 322 en 484 m 322 m. 12.20 en 1.30 José Schnyders' ork. 2.20 Pro Nova kwartet. 3.20 Gram. 3.50 Vroolijk halfuur. 4.20 Gram. 5.20 Vioolvoordr. 6.35 Zang. 7.20 Gram. 8.20' Symphonie-orkest en soliste. 9.00 Radiotooneel. 9.20 Verv. conc. en gram. 10.30 Pop. conc. 11.20—12.20 Gram. 484 m. 12.20 Gram. 12.50 en 1.30 Geo Bo- gaert-ork. 1.50 en 3.50 Gram. 4.20 Ensem ble „Pro Musica Antiqua" en soliste. 5.35 Eloward-ork. en Ray Ventura's ork. 5.50 Gram. 6.00 Verv. conc. 6.35; 7.35 en 8.20 Gram. 8.35 Lit. muz. progr. 9.15 Gram. 9.20 Orkest-conc. m.m.v. solist. 11.0012.20 Dansorkest en solist. DEUTSCHLANDSENDER 1571 m. 7.20 Gram. 7.50 Rijkszending, gewijd aan Bres- lau. 8.20 Kernspreuk, ber. 8.30 Ork. en koor. 10.20 Berichten. 10.50 Klarinet en piano. 11.20 Hilden-Arnold's ork. I.d. pauze: Sportrep. 12.20—2.20 Zie Keulen om 10.50 (1.15—1.26 Tijdsein). Zij zijn er echter mede opgehouden om reden dat het te duur uitkwam. In denzelfden geest is indertijd door wij len den heer Van Niftrik en nu is, dat er ten een plan ingediend, welk plan door een commissie onderzocht is, die tot de zelfde conclusie kwam: te duur! Als nu de geheele Provincie het niet kan dragen, hoe moet het dan wel kun nen door een onderdeel van de Provincie, „de groote waterschappen? Het groote verschil uit den tijd van wij len de heer Van Niftrik en nu is, dat er nu een wegenfonds is, waaruit kan wor den geput en toen niet. Derhalve kom ik tot de volgende con clusie: Wat punt één betreft moeten de lasten in den strijd tegen Neptunes even goed door de geheele bevolking worden gedragen als de lasten in 'den strijd tegen Mars. En wat punt twee betreft zou ik Ged. Staten willen in overweging geven, haal het plan van wijlen Van Niftrik nog eens uit het archief en onderzoekt eens wat of er van voornoemd plan is te maken met hulp uit het wegenfonds en legt het plan om polders te vereenigen „tegen hun zin" op de plaats waar het plan van wijlen Van Niftrik heeft gelegen. Sint Kruis. Iz. de Bruijne. zooeven nog zoo ziek ol$ 'v> kond maqr no weer zoo f leider al$ kip o doQy QQn Goes, 21 Juli, Veilingsvereeniging „Zuid- Beveland". Groote veiling. Zwarte bessen 85.10, Roode bessen 17.9018.50, Zure Mo rellen 43,20 per 100 kg. Kleine veiling. Zacht fruit. Druiven; Alicante 48, Aardbeien 1220, Roode bes sen (Prolific) 2127, Roode bessen 1219, Witte bessen 1214, Kruisbessen 3—14, Frambozen 4053, Meikersen 2931, Mar kiezen 44, Zwarte Vleeschkersen 2231, Bitterkrieken 19, Eierkrieken 2336, Bruine Blanche 2433, Tomaten 1015, Roode Blanche 16, Klerken 2552, Zuurtjes 29, Zoete morellen 2834, Zure idem 19 41, Uitschot kersen 6.5016, Oranjepruimen 1022, Okkelanen 1314, Citroenpruimen 6, Ear ley Laxton 2546, Pruimen (val) 2- 12, per 100 kg, Meloenen 8.5026, per 100 stuk. Peren. Hard fruit. Sambree 11 per 100 kg. Appels. Yellow Transp. extra 30—32, idem A 26—31, idem B 23—27, idem C 15—16, Kroet en valappels 310 per 100 kg. APOTHEKEN. Zondag a.s. en de nachten van de vol gende week is te Middelburg geopend de apotheek Nonhebei, Langedelft. MIDDELBURG. lederen Wo-avond, in de maanden Jul. en Aug. Stadhuisbelichting. VR 22 Jul. A.V.R.O.'s T.T.-Stortingsrace; Concertz. 20.00 h. VR 22 Jul. Alg. ledenverg. Lib. Staatsparty afd. M'burg; St. Joris 20.15 h. ZA 23 Jul. Popul. concert door Chr. Muz. Vereen. „Oefening na den Arbeid" voor de Vacantieschool; Markt 20-22 h. WO 27 Jul. Molenwaterconc. Middelb. Mu ziekkorps 20.00 h. DO 28 Jul. Alg. Verg. N.V. Werf Zeeland in liq. te Hansweerd; Hotel Abdij 11 h. MA 1ZA 6 Aug. Kermis. MA 1ZA 6 Aug. Kermisbal; muz. „The Rhytm. Sw'ingers"; Bovenz. „De Ver genoeging" 20.0024.00 h. MA 1 en Di 2 Aug. Varieté-voorstelling, Schuttershof 20.15 h. WO 3, DO 4 en VR 5 Aug. Meyer Hamel's Revue, Schuttershof 20.15 h. WO 10 Aug. Conc. Buurtc. Markt, V.V.V. Midd. Muziekkorps 2122.30 h. ZO 14 Aug. Abdy uitvoering Midd. Muziek korps 12-13 h. WO 17 Aug. Conc. Buurtc. Markt, V.V.V., Midd. Muziekkorps 2122.30 h. WO 24 Aug. Conc. Buurtc. Markt, V.V.V., Midd. Muziekkorps 20.3022 h. DO 25 Aug. Ringrydery te paard uitg. Ver. tot Bev. v.h. Vreemdelingen VerK. Walcheren, Abdij. DO 31 Aug. Conc. Buurtc. Markt, V.V.V., Midd. Muziekkorps 2021 h. DO 29, VR 30 Sept. en ZA 1 Oct. Bazaar Muz. Vereen. „Crescendo", St. Joris. MA 17 Oct. Lez. Natuurk. Gezelschap, prof. dr. L. van der Horst, St. Joris 20.15 h. MA 14 Nov. Lez. Natuurk. Gezelschap, spr. prof. dr. M. Minnaert, St. Joris 20.15 h. _1939. MA 16 Jan. Lez. Natuurk. Gezelschap, spr. dr. P. h. van der Hoog, St. Joris 20.15 h. MA 13 Feb. Lez. Natuurk. Gezelschap, spr. dr. A. J. M. Wanders, St. Joris 20.15 h. MA 13 Mrt. Lez. Natuurk. Gezelschap, spr. prof. dr. H. J. Jordan, St. Joris 20.15 h. MA 17 Apr. Lez. Natuurk. Gezelschap spr. dr. Paul Julien, St- Joris 20.15 h. GOES. VR 22 Jul. Djiguiten Ruiter Kozakken; Gem. Sportterrein; 20.00 h. Dl 9 Aug. Conc. Hosanna, Schuttershof 20.30 h. WO 31 Aug. Conc. Euphonia, Mrkt 20.30 h. DO 8 Sep. Conc. Hosanna, Markt. 20.30 h. VR 23 Sep. Conc. Euphonia, Mrkt. 20.30 h. BIOSCOPEN. CITY, Midd. VR 22—DO 28 Jul. Ching— Ching („Stowaway") en „In Levens gevaar", 20.00 h. ZO 15 h. matinée. AIGEMEEN. ZA 30 Jul. Viering 10 j. best. Walcb. Kam- peerver. „Luctor et Emergo"; Dui nen Koudekerke-Biggekerke by Kam peer terrein. Aanv. 15.00 h.; 22.30 h. Kampvuur. Dagel. Tent. van werken Kunstkring „Het Zuiden" door leden van den Kring, te Vliss.; 10.30—12.00 en 14.00—17.00 h. ZA 13 Aug. Kanowedstryd voor het bad- strand te Vliss. DO 1 Sep. Groote Veetent. te Midden- Beemster. DO 22, VR 23 en WO 24 Sept. Fruittent. te Kapelle, Geb. der veiling. Elec. Drukkerij G. W. den Boer, M'burg.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1938 | | pagina 6