LANDBOUW.
INGEZONDEN STUKKEN.
,AKKERfTJE
WALCHEREN.
Moeten wij Tevreden
Zijn?
PERSKRONIEK.
RADIO-PROGRAMMA.
Ongeëvenaard bij gevatte kou,
Griep, Hoofdpijn, Zenuwpijn, enz.
(Ingez. Med.)
MARKTBERICHTEN.
AGENDA.
VERE. Donderdagmiddag bracht schip
per M. Siereveld van den Arm. 54 een bal
lonnetje binnen, dat hij op de hoogte van
Schouwen, op den Banjaard, opgevischt
had. Het ballonnetje was grootendeels nog
gevuld met gas, zoodat wij gevoeglijk kun
nen aannemen, dat het niet is komen aan
drijven, doch hier werkelijk neergekomen
is, dus de reis van Clacton-on Sea, dat op
het etiketje stond, met een landing onder
de Zeeuwsche kust heeft geëindigd.
Het ballonnetje maakte deel uit van een
groot aantal, dat onder auspiciën van de
vereeniging Toe. H. aan de oostkust was
verkocht en die zich ten doel stelt van de
opbrengst zooveel mogelijk blinden een
week vacantie aan zee te verschaffen.
De vereeniging Toe. H werd gedurende
den Grooten oorlog opgericht door jonge
lieden, die elkaar wederkeerig hulp be
loofden en zich bezighielden met de stu
die van sociale toestanden.
ZEEUWSCHE LANDBOUW MIJ.
Vergadering dagelijksch bestuur.
Kort verslag van de vergadering van
het dagelijksch bestuur van de Zeeuwsche
Landbouw Maatschappij, gehouden op
Maandag 18 Juli 1938 in het Landbouw-
huis te Goes. Bij ontstentenis van den
voorzitter werd de vergadering geleid
door den heer W. Kakebeeke, vice-voor-
zitter der Z.L.M. O.m. kwamen de volgen
de onderwerpen in bespreking:
Jubileum Rykslandbouwhuishoudschool
„De Rollecate". Besloten werd ten be
hoeve van de uitgifte van een gedenkboek
ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan
van de landbouwhuishoudschool „De Rol
lecate" te Den Hulst bij Dedemsvaart een
bijdrage beschikbaar te stellen.
Fabricage aardappelvlokken. De verga
dering van de Dag. Besturen der Cen
trale landbouw organisties heeft besloten
het vraagstuk van de fabricage van aard
appelvlokken nog eens nader onder het
oog te zien.
Aangezien de opbrengst van het vlokken-
product den landbouwer geen redelijken
prjjs voor zijn aardappelen kan waarbor
gen, zou deze vlokkenfabricage niet dan
met belangrijke offers uit het Landbouw
crisisfonds kunnen geschieden. Het Land
bouw Comité is dan ook van meening,
dat zoolang niet is komen vast te staan,
dat deze offers in redelijke verhouding
staan tot de cultuur-technische en sociaal-
economische voordeelen, welke hiervan
worden verwacht niet tot het geven van
steun van overheidswege voor de oprich
ting van een aardappelvlokkenfabriek kan
worden besloten. Het Dagelijksch Bestuur
der Z. L. M. is van oordeel dat de overtol
lige aardappelen niet op aardappelvlokken
dienen te worden verwerkt, doch dat het
meer aanbeveling verdient deze aardap
pelen te stoomen. Daarmede wordt langs
minder kostbaren weg en op eenvoudige
wijze een goed houdbaar veevoeder ver
kregen.
Spoorwegraad. Besloten werd aan het
Landbouw Comité enkele wenschen en op
merkingen kenbaar te maken betreffende
de nieuwe dienstregeling op de Zeeuwsche
spoorlijn, ter verdere doorzending aan den
Spoorwegraad. De nieuwe loop der trei
nen heeft voor Zeeland geenszins die
vooruitgang die verwacht mocht worden.
Voorts werd besloten een schrijven te
richten tot het College van Gedeputeerde
Staten van Zeeland, waarin zal worden
verzocht een zoodanige wijziging in de
nieuwe dienstregeling van den bootdienst
Vlissingen-Breskens aan te "brengen, dat
betere aansluiting met den trein te Vlis-
singen wordt verkregen.
Regeeringsjubileum van H. M. de Ko
ningin. Besloten werd medewerking te
verleenen aan het défilé dat ter gelegen
heid van het Regeeringsjubileum van H.
M. de Koningin, Beschermvrouwe der Z.
L. M. op 6 September a.s. te Amsterdam
zal worden gehouden.
Voor dit doel werd een bijdrage van
100 beschikbaar gesteld. Op verzoek
van de Oranjevereeniging te Goes, zetel
van de Zeeuwsche Landbouw Maatschap
pij werd deelgenomen in het garantie
fonds voor de herdenkingsfeesten te Goes
ter gelegenheid van het veertig jarig re
geeringsjubileum van H. M. de Koningin.
Adviseerend lid. Besloten werd als ad-
viseerend lid van het Dagelijksch Bestuur
te benoemen den heer ir. M. Vink, adj.
[inspecteur van de werkverschaffing jte
Middelburg.
Werkvergunningen voor Belgische arbei
ders. Het Dagelijksch Bestuur vestigt er
de aandacht op dat voor het aannemen
van buitenlandsche arbeidskrachten een
werkvergunning dient te worden aange
vraagd. De kosten van het verkrijgen van
een zoodanige werkvergunning bedragen
2 voor elke persoon die wordt Aangeno
men. Grensbewoners, die hun land gedeel
telijk op Belgisch, gedeeltelijk op Neder-
landsch gebied hebben liggen kunnen
van deze verplichting worden vrijgesteld.
Men vrage tijdig de «werkvergunning
aan, daar men anders in groote moeilijk
heden kan komen.
Uitvoer goedgekeurde pootaardappelen.
Ernstige bezwaren werden naar voren
gebracht tegen de door de Belgische Re
geering ingestelde bepaling dat uitvoer
van goedgekeurde pootaardappelen uit
Zeeuwsch-Vlaanderen naar België uitslui
tend kan plaats vinden langs het douane-
kanoor te Kapellebrug.
Deze beperking van uitvoergelegenheid
van pootaardappelen wordt inzonderheid
als bezwaarlijk gevoeld, daar Kapellebrug
noch aan spoor, noch aan tram is gelegen.
Medegedeeld werd dat het Dagelijksch
Bestuur der Z. L. M. zich te deze zake
reeds tot de betreffende instanties heeft
gewend, zijn bezwaren tegen deze rege
ling heeft kenbaar gemaakt en verzocht
heeft meer gelegenheid te verschaffen,
waarlangs uitvoer van goedgekeurd poot-
goed uit Zeeuwsch-Vlaanderen naar Bel
gië kan plaats vinden.
Aardappeldetnaturatieregeling 1938. Het
Dagelijksch Bestuur heeft het Landbouw
Comité verzocht de aardapperdenaturatie-
regeling voor het jaar 1938-1939 zoo spoe
dig mogelijk te willen bekend maken.
Mijnheer de Hoofdredacteur.
Gaarne maak ik gebruik van de mij door
U geboden gelegenheid eenige opmerkin
gen te maken over uwe onder opschrift':
„Leve de nieuwe dienstregeling!" in uw
blad opgenomen artikelenreeks. Ik zal
trachten zoo kort mogelijk te zijn, al
valt dat niet mede.
Laat ik beginnen met uwe in het laat
ste artikel (IV) gemaakte opmerkingen.
Ja, zeker. Ieder die in Middelburg en Goes
woont en wel eens van den trein gebruik
maakt, zou het voor zichzelf toejuichen,
wanneer meer naar Holland doorgaande
treinen alleen aan deze stations van de
Zeeuwsche lijn stopten, maar dit is m.i.
toekomstmuziek en verwezenlijking van
die denkbeelden zal binnen korten tijd
wel niet bereikbaar zijn.
Reeds nu bij de opheffing van enkele sta
tions hoorde men vele klachten, hoe zal dit
zijn als alle dórpstations zouden worden op
geheven.
Van eene opheffing van het station Krui-
ningenIerseke zal toch zeker wel nim
mer sprake kunnen zijn of zou U den dienst
WalzoordenHansweerd ook maar willen
Verplaatsen en de aan den Perkpolder en
bij Kruiningen te maken havens maar ren
teloos willen laten liggen. [Natuurlijk niet!
Hoofdred.l
Maar hoe dit ook zij voor het betoogen
van de wenschelijkheid van opheffing dier
stations of bediening dier stations door mo-
tortreinen waren uwe eerste drie artikelen
toch zeker niet noodig geweest.
Uit deze artikelen moest men toch wel de
conclusie trekken dat naar uwe meening de
nieuwe dienstregeling voor Zeeland geene
of althans slechts zeer geringe verbetering
heeft gebracht .en dit moet ik nu toch be
slist tegenspreken.
Om niet al te uitvoerig te worden zal ik
niet al uwe opmerkingen onder den loupe
nemen doch wil ik in de eerste plaats uwe
in artikel III getrokken conclusies eens
even bekijken.
U zegt ten eerste, dat de Zeeuwsche lijn
op zichzelf slechts onbelangrijke versnelling
in hare rijtijden voor sneltreinen heeft on
dergaan n.l. maar van 4 tot 8 minuten. Ja,
dit is slechts enkele minuten maar is het op
andere lijnen meer? M.i. blijkt uit onder
staande voor den vuist weg genomen verge
lijkingen dat dit niet zoo is. De afstand
MiddelburgRoosendaal is 69 km, tusschen
RoosendaalDen Bosch (ook 69 km) is de
versnelling bij geen enkele gewone snel
trein meer dan 4 minuten; Den Bosch
Arnhem (62 km) 4 a 5 minuten; Meppel—
Leeuwarden (65 km) 9 minuten; Leeuwar
den-Groningen (54 km) 1 minuut; Roer
mondMaastricht (47 km) 3 minuten. Op
de Zeeuwsche lijn heeft men in dit op
zicht derhalve allerminst te klagen; men
mag toch m.i. geene vergelijking gaan ma
ken met die lijnen waarop electrische of
diesel-electrische tractie is ingevoerd.
Voor stoptreinen stelt U de gemiddelde
winst op den rijtijd op 9 minuten; maar
wat beteekent nu een gemiddelde
winst. Men heeft toch meer aan de winst
van iederen trein op zichzelf, en dan blijkt
dat in de richting Roosendaal de versnel
ling van Middelburg af bedraagt resp. 13,
12, 17, 6 en 5 minuten.
In richting Vlissingen van Roosendaal tot
Middelburg is de toestand voor de meeste
stoptreinen niet zoo gunstig en is er geen
versnelling; voor de eerste en laatste trein
bedraagt de versnelling echter resp. 38 en
21 minuten.
In de tweede plaats zegt U dat gewaar
deerde sneltreinen zijn vervallen en U doelt
daarmede, gezien uwe eerste artikelen ze
ker op de bij de vorige dienstregeling om
10.41 van Middelburg vertrekkende snel
trein en de om 22,23 aldaar uit Roosendaal
aankomende trein. Waar laatstgenoemde
trein te Riland-Bath en Krabbendijke stop
te, is het m.i. de vraag of men dit nog wel
een sneltrein kon noemen. In ieder geval is
echter in de plaats van laatstgenoemden
trein een goede sneltrein gekomen, die te
21.03 te Middelburg arriveert. Door het
instellen van dezen trein is zeker voldaan
aan de reeds sedert zeer vele jaren door ve
len die geregeld van den trein gebruik ma
ken telkens weer naar voren gebrachte
wensch om ongeveer 9 uur een sneltrein te
Middelburg te doen aankomen. Het uur
van vertrek uit Den Haag en Rotterdam
(18.32 resp. 19.59) is zeker zoodanig dat
men rustig zijne zaken kan afdoen en daar
na nog tijd genoeg heeft ook den inwendi-
gen mensch te verzorgen.
En nu de door U in alle toonaarden zoo
geprezen sneltrein die 10.41 uit Middelburg
vertrok. Zeer zeker, dit was tot Roosendaal
een goede sneltrein, doch dan begon voor
de reizigers in de ridhting "Rotterdam de
ellende. Locaaltrein tot Lage Zwaluwe.
Hier wachten op sneltrein uit Breda, die
niet verder ging dan Dordrecht. Daar we
der overgaan op electrische. Vooral het
overstappen te Lage-Zwaluwe was aller
minst een genoegen. Zooals U natuurlijk
bekend is, heeft men daar behalve op een
gedeelte van het eerste perron geene over
kapping en men mocht derhalve in regen
en wind staan wachten op den trein uit
Breda.
Neen, M. de Hoofdredacteur, dan ga ik
toch maar liever met een stoptrein van
Middelburg direct door tot Dordrecht en
daar in de electrische. Trouwens men heeft
toch nog een kwartier korter reis tot Am
sterdam met de tegenwoordige trein van
9.29 uit Middelburg dan vroeger met den
door U zoo geprezen trein van 10.41*)
In de derde plaats zegt U, dat ondanks
enkele rijtijdverkortingen mep er door de
vele stoppingen eer op achteruit is gegaan
dan vooruit.
Ik acht een korteren rijtijd tusschen Vlis
singen en Amsterdam van ongeveer een
half uur, wat met alle stoptreinen en ook
met de sneltrein die om 13.58 uit Middel
Ook ik heb herhaaldelijk van deze
trein gebruik gemaakt, maar als ik naar
Amsterdam moest, ging ik steeds over Den
BoschUtrecht om het overstappen te
Lage-Zwaluwe te ontgaan en arriveerde
dan bovendien nog 4 minuten eerder te
Amsterdam C.S.
burg vertrekt het geval is, toch nu niet van
zoo heel weinig belang.
Over het stoppen aan de stations Zwijn-
drecht, Barendrecht en Feijnoord schreef
ik reeds eerder. Deze stoppingen zijn voor
verbindingen te Dordrecht van en naar
Zeeland van geen enkel belang.
Er zijn nog wel heel wat meer voor
deelen van de nieuwe dienstregeling aan
te wijzen. Een enkel wil ik hier nog even
noemen. Vroeger moesten vele reizigers die
des Maandags om 9 uur op de Beurs in
Rotterdam moesten zijn reeds om 5.47 uit
Middelburg vertrekken en liepen dan een
uur schadeloos in Rotterdam alvorens aan
het werk te kunen gaan. Nu vertrekken zij
om 6.36 uit Middelburg en zijn om 9 uur
te Rotterdam.
Zoover omtrent de in artikel III getrok
ken conclusies.
Ten slotte wil ik nog enkele grepen uit
uwe beschouwingen doen.
In artikel I schrijft U, dat U bij de be
wuste reis naar Den Haag des avonds be
slist tijdig te Middelburg moest zijn. Nu
door de nieuwe dienstregeling hebt U be
reikt, dat U aldaar bijna vijf kwartier vroe
ger arriveerde. (19.21 tegen 20.35). Ik zou
zeggen een reden om de nieuwe dienstrege
ling toe te juichen, niet om haar te ver
guizen.
Doch alle gekheid op een stokje. Het
blijft nu eenmaal op een lijn met geen fre
quent verkeer als de.Zeeuwsche lijn, steeds
moeilijk op alle uren dat een deel van het
publiek dit nu wel zoude wenschen treinen
te doen loopen.
U betreurt het vervallen van den trein
vertrek Middelburg 10.41 en van den trein
aankomst 22,23. Anderzijds is de wensche
lijkheid uitgesproken te ongeveer 12 uur
een sneltrein uit Vlissingen te doen ver
trekken. Door zeer vele handelslieden wordt
het als een voordeel gezien, dat er om on
geveer 12 uur een sneltrein uit Roosendaal
aankomt.
Er zullen nog wel weer andere reizigers
zijn die nog weer andere wenschen hebben
docli het voornaamste is m.i., dat er goede
treinen loopen op die uren dat het reizend
publiek in het algemeen daarvan gebruik
wcnscht te maken en dit is naar mijne be
scheiden meening bij de tegenwoordige
dienstregeling toch „im groszen Ganze" het
geval. (Een sneltrein in beide richtingen in
ochtend-, middag- en avonduren.)
Al is dit niet in het geding geweest, mag
ik er toch ook nog wel even op wijzen, dat
bij de tegenwoordige dienstregeling de ver
bindingen te Roosendaal van en naar Zee
land naar en van België in het algemeen
er heel wat beter op zijn geworden.
Het schijnt, dat U het vele stoppen cp
een reis een groot euvel acht. Ja, het is
zeker aangenamer zoo weinig mogelijk te
stoppen, doch dit is niet steeds op ieder
uur van den dag te bereiken. Het stoppen
op zichzelf is naar mijn gevoelen ook niet
zoo erg, als er in het algemeen maar niet te
lang getreuzeld wordt op de stations en dit
is bij de tegenwoordige dienstregeling ze
ker ook zeer veel verbeterd.
Het zoude zeker ook zijn toe te juichen,
indien de spoorwegen ook op de Zeeuwsche
lijn diesel-electriseh materiaal konden la
ten loopen.
Pogingen hiertoe zijn destijds ook aange
wend, doch de spoorwegen konden aan dit
verzoek geen gevolg geven, aangezien het
benoodigde diesel-electrisch materiaal niet
beschikbaar is.
Maar nu moet men niet denken, dat de
Zeeuwsche lijn hierdoor in eene uitzonde
ringspositie is komen te verkeeren, ook ve
le andere streken zijn van dit soort mate
riaal ontstoken gebleven, zoo b.v. geheel
Friesland (ook de lijn MeppelLeeuwar
den), terwijl b.v. van Eindhoven naar
Maastricht en van Zwolle naar Groningen
ook in verband met het totaal aantal trei
nen op die lijnen ook slechts een betrekke
lijk klein aantal diesel-treinen loopen.
Alles bijeengenomen is mijne conclusie
derhalve dat de Zeeuwsche reizigers wel
degelijk voordeel genieten van de nieuwe
dienstregeling en dat de dienstregeling op
de Zeeuwsche lijn alleszins de vergelijking
met de dienstregeling op andere vergelijk
bare lijnen kan doorstaan.
Ik meen derhalve dat men in Zeeland
voorloopig tevreden kan zijn, al wil dit
uiteraard geenszins zeggen, dat het niet
wenschelijk zoude zijn bjj de Directie der
Spoorwegen op bepaalde verbeteringen te
blijven aandringen, wanneer hiertoe reden
is. Zoo zal men uiteindelijk ook in Zeeland
kunnen komen tot een toestand op spoor
weggebied die ieder geheel voldoen. Of U
en ik M. de Hoofdredacteur, dit laatste
echter zullen beleven, meen ik ernstig in
twijfel te mogen trekken.
Middelburg, 20 Juli 1938.
H. Doorenbos.
VORMING VAN GROOTE
WATERSCHAPPEN.
Naar aanleiding van het voorstel van^G.
S. om groote waterschappen te vormen,
zou ik gaarne langs dezen weg op een
paar kardinale punten willen wijzen en
wel op de calamiteuze polders en de „zoo
genaamde" tertiaire wegen.
Wat de calamiteuze polders betreft heeft
het mij al eerder getroffen dat zulke pol
ders extra zware lasten hebben te dra
gen en vraag ik mij af waarom geschiedt
dat niet gemeenschappelijk?
Immers het is toch ook een grens ver
dedigen evenals een landsgrens? De be
waking en verdediging van de landsgrenzen
wordt door de bevolking van het geheele
land gedragen, waarom nu niet langs de
zee? Waarom gemeenschappelijk tegen
Mars en niet tegen Neptunes?
Wat de tertiaire wegen betreft dat komt
ongeveer op hetzelfde neer, zwaardere las
ten leggen op kleine gemeenschappen.
Mijns inziens zou eens moeten worden
uitgemaakt welke wegen primair moeten
zijn, welke secundair en welke tertiair.
Mijns inziens zijn primaire wegen, hoofd
wegen door verschillende deelen van het
land inclusief de veer- of brugverbindin-
gen der verschillende eilanden, aan elkaar
verbonden.
Secundair zijn wegen welke buiten de
primaire om, alle gemeenten aan elkaar
verbinden.
De rest zijn tertiaire wegen.
Wat mij nu in dezen zoo zeer opvalt is
dit: In de vorige eeuw hebben de Prov.
Staten van Zeeland een begin gemaakt
om de gemeenten onderling met een goe
den verkeersweg te verbinden.
W\j lezen in „De Vrijheid" (lib.): „Het
ligt niet in den Nederlandschen aard om
eigen lof te zingen. Nu echter een be
paalde groep stelselmatig de prestaties van
eigen land neerhaalt en daartegenover op
de knieën ligt voor een vreemd land, dat
overeenkomstig de partij beginselen van
die groep bestuurd wordt, doet het toch
wel goed te weten, dat deskundige vreem
delingen, die niet door party-politieke
vooringenomenheid beheerscht worden,
niet karig zijn met lof voor ons land.
Zoo schrijft een deelnemer aan het jong
ste internationale wegencongres in Den
Haag met voldoening in de „Journée indu-
strielle" over dat congres en over het
geen hij op uitstapjes in ons land gezien
heeft. Hij prijst de „aanzienlijke inspan
ning", die Nederland zich getroost heeft
om zijn gebied met een „prachtig net van
moderne wegen en autobanen te voor
zien", waarbij bij rekening houdt met de
uit den weeken bodem, de talrijke water
wegen en de hiermee gemoeide hooge kos
ten voortvloeiende moeilijkheden. Hij stond
versteld van de reusachtige bruggen, die
de ponten vervangen hebben en geeft
daarvan een uitvoerige beschrijving.
Maar volgens de leiding van onze „na
tionale" N.S.B. leeft in Nederland een
diep-gezonken volk, dat slechts wacht op
hergeboorte tegen den tijd, dat het voik
zich zal hebben overgegeven aan een ze
keren heer, die zichzelf en anderen diets
maakt, geroepen te zijn om de leider te
worden van een Nederlandsch keizerrijk!!
ZATERDAG 23 JULI.
HILVERSUM I 1875 EN 415.5 M.
VARA-uitz. 10.00—10.20 vm. en 7.30—
8.00 VPRO.
8.00 Gram. (Om 8.16 Ber.) 10.00 Mor-
genw. 10.20 Voor arbeiders in Continube
drijven. 12.00—1.45 Gram. 2.00 De Ram
blers en gram. 3.00 Rep. 3.30 Gram. 4.30
Esperanto-uitz. 4.50 Gram. 5.40 Letterk.
overzicht. 6.00 Orgelspel. 6.30 Gram. 7.00
Filmland. 7.30 Cursus „Wondergeloof en
wonderverhalen." 8.05 Herh. SOS-ber.' 8.07
Ber. ANP., VARA-varia. 8.20 VARA-ork.
en solist. 9.00 Declam. 9.15 Gev. program
ma. 10.30 Ber. ANP. 10.35 Pop. conc.
11.00 Gram. 11.4512.00 Zang en orgel.
HILVERSUM H 301.5 M.
KRO-uitzending.
8.00—9.15 Gram. (Om ca. 8.15 Ber.)
10.00 Gram. 11.30 Godsd. halfuur. 12.00
Ber. 12.15 KRO-ork. 1.00 Gram. ca. 1.15
Ber. 1.20 Verv. conc. 2.00 Voor de rijpere
jeugd. 2.30 Verv. concert. 3.00 Kinderuur.
4.00 Ber., gram. 4.30 KRO-Melodisten en
solist. 5.30 Esperantonieuws. 5.45 KRO-
Nachtegaaltjes. 6.15 Gram. 6.20 Journal,
weekoverz. 6.45 Gram. 7.00 Ber. 7.15 Cause
rie. 7.35 Act. aetherflitsen. 8.00 Ber. ANP.
8.15 Overp. m. muz. omlijsting. 8.35 Accor
deontrio Den Held, declamatie, het Kilima-
Hawaiian-Trio en de KRO-Melod. m. m. v.
solist. 10.30 Ber. ANP. 10.40 Intern, sport-
revue. 10.55—12.00 Gram.
DROITWICH 1500 m. 11.20 Het Orplieus
Trio. 11.50 Pianovoordr. 12.20 Gram. 12.50
Sportrep. 1.00 Gram. 1.40 Sportrep. 1.55
Gram. 2.35 Sportrep. 6.20 Ber. 6.45 Sport
rep. 7.00 BBC-orkest en solisten. 7.50 Orgel
spel m.m.v. solisten. 8.20 BBC-Variété-ork.
en solisten. 9.20 De Morris Motors Band.
10.00 Deel. 10.20 Ber. 10.45 Het Victor
Olof-sextet. 11.2012.20 Jack Jackson en
zijn Band.
RADIO-PARIS 1648 m. 8.10; 8.55; 10.05
en 12.35 Gram. 1.50 Zang. 2.05 Gram. 2.35
Pianovoordr. 3.20 Z mg. 4.05 Gram. 5.50
Kinderkoor. 7.20 Gram. 8.35 Vocale duetten.
8.50 Radiotooneel. 9.30 Variété-progr. 10.25
Symphonieconc. m.m.v. soliste. 11.201.20
Dansmuz.
KEULEN 456 m. 6.50 Gram. 7.30 Hanns
Kallies' ork. 8.50 Schrammelensemble. 12.20
NS-Toonkunstenaars-ork. 2.30 Gram. 4.20
Orkest en solisten. 10.20 Gram. 10.50 Egon
Kaiser's ork. en Walter Raatske's kwintet.
2.203.20 Ork. van het Opper-Silezische
Landestheater.
BRUSSEL 322 en 484 m 322 m. 12.20 en
1.30 José Schnyders' ork. 2.20 Pro Nova
kwartet. 3.20 Gram. 3.50 Vroolijk halfuur.
4.20 Gram. 5.20 Vioolvoordr. 6.35 Zang. 7.20
Gram. 8.20' Symphonie-orkest en soliste.
9.00 Radiotooneel. 9.20 Verv. conc. en gram.
10.30 Pop. conc. 11.20—12.20 Gram.
484 m. 12.20 Gram. 12.50 en 1.30 Geo Bo-
gaert-ork. 1.50 en 3.50 Gram. 4.20 Ensem
ble „Pro Musica Antiqua" en soliste. 5.35
Eloward-ork. en Ray Ventura's ork. 5.50
Gram. 6.00 Verv. conc. 6.35; 7.35 en 8.20
Gram. 8.35 Lit. muz. progr. 9.15 Gram. 9.20
Orkest-conc. m.m.v. solist. 11.0012.20
Dansorkest en solist.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 m. 7.20
Gram. 7.50 Rijkszending, gewijd aan Bres-
lau. 8.20 Kernspreuk, ber. 8.30 Ork. en
koor. 10.20 Berichten. 10.50 Klarinet en
piano. 11.20 Hilden-Arnold's ork. I.d. pauze:
Sportrep. 12.20—2.20 Zie Keulen om 10.50
(1.15—1.26 Tijdsein).
Zij zijn er echter mede opgehouden om
reden dat het te duur uitkwam.
In denzelfden geest is indertijd door wij
len den heer Van Niftrik en nu is, dat er
ten een plan ingediend, welk plan door
een commissie onderzocht is, die tot de
zelfde conclusie kwam: te duur!
Als nu de geheele Provincie het niet
kan dragen, hoe moet het dan wel kun
nen door een onderdeel van de Provincie,
„de groote waterschappen?
Het groote verschil uit den tijd van wij
len de heer Van Niftrik en nu is, dat er
nu een wegenfonds is, waaruit kan wor
den geput en toen niet.
Derhalve kom ik tot de volgende con
clusie: Wat punt één betreft moeten de
lasten in den strijd tegen Neptunes even
goed door de geheele bevolking worden
gedragen als de lasten in 'den strijd tegen
Mars.
En wat punt twee betreft zou ik Ged.
Staten willen in overweging geven, haal
het plan van wijlen Van Niftrik nog eens
uit het archief en onderzoekt eens wat
of er van voornoemd plan is te maken
met hulp uit het wegenfonds en legt het
plan om polders te vereenigen „tegen
hun zin" op de plaats waar het plan van
wijlen Van Niftrik heeft gelegen.
Sint Kruis. Iz. de Bruijne.
zooeven nog zoo ziek
ol$ 'v> kond
maqr no weer zoo f
leider al$ kip o
doQy QQn
Goes, 21 Juli, Veilingsvereeniging „Zuid-
Beveland". Groote veiling. Zwarte bessen
85.10, Roode bessen 17.9018.50, Zure Mo
rellen 43,20 per 100 kg.
Kleine veiling. Zacht fruit. Druiven;
Alicante 48, Aardbeien 1220, Roode bes
sen (Prolific) 2127, Roode bessen 1219,
Witte bessen 1214, Kruisbessen 3—14,
Frambozen 4053, Meikersen 2931, Mar
kiezen 44, Zwarte Vleeschkersen 2231,
Bitterkrieken 19, Eierkrieken 2336,
Bruine Blanche 2433, Tomaten 1015,
Roode Blanche 16, Klerken 2552, Zuurtjes
29, Zoete morellen 2834, Zure idem 19
41, Uitschot kersen 6.5016, Oranjepruimen
1022, Okkelanen 1314, Citroenpruimen
6, Ear ley Laxton 2546, Pruimen (val) 2-
12, per 100 kg, Meloenen 8.5026, per 100
stuk.
Peren. Hard fruit. Sambree 11 per 100 kg.
Appels. Yellow Transp. extra 30—32, idem
A 26—31, idem B 23—27, idem C 15—16,
Kroet en valappels 310 per 100 kg.
APOTHEKEN.
Zondag a.s. en de nachten van de vol
gende week is te Middelburg geopend
de apotheek Nonhebei, Langedelft.
MIDDELBURG.
lederen Wo-avond, in de maanden Jul. en
Aug. Stadhuisbelichting.
VR 22 Jul. A.V.R.O.'s T.T.-Stortingsrace;
Concertz. 20.00 h.
VR 22 Jul. Alg. ledenverg. Lib. Staatsparty
afd. M'burg; St. Joris 20.15 h.
ZA 23 Jul. Popul. concert door Chr. Muz.
Vereen. „Oefening na den Arbeid"
voor de Vacantieschool; Markt 20-22 h.
WO 27 Jul. Molenwaterconc. Middelb. Mu
ziekkorps 20.00 h.
DO 28 Jul. Alg. Verg. N.V. Werf Zeeland in
liq. te Hansweerd; Hotel Abdij 11 h.
MA 1ZA 6 Aug. Kermis.
MA 1ZA 6 Aug. Kermisbal; muz. „The
Rhytm. Sw'ingers"; Bovenz. „De Ver
genoeging" 20.0024.00 h.
MA 1 en Di 2 Aug. Varieté-voorstelling,
Schuttershof 20.15 h.
WO 3, DO 4 en VR 5 Aug. Meyer Hamel's
Revue, Schuttershof 20.15 h.
WO 10 Aug. Conc. Buurtc. Markt, V.V.V.
Midd. Muziekkorps 2122.30 h.
ZO 14 Aug. Abdy uitvoering Midd. Muziek
korps 12-13 h.
WO 17 Aug. Conc. Buurtc. Markt, V.V.V.,
Midd. Muziekkorps 2122.30 h.
WO 24 Aug. Conc. Buurtc. Markt, V.V.V.,
Midd. Muziekkorps 20.3022 h.
DO 25 Aug. Ringrydery te paard uitg. Ver.
tot Bev. v.h. Vreemdelingen VerK.
Walcheren, Abdij.
DO 31 Aug. Conc. Buurtc. Markt, V.V.V.,
Midd. Muziekkorps 2021 h.
DO 29, VR 30 Sept. en ZA 1 Oct. Bazaar
Muz. Vereen. „Crescendo", St. Joris.
MA 17 Oct. Lez. Natuurk. Gezelschap, prof.
dr. L. van der Horst, St. Joris 20.15 h.
MA 14 Nov. Lez. Natuurk. Gezelschap, spr.
prof. dr. M. Minnaert, St. Joris
20.15 h.
_1939.
MA 16 Jan. Lez. Natuurk. Gezelschap, spr.
dr. P. h. van der Hoog, St. Joris
20.15 h.
MA 13 Feb. Lez. Natuurk. Gezelschap, spr.
dr. A. J. M. Wanders, St. Joris
20.15 h.
MA 13 Mrt. Lez. Natuurk. Gezelschap, spr.
prof. dr. H. J. Jordan, St. Joris
20.15 h.
MA 17 Apr. Lez. Natuurk. Gezelschap spr.
dr. Paul Julien, St- Joris 20.15 h.
GOES.
VR 22 Jul. Djiguiten Ruiter Kozakken;
Gem. Sportterrein; 20.00 h.
Dl 9 Aug. Conc. Hosanna, Schuttershof
20.30 h.
WO 31 Aug. Conc. Euphonia, Mrkt 20.30 h.
DO 8 Sep. Conc. Hosanna, Markt. 20.30 h.
VR 23 Sep. Conc. Euphonia, Mrkt. 20.30 h.
BIOSCOPEN.
CITY, Midd. VR 22—DO 28 Jul. Ching—
Ching („Stowaway") en „In Levens
gevaar", 20.00 h. ZO 15 h. matinée.
AIGEMEEN.
ZA 30 Jul. Viering 10 j. best. Walcb. Kam-
peerver. „Luctor et Emergo"; Dui
nen Koudekerke-Biggekerke by Kam
peer terrein. Aanv. 15.00 h.; 22.30 h.
Kampvuur.
Dagel. Tent. van werken Kunstkring „Het
Zuiden" door leden van den Kring, te
Vliss.; 10.30—12.00 en 14.00—17.00 h.
ZA 13 Aug. Kanowedstryd voor het bad-
strand te Vliss.
DO 1 Sep. Groote Veetent. te Midden-
Beemster.
DO 22, VR 23 en WO 24 Sept. Fruittent.
te Kapelle, Geb. der veiling.
Elec. Drukkerij G. W. den Boer, M'burg.