.en ile nieuwe Dienstregeling
GEMENGD NIEUWS.
t
FRANKRIJK.
DUITSCHLAND,
ENGELAND.
LUXEMBURG.
RADIO EN STAAT.
ZWITSERLAND.
POLEN.
MEXICO.
PALESTINA.
INGEZONDEN STUKKEN.
Moordaanslag te Nieuwer
Amstel.
EEN LOCOMOTIEF MET VIER
WAGONS IN EEN DIEPTE VAN
20 METER GESTORT.
BEURS VAN AMSTERDAM.
BEURSTHERMOMETER MAANDAG,
Vliegtuig in zee gestort.
Een viermotorig Breguet-watervliegtuig
is tijdens een proefvlucht te Cherbourg in
jsee gestort.
Aan boord bevonden zich twee marine-
Officieren en twaalf ingenieurs van de fir
ma Breguet. Een der officieren is door ver
stikking om het leven gekomen. De andere
inzittenden liepen weinig ernstige verwon
dingen op en werden naar het marine-hos
pitaal vervoerd.
OLIFANT DOODT ZIJN OPPASSER.
Zondagmiddag is in den dierentuin te
München een olifantenoppasser om onver
klaarbare reden door zijn lievelingsolifant
aangevallen en doodelijk gewond. De oli
fant was te München geboren en door den
oppasser grootgebracht.
KERKDIENST VOOR DE SLACHTOF
FERS VAN HET FASCISME.
De deken van «het kapittel van Canter
bury, Hewlett Johnson, heeft in de kerk
van Sint Clemens 'n kerkdienst geleid voor
„de slachtoffers van de fascistische aanval
len in Spanje, Abessynië en China".
Eenige honderden hadden zich buiten
de kerk opgesteld om deken Johnson uit
te jouwen bij zijn aankomst en zjjn vertrek.
Een groep fascisten heeft gepoogd in de
nabijheid van de kerk een betooging te or-
ganiseeren, doch deze werd door de politie
verstrooid. Ook raakten fascisten slaags
met anti-fascisten, de politie wist ook hier
de orde te herstellen.
De vicaris van de Sint Clemenskerk
heeft medegedeeld, dat vijfhonderd andere
Anglikaansche geestelijken besloten heb
ben zijn voorbeeld te volgen.
De volle vrede geteekend van vijf
tot 10 millioen franken per jaar in
de staatskas Een kortegolfzender.
Toen de hoofdzakelijk met Fransch kapi
taal werkende groote radiozendpost op de
hoogvlakte van Junglinster door een Duit-
schen technicus gebouwd werd, verwachtte
men in het Luxemberger land er gouden
bergen van. Maar dat liep toch niet hard
en er kwam oneenigheid over in de Luxem-
burgsche volksvertegenwoordiging. Nu is
deze van de baan. Er is een nieuwe over
eenkomst met den Luxemburgschen staat
gesloten, waardoor deze voortaan belang
rijke inkomsten zullen toevloeien. Er komt
een omzetbelasting van 10 pCt. boven een
bruto-omzet van 18.000.000 franken, op
klimmende tot 30 pCt. boven de 75.000.000
fr. Voor 1938 wordt uit dezen hoofde een
storting in de staatskas van 5.500.000 fr.
verwacht; bereikt de omzet een hoogte van
75.000.000 fr., dan is de belasting 11.750.000
fr.
De datum, waarop de Luxemburgsche
staat den zender zou kunnen naasten, wordt
verschoven naar 15 Maart 1950
Verder is nog overeengekomen, dat. Ra
dio-Luxemburg een kortegolfzender zal
mogen bouwen; voorloopig zal dat een ex-
perimenteele zender worden.
VIER DOODEN BIJ AUTO-ONGELUK.
Te Landquart is een auto, waarin vijf
menschen zaten, uit een bocht van den weg
geraakt en in een kanaal gevallen. Vier in
zittenden zijn verdronken.
NEGEN PERSONEN DOOR DEN
BLIKSEM OMGEKOMEN.
In den nacht van Vrijdag op Zaterdag
zijn in Polesië negen personen door den
bliksem getroffen.
MIJNWERKERS MAKEN ZICH VAN
MIJNEN MEESTER.
In den staat Jalisco hebben mijnwerkers
zich, met steun van de auto
r i t e i t e n meester gemaakt van ze
ven goud- en zilvermijnen om die te ont
ginnen. Drie dezer mijnen behooren aan
een Amerikaansche onderneming, twee aan
een Britsche maatschappij en een behoort
aan een Fransche onderneming. De Ameri
kaansche ambassadeur te Mexico City
heeft opheldering gevraagd in een vriend
schappelijk gestelde nota.
ARABISCH DORP VERWOEST.
Kortgeleden werd gemeld, dat het Jood-
sche dorp Masha verwoest en de bewoners
gedood zouden zijn. Volgens thans Ingewon
nen inlichtingen gaat het in werkelijkheid
om het dorp Dabbarita, ten Westen van
den berg Thabor. Het werd door Aarabie-
ren, niet door Joden bewoond en werd ver
woest tijdens een strafexpeditie na een ge
vecht tusschen troepen en terroristen. Het
aantal slachtoffers blijft onzeker. In leiden
de extremistische Arabische kringen ver
klaart men, dat er dertig dooden en 85 ge
wonden vielen.
Aan de operatie was een gevecht vooraf
gegaan, waarbij een Joodsche hulpagent
werd gedood, terwijl een Britsche officier
en een Britsche soldaat, benevens een
Joodsch hulpagent ernstig werden gewond,
De troepen vervolgden de rebellen tot in
het dorp, waar het weerstandcentrum was,
en gingen over tot een zuiveringsoperatie
ter verdrijving van de terroristen, die de
streek onveilig maakten.
BADGASTEN TE KADZAND.
In de Middelburgsche Courant van 13
dezer oefent een „badgast" kritiek uit op
de handelingen der politie te Kadzand.
Als getrouwe bezoeker van Kadzand, al
waar ik in 1937 twee maanden en dit jaar
reeds 1% maand verblijf, heb ik nog nooit
eenige overlast noch een bekeuring gehad
om de eenvoudige reden dat ik mij stipt aan
de regelen van het verkeer houd en dit ook
absoluut noodzakelijk vind, gezien de smal
Ie wegen die gestreng toezicht een eerste
vereischte maken. De politie verdient daar
voor niets dan lof en helpt juist het vreem
delingenverkeer in de hand. Overigens be
vreemdt het mij, dat inzender zich badgast
noemt, niettegenstaande Kadzand de maand
Juni zoo goed als geen badgasten gehad
heeft.
Leo van Gelder.
Strand Hotel, Kadzand.
Hl.
Rijtijden in 1927, 1937 en 1938.
In de algemeene groote vooruit
gang heeft Zeeland slechts ,een
zeer schaarsch deel gekregen.
De Giesbergersche beginselen zjjn
voor ons buiten toepassing geble
ven.
In de twee voorgaande artikelen
hebben wij uiting gegeven aan het in onze
provincie tegenwoordig veel vernomen mis
noegen over de nieuwe dienstregeling, die
ondanks alle getheoretiseer van verhoogde
rijsnelheden en verkorte rijtijden en knoop
puntenstelsels in de praktijk des dagelijk-
schen levens en daar komt het toch maar
op aan toch maar zoo weinig verbete
ring is gebleken te zijn: integendeel zelfs.
Laat ons thans echter de nuchtere cijfers
nog eens iets meer laten spreken, opdat,
wat er dan wèl verbeterd moge zijn, niet
onderdrukt worde.
Te dien einde hebben wij het volgende
materiaal geschift en vergeleken:
a. De Zeeuwsche lijn: alle treinen die op
werkdagen tot Roosendaal, of, van
Roosendaal, tot Middelburg loopen.
b. Verder: de dóórgaande verbindingen
naar Rotterdam, Den Haag,
Amsterdam, Utrecht en Den
Bosch, met, als toegift, een
enkele verbinding naar Gro
ningen en Maastricht.
Deze gegevens verzamelden we over:
1927, 1937 en 1938.
Voor onze vergelijking mogen we nu
echter niet naast elkaar stellen, hoe in
teressant dat wellicht op zichzelf ook moge
zijn.' de jaren 1927 en 1938 (zooals de
heer Giesberger in „Spoor en Tramwegen"
ook doet) maar het eenig juiste standpunt
dunkt ons hier: verleden jaars en dit jaars
zomerdienstregeling vergelijken. Want wat
we verleden jaar bereikt hadden, dat had
den we en het gaat er nu maar om of
we daarbij vergeleken achteruit of vooruit
gegaan zijn, en, zoo dit laatste het geval
mocht zijn, in welke mate, ook t.o.v. de
rest*).
Terzake.
Lijn: Middelburg-Roosendaal.
Heen en terug liepen er hier onder de
vorige dienstregeling (zomer 1937 dus) 20
treinen; dat zijn er nu 22 geworden. Ver
leden jaar waren er 11 sneltreinen en 9
boemeltreinen; dat zijn evenveel sneltrei
nen gebleven, doch twee boemeltreinen
meer.
De gemiddelde rijtijd van een sneltrein
was verleden jaar naar Roosendaal 1 h 10
min en terug 1 h 13 min; deze is nu inge
kort op 1 h 2 min heen en 1 h 09 min te
rug; onderscheidenlijk winsten van 8 en 4
minuten.
De gemiddelde fijtijd van een boemeltrein
was verleden jaar 1.34; die is nu 1.25 ge
worden, alzoo 9 min winst.
Zooals in een vorig artikel reeds gesteld:
het aantal treinen is niet alles, en die
paar minuten winst hebben op zichzelf
voor de Zeeuwsche lijn heelemaal geen
waarde: die komt pas op den langeren af
stand, door de accumulatie van grootere
topsnelheden met minder stoppingen, minder
afremmen en minder optrekken, dus langer
behoud van de topsnelheid.
Is het aantal sneltreinen op de Zeeuwsche
lijn dus gelijk gebleven, hun tijden van aan
komst en vertrek zijn er, door verschuiving,
aanzienlijk minder gunstig dan verleden
jaar op geworden (de laatste avondsnel
trein naar Roosendaal dan uitgezonderd)
en daarin zit over het algemeen de reden
tot ontstemming.
Beschouwen we thans de tijdwinst over
grootere afstanden.
Middelburg-Rotterdam, Den Haag, Am
sterdam en Den Bosch, Utrecht.
1. Rotterdam. Snelste sneltrein in 1937:
2 h 12 min, in 1938: 1 h 54 min, bijna 20
minuten winst. Langzaamste boemel v.j.:
3.18, dit j.: 2.36, d.i. 52 min winst.
2. Den Haag. Snelste sneltrein in 1937:
2 h 36 min; nu: 2 h 16 min, alzoo 20 min
winst. Langz. boemel v.j.: 3.43; dit j.: 2.58;
d.i. drie kwartier winst.
3. Amsretdam. S.s. v.j.: 3.13; d.j.: 3.05; d.i.
8 min winst; l.b. v.j.: 4.33, d.j. 3.46, d.i. 47
min winst.
4. Den Bosch. S.s. v.j.: 2.18; d.j.: 2.10; d.i.
8 min winst. L.b. v.j.: 3.20; d.j.: 2.39, d.i.
41 min winst.
5. Utrecht. S.s. v.j.: 3.12; d.j.: 2.54, d.i. 18
min winst; L.b. v.j.: 4.12; d.j.: 3.23,'d.i. 49
min winst.
Thans enkele treinen verder weg: Gro
ningen en Maastricht.
Op de snelste wijze van Maastricht rei
zende, deed men er in 1937 over 4 h 30
min; dat is nu geworden 4 h 3 min, bijna
een half uur tijdwinst; voor Groningen is
is dit resp. 6.41 en 5.44, of bijna een vol uur
winst.
We zouden zoo nog velerlei dingen kun
nen nakijken en vaststellen. Maar het aan
gehaalde is genoeg. Ook al mogen we ons
met het vele hieraan verbonden uitpluis-
werk, hetwelk niet ons, wel des heeren
Giesbergers dagelijksch werk is, misschien
eens ergens even vergist hebben ons
werk is slechts salve errore et omissione
te aanvaarden dan nog dunkt ons het
voorafgaande genoeg voor het trekken on
zer conclusie. Die moet dan, dunkt ons, al
dus luiden:
1. De Zeeuwsche lijn heeft weliswaar in
haar rijtijden eenige versnelling on
dergaan, maar deze zijn op zichzelf on
belangrijk.
De rijtijden verschillen trouwens, al
thans voor sneltreinen, ook maar weinig
met 1927: naar Roosendaal waren de snel
trein-rijtijden toen van 1.11 tot 1.14; van
Roosendaal 1.141.18 min., wat nu gewor
den is 1.021.05 en 1.031.11. Enkel voor
de boemeltreinen is het verschil grooter
30 minuten, maar sindsdien zijn dan ook
Wouw, Woensdrecht; Vlake, Arendskerke
en Lewedorp opgeheven! Red.
De boottrein, die altijd een prettige
trein geweest is, zóó gewaardeerd dat me
nige Middelburger er eerst een rit naar
Vlissingen voor over heeft, laten we bui
ten beschouwing in alle becijferingen, om
dat die „uit het kader loopt" en overigens
vrijwel gebleven is, zooals-ie was. Red.
Jongeman gedood.
Zondagavond omstreeks half twaalf is op
de Bleekerskade te Amstelveen een moord
aanslag gepleegd.
De 20-jarige gehuwde arbeider L. C. hoor
de bij zijn thuiskomst, dat zich onaange
name kwesties in de familie hadden voor
gedaan. Hij wond zich hierover zoo op, dat
hjj zich met een zeis wapende en op de
kade den 26-jarigen Grifhorst uit Amster
dam, die verkeering met de zuster van zijn
vrouw had, opwachtte. Toen Grifhorst voor
bij kwam, heeft C. hem een klap gegeven,
waarbij de punt van de zeis in den rug
drong. G. wist nog de woning van zijn
schoonouders te bereiken, waar hij tenge
volge van hevig bloedverlies ineen zakte.
Onmiddellijk werd geneeskundige hulp in
geroepen. Het slachtoffer is per ziekenauto
naar het Binnengasthuis te Amsterdam
vervoerd, waar hij in den loop van den
nacht is overleden.
De politie stelde een uitgebreid onder
zoek in onder leiding van inspecteur Bus-
ser. De dader werd ten huize van zijn ouders
die eveneens op de Bleekerskade wonen,
gearresteerd. Hij is voorloopig in het poli
tiebureau te Amstelveen opgesloten.
Een doode en een gewonde.
Bij het vervoer over den Steenberg der
Staatsmijn Hendrik te Brunssum
stortte Zaterdagmiddag een locomotief met
vier geladen wagons naar beneden. De
hoogte waarover de trein reeds was 20 me
ter.
Het ongeluk is te wijten aan een ver
zakking. De 16-jarige s|toker, zekere J.
van Deenen uit Treebeek, geraakte in den
val tusschen de wagons bekneld en was
onmiddellijk dood. De machinist, die het
ongeluk vermoedelijk heeft zien aarfko-
men, heeft zich door van de machine te
springen, weten te redden. Hij liep ernsti
ge verwondingen op. Geneeskundige hulp
was spoedig ter plaatse. Andere persoon
lijke ongelukken kwamen gelukkig niet
voor.
Godsdienstwaanzin
De aandacht van de bewoners van de ge
annexeerde dorpen, Ransdorp en Holie-
sloot te Amsterdam werd Zondagavond ge
trokken door het zonderling gedrag van 'n
man, die daar op zijn rijwiel reed. Blijkbaar
bevielen de wegen hem niet, want op een
gegeven oogenblik veranderde hij van rich
ting en stapte met zijn karretje op den rug
in de Westsloot, waadde door het modde
rige water en bereikte op deze vreemde
manier het weiland aan den overkant. Zoo
vervolgde de man zijn weg van de eene
sloot in de andere tot ontsteltenis van de
toeschouwers, die tenslotte aan deze zonder
linge manier van doen een einde maakten.
De man liet zich gewillig grijpen, en van
droge kleeren voorzien zijnde bracht men
hem over naar het bureau aan den Ade-
laarsweg waar bleek, dat men te doen had
met een 37-jarigen schipper wonende aan
de Geldersche kade. De man maakte den
indruk aan godsdienstwaanzin te lijden. Hij
is door den G.G.D. naar het paviljoen van
het Wilhelminagasthuis overgebracht.
Varende koopman op de Merwede
verdronken.
Zaterdagmiddag tegen 5 uur is de va
rende koopman Van K. uit Woudrichem
op de Merwede tegenover Papendrecht te
water geraakt en verdronken. Hij wilde
een boot vastmaken aan een voorbijvaren
de vrachtboot, waarbij zijn been in de
tros verward geraakte. De man werd over
boord getrokken en verdween onmiddellijk
in de diepte. Pogingen tot redding moch
ten niet baten.
Kindje van veranda gevallen.
Zondagavond, speelde een 3%-jarig knaap
je op een veranda van de tweede etage van
een woning in de Bestevaerstraat te Am
sterdam. In een onbewaakt oogenblik is het
kind over de leuning van de veranda naar
beneden gestort en op een steenen vloer
terecht gekomen. Met ernstige hoofdwon
den en een gebroken dijbeen is het kleine
slachtoffer in zorgwekkenden toestand naar
het Wilhelmina-gasthuis overgebracht.
Bij het baden in zee verdronken.
Zondagmiddag is bp het baden in zee te
IJmuiden een veertigjarige Amsterdammer
verdronken.
De man was met zijn familie gaan zwem
men. Herhaalde malen hadden andere
zwemmers, die gezien hadden, dat hij de
zwemkunst niet geheel machtig was, hem
gewaarschuwd niet te ver in zee te gaan
waaraan de man geen gevolg blijkt te heb
ben gegeven.
Zijn familie, die het water reeds verla
ten had, toen het ongeluk geschiedde, heeft
van het gebeurde niets bemerkt. Gister
avond laat was het lijk nog niet aange
spoeld.
Amsterdam 1936-3% 100%—101%
Zeeuws. Hyp. B-34£ 100%100%
Cities Service Cy. P. 1988 5 47%—47%
A Amsterd. Bank 152149%
A Ned. Gist- en Spiritusf. 529%525
A De Schelde N.B. 45-^16%
C Am. Smelte en Ref. 36%35%
A Born. Sum. H.M. 182%—178
A Houth. Alberts 9797%
C Union Pac. Rr. 6060%
C Int. Nickel Cy. 36%
A Pref. Lever-Bros 142%140%
Ned. 38 100-3 101%—102%
O. Indië 37 1000-3 100%—100%
Engeland 1960-90 4 84%—.—
A Koloniale Bnk. 149159
A N.I. Hbk. 60 132%—139%
C Ned. H. M. 1000 159%—159
A v. Berkels Pat. 63%65%
C Calvé-Delft 92—90
A Philips Gem. B. afg. 258—252%-49
C Unilever 155%—157%-7
C Am. Car Foundry 18%—19%-19%
C Anaconda Cop. 25%25%-%
C Bethlehem St. 43%—44%-%
C Kennec Copper 30%30%-%
C Rep. Steel 14%—15-14%
C U. States St. C. 43%—44-3%
C North Am. Cy. 16%—16%
A Kon. Petr. Mpij. 343%—347-5%
C Contin. Oil Cy. 23%—25-%
C Phillips Petr. Comp. 30%— 31%
C Shell Union O.C. 12%—13%-%
C Tide Water Ass. Oil il%—11%
A Ned. Scheepv. U. 122%—118%-17%
A H.V. Amsterdam 453-475-71
A Java Cult. Mij. 163
A N.I. Suiker U. 174
A Deli Batavia 236%237%
C Deli Mij. 1000 300%—294-%
Obl.Markt
Rubber
Aku
Unilever
Suiker Amerika
Konlnkl.
Tabak
Philips -
Schepen
Markt
(Wettig
gedeponeer&9
2. Er zijn gewaardeerde sneltreinen ver
vallen; het aantal boemeltreinen is
toe- in plaats van afgenomen.
3. De voor Zeeland belangrijkste aanslui
ting, namelijk met de groote havenstad
Rotterdam, de regeeringsstad 's Gra-
hage en de Rijkshoofdstad Amsterdam
is er, zoowel door het vervallen van
gewilde sneltreinen als door niet-ver
minderde stoppingen in Oudenbosch
Zevenbergen en Lage Zwaluwe en het
(bovendien nog zelfs invoeren van een
enorm aantal stoppingen in Zwijn-
drecht, Barendrecht en Feyenoord, on
danks enkele rijtijdverkortingen, toch
over het algemeen eer op achteruit in
plaats van op vooruit gegaan.
Zoodat o.i. met het volste recht de eind
conclusie mag zijn, dat de schoone en ge
zonde beginselen, door den heer Giesberger
in zijn meergemeld artikel verkondigd, ten
aanzien van Zeeland buiten toepassing zijn
gebleven.
Wat ook wij inwonnen, wonnen we des
ondanks.
Endaarmêe zijn we niet tevreden!
(Slot volgt).
A Senembah 263%254
C Baltimore en Ohio 7%7-6%
C Southern Pac. Cy. 1312%-%
A Southern Rlw. 9%9%
A Amst. Rubb. C. 227—229%-28
A Deli-Bat. Rubb. 161%—165-4
A Hessa Rubber 149136%
A Serbadjadi S.R. 120%—121%-2%
WISSELKOERSEN.
Heden. Zaterdag.
Londen 8.95% 8.95%
Berlijn 73.02 73.00
Parijs 5.02% 5.02%
Brussel 30.75 30.76
New-York 1.81% 1.81%
Rotterdamsche dame in de bergen
verongelukt.
Een jeugdige toeriste, mej. C. Borst uit
Rotterdam, die in gezelschap van een vrien
din en een gids uit Saasfoe (Zwitserland)
een bergtocht had ondernomen, is bij het
passeeren van een gletscher in een twee
meter diepen bergspleet gevallen en omge
komen.
SPORTVLIEGTUIG AFGEGLEDEN.
Bestuurder zwaar gewond.
Zaterdagmiddag om tien voor vijf is
het nieuwe sportvliegtuig van 'mr, C. Laan
van de firma Anemaet en Co., bij het
vliegveld Darmo, nabij Soerabaja, afgegle
den. Het toestel brak in tweeën. De heer
Laan, die het vliegtuig bestuurde, werd
zwaar gewond en is naar een hospitaal
overgebracht.
Zedenmisdrijven in Limburg.
De politie te Lieshout heeft twee per
sonen gearresteerd, verdacht van het ple
gen van ontuchtige handelingen met min
derjarige meisjes. Het zijn de 19-jarige ar
beider, J. R. en de 16-jarige landbouwers
knecht M. A. v. d. H„ beiden uit Lieshout.
Voorts is gearresteerd de ongeveer 70-
arige L. S. v. d. H. uit Lieshout, verdacht
van het plegen van ontucht met minder
jarige jongens. Alle verdachten zijn naar
Roermond overgebracht en na verhoor in
het huis van bewaring opgesloten.
DOODELIJK ONGELUK IN DE
ROTTERDAMSCHE HAVEN.
Aan boord van het Engelsche s.s. „Nag-
pore", liggende in de Rijnhaven te Rotter
dam, heeft zich Zaterdagavond een ernstig
ongeluk voorgedaan, dat den 32-jarigen
bootsman C. de Graaf het leven heeft ge
kost.
De bootsman hield toezicht bij het ver
richten van werkzaamheden aan boord van
de „Nagpore", die bestonden uit het over
slaan van vezels in een naastliggend schip,
Toen er een hijsch vezels omhoog kwam,
slingerde deze eenigszins en De Graaf, die
hierop niet was voorbereid, kreeg een klap,
waardoor hij het evenwicht verloor en in
het 12 meter diepe ruim stortte. Met zware
inwendige kneuzingen en ernstige verwon
dingen in het gelaat, is hij met een boot
van de rivierpolitie naar het bureau van
dien dienst aan de Parkhaven vervoerd, van
waar hij per auto van den geneeskundigen
dienst is overgebracht naar het ziekenhuis
aan den Coolsingel. Bij aankomst aldaar
bleek hij reeds te zijn overleden.
Relletje in de Kalverstraat.
Zaterdagavond omstreeks half tien is het
rumoerig toegegaan in de omgeving van
den sigarenwinkel van de N.S.B. in de Kal
verstraat te Amsterdam. Daar hadden zich
politieke tegenstanders verzameld, die wel
dra gewikkeld waren in een opgewonden
discussie, die tenslotte in handtastelijkheden
ontaardde. Hierbij liep een persoon een
bloedende hoofdwonde op, zoodat hij zich in
het binnengasthuis moest laten verbinden.
De politie greep terstond in en heeft eenige
bij het relletje betrokken lieden medegeno
men naar het bureau Singel.
ONTSPORING OP HET MAASSTATION
TE ROTTERDAM.
Op het stationsemplacement van het
Maasstation te Rotterdam is Zaterdagavond
omstreeks half acht, vermoedelijk ten ge
volge van een verkeerden wisselstand, een
rangeerend electrisch tweewagenstel ont
spoord. De ontsporing geschiedde even over
de Boerengatbrug, juist buiten het station
Het stel kwam schuin over den weg te
staan en daardoor werd het hoofdspoor
voor de binnenkomende treinen volkomen
geblokkeerd. Een onmiddellijk ingesteld on
derzoek wees uit, dat het uitgaande spoor
net drie centimeter vrij bleef, zoodat de
uitgaande diesels gewoon konden vertrek
ken. De D-trein, die' om kwart voor acht
van het station Maas moet vertrekken, had
aan deze drie centimeter echter niet ge
noeg zoodat deze trein werd opgehouden.
Voor de binnenkomende treinen moesten
ook onmiddellijk maatregelen worden geno
men. Het bleek mogelijk, dit verkeer naar
het station D.P. te dirigeeren. Deze rege
ling bleef gedurende den avond gehand
haafd.
De materieele schade ten gevolge van de
ontsporing is zeer gering. Naar uit het in
gestelde onderzoek is gebleken, is er alleen
een verbindingsstang gebroken. Men is da-
delijk met man en macht aan het werk ge
gaan om het obstakel op te ruimen, daar
mede is men tot laat in den avond bezig ge
weest.
ZONDERLINGE ZWERFSTER.
Zaterdagnacht is door de politie in de
Van Boetzelaerstraat te De n Haag
zwervende aangetroffen een 16-jarig meis
je, afkomstig uit Eelderwolde (gemeente
Haren), die het ouderlijk huis met me
deneming van 20 had verlaten.
Volgens haar eigen verklaring was zij
eerst met de autobus naar Groningen ge
gaan en had vandaar uit den trein naar
Den Haag genomen. In Groningen had zij
zich een jongenskop laten knippen en in
een kleedingmagazijn jongenskleeren ge
kocht, 'welke zij op weg naar Den Haag
aangetrokken heeft en aldus als jongen
vermomd heeft heeft zij Zaterdagavond
door de residentie rondgezworven. Toen
haar geld op was, heeft zij bij een vrien
din weer haar meisjeskleeren aangetrok
ken en is de straat opgegaan, waar zij
door de politie werd aangehouden.
Zij is naar haar woonplaats overgebracht.
INBRAAK BIJ DE
„HAAGSCHE ZIEKENKAS."
Brandkast met administratieve
bescheiden buit gemaakt, doch
later in het water gegooid en op-
gedregd.
In den nacht van Zaterdag op Zondag
is ingebroken in het perceel Lange Bees
tenmarkt 192 te Den Haag, waar
gevestigd is de „Haagsche ziekenkas." De
inbrekers verschaften zich toegang door
verbreking van een ruit aan de achterzij
de van het perceel en wisten er weer uit
te komen door een deurslot te forceeren.
Zij slaagden er in een brandkast mee te
nemen, waarin zich evenwel slechts ad
ministratieve bescheiden bevonden. Hier
over blijkbaar teleurgesteld hebben de
inbrekers de brandkast Zondagavond op
de Caland-kade in- het water gegooid,
waar deze reeds door de politie is opge-
viseht.
In verband met deze inbraak zijn ge
arresteerd de 27-jarige chauffeur H. J.
C. H. en de 30-jarige varensgezel G. J.
F. S. Beiden zijn opgesloten. De politie
heeft het vermoeden, dat meer personen
bij deze inbraak betrokken zijn geweest.
MILITAIR VLIEGTUIG OP JAVA
ZOEKGERAAKT.
Uit Bandoeng wordt gemeld:
Sedert Zaterdag is een Koolhoven-vlieg
tuig, met als bestuurder een leerling-vlie
ger, die binnenkort zijn militair brevet zou
halen, vermist. Het vliegtui gis gegaan in
de richting van een afgelegen streek in
Zuid-Pengalengan (Preanger).
Een-en-twintig vliegtuigen van de mili
taire luciitvaartafdeeling hebben dit ter
rein afgezocht, tot nog toe zonder resul
taat.
DOODENDAGBOEK VAN HET VERKEER
Scheemda: 1 doode.
Zondagavond omstreeks elf uur is de 72-
jarige M. Ruin, die per rijwiel op weg naar
zijn woning was, door een autobus gegre
pen. Het slachtoffer was vrijwel onmiddel
lijk dood. Het stoffelijk overschot is naar de
woning vervoerd.
Amsterdam: 1 doode.
Zondagmorgen omstreeks kwart over
elf is op de Weesperzijde te Amsterdam,
een personenauto, afkomstig uit Enschedé,
in de Weespervaart gereden. De bestuur
der van dezen wagen, de 35-jarige heer
A. Suiskind, koopman te Enschedé, die
alleen in den wagen zat, is door verdrin
king om het leven gekomen.
Waarschijnlijk door de gladheid van den
weg het regende een beetje zijn de
wielen van de auto, een gesloten Chevro
let, gaan slippen. De bestuurder is hier
door de macht over het stuur kwijt ge
raakt, tengevolge waarvan de auto in de
Weespervaart reed. Deze is ter plaatse
zeer diep, zoodat de wagen geheel onder
de oppervlakte van het water verdween.
Weldra kwamen vele hulpvaardige voor
bijgangers toeschieten. De portieren zaten
echter in zoo sterke mate geklemd, dat
men de pogingen ze te openen tenslotte
opgaf. Staande op het dak van de auto,
maakte men toen gat, waardoor het na
veel moeite gelukte den bestuurder bóven
te halen. Geneeskundige hulp mocht he
laas echter niet meer baten.
Almelo: 1 doode.
Het anderhalfjarig zoontje van de fa
milie G. Bekhuis, uit de Tollenstraat te
Almelo is Zaterdagavond onder een
vrachtauto gekropen, waaruit zand ge
lost werd. De bestuurder en zijn knecht
je, die bij het lossen hielp, hebben hier
van niets bemerkt en zijn toen ze kj aar-
waren met hun werkzaamheden wegge»
reden. Een der wielen is het kind daar
bij over het hoofd gegaan, waardoor het
op slag dood was.
Waa
Kloe
Iersd
Kruü
Krat*
Hans
Kapt)
Aa
Na
hebb
N.V.l
eenig
V.
in de!
De
jarer
tredé
toela
bijna
deelii
Vlas
echt
den
tal
deze
spelel
herhq
recht]
welkij
Daar|
den
heeft]
K o
jong<j
V.V.
schaii
won
Del
Joris
open|
nen
Er
van
bijna I
rnidd;
stellij
het
name
den
De
de
winke
Vod
neem|
slaat
Voor!
ingesf
Van
Waltl
SpuijJ
5—7,|
Fir
Van
Vod
ingest)
man-
bos
mep
Darj
Kolkr
Mullel
Naf
B. A|
allen
brachl