.en ile nieuwe Dienstregeling GEMENGD NIEUWS. t FRANKRIJK. DUITSCHLAND, ENGELAND. LUXEMBURG. RADIO EN STAAT. ZWITSERLAND. POLEN. MEXICO. PALESTINA. INGEZONDEN STUKKEN. Moordaanslag te Nieuwer Amstel. EEN LOCOMOTIEF MET VIER WAGONS IN EEN DIEPTE VAN 20 METER GESTORT. BEURS VAN AMSTERDAM. BEURSTHERMOMETER MAANDAG, Vliegtuig in zee gestort. Een viermotorig Breguet-watervliegtuig is tijdens een proefvlucht te Cherbourg in jsee gestort. Aan boord bevonden zich twee marine- Officieren en twaalf ingenieurs van de fir ma Breguet. Een der officieren is door ver stikking om het leven gekomen. De andere inzittenden liepen weinig ernstige verwon dingen op en werden naar het marine-hos pitaal vervoerd. OLIFANT DOODT ZIJN OPPASSER. Zondagmiddag is in den dierentuin te München een olifantenoppasser om onver klaarbare reden door zijn lievelingsolifant aangevallen en doodelijk gewond. De oli fant was te München geboren en door den oppasser grootgebracht. KERKDIENST VOOR DE SLACHTOF FERS VAN HET FASCISME. De deken van «het kapittel van Canter bury, Hewlett Johnson, heeft in de kerk van Sint Clemens 'n kerkdienst geleid voor „de slachtoffers van de fascistische aanval len in Spanje, Abessynië en China". Eenige honderden hadden zich buiten de kerk opgesteld om deken Johnson uit te jouwen bij zijn aankomst en zjjn vertrek. Een groep fascisten heeft gepoogd in de nabijheid van de kerk een betooging te or- ganiseeren, doch deze werd door de politie verstrooid. Ook raakten fascisten slaags met anti-fascisten, de politie wist ook hier de orde te herstellen. De vicaris van de Sint Clemenskerk heeft medegedeeld, dat vijfhonderd andere Anglikaansche geestelijken besloten heb ben zijn voorbeeld te volgen. De volle vrede geteekend van vijf tot 10 millioen franken per jaar in de staatskas Een kortegolfzender. Toen de hoofdzakelijk met Fransch kapi taal werkende groote radiozendpost op de hoogvlakte van Junglinster door een Duit- schen technicus gebouwd werd, verwachtte men in het Luxemberger land er gouden bergen van. Maar dat liep toch niet hard en er kwam oneenigheid over in de Luxem- burgsche volksvertegenwoordiging. Nu is deze van de baan. Er is een nieuwe over eenkomst met den Luxemburgschen staat gesloten, waardoor deze voortaan belang rijke inkomsten zullen toevloeien. Er komt een omzetbelasting van 10 pCt. boven een bruto-omzet van 18.000.000 franken, op klimmende tot 30 pCt. boven de 75.000.000 fr. Voor 1938 wordt uit dezen hoofde een storting in de staatskas van 5.500.000 fr. verwacht; bereikt de omzet een hoogte van 75.000.000 fr., dan is de belasting 11.750.000 fr. De datum, waarop de Luxemburgsche staat den zender zou kunnen naasten, wordt verschoven naar 15 Maart 1950 Verder is nog overeengekomen, dat. Ra dio-Luxemburg een kortegolfzender zal mogen bouwen; voorloopig zal dat een ex- perimenteele zender worden. VIER DOODEN BIJ AUTO-ONGELUK. Te Landquart is een auto, waarin vijf menschen zaten, uit een bocht van den weg geraakt en in een kanaal gevallen. Vier in zittenden zijn verdronken. NEGEN PERSONEN DOOR DEN BLIKSEM OMGEKOMEN. In den nacht van Vrijdag op Zaterdag zijn in Polesië negen personen door den bliksem getroffen. MIJNWERKERS MAKEN ZICH VAN MIJNEN MEESTER. In den staat Jalisco hebben mijnwerkers zich, met steun van de auto r i t e i t e n meester gemaakt van ze ven goud- en zilvermijnen om die te ont ginnen. Drie dezer mijnen behooren aan een Amerikaansche onderneming, twee aan een Britsche maatschappij en een behoort aan een Fransche onderneming. De Ameri kaansche ambassadeur te Mexico City heeft opheldering gevraagd in een vriend schappelijk gestelde nota. ARABISCH DORP VERWOEST. Kortgeleden werd gemeld, dat het Jood- sche dorp Masha verwoest en de bewoners gedood zouden zijn. Volgens thans Ingewon nen inlichtingen gaat het in werkelijkheid om het dorp Dabbarita, ten Westen van den berg Thabor. Het werd door Aarabie- ren, niet door Joden bewoond en werd ver woest tijdens een strafexpeditie na een ge vecht tusschen troepen en terroristen. Het aantal slachtoffers blijft onzeker. In leiden de extremistische Arabische kringen ver klaart men, dat er dertig dooden en 85 ge wonden vielen. Aan de operatie was een gevecht vooraf gegaan, waarbij een Joodsche hulpagent werd gedood, terwijl een Britsche officier en een Britsche soldaat, benevens een Joodsch hulpagent ernstig werden gewond, De troepen vervolgden de rebellen tot in het dorp, waar het weerstandcentrum was, en gingen over tot een zuiveringsoperatie ter verdrijving van de terroristen, die de streek onveilig maakten. BADGASTEN TE KADZAND. In de Middelburgsche Courant van 13 dezer oefent een „badgast" kritiek uit op de handelingen der politie te Kadzand. Als getrouwe bezoeker van Kadzand, al waar ik in 1937 twee maanden en dit jaar reeds 1% maand verblijf, heb ik nog nooit eenige overlast noch een bekeuring gehad om de eenvoudige reden dat ik mij stipt aan de regelen van het verkeer houd en dit ook absoluut noodzakelijk vind, gezien de smal Ie wegen die gestreng toezicht een eerste vereischte maken. De politie verdient daar voor niets dan lof en helpt juist het vreem delingenverkeer in de hand. Overigens be vreemdt het mij, dat inzender zich badgast noemt, niettegenstaande Kadzand de maand Juni zoo goed als geen badgasten gehad heeft. Leo van Gelder. Strand Hotel, Kadzand. Hl. Rijtijden in 1927, 1937 en 1938. In de algemeene groote vooruit gang heeft Zeeland slechts ,een zeer schaarsch deel gekregen. De Giesbergersche beginselen zjjn voor ons buiten toepassing geble ven. In de twee voorgaande artikelen hebben wij uiting gegeven aan het in onze provincie tegenwoordig veel vernomen mis noegen over de nieuwe dienstregeling, die ondanks alle getheoretiseer van verhoogde rijsnelheden en verkorte rijtijden en knoop puntenstelsels in de praktijk des dagelijk- schen levens en daar komt het toch maar op aan toch maar zoo weinig verbete ring is gebleken te zijn: integendeel zelfs. Laat ons thans echter de nuchtere cijfers nog eens iets meer laten spreken, opdat, wat er dan wèl verbeterd moge zijn, niet onderdrukt worde. Te dien einde hebben wij het volgende materiaal geschift en vergeleken: a. De Zeeuwsche lijn: alle treinen die op werkdagen tot Roosendaal, of, van Roosendaal, tot Middelburg loopen. b. Verder: de dóórgaande verbindingen naar Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Utrecht en Den Bosch, met, als toegift, een enkele verbinding naar Gro ningen en Maastricht. Deze gegevens verzamelden we over: 1927, 1937 en 1938. Voor onze vergelijking mogen we nu echter niet naast elkaar stellen, hoe in teressant dat wellicht op zichzelf ook moge zijn.' de jaren 1927 en 1938 (zooals de heer Giesberger in „Spoor en Tramwegen" ook doet) maar het eenig juiste standpunt dunkt ons hier: verleden jaars en dit jaars zomerdienstregeling vergelijken. Want wat we verleden jaar bereikt hadden, dat had den we en het gaat er nu maar om of we daarbij vergeleken achteruit of vooruit gegaan zijn, en, zoo dit laatste het geval mocht zijn, in welke mate, ook t.o.v. de rest*). Terzake. Lijn: Middelburg-Roosendaal. Heen en terug liepen er hier onder de vorige dienstregeling (zomer 1937 dus) 20 treinen; dat zijn er nu 22 geworden. Ver leden jaar waren er 11 sneltreinen en 9 boemeltreinen; dat zijn evenveel sneltrei nen gebleven, doch twee boemeltreinen meer. De gemiddelde rijtijd van een sneltrein was verleden jaar naar Roosendaal 1 h 10 min en terug 1 h 13 min; deze is nu inge kort op 1 h 2 min heen en 1 h 09 min te rug; onderscheidenlijk winsten van 8 en 4 minuten. De gemiddelde fijtijd van een boemeltrein was verleden jaar 1.34; die is nu 1.25 ge worden, alzoo 9 min winst. Zooals in een vorig artikel reeds gesteld: het aantal treinen is niet alles, en die paar minuten winst hebben op zichzelf voor de Zeeuwsche lijn heelemaal geen waarde: die komt pas op den langeren af stand, door de accumulatie van grootere topsnelheden met minder stoppingen, minder afremmen en minder optrekken, dus langer behoud van de topsnelheid. Is het aantal sneltreinen op de Zeeuwsche lijn dus gelijk gebleven, hun tijden van aan komst en vertrek zijn er, door verschuiving, aanzienlijk minder gunstig dan verleden jaar op geworden (de laatste avondsnel trein naar Roosendaal dan uitgezonderd) en daarin zit over het algemeen de reden tot ontstemming. Beschouwen we thans de tijdwinst over grootere afstanden. Middelburg-Rotterdam, Den Haag, Am sterdam en Den Bosch, Utrecht. 1. Rotterdam. Snelste sneltrein in 1937: 2 h 12 min, in 1938: 1 h 54 min, bijna 20 minuten winst. Langzaamste boemel v.j.: 3.18, dit j.: 2.36, d.i. 52 min winst. 2. Den Haag. Snelste sneltrein in 1937: 2 h 36 min; nu: 2 h 16 min, alzoo 20 min winst. Langz. boemel v.j.: 3.43; dit j.: 2.58; d.i. drie kwartier winst. 3. Amsretdam. S.s. v.j.: 3.13; d.j.: 3.05; d.i. 8 min winst; l.b. v.j.: 4.33, d.j. 3.46, d.i. 47 min winst. 4. Den Bosch. S.s. v.j.: 2.18; d.j.: 2.10; d.i. 8 min winst. L.b. v.j.: 3.20; d.j.: 2.39, d.i. 41 min winst. 5. Utrecht. S.s. v.j.: 3.12; d.j.: 2.54, d.i. 18 min winst; L.b. v.j.: 4.12; d.j.: 3.23,'d.i. 49 min winst. Thans enkele treinen verder weg: Gro ningen en Maastricht. Op de snelste wijze van Maastricht rei zende, deed men er in 1937 over 4 h 30 min; dat is nu geworden 4 h 3 min, bijna een half uur tijdwinst; voor Groningen is is dit resp. 6.41 en 5.44, of bijna een vol uur winst. We zouden zoo nog velerlei dingen kun nen nakijken en vaststellen. Maar het aan gehaalde is genoeg. Ook al mogen we ons met het vele hieraan verbonden uitpluis- werk, hetwelk niet ons, wel des heeren Giesbergers dagelijksch werk is, misschien eens ergens even vergist hebben ons werk is slechts salve errore et omissione te aanvaarden dan nog dunkt ons het voorafgaande genoeg voor het trekken on zer conclusie. Die moet dan, dunkt ons, al dus luiden: 1. De Zeeuwsche lijn heeft weliswaar in haar rijtijden eenige versnelling on dergaan, maar deze zijn op zichzelf on belangrijk. De rijtijden verschillen trouwens, al thans voor sneltreinen, ook maar weinig met 1927: naar Roosendaal waren de snel trein-rijtijden toen van 1.11 tot 1.14; van Roosendaal 1.141.18 min., wat nu gewor den is 1.021.05 en 1.031.11. Enkel voor de boemeltreinen is het verschil grooter 30 minuten, maar sindsdien zijn dan ook Wouw, Woensdrecht; Vlake, Arendskerke en Lewedorp opgeheven! Red. De boottrein, die altijd een prettige trein geweest is, zóó gewaardeerd dat me nige Middelburger er eerst een rit naar Vlissingen voor over heeft, laten we bui ten beschouwing in alle becijferingen, om dat die „uit het kader loopt" en overigens vrijwel gebleven is, zooals-ie was. Red. Jongeman gedood. Zondagavond omstreeks half twaalf is op de Bleekerskade te Amstelveen een moord aanslag gepleegd. De 20-jarige gehuwde arbeider L. C. hoor de bij zijn thuiskomst, dat zich onaange name kwesties in de familie hadden voor gedaan. Hij wond zich hierover zoo op, dat hjj zich met een zeis wapende en op de kade den 26-jarigen Grifhorst uit Amster dam, die verkeering met de zuster van zijn vrouw had, opwachtte. Toen Grifhorst voor bij kwam, heeft C. hem een klap gegeven, waarbij de punt van de zeis in den rug drong. G. wist nog de woning van zijn schoonouders te bereiken, waar hij tenge volge van hevig bloedverlies ineen zakte. Onmiddellijk werd geneeskundige hulp in geroepen. Het slachtoffer is per ziekenauto naar het Binnengasthuis te Amsterdam vervoerd, waar hij in den loop van den nacht is overleden. De politie stelde een uitgebreid onder zoek in onder leiding van inspecteur Bus- ser. De dader werd ten huize van zijn ouders die eveneens op de Bleekerskade wonen, gearresteerd. Hij is voorloopig in het poli tiebureau te Amstelveen opgesloten. Een doode en een gewonde. Bij het vervoer over den Steenberg der Staatsmijn Hendrik te Brunssum stortte Zaterdagmiddag een locomotief met vier geladen wagons naar beneden. De hoogte waarover de trein reeds was 20 me ter. Het ongeluk is te wijten aan een ver zakking. De 16-jarige s|toker, zekere J. van Deenen uit Treebeek, geraakte in den val tusschen de wagons bekneld en was onmiddellijk dood. De machinist, die het ongeluk vermoedelijk heeft zien aarfko- men, heeft zich door van de machine te springen, weten te redden. Hij liep ernsti ge verwondingen op. Geneeskundige hulp was spoedig ter plaatse. Andere persoon lijke ongelukken kwamen gelukkig niet voor. Godsdienstwaanzin De aandacht van de bewoners van de ge annexeerde dorpen, Ransdorp en Holie- sloot te Amsterdam werd Zondagavond ge trokken door het zonderling gedrag van 'n man, die daar op zijn rijwiel reed. Blijkbaar bevielen de wegen hem niet, want op een gegeven oogenblik veranderde hij van rich ting en stapte met zijn karretje op den rug in de Westsloot, waadde door het modde rige water en bereikte op deze vreemde manier het weiland aan den overkant. Zoo vervolgde de man zijn weg van de eene sloot in de andere tot ontsteltenis van de toeschouwers, die tenslotte aan deze zonder linge manier van doen een einde maakten. De man liet zich gewillig grijpen, en van droge kleeren voorzien zijnde bracht men hem over naar het bureau aan den Ade- laarsweg waar bleek, dat men te doen had met een 37-jarigen schipper wonende aan de Geldersche kade. De man maakte den indruk aan godsdienstwaanzin te lijden. Hij is door den G.G.D. naar het paviljoen van het Wilhelminagasthuis overgebracht. Varende koopman op de Merwede verdronken. Zaterdagmiddag tegen 5 uur is de va rende koopman Van K. uit Woudrichem op de Merwede tegenover Papendrecht te water geraakt en verdronken. Hij wilde een boot vastmaken aan een voorbijvaren de vrachtboot, waarbij zijn been in de tros verward geraakte. De man werd over boord getrokken en verdween onmiddellijk in de diepte. Pogingen tot redding moch ten niet baten. Kindje van veranda gevallen. Zondagavond, speelde een 3%-jarig knaap je op een veranda van de tweede etage van een woning in de Bestevaerstraat te Am sterdam. In een onbewaakt oogenblik is het kind over de leuning van de veranda naar beneden gestort en op een steenen vloer terecht gekomen. Met ernstige hoofdwon den en een gebroken dijbeen is het kleine slachtoffer in zorgwekkenden toestand naar het Wilhelmina-gasthuis overgebracht. Bij het baden in zee verdronken. Zondagmiddag is bp het baden in zee te IJmuiden een veertigjarige Amsterdammer verdronken. De man was met zijn familie gaan zwem men. Herhaalde malen hadden andere zwemmers, die gezien hadden, dat hij de zwemkunst niet geheel machtig was, hem gewaarschuwd niet te ver in zee te gaan waaraan de man geen gevolg blijkt te heb ben gegeven. Zijn familie, die het water reeds verla ten had, toen het ongeluk geschiedde, heeft van het gebeurde niets bemerkt. Gister avond laat was het lijk nog niet aange spoeld. Amsterdam 1936-3% 100%—101% Zeeuws. Hyp. B-34£ 100%100% Cities Service Cy. P. 1988 5 47%—47% A Amsterd. Bank 152149% A Ned. Gist- en Spiritusf. 529%525 A De Schelde N.B. 45-^16% C Am. Smelte en Ref. 36%35% A Born. Sum. H.M. 182%—178 A Houth. Alberts 9797% C Union Pac. Rr. 6060% C Int. Nickel Cy. 36% A Pref. Lever-Bros 142%140% Ned. 38 100-3 101%—102% O. Indië 37 1000-3 100%—100% Engeland 1960-90 4 84%—.— A Koloniale Bnk. 149159 A N.I. Hbk. 60 132%—139% C Ned. H. M. 1000 159%—159 A v. Berkels Pat. 63%65% C Calvé-Delft 92—90 A Philips Gem. B. afg. 258—252%-49 C Unilever 155%—157%-7 C Am. Car Foundry 18%—19%-19% C Anaconda Cop. 25%25%-% C Bethlehem St. 43%—44%-% C Kennec Copper 30%30%-% C Rep. Steel 14%—15-14% C U. States St. C. 43%—44-3% C North Am. Cy. 16%—16% A Kon. Petr. Mpij. 343%—347-5% C Contin. Oil Cy. 23%—25-% C Phillips Petr. Comp. 30%— 31% C Shell Union O.C. 12%—13%-% C Tide Water Ass. Oil il%—11% A Ned. Scheepv. U. 122%—118%-17% A H.V. Amsterdam 453-475-71 A Java Cult. Mij. 163 A N.I. Suiker U. 174 A Deli Batavia 236%237% C Deli Mij. 1000 300%—294-% Obl.Markt Rubber Aku Unilever Suiker Amerika Konlnkl. Tabak Philips - Schepen Markt (Wettig gedeponeer&9 2. Er zijn gewaardeerde sneltreinen ver vallen; het aantal boemeltreinen is toe- in plaats van afgenomen. 3. De voor Zeeland belangrijkste aanslui ting, namelijk met de groote havenstad Rotterdam, de regeeringsstad 's Gra- hage en de Rijkshoofdstad Amsterdam is er, zoowel door het vervallen van gewilde sneltreinen als door niet-ver minderde stoppingen in Oudenbosch Zevenbergen en Lage Zwaluwe en het (bovendien nog zelfs invoeren van een enorm aantal stoppingen in Zwijn- drecht, Barendrecht en Feyenoord, on danks enkele rijtijdverkortingen, toch over het algemeen eer op achteruit in plaats van op vooruit gegaan. Zoodat o.i. met het volste recht de eind conclusie mag zijn, dat de schoone en ge zonde beginselen, door den heer Giesberger in zijn meergemeld artikel verkondigd, ten aanzien van Zeeland buiten toepassing zijn gebleven. Wat ook wij inwonnen, wonnen we des ondanks. Endaarmêe zijn we niet tevreden! (Slot volgt). A Senembah 263%254 C Baltimore en Ohio 7%7-6% C Southern Pac. Cy. 1312%-% A Southern Rlw. 9%9% A Amst. Rubb. C. 227—229%-28 A Deli-Bat. Rubb. 161%—165-4 A Hessa Rubber 149136% A Serbadjadi S.R. 120%—121%-2% WISSELKOERSEN. Heden. Zaterdag. Londen 8.95% 8.95% Berlijn 73.02 73.00 Parijs 5.02% 5.02% Brussel 30.75 30.76 New-York 1.81% 1.81% Rotterdamsche dame in de bergen verongelukt. Een jeugdige toeriste, mej. C. Borst uit Rotterdam, die in gezelschap van een vrien din en een gids uit Saasfoe (Zwitserland) een bergtocht had ondernomen, is bij het passeeren van een gletscher in een twee meter diepen bergspleet gevallen en omge komen. SPORTVLIEGTUIG AFGEGLEDEN. Bestuurder zwaar gewond. Zaterdagmiddag om tien voor vijf is het nieuwe sportvliegtuig van 'mr, C. Laan van de firma Anemaet en Co., bij het vliegveld Darmo, nabij Soerabaja, afgegle den. Het toestel brak in tweeën. De heer Laan, die het vliegtuig bestuurde, werd zwaar gewond en is naar een hospitaal overgebracht. Zedenmisdrijven in Limburg. De politie te Lieshout heeft twee per sonen gearresteerd, verdacht van het ple gen van ontuchtige handelingen met min derjarige meisjes. Het zijn de 19-jarige ar beider, J. R. en de 16-jarige landbouwers knecht M. A. v. d. H„ beiden uit Lieshout. Voorts is gearresteerd de ongeveer 70- arige L. S. v. d. H. uit Lieshout, verdacht van het plegen van ontucht met minder jarige jongens. Alle verdachten zijn naar Roermond overgebracht en na verhoor in het huis van bewaring opgesloten. DOODELIJK ONGELUK IN DE ROTTERDAMSCHE HAVEN. Aan boord van het Engelsche s.s. „Nag- pore", liggende in de Rijnhaven te Rotter dam, heeft zich Zaterdagavond een ernstig ongeluk voorgedaan, dat den 32-jarigen bootsman C. de Graaf het leven heeft ge kost. De bootsman hield toezicht bij het ver richten van werkzaamheden aan boord van de „Nagpore", die bestonden uit het over slaan van vezels in een naastliggend schip, Toen er een hijsch vezels omhoog kwam, slingerde deze eenigszins en De Graaf, die hierop niet was voorbereid, kreeg een klap, waardoor hij het evenwicht verloor en in het 12 meter diepe ruim stortte. Met zware inwendige kneuzingen en ernstige verwon dingen in het gelaat, is hij met een boot van de rivierpolitie naar het bureau van dien dienst aan de Parkhaven vervoerd, van waar hij per auto van den geneeskundigen dienst is overgebracht naar het ziekenhuis aan den Coolsingel. Bij aankomst aldaar bleek hij reeds te zijn overleden. Relletje in de Kalverstraat. Zaterdagavond omstreeks half tien is het rumoerig toegegaan in de omgeving van den sigarenwinkel van de N.S.B. in de Kal verstraat te Amsterdam. Daar hadden zich politieke tegenstanders verzameld, die wel dra gewikkeld waren in een opgewonden discussie, die tenslotte in handtastelijkheden ontaardde. Hierbij liep een persoon een bloedende hoofdwonde op, zoodat hij zich in het binnengasthuis moest laten verbinden. De politie greep terstond in en heeft eenige bij het relletje betrokken lieden medegeno men naar het bureau Singel. ONTSPORING OP HET MAASSTATION TE ROTTERDAM. Op het stationsemplacement van het Maasstation te Rotterdam is Zaterdagavond omstreeks half acht, vermoedelijk ten ge volge van een verkeerden wisselstand, een rangeerend electrisch tweewagenstel ont spoord. De ontsporing geschiedde even over de Boerengatbrug, juist buiten het station Het stel kwam schuin over den weg te staan en daardoor werd het hoofdspoor voor de binnenkomende treinen volkomen geblokkeerd. Een onmiddellijk ingesteld on derzoek wees uit, dat het uitgaande spoor net drie centimeter vrij bleef, zoodat de uitgaande diesels gewoon konden vertrek ken. De D-trein, die' om kwart voor acht van het station Maas moet vertrekken, had aan deze drie centimeter echter niet ge noeg zoodat deze trein werd opgehouden. Voor de binnenkomende treinen moesten ook onmiddellijk maatregelen worden geno men. Het bleek mogelijk, dit verkeer naar het station D.P. te dirigeeren. Deze rege ling bleef gedurende den avond gehand haafd. De materieele schade ten gevolge van de ontsporing is zeer gering. Naar uit het in gestelde onderzoek is gebleken, is er alleen een verbindingsstang gebroken. Men is da- delijk met man en macht aan het werk ge gaan om het obstakel op te ruimen, daar mede is men tot laat in den avond bezig ge weest. ZONDERLINGE ZWERFSTER. Zaterdagnacht is door de politie in de Van Boetzelaerstraat te De n Haag zwervende aangetroffen een 16-jarig meis je, afkomstig uit Eelderwolde (gemeente Haren), die het ouderlijk huis met me deneming van 20 had verlaten. Volgens haar eigen verklaring was zij eerst met de autobus naar Groningen ge gaan en had vandaar uit den trein naar Den Haag genomen. In Groningen had zij zich een jongenskop laten knippen en in een kleedingmagazijn jongenskleeren ge kocht, 'welke zij op weg naar Den Haag aangetrokken heeft en aldus als jongen vermomd heeft heeft zij Zaterdagavond door de residentie rondgezworven. Toen haar geld op was, heeft zij bij een vrien din weer haar meisjeskleeren aangetrok ken en is de straat opgegaan, waar zij door de politie werd aangehouden. Zij is naar haar woonplaats overgebracht. INBRAAK BIJ DE „HAAGSCHE ZIEKENKAS." Brandkast met administratieve bescheiden buit gemaakt, doch later in het water gegooid en op- gedregd. In den nacht van Zaterdag op Zondag is ingebroken in het perceel Lange Bees tenmarkt 192 te Den Haag, waar gevestigd is de „Haagsche ziekenkas." De inbrekers verschaften zich toegang door verbreking van een ruit aan de achterzij de van het perceel en wisten er weer uit te komen door een deurslot te forceeren. Zij slaagden er in een brandkast mee te nemen, waarin zich evenwel slechts ad ministratieve bescheiden bevonden. Hier over blijkbaar teleurgesteld hebben de inbrekers de brandkast Zondagavond op de Caland-kade in- het water gegooid, waar deze reeds door de politie is opge- viseht. In verband met deze inbraak zijn ge arresteerd de 27-jarige chauffeur H. J. C. H. en de 30-jarige varensgezel G. J. F. S. Beiden zijn opgesloten. De politie heeft het vermoeden, dat meer personen bij deze inbraak betrokken zijn geweest. MILITAIR VLIEGTUIG OP JAVA ZOEKGERAAKT. Uit Bandoeng wordt gemeld: Sedert Zaterdag is een Koolhoven-vlieg tuig, met als bestuurder een leerling-vlie ger, die binnenkort zijn militair brevet zou halen, vermist. Het vliegtui gis gegaan in de richting van een afgelegen streek in Zuid-Pengalengan (Preanger). Een-en-twintig vliegtuigen van de mili taire luciitvaartafdeeling hebben dit ter rein afgezocht, tot nog toe zonder resul taat. DOODENDAGBOEK VAN HET VERKEER Scheemda: 1 doode. Zondagavond omstreeks elf uur is de 72- jarige M. Ruin, die per rijwiel op weg naar zijn woning was, door een autobus gegre pen. Het slachtoffer was vrijwel onmiddel lijk dood. Het stoffelijk overschot is naar de woning vervoerd. Amsterdam: 1 doode. Zondagmorgen omstreeks kwart over elf is op de Weesperzijde te Amsterdam, een personenauto, afkomstig uit Enschedé, in de Weespervaart gereden. De bestuur der van dezen wagen, de 35-jarige heer A. Suiskind, koopman te Enschedé, die alleen in den wagen zat, is door verdrin king om het leven gekomen. Waarschijnlijk door de gladheid van den weg het regende een beetje zijn de wielen van de auto, een gesloten Chevro let, gaan slippen. De bestuurder is hier door de macht over het stuur kwijt ge raakt, tengevolge waarvan de auto in de Weespervaart reed. Deze is ter plaatse zeer diep, zoodat de wagen geheel onder de oppervlakte van het water verdween. Weldra kwamen vele hulpvaardige voor bijgangers toeschieten. De portieren zaten echter in zoo sterke mate geklemd, dat men de pogingen ze te openen tenslotte opgaf. Staande op het dak van de auto, maakte men toen gat, waardoor het na veel moeite gelukte den bestuurder bóven te halen. Geneeskundige hulp mocht he laas echter niet meer baten. Almelo: 1 doode. Het anderhalfjarig zoontje van de fa milie G. Bekhuis, uit de Tollenstraat te Almelo is Zaterdagavond onder een vrachtauto gekropen, waaruit zand ge lost werd. De bestuurder en zijn knecht je, die bij het lossen hielp, hebben hier van niets bemerkt en zijn toen ze kj aar- waren met hun werkzaamheden wegge» reden. Een der wielen is het kind daar bij over het hoofd gegaan, waardoor het op slag dood was. Waa Kloe Iersd Kruü Krat* Hans Kapt) Aa Na hebb N.V.l eenig V. in de! De jarer tredé toela bijna deelii Vlas echt den tal deze spelel herhq recht] welkij Daar| den heeft] K o jong<j V.V. schaii won Del Joris open| nen Er van bijna I rnidd; stellij het name den De de winke Vod neem| slaat Voor! ingesf Van Waltl SpuijJ 5—7,| Fir Van Vod ingest) man- bos mep Darj Kolkr Mullel Naf B. A| allen brachl

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1938 | | pagina 2