ZEEUWSCH ZONDAGSBLAD I Lof der Zotheid VAM DE PPOVIMCIALE 2EEUVSCHE MIDDELBUPGSCHE COUPAMTi TINGEN DAEGELIKSE DIENGEN. UIT DE MIDDELBURGSCHE COURANT VAN VOOR VIJFTIG JAAR. ZEEUWSCHE KRONIEK. De IN 'T KIELZOG VAN DE WEEK. DAMMEN EN SCHAKEN. seren. Hij ;omen ver een lid zoo Verder teslag' eeni- send, beide ;elen. Het iraat is in -ft hij toe, ■n hem ge- misplaatst; la dit wan- [speurd. Hij jds, onjuist ischt dan en blik- zijn. In Bommel ;n, dat het [de hr. v. niet allen respecteert Iers, doch Iders heeft (an heeft, [het alleen iriefje, zou In een tac- heeft die I; hij heeft fd, dat van gemaakt vergade- deze zaak |eheel on- bewering, (ures een list is, het (de opmer- iou zjjn op hij er op ft de volle (lde is ge- lit nog al len slechts 1>, dan wil (rof. Breg- foeren van protestee- medelid, gebruikt S.E.G.A.M. k s e m- |ft, wil hij estijds de iig waren De eeni- I waren de lAbraham- gh, die de Iderhande- heeren bmse zwe- fht begrij- Vindt mis- at hij een pensioens- jid achtte. It bestaan paan aan zaak wel- br de rap- Ider Felts. J. J. 31. zoo ten, in piding tot iingen of ■gen, voor Iwelke zij de Z.E. /are der- te nemen. van den |punt van Gedepu- |en Presi- moch- |n en Di- i, om den een mil- Iden heer le reiken, (eventueel Isollicitee- lorts op College /an den |svergade- eputeerde eennisge- er Harst. |ten Cate. an Dissel, de Kok. Jonkers. Loeff. er Harst. Kram, |er Harst. Jonkers. Jonkers, ten Cate. Rechtb. Loeff. ilstrijden; uur. 2en aan- f, 20.00 h. le Fred. 20.30 h. Het verlaten Huis. W\j hebben een heelen tijd in elkanders onmiddellijke nabijheid gewoond. Wij dat zijn: de man, die dit schrijft en een zijner beste vrienden. Hij woonde in de hoofd straat; ik in een zijstraat. En aan de ach terzijde zagen wij op elkanders huizen. Met denzelfden tram gingen wij naar ons werk en terzelfder tijd tramden wij weer terug. Des morgens gaven wij elkander een sein tje ten teeken van vertrek. Wij deden in de verschillende stadsdeelen boodschappen voor elkander. Dat was dus een druk vriendschappelijk verkeer, dat ons beiden tot een vreugde was. En nu, sedert den eersten van deze maand, is daar een einde aan gekomen. Want mijn vriend is verhuisd. Gezondheids redenen in zijn gezin maakten dat noodza kelijk. Dus stonden op een kwaden dag de verhuiswagens in de straat; de verhuizing was spoedig een voldongen feit. Nu zien wij een verlaten huis. De bordjes van de ma kelaars zijn nog aangeslagen; op het groote raam staat de mededeeling: Verhuisd naar Zoo kwam voor ons beiden het einde van iets, waarvan wij geen van beiden het ein de wenschten. Werd afgebroken, wat door de tijden heen wel heel massief geworden was; een stuk van ons leven. Want als menschen onbevangen en open hartig met elkander omgaan en vooral bij mannen schijnt dat het geval te wezen dan wordt die omgang een integreerend deel van het leven. Zoo gaat het in ons leven, dat o zoo vaak afgebroken wordt wat de menschen van ganscher harte wenschten te bewaren. Maar hoe slecht kunnen onze handen vast houden, wat de tijd bezig is aan onze han den te ontwringen. Er werken machten in ons leven, dien wij niet kunnen bevelen iets te doen of iets te laten. Wat zijn de oorzaken, die dezen machten de wegen en de middelen aanwijzen, die zij gebruiken moeten Hier rijzen de „waar- oms" in grootelijkheid. Wij weten wel, dat het beter is om naar het waartoe te vragen hier is het doel nuttiger dan de reden doch daarom wordt de begeerte naar het antwoord niet bevredigd? Waar om wordt ontnomen, wat lief was; ont hoofd, wat noodzakelijk was; ontluisterd wat schoonheid gaf? Was dat noodig? Was dat noodzakelijk? Was dat nuttig? Het is nu eenmaal zoo, dat een mensch in raadselen op aarde wandelt en dat er nie mand is, die de oplossing aan de hand weet te doen. Inderdaad wij kunnen lange betoogen houden; maar die komen weinig verder dan tot den omtrek; het' middenpunt, de kern der zaak raken zij niet, omdat wij met al ons weten ten slotte weinig; te weinig we ten. Wij zien uit op een verlaten huis. Wij weten, hoe het er was; hoe wij het alles er nu weer zouden wenschen; wij zien er door heen en tenslotte zien wij niets. En de vraag blijft dezelfde! Zoo gaan wij door heel het leven heen. Alsof wij een handwerkje aan de achterzij de zien: een warwinkeltje van kleuren en van draden en van losse eindjes en wij ho pen, dat wij ook eenmaal zullen zien de goede zijde, om ook dat warwinkeltje te kunnen begrijpen. Want het ligt nu een maal in het wezen van den mensch om den zin der dingen te verstaan. Reeds een klas siek denker heeft gezegd: „Die de oorzaak der dingen kan doorgronden is gelukzalig!" Toch moeten wij één ding niet vergeten: de werkelijkheid der dingen mogen wij niet uit het oog verliezen. Dat wil zeggen, dat wij ons de vreugde over wat wij hebben of behielden niet mogen laten bederven door wat wij moeten missen of verloren. Men verheugt zich in een regenachtigen vacan- tietijd dubbel over de mooie dagen, die daarin geschonken werden. Verheugen dat is: dankbaar wezen. Ondankbaarheid is een groote ondeugd. En als wij de credit- en de betzijde van ons leven opmaken, is er altijd nog reden te over om blijde of ondankbaar te zijn. J. Nagel. Pakkedraegers. Om noe van 't ééne op 't are te voallen: pakkedraegers, die zie- je tegenwooreg ok zövee' nie' mir as vroeger. Toen kust je agauw nie' van 't ééne durp nae' 't are gae', of onderwegt kwaem j' er één tegen, of je gieng der één öp. Ze kuste nie' vort komme, mie' die zwaere pak op d'r rik, op-'estaebeld, een ènde boven d'r 'öod. Ja, dae' waere der vee', ik kan der zö anêens wè' een twinteg optelle', op 't durp en in de rondte. Je mö' rekene', je kust nie' makkelik in Stad komme, voe' oalles was je, vee' méér as noe, op jen eigen durp an- geweze', voe' ellegoed net zö wel as voe' wat aars. En dan je, ééns in de drie maenden de reiziger van Koldewey. Ik meene a dat een firma was in Dortrecht. Oe a dat komt, da' 'k die naem nae' oal die jaeren nog zö góed omtouwen dat mö' 'k ampersant toch is even vertelle'. Vroeger dan was 't oalle jaere tiene- verurege. En dan kwam der bie ons op 't durp een kuresel, en di' stienge een paer laebesjes en „moeder Kee" mie' een draai bord en di' waer dansmeziek in d' erreber- rege. 't Was 'eelegans kerremisse, zö ge- zeid. Dae' vertelle 'k noe vadder niks van, dat zö' 'k op een are kêer wè' is doe'. Noe 'oef ik di' allêene mae' van te zeggen, dat die vent van de kuresel nöoit staengeld 'oefden te betaelen, mè', dan most 'n den anderen dag aol de schoolguus een ure voe' niks laete rie-e. 'Oe pleziereg a dat toch vroeger oal 'eregeld wier, Nou, de leste keer da' ik mee-'eree-en mee de schoolguus, toen achtten ons ons eigen vee' te groot om schoolliedjes te zien gen, zö dus, ons zonge: „toen ik op Neer- lands bergje stonden zö vadder dat bood er mij iets te drinken, 't was koldewey uit het vat", zonge ze mie' d'r oallen. Ik zegge: „nêe-e, dat mö weze: koe le wijn; alle', van voren of an". Maer 'oe 'ard a ik er dan ok boven uut brulden: „koele wijn", dat 'ielp m'n erme ziele niks, een ure an een stik zulder 'ezonge van: „koldewy uit het vat". Wan' ze zei-e: „dat ei vanselleft wien van Koldewey 'ewist". Nou, zulder dochte da' ze 't wiste en ik wist dö' 'k er beter achter was, mae', 't was toen ok net as noe, en mie' de guus net liek as mie' de gróte ménsen, nie' te overtugen dus ik zeiden: ,,'t is goed, 'oor, 'ouw jie dat mae' vast, ik 't noe 'ezeid". Dat was oltied een dienk van belank, a' die reizeger kwam. Een dag of drie-e van te voren kwam der êest een kaarte over de post dat 'n plan om dan en dan te kom men. Dan langden Moeder 's aevens pot- lóod en papier en dan schreef ze oalles op, dat h ze zö-ö' noodeg en de misjes vroege dan: „toe Moeder, vraeg je om een paer poppelappen 't Is ok wè' is gebeurd, dat er één voe' uut schole mocht bluve, a' die wat passé most bevoobeld. Ik 't ok is 'ehad, mè' jon gen, dat was wat 'öor. Den êene groote koefer nae' den aren wier binnen-'esleept uut-'epakt, en oalles bekeke, en 6 tv 'ekocht> dat was 't mooiste. ik za t nóóit vergete', toen a oalles wee' in- epakt was, toen wou die vent is grappeg weze, en toen vroog 'n: „hebt U anders nog iets op Uw hartje mae' dae' liet 'n de èrre uut. Ik verschrok zövee', da' die dat dust te zeggen, ik stieng as een paele. En toen docht ik: „gelokkeg, gin méns eit 'ehoore'," wan' ze dee-e oal gewoon. Mae' jawel, dat is 'n laeter wè' gewaere 'eworre; daer eit 'n gin voordêel van 'ehad. Nie' dö' 'k noe g'löove dat 'n dae' vee' erg in 'ehad zal 'óor; één klant minder, dat was gin knoppe van z'n rok. Ja, ze zegge dikkels: ,,'t schuum van den agosie is beter as 't vet van den erbeid", en daer is toch wè' wat van an. Bie óns kwaeme anders nooit pakkedrae gers, mae' toen me 'r dan één 'enome'. En ik kan dat 'ier gerust zette, wan' de man eit dat dikkels genoegt, èn mie gróote dankbaer-'eid, bie óns verteld. Ie is dan noe ok a mêer as derteg jaer uut den tied; mae', toen a ten dan nog jonk-getrouwd was, meschien den een paer guus, toen den vee' tegenslag 'ehad mie' ziekte. En toen a oalles dan awee' ver- bie en op orde was, toen stapten ie nae' den dokter, en ie zei: „dokter, noe kom ik je is bedanke, voe' oalles dat a je an óns 'edaen eit, maer ik mö' je ok zegge, je re- kenienge betaele, dae' kan 'k glad nie' over dienke', wan' ik gin cent in 'uus". Dien dokter zei: „zö, ei jie gin cent in uus", en die streek is over z'n kinne, en toen zeit 'n: „noe zö' ik joe is wat zegge, en dat mö' jie dan is doe-e". En ie langden z'n bozze uut z'n zak en ie zei: ,,'ier; 'ier ei jie twi riesdaelders. Noe gae jie nae' Stad (te voe- te vanselft, wan' die toch niks te verlet ten) en je koopt een elle of wat góed voe' 'emden en boezeloens, een róoie neusdoek of wat en een paer storrels sjêete, en dae' gae' jie mie' leure". Die man, die gieng naer uus mie' z'n twi riesdaelders, of lie ver, die gieng nie', mae': die vloog, de du vel de póoten of, zegge» ze dikkels. In dien tied, a ten dan toen ok bie óns kwam, was de man eigenaer van een gróo te wienkel vol góed, en den z'n zeune op een gróote 'oeve 'ezet. Je begriept, dat was een veerteg jaer nae dat 'n die vuuf guilen ter. lêen kreeg, en je begriept ok, dat 'n 'êel pront op-'epast en 'ard gewerkt eit, oal z'n leven, èn,stuk gelokkeg 'ewist eit, in oalles. Noe wil ik er nog bie zegge, dat 'n van een ander geloof was, as dien dokter, en 'êel fijn, za' 'k dan mae' zegge', om kort te wezen, en dat dien dokter, zö a de mén sen dat noemden, nie' an gosdienst des'. Julder noe 'ezie, dat 'n z'n eigen niks antrok van de döoie vurmen, die a deur ménsen voor-'eschreve' bin, mae' dat 'n Christus zelft in z'n 'arte ontvangen en in gemêenschap mie' de levende Geest te werke gieng. Dat 'n Christelijk was. Freek Hóógstee. 28e week 1888. Te Utrecht is voor het theoretisch apothekers-examen geslaagd de heer J. C. van der Harst te Middelburg. Te Groningen promoveerde tot doctor in de rechtswetenschap de heer Pie ter Jel les Troelstra, geb. te Leeuwarden, op een proefschrift, getiteld: Art. 165 van het wet boek van strafvordering. Ten gevolge van het le toelatingsexa men van de rijks hoogere burgerschool al hier zijn o.a. toegelaten tot de le klasse W. L. Baart en W. C. Noske. Tot de tweede klasse van het gymna sium werd toegelaten J. J. Heijse. Beroepen bij de Ned. Herv. gemeente te Vlissingen, in de vacature Klomp, de hr. A. B. ter Haar Romeny, te Dedemsvaart. Evenals voor twee jaren zijn de plant- oesterperken op de Zuid-Hollandsche gron den weer zwaar bezet met mosselzaad en is men reeds druk in de weer om die vele oestervijanden met stoom dood te korren. DE DUIVEL VERBRAND. In den tijd, toen de Roomsch-Katholieke kerkdienst de eenige was op Zuid-Beveland, dus vóór 't jaar 1578, waren er meer kerk dorpen dan thans. Niet alle Roomsche ker ken werden echter door de Hervorming een Protestantsch bedehuis. In vele dorpen ge schiedde dit eenige tientallen van jaren, terwijl er nog dorpjes waren, die te klein waren om een Hervormde gemeente te stichten. Bovendien waren, in tegenstelling met Walcheren, niet alle dorpelingen tot de nieuwe leer overgegaan. Het gevolg hiervan was, dat het oude Roomsche kerkje ongebruikt bleef. De tand des tijds deed het een ruïne worden, om ten laatste te worden afgebroken en de stee- nen te gebruken tot verbetering der slijk- wegen of tot verdediging der zeeweringen. Een hoog gelegen stuk land, vaak het kerkhof genoemd, wijst thans nog de plaats aan, waar de kerk gestaan heeft, terwijl enkele huizen samen den naam dragen van het oude dorpje. Dit is ook het geval met het gehucht Vlake. Het nabijgelegen station was voor eenige jaren druk. Thans gaat alle verkeer over het station Kruinin- gen. Vlake moet vroeger grooter geweest zijn dan thans, want in het midden der 17de eeuw werd het oude Roomsche kerkje in gericht voor den Hervormden eeredienst en werd er een afzonderlijke kerkelijke ge meente gesticht met een eigen leeraar. De kerk was zeer oud, daar zij reeds vóór de 14de eeuw gebouwd moet zijn. In de kerk hing een schilderij. Over het algemeen houden de Protestanten niet van opsiering hunner kerken met schilderijen. Wat op dit schilderstuk was afgebeeld, moest dus iets bijzonders geweest zijn. Dat was het ook. Op het doek was namelijk de duivel ge schilderd, die met de pen in de hand en papier en inktkoker voor zich, gereed was om te schrijven. Hij wilde toch niet al de zonden van de kerkgangers aanteekenen Neen, dan zou zijn werk wellicht te zwaar geweest zjjn. Het was hem te doen om slechts één per soon, n.l. den prediker. Van dezen zou hij aanteekenen de verkeerde leeringen in zijn preeken om ze voor het oordeel van God te brengen. Dat dit het doel was van den satan stond in de volgende Latijnsche regels op de schilderij te lezen: Fragmina verborum Titevullus colligit horum. Deze twee regels moeten beduiden, dat de duivel, hier met den naam Titevullus genoemd, de misslagen der predikers in hun redevoeringen zal aanteekenen om ze door God te laten beoordeelen. Dit was een waarschuwing voor de leeraars, om te zorgen de zuivere leer te verkondigen. Wanneer en op wiens last deze schilderij in de kerk was opgehangen, is niet bekend. Wel weten wij, hoe zij verdwenen is. Toen Cornells. Landsman te Vlake predikant was (hij diende de ge meente van 16641702) kon hij het blijk baar moeilijk velen, dat zijn woorden, van den kansel gesproken, door den duivel zou den worden gewikt en gewogen om, al naar bevinding, te worden opgeteekend. Hij wilde bij zijn prediking ten minste niet daaraan hierinnerd worden. Daarom gaf hij aan den koster der kerk last de schil derij weg te nemen enden duivel te verbranden. Dit moet gebeurd zijn om streeks het jaar 1675. De groote Hervormer Luther, eens in zijn studeerkamer zittende, meende den duivel in zijn vertrek te zien. Hij nam den inktpot op en wierp dezen naar den booze om hem te verdrijven. Zoo konden noch de groote Luther, noch de predikant van het kleine Vlake velen den duivel voor oogen te hebben, in welke gedaante en om welke reden dan ook. Niet vele jaren na het overlijden van ds. Landsman heeft de kerkelijke gemeente te Vlake meer bestaan. Het dorpje werd klei ner en de kerk bouwvalliger, doordat zij niet onderhouden werd. In 1740 werd de torenklok verkocht aan de Hervormde gemeente te Oostburg tegen 0.50 het pond. Zij hangt hier nog als groote klok in den toren, die in 1732 op het koor der nieuwe kerk was gebouwd. De oude kerk en toren waren te voren afge brand. Op de klok staat: „Beirues heet ic en ben ghegoten van Sijmen Waghenes in het jaar m v c en viij." Verder staan er 2 wapens op en aan de eene zijde een lieve vrouwe en aan de andere zijde een bisschop. De kerk te Vlake heeft nog vele jaren in een vervallen toestand gestaan om ten laatste te deelen in het lot van vele andere kerkruïnes in Züid-Beveland en in Walche ren. In 1802 werd zij geheel afgebroken. Stil en verlaten ligt thans het kerkhof, waarop voor 30 jaar nog begraven werd. R. B. J. d. M. (Nadruk verboden). VARIA, De eerste schaatsen. Reeds in het steenen tijdperk waren er een soort schaatsen bekend. Bij opgravin gen heeft men paardenbeenderen gevon den, die zoo scherp geslepen waren als schaatsen en ook precies de vorm hadden als de ijzers van onze schaatsen. Er zaten gaatjes in, waarmee de schaatsen aan de voeten konden worden gebonden. In de dierentuin. Kleine Hans komt voor het eerst in de dierentuin en ziet daar de groene pape gaaien. „Oom", vraagt hij, „die vogels zijn nog niet rijp, he?" De derde ideologie. De wereld is verdeeld in twee ideologieën en Prinses Baba heeft begrepen dat dit me nu een beetje eentonig wordt. Democratie en dictatuur, en dictatuur en democratie. Je staat ermee op en je gaat ermee naar bed. Vroeger had je nog absolute heer- schers, verlichte despoten en tirannen, je had hertogdommen en aartshertogdom men, grootvorstendommen en keurvorsten dommen, prinsdommen en graafschappen, baronieën, meierijen en markiezaten, ruwaardschappen en woidwoodschappen, sultanaten en khanaten, je had een con sulaat of een heptarchie, je had oligarchie en polyarchie, plutocratie en pantocratie, monocratie, autocratie en caesarisme, enfin een heel programma vol spannende spe cialiteiten, maar 't is tegenwoordig zoo ar melijk als in Speenhoff's lied: 's Maandags boonen, Dinsdag boonen, Woensdags boo- nen, Donderdags boonen't is zoo heer lijk, 't is zoo fijn, democraat ofniets te zijn. En zie, als de nood het hoogst is, is de redding het meest nabij. Prinses Baba sticht de derde ideologie: de „aristocratische democratie". Als u het niet gelezen hebt, hebt u een heel belangrijk bericht gemist: Prinses Ba ba, de schalksche dochter van Sir Charles Brook (radjah van Serawak), echtgenoote van den Amerikaanschen worstelaar Gre gory, wil in Nederlandsch Oost-Indië een eiland koopen en het Babaland doopen. Haar echtgenoot zal dan radjah zijn en zij de rani (misschien zelfs een rani met een b er voor.) Maar laten we ernstig blij ven, want Baba blijft het ook. Zij heeft den staatsvorm, dien ze zich voor haar nieuwe rijk gedacht heeft, al precies voor oogen. Hoor wat ze daaromtrent aan de Ameri- kaansche pers heeft meegedeeld: het wordt een aristocratische democratie met een hof en véél uniformen. Het moet een eiland zijn waar veel inboorlingen wonen (de aar digheid is van het regeeren gauw af als je geen onderdanen hebt) en het moet er vol klapperboomen staan (want die vormen op de film óók altijd zoo'n alleraardigste dé cor). De aristocratische democratie van de Gregory-dynastie zal moeten beginnen met zich een wapenspreuk te kiezen. Niets ge makkelijker dan dat. Het professioneele verleden van den toekomstigen radjah wijst ons hier den weg. Geen andere wapen spreuk ligt méér voor de hand dan: Luctor et Emergo ik worstel en ontkom. Vervolgens zal de aristocratische demo cratie een parlement moeten kiezen en hier doet zich een eerste moeilijkheid voor. De vele inboorlingen, die Prinses Baba zich wenscht, zullen in de volksvertegenwoordi ging hun specifieke inboorlingenbelangen willen komen bepleiten, maar hoe op kor ten termijn aristocraten van hen te ma ken? Door den dagelijkschen omgang met den gewezen worstelaar, hun radjah, schie ten ze natuurlijk al een eind in de richting en ook het feit, dat de zuster van Prin ses Baba getrouwd is met den Londenschen band-leider Harry Roy waarborgt een snel le ontwikkeling van den nieuwen staat in aristocratische richting, maar de Prinses heeft een buitengewoon fijn instinct begre pen, dat de staat vooral veel uniformen noodig heeft, want de kleeren maken den man. Zoo zullen de inboorlingen van Baba- land het tusschenstadium dat wij, gewone stervelingen, plegen door te maken, over slaan en van één kleeding direct overgaan op staatsiekleeding. Op deze wijze zal Prin ses Baba van Babaland met één slag aan eventueele onwilligheid van haar toekom stige onderdanen den kop hebben inge drukt, want de moderne ontwikkeling van de maatschappij heeft aangetoond, dat een burger, zoodra hij maar in uniform gesto ken is, een gewillig, meegaand en gedisci- pliceerd burger is geworden, en daarmee heeft zij bewezen dat zij alle kwaliteiten bezit om staatshoofd te zijn. Nu zou men verwachten, dat onze regee ring met enthousiasme van haar plannen had kennisgenomen en haar, zoo niet Java of Sumatra, dan toch een der kleine Soenda- eilanden te koop had aangeboden. Maar nee, in Den Haag zijn ze weer spelbrekers. „De consul-generaal der Nederlanden te San Francisco vond het niet de moeite waard zich uit te laten over de plannen die Prinses Baba aan de pers heeft onthuld." Altijd dezelfde hooghartigheid! Weg-aristocratische democratie. Alweer een illusie naar de haaien. Niks mag tegenwoordig Maar als Baba met haar plannen naar de concurrentie loopt, dan hebben ze spijt als haren op hun hoofd al is dat mis schien niet veel. E. Rasmus. In den ietwat herfstachtigen tuin van vrouw Holland, waar de zware geu ren van den eindelijk door den regen be vredigenden grond hangel}, wordt ge wacht. Op den terugkeer van den zomer, die zoo vroeg en zoo dartel in ons mid den huppelde, maar die zich thans, met een volharding, een betere zaak waardig schuil houdt. Enop het moment, dat de concierge voorloopig voor het laatst aan de schoolbel zal trekken, opdat de naar vrijheid hunkerende jeugd uit de hekken en uit de poorten zal kunnen stor men, die tusschen haar en haarverlangen staan. Enop den dag, dat het befaam de lijstje der gelukkigen, die genade von den in de strenge oogen van die andere helft van Nederland, uit de kolommen van de krant is Verdwenen. We zitten allen op het waehtstoeltje in de lage landen. Want Augustus, die de beruchte Septembermaand achter den rug houdt, is alweer in zicht; de vaderland- sche jongelieden die de school- en univer- siteitsbanken glad houden, zien bleek, en ook voor examinatoren moge gelden, dat er een tijd is van komen, maar ook van gaan Wij wachten, en de liberale staats partij wacht met ons. Want tenslotte heeft meneer Wendelaar, wiens naam zeer toe passelijk met een „d" en niet met een „t" wordt geschreven, en die zich zelfs door een veelzeggende stemming niet van het kussen liet wentelen, toch nog vrij onverwacht te kennen gegeven, dat hij regeerensmoede is. Zoodat voor de libe ralen nu het wachten op den nieuwen ge neraal is aangebroken. Want niet èn me neer Van Lidth èn meneer Telders kun nen op het liberale paard gaan zitten. En beiden zijn zulke goede ruiters, dat velen hen het liefst tesamen in de politieke pis te zouden zien optreden a. De eenige troost voor de wachten den ligt besloten in de zekerheid, dat het antwoord op de gestelde vragen uiteinde lijk komen moét. We zien het aan de lie den van de beurs (want zeggen doen Ze het zeker niet), die lang op het voorbij trekken van de depressie hebben gewacht, maar die nu toch weer rekenen en schrij ven met een glimlach om de lippen. We worden er opnieuw aan herinnerd door de restauratie van de kathedraal van Reims, het fraaie bouwwerk in de stad- yan Jeanne d'Arc, dat 22 jaar heeft gewacht voordat de door oorlogsgeweld geslagen wonde afdoende werd geheeld En hoe lang hebben de twee grooten uit de wereld der natuur-monumenten, meneer Van Tienhoven en meneer Jac. P. niet moeten wachten voordat hun strijd weerklank vond in het vaderlandsche hart. 03I HET KAMPIOENSCHAP VAN NEDERLAND. Met 9 punten uit elf partijen behaalde dr. M. Euwe het kampioenschap van Neder land direct gevolgd door den nog jeugdigen speler N. Cortlever, Amsterdam die 8 pun ten behaalde. Het oud lid van de Schaak- vereeniging „Middelburg", jhr. H. O. van den Bosch moest met de derde plaats (7% punt) genoegen nemen doordat hij zijn laatste partij te riskant speelde en daar door verloor. Onderstaande partij is uit de zen wedstrijd. Wit: dr. EUWE; Zwart: E. MULDER. Neo Meraner. 1. d2d4 d7d5 2. c2—c4" c7—c6 3. Pgl—f3 Pg8—f6 4. Pblc3 e7—e6 5. e2e3 Pb8—d7 6. Lfl—d3 d5xc4 7. Ld3 x c4 b7b5 De beide laatste zetten van Zwart zijn de inleiding van de Meraner verdediging. Voor het eerst werd deze variant gespeeld in 1924 te Meran in de partij GrünfeldRubi- stein. 8. Lc4—d3 a7a6 9. e3—e4 b5—b4! Deze vroegtijdige opmarsch geldt tegen woordig als het beste. Vroeger werd meestal 9c6c5 gespeeld. Na 10. e4e5 vervolgde zwart met 10 c5xd4 en ging daarmede over tot de Blu- menfelds-variant. 10. Pc3a4 c6c5 11. e4—e5 Pf6—d5 12. 0—0 Lc8b7 Nu blijkt de zwart speler niet voldoende op de hoogte te zijn met aller finesses. Be ter was 12c5xd4 13. Pf3g5 Lf8e7 14. Ddl—h5 Hiermede wordt Zwart de korte rochade belet. 14Le7xg5 15. Lel x g5 Dd8—a5 16. Pa4xc5 Pd7xc5 17. d4xc5 Da5xc5 18. Dh5h4 h7h6 19. Tal—cl Dc5—f8 20. Lg5—d2 Df8e7 21. Dh4—g4 Ke8—f8 22. Ld2e3 Kf8—g8 Gedwongen wegens de dreiging 23. Le3c5 waarmede de Zwarte Dame verlo ren gaat. Na 22Pd5xe3; 23. f2xe3, Kf8g8; 24. Tfl—f2 gevolgd door 25. Telfl staat Zwart verloren. 23. Le3c5 De7—g5. 23. Dg4—e4 Ta8—b8 b g 25. g2g3 Na 25 h2h4 wint Zwart de partij als volgt 25Pd5—f4! 26. h4xg5, Lb7xe4; 27. Ld3xe4, Pf4—e2t; Kgl—hl, h6xg5 mat. Op 25. f2—f4 volgt Pd5xf4! 2 5g7g6 26. Lc5d6 Eenvoudiger en tot winst leidend was 26. Lc5 x b4. De tekstzet is gekunsteld en in tijdnood ontactisch. 2 6Tb8d8 27. f2—f4 Dg5—g4 28. Ld3e2 Dg4—h3 29. Le2—f3 Kg8—g7 30. Lf3g2 Dh3g4 31. Ld6xb4 h6—h5 32. Lb4e7 Td8—d7 33. Le7—f6t Pd5 x f6 34. e5xf6t Kg7h7 35. De4—c2 Lb7xg2 36. Dc2xg2 Th8d8 37. Tel—c2 Td7—dl 38. Dg2—e2 Tdlxflt 39. Kglxfl Dg4—f5 40. Tc2d2 Td8xd2 41. De2xd2 Df5xf6 Remise.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1938 | | pagina 7