lp fwtrlticiak $eetxw0cfye 0 NIDDELBURGSCHE COURANT &GOESCHE COURANT) Met de „Java" in de wolken, ZEELAND. BUITENLAND. BINNENLAND. Moeilijk sleepwerk. Beroepsarbeid door gehuwde vrouwen. MIDDELBURG. GOES. VLISSINGEN. ZUID-BEVELAND, ZEEUWSCH-VLAANDEREN W.D. Zevenenvijftig vliegtuigen in feillooze for matie boven Nederland. „Mocht er iets gebeuren dan springt u er maar uit WEERBERICHT. gen- pia- en J.2.15 rble. 4.00 ram. ajos- >ort- 7.30 9.00 poor luze: 12.00 L1.00 L0.00 am. 3er. 100 3.00 5.00 1 5.30 tarn, tep., 'am- 9.30 Hol- 10.45 J.2.00 spel. 11.20 kest. Bted. liste. ano- spel. lave lolis- L0.00 Jef- |50 -9.05 j(om fang. fectie 12.20 -2.20 I 6.50 t>list. 11.20 7.30 ^ma- von lello 112.20 -2.20 |ran- bes- tssen pssen trsen jrsen Iders rkie- fuine 51an- poete per t. de 16— 21.90 21.30 Dagblad. Uitg. N.V. DeMiddelburgscheCrt. Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstr. 28, Telefoon Redactie 269, Administratie 139; te GOESTurfkade Tel. 17. Postgiro 43255. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes f 2.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week abonnementen in Middelburg en Goes 18 ct. Jf NUMMER 157- TWEE BLADEN. DONDERDAG I a 7 JULI 1938. EERSTE BLAD. 181e JAARG. L^RT--j Advertentiën 30 ct per regel, ingezonden mededeelingen 60 ct p. r. Bij contract lager. Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum f 2.10. „Kleine Advertenties", max. 6 regels, 75 cent, bij vooruitbetaling. „Brieven, of adres bureau v. d. blad" 10 ct extra. Bewijsnummers 5 ct. De „Koningin Wilhelmina" naar de Willemssluizen te Amster dam. Spannende uren op den IJssel. (Van een A. N. P. - correspon dent Toen wij Dinsdagochtend om zes uur op de werf van de firma Van Andel en Veth te Sliedreeht arriveerden, was men allerwege nog druk in de weer om de laatste voorbe reidende maatregelen te treffen voor de sleepreis van de „Koningin Wilhelmina", het nieuw gebouwde schoolschip, waarop de eerste dagnijverheidsschool voor schip- persjongens „Oranje Nassau" van het on derwijsfonds voor de scheepvaart te Am sterdam, wordt gevestigd. Het vervoer is opgedragen aan N.V. Ned. Stoom sleepdienst v.h. P. Smit jr. Rotter dam. De bedoeling was het konvooi, dat onder leiding staat van den walbootkapi- tein v. d. Lee, den eersten dag te sleepen tot Nijmegen, den tweeden dag over den Gelderschen IJssel naar Kampen, terwijl men de derde en laatste étappe, heden, Donderdag, hoopte af te leggen over het IJsselmeer. De beide sleepbooten „De Maas" en „Zweden" begeleiden het 65 me ter lange schip. De „Maas" zal het schip, dat een inhoud heeft van 2058 m3 trekken, terwijl de „Zwe den" aan stuurboordzijde aan de achterzij de vastmaakt. Met welk een onbereken baar gevaarte men te doen heeft, blijkt al dadelijk als we de Sliedrechtsche haven uit varen, de Merwede op. De stevige Zuid Wester heeft al direct vat op het schip en zelfs de „Zweden" kan het gevaarte niet houden, het 7 c.m. dikke meertouw knapt als een lucifershoutje af en het schip loopt in den Zuidelijke oever. Gelukkig is geen averij gemaakt. Opnieuw wordt vastge maakt en voorzichtig wordt afgestoomd. De „Prins Hendrik" het instructievaartuig van het onderwijsfonds voor de scheepvaart, zal de reis meemaken en de leiding acht het raadzaam dit schip aan bakboordzijde vast te maken. Aldus geschiedt en met een vaartje van 8 km per uur gaat het op Gorcum aan. De te bevaren stroomen zijn van voldoende breedte. De sleep trekt over al aan den walkant veel belangstelling. De afstand SliedreehtNijmegen bedraagt pl.m. 85 km en we rekenen al uit, dat we om ongeveer half zes in Nijmegen zullen arriveeren. Precies klokslag half zes varen we onder de Nijmeegsche spoorbrug door en om half zeven ligt het gevaarte veilig gemeerd aan de Waalkade. De eerste, te vens de gemakkelijkste der drie sleepdagen, ligt achter ons. Woensdagochtend werd reeds om half vier „reveille geblazen". De moeilijkste route stond dien dag op het programma: over den nauwen bochtigen IJssel met zijn druk scheepvaartverkeer, de rivier, die op sommige plaatsen nog smaller is dan de totale lengte van het schip. Dat hierbij groote manoeuvreerkunst te pas komt, laat zich begrijpen. Het eerste gedeelte van den tocht gaat in een snel tempo. Om half ze ven draaien we om den kop van Panner- den. De „Zweden" heeft nu de machines stop gezet en met een snelheid van 12 tot 13 km worden we door den snellen stroom naar den IJsselmond gedreven, waar we om pl.m. half acht arriveeren. Kapitein v. d. Lee acht het raadzaam nu van tactiek të veranderen. De „Zweden" gaat nu als roer ganger dienst doen en de grootste oplet tendheid is nu vereischt. En het blijkt al spoedig, dat deze tactiek de juiste is. De wind begint af te steken en men heeft nu alle moeite het gevaarte in het midden der rivier te houden. De snelheid is nu geminderd tot 5 tot 6 km per uur en gauw wordt het duidelijk, dat Kampen dezen dag niet gehaald zal worden. Even voor Rheden passeert ons de „Stad Zwolle" met slechts een tusschen- ruimte van eenige centimeters. Om half elf passeeren we de Steeg. Om half twaalf hebben de 42 km afgelegd, dus gemiddeld 6 km per uur. De totale afstand Nijmegen Kampen bedraagt 142 km zoodat nog onge veer 100 km voor de boeg liggen. Even voor Doesburg komt een donder bui het convooi overvallen en onder stroo menden regen passeeren we de nauwe pas sage der schipbrug, met aan weerszijden slechts eenige decimetres ruimte. Het onberekenbare gevaarte stoot aan stuurboordzijde even tegen de schipbrug, waardoor eenige steunpunten worden ont wricht, doch na taxatie valt de schade be trekkelijk nogal mede. Het is dan inmiddels half een geworden en het is nu de vraag of Zutfen voor twee uur kan worden bereikt. Dit is van belang, daar de spoorbrug van 13.5817.58 uur voor de scheepvaart niet geopend kan wor den. In een langzaam tempo naderen we Dieren, dat we om ongeveer twee uur pas seeren het blijft langzaam gaan, niette genstaande het moeilijkste gedeelte van den IJssel achter ons ligt. Een grootere snelheid van 4 km acht men niet verant woord. „Veiligheid voor alles" blijft het parool. m uur passeeren we zonder eenige moeite de spoorbrug bij Zutfen. Hier komt e „Zweden weer langszij en al spoedig is het tempo van 4 tot 5 km gebracht op 10 km. Om acht uur arriveert de sleep in De venter, waar ligplaats wordt gekozen om onderdag de reis via Kampen naar Am sterdam voort te zetten. Een moeilijke dag was ten einde, doch een dag, waarop de Nederlandsche sleepboot in dustrie weer kranig werk heeft geleverd. De Hooge Raad van Arbeid in meerderheid tegen systeem en doelmatigheid van het ontwerp- Romme. De Hooge Raad van Arbeid heeft in zijn dezer dagen gehouden vergadering zijn advies vastgesteld inzake het voor-ont werp van wet houdende beperkende be palingen inzake arbeid van gehuwde vrou wen. Daarbij heeft de Raad zich met 25 tegen 15 stemmen uitgesproken tegen het systeem van het voorontwerp, nl. een al gemeen verbod van arbeid voor gehuwde vrouwen met uitzonderingen. Vóór de doelmatigheid van het voorontwerp heb ben zich uitgesproken 6 leden en er tegen 25 leden. Met 29 tegen 10 stemmen heeft de Raad zich uitgesproken vóór de wensche- lijkheid, dat alvorens een wetsontwerp tot regeling der onderhavige materie bij de Staten-Generaal aanhangig wordt gemaakt, een onderzoek wordt ingesteld naar: 1. den omvang van het verschijnsel in de verschillende bedrijven; 2. de motieven, op grond waarvan deze gehuwde vrouwen in die bedrijven werk zaam zijn; 3. de vraag, of op grond van de aldus verkregen gegevens, een algemeene, dan wel een regeling bedrijfsgewijze, de voor keur verdient. (N.R.C.) Bond van Chr. Bakkerspatroons. Het gewestelijk bestuur van dezen Bond had Dinsdagavond een vergadering belegd, die onder leiding stond van den heer O. Douw. De heer P. Hamming uit Vlissingen hield een rede, waarin hij de noodzake lijkheid van organisatie aantoonde. Dat de patroonsorganisatie rust op Chr. grondslag is noodig, om Gods wil, die Christus alle macht gaf en tot Wien alles moet wederkeeren, ook op het terrein der organisatie; om invloed uit te oefenen op de wereld, in dezen op de neutrale orga nisaties die doordrongen zijn van het oude liberalisme; om onszelf, omdat het in de zg. neutrale organisaties onmogelijk is het Chr. beginsel uit te dragen; om een macht te vormen: De Prot. Christe lijke groepen zijn veel sterker dan de li berale, dus moet het zoover komen dat de regeering met deze groote groep re kening moet houden. De Chr. patroonsorganisatie kent geen kerkelijke grenzen. Na eenige bespreking traden vijf nieu we leden tot den bond toe. Daarna werd voorloopig de afd. Walcheren opgericht met 15 leden. De heeren Burger, v. d Ende en De Graag vormen het voorloopig comité. De bondssecretaris, de heer K. Kolstein besprak in 't kort de vestigingswet. (De Z.) Op den stevigen stam der oprecht heid moeten wij het stekje der be leefdheid enten. Kampfeest Padvinders. De Goesche Padvinders gaven gister avond een kampfeest op hun mooi terrein aan den Heernisseweg. De padvinders ble ken veel werk van dezen avond gemaakt te hebben. Op allerlei prettige wijzen kon men zijn geld kwijt. Men kon er flensjes voor koopen, zoo uit de pan, door padvin ders gebakken, men kon zich laten waar zeggen; men kon limonade drinken, bussen omsmijten, een uitkijktoren beklimmen, over een openbrug klauteren, enz. enz. Het was allemaal aardig en toonde daarbij, hoe handig de padvinders zijn, om al die dingen in elkaar te zetten. Later vereenigden de vele bezoekers zich om het groote kamp vuur, waar gezongen en gespeeld werd en de padvinders opnieuw bewezen, dat ze zichzelf en hun gasten weten te vermaken. Als geheel was het een prettige en wel geslaagden avond. De collecte voor het Fonds voor Bij zondere Nooden heeft deze week 41,92 opgebracht. De adjunct-referendaris der P.T.T., de heer P. J. van Dalsen, afkomstig uit Se- rooskerke, fungeerend electro-technisch- ambtenaar der telegrafie en telefonie al hier, is met ingang van 1 Juli 1938 aange wezen als chef van den exploitatieven tele foondienst en administratieven dienst op het telefoondistrictsbureel alhier. EEN REVOLVER MET ZES SCHERPE PATRONEN, De politie alhier werd gisteren telefonisch gewaarschuwd, dat in een café aan het Bellamypark zich een dronken man be vond, die een revolver in zijn bezit had Een inspecteur en een agent van politie begaven zich naar het café, en bij fouillee ring van den dronken man werd inderdaad een revolver geladen met zes scherpe pa tronen op hem bevonden. Het wapen werd in beslag genomen en de man is gearres teerd. Tegen den kellner, die den man bier had geschonken werd proces verbaal opge maakt wegens het verstrekken van ster ken drank aan een dronken persoon. HANSWEERD. De heer P. v. d. Wende assistent der directe belastingen enz. alhier, wordt met ingang van 1 Augs. a.s. overge plaatst naar Rotterdam. KLOETINGE. Zaterdag a.s. hoopt het muziekgezelschap „Excelsior" na het kin derzangfeest een uitvoering te geven op de tent. Aanvang half acht. KLOETINGE. Het 3-jarig dochtertje van Corn. Leis had het ongeluk van den zol der te vallen. Met een schedelbreuk werd de kleine opgenomen. Dokter Wouda ver leende hulp. KRUININGEN. Gistermiddag is de 69- jarige arbeider Z. tijdens werkzaamheden op het land onwel geworden. Hij wejd naar huis gebracht waar de dokten constateerde dat de man door een beroerte was getrof fen en overleden. WEMELDINGE. Gisteravond bracht het muziekgezelschap „O.K.K." alhier den burgemeester en zijn echtgenoote bij hun intrek in de gemeente een serenade. Bij monde van den voorzitter, dokter Gnir- rep, werd het echtpaar gelukgewenscht, de hoop uitgesproken, dat O.K.K. steeds op de medewerking van den burgemeester zal mogen rekenen. Daarop zijn eenige vroolijke marschen tengehoore gebracht, waarna de burge meester ook mede namens zijn echtgenoo te en familie den voorzitter dank bracht voor deze aardige attentie en zeide dat steeds op zijn volle medewerking zal kun nen worden gerekend. Tot slot werd onder groote stilte het volkslied gespeeld, waarna onder het spelen van opgewekte marschen en omstuwd door een groote menigte, naar het oefenlokaal werd ge marcheerd. ROODVONK. BIERVLIET. Woensdagmiddag werd al hier de R.K. school voorloopig voor veer tien dagen gesloten wegens het heerschen van roodvonk. De Spaansche burgeroorlog. RECHTSCHEN MELDEN BELANGRIJKE VORDERINGEN. Radio-nacional meldt van het front van Teruel, dat de rechtschen over een diepte van 25 km zijn opgerukt, en thans alle stel lingen der regeeringstroepen ten Z.O. van Teruel bedreigen. Talrijke vliegtuigen hebben de wegen ge bombardeerd, waarover convooien met ver sterkingen naar de frontlinies trokken, en dezen groote verliezen toegebracht. Het rechtsche hoofdkwartier te Salaman ca meldt, dat de opmarsch in den sector van Puebla de Valverda voortduurt. De laatste drie dagen werden meer dan 1.300 krijgsgevangenen gemaakt. De terugtrekking der buitenland- sche vrijwilligers. Het Dinsdag aanvaarde ontwerp tot te rugtrekking der buitenlandsche vrijwilli gers uit Spanje voorziet, naar Havas meldt, evacuatie dezer strijders naar de volgende havens: Londen, Hamburg, Marseille en Genua. Alle Duitsche vrijwilligers zullen naar Hamburg gezonden worden, alle Ita- liaansche naar Genua, alle Engelsche naar Londen. Wat de combattanten uit andere (Van onzen «redacteur.) In verband met het zilveren jubileum van de L.V.A. te Soesterberg, heeft gister een eskader van 57 jagers (C 5- en F.K. 51- toestellen) een rondvlucht boven Utrecht, Noord- en Zuid-Holland gemaakt. Onze reis- redacteur maakte den tocht mee en schrijft ons: De wachtmeester Hateboer is de bestuur der van de 648, m'n voogd van het oogen- blik af dat op den beganen grond de Staat der Nederlanden mij vroeg het Rijk te ont slaan van alle eventueele verplichtingen je gens weezen en weduwenStralen regen zijn vanmorgen neergeplenst op het vlieg veld, onweersslagen donderden, de bliksem ratelderuim vier uur is de tocht uit gesteld maar om twee uur is gestart. Het Java-eskader (de groep jachtvliegtuigen, op Schiphol ondergebracht en het neusje van onze luchtvaartzalm) voorop, zuigend en spattend over de doordrenkte vliegheide. Even een rustpauze, drie escadrilles keurig geformeerd. Dan vol gas, een korte, snelle rush en precies gelijk komen de toestellen los van den grond en meteen davert de Java in een steile linkerbocht. Klein wordt alles wat groot leek. Rond cirkelt de Java om het vliegveld en steeds grooter wordt zijn aanhang naarmate de vliegheide zich meer ontvolkt. Het luchtcircus is compleet. Voorop het escadrille van den commandant, overste Van Heyst in gezelschap van kolonel Van Royen, directeur van het Luchtvaart Be drijf, het eskader onder leiding van kapitein Van Gemeren, dat van luitenant Linthout, vervolgens luitenant De Zwaan en de ka piteins Van Weerden Poelman, Sissingh en Wijnkamp. Twaalf C 5 machines en 45 F.K. 51. Gesloten is de formatie thans. Het esca drille kruipt zoo dicht mogelijk bij elkaar. Wij zijn met de 648, de 650 en de 601. Lui tenant De Vries is de escadrillecomman dant 'en zijn waarnemer let scherp op de teekens die van het eerste escadrille uit ge geven worden. Prachtig zijn de wolken die bolderen door de lucht, soms blauwe akkers in het hemelland en een paarsrood zonlicht aan den einder dat onder een loodgrijzen sluierregen doorkruipt. Maar luitenant Van Overvest van de 601 en wachtmeester Hateboer van „mijn" 648, zien dat niet. Geen oogenblik wenden zij het oog af van de kleine figuur in de 650. Op elke wen ding, naar links of rechts, naar boven of beneden, reageeren zij feilloos. Kijken kijkenkijken naar een zwaai van links, een hand die vooruitwijst en voort raast de Java. De rechtervleugel van de 648 zoo dicht mogeljjk naast het stabilo van de 650als er nog maar een briefkaart tus- schen kanen de 601 kleven aan de 650. Dat is Java-werk. Verspreid vliegen de verschillende eska ders. Hooge achter, schuin links voor en in de verte de drie stippen van de leiders. Een C 10 dweilt langs en een cameraman kan zijn plicht vervullen maar remoustikken zijn het gevolg en als een steen zakt de 601maar even later kan er geen post zegel haast geplakt worden op de brief kaart die toch altijd tusschen zijn linker vleugel en het rechterstabiic van de 650 moet kunnen passen Het Gooi is gegrepen in den ijzeren klauw van Soesterberg en geen wolk kan dit ver hinderen. Verspreid liggen de dorpen en steden maar een afstand bestaat er niet meer. Een beetje meer gas en Hilversum is genomen en meteen is de Zuiderzee de prooi. Loomgrijs en traag rimpelt het water waarop zich de wolken in al hun grilligheid weerspiegelen. Negen zwarte C 5 schaduw tjes vliegen feilloos op het water mee, slechts eventjes gekruist in hun pad door een Douglas, die onderdoorschiet, op weg naar Amsterdam. Nooit bestond er een min der geruisehlooze machine De formatie is verbroken. Geen stad wacht waarvoor geparadeerd moet worden en het inspannende escadrillewerk kan even ontspannen worden. Een groote vliegers- bril kijkt om en een duim wordt recht om hoog gestoken. Ja, ja alles gaat goed en mijn parachute kan mij niet meer interes seeren. Wat een toeverlaat was in den be ginne, is nu een lastpost geworden Java- werk vereischt parachutes „En mocht er wat gebeuren, dan springt u er maar uit. Niet dadelijk aan de beugel trekken maar eerst tot drie tellen. Gaat hij niet open, dan dadelijk reclameeren Amsterdam wacht en het eskader voor ons gaat al in de linkerbocht. Keurig vlie gen de leerlingen. Alleen de escadrillecom mandanten zijn instructeurs, de bestuurders van de vleugeltoestellen zijn leerlingen, jon ge aanplant voor de Java. Een armzwaai naar links en dadelijk hangt alles in een linkerbocht. Ons esca drille onderaan en daarboven de andere twee Partevreeerste en tweede verdie ping. En een stuk Nedérland als souster- rain! Amsterdamformatie aannemen. Daar haalt 650-waarnemer met een sim.' pel wijsvingertje twee maal 550 paarde- krachten naar zich toe. Geen kijken naar instrumenten tijdens een rechterbocht, dat is niet meer noodig voor een Java-man. Een beetje meer gas, een beetje gas wegnemen kan met de hand gebeuren. Maar de oogen star naar de 650 en de 650 weer naar den eskadercommandant. En Amsterdam flitst daverend onder de C 5 weg. Zooals Haarlem rechts wegschiet zonder Damiaantjes getinkel endag Residen tie, dag kopspjjkertje dat de Schevening- sche Pier heet. Wijd ligt de Noordzee, grijs aan den horizon. De zon waaiert stralen van aarzelend geel licht. Daar hangt een bui van koude regenmaar links van de 648 is het warm door de uitlaat en het micaruitje vóór, waarin de propeller zich trillend weerflitst breekt de wind, die gril lig en speelsch de wolken bij elkaar drijft en uit mekander veegt. De Waterweg is te makkelijk voor den eersten polsstoksprong en den Briel lijkt een klein zeesterretje. Rotterdam is een maquette, de modelscheepjes drijven op glas. Dan terug naar Soesterberg. Het gele vliegveldplekje is het middelpunt van de Javacirkel. Een escadrille F.K. 51 schiet naar beneden3 blauwgroene stippen zijn geland. De Java zwiert zijn dreunende toeren. Zeven toeren om Soesterberg. Dan wordt een hand in de 650 op de helm gelegd en meteen zijn 648, 650 en 601 op één lijn, te gelijk met het escadrille van den eskader commandant en het rechter. Nog een hand beweging en alle negen op één lijn daveren voort. Onafgebroken kijkt de 648 naar rechts. Een Java landing in voorbe reiding Een felle arm zwaait naar links. En daar komt hèt oogenblik van Java- glorie. Flitsend snel ligt de 648 op z'n kant. Zét 'm op, wachtmeester Hateboer! Steil, razend en vol gas schiet de 648 naar bene den. Nee, Soesterberg komt naar boven. En in het zog van de 648 ziedt de 650, de 601, de 593de Java! Negen machines fluiten naar beneden, één lijn met negen punten. Negen baaslan dingen. Bedankt wachtmeester Hateboer, de we duwen en weezen kunnen gerust zijn Verwachting tot morgenavond: DE BILT: krachtige tot matige Z.O. tot Z.W. wind, later wellicht verder ruimende wind, betrokken tot zwaar bewolkt, later met opklaringen, waarschijnlijk regen, des nachts iets warmer, iets kouder overdag in het Noorden, in het Zuiden zelfde tempera tuur. UKKEL: matige tot vrij sterke wind uit Zuidelijke richting, vrij schoon en warm weer, nachtelijk minimum tusschen 10 en 15 gr. gedurende den nacht kans op on weer. Vr 8 Jul Zon op: 4 h 49; onder 21 h 20. Licht op: 21 h 50. Maan op: 17 h 57; onder: 1 h 38. V.M.: 12 Juli. Hoog- en Laagwater te Vlissingen: Juli. Hoogwater. Laagwater. Donderdag 7 10.25 22.49 4.16 16.39 Vrijdag 8 11.33 23.55 5.24 17.48 Zaterdag 9 12.27 24.51 6.24 18.50 Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere 38 min. later. (S springtij.) Hoog- en Laagwater te Wemeldinge: Juli. Hoogwater. Laagwater. Donderdag 7 11.56 24.21 5.14 17.47 Vrijdag 8 13.07 6.21 18.54 Zaterdag 9 1.32 14.09 7.24 19.56 landen betreft, de vrijwiligers uit de Noord- Europeesche landen, die voor de Spaansche regeering strijden, zullen naar Londen ver voerd worden, vanwaar zij naar hun vader land teruggezonden zullen worden. De com battanten uit de Zuid-Europeesche landen in dienst der Spaansche republiek zullen naar Marseille worden gebracht. Vrijwil ligers in dienst van de rechtschen en af komstig uit Noord-Europeesche landen, gaan naar Hamburg, strijders, afkomstig uit Zuid-Europeesche landen en in dienst der rechtschen gaan naar Genua. Men hoopt, dat in de meeste gevallen de landen, waaruit de vrijwilligers stammen, hen weer zullen willen opnemen. In geval dit niet zoo mocht zijn, zal over hun lot beslist worden, wanneer zij eenmaal geëva cueerd zijn naar de door de commissie aangewezen concentratiehaven. De strijd in het Verre Oosten. EEN JAAR VIJANDELIJKHEDEN IN CHINA. Vandaag is het een jaar geleden, dat de vijandelijkheden in China zijn begonnen. Dit feit heeft den Japanschen en Chinee- schen regeeringsleiders gelegenheid gege ven redevoeringen te houden en verklarin gen af te leggen. Te Sjanghai is de verjaar dag van het uitbreken der vijandelijkheden, in de internationale nederzetting een dag van verschrikking geworden. Tot heden morgen tien uur telde men reeds vijftien aanslagen van Chineesche patriotten op Chineezen, die Japan gunstig gezind zijn, Japansche burgers en militaire posten. Reeds 's ochtends om vijf uur werden de beide eerste bommen geworpen op den Bund. Onmiddellijk rukten Japansche troe pen de internationale nederzetting binnen en kort daarop kwamen Schotsche Hoog landers tegen over de Japansche afzetting in stelling. Later op den dag werden twee Japansche burgers door pistoolschoten ver moord en werden wederom bommen gewor pen. Sterke patrouilles trokken door de straten. Alle aanslagen werden gepleegd in de internationale nederzetting. Een boodschap van Tsjang Kai sjek en een van den Japanschen keizer. Tsjang Kai sjek heeft een boodschap aan alle bevriende volken gericht, waarin hij dank zegt voor den steun aan de 150 mil- lioen Chineezen verleend. Voorts verklaart hij de taak op zich genomen te hebben China van de Japansche indringers te be vrijden en een geheel nieuw China op te bouwen. De keizer van Japan heeft in een bood schap aan de weermacht zijn dank uitge sproken voor hetgeen het leger, de marine en de luchtmacht hebben gedaan. De kei zer noemt het hopeloos te pogen een duur- zamen vrede in het Verre Oosten te berei ken, zoolang de oude toestanden niet uit den weg zijn geruimd. Ministerpresident Konoje, de minister van financiën en de minister van oorlog uit het Japansche kabinet hebben voorts rede voeringen gehouden en een beroep op de natie gedaan. EEN INTERNATIONAAL INFORMA TIECENTRUM VOOR DE BESCHERMING VAN DE BURGER BEVOLKING IN DEN OORLOG. Onder voorzitterschap van Prins Felix van Luxemburg in de hoofd stad van 't groothertogdom geves tigd. In de hoofdstad van het groothertogdom Luxemburg is een internationaal congres gehouden, nl. dat van het Office Interna tional de Médecine Militaire door de re geering van dezen staat bijeengeroepen. Het belangrijke besluit werd genomen, in de hoofdstad Luxemburg een internatio naal studie- en actiecentrum voor de be scherming van de burgerbevolking in den oorlog te stichten. Hieraan voorafgaande heeft in een, onder voorzitterschap van prof. de la Pra- delle, hoogleeraar in het volkenrecht aan de universiteit van Parijs staande open bare slotzitting Dom Weisgerberj, reser ve-officier van gezondheid, uit de Bene dictijner Abdij van Clerf, een voordracht gehouden over de behandeling der non combattanten in den loop der eeuwen. De spr. zag hierin een evolutie van het barbarisme der Aziaten via een reeds ietwat menschelijker opvatting der Grie ken en Romeinen naar het Christendom, met zijn leer der naastenliefde. Onden den invloed der „Paix de Dieu" en der riddermoraal zete zich reeds in de middel-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1938 | | pagina 1