lp fwtrlticiak $eetxw0cfye 0
NIDDELBURGSCHE COURANT
&GOESCHE COURANT)
Met de „Java" in de wolken,
ZEELAND.
BUITENLAND.
BINNENLAND.
Moeilijk sleepwerk.
Beroepsarbeid door gehuwde
vrouwen.
MIDDELBURG.
GOES.
VLISSINGEN.
ZUID-BEVELAND,
ZEEUWSCH-VLAANDEREN W.D.
Zevenenvijftig vliegtuigen in feillooze for
matie boven Nederland. „Mocht er iets
gebeuren dan springt u er maar uit
WEERBERICHT.
gen-
pia-
en
J.2.15
rble.
4.00
ram.
ajos-
>ort-
7.30
9.00
poor
luze:
12.00
L1.00
L0.00
am.
3er.
100
3.00
5.00
1 5.30
tarn,
tep.,
'am-
9.30
Hol-
10.45
J.2.00
spel.
11.20
kest.
Bted.
liste.
ano-
spel.
lave
lolis-
L0.00
Jef-
|50
-9.05
j(om
fang.
fectie
12.20
-2.20
I 6.50
t>list.
11.20
7.30
^ma-
von
lello
112.20
-2.20
|ran-
bes-
tssen
pssen
trsen
jrsen
Iders
rkie-
fuine
51an-
poete
per
t. de
16—
21.90
21.30
Dagblad. Uitg. N.V. DeMiddelburgscheCrt.
Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstr. 28,
Telefoon Redactie 269, Administratie 139;
te GOESTurfkade Tel. 17. Postgiro 43255.
Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes
f 2.30, elders f 2.50 per kwartaal. Week
abonnementen in Middelburg en Goes 18 ct.
Jf NUMMER 157- TWEE BLADEN. DONDERDAG I a 7 JULI 1938. EERSTE BLAD. 181e JAARG. L^RT--j
Advertentiën 30 ct per regel, ingezonden
mededeelingen 60 ct p. r. Bij contract lager.
Tarief op aanvraag. Familieberichten en
dankbetuigingen minimum f 2.10. „Kleine
Advertenties", max. 6 regels, 75 cent, bij
vooruitbetaling. „Brieven, of adres bureau
v. d. blad" 10 ct extra. Bewijsnummers 5 ct.
De „Koningin Wilhelmina" naar
de Willemssluizen te Amster
dam. Spannende uren op den
IJssel.
(Van een A. N. P. - correspon
dent
Toen wij Dinsdagochtend om zes uur op
de werf van de firma Van Andel en Veth te
Sliedreeht arriveerden, was men allerwege
nog druk in de weer om de laatste voorbe
reidende maatregelen te treffen voor de
sleepreis van de „Koningin Wilhelmina",
het nieuw gebouwde schoolschip, waarop
de eerste dagnijverheidsschool voor schip-
persjongens „Oranje Nassau" van het on
derwijsfonds voor de scheepvaart te Am
sterdam, wordt gevestigd.
Het vervoer is opgedragen aan N.V. Ned.
Stoom sleepdienst v.h. P. Smit jr. Rotter
dam. De bedoeling was het konvooi, dat
onder leiding staat van den walbootkapi-
tein v. d. Lee, den eersten dag te sleepen
tot Nijmegen, den tweeden dag over den
Gelderschen IJssel naar Kampen, terwijl
men de derde en laatste étappe, heden,
Donderdag, hoopte af te leggen over het
IJsselmeer. De beide sleepbooten „De
Maas" en „Zweden" begeleiden het 65 me
ter lange schip.
De „Maas" zal het schip, dat een inhoud
heeft van 2058 m3 trekken, terwijl de „Zwe
den" aan stuurboordzijde aan de achterzij
de vastmaakt. Met welk een onbereken
baar gevaarte men te doen heeft, blijkt al
dadelijk als we de Sliedrechtsche haven uit
varen, de Merwede op. De stevige Zuid
Wester heeft al direct vat op het schip en
zelfs de „Zweden" kan het gevaarte niet
houden, het 7 c.m. dikke meertouw knapt
als een lucifershoutje af en het schip loopt
in den Zuidelijke oever. Gelukkig is geen
averij gemaakt. Opnieuw wordt vastge
maakt en voorzichtig wordt afgestoomd.
De „Prins Hendrik" het instructievaartuig
van het onderwijsfonds voor de scheepvaart,
zal de reis meemaken en de leiding acht
het raadzaam dit schip aan bakboordzijde
vast te maken. Aldus geschiedt en met
een vaartje van 8 km per uur gaat het op
Gorcum aan. De te bevaren stroomen zijn
van voldoende breedte. De sleep trekt over
al aan den walkant veel belangstelling. De
afstand SliedreehtNijmegen bedraagt
pl.m. 85 km en we rekenen al uit, dat we
om ongeveer half zes in Nijmegen zullen
arriveeren. Precies klokslag half zes varen
we onder de Nijmeegsche spoorbrug door
en om half zeven ligt het gevaarte veilig
gemeerd aan de Waalkade. De eerste, te
vens de gemakkelijkste der drie sleepdagen,
ligt achter ons.
Woensdagochtend werd reeds om half
vier „reveille geblazen". De moeilijkste
route stond dien dag op het programma:
over den nauwen bochtigen IJssel met zijn
druk scheepvaartverkeer, de rivier, die op
sommige plaatsen nog smaller is dan de
totale lengte van het schip. Dat hierbij
groote manoeuvreerkunst te pas komt, laat
zich begrijpen. Het eerste gedeelte van den
tocht gaat in een snel tempo. Om half ze
ven draaien we om den kop van Panner-
den.
De „Zweden" heeft nu de machines stop
gezet en met een snelheid van 12 tot 13
km worden we door den snellen stroom
naar den IJsselmond gedreven, waar we
om pl.m. half acht arriveeren. Kapitein v.
d. Lee acht het raadzaam nu van tactiek të
veranderen. De „Zweden" gaat nu als roer
ganger dienst doen en de grootste oplet
tendheid is nu vereischt. En het blijkt al
spoedig, dat deze tactiek de juiste is. De
wind begint af te steken en men heeft nu
alle moeite het gevaarte in het midden der
rivier te houden.
De snelheid is nu geminderd tot 5 tot 6
km per uur en gauw wordt het duidelijk,
dat Kampen dezen dag niet gehaald zal
worden. Even voor Rheden passeert ons de
„Stad Zwolle" met slechts een tusschen-
ruimte van eenige centimeters. Om half
elf passeeren we de Steeg. Om half twaalf
hebben de 42 km afgelegd, dus gemiddeld 6
km per uur. De totale afstand Nijmegen
Kampen bedraagt 142 km zoodat nog onge
veer 100 km voor de boeg liggen.
Even voor Doesburg komt een donder
bui het convooi overvallen en onder stroo
menden regen passeeren we de nauwe pas
sage der schipbrug, met aan weerszijden
slechts eenige decimetres ruimte.
Het onberekenbare gevaarte stoot aan
stuurboordzijde even tegen de schipbrug,
waardoor eenige steunpunten worden ont
wricht, doch na taxatie valt de schade be
trekkelijk nogal mede.
Het is dan inmiddels half een geworden
en het is nu de vraag of Zutfen voor twee
uur kan worden bereikt. Dit is van belang,
daar de spoorbrug van 13.5817.58 uur
voor de scheepvaart niet geopend kan wor
den.
In een langzaam tempo naderen we
Dieren, dat we om ongeveer twee uur pas
seeren het blijft langzaam gaan, niette
genstaande het moeilijkste gedeelte van
den IJssel achter ons ligt. Een grootere
snelheid van 4 km acht men niet verant
woord.
„Veiligheid voor alles" blijft het parool.
m uur passeeren we zonder eenige
moeite de spoorbrug bij Zutfen. Hier komt
e „Zweden weer langszij en al spoedig is
het tempo van 4 tot 5 km gebracht op 10
km. Om acht uur arriveert de sleep in De
venter, waar ligplaats wordt gekozen om
onderdag de reis via Kampen naar Am
sterdam voort te zetten.
Een moeilijke dag was ten einde, doch een
dag, waarop de Nederlandsche sleepboot in
dustrie weer kranig werk heeft geleverd.
De Hooge Raad van Arbeid in
meerderheid tegen systeem en
doelmatigheid van het ontwerp-
Romme.
De Hooge Raad van Arbeid heeft in zijn
dezer dagen gehouden vergadering zijn
advies vastgesteld inzake het voor-ont
werp van wet houdende beperkende be
palingen inzake arbeid van gehuwde vrou
wen. Daarbij heeft de Raad zich met 25
tegen 15 stemmen uitgesproken tegen het
systeem van het voorontwerp, nl. een al
gemeen verbod van arbeid voor gehuwde
vrouwen met uitzonderingen. Vóór de
doelmatigheid van het voorontwerp heb
ben zich uitgesproken 6 leden en er tegen
25 leden.
Met 29 tegen 10 stemmen heeft de
Raad zich uitgesproken vóór de wensche-
lijkheid, dat alvorens een wetsontwerp tot
regeling der onderhavige materie bij de
Staten-Generaal aanhangig wordt gemaakt,
een onderzoek wordt ingesteld naar:
1. den omvang van het verschijnsel in
de verschillende bedrijven;
2. de motieven, op grond waarvan deze
gehuwde vrouwen in die bedrijven werk
zaam zijn;
3. de vraag, of op grond van de aldus
verkregen gegevens, een algemeene, dan
wel een regeling bedrijfsgewijze, de voor
keur verdient. (N.R.C.)
Bond van Chr. Bakkerspatroons.
Het gewestelijk bestuur van dezen Bond
had Dinsdagavond een vergadering belegd,
die onder leiding stond van den heer O.
Douw.
De heer P. Hamming uit Vlissingen
hield een rede, waarin hij de noodzake
lijkheid van organisatie aantoonde.
Dat de patroonsorganisatie rust op Chr.
grondslag is noodig, om Gods wil, die
Christus alle macht gaf en tot Wien alles
moet wederkeeren, ook op het terrein der
organisatie; om invloed uit te oefenen op
de wereld, in dezen op de neutrale orga
nisaties die doordrongen zijn van het
oude liberalisme; om onszelf, omdat het
in de zg. neutrale organisaties onmogelijk
is het Chr. beginsel uit te dragen; om
een macht te vormen: De Prot. Christe
lijke groepen zijn veel sterker dan de li
berale, dus moet het zoover komen dat
de regeering met deze groote groep re
kening moet houden.
De Chr. patroonsorganisatie kent geen
kerkelijke grenzen.
Na eenige bespreking traden vijf nieu
we leden tot den bond toe. Daarna werd
voorloopig de afd. Walcheren opgericht
met 15 leden. De heeren Burger, v. d
Ende en De Graag vormen het voorloopig
comité.
De bondssecretaris, de heer K. Kolstein
besprak in 't kort de vestigingswet.
(De Z.)
Op den stevigen stam der oprecht
heid moeten wij het stekje der be
leefdheid enten.
Kampfeest Padvinders.
De Goesche Padvinders gaven gister
avond een kampfeest op hun mooi terrein
aan den Heernisseweg. De padvinders ble
ken veel werk van dezen avond gemaakt
te hebben. Op allerlei prettige wijzen kon
men zijn geld kwijt. Men kon er flensjes
voor koopen, zoo uit de pan, door padvin
ders gebakken, men kon zich laten waar
zeggen; men kon limonade drinken, bussen
omsmijten, een uitkijktoren beklimmen,
over een openbrug klauteren, enz. enz. Het
was allemaal aardig en toonde daarbij, hoe
handig de padvinders zijn, om al die dingen
in elkaar te zetten. Later vereenigden de
vele bezoekers zich om het groote kamp
vuur, waar gezongen en gespeeld werd en
de padvinders opnieuw bewezen, dat ze
zichzelf en hun gasten weten te vermaken.
Als geheel was het een prettige en wel
geslaagden avond.
De collecte voor het Fonds voor Bij
zondere Nooden heeft deze week 41,92
opgebracht.
De adjunct-referendaris der P.T.T.,
de heer P. J. van Dalsen, afkomstig uit Se-
rooskerke, fungeerend electro-technisch-
ambtenaar der telegrafie en telefonie al
hier, is met ingang van 1 Juli 1938 aange
wezen als chef van den exploitatieven tele
foondienst en administratieven dienst op
het telefoondistrictsbureel alhier.
EEN REVOLVER MET ZES SCHERPE
PATRONEN,
De politie alhier werd gisteren telefonisch
gewaarschuwd, dat in een café aan het
Bellamypark zich een dronken man be
vond, die een revolver in zijn bezit had
Een inspecteur en een agent van politie
begaven zich naar het café, en bij fouillee
ring van den dronken man werd inderdaad
een revolver geladen met zes scherpe pa
tronen op hem bevonden. Het wapen werd
in beslag genomen en de man is gearres
teerd.
Tegen den kellner, die den man bier had
geschonken werd proces verbaal opge
maakt wegens het verstrekken van ster
ken drank aan een dronken persoon.
HANSWEERD. De heer P. v. d. Wende
assistent der directe belastingen enz. alhier,
wordt met ingang van 1 Augs. a.s. overge
plaatst naar Rotterdam.
KLOETINGE. Zaterdag a.s. hoopt het
muziekgezelschap „Excelsior" na het kin
derzangfeest een uitvoering te geven op de
tent. Aanvang half acht.
KLOETINGE. Het 3-jarig dochtertje van
Corn. Leis had het ongeluk van den zol
der te vallen. Met een schedelbreuk werd de
kleine opgenomen. Dokter Wouda ver
leende hulp.
KRUININGEN. Gistermiddag is de 69-
jarige arbeider Z. tijdens werkzaamheden
op het land onwel geworden. Hij wejd naar
huis gebracht waar de dokten constateerde
dat de man door een beroerte was getrof
fen en overleden.
WEMELDINGE. Gisteravond bracht het
muziekgezelschap „O.K.K." alhier den
burgemeester en zijn echtgenoote bij hun
intrek in de gemeente een serenade. Bij
monde van den voorzitter, dokter Gnir-
rep, werd het echtpaar gelukgewenscht, de
hoop uitgesproken, dat O.K.K. steeds op
de medewerking van den burgemeester
zal mogen rekenen.
Daarop zijn eenige vroolijke marschen
tengehoore gebracht, waarna de burge
meester ook mede namens zijn echtgenoo
te en familie den voorzitter dank bracht
voor deze aardige attentie en zeide dat
steeds op zijn volle medewerking zal kun
nen worden gerekend. Tot slot werd
onder groote stilte het volkslied gespeeld,
waarna onder het spelen van opgewekte
marschen en omstuwd door een groote
menigte, naar het oefenlokaal werd ge
marcheerd.
ROODVONK.
BIERVLIET. Woensdagmiddag werd al
hier de R.K. school voorloopig voor veer
tien dagen gesloten wegens het heerschen
van roodvonk.
De Spaansche burgeroorlog.
RECHTSCHEN MELDEN BELANGRIJKE
VORDERINGEN.
Radio-nacional meldt van het front van
Teruel, dat de rechtschen over een diepte
van 25 km zijn opgerukt, en thans alle stel
lingen der regeeringstroepen ten Z.O. van
Teruel bedreigen.
Talrijke vliegtuigen hebben de wegen ge
bombardeerd, waarover convooien met ver
sterkingen naar de frontlinies trokken, en
dezen groote verliezen toegebracht.
Het rechtsche hoofdkwartier te Salaman
ca meldt, dat de opmarsch in den sector
van Puebla de Valverda voortduurt. De
laatste drie dagen werden meer dan 1.300
krijgsgevangenen gemaakt.
De terugtrekking der buitenland-
sche vrijwilligers.
Het Dinsdag aanvaarde ontwerp tot te
rugtrekking der buitenlandsche vrijwilli
gers uit Spanje voorziet, naar Havas meldt,
evacuatie dezer strijders naar de volgende
havens: Londen, Hamburg, Marseille en
Genua. Alle Duitsche vrijwilligers zullen
naar Hamburg gezonden worden, alle Ita-
liaansche naar Genua, alle Engelsche naar
Londen. Wat de combattanten uit andere
(Van onzen «redacteur.)
In verband met het zilveren jubileum van
de L.V.A. te Soesterberg, heeft gister een
eskader van 57 jagers (C 5- en F.K. 51-
toestellen) een rondvlucht boven Utrecht,
Noord- en Zuid-Holland gemaakt. Onze reis-
redacteur maakte den tocht mee en schrijft
ons:
De wachtmeester Hateboer is de bestuur
der van de 648, m'n voogd van het oogen-
blik af dat op den beganen grond de Staat
der Nederlanden mij vroeg het Rijk te ont
slaan van alle eventueele verplichtingen je
gens weezen en weduwenStralen regen
zijn vanmorgen neergeplenst op het vlieg
veld, onweersslagen donderden, de bliksem
ratelderuim vier uur is de tocht uit
gesteld maar om twee uur is gestart. Het
Java-eskader (de groep jachtvliegtuigen, op
Schiphol ondergebracht en het neusje van
onze luchtvaartzalm) voorop, zuigend en
spattend over de doordrenkte vliegheide.
Even een rustpauze, drie escadrilles keurig
geformeerd. Dan vol gas, een korte, snelle
rush en precies gelijk komen de toestellen
los van den grond en meteen davert de
Java in een steile linkerbocht. Klein wordt
alles wat groot leek. Rond cirkelt de Java
om het vliegveld en steeds grooter wordt
zijn aanhang naarmate de vliegheide zich
meer ontvolkt.
Het luchtcircus is compleet. Voorop het
escadrille van den commandant, overste
Van Heyst in gezelschap van kolonel Van
Royen, directeur van het Luchtvaart Be
drijf, het eskader onder leiding van kapitein
Van Gemeren, dat van luitenant Linthout,
vervolgens luitenant De Zwaan en de ka
piteins Van Weerden Poelman, Sissingh en
Wijnkamp. Twaalf C 5 machines en 45
F.K. 51.
Gesloten is de formatie thans. Het esca
drille kruipt zoo dicht mogelijk bij elkaar.
Wij zijn met de 648, de 650 en de 601. Lui
tenant De Vries is de escadrillecomman
dant 'en zijn waarnemer let scherp op de
teekens die van het eerste escadrille uit ge
geven worden. Prachtig zijn de wolken die
bolderen door de lucht, soms blauwe akkers
in het hemelland en een paarsrood zonlicht
aan den einder dat onder een loodgrijzen
sluierregen doorkruipt.
Maar luitenant Van Overvest van de 601
en wachtmeester Hateboer van „mijn" 648,
zien dat niet.
Geen oogenblik wenden zij het oog af van
de kleine figuur in de 650. Op elke wen
ding, naar links of rechts, naar boven of
beneden, reageeren zij feilloos. Kijken
kijkenkijken naar een zwaai van links,
een hand die vooruitwijst en voort raast de
Java. De rechtervleugel van de 648 zoo
dicht mogeljjk naast het stabilo van de
650als er nog maar een briefkaart tus-
schen kanen de 601 kleven aan de 650.
Dat is Java-werk.
Verspreid vliegen de verschillende eska
ders. Hooge achter, schuin links voor en in
de verte de drie stippen van de leiders. Een
C 10 dweilt langs en een cameraman kan
zijn plicht vervullen maar remoustikken
zijn het gevolg en als een steen zakt de
601maar even later kan er geen post
zegel haast geplakt worden op de brief
kaart die toch altijd tusschen zijn linker
vleugel en het rechterstabiic van de 650
moet kunnen passen
Het Gooi is gegrepen in den ijzeren klauw
van Soesterberg en geen wolk kan dit ver
hinderen. Verspreid liggen de dorpen en
steden maar een afstand bestaat er niet
meer. Een beetje meer gas en Hilversum is
genomen en meteen is de Zuiderzee de
prooi.
Loomgrijs en traag rimpelt het water
waarop zich de wolken in al hun grilligheid
weerspiegelen. Negen zwarte C 5 schaduw
tjes vliegen feilloos op het water mee,
slechts eventjes gekruist in hun pad door
een Douglas, die onderdoorschiet, op weg
naar Amsterdam. Nooit bestond er een min
der geruisehlooze machine
De formatie is verbroken. Geen stad
wacht waarvoor geparadeerd moet worden
en het inspannende escadrillewerk kan even
ontspannen worden. Een groote vliegers-
bril kijkt om en een duim wordt recht om
hoog gestoken. Ja, ja alles gaat goed en
mijn parachute kan mij niet meer interes
seeren. Wat een toeverlaat was in den be
ginne, is nu een lastpost geworden Java-
werk vereischt parachutes
„En mocht er wat gebeuren, dan springt
u er maar uit. Niet dadelijk aan de beugel
trekken maar eerst tot drie tellen. Gaat hij
niet open, dan dadelijk reclameeren
Amsterdam wacht en het eskader voor
ons gaat al in de linkerbocht. Keurig vlie
gen de leerlingen. Alleen de escadrillecom
mandanten zijn instructeurs, de bestuurders
van de vleugeltoestellen zijn leerlingen, jon
ge aanplant voor de Java.
Een armzwaai naar links en dadelijk
hangt alles in een linkerbocht. Ons esca
drille onderaan en daarboven de andere
twee Partevreeerste en tweede verdie
ping. En een stuk Nedérland als souster-
rain!
Amsterdamformatie aannemen.
Daar haalt 650-waarnemer met een sim.'
pel wijsvingertje twee maal 550 paarde-
krachten naar zich toe. Geen kijken naar
instrumenten tijdens een rechterbocht, dat
is niet meer noodig voor een Java-man. Een
beetje meer gas, een beetje gas wegnemen
kan met de hand gebeuren. Maar de oogen
star naar de 650 en de 650 weer naar den
eskadercommandant. En Amsterdam flitst
daverend onder de C 5 weg.
Zooals Haarlem rechts wegschiet zonder
Damiaantjes getinkel endag Residen
tie, dag kopspjjkertje dat de Schevening-
sche Pier heet. Wijd ligt de Noordzee, grijs
aan den horizon. De zon waaiert stralen
van aarzelend geel licht. Daar hangt een
bui van koude regenmaar links van de
648 is het warm door de uitlaat en het
micaruitje vóór, waarin de propeller zich
trillend weerflitst breekt de wind, die gril
lig en speelsch de wolken bij elkaar drijft
en uit mekander veegt.
De Waterweg is te makkelijk voor den
eersten polsstoksprong en den Briel lijkt
een klein zeesterretje. Rotterdam is een
maquette, de modelscheepjes drijven op
glas.
Dan terug naar Soesterberg. Het gele
vliegveldplekje is het middelpunt van de
Javacirkel. Een escadrille F.K. 51 schiet
naar beneden3 blauwgroene stippen
zijn geland.
De Java zwiert zijn dreunende toeren.
Zeven toeren om Soesterberg. Dan wordt
een hand in de 650 op de helm gelegd en
meteen zijn 648, 650 en 601 op één lijn, te
gelijk met het escadrille van den eskader
commandant en het rechter. Nog een hand
beweging en alle negen op één lijn
daveren voort. Onafgebroken kijkt de 648
naar rechts. Een Java landing in voorbe
reiding
Een felle arm zwaait naar links.
En daar komt hèt oogenblik van Java-
glorie. Flitsend snel ligt de 648 op z'n kant.
Zét 'm op, wachtmeester Hateboer! Steil,
razend en vol gas schiet de 648 naar bene
den. Nee, Soesterberg komt naar boven. En
in het zog van de 648 ziedt de 650, de 601,
de 593de Java!
Negen machines fluiten naar beneden,
één lijn met negen punten. Negen baaslan
dingen.
Bedankt wachtmeester Hateboer, de we
duwen en weezen kunnen gerust zijn
Verwachting tot morgenavond:
DE BILT: krachtige tot matige Z.O. tot
Z.W. wind, later wellicht verder ruimende
wind, betrokken tot zwaar bewolkt, later
met opklaringen, waarschijnlijk regen, des
nachts iets warmer, iets kouder overdag in
het Noorden, in het Zuiden zelfde tempera
tuur.
UKKEL: matige tot vrij sterke wind uit
Zuidelijke richting, vrij schoon en warm
weer, nachtelijk minimum tusschen 10 en
15 gr. gedurende den nacht kans op on
weer.
Vr 8 Jul Zon op: 4 h 49; onder 21 h 20.
Licht op: 21 h 50. Maan op: 17 h 57; onder:
1 h 38. V.M.: 12 Juli.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen:
Juli.
Hoogwater. Laagwater.
Donderdag 7 10.25 22.49 4.16 16.39
Vrijdag 8 11.33 23.55 5.24 17.48
Zaterdag 9 12.27 24.51 6.24 18.50
Westkapelle is 28 min. en Domburg 23
min. vroeger; Veere 38 min. later. (S
springtij.)
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge:
Juli.
Hoogwater. Laagwater.
Donderdag 7 11.56 24.21 5.14 17.47
Vrijdag 8 13.07 6.21 18.54
Zaterdag 9 1.32 14.09 7.24 19.56
landen betreft, de vrijwiligers uit de Noord-
Europeesche landen, die voor de Spaansche
regeering strijden, zullen naar Londen ver
voerd worden, vanwaar zij naar hun vader
land teruggezonden zullen worden. De com
battanten uit de Zuid-Europeesche landen
in dienst der Spaansche republiek zullen
naar Marseille worden gebracht. Vrijwil
ligers in dienst van de rechtschen en af
komstig uit Noord-Europeesche landen,
gaan naar Hamburg, strijders, afkomstig
uit Zuid-Europeesche landen en in dienst
der rechtschen gaan naar Genua.
Men hoopt, dat in de meeste gevallen de
landen, waaruit de vrijwilligers stammen,
hen weer zullen willen opnemen. In geval
dit niet zoo mocht zijn, zal over hun lot
beslist worden, wanneer zij eenmaal geëva
cueerd zijn naar de door de commissie
aangewezen concentratiehaven.
De strijd in het Verre Oosten.
EEN JAAR VIJANDELIJKHEDEN IN
CHINA.
Vandaag is het een jaar geleden, dat de
vijandelijkheden in China zijn begonnen.
Dit feit heeft den Japanschen en Chinee-
schen regeeringsleiders gelegenheid gege
ven redevoeringen te houden en verklarin
gen af te leggen. Te Sjanghai is de verjaar
dag van het uitbreken der vijandelijkheden,
in de internationale nederzetting een dag
van verschrikking geworden. Tot heden
morgen tien uur telde men reeds vijftien
aanslagen van Chineesche patriotten op
Chineezen, die Japan gunstig gezind zijn,
Japansche burgers en militaire posten.
Reeds 's ochtends om vijf uur werden de
beide eerste bommen geworpen op den
Bund. Onmiddellijk rukten Japansche troe
pen de internationale nederzetting binnen
en kort daarop kwamen Schotsche Hoog
landers tegen over de Japansche afzetting
in stelling. Later op den dag werden twee
Japansche burgers door pistoolschoten ver
moord en werden wederom bommen gewor
pen. Sterke patrouilles trokken door de
straten. Alle aanslagen werden gepleegd in
de internationale nederzetting.
Een boodschap van Tsjang Kai
sjek en een van den Japanschen
keizer.
Tsjang Kai sjek heeft een boodschap aan
alle bevriende volken gericht, waarin hij
dank zegt voor den steun aan de 150 mil-
lioen Chineezen verleend. Voorts verklaart
hij de taak op zich genomen te hebben
China van de Japansche indringers te be
vrijden en een geheel nieuw China op te
bouwen.
De keizer van Japan heeft in een bood
schap aan de weermacht zijn dank uitge
sproken voor hetgeen het leger, de marine
en de luchtmacht hebben gedaan. De kei
zer noemt het hopeloos te pogen een duur-
zamen vrede in het Verre Oosten te berei
ken, zoolang de oude toestanden niet uit
den weg zijn geruimd.
Ministerpresident Konoje, de minister
van financiën en de minister van oorlog uit
het Japansche kabinet hebben voorts rede
voeringen gehouden en een beroep op de
natie gedaan.
EEN INTERNATIONAAL INFORMA
TIECENTRUM VOOR DE
BESCHERMING VAN DE BURGER
BEVOLKING IN DEN OORLOG.
Onder voorzitterschap van Prins
Felix van Luxemburg in de hoofd
stad van 't groothertogdom geves
tigd.
In de hoofdstad van het groothertogdom
Luxemburg is een internationaal congres
gehouden, nl. dat van het Office Interna
tional de Médecine Militaire door de re
geering van dezen staat bijeengeroepen.
Het belangrijke besluit werd genomen, in
de hoofdstad Luxemburg een internatio
naal studie- en actiecentrum voor de be
scherming van de burgerbevolking in den
oorlog te stichten.
Hieraan voorafgaande heeft in een,
onder voorzitterschap van prof. de la Pra-
delle, hoogleeraar in het volkenrecht aan
de universiteit van Parijs staande open
bare slotzitting Dom Weisgerberj, reser
ve-officier van gezondheid, uit de Bene
dictijner Abdij van Clerf, een voordracht
gehouden over de behandeling der non
combattanten in den loop der eeuwen.
De spr. zag hierin een evolutie van het
barbarisme der Aziaten via een reeds
ietwat menschelijker opvatting der Grie
ken en Romeinen naar het Christendom,
met zijn leer der naastenliefde. Onden
den invloed der „Paix de Dieu" en der
riddermoraal zete zich reeds in de middel-