KRONIEK van den DAG. Zeeland en GEKRO ZEELAND. TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT (W.O. DE GOESCHE CRT.) VAN DINSDAG 28 JUNI 1938. No. 149. Van kadaver tot vet en voer, n. Fusie tramwegmaatschappijen in Zeeuwsch-Vlaanderen. MIDDELBURC. VLISSINGEN. DE „FALGA" GEHEEL VERNIELD, WALCHEREN. ZUIDBEVELAND DE GRENSWIJZIGING VAN GOES MET DE OMLIGGENDE GEMEENTEN, uouw 6e» :d, weefci Jiger d«n jd is Uw het SOJ& vlugger kemil» we H. WS. Handsef» de Nedo' och bfljft ïandhasGJ -ikastbon% schetikOfc Twaalf maanden oorlog in het Verse Oosten. Het is thans een jaar geleden, dat de Japanneezen hun „anti-communistische ex peditie" in China aanvingen. De fictie, dat er officieel geen oorlog woedt tusschen het Hemelsche en het Rijk van de Rijzende Zon, wordt nog steeds overeind gehouden. Maar de realiteit biedt het tafereel van een wor steling op leven en dood tusschen twee groote mogendheden. We hebben op deze plaats meermalen de aandacht gevestigd op de catastrophale ver rekening van Tokio. De militaire kliek, die den krijg op gang bracht, had er op gere kend vrijwel geheel China binnen weinige maanden ttfds onder controle te zullen krij gen. Een jaar oorlog heeft haar geleerd, dat het weerstandsvermogen der Chineezen alle Japansche perken te buiten gaat. De le gers van den Mikado hebben groote gebie den van Noord- en Midden-China bezet. Voorname steden als Sjanghai en Nanking bevinden zich in Japansche handen. Maar de generallisimus Tsjiang Kai-sjek, „dictator" van China, beschikt nog steeds over een machtig instrument van verzet, zelfs in de bezette gebieden, waar guerilla-benden het Japansche gezag voortdurend op tal van plaatsen verlammen. En men beseft thans te Tokio, dat de strijd vele malen zooveel van Japan's nationale krachten zal vergen als men had geraamd. Eergisteren ver klaarde een Japansch generaal maar even tjes, dat het vechten misschien nog wel 20 jaar zal duren. Een dergelijke verkla ring schijnt typisch Oostersch: tegelijker tijd dwaas, naïef openhartig en sluw sug- gereerend, dat Japan den oorlog best 20 jaar zou kunnen volhouden. Op zichzelf heeft ze dan ook niet de minste beteekenis: de man, die haar afgaf, weet drommels goed, dat noch Japan, noch China dezen strijd 20 jaar zullen doorstaan. Maar mis schien is ze symptomatisch voor de huidige mentaliteit van Japan's leidende kringen; beduidt ze dus, dat men te Tokio het risico van den ondergang thans min of meer laat dunkend aanvaardt. Wij mogen niet over het hoofd zien, dat een dergelijke mentali teit in staat is, om onder gunstige omstan digheden, bergen te verzetten. Dat Japan er in zal slagen China in zijn macht te krijgen, is overigens na wat het resultaat van een jaar vechtens te zien geeft nauwelijks nog denkbaar. De Chi neezen zijn te taai gebleken, om gebroken te worden. Men kan zich niet meer voor stellen, dat het verzet van Tsjiang Kai-sjek zal bezwijken, ook al bezetten de Japan sche legers een tweemaal zoo groot gebied als thans. De offers, welke China het af- geloopen jaar gebracht heeft, zijn ontzag lijk groot: een land, dat in staat is, zich zul ke offers te veroorloven, zonder dat zijn ruggegraat geknakt wordt, lijkt onoverwin nelijk, althans voor een zoo beperkte macht als van Japan. De situatie zou heel anders zijn, indien Japan zijn geheele militaire apparaat ter beschikking van den krijg in China kon stellen. Een zeer voornaam deel moet het echter paraat houden voor een mogelijk conflict met Sovjet-Rusland. Nog steeds liggen de beste Japansche troepen waak zaam in Mantsjoerije. Het is bekend, dat het Russische leger in het Verre Oosten (Siberië) de laatste maanden, geducht ver sterkt en in gereedheid is gebracht voor operaties op groote schaal. Zoo vormt dit roode leger een ontzettende latente bedrei ging voor Japan. De Sovjet-Unie is in wer kelijkheid de eigenlijke groote vijand van het Rijk van de Rijzende Zon. Men weet te Tokio, dat de Japansche aspiraties nooit werkelijk verwezenlijkt kunnen worden, zoolang Rusland mededinger in het Verre Oosten blijft. De Russen vechten trouwens reeds mee: oorlogstuig in groote hoeveel heden sturen ze naar China. De laatste we ken is zelfs gebleken, dat China's lucht macht zich tot een factor van beteekenis gaat ontwikkelen. Het zijn vrijwel allemaal Russische vliegtuigen, gedeeltelijk door Russische piloten bestuurd, waaraan Tsjiang Kai-sjek de ontwikkeling van dezen factor dankt. En tot zekere hoogte beteekent het feit, dat Japan zijn beste troepen in Mant sjoerije moest mobiliseeren, waar ze ten opzichte van China tot werkeloosheid zijn gedoemd, eveneens Russische deelneming, Te Moskou is men trouwens in 't geheel niet geheimzinnig over de militaire versterkin gen in Siberië. Men laat er opzettelijk zooveel over los, dat de vrees er bij de Ja panners in blijft. De ontwikkelingsgang der geschiedenis is nooit „logisch". Achteraf kan men histo- Het materiaal en hoe het er komt. De „Gekro" verwerkt tot dusverre 7" Per Jaar rond 7000 ton 7.000.000 kg) destructiemateriaal en rond 2500 ton 2.500.000 kg) versch bloed. De eind producten: industrieel vet, diermeel, bloed meel etc., leveren per jaar ongeveer 2750 on of 2.750.000 kg gewichts; er is dus een netto gewichtsrendement van ten naaste bij 30 uit dit afvalmateriaal. W at is nu dit materiaal, en hoe komt het in Overschie? Het versche bloed waarmede wij ons verder niet meer bezighouden, komt hoofd zakelijk van de abattoirs. Verder bestaat het materiaal der „Gekro" uit: v a' ^an gevaarlijke veeziekten gestorven vee (kwade droes e.d.); b. voor de menschelijke consumptie on geschikt, dus afgekeurd vee en vleesch- c. slaehtafvallen. Categorie a. komt betrekkelijk zelden y°°r: de „Gekro" krijgt tegenwoordig per Jaar slechts tusschen de 20 en 30 van ot> a rïieren' die, a's reeds eerder gezegd, hn'rt Rotter<iamsche vuilverbranding, met en haar verbrand worden; de „Ge- o verwerkt dit materiaal niet. 7„„, egorie b levert voor haar de hoofd- op. Van de in Maart 1936 door hen voor de fusie van de tramwegbedrijven in Zeeland ingestelde commissie ontvingen Ged. Staten een verslag dd 17 Juni. Uit dit verslag blijkt, dat de pogingen om de tramwegbe drijven in Z. Vlaanderen tot een gemeen schappelijke exploitatie te brengen, in zoo verre succes hebben gehad, dat mag wor den verwacht, dat de fusie thans spoedig haar beslag zal krijgen. Uiteraard verheugt het Ged. Staten, dat de fusiecommissie on der deze omstandigheden bereid is hare werkzaamheden ter zake van deze aangele genheid nog een korten tijd voort te zetten. Ged. Staten herinneren er aan, dat in de vergadering dd 14 Juli 1936 besloten is op nader te stellen voorwaarden mede te hel pen aan de kapitaalsreorganisatie der N.V. Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschap pij, wanneer op een door de Staten goed te keuren wijze tusschen genoemde N.V. en de N.V. Stoomtram-Maatschappij Breskens- Maldeghem overeenstemming verkregen zal zijn omtrent gemeenschappelijke exploi tatie harer bedrijven. Nu die overeenstem ming nog niet is bereikt is kunnen worden, hebben Ged. Staten omtrent deze aangele genheid nog niet het gevoelen gevraagd van de Commissie uit de Staten inzake de kapitaalsreorganisatie. Het ligt echter in het voornemen van Ged. Staten, om, zoodra de fusie haar beslag zal hebben gekregen de daarop betrekking hebbende stukken ten spoedigste in handen van voornoemde Com missie te stellen opdat zij Prov. Staten ter zake van advies zal kunnen dienen. Behalve een afschrijving op de aan de N.V. „Z.V.T.M.". verleende rentelooze voor schotten, zal er echter vermoedelijk ook een afschrijving op de aan de Stoomtram- Maatschappij „Breskens-Maldeghem" ver leende rentelooze voorschotten dienen plaats te hebben. Ged. Staten stellen daar om voor aan de krachtens het besluit van 17 Dec. 1935 benoemde Commissie op te dragen, in geval van de N.V. Stoomtram Maatschappij „Breskens-Maldeghem" een verzoek mocht worden ontvangen tot af schrijving op de haar door de Provincie ver leende rentelooze voorschotten, een onder zoek in te stellen. Aan het verslag der Commissie voor de fusie ontleenen wij nog: Het resultaat van de in Maart 1936 aan gevangen bemoeiingen om partijen tot overeenstemming te brengen, waren zoo weinig hoopgevend, dat de commissie eind 1937 er aanleiding in zou hebben gevonden te verzoeken haar van haar taak, voor zoo veel het de tramwegen in Z. VI. betreft te ontheffen, ware het niet, dat zij het wen- scheljjk oordeelde te voren nog in nader overleg te treden met de Commissie uit de Staten inzake de kapitaalsreorganisatie, welke commissie, min of meer op hetzelfde terrein, zulk verdienstelijk werk had ver richt. Uit een in Jan. gevoerde bespreking bleek duidelijk, dat de Statencommissie, welke in voltallige vergadering bijeen was, de meening der Commissie voor de fusie deelde, dat het, gezien de weinige toenade ring, welke de belanghebbende N.V.'s be toonden, geen nut had de onderhandelingen voor te zetten. De fusie commissie vond daarin aanleiding aan beide trammaat schappijen te berichten, dat het in het voor nemen lag de onderhandelingen op korten termijn te beëindigen. In gelijken zin werd aan den Minister van Waterstaat geschre ven. Overtuigd als de commissie echter was, dat het wegnemen van de moeilijkheden, die de samenwerking tusschen de drie tramwegmaatschappijen in den weg ston den, niet alleen in het belang was der be trokken N.V's, maar evenzeer der streek, verklaarde zij zich tegenover den Minister bereid met het verleenen van haar tus- schenkomst voort te gaan, zoo de Minister slechts zou kunnen aangeven op welke wij ze dit met kans op succes zou kunnen ge schieden. rische logica contsrueeren. Die klopt dan echter vrijwel nooit met de verwachtingen van gelijktijdige geschiedschrijvers. Uit de zen hoofde kan men zich maar het beste van voorspellingen onthouden, ook al jeu ken soms de vingers, om stellige verwach tingen neer te schrijven, als in dat geval: dat Japan onverbiddelijk zijn ondergang te gemoet schjjnt te gaan. Wij weten het niet, en geen mensch weet het. In het jaar 1937 zette de „Gekro" de navolgende kadavers om in vet en diermeel 4595 runderen; 8127 kalveren; 428 paar den; 551 veulens; 3129 schapen; 694 gei ten; 3139 varkens; 3392 biggen en ten slotte nog3808 honden en 9772 kat ten! Deze laatste komen voornamelijk van de dierenasyls en afmaakinrichtingen. Het totaal aantal aldus in den letterljj ken zin des woords door de „Gekro" on schadelijk, ja zelfs tot economisch nut voor de maatschappij gemaakte kadavers, be droeg dus in het laatste jaar 37.525. Vroe ger waren die op vuilnisbelten, of een beetje begraven, of in grachten en stink- slooten, telande gekomen Hierbij worde nog opgemerkt, dat, naar ons werd medegedeeld, alle zijn na tuurlijken dood gestorven, dus niet g e- s 1 a c h t e vee, tegenwoordig als voor menschelijk gebruik ongeschikt naar den destructor verwezen wordt. Categorie c tenslotte, komt hoofdzakelijk van de abattoirs, of, in de onaanzienlijke plattelandsgemeenten zooals Middelburg en Waterlandkerkje en Overslag, waar men er geen* abattoir op na houdt, van de slachtplaatsen der slagers. Want er zit ten ook aan het beste koebeest, naar/ de deskundige ons vertelt, stukken en brok ken waar de slager geen raad mee weet. Vroeger werden die op de een of ande re wijze verwijderd; meestal was het maar beter er niet naar te vragen, waar die rommel aan de verrotting werd prijs ge geven; thans gaat ook dat naar den des tructor. Het materiaal dat voor de destructie be- De Minister adviseerde aanvulling der fusie commissie met twee deskundigen op tramweggebied, die geacht kunnen wor den volkomen neutraal tegenover beide partijen te staan. Naar aanleiding van dit schrijven van den Minister wendden Ged. Staten zich tot de door hem genoemde tramdeskundigen, de heeren G. P. J. Cas- persz, directeur van tramwegmaatschap pijen in Indië te 's-Gravenhage en jhr. ir. J. Roëll, directeur der Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij te Loosduinen met de vraag of zij bereid waren in de com missie zitting te nemen, waarop beide hee ren bevestigend antwoordden. Hierna heeft de Minister dd. 8 Maart een schrijven gericht tot de Z.V.T.M. en een soortgelijk tot de S. M. „Breskens-Mal deghem" waarin voor 15 April antwoord werd gevraagd of de N.V. bereid is tot sa menwerking. De vrees der fusie commissie van de Z.V.T.M. niet genegen zou zijn het voorstel van den Minister te aanvaarden, bleek helaas niet ongegrond. De N.V. had intusschen harerzijds een onderzoek opgedragen aan een commissie bestaande uit de heeren jhr. ir. O. C. A, van Lidth de Jeude, oud-minister van Wa terstaat, ir. H. W. Sebbelee, directeur van Geldersche Tramwegen en ir. D. de Jong Wzn., oud-directeur van het Departement van Gouvernementsbedrijven in Nederl. Indië en verwachtte spoedig het rapport, dat zij dan aan den minister, aan de fusie commissie en aan de „Breskens-Malde ghem" en aan de Z.V.T.M. zou toezenden. De S.M. „Breskens-Maldeghem" berichtte, dat zij zich onvoorwaardelijk met het voorstel van den minister wilde vereenigen en dat haar Raad van Commissarissen gaarne bereid was de uitspraak van de uit gebreide fusie-commissie met een warme aanbeveling ter aanneming voor te dragen aan de vergadering van aandeelhouders en aan de crediteuren der N.V. Hoewel de commissie direct toegeeft, dat het door de Z.V.T.M. ingenomen standpunt in scherp contrast is met dat van de S.M. „Breskens-Maldeghem" en hoe gaarne zij ook gezien had, dat de Z.V.T.M. vertrouwen zou hebben gesteld niet alleen in de ob jectiviteit, maar ook in de deskundigheid van de aangevulde commissie, om de hier- bedoelde arbitrale uitspraak als goede scheidsmannen naar behooren te kunnen doen, meent zij toch, dat bij de beoordeeling van deze kwestie er rekening mede zal moe ten worden gehouden, dat het een beslissing geldt van zeer ver strekkende beteekenis, niet alleen omdat zij ten nauwste de renta biliteit van elk der betrokken vennoot schappen raakt, maar ook, omdat de be slissing zou gelden tot in lengte van. jaren. Het is daarom, dat de commissie kan be grijpen, dat de Z.V.T.M., welke in verhou ding tot de Br. M., nog altijd een vrij gun stige financieele positie inneemt, zulk een beslissing niet gaarne in anderer handen legt. Dat neemt intusschen niet weg, dat naar de meening van de commissie, de Z.V.T.M. al te zeer uit het oog verloren heeft, dat in de restrictie, dat de uitspraak der Commissie, wil zij voor partijen bin dend zijn, met eenparigheid van stemmen tot stand zou moeten zijn gekomen, de waarborg ligt, dat die uitspraak voor alle partijen in elk opzicht billijk zou zijn. Intusschen heeft de weigering van de Z.V.T.M. om de door de Commissie aange boden arbitrage te aanvaarden, nadat reeds tal van met moeite en zorg voorbereide pogingen zijn mislukt, om partijen op an dere wijze tot overeenstemming te bren gen, het voor de Commissie uiterst moei lijk gemaakt de onderhandelingen voort te zetten. De Commissie zou dan ook aanlei ding hebben gevonden Ged. Staten te ver zoeken er in te willen bewilligen, dat zij haar taak in dezen als beëindigd beschouwt ware het niet, dat de door de Commissie van Lidth de Jeude ontworpen voorstellen, welke neerkomen op de overneming van de S.M. „Breskens-Maldeghem" door de N.V. „Z.V.T.M." een goede kans van slagen heb ben. De 15 Juni deelde de S.M. „Breskens- Maldeghem" mede, dat haar Raad van Commissarissen zich in beginsel met deze voorstellen, welke de commissie verder on besproken laat omdat zij vertrouwelijk zijn medegedeeld, kan vereenigen en dat zij zich terzake van de détailpunten met de Z.V.T.M. in nadere verbinding heeft gesteld. Het laat zich mitsdien aanzien, dat de fu sie-plannen thans spoedig verwezenlijkt zul len kunnen worden. Het is echter geenszins uitgesloten, dat bij de uitwerking van de détailpunten van de aan te gane overeen komst nog moeilijkheden zullen rijzen, wel ke de bemiddeling van de Commissie ge- schikbaar komt, is in hoeveelheid beperkt naar zijnen aard. Dit heeft tot gevolg, dat het niet goed mogelijk is, overal des- tructoren in grooten getale neer te zetten: dat zou de kosten niet goed maken. Der halve moet men het in Nederland met een stuk of wat destructors, verdeeld over ons grondgebied, doen. In het Noorden des lands zijn de Nederlandsche Thermoehemi- sche Fabrieken te Bergum bekend; in Brabant staat er bij Best, meenen we, een destructor; voor het midden des lands Zuid-Holland, Utrecht, een stuk van Gel derland en dan nu ook Zeeland binnen kort, zorgt het destructiebedrijf, de N.V. „Gekro" te Overschie. Van de 1064 Nederlandsche gemeenten bediende de „Gekro" er in het vorige jaar 213 20 van de 3.285.865 ha opper vlakte van ons land behoorde in dit op zicht 457.614 ha 14%) tot het domein der „Gekro" en van de 8.474.506 inwoners van ons vaderland vielen er, in verband met het feit dat de „Gekro" de groote gemeenten binnen haar werkingssfeer heeft, 2.408.184 inwoners, 28% bin nen haar territoor. Als geheel Zeeland er eenmaal bij is, worden deze cijfers nog veel gunstiger. Het destructiebedrijf op zichzelf is vrij eenvoudig. Het groote probleem ligt er buiten: de aanvoer van het materiaal. Dat is de groote organisatie, en het zal ons verwonderen of de heer De Kroes er in zal slagen op den duur te bereiken, wat hij zich ten doel stelt: allo kadavers die vóór des middags drie uur aan het bedrijf wenscht doen zijn. Het is op grond van de ze overweging, dat de commissie besloot terzake van deze aangelegenheid nog een korten tijd diligent te blijven. Op 29 Juni a.s. zal het P.T.T.-kantoor voor den postdienst geopend zijn tot 12 uur, Gedurende die openstelling worden alle onderdeelen vein den postdienst behandeld als op andere werkdagen, ook gewone girostortingen. De tweede kombestelling en de 3e buslichting worden niet uitgevoerd. Spoedeischende girostortingen moeten vóór 11 uur op het centraal kantoor te Den Haag zijn, om te worden overgeschreven. (Gewijzigde mededeeling.) Het motor-zeiljacht „Falga" dat Zondag middag op het Nollehoofd voor den Boule vard Evertsen was geloopen is thans geheel vernield. Nadat men Maandagmorgen tij dens laag water het schip zooveel mogelijk had afgetuigd, moest men deze werkzaam heden bij het doorkomen van den vloed staken en het schip verlaten. De wind was inmiddels aangewakkerd tot een klein stormpje en daar het jacht op verschillende plaatsen lek was, spoelden spoedig de gol ven er overheen, zoodat het schip geheel onder water verdween. Het duurde niet lang, of men zag van den wal dat wrak stukken lossloegen en op het strand aan spoelden. Toen het water in den vooravond weer zoover was gevallen dat het paalhoofd zichtbaar was, bleek er van het eens zoo fraaie jacht nog slechts een stuk romp tus schen de palen te zitten, zoodat alles radi caal vernield was. De „Falga" was, naar wij vernemen, nog slechts een jaar oud en had 45000 gekost. Het schip was niet verze kerd, zoodat dit zeilersavontuur een belang rijke schadepost is geworden. Daarbij komt nog dat ook het paalhoofd heel wat schade heeft opgeloopen, zoodat de Rijkswater staat nog wel een flinke nota zal indienen. Opbrengst collecte. De Zaterdag alhier gehouden „Zonne- straal"-collecte heeft 322 opgebracht. ZOEKLICHTOEFENINGEN. Een stormachtige zomeravond. Donkere wolken drijven met groote snelheid langs den hemel, waaraan het scheidende dag licht nog zichtbaar is. Het geheel vormt een imponeerend schouwspel, waar de een zame wandelaar op den Boulevard door ge troffen wordt. Plotseling boren felle lichtbundels zich door de donkere wolken. Uit verschillende richtingen worden zoeklichten, bediend door de genie, die een avondoefening houdt in samenwerking met het detachement kust- artillerie, dit woelige luchtruim ingezonden op zoek naar vliegtuigen, die zich achter het wolkendek trachten te verschuilen. De lichtbundels blijken echter van een bijzon dere sterkte te zijn en splijten de donkere wolken als het ware van-een, zoodat men de stralen er boven uit kon zien schieten. Zoo wordt het luchtruim minutieus afge zocht met het gevolg, dat de veronderstelde vijandelijke vliegmachine onherroepelijk ge vangen wordt. Is dit eenmaal geschied, dan is de kustartillerie paraat. Het in stelling gebrachte afweergeschut neemt dan het vliegtuig onder vuur en de vijand wordt on schadelijk gemaakt. ONGEWENSCHTE VREEMDELINGEN. Op verzoek van de politie te Amsterdam heeft de commissaris van politie alhier er voor gezorgd, dat een 21-jarig Poolsch meis je, dat sedert het vorige jaar te Amsterdam verbleef, naar haar land is teruggekeerd. Het meisje is n.l. overgebracht naar het Poolsche stoomschip „Slask", dat op weg van Antwerpen naar Gdynia, Vlissingen passeerde en op de reede het meisje aan boord heeft genomen. DJtD.do«td«]«ukb*dar*a en doodt dn xlekteklaman, soodat de huid xteh kan hentellen. Flacons 75 ct, l 1.50 en t 2.50. GENEESMIDDEL TEGEN HUI DRA N D0EN1 N GEN (Ingez. Med.) gerapporteerd zijn, ook in Zeeland, worden nog dienzelfden dag weggehaald! Hoe dat, als T lukt, wel ingericht zal moeten worden? Gelijk elk ander destructiebedrijf be schikt ook de „Gekro" ever een groot wagenpark. In 1.937 hebben haar ruim twintig automobiel-aanvoerwagens totaal 650.572 kilometer afgelegd, dat is meer dan 2000 km per .lag' En als zoo aan stonds Zeeland volop mee gaat draaien, wordt dat natuurlijk nóg veel meer. Nu hebben al die wagens op een be paalden dag een vast voorgeschreven rou te. Aan het einde van die route (b.v. in Siuis of Nieuw-Namen of Westkapelle of Haamstede gekomen) belt de chauffeur het Overschiesche Hoofdkwartier op, en ontvangt vandaar zijn laatste i dienstor ders. Dan kan hij op den terugweg nog het dien dag aangegeven materiaal meê- nemen. Deze afhaalwagens moeten aan wette lijke voorschriften voldoen. Ze zijn van ijzer (of staal) en geheel gesloten. Achter zit een luik, dat op den weg neerklapt. In den wagen zit een takel, en zoo wordt het kadaver, zonder dat het met men- schenhanden in aanraking behoeft te ko men, door middel van katrol en winds in den wagen geheschen. Vóór in dien wagen is dan nog ruimte voor het neer zetten van ijzeren vaten (drums) met slachtafval. En dan maar rijden, dag in dag uit, en ook wel eens des nachts door, om alles naar Overschie te brengen. Er is nog een apart wagentje, op twee SOEBURG. De Chr. muziekvereeniging „Vlijt en Volharding", zal ter gelegenheid van Z. K. H. Prins Bernhard's verjaardag des avonds 8 uur een muzikale rond wandeling door de gemeente maken. Voorts zal deze vereeniging (directeur J. J. v. Soelen) op Donderdag a.s. des avonds van 810 uur een concert geven op de tent op het Oranjeplein. VERE. De alhier gehouden inzameling ten bate van den gewapenden dienst heeft een bedrag van ruim 4 opgebracht. WESTKAPELLE. Vrijdag a.s. 1 Juli, hoopt de heer J. de Vos den dag te herden ken, waarop hij vóór 25 jaar als gemeente secretaris in deze gemeente in dienst trad. Daar hij zeer gezien is, zal deze dag onge twijfeld niet onopgemerkt voor hem voor bijgaan. WESTKAPELLE. Ter gelegenheid van den jaardag van Z.K.H. Prins Bernhard zal „O.K.K." Woensdag 29 Juni wederom een' concert geven. Maandagmiddag had in een der zalen van het Gebouw der Provinciale Griffie van Zeeland een openbare vergadering plaats van Ged. Staten met de gemëen- tebesturen van Goes, Wemeldinge, Katten- dijke, Kapelle en Kloetinge ter bespre-- knig van de plannen tot grenswijziging tusschen genoemde gemeenten. Van Ged. Staten was alleen de heer Van Rompu afwezig, terwijl de vergade ring ook werd bijgewoond door den re ferendaris en den commies der tweede af- deeling der griffie, waaronder o.a. de grenscheiding valt, de heeren J. F. Ma gendans en mr. J. M. Pilaar. De voorzitter, de Commissaris der Koningin wees er op, dat alle bij de wet voorgeschreven schriftelij ke behandelingen hebben plaats gehad en- dat volgens art. 160 derde lid der wet, thans de gemeentebestuuren gelegenheid hebben hun oordeel over de voorstellen en de rapporten er over naar voren te brengen. Van deze gelegenheid maakte gebruik de heer C. Z a n d e e, burgemeester van Kloetinge, die een viertal bezwaren: dier gemeente tegen de grenswijziging naar voren bracht en toelichtte, allen i be kend uit de verslagen van de raadsverga deringen en van de vergaderingen van den dubbelen raad. Zooals men zich herinneren zal omvatte dit o.a. ten eerste, dat men van meening is, dat Goes zich niet zoo zal uitbreiden als men daar schijnt te ver wachten. Ten tweede de bezwaren ten op zichte van de Buijs Ballotstraat, ten der de die inzake de Lepelstraat en ten slot te ten vierde het voornaamste, nml. de- financieele gevolgen voor de gemeente. Namens Wemeldinge, sprak de heer J. A. Dominicus, wethouder, en gaf de verzekering, dat deze gemeente accoord ging met de eerste wijzigingsvoorstellen; thans gaat zij con amore ook weer mede. Spr. wees erop dat de houding van Kat- tendijke sedert de eerste voorstellen wel wat veranderd is en dit is te begrijpen, omdat het nu als geméente blijft bestaan en de beide kommen er onder blijven val len. Kattendijke is groot 2000 ha en telt 1200 inwoners, Wemeldinge maar 868 ha met 2300 inwoners, Kattendijke kan dus wel een stuk grond afstaan. Inzake de wijziging van de grens met Kapelle zet spr. uiteen te begrijpen dat die gemeente niet aan den weg naar het Kanaal wil bijdragen, doch dit zal wel het geval zijn als bij wijze van compen satie de betrokken gronden aan die ge meente komen. Spr. heeft het dan over de z.i. ongegronde wenschen van de fa milie Burgers en over de mogelijkheid van wegnemen van de enclave bij de familie Vermaire door dit te voegen bij zijn ge meente. De burgemeester van Kapelle, de heeE W. B i e r e n s, zeide dat de wenschen dier gemeente reeds in een uitvoerig schrijven bekend zijn gemaakt en dat de kwestie der familie Burger een zuiver eigen kwestie is. Daar van de gemeenten Goes en Kat tendijke niemand het woord vroeg sloot de voorzitter de vergadering. HANSWEERD. Ter gelegenheid van den verjaardag van Z.K.H. Prins Bernhard, zal de Harmonievereeniging „Scheldegalm" a.s. Woensdagavond een rondgang door het dorp maken. wielen, dat als aanhangwagen achter een treiler, een gewone of een personenauto kan meerijden: dat wordt uitsluitend ge bruikt voor onder de veewet vallende ka davers. Er gaan dan ontsmetters van de gemeente Rotterdam mee om te zorgen dat met dit gevaarlijke en besmettelijke spul alles volgens de regelen van de kunst geschiedt. En hoe het nu zoo aanstonds in Zee land zal gaan? Er komt in onze provincie wat men zou kunnen noemen een accumulatorsta tion. Dat wordt voorloopig te Hansweerd gevestigd. Naar dit centrale punt wordt alles vervoerd, en hier vindt dan een deel van het fabricageproces, namelijk de „af slachting", beschreven (in geuren en kleuren) in ons eerste artikel, plaats. In vaten wordt dan het destructiemate riaal uit Hansweerd naar de fabriek te Overschie vervoerd. Mocht Zeeland, boven de verwachting der Gekro-lieden, regel matig zéér veel materiaal opleveren, dan is het, aldus de heer R. A. de Kroes, een koud kunstje om aan die centrale afslacht- plaats in Hansweerd een destructor-oven en verdere machinerie bij te bouwen, en dan staat er toch een Zeeuwschc destruc tor in Zeeland. Maar dat zal heelemaal er van af hangen, hoe de dingen loopen. Het is de bedoeling voor dit onderdeel in Zeeland zooveel mogelijk Zeeuwsch personeel in dienst te nemen, zoo verna men wij nog. In het Overschiesche bedrijf werkt totaal 65 man. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1938 | | pagina 5