KRONIEK van den DAG.
Zeeland en GEKRO
ZEELAND.
TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT (W.O. DE GOESCHE CRT.) VAN DINSDAG 28 JUNI 1938.
No. 149.
Van kadaver tot vet en voer,
n.
Fusie tramwegmaatschappijen in
Zeeuwsch-Vlaanderen.
MIDDELBURC.
VLISSINGEN.
DE „FALGA" GEHEEL VERNIELD,
WALCHEREN.
ZUIDBEVELAND
DE GRENSWIJZIGING VAN GOES
MET DE OMLIGGENDE GEMEENTEN,
uouw 6e»
:d, weefci
Jiger d«n
jd is Uw
het SOJ&
vlugger
kemil»
we H. WS.
Handsef»
de Nedo'
och bfljft
ïandhasGJ
-ikastbon%
schetikOfc
Twaalf maanden oorlog in
het Verse Oosten.
Het is thans een jaar geleden, dat de
Japanneezen hun „anti-communistische ex
peditie" in China aanvingen. De fictie, dat
er officieel geen oorlog woedt tusschen het
Hemelsche en het Rijk van de Rijzende Zon,
wordt nog steeds overeind gehouden. Maar
de realiteit biedt het tafereel van een wor
steling op leven en dood tusschen twee
groote mogendheden.
We hebben op deze plaats meermalen de
aandacht gevestigd op de catastrophale ver
rekening van Tokio. De militaire kliek, die
den krijg op gang bracht, had er op gere
kend vrijwel geheel China binnen weinige
maanden ttfds onder controle te zullen krij
gen. Een jaar oorlog heeft haar geleerd,
dat het weerstandsvermogen der Chineezen
alle Japansche perken te buiten gaat. De le
gers van den Mikado hebben groote gebie
den van Noord- en Midden-China bezet.
Voorname steden als Sjanghai en Nanking
bevinden zich in Japansche handen. Maar de
generallisimus Tsjiang Kai-sjek, „dictator"
van China, beschikt nog steeds over een
machtig instrument van verzet, zelfs in de
bezette gebieden, waar guerilla-benden het
Japansche gezag voortdurend op tal van
plaatsen verlammen. En men beseft thans
te Tokio, dat de strijd vele malen zooveel
van Japan's nationale krachten zal vergen
als men had geraamd. Eergisteren ver
klaarde een Japansch generaal maar even
tjes, dat het vechten misschien nog wel
20 jaar zal duren. Een dergelijke verkla
ring schijnt typisch Oostersch: tegelijker
tijd dwaas, naïef openhartig en sluw sug-
gereerend, dat Japan den oorlog best 20
jaar zou kunnen volhouden. Op zichzelf
heeft ze dan ook niet de minste beteekenis:
de man, die haar afgaf, weet drommels
goed, dat noch Japan, noch China dezen
strijd 20 jaar zullen doorstaan. Maar mis
schien is ze symptomatisch voor de huidige
mentaliteit van Japan's leidende kringen;
beduidt ze dus, dat men te Tokio het risico
van den ondergang thans min of meer laat
dunkend aanvaardt. Wij mogen niet over
het hoofd zien, dat een dergelijke mentali
teit in staat is, om onder gunstige omstan
digheden, bergen te verzetten.
Dat Japan er in zal slagen China in zijn
macht te krijgen, is overigens na wat het
resultaat van een jaar vechtens te zien
geeft nauwelijks nog denkbaar. De Chi
neezen zijn te taai gebleken, om gebroken
te worden. Men kan zich niet meer voor
stellen, dat het verzet van Tsjiang Kai-sjek
zal bezwijken, ook al bezetten de Japan
sche legers een tweemaal zoo groot gebied
als thans. De offers, welke China het af-
geloopen jaar gebracht heeft, zijn ontzag
lijk groot: een land, dat in staat is, zich zul
ke offers te veroorloven, zonder dat zijn
ruggegraat geknakt wordt, lijkt onoverwin
nelijk, althans voor een zoo beperkte macht
als van Japan.
De situatie zou heel anders zijn, indien
Japan zijn geheele militaire apparaat ter
beschikking van den krijg in China kon
stellen. Een zeer voornaam deel moet het
echter paraat houden voor een mogelijk
conflict met Sovjet-Rusland. Nog steeds
liggen de beste Japansche troepen waak
zaam in Mantsjoerije. Het is bekend, dat
het Russische leger in het Verre Oosten
(Siberië) de laatste maanden, geducht ver
sterkt en in gereedheid is gebracht voor
operaties op groote schaal. Zoo vormt dit
roode leger een ontzettende latente bedrei
ging voor Japan. De Sovjet-Unie is in wer
kelijkheid de eigenlijke groote vijand van
het Rijk van de Rijzende Zon. Men weet
te Tokio, dat de Japansche aspiraties nooit
werkelijk verwezenlijkt kunnen worden,
zoolang Rusland mededinger in het Verre
Oosten blijft. De Russen vechten trouwens
reeds mee: oorlogstuig in groote hoeveel
heden sturen ze naar China. De laatste we
ken is zelfs gebleken, dat China's lucht
macht zich tot een factor van beteekenis
gaat ontwikkelen. Het zijn vrijwel allemaal
Russische vliegtuigen, gedeeltelijk door
Russische piloten bestuurd, waaraan Tsjiang
Kai-sjek de ontwikkeling van dezen factor
dankt. En tot zekere hoogte beteekent het
feit, dat Japan zijn beste troepen in Mant
sjoerije moest mobiliseeren, waar ze ten
opzichte van China tot werkeloosheid zijn
gedoemd, eveneens Russische deelneming,
Te Moskou is men trouwens in 't geheel niet
geheimzinnig over de militaire versterkin
gen in Siberië. Men laat er opzettelijk
zooveel over los, dat de vrees er bij de Ja
panners in blijft.
De ontwikkelingsgang der geschiedenis
is nooit „logisch". Achteraf kan men histo-
Het materiaal en hoe het er komt.
De „Gekro" verwerkt tot dusverre
7" Per Jaar rond 7000 ton 7.000.000 kg)
destructiemateriaal en rond 2500 ton
2.500.000 kg) versch bloed. De eind
producten: industrieel vet, diermeel, bloed
meel etc., leveren per jaar ongeveer 2750
on of 2.750.000 kg gewichts; er is dus
een netto gewichtsrendement van ten
naaste bij 30 uit dit afvalmateriaal.
W at is nu dit materiaal, en hoe komt
het in Overschie?
Het versche bloed waarmede wij ons
verder niet meer bezighouden, komt hoofd
zakelijk van de abattoirs. Verder bestaat
het materiaal der „Gekro" uit:
v a' ^an gevaarlijke veeziekten gestorven
vee (kwade droes e.d.);
b. voor de menschelijke consumptie on
geschikt, dus afgekeurd vee en vleesch-
c. slaehtafvallen.
Categorie a. komt betrekkelijk zelden
y°°r: de „Gekro" krijgt tegenwoordig per
Jaar slechts tusschen de 20 en 30 van
ot> a rïieren' die, a's reeds eerder gezegd,
hn'rt Rotter<iamsche vuilverbranding, met
en haar verbrand worden; de „Ge-
o verwerkt dit materiaal niet.
7„„, egorie b levert voor haar de hoofd-
op.
Van de in Maart 1936 door hen voor de
fusie van de tramwegbedrijven in Zeeland
ingestelde commissie ontvingen Ged. Staten
een verslag dd 17 Juni. Uit dit verslag
blijkt, dat de pogingen om de tramwegbe
drijven in Z. Vlaanderen tot een gemeen
schappelijke exploitatie te brengen, in zoo
verre succes hebben gehad, dat mag wor
den verwacht, dat de fusie thans spoedig
haar beslag zal krijgen. Uiteraard verheugt
het Ged. Staten, dat de fusiecommissie on
der deze omstandigheden bereid is hare
werkzaamheden ter zake van deze aangele
genheid nog een korten tijd voort te zetten.
Ged. Staten herinneren er aan, dat in de
vergadering dd 14 Juli 1936 besloten is op
nader te stellen voorwaarden mede te hel
pen aan de kapitaalsreorganisatie der N.V.
Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschap
pij, wanneer op een door de Staten goed
te keuren wijze tusschen genoemde N.V. en
de N.V. Stoomtram-Maatschappij Breskens-
Maldeghem overeenstemming verkregen
zal zijn omtrent gemeenschappelijke exploi
tatie harer bedrijven. Nu die overeenstem
ming nog niet is bereikt is kunnen worden,
hebben Ged. Staten omtrent deze aangele
genheid nog niet het gevoelen gevraagd
van de Commissie uit de Staten inzake de
kapitaalsreorganisatie. Het ligt echter in
het voornemen van Ged. Staten, om, zoodra
de fusie haar beslag zal hebben gekregen
de daarop betrekking hebbende stukken ten
spoedigste in handen van voornoemde Com
missie te stellen opdat zij Prov. Staten ter
zake van advies zal kunnen dienen.
Behalve een afschrijving op de aan de
N.V. „Z.V.T.M.". verleende rentelooze voor
schotten, zal er echter vermoedelijk ook
een afschrijving op de aan de Stoomtram-
Maatschappij „Breskens-Maldeghem" ver
leende rentelooze voorschotten dienen
plaats te hebben. Ged. Staten stellen daar
om voor aan de krachtens het besluit van
17 Dec. 1935 benoemde Commissie op te
dragen, in geval van de N.V. Stoomtram
Maatschappij „Breskens-Maldeghem" een
verzoek mocht worden ontvangen tot af
schrijving op de haar door de Provincie ver
leende rentelooze voorschotten, een onder
zoek in te stellen.
Aan het verslag der Commissie voor de
fusie ontleenen wij nog:
Het resultaat van de in Maart 1936 aan
gevangen bemoeiingen om partijen tot
overeenstemming te brengen, waren zoo
weinig hoopgevend, dat de commissie eind
1937 er aanleiding in zou hebben gevonden
te verzoeken haar van haar taak, voor zoo
veel het de tramwegen in Z. VI. betreft te
ontheffen, ware het niet, dat zij het wen-
scheljjk oordeelde te voren nog in nader
overleg te treden met de Commissie uit de
Staten inzake de kapitaalsreorganisatie,
welke commissie, min of meer op hetzelfde
terrein, zulk verdienstelijk werk had ver
richt. Uit een in Jan. gevoerde bespreking
bleek duidelijk, dat de Statencommissie,
welke in voltallige vergadering bijeen was,
de meening der Commissie voor de fusie
deelde, dat het, gezien de weinige toenade
ring, welke de belanghebbende N.V.'s be
toonden, geen nut had de onderhandelingen
voor te zetten. De fusie commissie vond
daarin aanleiding aan beide trammaat
schappijen te berichten, dat het in het voor
nemen lag de onderhandelingen op korten
termijn te beëindigen. In gelijken zin werd
aan den Minister van Waterstaat geschre
ven. Overtuigd als de commissie echter was,
dat het wegnemen van de moeilijkheden,
die de samenwerking tusschen de drie
tramwegmaatschappijen in den weg ston
den, niet alleen in het belang was der be
trokken N.V's, maar evenzeer der streek,
verklaarde zij zich tegenover den Minister
bereid met het verleenen van haar tus-
schenkomst voort te gaan, zoo de Minister
slechts zou kunnen aangeven op welke wij
ze dit met kans op succes zou kunnen ge
schieden.
rische logica contsrueeren. Die klopt dan
echter vrijwel nooit met de verwachtingen
van gelijktijdige geschiedschrijvers. Uit de
zen hoofde kan men zich maar het beste
van voorspellingen onthouden, ook al jeu
ken soms de vingers, om stellige verwach
tingen neer te schrijven, als in dat geval:
dat Japan onverbiddelijk zijn ondergang te
gemoet schjjnt te gaan. Wij weten het niet,
en geen mensch weet het.
In het jaar 1937 zette de „Gekro" de
navolgende kadavers om in vet en diermeel
4595 runderen; 8127 kalveren; 428 paar
den; 551 veulens; 3129 schapen; 694 gei
ten; 3139 varkens; 3392 biggen en ten
slotte nog3808 honden en 9772 kat
ten! Deze laatste komen voornamelijk van
de dierenasyls en afmaakinrichtingen.
Het totaal aantal aldus in den letterljj
ken zin des woords door de „Gekro" on
schadelijk, ja zelfs tot economisch nut voor
de maatschappij gemaakte kadavers, be
droeg dus in het laatste jaar 37.525. Vroe
ger waren die op vuilnisbelten, of een
beetje begraven, of in grachten en stink-
slooten, telande gekomen
Hierbij worde nog opgemerkt, dat, naar
ons werd medegedeeld, alle zijn na
tuurlijken dood gestorven, dus niet g e-
s 1 a c h t e vee, tegenwoordig als voor
menschelijk gebruik ongeschikt naar den
destructor verwezen wordt.
Categorie c tenslotte, komt hoofdzakelijk
van de abattoirs, of, in de onaanzienlijke
plattelandsgemeenten zooals Middelburg
en Waterlandkerkje en Overslag, waar
men er geen* abattoir op na houdt, van
de slachtplaatsen der slagers. Want er zit
ten ook aan het beste koebeest, naar/ de
deskundige ons vertelt, stukken en brok
ken waar de slager geen raad mee weet.
Vroeger werden die op de een of ande
re wijze verwijderd; meestal was het maar
beter er niet naar te vragen, waar die
rommel aan de verrotting werd prijs ge
geven; thans gaat ook dat naar den des
tructor.
Het materiaal dat voor de destructie be-
De Minister adviseerde aanvulling der
fusie commissie met twee deskundigen
op tramweggebied, die geacht kunnen wor
den volkomen neutraal tegenover beide
partijen te staan. Naar aanleiding van dit
schrijven van den Minister wendden Ged.
Staten zich tot de door hem genoemde
tramdeskundigen, de heeren G. P. J. Cas-
persz, directeur van tramwegmaatschap
pijen in Indië te 's-Gravenhage en jhr. ir.
J. Roëll, directeur der Westlandsche
Stoomtramweg Maatschappij te Loosduinen
met de vraag of zij bereid waren in de com
missie zitting te nemen, waarop beide hee
ren bevestigend antwoordden.
Hierna heeft de Minister dd. 8 Maart
een schrijven gericht tot de Z.V.T.M. en een
soortgelijk tot de S. M. „Breskens-Mal
deghem" waarin voor 15 April antwoord
werd gevraagd of de N.V. bereid is tot sa
menwerking. De vrees der fusie commissie
van de Z.V.T.M. niet genegen zou zijn het
voorstel van den Minister te aanvaarden,
bleek helaas niet ongegrond.
De N.V. had intusschen harerzijds een
onderzoek opgedragen aan een commissie
bestaande uit de heeren jhr. ir. O. C. A,
van Lidth de Jeude, oud-minister van Wa
terstaat, ir. H. W. Sebbelee, directeur van
Geldersche Tramwegen en ir. D. de Jong
Wzn., oud-directeur van het Departement
van Gouvernementsbedrijven in Nederl.
Indië en verwachtte spoedig het rapport,
dat zij dan aan den minister, aan de fusie
commissie en aan de „Breskens-Malde
ghem" en aan de Z.V.T.M. zou toezenden.
De S.M. „Breskens-Maldeghem" berichtte,
dat zij zich onvoorwaardelijk met het
voorstel van den minister wilde vereenigen
en dat haar Raad van Commissarissen
gaarne bereid was de uitspraak van de uit
gebreide fusie-commissie met een warme
aanbeveling ter aanneming voor te dragen
aan de vergadering van aandeelhouders en
aan de crediteuren der N.V.
Hoewel de commissie direct toegeeft, dat
het door de Z.V.T.M. ingenomen standpunt
in scherp contrast is met dat van de S.M.
„Breskens-Maldeghem" en hoe gaarne zij
ook gezien had, dat de Z.V.T.M. vertrouwen
zou hebben gesteld niet alleen in de ob
jectiviteit, maar ook in de deskundigheid
van de aangevulde commissie, om de hier-
bedoelde arbitrale uitspraak als goede
scheidsmannen naar behooren te kunnen
doen, meent zij toch, dat bij de beoordeeling
van deze kwestie er rekening mede zal moe
ten worden gehouden, dat het een beslissing
geldt van zeer ver strekkende beteekenis,
niet alleen omdat zij ten nauwste de renta
biliteit van elk der betrokken vennoot
schappen raakt, maar ook, omdat de be
slissing zou gelden tot in lengte van. jaren.
Het is daarom, dat de commissie kan be
grijpen, dat de Z.V.T.M., welke in verhou
ding tot de Br. M., nog altijd een vrij gun
stige financieele positie inneemt, zulk een
beslissing niet gaarne in anderer handen
legt. Dat neemt intusschen niet weg, dat
naar de meening van de commissie, de
Z.V.T.M. al te zeer uit het oog verloren
heeft, dat in de restrictie, dat de uitspraak
der Commissie, wil zij voor partijen bin
dend zijn, met eenparigheid van stemmen
tot stand zou moeten zijn gekomen, de
waarborg ligt, dat die uitspraak voor alle
partijen in elk opzicht billijk zou zijn.
Intusschen heeft de weigering van de
Z.V.T.M. om de door de Commissie aange
boden arbitrage te aanvaarden, nadat reeds
tal van met moeite en zorg voorbereide
pogingen zijn mislukt, om partijen op an
dere wijze tot overeenstemming te bren
gen, het voor de Commissie uiterst moei
lijk gemaakt de onderhandelingen voort te
zetten. De Commissie zou dan ook aanlei
ding hebben gevonden Ged. Staten te ver
zoeken er in te willen bewilligen, dat zij
haar taak in dezen als beëindigd beschouwt
ware het niet, dat de door de Commissie
van Lidth de Jeude ontworpen voorstellen,
welke neerkomen op de overneming van de
S.M. „Breskens-Maldeghem" door de N.V.
„Z.V.T.M." een goede kans van slagen heb
ben.
De 15 Juni deelde de S.M. „Breskens-
Maldeghem" mede, dat haar Raad van
Commissarissen zich in beginsel met deze
voorstellen, welke de commissie verder on
besproken laat omdat zij vertrouwelijk zijn
medegedeeld, kan vereenigen en dat zij
zich terzake van de détailpunten met de
Z.V.T.M. in nadere verbinding heeft gesteld.
Het laat zich mitsdien aanzien, dat de fu
sie-plannen thans spoedig verwezenlijkt zul
len kunnen worden. Het is echter geenszins
uitgesloten, dat bij de uitwerking van de
détailpunten van de aan te gane overeen
komst nog moeilijkheden zullen rijzen, wel
ke de bemiddeling van de Commissie ge-
schikbaar komt, is in hoeveelheid beperkt
naar zijnen aard. Dit heeft tot gevolg,
dat het niet goed mogelijk is, overal des-
tructoren in grooten getale neer te zetten:
dat zou de kosten niet goed maken. Der
halve moet men het in Nederland met een
stuk of wat destructors, verdeeld over ons
grondgebied, doen. In het Noorden des
lands zijn de Nederlandsche Thermoehemi-
sche Fabrieken te Bergum bekend; in
Brabant staat er bij Best, meenen we,
een destructor; voor het midden des lands
Zuid-Holland, Utrecht, een stuk van Gel
derland en dan nu ook Zeeland binnen
kort, zorgt het destructiebedrijf, de N.V.
„Gekro" te Overschie.
Van de 1064 Nederlandsche gemeenten
bediende de „Gekro" er in het vorige jaar
213 20 van de 3.285.865 ha opper
vlakte van ons land behoorde in dit op
zicht 457.614 ha 14%) tot het domein
der „Gekro" en van de 8.474.506 inwoners
van ons vaderland vielen er, in verband
met het feit dat de „Gekro" de groote
gemeenten binnen haar werkingssfeer
heeft, 2.408.184 inwoners, 28% bin
nen haar territoor. Als geheel Zeeland
er eenmaal bij is, worden deze cijfers
nog veel gunstiger.
Het destructiebedrijf op zichzelf is vrij
eenvoudig. Het groote probleem ligt er
buiten: de aanvoer van het materiaal. Dat
is de groote organisatie, en het zal ons
verwonderen of de heer De Kroes er in
zal slagen op den duur te bereiken, wat
hij zich ten doel stelt: allo kadavers die
vóór des middags drie uur aan het bedrijf
wenscht doen zijn. Het is op grond van de
ze overweging, dat de commissie besloot
terzake van deze aangelegenheid nog een
korten tijd diligent te blijven.
Op 29 Juni a.s. zal het P.T.T.-kantoor
voor den postdienst geopend zijn tot 12 uur,
Gedurende die openstelling worden alle
onderdeelen vein den postdienst behandeld
als op andere werkdagen, ook gewone
girostortingen. De tweede kombestelling en
de 3e buslichting worden niet uitgevoerd.
Spoedeischende girostortingen moeten vóór
11 uur op het centraal kantoor te Den Haag
zijn, om te worden overgeschreven.
(Gewijzigde mededeeling.)
Het motor-zeiljacht „Falga" dat Zondag
middag op het Nollehoofd voor den Boule
vard Evertsen was geloopen is thans geheel
vernield. Nadat men Maandagmorgen tij
dens laag water het schip zooveel mogelijk
had afgetuigd, moest men deze werkzaam
heden bij het doorkomen van den vloed
staken en het schip verlaten. De wind was
inmiddels aangewakkerd tot een klein
stormpje en daar het jacht op verschillende
plaatsen lek was, spoelden spoedig de gol
ven er overheen, zoodat het schip geheel
onder water verdween. Het duurde niet
lang, of men zag van den wal dat wrak
stukken lossloegen en op het strand aan
spoelden. Toen het water in den vooravond
weer zoover was gevallen dat het paalhoofd
zichtbaar was, bleek er van het eens zoo
fraaie jacht nog slechts een stuk romp tus
schen de palen te zitten, zoodat alles radi
caal vernield was. De „Falga" was, naar wij
vernemen, nog slechts een jaar oud en had
45000 gekost. Het schip was niet verze
kerd, zoodat dit zeilersavontuur een belang
rijke schadepost is geworden. Daarbij komt
nog dat ook het paalhoofd heel wat schade
heeft opgeloopen, zoodat de Rijkswater
staat nog wel een flinke nota zal indienen.
Opbrengst collecte.
De Zaterdag alhier gehouden „Zonne-
straal"-collecte heeft 322 opgebracht.
ZOEKLICHTOEFENINGEN.
Een stormachtige zomeravond. Donkere
wolken drijven met groote snelheid langs
den hemel, waaraan het scheidende dag
licht nog zichtbaar is. Het geheel vormt
een imponeerend schouwspel, waar de een
zame wandelaar op den Boulevard door ge
troffen wordt.
Plotseling boren felle lichtbundels zich
door de donkere wolken. Uit verschillende
richtingen worden zoeklichten, bediend door
de genie, die een avondoefening houdt in
samenwerking met het detachement kust-
artillerie, dit woelige luchtruim ingezonden
op zoek naar vliegtuigen, die zich achter
het wolkendek trachten te verschuilen. De
lichtbundels blijken echter van een bijzon
dere sterkte te zijn en splijten de donkere
wolken als het ware van-een, zoodat men
de stralen er boven uit kon zien schieten.
Zoo wordt het luchtruim minutieus afge
zocht met het gevolg, dat de veronderstelde
vijandelijke vliegmachine onherroepelijk ge
vangen wordt. Is dit eenmaal geschied, dan
is de kustartillerie paraat. Het in stelling
gebrachte afweergeschut neemt dan het
vliegtuig onder vuur en de vijand wordt on
schadelijk gemaakt.
ONGEWENSCHTE VREEMDELINGEN.
Op verzoek van de politie te Amsterdam
heeft de commissaris van politie alhier er
voor gezorgd, dat een 21-jarig Poolsch meis
je, dat sedert het vorige jaar te Amsterdam
verbleef, naar haar land is teruggekeerd.
Het meisje is n.l. overgebracht naar het
Poolsche stoomschip „Slask", dat op weg
van Antwerpen naar Gdynia, Vlissingen
passeerde en op de reede het meisje aan
boord heeft genomen.
DJtD.do«td«]«ukb*dar*a
en doodt dn xlekteklaman,
soodat de huid xteh kan
hentellen. Flacons 75 ct,
l 1.50 en t 2.50.
GENEESMIDDEL TEGEN
HUI DRA N D0EN1 N GEN
(Ingez. Med.)
gerapporteerd zijn, ook in Zeeland, worden
nog dienzelfden dag weggehaald!
Hoe dat, als T lukt, wel ingericht zal
moeten worden?
Gelijk elk ander destructiebedrijf be
schikt ook de „Gekro" ever een groot
wagenpark. In 1.937 hebben haar ruim
twintig automobiel-aanvoerwagens totaal
650.572 kilometer afgelegd, dat is meer
dan 2000 km per .lag' En als zoo aan
stonds Zeeland volop mee gaat draaien,
wordt dat natuurlijk nóg veel meer.
Nu hebben al die wagens op een be
paalden dag een vast voorgeschreven rou
te. Aan het einde van die route (b.v. in
Siuis of Nieuw-Namen of Westkapelle of
Haamstede gekomen) belt de chauffeur
het Overschiesche Hoofdkwartier op, en
ontvangt vandaar zijn laatste i dienstor
ders. Dan kan hij op den terugweg nog
het dien dag aangegeven materiaal meê-
nemen.
Deze afhaalwagens moeten aan wette
lijke voorschriften voldoen. Ze zijn van
ijzer (of staal) en geheel gesloten. Achter
zit een luik, dat op den weg neerklapt.
In den wagen zit een takel, en zoo wordt
het kadaver, zonder dat het met men-
schenhanden in aanraking behoeft te ko
men, door middel van katrol en winds
in den wagen geheschen. Vóór in dien
wagen is dan nog ruimte voor het neer
zetten van ijzeren vaten (drums) met
slachtafval.
En dan maar rijden, dag in dag uit, en
ook wel eens des nachts door, om alles
naar Overschie te brengen.
Er is nog een apart wagentje, op twee
SOEBURG. De Chr. muziekvereeniging
„Vlijt en Volharding", zal ter gelegenheid
van Z. K. H. Prins Bernhard's verjaardag
des avonds 8 uur een muzikale rond
wandeling door de gemeente maken.
Voorts zal deze vereeniging (directeur J.
J. v. Soelen) op Donderdag a.s. des
avonds van 810 uur een concert geven
op de tent op het Oranjeplein.
VERE. De alhier gehouden inzameling
ten bate van den gewapenden dienst heeft
een bedrag van ruim 4 opgebracht.
WESTKAPELLE. Vrijdag a.s. 1 Juli,
hoopt de heer J. de Vos den dag te herden
ken, waarop hij vóór 25 jaar als gemeente
secretaris in deze gemeente in dienst trad.
Daar hij zeer gezien is, zal deze dag onge
twijfeld niet onopgemerkt voor hem voor
bijgaan.
WESTKAPELLE. Ter gelegenheid van
den jaardag van Z.K.H. Prins Bernhard zal
„O.K.K." Woensdag 29 Juni wederom een'
concert geven.
Maandagmiddag had in een der zalen
van het Gebouw der Provinciale Griffie
van Zeeland een openbare vergadering
plaats van Ged. Staten met de gemëen-
tebesturen van Goes, Wemeldinge, Katten-
dijke, Kapelle en Kloetinge ter bespre--
knig van de plannen tot grenswijziging
tusschen genoemde gemeenten.
Van Ged. Staten was alleen de heer
Van Rompu afwezig, terwijl de vergade
ring ook werd bijgewoond door den re
ferendaris en den commies der tweede af-
deeling der griffie, waaronder o.a. de
grenscheiding valt, de heeren J. F. Ma
gendans en mr. J. M. Pilaar.
De voorzitter, de Commissaris
der Koningin wees er op, dat
alle bij de wet voorgeschreven schriftelij
ke behandelingen hebben plaats gehad en-
dat volgens art. 160 derde lid der wet,
thans de gemeentebestuuren gelegenheid
hebben hun oordeel over de voorstellen
en de rapporten er over naar voren te
brengen.
Van deze gelegenheid maakte gebruik
de heer C. Z a n d e e, burgemeester
van Kloetinge, die een viertal bezwaren:
dier gemeente tegen de grenswijziging
naar voren bracht en toelichtte, allen i be
kend uit de verslagen van de raadsverga
deringen en van de vergaderingen van den
dubbelen raad. Zooals men zich herinneren
zal omvatte dit o.a. ten eerste, dat men
van meening is, dat Goes zich niet zoo zal
uitbreiden als men daar schijnt te ver
wachten. Ten tweede de bezwaren ten op
zichte van de Buijs Ballotstraat, ten der
de die inzake de Lepelstraat en ten slot
te ten vierde het voornaamste, nml. de-
financieele gevolgen voor de gemeente.
Namens Wemeldinge, sprak de heer J.
A. Dominicus, wethouder, en gaf
de verzekering, dat deze gemeente accoord
ging met de eerste wijzigingsvoorstellen;
thans gaat zij con amore ook weer mede.
Spr. wees erop dat de houding van Kat-
tendijke sedert de eerste voorstellen wel
wat veranderd is en dit is te begrijpen,
omdat het nu als geméente blijft bestaan
en de beide kommen er onder blijven val
len. Kattendijke is groot 2000 ha en telt
1200 inwoners, Wemeldinge maar 868 ha
met 2300 inwoners, Kattendijke kan dus
wel een stuk grond afstaan.
Inzake de wijziging van de grens met
Kapelle zet spr. uiteen te begrijpen dat
die gemeente niet aan den weg naar het
Kanaal wil bijdragen, doch dit zal wel
het geval zijn als bij wijze van compen
satie de betrokken gronden aan die ge
meente komen. Spr. heeft het dan over
de z.i. ongegronde wenschen van de fa
milie Burgers en over de mogelijkheid van
wegnemen van de enclave bij de familie
Vermaire door dit te voegen bij zijn ge
meente.
De burgemeester van Kapelle, de heeE
W. B i e r e n s, zeide dat de wenschen
dier gemeente reeds in een uitvoerig
schrijven bekend zijn gemaakt en dat de
kwestie der familie Burger een zuiver
eigen kwestie is.
Daar van de gemeenten Goes en Kat
tendijke niemand het woord vroeg sloot
de voorzitter de vergadering.
HANSWEERD. Ter gelegenheid van den
verjaardag van Z.K.H. Prins Bernhard, zal
de Harmonievereeniging „Scheldegalm" a.s.
Woensdagavond een rondgang door het
dorp maken.
wielen, dat als aanhangwagen achter een
treiler, een gewone of een personenauto
kan meerijden: dat wordt uitsluitend ge
bruikt voor onder de veewet vallende ka
davers. Er gaan dan ontsmetters van de
gemeente Rotterdam mee om te zorgen
dat met dit gevaarlijke en besmettelijke
spul alles volgens de regelen van de
kunst geschiedt.
En hoe het nu zoo aanstonds in Zee
land zal gaan?
Er komt in onze provincie wat men
zou kunnen noemen een accumulatorsta
tion. Dat wordt voorloopig te Hansweerd
gevestigd. Naar dit centrale punt wordt
alles vervoerd, en hier vindt dan een deel
van het fabricageproces, namelijk de „af
slachting", beschreven (in geuren en
kleuren) in ons eerste artikel, plaats.
In vaten wordt dan het destructiemate
riaal uit Hansweerd naar de fabriek te
Overschie vervoerd. Mocht Zeeland, boven
de verwachting der Gekro-lieden, regel
matig zéér veel materiaal opleveren, dan
is het, aldus de heer R. A. de Kroes, een
koud kunstje om aan die centrale afslacht-
plaats in Hansweerd een destructor-oven
en verdere machinerie bij te bouwen, en
dan staat er toch een Zeeuwschc destruc
tor in Zeeland. Maar dat zal heelemaal er
van af hangen, hoe de dingen loopen.
Het is de bedoeling voor dit onderdeel
in Zeeland zooveel mogelijk Zeeuwsch
personeel in dienst te nemen, zoo verna
men wij nog. In het Overschiesche bedrijf
werkt totaal 65 man.
(Wordt vervolgd.)