ZEEUWSCH ZONDAGSBLAD NAN DE PROVINCIALE ZEEUVSCHE MIDDELBUDGSCHE COUPAhT B* z A T E R D A G 18! JUNI 1938 DAEGELIKSE DIENGEN. ZEEUWSCHE KRONIEK. DAMMEN EN SCHAKEN. woord an het naam reeds en iuiding e haar f, door eekent Schle- ;r M. Sans- om die op- anders ;ig ge- weten- rband •en, ett /an de wer- erlijke t ijzer lusser tschap asver- voor- Wen- üertig- over- vische slechts zelf ialver- •asver-- V I Een Eiland te koop gevraagd. Er wordt in de rubriek der kleine ad vertenties: Speurders; Zoekers; Magneetjes of welke andere vernuftige naam daar voor uitgedacht werd, heel wat te koop aangeboden of gevraagd. Maar nog nim mer zagen wij daaronder, wat onlangs in Indië te koop gevraagd werd: een eiland. Ja een heel eiland Niets meer. Niets min- der. Niet lang geleden toch brachten de cou ranten het merkwaardige bericht, dat een Russische prins, Waldimir Paley, zeer ver want aan het oude Czarenhuis, aan de In dische regeering het verzoek gericht heeft om een eiland in onzen Archipel te mogen koopen. De bedoeling van dezen Russischen Ro binson Crusoë schijnt te wezen, voorzoover men uit het prinselijk schrijven meent te kunnen opmaken, om zich op dat eiland op zjjn eentje met ontginning en landbouw bezig te houden. Of de autoriteiten reeds hun fiat op dit plan gegeven hebben, weten wij niet. Ori gineel moge het plan van dezen prins ze ker niet heeten. Hoe zou deze groote we reld bewoond zijn geworden, wanneer er niet van ouds menschen geweest waren met zulk, prinselijk bloed Toch, origineel moge het niet wezen; merkwaardig is het wel. Hoeveel menschen hebben in den loop der eeuwen het verlangen gehad om uit de wereld weg te vluchten en in de eenzaam heid te zijn Wanneer Thomas a Kempis den raad geeft om „met een boekske in een hoekske" te gaan dan bedoelt hij juist het zelfde als de kluizenaar uit zijn dagen, die het zocht in een hut in een bosch of op de heide; of in het nederig huiske bij een klein kapelletje ergens ver weg, waar de menschen alleen kwamen om te bidden, wanneer zij in grooten nood verkeerden. Anders legde niemand den langen bidweg af. Onlangs waren wij bij een gesprek over onzen tijd met zijn vele nooden; met zijn beangstigende dreigementen. Toen zei iemand: zou er nu ergens een plaats wezen, waar je rustig en in vrede zou kunnen le ven Iemand dacht aan een van de vele inhammen aan de Noorsche kust; een an der aan een van de vele eilandjes tusschen Engeland en Ierland. Weer anderen noem den andere plaatsen. Maar waar ook 't was overal in de eenzaamheid, 't Leven is te druk; te dreigend. De mensch wil het ontvluchten. Er wordt gesproken van de vlucht uit de groote stad. Landhuisjes verrijzen ver van de steden in bosch en hei. Ook dit heeft geen andere oorzaak: het leven wordt door de groote stad zoo druk gemaakt, dat de mensch de rust zoekt. Leest men in het levensboek van dien Russischen prins dan leest men van vlucht en moord, van wonen in een groote we> reldstad. Nu rijpt het plan: ver weg van de drukke wereld op een eiland daar heel in de verte. Wjj kunnen dit alles verstaan. Het leven is zoo ingewikkeld geworden; zoo moeilijk; zoo verwarrend, dat de gedachte bij zeer velen leeft: konden wij het maar ontvlie den. Maar er zijn duizend en één redenen, waarom niet gevlucht kan worden. De tentpinnen zitten te diep en te vast in den grond. Men kan niet weg. Het zullen zeker niet de slechtsten zijn, die zoo denken. Het zjjn degenen, die niet over de oppervlakte des levens heen huppe len, maar die dit leven in zijn diepte door wandelen. Zij zullen geen eiland te koop vragen. Zij zullen geen kluizenaars worden. Omdat zij weten, dat de roeping, welke zij te vervul len hebben, er niet één is aan den buiten kant, maar te midden van de menschheid. Zij weten zich verantwoording schuldig aan den plicht, die hun werd opgelegd. Maar de stille uren, die hun geschonken worden, zullen hun lief wezen. Die zullen zij zoeken. En in die uren zullen zij gesterkt worden voor een taak, die in dit leven de hunne is. Want het licht, dat wij moeten laten schijnen, verlicht niemand op een onbe woond eiland, maar is daar alleen nuttig, waar menschen zijn in schemer en in duis ter. J. Nagel. ABDIJCONCERT. Tonen versmelten met bladerenruisen, g bewegen zich loovers van licht ver de kring van de menschen die [luistren aandacht de oogen naar 't midden [gericht Stemmig weerklinken in 't licht van [den morgen Klanken, harmonisch, cn zuiver van toon Soms een gekuch, of een [voetengeschuifel Verontwaardig gekijk bij luidruchtig [vertoon Rustig en stil en met sporen van wijding Is dan de sfeer in de oude Abdij, Menschen genieten wat hen wordt [geboden t Laatste applausen het is weer [voorbij. H. J. Weezepoel. Defrente menieren. Van de weke 'k is op reize 'ewist. Maer, a' je dat anziet, in zö'n stad, wat leve' die mensen toch glad anders as óns. Mien leven zou 't nie' weze', 'öor, mè' dirrom, makkelik is 't, dae' voal niks van. Dat méns, daer a m'n reize dan nae' toe was, die zei tegen me: „ik 'ier zeven knoppen en kraentjes en zö-a', en a' 'k noe wat wil, dan 'k nie' aars te doen, as draaie mer an een knoppe. Kom ik 's ochens uut bédde en ik wille m'n eigen wasse, uut de êene kraene kom koud waeter, uut den anderen 'êet. Zit ik in d' are kaemer en 't zunnetje is ter nie', dan zeg ik: „sjoeg, 't is koud. Ik za' „de verwar ming" maer anzette'; ik draaie 'ier opzie an die knoppe en een êogenblik laeter is 't lekker werm. Bin 'k het beu om allêene te zitten, ik douwe op dat knopje nest de deu- re, en ik zitte nog nie' op m'n plekke, of dat misje is a' binnen; dan zeg ik: „gaet is an de Juffrouw vraege' of da' ze om een baksje koffie nae' me komt". Dat gebeur' wè', da' 'k gin zin in verziete, wan' die bluve wè is te lank zitte', nae' m'n zin, mè' toch wè' is prate' wil. Dan pak ik de tielefon en ik belle den êen of den aren op. En 'k gin zin in praten ok, mè' vinde 'k het toch te stille', wee' maer an een knoppe gedraaid, en ik volop meziek van de radio". Wat een schoon leven a zukke ménsen toch lei-e Noe ze dirrom ok dir moeiten en d'r lasten, die a óns nie mae' die doe ze d'r eigen an. Die stadse ménsen voe' gewente, om oltied onverwachs nae' mekare op verziete te gaen. En dat spreekt, dan komme ze al licht is ongelege'. Vroeger jaeren ik dat is mee-'emaekt toen was ik, voe' zaeken bie een Juf frouw, die a allêene in een 'uusje weunden; en toen a 't gesprek net góed op gank was, zagge me deur 't ènderaem een vriendinne komme mee d'r drie guus. Dat misje zei: „nêe, noe mö' je dae' is kieke, wat a dae' komt Zou je noe toch gin kind kriege, mie' een stêene kop en een iesdere gewe ten Mae' noe most je dat een êogenblik naedien 'ehöoren Toen was 't zó leuk, en zó gezelleg da' ze net kwam a Freek der was, dan zag ze die ok wee' is. En zó gieng dat mae' deur. Ik docht bie m'n eigen: „nou, dat mó' je noe toch kunne', zie je". Dat is noe toch op zó 'n meniere gin won der, da' een méns, liek as ik, dan nie1 vee' vertrouwen mir eit in zukke woorden, Ik gae temissen, in de stad, nae' gin méns toe of ik mö' der zaken 'óor. Ik dank je wel. Voe één te vee' zitte', dat kan 'k oltied nog doe. Toen van de weke most ik ok nog bie ménsen weze, voe' zaken vanselft, en ik was nie' oal te jachtig om op d'r wóórden in te gaen, toen zei dien êenen: ,,'oe kom jie toch zó achterdochteg ze je dat op Berendike 'emaekt Ik zegge „nêe-e; zó bin 'k gebore'." Ik docht, dan bin 'k er 't gauwste van of. Wan', lêer dat van mien, a' ze wat zegge' dat a je nie' anstaet, gaet er nie' tegenin, wan' winne' ku' je 't tóch nie'. Ze een tonge man, zó glad as zêepe. Maer een stuitje naedien, toen a ik op-'enoemd zó-vee' keer en, dit en dat toen wier der 'evroge: „is dat zó Kiekt is of-a dat uutkomt". Toen vloog 't dirrom toch an-êens nae' boven bie me, 'öor, en 't lag op 't puntje van m'n tonge om te zeggen „natuurlijk is dat zó, wan' i k zegge 't". Mer ik docht: „ik za' nóg mè zwiege". Dienk je soms, da' ze dae' erg in da' ik in m'n êere 'etrapt was Bel nêent, net zó min as de stêenen. Daer ei j' noe wee' 't verschil in menieren, Ons zouwe een méns nie' vlak in z'n aangezicht, voe' een leugenaer uutmaeke' zonder reden; en dae' kwam dat toch eigeluk op neer. En dae' stae' wee tegenover a zulder der êen op een leugen trappeere, dan zegge ze: „pardon, meneer, ik geloof dat U zich vergist" en 't ouwe Wullemientje, in d'r leven, die zeiden dan: „je liegt, deur je d.nder éne". Kiek, dan weet je temissen wat a ze bedoele' maer 'oe ku' je noe wete', a' ze zegge' „ik vind 't toch zoo aardig van U, om ons op te zoeken", da' ze dan eigeluk mêene „van mien part, zie 'k liever j'n 'ielen as je têe-en". Mee zukke ménsen ku' je noe toch nie' omgae' zeker, as boeremèns wezende 'óor, zulder kun dat mie mekare wè' schient 't. Mè' dirrom zeg ik: die last, die doe ze d'r eigen an. Ier bie óns, dae' komme der vee'; mè', gin één onverwachs. Dat doe 'k nie'. Noe was dat vroeger zó, dan wachtten ze toet da' ze verzocht wiere, mae', tegen- wooreg, dan zegge ze mae': „me komme is 'óor Dan zeg ik: „da' 's góed; a' je komt bè' je welkom, mae', dienkt er om, nie' onverwachs. Wien en wien komt er „O, ikke en Nelly en Janna en Ma" en misschien nog een paer". Dan zeg ik: ,,'t is goed; mè' van te voren laete wete'." Ik kan 't nie' 'elpe, maer ik vinde' dat vee' beter; makkelikker voe' j'n eigen en voe' de ménsen zelft ok pleziereger, dan wete' ze temissen da' je achter d'r rik gin scheef gezicht trokt. Noe mö' 'k is eventjes op 't êeste bladje kieke, 'oe a 'k noe eigeluk begonne bin, 'óor. Dat kind riep daereven a: „bè je nog nie' klaer wan' die wil errebemezen gae' trokke'. Ik riepe: „ja, ik mö' der nog een punt andraaie". mae' noe mö' 'k is kie ke wavoe' punt a dat mö' worre. Ja zie, daer a ik dan noe op neer komme wil, is dit: de ménsen bin zö verschillend van inzicht. Om die noe oal éénsgezind te maeken, mot er één meniere van leven voe' den besten 'ekoze' worre', en dan zou we 'r een 'óop d'r menieren motte veran- dere'. Mae' wien wil dat Wan' een ieder dienkt, dat 'n 't beste vóór eit. Da' 's een moeilik diengen, 'óor An 'd 'overkant zeg ge' ze: 't zien diengen as krakeliengen, maa' ze zien zoo 'ard nie'. Fr#ek Hoogste#. DE CELLEBROEDERS. I. Toen op Walcheren de Roomsch-Katho- lieke kerk de eenige Christelijke kerk was, dus voor het jaar 1572, was het eiland als bezaaid met kerken en kerkjes. Geen dorpje zoo klein of er stond een bedehuis. De vele dorpsnamen eindigende op kerk zijn hiervoor het beste bewijs. Verscheide ne noemen ook den naam van de(n) heili ge, aan wie(n) de kerk gewijd was, zooals Aagtekerke, Mariakerke, Boudewijnskerke en St. Janskerke. Zooals nog, had elke parochie twee geestelijken. Als wij in aan merking nemen, dat het aantal bewoners ongeveer de helft minder was dan thans, dan heeft het zeker niet aan geestelijken bijstand ontbroken. Bij die vele kerken kwamen nog talrijke kloosters, zoowel in de stad als op het plat teland. Al is het dat de kloosterlingen, zoowel mannen als vrouwen, vooral in de 16e eeuw, zich voornamelijk voor hun eigen godsdienstig leven in de kloosters hadden afgezonderd, toch zal de aanraking met de gewone bevolking op deze niet geheel zon der invloed zijn geweest. Het grootste en invloedrijkste klooster van Walcheren, zelfs van geheel Zeeland, was De A b d ij te Middelburg. Dan tel de de stad nog zeven andere kloosters. Op merkelijk dat in de andere Zeeuwsche ste den het kloosterleven niet zoo welig tierde als in de hoofdstad. Op het platteland wa ren de kloosters overal verspreid. Van Walcheren noemen wij als de voornaamste Zoetendalete Serooskerke, 't M u n- nikenhof te Grijpskerke, Water- looswerve enKerkwervete Aagtekerke, Hemelspoort te We- rendijke onder Zoutelande, Bloemen- daalen De Prelaat te Domburg, enz. Westhove behoorde aan den abt van Middelburg. Zeeland telde in 't geheel 56 kloosters. Het tegenwoordige Zeeuwsch-Vlaanderen, dat vóór de Hervorming nog bij Vlaanderen behoorde, is hierbij niet bijgerekend. Waren alle parochiekerken, zelfs op de kleinste dorpen, rijk aan goederen, meest landerijen, ook hadden zij vaak tienderech ten, de rijkdom der kloosters was niet min der. Zoo had de Abdij te Middelburg 3541 gemeten lands in eigendom en Zoetendale ruim 600 gemeten, «verder rente op vele huizen. Bij dat alles kwam, dat de kerken en de kloosters vrij waren van alle lasten; cijns noch tijns, schot noch lot moesten zij betalen. Dat verscheidene kloosters in de Middel eeuwen van groot nut zijn geweest voor kunsten en wetenschappen, is niet te ont kennen. De minder ontwikkelde klooster lingen hebben zich op ander terrein ver dienstelijk gemaakt, b.v. door het opwer pen en herstellen van dijken. Van alle kloosters kan dit echter niet gezegd wor den. Vooral toen de oorspronkelijke armoe de er uit verdwenen was en de weele over den drempel kwam, deed hierbij ook het verval van tucht zijn intrede. Een streng godsdienstige leven onder vrijwillige ar moede, waardoor de kloosterlingen hun za ligheid meenden te verdienen, bestond er niet meer. Veelal werd er een lui en lekker leven geleid, zoodat het zelfs spreekwoor delijk was geworden. Voor één kloosterorde dient echter een uitzondering gemaakt te worden, n.l. voor de orde der Cellebroeders. Niettegenstaande de verplichting der drie kloostergeloftenvrijwillige armoede, eeuwige reinheid en volkomen gehoorzaam heid, in de 6de eeuw ingesteld door Bene- dictus van Nursia, het kloosterleven in de eerste eeuwen in goede banen heeft geleid, de orde der cellebreoeders was hiervan vrijgesteld. Zij behoorden tot de orde van Sint Alexius en werden daarom ook wel Alexia n en genoemd. Levende naar den regel van Augustinus, was armoede in het bijzonder hun deel. Het was hun ook verboden aalmoezen aan te nemen. Voor hun werkzaamheden werden zij betaald, al was hun loon karig te noemen, vooral als wij letten op 't geen zij zooal doen moes ten. Zij moesten het mintsbegeerde werk ver richten, n.l. het verplegen van lijders aan besmettelijke ziekten en het begraven van personen, die er aan gestorven waren. In de volkstaal heetten ze daarom ook wel grafbroeders. Zij hadden als alle monniken een eigen kleeding, welke geheel uit zwar te stof bestond, vandaar ook hun naam van zwarte monniken. Daar hun ook opgedragen was het ver zorgen van krankzinnigen, waren hun werkzaamheden de minstbegeerde werken der barmhartigheid. Hun arbeid was ech ter zeer nuttig, al waren zij, als echte lee- kebroeders, ongeletterde menschen. Wij zouden kunnen zeggen, dat het monniken waren van de allerlaagste orde. De orde was ontstaan in het midden der 14de eeuw, toen geheel Europa geteisterd werd door epidemieën, vooral de pest. Daar de huizen geschuwd werden, waarin een be smettelijke ziekte heerschte, was er van een doelmatige verpleging geen sprake, en waren de cellebroeders de eenigen, die de besmette woningen betraden. Wel was er een stadspestmeester, doch deze moest en kel de ziekte constateeren en er voor zor gen, dat de bewoners uit de samenleving werden afgezonderd. De pestmeester moest op straat een roo- de roede (stok) in de hand houden, de cel lebroeders hadden een kenbaar teeken op de borst, dat ongedekt dus zichtbaar gedra gen moest worden. Wilden zij iemand toe spreken, dan moesten zij dit van verre doen. In de volgende artikels zullen wij het voornamelijk over de cellebroeders te Mid delburg hebben, omdat wij over dezen de meeste officeele gegevens hebben. Daar epidemieën, zooals de pest, het eerst en het meest in de steden voorkwamen, voornamelijk als gevolg van de zeer onhygi ënische samenleving, zullen de cellebroe ders in de andere Zeeuwsche steden onder dezelfde omstandigheden en naar dezelfde regels hun werk van barmhartigheid heb ben uitgeoefend. (Wordt vervolgd). R. B. J. d. M. (Nadruk verboden.) EEN TERECHTSTELLING EN EEN VRIJLATING IN ZEELAND. Boekverbrandingen en een herin nering aan Barabbas. Belangrijke straffen in vroeger dagen waren de doodstraf en lichamelijke straf fen, zooals de geeseling, brandmerking en andere. Al deze straffen werden steeds op het schavot voltrokken, en hadden in het openbaar plaats, want ze dienden niet al leen om den misdadiger te straffen, maar ook „ten exempel", ten voorbeeld van de kijkers, die hieruit konden leeren, hoe het hun zou vergaan, als zij zich schuldig zou den maken aan strafbare feiten. Steeds werd dus een zoodanig punt voor het op slaan van het schavot gekozen, dat zooveel mogelijk menschen in de gelegenheid wa ren het afschuwelijke tooneel bij te wonen. Meestal waren het gruwelijke en vrij bloe dige tooneelen, die de duizenden nieuwsgie rige kijkers te zien kregen. Soms ook wa ren het bedrijven van meer vroolijke aard, b.v. wanneer iemand te pronk werd ge steld; dan kreeg de delinquent een bord om zijn hals, waarop zijn meestal niet te zwaar vergrijp stond geschreven, en de omstan ders konden hem dan gedurende zijn te- pronkstelling op toepasselijke wijze be spotten. Van de vele honderden terechtstellingen, welke in Zeeland in den loop der eeuwen hebben plaats gehad, is ongetwijfeld de merkwaardigste, die welke in 1721 in Sint- Janssteen plaats heeft gevonden. In dat kleine plaatsje in Zeeuwsch-Vlaanderen, vlak bij de Belgische grens heeft namen- lijk een terechtstelling van een boek plaats gehad. Nn zijn boekverbrandingen ouder dan onze jaartelling. Waar boeken en boekverzamelingen zijn, daar komen ook boekverbrandingen voor. Zoo had in 213 vóór Christus zulk een brand in China plaats, waar Keizer Li Sze alle boeken uit de Oudheid liet verbranden. Maar niet al leen China heeft den boekenbrand gekend, ook Europa. Enkele jaren geleden werden de werken van sommige Duitsche schrijvers op den brandstapel geworpen. In 1926 had een auto-du-fé plaats in Pallensa op het eiland Mallorca, en werden de geschriften van Unamuno en Ibanez tot een prooi van vlammen. De geschriften van de Encyclo pedisten, evengoed als die van Luther en Rousseau zijn op den brandstapel gewor pen! Ook in ons land hebben boekenbranden plaats gehad. To,en in 1790 de verhouding tusschen Patriotten en Oranjeklanten zeer gespannen was, verscheen er in Haarlem een boekje dat zeer beleedigend werd ge acht voor den Stadhouder en zijn Gemaal. Daar de schrijver niet werd ontdekt nam de Stedelijke Overheid het besluit om alle boekjes te doen ophalen en op het Markt plein te laten verbranden. Dat was ver moedelijk de laatste libelverbranding in Ne derland. Het geval in Zeeland is van vroeger da tum, en de voorgeschiedenis is in enkele woorden te vertellen. Toen in 1702 Koning- Stadhouder Willem III was overleden, wa ren er verschillende twisten uitgebroken, waarin een zekere Jacob Wouters van Tolen een belangrijke rol gespeeld had. Deze Wouters, Vrijheer van Sint-Janssteen, was ook betrokken in de zaak van de over gave van Vlissingen aan den Koning van Pruisen. Later woonde hij te Middelburg, niettegenstaande hij op straffe des doods uit Zeeland was gebannen. Toen de Procu reur van het Hof hem trachtte wederom te verbannen, nam het volk het voor hem op en kon hij blijven wonen. Na zijn dood werd zijn dochter Vrijvrouw van de baronie Sint-Janssteen, en het verwekt geen ver wondering, dat in dien tijd van schotschrif ten en pamfletten ook zulk een geschrift verscheen over den Vrijheer Wouters en zijn dochter, waarin zij op heftige wijze werden aangevallen. Welke aanklachten erin stonden is niet meer na te gaan, daar er geen enkel exemplaar van het geschrift meer voorhanden is. Intusschen wendden zich de beleedigden tot den baljuw, die een vervolging instelde tegen den onbekenden auteur. Maar de schrijver was niet te ach terhalen en zijn naam bleef onbekend, en is tot den huidigen dag onbekend gebleven! Nu de schrijver niet te vinden was, wilde men zijn haat koelen aan het boekje zelf. Op 26 Februari 1721 kwamen de „borge- meester ende schepenen der baronnlje ende vrije heerlijkheid van St. jan Steen en Glosenberghe" bijeen om de eisch te be spreken welke bij hen was ingediend „door de Weledelgeboren vrouw Petronella Su- zanna Wouters, vrijvrouw deser baron- nije ende dheer Willem de Grijs, oud-sche pen der stad Hulst", waarin medegedeeld werd dat er in St.-Janssteen als in Hulst „een seker fameus libel, valsch geschrifte ofte liedeken verspreljt werdt, vervattende onwaeragtige propoosten en niet min sedi- tieuse uitdrukkingen", met het verzoek ,,'t zelve valsch ende fameus libel zoude verklaerd worden te zijn een fameus ende valsch libel, voort gekomen door personen, beset met natuurlijken, ongerusten, mali- tieusen ende twistenden geest". De sche penen bespraken de kwestie uitvoeriger, en het vonnis luidde aldus: „Doemen ende con- demneeren tselve valsch ende eerroovent geschrifte ten costen van de eijschers eer- stelijk gebragt te worden ter plaatse ordi nair, om aldaer ten toon aen de galg (daer- toe op te regten) eenige tijd gehangen te worden, door den scherpregter met roeden gegeezelt, gebrandmerkt ende daerna door denzelven scherpregter met vier publljcq te worden verbrand". Men ziet dat het vonnis uitermate zwaar was! Aan de galg ophangen, geeselen, brandmerken en daar na verbrandenHoeveel exemplaren er verbrand zijn, meldt de geschiedenis niet, maar de vraag blijft, of zulk een executie veel geholpen heeft. Is hierop niet van toe passing, wat later een geschiedschrijver van een boekverbranding zeide: „Den haat te gen dit werkje mogt men alleen aan het gedrukte Papier koelen". Mr. J. M. Fuchs. VARIA. Een tapijt van 60 vierkante meter Aan een weefgetouw van buitengewone afmetingen zijn op het oogenblik zes erva ren Zweedsche meisjes werkzaam aan het weven van een tapijt voor de concertzaal te Gothenburg. Dit tapijt zal een oppervlakte hebben van 60 vierkante meter. Met dit werk is een begin gemaakt in Februari van het vorig jaar maar het zal nog tot 1 No vember 1939 duren voor het in genoemde concertzaal opgehangen kan worden. Een kleurrijk ontwerp is gemaakt onder de ti tel „Marktplaatsmelodieën". Met een Spaansche schoone als centrale figuur wor den op het tapijt Oostersche typen, bedoui- nen, dorpsmuzikanten, dansers enz. van een Zuidelijke marktplaats afgebeeld. Je hoort de boomen groeien. In Zweden heeft men een nieuw instru ment uitgevonden. Dit instrument maakt het rhythme van den groei van een boom hoorbaar en zichtbaar. Daardoor worden de menschen dus in staat gesteld een boom te hooren groeien, iets wat voor de geleer den bijzonder interessant is. Internationaal tournooi te Noordwijk. Onderstaande partij is uit de vijfde ron de. Euwe speelde in het Orthodox dame gambiet, zijn zoo zeer geliefde zet Ddlc2. Zooals in deze variant meestal het geval is, kon hij zijn tegenstander een geïsoleerde pion bezorgen; dr. Tartakower verdedigde zich zeer geestig en offerde zijn d pion. Euwe moest nu omzichtig spelen, daar zijn ontwikkeling nog niet voltooid was. Hij speelde hardnekkig, op behoud van zijn pion en geraakte in een gevaarlijke stelling. Men vreesde, dat onze landgenoot zou gaan verliezen, doch de Poolsche meester kon blijkbaar niet de sterkste voortzetting vin den, zoodat van zijn aanval niets overbleef. Dr. Euwe wikkelde vervolgens goed af, waarna zijn materieel overwicht besliste. Wit: dr. M. EUWE. Zwart: dr. S. TARTAKOWER. 1. d2—-d4 Pg8f6 2. c2c4 e7e6 3. Pgl—f3 d7d5 4. Lel—g5 Lf8—e7 5. Pblc3 Pb8d7 6. e2—e3 0—0 7. Ddl—c2 c7—c5! De krachtige wijze van behandelen dezer opening geeft een veel kansrijker spel dan met 7c7c6 of b7b6. Inderdaad kan zwart dan een geisoleerde d pion krij gen, maar de kans op tegenspel is grooter. 8. c4xd5 e6xd5 9. Lfl—e2 Dus niet direct d4xc5? 9c5c4 10. Pf3e5 Pd7xe5 11. d4xe5 Pf6—g4 12. Lg5xe7 Dd8xe7 13. Tdl—dl Na 13. Pc3xd4, volgt 13 De7xe5; 14. Le2xc4, b7—b5! 15. Lc4—b3, Lc8b7 en zwart heeft dan uitstekend spel. 13De7xe5 14. Tdlxd5 De5—c7 15. Td5d4 Pg4e5 16. f2—f4 Dr. Euwe stond hier voor een moeilijke keus. Met den tekstzet wint hij direct de pion c4, maar het centrale punt e3 wordt bedenkelijk zwak. Na 16. 00 vervolgt zwart met 16 Lc8e6 en de ver doorgeschoven c pion zal dan een ernstige belemmering zijn voor de witte stelling. 16Pe5—c6 18. Kei—f2 Lc8e6 20. Tc4c5 Ta8c8 Natuurlijk niet 20. gens 21. b2b3 21. a2a3 Dd8—e7 Er dreigt 22 22Tc8d8 24. Thl—dl Td6 x dl Beter was 24 25. Lf3 x dl Le6d7 27. Tg5d5 Ld7e6 17. Td4 x c4 Dc7b6 19. Pc3a4 Db6d8 Le6xa2 we- 22. Dc2c3 Pc6a5! 23. Le2—f3 Td8—d6 Tf8d8 26. Tc5—g5 f7—f6 28. Td5—d2 f6—f5 a b c d e i g h Met de dreiging 29De7h4t. Evenwel is deze zet zwak. Ten eerste brengt het een pion, die op een zwart veld stond, naar een wit veld terwijl er nog een witte vijandelijke looper is. Ten tweede wordt daarmede het sterke veld e5 aan wit afgestaan terwijl daarnaast zwart een veel betere zet had kunnen doen n.l. Tf8c8. 29. g2—g3 Kg8h8 30. Pa4r-c5 b7—b6 31. Pc5xe6 De7xe6 32. Ldl—a4! Tf8—c8? Een benu in een verloren stelling. 33. La4 x c6 h7—h6 34. Lc6—d7 Zwart geeft op.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1938 | | pagina 9