BMNEHLAND. ZEELAND. KERK EN SCHOOL. Op Stap m&t de Mannen van het Rap. GOES. VLISSINGEN. WALCHEREN. ZUIDBEVELAND De cursussen moeten natuurlijk blijven en zelfs worden uitgebreid om de jonge boeren de noodige kennis bü te brengen, maar daarnevens moet praktisch gearbeid worden. Spr. schetst dan wat in het bui tenland ten deze geschiedt en komt dan tot de wijze waarop het platteland zich vermaakt, omdat de boog niet altijd ge spannen kan zijn. De radio moge zijn goede Zijde hebben, maar moge nooit of nimmer leiden tot een nalaten van de beoefening van zang en muziek, dat verheffende van onze jeugd. Zijn wij dankbaar wat de radio dikwerf biedt en de mogelijkheid, die ze schept om het platteland te laten hooren de beste stukken muziek, zang en voor dracht, anderzijds vergete men niet de hoo- ge waarde en het heerlijk genot voor de jongeren, gelegen in eigen beoefening van zang en muziek, overeenkomstig eigen aard en behoefte. Men moet weer terug naar elk Zeeuwsch dorp, eigen fanfare en zoo mogelijk een mannenkoor en een gemengd zanggezelschap. Er is in deze voor de jeugd organisatie veel te doen. Het verheugt spr., dat ook voor het komend eeuwfeest der Z.L.M. reeds gedacht is aan een openlucht spel, zoo mogelijk uit de geschiedenis van het Zeeuwsche boerenleven. Men moet goed opmerken en waarnemen, strijden en wor stelen om de waarheid. Spr. hoopt en bidt dat de toekomst vreugde en levensmoed en levenslust in een herboren maatschappij zal brengen en dat daartoe de Z.L.M. met haar jeugdorganisatie in de eerste plaats onder Gods zegen, vruchtbaar werk zal mogen doen en de eenheid onder de plattelanders zal bevorderen. JAAROVERZICHT OVER 1937. Aan het zeer uitvoerige jaaroverzicht van de Z.L.M. over 1937 ontleenen wij dat het ledental in 1937 met 50 toenam, het aantal afdeelingen verminderde met een nml. die te Kats, waarvan de leden naar een andere afdeeling overgingen. De financieele toe stand der maatschappij is gedurende 1937 onveranderd gunstig gebleven. De exploi tatie over dat jaar sluit met een goed slot van 114.50. Het stemt dan ook tot ver heuging, dat de toestand der Mij. goed kan genoemd worden. De leden geven blijk ver trouwen te stellen in de leiding. Bijzonder talrijk zijn de adviezen, die gegeven wer den door het Boekhoudbureau met betrek king tot de belastingen, tot de Crisishy- potheekwet en tot de pachtwet. Het jaar 1937 bracht voor het secretariaat veel werk \an zeer uiteenloopenden aard mede. Ilei aantal leden van het Rechtskundig bureau bedraagt thans 58, het aantal dona teurs 2. Een reorganisatie van het bureau wordt voorbereid. Het boekhoudbureau is weer belangrijk gegroeid en telt nu 550 deelnemers, terwijl ook de deelname aan de controle bij den Accountantsdienst nog eenigszins is uitgebreid. Het Zeeuwsch Landbouwblad is een on misbaar blad voor velen geworden en ook het Zeeuwsch Tuinbouwblad blijkt in een ware behoefte te voorzien. In het cursusjaar 1937|1938 werden de navolgende aantal cursussen gegeven: 17 algemeene landbouwcursussen met 265 leer lingen; 9 algemeene tuinbouwcursussen met 139 leerlingen; 4 landbouwcursussen voor volwassenen met 51 leerlingen (voor 3, van een is geen aantal opgegeven), 3 tuinbouwcursussen voor volwassen met 31 leerlingen; 2 cursussen in hoefbeslag met 18 deelnemers; 3 cursussen in paardenken nis met 66 leerlingen. Jammer is het dat enkele cursussen niet konden doorgaan door een oorzaak, die eigenlijk niet moest voorkomen, nl. door te weinig leerlingen. Aan de landbouwhuishoudschool te Zie- riksee ontvingen 162 leerlingen les en aan verschillende ambulante cursussen in heel de provincie 165, terwijl op verzoek een cursus te Willemstad werd gegeven met 22 leerlingen. Er werden 60 cursussen in huis houdelijke voorlichting gegeven en ook de eerste cursus in hulp bij bedrijfsongevallen, en wel te Tolen. Er zijn totaal 6962.57 h. onderzocht door de gewassenkeuring, waarvan 5686.75 ha zijn goedgekeurd. Het tweede gedeelte geeft in den breede verslag van den landbouw in Zeeland over 1937 en besluit, met de opmerking, dat de uitkomsten van het landbouw bedrijf nog steeds niet zoodanig zijn, dat de teelt op de doorsneebedrijven der verschillende gewas sen loonend kan worden genoemd. Daarbij komt dat sinds de devaluatie de kosten van levensonderhoud voor den landbouwer zijn gestegen en vele niet-agrarische arti kelen aanzienlijk duurder zijn geworden. De landbouwer vindt door de gestegen pro ductiekosten geen voldoende compensatie in de verhooging van sommige richtprijzen met een bedrag van omstreeks 25 cent. De uitkomsten van de veehouderij ondergin gen eenige verbetering, o.m. tengevolge van de hoogere vleeschprijzen. Helaas wer den deze weer voor een deel te niet ge daan, door het mond- en klauwzeer waar door ook in Zeeland tal van runderen wer den aangetast. De uitkomsten van het oogstjaar 1937 wezen uit, dat het finan cieel resultaat over het afgeloopen jaar on gunstiger is dan van het voorafgaande jaar. De Koningin op Soestdijk. H.M. de Koningin is gistermiddag per auto ten paleize Soestdijk aangekomen voor een verblijf van eenige dagen. In de auto was tevens gezeten Prinses Juliana, die de Koningin blijkbaar van „Het Loo" had af gehaald. Dr. E. Heldring Eerste Kamerlid. Het centraal stembureau te Den Haag heeft gisteren in de vacature, ontstaan door het bedanken van den heer S. van den Bergh tot lid van de Eerste Kamer benoemd verklaard dr. E. Heldring te Amsterdam. De „Java" te Colombo. Hr. Ms. kruiser „Java" onder bevel van den kapitein ter zee L. F. Klaassen, is gis ter te Colombo aangekomen. UITREIKING VAN EEN ROEREN- MEDAILLE DOOR DEN ZUID- AFRIKAAN SCHEN GEZANT. Ten huize van een oud-strijder uit den Zuid-Afrikaanschen vrijheidsoorlog, den 70- jarigen heer G. van Dreumel te Den Haag, heeft de gezant van de Unie van Zuid- Afrika, dr. H. D. van Broekhuizen, gisteren namens zijn regeering de boerenmedaille aan genoemden oud-strijder uitgereikt. De heer Van Dreumel is enkele maanden ge leden ernstig ziek geworden en is sinds dien bedlegerig gebleven. De gezant, die den gedecoreerde de me daille op de borst spelde, had een onder houd met den heer Van Dreumel; eenige korte herinneringen werden opgehaald uit de jaren 18991901, toen Van Dreumel in de boerenlinies streed bij Tweefontein, Lindleyl Bethlehem, Panstatie, Elandslaag te en Lady Smith. Bij de korte plechtigheid was namens den burgemeester van 's Gravenhage aanwezig de chef van diens kabinet, jhr. mr. Six. Voorts waren tegenwoordig de heer F. A. van der Loo, voorzitter van het comité voor de boerenmedaille, en eenige mede oud-strijders. Deze gebeurtenis moet worden beschouwd als een sympathieke daad van den Zuid- Afrikaanschen gezant, wiens warme gevoe lens jegens Nederland bekend zijn. Acte examens L. O. Aan de Chr. Kweekschool te Middelburg slaagden Dinsdag alle 6 mannelijke candi- daten nml. de heeren: A. den Boer, Goes; C. P. Bosselaar, Aagtekerke; J. A. Bun schoten, Zonnemaire; D. Coppoolse, Seroos- kerke; B. de Jonge, Goes en J. de Jonge, Middelburg. Benoemd tot lid der examencommissie, voor het middenstandsdiploma '„Handels kennis" de heer J. v. Yselstein te Mid delburg. Het Zeeuwsche eiland Tolen Hoe men een personenverhuurauto keurt Wat er al niet deugen kan En wat er onder de keu ring der Rijksverkeersinspectie valt. Rap beteekent „vlug", „snel'', „kwiek", „pienter". Tenminste als bijvoegelijk naamwoord. Het kan ook als zelfstandig naamwoord gebruikt worden. Met twee lidwoorden nog wel: Jan en Het. Wat Jan Rap beduidt, dat weet U wel: ge komt hem nooit afzonderlijk van zijn maat tegen en gezamenlijk beteekent het „van alles en nog wat", dan wel „de heffe des volks", zooals Van Dale dat zoo keu rig zegt. Maar wat Het Rap beteekent, dat vindt U in Van Dale nog niet. Dat komt misschien in de uitgave-1958 van dit woordenboek. En misschien dan ook niet meer. En toch is Het Rap in bepaalden kring thans een zeer gangbaar woord. Een heel net woord ook, schoon de uitwerking van het Rap een enkelen boozen man wel eens tot onnette woorden verleid heeft... Maar niettemin: Het Rap is met de bes te, zegen-beoogende bedoelingen ter we reld gebracht, en het heeft in velerlei op zicht een zegenrijke werking ook. Want het Rap is het R.A.P. Regle ment Autovervoer Personen, en het is, met andere woorden zooiets als het wet boek voor de Rijksverkeersinspectie. Eén harer wetboeken althans. Met den man van 't Rap en zijn muat zijn we nu eens een dag op stap geweest. Uit keuren. Op Tolen. Als men zoo in één dag heel dat eiland v/eer eens doortrekt: van Poortvliet naar Scherpenisse en Sint-Maartensdijk; dan naar Stavenisse en Sint-Annaland en ten slotte over Oud-Vosmeer terug naar de hoofdstad Tolen, dan is de hoofdindruk van dit êiland toch steeds weer deze: hoezeer het dan ook onder den Brabant- schen wal moge liggen, hoezeer het eco- nomisch-geografisch en verkeerstechnisch aan Brabant gebonden moge zijn (be hoort het zelfs niet onder de jurisdictie van de Bredasche rechtbank en is het niet in het district van de Bredasche Kamer van Koophandel opgenomen?) toch is Tolen al lerminst Brabantsch, maar in alle opzichten karakteristiek Zeeuwsch. Men moge er dan al vrijwel geen enkel stuk Zeeuw sche kleederdracht meer zien loopen, de aard van de bevolking, de vorm van hui zen en boerenhofsteden, het stedebouwkun dig aanzicht der dorpjes en stedekes, het landschap en de talealles spreekt er Zeeuwsch aan en niets herinnert er aan het Brabantsche. Een telefoontje uit Sint-Maartensdijk naar Goes kost maar twaalf cent: bij goed zicht kun je den Goeschen watertoren over de Ooster- schelde zóó zien liggen. Tolen is een mooi landje. Het land schap is er te vergelijken met het Zuid- Bevelandsche. De dorpjes en stedekes ook. Aardige oude kerkjes, of, als in Stavenis se, een oude kerktoren met een nieuw kerkgebouw. In Sint-Maartensdijk een vriendelijk carillonnetje in den dorpelijken torenspits. Hier en daar mooie oude hui zen, een grachtje, een haventje Maar: dit is geen toeristieke beschrijving van het schoone eiland Tolen. Rap naar de mannen van het Rap teruggekeerd der halve! Met den keuringsambtenaar den heer P. Asselbergs en zijn assistent den heef A. Loois gingen we dien dag om half negen uit Zeelands hoofdstad op stap. We had den om tien uur de eerste keuring op Poortvliet en toen de Poortvlietsche to renklok tien uur sloeg, trok bestuurder Loois de handrem van den wagen aan en vroeg: „zijn we op tijd, of zijn we niet op tijd? o, zoo!" Meteen trok hij zijn jas uit, een gansch niet meer schoone overal aan, wapende zich met een zakmes en een vervaarlijke electrische lamp en wierp zich languit op den grond. Zulks niet in een bui van overmatige speelschheid of jeugdige ener gie, die zich in deze na-lentedagen op een vAÏXit; 1_ v. T "TP EEN PHOHI UITZENDING UIT WALCHEREN. Het was geen makkelijke opdracht, die men op het bureau van het Vreemdelingen verkeer te Middelburg op te lossen kreeg, toen Maandag bericht kwam dat de auto voor opname van Phohiuitzendingen Dins dag Walcheren zou bezoeken en het in de bedoeling lag typisch Zeeuwsche zaken vast te leggen op de platen, die dan langs de ultra korte golf naar Oost en West zouden worden uitgezonden. Hoe zou men op een gewonen weekdag zangkoren of dergelijke bijeen brengen en dat a 1' improviste? Ook onze hulp werd ingeroepen, maar wij moesten erkennen geen uitweg te vin den. Toch is er gisteren opgenomen en men is uitstekend geslaagd naar mag worden verwacht. Het was de heer Chr. J. Mazure, die eerst als wij het zoo mogen noemen „huiselijk", daarna „adviseerend" en tenslotte als lei der van Medio zorgde, dat een geheel werd samengesteld. Gistermorgen zette mevrouw Mazure haar kamers voor de vijf heeren van Phohi open en kon de auto voor de woning wor den geplaatst en microfonen enz. in huis worden gemonteerd. Hier heeft een vraaggesprek plaats ge had en dat niet alleen met den heer Mazu re, maar ook met de echt Zeeuwsche dienstbode, die op vele vragen betreffende de door haar gelukkig nog gedragen klee ding en andere slaande op het Zeeuwsche volksleven, leuk antwoordde, terwijl na tuurlijk ook de heer Mazure waar noodig antwoorden gaf en veel op Zeeuwsch ge bied toelichtte. Het was op advies van den heer Mazure, dat de heeren van de Phohi vervolgens naar Westkapelle en Vlissingen trokken. In eerstgenoemde plaats hadden zij boven op den vuurtoren een onderhoud met den torenwachter en ook over het kantklossen kon iets worden opgenomen. Te Vlissingen trok o.a. het loodswezen hun aandacht en werd een en ander daar over op de plaat vastgelegd. Des avonds was men weer te Middelburg terug en wel op de Groenmarkt, waar in het gymnastieklokaal de dames van Medio- burgum aan het oefenen waren. Zij kwamen op het plein en toen het ca rillon om half negen ook was opgenomen, gaven de dames den kleppermarsch ten beste, daarbij begeleid op de accordeon door den heer Jesayes. Vooral waar er bij zal worden vermeld, dat een paar duizend personen dezen marsch bij de regeeringsjubileumfeesten zullen doen hooren, was deze opname van veel beteekenis. Het bleef niet bij kleppe ren, want de dames vormden nu een zang koor en gaven eerst het Zeeuwsche Volks lied, en daarna „Het was in de Mei". De ze muziek en dans trokken op de Groen markt veel belangstelling. Naar wij vernamen ligt fret in de bedoe ling deze echt Walchersche opnamen vol gende week Dinsdag uit te zenden. DE LANDBOUWTENTOONSTELLING. Een rondwandeling over het terrein. We werden gisteren in de gelegenheid gesteld een rondwandeling over de groote Schengeweide te maken, waar Donderdag a.s. de groote landbouwtentoonstelling zal worden gehouden. Allerwege was men nog druk aan den arbeid, de meeste stands moesten nog worden ingericht, maar uit hetgeen reeds verrezen was, kregen we toch reeds den stelligen indruk, dat Donderdag a.s. een tentoonstelling gereed zal zijn, die de belangstelling van vele duizenden ver dient. Dit groote terrein, door den Wilhelmina- polder reeds voor zoovele doeleinden en thans weer beschikbaar gesteld, leent zich wel uitstekend voor zulk 'n tentoonstelling en is ook op doeltreffende wijze er voor in gericht. We werden daarvan overtuigd, door een ons getoonden plattegrond, en schoonen ochtend in de wei zou kunnen uitspelen, doch meer om het onderstel van den te keuren wagen K nommer zooveel terdege te bekijken. Als ik destijds bij de theoretische lessen voor mijn Rijbewijs nóg beter had opgelet, c.q. er nóg meer van had onthouden, dan zou ik U nu kun nen vertellen, waar de keurmeester over al naar keek, wat hij allemaal beproefde, jiakeek of keurde (testen heet dat op z'n Nederlandsch). Nu ontging me er wel iets van. Terwijl de heer Loois aan wielen rukte, fuseepennen kriebelde, aan veerschommel- bouten kietelde en met meer critische dan verliefde oogen het beloop der lijnen van het geheele chassis van het object zijner tijdelijke en ambtelijke genegenheid en toewijding bekeek, betastte en op on gerechtigheden naspeurde, nam de heer Asselbergs den binnenkant en het buiten werk van den wagen voor zijn rekening: of de papieren in orde waren en ge wéét noch kunt zelfs bevroeden, o, ar- gelooze lezer, welke ontzaglijke hoeveel heden papieren het autorijden gaat ver- eischen! of de lichten goed branden: koplampen, gedimd en ongedim'd, stads- lampen, stoplicht, achterlicht, bermlamp; of de vrjje uitslag van het stuur binnen de toelaatbare grenzen blijft; of de rui- tenwisschers en de richtingaanwijzers het nog doen; enzoovoorts. Heeft men zich aldus van de goede ge zondheid van den wagen in ruste over tuigd, dan volgt nog de remproef: op vlakken weg tot 30 km/h optrekken, dan plotseling met debrayeeren de voet- rem volle kracht indrukken; vervolgens hetzelfde met de handrem. Met den ralentometer, een Nederland- sche uitvinding, een klein, handig en zeer betrouwbaar aanwijzend instrumentje wordt dan de remvertraging gemeten. Met de voetrem is die iedere automo bilist weet het veel grooter dan met de handrem. Maar die handrem "moet' het ook behoorlijk doen, en als daar wat aan hapert, dan zegt de keurmeester: stante pede bijstellen, vriend, of ge krijgt het begeerde bonnetje niet. Gelijk dan ook geschiedt. En klopt het dan nóg niet hee- lemaal, gelijk ergens het geval was, nu, vonden dit bevestigd bjj een rondwandeling. Rechts en links zijn allereerst ruime par keerterreinen voor auto's en fietsen inge richt. Door een fraaie symbolische poort komt men daarna op het eigenlijke ten toonstellingsterrein. Rechts, in de open lucht, vinden we dan vele stands met land bouwmachines, werktuigen, afheiningen enz. enz., alles zaken van belang voor den land bouwer die zijn bedrijf op practische, eco nomische wijze wenscht in te richten. Ver volgens komen we aan den grooten ring, waar de dieren na 2 uur worden voorge bracht en aan welke tevens een overdekte tribune gebouwd is. Achter deze tribune zijn de loopbanen en stellingen voor de ruim tweehonderd paarden. Terug wandelende langs het breede mid denpad, komen we dan langs de stallingen voor schapen, varkens en rundvee aan de tent waarin akkerbouw, gewassenkeuring, voorlichtingsdienst en vereenigingswezen zijn ondergebracht. Belangwekkend is ook de stand van de Ned. Heide Mij., die toont, welk schitterend werk reeds in werkver schaffing werd verricht als wegenaanleg, ontginning, egalisatie enz. In de tent daarachter vinden we pluim vee, konijnen en geiten, benevens stands van veevoeder e.d., die op dezen teelt be trekking hebben. Hierna volgen een groote consumptietent, de rood-witte bestuurstent, de tent voor het veilingswezen en den tuin bouw, de tent van het landbouwhuisonder- wijs, standen van Calvé en de P.Z.E.M. en nog een en ander op zakelijk gebied. Wilden we verder afdalen in bijzonder heden en niets van al het belangwekkende dat te zien zal zijn, tekort doen, dan zou den we er enkele nummers van ons blad geheel voor moeten benutten. We kunnen dus herhalen, dat deze tentoonstelling de belangstelling van eiken Zeeuw verdient, waar ons aller belang immers zoozeer met dat van landbouw, tuinbouw en veeteelt verbonden is. De werkloosheid. Het aantal werkloozen in onze gemeen te vermeerderde deze week met 7 en be reikte hetzelfde aantal als de vorige week. nl. 488 ingeschrevenen. Daarvan werden 115 personen in de werkverschaffing ge plaatst. Mutaties personeel loodswezen. Met ingang van 1 Juli a.s. wordt de zee- loods, belast -met den dienst van stuur man, A. Lems, eervol ontslag verleend. RAAD VAN ZOUTELANDE. ZOUTELANDE. Dinsdagavond vergader de de Raad alhier voltallig. De heer K. Koppejan te Meliskerke had een verzoek ingediend om verharding van den Jan Geertsesweg. De Raad was genegen om tot verharding over te gaan, maar het mag de gemeente niet veel kosten omdat z\j er niet veel belang bij heeft. Het verzoek werd ge steld in handen van B. en W. teneinde met het gemeentebestuur van Meliskerke te overleggen. Hierna kwam in behandeling het verzoek van de Chris, muziekvereeniging „Luctor et Emergo" om een bijdrage in de kosten van het opknappen van de muziektent, het welk in de vorige vergadering in handen van B. en W. werd gesteld om advies. B. en W. stelden voor geen bijdrage te verlee- nen, omdat het h. i. niet op den weg van het gemeentebestuur ligt om aan verschil lende vereenigingen en instellingen bijdra gen te verleenen en vooral niet in dit ge val, omdat een gedeelte der ingezetenen principieele bezwaren heeft tegen het werk der muziekvereeniging. De heer V e r h a g e stelde voor een bijdrage van 10 te geven. De hr Maas begreep niet, dat de vereeniging dit nu weer durfde vragen, daar zij pas heeft rondgeloopen om bijdragen voor nieuwe in strumenten. De heer S t r o o waardeert het werk der Vereeniging en was voor een kleine bijdrage als de heer Verhage voor stelde. De heeren De Wolf en Koppe jan meenden, dat het een particuliere dan kijkt de keurmeester in zijn boekje en zegt: vanavond ben ik om zoo-en-zoo- veel uur daar-en-daar, kom dan nóg maar eens en als het dan in orde is, dan krijgt ge het bonnetje toch nog wel. Is de wagen goedgekeurd, dan wordt dat op een berg papieren aangeteekend, de baas krijgt een handje en een vrien delijken groet het gaat heusch heel ge moedelijk, en omdat de taximenschen we ten, met vaklieden te maken te hebben, onderwerpen ze zich ook gaarne, vragen soms zelfs wel eens goeden raad op dit of dat gebied en dan naar den vol genden Zoo ging het van 't eene dorp naar het andere, volgens vooruit opgemaakten staat. De eigenaars der te keuren wa gens krijgen per kaart aanschrijving wanneer de kwartaal-keuring zal plaats hebben. Ze moeten dan het strookje van het girobewijs, dat ze de vereischte 2.50 in Den Haag betaald hebben, overleggen, eerder mag de keuringsambtenaar zijn werk niet aanvangen. Waarover strekt dit keuringstoezicht der Rijksverkeersinspectie zich nu uit? Tot dusverre nog slechts over de taxi's e.n verhuurauto's (mits ze mét chauffeur verhuurd worden) en dan de autobussen. Later zal dit zich nog wel zéér uitbrei den, naar 't zich laat aanzien. Op dit oogenblik zijn er in Zeeland, het ambtsgebied van den te Middelburg geves- tigden Rijksinspecteur ongeveer 125 auto bussen en een 400 personenauto's onder keuring. Elke drie maanden worden deze allemaal gekeurd. Men zal zeggen: is dat nu toch wel noodig? Het antwoord moet luiden: de veiligheid van het verkeer en van de te vervoeren personen maakt dit volstrekt noodzakelijk. Het is gebleken. In de acht maanden, dat de dienst nu werkt, zijn ongeveer 20 vehikels totaal afgekeurd, d.w.z. dat ze geheel uit den dienst verdwij nen moesten; daaronder was er een tiental met gebroken chassis! Een bepaald merk auto, zoo vertelde ons een der keur meesters, heeft altijd op dezelfde plaats neiging tot chassisbreuk. Behalve afkeu- zaak is. Het voorstel van den heer Verha ge werd verworpen met drie tegen vier stemmen. Voor de heeren Verhage, Ga- briëlse en Stroo. Het voorstel van B. en W. werd hierna z.h.s. aangenomen. Nu het gemeentebestuur met den heer Bergsma tot overeenstemming is gekomen, dank zij de Commisise van Ged. Staten van Zeeland, werd besloten met den heer Bergsma in het „Pauwtje" grond te ruilen, om zoodoende tot een bevredigende oplos sing te komen. Het lijkenhuisje zal worden verbouwd, zoodat de rijdende baar er in kan worden geplaatst. Op voorstel van B. en W. werd een ver ordening tot heffing van de Pauluswegbe- lasting aangenomen. De totale kosten der wegsverharding bedroegen 6525, welke als volgt worden gedragen. Door den Pol der Walcheren 20 is 1305 door de ge meente 2261, door de belanghebbenden 2958. Aan den heer P. J. Paulusse zal 10 ver goeding worden gegeven, voor de schade,, door hem geleden, wegens herstelling vair de rioleering, door zijn perceel. De heer Verhage bracht bij de' rondvraag de bebossching van het Noorder vroon weer ter sprake. Omdat de minister de gemeenten tot werkverschaffing wil aanzetten, is het wellicht mogelijk deze be bossching uit te voeren zonder veel kosten voor de gemeente. De v o o r z. geloofde dit ook wel, maar toch zou deze bebos sching de gemeente finantieel nog al be zwaarlijk zijn, omdat men dan de vroon- huur zou derven en het bosch zou moeten onderhouden, hetgeen geen geringe kosten met zich brengt. De heer Verhage' merkte hiertegen op, dat bebossching ook wel baten voor de gemeente zou afwerpen,, als gevolg van toeneming van woningbouw^ WEMELDINGE. Gistermiddag reed de- chauffeur M. H. alhier, met zijn auto, waarin een viertal personen had plaats genomen, over den Zeedijk in de richting: Goes. Ter hoogte van het stoomgemaal, onder de gemeente Kattendijke, kwam de- auto tegen een aan dien weg liggend vat,, gevuld met teer, met het gevolg dat ze- een slag om maakte en kantelde, waar door de inzittenden op den weg en in. de uitstroomende teer terecht kwamen. Met enkele kneuzingen en besmeurde kleeren, kwamen zij er overigens nog ta melijk goed af. Gelukkig dat de chauffeur- zijn tegenwoordigheid van geest heeft be houden, anders waren de gevolgen veel ernstiger geweest. De auto werd zwaar beschadigd. De politie stelt een onderzoek in. Het naar Antwerpen bestemde tank schip „Saigon", afkomstig van Straatsburg,, is nabij Stavenisse op de slikken geloopen en blijven zitten. Met het volgend getij is het schip door de sleepboot „Zeehond" vlot gesleept, waarna het schip zijn reis heeft kunnen voortzetten. WOLFAARTSDIJK. Maandag hielden de- aandeelhouders van de weegbrug de Hoop- (lokaalspoor-dorp) een algemeene verga dering. Tegenwoordig 23 aandeelhouders. Uit de rekening van den penningmeester bleek, dat waren gewogen in het afgeloo pen jaar 3240066 kg bieten, 1298900 kg aardappelen, 245243 kg ajuin, 84653 kg voederbieten, 32952 kg vlas, 198111 kg stroo, 79476 kg diversen 41 stuks vee en 2 auto's. Totaal ontvangen aan weegloon 73777. Als bestuurslidwerd gekozen in de plaats van den heer A. Heijns, die om- gezondheidsredenen niet meer in aanmer king wenschte te komen, de heer Jacobus Remijnse. Het dividend op de aandeelen werd vastgesteld op 12 Het weegtarief blijft onveranderd evenals het loon van den weger, zijnde de helft van het weegtarief. Als weger werd herbenoemd H. van Leer dam en als reserve weger Joh. van der Werff. Besloten werd bij de Ned. Spoor wegen een verzoek in te dienen tot ver betering van den rijweg op het terrein. ren komt, veel meer, voorloopig niet- goedkeuren voor: dan moet de wagen nog eens terugkomen. In 't begin van den arbeid betrof dit ongeveer 40 der wa gens, door "elkaar gerekend. Nu i? dat aantal veel kleiner: misschien 5 a 10 Maarmen vergete niet, dat er van de keuring en het Rijkstoezicht eeq enor me preventieve werking uitgaat! De on dernemer, die zijn wagen ter keuring voorrijdt, werpt ook liever geen goed geld naar kwaad geld, en hij zorgt derhalve er voor, dat de wagen in orde is! Wat het meest als afwijking voorkomt, dat is in de eerste plaats onvoldoende wer king van de handrem. Vervolgens zijn veel voorkomende en niet-toelaatbare afwijkin gen teveel speling in de fuseepennen, kwalen van de veerschommelbouten en speling in de gewrichten van de spoor- stangen. Een vrije uitslag van het stuur is tot 35° toelaatbaar; bij dien uitslag wordt gewaarschuwd, dat voorziening noq- dig is, bij 45° uitslag vindt afkeuring plaats. Zeker mede als gevolg van de eerdergenoemde preventieve werking vindt men dit euvel echter al minder dan vroeger, terwijl ook gebroken veerbladen al minder voorkomen. En wagens die in een toestand van algeheele verwaarloozing verkeeren dorst men vroeger nog wel eens op de bonnefooi mee aan te komen,, maar tegenwoordig waagt men daar geen rijksdaalder keurloon meer aan! Zoo hebben we dien Toolschen dag tal van verhuurwagens gekeurd in Poortvliet, in Smaersdiek, in Stavenisse, in Sint-An naland en op Oud-Vosmeer; in het stadje Tolen zelf nog een autobus, en toen trok ken de keurmeesters om over zessen huiswaarts. En zoo gaat dat dag in dag uit, op warme zomerdagen en in kouden vries- winterwind; langs mooie zonnige wegen en over haast onberijdbare in mist, regen en sneeuw; van Filipsland tot Burg op- Schouwen en van Nieuw Namen tot Sluis zorgt de Rijksverkeersinspectie voor de veiligheid van het materieel, waarmede personen onder het Rap vervoerd worden.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1938 | | pagina 6