BMNEHLAND.
ZEELAND.
KERK EN SCHOOL.
Op Stap m&t de Mannen
van het Rap.
GOES.
VLISSINGEN.
WALCHEREN.
ZUIDBEVELAND
De cursussen moeten natuurlijk blijven
en zelfs worden uitgebreid om de jonge
boeren de noodige kennis bü te brengen,
maar daarnevens moet praktisch gearbeid
worden. Spr. schetst dan wat in het bui
tenland ten deze geschiedt en komt dan
tot de wijze waarop het platteland zich
vermaakt, omdat de boog niet altijd ge
spannen kan zijn. De radio moge zijn goede
Zijde hebben, maar moge nooit of nimmer
leiden tot een nalaten van de beoefening
van zang en muziek, dat verheffende van
onze jeugd. Zijn wij dankbaar wat de radio
dikwerf biedt en de mogelijkheid, die ze
schept om het platteland te laten hooren
de beste stukken muziek, zang en voor
dracht, anderzijds vergete men niet de hoo-
ge waarde en het heerlijk genot voor de
jongeren, gelegen in eigen beoefening van
zang en muziek, overeenkomstig eigen aard
en behoefte. Men moet weer terug naar
elk Zeeuwsch dorp, eigen fanfare en zoo
mogelijk een mannenkoor en een gemengd
zanggezelschap. Er is in deze voor de jeugd
organisatie veel te doen. Het verheugt spr.,
dat ook voor het komend eeuwfeest der
Z.L.M. reeds gedacht is aan een openlucht
spel, zoo mogelijk uit de geschiedenis van
het Zeeuwsche boerenleven. Men moet goed
opmerken en waarnemen, strijden en wor
stelen om de waarheid. Spr. hoopt en bidt
dat de toekomst vreugde en levensmoed en
levenslust in een herboren maatschappij zal
brengen en dat daartoe de Z.L.M. met haar
jeugdorganisatie in de eerste plaats onder
Gods zegen, vruchtbaar werk zal mogen
doen en de eenheid onder de plattelanders
zal bevorderen.
JAAROVERZICHT OVER 1937.
Aan het zeer uitvoerige jaaroverzicht van
de Z.L.M. over 1937 ontleenen wij dat het
ledental in 1937 met 50 toenam, het aantal
afdeelingen verminderde met een nml. die
te Kats, waarvan de leden naar een andere
afdeeling overgingen. De financieele toe
stand der maatschappij is gedurende 1937
onveranderd gunstig gebleven. De exploi
tatie over dat jaar sluit met een goed slot
van 114.50. Het stemt dan ook tot ver
heuging, dat de toestand der Mij. goed kan
genoemd worden. De leden geven blijk ver
trouwen te stellen in de leiding. Bijzonder
talrijk zijn de adviezen, die gegeven wer
den door het Boekhoudbureau met betrek
king tot de belastingen, tot de Crisishy-
potheekwet en tot de pachtwet. Het jaar
1937 bracht voor het secretariaat veel
werk \an zeer uiteenloopenden aard mede.
Ilei aantal leden van het Rechtskundig
bureau bedraagt thans 58, het aantal dona
teurs 2. Een reorganisatie van het bureau
wordt voorbereid. Het boekhoudbureau is
weer belangrijk gegroeid en telt nu 550
deelnemers, terwijl ook de deelname aan
de controle bij den Accountantsdienst nog
eenigszins is uitgebreid.
Het Zeeuwsch Landbouwblad is een on
misbaar blad voor velen geworden en ook
het Zeeuwsch Tuinbouwblad blijkt in een
ware behoefte te voorzien.
In het cursusjaar 1937|1938 werden de
navolgende aantal cursussen gegeven: 17
algemeene landbouwcursussen met 265 leer
lingen; 9 algemeene tuinbouwcursussen
met 139 leerlingen; 4 landbouwcursussen
voor volwassenen met 51 leerlingen (voor
3, van een is geen aantal opgegeven), 3
tuinbouwcursussen voor volwassen met 31
leerlingen; 2 cursussen in hoefbeslag met
18 deelnemers; 3 cursussen in paardenken
nis met 66 leerlingen. Jammer is het dat
enkele cursussen niet konden doorgaan
door een oorzaak, die eigenlijk niet moest
voorkomen, nl. door te weinig leerlingen.
Aan de landbouwhuishoudschool te Zie-
riksee ontvingen 162 leerlingen les en aan
verschillende ambulante cursussen in heel
de provincie 165, terwijl op verzoek een
cursus te Willemstad werd gegeven met 22
leerlingen. Er werden 60 cursussen in huis
houdelijke voorlichting gegeven en ook de
eerste cursus in hulp bij bedrijfsongevallen,
en wel te Tolen.
Er zijn totaal 6962.57 h. onderzocht door
de gewassenkeuring, waarvan 5686.75 ha
zijn goedgekeurd.
Het tweede gedeelte geeft in den breede
verslag van den landbouw in Zeeland over
1937 en besluit, met de opmerking, dat de
uitkomsten van het landbouw bedrijf nog
steeds niet zoodanig zijn, dat de teelt op de
doorsneebedrijven der verschillende gewas
sen loonend kan worden genoemd. Daarbij
komt dat sinds de devaluatie de kosten
van levensonderhoud voor den landbouwer
zijn gestegen en vele niet-agrarische arti
kelen aanzienlijk duurder zijn geworden.
De landbouwer vindt door de gestegen pro
ductiekosten geen voldoende compensatie
in de verhooging van sommige richtprijzen
met een bedrag van omstreeks 25 cent. De
uitkomsten van de veehouderij ondergin
gen eenige verbetering, o.m. tengevolge
van de hoogere vleeschprijzen. Helaas wer
den deze weer voor een deel te niet ge
daan, door het mond- en klauwzeer waar
door ook in Zeeland tal van runderen wer
den aangetast. De uitkomsten van het
oogstjaar 1937 wezen uit, dat het finan
cieel resultaat over het afgeloopen jaar on
gunstiger is dan van het voorafgaande jaar.
De Koningin op Soestdijk.
H.M. de Koningin is gistermiddag per
auto ten paleize Soestdijk aangekomen voor
een verblijf van eenige dagen. In de auto
was tevens gezeten Prinses Juliana, die de
Koningin blijkbaar van „Het Loo" had af
gehaald.
Dr. E. Heldring Eerste Kamerlid.
Het centraal stembureau te Den Haag
heeft gisteren in de vacature, ontstaan door
het bedanken van den heer S. van den
Bergh tot lid van de Eerste Kamer benoemd
verklaard dr. E. Heldring te Amsterdam.
De „Java" te Colombo.
Hr. Ms. kruiser „Java" onder bevel van
den kapitein ter zee L. F. Klaassen, is gis
ter te Colombo aangekomen.
UITREIKING VAN EEN ROEREN-
MEDAILLE DOOR DEN ZUID-
AFRIKAAN SCHEN GEZANT.
Ten huize van een oud-strijder uit den
Zuid-Afrikaanschen vrijheidsoorlog, den 70-
jarigen heer G. van Dreumel te Den Haag,
heeft de gezant van de Unie van Zuid-
Afrika, dr. H. D. van Broekhuizen, gisteren
namens zijn regeering de boerenmedaille
aan genoemden oud-strijder uitgereikt. De
heer Van Dreumel is enkele maanden ge
leden ernstig ziek geworden en is sinds dien
bedlegerig gebleven.
De gezant, die den gedecoreerde de me
daille op de borst spelde, had een onder
houd met den heer Van Dreumel; eenige
korte herinneringen werden opgehaald uit
de jaren 18991901, toen Van Dreumel in
de boerenlinies streed bij Tweefontein,
Lindleyl Bethlehem, Panstatie, Elandslaag
te en Lady Smith.
Bij de korte plechtigheid was namens den
burgemeester van 's Gravenhage aanwezig
de chef van diens kabinet, jhr. mr. Six.
Voorts waren tegenwoordig de heer F. A.
van der Loo, voorzitter van het comité
voor de boerenmedaille, en eenige mede
oud-strijders.
Deze gebeurtenis moet worden beschouwd
als een sympathieke daad van den Zuid-
Afrikaanschen gezant, wiens warme gevoe
lens jegens Nederland bekend zijn.
Acte examens L. O.
Aan de Chr. Kweekschool te Middelburg
slaagden Dinsdag alle 6 mannelijke candi-
daten nml. de heeren: A. den Boer, Goes;
C. P. Bosselaar, Aagtekerke; J. A. Bun
schoten, Zonnemaire; D. Coppoolse, Seroos-
kerke; B. de Jonge, Goes en J. de Jonge,
Middelburg.
Benoemd tot lid der examencommissie,
voor het middenstandsdiploma '„Handels
kennis" de heer J. v. Yselstein te Mid
delburg.
Het Zeeuwsche eiland Tolen
Hoe men een personenverhuurauto
keurt Wat er al niet deugen
kan En wat er onder de keu
ring der Rijksverkeersinspectie
valt.
Rap beteekent „vlug", „snel'',
„kwiek", „pienter".
Tenminste als bijvoegelijk naamwoord.
Het kan ook als zelfstandig naamwoord
gebruikt worden. Met twee lidwoorden
nog wel: Jan en Het.
Wat Jan Rap beduidt, dat weet U wel:
ge komt hem nooit afzonderlijk van zijn
maat tegen en gezamenlijk beteekent het
„van alles en nog wat", dan wel „de heffe
des volks", zooals Van Dale dat zoo keu
rig zegt.
Maar wat Het Rap beteekent, dat vindt
U in Van Dale nog niet. Dat komt
misschien in de uitgave-1958 van dit
woordenboek. En misschien dan ook niet
meer.
En toch is Het Rap in bepaalden kring
thans een zeer gangbaar woord. Een heel
net woord ook, schoon de uitwerking van
het Rap een enkelen boozen man wel
eens tot onnette woorden verleid heeft...
Maar niettemin: Het Rap is met de bes
te, zegen-beoogende bedoelingen ter we
reld gebracht, en het heeft in velerlei op
zicht een zegenrijke werking ook.
Want het Rap is het R.A.P. Regle
ment Autovervoer Personen, en het is,
met andere woorden zooiets als het wet
boek voor de Rijksverkeersinspectie. Eén
harer wetboeken althans.
Met den man van 't Rap en zijn muat
zijn we nu eens een dag op stap geweest.
Uit keuren. Op Tolen.
Als men zoo in één dag heel dat eiland
v/eer eens doortrekt: van Poortvliet naar
Scherpenisse en Sint-Maartensdijk; dan
naar Stavenisse en Sint-Annaland en ten
slotte over Oud-Vosmeer terug naar de
hoofdstad Tolen, dan is de hoofdindruk
van dit êiland toch steeds weer deze:
hoezeer het dan ook onder den Brabant-
schen wal moge liggen, hoezeer het eco-
nomisch-geografisch en verkeerstechnisch
aan Brabant gebonden moge zijn (be
hoort het zelfs niet onder de jurisdictie
van de Bredasche rechtbank en is het niet
in het district van de Bredasche Kamer van
Koophandel opgenomen?) toch is Tolen al
lerminst Brabantsch, maar in alle opzichten
karakteristiek Zeeuwsch. Men moge
er dan al vrijwel geen enkel stuk Zeeuw
sche kleederdracht meer zien loopen, de
aard van de bevolking, de vorm van hui
zen en boerenhofsteden, het stedebouwkun
dig aanzicht der dorpjes en stedekes, het
landschap en de talealles spreekt
er Zeeuwsch aan en niets herinnert er
aan het Brabantsche. Een telefoontje uit
Sint-Maartensdijk naar Goes kost maar
twaalf cent: bij goed zicht kun je den
Goeschen watertoren over de Ooster-
schelde zóó zien liggen.
Tolen is een mooi landje. Het land
schap is er te vergelijken met het Zuid-
Bevelandsche. De dorpjes en stedekes ook.
Aardige oude kerkjes, of, als in Stavenis
se, een oude kerktoren met een nieuw
kerkgebouw. In Sint-Maartensdijk een
vriendelijk carillonnetje in den dorpelijken
torenspits. Hier en daar mooie oude hui
zen, een grachtje, een haventje
Maar: dit is geen toeristieke beschrijving
van het schoone eiland Tolen. Rap naar
de mannen van het Rap teruggekeerd der
halve!
Met den keuringsambtenaar den heer
P. Asselbergs en zijn assistent den heef A.
Loois gingen we dien dag om half negen
uit Zeelands hoofdstad op stap. We had
den om tien uur de eerste keuring op
Poortvliet en toen de Poortvlietsche to
renklok tien uur sloeg, trok bestuurder
Loois de handrem van den wagen aan en
vroeg: „zijn we op tijd, of zijn we niet
op tijd? o, zoo!"
Meteen trok hij zijn jas uit, een gansch
niet meer schoone overal aan, wapende
zich met een zakmes en een vervaarlijke
electrische lamp en wierp zich languit
op den grond. Zulks niet in een bui van
overmatige speelschheid of jeugdige ener
gie, die zich in deze na-lentedagen op een
vAÏXit; 1_ v. T "TP
EEN PHOHI UITZENDING UIT
WALCHEREN.
Het was geen makkelijke opdracht, die
men op het bureau van het Vreemdelingen
verkeer te Middelburg op te lossen kreeg,
toen Maandag bericht kwam dat de auto
voor opname van Phohiuitzendingen Dins
dag Walcheren zou bezoeken en het in de
bedoeling lag typisch Zeeuwsche zaken vast
te leggen op de platen, die dan langs de
ultra korte golf naar Oost en West zouden
worden uitgezonden.
Hoe zou men op een gewonen weekdag
zangkoren of dergelijke bijeen brengen en
dat a 1' improviste?
Ook onze hulp werd ingeroepen, maar
wij moesten erkennen geen uitweg te vin
den. Toch is er gisteren opgenomen en men
is uitstekend geslaagd naar mag worden
verwacht.
Het was de heer Chr. J. Mazure, die eerst
als wij het zoo mogen noemen „huiselijk",
daarna „adviseerend" en tenslotte als lei
der van Medio zorgde, dat een geheel werd
samengesteld.
Gistermorgen zette mevrouw Mazure
haar kamers voor de vijf heeren van Phohi
open en kon de auto voor de woning wor
den geplaatst en microfonen enz. in huis
worden gemonteerd.
Hier heeft een vraaggesprek plaats ge
had en dat niet alleen met den heer Mazu
re, maar ook met de echt Zeeuwsche
dienstbode, die op vele vragen betreffende
de door haar gelukkig nog gedragen klee
ding en andere slaande op het Zeeuwsche
volksleven, leuk antwoordde, terwijl na
tuurlijk ook de heer Mazure waar noodig
antwoorden gaf en veel op Zeeuwsch ge
bied toelichtte.
Het was op advies van den heer Mazure,
dat de heeren van de Phohi vervolgens
naar Westkapelle en Vlissingen trokken.
In eerstgenoemde plaats hadden zij boven
op den vuurtoren een onderhoud met den
torenwachter en ook over het kantklossen
kon iets worden opgenomen.
Te Vlissingen trok o.a. het loodswezen
hun aandacht en werd een en ander daar
over op de plaat vastgelegd.
Des avonds was men weer te Middelburg
terug en wel op de Groenmarkt, waar in
het gymnastieklokaal de dames van Medio-
burgum aan het oefenen waren.
Zij kwamen op het plein en toen het ca
rillon om half negen ook was opgenomen,
gaven de dames den kleppermarsch ten
beste, daarbij begeleid op de accordeon
door den heer Jesayes.
Vooral waar er bij zal worden vermeld,
dat een paar duizend personen dezen
marsch bij de regeeringsjubileumfeesten
zullen doen hooren, was deze opname van
veel beteekenis. Het bleef niet bij kleppe
ren, want de dames vormden nu een zang
koor en gaven eerst het Zeeuwsche Volks
lied, en daarna „Het was in de Mei". De
ze muziek en dans trokken op de Groen
markt veel belangstelling.
Naar wij vernamen ligt fret in de bedoe
ling deze echt Walchersche opnamen vol
gende week Dinsdag uit te zenden.
DE LANDBOUWTENTOONSTELLING.
Een rondwandeling over het
terrein.
We werden gisteren in de gelegenheid
gesteld een rondwandeling over de groote
Schengeweide te maken, waar Donderdag
a.s. de groote landbouwtentoonstelling zal
worden gehouden. Allerwege was men nog
druk aan den arbeid, de meeste stands
moesten nog worden ingericht, maar uit
hetgeen reeds verrezen was, kregen we toch
reeds den stelligen indruk, dat Donderdag
a.s. een tentoonstelling gereed zal zijn, die
de belangstelling van vele duizenden ver
dient.
Dit groote terrein, door den Wilhelmina-
polder reeds voor zoovele doeleinden en
thans weer beschikbaar gesteld, leent zich
wel uitstekend voor zulk 'n tentoonstelling
en is ook op doeltreffende wijze er voor in
gericht. We werden daarvan overtuigd,
door een ons getoonden plattegrond, en
schoonen ochtend in de wei zou kunnen
uitspelen, doch meer om het onderstel van
den te keuren wagen K nommer zooveel
terdege te bekijken. Als ik destijds bij de
theoretische lessen voor mijn Rijbewijs
nóg beter had opgelet, c.q. er nóg meer
van had onthouden, dan zou ik U nu kun
nen vertellen, waar de keurmeester over
al naar keek, wat hij allemaal beproefde,
jiakeek of keurde (testen heet dat op z'n
Nederlandsch). Nu ontging me er wel iets
van.
Terwijl de heer Loois aan wielen rukte,
fuseepennen kriebelde, aan veerschommel-
bouten kietelde en met meer critische
dan verliefde oogen het beloop der lijnen
van het geheele chassis van het object
zijner tijdelijke en ambtelijke genegenheid
en toewijding bekeek, betastte en op on
gerechtigheden naspeurde, nam de heer
Asselbergs den binnenkant en het buiten
werk van den wagen voor zijn rekening:
of de papieren in orde waren en ge
wéét noch kunt zelfs bevroeden, o, ar-
gelooze lezer, welke ontzaglijke hoeveel
heden papieren het autorijden gaat ver-
eischen! of de lichten goed branden:
koplampen, gedimd en ongedim'd, stads-
lampen, stoplicht, achterlicht, bermlamp;
of de vrjje uitslag van het stuur binnen
de toelaatbare grenzen blijft; of de rui-
tenwisschers en de richtingaanwijzers het
nog doen; enzoovoorts.
Heeft men zich aldus van de goede ge
zondheid van den wagen in ruste over
tuigd, dan volgt nog de remproef: op
vlakken weg tot 30 km/h optrekken,
dan plotseling met debrayeeren de voet-
rem volle kracht indrukken; vervolgens
hetzelfde met de handrem.
Met den ralentometer, een Nederland-
sche uitvinding, een klein, handig en zeer
betrouwbaar aanwijzend instrumentje
wordt dan de remvertraging gemeten.
Met de voetrem is die iedere automo
bilist weet het veel grooter dan met
de handrem. Maar die handrem "moet' het
ook behoorlijk doen, en als daar wat aan
hapert, dan zegt de keurmeester: stante
pede bijstellen, vriend, of ge krijgt het
begeerde bonnetje niet. Gelijk dan ook
geschiedt. En klopt het dan nóg niet hee-
lemaal, gelijk ergens het geval was, nu,
vonden dit bevestigd bjj een rondwandeling.
Rechts en links zijn allereerst ruime par
keerterreinen voor auto's en fietsen inge
richt. Door een fraaie symbolische poort
komt men daarna op het eigenlijke ten
toonstellingsterrein. Rechts, in de open
lucht, vinden we dan vele stands met land
bouwmachines, werktuigen, afheiningen enz.
enz., alles zaken van belang voor den land
bouwer die zijn bedrijf op practische, eco
nomische wijze wenscht in te richten. Ver
volgens komen we aan den grooten ring,
waar de dieren na 2 uur worden voorge
bracht en aan welke tevens een overdekte
tribune gebouwd is. Achter deze tribune zijn
de loopbanen en stellingen voor de ruim
tweehonderd paarden.
Terug wandelende langs het breede mid
denpad, komen we dan langs de stallingen
voor schapen, varkens en rundvee aan de
tent waarin akkerbouw, gewassenkeuring,
voorlichtingsdienst en vereenigingswezen
zijn ondergebracht. Belangwekkend is ook
de stand van de Ned. Heide Mij., die toont,
welk schitterend werk reeds in werkver
schaffing werd verricht als wegenaanleg,
ontginning, egalisatie enz.
In de tent daarachter vinden we pluim
vee, konijnen en geiten, benevens stands
van veevoeder e.d., die op dezen teelt be
trekking hebben. Hierna volgen een groote
consumptietent, de rood-witte bestuurstent,
de tent voor het veilingswezen en den tuin
bouw, de tent van het landbouwhuisonder-
wijs, standen van Calvé en de P.Z.E.M. en
nog een en ander op zakelijk gebied.
Wilden we verder afdalen in bijzonder
heden en niets van al het belangwekkende
dat te zien zal zijn, tekort doen, dan zou
den we er enkele nummers van ons blad
geheel voor moeten benutten. We kunnen
dus herhalen, dat deze tentoonstelling de
belangstelling van eiken Zeeuw verdient,
waar ons aller belang immers zoozeer met
dat van landbouw, tuinbouw en veeteelt
verbonden is.
De werkloosheid.
Het aantal werkloozen in onze gemeen
te vermeerderde deze week met 7 en be
reikte hetzelfde aantal als de vorige week.
nl. 488 ingeschrevenen. Daarvan werden
115 personen in de werkverschaffing ge
plaatst.
Mutaties personeel loodswezen.
Met ingang van 1 Juli a.s. wordt de zee-
loods, belast -met den dienst van stuur
man, A. Lems, eervol ontslag verleend.
RAAD VAN ZOUTELANDE.
ZOUTELANDE. Dinsdagavond vergader
de de Raad alhier voltallig. De heer K.
Koppejan te Meliskerke had een verzoek
ingediend om verharding van den Jan
Geertsesweg. De Raad was genegen om tot
verharding over te gaan, maar het mag de
gemeente niet veel kosten omdat z\j er niet
veel belang bij heeft. Het verzoek werd ge
steld in handen van B. en W. teneinde met
het gemeentebestuur van Meliskerke te
overleggen.
Hierna kwam in behandeling het verzoek
van de Chris, muziekvereeniging „Luctor
et Emergo" om een bijdrage in de kosten
van het opknappen van de muziektent, het
welk in de vorige vergadering in handen
van B. en W. werd gesteld om advies. B.
en W. stelden voor geen bijdrage te verlee-
nen, omdat het h. i. niet op den weg van
het gemeentebestuur ligt om aan verschil
lende vereenigingen en instellingen bijdra
gen te verleenen en vooral niet in dit ge
val, omdat een gedeelte der ingezetenen
principieele bezwaren heeft tegen het werk
der muziekvereeniging.
De heer V e r h a g e stelde voor een
bijdrage van 10 te geven. De hr Maas
begreep niet, dat de vereeniging dit nu
weer durfde vragen, daar zij pas heeft
rondgeloopen om bijdragen voor nieuwe in
strumenten. De heer S t r o o waardeert
het werk der Vereeniging en was voor een
kleine bijdrage als de heer Verhage voor
stelde. De heeren De Wolf en Koppe
jan meenden, dat het een particuliere
dan kijkt de keurmeester in zijn boekje
en zegt: vanavond ben ik om zoo-en-zoo-
veel uur daar-en-daar, kom dan nóg maar
eens en als het dan in orde is, dan krijgt
ge het bonnetje toch nog wel.
Is de wagen goedgekeurd, dan wordt
dat op een berg papieren aangeteekend,
de baas krijgt een handje en een vrien
delijken groet het gaat heusch heel ge
moedelijk, en omdat de taximenschen we
ten, met vaklieden te maken te
hebben, onderwerpen ze zich ook gaarne,
vragen soms zelfs wel eens goeden raad
op dit of dat gebied en dan naar den vol
genden
Zoo ging het van 't eene dorp naar het
andere, volgens vooruit opgemaakten
staat. De eigenaars der te keuren wa
gens krijgen per kaart aanschrijving
wanneer de kwartaal-keuring zal plaats
hebben. Ze moeten dan het strookje van
het girobewijs, dat ze de vereischte 2.50
in Den Haag betaald hebben, overleggen,
eerder mag de keuringsambtenaar zijn werk
niet aanvangen.
Waarover strekt dit keuringstoezicht der
Rijksverkeersinspectie zich nu uit? Tot
dusverre nog slechts over de taxi's e.n
verhuurauto's (mits ze mét chauffeur
verhuurd worden) en dan de autobussen.
Later zal dit zich nog wel zéér uitbrei
den, naar 't zich laat aanzien.
Op dit oogenblik zijn er in Zeeland, het
ambtsgebied van den te Middelburg geves-
tigden Rijksinspecteur ongeveer 125 auto
bussen en een 400 personenauto's onder
keuring. Elke drie maanden worden deze
allemaal gekeurd.
Men zal zeggen: is dat nu toch wel
noodig? Het antwoord moet luiden: de
veiligheid van het verkeer en van de te
vervoeren personen maakt dit volstrekt
noodzakelijk. Het is gebleken. In de acht
maanden, dat de dienst nu werkt, zijn
ongeveer 20 vehikels totaal afgekeurd,
d.w.z. dat ze geheel uit den dienst verdwij
nen moesten; daaronder was er een
tiental met gebroken chassis! Een bepaald
merk auto, zoo vertelde ons een der keur
meesters, heeft altijd op dezelfde plaats
neiging tot chassisbreuk. Behalve afkeu-
zaak is. Het voorstel van den heer Verha
ge werd verworpen met drie tegen vier
stemmen. Voor de heeren Verhage, Ga-
briëlse en Stroo. Het voorstel van B. en W.
werd hierna z.h.s. aangenomen.
Nu het gemeentebestuur met den heer
Bergsma tot overeenstemming is gekomen,
dank zij de Commisise van Ged. Staten van
Zeeland, werd besloten met den heer
Bergsma in het „Pauwtje" grond te ruilen,
om zoodoende tot een bevredigende oplos
sing te komen.
Het lijkenhuisje zal worden verbouwd,
zoodat de rijdende baar er in kan worden
geplaatst.
Op voorstel van B. en W. werd een ver
ordening tot heffing van de Pauluswegbe-
lasting aangenomen. De totale kosten der
wegsverharding bedroegen 6525, welke
als volgt worden gedragen. Door den Pol
der Walcheren 20 is 1305 door de ge
meente 2261, door de belanghebbenden
2958.
Aan den heer P. J. Paulusse zal 10 ver
goeding worden gegeven, voor de schade,,
door hem geleden, wegens herstelling vair
de rioleering, door zijn perceel.
De heer Verhage bracht bij de'
rondvraag de bebossching van het Noorder
vroon weer ter sprake. Omdat de minister
de gemeenten tot werkverschaffing wil
aanzetten, is het wellicht mogelijk deze be
bossching uit te voeren zonder veel kosten
voor de gemeente. De v o o r z. geloofde
dit ook wel, maar toch zou deze bebos
sching de gemeente finantieel nog al be
zwaarlijk zijn, omdat men dan de vroon-
huur zou derven en het bosch zou moeten
onderhouden, hetgeen geen geringe kosten
met zich brengt. De heer Verhage'
merkte hiertegen op, dat bebossching ook
wel baten voor de gemeente zou afwerpen,,
als gevolg van toeneming van woningbouw^
WEMELDINGE. Gistermiddag reed de-
chauffeur M. H. alhier, met zijn auto,
waarin een viertal personen had plaats
genomen, over den Zeedijk in de richting:
Goes. Ter hoogte van het stoomgemaal,
onder de gemeente Kattendijke, kwam de-
auto tegen een aan dien weg liggend vat,,
gevuld met teer, met het gevolg dat ze-
een slag om maakte en kantelde, waar
door de inzittenden op den weg en in.
de uitstroomende teer terecht kwamen.
Met enkele kneuzingen en besmeurde
kleeren, kwamen zij er overigens nog ta
melijk goed af. Gelukkig dat de chauffeur-
zijn tegenwoordigheid van geest heeft be
houden, anders waren de gevolgen veel
ernstiger geweest. De auto werd zwaar
beschadigd. De politie stelt een onderzoek
in.
Het naar Antwerpen bestemde tank
schip „Saigon", afkomstig van Straatsburg,,
is nabij Stavenisse op de slikken geloopen
en blijven zitten. Met het volgend getij
is het schip door de sleepboot „Zeehond"
vlot gesleept, waarna het schip zijn reis
heeft kunnen voortzetten.
WOLFAARTSDIJK. Maandag hielden de-
aandeelhouders van de weegbrug de Hoop-
(lokaalspoor-dorp) een algemeene verga
dering. Tegenwoordig 23 aandeelhouders.
Uit de rekening van den penningmeester
bleek, dat waren gewogen in het afgeloo
pen jaar 3240066 kg bieten, 1298900 kg
aardappelen, 245243 kg ajuin, 84653 kg
voederbieten, 32952 kg vlas, 198111 kg
stroo, 79476 kg diversen 41 stuks vee en
2 auto's. Totaal ontvangen aan weegloon
73777. Als bestuurslidwerd gekozen in
de plaats van den heer A. Heijns, die om-
gezondheidsredenen niet meer in aanmer
king wenschte te komen, de heer Jacobus
Remijnse. Het dividend op de aandeelen
werd vastgesteld op 12 Het weegtarief
blijft onveranderd evenals het loon van den
weger, zijnde de helft van het weegtarief.
Als weger werd herbenoemd H. van Leer
dam en als reserve weger Joh. van der
Werff. Besloten werd bij de Ned. Spoor
wegen een verzoek in te dienen tot ver
betering van den rijweg op het terrein.
ren komt, veel meer, voorloopig niet-
goedkeuren voor: dan moet de wagen
nog eens terugkomen. In 't begin van den
arbeid betrof dit ongeveer 40 der wa
gens, door "elkaar gerekend. Nu i? dat
aantal veel kleiner: misschien 5 a 10
Maarmen vergete niet, dat er van
de keuring en het Rijkstoezicht eeq enor
me preventieve werking uitgaat! De on
dernemer, die zijn wagen ter keuring
voorrijdt, werpt ook liever geen goed geld
naar kwaad geld, en hij zorgt derhalve
er voor, dat de wagen in orde is!
Wat het meest als afwijking voorkomt,
dat is in de eerste plaats onvoldoende wer
king van de handrem. Vervolgens zijn veel
voorkomende en niet-toelaatbare afwijkin
gen teveel speling in de fuseepennen,
kwalen van de veerschommelbouten en
speling in de gewrichten van de spoor-
stangen. Een vrije uitslag van het stuur
is tot 35° toelaatbaar; bij dien uitslag
wordt gewaarschuwd, dat voorziening noq-
dig is, bij 45° uitslag vindt afkeuring
plaats. Zeker mede als gevolg van de
eerdergenoemde preventieve werking
vindt men dit euvel echter al minder dan
vroeger, terwijl ook gebroken veerbladen
al minder voorkomen. En wagens die in
een toestand van algeheele verwaarloozing
verkeeren dorst men vroeger nog wel
eens op de bonnefooi mee aan te komen,,
maar tegenwoordig waagt men daar geen
rijksdaalder keurloon meer aan!
Zoo hebben we dien Toolschen dag tal
van verhuurwagens gekeurd in Poortvliet,
in Smaersdiek, in Stavenisse, in Sint-An
naland en op Oud-Vosmeer; in het stadje
Tolen zelf nog een autobus, en toen trok
ken de keurmeesters om over zessen
huiswaarts.
En zoo gaat dat dag in dag uit, op
warme zomerdagen en in kouden vries-
winterwind; langs mooie zonnige wegen
en over haast onberijdbare in mist, regen
en sneeuw; van Filipsland tot Burg op-
Schouwen en van Nieuw Namen tot Sluis
zorgt de Rijksverkeersinspectie voor de
veiligheid van het materieel, waarmede
personen onder het Rap vervoerd worden.