VOOR DE JEUGD. DAEGELIKSE DIENGEN. WAT LEZERS BELEEFDEN. KOEN LIJKT WEL EEN MEISJE. EEN CADEAUTJE VOOR VADER OF MOEDER. De Twee Poppenmoeders. EEN REDDER IN DE BERGEN. het Volkscommissariaat voor Schoone Kun sten en ik lanceer een bericht tegen je ir de Prawda, die je in de Loebianka dpet verzeilen In Frankrijk echter grijpt de oude heer Bernstein naar den degen en de directeur Bourdet is niet zoo goed of hij laat zich als een held in den arm prikken. Waarna ze de zaak laten zooals ze was. Het is nog het oude Frankrijk van Cyrano de Bergerac en de panache en het nieuwe Frankrijk van het Volksfront rijdt gierend van pret in vijftig auto's achter de duelleurs aan en sjouwt met tientallen filmcamera's rondom de prikpartij heen, om het souvereine volk het vermaak te schenken waarop het recht heeft. En nu hoop ik één ding: dat de heeren Bernstein en Bourdet de massa bij den neus hebben gehad. Dat ze op een goeden dag zullen onthullen, in wanhoop over den slechten gang van zaken bij het tooneel eens een behoorlijken duit aan de film te hebben willen verdienen en zich van hun duel tijdig de auteursrechten hebben verze kerd E. Rasmus. Blijde zalen. Dae' was is een ventje en die zei: „ik zou wer is nae' Stad wille', mer ik der gin zin in". Daer is toen vee' om 'elache, deur mien ok. En daer! Dae' zeg ik on- derlesten: ,,noe zou 'k wè' is ni' de bios coop wille', mè ik der gin- zin in". Zö zie je, je mö' nie' te gauw lache', wan' êer a je 't weet, bè' je in dezelfde omstandeghe- den. Ik za' je dat geval is uutlegge'. In verscheie' kranten ik a' 'eleze' over die negerfilm, da' dat zö 'n mooie en bizon- dere film was. Noe gae ik uterst zelden nae' de bioscoop. Verschrik noe nie' 'oor: ik nog nooit Mariene Dietrich 'ezie; as in de- krante dan en daer 'k net ge noegt an. 't Is zö gelege', ik een tegenzin in oalles dat a ongezond is, en ik vinde' da' die der onsaggelik slecht uutziet; a 'k der öogen bekieke, dan g'löof ik da' dat méns een kwaele meedraegt. Afijn, ik m'n eigen dan een tied gelêe' a' vóór-'enome': ,,a' die negerfilm in Stad komt, dan gae 'k er nae toe". Noe zaete' me koffie te drienken, Die- sendagsvoe'mirregs en ik keek is nae' buten nae' 't wêer. De bovendeure stae' 'êelen dag open tegenwooreg, mè' de onderdeure 'ouwe me toe, voe' de katten. Van m'n plekke ik dan 't zicht op een appelboom, die stae' noe in bloei. De zunne kwam net van achter een gröote wolke en die maerel floot compleet ofdat' 'n gek 'eworre was. ,,'t Wor' góed weer", zei-e zulder, ,,mö' je nog ni Stad Ik zegge: „ja, ik zou wè' is nae' de bioscoop wille', mer,De mae rel dee' der nog een schepje op, en die duve 'ieuw ok mer an van: „doe ópen,De wind die zuchtten is en die koos z'n padje boven deur de böomen, dat er gin blaertje stille bleef, en ik docht: ,,öm' 'k noe toch zö dwaes weze' om een paer uren in den doenker te gae' zitten, in oal die aesom 's van die ménsen en ik zei: ik der gin zin in". Zodoende kan ik dus nie' over die film meeprate', wan' ik den nie' 'ezie. Nae' da' 'k 'elezen was ter te zien, 'oe a die negerkinders d'r eigen den 'emel voorstelden. Nou, dae' 'oefden ik toch eigeluk nie' voe' nae' Stad te gaen, wan' dat weet ik nog dudelik van m'n eigen, van toen a 'k nog kleine was. Ons moste zienge van „de Stad met gouden tronen", en van de pelgrims, die a gienge, „naar de blijde zalen van Gods Huis". Wat wil je noe da' een kind dan anders dienkt as dat den 'emel een groote, prach- tege stad is, mie' bree-e straeten en 'ooge, witte 'uzen Ik zag dat temissen zö in m'n gedachten, 'öor; dat wil ik eerlik wete'. En op de Mart, net zö'n Mart as in Stad, wan' dat was de eenegste stad die a óns kenden, stieng, op de plekke van 't stad-'uus, één 'êel groot 'uus, mie' een toren en overoal goud rond de raemen, dat was „Gods's Huis". In te midden was een brêe-e gank, daer 'ieng net een ganklan- taern in as bie den domenie, de deuren van oal de zalen stienge wied open, en die stien- ge vol mie' reeken banken, net as in de Zondagschole, en oal de banken zatte vol ménsen in sneeuwwitte kleeren en die zonge' steeds deur, ónze Zondagschoolvaes- jes. Déze voorstelling wier öns der van 'ege- ve' en dus zag ik dat zö in m'n gedachten. Laeter me toen dat vaesje 'eleerd van „de Heer is mijn Herder", en toen docht ik da' buten de Stad de „grazege weiden en de wateren der rust" waere, mè' da' je dae' mè' één keer verbie kwam, op wegt nae' „de Stad". Ons wiere ok den grost meuge- likken eerbied op öns gemoed 'edrukt, en, omda' je in schole nie' uut de banke mocht lóope, en in de Zondagschole ok nie', docht ik da' je dan zéker jen eigen nie' verroere mocht en eeuweg op je zelfde plekke most bluve' zitte'. Oe kan 't ok anders Dae' was toen ter tied bie öns een oud wuufje, dat was zö vroom, die praatten gin êens van een „vuufkop" mè' van een „vuuf- 'öodje", en toen a ze is merkten dat er een ratte in de spinne 'ewist en an 't bröod 'ezete, toen zei ze: ,,'el-'el, a' die stoute ratte noe wee' komt, dan za' 'k 'n toch is op z'n biltje slae', 'öor". En dan was ter een vent, een gröote, growe knoeste, dae' warre oal de guus benauwd van, die sprak nöoit een woord, en die keek net ofdat 'n iederêen wè' op wou eten, en die kust töovere. Temis sen, toen a ten jonk was, toen was 't de groste boesbanes uut 'êel den omtrek; mè' noe was 'n bekêerd en Kap 'n oltied mie' z'n 'öod nae' de grond. Dat waere ollebei ouwe ménsen, die a nie' lank mi' te leven Ons wiere ok oltied vóór'ehouwe, da' je ieder öogenblik bereid mö' weze', en ik was glad vertrouwd mie' de gedachte da' ik nae' „de Stad met gou den tronen" zou gae' en in „de blijde zalen" op een banke zou zitte' en „eeuwig Hallelu ja" zou zienge. Dat wou ik graag en 's aevens op béd de lag ik dikkels te dienken over die mooie Stad. Dan verzonk öns klein, beslikt durpje glad in 't niête. Mè', wat raai je Ollebei die ouwe ménsen wiere nie' góed. En dae' kwaem ik op de gedachte: ,,a' noe eest den êenen is sturft en dan ikke en dan den aren, en a ik dan is êeuweg dae' tussenin mö' bluve zitte' en oal mè' zienge, zonder ènde Daer 'k toen wer een ure over wakker 'elege; ik zwêetten der van. Dat was de êeste keer da' ik deurdocht over die diengen, en noe is 't de êeste keer a 'k het vertelle'. Tegen de gröote ménsen 'k er gin woord over los-'elaete', die der glad gin begrip van wat a een kind soms mö verwerke'. En a' je noe soms zeit: „wat was jie lomp", dan kan 'k anders niks vrom zegge' as: „zö wierre me 't 'eleerd". Freek Hóógstee. Angst. In Mei van het vorig jaar gingen wij met twee bussen naar Amsterdam. Onze reis' was heel mooi, wij hadden een fijne dag ge had toen we 's avonds weer naar Middel burg terug keerden. Toen wij in Gorkum waren moesten we een tijd op de pont wachten. Na eenigen tijd waren we einde lijk over. Daar nu 'n vriendin zich niet wel voelde besloten we een klein eindje op te loopen. Toen we weer naar onze bus toe zouden gaan was deze doorgereden. Men kan onze angst voorstellen. Daar stonden we op een eenzamen donkeren weg. Mijn vriendin, die van schrik beter was stelde voor maar hard te gaan loopen, maar ja, dat bracht ons toch ook niet verder. Geluk kig kwam er nog een bus van de pont af rijden. Het bleek er een uit Goes te zijn. De chauffeur was bereid om ons mee te ne men. Wij reden dus weer, maar daarmede waren wij nog niet in Middelburg. Geld hadden wjj niet, dat lag in onze bus. Deze bus was, naar later bleek al een eind gere den voordat wij gemist werden. De inzit tenden waren erg geschrokken en men wil de ons gaan zoeken. Dat was natuurlijk onbegonnen werk. Keeren kon de bus niet op dezen weg, want daar was de weg niet breed genoeg voor. Besloten werd maar te wachten of een andere bus ons soms mee bracht. Het duurde een heele poos, maar eindelijk werd hun wachten beloond. Toen wy uit de Goesche bus stapten ging er een gejuich op, doch wij waren onze schrik niet zoo vlug te boven en toen wij om half drie weer in Middelburg waren was ik blij mijn oude stad weer te zien. P. door VIOLET CARR. De laatste dagen lieten de jongens in de klas zich allerlei spottende opmerkingen ontvallen, vooral als Koen in hun omge ving was. Twee jongens waren er toeval lig achter gekomen, dat Koen thuis alle- lei huiswerk deed, dat eigenlijk meisjes- werk was en zij hadden natuurlijk niets beters te doen dan hun wetenschap zo gauw mogelijk aan de hele klas te vertellen. „Weet je, wat hij gedaan heeft Hij heeft aardappelen geschild". De beide jongens, die Koen bij dit werk je betrapt hadden, toen zij over de tuin muur gluurden, schudden van het lachen. „Maar dat is nog niet alles, s Middags heeft hij nu, wat denk je Dat was moeilijk te raden. „Vertel het dan drongen de anderen aan. „Kousen gestopt ha, ha kousen Alle jongens hadden gebruld van het lachen, want zo iets hadden zij nog nooit gehoord. Aardappelen schillen en kousen stoppen „Dan moet hij thuis zeker de bedden ook opmaken riep er een. „En de" scheuren in zijn broek maken!" „En zijn kleine zusje in slaap zingen „En vaten wassen Er kwam geen eind aan het gelach en aan de uitroepen. Maar opeens hielden ze stil, toen Koen de klas binnenkwam. Hij was een beetje laat, zijn gezicht was rood van het hollen om op tijd op school te zijn. Vlug liep hij naar zijn plaats, gelukkig net op tijd, daar kwam meneer al binnen. In het speelkwartier begon het gefluis ter en gelach opnieuw. Eerst merkte Koen er niets van, maar zijn schoolvrienden de den zo eigenaardig en hö zag, dat zij spot tend naar hem keken; hp begreep niet waar het om ging. Toen het hem verveel de, greep hij een van de jongens beet, en vroeg wat er aan de hand was, maar nu zweeg de jongen en kleurde, want zo oog om oog, tand om tand, durfden de jongens het niet tegen hem op te nemen, omdat, al bleek het dan, dat Koen wel een meisje leek, iedereen wist, dat hij heel sterk was, en ijzeren vuisten bezat. En geen van de jongens had zin in een flink pak slaag. Die middag besloten de jongens hem hei melijk over de tuinmuur gade te slaan, want zö wilden er wel meer van weten. En werkelijk, het plan werd uitgevoerd. Zij kropen om drie uur als Indianen langs de muur en keken er voorzichtig overheen. Wat zjj zagen overtrof hun verwachtingen, want Koen was met de grote was bezig. Als M /T! gesproken hadden, begreep hij onmiddellijk toen hy op school kwam. Niemand vond het erg hem openlijk te bespotten. „Koen, wil je mijn kousen ook eens stop pen „Zeg, je hebt toch niets gebroken bij het afwassen „Waarom laat je je haar niet groeien en doe je een rok aan Even hield Koen zich in, maar toen werd het hem toch te bont. Hp vloog naar de laatste spreker toe en spoedig zag men op de binnenplaats niets meer dan een vecht - tende kluwen. De leraar, die dit zag, riep, dat zö moes ten ophouden en in de klas gekomen, vroeg hij, wat dat voor een vechtpartij was ge weest. Alle jongens zwegen. Hij riep Koen voor de klas en zei: „Koen, waarom heb jij zo gevochten Maar Koen, die helemaal geen klikspaan was, zweeg. Toen zei een van de kleinere jongens, met iets spottends in zpn stem: „Koen lijkt wel een meisje". En op bevel van den le raar vertelde hij, wat de jongens gezien hadden. Meneer liet den jongen rustig uitspreken, maar zijn gezicht werd steeds ernstiger. Tenslotte ging hij naar Koen toe, legde zqn arm om diens schouders en zei: Hier zijn een paar aardige dingen om zelf te maken. Eerst een potlodenhouder voor vaders bureau. Daarvoor hebben we een kartonnen rol nodig. Je kunt er zelf één maken, door van een stuk niet al te dik karton de einden over elkaar te plak ken, maar je kunt er ook de kartonnen binnenrol van een rol closetpapier voor ge bruiken. Deze rol bekleden we nu met mooi gekleurd papier of, wat ook heel aar dig staat, met gebloemd katoen. We moe hij de stukken op het wasbord had gewre-1 ven, spoelde hö ze in schoon water na en na ze uitgewrongen te hebben, hing hö al les zorgvuldig aan de lön, waar hij het goed met wasknijpers vastmaakte. En om te zorgen, dat zijn kleren niet nat werden, had hö een schort van zijn moeder aan. De jongens keken steeds weer opnieuw I totdat er een zich niet meer kon inhouden en even lachte. Verschrikt keek Koen op en zag juist de verdwijnende hoofden. Dat de jongens er de volgende dag over I ten de rol natuurlijk heel netjes beplak ken en ervoor zorgen, dat we het papier of het katoen ook nog een klein eindje naar binnen plakken, zodat er geen lelijke rand karton meer is te zien. Nu knippen we een schijfje karton, iets groter dan de opening van de rol is en beplakken die ook met het papier of het katoen. Daarna plakken we dit schijfje tegen de rol vast, laten het een uurtje drogen en dan is de potlood houder al klaar. Voor moeder kunnen we er ook één ma ken, voor haaknaalden, veiligheidsspelden, enz. We kunnen ook alleen de rol bekle den, daar een mooi" lintje door trekken en het zo ophangen. Moeder kan het nu ge bruiken om lintjes over te hangen. Wanneer je een grotere rol maakt, is het ook heel geschikt om ceintuurs aan te han gen, maar dan moet je er vooral aan den ken, dat je de rol goed dicht hjmt, voor je er papier over plakt. DENKSPORT 1. Op de tafel liggen 11 lucifers. Nu moe ten 2 mensen deze lucifers verdelen, door er telkens ieder een paar af te nemen. Maar geen van beiden mag meer dan drie lucifers tegelijk wegnemen. Wie de laat ste krijgt, heeft verloren. Hoe moet je het nu aanleggen, dat je niet zelf de laatste krijgt En als je niet 11, maar 15 lucifers hebt, hoe kan je dan maken, dat je tegenstander de laatste krügt 2. Hoe kan je van 2 lucifers een kruis maken, zonder de lucifers daarbö kruise lings over elkaar te leggen Oplossing 1: Wanneer je 11 lucifers gebruikt, moet je proberen zelf de zesde te krijgen. Je kunt proberen de zesde alleen te krijgen, maar dat hoeft niet, als je hem samen met de vierde of met de vierde en de vijfde krijgt, is het ook goed. In ieder geval zal je dan ook de tiende kunnen nemen en je tegen stander moet dan wel de elfde nemen. Wanneer je 15 lucifers gebruikt, moet je steeds proberen de zesde en de tiende te krijgen. Oplossing 2: Je moet de lucifers in het midden door buigen en ze dan in een rechte hoek bui gen. Als je deze hoeken nu tegen elkaar legt, onstaat een kruis. Hebben jullie wel eens een St. Bernhards- hond gezien? Zö'n heel grote hond met een dikke vacht en lange oren? Het is een van de grootste honden, die er zijn. Bij ons in Nederland zpn er niet veel, want de mensen vinden het te lastig om zo'n grote hond in huis te hebben. Hij kan zich bijna niet be wegen in een kamer, hij zou tegen alles oplopen en tafeltjes en stoelen omver sto ten. Sommige boeren op het land hebben er één, maar de meeste boeren nemen lie ver een andere hond, omdat ze het veel te veel werk vinden om een hond met zo'n dikke vacht te moeten wassen en verzor gen. Jullie weten toch wel, dat honden ook gewassen moeten worden? Niet zo dikwijls als een mens natuurlijk, maar eens in de 6 weken of eens in de 2 maanden moet een hond toch zeker gewassen worden. Dat zijn voor de mensen in ons land allemaal rede nen om niet die grote honden te nemen, maar liever een kleinere, zoals bijvoor beeld een ruigharige terrier. Dat is een hond, die net op een wollen speelgoedhond lijkt, met witte korte krulletjes en zwarte plekken en een kort staartje. Maar in de bergen zijn veel St. Bern- hardshonden. Ze zijn genoemd naar het klooster St. Bernhard, waar de monniken ze gebruiken om mensen te helpen zoeken, die omgekomen zijn. Dat klooster ligt in Zwitserland bij de Italiaanse grens, heel hoog in de bergen en het is al gebouwd in het jaar 962, dus bijna 1000 jaar geleden. De monniken richten de honden af om mensen op te sporen. Als er een zware storm is geweest of er is een lawine naar beneden gekomen, dan sturen de monni ken een paar honden in verschillende rich tingen de bergen in. Door sneeuwjachten en stormen en ijzige koude trekken de die ren er op uit. Ze merken direct als ergens een spoor is of als er iets ongewoons is. Als iemand onder een sneeuwlawine is ge komen en de hond is op die plaats geko men, graaft hij net zo lang in de sneeuw tot hij de verongelukte heeft opgegraven. En dan rent hij naar het klooster terug en begint hard te blaffen. De monniken be grijpen dan, dat er iets bijzonders is, ze maken zich vlug klaar en nemén een sle de mee, om degene, die gevallen is, erop te kunnen leggen. De hond wijst de monni ken de weg en zo kunnen heel dikwijls nog mensen gered worden, die zonder de hulp van de St. Bernhardshond zeker omgeko- men waren. Niet alleen in het klooster op de St. Bernhardspas, maar overal in de Alpen worden St. Bernhardshonden gebruikt door de bergbewoners. De honden halen dan een gids of een andere inwoner van het dorp en brengen hem naar de plek, waar de ver ongelukte ligt. Zo hebben al veel mensen hun leven te danken aan deze grote, trouwe dieren. „Deze jongen is de beste van jullie alle maal. Sinds een paar weken is zijn moeder der heel erg ziek en nu rust op hem de zorg van de hele huishouding ja zelfs de zorg voor zijn kleine zusje. Dapper heeft hij al het werk gedaan, voor zover hö het kon, en wat hij niet kon, heeft hij ge leerd Zonder één klacht deed hij het Jul- lie moesten je schamen Zo Koen, ga maar weer zitten, we gaan beginnen De jongens schaamden zich erg voor hun laffe handelwijze en toen de school uit-1 ging, was de ergste spotter het eerst bij Koen om hem de hand te reiken, die zon- der wrok werd aangenomen. „Koenzei hö, „ik kom je vanmid- dag helpen strijken OPLOSSINGEN RAADSELS. Oplossingen van ,de raadsels der vorige week. 1. Natuurlijk alle 12 maanden. 2. Ogen. 3. Leuningstoel. 4. Geen één, want als het wiel goed ge maakt is, zitten alle spaken er immers al in. RAADSELS. 1. Welke vogel wordt pas echt, als je de eerste twee letters van zijn naam weglaat 2. Het eerste gedeelte is de naam van een maand. Het tweede gedeelte kan lelijk ste ken. Het geheel is een bloeiende boom of I struik. 3. Met rs als laatste letters ben ik een vrucht. Met rk een gebouw. Met rf een insnijding Met rn de pit of het merg. Wat is hier bedoeld 4. Welk knolvruchtje wordt gevormd door iets, dat ronddraait en door be-1 vroren water De twee zusjes, Trees en Liesje, Waren beiden even oud, Soms konden ze heel zoet spelen, Dan weer waren beiden stout. Vader had nu voor hun ieder, Een-poppenwagen zelf gemaakt. Moeder had toen voor de poppen- Een dekentje er bij gehaakt. En daar liepen Lies en Treesje, In het park heen en weer, Het zonnetje scheen lekker warm Het was heerlijk lenteweer

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1938 | | pagina 8