ZEEUWSCH ZONDAGSBLAD NAN DE PROVINCIALE ZEEUVSCHE MIDDELDUPGSCHE COURANT 7 MEI 1938 Als het zomerseizoen voor de deur staat. DAMMEN EN SCHAKEN. Wat de mensch kan. Misschien herinnert u zich de dadels van Hassan, waarvan zóó lang geroepen werd, .«dat ze grooter waren dan ze waren, dat een ieder het tenslotte geloofde Daar waren ook nu nog wijze dingen over te zeggen, want de massa is nu nog, gelijk toen, voor machtschreeuwerige sug gestie over-vatbaar. Maar ik moest slechts terloops aan deze woorden denken, toen mij eens dit aphoris- me te binnen schoot: de mensch kan véél meer dan hij kan Dat lijkt op de dadels van Hassan. Maar het verschilt er toch zeer wezenlijk van. Alleen reeds hierdoor: dat het waar is. De mensch kan inderdaad veel meer, dan hij kan. Alleen moet dit aldus verstaan worden: wij beschikken, geestelijk en licha melijk over een veel grooteren reservevoor- raad aan kracht dan wij weten en dan wjj in gewone omstandigheden tot onze be schikking hebben. Als de nood aan den man komt, dan kan de mensch dikwijls, wat hij anders heusch niet kan. Lichamelijk beschouwd is dat wel in teressant, en, voor den betrokkene, is het dikwijls ook zeer belangrijk. De man, die slechts een halven meter hoog kan sprin gen, maar, door een dollen stier achter volgd, een hek van anderhalven meter „neemt", heeft daarmêe niet alleen een uiterst merkwaardig particulier record ge broken, maar bovendien, wat nog wèl zoo belangrijk i§, zijn leven gered. Maar zoo heel onbegrijpelijk is het, bij eenig nadenken, toch ook weer niet: als onder noodomstandigheden alle energie plotseling, met uitschakeling van elke bij overweging, op die eene topprestatie gezet wordt, och, dan kan men zich tenslotte toch nog wel begrijpen dat een groote sprong, een snelle vlucht, een lange marsch mogelijk is voor wie anders maar een poo- vere springer, een langzame of slechte loo- per is. Als 't om het zoete lijfsbehoud gaat, maakt niet alleen een in het nauw zittende kat rare sprongen. Wonderlijker evenwel wordt het, wan neer wij ons naar het geestelijk aanzicht der dingen richten. Dan valt het maar niet zoo dadelijk te begrijpen, waaruit de mensch voortdurend zijn reserve-energie kan blijven putten. Al is ook hier een grens, gelijk bij physieke prestaties, die slechts op straffe van volslagen gevoelloosheid, of er ger, overschreden kan worden. Maar in het geestelijke zijn onze krach ten niettemin verwonderlijk groot en sterk. Le Bon heeft eens gezegd: Les forces ma térielies sont redoutables, les forces psycho- logiques invincibles: voor de stoffelijke krachten moet men vreezen, de geestelijke krachten zijn onoverwinnelijk. Hij bedoelde hiermede: als een stoffelijk zwaard het hoofd van een nobelen denker door weeftdan zal zijn stoffelijk overschot begraven moeten worden, maar zelfs dan nog zal de waarheid, waarvoor die denker streed, zegevieren. De geestelijke krachten zijn onoverwinnelijk. Ze zijn, voor wat den mensch betreft, ook bijna onuitputtelijk en altijd veel grooter dan de kleinmoedige vreest. En dan spreken we nog niet eens over de vraag, of het 's menschen gees telijke kracht alléén is, die in den strijd des levens meêteltIeder denkt daar zoo het zijne van, en menigeen zal hierop zeer nadrukkelijk neen zeggen In elk geval kan deze gedachte wel velen in droeve dagen van beproeving tot goede troost zijn: de mensch, en dus ook gij, moe- delooze lezer, kan veel meer dan hij meent te kunnen. Laat daarom het hoofd niet hangen als het noodlot U met zijn slagen beukt: het einde van onze krachten en ons weerstandsvermogen is lang niet zoo gauw bereikt, als de kleine mensch in zijn angst méént: de geestelijke krachten zijn onover winnelijk zegge men Le Bon maar na. Want hij heeft gelijk. Philonous. 'OM ONZE ZEEUWSCHE DRACHT. IWij willen Zeeland houden En ook de Zeeuwsche dracht, Voor mannen en voor vrouwen, Voor jongen en voor ouden, Voor nu en 't nageslacht. Die dracht, zoo nauw verhonden Aan mooie Zeeuwsche land, n 6 êa ntet te êronde, D°ch houde, ongeschonden Nu en voor altijd stand. Och, dat de boeren 't zagen, Hoe goed t costuum hun staat, Ze zouden 't allen dragen, Naar burger niet meer vragen; Nog is het niet te laat. Öat zij zich overtuigen an 't geen 'k hun zeggen wil, °o zou heel Zeeland juichen, rndat zij zich niet buigen 00r burger modegril. 'Ir/u Le^and> Zeeland blijven, Elk helpe daarfoe mee. e eeuwsche dracht beklijve, en zegge en men schrijve De leus: „je maintiendrai" ke' Jkvr, H. 'J. v. L. DAEGELIKSE DIENGEN. VERVURME. Vanaeven' kwaem ik dae' op een plekke, en die ménsen zaete' nog t' eten. Eén van de guus 't woord en die vroog: „zeg Voa- der, 'oevee' Hervormers ken jie Die man zei: ,,'el-le, Luther vanselft en dan je dae noe—ge, toe, 'oe 'êet dien aren ok wee', o, ja, Calvijn". Mè' die jongen wou der drie-e wete'. Toen vonne' ze dan eindelienge Menno Si mons nog, mè' nêe-e, 't waer nog nie' góed, 't most Schinglie weze'. Nou, óns gêen van óns oallen ooit z'n leven de man z'n naem 'ehóore'. Watte geleerde jongers toch tegenwooreg Den dien was ter dirroin zö is slecht over te spreken, dat 'n zö-vee' 'uuswerk most maeke'. Ie zeiden: „ik wou da' ze dat a-gauw ok mer is voe' een overwonne' standpunt verklaarden, wat je di' noe an of a je weet wat a oal die ouwe kerels uut-'evoerd Mè' di' bin ik het nie' mie' sêens. Ik zegge: „m'n jonksje' 'oe oud bin jie noe Kiek, dae' zu' me noe is niks mi' over zeg ge', wan' dat bin toch oal woorden voe' niks, mè' di' zu' me noe over tien jaer, a' me 't leve, nog wè' is over prate' te gaere". Onderwegt naer 'uus nam ik m'n eigen vóór, om êest voeroal, zö gauw a 'k tied om te lezen, de geschiedenis van de Her vorming is 'êelegans onder 'annen te ne men. Noe zu' je meschien zegge': „waer 'ael jie dan oal die boeken mer inêens van- daen Ja, daer ik noe is een góed adres voe, jongen. En dat za' 'k je is zegge'. Dae' zu' die ménsen niks op tegen Dan gae je ni' Middelburg, en in den Lange Delft, an je rechterkant a' je van de Mart komt, kiek je mè' of da' je nergenst voe' 't raem zie stae': Provinciale Bibliotheek. En noe za' 'k je is zegge' 'oe a je dan doe-e mot, anders brieng je der niks van terechten. Je douwt de vö'-deure open en je stapt er maer in. De deure an je lienkerkant die doe je ok mer open en je gae' wee' mè' ni' binnen. Noe zu' je zegge': „zö onstrant durf ik nie' te wezen", mè' dat mö' je töch doe-e, wan' dat is dae' zö de gewente. Dat wist ik in 't êeste ok nie' en ik toen zeker wè' glad voe' spot 'elöope', wan' ik klopten op de deure en, daer a een belle was, trok ik an de belle. Mè' dat mö' glad nie' 'oor. Je gaet er mer in. In die kaemer zitte 'êeren, en dae' zè' je dan je belangen tegen, en die 'ellepe je dan terechten. Wil je boeken mee naer 'uus neme', «dat mag je doe', en je mag z' een paer weken 'ouwe. Wil je in die are kaemer lekker werm en dröoge in een zekelstoel gae' zitte leze toet vuuf uren, j' ei mè te spreken en 't boek wor' voe' je neuze 'eleid. Je ei keur uut man, uut'duzende. Ik is magge kieke in een gröote kasse, zö brêed as een spinne en dan vee' 'öoger, wan' dat is een 'oog ge bouw, en die zat stampvol ienkeld en al- lêeneg mie' kinderhoeksjes uut den ouwer- wessen tied, mie' vaesjes in Ééntje 'k er nog van ontouwe, dat was: Krelis had een koe gegroet, met het lichten van zijn hoed. Jantje vroeg hem naar de reden van die vriend'lijkheid. „Och heden", zei de boer, „jij slimme kwant Hebt, geloof ik, klein verstand, 'k Groet de Welvaart van den Lande, Weet je dat niet? wel 't is schande Denk aan wat de koe ons geeft, En groet haar dan ook beleefd". 't Is moer een klein vaesje, mè' het zet je gedachten an de gank. Den ouwen tied,den dézen,schetsen,mer kenkonterleurs,vansetera Hervormers Ik g'lóove a 'k er nog één wete'. Ik mèene da' 'k een, laet is kie ke, een dag of elve gelee-e nog een 'and 'egeven in de Prince. Kiek zie je wè', deur dat kleine vaesje bin 'k glad uut de koers 'erocht. Wi' was ik noe 'ebleve' O, ja Je zat in een zekel stoel an die gröote taefel in te midden van de achterkaemer, of meschiens mö' 'k zeg ge: zaal. En vóór je ligt bevoobeld een ingebonde jaargank van de Middelburger. A je nog is leze wilt wat a ter 'eschreve' wier in Augustus 1914, dan ku' je dat dae' doe-e. Ik weet nog goed dat er toen vee' mén sen vrêed benauwd waere da' óns ok in den oorlog zou-e raeke', en ik weet nog 'êel góed 'oe a de hoofdartikels uut de Middel burger die ménsen wee' 'êelegans terneer zetten. Ons der ok één in de fermielje die a nog-a' dichte an de grens zat en afijn, die was zö benauwd as vier; dae' stierden ik dan oallen dag de krante nae' toe en dan was die wee' glad 'ekalmeerd. Merre, ik 't noe over die boeken. Dae' mö' 'k dan noe nog één diengen van zegge': „dat kost je gin cent". Ik bin der wezeluk soms zelft verlege' mee, om die ménsen oal die last an te doen, en dan niks te be- taelen, mè' ja, dat is dae' noe êenmael zö. Nou, dae' ku' je niks tegen En, daer a ik noe tegen dat jonksje nie' dieper op ingae' wou, dat kan 'k noe 'ier tegen julder wè' zegge'. Zouwe' me in den tegenwooregen tied èn in óns land gin paer hervormers kunne gebruke? Zou 't dan nie' góed weze' om nog is te lezen „wat a die ouwe Kaerels uut-'evoerd en 'oe die zö nöodeg der leven, der lesten druppel bloed over voe' de waer-'eid, of voe' onze Vrie-'eid. Hervorme' ku' je nog meer diengen as de Go'sdienst. Dat ku' je het on derwies, en de spelleng of de loonen van ambtenaers en boere-erbeiers of 't leger en de meniere van regêeren. Je lees' nog-S.' dikkels is: de geschiedenis herhaalt zich. Noe zou ik zö zegge: lees dan goed in de geschiedenis wat a ter vroeger zö-è.' ge beurd is, dan zo' je jen eigen voe' vee' ver- kêerde diengen kunne' wachte'. Volgens mien geringe gedachten is 't zö gelege' a' je zelft nie' op tied je zaeken vervurmt ni' den eis van den tied, dan kom' je buurman en die zet je boeltje rech te'. En daer ik het nie' brêed op. Ik kan 't mis 'oor, mè' 'k 't er toch nie' op. Freek Hóógstee. ZEEUWSCHE KRONIEK. MARNIX VAN ST. AEDEGONDE EN ZEELAND. I. Al is het, dat de onderzoekingen in de laatste jaren uitgemaakt moeten hebben, dat er meer reden is om aan te nemen, dat Marnix van St. Aldegonde in 1540 is geboren en niet in 1538, toch zal zijn 400 jarige geboorte dit jaar herdacht worden, voor welke herdenking vooral de Antwer penaars zich het eerst en het meest heb ben beijverd. Daar bij die herdenking Zeeland en in het bijzonder Westsoeburg wordt betrokken, als zijnde de plaats, waar Mar nix den langsten tijd van zijn leven heeft gewoond, kan het niet anders of wij willen in de Zeeuwsche Kroniek over dien groo- ten strijder voor onze vrijheid op gods dienstig en staatkundig gebied het een en ander mededeelen. Over het algemeen weet het publiek te weinig van dien vrijheidsheld. Mogelijk wordt er op de scholen te weinig van hem verteld. Alleen weet men, dat het Wilhel mus, het nationale lied bij uitnemendheid, door Marnix is gemaakt, ofschoon dit ook nog maar waarschijnlijk is. En hiermede houdt de kennis over Marnix veelal op. Toch heeft hij ons land onschatbare diens ten bewezen. Zijn kennis was groot en zijn gaven waren vele. In de eerste jaren van den taehtigjarigen oorlog, waarin ons land dreigde onder te gaan, was Marnix de rechterhand van Willem van Oranje. Ons doel is niet om in dit artikel alleen maar iets te schrijven over zijn groote ver diensten op staatkundig, godsdienstig en letterkundig terrein, maar vooral ook over den band tusschen Marnix en Zeeland. Filips van Marnix is in 1538 of 1540 te Brussel geboren. Met zijn ouderen broeder Jan studeerde hij eerst te Leuven, daarna te Döle in Frankrijk om te Genève hun stu dies te voltooien. De naam van deze laatste stad zegt al, dat zij de leer van Calvijn wa ren toegedaan. Zij zochten en vonden dan ook geen betrekking aan het hof van de landvoogdes Margaretha. In Brussel was in 1562 reeds een Hervormde gemeente, waarvoor vooral Jan zich beijverde. Filips erfde o.a. van zijn vader Aldegonde, eigen lijk St. Aldegondesberg en Jan kreeg Tou louse. Zij hadden nog een jongeren broeder Jacob, die de heerlijkheid Potten als epithe ton of toenaam kreeg. Van dezen laatsten is weinig bekend, maar des te meer van Jan en Filips van Marnix. Jan bewoog zich dadelijk meer in het openbare leven door met het zwaard het goed recht der verdrukte Nederlanders te verdedigen. In het begin van het jaar 1567 wilde hij zelfs Middelburg bij ver rassing bezetten en daarna zoo mogelijk ook Antwerpen, vóór Alva in deze landen zou heerschen. Met Pieter Haak, een voor malig baljuw van Middelburg, kwam hij met 3 schepen en 6Ö0 manschappen voor het kasteel Rammekens. De aan slag was echter verraden, zoodat men hier en te Middelburg op zijn hoede was. Jan van Toulouse keerde met zijiF krijgsvolk naar Antwerpen terug. Hier werd hij even buiten de stad door de Spanjaarden versla gen. Met zoo goed als al de zijnen sneuvelde hij. De Prins van Oranje, die door de land voogdes naar Antwerpen was gezonden tot handhaving van de orde, was genoodzaakt Toulouse aan zijn lot over te laten met het treurige gevolg. Marnix van St. Aldegonde ging in 1567 te Breda wonen. Met Lodewijk van Nassau was hij een der eerste onderteekenaars van het bekende smeekschrift der edelen, waar van hij zeer waarschijnlijk ook de opsteller was. Bij de komst van Alva vluchtte hij, zoo als vele anderen, naar Emden in Duitsch- land. Uit Zeeland vluchtten de meesten naar Engeland. De vele goederen van Marnix, welke vooral in Zuid-Nederland lagen, werden verbeurd verklaard en hij zelf voor eeuwig verbannen (17 Aug. 1568). Tijdens zijn 5-jarige ballingschap (1567 1572) bewoog hij zich voornamelijk op ker kelijk en theologisch gebied en verbleef niet altijd te Emden. In die jaren verloor hij zijn vrouw Philippe van Bailleul, nala tende 4 kinderen, Jacob, Maria, Amelia en Elizabeth. In 1572, toen de steden Brielle, Vlissingen, Vere en andere ste den het Spaansche juk hadden afgeschud, kwam Marnix met Willem van Oranje en vele anderen naar ons land terug. Hij was toen in dienst van den keurvorst van de Paltz. Hij stelde zich in Oranje's dienst zon der bitterheid of wrevel te toonen over de omstandigheden, waaronder zijn broeder Jan bij Antwerpen was gesneuveld. Toen de Prins van Oranje met zijn leger in het veld was, werd hij op de vergadering van de Staten van Holland en Zeeland, op 19 Juli 1572 te Dordrecht gehouden, verte genwoordigd door Marnix. Mede door de welsprekendheid van dezen werd het be sluit genomen zich te handhaven, zoo noo- dig met opoffering van goed en bloed. Ook wist hij de Staten te bewegen den Prins geldelijk te ondersteunen. Zoo was hij ook bekwaam in de staat kunde. Bekend is zijn welsprekende rede op 7 Mei 1573 te Worms in Duitschland op den rijksdag gehouden om voor de Nederlanden de hulp in te roepen van den keizer en de rijksvorsten, 't Was echter vergeefsch. Ook met het zwaard streed hij, ai bracht d)t hem niet zijn grootste roem. In Novem ber 1573 werd hij bij de Maaslandsche sluis gevangen genomen en naar 't kasteel Vre- denburg te Utrecht gebracht. In zijn ge vangenschap werkte hij aan de psalmberij ming, welke later, toen hij te Westsoeburg wconde, geheel werd voltooid. Tijdens de gevangenschap van Marnix viel ook Simon de Rijk, die in 1572 Vere en Zierik- s e e had helpen bevrijden, bij zijn misluk ten aanslag op T o 1 e n (Mei 1573) in han den van den vijand. Toen op 18 Feb. 1574 Middelburg door den Prins van Oranje was ingenomen, werd Mondragon, de bekwame en dappere bevelhebber der stad, zijn krijgsgevangene. Deze kreeg dadelijk de vrijheid, mits binnen 2 maanden Marnix van St. Aldegonde, Si mon de Rijk en 3 anderen hun vrijheid kre gen. De landvoogd Requesens had hiertoe eerst niet veel zin. Daar Mondragon vol gens zijn belofte zich weer in de handen van Oranje wilde stellen, gaf Requesens toe en op 2 October 1574 kregen Marnix en de anderen hun vrijheid. (Wordt vervolgd). R. B. J. d. M. (Nadruk verboden.) Brieven uit Parijs, P a r ij s, 5 Mei. Het zomerseizoen staat voor de deur, zeggen de kranten. Het sei zoen mag er zijn, de zomer laat voorshands nog op zich wachten. In Maart was het hier vrij wat warmer, de boofnen stonden al in blad en in het Bois de Boulogne wandel den de kindermeisjes, de „bonnes" in de zon, al bruin en met een air of ze pas van drie maanden wintersport weer thuis kwa men. Thans zijn de kastanjeboomen -alweer uitgebloeid, men verhandelt aardbeien en kersen op de Markt; de oesterstalletjes bij de restaurants zijn verdwenen, evenals de verkoopers van gepofte kastanjes, chauds, chauds mes marrons. Er zijn ijswagentjes voor in de plaats gekomen, doch de Parjjze- naar loopt 's avonds van ellende maar naar een café, omdat thuis de centrale verwar ming uit is. De kranten laten er zich niet het minst door van de wijs brengen. Volgens den ka lender behoort het Parijsche seizoen half Mei te beginnen en de natuur dient zich daarbij neer te leggen, oordeelt men. Als het niet klopt, zei een geestige Fransch- man, eertijds was dat een pleonasme, wordt er beweerd _de fout ligt niet bij ons. Het is waar, La foire du Tröne loopt al op haar eind. Als deze kermis, die den ge- heelen boulevard du Tröne, van Nation tot Porte de Vincennes, in beslag neemt, voor bij is, moet het zomerseizoen zijn begon nen. Nu is het altijd wel ergens kermis in Pa rijs. Al in Maart slaat men aan den boule vard Pasteur zijn tenten op. Later komt dan Saint Cloud, Clichy, Courbevoie, Neuil- ly, kortom de heele Parijsche banlieue aan de beurt. Maar La foire du Tröne, la foire du pain d'épice, de koekenkennis, is toch wel één der belangrijkste jaarmarkten, één met een eerbiedwaardige traditie zelfs. Reeds in de Middeleeuwen was ze bekend en een beetje berucht. La foire. Men wandelt er midden in een schilderij van Breughel. Op eiken straathoek komt men wel een Vitalis van Hector Malot tegen. Honden vertoonen hun kunsten, er zijn mannen met leeuwenmanen en de dikste dames van de wereld, enakskinderen en lilliputters, waarzegsters, die uit de kaart en het koffiedik lezen en uit de lijnen van uw hand; voor een paar frank kan men een heele circusvoorstelling bijwonen, een gokje wagen of het panopticum van madame Bourdin betreden om er een kwartierlang te griezelen. Om de tien pas staat er een schiettent; de Parijzenaar vermaakt zich met alles, zelfs met het werpen van ballen tegen oude bussen en vindt in dat, volgens ons minder waardig amusement, het grootste plezier naar het schijnt. Op geen Fransche kermis ontbreekt een Hollandsche wafelkraam, met les croustil- lons Hollandaises, onze befaamde oliebol len. Al is dan het meel Fransch, de olie Fransch, de kraam Fransch en de eigena res meestal een rasechte Frangaise. Een specialiteit van de Foire du Tröne zijn de varkens van taai. Ze dragen een naam van opgespoten suiker, men doopt ze, terwijl u-wacht. Geef uw varkens cochon is geen vleiende uitdrukking den naam uwer vrienden, raadt een andere taaiverkooper gemoedelijk. La foire du Tröne heeft haar koningin gekozen; het einde komt in zicht. Mei. Heb ben we ons niet aireede den eersten Mei met het bekende lelietje van dalen, le muguet, getooid, den dag van den arbeid gevierd met niet te werken en eens heele- maal geen krant te krijgen Het zomerseizoen begint. Weer of geen weer. Het program is vastgesteld en ver schenen. Over eenige dagen gaat een lieht- stoet de feesten inluiden. Op 2 Juni zal in den historischen Moulin de la Galette op Montmartre waar in 1814 zoo bloedig werd gevochten de tijd van 1830 herle ven, zij het dan slechts in een operette van Messager, den in 1929 overleden Franschen componist. De Cour des Invalides zal midden Juni getuige zijn van een Berlioz-feest, waarvan Charles Münch met onder zijn directie een orkest van twaalfhonderd executanten de artistieke leiding heeft. En zoo gaat het dan voort van feest tot feest tot in begin Juli. Sportmanifestaties de populaire „Grand prix de Paris pédestre" wordt 19 Juni verloopen mu ziek en bal. De clou wordt het bal in Ba gatelle, Bois de Boulogne, een bal, 't welk ditmaal „La Nuit de la Rose" heet en waar voor het Engelsche koningspaar zijn tegen woordigheid reeds heeft toegezegd. Voor het bezoek van Koning George, wordt het program grondig bestudeerd. Zoo grondig, dat men er thans reeds aan twijfelt of er tijd zal overschieten voor de inwijding van het monument van Boulogne, de haven, waar de geallieerden in 1914 hun troepen aan land zetten, een inauguratie, waarom de heele reis eigenlijk is begonnen. Parijs is vol van dit vorstelijk bezoek; men weet elkaar nu al te vertellen, dat koningin Elizabeth het vermaarde kroonju weel, de kohinoor, zal dragen. Het zomerseizoen, zegt de Parijzenaar. En hij neemt een café crème bien chaud en bekommert zich niet te zeer om de ver schenen en nog komende decreten, die bij alle verscheidenheid gemeén hebben, dat ze tot belastingverhooging leiden; om den frank, om de reis van Hitier naar Italië. Het zomerseizoen. Dat beteekent alles wat schoon is en welluidend. En daarna? Daarna is het vacantie. Op de deur van menig the ater verschijnt een bordje met „cloture annuelle", de Parijzenaar, die het maar eenigszins kan doen, vertrekt naar buiten en Parijs wordt in bezit genomen door den vreemdeling. Die op vertoon der toeristen- kaart veertig procent reductie krijgt op de spoorwegtarieven en zestig frank terugont vangt op den prijs bij aankoop van honderd liter benzine. Het zomerseizoen staat voor de deur! Wij in onze flat met centrale verwarming tot 15 April hebben maar een straal kacheltje aangeschaft. Ondanks den kalen der. T. O. DE PARTIJ KOLTANOWSKY—MULLIé. Onderstaande partij werd gespeeld op Woensdagavond j.l. in den simultaanwed- strijd tegen den kampioen-blindspeler, G. Koltanowsky. Deze simultaanseance was georganiseerd door den Zeeuwschen Schaakbond waarin alleen onderstaande partij voor den simultaanspeler verloren ging. Deze partij laat duidelijk zien dat een kleine fout in de opening groote gevolgen kan hebben. Russisch-paardenspel. Wit: G. KOLTANOWSKY. Zwart: J. M. MULLIE, Middelburg. 1. e2e4 e7—e5 2. Pgl—f3 Pg8—f6 3. Pf3 X e5 d7d6 4. Pe5—f3 Pf6xe4 5. d2d4 d6d5 In deze stelling is zwart een tempo in het voordeel, daar zijn paard veel actiever staat dan het witte paard op f3. Strategisch bezien moet nu het zwarte spel daarop ge richt zijn dat hij dit kleine voordeel weet te behouden. Weet hij zich te handhaven en zijn voorsprong in de ontwikkeling te vergrooten dan kan winst niet uitblijven. 6. Lfld3 Lc8g4! Zeer juist. Door dr. Tarrasch wordt ook wel 6Lf8d6 aanbevolen. Vaak wordt 6Lf8e7 toegepast doch dat is minder sterk en niet agressief ge noeg. 7. c2c4 Zie hier de fout die wit heeft gemaakt. Hij speelt deze pion één zet te vroeg. Nood zakelijk was eerst 7. 00 waarop dan volgt 7Lf8d6! 8. c2c4; 00 enz. 7Lf8b4t8. Pbl—d2 Deze verdediging Hjkt wel aardig omdat tevens een wit stuk wordt ontwikkeld doch is beslist fout. Te verkiezen was nog 8. Keifl waarop dan zou kunnen volgen 800, 9. Ddlb3 waarna zwart de tempo weer zal moeten verliezen. Alleen heeft wit dan nog eenige moeite om de h- toren in het spel te brengen. 80—0 9 0—0 Pe4xd2 10. Lel X d2 Lb4xd2 11. Ddlxd2 Lg4xf3 12. g3xb2 d5xc4 13. Ld3xc4 Wit heeft nu wel een betere ontwikke ling, maar daar tegenover staan twee zwakke pionnen. En daarmede weet Zwart wel raad! 13Dd8—f6 14. Dd2c3 Pb8—c6 15. Tfl—dl Beter zou 15. Taldl geweest zijn omdat de f-toren later had kunnen worden ge bruikt op de g-lijn. 15Ta8d8 16. d4—d5 Pc6—e5 17. Lc4e2 Tf8—e8 Eerst den aanval en dan de verdediging! 18. Dc3 x c7 Td8c8 19. Dc7xb7 Tc8—b8 20. Db7 X a7 Tb8 x b2 abcdefgh 21. Tdl—el Tb2xe2! Prachtig gespeeld! Nadat Zwart drie pionnen heeft geofferd geeft hij nu nog de kwaliteit. Maar nu begint zijn aanval. 22. Tel x e2 Pe5xf3t 23. Kgl—g2 Pf3—h4f 24. Kg2g3 Gaat de koning naar <fë eerste lijn dan volgt mat in twee zetten (24 Df6 x alt enz.) 24Df6f3t 25. Kg3xh4Df3xe2 26. Tal—gl Te8e4f 27. Kh4—h3 De2-h5t 28. Kh3g2 Dh5xd5! 29. Kg2—g3 Gedwongen. 29Dd5g5t 30. Kg3—f3 Dg5—f4t 31.Kf3—g2 Df4—g4t 32. Kg2—fl Dg4—h4t Wit geeft op. Mat in twee zetten volgt (33. Tglg2, Dh3d3t34. Kfl—gl en Te5el mat. Een door Zwart zéér sterk gespeelde par tij.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1938 | | pagina 7