ZEELAND. Electr iciie itswetgevi ng BINNENLAND. MIDDELBURG. HET VOORMALIG IJKKANTOOR HERSTELD. VLISSINGEN. WALCHEREN. ZUIDBEVELAND ZEEUWSGH-VLAANDEREN W.D. BURGERLIJKE STAND. Men schrijft ons: In de achttiende eeuw kreeg het Molen water, naast zijn eeuwenoude bestemming van spuikom ten behoeve van de doorstroo ming van Middelburg's havenkanaal, het karakter van een fraaie buurt. Vooral aan de zuidzijde, daarom Zuidsingel genoemd, werden in de jaren dertig en veertig dier eeuw door den toenmaligen stadsfabrijk (directeur van Gemeente-werken zouden wü zeggen) Jan de Munck een aantal ge bouwen ontworpen, die in niet geringe ma te tot verfraaiing van de omlijsting van den plas niet zonder overdrijving wel met den Haagschen Vijverberg vergeleken hebben bijgedragen: 1736 De Munck's eigen woonhuis, „Het Observatorium (thans Zuidsingel no. 126), oorspronkelijk met een waarnemingstoren, die echter reeds in 1778 moest worden afgebroken, 1739 het Ykkantoor, waarover meer, 1742 de Luthersehe kerk. Toen omstreeks 1735 de behoefte aan een nieuw ijkkantoor zich deed gevoelen, droeg de stedelijke regeering aan haar architekt op, daarvoor een ontwerp te maken. In 1739 kwam de bouw gereed. Maar reeds korten tijd daarna kwam er een wijziging in de bestemming. Omstreeks het midden der eeuw n.l. had het muzikale leven alhier zoo'n vlucht genomen, onder leiding van den kapelmeester Graff en den bekwamen musicus Gerzony, dat, naar Zeeland's Cro- nijk verkort ons verhaalt, „eenige bemin naars (der muzijk) het waagden, zich bij verzoekschrift tot den Magistraat te kee- ren", waarop in Juli 1754 gunstig werd be schikt en hun de bovenzaal in de stadsijk werd toegestaan, „met toeleg van de noo- dige turf tot brandstoffe. Wordende voorts, door Heeren Thesauriers, voor stadsreke ning, dit ruime vertrek tot een Concertzaal met een orchest, en zindelijk bekleedde zitplaatsen voor te toehoorders, ingericht." Die concertzaal is er tot 1839 in gebleven, toen zij naar de Groenmarkt (tegenwoordi ge Statenzaal) is verhuisd. Ook het ijkkan toor werd in de negentiende eeuw naar een andere plaats (Dam N.Z., thans no. 37) overgebracht. Het oude gebouw werd daar op hulpkazerne, later Landweer-depót, en dient thans, naar men weet, den padvinders tot vereenigingslokaal. Met deze verandering in bestemming hield de verwaarloozing gelijken tred. Ten slotte was deze zoover gevorderd, dat inge grepen moest worden. Na langdurige over leggingen werd in werkverschaffing het herstel van het monumentale gebouw ter hand genomen. Bijzondere zorg vereischte de versierde travee met guirlanders, wa penschilden der vier tresoriers, onder wier bewind de bouw destijds tot stand kwam (deze zijn door den tand des tijds of door de beweging van 1798 verdwenen) en wa pen van Middelburg boven en om de ra men der eerste verdieping. Door een beeld houwer is het houtwerk, dat was verteerd, zorgvuldig bijgewerkt in den ouden vorm. De wapenschilden der tresoriers konden echter niet worden hersteld, daar niet met voldoende zekerheid kon worden nagegaan, welke wapens precies zouden moeten wor den aangebracht. En al heeft, door de weinig harmonieeren- de bebouwing, daaromheen, het voormalig IJkkantoor wel veel van zijn charme inge boet, toch mogen wij ons verheugen over het behoud althans van dit monument. Beheersverordening Bedrijven. In zijn vergadering van 8 September jl. verwierp de Raad met 14 tegen 3 stem men de door B. en W. voorgestelde bepa- Ing in de Beheersverordenng der Bedrijven, dat elk bedrijf jaarlijks een bedrag van 3000 zou betalen als aandeel in de alge- meene beheerskosten, welk bedrag zou worden aangevuld tot maxmum 7500, zoolang de gemeentebegrooting sluitend moet worden gemaakt met eenige extra- bijdrage van het rijk. Deze bepaling stel den zij voor na een bespreking terzake ter Prov. Griffie. Naderhand deelden Ged. Staten mede, dat zij hun terzake gemaak te opmerking, gezien de bezwaren van den Raad, terugnamen, ook al bleven zij van oordeel, dat de bedoelde vergoeding een verkapte winstuitkeering inhoudt. Hoewel de gemeente thans feitelijk vrij is in het bepalen van het bedrag, zijn B. en W. van meening en de Commissie van Bij stand deelt deze meening dat bedoeld bedrag na het overleg, dat terzake heeft plaats gehad, dient te worden bepaald op 7500 terwijl het dan dient te worden bestempeld als „aandeel in de beheerskos- 5) Mr. Dr. R. W. graaf van Lynden schrijft ons: De historische lijn is een gansch ande re; die lijn gaat in de richting van concen tratie van productie, distributie en leve ring en wel omdat techniek en economie deze concentratie eischen. In ons vluchtig historisch overzicht hebben wij het con cessiestelsel nauwelijks genoemd, omdat het geen stelsel is; immers berust de con cessie niet op de wet. De Rijksconcessie was voor de Regeering tot dusver slechts een maatregel, die ten doel had, haar een zekere mate van medezeggenschap te ge ven op een terrein, dat het hare niet was en ten aanzien van een belang, waaraan zij zich nimmer iets heeft laten gelegen liggen. Want men kan toch niet in ernst de opvatting verdedigen, dat het benoemen van vier Staatscommissies en het indie nen van even zoovele wetsontwerpen een in de historische lijn liggende bemoeiing van de Regeering met de electriciteitsvoor- ziening is! Inderdaad zijn de jaren, waarin de ze ven concessies gewerkt hebben, jaren van grooten vooruitgang op het gebied der electriciteitsvoorziening geweest. Maar de suggestie, welke in dit motief ligt op gesloten, dat die vooruitgang aan de con cessies zou zijn te danken, is niet bewe zen en zij is ook niet te bewijzen. Reeds het feit, dat slechts 7 bedrijven een Rijksconcessie hebben, is een contra ten en retributie." Zij stellen voor alzoo te besluiten en nog enkele andere, meest redactioneele wijzigingen aan te brengen. COÖPERATIEVE MELKINRICHTING EN STOOMZUrVELFABRIEK „WALCHEREN' Vrijdagmiddag hield in de Sociëteit St. Joris te Middelburg onder voorzitterschap van den hr. S. Simonse te Sint Laurens, de coöp. melkinrichting en stoomzuivelfabriek „Walcheren" haar jaarvergadering. Ter vergadering waren slechts 63 leden aan wezig. De voorzitter wees op den gestadigen bloei der vereeniging en spoorde de leden aan er voor te zorgen, dat ook bij de kin deren de liefde voor het veehoudersbedrijf blijft bestaan, waarvoor noodzakelijk is dat zij „bij"blijven en dus de verschillende cur sussen volgeiwwelke daartoe gegeven* wor den. Uit de mededeelingen van den direc teur bleek dat dit jaar 30 leden toetraden, zoodat het ledental gestegen is tot 480. Tengevolge van het mond- en klauweer bleef de melkgift in het eerste kwartaal van 1938 67.000 liter achter bij het eerste kwartaal van 1937, niettegenstaande er nog meer melkveehouders leverden. De zuivel- prijzen waren iets hooger dan in 1937 en daardoor dus ook de melkprijs. De boter- en condensmelkprijzen zijn nog betrekkelijk goed, de kaas- en poederprij- zen zijn momenteel echter ongunstig. Van de ruim vierduizend dieren, welke op tubercu lose werden onderzocht, bleken 27 dieren te lijden aan open t.b.c., welke dieren zijn af geslacht. Door den minister werd Walche ren erkend als consumptiemelkgebied. De balans en exploitatierekening over 1937 werden goedgekeurd. Uit 't jaarverslag over '37 blijkt dat in dit jaar 241 nieuwe leden toetraden, zoodat uit. Dec. 452 perso nen lid waren, terwijl bovendien nog door 317 personen op een driejaarlijksch contract melk wordt geleverd. Verwerkt werden 14.124.683 liter melk en 163.480 liter room. Het gemiddelde vet gehalte der melk was 3.33 pet., zoodat dit in 6 jaren met 0,2 is gestegen. Aan melkgeld werd uitbetaald 855.140 of per liter ge middeld 5,67 cents. De verkoop der produc ten steeg over bijna de geheele linie. Ver kocht werden 4.166.011 liter losse melk, 192.470 heele flesschen, 112.455 halve fles- schen gesteriliseerde melk, 207.925 liter kar nemelk, 74.724 heele flesschen karnemelk en 13.337 halve flesschen karnemelk, 167.031 heele flesschen pap, 21.447 liter room, 7.032.274 liter ondermelk, 13.289 flesschen yoghurt, 399.432 kg boter, 50.533 stuks kaas, 44.956 flesschen fosco, 12.547 flesschen vla en 146.612 kg melkpoeder. De totale op brengst was 1.061.922. Ook in 1937 behaalde de fabriek wederom op de wekelijksehe boterkeuringen van den Brabantschen Zuivelbond het diploma. Bij de rondvraag werden nadere inlichtin gen gegeven over de t.b.c.-bestrijding onder het rundvee. De geruchten als zouden en kele dieren zijn afgeslacht wegens open t.b.c. welke daaraan niet lijdende waren, kon worden tegengesproken. „Ga voor anker in Vlissingen" luidt de titel van de uitgave van de vereeniging voor vreemdelingenverkeer te Vlissingen. En waarom men voor anker moet gaan wordt in dit met eenige foto-illustraties en een kaartje van Walcheren voorziene uit gaafje uiteengezet. De vreemdeling wordt gewezen op het vele aantrekkelijke dat Vlissingen als badplaats biedt. De Commissaris der Koningin bezoekt Maandag 9 Mei a.s. de gemeenten Aagte- kerke en Domburg. RAAD VAN SOEBURG. Nieuwe verordening hondenbe lasting goedgekeurd. De Ioo- nen in de werkverschaffing be sproken. SOEBURG. De Raad dezer gemeente kwam gistermiddag in openbare vergade ring voltallig bijeen, onder voorzitterschap van burgemeester A. H. S. Stemerding. Bij het voorstel van B. en W. om de nieu we straat, die de veroinding vormt tusschen de Burchtstraat en de Van Turnhoutstraat den naam te geven van „Wilhelminastraat" zeide de hr. L e e n h o u t s dat 't hem ver wonderde, dat de naam wordt verleend in verband met iets dat in de toekomst ligt. (40-jarig regeeringsjubileum van H. M. de Koningin). Spr. wilde de straatnaam onaf hankelijk van dit feit vaststellen. De v o o r z kon niet ontkennen dat er een grond van waarheid in de opmer king schuilt. Aan het voorstel verandert dit natuurlijk niets. Het werd z.h.s. aangeno men. indicatie. Maar bovendien zijn de Rijksconcessies grootendeels een doode letter gebleven. En dat is maar goed ook, want de inhoud van de bestaande Rijksconcessies met hun bu reaucratische voorschriften geeft blijk van gebrek aan voeling met de eischen der practijk en het is juist dit gebrek hier op kan niet voldoende de nadruk worden gelegd dat het concessiestelsel gevaar lijk maakt. Electriciteitsvoorziening is le vende practijk, geen doode theorie! Het zijn niet de concessies, die de elec triciteitsvoorziening hebben ontwikkeld tot een zoo voornamen factor in de economie van Nederland; de oorzaak van die ont wikkeling is te zoeken in de omstandig heden: de stijgende behoefte, de voort schrijdende techniek, óe vindingrijkheid op tariefgebied en tenslotte de durf en de zorg van Provincies en Gemeenten. Wij gelooven gaarne, dat de provinciale besturen zich destijds zoo algemeen f voor het concessiestelsel hebben uitgesproken als de Memorie van Toelichting van 1928 stelt en de Memorie van Antwoord van 25 Mei 1937 met cijfers staaft, want zij hadden te kiezen tusschen het stelsel der Staatscommissie Van Lynden van Sanden- burg, dat hun de geheele levering aan de verbruikers wilde ontnemen en het conces siestelsel, zooals dat door de minderheid van die commissie werd voorgestaan. Voor waar, de keuze kon moeilijk anders uitval len, te meer omdat bedoelde minderheid het verordeningsrecht der Provincies eer biedigde. Op blz. 8 der Memorie van Toelichting van 1928 stelde de toenmalige Regeering de B, en W. stelden voor het perceel bouw grond aan de Kanaalstraat bestemd vpor den bouw van een nieuw gemeentehuis, tot 1 September a.s. bij openbare inschrijving te verpachten hetgeen na een opmerking van den hr. De Priester werd goedgekeurd. B. en W. stelden eenige begrootingswjjzi- gingen voor, o.m. in verband met verhoo ging van den post schrijf- en bureaube hoeften met 100 voor de aanschaffing van een schrijfmachine. De hr. D e P r i e s t e r kon er niet accoord mee gaan dat een tweedehandsch schrijfmachine is aangeschaft. De v o o r z. antwoordde dat aanschaf fing noodig was. Een der schrijfmachines b.v. is particulier eigendom van een der ambtenaren. Een tweedehandsch schrijfma chine is wel degelijk bruikbaar en in 't ge heel niet minderwaardig. De begrootingswijzigingen werden aan genomen. Op verzoek van Ged. Staten werd beslo ten in het, in October jl. aangenomen voor stel om tot een totaalbedrag van 10.000 deel te nemen aan de waarborgingsregeling van de „Frauderisico-onderlinge van ge meenten", de diensten en instellingen waar voor de verzekering wordt aangegaan met name aan te wijzen nl„ de ontvanger, het woning- en waterleidingbedrijf, 't Burg- Armbestuur, het extra-steun comité en de ver. tot verbetering van de volkshuisves ting. Verordening hondenbelasting. B. en W. stelden voor eenige in de prak tijk wenschelijk gebleken aanvullingen in de verordening hondenbelasting op te ne men De hr. J a c q u e s stelde eenige artikel wijzigingen voor o.a. een behelzende dat onvermogende blinden buiten de belasting zullen vallen. De heeren DePriester enGoedbloed ondersteunden dit laat ste. De hr. L e e n h o u t s vroeg wanneer iemand onvermogend is. De hr. J a c q u e s: iemand die niet in de inkomstenbelasting is aangeslagen. De aanvulling als door den hr. Jacques voorgesteld werd met alg. stemmen aange- men. De hr. L e e n h o u t s vroeg de gele genheid te scheppen de belasting in gedeel ten te betalen en niet in één termijn de be lasting invorderbaar te doen zijn. De v o o r z. zeide dat het gebeurd is om administratieve rompslomp te voorkomen. De hr< Leenhouts stelde voor in vorderbaar in drie termijnen. De heeren De Priester en Janssen steunden dit. De hr. v. d. P u t t e kon -wel meegaan met een voorstel voor twee termijnen, doch drie termijnen, daar was spr. tegen evenals de hr. V a n S o e 1 e n. De hr. L e e n h o u t s had geen bezwaar er twee termijnen van te maken; alleen dan wat de honden die in de eerste klasse zijn aangeslagen, betreft. B. en W. namen het voorstel-Leenhouts over. Na eenige discussie werd nog een voor stel De Priester aangenomen om geleide honden van blinden in de 2e klasse aan te slaan. De verordening werd daarop z.h.s. aange nomen. Bijzonder buitengewoon lager onderwijs. B. en W. stelden voor om voor eiken leerling uit deze gemeente, welke de op te richten school voor zwakzinnige kinderen op Walcheren zal bezoeken een jaarlijksche bijdrage in uitzicht te stellen van maximaal 30; benevens een nader te bepalen aan deel in de vervoerkosten der kinderen. De hr. DePriester vroeg of B. en W. zich omtrent deze kwestie in verbinding hebben gesteld met den inspecteur van het buitengewoon 1. o. inzake de levensvatbaar heid der de te stichten school. Staat er al iets vast van een subsidie der provincie. Alles is nog dubieus. Spr. wilde het voorstel nog eens in handen van B. en W. stellen voor een nader onderzoek. De hrn. v. Soelen, v. d. Putte en A. J. Arendse drongen er op aan het voorstel van B. en W. te steunen. De v o o r z. antwoordde dat er een schrijnende behoefte aan bestaat. D e o n- zekerheid die er nog be stond of de school er wel zal komen is zekerheidge- w o r d e n. De subsidie van rijkswege is toegezegd. Het staat vast dat de school in Middelburg zal k o m e n. Er is 30 per leerling noo dig. De ontwerp begroot'ing is zeer voorzich tig opgesteld. Laat men zich niet blind sta ren op het bedrag. Het bedrag dat gevraagd wordt, is niet zoo groot. De hr. D e Priester zeide dat het ook bij spr. vaststaat, dat er hoog noodig iets gebeuren moet voor het zwakzinnige voordeelen der Rijksconcessie in het licht. Overtuigend is deze opsomming aller minst, z\j maakt integendeel een uiterst poveren indruk. In de eerste plaats kan bij het verlee- nen der concessie in elk bijzonder geval worden onderzocht, welke maatregelen voor bepaalde ondernemingen zullen zijn te nemen om er voor te waken, da.t het be lang van de electriciteitsvoorziening naar behooren wordt behartigd. Het klinkt erg fraai! Maar het doel kan met een provin ciale vergunning beter worden bereikt, omdat de provinciale besturen met hun grootere plaatselijke bekendheid beter kun nen beoordeelen, welke maatregelen in elk bijzonder geval noSdig zijn. Dan wordt gewezen op de mogelijkheid van toezicht op tarieven, veiligheid en be drijfszekerheid. Toezicht op tarieven kan ook krachtens provinciale vergunning worden geoefend; de Regeering heeft bij latere wijzigingen dit toezicht ten aanzien van de gemeenten welke geen concessie noodig hebben, weer geheel bij de provinciale besturen gebracht! Toezicht op de tarieven der provinciale bedrijven is overbodig, omdat de Provin cies de electriciteitsvoorziening aan zich hebben getrokken, mede met het uitge sproken doel om een juiste tariefstelling te verzekeren. Toezicht op Me veiligheid en bedrijfsze kerheid kan ook op andere wijze verzekerd worden, schreef de Regeering. Inderdaad! Maar daarmede is het motief als motief voor invoering van het concessiestelsel ver vallen. Aansluiting van minder rendabele gebie- kind, doch men moet niet zoo gemakkelijk over de financieele bezwaren heenstappen. De hr. V anSoelen waarschuwde, toch geen bezwaren in den weg te leggen. Het voorstel werd z.h.s. aangenomen. De vergoeding voor de bijzondere lagere scholen over 1936 werd vastgesteld: voor de Julianaschool op 1379, de Mar-nixschool op 759 en voor de schoei friet den Bijbal op 1348, Geen autotractie bij de reiniging. Op verzoek van B. en W. heeft de direc teur van gemeentewerken te Vlissingen een onderzoek ingesteld betreffende autotractie bij den reinigingsdienst. De directeur' was van meening dat autotractie voor Soeburg niet doelmatig is en dat een man meer aan gesteld zou moeten worden. De hr. De Priester meende dat het onderzoek niet volledig is en op vage gegevens berust. Men had toch wel mogen verwachten dat een behoorlijk onderzoek zou zijn ingesteld. De v o o r z. antwoordde dat monde linge besprekingen zjjn gevoerd. Een uitge breid onderzoek zou tot dezelfde conclusie hebben geleid als de hier gegeven meening van den deskundige, nl. dat autotractie voor de gemeente geen bezuiniging zou op leveren. Om een patate friteskraam. De hr. Krijger had een verzoek ingediend hem de standplaats van zijn patate frites kraam op West Soeburg niet te ontnemen, De De v o o r z. zeide dat het hier een politioneele maatregel betreft. De patate friteswagen geeft aanleiding tot onge- wenschte samenscholingen belemmerend voor 't verkeer. Ook uit 'n oogpunt van wel stand is het niet ondienstig dat de wagen daar verdwijnt; al is dit niet de hoofdzaak. De gemeente heeft geen grond daar be schikbaar. Nu heeft na eenige onderhande lingen de Rijkswaterstaat een plaats toege zegd op grond gelegen tusschen de percee- len van de hrn. Millenaar en Strijd. Dit is geschiedt na ontvangst van dit adres. Deze oplossing achtte spr. voor alle partijen be vredigend. De hrn. Leenhouts, Van Soe len en Goedbloed waren erkente lijk voor de wijze van behandeling. Ook de hr. Suurmond was blijde met deze oplossing. Rondvraag. De v o o r z. zeide naar aanleiding van opmerkingen in een vorige vergadering dat het inderdaad juist is dat bij een object van werkverschaffing door enkele tewerkgestel- den niet het loon verkregen werd dat tot dien altijd gehaald zou zijn. Echter men moet niet generaliseeren. Het gebeurt dat er minder goede ploegen worden gevormd die dan een minder loon verwerven. Echter de werklieden kiezen zelf hun ploegen. Over de geheele lijn worden in de werk verschaffing goede loonen behaald, volgens de laatste loonlijst zijn alle ploegen boven de 14.40, het basisloon, gekomen. De con clusie dat lager loon wordt verkregen is dus dat het aan de menschen zelf ligt, al zijn verschillende redenen daarvoor aan te wij zen. Er worden in de werkverschaffing over ,'t algemeen in Soeburg geen lage loonen gehaald. De hr. V a n Soelen wees op een stortplaatsje in de Buteuxstraat. Het is volgens spr. gewenscht die toestand daar op te heffen. De hr. v. d. P u t t e vroeg of wanneer arbeiders worden uitgezonden naar Duitschland, eventueele bezwaren soepel behandeld zullen worden. De v o o r z. antwoordde dat het stand punt is ingenomen dat uitgezonden worden diegenen die er voor geVoelden. De hr. De Priester kwam nog eens terug op de loonen in de werkver schaffing. Juist de menschen die het minste loon verdienen ploeteren het hardst, aldus spr. Wanneer men altijd hard werkt en men het basisloon nog niet haalt dan moet het toch ergens aan liggen. De ploeg heeft dan toch minstens recht op het basisloon. De v o o r z. betoogde dat de minister de loonen in de werkverschaffing regelt en niet B. en W. Het zou een onrecht zijn te genover degenen die een flink loon beha len om de menschen die het basisloon niet halen extra te steunen. Verder kon spr. tenslotte nog meedeelen dat de verbetering van de voetpaden langs den Nw. Vliss. weg door de provincie ter hand zal worden ge nomen. OOSTKAPELLE. B. en W. hebben aan besteed het ophalen van het huisvuil voor drie of één jaar; eenige inschrijver J. de Kam Azn. voor 1.75 per week. B. en W. van Oostkapelle hebben Vrijdag onderhands aanbesteed het bou wen van een gewapend betonnen kluis bij, den noemde de Regeering als laatste voor deel. Maar vooral dit motief heeft de Provincies aanleiding gegeven, zich actief met de electriciteitsvoorziening te bemoei- en! De Regeering heeft het niet aangedurfd, het concessiestelsel tot in al zijn consequen ties door te voeren: voor gemeentelijke bedrijven zou geen of slechts een beperkte concessie worden vereischt. Daarmede wordt hét stelsel min of meer uitzonde ring, een onderscheiding vooral voor de provinciale bedrijven! De Regeering moti veert dit verschil in behandeling van Pro vincies en gemeenten met een beroep op de moeilijke financieele omstandigheden der Gemeenten, die de winsten uit de be drijven niet kunnen missen. Men zou dit practische argument kunnen aanvaarden, ware het niet, dat het voert tot consequen ties, die geheel in strijd zijn met den op zet van de wet. Immers ontstaat nu deze figuur, dat de provinciale bedrijven, die de Regeering zelve erkent het stre ven naar lage tarieven, zich een concessie zien opgedrongen, terwijl de gemeentelijke bedrijven, die geen tariefsverlaging invoe ren dan na ernstig beraad over den in vloed, dien de voor de gemeentehuishou ding onontbeerlijke winst daarvan zal on dergaan, geheel of gedeeltelijk worden vrij gelaten en in elk geval ontsnappen aan naasting en aan toezicht op hun tarieven! De Regeering wil de gemeentelijke be drijven, welke de electrische energie be trekken van een stroomleverend bedrijf geheel vrijstellen van den eisch eener con cessie voor zoover de electriciteitsvoorzie ning op eigen gebied betreft, zulks „in en een inwendigen verbouwing van het gemeentehuis alhier. Ingeschreven werd voor den bouw met uitzondering van 't schilderwerk door: W. v. d. Woestijne jf 1970; J. Jobse 1979; K. Francke 1981; P. de Kam 1996; J. Geldof 2063. Voor het schilderwerk: L. Jobse 175; D. J. v. d. Hoven 193,99; J. Janse J 199; J, Z. D. v. d. Hoven 240. VERE. Blijkens een schrijven van den commandant der marine te Vlissingen wor den in het gebied tusschen de parallellen van 51° 31' en 5° 35' O.L. en de meridianen van 30° 32' en 3° 30' N.B. proefmijnen ge legd. Dit terrein wordt aan de noordzijde gemaskerd door twee groene tonnen, die, zoolang daar aanwezig, aangeven, dat het bedoelde gebied voor de scheepvaart ver boden is. 's-GRAVENPOLDER. Alhier heeft zich een comité gevormd tot inzameling van gelden ten bate van het reclasseeringswerk op den a.s. nationalen reclasseeringsdag, bestaande uit de heeren J. van Meeren- donk, ds. J. G. U. van Hoogstraten, M. A. Slotboom, J. Vermue en Chr. C. Verhulst. RAAD VAN HEINKENSZAND. HEINKENSZAND. De voltallige Raad, onder voorzitterschap van burgemeester mr. Mes besloot tot ontheffing hondenbe lasting voor M. Karelse en J. 't Westende. De rekening voor den keuringsdienst voor vee en vleesch keuringskring Heinkenszand werd vastgesteld op in ontvang 240 en in uitgaaf 3058. Het aandeel voor deze ge meente bedraagt 658. De vergoeding voor de bijzondere scholen werd vastgesteld voor de R. K. bijz. school op 1530 en voor de Chr. School op 747. Besloten werd de po litiedienst dezer gemeente, die wordt ver richt door de Rijksveldwacht en waarvan de proeftijd van 2 jaar eindigt op 1 Mei a.s. te verlengen. De verordening regelende de vergoeding voor het in gebruik nemen van gronden door kermisexploitanten geduren de de kermis werd herzien en ook de veror dening der vermakelijkheidsbelasting. Beslo ten werd de extra uitkeering voor werkloo- zen mogelijk te maken door 78 te sturen aan het departement van sociale zaken.. De post luchtbescherming werd van 25 op 125 gebracht waardoor het mogelijk wordt dat een begin kan worden gemaakt met aanschaffing van het noodigste mate riaal. AARDENBURG. De beide gedeelten tra verse bij de Aardenburgsche Haven en de Oude Kerkstraat zijn, na bestraat te zijn met zg. „klinkerkeien" voor het verkeer opengesteld. De voegen tusschen de steenen zijn gevuld met 'n bitumineus voegvullings- materiaal, het zg. „brichfiller-asfaltbitu- men". Algemeen is men er belangstellend naar, hoe deze vernieuwde gedeelten, die den laatsten tijd reeds enkele malen ver nieuwd zijn, zich zullen houden. Voor onze defensie. Op de lijst van verantwoording van de vrijwillige bijdragen voor de versterking van de defensie komt o.m. een gift voor van ƒ217.16 van L. E. D. S. von B. te H. te IJzendijke. Tot heden is in totaal ont vangen 113.924. Het aantal radio-luisteraars in Nederland. Op 31 Maart jl. bedroeg het aantal op de postkantoren aangegeven radio-ontvang- inrichtingen 705.156. Het aantal aangeslo tenen op de radio-distributie bedroeg op dien datum 374.460. DE AARDAPPELSCHAARSCHTE. Het bestuur van den bond van Neder- landsche grossiers in Malta-aardappelen heeft den minister van economische zaken in een adres verzocht de monopolieheffin gen op buitenlandsche aardappelen te doen vervallen. Deze hooge heffingen vormen te groote belemmering voor invoer, terwijl die gezien den beschikbaren voorraad binnen- landsche aardappelen niet gemist kan wor den en bij den import vele handels- en ar beidersbelangen betrokken zijn. Vrouwenpolder. Van 24—30 April. Ondertrouwd: Adr. Hoefkens jm. 25 j. en J. Vlieger jd. 21 j„ J. Corbijn jm. 34 j. en D. Krijger jd. 28 j. verband met hunne verhouding tot de ge- concessioneerende bedrijven". De motivee ring munt niet uit door duidelijkheid, ook hier weer een symptoom van haar zwakte. Het beheer juist van deze categorie van bedrijven zou wel bijzonder de belangstel ling der Regeering moeten wekken. Want zij zijn verlengstukken der stroomopwek- kende bedrijven; van hun beheer, hun op treden tegenover de verbruikers, hun ta riefpolitiek hangt het wel en wee van het bedrijf, waarvan zij stroom koopen, voor een groot deel af. Hapert er iets in hun be drijfsvoering, dan ondervindt dit_ laatste bedrijf daarvan even zeer de slechte ge volgen als het gemeentelijke bedrijf zen. En nu is het een feit, dat bij de tariefpo litiek van de gemeentelijke bedrqven vaak factoren, die met de electriciteitslevering niets te maken hebben, een rol spelen. Hier moet een gasfabriek m haar mm of meer kwijnend bestaan worden beschermd, ginds durft men de invoering van een ra tioneel huisroudtarief niet aan uit vrees voor vermindering van de winstcapaciteit, elders weer zijn het plaatselijke verhou dingen, die de tariefstelling beïnvloeden. Het is niet redelijk, niet billijk en met recht, de Provincies een Rijksconcessie op te dringen, doch de gemeenten, die van hen stroom betrekken, volkomen de vrije hand te laten. De argelooze lezer zal wellicht de vraag stellen: waarom zoovele bezwaren tegen een Rijksconcessie, die toch zekere rech ten zal waarborgen? (Slot volgt.)

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1938 | | pagina 6