ZEELAND.
Electr iciie itswetgevi ng
BINNENLAND.
MIDDELBURG.
HET VOORMALIG IJKKANTOOR
HERSTELD.
VLISSINGEN.
WALCHEREN.
ZUIDBEVELAND
ZEEUWSGH-VLAANDEREN W.D.
BURGERLIJKE STAND.
Men schrijft ons:
In de achttiende eeuw kreeg het Molen
water, naast zijn eeuwenoude bestemming
van spuikom ten behoeve van de doorstroo
ming van Middelburg's havenkanaal, het
karakter van een fraaie buurt. Vooral aan
de zuidzijde, daarom Zuidsingel genoemd,
werden in de jaren dertig en veertig dier
eeuw door den toenmaligen stadsfabrijk
(directeur van Gemeente-werken zouden
wü zeggen) Jan de Munck een aantal ge
bouwen ontworpen, die in niet geringe ma
te tot verfraaiing van de omlijsting van
den plas niet zonder overdrijving wel
met den Haagschen Vijverberg vergeleken
hebben bijgedragen: 1736 De Munck's
eigen woonhuis, „Het Observatorium
(thans Zuidsingel no. 126), oorspronkelijk
met een waarnemingstoren, die echter
reeds in 1778 moest worden afgebroken,
1739 het Ykkantoor, waarover meer, 1742
de Luthersehe kerk.
Toen omstreeks 1735 de behoefte aan een
nieuw ijkkantoor zich deed gevoelen, droeg
de stedelijke regeering aan haar architekt
op, daarvoor een ontwerp te maken. In
1739 kwam de bouw gereed. Maar reeds
korten tijd daarna kwam er een wijziging
in de bestemming. Omstreeks het midden
der eeuw n.l. had het muzikale leven alhier
zoo'n vlucht genomen, onder leiding van
den kapelmeester Graff en den bekwamen
musicus Gerzony, dat, naar Zeeland's Cro-
nijk verkort ons verhaalt, „eenige bemin
naars (der muzijk) het waagden, zich bij
verzoekschrift tot den Magistraat te kee-
ren", waarop in Juli 1754 gunstig werd be
schikt en hun de bovenzaal in de stadsijk
werd toegestaan, „met toeleg van de noo-
dige turf tot brandstoffe. Wordende voorts,
door Heeren Thesauriers, voor stadsreke
ning, dit ruime vertrek tot een Concertzaal
met een orchest, en zindelijk bekleedde
zitplaatsen voor te toehoorders, ingericht."
Die concertzaal is er tot 1839 in gebleven,
toen zij naar de Groenmarkt (tegenwoordi
ge Statenzaal) is verhuisd. Ook het ijkkan
toor werd in de negentiende eeuw naar een
andere plaats (Dam N.Z., thans no. 37)
overgebracht. Het oude gebouw werd daar
op hulpkazerne, later Landweer-depót, en
dient thans, naar men weet, den padvinders
tot vereenigingslokaal.
Met deze verandering in bestemming
hield de verwaarloozing gelijken tred. Ten
slotte was deze zoover gevorderd, dat inge
grepen moest worden. Na langdurige over
leggingen werd in werkverschaffing het
herstel van het monumentale gebouw ter
hand genomen. Bijzondere zorg vereischte
de versierde travee met guirlanders, wa
penschilden der vier tresoriers, onder wier
bewind de bouw destijds tot stand kwam
(deze zijn door den tand des tijds of door
de beweging van 1798 verdwenen) en wa
pen van Middelburg boven en om de ra
men der eerste verdieping. Door een beeld
houwer is het houtwerk, dat was verteerd,
zorgvuldig bijgewerkt in den ouden vorm.
De wapenschilden der tresoriers konden
echter niet worden hersteld, daar niet met
voldoende zekerheid kon worden nagegaan,
welke wapens precies zouden moeten wor
den aangebracht.
En al heeft, door de weinig harmonieeren-
de bebouwing, daaromheen, het voormalig
IJkkantoor wel veel van zijn charme inge
boet, toch mogen wij ons verheugen over
het behoud althans van dit monument.
Beheersverordening Bedrijven.
In zijn vergadering van 8 September jl.
verwierp de Raad met 14 tegen 3 stem
men de door B. en W. voorgestelde bepa-
Ing in de Beheersverordenng der Bedrijven,
dat elk bedrijf jaarlijks een bedrag van
3000 zou betalen als aandeel in de alge-
meene beheerskosten, welk bedrag zou
worden aangevuld tot maxmum 7500,
zoolang de gemeentebegrooting sluitend
moet worden gemaakt met eenige extra-
bijdrage van het rijk. Deze bepaling stel
den zij voor na een bespreking terzake ter
Prov. Griffie. Naderhand deelden Ged.
Staten mede, dat zij hun terzake gemaak
te opmerking, gezien de bezwaren van den
Raad, terugnamen, ook al bleven zij van
oordeel, dat de bedoelde vergoeding een
verkapte winstuitkeering inhoudt. Hoewel
de gemeente thans feitelijk vrij is in het
bepalen van het bedrag, zijn B. en W.
van meening en de Commissie van Bij
stand deelt deze meening dat bedoeld
bedrag na het overleg, dat terzake heeft
plaats gehad, dient te worden bepaald op
7500 terwijl het dan dient te worden
bestempeld als „aandeel in de beheerskos-
5)
Mr. Dr. R. W. graaf van Lynden schrijft
ons:
De historische lijn is een gansch ande
re; die lijn gaat in de richting van concen
tratie van productie, distributie en leve
ring en wel omdat techniek en economie
deze concentratie eischen. In ons vluchtig
historisch overzicht hebben wij het con
cessiestelsel nauwelijks genoemd, omdat
het geen stelsel is; immers berust de con
cessie niet op de wet. De Rijksconcessie
was voor de Regeering tot dusver slechts
een maatregel, die ten doel had, haar een
zekere mate van medezeggenschap te ge
ven op een terrein, dat het hare niet was
en ten aanzien van een belang, waaraan
zij zich nimmer iets heeft laten gelegen
liggen. Want men kan toch niet in ernst
de opvatting verdedigen, dat het benoemen
van vier Staatscommissies en het indie
nen van even zoovele wetsontwerpen een
in de historische lijn liggende bemoeiing
van de Regeering met de electriciteitsvoor-
ziening is!
Inderdaad zijn de jaren, waarin de ze
ven concessies gewerkt hebben, jaren
van grooten vooruitgang op het gebied
der electriciteitsvoorziening geweest. Maar
de suggestie, welke in dit motief ligt op
gesloten, dat die vooruitgang aan de con
cessies zou zijn te danken, is niet bewe
zen en zij is ook niet te bewijzen.
Reeds het feit, dat slechts 7 bedrijven
een Rijksconcessie hebben, is een contra
ten en retributie."
Zij stellen voor alzoo te besluiten en
nog enkele andere, meest redactioneele
wijzigingen aan te brengen.
COÖPERATIEVE MELKINRICHTING EN
STOOMZUrVELFABRIEK „WALCHEREN'
Vrijdagmiddag hield in de Sociëteit St.
Joris te Middelburg onder voorzitterschap
van den hr. S. Simonse te Sint Laurens, de
coöp. melkinrichting en stoomzuivelfabriek
„Walcheren" haar jaarvergadering. Ter
vergadering waren slechts 63 leden aan
wezig.
De voorzitter wees op den gestadigen
bloei der vereeniging en spoorde de leden
aan er voor te zorgen, dat ook bij de kin
deren de liefde voor het veehoudersbedrijf
blijft bestaan, waarvoor noodzakelijk is dat
zij „bij"blijven en dus de verschillende cur
sussen volgeiwwelke daartoe gegeven* wor
den. Uit de mededeelingen van den direc
teur bleek dat dit jaar 30 leden toetraden,
zoodat het ledental gestegen is tot 480.
Tengevolge van het mond- en klauweer
bleef de melkgift in het eerste kwartaal
van 1938 67.000 liter achter bij het eerste
kwartaal van 1937, niettegenstaande er nog
meer melkveehouders leverden. De zuivel-
prijzen waren iets hooger dan in 1937 en
daardoor dus ook de melkprijs.
De boter- en condensmelkprijzen zijn nog
betrekkelijk goed, de kaas- en poederprij-
zen zijn momenteel echter ongunstig. Van de
ruim vierduizend dieren, welke op tubercu
lose werden onderzocht, bleken 27 dieren te
lijden aan open t.b.c., welke dieren zijn af
geslacht. Door den minister werd Walche
ren erkend als consumptiemelkgebied.
De balans en exploitatierekening over
1937 werden goedgekeurd. Uit 't jaarverslag
over '37 blijkt dat in dit jaar 241 nieuwe
leden toetraden, zoodat uit. Dec. 452 perso
nen lid waren, terwijl bovendien nog door
317 personen op een driejaarlijksch contract
melk wordt geleverd.
Verwerkt werden 14.124.683 liter melk
en 163.480 liter room. Het gemiddelde vet
gehalte der melk was 3.33 pet., zoodat dit in
6 jaren met 0,2 is gestegen. Aan melkgeld
werd uitbetaald 855.140 of per liter ge
middeld 5,67 cents. De verkoop der produc
ten steeg over bijna de geheele linie. Ver
kocht werden 4.166.011 liter losse melk,
192.470 heele flesschen, 112.455 halve fles-
schen gesteriliseerde melk, 207.925 liter kar
nemelk, 74.724 heele flesschen karnemelk
en 13.337 halve flesschen karnemelk, 167.031
heele flesschen pap, 21.447 liter room,
7.032.274 liter ondermelk, 13.289 flesschen
yoghurt, 399.432 kg boter, 50.533 stuks kaas,
44.956 flesschen fosco, 12.547 flesschen vla
en 146.612 kg melkpoeder. De totale op
brengst was 1.061.922.
Ook in 1937 behaalde de fabriek wederom
op de wekelijksehe boterkeuringen van den
Brabantschen Zuivelbond het diploma.
Bij de rondvraag werden nadere inlichtin
gen gegeven over de t.b.c.-bestrijding onder
het rundvee. De geruchten als zouden en
kele dieren zijn afgeslacht wegens open
t.b.c. welke daaraan niet lijdende waren,
kon worden tegengesproken.
„Ga voor anker in Vlissingen" luidt
de titel van de uitgave van de vereeniging
voor vreemdelingenverkeer te Vlissingen.
En waarom men voor anker moet gaan
wordt in dit met eenige foto-illustraties en
een kaartje van Walcheren voorziene uit
gaafje uiteengezet. De vreemdeling wordt
gewezen op het vele aantrekkelijke dat
Vlissingen als badplaats biedt.
De Commissaris der Koningin bezoekt
Maandag 9 Mei a.s. de gemeenten Aagte-
kerke en Domburg.
RAAD VAN SOEBURG.
Nieuwe verordening hondenbe
lasting goedgekeurd. De Ioo-
nen in de werkverschaffing be
sproken.
SOEBURG. De Raad dezer gemeente
kwam gistermiddag in openbare vergade
ring voltallig bijeen, onder voorzitterschap
van burgemeester A. H. S. Stemerding.
Bij het voorstel van B. en W. om de nieu
we straat, die de veroinding vormt tusschen
de Burchtstraat en de Van Turnhoutstraat
den naam te geven van „Wilhelminastraat"
zeide de hr. L e e n h o u t s dat 't hem ver
wonderde, dat de naam wordt verleend in
verband met iets dat in de toekomst ligt.
(40-jarig regeeringsjubileum van H. M. de
Koningin). Spr. wilde de straatnaam onaf
hankelijk van dit feit vaststellen.
De v o o r z kon niet ontkennen dat
er een grond van waarheid in de opmer
king schuilt. Aan het voorstel verandert dit
natuurlijk niets. Het werd z.h.s. aangeno
men.
indicatie.
Maar bovendien zijn de Rijksconcessies
grootendeels een doode letter gebleven. En
dat is maar goed ook, want de inhoud van
de bestaande Rijksconcessies met hun bu
reaucratische voorschriften geeft blijk van
gebrek aan voeling met de eischen der
practijk en het is juist dit gebrek hier
op kan niet voldoende de nadruk worden
gelegd dat het concessiestelsel gevaar
lijk maakt. Electriciteitsvoorziening is le
vende practijk, geen doode theorie!
Het zijn niet de concessies, die de elec
triciteitsvoorziening hebben ontwikkeld tot
een zoo voornamen factor in de economie
van Nederland; de oorzaak van die ont
wikkeling is te zoeken in de omstandig
heden: de stijgende behoefte, de voort
schrijdende techniek, óe vindingrijkheid op
tariefgebied en tenslotte de durf en de
zorg van Provincies en Gemeenten.
Wij gelooven gaarne, dat de provinciale
besturen zich destijds zoo algemeen f voor
het concessiestelsel hebben uitgesproken als
de Memorie van Toelichting van 1928
stelt en de Memorie van Antwoord van
25 Mei 1937 met cijfers staaft, want zij
hadden te kiezen tusschen het stelsel der
Staatscommissie Van Lynden van Sanden-
burg, dat hun de geheele levering aan de
verbruikers wilde ontnemen en het conces
siestelsel, zooals dat door de minderheid
van die commissie werd voorgestaan. Voor
waar, de keuze kon moeilijk anders uitval
len, te meer omdat bedoelde minderheid
het verordeningsrecht der Provincies eer
biedigde.
Op blz. 8 der Memorie van Toelichting
van 1928 stelde de toenmalige Regeering de
B, en W. stelden voor het perceel bouw
grond aan de Kanaalstraat bestemd vpor
den bouw van een nieuw gemeentehuis, tot
1 September a.s. bij openbare inschrijving
te verpachten hetgeen na een opmerking
van den hr. De Priester werd goedgekeurd.
B. en W. stelden eenige begrootingswjjzi-
gingen voor, o.m. in verband met verhoo
ging van den post schrijf- en bureaube
hoeften met 100 voor de aanschaffing van
een schrijfmachine.
De hr. D e P r i e s t e r kon er niet
accoord mee gaan dat een tweedehandsch
schrijfmachine is aangeschaft.
De v o o r z. antwoordde dat aanschaf
fing noodig was. Een der schrijfmachines
b.v. is particulier eigendom van een der
ambtenaren. Een tweedehandsch schrijfma
chine is wel degelijk bruikbaar en in 't ge
heel niet minderwaardig.
De begrootingswijzigingen werden aan
genomen.
Op verzoek van Ged. Staten werd beslo
ten in het, in October jl. aangenomen voor
stel om tot een totaalbedrag van 10.000
deel te nemen aan de waarborgingsregeling
van de „Frauderisico-onderlinge van ge
meenten", de diensten en instellingen waar
voor de verzekering wordt aangegaan met
name aan te wijzen nl„ de ontvanger, het
woning- en waterleidingbedrijf, 't Burg-
Armbestuur, het extra-steun comité en de
ver. tot verbetering van de volkshuisves
ting.
Verordening hondenbelasting.
B. en W. stelden voor eenige in de prak
tijk wenschelijk gebleken aanvullingen in
de verordening hondenbelasting op te ne
men
De hr. J a c q u e s stelde eenige artikel
wijzigingen voor o.a. een behelzende dat
onvermogende blinden buiten de belasting
zullen vallen. De heeren DePriester
enGoedbloed ondersteunden dit laat
ste. De hr. L e e n h o u t s vroeg wanneer
iemand onvermogend is.
De hr. J a c q u e s: iemand die niet in de
inkomstenbelasting is aangeslagen.
De aanvulling als door den hr. Jacques
voorgesteld werd met alg. stemmen aange-
men.
De hr. L e e n h o u t s vroeg de gele
genheid te scheppen de belasting in gedeel
ten te betalen en niet in één termijn de be
lasting invorderbaar te doen zijn.
De v o o r z. zeide dat het gebeurd is om
administratieve rompslomp te voorkomen.
De hr< Leenhouts stelde voor in
vorderbaar in drie termijnen. De heeren De
Priester en Janssen steunden dit.
De hr. v. d. P u t t e kon -wel meegaan
met een voorstel voor twee termijnen, doch
drie termijnen, daar was spr. tegen evenals
de hr. V a n S o e 1 e n.
De hr. L e e n h o u t s had geen bezwaar
er twee termijnen van te maken; alleen
dan wat de honden die in de eerste klasse
zijn aangeslagen, betreft.
B. en W. namen het voorstel-Leenhouts
over.
Na eenige discussie werd nog een voor
stel De Priester aangenomen om geleide
honden van blinden in de 2e klasse aan te
slaan.
De verordening werd daarop z.h.s. aange
nomen.
Bijzonder buitengewoon lager
onderwijs.
B. en W. stelden voor om voor eiken
leerling uit deze gemeente, welke de op te
richten school voor zwakzinnige kinderen
op Walcheren zal bezoeken een jaarlijksche
bijdrage in uitzicht te stellen van maximaal
30; benevens een nader te bepalen aan
deel in de vervoerkosten der kinderen.
De hr. DePriester vroeg of B. en
W. zich omtrent deze kwestie in verbinding
hebben gesteld met den inspecteur van het
buitengewoon 1. o. inzake de levensvatbaar
heid der de te stichten school. Staat er al
iets vast van een subsidie der provincie.
Alles is nog dubieus. Spr. wilde het voorstel
nog eens in handen van B. en W. stellen
voor een nader onderzoek.
De hrn. v. Soelen, v. d. Putte en
A. J. Arendse drongen er op aan het
voorstel van B. en W. te steunen.
De v o o r z. antwoordde dat er een
schrijnende behoefte aan bestaat. D e o n-
zekerheid die er nog be
stond of de school er wel
zal komen is zekerheidge-
w o r d e n. De subsidie van rijkswege is
toegezegd. Het staat vast dat
de school in Middelburg
zal k o m e n. Er is 30 per leerling noo
dig. De ontwerp begroot'ing is zeer voorzich
tig opgesteld. Laat men zich niet blind sta
ren op het bedrag. Het bedrag dat gevraagd
wordt, is niet zoo groot.
De hr. D e Priester zeide dat het
ook bij spr. vaststaat, dat er hoog noodig
iets gebeuren moet voor het zwakzinnige
voordeelen der Rijksconcessie in het licht.
Overtuigend is deze opsomming aller
minst, z\j maakt integendeel een uiterst
poveren indruk.
In de eerste plaats kan bij het verlee-
nen der concessie in elk bijzonder geval
worden onderzocht, welke maatregelen
voor bepaalde ondernemingen zullen zijn
te nemen om er voor te waken, da.t het be
lang van de electriciteitsvoorziening naar
behooren wordt behartigd. Het klinkt erg
fraai! Maar het doel kan met een provin
ciale vergunning beter worden bereikt,
omdat de provinciale besturen met hun
grootere plaatselijke bekendheid beter kun
nen beoordeelen, welke maatregelen in
elk bijzonder geval noSdig zijn.
Dan wordt gewezen op de mogelijkheid
van toezicht op tarieven, veiligheid en be
drijfszekerheid.
Toezicht op tarieven kan ook krachtens
provinciale vergunning worden geoefend;
de Regeering heeft bij latere wijzigingen
dit toezicht ten aanzien van de gemeenten
welke geen concessie noodig hebben, weer
geheel bij de provinciale besturen gebracht!
Toezicht op de tarieven der provinciale
bedrijven is overbodig, omdat de Provin
cies de electriciteitsvoorziening aan zich
hebben getrokken, mede met het uitge
sproken doel om een juiste tariefstelling
te verzekeren.
Toezicht op Me veiligheid en bedrijfsze
kerheid kan ook op andere wijze verzekerd
worden, schreef de Regeering. Inderdaad!
Maar daarmede is het motief als motief
voor invoering van het concessiestelsel ver
vallen.
Aansluiting van minder rendabele gebie-
kind, doch men moet niet zoo gemakkelijk
over de financieele bezwaren heenstappen.
De hr. V anSoelen waarschuwde,
toch geen bezwaren in den weg te leggen.
Het voorstel werd z.h.s. aangenomen.
De vergoeding voor de bijzondere lagere
scholen over 1936 werd vastgesteld: voor
de Julianaschool op 1379, de Mar-nixschool
op 759 en voor de schoei friet den Bijbal
op 1348,
Geen autotractie bij de reiniging.
Op verzoek van B. en W. heeft de direc
teur van gemeentewerken te Vlissingen een
onderzoek ingesteld betreffende autotractie
bij den reinigingsdienst. De directeur' was
van meening dat autotractie voor Soeburg
niet doelmatig is en dat een man meer aan
gesteld zou moeten worden.
De hr. De Priester meende dat
het onderzoek niet volledig is en op vage
gegevens berust. Men had toch wel mogen
verwachten dat een behoorlijk onderzoek
zou zijn ingesteld.
De v o o r z. antwoordde dat monde
linge besprekingen zjjn gevoerd. Een uitge
breid onderzoek zou tot dezelfde conclusie
hebben geleid als de hier gegeven meening
van den deskundige, nl. dat autotractie
voor de gemeente geen bezuiniging zou op
leveren.
Om een patate friteskraam.
De hr. Krijger had een verzoek ingediend
hem de standplaats van zijn patate frites
kraam op West Soeburg niet te ontnemen,
De De v o o r z. zeide dat het hier een
politioneele maatregel betreft. De patate
friteswagen geeft aanleiding tot onge-
wenschte samenscholingen belemmerend
voor 't verkeer. Ook uit 'n oogpunt van wel
stand is het niet ondienstig dat de wagen
daar verdwijnt; al is dit niet de hoofdzaak.
De gemeente heeft geen grond daar be
schikbaar. Nu heeft na eenige onderhande
lingen de Rijkswaterstaat een plaats toege
zegd op grond gelegen tusschen de percee-
len van de hrn. Millenaar en Strijd. Dit is
geschiedt na ontvangst van dit adres. Deze
oplossing achtte spr. voor alle partijen be
vredigend.
De hrn. Leenhouts, Van Soe
len en Goedbloed waren erkente
lijk voor de wijze van behandeling. Ook de
hr. Suurmond was blijde met deze
oplossing.
Rondvraag.
De v o o r z. zeide naar aanleiding van
opmerkingen in een vorige vergadering dat
het inderdaad juist is dat bij een object van
werkverschaffing door enkele tewerkgestel-
den niet het loon verkregen werd dat tot
dien altijd gehaald zou zijn. Echter men
moet niet generaliseeren. Het gebeurt dat
er minder goede ploegen worden gevormd
die dan een minder loon verwerven. Echter
de werklieden kiezen zelf hun ploegen.
Over de geheele lijn worden in de werk
verschaffing goede loonen behaald, volgens
de laatste loonlijst zijn alle ploegen boven
de 14.40, het basisloon, gekomen. De con
clusie dat lager loon wordt verkregen is dus
dat het aan de menschen zelf ligt, al zijn
verschillende redenen daarvoor aan te wij
zen. Er worden in de werkverschaffing over
,'t algemeen in Soeburg geen lage loonen
gehaald.
De hr. V a n Soelen wees op een
stortplaatsje in de Buteuxstraat. Het is
volgens spr. gewenscht die toestand daar
op te heffen.
De hr. v. d. P u t t e vroeg of wanneer
arbeiders worden uitgezonden naar
Duitschland, eventueele bezwaren soepel
behandeld zullen worden.
De v o o r z. antwoordde dat het stand
punt is ingenomen dat uitgezonden worden
diegenen die er voor geVoelden.
De hr. De Priester kwam nog
eens terug op de loonen in de werkver
schaffing. Juist de menschen die het minste
loon verdienen ploeteren het hardst, aldus
spr. Wanneer men altijd hard werkt en
men het basisloon nog niet haalt dan moet
het toch ergens aan liggen. De ploeg heeft
dan toch minstens recht op het basisloon.
De v o o r z. betoogde dat de minister
de loonen in de werkverschaffing regelt en
niet B. en W. Het zou een onrecht zijn te
genover degenen die een flink loon beha
len om de menschen die het basisloon niet
halen extra te steunen. Verder kon spr.
tenslotte nog meedeelen dat de verbetering
van de voetpaden langs den Nw. Vliss. weg
door de provincie ter hand zal worden ge
nomen.
OOSTKAPELLE. B. en W. hebben aan
besteed het ophalen van het huisvuil voor
drie of één jaar; eenige inschrijver J. de
Kam Azn. voor 1.75 per week.
B. en W. van Oostkapelle hebben
Vrijdag onderhands aanbesteed het bou
wen van een gewapend betonnen kluis bij,
den noemde de Regeering als laatste voor
deel. Maar vooral dit motief heeft de
Provincies aanleiding gegeven, zich actief
met de electriciteitsvoorziening te bemoei-
en!
De Regeering heeft het niet aangedurfd,
het concessiestelsel tot in al zijn consequen
ties door te voeren: voor gemeentelijke
bedrijven zou geen of slechts een beperkte
concessie worden vereischt. Daarmede
wordt hét stelsel min of meer uitzonde
ring, een onderscheiding vooral voor de
provinciale bedrijven! De Regeering moti
veert dit verschil in behandeling van Pro
vincies en gemeenten met een beroep op
de moeilijke financieele omstandigheden
der Gemeenten, die de winsten uit de be
drijven niet kunnen missen. Men zou dit
practische argument kunnen aanvaarden,
ware het niet, dat het voert tot consequen
ties, die geheel in strijd zijn met den op
zet van de wet. Immers ontstaat nu deze
figuur, dat de provinciale bedrijven, die
de Regeering zelve erkent het stre
ven naar lage tarieven, zich een concessie
zien opgedrongen, terwijl de gemeentelijke
bedrijven, die geen tariefsverlaging invoe
ren dan na ernstig beraad over den in
vloed, dien de voor de gemeentehuishou
ding onontbeerlijke winst daarvan zal on
dergaan, geheel of gedeeltelijk worden vrij
gelaten en in elk geval ontsnappen aan
naasting en aan toezicht op hun tarieven!
De Regeering wil de gemeentelijke be
drijven, welke de electrische energie be
trekken van een stroomleverend bedrijf
geheel vrijstellen van den eisch eener con
cessie voor zoover de electriciteitsvoorzie
ning op eigen gebied betreft, zulks „in
en een inwendigen verbouwing van
het gemeentehuis alhier. Ingeschreven
werd voor den bouw met uitzondering van
't schilderwerk door: W. v. d. Woestijne
jf 1970; J. Jobse 1979; K. Francke 1981;
P. de Kam 1996; J. Geldof 2063.
Voor het schilderwerk: L. Jobse 175;
D. J. v. d. Hoven 193,99; J. Janse J 199;
J, Z. D. v. d. Hoven 240.
VERE. Blijkens een schrijven van den
commandant der marine te Vlissingen wor
den in het gebied tusschen de parallellen
van 51° 31' en 5° 35' O.L. en de meridianen
van 30° 32' en 3° 30' N.B. proefmijnen ge
legd. Dit terrein wordt aan de noordzijde
gemaskerd door twee groene tonnen, die,
zoolang daar aanwezig, aangeven, dat het
bedoelde gebied voor de scheepvaart ver
boden is.
's-GRAVENPOLDER. Alhier heeft zich
een comité gevormd tot inzameling van
gelden ten bate van het reclasseeringswerk
op den a.s. nationalen reclasseeringsdag,
bestaande uit de heeren J. van Meeren-
donk, ds. J. G. U. van Hoogstraten, M. A.
Slotboom, J. Vermue en Chr. C. Verhulst.
RAAD VAN HEINKENSZAND.
HEINKENSZAND. De voltallige Raad,
onder voorzitterschap van burgemeester
mr. Mes besloot tot ontheffing hondenbe
lasting voor M. Karelse en J. 't Westende.
De rekening voor den keuringsdienst voor
vee en vleesch keuringskring Heinkenszand
werd vastgesteld op in ontvang 240 en in
uitgaaf 3058. Het aandeel voor deze ge
meente bedraagt 658. De vergoeding voor
de bijzondere scholen werd vastgesteld voor
de R. K. bijz. school op 1530 en voor de
Chr. School op 747. Besloten werd de po
litiedienst dezer gemeente, die wordt ver
richt door de Rijksveldwacht en waarvan
de proeftijd van 2 jaar eindigt op 1 Mei a.s.
te verlengen. De verordening regelende de
vergoeding voor het in gebruik nemen van
gronden door kermisexploitanten geduren
de de kermis werd herzien en ook de veror
dening der vermakelijkheidsbelasting. Beslo
ten werd de extra uitkeering voor werkloo-
zen mogelijk te maken door 78 te sturen
aan het departement van sociale zaken.. De
post luchtbescherming werd van 25 op
125 gebracht waardoor het mogelijk
wordt dat een begin kan worden gemaakt
met aanschaffing van het noodigste mate
riaal.
AARDENBURG. De beide gedeelten tra
verse bij de Aardenburgsche Haven en de
Oude Kerkstraat zijn, na bestraat te zijn
met zg. „klinkerkeien" voor het verkeer
opengesteld. De voegen tusschen de steenen
zijn gevuld met 'n bitumineus voegvullings-
materiaal, het zg. „brichfiller-asfaltbitu-
men". Algemeen is men er belangstellend
naar, hoe deze vernieuwde gedeelten, die
den laatsten tijd reeds enkele malen ver
nieuwd zijn, zich zullen houden.
Voor onze defensie.
Op de lijst van verantwoording van de
vrijwillige bijdragen voor de versterking
van de defensie komt o.m. een gift voor
van ƒ217.16 van L. E. D. S. von B. te H.
te IJzendijke. Tot heden is in totaal ont
vangen 113.924.
Het aantal radio-luisteraars in Nederland.
Op 31 Maart jl. bedroeg het aantal op
de postkantoren aangegeven radio-ontvang-
inrichtingen 705.156. Het aantal aangeslo
tenen op de radio-distributie bedroeg op
dien datum 374.460.
DE AARDAPPELSCHAARSCHTE.
Het bestuur van den bond van Neder-
landsche grossiers in Malta-aardappelen
heeft den minister van economische zaken
in een adres verzocht de monopolieheffin
gen op buitenlandsche aardappelen te doen
vervallen. Deze hooge heffingen vormen te
groote belemmering voor invoer, terwijl die
gezien den beschikbaren voorraad binnen-
landsche aardappelen niet gemist kan wor
den en bij den import vele handels- en ar
beidersbelangen betrokken zijn.
Vrouwenpolder.
Van 24—30 April.
Ondertrouwd: Adr. Hoefkens jm. 25 j. en
J. Vlieger jd. 21 j„ J. Corbijn jm. 34 j. en
D. Krijger jd. 28 j.
verband met hunne verhouding tot de ge-
concessioneerende bedrijven". De motivee
ring munt niet uit door duidelijkheid, ook
hier weer een symptoom van haar zwakte.
Het beheer juist van deze categorie van
bedrijven zou wel bijzonder de belangstel
ling der Regeering moeten wekken. Want
zij zijn verlengstukken der stroomopwek-
kende bedrijven; van hun beheer, hun op
treden tegenover de verbruikers, hun ta
riefpolitiek hangt het wel en wee van het
bedrijf, waarvan zij stroom koopen, voor
een groot deel af. Hapert er iets in hun be
drijfsvoering, dan ondervindt dit_ laatste
bedrijf daarvan even zeer de slechte ge
volgen als het gemeentelijke bedrijf zen.
En nu is het een feit, dat bij de tariefpo
litiek van de gemeentelijke bedrqven vaak
factoren, die met de electriciteitslevering
niets te maken hebben, een rol spelen.
Hier moet een gasfabriek m haar mm of
meer kwijnend bestaan worden beschermd,
ginds durft men de invoering van een ra
tioneel huisroudtarief niet aan uit vrees
voor vermindering van de winstcapaciteit,
elders weer zijn het plaatselijke verhou
dingen, die de tariefstelling beïnvloeden.
Het is niet redelijk, niet billijk en met
recht, de Provincies een Rijksconcessie op
te dringen, doch de gemeenten, die van
hen stroom betrekken, volkomen de vrije
hand te laten.
De argelooze lezer zal wellicht de vraag
stellen: waarom zoovele bezwaren tegen
een Rijksconcessie, die toch zekere rech
ten zal waarborgen?
(Slot volgt.)