Hf ffincutrittcïHle Shelter (&GOESCHE COURANT) De Nieuw-Amsterdam" bij onze Koopvaardijvloot Ingelijfd. V1" ^tafeltje Zaten de directie De zaak-Oss. =7 ZEELAND. Een prachtige proeftocht van een prachtig schip. Mr. Wendelaar vraagt een parlementaire enquête. Het bezoek der Koningin aan Vlissingen. Het verloop der Bevelander brugplannen. MIDDELBURG. GOES. bescherming; In Tweed of Gabardine Vlugger met «Mijnhardtjes» VLISSINGEN. WALCHEREN. let nst lat \v- tal le liet pe- 't bn- l-at ier |en iet ia- iie lat (>ch iie )us ■aar poo ler kan ken iet Pa' ■ere lerd lem looi 10e keld ften /an ige- Dagblad. Uitg.N-V. De Middelburgsche Crt. Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstr. 28, Telefoon Redactie 269, Administratie 139; te GOES: Turfkade Tel. 17. Postgiro 43255. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes f 2 30 elders f 2.50 per kwartaal. Week abonnementen in Middelburg en Goes 18 ct. NUMMER 96. TWEE BLADEN. MAANDAG i i 25 APRIL 1938. EERSTE BLAD. 181e JAARG. HIDDELBURGSCHI COURANT Advertentiën 30 ct per regel, ingezonden mededeelingen 60 ct p. r. Bij contract lager. Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum f 2.10. „Kleine Advertenties", max. 6 regels, 75 cent, bij vooruitbetaling. „Brieven, of adres bureau v. d. blad" 10 ct extra. Bewijsnummers 5 ct. Papa Colijn hijscht eigenhandig de reederijvlag op het admiraalschip der H.A.L. Een tastbaar bewijs, dat wij in Nederland nog wel wat kunnen dek te bereiken, waar de ceremonie van het hijschen der reederij-vlag geschiedt. Ceremonie, zeker. Maar: vol zin, en in drukwekkend niettemin. Vooral niet, toen na deze zinvolle hande ling, onder een voorjaarszonnetje op de wij de Noordzee vóór Neêrlands dierbare kustlijn verricht, werkelijk „spontaan" ons goede volkslied uit honderden kelen gedra- Er is overeenstemming te denken tusschen een menschenleven en een leven der schepen. Het leggen van de kielplaat is gelijk te stellen met de ontvangenis; de tewaterla ting ware dan de geboorte met dit merk waardige verschil dan, dat de mensch kort na, het schip kort vóór de geboorte gedoopt pleegt te worden en de overname na 'de proefvaart vindt dan haar tegenbeeld in de meerderjarigheid, de manbaarsheidsverkla- ring van den mensch. Weliswaar verloopt deze laatste in onze nuchtere West-Europeesche beschaving zonder eenigerlei ceremonieeel; het 21-jaar worden is meestal een verjaardag gelijk iedere andere, maar in velerlei primitievere beschaving gaat voor den volgroeiden jon geling een „proefvaart" ook aan de man baarheidsverklaring vooraf, terwijl zij de overeenstemming blijkt verder te gaan ook met feestelijkheid en symbolieke handeling omgeven is. Dan volgt in het leven van den mensch de volwassenheid, het harde werken voor het dagelijksch brood: het schip moet dan de zeeën doorploegen en zijn taak in de wereldeconomie verrichten. Tot men ge pensioneerd wordt: het zeekasteel wordt dan wachtschip of bunkerstation, tot de dood onder sloopershanden er op volgt Jongstleden Zaterdag heeft, met de Hol- land-Amerika-Lijn, heel Nederland het meerderjarigheidsfeest van de „Nieuw-Am- sterdam" gevierd. En het is een in alle op zichten geslaagd feest geworden, hetwelk zijn afsluiting vond in de symbolieke han deling, altijd weer even schoon: het strijken van de blauw-wit-blauwe werf-vlag der Droogdokmaatschappij, het hijschen van de groen-wit-groene reederij-vlag der N.A. S.M. aan den grooten mast, ten bewijze dat de bouwers het schip hebben overgedragen aan de reeders. En vader Colijn, Neder lands eerste minister, heeft deze reederij- vlag, op verzoek der directie, zélf in den top van de groote mast geheschen. De groen-wit-groene vlag met in den boven hoek de oranje-ster: ten teeken dat zij van het admiraalschip der vloot waait. o jj. Het is een mooi feest geweest. En het strekt der directie van de Holland-Ameri- ka-Lijn tot eere, tot bewijs van juist in zicht in deze dingen tevens, dat zij naast de honderden om huns zelfs wille genoodigde kopstukken van regeering, handel, nijver heid en scheepvaart, ook op ruime schaal de Nederlandsche pers ten gast mede ge vraagd heeft, wetende daarmede de milli- oenen van het Nederlandsche volk zelf te bereiken. En dat niet alleen: de buitenland- sche pers was door vele harer vertegen woordigers in ons land, eveneens aanwezig. Ook dit was juist gezien: groote onderne mingen kunnen het in den tijd, waarin wij thans leven, niet zonder publicity stellen; scheepsbouwmaatschappijen en scheep vaartmaatschappijen zoomin als K.L.M., Spoorwegen, of wat of wie dan ook Om negen uur precies zouden we Zater dag van de Wilhelminakade te Rotterdam vertrekken. Eén minuut te laat kwam jonkheer De Geer nog buiten adem aange rend: door een geheimen gang werd hij nog juist het zeekasteel binnengesmokkeld. Toen werden de trossen losgeworpen en de sleepbooten haalden ons van den kant. Moeizaam, langzaam. Ook den Waterweg af ging het in een slakkengangetje: de reus kon in dit slootje zijn volle kracht bij lange niet ontplooien. Half tien onder zeil, waren we tegen twaalven pas buiten de pieren van den Hoek van Holland! Maar toen werd er dan ook een betere Vaart in ge zet. De passagiers-gasten werden inmiddels aan tafel genood. Daar werd een maaltijd opgediend, zoo als a leen een groote scheepvaartkok die voor reizigers, die den tijd en veel eetlust hebben, in elkaar weet te zetten. Waartoe den lezer te laten watertanden? He was goed, en mooi, en vlot, daar in inUl m eerste klasse eetsalon. der H.A.L.de bouwers, en de eere-eastern minister-president Colijn vooraan NWe£ï Werde? 6r t0«n gehou den. Weinig, en niet te lane De heer Endert van de Drooedokmaat schapp« zei: hier is het schip; Se mede werkers worden bedankt, en dat het de „Nieuw-Amsterdam" wèl ga. ^eHroï?e Monchy, een der directeuren w 5hio n "i\fTr ka Lijn' aanvaardde het schip m t Nederlandsch, en sprak in bright English, freundliches Deutsch et un Francais aeheve den buitenlandschen gas- der fiand-AmLika-Sid-nt"C°m^lTriS van een JotterJmschen reeder,Pdie ai dat een hartig woordje en minister Cohin het op den vaderlijken toon, waaron hö on« in de radio met devaluatie, diensSverlen- ging en dergelijke akkevietjes op de ho«5e pleegt te brengen en gerust tracht te stel len tevens. te stel" Toen dronken we haastig ons cognakie met en h°anie °P' °m d°°r den doolhof van gangen, hallen en trappen tijdig het achter gen schalde. Maar er is meer aan zoo'n proefvaart, op zoo'n prachtig schip. Beter, rustiger, en oneindig veel genoeg lijker dan op een persbezoek ter loutere be zichtiging, kan men pas in de vaart een schip op zijn juiste waarde schatten. Een schip aan den walis geen schip. Pas als het vaart, weet men wat een schip betee- kenen kan. Het is een imponderabel ver schil, maar de imponderabilia zijn machti ge zaken, ook in het scheepsleven Het verglijdende landschap der oevers van den Waterweg; de duizenden toeschou wers aan den wal, die vroolijk wuiven; de wijde horizonten op de rustig-kabbelende, kalrrie Noordzee; de lichte deining daar zelfs een machtig kasteel als dit schip is daar niet ongevoelig voor en dan: het gezelschap. Welk een gezelschap hier. Wie zag ooit zooveel met goud beladen vice-ad- miraals en schout-bij-nachten (of is het schouten-bij-nacht??) bij .elkaar? En al die ministers! Men vroeg zich af, hoe Nederland intusschen toch wel gere geerd werd, tot iemand opmerkte, dat ze den heer Slotemaker de Bruïne daarvoor achtergelaten haddenwaarop een an der de vrees uitte, dat we dan bij binnen komst inmiddels wel eens weer met nóg een nieuwer soort spelling bedacht zouden kunnen zijn gewordenOm te huive ren Tientallen bekenden ontmoet men op zoo'n vaartje. Oud-Middelburgers, Zeeuwen ook: mr. Jan Smit Azn. van „De Schelde", met twee zijner directeuren allicht trou wens: hebben zij dè geweldige machines en de ketels niet gebouwd? de voormalige voorzitter van Middelburgs Raad van Ar beid Harts, die nu in Rotterdam troont, met mr. Van der Poel, die óók Rotterdam mer is geworden; de vlotte directeur van de „Zeeland" G. J. Bensink; en zijn voor ganger, nu z'n opperste baas, de oude heer De Meester met de ee,uwige jeugd En dan is er geen genoeglijker genoeg' lijkheid denkbaar dan, gezeten in een der duizend-en-een zóó uit een film weggehaal de luxe-fauteuils met een kop thee en een sigaar in een salon van de „Nieuw-Amster dam" een genoeglijken boom met een ge noeglijk man op te zetten. En op zoo'n reisje is iederéén immers genoegelijk, en dus Bij,het scheiden van de markt werd allen gasten een kostelijk geschenk uitgereikt: een boekwerk op de persen van Enschedé te Haarlem gedrukt en daar tot een juweel van Nederlandsch grafisch kunnen ge maakt. Het is een rijke en fraai verluchte beschrijving van de vele bijzondere kunst werken, welke de „Nieuw-Amsterdam" be vat. De laatste woorden van den tekst er van luiden: „Land en zee, kantoor en fa briek, teekenkamer en laboratorium, werf en atelier hebben er hun bijdrage aan geleverd. Zakenlieden, arbeiders en kunstenaars werkten er met gelijke liefde aan mee, in den gezamenlijken arbeid steeds meer met deze gemeenschappelijke schepping verbonden. En daarom vaart aan boord van de „Nieuw-Amsterdam" ook een deel van Nederlands hart". Zoo is het. Merkwaardige vergelijking dringt zich hier op, wanneer men deze veel voudige samenwerking ziet: die met een middeleeuwsche kathedraal Het door verblinde lieden voor slampam pers gescholden Nederlandsche volk kan toch waarlijk nog wel zoo een en ander en, als het wil, zelfs véél. De „Nieuw-Amsterdam" is daarvan één der voorbeelden. Een grootsch en uitzonderlijk fraai voor beeld. Hetwelk hiermede veel geluk op zijn nu aangevangen mannelijken levensweg ge- vvenscht wordt! DE VERJAARDAG VAN PRINSES JULIANA. Oproep van „De Princevlag." Het hoofdbestuur van de „Princevlag" schrijft: De viering van Princessedag heeft de laatste jaren in ons land een steeds alge- meener karakter gekregen. Thans, nu H. K. H. Prinses Juliana voor het eerst als moeder haar jaardag mag vieren, is er des te meer aanleiding dezen dag blijde en dankbaar te gedenken. Wij wekken dan ook alle landgenooten hier en overzee met nog meer drang dan gewoonlijk op, den verjaardag onzer Kroon prinses zoo algemeen mogelijk te vieren. Niet het minst ook door herdenking op de scholen en in bijeenkomsten, door het dra gen van Oranje door groot en klein en door het huis aan huis uitsteken van de van Oranje voorziene vlaggen. Een vlag gende stad is een sprekende stad. Vroegte is geheimenis van komend daggebeurten. Naar wij vernemen heeft het Tweede- Kamerlid mr. W. C. Wendelaar hedenoch tend op de griffie van de Tweede Kamer het verzoek ingediend tot het houden van een parlementaire enquête naar de gebeur tenissen, \ffelke zich rondom de brigade der koninklijke marechaussee te Oss en de maatregelen van minister Goseling hebben voorgdaan. Mr. Wendelaar had zich in de Tweede Kamer, na de interpellatie van den heer Drop bevredigd verklaard door het ant woord van minister Goseling. Naar ons ter oore kwam hebben de publicaties, welke daarna in de pers zijn verschenen, bij den heer Wendelaar den indruk gewekt, dat de zaak met de rede van den heer Goseling niet uit kan zijn. Ten einde klaarheid in de situatie te brengen heeft de heer Wende laar gemeend, de eenige mogelijkheid wel ke voor de Tweede Kamer thans nog open staat om de zaak verder te onderzoeken, te moeten aangrijpen. Het voorstel-Wendelaar zal nu in de af- deelingen moeten worden onderzocht, waarna er een voorloopig verslag over uit gebracht zal worden. Nadat de voorsteller dan een memorie van antwoord heeft ge schreven, volgt er een mondelinge beraad slaging en tenslotte neemt de Kamer een besluit. Vermelding verdient nog, dat het houden van een parlementaire enquête in onze staatkundige geschiedenis uiterst zeldzaam is voorgekomen. De laatste maal, dat de Tweede Kamer besloot een dergelijk onder zoek te doen plaats hebben, was in 1886 en betrof arbeidstoestanden op fabrieken en werkplaatsen. Later zijn er nog wel voor stellen voor een enquête geweest, doch de ze zijn niet aanvaard. De Commissaris der Koningin deelde ons hedenmorgen enkele nadere bijzonder heden mede over de komst van de Konin gin naar Vlissingen op Maandag 2 Mei. H.M. wordt met den trein van 15.50 te Vlissingen verwacht en zal te 17.38 weder de Schelde stad verlaten. Te ongeveer 16.10 zal de Koninklijke stoet bij de „De Ruyterschool" aankomen Hier zal de Commissaris der Koningin een welkomstwoord tot de hooge bezoekster richten. Vervolgens is het woord aan den heer J. Spaanderman, voorzitter van het werkco mité voor de herdenking van het jubileum der school en daarna aan den burgemees ter van Vlissingeh, den heer C. A. van Woelderen. Hierna zal H. M. de Koningin de her denkingsplaquette van wijlen Z. K. H. Prins Hendrik in den gevel van het schoolgebouw onthullen, waarna de voorzitter der vereeni- ging Zeevaartschool. Mr. J. Smit Azn. de plaquette namens de vereeniging zal aan vaarden. Nadat kransen bij de plaquette zijn neergelegd zal H. M. de Koningin de school bezichtigen en te 5.15 naar het sta tion terugkeeren, waar de Vlissingsche schoolkinderen Haar een zanghulde zullen brengen. De zaak is „niet hopeloos". (Van onzen Kortgeenschen correspondent). Hoe staat het met de plannen om een brug te slaan over de Zandkreek bij Kort- gene? In Juni 1933 zijn de Noordbevelan- ders in „De Stadswijnkelder" bijeengeko men om plannen te beramen voor den bouw van een brug, welke Noord- met Zuidbeveland zou verbinden. Er werd een werkcomité ingesteld, dat tot taak kreeg, een lijst te laten rondgaan door geheel Noordbeveland om leden te winnen tegen een contributie van 0.25 per jaar. Ged. Staten van Zeeland werden mej de plannen in kennis gesteld. Dit college was er dadelijk zeer mee ingenomen en nam de zaak terstond ter hand. Men kreeg een cre- diet van 3000. Hoofdingenieur Van Leeu wen van den Prov. Waterstaat uit Mid delburg, stelde zich in verbinding met de Noordbevelandsche Brugvereeniging en dit heeft tengevolge gehad, dat er peilingen en boringen werden gedaan. Er werden proefpalen geslagen en in Goes werden teekeningen voor de brug vervaardigd. In April 1935 kwam er schot in de zaak. Er vergaderde te Kortgene een commissie van eenige leden van Ged. Staten van Zee land, onder voorzitterschap van den Com missaris der Koningin, met bijna alle pol derbesturen uit Noordbeveland. Tevens waren de 4 gemeenten van Noordbeveland vertegenwoordigd door de burgemeesters en wethouders met de raadsleden. Men kwam toen overeen: 1°. de provincje zou een leening van een miljoen gulden aangaan tegen 3 rente; 2°. de provincie zou voor 20 jaar jaarlijks 5000 bijdragen; 3°. de provincie zou afstand doen van de volledige winst op de veergelden Kortgene- Wolfaartsdijk (plm. 12.000 per jaar); 4". het veer KamperlandVere zou ge handhaafd bljjven; 5°. de vier gemeenten van Noordbeve land zouden gedurende 20 jaar 0.35 per inwoner moeten bijdragen, hetgeen neer komt op 2300 per jaar; 6°. Ook de polders zouden mee moeten werken om de kosten te helpen dekken. Ze werden in vier klassen verdeeld. De pol ders, die het dichtst bij de brug liggen wer den in de 1ste klasse gegroepeerd; die wat verder liggen in een andere klasse enz. De bijdrage 1ste klasse zou 0.45 per ha be dragen; de 2e klasse 0.40; de 3de klasse 0.35 en de 4de klasse 0.30 per ha. Alle betrokkenen hebben zich met deze plannen vereenigd. Er werd tevens bekend gemaakt, dat er tolheffing op' de brug zou zijn. De Noordbevelanders vonden dat niet zoo erg. Ze dachten, dat het net eender is, of men nu tol- of veer geld moet beta len. Bovendien was het plan zóó opge maakt, dat brug- of tolgeld noodzakelijk was, daar an'ders de rekening niet sloot. Men dacht op Noordbeveland nu alge meen, dat de brug er wel spoedig zou ko men. Ze stond immers financieel op pijlers, maardat waren er nog niet van beton! Er kwam een kink in den kabel, want minster Van Lidth de Jeude, de toenmalige minister van waterstaat, maakte bezwaar tegen de tolheffing. Immers overal in den lande werden de tollen opgeruimd, en nu zou men er hier weer eentje gaan maken! Het Provinciaal bestuur heeft toen na gegaan, hoe de brug dan wèl gefinancierd kon worden. Men heeft toen gedacht, dat het Rijk moest bijspringen, en wel in dezen vorm, dat het Rijk den geheelen bouw be taalt, óf dat er van Rijkswege een subsi die gegeven wordt van 30.000 gedurende 19 jaren. De altijddurende bijdragen van de provincie en van de streek zelf zouden dan van 5000 op 10.000 gebracht moeten worden.' Er zijn toen in Januari 1938 besprekin gen gevoerd met minister Van Buuren, doch de zaak kwam niet veel verder. Men bleef hangen op de kardinale vraag: al of geen tolheffing. Eenigen tijd geleden is er te Kortgene een geheime vergadering gehouden' in „De Stadswijnkelder" onder voorzitterschap van burgemeester Guze van Wissenkerke; ook de pers mocht daarbij niet tegenwoordig zijn. Wij vernemen thans evenwel uit goede bron, dat de huidige stand van zaken „Ni e t hopeloos" is. Nu zal men in den lande misschien vra gen: „Is het dan zóó noodzakelijk dat er op Noordbeveland een brug komt?" Het antwoord hierop kan men geven, als men weet, dat de bestaande veerboot na 9 uur des avonds niet meer vaart. Nie mand kan dan meer van Noordbeveland af komen, noch er op, tenzij men voor een extra reis vijf gulden betaalt, voor een overtocht van slechts 5 a 6 minuten! De provincie staat voor de keuze: verbe tering van de aanlegsteigers en veerdam óf een brugverbinding. Beide steigers zijn voor het verkeer ondoelmatig. Het is dui delijk te zien, dat men bij den bouw van den steiger niet gerekend heeft op het steeds drukker wordende verkeer. De chauffeurs moeten soms zulke rare capriolen maken, dat men wel eens verbaasd is, dat alles nog zoo goed afloopt. Ze moeten rijden over een paar smalle planken, die wegens het hooge water dikwijls heel steil liggen óf wegens het lage water erg hellend. Is het eens erg hoog water, dan stroomt de veerdam onder, en dan is het verkeer voor uren stilgelegd. Men ziet, dat verbetering op de een of andere manier dringend noodzakelijk is ge worden, temeer daar het hier steeds druk ker wordt. Zoo zijn er in 1937 niet minder dan 20.000 auto's overgezet, 128.000 passa giers en 320.000 rijwielen. De netto winst loopt over dat jaar rond de 12.000. Vrijwillige voldoening van belasting enz. De minister van financiën maakt bekend, dat ten behoeve van 's Rijks schatkist is ontvangen wegens over vorige jaren te weinig betaalde belasting naar inkomen en/of vermogen (gewetensgeld) bij den ontvanger der directe belastingen te Oost burg 49.33 en Terneuzen 85.92. In de Zaterdag te Utrecht gehouden algemeene vergadering der Nederl. Ver eeniging van leeraren in de stenografie „Groote" en het machineschrijven is tot hoofdbestuurslid herkoze^f de heer M. A. Aalbregtse, gemeentesecretaris te Oost burg. Faillissementen. Het weekblad Handelsbelangen neemt o.m. op de crediteurenlijst in het faillisse ment P. van Loo. timmerman en aannemer te Driewegen (Z. Beveland). Deze lijst telt 44 crediteuren met een totaal passief van 28.129 waarvan preferent 123. De baten bedragen 595. De voornaamste cre diteur is: Coöp. Boerenleenbank geldlee- ning en rente f 10.789. Bij Kon. besluit van 22 April 1938, is herbenoemd tot kantonrechter-plaats- vervanger in het kanton Middelburg mr. J. J. Heijse. AUTO-ONGEVAL. Onzen stadgenoot A. P. M. Witkam overkwam Zaterdag, in de nabijheid van Breda, met zijn auto een vrij ernstig on geval. Door een deffect aan het stuur reed de wagen tegen een boom, waarbij de heer Witkam ernstige verwondingen aan het hoofd bekwam. Hij werd naar Goes ver voerd en in St. Joanna opgenomen. "Men vreest dat de heer W. een oog zal moeten missen. De auto, die van voren ernstige bescha digingen bekwam, werd door garage Louis- se opgehaald. 119.75 f22.75 f26.75 f 32.75 en hooger. (Ingez. Med.) WEERBERICHT. Verwaaiing tot morgenavond: DE BElT: Zwakke tot matige wind uit N. richtingen, betrokken tot zwaar bewolkt, weinig of geen regen, weinig verandering in temperatuur. UKKEL: Matige wind tiit N. richtingen, bewolkte hemel, plaatselijk regen, enkele opklaringen, aanhoudend koel, plaatselijk nachtvorst. Di. 26 April. Zon op: 4 h 42; onder: 19 h 15. Licht op: 19 h 45. Maan op: 2 h 48; on der: 14 h 56. N.M.: 30 April. Hoog- en Laagwater te Vlissingen: April. Hoogwater. Laagwater. Maandag 25 9.40 22.11 3.26 16.03 Dinsdag 26 10.50 23.04 4.39 17.04 Woensdag 27 11.36 23.49 5.37 17.52 Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere 38 min. later. (S springtij.) Hoog- en Laagwater te Wemeldinge: April. Hoogwater. Laagwater. Maandag 25 11.06 23.46 4.20 17.05 Dinsdag 26 12.21 5.32 18.08 Woensdag 27 0.45 13.14 6.32 18.59 Ja dit is zeker, dat zij kou, griep en pij nen niet alleen vlugger, maar ook veel grondiger en meer blijvend verdrijven. Mijnhardtjes zijn hartvormige cachets die zeer gemakkelijk innemen en ver krijgbaar bij Apothekers en Drogisten. Koker 12 stuks 50 ct. Proefverpakking 2 stuks 10 cent, (Ingez. Med.) BOUW VAN 154 WONINGEN. Hoewel de thans in aanbouw zijnde hui zen nog niet zijn voltooid, is het steeds toe nemende aantal gegadigden voor het huren van nieuwe woningen voor het bestuur der „woningbouw vereeniging „Goed Wonen" aanleiding geweest plannen te ontwerpen voor het stichten van 104 huizen, gesplitst in beneden, en bovenwoningen en 50 een gezinswoningen. Ongetwijfeld moet het een ongezonde toestand genoemd worden, wan neer zooals hier geschiedt, vele menschen, die te Vlissingen werkzaam zjjn, wegens ge brek aan woningen gedwongen worden in de omliggende gemeenten voor hunne ge zinnen huisvesting te vinden. De geheele lijst van gegadigden dezer bouwvereeniging bevat thans een 144 na men, welk aantal nog steeds toeneemt. Het terrein alwaar de huizen zijn geprojecteerd, bevindt zich, in aansluiting met dat waarop de thans in aanbouw zijnde 51 woningen zul len verrijzen, tusschen de Schuitvaart- gracht, de Ridderspoorlaan en de Bonedijk- straat. In het midden van het complex wo ningen is een plein met plantsoen aangege ven, dat den naam zal dragen van „Rave- steijnplein". Aan dit plein zullen de eenge zinswoningen worden gebouwd. De huurprijzen der te bouwen woningen bedragen voor de benedenwoningen 3.85 tot 4.50 per week; voor de bovenwoningen 4.95 per week en voor de eengezinswonin gen 3.85 tot 4.50 per week. De totale stichtingskosten zijn geraamd op 475.000; onder dit bedrag is voor den aankoop van 11399 m2 grond geraamd 75.000, welke som berekend is naar de prijzen van 7 en 6 per m2. Het benoodigde kapitaal kan op voordee- lige voorwaarden worden geleend op onder- handsche schuldbekentenis tot een bedrag van ten hoogste 500.000 a pari, tegen een rente van 3% per jaar, te voldoen half jaarlijks. De leening moet volledig worden gegarandeerd voor hoofdsom, rente en af lossing door de gemeente Vlissingen. Ten einde de vereeniging goedkoop bouwcrediet te verschaffen, is de firma £taak en Co. te 's-Gravenhage bereid door tusschenkomst van de gemeente kasgeld te verschaffen te gen een rente varieerende van tot per jaar. B. en W. kunnen zich met het omschre ven plan voor den bouw der 154 woningen en de wijze waarop dit zal worden gefinan-" cieerd, vereenigen en stellen den Raad voor aldus te besluiten. VERGADERING GEMEENTERAAD. De eerstvolgende vergadering van den Raad zal plaats hebben op Vrijdag 29 April a.s. 's middags 2 uur. Voor het Dorus Rijkerfonds. De Zaterdag alhier gehouden collecte ten bate van het Dorus Rijkersfonds, heeft op gebracht 466 of wel pl.m. 180 meer dan het vorig jaar. ARNEMUIDEN. Zaterdagmiddag was in het vergaderlokaal een bijeenkomst belegd waartoe alle leurders en leursters van visch uit" deze gemeente uitgenoodigd wa ren. Op deze bijeenkomst werd het woord gevoerd door den heer C. J. F. Hendriks

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1938 | | pagina 1