Hf ffincutrittcïHle
Shelter
(&GOESCHE COURANT)
De Nieuw-Amsterdam" bij onze
Koopvaardijvloot Ingelijfd.
V1" ^tafeltje Zaten de directie
De zaak-Oss.
=7
ZEELAND.
Een prachtige proeftocht van een prachtig schip.
Mr. Wendelaar vraagt een
parlementaire enquête.
Het bezoek der Koningin
aan Vlissingen.
Het verloop der Bevelander
brugplannen.
MIDDELBURG.
GOES.
bescherming;
In Tweed of
Gabardine
Vlugger met «Mijnhardtjes»
VLISSINGEN.
WALCHEREN.
let
nst
lat
\v-
tal
le
liet
pe-
't
bn-
l-at
ier
|en
iet
ia-
iie
lat
(>ch
iie
)us
■aar
poo
ler
kan
ken
iet
Pa'
■ere
lerd
lem
looi
10e
keld
ften
/an
ige-
Dagblad. Uitg.N-V. De Middelburgsche Crt.
Bureaux: te MIDDELBURG: St. Pieterstr. 28,
Telefoon Redactie 269, Administratie 139;
te GOES: Turfkade Tel. 17. Postgiro 43255.
Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes
f 2 30 elders f 2.50 per kwartaal. Week
abonnementen in Middelburg en Goes 18 ct.
NUMMER 96. TWEE BLADEN. MAANDAG i i 25 APRIL 1938. EERSTE BLAD. 181e JAARG.
HIDDELBURGSCHI COURANT
Advertentiën 30 ct per regel, ingezonden
mededeelingen 60 ct p. r. Bij contract lager.
Tarief op aanvraag. Familieberichten en
dankbetuigingen minimum f 2.10. „Kleine
Advertenties", max. 6 regels, 75 cent, bij
vooruitbetaling. „Brieven, of adres bureau
v. d. blad" 10 ct extra. Bewijsnummers 5 ct.
Papa Colijn hijscht eigenhandig de reederijvlag op het admiraalschip der H.A.L.
Een tastbaar bewijs, dat wij in Nederland
nog wel wat kunnen
dek te bereiken, waar de ceremonie van
het hijschen der reederij-vlag geschiedt.
Ceremonie, zeker. Maar: vol zin, en in
drukwekkend niettemin.
Vooral niet, toen na deze zinvolle hande
ling, onder een voorjaarszonnetje op de wij
de Noordzee vóór Neêrlands dierbare
kustlijn verricht, werkelijk „spontaan" ons
goede volkslied uit honderden kelen gedra-
Er is overeenstemming te denken
tusschen een menschenleven en een leven
der schepen.
Het leggen van de kielplaat is gelijk te
stellen met de ontvangenis; de tewaterla
ting ware dan de geboorte met dit merk
waardige verschil dan, dat de mensch kort
na, het schip kort vóór de geboorte gedoopt
pleegt te worden en de overname na 'de
proefvaart vindt dan haar tegenbeeld in de
meerderjarigheid, de manbaarsheidsverkla-
ring van den mensch.
Weliswaar verloopt deze laatste in onze
nuchtere West-Europeesche beschaving
zonder eenigerlei ceremonieeel; het 21-jaar
worden is meestal een verjaardag gelijk
iedere andere, maar in velerlei primitievere
beschaving gaat voor den volgroeiden jon
geling een „proefvaart" ook aan de man
baarheidsverklaring vooraf, terwijl zij
de overeenstemming blijkt verder te gaan
ook met feestelijkheid en symbolieke
handeling omgeven is.
Dan volgt in het leven van den mensch
de volwassenheid, het harde werken voor
het dagelijksch brood: het schip moet dan
de zeeën doorploegen en zijn taak in de
wereldeconomie verrichten. Tot men ge
pensioneerd wordt: het zeekasteel wordt
dan wachtschip of bunkerstation, tot de
dood onder sloopershanden er op volgt
Jongstleden Zaterdag heeft, met de Hol-
land-Amerika-Lijn, heel Nederland het
meerderjarigheidsfeest van de „Nieuw-Am-
sterdam" gevierd. En het is een in alle op
zichten geslaagd feest geworden, hetwelk
zijn afsluiting vond in de symbolieke han
deling, altijd weer even schoon: het strijken
van de blauw-wit-blauwe werf-vlag der
Droogdokmaatschappij, het hijschen van de
groen-wit-groene reederij-vlag der N.A.
S.M. aan den grooten mast, ten bewijze dat
de bouwers het schip hebben overgedragen
aan de reeders. En vader Colijn, Neder
lands eerste minister, heeft deze reederij-
vlag, op verzoek der directie, zélf in den
top van de groote mast geheschen. De
groen-wit-groene vlag met in den boven
hoek de oranje-ster: ten teeken dat zij van
het admiraalschip der vloot waait.
o jj.
Het is een mooi feest geweest. En het
strekt der directie van de Holland-Ameri-
ka-Lijn tot eere, tot bewijs van juist in
zicht in deze dingen tevens, dat zij naast de
honderden om huns zelfs wille genoodigde
kopstukken van regeering, handel, nijver
heid en scheepvaart, ook op ruime schaal
de Nederlandsche pers ten gast mede ge
vraagd heeft, wetende daarmede de milli-
oenen van het Nederlandsche volk zelf te
bereiken. En dat niet alleen: de buitenland-
sche pers was door vele harer vertegen
woordigers in ons land, eveneens aanwezig.
Ook dit was juist gezien: groote onderne
mingen kunnen het in den tijd, waarin wij
thans leven, niet zonder publicity stellen;
scheepsbouwmaatschappijen en scheep
vaartmaatschappijen zoomin als K.L.M.,
Spoorwegen, of wat of wie dan ook
Om negen uur precies zouden we Zater
dag van de Wilhelminakade te Rotterdam
vertrekken. Eén minuut te laat kwam
jonkheer De Geer nog buiten adem aange
rend: door een geheimen gang werd hij
nog juist het zeekasteel binnengesmokkeld.
Toen werden de trossen losgeworpen en de
sleepbooten haalden ons van den kant.
Moeizaam, langzaam. Ook den Waterweg
af ging het in een slakkengangetje: de reus
kon in dit slootje zijn volle kracht bij lange
niet ontplooien. Half tien onder zeil, waren
we tegen twaalven pas buiten de pieren
van den Hoek van Holland! Maar toen
werd er dan ook een betere Vaart in ge
zet.
De passagiers-gasten werden inmiddels
aan tafel genood.
Daar werd een maaltijd opgediend, zoo
als a leen een groote scheepvaartkok die
voor reizigers, die den tijd en veel eetlust
hebben, in elkaar weet te zetten. Waartoe
den lezer te laten watertanden?
He was goed, en mooi, en vlot, daar in
inUl m eerste klasse eetsalon.
der H.A.L.de bouwers, en de eere-eastern
minister-president Colijn vooraan
NWe£ï Werde? 6r t0«n gehou
den. Weinig, en niet te lane
De heer Endert van de Drooedokmaat
schapp« zei: hier is het schip; Se mede
werkers worden bedankt, en dat het de
„Nieuw-Amsterdam" wèl ga.
^eHroï?e Monchy, een der directeuren
w 5hio n "i\fTr ka Lijn' aanvaardde
het schip m t Nederlandsch, en sprak in
bright English, freundliches Deutsch et un
Francais aeheve den buitenlandschen gas-
der fiand-AmLika-Sid-nt"C°m^lTriS
van een JotterJmschen reeder,Pdie ai dat
een hartig woordje en minister Cohin
het op den vaderlijken toon, waaron hö on«
in de radio met devaluatie, diensSverlen-
ging en dergelijke akkevietjes op de ho«5e
pleegt te brengen en gerust tracht te stel
len tevens. te stel"
Toen dronken we haastig ons cognakie
met en h°anie °P' °m d°°r den doolhof van
gangen, hallen en trappen tijdig het achter
gen schalde.
Maar er is meer aan zoo'n proefvaart, op
zoo'n prachtig schip.
Beter, rustiger, en oneindig veel genoeg
lijker dan op een persbezoek ter loutere be
zichtiging, kan men pas in de vaart een
schip op zijn juiste waarde schatten. Een
schip aan den walis geen schip. Pas als
het vaart, weet men wat een schip betee-
kenen kan. Het is een imponderabel ver
schil, maar de imponderabilia zijn machti
ge zaken, ook in het scheepsleven
Het verglijdende landschap der oevers
van den Waterweg; de duizenden toeschou
wers aan den wal, die vroolijk wuiven; de
wijde horizonten op de rustig-kabbelende,
kalrrie Noordzee; de lichte deining daar
zelfs een machtig kasteel als dit schip is
daar niet ongevoelig voor en dan: het
gezelschap. Welk een gezelschap hier. Wie
zag ooit zooveel met goud beladen vice-ad-
miraals en schout-bij-nachten (of is het
schouten-bij-nacht??) bij .elkaar?
En al die ministers! Men vroeg zich af,
hoe Nederland intusschen toch wel gere
geerd werd, tot iemand opmerkte, dat ze
den heer Slotemaker de Bruïne daarvoor
achtergelaten haddenwaarop een an
der de vrees uitte, dat we dan bij binnen
komst inmiddels wel eens weer met nóg
een nieuwer soort spelling bedacht zouden
kunnen zijn gewordenOm te huive
ren
Tientallen bekenden ontmoet men op
zoo'n vaartje. Oud-Middelburgers, Zeeuwen
ook: mr. Jan Smit Azn. van „De Schelde",
met twee zijner directeuren allicht trou
wens: hebben zij dè geweldige machines en
de ketels niet gebouwd? de voormalige
voorzitter van Middelburgs Raad van Ar
beid Harts, die nu in Rotterdam troont,
met mr. Van der Poel, die óók Rotterdam
mer is geworden; de vlotte directeur van
de „Zeeland" G. J. Bensink; en zijn voor
ganger, nu z'n opperste baas, de oude heer
De Meester met de ee,uwige jeugd
En dan is er geen genoeglijker genoeg'
lijkheid denkbaar dan, gezeten in een der
duizend-en-een zóó uit een film weggehaal
de luxe-fauteuils met een kop thee en een
sigaar in een salon van de „Nieuw-Amster
dam" een genoeglijken boom met een ge
noeglijk man op te zetten. En op zoo'n
reisje is iederéén immers genoegelijk, en
dus
Bij,het scheiden van de markt werd allen
gasten een kostelijk geschenk uitgereikt:
een boekwerk op de persen van Enschedé
te Haarlem gedrukt en daar tot een juweel
van Nederlandsch grafisch kunnen ge
maakt. Het is een rijke en fraai verluchte
beschrijving van de vele bijzondere kunst
werken, welke de „Nieuw-Amsterdam" be
vat. De laatste woorden van den tekst er
van luiden: „Land en zee, kantoor en fa
briek, teekenkamer en laboratorium, werf
en atelier hebben er hun bijdrage aan
geleverd. Zakenlieden, arbeiders en
kunstenaars werkten er met gelijke liefde
aan mee, in den gezamenlijken arbeid
steeds meer met deze gemeenschappelijke
schepping verbonden. En daarom vaart aan
boord van de „Nieuw-Amsterdam" ook een
deel van Nederlands hart".
Zoo is het. Merkwaardige vergelijking
dringt zich hier op, wanneer men deze veel
voudige samenwerking ziet: die met een
middeleeuwsche kathedraal
Het door verblinde lieden voor slampam
pers gescholden Nederlandsche volk kan
toch waarlijk nog wel zoo een en ander en,
als het wil, zelfs véél.
De „Nieuw-Amsterdam" is daarvan één
der voorbeelden.
Een grootsch en uitzonderlijk fraai voor
beeld.
Hetwelk hiermede veel geluk op zijn nu
aangevangen mannelijken levensweg ge-
vvenscht wordt!
DE VERJAARDAG VAN
PRINSES JULIANA.
Oproep van „De Princevlag."
Het hoofdbestuur van de „Princevlag"
schrijft:
De viering van Princessedag heeft de
laatste jaren in ons land een steeds alge-
meener karakter gekregen. Thans, nu H.
K. H. Prinses Juliana voor het eerst als
moeder haar jaardag mag vieren, is er
des te meer aanleiding dezen dag blijde
en dankbaar te gedenken.
Wij wekken dan ook alle landgenooten
hier en overzee met nog meer drang dan
gewoonlijk op, den verjaardag onzer Kroon
prinses zoo algemeen mogelijk te vieren.
Niet het minst ook door herdenking op de
scholen en in bijeenkomsten, door het dra
gen van Oranje door groot en klein en
door het huis aan huis uitsteken van de
van Oranje voorziene vlaggen. Een vlag
gende stad is een sprekende stad.
Vroegte is geheimenis van komend
daggebeurten.
Naar wij vernemen heeft het Tweede-
Kamerlid mr. W. C. Wendelaar hedenoch
tend op de griffie van de Tweede Kamer
het verzoek ingediend tot het houden van
een parlementaire enquête naar de gebeur
tenissen, \ffelke zich rondom de brigade der
koninklijke marechaussee te Oss en de
maatregelen van minister Goseling hebben
voorgdaan.
Mr. Wendelaar had zich in de Tweede
Kamer, na de interpellatie van den heer
Drop bevredigd verklaard door het ant
woord van minister Goseling. Naar ons ter
oore kwam hebben de publicaties, welke
daarna in de pers zijn verschenen, bij den
heer Wendelaar den indruk gewekt, dat de
zaak met de rede van den heer Goseling
niet uit kan zijn. Ten einde klaarheid in de
situatie te brengen heeft de heer Wende
laar gemeend, de eenige mogelijkheid wel
ke voor de Tweede Kamer thans nog open
staat om de zaak verder te onderzoeken, te
moeten aangrijpen.
Het voorstel-Wendelaar zal nu in de af-
deelingen moeten worden onderzocht,
waarna er een voorloopig verslag over uit
gebracht zal worden. Nadat de voorsteller
dan een memorie van antwoord heeft ge
schreven, volgt er een mondelinge beraad
slaging en tenslotte neemt de Kamer een
besluit.
Vermelding verdient nog, dat het houden
van een parlementaire enquête in onze
staatkundige geschiedenis uiterst zeldzaam
is voorgekomen. De laatste maal, dat de
Tweede Kamer besloot een dergelijk onder
zoek te doen plaats hebben, was in 1886 en
betrof arbeidstoestanden op fabrieken en
werkplaatsen. Later zijn er nog wel voor
stellen voor een enquête geweest, doch de
ze zijn niet aanvaard.
De Commissaris der Koningin deelde ons
hedenmorgen enkele nadere bijzonder
heden mede over de komst van de Konin
gin naar Vlissingen op Maandag 2 Mei.
H.M. wordt met den trein van 15.50 te
Vlissingen verwacht en zal te 17.38 weder
de Schelde stad verlaten.
Te ongeveer 16.10 zal de Koninklijke
stoet bij de „De Ruyterschool" aankomen
Hier zal de Commissaris der Koningin een
welkomstwoord tot de hooge bezoekster
richten.
Vervolgens is het woord aan den heer J.
Spaanderman, voorzitter van het werkco
mité voor de herdenking van het jubileum
der school en daarna aan den burgemees
ter van Vlissingeh, den heer C. A. van
Woelderen.
Hierna zal H. M. de Koningin de her
denkingsplaquette van wijlen Z. K. H. Prins
Hendrik in den gevel van het schoolgebouw
onthullen, waarna de voorzitter der vereeni-
ging Zeevaartschool. Mr. J. Smit Azn. de
plaquette namens de vereeniging zal aan
vaarden. Nadat kransen bij de plaquette
zijn neergelegd zal H. M. de Koningin de
school bezichtigen en te 5.15 naar het sta
tion terugkeeren, waar de Vlissingsche
schoolkinderen Haar een zanghulde zullen
brengen.
De zaak is „niet hopeloos".
(Van onzen Kortgeenschen
correspondent).
Hoe staat het met de plannen om een
brug te slaan over de Zandkreek bij Kort-
gene? In Juni 1933 zijn de Noordbevelan-
ders in „De Stadswijnkelder" bijeengeko
men om plannen te beramen voor den
bouw van een brug, welke Noord- met
Zuidbeveland zou verbinden. Er werd een
werkcomité ingesteld, dat tot taak kreeg,
een lijst te laten rondgaan door geheel
Noordbeveland om leden te winnen tegen
een contributie van 0.25 per jaar.
Ged. Staten van Zeeland werden mej de
plannen in kennis gesteld. Dit college was
er dadelijk zeer mee ingenomen en nam de
zaak terstond ter hand. Men kreeg een cre-
diet van 3000. Hoofdingenieur Van Leeu
wen van den Prov. Waterstaat uit Mid
delburg, stelde zich in verbinding met de
Noordbevelandsche Brugvereeniging en dit
heeft tengevolge gehad, dat er peilingen
en boringen werden gedaan. Er werden
proefpalen geslagen en in Goes werden
teekeningen voor de brug vervaardigd.
In April 1935 kwam er schot in de zaak.
Er vergaderde te Kortgene een commissie
van eenige leden van Ged. Staten van Zee
land, onder voorzitterschap van den Com
missaris der Koningin, met bijna alle pol
derbesturen uit Noordbeveland. Tevens
waren de 4 gemeenten van Noordbeveland
vertegenwoordigd door de burgemeesters en
wethouders met de raadsleden. Men kwam
toen overeen:
1°. de provincje zou een leening van een
miljoen gulden aangaan tegen 3 rente;
2°. de provincie zou voor 20 jaar jaarlijks
5000 bijdragen;
3°. de provincie zou afstand doen van de
volledige winst op de veergelden Kortgene-
Wolfaartsdijk (plm. 12.000 per jaar);
4". het veer KamperlandVere zou ge
handhaafd bljjven;
5°. de vier gemeenten van Noordbeve
land zouden gedurende 20 jaar 0.35 per
inwoner moeten bijdragen, hetgeen neer
komt op 2300 per jaar;
6°. Ook de polders zouden mee moeten
werken om de kosten te helpen dekken.
Ze werden in vier klassen verdeeld. De pol
ders, die het dichtst bij de brug liggen wer
den in de 1ste klasse gegroepeerd; die wat
verder liggen in een andere klasse enz. De
bijdrage 1ste klasse zou 0.45 per ha be
dragen; de 2e klasse 0.40; de 3de klasse
0.35 en de 4de klasse 0.30 per ha.
Alle betrokkenen hebben zich met deze
plannen vereenigd. Er werd tevens bekend
gemaakt, dat er tolheffing op' de brug zou
zijn. De Noordbevelanders vonden dat niet
zoo erg. Ze dachten, dat het net eender is,
of men nu tol- of veer geld moet beta
len. Bovendien was het plan zóó opge
maakt, dat brug- of tolgeld noodzakelijk
was, daar an'ders de rekening niet sloot.
Men dacht op Noordbeveland nu alge
meen, dat de brug er wel spoedig zou ko
men. Ze stond immers financieel op pijlers,
maardat waren er nog niet van beton!
Er kwam een kink in den kabel, want
minster Van Lidth de Jeude, de toenmalige
minister van waterstaat, maakte bezwaar
tegen de tolheffing. Immers overal in den
lande werden de tollen opgeruimd, en nu
zou men er hier weer eentje gaan maken!
Het Provinciaal bestuur heeft toen na
gegaan, hoe de brug dan wèl gefinancierd
kon worden. Men heeft toen gedacht, dat
het Rijk moest bijspringen, en wel in dezen
vorm, dat het Rijk den geheelen bouw be
taalt, óf dat er van Rijkswege een subsi
die gegeven wordt van 30.000 gedurende
19 jaren. De altijddurende bijdragen van de
provincie en van de streek zelf zouden dan
van 5000 op 10.000 gebracht moeten
worden.'
Er zijn toen in Januari 1938 besprekin
gen gevoerd met minister Van Buuren,
doch de zaak kwam niet veel verder. Men
bleef hangen op de kardinale vraag: al of
geen tolheffing.
Eenigen tijd geleden is er te Kortgene
een geheime vergadering gehouden' in „De
Stadswijnkelder" onder voorzitterschap van
burgemeester Guze van Wissenkerke; ook
de pers mocht daarbij niet tegenwoordig
zijn.
Wij vernemen thans evenwel uit goede
bron, dat de huidige stand van zaken „Ni e t
hopeloos" is.
Nu zal men in den lande misschien vra
gen: „Is het dan zóó noodzakelijk dat er
op Noordbeveland een brug komt?"
Het antwoord hierop kan men geven,
als men weet, dat de bestaande veerboot
na 9 uur des avonds niet meer vaart. Nie
mand kan dan meer van Noordbeveland af
komen, noch er op, tenzij men voor een
extra reis vijf gulden betaalt, voor een
overtocht van slechts 5 a 6 minuten!
De provincie staat voor de keuze: verbe
tering van de aanlegsteigers en veerdam
óf een brugverbinding. Beide steigers zijn
voor het verkeer ondoelmatig. Het is dui
delijk te zien, dat men bij den bouw van den
steiger niet gerekend heeft op het steeds
drukker wordende verkeer. De chauffeurs
moeten soms zulke rare capriolen maken,
dat men wel eens verbaasd is, dat alles
nog zoo goed afloopt. Ze moeten rijden
over een paar smalle planken, die wegens
het hooge water dikwijls heel steil liggen
óf wegens het lage water erg hellend.
Is het eens erg hoog water, dan stroomt
de veerdam onder, en dan is het verkeer
voor uren stilgelegd.
Men ziet, dat verbetering op de een of
andere manier dringend noodzakelijk is ge
worden, temeer daar het hier steeds druk
ker wordt. Zoo zijn er in 1937 niet minder
dan 20.000 auto's overgezet, 128.000 passa
giers en 320.000 rijwielen. De netto winst
loopt over dat jaar rond de 12.000.
Vrijwillige voldoening van belasting enz.
De minister van financiën maakt bekend,
dat ten behoeve van 's Rijks schatkist is
ontvangen wegens over vorige jaren te
weinig betaalde belasting naar inkomen
en/of vermogen (gewetensgeld) bij den
ontvanger der directe belastingen te Oost
burg 49.33 en Terneuzen 85.92.
In de Zaterdag te Utrecht gehouden
algemeene vergadering der Nederl. Ver
eeniging van leeraren in de stenografie
„Groote" en het machineschrijven is tot
hoofdbestuurslid herkoze^f de heer M. A.
Aalbregtse, gemeentesecretaris te Oost
burg.
Faillissementen.
Het weekblad Handelsbelangen neemt
o.m. op de crediteurenlijst in het faillisse
ment P. van Loo. timmerman en aannemer
te Driewegen (Z. Beveland). Deze lijst
telt 44 crediteuren met een totaal passief
van 28.129 waarvan preferent 123. De
baten bedragen 595. De voornaamste cre
diteur is: Coöp. Boerenleenbank geldlee-
ning en rente f 10.789.
Bij Kon. besluit van 22 April 1938,
is herbenoemd tot kantonrechter-plaats-
vervanger in het kanton Middelburg
mr. J. J. Heijse.
AUTO-ONGEVAL.
Onzen stadgenoot A. P. M. Witkam
overkwam Zaterdag, in de nabijheid van
Breda, met zijn auto een vrij ernstig on
geval. Door een deffect aan het stuur reed
de wagen tegen een boom, waarbij de heer
Witkam ernstige verwondingen aan het
hoofd bekwam. Hij werd naar Goes ver
voerd en in St. Joanna opgenomen. "Men
vreest dat de heer W. een oog zal moeten
missen.
De auto, die van voren ernstige bescha
digingen bekwam, werd door garage Louis-
se opgehaald.
119.75 f22.75 f26.75
f 32.75 en hooger.
(Ingez. Med.)
WEERBERICHT.
Verwaaiing tot morgenavond:
DE BElT: Zwakke tot matige wind uit
N. richtingen, betrokken tot zwaar bewolkt,
weinig of geen regen, weinig verandering
in temperatuur.
UKKEL: Matige wind tiit N. richtingen,
bewolkte hemel, plaatselijk regen, enkele
opklaringen, aanhoudend koel, plaatselijk
nachtvorst.
Di. 26 April. Zon op: 4 h 42; onder: 19 h
15. Licht op: 19 h 45. Maan op: 2 h 48; on
der: 14 h 56. N.M.: 30 April.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen:
April.
Hoogwater. Laagwater.
Maandag 25 9.40 22.11 3.26 16.03
Dinsdag 26 10.50 23.04 4.39 17.04
Woensdag 27 11.36 23.49 5.37 17.52
Westkapelle is 28 min. en Domburg 23
min. vroeger; Veere 38 min. later. (S
springtij.)
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge:
April.
Hoogwater. Laagwater.
Maandag 25 11.06 23.46 4.20 17.05
Dinsdag 26 12.21 5.32 18.08
Woensdag 27 0.45 13.14 6.32 18.59
Ja dit is zeker, dat zij kou, griep en pij
nen niet alleen vlugger, maar ook veel
grondiger en meer blijvend verdrijven.
Mijnhardtjes zijn hartvormige cachets
die zeer gemakkelijk innemen en ver
krijgbaar bij Apothekers en Drogisten.
Koker 12 stuks 50 ct. Proefverpakking
2 stuks 10 cent,
(Ingez. Med.)
BOUW VAN 154 WONINGEN.
Hoewel de thans in aanbouw zijnde hui
zen nog niet zijn voltooid, is het steeds toe
nemende aantal gegadigden voor het huren
van nieuwe woningen voor het bestuur der
„woningbouw vereeniging „Goed Wonen"
aanleiding geweest plannen te ontwerpen
voor het stichten van 104 huizen, gesplitst
in beneden, en bovenwoningen en 50 een
gezinswoningen. Ongetwijfeld moet het een
ongezonde toestand genoemd worden, wan
neer zooals hier geschiedt, vele menschen,
die te Vlissingen werkzaam zjjn, wegens ge
brek aan woningen gedwongen worden in
de omliggende gemeenten voor hunne ge
zinnen huisvesting te vinden.
De geheele lijst van gegadigden dezer
bouwvereeniging bevat thans een 144 na
men, welk aantal nog steeds toeneemt. Het
terrein alwaar de huizen zijn geprojecteerd,
bevindt zich, in aansluiting met dat waarop
de thans in aanbouw zijnde 51 woningen zul
len verrijzen, tusschen de Schuitvaart-
gracht, de Ridderspoorlaan en de Bonedijk-
straat. In het midden van het complex wo
ningen is een plein met plantsoen aangege
ven, dat den naam zal dragen van „Rave-
steijnplein". Aan dit plein zullen de eenge
zinswoningen worden gebouwd.
De huurprijzen der te bouwen woningen
bedragen
voor de benedenwoningen 3.85 tot
4.50 per week; voor de bovenwoningen
4.95 per week en voor de eengezinswonin
gen 3.85 tot 4.50 per week. De totale
stichtingskosten zijn geraamd op 475.000;
onder dit bedrag is voor den aankoop van
11399 m2 grond geraamd 75.000, welke
som berekend is naar de prijzen van 7 en
6 per m2.
Het benoodigde kapitaal kan op voordee-
lige voorwaarden worden geleend op onder-
handsche schuldbekentenis tot een bedrag
van ten hoogste 500.000 a pari, tegen een
rente van 3% per jaar, te voldoen half
jaarlijks. De leening moet volledig worden
gegarandeerd voor hoofdsom, rente en af
lossing door de gemeente Vlissingen. Ten
einde de vereeniging goedkoop bouwcrediet
te verschaffen, is de firma £taak en Co. te
's-Gravenhage bereid door tusschenkomst
van de gemeente kasgeld te verschaffen te
gen een rente varieerende van tot
per jaar.
B. en W. kunnen zich met het omschre
ven plan voor den bouw der 154 woningen
en de wijze waarop dit zal worden gefinan-"
cieerd, vereenigen en stellen den Raad voor
aldus te besluiten.
VERGADERING GEMEENTERAAD.
De eerstvolgende vergadering van den
Raad zal plaats hebben op Vrijdag 29 April
a.s. 's middags 2 uur.
Voor het Dorus Rijkerfonds.
De Zaterdag alhier gehouden collecte ten
bate van het Dorus Rijkersfonds, heeft op
gebracht 466 of wel pl.m. 180 meer dan
het vorig jaar.
ARNEMUIDEN. Zaterdagmiddag was in
het vergaderlokaal een bijeenkomst belegd
waartoe alle leurders en leursters van
visch uit" deze gemeente uitgenoodigd wa
ren. Op deze bijeenkomst werd het woord
gevoerd door den heer C. J. F. Hendriks