(&GOESCHE COURANT Be „Kieuw-Amsterdam" Presenteert M aan ons Volk. BINNENLAND. MERK EN SCHOOL. ZEELAND. 1 I De K.N.A.C. bestaat veertig jaar in Juli. ,,Het is geen overdrijving, noch herhaling van een gemeenplaats, wanneer wij beweren dat er niets boven de „Nieuw-Amsterdam" op scheepsbouwgebied gaat momenteel". VOOR ROOKERS VAN OUD-HOLL. PUPTABAK WEERBERICHT. MIDDELBURG. GOES. NUMMER 96. DRIE BLADEN. ZATERDAG 28 APRIL 1938. EERSTE BLAD. 181e JAARG. e vol- opend Volk 1 met bl«- iziek- Uit mees- ït". ;lach- tters- ïgver. lach's Oefe- lach's onder mgel- azaar Joris. 20 h. .30 h. .30 h. .30 h. .30 h. ershof ;rshol l30 h. .30 h. .30 h. Apr.: a" en .00 h. Stjen- 20 h. 6 Apr. nière" burg. Dagblad. Uitg. N.V. De Middelburgsche Crt. Bureauxte MIDDELBURG: St. Pieterstr. 28, Telefoon Redactie 269, Administratie 139; te GOES: Turfkade Tel. 17. Postgiro 43255. Abonnementsprijs voor Middelburg en Goes 2.30, elders 'f 2.50 per kwartaal. Week abonnementen in Middelburg en Goes 18 ct. Advertentiën 30 ct per regel, ingezonden mededeelingen 60 ct p. r. Bij contract lager. Tarief op aanvraag. Familieberichten en dankbetuigingen minimum f 2.10. „Kleine Advertenties", max. 6 regels, 75 cent, bij vooruitbetaling. „Brieven, of adres bureau v. d. blad" 10 ct extra. Bewijsnummers 5 ct. PRINS BERNHARD THUIS. Gisteravond te kwart voor acht is Prins Bernhard onverwacht, geheel alleen in zijn nieuwe auto gezeten, op het paleis Soest- dijk gearriveerd. Prins Aschwin is van Pa rijs per trein rechtstreeks naar Berlijn te ruggekeerd. In 1898 begonnen met 15 telt de vereeniging thans ruim 7000 le den. (Van onzen «-r edacteur) Op 3 Juli 1938 zal het 40 jaren geleden zijn dat de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club werd opgericht. Het orga- niseeren zit den Nederlander in het bloed en het was geen wonder dat, toen ons land zich in het trotsche bezit van drie auto's kon verheugën, een vereeniging werd opge richt om de belangen der bestuurders te be hartigen Maar zelden zal een vereeniging die toen het praedicaat Koninklijke niet voer de een dusdanig lang en vruchtbaar le ven beschoren zijn geworden. Opgericht te Utrecht in het Haagsche Koffyhuis, hoofdzakelijk op instignatie van de heeren Dentz en Aertnys, werd reeds in hetzelfde jaar een propagandatocht ge houden die twee dagen in beslag nam en een ieders verbazing wekte. Hetgeen niet. te verwonderen is, immers hedentendage zou men er niet dan noode toe overgaan een dergelijk traject af te leggen met wa gens die men thans amper auto's zou wil len noemen. De eerbied die menschen toen koesterden voor de toch zoo jonge vereeni ging, kwam wel tot uiting door het ver zoek van een sigarenfabrikant die toestem ming vroeg het door hem vervaardigde pro duct: „De Nederlandsche Automobiel club" ta mogen noemen, welk verzoek genadig werd toegestaan onder voorwaarde dat de sigaar niet van inferieure kwaliteit mocht wezen! Clubtochten waarvan sommigen zelfs naar het buitenland behendigheidswed strijden, bloemencorso's werden vrij veel vuldig georganiseerd en het gaat de ver eeniging zeer naar den vleeze. Het week blad „De Kampioen" werd officieel clubor gaan. Toen reeds zocht de club een nauw con tact met de overheid om den leden meer fa ciliteiten te bezorgen. Niet immer was het voor den toenmaligen autobezitter een on verdeeld genoegen te gaan toeren. Vaak werd hij op zijn reis aangehouden door ambtenaren van den Waterstaat die de rij vergunning controleerden en met de elle- maat nagingen of het document wel klopte. En al kan de automobilist van vandaag nu ook niet bepaald klagen over gemis van be langstelling van overheid langs den. weg, de wijze waarop verschilt wel eenigermate! Vele malen is de vereeniging het Rijk be hulpzaam geweest. Onder meer tijdens de groote spoorwegstaking in 1903 toen het auto's waren die de post vervoerden op in stignatie van het ijverige bestuur der N.A. C., een bewezen dienst die zeer tot meer dere populariteit van de auto heeft bijge dragen. Ook in de oorlogsjaren heeft zij haar nut bewezen. Opgericht werd toen het Vrijwillige Militair Automobiel Korps dat tot doel had de staf te vervoeren, patrouil le- en bewakingsdiensten te verrichten, ver voer in dienst van het Roode Kruis en den Geneeskundigen Dienst waarvoor haar de hoogste lof door de legerautoriteiten werd toegezwaaid. Voor strijd is de vereeniging nooit terug geweken, vroeger niet en thans ook geens zins. Vermakelijk was de strijd die gevoerd werd over het vraagstuk of de auto in staat was eerder te stoppen dan wélk ander voer tuig ook natuurlijk bij gelijke snelheden. Te Scheveningen werd de proef gehouden in bijzijn van leden der Eerste Kamer, Twee de Kamer, Gedeputeerde Staten. De auto kwam zegevierend uit den strijd waar aan o.a. een wagen van van Gend en Loos meedeed te voorschijn. Ook de maximumsnelheid was een pre cair punt. Een storm van verontwaardig- heid steeg op toen een voorstel werd inge diend om de maximumsnelheid binnen be bouwde kommen vast te stellen op 10 ki lometer. En het pleit voor de auto van toen, dat de minister de snelheid van een de kom binnenrijdende auto schatte op 10 km terwijl de werkelijke snelheid 24 km bedroeg Wist men dat reeds zeer lang geleden de post „Vaste brug bij Nijmegen" een belang rijk onderdeel van de begrooting was. Ja ren heeft de vereeniging daarvoor gevoch ten gelijk zij streed en strijdt voor elke ver andering die voor den weggebruiker een verbetering beteekent. Met taai geduld voerde zij oorlog met den machtigen tegen stander „Koning Tol". Gevaarlijke punten in wegen zijn vaak door haar toedoen ver beterd, het verkeer met het buitenland heeft zij aanzienlijk vergemakkelijkt. In principieele kwesties betreffende automobilistenbelangen, heeft zij hare le den tot in hoogste instantie bijgestaan, zeer vaak met loffelijk gevolg. Veertig jaar K.N.A.C.! Veertig jaar hooggewaardeerde arbeid voor den automobilist. ZEVENTIG JAAR HOOGERE KRIJGSSCHOOL. Den eersten Mei a.s. is het zeventig jaar geleden, dat te Haarlem een „school tot voorloopige opleiding van stafofficieren" werd opgericht. Den len November 1868 werd deze voorloopige opleiding vervangen door een definitieve „stafschool" en ge vestigd te Breda. De cursus duurde vier jaren en beoogde aanvankelijk uitsluitend opleiding voor den Nederlandschen gene- ralen staf. In 1875 werd deze stafschool gereorga niseerd in een „krijgsschool voor officie- (Facts and Figures „Nieuw-Amsterdam") Wat leven wij toch snel. Hoe ligt noch versch in onze herinnering het opkomen van 't streven, groote, snel le, extra-comfortabele weelde-passagiers- schepen, met name voor trans-atlantisch verkeer, te gaan bouwen. Weliswaar heeft, vooral op Nieuw-York, dat streven eigen lijk altijd al bestaan „Mauretania". „Lusitania", „Vaterland", om een paai voor-oorlogsche reuzen te noemen maar i n den oorlog en den eersten tijd n a den oorlog kwam de klad er toch, uit natuurlijke economische oorzaken, in. Tot de belangstelling van het groote pu bliek voor zulke zaken weer wakker werd met den bouw van de snelle „Bremen" van den Norddeutschen Lloyd. Daarop kregen we den snellen Italiaan, den Franschman „Normandië" en het aanvankelijk naamloo- ze, later „Queen Mary" gedoopte Britsche nieuwe zeekasteel. En wij Nederlanders bouwden toen on- zen, driepijper, de „Statendam" der Hol- and-Amerika-Lijn af. Dat was wat, maar dat was echter nog niet een prestatie ons op voet van concurrentiegelijkheid met de Bremen", de „Normandië" de „Queen Mary" stelde. °aart°e ™as, h.et wachten op dè „Nieuw- Amsterdam" het schip dat Nederland ge bouwd heeft, mede uit vlagvertoon, om ons prestige als zeevarende natie in den dollen concurrentiestrijd op den Noordelij ken Atlantischen Oceaan hoog te houden. Den 3en Januari 1936, nauwelijks twee jaren geleden dus, werd de kiel voor de „Nieuw-Amsterdam" gelegd. Ten aanschouwe van een menschenme- Sw Van 30-000 heeft H.M. de Ko- den n.i!en 30en April van het vorige jaar sche MnP Van het schip in het Rotterdam- VanïaTïri"™ «T™: schijnen 4 ze regelen m druk ver- honderden genoofkr°d0tSChe zfekasteel met officieelen proeftocht611 S^n koorck op zÜn teren had Noordzee; gis- hoffelykheid de Ne&^e"ka"L«n de een bezoek uit te noodïf6?6 -VT „tot haar, het geheele Nederla'n<tc,u?n doen inlichten over de schoon!!6 a doelmatigheid van deze laatste en. 5® der Nederlandsche koopvaardijvloot'^'het admiraalschip, niet alleen van de H A l maar onbetwistbaar van heel onze koon' vaardijvloot. K00p" De doelmatigheid. Er zijn drie factoren, welke de doelma tigheid van een schip bepalen: zijn navi gatiemiddelen, zijn voortstuwingsinrichting, zijn inwendige economie. De navigatiemiddelen der „Nieuw-Am- dam" ze blijven voor schrijver dezes, zelf óud-officier ter koopvaardij, altiju nog primair zijn inderdaad „the last word." Reeds bij een vluchtig bezoek aan het hersencentrum van dit schip, den comman dopost: de brug, blijkt dit: automatische stuur-inrichting, Sperry-compas, een heele telefonen-batterij, een automatische brand- meldinrichting door heel het schip, samen komende op de commandobrug, tallooze „verklikkers" en wat niet al. Zijn voortstuwingsinrichting schoon turbines minder indrukwekkend voor den leek zijn dan bv. een vele duizenden paar- .dekrachten leverende triple-expansiestoom- machine met zijn wentelende krukassen en enorme zuigerstangen is bij nadere beschouwing en deskundige voorlichting toch wel uiterst belangwekkend. Het is hier geen machine kamer meer, zoo als vroeger, maar een groote fabriek, uit een complex machinekamers bestaande: de hoofdkamer waar de zes turbines de twee gearwielen der twee enorme schroef assen aandrijven, de hulpmachinekamer, beter de electrische centrale te noemen, de stookplaat, die in zindelijkheid welhaast met de operatiekamer van een chirurg kan wedijveren. Tenslotte de sehroefasko- ker, hier tot een sehroefaszaal geworden... De inwendige economie: die ligt buiten onzen gezichtskring. Wat de leek slechts zien kan is: weelde, weelde, weelde. Alles verfijnd, het geheel een monument van mo derne schoonheid en doelmatigheid, waar aan tientallen Nederlandsche kunstenaars hebben meêgemerkt. Laat ons, ten einde een indruk van den omvang van dit schip, zoo van binnen als van buiten, te geven, op z'n Ameri- kaansch enkele cijfers en data noemen. De totale lengte is 758 voet. Zijn tonnage is 36.287 registerton. De as-paardekrachten, door de quadruple- expansieturbines ontwikkeld, meten 34.000 hp. Er kunnen 1232 passagiers (alle klassen tezamen) vervoerd worden, en de beman ning bestaat uit 650 man. Er zijn 22 red dingbooten met Barclay-davits, totaal aan Wie recht gelukkig worden wil En 't blijven heel zijn leven, Die leere vroeg met hart en ziel Aan andren vreugd te geven. ren" met een drie-jarigen cursus, terwijl zij sedert 1876 ook diende voor opleiding van officieren voor het Koninklijk Neaer- landsch-Indische leger. Zij werd in 1878 overgebracht van Breda naar Den Haag, alwaar zij sindsdien gevestigd is. Bij de wet v^n 21 Juli 1890 tot regeling van het militair onderwijs, werd de „krijgsschool voor officieren" herdoopt in „hoogere krijgsschool", bestemd tot vor ming van officieren in algemeen krijgs kundige richting? alsmede voor de hooge re troepenleiding, voor den dienst bij den generalen staf en bij de intendance. Als alle beschikbare plaatsen bezet zijn, telt de H.K.S. tusschen de 60 en 70 offi cieren-leerlingen, In hetzelfde gebouw als de H.K.S. is gevestigd de Hoogere Marine Krijgsschool, alwaar de marine-officieren, die daarvoor in aanmerking komen, een voortgezette op leiding ontvangen voor hun verdere tac tische en wetenschapelij ke vormnig. Ook de hoogere marine krijgsschool viert een jubileum, nl. de herdenking van haar 20- jarig bestaan. VOOR ONZE DEFENSIE. Aan vrijwillige bijdragen voor de verster king van de defensie is tot heden ontvan gen 109.852. Door de vereeniging voor nationale vei ligheid werd sinds de vorige opgave 646 ontvangen. Het totaal der bijdragen sinds het begin der inzameling ontvangen, bedraagt een som van 105.370. DE ZEDELIJKHEID IN FABRIEKEN. Een antwoord van den minister van justitie op vragen van mevr, Bakker-Nort. Op de vragen van mevrouw Bakker-Nort betreffende het instellen va neen onder zoek naar misbruik van leidende mannen in inrichtingen van nijverheid ten opzichte van vrouwen en meisjes, werkzaam in hun bedrijf, heeft de minister van justitie ge antwoord kennis te hebban genomen van het bericht, dat eenige jaren geleden, n.l. in 1934, herhaaldelijk op groote vergade ringen van de katholieke jeugdvereeniging zeer ernstig is geklaagd over misbruik van leidende mannen in inrichtingen van nij verheid ten opzichte van meisjes en vrou wen, werkzaam in hun bedrijf. Voor een justitieel ingrijpen, waarop naar de minister meent te mogen aanne men in de tweede tot hem gerichte vraag wordt gedoeld, zijn noodig zoodanige feiten of omstandigheden, dat daaruit een redelijk vermoeden van schuld aan eenig strafbaar feit voortvloeit. Bij de opsporing is men 1946 man plaats biedende.. Zes van de 22 zijn motorbooten, de rest wordt met hand kracht, doch door middel van een schroef, en dus niet met riemen, voortbewogen. Gemiddeld hebben 2000 man twee jaar werk aan het schip gehad. Er zijn 1062 patrijspoorten en 272 venster ramen; er is 500 m3 koelhuisruimte aan boord, voor interne doeleinden en voor vracht; de berekende snelheid is 20% knoop (=20% x 1852 meter per uur, re ken U 't maar uit); er zijn 12 waterdichte af deelingen met 48 waterdichte deuren; er is 12,000 m2 karpet gelegd, er zijn 2500 stoe len en 550 tafels aan boord en 60 electri sche klokken, er is een gymnastiekzaal, een enorme schouwburg-bioscoop, een zwem bad, 10 hondenkennels; 15.000 lampen, waarvan 2000 Philinea staaflampen voor indirecte verlichting; er zijn veertien lif ten aan boord en 23 gezelschapszalen. Ten slotte het wordt te Amerikaansch, deze opsomming, en we zouden zoo nog wel een kolom kunnen vifflen tenslotte dan nog dat er 12.500 borden, 10.500 kopjes en schoteltjes en 1200 eierdopjes aan boord zijnen dat in de scheepsdrukkerij 4 gezellen voortdurend werk hebben. De commandant heeft een état major van 49 officieren, te weten 7 dek-officieren, 21 machinisten, 7 electrotechnici, 5 draad- looze, en 9 huishoudeiijken dienst. Na het bezoek zag 'k tegenover de „Nieuw-Amsterdam", merkwaardige spe ling van het toeval, de „Tjisondari" van de Java-China-Japanljjn liggen. In den Zo mer van 1915 ben ik hierop als jongste vierde officier van Vlissingen uit naar zee gegaan, 't Was toen het admiraalschip van die reederij: the last word in shipbuilding. N u kon je van de commandobrug van de „Nieuw-Amsterdam" af bijna van boven in den schoorsteen van de „Tjisondari" kij ken Wèl mocht er op een van de schoone paneelen in een der salons van dit machtig- mooie schip geschreven staan Panta Reialles vloeit In 1626 stichtten wij Nederlanders in de Nieuwe Wereld 't fort Amsterdam. In 1660 telde de stad Nieuw-Amsterdam daar 350 huizeneen der grootste nederzet tingen van Amerika. In 1664 veroverde de hertog van York de nederzetting, en sinds dien heet zij New-York. De Holland-Ameri- ka Lijn riep den ouden naam tot nieuw le ven in haar vorige schip „Nieuw-Amster dam", dat van 19061931 in de vaart was. De nieuwe majesteitelijke „Nieuw-Am sterdam" is thans de glanzende glorie van onze koopvaardijvloot. En over 10, 20, 30 jaar? Panta Rei (Ingez. Med.) grootendeels aangewezen op hetgeen door aangifte en verklaringen bekend wordt. Ook wanneer over gegevens als vorenbedoeld be schikt wordt, is het vereischte wettelijke bewijs niet zelden geenszins gemakkelijk te verkrijgen. Een justitieel ingrijpen in meer algemeenen zin ter zake van misstanden, als in de klachten bedoeld, zal dan ook in den regel hier geen uitkomst kunnen brengen. Wel is den minister voor wat betreft een bepaald ressort gebleken van een kort gele den verkregen veroordeeling in een op zich zelf staand geval en daarnaast van een voor eenige jaren ingesteld zeer uitvoerig onder zoek, dat geen positief resultaat heeft op geleverd. Overigens kan worden medegedeeld, dat de arbeidsinspectie bijzondere aandacht wijdt aan het vraagstuk van de zedelijkheid in fabrieken en werkplaatsen en dat ten deze nog nadere opdrachten zijn verstrekt. Voor zoover dit ligt op het terrein zijner ambtswerkzaamheid, blijft de minister dili gent. Koninklijke belangstelling voor Noordwijk's bloemenfeest. Gistermiddag werd Noordwïjk, dat in het teeken van het bloemenfeest staat, verrast door een bezoek van H.M. de Koningin. Bij de kweekerij „Ornata" aan den Heerenweg stopte de auto om de Koningin gelegenheid te geven bloemen te koopen. Het doch tertje van den heer Steenvoorde bood hier H.M. een bouquet bloemen aan. De rit werd hierna voortgezet via Noordwijk-Binnen, vervolgens werd de Voorstraat heen en terug gereden, om te eindigen op het Lin- denplein, waar het fraaiste mozaiek was gelegd. Nadat H.M. dit bloemenkleed had bezichtigd keerde zij naar de residentie te rug. DE OMZETBELASTING OP V'LEESCH. De Nederlandsche Slagershond en de Nederlandsche Katholieke Hanzebond van Slagerspatroons hebben een adres aan de Tweede Kamer gericht, waarin zij verzoe ken, bij de behandeling van het wetsont werp tot wijziging van de omzetbelasting het vleesch aan de lijst van vrijgestelde producten toe te voegen. Adressanten wijzen speciaal op den groo- ten teruggang van het vleeschverbruik, dat als volksvoedsel toch reeds zeer zwaar belast is door den accijns op het geslacht en de winsten gemaakt in verband met de uitvoering van de vleeschkeuringswet. VEREENIGING „HET SCHOOLMUSEUM" Te Middelburg werd Vrijdagmiddag een vergadering gehouden in het gebouw der vereeniging „Het Schoolmuseum" Aan wezig was de heer Noteboom uit Amsterdam, voorzitter van de ver eeniging van openluchtscholen, die sprak over het onderwerp. „Hoe teekent het kind in Indië?" Er wordt dit jaar in ons land een reizende tentoonstelling van teekenwerk van Indische kinderen gehou den en te Middelburg zal dit plaats hebben vanaf 25 Mei a.s. De opening is in de morgenvergadering van de jaarvergadering van het „Schoolmuseum". Er worden 1000 teekeningen tentoongesteld omvattende natuurteekeningen, copieën, fantasie-tee- keningen en origineelen. In ons land is een comité van aanbeve ling gevormd met aan het hoofd de mi nisters van Koloniën en van Sociale Za ken. Te Middelburg is een plaatselijk co mité van aanbeveling en dit is nu gisteren geïnstalleerd. Ook te Goes en te Vlissingen wordt de tentoonstelling gehouden, die tegen gerin- gen prijs toegankelijk wordt gesteld. Bij het bezichtigen van een aantal exem plaren, kregen wjj groote waardeering voor hetgeen de Indische kinderen op teeken- gebied weten te presteeren. Maandag komen wij op een en ander nog terug. Geslaagd te Utrecht voor het examen tuinbouwvakonderwijzer de heer M. Ton te Middelburg. Voor het diploma Nederlandsch ge nootschap voor heilgymnastiek en massa ge slaagde te Den Haag mej, J. J. v. d. Steen te Vlissingen. Verwachting tot morgenavond: DE BILT: zwakke tot matige meest N. wind, opklarend tijdens den nacht, overdag gedeeltelijk bewolkt met in het Noorden kans op regenbuitjes, en in het Zuiden wei nig of geen regen, kans op nachtvorst, overdag weinig verandering in tempera tuur. UKKEL: matige wind uit N. richtingen, bewolkte hemel, tijdelijk helder, op vele plaatsen regen, aanhoudend koel, plaatse lijk nachtvorst, nachtelijk temperatuursmi- nimu mO tot 2 gr. Zo 24 Apr. Zon op: 4 46; onder 19 h 12. Licht op: 19 h 42. Maan op: 2 h 06; onder: 24 h 34. Ma 25 Apr: Zon op: 4 h 44; onder 19 h 13. Licht op: 19 h 43. Maan op: 2 h 27; on der: 13 h 43. N.M.: 30 Apr. Hoog- en Laagwater te Vlissingen: April. Hoogwater. Laagwater. Zaterdag 23 7.08 19.34 0.48 13.19 Zondag 24 8.22 20.53 1.57 14.39 Maandag 25 9.40 22.11 3.26 16.03 Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere 38 min. later. (S =- springtij.) Hoog- en Laagwater te Wemeldinge: April. Hoogwater. Laagwater. Zaterdag 23 8.38 21.06 1.52 14.26 Zondag 24 9.47 22.23 2.56 15.42 Maandag 25 11.06 23.46 4.20 17.05 Een Zeeuwsche visscher naar Engeland. Hedenmorgen kregen wij bezoek van den visscher Joost Dingemanse van wiens ver blijf in Engeland wij gisteren uitvoerig melding maakten. Dingemanse was zeer ingenomen met het artikel over zijn persoon, maar zag toch gaarne een paar abuizen verbeterd. Zoo deelde hij ons mede, dat hij niet met een zuidwester, maar met een pet op Liverpool bezocht, dat hij niet steeds gevaren heeft, doch vanaf zijn 9den jaar eerst 3 jaar bij den boer werkte, daarna 5 jaar als scheeps maker en toen eerst is gaan visschen. De tentoonstelling te Chicago waar een Engelschman een van Dingemaftse gekocht boogaarts model inzond en er een eersten prijs mede behaalde, was niet in 1918, doch in 1897. Hedenmorgen 5 uur was Dinge manse reeds weer uit de veeren geweest. GRAND THEATER. De Spaansche Aarde. Deze film toont geen geschiedenis met 'n begin en 'n einde, geeft geen lotgevallen van bepaalde personen, doch toont een deel van Spanje dat door den burgeroorlog ge teisterd wordt. We zien op het land de strijd en de vruchtbaarheid, en het graan, het brood, en daarnaast de medoogenloozen strijd van Spanjaard tegen Spanjaard. On getwijfeld is deze film met levensgevaar opgenomen, want men bevindt zich telkens op de meest bedreigde punten, ziet de doo- den vallen en wegvoeren, en weer nieuwe manschappen arriveeren. Ook verschillende kopstukken der linkschen ziet men aan woord en van de „rebellen" hoort men weinig goeds. Blijkbaar is deze rolprent links georiënteerd. Maar dat doet er wei nig toe. Hoofdzaak is, dat men een scherp beeld krijgt te zien van dezen verschrikke- lijken een weerzinwekkenden strijd. Te weerzinwekkender, omdat de zonen van één land elkaar hier vermoorden en hun eigen bodem en bezit verwoesten. En omdat men weet, dat de meeste van die menschen, die thans hun troepen met gebalde vuist groe ten, straks, als Franco's troepen zegevieren, die hand in heilgroet strekken zullen. De mensch is plooibaar, en de Spanjaard schijnt dat in het bijzonder te zijn. Premiere. Deze uitstekende film toont de premiere van een grootsche revue, een schouwspel, zooals men alleen in de grootste theaters der wereldsteden zal kunnen bewonderen.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1938 | | pagina 1