Sproeten komen vroeg in Sprutol. Bij alle Drogisten. SPORT. BUITENLAND. RECHTSZAKEN. het'voorjaar, koop tijdig een pot BELGIE. BELASTINGVERHOOGING. FRANKRIJK. DUITSCHLAND. ITALIË, VEI?. STATEN, Waarom wordt Zeeuwsch- Vlaanderen stiefmoederlijk behandeld INGEZONDEN STUKKEN. PERSKRONIEK. DE MARECHAUSSEE TE OSS, De een- die -op den ander wacht. In het jaarverslag 1917 van den Bond jvhn JNederlandsche predikanten, opgeno men in het orgaan van dien bond trof ons de volgende pcissage: Er zijn teveel pensioengerechtigde pre dikanten nog in het ambt en er zijn te veel candidaten die ledig staan. Deze twee feiten zijn eenvoudig te constateeren. Maar het middel daarop is uiterst moeilijk. Het Hoofdbestuur houdt vol, ondanks de vele booze brieven, die het in dank terug krijgt, met ieder jaar de oudere predikanten zon der aanzien des persoons een consilium abeundi te geven. Niet omdat zij, ieder voor zich, hun werk niet meer goed doen. Dat zij verre! Maar omdat er eenerzijds zooveel candidaten ledig staan en omdat anderzijds een predikant na veertig dienst jaren liet alleen recht heeft op de rust van het graf, maar ook op rust gedurende de jaren die hem nog resten hierbeneden. Gelukkig leert men het allengs verstaan en valt er een toenemend besef te consta teeren, dat er verband ligt tusschen recht op pensioen en plicht om met pensioen te gaan. Hier ligt echter één zwaar probleem, dat, juist omdat het ieder jaar minder moeilijk wordt, zoo dringend om oplossing roept. De pensioenen zijn nog niet aan gepast. Voor de werklooze candidaten is het eerste middel, tewerkstellen als hulppre dikers, gelijk bekend is, mislukt. Het twee de toezending van een maandeliiksche lijst van beroepbare candidaten aan de kerke raden van alle vacante gemeenten dreigt evenzeer te mislukken. Of de kerkeraden er geen acht op geven, wie zal het zeg gen! Maar dat de candidaten er weinig prijs op stellen, blijkt niet alleen uit het steeds slinkend aantal namen, dat nog op de lijst voorkomt, maar in hooge mate nog uit het feit dat menigmaal zij, wier naam er dan tenminste nog op staat, niet eens de moeite nemen om er voor te zorgen, dat ze met het juiste adres vermeld staan, en er tijdig worden afgevoerd. Men zegt dat er eenige beweging komt in de bevroren ge meenten. Misschien zal dat dan uitkomst geven voor menigen candidaat. De heer P. de Rijk te Stoppeldijk is benoemd tot onderwijzer aan de R.K. school te Biervliet. Er waren bijna 100 solli citanten. (Ingez. Med.) VOETBAL. Wedstrijdprogramma. Een klein programma is voor Zondag sa mengesteld. Terneuzen trekt naar Tilburg om den eersten promotiewedstrijd tegen Gudok te spelen. Er valt uiteraard niets omtrent deze ontmoeting te voorspellen. In de 2e klasse A krijgt Hoofdplaat, Hulst op bezoek. Wanneer flink aangepakt wordt kan de thuisclub wellicht de beide punten behouden. Biervliet zal meer moeite heb ben met Sluiskil. Zonder twijfel hebben de gasten de beste kansen. De wedstrijd tusschen Oostburg en Corn. Boys is van geen belang meer voor de on derste plaats. Corn. Boys is de laatste we ken zeker sterker te achten dan Oostburg. Het zal ons benieuwen of laatstgenoemde een puntje uit deze ontmoeting zal kunnen halen. In de 3e klasse B zal Vlissingen wel geen moeite hebben met Hansweert, vooral nu de Vlissingers zoo'n mooie kans maken op het kampioenschap. Het programma luidt: Prom. comp. 3e kl.: GudokTerneuzen. 3e kl. A: HoofdplaatHulst; Biervliet— Sluiskil; Oostburg—Corn. Boys. 3e kl. B: Vlissingen IIHansweert. Bekerwedstrijden: GoesAlliance; RBC RCS; VlissingenMiddelburg. KORFBAL. HBS n—Madjoe H. De laatste wedstrijd voor de 2e klas wordt morgenmiddag gespeeld, nl. HBS II Madjoe II. Van belang is deze wedstrijd niet te noemen, daar hij van geen invloed meer is op de stand der twaalftallen. Mad joe II zal wel winnen. Z.K.B.-nieuws. Zoowel te Wemeldinge als te Kortgene is thans definitief een korfbalvereeniging op gericht. Te Wemeldinge telt deze vereeni- ging reeds 20 leden. De te Kortgene opge richte club draagt den naam van R.O.D.A. Uitgaande van den Z.K.B. zullen morgen o.m. de volgende propagandawedstrij den worden gespeeld: Kats: S.S.S.Zeelandia. Soeburg: E.W.W.Madjoe comb. WIELRENNEN. Een „berekende" val in de Parijsche zesdaagsche. Het gaat de zesdaagschen niet voor den wind. Het publiek krijgt genoeg van ge knoei, combines en dergelijk fraais meer. Antwerpen was al niet geheel „zuiver", Brussel moest staken en in Parijs ging het ook niet zooals 't behoort. Het Volksblad heeft een onderhoud ge had met Jan van Kempen, die de Parijsche zesdaagsche met Pellenaars reed, doch den strijd op den vierden dag na een val op gaf. Het blijkt dat er hierbij weer flink achter de schermen gekonkeld is op. deze zesdaagsche. Van Kempen kwam daar ook rond voor uit. Hij vertelde dat op den vier den dag De Kuijsscher, de maat van den Franschen renner Pelissier, viel en moest opgeven. Dat was een reuze strop voor de directie, want Pelissier is geweldig po pulair in Parijs. Als een bewijs, hoe popu lair hij is, moet u weten, dat hij aanmoedi gingspremies uit het publiek kreeg, zonder dat hij er iets voor behoefde te doen. Op den derden dag kwam de directeur naar Van Kempen toe om té vragen of hij wilde opgeven. Dan kon Pellenaars met Pelissier gekoppeld worden. De directeur bood Van Kempen aan, Zooals men weet, heeft de Belgische re geering tot haar verdriet moeten ervaren, dat de begrooting niet wil sluiten. Er dreigt voor dit jaar maar eventjes een tekort van 2 milliard franken. De vorige minister van financiën, prof. De Man (soc.) werd er ziek van en trad onlangs af. Thans heeft zyn opvolger Soudan, by de Kamer een aantal voorstellen ingediend, waarmee hij denkt de gaten te kunnen stoppen. Door middel van -verschillende be zuinigingen (w.o. een kleine op de salaris sen van het rijkspersoneel) brengt hij het tekort terug tot ruim 1300 millioen. Deze 1300 millioen moeten dan gevonden wor den uit nieuwe belastingen. Deze zijn. Verhooging der mobiele surtaxen: 700 millioen fr.. Een militaire belasting, waar van 100 millioen fr wordt verwacht. Deze zal verschuldigd zijn gedurende 25 jaar door alle Belgische onderdanen, geboren na 31 December 1893, die geen actieven mili tairen dienst hebben gedaan. De belasting moet betaald worden door de vrijgestelde miliciens, en dus niet door de ouders. Maat regelen zullen worden getroffen om de middelen tot bepaling van het juiste inko men van zekere belastingschuldigen te verscherpen. Verwacht resultaat: 50 mil lioen fr. De vrijstelling van mobilaire be lasting op de deposito's die minder dan 2 pet. interest geven, wordt opgeheven. Dit zal 15 millioen fr opbrengen. Een profes sional bijkomende belasting van 5 pet. zal moeten betaald worden door alle onderne mingen, die de jure of de facto over een monopolie beschikken. Dit geldt ook voor de concessie houdende ondernemingen, in stellingen en voor de assurantie-maatschap pijen. Geraamde opbrengst 50 millioen. Bo vendien zal de aanvullende personeele be lasting 140 millioen meer moetén geven dan tot dusver voorzien was. Inzake douane en accijnsrechten wil de regeering de be lasting op de grondstoffen noodig voor het brouwen van bier op 2.60 fr per kg voor de groote brouwers en op 2 fr voor de kleine brouwers stellen. De daaruit voortsprui tende verhooging van de bierprijzen zal on geveer 10 centimes per liter bedragen. De ze verhoogde belasting moet 90 millioen fr geven. Voor de tabak wordt het volgende voorgesteld: consumptie belasting voor ei- garillos 15 pet. inplaats van 8 pet., voor si garetten 40 pet. inplaats van 30 pet., voor sigaren en pijptabak geen verhooging. Totaal 90 millioen fr Mineraalwater con sumptie belasting 32 centimes per liter in plaats van 25 centimes, totaal 9 millioen fr; benzine voor in België geraffineerde benzine 152.50 fr per hl, voor geïmporteer de benzine 160 fr per hl, in beide gevallen dus verhoogiyg met 22% fr totaal 299 mil lioen, registratierechten 65 millioen meer, successierechten 40 millioen meer, belasting op de vereenigingen zonder winstbejag 1 millioen fr, zegelrecht 42 millioen meer, taxen gelijk gesteld met het zegelrecht 30 millioen fr meer. Vliegtuig botst tegen een huis. Een militair vliegtuig is in de nabijheid van het' vliegveld te Evere tegen een huis aan den Leuvenschen straatweg gebotst. De bestuurder, een kapitein, werd onmiddellijk uit het vernielde toestel bevrijd en naar het militaire hospitaal vervoerd. Bij aan komst daar overleed hij echter. VANAVOND WORDT BLUM TEN VAL GEBRACHT. De financieele commissie uit den Senaat heeft gisteravond de financieele voorstel len van Blum bekeken, om advies aan den Senaat uit te brengen. Met 25 tegen 6 stemmen besloot ze te adviseeren, de voor stellen te verwerpen. Men verwachtte vanmiddag te Parijs, dat de Senaat nog vanavond tot stemming over zal gaan en Blum ten val brengen. Tijdens de beraadslagingen der fin. com missie is er in de buurt van het Senaats gebouw betoogd door linksche extremisten. De politie joeg de menigten echter uiteen. Veel bijzonders is er niet voorgevallen. Al leen gingen er een paar stoelen door de ruiten van een café. De stakingen. De stakingsbeweging te Parijs en omge ving breidt zich nog steeds uit. Op 't oogen- blik bedraagt het aantal stakers 50.000. Ze hebben 29 fabrieken en werkplaatsen be zet. Premie voor „ja"-stemmers. Uit Weenen: Gouwleider Bürckel heeft een speciaal diploma ingesteld, dat zal wor den toegekend aan de gemeenten, kazer nes of arrondissementen, die op den dag van de volksstemming voor honderd pro cent „ja" gestemd hebben. Het diploma zal in de archieven van de ontvangers blij ven. Ontploffing in een zeepfabriek. Gistermiddag heeft in een zeepfabriek in Doebbeln nabij Dresden een ontploffing de ziederij vernield. De ontploffing ontstond in 'n reservoir met ongeveer drieduizend liter vloeibaar vet. Een deel van het gebouw sloeg door het keldergewelf, waar arbeiders vijf dagen gage te b'etalen en een paar contracten voor het volgende seizoen. Hij bedankte echter voor de eer. Maar steeds weer drong de directeur aan en tenslotte zei hij, dat hij hem wel zou vinden, als hij het niet deed. Dat beteekent: nooit meer terugkomen bij dezen baas. Toen heeft Van Kempen toegegeven. Hij kreeg de vol le zes dagen uitbetaald. Zijn volle portie in de premies en bovendien vier contracten. 's Middags liet hy zich zachtjes uit de bocht vallen en hij zei, dat hij zoo'n pijn in zyn knie had, dat hij opgaf. De zaak was verder gezond. Pellenaars kon met Pelis sier verder rijden. Overigens de sterksten hebben gewonnen, al zal er wel voor be taald zijn. Betaald wordt er echter altijd, al was het alleen maar om de combine van je af te houden, maar dat heeft niets met onsportiviteit te maken. Ik durf te beweren, zoo zei Van Kempen, dat er geen Zesdaagsche gewonnen kan worden, als er niet voor betaald wordt. werkzaam waren. Zes gewonden konden ge borgen worden, vier personen liggen nog onder het puin. Men vreest, dat zij om het leven zijn gekomen. Aanleg van een autoweg Salzburg-Weenen. Rijkskanselier Hitier heeft gister de eer ste spade in den grond gestoken voor den aanleg van 'den autoweg Salzburg-Weenen. Hitier en Seyss-Inquart hielden toespra ken, die door een groote menigte werden aangehoord. Nog steeds verliezen in Abessynië. Uit een officieel bulletin blijkt, dat van 1 tot 31 Maart tijdens verkenningen en po- litie-operaties in Oost-Afrika zeven officie ren, drie onderofficieren, twee soldaten en een zwarthemd gesneuveld zijn. Tengevolge van in gevechten opgeloopen verwondingen zijn één officier en twee onderofficieren, be nevens een zwarthemd omgekomen. Door verschillende dienstoórzaken en ziekten zijn overleden in genoemd tijdperk vijf officie ren, vijf onderofficieren, negentien soldaten en dertien zwarthemden. In het geheel zijn sedert 1 Januari 1935 tot 31 Maart j.l. 4300 personen om het leven gekomen. New Vork onder de sneeuw. Nadat het 24 uur ononderbroken had gesneeuwd, is de geheele stad New-York bedekt met een sneeuwlaag van drie duim dikte. Men vreest, dat de koude ernstige schade zal toebrengen aan de vroege vruch ten en groenten in de omgeving. Snellere veerverbeteringen en wegenverbeteringen gewenscht. In het jongste nummer van de „Auto kampioen", weekblad voor automobilisten en motorrijders, uitgave van den Kon. Ned. Toeristenbond A.N.W.B. komt een uitvoe rige, van vele foto-illustraties voorziene reportage voor over den wegentoestand in Zeeuwsch Vlaanderen. Waarotn wordt Zeeuwsch Vlaanderen stiefmoederlijk be handeld? zoo luidt dit artikel, van den hand van H. J. Peppink. In Zeeuwsch Vlaanderen rijden bijna 1000 personen-auto's, ruim 400 motorrijwie len, bijna 600 vrachtauto's en een drie do zijn autobussen; in totaal dus bijna 2000 motorrijtuigen. Door hun eigenaars wordt geen cent minder motorrijtuigenbelasting «betaald dan elders in den lande. Ook be talen de Zeeuwsch Vlaamsche weggebrui kers telkenmale, als zij benzine koopen, mee aan de groote rivierbruggen. Ook al le andere motorrijtuigenbelastingen bren gen zij op. Uit hoofde van hun geografi sche ligging profiteeren zij buitengewoon wéinig van de wegenverbetering, die mede van hun geld elders in Neder land tot stand gebracht wordt. Wel on dervinden zij dagelijks aan den lijve, dat er in Zeeuwsch Vlaanderen slechts enke le wegen zijn, die aan redelijke eischer» voldoen. Over tertiaire wegen, die in be droefd slechten staat verkeeren, moeten zy' dagelijksch hobbelen, aldus den levens duur van hun voertuigen aanzienlijk ver kortend en de reparatierekeningen be langrijk opschroevend. Ziet dit is erg on billijk. Maar de positie der Zeeuwsch Vlaamsche motorrijtuigbezitters is nog on billijker dan die in andere deelen van ons land. Pas wanneer iemand uit Zeeuwsch Vlaanderen naar een ander deel van Ne derland wil, doet deze onrechtvaardigheid zich bijzonder sterk gevoelen. Want dan is hij aangewezen op veerdiensten die schatten verslinden aan geld en tijd. De schrijver wijst er op, dat de booten en de vervoerscapaciteit voldoende zijn, doch dat de dienstregelingen dat zeker niet zijn. Met verschillende voorbeel den wordt dit aangehaald. Dit zijn dan de hoofdzaken uit de Zeeuwsch-Vlaamsche verkeers-lijdensge- schiedenis. Wij hebben nu, aldus schr., nog met geen woord gesproken over de fietsers en hun belangen over het feit, dat door het zeldzaam voorkomen van behoorlijke rijwielpaden ook het overige verkeer heel vaak sterk belemmerd dordL Wij hebben buiten beschouwing gelaten de ontelbare wankele brugjes, die men op een inspec tietocht door dit mooie land passeert; geen gewag gemaakt van de extra gevaren die de langs de wegen verdiept liggende, on bestrate tramrails opleveren en het even min gehad over de onvoldoende bermbe- bakening, welke in dit waterland op mis tige dagen ontzettende gevolgen kan heb ben. Is het dan te veel gezegd, als wy over een stiefmoederlijke behandeling van Zeeuwsch-Vlaanderen spreken? Een vaste beweegbare brug over, of een tunnel on der de Westerschelde is zeker niet verant woord. Maar met snellere veerverbindingen zou reeds aan vrijwel alle wenschen daar in Zeeuwsch-Vlaanderen tegemoet kunnen worden gekomen. Enbehoeft het nog betoog, dat, in elk geval voor de bewoners van dat land deze veerdiensten uiterst bil lijk behoorden te zijn? Zelfs het beste veer kan immers nooit de nadeelen compensee- ren, welke door het breede water worden veroorzaakt! Moreel gesproken zou er bo vendien ook wel iets te zeggen zyn voor een lagere autobelasting ondanks de gra tis veren! Dit alles natuurlijk in combina tie met sneller wegenverbetering. Men zou al reusachtig tevreden zijn als men niet meer door groote gaten behoefde te hot sen, als die modderpoelen (dikwijls tot vlak bij de bebouwde kommen!) verdwe nen, als de automobilisten niet langer de functie van den wegenwals behoefden te vervullen bij het vastrijden van het los over de wegen geworpen steenslag, waar door den levensduur der wagens en ban den óók al niet verhoogd wordt! De schrijver wijst dan verder op de nieuwe veerverbinding over de Wester schelde van de Perkpolder naar een punt ten Oosten van Hansweert, waardoor de overvaart wel verkort wordt, doch waar over men toch heelemaal niet gesticht is in Zeeuwsch Vlaanderen. Het groote be zwaar is, zoo vervolgt het artikel, dat de niet gemotoriseerde bewoners van Zuid- Beveland en Zeeuwsch-Vlaanderen door de verplaatsing van den veerdienst naar on bewoonde, afgelegen contreien in een veel ongunstiger positie zullen komen dan thans. Zij zullen groote omwegen moeten maken, wat bij voorbeeld voor wielrijders in dit open en bloot liggende land, waar de stormen geweldig kunnen spoken een al lesbehalve aanlokkelijk vooruitzicht is. Ge wezen wordt voorts op de drukkere scheep vaart welke het nieuwe tracé kruist, met alle daaruit voortvloeiende moeilijkheden. Waarom, zoo vraagt men zich met bit terheid af, wordt dat millioen niet meer overeenkomstig ónze toch heusch niet on gemotiveerde of ongerechtvaardigde el- schen besteed? Het geldt hier toch in de eerste plaats een streek belang. Het is een eereplicht voor ons land om ten spoedigste tegemoet te komen aan de billijke verlangens, die in Zeeuwsch-Vlaan deren op verkeersgebied worden gekoes terd. Door alle eeuwen heen en ondanks alle belemmeringen heeft de stoere Zeeuw- sche volksaard er zich kunnen handhaven. Het is gelukkig, dat het overschrijden van de Belgisch-Nederlandsche grens voor de Zeeuwsch-Vlaamsche inwoners practisch niets beteekent. Maar het is héél jammet, dat de waterscheiding in het Noorden van dit land weinig minder is dan een schier onoverkomelijke barrière. Die scheiding te kunnen ophëTTen is ons niet gegeven, wel hebben wij het in onze hand, de gevolgen ervan zooveel te verzachten, det Zeeuwsch- Vlaanderen het gevoel van achteraf gezet te worden zal verliezen. Het is Nederland's eer te na, zoo be sluit het artikel, om dergelijke toestanden nog lang te laten bestaan. De kantonrechter te Middelburg heeft veroordeeld wegens: overtreding van „motor- en rijwielwet" en/of „motor- en rijwielreglement", ver- keersverordeningen etc.: L. H., Kruininger» 10 b s 10 dh.; W. V., Oostkapelle 2 b en 1 b s 2 x 1 week tuchtschool; C. I<. O., Rilland flben/5bsl dh. en 5 dh.; J. de L„ Middelburg ƒ0.50 b s 1 dh.; J. L., Soeburg 1 b s 1 dh.; C. M., Middelburg 5 b. s 5 dh; A. L„ Serooskerke 3 b s 3 dh.; J. v. P., Kruiningen 10 b s 10 dh.; J. G., L. L., beide Hoedekenskerke 2 b s 2 dh.: I. R., Koudekerke 3 b s 3 dh.; F. C. M., Goes 2x/lbs2xl dh.; J. A. A., Goes 3 b s 3 dh.: J. S„ Kloetinge f 15 b s 15 dh.; A. C. S., Goes 3 b s 3 dh.; W. J. J. v. R., Middelburg 15 b s 10 dh.; D. F. N., Vlissingen 0.50 b s 1 dh.; J. v. d. M., 's-Heer-ArendskerkeF. J. v. L„ Vlis singen; L. F., Westkapelle, ieder 2 b s 2 dagen hechtenis; als schipper een Rijkskanaal bevaren zonder voorzien te zijn van de voorgeschre ven reglementen: H. v. B. te Antwerpen, gedomicilieerd, 3 b s 3 dh.; als melkverkooper op den openbaren weg melk ontnemen aan een bus anders dan door middel van een kraan of schenk- tuit: W. C. D., Vlissingen 2.50 b s 2 dh.; rijden over eens anders grond: J. M. de K., Goes 2 b s 2 dh.; als hoofd en bestuurder van een winkel gedurende den tijd dat een winkel voor het publiek gesloten moet zyn, van dien winkel uit iemand bedienen: C. J. J. te Vlissingen, vrijspraak; in de Zeeuwsche stroomen visschen op een plaats in uitsluitend gebruik gegeven-. J. J. B., Ierseke 10 b s 10 dh.; overtreding arbeidswet: A. J. G., Vlissin gen, nietigverklaring van de dagvaarding; venten zonder vergunning: P. L. R., Koudekerke 1 b s 1 dh.; J. B., Terneu zen 5 b s 5 dh. SCHOTJESGEEST. Er zullen waarschijnlijk wel heel wat le zers zijn geweest, die met belangstelling van het stukje onder het opschrift „De Schotjesgeest" in Uw blad van Woensdag j.l. hebben kennis genomen. Het daarin gesignaleerde geval zal op de meeste, en terecht, geen aangenamen in druk hebben gemaakt. Ook mij lijkt het, in het bijzonder in kleine steden, in hooge mate ontactisch en ongewenscht om de godsdienstige of politieke scheidingslijnen ook op maatsehappelijk-economisch gebied door te trekken. Te meer, wijl in de prac- tijk blijkt, dat die scheidingsstrepen lang niet altijd zoo dik zijn, als men als buiten staander zou meenen. De ©©-correspondent heeft er goed aan gedaan, om op het minder juiste van de door het Geref. jaarboekje gevolgde manier de aandacht te vestigen. Minder gelukkig was hij echter, naar het my voorkomt, in de ontboezeming, waarmee hy zyn stukje besloot. De fout, niet in de laatste plaats van Gereformeerden, is m.i. het gemak, waar mede zy met Bijbelteksten schermen! Laat men daar toch een beetje voorzichtig mee zijn! Wanneer ik nu de laatste pericoop van het stukje „De Schotjesgeest" lees, dan vrees ik dat de auteur eenigszins in dier zelfde fout is vervallen. Hier kan de vraag worden gesteld, of de aangehaalde teksten inderdaad alle ter zake dienen. De ©©-cor respondent vergist zich reeds, als hij het „heb God lief boven alles en Uw naaste als Uzelven" het eerste gebod noemt. Dit toch is niet het e e e r s t e, maar het eenige gebod van Christus. Of wil men een volgorde handhaven, dan is het „heb God lief het eerste en „Uw naaste als Uzelven" het tweede, daaraan gelijk (Matth. 22: 37—40). Ook een aangelegenheid als de onder havige is niet zóó eenvoudig, dat men met enkele Bijbelteksten kan afdoen. Het be treft hier een vraagstuk van algemeen- ethischen aard, waarover heel wat te zeg gen zou zijn. Eerbied voor den Bijbel make ons echter voorzichtig met het hanteeren van teksten! Behalve de in het stukje over den schotjesgeest geciteerde woorden, neme men ook 't in den Galatenbrief voorkomend woord in aanmerking, waar gewezen wordt op den plicht van goed te doen aan allen, maar inzonderheid aan de huisgenooten des geloofs. (Gal. 6 10.) Dat deze raad niet in tegenspraak is met b.v. den plicht tot vijandsliefde, valt gemakkelijk aan te too- nen. Intusschen heeft ongetwijfeld de ©©-cor respondent er goed aan gedaan, het minder gewenschte van de Goesche tactiek te sig- naleeren. C. F. Nolte. Bij den Kameroverziciit-scnryver vair de N.R.C. heeft de interpellatie over de ma rechaussee te Oss geen volkomen bevredi genden indruk nagelaten: Na den minister gehoord te hebben, zijn wy met gemengde gevoelens naar huis gegaan. Ten duidelijkste is gebleken, dat heel wat overdreven en valsche geruchten de ronde doen. Wat mr. Rost van Tonnin gen bv. heeft beweerd, die zyn anti-semie tisme weder bot vierde, raakte kant noch wal. Ook schijnt het kwalijk te weerspre ken, dat de marechaussees een paar malen wel eens wat heel pootig zijn opgetreden. O.a. werd een winkeliertje, die zijn win keljuffrouw eenige guldens schuldig was (een zuiver civiele zaak) tot den volgen den ochtend vastgehouden. Maar ook als wij aannemen, dat de kra nige marechaussees, die Oss van het ra paille hebben bevrijd, toen de gemeente politie niets deed of niets vermocht, zich veel later een paar malen vergaloppeerd of vergist hebben, blijft het de vraag, of de minister op dit oogenblik tot een zoo pijnlijken maatregel had moeten overgaan. Die maatregel trok te meer de aandacht omdat kort te voren burgemeester Ploeg makers was herbenoemd die blykens eeii indertijd gepubliceerde rede zichzelf een goede drie jaren geleden diets maakte dat Oss een zeer rustig en veilig oord was, hoewel de marechaussees kort daarop tot tientallen arrestaties moesten overgaan, die waarlijk niet zonder goede gronden geschiedden. Wat minister Goseling en mr. Truyen ook over het waardeerend oordeel van den commissaris der Koningin in de provincie Noord-Brabant mogen zeggen, de indruk, dat vóór de komst van de marechaussees de lamlendigheid zich te Oss thuis voelde en dat vooral dit groepje stoere mannen den Augiasstal gezuiverd heeft, wordt daardoor niet weggenomen. Is het geen gevaarlijk precedent, dat op overmaat van ijver op zooveel onaange namer wijze gereageerd wordt dan op overmaat van lijdelijkheid en lijdzaamheid. Gene wordt met ongewenschte overplaat sing, deze met de begeerde herbenoeming beloond. Als professeurs d'énergie zijn des ministers Van Boeyen en Goseling in deze zaak niet opgetreden. De onbewezen ministerieele bewering, dat al te groote lof in de pers sommige marechaussees op hol heeft doen slaan, miskent o.i. het plichtsbesef dier mannen. En als verhooren van getuigen of verdach ten, die niet op een strafvervolging of een veroordeeling uitloopen, voldoende reden zijn om tot overplaatsing over te gaan, ziet het er voor tal van gemeentelijke po litieambtenaren droevig uit. Om maar een paar sensationeele gevallen uit de residen tie te noemen: in het bekende „zeden- schandaal", dat met algeheele instemming van een paar ministers tot ingrijpen van politie en justitie heeft geleid en op grond waarvan een paar hoofdambtenaren zijn ontslagen, zijn de hoofdpersonen niet ver oordeeld. De veelbesproken moord in den auto heeft verschillende arrestaties ten ge- volge gehad, die later voorbarig of onge grond zijn gebleken. Als men voorts be denkt, dat een bekend jurist, die tot vóór kort de allerhoogste functie in de Indi sche staande magistratuur vervulde, inder tijd de zaak-Margadant behandeld heeft, waarover sinds dien zooveel te doen is ge weest, zal men niet te spoedig den staf moeten breken over eenvoudige marechaus sees, die, gehoor gevend aan hun plichts besef en rechtsgevoel, zonder - aanzien des persoons als opsporingsambtenaar optre den en zich daarbij ook wel eens druk maken over misdrijven die verjaard blij ken te zijn. Het laatste schijnt het geval te zijn met de zedendelicten, waarvan een tweetal roomsch-katholieke geestelijken te Oss verdacht werden en waarover buiten hen om getuigenverhoor heeft plaats gehad. Die zedenmisdrijven (als zij vroeger plaats ge had hebben, wat de minister in het mid den liet, maar wat velen niet of nauwe lijks betwijfelen) houden in geen enkel opzicht verband met de zedendelicten, waarvoor onlangs de industrieel M. v. Z. gearresteerd is. Wij hopen intusschen, dat de kranige marechaussees, die thans in het geding zijn en waarvan meer dan één indertijd gede coreerd is wegens zijn prachtig opruimings- werk in een toen uitermate beruchte plaats niet, naar het woord van ds. Kersten, als „gebroken mannen" hun nieuwe stand plaats zullen betrekken. Als zij in onder- deelen gefaald mochten hebben, als zij wel eens te inquisitoriaal mochten zyn opge treden, zullen zij zichzelf hebben te her zien; als dit er echter toe mocht leiden, dat zy hun élan en doortastendheid ver liezen en dat sommige andere politieman- nalatig dan overgeplaatst!", is het nadeel nen hieruit de leering trekken: „liever veel grooter dan de winst. Een troost is het althans, dat evenveel andere mare chaussees (en daaronder een opperwacht meester, die omstreeks 1935 óók voortref felijk werk te Oss heeft verricht) hun plaatsen zullen innemen. De rechtszeker heid moge eischen, dat men niet te spoedig als een boef behandeld wordt, de straf feloosheid, die -vóór de komst van de ma rechaussees te Oss scheen te heerschen, is nog heel wat erger. Velen in die gemeen te zien deze flinke mannen dan ook met leede oogen heengaan. Volgens den minis ter verdwijnt met hen „een stroom van verkeerd gerichten dienstijver"; wij ech ter denken bij voorkeur aan de onschatba re diensten, welke zy, dank zij hun ijver, aan de gemeenschap bewezen hebben. Vlissingen. Van 4—7 April. Ondertrouwd: A. M. Brasser 32 j. en L. M. Back 31 j„ L. J. Schot 26 j. en C. H. Lute 21 j., M. M. Vroegop 23 j. en L. S. van der Velden 21 j„ J. Grootjans 28 j. en N. J. W. Brasser 31 j., Th. P. van Zutphen 45 j. en C. Poppe 47 j. Getrouwd: K. J. Zoete 23 j. en C. J. Wissekerke 18 j., P. van der Peijl 26 j. en P. de Wijze 21 j„ D. M. de Vries 32 j. en A. M. Ven 35 j., L. de Ridder 25 j. en M. Jasperse 20 j. Bevallen: L. A. Tjebbes, geb. Verdoes Kleijn d„ P. Davidse, geb. de Rijke z„ A. E. Eckhardt, geb. Ie Feber z., C. E. Kolijn, geb. Lameijn z. Overleden: O. A. Verbanck 44 j. vrouw van M. H. J. Schuurbiers, F. van der Wey- de 76 j. man van M. Vermeulen. (V.C.)

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1938 | | pagina 6