Sproeten komen vroeg in
Sprutol. Bij alle Drogisten.
SPORT.
BUITENLAND.
RECHTSZAKEN.
het'voorjaar, koop tijdig een pot
BELGIE.
BELASTINGVERHOOGING.
FRANKRIJK.
DUITSCHLAND.
ITALIË,
VEI?. STATEN,
Waarom wordt Zeeuwsch-
Vlaanderen stiefmoederlijk
behandeld
INGEZONDEN STUKKEN.
PERSKRONIEK.
DE MARECHAUSSEE TE OSS,
De een- die -op den ander wacht.
In het jaarverslag 1917 van den Bond
jvhn JNederlandsche predikanten, opgeno
men in het orgaan van dien bond trof
ons de volgende pcissage:
Er zijn teveel pensioengerechtigde pre
dikanten nog in het ambt en er zijn te
veel candidaten die ledig staan. Deze twee
feiten zijn eenvoudig te constateeren. Maar
het middel daarop is uiterst moeilijk. Het
Hoofdbestuur houdt vol, ondanks de vele
booze brieven, die het in dank terug krijgt,
met ieder jaar de oudere predikanten zon
der aanzien des persoons een consilium
abeundi te geven. Niet omdat zij, ieder
voor zich, hun werk niet meer goed doen.
Dat zij verre! Maar omdat er eenerzijds
zooveel candidaten ledig staan en omdat
anderzijds een predikant na veertig dienst
jaren liet alleen recht heeft op de rust
van het graf, maar ook op rust gedurende
de jaren die hem nog resten hierbeneden.
Gelukkig leert men het allengs verstaan en
valt er een toenemend besef te consta
teeren, dat er verband ligt tusschen recht
op pensioen en plicht om met pensioen te
gaan. Hier ligt echter één zwaar probleem,
dat, juist omdat het ieder jaar minder
moeilijk wordt, zoo dringend om oplossing
roept. De pensioenen zijn nog niet aan
gepast.
Voor de werklooze candidaten is het
eerste middel, tewerkstellen als hulppre
dikers, gelijk bekend is, mislukt. Het twee
de toezending van een maandeliiksche lijst
van beroepbare candidaten aan de kerke
raden van alle vacante gemeenten dreigt
evenzeer te mislukken. Of de kerkeraden
er geen acht op geven, wie zal het zeg
gen! Maar dat de candidaten er weinig
prijs op stellen, blijkt niet alleen uit het
steeds slinkend aantal namen, dat nog op
de lijst voorkomt, maar in hooge mate nog
uit het feit dat menigmaal zij, wier naam
er dan tenminste nog op staat, niet eens
de moeite nemen om er voor te zorgen, dat
ze met het juiste adres vermeld staan, en
er tijdig worden afgevoerd. Men zegt dat er
eenige beweging komt in de bevroren ge
meenten. Misschien zal dat dan uitkomst
geven voor menigen candidaat.
De heer P. de Rijk te Stoppeldijk is
benoemd tot onderwijzer aan de R.K. school
te Biervliet. Er waren bijna 100 solli
citanten.
(Ingez. Med.)
VOETBAL.
Wedstrijdprogramma.
Een klein programma is voor Zondag sa
mengesteld. Terneuzen trekt naar Tilburg
om den eersten promotiewedstrijd tegen
Gudok te spelen. Er valt uiteraard niets
omtrent deze ontmoeting te voorspellen.
In de 2e klasse A krijgt Hoofdplaat, Hulst
op bezoek. Wanneer flink aangepakt wordt
kan de thuisclub wellicht de beide punten
behouden. Biervliet zal meer moeite heb
ben met Sluiskil. Zonder twijfel hebben
de gasten de beste kansen.
De wedstrijd tusschen Oostburg en Corn.
Boys is van geen belang meer voor de on
derste plaats. Corn. Boys is de laatste we
ken zeker sterker te achten dan Oostburg.
Het zal ons benieuwen of laatstgenoemde
een puntje uit deze ontmoeting zal kunnen
halen.
In de 3e klasse B zal Vlissingen wel geen
moeite hebben met Hansweert, vooral nu
de Vlissingers zoo'n mooie kans maken op
het kampioenschap.
Het programma luidt:
Prom. comp. 3e kl.: GudokTerneuzen.
3e kl. A: HoofdplaatHulst; Biervliet—
Sluiskil; Oostburg—Corn. Boys.
3e kl. B: Vlissingen IIHansweert.
Bekerwedstrijden: GoesAlliance; RBC
RCS; VlissingenMiddelburg.
KORFBAL.
HBS n—Madjoe H.
De laatste wedstrijd voor de 2e klas
wordt morgenmiddag gespeeld, nl. HBS II
Madjoe II. Van belang is deze wedstrijd
niet te noemen, daar hij van geen invloed
meer is op de stand der twaalftallen. Mad
joe II zal wel winnen.
Z.K.B.-nieuws.
Zoowel te Wemeldinge als te Kortgene is
thans definitief een korfbalvereeniging op
gericht. Te Wemeldinge telt deze vereeni-
ging reeds 20 leden. De te Kortgene opge
richte club draagt den naam van R.O.D.A.
Uitgaande van den Z.K.B. zullen morgen
o.m. de volgende propagandawedstrij den
worden gespeeld:
Kats: S.S.S.Zeelandia.
Soeburg: E.W.W.Madjoe comb.
WIELRENNEN.
Een „berekende" val in de Parijsche
zesdaagsche.
Het gaat de zesdaagschen niet voor den
wind. Het publiek krijgt genoeg van ge
knoei, combines en dergelijk fraais meer.
Antwerpen was al niet geheel „zuiver",
Brussel moest staken en in Parijs ging het
ook niet zooals 't behoort.
Het Volksblad heeft een onderhoud ge
had met Jan van Kempen, die de Parijsche
zesdaagsche met Pellenaars reed, doch den
strijd op den vierden dag na een val op
gaf. Het blijkt dat er hierbij weer flink
achter de schermen gekonkeld is op. deze
zesdaagsche. Van Kempen kwam daar ook
rond voor uit. Hij vertelde dat op den vier
den dag De Kuijsscher, de maat van den
Franschen renner Pelissier, viel en moest
opgeven. Dat was een reuze strop voor
de directie, want Pelissier is geweldig po
pulair in Parijs. Als een bewijs, hoe popu
lair hij is, moet u weten, dat hij aanmoedi
gingspremies uit het publiek kreeg, zonder
dat hij er iets voor behoefde te doen.
Op den derden dag kwam de directeur
naar Van Kempen toe om té vragen of
hij wilde opgeven. Dan kon Pellenaars met
Pelissier gekoppeld worden.
De directeur bood Van Kempen aan,
Zooals men weet, heeft de Belgische re
geering tot haar verdriet moeten ervaren,
dat de begrooting niet wil sluiten. Er dreigt
voor dit jaar maar eventjes een tekort van
2 milliard franken. De vorige minister van
financiën, prof. De Man (soc.) werd er ziek
van en trad onlangs af.
Thans heeft zyn opvolger Soudan, by de
Kamer een aantal voorstellen ingediend,
waarmee hij denkt de gaten te kunnen
stoppen. Door middel van -verschillende be
zuinigingen (w.o. een kleine op de salaris
sen van het rijkspersoneel) brengt hij het
tekort terug tot ruim 1300 millioen. Deze
1300 millioen moeten dan gevonden wor
den uit nieuwe belastingen.
Deze zijn.
Verhooging der mobiele surtaxen: 700
millioen fr.. Een militaire belasting, waar
van 100 millioen fr wordt verwacht. Deze
zal verschuldigd zijn gedurende 25 jaar
door alle Belgische onderdanen, geboren na
31 December 1893, die geen actieven mili
tairen dienst hebben gedaan. De belasting
moet betaald worden door de vrijgestelde
miliciens, en dus niet door de ouders. Maat
regelen zullen worden getroffen om de
middelen tot bepaling van het juiste inko
men van zekere belastingschuldigen te
verscherpen. Verwacht resultaat: 50 mil
lioen fr. De vrijstelling van mobilaire be
lasting op de deposito's die minder dan 2
pet. interest geven, wordt opgeheven. Dit
zal 15 millioen fr opbrengen. Een profes
sional bijkomende belasting van 5 pet. zal
moeten betaald worden door alle onderne
mingen, die de jure of de facto over een
monopolie beschikken. Dit geldt ook voor
de concessie houdende ondernemingen, in
stellingen en voor de assurantie-maatschap
pijen. Geraamde opbrengst 50 millioen. Bo
vendien zal de aanvullende personeele be
lasting 140 millioen meer moetén geven
dan tot dusver voorzien was. Inzake douane
en accijnsrechten wil de regeering de be
lasting op de grondstoffen noodig voor het
brouwen van bier op 2.60 fr per kg voor de
groote brouwers en op 2 fr voor de kleine
brouwers stellen. De daaruit voortsprui
tende verhooging van de bierprijzen zal on
geveer 10 centimes per liter bedragen. De
ze verhoogde belasting moet 90 millioen fr
geven. Voor de tabak wordt het volgende
voorgesteld: consumptie belasting voor ei-
garillos 15 pet. inplaats van 8 pet., voor si
garetten 40 pet. inplaats van 30 pet., voor
sigaren en pijptabak geen verhooging.
Totaal 90 millioen fr Mineraalwater con
sumptie belasting 32 centimes per liter in
plaats van 25 centimes, totaal 9 millioen
fr; benzine voor in België geraffineerde
benzine 152.50 fr per hl, voor geïmporteer
de benzine 160 fr per hl, in beide gevallen
dus verhoogiyg met 22% fr totaal 299 mil
lioen, registratierechten 65 millioen meer,
successierechten 40 millioen meer, belasting
op de vereenigingen zonder winstbejag 1
millioen fr, zegelrecht 42 millioen meer,
taxen gelijk gesteld met het zegelrecht 30
millioen fr meer.
Vliegtuig botst tegen een huis.
Een militair vliegtuig is in de nabijheid
van het' vliegveld te Evere tegen een huis
aan den Leuvenschen straatweg gebotst. De
bestuurder, een kapitein, werd onmiddellijk
uit het vernielde toestel bevrijd en naar
het militaire hospitaal vervoerd. Bij aan
komst daar overleed hij echter.
VANAVOND WORDT BLUM TEN VAL
GEBRACHT.
De financieele commissie uit den Senaat
heeft gisteravond de financieele voorstel
len van Blum bekeken, om advies aan den
Senaat uit te brengen. Met 25 tegen 6
stemmen besloot ze te adviseeren, de voor
stellen te verwerpen.
Men verwachtte vanmiddag te Parijs,
dat de Senaat nog vanavond tot stemming
over zal gaan en Blum ten val brengen.
Tijdens de beraadslagingen der fin. com
missie is er in de buurt van het Senaats
gebouw betoogd door linksche extremisten.
De politie joeg de menigten echter uiteen.
Veel bijzonders is er niet voorgevallen. Al
leen gingen er een paar stoelen door de
ruiten van een café.
De stakingen.
De stakingsbeweging te Parijs en omge
ving breidt zich nog steeds uit. Op 't oogen-
blik bedraagt het aantal stakers 50.000. Ze
hebben 29 fabrieken en werkplaatsen be
zet.
Premie voor „ja"-stemmers.
Uit Weenen: Gouwleider Bürckel heeft
een speciaal diploma ingesteld, dat zal wor
den toegekend aan de gemeenten, kazer
nes of arrondissementen, die op den dag
van de volksstemming voor honderd pro
cent „ja" gestemd hebben. Het diploma
zal in de archieven van de ontvangers blij
ven.
Ontploffing in een zeepfabriek.
Gistermiddag heeft in een zeepfabriek in
Doebbeln nabij Dresden een ontploffing de
ziederij vernield. De ontploffing ontstond in
'n reservoir met ongeveer drieduizend liter
vloeibaar vet. Een deel van het gebouw
sloeg door het keldergewelf, waar arbeiders
vijf dagen gage te b'etalen en een paar
contracten voor het volgende seizoen. Hij
bedankte echter voor de eer. Maar steeds
weer drong de directeur aan en tenslotte
zei hij, dat hij hem wel zou vinden, als hij
het niet deed. Dat beteekent: nooit meer
terugkomen bij dezen baas. Toen heeft
Van Kempen toegegeven. Hij kreeg de vol
le zes dagen uitbetaald. Zijn volle portie in
de premies en bovendien vier contracten.
's Middags liet hy zich zachtjes uit de
bocht vallen en hij zei, dat hij zoo'n pijn in
zyn knie had, dat hij opgaf. De zaak was
verder gezond. Pellenaars kon met Pelis
sier verder rijden. Overigens de sterksten
hebben gewonnen, al zal er wel voor be
taald zijn. Betaald wordt er echter altijd,
al was het alleen maar om de combine
van je af te houden, maar dat heeft niets
met onsportiviteit te maken. Ik durf te
beweren, zoo zei Van Kempen, dat er geen
Zesdaagsche gewonnen kan worden, als er
niet voor betaald wordt.
werkzaam waren. Zes gewonden konden ge
borgen worden, vier personen liggen nog
onder het puin. Men vreest, dat zij om het
leven zijn gekomen.
Aanleg van een autoweg Salzburg-Weenen.
Rijkskanselier Hitier heeft gister de eer
ste spade in den grond gestoken voor den
aanleg van 'den autoweg Salzburg-Weenen.
Hitier en Seyss-Inquart hielden toespra
ken, die door een groote menigte werden
aangehoord.
Nog steeds verliezen in Abessynië.
Uit een officieel bulletin blijkt, dat van 1
tot 31 Maart tijdens verkenningen en po-
litie-operaties in Oost-Afrika zeven officie
ren, drie onderofficieren, twee soldaten en
een zwarthemd gesneuveld zijn. Tengevolge
van in gevechten opgeloopen verwondingen
zijn één officier en twee onderofficieren, be
nevens een zwarthemd omgekomen. Door
verschillende dienstoórzaken en ziekten zijn
overleden in genoemd tijdperk vijf officie
ren, vijf onderofficieren, negentien soldaten
en dertien zwarthemden. In het geheel zijn
sedert 1 Januari 1935 tot 31 Maart j.l. 4300
personen om het leven gekomen.
New Vork onder de sneeuw.
Nadat het 24 uur ononderbroken had
gesneeuwd, is de geheele stad New-York
bedekt met een sneeuwlaag van drie duim
dikte. Men vreest, dat de koude ernstige
schade zal toebrengen aan de vroege vruch
ten en groenten in de omgeving.
Snellere veerverbeteringen en
wegenverbeteringen gewenscht.
In het jongste nummer van de „Auto
kampioen", weekblad voor automobilisten
en motorrijders, uitgave van den Kon. Ned.
Toeristenbond A.N.W.B. komt een uitvoe
rige, van vele foto-illustraties voorziene
reportage voor over den wegentoestand in
Zeeuwsch Vlaanderen. Waarotn wordt
Zeeuwsch Vlaanderen stiefmoederlijk be
handeld? zoo luidt dit artikel, van den
hand van H. J. Peppink.
In Zeeuwsch Vlaanderen rijden bijna
1000 personen-auto's, ruim 400 motorrijwie
len, bijna 600 vrachtauto's en een drie do
zijn autobussen; in totaal dus bijna 2000
motorrijtuigen. Door hun eigenaars wordt
geen cent minder motorrijtuigenbelasting
«betaald dan elders in den lande. Ook be
talen de Zeeuwsch Vlaamsche weggebrui
kers telkenmale, als zij benzine koopen,
mee aan de groote rivierbruggen. Ook al
le andere motorrijtuigenbelastingen bren
gen zij op. Uit hoofde van hun geografi
sche ligging profiteeren zij buitengewoon
wéinig van de wegenverbetering, die
mede van hun geld elders in Neder
land tot stand gebracht wordt. Wel on
dervinden zij dagelijks aan den lijve, dat
er in Zeeuwsch Vlaanderen slechts enke
le wegen zijn, die aan redelijke eischer»
voldoen. Over tertiaire wegen, die in be
droefd slechten staat verkeeren, moeten
zy' dagelijksch hobbelen, aldus den levens
duur van hun voertuigen aanzienlijk ver
kortend en de reparatierekeningen be
langrijk opschroevend. Ziet dit is erg on
billijk. Maar de positie der Zeeuwsch
Vlaamsche motorrijtuigbezitters is nog on
billijker dan die in andere deelen van ons
land. Pas wanneer iemand uit Zeeuwsch
Vlaanderen naar een ander deel van Ne
derland wil, doet deze onrechtvaardigheid
zich bijzonder sterk gevoelen. Want dan
is hij aangewezen op veerdiensten die
schatten verslinden aan geld en tijd.
De schrijver wijst er op, dat de booten
en de vervoerscapaciteit voldoende zijn,
doch dat de dienstregelingen dat zeker
niet zijn. Met verschillende voorbeel
den wordt dit aangehaald.
Dit zijn dan de hoofdzaken uit de
Zeeuwsch-Vlaamsche verkeers-lijdensge-
schiedenis. Wij hebben nu, aldus schr., nog
met geen woord gesproken over de fietsers
en hun belangen over het feit, dat door
het zeldzaam voorkomen van behoorlijke
rijwielpaden ook het overige verkeer heel
vaak sterk belemmerd dordL Wij hebben
buiten beschouwing gelaten de ontelbare
wankele brugjes, die men op een inspec
tietocht door dit mooie land passeert; geen
gewag gemaakt van de extra gevaren die
de langs de wegen verdiept liggende, on
bestrate tramrails opleveren en het even
min gehad over de onvoldoende bermbe-
bakening, welke in dit waterland op mis
tige dagen ontzettende gevolgen kan heb
ben.
Is het dan te veel gezegd, als wy over
een stiefmoederlijke behandeling van
Zeeuwsch-Vlaanderen spreken? Een vaste
beweegbare brug over, of een tunnel on
der de Westerschelde is zeker niet verant
woord. Maar met snellere veerverbindingen
zou reeds aan vrijwel alle wenschen daar
in Zeeuwsch-Vlaanderen tegemoet kunnen
worden gekomen. Enbehoeft het nog
betoog, dat, in elk geval voor de bewoners
van dat land deze veerdiensten uiterst bil
lijk behoorden te zijn? Zelfs het beste veer
kan immers nooit de nadeelen compensee-
ren, welke door het breede water worden
veroorzaakt! Moreel gesproken zou er bo
vendien ook wel iets te zeggen zyn voor
een lagere autobelasting ondanks de gra
tis veren! Dit alles natuurlijk in combina
tie met sneller wegenverbetering. Men zou
al reusachtig tevreden zijn als men niet
meer door groote gaten behoefde te hot
sen, als die modderpoelen (dikwijls tot
vlak bij de bebouwde kommen!) verdwe
nen, als de automobilisten niet langer de
functie van den wegenwals behoefden te
vervullen bij het vastrijden van het los
over de wegen geworpen steenslag, waar
door den levensduur der wagens en ban
den óók al niet verhoogd wordt!
De schrijver wijst dan verder op de
nieuwe veerverbinding over de Wester
schelde van de Perkpolder naar een punt
ten Oosten van Hansweert, waardoor de
overvaart wel verkort wordt, doch waar
over men toch heelemaal niet gesticht is
in Zeeuwsch Vlaanderen. Het groote be
zwaar is, zoo vervolgt het artikel, dat de
niet gemotoriseerde bewoners van Zuid-
Beveland en Zeeuwsch-Vlaanderen door de
verplaatsing van den veerdienst naar on
bewoonde, afgelegen contreien in een veel
ongunstiger positie zullen komen dan
thans. Zij zullen groote omwegen moeten
maken, wat bij voorbeeld voor wielrijders
in dit open en bloot liggende land, waar de
stormen geweldig kunnen spoken een al
lesbehalve aanlokkelijk vooruitzicht is. Ge
wezen wordt voorts op de drukkere scheep
vaart welke het nieuwe tracé kruist, met
alle daaruit voortvloeiende moeilijkheden.
Waarom, zoo vraagt men zich met bit
terheid af, wordt dat millioen niet meer
overeenkomstig ónze toch heusch niet on
gemotiveerde of ongerechtvaardigde el-
schen besteed? Het geldt hier toch in de
eerste plaats een streek belang.
Het is een eereplicht voor ons land om
ten spoedigste tegemoet te komen aan de
billijke verlangens, die in Zeeuwsch-Vlaan
deren op verkeersgebied worden gekoes
terd. Door alle eeuwen heen en ondanks
alle belemmeringen heeft de stoere Zeeuw-
sche volksaard er zich kunnen handhaven.
Het is gelukkig, dat het overschrijden
van de Belgisch-Nederlandsche grens voor
de Zeeuwsch-Vlaamsche inwoners practisch
niets beteekent. Maar het is héél jammet,
dat de waterscheiding in het Noorden van
dit land weinig minder is dan een schier
onoverkomelijke barrière. Die scheiding te
kunnen ophëTTen is ons niet gegeven, wel
hebben wij het in onze hand, de gevolgen
ervan zooveel te verzachten, det Zeeuwsch-
Vlaanderen het gevoel van achteraf gezet
te worden zal verliezen.
Het is Nederland's eer te na, zoo be
sluit het artikel, om dergelijke toestanden
nog lang te laten bestaan.
De kantonrechter te Middelburg heeft
veroordeeld wegens:
overtreding van „motor- en rijwielwet"
en/of „motor- en rijwielreglement", ver-
keersverordeningen etc.: L. H., Kruininger»
10 b s 10 dh.; W. V., Oostkapelle 2 b
en 1 b s 2 x 1 week tuchtschool; C. I<.
O., Rilland flben/5bsl dh. en 5 dh.;
J. de L„ Middelburg ƒ0.50 b s 1 dh.; J. L.,
Soeburg 1 b s 1 dh.; C. M., Middelburg
5 b. s 5 dh; A. L„ Serooskerke 3 b s
3 dh.; J. v. P., Kruiningen 10 b s 10 dh.;
J. G., L. L., beide Hoedekenskerke 2 b
s 2 dh.: I. R., Koudekerke 3 b s 3 dh.;
F. C. M., Goes 2x/lbs2xl dh.; J. A.
A., Goes 3 b s 3 dh.: J. S„ Kloetinge f 15
b s 15 dh.; A. C. S., Goes 3 b s 3 dh.; W.
J. J. v. R., Middelburg 15 b s 10 dh.; D.
F. N., Vlissingen 0.50 b s 1 dh.; J. v. d.
M., 's-Heer-ArendskerkeF. J. v. L„ Vlis
singen; L. F., Westkapelle, ieder 2 b s
2 dagen hechtenis;
als schipper een Rijkskanaal bevaren
zonder voorzien te zijn van de voorgeschre
ven reglementen: H. v. B. te Antwerpen,
gedomicilieerd, 3 b s 3 dh.;
als melkverkooper op den openbaren
weg melk ontnemen aan een bus anders
dan door middel van een kraan of schenk-
tuit: W. C. D., Vlissingen 2.50 b s 2 dh.;
rijden over eens anders grond: J. M. de
K., Goes 2 b s 2 dh.;
als hoofd en bestuurder van een winkel
gedurende den tijd dat een winkel voor
het publiek gesloten moet zyn, van dien
winkel uit iemand bedienen: C. J. J. te
Vlissingen, vrijspraak;
in de Zeeuwsche stroomen visschen op
een plaats in uitsluitend gebruik gegeven-.
J. J. B., Ierseke 10 b s 10 dh.;
overtreding arbeidswet: A. J. G., Vlissin
gen, nietigverklaring van de dagvaarding;
venten zonder vergunning: P. L. R.,
Koudekerke 1 b s 1 dh.; J. B., Terneu
zen 5 b s 5 dh.
SCHOTJESGEEST.
Er zullen waarschijnlijk wel heel wat le
zers zijn geweest, die met belangstelling
van het stukje onder het opschrift „De
Schotjesgeest" in Uw blad van Woensdag
j.l. hebben kennis genomen.
Het daarin gesignaleerde geval zal op de
meeste, en terecht, geen aangenamen in
druk hebben gemaakt. Ook mij lijkt het, in
het bijzonder in kleine steden, in hooge
mate ontactisch en ongewenscht om de
godsdienstige of politieke scheidingslijnen
ook op maatsehappelijk-economisch gebied
door te trekken. Te meer, wijl in de prac-
tijk blijkt, dat die scheidingsstrepen lang
niet altijd zoo dik zijn, als men als buiten
staander zou meenen. De ©©-correspondent
heeft er goed aan gedaan, om op het minder
juiste van de door het Geref. jaarboekje
gevolgde manier de aandacht te vestigen.
Minder gelukkig was hij echter, naar het
my voorkomt, in de ontboezeming, waarmee
hy zyn stukje besloot.
De fout, niet in de laatste plaats van
Gereformeerden, is m.i. het gemak, waar
mede zy met Bijbelteksten schermen! Laat
men daar toch een beetje voorzichtig mee
zijn!
Wanneer ik nu de laatste pericoop van
het stukje „De Schotjesgeest" lees, dan
vrees ik dat de auteur eenigszins in dier
zelfde fout is vervallen. Hier kan de vraag
worden gesteld, of de aangehaalde teksten
inderdaad alle ter zake dienen. De ©©-cor
respondent vergist zich reeds, als hij het
„heb God lief boven alles en Uw naaste als
Uzelven" het eerste gebod noemt. Dit
toch is niet het e e e r s t e, maar het
eenige gebod van Christus. Of wil men
een volgorde handhaven, dan is het „heb
God lief het eerste en „Uw naaste als
Uzelven" het tweede, daaraan gelijk
(Matth. 22: 37—40).
Ook een aangelegenheid als de onder
havige is niet zóó eenvoudig, dat men met
enkele Bijbelteksten kan afdoen. Het be
treft hier een vraagstuk van algemeen-
ethischen aard, waarover heel wat te zeg
gen zou zijn. Eerbied voor den Bijbel make
ons echter voorzichtig met het hanteeren
van teksten! Behalve de in het stukje over
den schotjesgeest geciteerde woorden, neme
men ook 't in den Galatenbrief voorkomend
woord in aanmerking, waar gewezen wordt
op den plicht van goed te doen aan allen,
maar inzonderheid aan de huisgenooten des
geloofs. (Gal. 6 10.) Dat deze raad niet
in tegenspraak is met b.v. den plicht tot
vijandsliefde, valt gemakkelijk aan te too-
nen.
Intusschen heeft ongetwijfeld de ©©-cor
respondent er goed aan gedaan, het minder
gewenschte van de Goesche tactiek te sig-
naleeren.
C. F. Nolte.
Bij den Kameroverziciit-scnryver vair de
N.R.C. heeft de interpellatie over de ma
rechaussee te Oss geen volkomen bevredi
genden indruk nagelaten:
Na den minister gehoord te hebben, zijn
wy met gemengde gevoelens naar huis
gegaan. Ten duidelijkste is gebleken, dat
heel wat overdreven en valsche geruchten
de ronde doen. Wat mr. Rost van Tonnin
gen bv. heeft beweerd, die zyn anti-semie
tisme weder bot vierde, raakte kant noch
wal. Ook schijnt het kwalijk te weerspre
ken, dat de marechaussees een paar malen
wel eens wat heel pootig zijn opgetreden.
O.a. werd een winkeliertje, die zijn win
keljuffrouw eenige guldens schuldig was
(een zuiver civiele zaak) tot den volgen
den ochtend vastgehouden.
Maar ook als wij aannemen, dat de kra
nige marechaussees, die Oss van het ra
paille hebben bevrijd, toen de gemeente
politie niets deed of niets vermocht, zich
veel later een paar malen vergaloppeerd
of vergist hebben, blijft het de vraag, of
de minister op dit oogenblik tot een zoo
pijnlijken maatregel had moeten overgaan.
Die maatregel trok te meer de aandacht
omdat kort te voren burgemeester Ploeg
makers was herbenoemd die blykens eeii
indertijd gepubliceerde rede zichzelf een
goede drie jaren geleden diets maakte dat
Oss een zeer rustig en veilig oord was,
hoewel de marechaussees kort daarop tot
tientallen arrestaties moesten overgaan,
die waarlijk niet zonder goede gronden
geschiedden. Wat minister Goseling en mr.
Truyen ook over het waardeerend oordeel
van den commissaris der Koningin in de
provincie Noord-Brabant mogen zeggen,
de indruk, dat vóór de komst van de
marechaussees de lamlendigheid zich te
Oss thuis voelde en dat vooral dit groepje
stoere mannen den Augiasstal gezuiverd
heeft, wordt daardoor niet weggenomen.
Is het geen gevaarlijk precedent, dat op
overmaat van ijver op zooveel onaange
namer wijze gereageerd wordt dan op
overmaat van lijdelijkheid en lijdzaamheid.
Gene wordt met ongewenschte overplaat
sing, deze met de begeerde herbenoeming
beloond. Als professeurs d'énergie zijn des
ministers Van Boeyen en Goseling in deze
zaak niet opgetreden.
De onbewezen ministerieele bewering,
dat al te groote lof in de pers sommige
marechaussees op hol heeft doen slaan,
miskent o.i. het plichtsbesef dier mannen.
En als verhooren van getuigen of verdach
ten, die niet op een strafvervolging of een
veroordeeling uitloopen, voldoende reden
zijn om tot overplaatsing over te gaan,
ziet het er voor tal van gemeentelijke po
litieambtenaren droevig uit. Om maar een
paar sensationeele gevallen uit de residen
tie te noemen: in het bekende „zeden-
schandaal", dat met algeheele instemming
van een paar ministers tot ingrijpen van
politie en justitie heeft geleid en op grond
waarvan een paar hoofdambtenaren zijn
ontslagen, zijn de hoofdpersonen niet ver
oordeeld. De veelbesproken moord in den
auto heeft verschillende arrestaties ten ge-
volge gehad, die later voorbarig of onge
grond zijn gebleken. Als men voorts be
denkt, dat een bekend jurist, die tot vóór
kort de allerhoogste functie in de Indi
sche staande magistratuur vervulde, inder
tijd de zaak-Margadant behandeld heeft,
waarover sinds dien zooveel te doen is ge
weest, zal men niet te spoedig den staf
moeten breken over eenvoudige marechaus
sees, die, gehoor gevend aan hun plichts
besef en rechtsgevoel, zonder - aanzien des
persoons als opsporingsambtenaar optre
den en zich daarbij ook wel eens druk
maken over misdrijven die verjaard blij
ken te zijn.
Het laatste schijnt het geval te zijn met
de zedendelicten, waarvan een tweetal
roomsch-katholieke geestelijken te Oss
verdacht werden en waarover buiten hen
om getuigenverhoor heeft plaats gehad. Die
zedenmisdrijven (als zij vroeger plaats ge
had hebben, wat de minister in het mid
den liet, maar wat velen niet of nauwe
lijks betwijfelen) houden in geen enkel
opzicht verband met de zedendelicten,
waarvoor onlangs de industrieel M. v. Z.
gearresteerd is.
Wij hopen intusschen, dat de kranige
marechaussees, die thans in het geding zijn
en waarvan meer dan één indertijd gede
coreerd is wegens zijn prachtig opruimings-
werk in een toen uitermate beruchte plaats
niet, naar het woord van ds. Kersten, als
„gebroken mannen" hun nieuwe stand
plaats zullen betrekken. Als zij in onder-
deelen gefaald mochten hebben, als zij wel
eens te inquisitoriaal mochten zyn opge
treden, zullen zij zichzelf hebben te her
zien; als dit er echter toe mocht leiden,
dat zy hun élan en doortastendheid ver
liezen en dat sommige andere politieman-
nalatig dan overgeplaatst!", is het nadeel
nen hieruit de leering trekken: „liever
veel grooter dan de winst. Een troost
is het althans, dat evenveel andere mare
chaussees (en daaronder een opperwacht
meester, die omstreeks 1935 óók voortref
felijk werk te Oss heeft verricht) hun
plaatsen zullen innemen. De rechtszeker
heid moge eischen, dat men niet te spoedig
als een boef behandeld wordt, de straf
feloosheid, die -vóór de komst van de ma
rechaussees te Oss scheen te heerschen, is
nog heel wat erger. Velen in die gemeen
te zien deze flinke mannen dan ook met
leede oogen heengaan. Volgens den minis
ter verdwijnt met hen „een stroom van
verkeerd gerichten dienstijver"; wij ech
ter denken bij voorkeur aan de onschatba
re diensten, welke zy, dank zij hun ijver,
aan de gemeenschap bewezen hebben.
Vlissingen.
Van 4—7 April.
Ondertrouwd: A. M. Brasser 32 j. en L.
M. Back 31 j„ L. J. Schot 26 j. en C. H.
Lute 21 j., M. M. Vroegop 23 j. en L. S.
van der Velden 21 j„ J. Grootjans 28 j. en
N. J. W. Brasser 31 j., Th. P. van Zutphen
45 j. en C. Poppe 47 j.
Getrouwd: K. J. Zoete 23 j. en C. J.
Wissekerke 18 j., P. van der Peijl 26 j. en
P. de Wijze 21 j„ D. M. de Vries 32 j. en
A. M. Ven 35 j., L. de Ridder 25 j. en M.
Jasperse 20 j.
Bevallen: L. A. Tjebbes, geb. Verdoes
Kleijn d„ P. Davidse, geb. de Rijke z„ A. E.
Eckhardt, geb. Ie Feber z., C. E. Kolijn,
geb. Lameijn z.
Overleden: O. A. Verbanck 44 j. vrouw
van M. H. J. Schuurbiers, F. van der Wey-
de 76 j. man van M. Vermeulen. (V.C.)