VOOR DE JEUGD. DE POP SEDERT OVEROUDE TIJDEN g-c SjSQ .j DAEGELIKSE DIENGEN. WAT LEZERS BELEEFDEN. DAMMEN EN SCHAKEN. Hl, 2 S S 8,.^ I a J3 O Qëiüg& o B S g T3- o> o «-> s a a> ■enc/j S K-a 01 IX X'C O J3 i. ■oflg v o u psQ ^n" S Jï 5 N SO j;"§a,2S^« S)J3$"U-2bi-O4, 6 S® oSti o «na o -a -o .2: TTW Q~ •oi ,2 -2 c n 'B o •m -oi i .2 S "S SJ g ag »T) 3 v c burg uit de regeering gezet. De prins wilde zooveel mogelijk met iedereen vrede houden om zoo rust en eendracht te bewaren, 't Gevolg hiervan was, dat de zitten de regenten aan hun eenmaal ver kregen rechten vasthielden. Met Frankrijk werd in 1748 vre de gesloten. Ons land kon dank baar zijn niets te hebben verloren Staats-Vlaanderen werd door de Franschen ontruimd. Prins Willem IV is niet oud ge worden. Niet sterk van lichaam zijnde, overleed hij den 22 Oct. 1751 op 40-jarig en leeftijd. Hi] werd opgevolgd door zijn zoontje Willem, dat nog maar 3 jaar ou was. Zijn weduwe, prinses Anna, nam als gouvernante het regent schap waar. Toen zij den 12 Janu ari 1759 aan de tering overleed, werd de hertog van Brunswijk- Wolfenbuttel, die in het leger een hoog militair ambt bekleedde, voogd over den jongen prins, tot dat deze in 1766 meerderjarig was geworden. (Slot volgt.) R. B. J. d. M, (Nadruk verboden.) Aparte schole voe a parte guus. Stille mè' Juffrouw, uust mè' misje, me bin 't seens, zie je wè? Jie mee mien, dat er nie' 'esloge 'öort te worren en ikke mee joe, da" je soms mot. Dat er „naturen bin, die a di' as 't waere om vrae- fe". Mer, anzie noe toch is goed de gróote macht van 't kwaed. Eén kwaeje jongen of meid, die kan de goeie gêest uut 'êel de scho le jaege. Die kan van een uutste- kende meester iemand maeke, dir a toet an z'n dood toe van 'ezeid wordt: „die sloeg de guus". Nêe-e, ik kan der niks an doe: die macht zou ik ze over mien nie' geve'. Ik vinde 't verschrikkelik, dat de nut- tege plantjes, die a zö voorspoedeg groeie op den akker, dir a de mees ter 'èel z'n leven op werkt, dat die d'r zunne en d'r wermte ont- ïome' worre deur een stik vuulte, dat a bovendien nog nie' naelaet om z'n zaed te zaaien. Ik zou zeg ge: dat trok je uut en doet het wig, vort, da' gin méns der mi' last van eit. Noe zwieg ik daer over. Dag Juffrouw. Toet ziens. Je mö' nog nie' komme 'öor, wan' 'k zitte mie' de griep, 'k Zitte op bedde te schrieven. Die andere guus, die bin m'n aandacht beter waerd. Dir a eest de Juffrouw en laeter de mêester diepe zuchten over geeft. Dat bin de guus, die a nie' méé kunne. In 't begun 'ouwe die km- ders 'êel de klasse tegen. De Juf frouw mot er zövee' tied an span- deere, dat de are guus der bie te kort komme. En a' 't jaer om is, motte die d'r aantal lesjes kun ne, dat a voe' 't êeste jaer 'ezet is. Dat stae' oal beschreve, wat a ter oalle weke klaer weze mot, en voe' 't twidde jaer ok, en zó voors. Dus je begriept, a' zö 'n Juffrouw dan eenegte maanden 'etobbeld eit om zö 'n kind mee te kriegen en ze ziet dan dat het d'r erme ziele niks 'elpt, op wa' voe' meniere a ze 't ok an z'n verstand prombeert te praten, en mie' de are guus is ze dan a' een paer weken achter 'erocht; ja, dan mö' ze kieze of kabele, Dat 'n nie' mee kan ni' de twidde klasse is dan a' dudelik. Mè', di' motte de are guus wè' ni' toe, a' 't een bitje wil, dus gaet de Juffrouw uut oal der,,macht an de gank om den ach terstand in te 'aelen, en bemoei ze d'r eigen mie' dat eene kind nie mi' mêer as mee de are. As dat kind dan verstandege ouwers eit gebeurt er nits, mer onkundige ouwers, die laete d'r eigen dan is even öore: „Gè! Die Juffrouw! Nêe-e, die betêeken' nie'*vee'. Ze laet dat kind mè' zit te Ze kiek nie' nae' z'n op of om. 'Oe kan dat kind dan leere? Voe wat wou die noe stommer we ze as een aar? 't Is toch zeker mer een gewoon kind? En tuus kan 'n z'n sommen oltied. Oltied. En ie (of ze) kan zetten doe, man, geef d'r mer is op vrom a' je kunt. Nêe-e me wel is 'ezeid: „dat jonk is „te" slum". Kiek, zie je, gae noe, as Juf frouw wezende, je gangen mè'; da 's noe je dank voe oal de moeite. Nae verloop van tied raeke die ouwers der dan wè' beter achter, mer ampersant kun' ze die woor den toch nie mir ongezeid maeke Onder die guus zelft je der dat a kinders bin mie' een goed, zacht karakter, en daer oal de are guus vee' -mie öp Mè' je ei ok stakkers, die a ze oal nie ja, ze bin wè' zö wies da' ze uut waeter en vier bluve, mè' ze toch der oordêel nie' goed. Van 't „mijn en dijn" om een voor beeld te noemen, of ze slae' sme- rege praat. En dat zit di' dan toch mè' tussen de gewone guus in. Dat is toch gin toestand die a is liek a 't 'öort. En dirrom is het ok zö buten- gewoon goed, dat er an 'ewerkt wordt, om voe' die soort guus bu- tengewoon onderwies te kriegen, op een aparte schole. Dat zou een onnoemeleke zegen weze voe de guus zelft ten êesten, èn voe' de ouwers èn voe' de ge wone guus. a de mêester uutleidt, 'oe a ze een somme motte maeke' of een zin motte ontlede, dan komt het er totaal niks op an ofda' die kin ders 's Zondags in de kerke salmen of gezangen of latijnse verzen zien- ge, mè' dan gaet het 'ier om: kun ze 't oal zö bie of omtrent volge? Guus mie' dezelfde 'essens die 'öore bie mekare. Freek Hóógstee. ,Even pijn doen". Een bel doet me uit een tijd schrift opschrikken. Even was ik mijn lot vergeten. Ja, nu is het mijn beurt om me naar hem te begeven. Nog een oogenblik en dan.... Maar ik vat moed en ga. „Goedenmiddag, komt U maar bin'nen", klinkt het vriendelijk. Maar ik hoor grimmig: „En nu zal ik jou eens even". Ik brom iets onverstaanbaars terug. Het is toch ook stom van me om me zoo maar.Nu ben ik in het hol van de leeuw. Ginds staat de pijnbank, en met een schuw vragend gezicht kijk ik naar hem die me, geheel in zijn macht zijnde, er heen leidt. Nu ben ik zijn slachtoffer Van zeer nabij bekijkt hij me een poosje en ik lees het van zijn gezicht. „Dat zal een taaie zijn". Maar hij zegt: „Eventjes pijn doen", die huichelaar Nu neemt hij uit een der kasten een vreese- lijk werktuig, de vorm er van zal ik U niet beschrijven. Het angst zweet breekt me uit. Hij nadert me er mee en ik krijg geweldig zin om weg te hollen. Het zal niet meer baten want daar heeft hij me te pakken. Ik knijp mijn na gels in mijn handen, al mijn spieren zijn gespannen. Oooo Aüii Au Het schiet door mijn her sens: „Ik zal je een oorvijg geven, de deur uittrappen, het raam uit gooien, ik zal je laten....!!" „Zoo, die kies is er uit, spoelt U maar even", klinkt het ietwat medelijdend. En ik schaam me. Een lijder. Redacteur: J. A. van Dixhoorn, Zaamslag. DE OPLOSSERSWEDSTRIJD We herinneren nog eens aan den 14 dagen geleden begonnen op losserswedstrijd, welke beoogt de belangstelling voor het damspel aan te wakkeren. Degenen die probleem no. 1 en 2 niet hebben opgelost, of niet konden oplossen, zij medegedeeld, dat zulks geen bezwaar hoeft te zijn om alsnog deel te nemen aan den wedstrijd, daar deze toch minstens 20 pro blemen omvat. En iedere oplossing is welkom. Men weet dat voor elke goede oplossing één punt wordt toegekend. Wie het hoogst aantal punten zal behalen is win naar. Tien prachtige prijzen zijn beschikbaar gesteld. Dus degenen die nog niet deelnamen, nu aan den slag. Wedstrijdprobleem No.. 3. Auteur: H. M. SLABBEKOORN, Goes. 46 47 48 49 50 Stand in cijfers: Zwart 9 schijven op 8, 9, 12, 13, 16, 18—20 en 35. Wit 9 schijven op 17, 22, 27, 29, 32, 38, 43, 45 en 49. Wit speelt en maakt remise. De varianten van het eindspel dienen vermeld te worden. Oplossingen in te zenden aan de Redactie der Middelburgsche Courant onder motto Damrubriek vóór 19 Maart. Hoe zij het Eindspel spelen. Het volgende zeer moeilijke eindspel, voorgekomen in de zes de partij van den wedstrijd om het Wereldkampioenschap tusschen de heeren J. H. Vos en M. Rai- chenbach dato Januari 1936, ver dient de extra aandacht, weshalve wij dit aan een uitvoerige be spreking zullen onderwerpen. Be doelde stand luidt na 54 zetten als volgt: 1 2 3 4 5 m M fes? m ^4? wm. rnf 46 47 48 49 50 (Stand Zwart 3 schijven op 3, 4 en 31. Dam op 28. Wit 3 schijven op 15, 25 en 35. Dam op 2.) Wit: Vos; zwart: Raichenbach. Het spel had het volgende be loop: Wit Zwart 55. 25—20 Tracht remise of te dwingen door 1510 en 2X30. 5 528—10! De dreiging wordt door dezen zet verhinderd. 56. 2—24 Wit tracht thans schijf 31. het damhalen te beletten. 5 631—36 57. 24—47! 10—5 Zwart neemt even een afwach tende houding aan, daar wit ge dwongen zal worden veld 47. prijs te geven. 58. 35—30 5—28 59. 30—25 28—10!! Verhindert wit ten tweeden ma le de remise te forceeren. 60. 47—24 Wit wordt tot dezen zet ge dwongen. 6036—41 Gaat om een tweeden dam. Ty pisch is het om thans na te gaan op welke degelijke wijze Raichen bach een winststelling weet te for- meeren, waarmede zijn kracht ook in het eindspel terdege wordt be wezen. 61. 24—13 41—47 Op 139 zou thans heel ver rassend volgen 3X14, 20X9„ 4X13, 15X4, 47—36 en 36X9. Wit dient dus uitsluitend met zijn dam te spelen, terwijl Raichenbach tot het uiterste strijdt om de winst vast te leggen. 62. 13—35 Wit houdt de lijn 235 bezet- om te beletten dat zwart een der den dam behaalt of een «vangstel- ling opbouwt. Zwart tracht dan ook zeer terecht wit van deze lijn te verdrijven. 6247—36 63. 35—2 36—22 64. 2—35 22—11 65. 35—2 11—22 Zwart wil blijkbaar een anderen weg gaan bewandelen. 66. 2—35 3—9 67. 35—2 22—17 68. 2—35 17—11 69. 35—2 11—16 70. 2—35 16—2 Wit wordt thans gedwongen de ze lijn te verlaten. 71. 35—40 9—13 72. 40—29 2—8 73. 29—34 8—3 Zwart manoeuvreert met zijn tam om ruim baan te maken voor schijf 13. 74. 34—40 3—9 Zwart begint naar wegen te zoe ken om wit van de tric-traclijn te verdrijven. 75. 40—29 9—3 76. 29—40 3—26 77. 40—34 10—46 Zwart tracht een vangstelling op te bouwen, waardoor wit in »ijn zetten beperkt wordt. Prachtig is het te zien, hoe Raichenbach dit eindspel meesterlijk behandelt. 78. 34—40 26—37!! Dreigt 3723, terwijl op 401, 1318 volgt. Op 4035 volgt 49, 9—13 en 46X5 gewonnen. 79. 15—10 4X24 Hier staakte Vos den hopeloo- zeo strijd, daar de verschillende dreigingen hem te machtig werden, hoe kranig hij zich overigens ook heeft geweerd. Dit is temeer een bewijs, dat Raichenbach's eind spelkennis in overeenstemming is anet de geweldige kracht, die van hem uitgaat in het middenspel. Een onberispelijk gespeeld eindspel, waarvoor de Franschman alle hul de verdient Kampioenschap van Zeeland. Het jaarlijksche tournooi om het kampioenschap van Zeelaiyl bevat thans 14 spelers, die in twee ge lijke groepen zijn verdeeld en waarvan de winnaars zullen uit komen tegen den titelhouder 1937, den heer W. Boogaard te Middel burg. In goep A. hebben momen teel de heeren J. Strooband te Middelburg en A. Deurloo te Nieuwdorp de leiding, terwijl in groep B. de heeren A. Kotvis Jr. te Zuidzande en Joh. de Smit te -IJzendijke de bovenste plaatsen in- lemen. Ondanks het feit, dat nog maar enkele partijen zijn gespeeld, blijkt het aan spanning niet te ont breken, daar het onderlinge krachtsverschil zeer miniem is. We hopen t.z.t. op een en ander nader terug te komen. WETENSWAARDIGHEDEN. OUDE BRIEVEN. Een brief van George Washing ton aan zijn broeder Augustine, welke geschreven werd tijdens den Amerikaanschen opstand;, is de zer dagen te New York verkocht i voor drieduizend dollar. In dezen brief, die op 26 November 1777 geschreven werd in het kamp te White Marsh, ongeveer twintig kilometer van Philadelphia, ver klaart George Washington, dat ds vestingwerken aan de Delaware j rivier gered hadden kunnen wor- den, indien de troepen uit Sarato ga slechts tien dagen eerder aan- j gekomen waren. De kooper van dezen histori- j schen brief, bezit eveneens een j brief van Abraham Lincoln, welke j deze tijdens den burgeroorlog j schreef aan generaal Hooker, en waarin hij zijn verontrusting uitte j over de positie van de bondsle- j gers. Hiervoor betaalde de kooper duizend dollar. Niet in alle landen hebben de meisjes altijd al met poppen mo gen spelen. Van sommige landen weten we, dat de pop al heel vroeg als kinderspeelgoed werd ge bruikt, in andere landen, bijv. in China, dacht men vroeger, dat het namaken van een mens verkeerd was, en dat alles, wat daarop leek een boze toverkracht bezat. Maar in de Griekse boeken en geschrif ten lezen we al heel vroeg, al eeuwen voor Christus' geboorte, dat er poppen werden gemaakt voor kinderen. In welke tijd bij ons in Europa de kleine meisjes met poppen be gonnen te spelen, weten wij niet maar wel is het bekend, dat onge veer in de 15de eeuw het hand werk van sommige mensen al be stond in het vervaardigen van poppen. Die werden toen nog uit hout gesneden en leken niet zo heel veel op mensen, maar de kin deren speelden er toch mee. Ook waren in die tijd poppen in ge bruik, die gebakken werden van leem en klei, maar omdat die eer der braken dan de houten poppen, had men ze liever niet. In de volgende eeuw, toen de kooplieden rijk werden en hun hui zen mooi gingen inrichten, werden ook de poppen ineens van kostba re stoffen gemaakt en zo mooi mo gelijk voor die tijd. Er waren pop- pekinderen, waar de goud- en zil versmid aan te pas kwam, die ge deeltelijk waren gesneden uit ivoor of die gebeeldhouwd werden. Niet alleen prinsesjes hadden zulke kostbare poppen, maar ook de kinderen van rijke burgers en han delslieden. Mooi waren ze eigen lijk niet, maar toch moest ieder kind zulke poppen hebben. Weer een eeuw later kwamen de poppen met wassen koppen in door MAYA VAN HEYMEN. de mode; ze hadden mooie fijne gezichtjes en waren gekleed in prachtige gewaden van brocaat en damast. Sommige hadden een me- caniekje in zich, waardoor ze kon den dansen, een sierlijk menuet of een polka. In die tijd kregen de meisjes ook poppenkamers met meubeltjes en fijn huisraad, dik wijls van zilver. Kleine poppetjes zaten in de kamers, gekleed vol gens de mode van die tijd. Al die poppen, grote en kleine, waren precies zo gekleed als de volwassen mensen van die tijd, maar dat is niet te verwonderen, want ook de kinderen liepen toen rond als kleine volwassen mensjes. Ze hadden net zulke japonnen en pakken aan als hun moeders en vaders, net zulke hoeden op, droe gen net zulke schoenen. Aparte, makkelijke kleertjes voor kinderen kenden ze toen nog niet. Stel jullie je eens voor, dat je altijd precies zulke hoeden en ja ponnen droeg als je moeder en net zulke pakken als je vader Zo waren ook de poppen vol wassen dames en heren met lange wijde rokken en grote hoeden. Pas omstreeks 1850, toen ook de kin deren hun eigen „kinderkleding" kregen, zagen de poppen er niet meer zo grote-mens-achtig uit. In die tijd hadden de poppen al por celeinen koppen en dat vonden de poppenmoedertjes heerlijk, want nu konden ze de gezichtjes van hun kinderen wassen en ook de handjes en voetjes, die meiestal ook van porcelein waren. Maar wat verschrikkelijk gauw kunnen die porceleinen hoofden ook bre ken Het is natuurlijk wel gemak kelijk dat poppen zo maar een nieuw hoofd kunnen krijgen als het oude kapot is, maar 't is toch naar als je je kind op de grond ziet liggen met haar hoofd in scherven, waar of niet Daarom kwam er weer een tijd, waarin de wassen poppen meer gevraagd werden en die kregen toen ook al „echt haar". Toen werden de poppen uitge vonden, die hun armen en benen konden buigen, die konden „sla pen", met de ogen dicht. Later werden ze weer van mecaniekjes voorzien, waardoor ze konden lo pen, praten en dergelijke dingen meer. In diezelfde tijd, ongeveer 1900 zagen alle poppen er weer uit als prinsessen en markiezin nen. Prachtige japonnen kregen ze aan, geweldige hoeden op hun gro te, gekrulde en gefriseerde haar- pruiken, sjerpen, kanten, kragen, sjaals, alles kregen de poppenkin- deren aan, zodat de meisjes er op het laatste haast niet meer mee konden spelen, maar er alleen maar naar kijken. Zo hadden ze er ook al niet veel aan, en daar is dan ook weer ver andering in gekomen. Eerst wa ren de baby-poppen het aller nieuwste en heel wat kleine meis jes zullen nu nog met pleizier hun wiegekindje instoppen, denk ik. Maar de meeste kinderen hebben nu toch een of meer onbreekbare poppen met echte kindergezich tjes, met stevige armpjes en been tjes en leuke kinderkleertjes aan, die ze kunnen uit- en aantrekken. Wat lijken ze „echt", hè, die pop pen van tegenwoordig, met die korte rokjes of de jongenspakjes, met hun aardige schoentjes en sokjes Wat kun je daar heerlijk mee spelen, niet Heel wat beter, denk ik, dan met die prachtige aangeklede, stijve en starre pop pen, waar onze moeders nog mee hebben gespeeld of met de wassen poppekinderen van onze groot moeders.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1938 | | pagina 10