De Nieuwe Brug bij Vlake.
1EILAN6.
WEERBERICHT.
Id:
Het doodeliik ongeluk op
len Veerschen weg.
NUMMER 51.
TWEE BLADEN.
WOENSDAG
2 MAART 1938.
EERSTE BLAD.
181e JAARGANG.
En hel verbreede Kanaal Hansweert-Wemeldinge.
SfilIlSL»
Tegen K. M. een hechte-
nisstraf van vier maan
den opgelegd door het
Gerechtshof te Den Haag.
MIDDELBURG.
Witter dan wit
Ü0ËS. j
VLISSINGEN*
I $rovmcüiW
MIDDELBURGSCHE COURANT
tsgbind Voor Middelburg, Goes en ageni-
;bap Vliseingen f 2.30, elders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
3oes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r.
iSü contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
=2* GOESCHE COURANT»
Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Tdefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten bij bet Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandscbe Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen 3—f
engels jj 1.19, elke r. m. 30 ct RubriaS
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regale,
a 75 ct. bij vooruitbetading Adv. sa «ij
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer eoa>
rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cenE.
JMI
EEN ONDERHOUD MET
Ir. AKKERMAN c.i.
Als, dit jaar nog, de nieuwe
brug bij Vlake door spoor en wegver
keer in gebruik genomen zal zijn, dan
zullen de klapstukken ik weet niet, of
ze zoo heeten, maar ge begrijpt me wel
als regel néér zijn, aangezien de
hoofdfunctie van een brug nu eenmaal
is neer te zijn. Dan zullen die omhoog-
staande stukken brug het Zuid-Beve-
landsche landschap ook niet zóó be-
heerschen als thans onbetwistbaar het
geval is. Want bij goed zicht moet men
al het uiterste puntje van Zuid-Beve-
land opzoeken, om die opgeklapte brug-
m niet meer te zien.
Behalve die bruggen is ook de nieu
we oprit opvallend. De treinreiziger die
zich Holland- of Brabantwaarts begeeft,
begint al een heel eind voor hij het ka
naal Hansweert-Wemeldinge nadert,
achter een zandwal te rijden, en als hij
er overheen is, dan rijdt hij nóg hecto
meters achter dien wal. Als alles klaar
is, dan treinen we óver den wal. Maar
zoover zijn we nog niet.
Een nadeel zal het klaar-komen van
deze werken toch nog met zich bren
gen, Het mooie zicht op dien nieuwen
brag-aanleg, hetwelk de treinreiziger,
die vandaag over het Vlaker speelgoed-
bruggetje sukkelt, nu nog heeft, zal hij
dam moeten missen. Maar dat nadeel zal
zeker tegen de voordeelen opwegen,
vooral wanneer men er bij bedenkt, dat
we, als de treinen óver de nieuwe op
ritten en over den nieuwen brug zullen
rijde®, een prachtig vergezicht over de
wijde Zuid-Bevelander weiden en lan
de® zullen krijgen. Zonder tariefsver-
hoogiag van de spoorkaartjes voorbij
Vlafee
a
De dagbladschrijver, die zulke dingen
ziet, wil er natuurlijkerwijze wel eens
meer van zien en weten, half uit men-
schelijke nieuwsgierigheid, half uit
plichtsgevoel, om zijnen lezers er der
waarheid getrouw en eigener aan
schouwing over te kunnen berichten.
Derhalve zijn wij er op een schoonen,
schoon ietwat winderigen, dag, heenge-
toge®. Pas als je op de bruggehoofden
staat, en vooral als het geluk dan wil
dat fe over dat oude speelgoedbruggetje
een treintje ziet sukkelen, besef je dat
wat Waterstaat daar in Vlake bouwt, al
is het dan geen Moerdijkbrug, en zelfs
geen Nijmeger Waalbrug, toch een heel
stuk werk is. Als je die diepe betonkui-
lem ziet, waarin de klapstukken bas
cules heeten ze technisch, als ik het wel
heb verdwijnen, het groote wiel dat,
eleetrisch aangedreven, twee losvast
verbonden spoorbruggen in-eenen op
klapt, het hooggelegen beton-glas-stalen
commandotorentje waaruit de electrische
bruggewachter straks, als de comman
dant van een slagkruiser het geschut
vuur, het op- en neerklappen zal leiden;
als je, nadat de trein over het huidige
bruggetje gesukkeld is, twee wachters
in moeizamen arbeid het spoorbruggetje
open ziet knersen, en dan het scheep
vaartverkeer onder de er voor liggende
vaste bruggen van nu door ziet gaan,
en dan bedenkt dat in de toekomst de
brug meestal heelemaal niet meer open
zal behoeven te gaan, en, als-ie eens een
enkele maal open moet, dat dat dan in
een oogwenk zal gaan. als je dan
die breede opritten voor de treinen en
voor het gewone wegverkeer ziet, de
aarden baan, die straks in wijden boog
de Kruininger betonweg over den bree-
den nieuwen brug en langs een geheel
nieuwen weg naar den Kloetinger Pa-
tijnweg zal voeren, en dan verder nog
bedenkt, dat die zigzaggerij naar den
Postweg tot het verleden zal behooren
en men, zoo al niet recht toe recht aan,
dan toch langs breedere wegen over
korteren afstand zal behoeven te rij
den.... als je dat alles ziet en over-
weegt, dan dringt het toch wel tot den
beschouwer-overdenker door, dat hier
zoo rustig weg toch maar een prachtig
stuk werk wordt verricht. Hetwelk een
steentje tot de, in geografisch opzicht,
voortschrijdende ont-isoleering van onze
provincie zal bijdragen.
Wij zijn eens wezen praten met den
ingenieur die hier de teugels houdt: ir.
J. W. Akkerman, c.i., een Nederlander
die in de Vereenigde Staten zijn oplei
ding genoot en die in ons land thans
voor Waterstaat zoo hier en daar aller
lei werken opknapt.
Ir. Akkerman vertelde dan, wat den
aard betreft rustig-Nederlandsch, wat
de stof betreft prachtig-Amerikaansch:
cijfers en hoeveelheden.
„Over een lengte van ruim 6 kilometer
hebben we het kanaal nu verbreed. Dat
is vrij snel en vrijwel geheel machinaal
gegaan. Totaal hebben we 1.165.000 m3
grond ontgraven en 760.000 m3 daarvan
is weer in nieuwe dijken en vooroevers
verwerkt. De rest hebben" we op plaat
sen waar het geen kwaad kon in de
Ooster- of Wester-Schelde uit 'onderlos-
sers neergelegd. Schoon vrijwel al het
werk machinaal ging, met sleepschoppen
en baggermolens en zuigers, hebben we
toch nog voortdurend van 80120 man
aan 't werk gehad. Een aardigheid daar
bij was, dat de scheepvaart volkomen on-
gestremd moest blijven. Dat was een der
strenge voorwaarden. En dat is, behou
dens enkele uren, o.a. bij het plaatsen
van de vaste bruggen, niet gebeurd ook.
Een andere lastige voorwaarde was, dat
de dijkkruinshoogte des zomers nimmer
minder dan 2Vt m -f- N.A.P. en zelfs
des winters nimmer minder dan 3.25 m
N.A.P. mocht zijn. Dat had heel wat
voeten in de aarde, maar ook daaraan
hebben we ons gehouden. We hebben
ongeveer 4 y2 km weg er bij moeten
maken geen primaire wegen maar
geteerde steenslagwegen; 33.000 m3 grof
rivierzand is daarvoor gebruikt. Twee
loswallen hebben we er bij moeten aan
leggen, tusschen Schore en Hansweert,
ze zijn 100 m lang en 20 m bestraat
breed. De tegenwoordige loswal Schore-
brug vervalt natuurlijk te zijner tijd. Ze
zijn volgens moderne constructiemetho
den gebouwd; 330 ton ijzeren damwand
is er in verwerkt en 130 ton constructie
ijzer.
De Postbrug blijft natuurlijk in tact,
maar die weg wordt tertiaire weg zoo
vervolgde ir. Akkerman; de Schore
voetbrug en de Vlake-spoorbrug worden
zoo aanstonds!, als de nieuwe aanleg
aanstonds klaar is, opgeheven; die twee
worden dan samen a.h.w. vervangen
door de nieuw Vlake-brug, die eigenlijk
drie-bruggen-in-één is, namelijk één voet
en rijbrug en twee spoorbruggen, die wel
tegelijkertijd en gezamenlijk worden
open- en dichtgedaan, doch die, wat het
dragen betreft, toch eigenlijk twee ge
heel los van elkaar liggende bruggen
zijn.
In 1933 zijn we voor de nieuwe Vlake
brug met proefheiïngen begonnen, met
den onderbouw in 1935 en 1936.
De basculebrug' is 18 meter lang; de
vaste bruggen zijn 69 meter overspan
ning; de doorvaartwijdte tusschen de pij
lers is 64 meter. Dan zijn er nog de be-
tonviaducten, waaronder ook wegen loo-
pen. De hoogte van de vaste brug boven
den waterspiegel is 7.75 meter; de Zui-
derbrug is voor gewoon verkeer en deze
bestaat uit een rijvlak van 6 meter met
twee voetpaden van elk 1 Yi meter.
De beweging' van de basculebruggen
geschiedt electrisch; de draaistroom
wordt van de P.Z.E.M. gekocht, op
hooge spanning aangevoerd, in het uit
gele baksteen opgetrokken transforma
torhuisje van hoogspanning draaistroom
omgezet in draaistroom 380/220 V en
daarna nog eens getransformeerd in ge
lijkstroom tot het aandrijven van het be
wegingsmechanisme van de brug. Bo
vendien is er nog een accumulatorenbat
terij van voldoende vermogen om bij het
uitvallen van de stroomlevering der P.
Z.E.M. de brug te kunnen bewegen; de
ze accubatterij wordt permanent opge
laden in zeer kleine hoeveelheid, met
een lekstroompje tegen het kromtrekken
der platen.
De ijzeren bruggen zijn volledig op de
werven elders gemaakt en daarna op
bakken aangevoerd; slechts bij de plaat
sing hiervag is het verkeer enkele uren
gestremd moeten worden. De bascule-
brug voor gewoon verkeer is in den zo
mer van 1935 geplaatst, die voor het
spoor in Aug. 1936; de vaste overspan
ningen voorjaar 1937. De spoorwegbas
cules zijn door „De Schelde" geleverd.
En de spoorwegwerken?
Dat ligt ietwat buiten mijn terrein
Ik weet er wel van, dat er in de opritten
750.000 m3 grond verwerkt werd. En in
het geheel is er, om met een laatste cij-
Wel spreken is een deugd,
wel zwijgen ook een konst;
die hier de mate in treft,
verkrijgt een groote gonst.
Vondel.
fer te besluiten, ongeveer 30 ha grond
voor de kanaalverbreeding onteigend
moeten worden."
Kubieke meters, tonnen, overspan
ningen, staal en klei en grondboring en
beklinken van de opgebrachte gewel
dige hoeveelheden zand, die het „dijk-
lichaam", zooals dat heet, moeten vor
men; verzakken en bovengrond en veen
lagen en spier geen biceps of zeen, o
lezer, maar een rare grondsoort die fa
milie van klei is maar heel wat minder
geliefd dan de oprechte Zeeuwsche klei
we hebben er nog van allerhande
van vernomen.
Maar dat moge voor den ingenieur
dan al het belangrijkste zijn het is
zijn vak voor ons, belangstellende en,
zoo aanstonds ook belanghebbende, bui
tenstaanders is het eindresultaat toch
maar waar het op aan komt.
En is dat er eenshoe gauw ver
geten we dan alles wat er aan vooraf
ging!
Dan rijden de auto's en de treinen
over de brug bij Vlakealsof er nooit
een Postweg en een Postbrug en een
pietepeuterig spoorbruggetje geweest
waren
KONINKLIJKE ONDERSCHEIDINGEN
H.M. de Koningin heeft benoemd tot
commandeur in de huisorde van Oranje:
le, bij bevordering dr. C. L. de Jongh,
te 's-Gravenhag'e, 2e, dr. C. T. van Val
kenburg te Amsterdam, 3e. dr. J. de
Groot te 's-Gravenhage, de drie genees-
heeren d;e Prinses Juliana bij de beval
ling bijstonden,
DIRECTEUREN VAN DE „THERMION
RADIOLAMPENFABRIEKEN"
GEARRESTEERD.
Verdaqht van fraude Aan
300 man personeel ontslag aan
gezegd.
Het- personeel van de Thermion-Ra-
diolampenfabrieken te Lent bij Nijme
gen werd gisteren ontslag aangezegd
wegens reorganisatie van het geheele
bedrijf. In de ontslagbrief werd medege
deeld, dat de fabrieken en kantoren ge
sloten zijn tot 3 Maart en dat de direc
tie zich genoodzaakt zag, in verband
met de reorganisatie, het geheele per
soneel, omvattende 300 man, te ontslaan
Gisteravond evenwel werd uit Eist be
richt, dat de politie aldaar twee direc
teuren der Thermionfabrieken, als ver
dacht van het plegen van fraude, had
gearresteerd.
Deze fraude zou in verband staan met
de kortgeleden gesignaleerde diefstallen
van radiotoestellen en -onderdeelen,
terzake waarvan, zooals gemeld, de vo
rige week vier leden van het personeel
zijn gearresteerd.
Den directeuren was gelast een on
derzoek in te stellen naar de gepleegde
diefstallen, doch zij schijnen het onder
zoek niet in de hand te hebben gewerkt,
waardoor tegen hen verdenkingen re
zen.
Voorts moet een der gearresteerde
leden van het personeel, een bedrijfslei
der, tijdens het verhoor mededeelingen
hebben gedaan, welke het vermoeden
wettigden, dat ook in de hoogere leiding
van de fabriek onregelmatigheden wer
den gepleegd. Op verzoek van aandeel
houders werd een omvangrijk onderzoek
ingesteld. Uit de boeken zou zijn geble
ken, dat aanzienlijke malversaties zijn
gepleegd, wdardoor de vennootschap
voor groote bedragen zou zijn bena
deeld.
Het onderzoek duurt voort. De fa
briek is voorloopig stopgezet ofschoon
zij zeer ruim van orders was voorzien.
Jef Last verlaat de communistische
partij.
De bekende schrijver Jef Last heeft
naar aanleiding van de nieuwe proces!
sen in Sovjet-Rusland en in verband met
den onvoldoenden Russisch'en steun aan
de Spaansche republiek zijn lidmaat
schap van de communistische partij Ne
derland opgezegd.
-
In den ,avond van 2 Augustus van het
vorig jaar heeft de 34-jarige winkelier
K. M, te Middelburg met een gehuur
de auto met zoo groote snelheid gere
den, dat hij in een bocht zijn stuur kwijl
raakte en tegen een boom reed. M,
werd bewusteloos uit de auto gehaald
en zijn vriend H, W. die naast hem
zat, was zóó zwaar gewond, dat hij ter
plaatse is overleden.
De Middelburgsche rechtbank heeft
hem wegens het veroorzaken van dood
door schuld tot een gevangenisstraf van
vier maanden veroordeeld met een jaar
ontzegging van de bevoegdheid om mo
torrijtuigen te besturen,
In hooger beroep vorderde de procu
reur-generaal bij het Gerechtshof te
Den Haag verhooging van deze straf tot
het maximum: negen maanden gevan
genisstraf, dezelfde str,af, welke de of
ficier van justitie te Middelburg had
gerequireerd.
Het hóf wees heden arrest en bracht
de opgelegde straf terug tot vier maan
den hechtenis met intrekking
van het rijbewijs voor den tijd van een
jaar.
STREEKPLAN KUST WEST-
ZEEUWSCH VLAANDEREN.
Bij K.B. is ongegrond verklaard het
beroep van J, Hauwert, te Evere (bij
Brussel) tegen het besluit van Ged. Sta
ten van Zeeland van 13 Augustus 1937
tot goedkeuring van het streekplan
„Kust West Zeeuwsch Vlaandeeren".
DE PLANNEN MET DE „ABDIJ",
Het is en blijft voor oningewijden een
open vraag hoe men in Den Haag staat
ten opzichte v,an de bezwaren, die inge
bracht zijn en worden tegen de plannen
tot onteigening van 't hotel „De Abdij".
Wat echter wel zeker is .aan te nemen,
is, dat zij wel niet geheel als van geener
lei waarde op zij worden geschoven. Het
is bekend, dat o.a. gewezen is op de mo
gelijkheid de gymnastieklokalen op de
Groenmarkt als zoodanig te laten ver
vallen en om te bouwen voor uitbreiding
van griffie of archief.
Wij hebben waargenomen, dat perso
nen, die in dienst bleken te zijn van den
Rijksgebouwendienst te 's-Gravenhage
die gebouwen in oogenschouw namen
met meer dan gewone belangstelling.
EENHEID DOOR DEMOCRATIE.
Maandagavond heeft de afdeeling
Middelburg en omstreken van de Ne
derlandsche beweging „Eenheid door
Democratie" een gewone ledenvergade
ring gehouden in hotel Du Commerce.
De voorloopige voorzitter der afdee
ling, rar, M, W. G. van der Veur, deel
de o.a. medej dat een openbare pro-
pagandavergacfering in voorbereiding
is. Dr. S, S. Smeding heeft als afge
vaardigde o.a. naar de algemeene ver
gaderingen der beweging op 8 Janu-
air en 12 Februari te Utrecht gehouden,
verslag uitgebracht. Uit een en ander
bleek, dat de in crisis- en verkiezings
tijd snel en hoog opgeschoten. heilz,aam
gewerkt hebbende, organisatie thans de
innerlijke versteviging, voorbereiding
tot verderen uitbouw, ter hand geno
men heeft. Het gedeeltelijk vernieuwde
hoofdbestuur heeft dit niet kracht aan
gevat.
De Voorzitter deelde nog mede, van
den heer J. Onderdijk bericht te heb
ben ontvangen, dat deze om gezond
heidsredenen zijn lidmaatschap van het
voorloopig afdeelingsbestuur niet kan
bestendigen.
Vereeniging voor Nationale Veiligheid
De Voorzitter van het Comité Mid
delburg der Vereeniging voor Nationa
le Veiligheid, jhr. F, Beelaerts van
Blokland, verzoekt ons mede te dee
len, d,at het in ons blad opgenomen in
gezonden stuk door zijn onderteekening
den indruk maakt van hem, althans van
het comité Middelburg afkomstig te
zijn. Zulks is echter geenszins het ge
val, Het betreft hier een manifest,, uit
gaande van het hoofdbestuur der ver-
Verwachting tot morgenavond:
DE BILT: krachtige tot matige, meest
W. wind, betrokken tot zwaar bewolkt
later opklarend, waarschijnlijk weinig of
geen regen, zachter des nachts, overdag
iets zachter.
UKKEL: zwakke of matige wind uit
W. tot N.W, richtingen, schoon weer,
plaatselijk nevel, nachtvorst, nachtelijk
temperatuursminimum van 0 tot 3 gr.
Do 3 Mrt. Zon op: 6 h 45 ;onder 17 h
40. Licht op: 18 h 10. Maan op: 6 h 43;
onder: 19 h 37. E.K.: 9 Mrt.
6
Hoog- en Laagwater te Vlissingen:
Maart.
Hoogwater. Laagwater
Wo. 2 1.30 13.52 8.06 20.08
Do. 3 1.58 14.21 8.40 20.39
Vr. 4 2.28 14.53 9.11 21.14
Hoog- en Laagwater te Wemeldinges
Maart.
Hoogwater. Laagwater.
Wo. 2 3.24 15.42 9.04 21.16
Do, 3 3.57 16.16 9.33 21.45
Vr. 4 4.30 16.51 10.02 22.17
worden Uw tanden indien U poetst met
Tube 60 en 40 ct. Doos 20 ct. IVOROL
(Ingez. Med.)
eeniging voor Nationale Veiligheid (ge
vestigd te Tilburg) gericht tot het Ne
derlandscbe volk, terwijl de vermelding
van het adres van den -heer Beelaerts
alleen bedoeld was om aan te geven,
dat adb.aesie-betuigingen aan dit mani
fest door hem in ontvangst zouden wor
den genomen.
DE LUCHTBESCHERMING.
En een nieuw uniform.
Heden had ten stadhuize onder leiding
van den Commisaris der Koningin in
deze provincie, jhr. mr, J. W. Quarles
van Ufford een bespreking plaats met
de burgemeesters uit Zuid- en Noord-
Beveland en Tholen en hoofden van d
luchtbeschermingsdienst, over de samen
stelling' van de luchtbeschermingsplan
nen.
We merkten daarbij op dat de ge
meentebode voor het eerst in uniform
gestoken was: een zwart indrukwekkend
uniform, gedecoreerd met de wapens der
stad Goes,
„Carnaval"
Hoewel er te Vlissingen geen open
baar carnaval mag gevierd worden, wil
len de Vlissingers toch ook wel eens
één avond de crisis van zich afzetten en
onder het mom. van de zotskap eens echt
pret maken. Deze pret dan werd gevierd
in de voor dit doel speciaal versierde
groote zaal van het Concertgebouw, waar
Dinsdagavond al spoedig een uitbundige
stemming heerschte. Naast de talrijke
fraaie costuums, zagen we de noodige
grappige uitbeeldingen en ook velen die
niét gecostumeerd waren, docb allen
waren daar eensgezind en dansten en
sprongen dat het een lust was, Zij die te
vermoeid raakten, zochten rust in de aar
dig versierde champagne-bar, waar
eveneens een orkest voor de juiste
stemming zorgde.
Het hoogtepunt vormde natuurlijk de
toekenning van de vele fraaie prijz'en.
Het was voor de jury zeker geen gemak
kelijke taak, docb ook zij die niet voor
een prijs in aanmerking kwam'en, bleven
in de beste stemming tot in de kleine
uurtjes bijeen.
Ongeluk op „De Schelde".
Hedenmorgen is de nagelheeter L. de
Nooijer, in de afdeeling scheepsbouw
van de Kon. Mij. „De Schelde" van een
hoogte van ongeveer 6 m van een stel
ling naar beneden gevallen. De jongen
kwam tusschen een stapel hoekstaven
terecht en werd vrij ernstig gewond. Per
draagbaar werd hij naar de verbandka-
mer gebracht. Daar bleek, dat geen
edele deelen waren geraakt. Na verbon
den te zijn, kon de jongen naar huis
worden vervoerd.
Mutaties personeel Nederlandsch
Loodswezen.
De loodsschipper le k'asse D, Swarf
is per 1 Maart eervol ontslagen, terwijl