De Nieuwe Brug bij Vlake. 1EILAN6. WEERBERICHT. Id: Het doodeliik ongeluk op len Veerschen weg. NUMMER 51. TWEE BLADEN. WOENSDAG 2 MAART 1938. EERSTE BLAD. 181e JAARGANG. En hel verbreede Kanaal Hansweert-Wemeldinge. SfilIlSL» Tegen K. M. een hechte- nisstraf van vier maan den opgelegd door het Gerechtshof te Den Haag. MIDDELBURG. Witter dan wit Ü0ËS. j VLISSINGEN* I $rovmcüiW MIDDELBURGSCHE COURANT tsgbind Voor Middelburg, Goes en ageni- ;bap Vliseingen f 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en 3oes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. iSü contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. =2* GOESCHE COURANT» Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Tdefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bij bet Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandscbe Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 3—f engels jj 1.19, elke r. m. 30 ct RubriaS „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regale, a 75 ct. bij vooruitbetading Adv. sa «ij „Brieven" of „Bevragen bureau dezer eoa> rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cenE. JMI EEN ONDERHOUD MET Ir. AKKERMAN c.i. Als, dit jaar nog, de nieuwe brug bij Vlake door spoor en wegver keer in gebruik genomen zal zijn, dan zullen de klapstukken ik weet niet, of ze zoo heeten, maar ge begrijpt me wel als regel néér zijn, aangezien de hoofdfunctie van een brug nu eenmaal is neer te zijn. Dan zullen die omhoog- staande stukken brug het Zuid-Beve- landsche landschap ook niet zóó be- heerschen als thans onbetwistbaar het geval is. Want bij goed zicht moet men al het uiterste puntje van Zuid-Beve- land opzoeken, om die opgeklapte brug- m niet meer te zien. Behalve die bruggen is ook de nieu we oprit opvallend. De treinreiziger die zich Holland- of Brabantwaarts begeeft, begint al een heel eind voor hij het ka naal Hansweert-Wemeldinge nadert, achter een zandwal te rijden, en als hij er overheen is, dan rijdt hij nóg hecto meters achter dien wal. Als alles klaar is, dan treinen we óver den wal. Maar zoover zijn we nog niet. Een nadeel zal het klaar-komen van deze werken toch nog met zich bren gen, Het mooie zicht op dien nieuwen brag-aanleg, hetwelk de treinreiziger, die vandaag over het Vlaker speelgoed- bruggetje sukkelt, nu nog heeft, zal hij dam moeten missen. Maar dat nadeel zal zeker tegen de voordeelen opwegen, vooral wanneer men er bij bedenkt, dat we, als de treinen óver de nieuwe op ritten en over den nieuwen brug zullen rijde®, een prachtig vergezicht over de wijde Zuid-Bevelander weiden en lan de® zullen krijgen. Zonder tariefsver- hoogiag van de spoorkaartjes voorbij Vlafee a De dagbladschrijver, die zulke dingen ziet, wil er natuurlijkerwijze wel eens meer van zien en weten, half uit men- schelijke nieuwsgierigheid, half uit plichtsgevoel, om zijnen lezers er der waarheid getrouw en eigener aan schouwing over te kunnen berichten. Derhalve zijn wij er op een schoonen, schoon ietwat winderigen, dag, heenge- toge®. Pas als je op de bruggehoofden staat, en vooral als het geluk dan wil dat fe over dat oude speelgoedbruggetje een treintje ziet sukkelen, besef je dat wat Waterstaat daar in Vlake bouwt, al is het dan geen Moerdijkbrug, en zelfs geen Nijmeger Waalbrug, toch een heel stuk werk is. Als je die diepe betonkui- lem ziet, waarin de klapstukken bas cules heeten ze technisch, als ik het wel heb verdwijnen, het groote wiel dat, eleetrisch aangedreven, twee losvast verbonden spoorbruggen in-eenen op klapt, het hooggelegen beton-glas-stalen commandotorentje waaruit de electrische bruggewachter straks, als de comman dant van een slagkruiser het geschut vuur, het op- en neerklappen zal leiden; als je, nadat de trein over het huidige bruggetje gesukkeld is, twee wachters in moeizamen arbeid het spoorbruggetje open ziet knersen, en dan het scheep vaartverkeer onder de er voor liggende vaste bruggen van nu door ziet gaan, en dan bedenkt dat in de toekomst de brug meestal heelemaal niet meer open zal behoeven te gaan, en, als-ie eens een enkele maal open moet, dat dat dan in een oogwenk zal gaan. als je dan die breede opritten voor de treinen en voor het gewone wegverkeer ziet, de aarden baan, die straks in wijden boog de Kruininger betonweg over den bree- den nieuwen brug en langs een geheel nieuwen weg naar den Kloetinger Pa- tijnweg zal voeren, en dan verder nog bedenkt, dat die zigzaggerij naar den Postweg tot het verleden zal behooren en men, zoo al niet recht toe recht aan, dan toch langs breedere wegen over korteren afstand zal behoeven te rij den.... als je dat alles ziet en over- weegt, dan dringt het toch wel tot den beschouwer-overdenker door, dat hier zoo rustig weg toch maar een prachtig stuk werk wordt verricht. Hetwelk een steentje tot de, in geografisch opzicht, voortschrijdende ont-isoleering van onze provincie zal bijdragen. Wij zijn eens wezen praten met den ingenieur die hier de teugels houdt: ir. J. W. Akkerman, c.i., een Nederlander die in de Vereenigde Staten zijn oplei ding genoot en die in ons land thans voor Waterstaat zoo hier en daar aller lei werken opknapt. Ir. Akkerman vertelde dan, wat den aard betreft rustig-Nederlandsch, wat de stof betreft prachtig-Amerikaansch: cijfers en hoeveelheden. „Over een lengte van ruim 6 kilometer hebben we het kanaal nu verbreed. Dat is vrij snel en vrijwel geheel machinaal gegaan. Totaal hebben we 1.165.000 m3 grond ontgraven en 760.000 m3 daarvan is weer in nieuwe dijken en vooroevers verwerkt. De rest hebben" we op plaat sen waar het geen kwaad kon in de Ooster- of Wester-Schelde uit 'onderlos- sers neergelegd. Schoon vrijwel al het werk machinaal ging, met sleepschoppen en baggermolens en zuigers, hebben we toch nog voortdurend van 80120 man aan 't werk gehad. Een aardigheid daar bij was, dat de scheepvaart volkomen on- gestremd moest blijven. Dat was een der strenge voorwaarden. En dat is, behou dens enkele uren, o.a. bij het plaatsen van de vaste bruggen, niet gebeurd ook. Een andere lastige voorwaarde was, dat de dijkkruinshoogte des zomers nimmer minder dan 2Vt m -f- N.A.P. en zelfs des winters nimmer minder dan 3.25 m N.A.P. mocht zijn. Dat had heel wat voeten in de aarde, maar ook daaraan hebben we ons gehouden. We hebben ongeveer 4 y2 km weg er bij moeten maken geen primaire wegen maar geteerde steenslagwegen; 33.000 m3 grof rivierzand is daarvoor gebruikt. Twee loswallen hebben we er bij moeten aan leggen, tusschen Schore en Hansweert, ze zijn 100 m lang en 20 m bestraat breed. De tegenwoordige loswal Schore- brug vervalt natuurlijk te zijner tijd. Ze zijn volgens moderne constructiemetho den gebouwd; 330 ton ijzeren damwand is er in verwerkt en 130 ton constructie ijzer. De Postbrug blijft natuurlijk in tact, maar die weg wordt tertiaire weg zoo vervolgde ir. Akkerman; de Schore voetbrug en de Vlake-spoorbrug worden zoo aanstonds!, als de nieuwe aanleg aanstonds klaar is, opgeheven; die twee worden dan samen a.h.w. vervangen door de nieuw Vlake-brug, die eigenlijk drie-bruggen-in-één is, namelijk één voet en rijbrug en twee spoorbruggen, die wel tegelijkertijd en gezamenlijk worden open- en dichtgedaan, doch die, wat het dragen betreft, toch eigenlijk twee ge heel los van elkaar liggende bruggen zijn. In 1933 zijn we voor de nieuwe Vlake brug met proefheiïngen begonnen, met den onderbouw in 1935 en 1936. De basculebrug' is 18 meter lang; de vaste bruggen zijn 69 meter overspan ning; de doorvaartwijdte tusschen de pij lers is 64 meter. Dan zijn er nog de be- tonviaducten, waaronder ook wegen loo- pen. De hoogte van de vaste brug boven den waterspiegel is 7.75 meter; de Zui- derbrug is voor gewoon verkeer en deze bestaat uit een rijvlak van 6 meter met twee voetpaden van elk 1 Yi meter. De beweging' van de basculebruggen geschiedt electrisch; de draaistroom wordt van de P.Z.E.M. gekocht, op hooge spanning aangevoerd, in het uit gele baksteen opgetrokken transforma torhuisje van hoogspanning draaistroom omgezet in draaistroom 380/220 V en daarna nog eens getransformeerd in ge lijkstroom tot het aandrijven van het be wegingsmechanisme van de brug. Bo vendien is er nog een accumulatorenbat terij van voldoende vermogen om bij het uitvallen van de stroomlevering der P. Z.E.M. de brug te kunnen bewegen; de ze accubatterij wordt permanent opge laden in zeer kleine hoeveelheid, met een lekstroompje tegen het kromtrekken der platen. De ijzeren bruggen zijn volledig op de werven elders gemaakt en daarna op bakken aangevoerd; slechts bij de plaat sing hiervag is het verkeer enkele uren gestremd moeten worden. De bascule- brug voor gewoon verkeer is in den zo mer van 1935 geplaatst, die voor het spoor in Aug. 1936; de vaste overspan ningen voorjaar 1937. De spoorwegbas cules zijn door „De Schelde" geleverd. En de spoorwegwerken? Dat ligt ietwat buiten mijn terrein Ik weet er wel van, dat er in de opritten 750.000 m3 grond verwerkt werd. En in het geheel is er, om met een laatste cij- Wel spreken is een deugd, wel zwijgen ook een konst; die hier de mate in treft, verkrijgt een groote gonst. Vondel. fer te besluiten, ongeveer 30 ha grond voor de kanaalverbreeding onteigend moeten worden." Kubieke meters, tonnen, overspan ningen, staal en klei en grondboring en beklinken van de opgebrachte gewel dige hoeveelheden zand, die het „dijk- lichaam", zooals dat heet, moeten vor men; verzakken en bovengrond en veen lagen en spier geen biceps of zeen, o lezer, maar een rare grondsoort die fa milie van klei is maar heel wat minder geliefd dan de oprechte Zeeuwsche klei we hebben er nog van allerhande van vernomen. Maar dat moge voor den ingenieur dan al het belangrijkste zijn het is zijn vak voor ons, belangstellende en, zoo aanstonds ook belanghebbende, bui tenstaanders is het eindresultaat toch maar waar het op aan komt. En is dat er eenshoe gauw ver geten we dan alles wat er aan vooraf ging! Dan rijden de auto's en de treinen over de brug bij Vlakealsof er nooit een Postweg en een Postbrug en een pietepeuterig spoorbruggetje geweest waren KONINKLIJKE ONDERSCHEIDINGEN H.M. de Koningin heeft benoemd tot commandeur in de huisorde van Oranje: le, bij bevordering dr. C. L. de Jongh, te 's-Gravenhag'e, 2e, dr. C. T. van Val kenburg te Amsterdam, 3e. dr. J. de Groot te 's-Gravenhage, de drie genees- heeren d;e Prinses Juliana bij de beval ling bijstonden, DIRECTEUREN VAN DE „THERMION RADIOLAMPENFABRIEKEN" GEARRESTEERD. Verdaqht van fraude Aan 300 man personeel ontslag aan gezegd. Het- personeel van de Thermion-Ra- diolampenfabrieken te Lent bij Nijme gen werd gisteren ontslag aangezegd wegens reorganisatie van het geheele bedrijf. In de ontslagbrief werd medege deeld, dat de fabrieken en kantoren ge sloten zijn tot 3 Maart en dat de direc tie zich genoodzaakt zag, in verband met de reorganisatie, het geheele per soneel, omvattende 300 man, te ontslaan Gisteravond evenwel werd uit Eist be richt, dat de politie aldaar twee direc teuren der Thermionfabrieken, als ver dacht van het plegen van fraude, had gearresteerd. Deze fraude zou in verband staan met de kortgeleden gesignaleerde diefstallen van radiotoestellen en -onderdeelen, terzake waarvan, zooals gemeld, de vo rige week vier leden van het personeel zijn gearresteerd. Den directeuren was gelast een on derzoek in te stellen naar de gepleegde diefstallen, doch zij schijnen het onder zoek niet in de hand te hebben gewerkt, waardoor tegen hen verdenkingen re zen. Voorts moet een der gearresteerde leden van het personeel, een bedrijfslei der, tijdens het verhoor mededeelingen hebben gedaan, welke het vermoeden wettigden, dat ook in de hoogere leiding van de fabriek onregelmatigheden wer den gepleegd. Op verzoek van aandeel houders werd een omvangrijk onderzoek ingesteld. Uit de boeken zou zijn geble ken, dat aanzienlijke malversaties zijn gepleegd, wdardoor de vennootschap voor groote bedragen zou zijn bena deeld. Het onderzoek duurt voort. De fa briek is voorloopig stopgezet ofschoon zij zeer ruim van orders was voorzien. Jef Last verlaat de communistische partij. De bekende schrijver Jef Last heeft naar aanleiding van de nieuwe proces! sen in Sovjet-Rusland en in verband met den onvoldoenden Russisch'en steun aan de Spaansche republiek zijn lidmaat schap van de communistische partij Ne derland opgezegd. - In den ,avond van 2 Augustus van het vorig jaar heeft de 34-jarige winkelier K. M, te Middelburg met een gehuur de auto met zoo groote snelheid gere den, dat hij in een bocht zijn stuur kwijl raakte en tegen een boom reed. M, werd bewusteloos uit de auto gehaald en zijn vriend H, W. die naast hem zat, was zóó zwaar gewond, dat hij ter plaatse is overleden. De Middelburgsche rechtbank heeft hem wegens het veroorzaken van dood door schuld tot een gevangenisstraf van vier maanden veroordeeld met een jaar ontzegging van de bevoegdheid om mo torrijtuigen te besturen, In hooger beroep vorderde de procu reur-generaal bij het Gerechtshof te Den Haag verhooging van deze straf tot het maximum: negen maanden gevan genisstraf, dezelfde str,af, welke de of ficier van justitie te Middelburg had gerequireerd. Het hóf wees heden arrest en bracht de opgelegde straf terug tot vier maan den hechtenis met intrekking van het rijbewijs voor den tijd van een jaar. STREEKPLAN KUST WEST- ZEEUWSCH VLAANDEREN. Bij K.B. is ongegrond verklaard het beroep van J, Hauwert, te Evere (bij Brussel) tegen het besluit van Ged. Sta ten van Zeeland van 13 Augustus 1937 tot goedkeuring van het streekplan „Kust West Zeeuwsch Vlaandeeren". DE PLANNEN MET DE „ABDIJ", Het is en blijft voor oningewijden een open vraag hoe men in Den Haag staat ten opzichte v,an de bezwaren, die inge bracht zijn en worden tegen de plannen tot onteigening van 't hotel „De Abdij". Wat echter wel zeker is .aan te nemen, is, dat zij wel niet geheel als van geener lei waarde op zij worden geschoven. Het is bekend, dat o.a. gewezen is op de mo gelijkheid de gymnastieklokalen op de Groenmarkt als zoodanig te laten ver vallen en om te bouwen voor uitbreiding van griffie of archief. Wij hebben waargenomen, dat perso nen, die in dienst bleken te zijn van den Rijksgebouwendienst te 's-Gravenhage die gebouwen in oogenschouw namen met meer dan gewone belangstelling. EENHEID DOOR DEMOCRATIE. Maandagavond heeft de afdeeling Middelburg en omstreken van de Ne derlandsche beweging „Eenheid door Democratie" een gewone ledenvergade ring gehouden in hotel Du Commerce. De voorloopige voorzitter der afdee ling, rar, M, W. G. van der Veur, deel de o.a. medej dat een openbare pro- pagandavergacfering in voorbereiding is. Dr. S, S. Smeding heeft als afge vaardigde o.a. naar de algemeene ver gaderingen der beweging op 8 Janu- air en 12 Februari te Utrecht gehouden, verslag uitgebracht. Uit een en ander bleek, dat de in crisis- en verkiezings tijd snel en hoog opgeschoten. heilz,aam gewerkt hebbende, organisatie thans de innerlijke versteviging, voorbereiding tot verderen uitbouw, ter hand geno men heeft. Het gedeeltelijk vernieuwde hoofdbestuur heeft dit niet kracht aan gevat. De Voorzitter deelde nog mede, van den heer J. Onderdijk bericht te heb ben ontvangen, dat deze om gezond heidsredenen zijn lidmaatschap van het voorloopig afdeelingsbestuur niet kan bestendigen. Vereeniging voor Nationale Veiligheid De Voorzitter van het Comité Mid delburg der Vereeniging voor Nationa le Veiligheid, jhr. F, Beelaerts van Blokland, verzoekt ons mede te dee len, d,at het in ons blad opgenomen in gezonden stuk door zijn onderteekening den indruk maakt van hem, althans van het comité Middelburg afkomstig te zijn. Zulks is echter geenszins het ge val, Het betreft hier een manifest,, uit gaande van het hoofdbestuur der ver- Verwachting tot morgenavond: DE BILT: krachtige tot matige, meest W. wind, betrokken tot zwaar bewolkt later opklarend, waarschijnlijk weinig of geen regen, zachter des nachts, overdag iets zachter. UKKEL: zwakke of matige wind uit W. tot N.W, richtingen, schoon weer, plaatselijk nevel, nachtvorst, nachtelijk temperatuursminimum van 0 tot 3 gr. Do 3 Mrt. Zon op: 6 h 45 ;onder 17 h 40. Licht op: 18 h 10. Maan op: 6 h 43; onder: 19 h 37. E.K.: 9 Mrt. 6 Hoog- en Laagwater te Vlissingen: Maart. Hoogwater. Laagwater Wo. 2 1.30 13.52 8.06 20.08 Do. 3 1.58 14.21 8.40 20.39 Vr. 4 2.28 14.53 9.11 21.14 Hoog- en Laagwater te Wemeldinges Maart. Hoogwater. Laagwater. Wo. 2 3.24 15.42 9.04 21.16 Do, 3 3.57 16.16 9.33 21.45 Vr. 4 4.30 16.51 10.02 22.17 worden Uw tanden indien U poetst met Tube 60 en 40 ct. Doos 20 ct. IVOROL (Ingez. Med.) eeniging voor Nationale Veiligheid (ge vestigd te Tilburg) gericht tot het Ne derlandscbe volk, terwijl de vermelding van het adres van den -heer Beelaerts alleen bedoeld was om aan te geven, dat adb.aesie-betuigingen aan dit mani fest door hem in ontvangst zouden wor den genomen. DE LUCHTBESCHERMING. En een nieuw uniform. Heden had ten stadhuize onder leiding van den Commisaris der Koningin in deze provincie, jhr. mr, J. W. Quarles van Ufford een bespreking plaats met de burgemeesters uit Zuid- en Noord- Beveland en Tholen en hoofden van d luchtbeschermingsdienst, over de samen stelling' van de luchtbeschermingsplan nen. We merkten daarbij op dat de ge meentebode voor het eerst in uniform gestoken was: een zwart indrukwekkend uniform, gedecoreerd met de wapens der stad Goes, „Carnaval" Hoewel er te Vlissingen geen open baar carnaval mag gevierd worden, wil len de Vlissingers toch ook wel eens één avond de crisis van zich afzetten en onder het mom. van de zotskap eens echt pret maken. Deze pret dan werd gevierd in de voor dit doel speciaal versierde groote zaal van het Concertgebouw, waar Dinsdagavond al spoedig een uitbundige stemming heerschte. Naast de talrijke fraaie costuums, zagen we de noodige grappige uitbeeldingen en ook velen die niét gecostumeerd waren, docb allen waren daar eensgezind en dansten en sprongen dat het een lust was, Zij die te vermoeid raakten, zochten rust in de aar dig versierde champagne-bar, waar eveneens een orkest voor de juiste stemming zorgde. Het hoogtepunt vormde natuurlijk de toekenning van de vele fraaie prijz'en. Het was voor de jury zeker geen gemak kelijke taak, docb ook zij die niet voor een prijs in aanmerking kwam'en, bleven in de beste stemming tot in de kleine uurtjes bijeen. Ongeluk op „De Schelde". Hedenmorgen is de nagelheeter L. de Nooijer, in de afdeeling scheepsbouw van de Kon. Mij. „De Schelde" van een hoogte van ongeveer 6 m van een stel ling naar beneden gevallen. De jongen kwam tusschen een stapel hoekstaven terecht en werd vrij ernstig gewond. Per draagbaar werd hij naar de verbandka- mer gebracht. Daar bleek, dat geen edele deelen waren geraakt. Na verbon den te zijn, kon de jongen naar huis worden vervoerd. Mutaties personeel Nederlandsch Loodswezen. De loodsschipper le k'asse D, Swarf is per 1 Maart eervol ontslagen, terwijl

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1938 | | pagina 1