GOESCHECOUBANT^
W.odc
PI8I3
BINNENLAND.
Twee spoorwegongevallen
bij Amsterdam.
KUNST EN WETENSCHAP.
WEERBERICHT.
ZEELAND.
NUMMER 46.
TWEE BLADEN.
DONDERDAG
EERSTE BLAD.
181e JAARGANG.
Belangrijke order voor
Aviolanda en De Schelde.
Hel monumenl voor Prins Hendrik aan de Vlissinger De Ruyter-School.
SfT rl V'"u,eJn' venWmen
8.30
tO Or-
7.20
aneel
•rtrep.
Otto
|dijvie
pos-
-11 c.,
[4—13
-2 c„
c.,
3 c„
1.5 c.,
18
vie
117 c.,
pot.
n het
37—
kppen-
st.
der
htH-
Ifford.
-21.30
Car
reer
ferge-
igver
spr-
IG. P.
,De
I.Mari*
de-
m. w,
Joris
24 FEBRUARI 1938.
MIDDELBURG5CHE COURANT
gatg&lsri Voor Midderourg, Gom en agent
es,p Vlissingen 2.30, elders 2.50 pet
twarteal Week-abonn. in Middelburg e»
oiOea 18 ct. p. w Advertentie» 30 ct. per
regel, lngez. mededeelingen 60 ct. p. r. -
Bij eontr. voor beide veel .lager; tar. op aanvr.
Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen 1
regels f 2.10, elke r. m. 30 ct. Raïwiefe
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regale,
a /5 ct. bij vooruitbetaling Adv. meg
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer cowe
rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 eens'.
18 vliegbooten voor de Indische
defensie.
Door den minister van defensie is op
dracht gegeven aan de combinatie Ü.V.
Aviolanda en de koninklijke maatschap
pij „De Schelde" voor den bouw van 18
vliegbooten, type Do 24 k.
Dit type is door de Dornier-fabrieken
speciaal voor de Nederlandsche regee
ring ten behoeve der Indische defensie
ontworpen.
Te Friedrichshafen zijn destijds 24
stuks besteld, waarvan er reeds vier
zijn afgeleverd. De Do 24 k is een drie-
motorige vliegboot, bestemd om als
groote verkenner, tevens bommenwer
per, te worden gebruikt.
Van de thans bij Aviolanda en De
Schelde in bestelling gegeven vliegboo
ten zal de eerste in het begin van het
volgend jaar worden afgeleverd. De
constructie van de verschillende onder-
deelen is verdeeld over Aviolanda en De
Schelde in een verhouding van 60 en 40
procent. Ongeveer driehonderd werklie
den vinden bij dezen bouw werk.
Oppervlakte fabrieksaardappelen-
areaal.
Naar van bevoegde zijde wordt mede
gedeeld heeft de minister van economi
sche zaken besloten het fabrieksaardap
pelen-areaal voor oogstjaar 1938 vast
te stellen op het zelfde oppervlak als
het vorige jaar.
Ernstige stagnatie in het ver
keer.
Twee spoorwegongevallen, een - ten
Oosten en een ten Westen van het Cen
traal Station, hebben het spoorwegver
keer met Amsterdam hedenochtend
ernstig gestagneerd. Hoewel gelukkig
geen persoonlijke cfigevallen hebben
plaats gehad, is de schade belangrijk.
Het eerste ongeval geschiedde van
nacht om kwart over twee. Tengevolge
van het ijden door een onveilig sein is
op dat tijdstip op het spoorwegempla
cement in Oud Watergraafsmeer een
tweetal losse locomotieven op een rij
denden goederentrein ingereden,
Zeven wagons werden uit de rails ge
licht en de spoorbaan werd voor een
groot gedeelte vernield.
Klaarblijkelijk heeft de machinist vain
de alleen rijdende locomotieven het op
onveilig staande signaal over het hoofd
gezien en niet gelet op den schuin voor
hem rijdenden goederentrein, of hij heeft
wegens den dikken mist het- roode licht
van het sein niet kunnen onderscheiden.
Hoe het ook zij, nog voor dat de laat
ste vier a vijf wagons van den goederen
trein de wissel, waarover de trein van
het zijspoor van het emplacement op
het hoofdspoor terecht komt, waren ge
passeerd, reden beide locomot'even met
flinke vaart een zwaar geladen wagon
van den trein in den flank aan.
De aangereden wagon wipte uit de
rails en door den schok vielen vier daar
voor rijdende wagons over het afgaande
Steeds heeft een booze toeleg zijn
eigen meester berouwd.
Zooals men eenigen tijd geleden in
ons blad heeft kunnen lezen, heeft een
Vlissinger com té het voornemen opge
vat (en reeds de eerste stappen tot de
uitvoering daarvan ondernomen ook)
een gedenkteeken voor wijlen Prins
Hendrik te plaatsen in den gevel van
de De Ruyterschool aldaar, waarvan
Z.K H. beschermheer was.
Voor de uitvoering van deze t,aak is
de keuze gevallen op den Delftschen
beeldhouwer H. J. Et enne, die lang
zamerhand een bekendheid van goede
soort in onze provincie gaat genieten,
e kroon op diens werk was nu onlangs
e onthulling van zijn grootsche monu
ment voor Koningin Emm,a te Middel-
i U1"j *evorren had hij reeds in Zee-
Iands hoofdstad een beeld van Karei
voor het stadhuis gemaakt, in "den
zelfden ti,d als waarin zijn „Afrika"
voor het Vlissinger „Beeldenhuis" ont
stond. Bovendien modelleerde Etien-
ne destijds den rest.auratiepenn'ng voor
het Veersche Raadhu's en den penning
voor de Zeeuwsche vereeniging voor
Luchtvaart, terwijl ook het model voor
sci?P«enk°rt in te stellen Zeeuw-
is Perspenning van hem afkomstig
gere6 ervar/^ ^US' op £rond van vroe-
Ëtienne dezp m*et eeni8 vertrouwen
strekt meUWe °Pdracht ver-
Wij zijn eens bij den beeldhouwer
™rJLln *35
ren iermutelen en Laman Trip Pr
5' vkeï E" lun"e"
De Prins is hoe kan het anders,
waar dit beeld in den gevel eener
zeevaartschool geplaatst zal worden
afgebeeld in groot tenue admiraalsuni
form. Het beeld zelf is een buste, op
gesteld op een sokkel, in een bolseg-
ment of tonneau; de Prins is bloots
hoofds, epauletten en ridderorden op
de uniformjas. De figuur is twee malen
levensgroot.
Aan de vier hoeken van de tonneau
zijn vier wapens aangebracht; dit zijn,
van links boven naar rechts onder,
achtereenvolgens de wapens van:
Prins Hendrik, Michiel de Ruyter, ge
meente Vlissingen en provincie Zeeland.
De hoogte van deze middenpartij is
1,10 meter; de breedte van het ge-
heele monument wordt echter 3 meter,
want ter weerszijden van de midden
partij worden nog steenen tafelen aan
gebracht, waarop 'een bader vast te
stellen tekst zal worden gebeiteld.
Het monument zal ditmaal worden
uitgevoerd 'n blauw-grijze hardsteen.
Deze steensoort is om tweederlei re
den gekozen; eenerzijds in verband met
de natuursteenen versieringen in de
gevelarchitectuur aangebracht, .ander
zijds echter mede in verband met do
wel zeer blootgestelde plaats van dit
beeldhouwwerk aan den open Schelde-
kant op den Vl'ssintfer boulevard.
De geliikenis dunkt ook ons goed ge
troffen. N,aar wij nog vernamen, heeft
ook de heer J. Smit Azn., oud-direc
teur der N.V. De Schelde, z.iju goed
keuring reeds aan d't kleimodel ge
hecht. De »ritv0eririg ervan in steen
zal onverwijld ter hand genomen wor
den.
spoor, dat daardoor geheel werd ver
sperd en gedeeltelijk ontwricht. De bei
de aanrijdende locomotieven bleven
door hun grooter gewicht nog in de
rails staan en liepen geringe schade op.
Van de uit .de rails geschoven geladen
goederenwagons en een D-rijtuig echter
werden de asstèllen afgerukt en de
voor- en achterzijde gedeeltelijk inge
drukt.
De belangrijkste schade, die den mees
ten tijd voor herstel vraagt, is aan de
rails toegebracht. Op ongeveer vier
plaatsen zijn de hoofdsporen, zoowel het
opgaande als het afgaande, uit de voe
gen gerukt en verbogen, terwijl de wis
sel, waarop het ongeluk geschiedde, ge
heel is verineld.
Men heeft berekend dat het zeker
niet voor drie uur vanmiddag zou zijn
voordat één spoor, het afgaande, zou
kunnen zijn vrijgemaakt, afgezien no*
van de herstel ingswerkzaamheden, die
aan de rails zélf moeten worden ver
richt. Het opruimen van de ravage op
het opgaande spoor zal meer tijd in be
slag nemen. De verwachting werd uit
gesproken, dat men niet voor laat in den
avond gereed zou zijn met het leggen
van nieuwe rails.'
Het geweld van de aanrijding was
zelfs zoo groot, dat op enkele plaatsen
de grond diepe scheuren vertoonde,
terwijl langs de geheele baan brokken
hout en verwrongen ijzeren staven lig
gen verspreid.
Het tweede ongeval.
Tegen vijf uur, dus kort voordat de
normale halfuurdienst tusschen Amster
dam en Rotterdam begon reden, tenge
volge van den dichten mist nabij Half
weg twee werktreinen op elkaar. Een
montagewagen voor de electrische trac
tie werd vernield en ontspoorde, en ver
sperde het afgaande spoor van Amster
dam.
Op dit spoor, waarlangs dus de uit
Amsterdam komende treinen passeeren,
stond een werktrein, bestaande uit een
locomotief en een aantal met dwarslig
gers en ander spoorhout geladen wa
gons, in verband met ter plaatse te ver
richten werkzaamheden. Op hetzelfde
spoor naderde uit de richting Haarlem
een locomotief, die een montagewagen
voor de electrische tractie voortduwde,
om eveneens op dezelfde plaats te wer
ken. De machinist wist dat de werktrein
reeds op het spoor stond en reed dus
vrij langzaam. Aan den dichten mist en
de nog heerschende duisternis moet het
geweten worden, dat hij de lichten van
de locomotief van den werktrein niet
zag, zoodat de montagewagen, een klein
rijtuig, op een twee-assig onderstel, te
gen de locomotief van den werktrein
werd geschoven. De wagen werd gedeel
telijk vernield en uit de rads gelicht.
Dank zij de geringe snelheid liepen de
beide locomotieven en de wagons van
den werktrein geen schade op, terwijl
ook in dit geval niemand ook maar eenig
letsel kreeg.
Innrddels was echter het afgaan
de spoor versperd.-Het treinverkeer kon
echter over één spoor worden geleid,
zoodat de dienst, zij het met groote ver
traging, gehandhaafd kon worden.
Te ruim zeven uur is men begonnen
den ontspoorden wagon op te ruimen.
Autobusdien«t tusschen Am
sterdam en Weesp Ingesteld.
De spoorwegautoriteiten hebben di
rect omvangrijke maatregelen genomen
voor het vervoer van passagiers van en
naar de hoofdstad. Dit vervoer is vooral
in de ochtenduren, wanneer duizenden
forensen uit het Gooi naar de hoofd
stad moeten om daar hun werkzaamhe
den te verrichten, zeer intens.
De reizigers naar en van Amsterdam,
van en naar Bussum en Hilversum wor
den voorloopig via Utrecht geleid. Voor
de reizigers van en naar Amsterdam,
naar en van Weesp wordt een auto
busdienst tusschen het Centraal Station
te Amsterdam en Weesp onderhouden.
C. S. Jeronimus f
In den ouderdom van 61 jaar is te
Den Haag plotseling overleden de
heer C. S. Jeronimus, oud-inspecteur
van den Burgerlijken veeartsenijkundl-
gen dienst in Ned. Indië,
De heer Jeronimus studeerde :n 1897
te Utrecht als dierenarts af. Zijn voor
opleiding genoot hij aan het Instituut
Van Linschoten te Middelburg. Na een
jaar assistent aan de toenmalige veeart
senijschool geweest te zijn, oefende hij
korten tijd in Serooskerke (W.) en n
Sumatra's Oostkust (N.I.) particuliere
practijk uit en werd hij in 1902 tot vee
arts bij den Burgerlijken veeartsenij-
kundigen dienst in Indië benoemd. Zijn
standplaatsen in deze functie waren
achtereenvolgens: Poerwodadi, Koe
does, Ampenan, Medan en Batavia,
waarna hij in 1913 met Europeesch
verlof ging. Teruggekeerd in Indië in
1914 werd hij te Modjokerto geplaatst.
In 1917 volgde zijn overplaatsing naar
Poerwokerto en in 1920 werd hij tot
nspecteur benoemd met standplaats
Bandoeng. In 1922 volgde zijn tweede
Europeesche verlof waarna hij Medan
tot standplaats kreeg. In 1925 verliet
hij 's lands dienst met pensioen en met
dankbetuiging voor aan den lande be
wezen diensten.
In Den Haag gevestigd zijnde, nam
hij vele malen het directeurschap van
het gemeentelijke slachthuis aldaar
waar.
De verassching van het stoffelijk
overschot zal Vrijdag plaats hebben te
Velsen.
RESERVE-VLIEGERS.
Het luchtverdedigingsfonds heeft 19
vliegers waardig gekeurd examen te
doen voor het M-brevet. Dinsdag en
Woensdag heeft een commissie zich op
het vliegveld Ypenburg den geheeler
dag met het examineeren bezig gehou
den. Alle candidaten slaagden. O.a. leg
den het examen met goed gevolg af de
heeren M. Boreel, Amsterdam afkomstig
uit Middelburg. A. Oosters te
Koudekerke ?n T. Visser te
V 1 i s s inn g enr
De gestelde eischen
Voor deze examens komen uitsluitend
in aanmerking sportvbegers, die het A-
brevet bezitten en jonger dan 30 jaar
zijn. Zij moeten bovendien 10 extra
uren hebben gevlogen en een verklaring
overleggen waarin hun instructeur me
dedeelt, dat zij loopings en vrilles ge
maakt hebben. De vliegers dienen ach
tereenvol^ens vijf landingen te maker
van een hoogte van ongeveer 600 meter.
Tijdens de eerste moet de candidaa*
voor het M-brevet minstens tweë l'nke-
spiralen draaien en voor de tweed"
vlucht geldt dezelfde eisch. Tijdens de
derde en vierde daling moeten telkens
minstens 2 rechter spiralen gedraaid
worden en de candidaat dient tijdenr
zijn vijfde vlucht achtereenvolgens een
linker en een rechter spiraal te maken-
een acht dus.
Alle vluchten beginnen van een hoog
te van ongeveer 600 meter en alle lan
dingen moeten geschieden op een ter
reingedeelte, door lappen begrensd, van
100 bij 300 meter.
Het examen wordt afgelegd in een
Tiger Moth van de N. L. S.
Op kosten van het luchtverdedigings
fonds moeten de gebreveteerden elke
maand anderhalf uur vliegen. Dat zü
met 18 vlieguren per jaar een geoefend
heid gelijk aan de maandvliegers van
Soesterberg zullen verkrijgen is natuur
lijk uitgesloten en volgens majoor-vlie
ger Steup dient er wel meer geoefend te
worden dan 18 uur wil het luchtverdedi
gingsfonds zijn taak van het kweeken
van een aantal reserve-vliegers in twee
de linie volkomen vervullen. Over het
algemeen was majoor Steup tevreden
over het verloop van de proeven, maar.
zoo zeide hij, laten de heeren, die ge
slaagd zijn nu niet denken, dat zij er zijn.
„De plechtige uitvaart".
De heer Hubrecht den Engelsman te
Middelburg heeft indertijd ter gelegen
heid van de plechtige uitvaart van Ko
ningin Astrid aan Koning Leopold een
gedicht opgedragen. Verleden jaar
kreeg hij van den koning een brief met
het vriendelijk verzoek, „dat de Koning
volgaarne muziek had op het destijds
Hem aangeboden gedicht „De plechtige
uitvaart van wij1 en H. M. Koningin
Astrid 3 Sept. 1935 liefst door een
Nederlandsche componist".
De componist A. A. Langeweg te 's-
Gravenhage heeft het gedicht nu ge
toonzet en bewerkt voor orkest, decla
matie en driestemmig koor.
Zoowel de heer Langeweg als de dich
ter hebben van den Koning een dankbe
tuiging ontvangen.
Binnenkort hoopt de componist he'
gedicht in Den Haag te doen u'tvoer""
(,,Het Vaderland",)
Verwachting tot morgenavond:
DE BILT: Zwakke tot matige O. tot Z.
wind, nevelig tot licht of half bewolkt,
waarschijnlijk droog weer, temperatuur
om het vriespunt tot lichte vorst de»
nachts, overdag weinig verandering in
temperatuur.
UKKEL: Matige wind nit Z. tot Z.O.
richting, over het algemeen schoon
weer, hoogere temperatuur, plaatselijk
nevel en nachtvorst, nachtelijk minimum
van 0 tot 5 gr.
Vr. 25 Febr. Zon op: 6 h 58; onder:
17 h 29. Licht op: 17 h 59. Maan op:
4 h 14; onder*. 12 h 41. N.M. 2 Maart.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen:
Februari.
Hoogwater. Laagwater.
Do. 24 8.36 21.30 2.14 15.06
Vr. 25 10.07 22.46 3.46 16.30
Za. 26 11.18 23.42 5.09 17.34
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge;
Februari.
Do.
Vr.
Za.
24
25
26
Hoogwater.
10.05 23.00
11.35
0.20 12.49
Laagwater.
3.21 16.06
4.49 17.30
6.08 18.37
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 mm. vroeger; Veere 38 min. later.
|S springtij.)
Excursie internationaal wegencongres.
Te Scheveningen zal in de tweede
helft van Juni het 8e internationale we
gencongres worden gehouden. Geduren
de dit congres is een 14-tal eendaag-
sche excursies ontworpen. Alle excur
sies zijn zoodanig opgezet, dat de op
het geb ed van den wegenbouw of van
het verkeer belangrijke aangelegenhe
den zoo veel mogelijk zullen worden
bezichtigd, tewijl bovendien voor eenig1
„sight-seeing" is gezorgd.
Voorzoover echter daarvoor voldoen
de belangstelling zal blijken te bestaan,
zullen in de week na het congres nog
enkele excursies worden georgani
seerd.
Zoo zal op Dinsdag 5 en Woensdag 6
Juli een tweedaagsche excursie naar
Zeeland plaats vinden.
,:Door plicht tot recht".
Dinsdagavond vergaderde te Goes in
de melksalon „Bustraan" de ring Zee
land van den Ned. Bond van Chr. Prot.
P.T.T. personeel „Door Plicht tot Recht"
onder leiding van den voorzitter den hr.
P. Dourlèijn te Colijnsplaat.
Bij de opening memoreerde deze het
door den bond geleden verlies door het
overlijden van den heer Padding te
Noordwijkerhout, lid van het bondsbe-
stuur en verder door het bedanken van
den heer Mennes als bondsvoorzitter.
Het bondsbestuur heeft het plan ont
worpen een commissie van advies in het'
leven te roepen, waarvoor elke ring een
lid moet aanwijzen. De heer Dourlèijn
werd gekozen.
Wegenè vertrek naar Haar'em van
den heer Van der Kop te VI ssingen
werd tot ringpenningmeester benoemd
de heer Hoonhout te Middelburg. De hr.
D. J. H, van Wijk te Schiebroek, lid'
van het bondsbestuur, hoopt op 1 Mrt.
a.s. den dag te herdenken, dat hij 25
jaar geleden bij het P.T.T. bedrijf werd
aangesteld. Als aandenken aan den ring
Zeeland werd hem een stoffe'iik blijk
van waardeering aangeboden. De voor
zitter hield hierbif een harte'ijke toe
spraak. Zeer getroffen dankte de heer
Van Wijk voor deze hulde.
Hierna werd door den heer Van Wijk
een rede gehouden over het onderwerp:
„Waarom georganiseerd?" Verschalende
vragen daaromtrent werden door den
spreker naar genoegen beantwoord.
mmnmm,
De beambte b'ij de Ned. Spoorwe
gen J. Valkier alhier, die eenige maan
den geleden slaagde voor het examen
van kantoorbediende, wordt 13 Maart
tot deze functie bevorderd, ter stand
plaats Utrecht.
Opgepast.
Gisteren kwam een 13 jarige leerlinge
van de Industrie- en Huishoudschool met
vrij flinke vaart per rijwiel uit het gan-