GOESCHECOUBANT^ W.odc PI8I3 BINNENLAND. Twee spoorwegongevallen bij Amsterdam. KUNST EN WETENSCHAP. WEERBERICHT. ZEELAND. NUMMER 46. TWEE BLADEN. DONDERDAG EERSTE BLAD. 181e JAARGANG. Belangrijke order voor Aviolanda en De Schelde. Hel monumenl voor Prins Hendrik aan de Vlissinger De Ruyter-School. SfT rl V'"u,eJn' venWmen 8.30 tO Or- 7.20 aneel •rtrep. Otto |dijvie pos- -11 c., [4—13 -2 c„ c., 3 c„ 1.5 c., 18 vie 117 c., pot. n het 37— kppen- st. der htH- Ifford. -21.30 Car reer ferge- igver spr- IG. P. ,De I.Mari* de- m. w, Joris 24 FEBRUARI 1938. MIDDELBURG5CHE COURANT gatg&lsri Voor Midderourg, Gom en agent es,p Vlissingen 2.30, elders 2.50 pet twarteal Week-abonn. in Middelburg e» oiOea 18 ct. p. w Advertentie» 30 ct. per regel, lngez. mededeelingen 60 ct. p. r. - Bij eontr. voor beide veel .lager; tar. op aanvr. Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 1 regels f 2.10, elke r. m. 30 ct. Raïwiefe „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regale, a /5 ct. bij vooruitbetaling Adv. meg „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cowe rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 eens'. 18 vliegbooten voor de Indische defensie. Door den minister van defensie is op dracht gegeven aan de combinatie Ü.V. Aviolanda en de koninklijke maatschap pij „De Schelde" voor den bouw van 18 vliegbooten, type Do 24 k. Dit type is door de Dornier-fabrieken speciaal voor de Nederlandsche regee ring ten behoeve der Indische defensie ontworpen. Te Friedrichshafen zijn destijds 24 stuks besteld, waarvan er reeds vier zijn afgeleverd. De Do 24 k is een drie- motorige vliegboot, bestemd om als groote verkenner, tevens bommenwer per, te worden gebruikt. Van de thans bij Aviolanda en De Schelde in bestelling gegeven vliegboo ten zal de eerste in het begin van het volgend jaar worden afgeleverd. De constructie van de verschillende onder- deelen is verdeeld over Aviolanda en De Schelde in een verhouding van 60 en 40 procent. Ongeveer driehonderd werklie den vinden bij dezen bouw werk. Oppervlakte fabrieksaardappelen- areaal. Naar van bevoegde zijde wordt mede gedeeld heeft de minister van economi sche zaken besloten het fabrieksaardap pelen-areaal voor oogstjaar 1938 vast te stellen op het zelfde oppervlak als het vorige jaar. Ernstige stagnatie in het ver keer. Twee spoorwegongevallen, een - ten Oosten en een ten Westen van het Cen traal Station, hebben het spoorwegver keer met Amsterdam hedenochtend ernstig gestagneerd. Hoewel gelukkig geen persoonlijke cfigevallen hebben plaats gehad, is de schade belangrijk. Het eerste ongeval geschiedde van nacht om kwart over twee. Tengevolge van het ijden door een onveilig sein is op dat tijdstip op het spoorwegempla cement in Oud Watergraafsmeer een tweetal losse locomotieven op een rij denden goederentrein ingereden, Zeven wagons werden uit de rails ge licht en de spoorbaan werd voor een groot gedeelte vernield. Klaarblijkelijk heeft de machinist vain de alleen rijdende locomotieven het op onveilig staande signaal over het hoofd gezien en niet gelet op den schuin voor hem rijdenden goederentrein, of hij heeft wegens den dikken mist het- roode licht van het sein niet kunnen onderscheiden. Hoe het ook zij, nog voor dat de laat ste vier a vijf wagons van den goederen trein de wissel, waarover de trein van het zijspoor van het emplacement op het hoofdspoor terecht komt, waren ge passeerd, reden beide locomot'even met flinke vaart een zwaar geladen wagon van den trein in den flank aan. De aangereden wagon wipte uit de rails en door den schok vielen vier daar voor rijdende wagons over het afgaande Steeds heeft een booze toeleg zijn eigen meester berouwd. Zooals men eenigen tijd geleden in ons blad heeft kunnen lezen, heeft een Vlissinger com té het voornemen opge vat (en reeds de eerste stappen tot de uitvoering daarvan ondernomen ook) een gedenkteeken voor wijlen Prins Hendrik te plaatsen in den gevel van de De Ruyterschool aldaar, waarvan Z.K H. beschermheer was. Voor de uitvoering van deze t,aak is de keuze gevallen op den Delftschen beeldhouwer H. J. Et enne, die lang zamerhand een bekendheid van goede soort in onze provincie gaat genieten, e kroon op diens werk was nu onlangs e onthulling van zijn grootsche monu ment voor Koningin Emm,a te Middel- i U1"j *evorren had hij reeds in Zee- Iands hoofdstad een beeld van Karei voor het stadhuis gemaakt, in "den zelfden ti,d als waarin zijn „Afrika" voor het Vlissinger „Beeldenhuis" ont stond. Bovendien modelleerde Etien- ne destijds den rest.auratiepenn'ng voor het Veersche Raadhu's en den penning voor de Zeeuwsche vereeniging voor Luchtvaart, terwijl ook het model voor sci?P«enk°rt in te stellen Zeeuw- is Perspenning van hem afkomstig gere6 ervar/^ ^US' op £rond van vroe- Ëtienne dezp m*et eeni8 vertrouwen strekt meUWe °Pdracht ver- Wij zijn eens bij den beeldhouwer ™rJLln *35 ren iermutelen en Laman Trip Pr 5' vkeï E" lun"e" De Prins is hoe kan het anders, waar dit beeld in den gevel eener zeevaartschool geplaatst zal worden afgebeeld in groot tenue admiraalsuni form. Het beeld zelf is een buste, op gesteld op een sokkel, in een bolseg- ment of tonneau; de Prins is bloots hoofds, epauletten en ridderorden op de uniformjas. De figuur is twee malen levensgroot. Aan de vier hoeken van de tonneau zijn vier wapens aangebracht; dit zijn, van links boven naar rechts onder, achtereenvolgens de wapens van: Prins Hendrik, Michiel de Ruyter, ge meente Vlissingen en provincie Zeeland. De hoogte van deze middenpartij is 1,10 meter; de breedte van het ge- heele monument wordt echter 3 meter, want ter weerszijden van de midden partij worden nog steenen tafelen aan gebracht, waarop 'een bader vast te stellen tekst zal worden gebeiteld. Het monument zal ditmaal worden uitgevoerd 'n blauw-grijze hardsteen. Deze steensoort is om tweederlei re den gekozen; eenerzijds in verband met de natuursteenen versieringen in de gevelarchitectuur aangebracht, .ander zijds echter mede in verband met do wel zeer blootgestelde plaats van dit beeldhouwwerk aan den open Schelde- kant op den Vl'ssintfer boulevard. De geliikenis dunkt ook ons goed ge troffen. N,aar wij nog vernamen, heeft ook de heer J. Smit Azn., oud-direc teur der N.V. De Schelde, z.iju goed keuring reeds aan d't kleimodel ge hecht. De »ritv0eririg ervan in steen zal onverwijld ter hand genomen wor den. spoor, dat daardoor geheel werd ver sperd en gedeeltelijk ontwricht. De bei de aanrijdende locomotieven bleven door hun grooter gewicht nog in de rails staan en liepen geringe schade op. Van de uit .de rails geschoven geladen goederenwagons en een D-rijtuig echter werden de asstèllen afgerukt en de voor- en achterzijde gedeeltelijk inge drukt. De belangrijkste schade, die den mees ten tijd voor herstel vraagt, is aan de rails toegebracht. Op ongeveer vier plaatsen zijn de hoofdsporen, zoowel het opgaande als het afgaande, uit de voe gen gerukt en verbogen, terwijl de wis sel, waarop het ongeluk geschiedde, ge heel is verineld. Men heeft berekend dat het zeker niet voor drie uur vanmiddag zou zijn voordat één spoor, het afgaande, zou kunnen zijn vrijgemaakt, afgezien no* van de herstel ingswerkzaamheden, die aan de rails zélf moeten worden ver richt. Het opruimen van de ravage op het opgaande spoor zal meer tijd in be slag nemen. De verwachting werd uit gesproken, dat men niet voor laat in den avond gereed zou zijn met het leggen van nieuwe rails.' Het geweld van de aanrijding was zelfs zoo groot, dat op enkele plaatsen de grond diepe scheuren vertoonde, terwijl langs de geheele baan brokken hout en verwrongen ijzeren staven lig gen verspreid. Het tweede ongeval. Tegen vijf uur, dus kort voordat de normale halfuurdienst tusschen Amster dam en Rotterdam begon reden, tenge volge van den dichten mist nabij Half weg twee werktreinen op elkaar. Een montagewagen voor de electrische trac tie werd vernield en ontspoorde, en ver sperde het afgaande spoor van Amster dam. Op dit spoor, waarlangs dus de uit Amsterdam komende treinen passeeren, stond een werktrein, bestaande uit een locomotief en een aantal met dwarslig gers en ander spoorhout geladen wa gons, in verband met ter plaatse te ver richten werkzaamheden. Op hetzelfde spoor naderde uit de richting Haarlem een locomotief, die een montagewagen voor de electrische tractie voortduwde, om eveneens op dezelfde plaats te wer ken. De machinist wist dat de werktrein reeds op het spoor stond en reed dus vrij langzaam. Aan den dichten mist en de nog heerschende duisternis moet het geweten worden, dat hij de lichten van de locomotief van den werktrein niet zag, zoodat de montagewagen, een klein rijtuig, op een twee-assig onderstel, te gen de locomotief van den werktrein werd geschoven. De wagen werd gedeel telijk vernield en uit de rads gelicht. Dank zij de geringe snelheid liepen de beide locomotieven en de wagons van den werktrein geen schade op, terwijl ook in dit geval niemand ook maar eenig letsel kreeg. Innrddels was echter het afgaan de spoor versperd.-Het treinverkeer kon echter over één spoor worden geleid, zoodat de dienst, zij het met groote ver traging, gehandhaafd kon worden. Te ruim zeven uur is men begonnen den ontspoorden wagon op te ruimen. Autobusdien«t tusschen Am sterdam en Weesp Ingesteld. De spoorwegautoriteiten hebben di rect omvangrijke maatregelen genomen voor het vervoer van passagiers van en naar de hoofdstad. Dit vervoer is vooral in de ochtenduren, wanneer duizenden forensen uit het Gooi naar de hoofd stad moeten om daar hun werkzaamhe den te verrichten, zeer intens. De reizigers naar en van Amsterdam, van en naar Bussum en Hilversum wor den voorloopig via Utrecht geleid. Voor de reizigers van en naar Amsterdam, naar en van Weesp wordt een auto busdienst tusschen het Centraal Station te Amsterdam en Weesp onderhouden. C. S. Jeronimus f In den ouderdom van 61 jaar is te Den Haag plotseling overleden de heer C. S. Jeronimus, oud-inspecteur van den Burgerlijken veeartsenijkundl- gen dienst in Ned. Indië, De heer Jeronimus studeerde :n 1897 te Utrecht als dierenarts af. Zijn voor opleiding genoot hij aan het Instituut Van Linschoten te Middelburg. Na een jaar assistent aan de toenmalige veeart senijschool geweest te zijn, oefende hij korten tijd in Serooskerke (W.) en n Sumatra's Oostkust (N.I.) particuliere practijk uit en werd hij in 1902 tot vee arts bij den Burgerlijken veeartsenij- kundigen dienst in Indië benoemd. Zijn standplaatsen in deze functie waren achtereenvolgens: Poerwodadi, Koe does, Ampenan, Medan en Batavia, waarna hij in 1913 met Europeesch verlof ging. Teruggekeerd in Indië in 1914 werd hij te Modjokerto geplaatst. In 1917 volgde zijn overplaatsing naar Poerwokerto en in 1920 werd hij tot nspecteur benoemd met standplaats Bandoeng. In 1922 volgde zijn tweede Europeesche verlof waarna hij Medan tot standplaats kreeg. In 1925 verliet hij 's lands dienst met pensioen en met dankbetuiging voor aan den lande be wezen diensten. In Den Haag gevestigd zijnde, nam hij vele malen het directeurschap van het gemeentelijke slachthuis aldaar waar. De verassching van het stoffelijk overschot zal Vrijdag plaats hebben te Velsen. RESERVE-VLIEGERS. Het luchtverdedigingsfonds heeft 19 vliegers waardig gekeurd examen te doen voor het M-brevet. Dinsdag en Woensdag heeft een commissie zich op het vliegveld Ypenburg den geheeler dag met het examineeren bezig gehou den. Alle candidaten slaagden. O.a. leg den het examen met goed gevolg af de heeren M. Boreel, Amsterdam afkomstig uit Middelburg. A. Oosters te Koudekerke ?n T. Visser te V 1 i s s inn g enr De gestelde eischen Voor deze examens komen uitsluitend in aanmerking sportvbegers, die het A- brevet bezitten en jonger dan 30 jaar zijn. Zij moeten bovendien 10 extra uren hebben gevlogen en een verklaring overleggen waarin hun instructeur me dedeelt, dat zij loopings en vrilles ge maakt hebben. De vliegers dienen ach tereenvol^ens vijf landingen te maker van een hoogte van ongeveer 600 meter. Tijdens de eerste moet de candidaa* voor het M-brevet minstens tweë l'nke- spiralen draaien en voor de tweed" vlucht geldt dezelfde eisch. Tijdens de derde en vierde daling moeten telkens minstens 2 rechter spiralen gedraaid worden en de candidaat dient tijdenr zijn vijfde vlucht achtereenvolgens een linker en een rechter spiraal te maken- een acht dus. Alle vluchten beginnen van een hoog te van ongeveer 600 meter en alle lan dingen moeten geschieden op een ter reingedeelte, door lappen begrensd, van 100 bij 300 meter. Het examen wordt afgelegd in een Tiger Moth van de N. L. S. Op kosten van het luchtverdedigings fonds moeten de gebreveteerden elke maand anderhalf uur vliegen. Dat zü met 18 vlieguren per jaar een geoefend heid gelijk aan de maandvliegers van Soesterberg zullen verkrijgen is natuur lijk uitgesloten en volgens majoor-vlie ger Steup dient er wel meer geoefend te worden dan 18 uur wil het luchtverdedi gingsfonds zijn taak van het kweeken van een aantal reserve-vliegers in twee de linie volkomen vervullen. Over het algemeen was majoor Steup tevreden over het verloop van de proeven, maar. zoo zeide hij, laten de heeren, die ge slaagd zijn nu niet denken, dat zij er zijn. „De plechtige uitvaart". De heer Hubrecht den Engelsman te Middelburg heeft indertijd ter gelegen heid van de plechtige uitvaart van Ko ningin Astrid aan Koning Leopold een gedicht opgedragen. Verleden jaar kreeg hij van den koning een brief met het vriendelijk verzoek, „dat de Koning volgaarne muziek had op het destijds Hem aangeboden gedicht „De plechtige uitvaart van wij1 en H. M. Koningin Astrid 3 Sept. 1935 liefst door een Nederlandsche componist". De componist A. A. Langeweg te 's- Gravenhage heeft het gedicht nu ge toonzet en bewerkt voor orkest, decla matie en driestemmig koor. Zoowel de heer Langeweg als de dich ter hebben van den Koning een dankbe tuiging ontvangen. Binnenkort hoopt de componist he' gedicht in Den Haag te doen u'tvoer"" (,,Het Vaderland",) Verwachting tot morgenavond: DE BILT: Zwakke tot matige O. tot Z. wind, nevelig tot licht of half bewolkt, waarschijnlijk droog weer, temperatuur om het vriespunt tot lichte vorst de» nachts, overdag weinig verandering in temperatuur. UKKEL: Matige wind nit Z. tot Z.O. richting, over het algemeen schoon weer, hoogere temperatuur, plaatselijk nevel en nachtvorst, nachtelijk minimum van 0 tot 5 gr. Vr. 25 Febr. Zon op: 6 h 58; onder: 17 h 29. Licht op: 17 h 59. Maan op: 4 h 14; onder*. 12 h 41. N.M. 2 Maart. Hoog- en Laagwater te Vlissingen: Februari. Hoogwater. Laagwater. Do. 24 8.36 21.30 2.14 15.06 Vr. 25 10.07 22.46 3.46 16.30 Za. 26 11.18 23.42 5.09 17.34 Hoog- en Laagwater te Wemeldinge; Februari. Do. Vr. Za. 24 25 26 Hoogwater. 10.05 23.00 11.35 0.20 12.49 Laagwater. 3.21 16.06 4.49 17.30 6.08 18.37 Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 mm. vroeger; Veere 38 min. later. |S springtij.) Excursie internationaal wegencongres. Te Scheveningen zal in de tweede helft van Juni het 8e internationale we gencongres worden gehouden. Geduren de dit congres is een 14-tal eendaag- sche excursies ontworpen. Alle excur sies zijn zoodanig opgezet, dat de op het geb ed van den wegenbouw of van het verkeer belangrijke aangelegenhe den zoo veel mogelijk zullen worden bezichtigd, tewijl bovendien voor eenig1 „sight-seeing" is gezorgd. Voorzoover echter daarvoor voldoen de belangstelling zal blijken te bestaan, zullen in de week na het congres nog enkele excursies worden georgani seerd. Zoo zal op Dinsdag 5 en Woensdag 6 Juli een tweedaagsche excursie naar Zeeland plaats vinden. ,:Door plicht tot recht". Dinsdagavond vergaderde te Goes in de melksalon „Bustraan" de ring Zee land van den Ned. Bond van Chr. Prot. P.T.T. personeel „Door Plicht tot Recht" onder leiding van den voorzitter den hr. P. Dourlèijn te Colijnsplaat. Bij de opening memoreerde deze het door den bond geleden verlies door het overlijden van den heer Padding te Noordwijkerhout, lid van het bondsbe- stuur en verder door het bedanken van den heer Mennes als bondsvoorzitter. Het bondsbestuur heeft het plan ont worpen een commissie van advies in het' leven te roepen, waarvoor elke ring een lid moet aanwijzen. De heer Dourlèijn werd gekozen. Wegenè vertrek naar Haar'em van den heer Van der Kop te VI ssingen werd tot ringpenningmeester benoemd de heer Hoonhout te Middelburg. De hr. D. J. H, van Wijk te Schiebroek, lid' van het bondsbestuur, hoopt op 1 Mrt. a.s. den dag te herdenken, dat hij 25 jaar geleden bij het P.T.T. bedrijf werd aangesteld. Als aandenken aan den ring Zeeland werd hem een stoffe'iik blijk van waardeering aangeboden. De voor zitter hield hierbif een harte'ijke toe spraak. Zeer getroffen dankte de heer Van Wijk voor deze hulde. Hierna werd door den heer Van Wijk een rede gehouden over het onderwerp: „Waarom georganiseerd?" Verschalende vragen daaromtrent werden door den spreker naar genoegen beantwoord. mmnmm, De beambte b'ij de Ned. Spoorwe gen J. Valkier alhier, die eenige maan den geleden slaagde voor het examen van kantoorbediende, wordt 13 Maart tot deze functie bevorderd, ter stand plaats Utrecht. Opgepast. Gisteren kwam een 13 jarige leerlinge van de Industrie- en Huishoudschool met vrij flinke vaart per rijwiel uit het gan-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1938 | | pagina 1