Geen Sprake van Bevoorrechting der S. H.V. - Vlissingen. Reeds nu Fa. Wi C. FA TEE II, Middelburg. Ernstig vliegongeluk in Indië. NUMMER 4ft. TWEE BLADEN. DINSDAG „a' Ug» VI 22 FEBRUARI 1938. EERSTE BLAD. 181e JAARGANG, ek Een Normale Handelszaak, en een Zuivere Zaak. ft ONTVANGEN WIJ GEREGELD r J ZIE NIERVOOR ONZE ETALAGE. llÜNilHHD. Prinses Beatrix met haar gelukkig Gud'rerpaar, Een Glenn Martin-machine neergestort tijdens luchtbeschermingsoefeningen. Vijf dooden. PT- lüiUR&YiStfS, GEBR. KUNST, v.h. W0LDERS. J ^rovmctHlc H MIDDELBURQ5CHE COURANT 9»gblad Voor Midderour*. Goes en agent- iAap Vlissingen 2.30, elder» 2.50 per fcwartanl Week-abonn. in Middelburg en Qoae 16 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. By1 contr. voor beide veel lager; tar. op GOESCHE COURANTE Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 13. Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen I— (egels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, a 7 5 ct. bij vooruitbetaling Adv. mag „Brieven" of „Bevragen bureau dezer coo> rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cessj. nat M -*ianiTt- C, De eenige reden van intrekken der vrije bunkervergunning was: dat doeltreffend douanetoezicht onmogelijk zou worden. Wat de een niet mag, mag de ander óók niet! In ons nommer van Vrijdag jl. heb ben wij bekendheid gegeven aan ern stige klachten die ons bereikt hadden inzake de haven van Vlissingen.. Voor den lezer diè kenn s van z,aken in de zen had, moest het duidelijk wezen, dat deze klachten niet berustten op praatjes voor de vaak, opgevangen van een baliekluiver of kadraaier, maar dat zij van deskundigen-vakmenschen af komstig waren. Van belanghebbende zijde bovendien d§t was duidelijk. Wij hebben gemeend, het streven n,aar de noodzakelijke objectivite t in dezen voldoende betracht te hebben, door tegenover de ons kenbaar gemaakte be zwaren te stellen de inlichtingen, die de heer F. P. C. Mijs, directeur der N.V. haven van Vlissingen en Rijksha venmeester, ons gegeven had. en waar uit bleek, dat ten aanzien van de dou anehulp slechts de te zwakke bezetting van den post steekhoudend ware te achten, terwijl ten aanzien van de be weerde bevoorrechting der S.H.V. een geheel ander licht op de zaak geworpen werd, waardoor, zoo al de indruk van concurrentie bleef best,aan een ove rigens volstrekt normaal en gansch niet verwerpelijk element in ons econom sch bestel van unfaire concurren tie zeker niet gesproken mocht worden. Wij zijn thans in de gelegenheid nog iets dieper in die laatste en voornaam ste quaest'e te treden. Want met die douanebezetting, d,at komt te eeniger tijd en laat ons hopen: zoo gauw mogelijk wel in orde. Maar een be weerde bevoorrechting van een groot lichaam als de S.H.V. is een te belang rijke zaak, dan d,at daaraan niet de volle aandacht zou worden geschonken, die zij verdient. Oók ind en, gelijk hier het geval is, de bewering niet met de werkelijkheid in overeenstemming blijkt te zijn. Dan nog dunkt het ons van groot belang, dat de klacht publiek be kend gegeven, en publ ekelijk weer legd wordt: d,at zuivert de atmosfeer aanmerkelijk, terwijl gemompel in de fluisterkrant die grondig kan bederven. Enkele jaren geleden dus werd aan Vlissinger vertegenwoordigers van petroleum-ondernemingen, door den dienst der invoerrechten en accijnzen vergunning verleend tot het bunkeren van zeeschepen met olie ter r e e d e v,an Vlissingen. Voor Hansweert be stond zulk een vergunning reeds, doch daar was zij beperkt tot zgn. Schel- devaarders, d.w.z. tot schepen die via de Schelde naar of van Belg'ë voeren. Zooals wij in ons vorige ar tikel over deze zaak reeds schreven, moet zulk een verdunning op grond van de bestaande Nederlandsch- Belgische verdragen wel verleend wor den. De Vlissinger bunker vergunning werd echter :n tegenstelling met de Hansweerter onbeperkt verleend, dus zoowel voor Scheldevaar- ders als voor schepen die uit zee kwa men bunkeren en dan weer het zeegat uitgingen. Naar luid onzer huidige informaties werd v,an deze Vl'ssinger vergunning een betrekkelijk gering gebruik ge maakt: in 1934 bv, slechts door 'n veer tigtal, in '35 zelfs slechts door 'n twin tigtal schepen, meerendeels niet-Schel- devaarders. Toen deed, najaar 1935, de S.H.V., die in comb'natie met de Vlismar een oliebunkerstation in de Vlissinger bui tenhaven had opgericht, het verzoek eveneens ter reede van Vliss'n- gen en eveneens onbeperkt, te mogen bunkeren. Hiertegen nu rezen b ij den dienst der invoerrech ten e n a c c ij n z e n ernstige bezwaren. Het aantal schepen dat olie kwam bunkeren, werd door de vestiging van dit station der S.H.V, véél groo- ter, en wanneer het grootste deel der schepen, hetwelk thans in de haven bunkert, zulks ter ree- d e zou hebben gedaan, dan ware een behoorlijke douane-controle zonder zeer aanzienlijke uitbreiding van personeel en materieel niet meer mogelijk ge weest. Uitsluitend óm deze reden werd de door de S.H.V. gevr,aagdè onbeperkte vergunning geweigerd en slechts de beperkte vergunning voor Scheldevaar- ders verleend. Billijkheidshalve moest toen evenwel de onbeperkte vergunning voor de andere bunkeraars eveneens in een beperkte worden omgezet. Naar wij thans vernemen, is het niet juist, dat deze beperking plotseling zou zijn ,afgekond gd: zij is omstreeks een jaar tevoren aan de Vlissin ger belanghebbenden medegedeeld. Formeel en in feite worden nu dus S.H.V. en de andere reede-bunkeraars precies over één kam geschoren: de concurrentie-voorwaarden zijn gelijk en, zoo vernamen wij, de S.H.V. zou zelfs wel gaarne willen dat er vandaag aan den dag aan allen en dus ook aan haar onbeperkte vergunning om ter reede te bunkeren zou worden gegeven. Nu dat echter om den dienst der in voerrechten en accijnzen moveerendé redenen blijkbaar o n m o g e 1 ij k is, valt toch kwalijk te verlangen dat de Vlissinger firma's die vroeger de vrije hand hadden, thans wederom de vrije hand gegeven zou worden, diezelfde vrijheid tegelijkertijd weigerende aan de S.H.V.? Dat ware stellig unfaire concur rentie, maar dan.tegen, niet vóór de S.H.V. Daarbij moet men dit niet uit het oog verliezen: de S.H.V. heeft, als normale en zuivere handelsdaad, een contract met de N.V. haven van Vlissingen ge sloten, waarbij zij, natuurlijk tegen be taling' van een behoorlijk bedrag, terrei nen huurt van deze vennootschap, die met de uitbating van de Vlissinger Rijks haven is belast. Zoodanige overeenkomsten hadden anderen bv. de zich nu bezwaard voelenden, destijds, mochten zij dit wenschen, ook kunnen sluiten. Mis schien kan dit zelfs nu nog wel. De S.H.V. ging dit huurcontract aan, en bouwde bovendien op de haventerreinen een dure instal atie. De concurrentie be taalt aan de N.V. haven van Vlissingen géén huur voor opslagterreinen, en zij heeft géén tanks en wat dies meer zij laten bouwen. Een contract afsluiten wil zeggen; verplichtingen aan vaarden, lasten op zich nemen; daartegenover staat, redelijker wijze: rechten erlangen, voor- deelen verwerven. Het moet nu toch zonneklaar wezen, dat de concurrentie, die geen contract met de N.V. haven van Vlissingen afsloot, ook de rech ten niet kan doen gelden, wel ke de S.H.V., die wel con tracteerde, uit dien hoofde w e I voor haarzelve, of voor de sche pen die bij haar komen bunke ren, geldend kan maken? ft Onze conclusie moet dus deze wezen: er is geen sprake van eenigerlei bevoor rechting' der S.H.V,, door wien dan ook. De overeenkomst, die de S.H.V. met de haven van Vlissingen aanging, is een ge wone handelsdaad, en een volkomen zuivere zaak. Dat de concurrentie thans evenmin als de S.H.V. vrijelijk ter reede van Vlissin gen mag bunkeren, is begrijpelijkerwijze niet plezierig voor degenen, die dat vroeger wèl mochten, maar het intrek ken van deze onbeperkte vergunning' was een noodzakelijke maatregel (voor den d:enst der invoerrechten en accijn zen); als bijkomst:ge omstandigheid had dit echter mede tot gevo'g, dat concur rentie, die onder Hen nieuwen toestand unfair tegenover de S.H.V, ge worden zoude zijn. voorkomen werd. Wij meenen, dat hiermede de zaak af doende belicht is, Deg'enen, d e meenden gegronde redenen tót klagen te hebben, zagen hun klachten ten voeten uit behan deld; voorzoover de klachten gegrond bleken (douanebezetting) mag aangeno men worden, dat de noodzakelijke verbe tering zal komen, en voor het overige weet men nu preciés hoe de vork in de steel zit. (Ingez. Med.) Kinderservies voor Prinses Beatrix. De DeutschNiederlandische Gesel schaft, de in 1936 opgerichte vereetrging ter bevordering van de cultureele en economische betrekkingen tusschen Duitsch and en Nederland, zal aan Prins Bernhard een fraai kinderservies voor Prinses Beatrix aanbieden. Het servies, bestaande uit 22 deelen, is vervaardigd in de „Staatliche Porzelan Manufaktur", te Meissen en is versierd met veldbloe menmotieven in de kleuren oranje, blanje, bleu. Gouden zegelring na 15 jaar opgebaggerd. Van gemeentewege wordt in het water van de Waldeck Pyrmontkade te 's Gra- hage sinds eenigen tijd gebaggerd. Aan deze kade woont de rijwielhersteller J. M. V., die ongeveer 15 jaar geleden een gouden zegelring in het water liet val len, Toen hij iemand den weg' wees ver loor hij zijn ring en de man heeft den baggeraars verzocht bij hun werk op dit kleinood te wi.len letten. Of zij, dit in derdaad gedaan hebben of dat het louter toeval was, dat zij den ring opbaggerden is niet bekend. Maar de ring kwam te voorschijn en wordt, na 15 jaar, weer door den eige naar gedragen. Tijdens een groote oefening voor de luchtbescherming, welke g steravond te Batavia voor de eerste maal werd ge houden, is een Glenn Martin niet ver van het vliegveld Tjililitan neerges+f^t Terwijl de verduisteringsproef nog in vollen gang was, zag majoor Ver- steegh, de chef van den technischen dienst van de K.N.I.L.M., vliegtuigen boven de hoofdstad en plotseling daar na een groote vlam, hetgeen de meest ernstige vermoedens opwekte. Op dit moment was op het vliegveld Tj lilitan een groot aantal autoriteiteTÏ verzameld, o.a. de commandant van de luchtv,aart-afdeeling, de chef van den generalen staf der eerste divisie, de gouverneur van West-Java, de resident en talrijke andere autoriteiten, bene vens vele vliegers. Men vroeg zich af waar het toestel zou zijn neergestort, Er w,as geen enkele aanwijzing waar het toestel kon zijn gevallen. Alle om- 1 ggende posten en dessa's werden ge waarschuwd. In verband met het feit, dat een totale verduistering (in verband met de oefening) was gelast, kon nie mand zich oriënteeren. Men verkeerde zoo,als te begrijpen is, in uiterste span. ning. De assistent-resident van mr, Corne- lis alarmeerde het geheele inlandsche bestuur in zijn ressort, teneinde een on- derzoekingsp'oeg te vormen, terwijl de chef van den d'visie-staf, marechaus sees uitzond in de richting Tiipinang en Klender, teneinde het gev.allen toestel te traceeren. Nog betrekkelijk vlug kwam daarna het bericht binnen, dat het toestel 2V2 km ten Noorden van het vliegveld Ti - lilitan was gevonden door de veldpo litie. Op de plaats van de ramn Na ontdekkintf van de plaats des on- heils bedaven de commandant van de luchtvaart,afdeeling en de leider van de luchtbescherming, de heeren Van Ov en en Du Croo, z ch met officieren van die afdeeling en brancarddragers per auto naar die plaats. Het w,as een uur gaans voorbij het vliegveld langs glib berige paadjes door sawahs en door kampongs. Toen men bij de plaats des onheils aankwam lag daar het toestel nog brandend. Met een oogopslag was te zien dat menschelijke hulp niet meer kon baten. Het wrak had zich een me ter d ep in den grond geboord en uit het gat laaiden de vlammen nog op. De onderdeelen van het toestel waren al om verspreid. In de vlammen trof men de verkoolde lijken aan van twee in zittenden. Deze lijken konden niet ge ïdentificeerd worden. Na een korte inspectie gaf de heer Van Oyen, commandant van de lucht- vaartiafdeeling, last om met zand de vlammen te dooven en de ku l met nat te aarde te vullen. Men zou het aan breken van den dag afwachten om het toestel weer van deze zandbedekking te ontdoen en om verdere maatregelen te nemen inzake de identificatie van de slachtoffers en het onderzoek naar de oorzaak van den ramp. De /inzittenden waren: de bestuur der onder-luitenant Vermeulen, de mar conist Van R el; het hoofd van den foto-technischen dienst van de K, N I. L. M, Hermanides, de bekende Chi- neesche vlieger Khouw Khe hien, die eenige jaren geleden een vliegtocht naar Nederland en terug maakte, en de redacteur van Aneta De Hondt, Het verongelukte vl'egtuig moest deel uitmaken van een eskader van vijl vliegtuigen, die in het kader van de verduisteringsproef en de afweeroefe- ning in formatie waren opgestegen. Al le passag ers van de vier andere vlieg tuigen zagen de Glenn Martin in een vrille overgaan en daarna een vlam Hierna verdween het vliegtuig uit het oog. Een gezellig VERLICHTE KAMER es toch een KLEIN stroomverbruik ver krijgt U met het toepassen van de Laat U dezen ring even demonstreeren in Uw huiskamer en het resultaat zal U verrassen. Prijzen 0.95, 1,15, 1.35. Alleen bij LANGE DELFT 76 MIDDELBURG. (Ingez. Med.) LAFFE OVERVAL. Slachtoffer bewusteloos gesla gen en van portefeui le beroofd. Gisternacht heeft aan den Waarddijk. nabij de gemeente Oterleek, (N.H.), een laffe overval plaats gehad, waarbij de 24-jarige J. Snel uit Bergen, die een be zoek aan zijn verloofde te Boven Kar spel had gebracht, van zijn overjas en co.bertjasje, waarin een portefeuille met tachtig gulden was geborgen, werd be roofd, terwijl hem zes messteken wer den toegebracht, S. keerde per rijwiel huiswaarts en werd op genoemde plaats door een on bekende aangehouden, die hem om vuur vroeg. Toen S. dit wilde geven, ontving hij een slag, waardoor hij kwam te val len. Hij geraakte met zijn overvaller in een worsteling, doch deze laatste kreeg hulp van twee andere mannen, die S- een zestal messteken toebrachten. S. werd bewusteloos en toen hij na eenigen tijd bijkwam, ontdekte hij, dat hij was beroofd. Al spoedig werd hij opgemerkt door een veldwachter van Oter'eek, die hem per auto naar een arts te Stompetoren vervoerde, waar hem medische hulp werd verleend. De veldwachter vond later op de plaats van het misdrijf de leege porte feuille en het horloge. Tot nu toe slaagde de politie er niet in de daders op te sporen. GEVONDEN GRANAAT ONTPLOFT. Een doode en een ernstig ge wonde. Op het terrein van de N.V. Boele's scheepswerven- en machinefabriek te Bolnes vonden de twee zoons van schipper Breukelmans van het sleep- schip „Pieternella" uit Vlijmen, dat daar ter plaatse ligt, op de werf een voor werp, dat een granaat van Engelsch fa brikaat bleek te zijn. Deze granaat is waarschijnlijk door een voorbijgaand schip overboord geworpen. De jongens

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1938 | | pagina 1