Geen Sprake van Bevoorrechting
der S. H.V. - Vlissingen.
Reeds nu
Fa. Wi C. FA TEE II, Middelburg.
Ernstig vliegongeluk in Indië.
NUMMER 4ft. TWEE BLADEN. DINSDAG „a' Ug» VI 22 FEBRUARI 1938. EERSTE BLAD. 181e JAARGANG, ek
Een Normale Handelszaak, en een Zuivere Zaak.
ft
ONTVANGEN WIJ GEREGELD
r J
ZIE NIERVOOR ONZE ETALAGE.
llÜNilHHD.
Prinses Beatrix met haar gelukkig Gud'rerpaar,
Een Glenn Martin-machine neergestort tijdens
luchtbeschermingsoefeningen. Vijf dooden.
PT- lüiUR&YiStfS,
GEBR. KUNST, v.h. W0LDERS.
J ^rovmctHlc H
MIDDELBURQ5CHE COURANT
9»gblad Voor Midderour*. Goes en agent-
iAap Vlissingen 2.30, elder» 2.50 per
fcwartanl Week-abonn. in Middelburg en
Qoae 16 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r.
By1 contr. voor beide veel lager; tar. op
GOESCHE COURANTE
Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 13.
Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen I—
(egels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels,
a 7 5 ct. bij vooruitbetaling Adv. mag
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer coo>
rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cessj.
nat M -*ianiTt- C,
De eenige reden van intrekken der vrije bunkervergunning was:
dat doeltreffend douanetoezicht onmogelijk zou worden.
Wat de een niet mag, mag de ander óók niet!
In ons nommer van Vrijdag jl. heb
ben wij bekendheid gegeven aan ern
stige klachten die ons bereikt hadden
inzake de haven van Vlissingen.. Voor
den lezer diè kenn s van z,aken in de
zen had, moest het duidelijk wezen,
dat deze klachten niet berustten op
praatjes voor de vaak, opgevangen van
een baliekluiver of kadraaier, maar dat
zij van deskundigen-vakmenschen af
komstig waren. Van belanghebbende
zijde bovendien d§t was duidelijk.
Wij hebben gemeend, het streven n,aar
de noodzakelijke objectivite t in dezen
voldoende betracht te hebben, door
tegenover de ons kenbaar gemaakte be
zwaren te stellen de inlichtingen, die
de heer F. P. C. Mijs, directeur der
N.V. haven van Vlissingen en Rijksha
venmeester, ons gegeven had. en waar
uit bleek, dat ten aanzien van de dou
anehulp slechts de te zwakke bezetting
van den post steekhoudend ware te
achten, terwijl ten aanzien van de be
weerde bevoorrechting der S.H.V. een
geheel ander licht op de zaak geworpen
werd, waardoor, zoo al de indruk van
concurrentie bleef best,aan een ove
rigens volstrekt normaal en gansch niet
verwerpelijk element in ons econom sch
bestel van unfaire concurren
tie zeker niet gesproken mocht worden.
Wij zijn thans in de gelegenheid nog
iets dieper in die laatste en voornaam
ste quaest'e te treden. Want met die
douanebezetting, d,at komt te eeniger
tijd en laat ons hopen: zoo gauw
mogelijk wel in orde. Maar een be
weerde bevoorrechting van een groot
lichaam als de S.H.V. is een te belang
rijke zaak, dan d,at daaraan niet de
volle aandacht zou worden geschonken,
die zij verdient. Oók ind en, gelijk hier
het geval is, de bewering niet met de
werkelijkheid in overeenstemming blijkt
te zijn. Dan nog dunkt het ons van
groot belang, dat de klacht publiek be
kend gegeven, en publ ekelijk weer
legd wordt: d,at zuivert de atmosfeer
aanmerkelijk, terwijl gemompel in de
fluisterkrant die grondig kan bederven.
Enkele jaren geleden dus werd aan
Vlissinger vertegenwoordigers van
petroleum-ondernemingen, door den
dienst der invoerrechten en accijnzen
vergunning verleend tot het bunkeren
van zeeschepen met olie ter r e e d e
v,an Vlissingen. Voor Hansweert be
stond zulk een vergunning reeds, doch
daar was zij beperkt tot zgn. Schel-
devaarders, d.w.z. tot schepen
die via de Schelde naar of van Belg'ë
voeren. Zooals wij in ons vorige ar
tikel over deze zaak reeds schreven,
moet zulk een verdunning op
grond van de bestaande Nederlandsch-
Belgische verdragen wel verleend wor
den. De Vlissinger bunker
vergunning werd echter :n tegenstelling
met de Hansweerter onbeperkt
verleend, dus zoowel voor Scheldevaar-
ders als voor schepen die uit zee kwa
men bunkeren en dan weer het zeegat
uitgingen.
Naar luid onzer huidige informaties
werd v,an deze Vl'ssinger vergunning
een betrekkelijk gering gebruik ge
maakt: in 1934 bv, slechts door 'n veer
tigtal, in '35 zelfs slechts door 'n twin
tigtal schepen, meerendeels niet-Schel-
devaarders.
Toen deed, najaar 1935, de S.H.V.,
die in comb'natie met de Vlismar een
oliebunkerstation in de Vlissinger bui
tenhaven had opgericht, het verzoek
eveneens ter reede van Vliss'n-
gen en eveneens onbeperkt, te mogen
bunkeren.
Hiertegen nu rezen b ij den
dienst der invoerrech
ten e n a c c ij n z e n ernstige
bezwaren. Het aantal schepen dat olie
kwam bunkeren, werd door de vestiging
van dit station der S.H.V, véél groo-
ter, en wanneer het grootste deel der
schepen, hetwelk thans in de
haven bunkert, zulks ter ree-
d e zou hebben gedaan, dan ware een
behoorlijke douane-controle zonder zeer
aanzienlijke uitbreiding van personeel
en materieel niet meer mogelijk ge
weest.
Uitsluitend óm deze reden werd de
door de S.H.V. gevr,aagdè onbeperkte
vergunning geweigerd en slechts de
beperkte vergunning voor Scheldevaar-
ders verleend. Billijkheidshalve moest
toen evenwel de onbeperkte vergunning
voor de andere bunkeraars eveneens
in een beperkte worden omgezet. Naar
wij thans vernemen, is het niet juist,
dat deze beperking plotseling zou zijn
,afgekond gd: zij is omstreeks een
jaar tevoren aan de Vlissin
ger belanghebbenden medegedeeld.
Formeel en in feite worden nu dus
S.H.V. en de andere reede-bunkeraars
precies over één kam geschoren: de
concurrentie-voorwaarden zijn gelijk en,
zoo vernamen wij, de S.H.V. zou zelfs
wel gaarne willen dat er vandaag aan
den dag aan allen en dus ook aan
haar onbeperkte vergunning om ter
reede te bunkeren zou worden gegeven.
Nu dat echter om den dienst der in
voerrechten en accijnzen moveerendé
redenen blijkbaar o n m o g e 1 ij k is,
valt toch kwalijk te verlangen dat de
Vlissinger firma's die vroeger de vrije
hand hadden, thans wederom de vrije
hand gegeven zou worden, diezelfde
vrijheid tegelijkertijd weigerende aan de
S.H.V.? Dat ware stellig unfaire concur
rentie, maar dan.tegen, niet vóór de
S.H.V.
Daarbij moet men dit niet uit het oog
verliezen: de S.H.V. heeft, als normale
en zuivere handelsdaad, een contract
met de N.V. haven van Vlissingen ge
sloten, waarbij zij, natuurlijk tegen be
taling' van een behoorlijk bedrag, terrei
nen huurt van deze vennootschap, die
met de uitbating van de Vlissinger Rijks
haven is belast.
Zoodanige overeenkomsten hadden
anderen bv. de zich nu bezwaard
voelenden, destijds, mochten zij dit
wenschen, ook kunnen sluiten. Mis
schien kan dit zelfs nu nog wel. De
S.H.V. ging dit huurcontract aan, en
bouwde bovendien op de haventerreinen
een dure instal atie. De concurrentie be
taalt aan de N.V. haven van Vlissingen
géén huur voor opslagterreinen, en zij
heeft géén tanks en wat dies meer zij
laten bouwen.
Een contract afsluiten wil
zeggen; verplichtingen aan
vaarden, lasten op zich nemen;
daartegenover staat, redelijker
wijze: rechten erlangen, voor-
deelen verwerven. Het moet
nu toch zonneklaar wezen, dat
de concurrentie, die geen
contract met de N.V. haven van
Vlissingen afsloot, ook de rech
ten niet kan doen gelden, wel
ke de S.H.V., die wel con
tracteerde, uit dien hoofde w e I
voor haarzelve, of voor de sche
pen die bij haar komen bunke
ren, geldend kan maken?
ft
Onze conclusie moet dus deze wezen:
er is geen sprake van eenigerlei bevoor
rechting' der S.H.V,, door wien dan ook.
De overeenkomst, die de S.H.V. met de
haven van Vlissingen aanging, is een ge
wone handelsdaad, en een volkomen
zuivere zaak.
Dat de concurrentie thans evenmin als
de S.H.V. vrijelijk ter reede van Vlissin
gen mag bunkeren, is begrijpelijkerwijze
niet plezierig voor degenen, die dat
vroeger wèl mochten, maar het intrek
ken van deze onbeperkte vergunning'
was een noodzakelijke maatregel (voor
den d:enst der invoerrechten en accijn
zen); als bijkomst:ge omstandigheid had
dit echter mede tot gevo'g, dat concur
rentie, die onder Hen nieuwen toestand
unfair tegenover de S.H.V, ge
worden zoude zijn. voorkomen werd.
Wij meenen, dat hiermede de zaak af
doende belicht is, Deg'enen, d e meenden
gegronde redenen tót klagen te hebben,
zagen hun klachten ten voeten uit behan
deld; voorzoover de klachten gegrond
bleken (douanebezetting) mag aangeno
men worden, dat de noodzakelijke verbe
tering zal komen, en voor het overige
weet men nu preciés hoe de vork in de
steel zit.
(Ingez. Med.)
Kinderservies voor Prinses Beatrix.
De DeutschNiederlandische Gesel
schaft, de in 1936 opgerichte vereetrging
ter bevordering van de cultureele en
economische betrekkingen tusschen
Duitsch and en Nederland, zal aan Prins
Bernhard een fraai kinderservies voor
Prinses Beatrix aanbieden. Het servies,
bestaande uit 22 deelen, is vervaardigd
in de „Staatliche Porzelan Manufaktur",
te Meissen en is versierd met veldbloe
menmotieven in de kleuren oranje,
blanje, bleu.
Gouden zegelring na 15 jaar
opgebaggerd.
Van gemeentewege wordt in het water
van de Waldeck Pyrmontkade te 's Gra-
hage sinds eenigen tijd gebaggerd. Aan
deze kade woont de rijwielhersteller J.
M. V., die ongeveer 15 jaar geleden een
gouden zegelring in het water liet val
len, Toen hij iemand den weg' wees ver
loor hij zijn ring en de man heeft den
baggeraars verzocht bij hun werk op dit
kleinood te wi.len letten. Of zij, dit in
derdaad gedaan hebben of dat het louter
toeval was, dat zij den ring opbaggerden
is niet bekend.
Maar de ring kwam te voorschijn en
wordt, na 15 jaar, weer door den eige
naar gedragen.
Tijdens een groote oefening voor de
luchtbescherming, welke g steravond te
Batavia voor de eerste maal werd ge
houden, is een Glenn Martin niet ver
van het vliegveld Tjililitan neerges+f^t
Terwijl de verduisteringsproef nog
in vollen gang was, zag majoor Ver-
steegh, de chef van den technischen
dienst van de K.N.I.L.M., vliegtuigen
boven de hoofdstad en plotseling daar
na een groote vlam, hetgeen de meest
ernstige vermoedens opwekte.
Op dit moment was op het vliegveld
Tj lilitan een groot aantal autoriteiteTÏ
verzameld, o.a. de commandant van de
luchtv,aart-afdeeling, de chef van den
generalen staf der eerste divisie, de
gouverneur van West-Java, de resident
en talrijke andere autoriteiten, bene
vens vele vliegers. Men vroeg zich af
waar het toestel zou zijn neergestort,
Er w,as geen enkele aanwijzing waar
het toestel kon zijn gevallen. Alle om-
1 ggende posten en dessa's werden ge
waarschuwd. In verband met het feit,
dat een totale verduistering (in verband
met de oefening) was gelast, kon nie
mand zich oriënteeren. Men verkeerde
zoo,als te begrijpen is, in uiterste span.
ning.
De assistent-resident van mr, Corne-
lis alarmeerde het geheele inlandsche
bestuur in zijn ressort, teneinde een on-
derzoekingsp'oeg te vormen, terwijl de
chef van den d'visie-staf, marechaus
sees uitzond in de richting Tiipinang en
Klender, teneinde het gev.allen toestel
te traceeren.
Nog betrekkelijk vlug kwam daarna
het bericht binnen, dat het toestel 2V2
km ten Noorden van het vliegveld Ti -
lilitan was gevonden door de veldpo
litie.
Op de plaats van de ramn
Na ontdekkintf van de plaats des on-
heils bedaven de commandant van de
luchtvaart,afdeeling en de leider van de
luchtbescherming, de heeren Van Ov
en en Du Croo, z ch met officieren van
die afdeeling en brancarddragers per
auto naar die plaats. Het w,as een uur
gaans voorbij het vliegveld langs glib
berige paadjes door sawahs en door
kampongs. Toen men bij de plaats des
onheils aankwam lag daar het toestel
nog brandend. Met een oogopslag was
te zien dat menschelijke hulp niet meer
kon baten. Het wrak had zich een me
ter d ep in den grond geboord en uit
het gat laaiden de vlammen nog op. De
onderdeelen van het toestel waren al
om verspreid. In de vlammen trof men
de verkoolde lijken aan van twee in
zittenden. Deze lijken konden niet ge
ïdentificeerd worden.
Na een korte inspectie gaf de heer
Van Oyen, commandant van de lucht-
vaartiafdeeling, last om met zand de
vlammen te dooven en de ku l met nat
te aarde te vullen. Men zou het aan
breken van den dag afwachten om het
toestel weer van deze zandbedekking
te ontdoen en om verdere maatregelen
te nemen inzake de identificatie van
de slachtoffers en het onderzoek naar
de oorzaak van den ramp.
De /inzittenden waren: de bestuur
der onder-luitenant Vermeulen, de mar
conist Van R el; het hoofd van den
foto-technischen dienst van de K, N
I. L. M, Hermanides, de bekende Chi-
neesche vlieger Khouw Khe hien, die
eenige jaren geleden een vliegtocht
naar Nederland en terug maakte, en de
redacteur van Aneta De Hondt,
Het verongelukte vl'egtuig moest deel
uitmaken van een eskader van vijl
vliegtuigen, die in het kader van de
verduisteringsproef en de afweeroefe-
ning in formatie waren opgestegen. Al
le passag ers van de vier andere vlieg
tuigen zagen de Glenn Martin in een
vrille overgaan en daarna een vlam
Hierna verdween het vliegtuig uit het
oog.
Een gezellig VERLICHTE KAMER es
toch een KLEIN stroomverbruik ver
krijgt U met het toepassen van de
Laat U dezen ring even demonstreeren
in Uw huiskamer en het resultaat zal
U verrassen. Prijzen 0.95, 1,15, 1.35.
Alleen bij
LANGE DELFT 76 MIDDELBURG.
(Ingez. Med.)
LAFFE OVERVAL.
Slachtoffer bewusteloos gesla
gen en van portefeui le beroofd.
Gisternacht heeft aan den Waarddijk.
nabij de gemeente Oterleek, (N.H.), een
laffe overval plaats gehad, waarbij de
24-jarige J. Snel uit Bergen, die een be
zoek aan zijn verloofde te Boven Kar
spel had gebracht, van zijn overjas en
co.bertjasje, waarin een portefeuille met
tachtig gulden was geborgen, werd be
roofd, terwijl hem zes messteken wer
den toegebracht,
S. keerde per rijwiel huiswaarts en
werd op genoemde plaats door een on
bekende aangehouden, die hem om vuur
vroeg. Toen S. dit wilde geven, ontving
hij een slag, waardoor hij kwam te val
len. Hij geraakte met zijn overvaller in
een worsteling, doch deze laatste kreeg
hulp van twee andere mannen, die S-
een zestal messteken toebrachten. S.
werd bewusteloos en toen hij na eenigen
tijd bijkwam, ontdekte hij, dat hij was
beroofd.
Al spoedig werd hij opgemerkt door
een veldwachter van Oter'eek, die hem
per auto naar een arts te Stompetoren
vervoerde, waar hem medische hulp
werd verleend.
De veldwachter vond later op de
plaats van het misdrijf de leege porte
feuille en het horloge.
Tot nu toe slaagde de politie er niet
in de daders op te sporen.
GEVONDEN GRANAAT ONTPLOFT.
Een doode en een ernstig ge
wonde.
Op het terrein van de N.V. Boele's
scheepswerven- en machinefabriek te
Bolnes vonden de twee zoons van
schipper Breukelmans van het sleep-
schip „Pieternella" uit Vlijmen, dat daar
ter plaatse ligt, op de werf een voor
werp, dat een granaat van Engelsch fa
brikaat bleek te zijn. Deze granaat is
waarschijnlijk door een voorbijgaand
schip overboord geworpen. De jongens