=s* GOISCHE COUDANT^üü Ernstige Klachten over de Haven van Vlissingen. BINNENLAND. LANDBOUW. WEERBERICHT. 2EELAHD. NUMMER 41. TWEE BLADEN. VRIJDAG 18 FEBRUARI 1938. EERSTE BLAD. 181e JAARGANG. Te weiniq en te stroeve douanehulp En wordt de S. H. V. kunstmatig bevoor recht De meening van den directeur der N. V. Haven van Vlissingen. $toiritïcifste MIDDELBURGSCHE COURANT Voor Middeleurg, Goes en agent schap Vlissingen f 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. por regel, Ingez. mededeeüngen 60 ct. p. Ba contr. toot beide veel lager; tar» op aanvr« Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandache Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen f regels f 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriei „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, a 5 ct. bij vooruitbetaling Adv. mei. „Brieven" of „Bevragen bureau dezer case» rant" 10 ct. extra Bewijsnummers 5 eeaE. ■m Er hebben ons den laatsten tijd van verschillende zijden ernstige klachten bereikt in verband met de haven van Vlissingen. Wij achten het een algemeen belang, aan deze klachten ru mere be kendheid te geven, opdat zulks tot verbetering van den toestand en dus tot den bloei van de Vlissinger haven kan bijdragen. Onvoldoende hulp van de douane? De eerste klacht betreft de onvol doende hulp die haven en scheepvaart van de douane ondervinden. Deze klacht is tweeledig: zij heeft betrek- kngopde bezetting van den post en op de w ij z e v,an hulpver- leening. Naar luid onzer informaties is na melijk, ondanks de vermeerdering van administratieven rompslomp (omzetbe lasting en crisismaatregelen e.d.}, de bezetting van de Vlissingsche douane post nagenoeg ongewij- z i g d gebleven. Zoowel die vermeer dering van werkzaamheden, niet met het havenbedrijf in verband staan de, als ook het feit, dat „De Schelde", de „VI smar", de N.V. Haven van Vlis singen en de particuliere handel (bun kerstation o.a.) door toenemende werk zaamheden vrij wat meer kommiezen- hulp noodig hebben dan vroeger, zou den echter tot een zwaardere bezetting van den post hebben moeten voeren! En bij die te zwakke bezetting komt dan nog zooals men ons dit ze de: tot overmaat van ramp een opvat ting van den tegenwoordigen chef van dienst omtrent de wijze van vervulling van zijn taak, die niet .anders dan ais stroef-ambtenaarlijk te kenschetsen valt. Als gevolg van dezen stroeven gang van zaken wordt er eenerzijds meer van het toch ,al te geringe perso neel gevergd, aan den anderen kant gaat dit personeel nu óók „den veil gen weg op", moet alles eerst „aan den chef vragen", etc. etc. Vroeger, zoo vernamen wij, ging alles net zoo goed zuiver en eerlijk in z'n werk, maar veel vlotter en soepeler, zonder dat het Rijk er ooit een cent aan te kort gekomen is. Tegenwoordig echter gaat dat anders. Zoo vernamen wij bv., dat op 22 Ja nuari jl. te middernacht een Engelsch melasse-sch p, de „Alchymist", in Vlis singen binnen kwam, dit moest blijven liggen tot 24 Januari 7 uur voormiddags, omdat geen ambtenaar beschikbaar ge steld werd! Men had dit volgens den chef, dan maar op 21 Januari moeten aanvragen nota bene! Dit zou een raar u euwtje zijn: vroeger vroeg men een ambtenaar aan wanneer men hem noo dig had. Men kan toch nimmer zeker zijn wanneer een schip binnen komt? Zoo vernamen wij, dat de Directie der N.V. Haven van Vlissingen in de toekomst v o o r u i t, uur van aan komst en tijd, noodig voor de loss'ng van een melasse-schip' moet opgeven, en voor den aangevr.aagden tijd moet \V7- al wordt ze niet gebruikt. Wij vernamen ook, dat de Vlismar ver eden week eenige uren op een amb tenaar heeft moeten wachten. Tegen woordig- hoort men deze klachten bij een ieder welke met de sect e te maken heeft, als daar zijn „De Schelde", de „Zeeland", de Hande's Cie. Koolwijk scheepsleverancier, etc. etc. Bevoorrechting van de S.H.V.? Dit is evenwel nog niet alles. Van welingelichte zijde heeft men ons er na melijk op gewezen, dat de te geringe bezett'ng van den -Vlissingschen doua nepost op de een of andere wijze is omgezet in een bevoordeeling van het stookolie-bunkerstation der H. V., en wel op een zoodanige wijze, dat sterk de indruk van unfaire con currentie v/ordt gewekt. Deze zaak zit nl. zoo: Tot 31 Dec. 1936 werd door part'cu- -u'Tv ['rraa's *er reede van Vlissingen 1 lchters stookolie geleverd aan sche pen van allerlei nationalite t, die kwa men bunkeren. Deze lichters betaal den, indien en voorzoover zij in de Vlissingsche haven kwamen, het nor male havengeld, te weten 2'A cents pet ton, en wel naar den vollen inhoud ot tonnage van den 1 cbter, ongeacht des- zelfs werkelijke lading aan stookolie op dat oogenblik. Bovendien werd voor het bunkeren ter reede door de vreemde schepen nog betaald een vacatiegeld van f 1 per uur aan de douane, voor den tijd, dat er een ambtenaar aan boord was. Deze stookolie werd in België van een Belgische maatschappij gekocht. Omstreeks den tijd van de instell'ng van een stookolie-bunkerstation der S.H.V. in de haven van Vlissingen is de vergunning tot het leveren van stookolie ter reede door den gewonen handel plotseling door den d recteur der directe belastingen, in voerrechten en accijnzen te Breda i n- getrokken. Als reden daarvoor werd opgegeven: gebrek aan douane personeel. Maar wat was het gevolg van een en ander? Schepen die nu komen bunkeren, moeten, (behoudens de aan het einde dezes vermelde uitzondering) nu In de haven van Vlissingen komen. Daarbij is echter een scherp versch 1 in behandeling voor den gewonen handel en het stookolie-bunkerstation der S. H. V, gemaakt, in zooverre, dat schepen die aan laatstge noemd bunkerstation komen, geen havengeld voor hun volle of register-tonnage zouden be hoeven te betalen, doch slechts een fixum per gebunkerde ton stookolie (naar luid onzer in formal es 10 ct.), terwijl sche pen, die in de haven uit gewo ne lichters zouden moeten bun keren, het volle havengeld voor hun register-tonnage zouden moeten betalen. Daardoor is nu het geheele stook olie-bunkerbedrijf kunstmatig aan den bona fiden handel ontnomen, om niet te zeggen ontroofd, en in handen van de S.H.V. gespeeldalthans, daar heeft het allen schijn van! Voordeel heeft laatstgenoemde er echter al evenmin bij als de haven van Vlissingen, want van de betrokken Bel gische maatschappijen heeft één groo- te tanks in de pier van Zeebrugge laten bouwen, alwaar zij thans bunkert; een andere Belgische maatschappij bun kert nog een héél enkele maal in de Vlissinger haven (waarvoor zij dan 1 cent per bruto m3 betaalt, plus f 100 sleepbootkosten plus onkosten voor meeren en ontmeeren) maar zij moet haar product toch op een'gerlei wijze kwijt en levert dan maar met te genzin in Vlissingen, en een der de olie-maatschappij laat Vlissingen heelemaal links liggen tegenwoordig. De part culiere stookoliehandel, die vroeger over Vlissingen liep, is nu dus vrijwel geheel naar België vedreven, terwijl de S.H.V, zelf zoo nu en dan haar stookolie ook per lichter uit Bel gië aanvoert. Het éenige wat nog vrij is, is de le verantie ter reede aan schepen van en naar België, wijl het Ned.-Belgisch Schelderegiem verbiedt dit te verbieden! Tot zoover de ernstige en gedocu menteerde klachten, die ons ter oore kwamen. Een eemgszins ander licht op de zaak. Wij hebben over deze zaak een uit voerig onderhoud gehad met den heet F. P. C. M ij s, directeur der N.V. haven van Vlissingen. Wees voorzichtig als gij liegt, maar nog meer als ge de waarheid zegt, een halve waarheid is zoo goed ais een heele leugen. Wat de eerste klacht, nl. die om trent de bezetting van den douanepost betreft, aldus de heer Mijs, voorzoover mijn gegevens strekken moet dat wel ongeveer kloppen. Of schoon wij zelf nog nimmer te klagen hebben gehad en wij altijd prompt met ambtenaren bediend zijn, heb- ik toch ook meer dan eens van verschillende kanten klachten vernomen, die wel eens op een te geringe bezetting van den post zouden kunnen wijzen. Met de „Alchymist" is het wel een zeer bijzonder geval geweest, en ofschoon dat de rechtstreeks belang hebbenden, begrijpelijkerwijze, hoog z t, is het voor mij toch nog wel kwes tieus of, behalve de mist, hier niet het tusschenvallen van een Zondag in verband met de opvatting der tegen woordige landsregeering op dit punt mede oorzaak der te betreuren ver traging 's. Wat een al te ambtenaarlijke op vatting van den douanedienst betreft, daarover heb ik, aldus de heer Mijs zeker niet te klagen. De chef-verifica teur, nog maar onlangs uit Limburg ge komen (daar heeft men niet veel zee havens met entrepots en zoo) moet z ch misschien nog w,at inwerken en is daar om wellicht ietwat aan den sekuren kant, maar overigens van goeden wil le, en de inspecteur S. van der Berg, met wien wij h er als chef tenslotte te maken hebben, is heelemaal geen amb tenaar, maar een regelrechte vlotte za kenman die in alle opzichten tot soe pele medewerking steeds gaarne be reid is. En wat tenslotte die quaestie van de S.H.V. aangaat: de door U vermelde fe'ten, aldus de heer Mijs, zijn niet on juist, m,aar de interpretatie ervan is toch wel een weinig anders mijns in ziens, In de eerste plaats: de S.H.V. was indertijd voornemens zelf een stook- olie-tanksch p voor bunkeringsdoelein- den ter reede te leggen, In verband met de eischen, die dat aan personeelsbezetting zoude stellen, is op dat verzoek afwijzend beschikt moeten worden. Wat men den een wei gerde, kon men toen den ander echter niet meer blijven toestaan. Maar ook dan nog is de toestand heel anders dan 't zoo oppervlakkig schijnt. Men veri est namelijk uit het oog zoo vervolgde de heer Mijs dat de bunkerstations hier tegen zeer behoor lijke bedragen opslagterrei nen van de N.V. haven van Vlissin gen huren. Dit zijn voor de S.H.V. vaste lasten, welke niet drukken op degenen die uit lichters h er komen bunkeren! Neemt mqn dit er b ij in aanmerking, en dat moet men voor een eerlijke vergelijking toch doen, dan kan van een unfaire concur rentie m.i. kwalijk meer gesproken wor den. Trouwens zoo voegde de direc teur van de N.V. haven van Vlissin gen hier aan toe, een d'er Belgische maatschappijen, de „Purfina", heeft in 1937 nog hier in de haven niet onbe langrijke hoeveelheden verbunkerd". Ut Men heeft in het vorenstaande de kwestie van meer dan een zijde be licht voor zich. Wij k ezen geen partij, spreken slechts de hoop uit, dat alle betrokken partijen uitsluitend met het belang en de Voei van de Vlissinger haven voor oogen, zullen doen wat zij meenen te kunnen en te moeten doen. OOST- EN WEST-SOUBURG Don derdagavond j.l. vergaderde in café „Dorpzicht", ialhier, de landbouw-ver- eeniging „Oost. en West-Souburg" on der voorzitterschap van den heer Ji Kodde. De hr. Kodde sprak den wensch uit dat 1938 financieel voor de landbou wers en veehouders gunstiger moge zijn' dan het afgeloopen jaar 1937, welk jaar over het algemeen niet gunstig genoemd kan worden.. Na het behandelen van eenig'e ingekomen stukken kwam het jaarvers'ag van den secretaris-penning meester aan de beurt waaruit bleek dat het ledental thans 131 bedraagt, voor brandstoffen was uitgegeven een bedrag van f 1448, voor veevoeder f 5081 en voor kunstmeststoffen f 3245. Bij accla- NEDERLANDSCHE BEWEGING VOOR EENHEID DOOR DEMOCRATIE. Dr. H. Faber legt het voor zitterschap neer H. D. Louwes volgt hem op. Dr. H. Faber te Schiedam heeft gister middag naar aanleiding van een tus- schen hem en de comm ssie van redactie van het propag'anda-orgaan gerezen conflict medegedeeld, dat hij het voor zitterschap van de Nederlandsche Be weging voor Eenheid door Democratie neerlegt. De heer H, D. Louwes uit U'rum treedt thans in zijn plaats als voorzitter op. Onze nieuwe gezant te Rome. Naar wij vernemen zal de nieuwe Ne derlandsche gezant te Rome, dr. J. B. Hubrecht, op Vrijdag 25 Febr. naar zijn nieuwe sfandp'aats rertrekken. Extra invoercontingent van boter in België. Wij vernemen van bevoegde zijde, dat de Belgische regeering voor invoer ge durende 'deze maand voor de tweede maal een extra contingent van in totaal 100.000 kg heeft vastgesteld. Het aandeel van Nederland hierin bedraagt 27 A De betreffende hoeveelheid moet even eens uiterlijk 28 dezer in België worden ingevoerd. STEUN AAN NOODLIJDENDE GEMEENTEN. Een wetsontwerp bij den Raad van State. Naar wij vernemen is het wetsontwerp tot wijziging van de wet tot steun aan noodlijdende gemeenten, waarvan de minister van financiën in de vergadering van de Eerste Kamer van 10 Febr. 11. verklaarde, dat het „in de buurt zwe vende was", heden bij den Raad van State ingekomen. DE VERBRUIKSCOÖPERATIES EN DE MELKDISTRIBUTÏE. Een algemeene melkcommissie bepleit. Dezer dagen heeft het bestuur van den centralen bond van Ned. Verbruiks coöperaties zich opnieuw met een adres 'nzake de regeling van de melk- distributie tot den minister van eco nomische zaken gewend. Nu de crisis regeling voor den verkoop van con- sumpt emelk wordt opgeheven, dreigt deze handel in sommige streken van het land (speciaal het gebied rond de groote steden), naar het oordeel van den bond, in handen van een monopo listische orgaisat'e van particuliere han delaren te komen. Deze organisatie zal zelfstandig den verkoopprijs der melk kunnen vaststellen, zonder dat er eeni ge controle van de zijde van de vei^ bruikers en hun coöperatieve organ 'sa- ties mogelijk is. Weliswaar is deze prijsregeling onderworpen aan de goed keuring van den min ster doch de bond acht deze garantie niet voldoende. Bovendien zal de organisatie van han delaren kunnen bepalen, of, en zoo ja, welke, nieuwe bedrijven tot de handel in melk zullen worden toegelaten. De centrale bond verzoekt den mi- voortaan aan de coöperat'es onmoge lijk zal worden gemaakt, een melkver- koopbedrijf in te richten. De centrale bond, verzoek den mi nister in de komende regeling eenig^ wijzigingen aan te brengen, waardoor de verbru'kersbelangen beter be schermd zullen zijn, en pleit voor de instelling van een, op overeenkomstige manier als de bakkerijcommissie sa mengestelde, algemeene melk-commis- sie. Mond- en klauwzeer. In de week van 6 tot en met 12 Febr. hadden de vozende aantallen sterfge vallen tengevolge van het mond- en klauwzeer plaats, waarbij het totale aantal sinds 19 September van het vo rig jaar tusschan haakjes is vermeld: 27 (3033) runderen, 72 (3684) kalveren, 46 (2875) varkens en biggen, 0 (198) schapen en 1 (49) geiten. In totaal dus 9839 dieren. matie werd het aftredend lid C. Wisse herkozen en werden eveneens bij accla matie als afgevaardigden naar de alge- i meene vergadering der Z. L. M. gekozen de heeren J. Kodde en W. Louwerse. Hierna verkreeg de heer Ir, K, Poll van de Coöp. Kunstmestfabriek Vlaar- J dingen het woord die een causerie hield over Super fosfaat en Granumix. Verwachting tot morgenavond: DE BILT: Meest matige N.O, wind, licht tot half bewolkt, weinig of geen neerslag, temperatuur om het vriespunt des nachts, overdag iets zachter. UKKEL: Lichte veranderlijke wind, over het ajgemeen schoon, doch later wellicht nevelig en mistig weer, nacht vorst met een nachtelijk minimum van 5 tot 7 gr. Morgen stijging der tem peratuur en bewolkte hemeL Za. 19 Febr. Zon op: 7 h 11; onder: 17 h 18. Licht op: 17 h 48. Maan op: 23 h 44; onder: 8 h 31. L.K. 22 Febr. Hoog- en Laagwater te Vlissingeai Januari. Hoogwater. Vr. 18 3.28 15.56 Za. 19 4.09 16.38 Zo. 20 4.51 17.18 Laagwater. 10.15 22.14 10.50 22.52 11.26 23.29 Hoog- en Laagwater te Wemeldinge: Januari. Hoogwater. Laagwater. Vr. 18 5.31 17.51 11.11 23.25 Za. 19 6.07 18.29 11.49 Zo. 20 6.43 19.06 0.02 12.26 Westkapeile is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere 38 min. later. (S springtij.) Faillissementen. Heden is failliet verklaard P. A. Ka- kebeeke, te Kruiningen. Rechterl commissaris mr. C. E. Muller; curator mr. Ph. R. Hugenholtz, te Goes. Het faillissement van J. K. Kodde, koopman, te Middelburg, is ge ëindigd wegens het verbindend worden der eenige u.tdeelings.ijst, met een uit- keering aan concurrente schuldeischers van nihil. Curator mr. W. K. H. Diele- man. Besmettelijke ziekten. In de week van 6 tot en met 12 Febru ari kwam in onze provincie één geval van roodvonk voor, n.l. te Goes. Plechtige afkondiging van de vastgestelde veranderingen in de Grondwet, Naar wij vernemen zal ter plechtige openbare zitting der Arrondissements- Rechtbank te Middelburg van Dinsdag 22 Febr. 1938 des namiddags om half drie uur wettelijke tijd in het Gerechts gebouw a.hier voorlezing' geschieden van de vastgestelde veranderingen in de Grondwet voor het Koninkrijk der Ne derlanden. Deze zitting is voor iedereen toegankelijk. Een begin van brand. Hedenmorgen tegen 10 uur ontstond een begin van brand op de tweede ver dieping van het pand in de Noordstraat, waar het magazijn Vitamin gevestigd is- Men had op de tweede verdieping een kist uiten geplaatst overdekt met een kleedje. Toen de winkelhouder B. zich op een trapje begaf om papieren van een zolder te halen, is waarschijnlijk een vonk uit zijn pijp op het kleedje gevallen en is dit aan het smeulen gegaan. Daar door ontstond een begin van brand, die zich ook aan de omgeving begon mede te deelen. Door van buiten te hulp ge roepen personen, werd het vuur met emmers water gebluscht. Intusschen wa ren brandweer en politie gewaarschuwd, maar toen deze ter plaatse kwamen, was alle gevaar geweken en kon met een kort onderzoek ter plaatse volstaan. Lezing N.S-O. Woensdagavond hield de heer J. M. Jansen, technisch inspecteur van den Rotterdamschen Lloyd in de Ambachts school voor de leden en donateurs van de vereeniging van leerlingscheepswerk- tuigkundigen een lezing over het onder werp: „Koeling van motoren". De heer C. Doets, eerevoorz'itter, opende den avond met een kort wel komstwoord. De heer Jansen heeft in zijn lezing den geheelen ontwikkelingsgang der motor- koeling geschetst. Spr. vertelde o.m. dat bij de motoren van zeeschepen de man- telkoeling door m'ddel van zout water, in de hedendaagsche praktijk steeds meer wordt verdrongen door die met zoet water. Dit geschiedt met het ooj£ op de intering, die door het zout in de

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1938 | | pagina 1