=s* GOISCHE COUDANT^üü
Ernstige Klachten over de Haven
van Vlissingen.
BINNENLAND.
LANDBOUW.
WEERBERICHT.
2EELAHD.
NUMMER 41.
TWEE BLADEN.
VRIJDAG
18 FEBRUARI 1938.
EERSTE BLAD.
181e JAARGANG.
Te weiniq en te stroeve douanehulp
En wordt de S. H. V. kunstmatig bevoor
recht De meening van den directeur
der N. V. Haven van Vlissingen.
$toiritïcifste
MIDDELBURGSCHE COURANT
Voor Middeleurg, Goes en agent
schap Vlissingen f 2.30, elders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. por
regel, Ingez. mededeeüngen 60 ct. p.
Ba contr. toot beide veel lager; tar» op aanvr«
Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandache Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen f
regels f 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriei
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels,
a 5 ct. bij vooruitbetaling Adv. mei.
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer case»
rant" 10 ct. extra Bewijsnummers 5 eeaE.
■m
Er hebben ons den laatsten tijd van
verschillende zijden ernstige klachten
bereikt in verband met de haven van
Vlissingen. Wij achten het een algemeen
belang, aan deze klachten ru mere be
kendheid te geven, opdat zulks tot
verbetering van den toestand en dus
tot den bloei van de Vlissinger haven
kan bijdragen.
Onvoldoende hulp van de douane?
De eerste klacht betreft de onvol
doende hulp die haven en scheepvaart
van de douane ondervinden. Deze
klacht is tweeledig: zij heeft betrek-
kngopde bezetting van den
post en op de w ij z e v,an hulpver-
leening.
Naar luid onzer informaties is na
melijk, ondanks de vermeerdering van
administratieven rompslomp (omzetbe
lasting en crisismaatregelen e.d.}, de
bezetting van de Vlissingsche douane
post nagenoeg ongewij-
z i g d gebleven. Zoowel die vermeer
dering van werkzaamheden, niet
met het havenbedrijf in verband staan
de, als ook het feit, dat „De Schelde",
de „VI smar", de N.V. Haven van Vlis
singen en de particuliere handel (bun
kerstation o.a.) door toenemende werk
zaamheden vrij wat meer kommiezen-
hulp noodig hebben dan vroeger, zou
den echter tot een zwaardere
bezetting van den post hebben moeten
voeren!
En bij die te zwakke bezetting komt
dan nog zooals men ons dit ze de:
tot overmaat van ramp een opvat
ting van den tegenwoordigen chef van
dienst omtrent de wijze van vervulling
van zijn taak, die niet .anders dan ais
stroef-ambtenaarlijk te kenschetsen
valt. Als gevolg van dezen stroeven
gang van zaken wordt er eenerzijds
meer van het toch ,al te geringe perso
neel gevergd, aan den anderen kant
gaat dit personeel nu óók „den veil gen
weg op", moet alles eerst „aan den
chef vragen", etc. etc. Vroeger, zoo
vernamen wij, ging alles net zoo goed
zuiver en eerlijk in z'n werk, maar veel
vlotter en soepeler, zonder dat het Rijk
er ooit een cent aan te kort gekomen
is.
Tegenwoordig echter gaat dat anders.
Zoo vernamen wij bv., dat op 22 Ja
nuari jl. te middernacht een Engelsch
melasse-sch p, de „Alchymist", in Vlis
singen binnen kwam, dit moest blijven
liggen tot 24 Januari 7 uur voormiddags,
omdat geen ambtenaar beschikbaar ge
steld werd! Men had dit volgens den
chef, dan maar op 21 Januari moeten
aanvragen nota bene! Dit zou een raar
u euwtje zijn: vroeger vroeg men een
ambtenaar aan wanneer men hem noo
dig had. Men kan toch nimmer zeker
zijn wanneer een schip binnen komt?
Zoo vernamen wij, dat de Directie
der N.V. Haven van Vlissingen in de
toekomst v o o r u i t, uur van aan
komst en tijd, noodig voor de loss'ng
van een melasse-schip' moet opgeven,
en voor den aangevr.aagden tijd moet
\V7- al wordt ze niet gebruikt.
Wij vernamen ook, dat de Vlismar
ver eden week eenige uren op een amb
tenaar heeft moeten wachten. Tegen
woordig- hoort men deze klachten bij
een ieder welke met de sect e te maken
heeft, als daar zijn „De Schelde", de
„Zeeland", de Hande's Cie. Koolwijk
scheepsleverancier, etc. etc.
Bevoorrechting van de S.H.V.?
Dit is evenwel nog niet alles. Van
welingelichte zijde heeft men ons er na
melijk op gewezen, dat de te geringe
bezett'ng van den -Vlissingschen doua
nepost op de een of andere wijze is
omgezet in een bevoordeeling
van het stookolie-bunkerstation der
H. V., en wel op een zoodanige wijze,
dat sterk de indruk van unfaire con
currentie v/ordt gewekt.
Deze zaak zit nl. zoo:
Tot 31 Dec. 1936 werd door part'cu-
-u'Tv ['rraa's *er reede van Vlissingen
1 lchters stookolie geleverd aan sche
pen van allerlei nationalite t, die kwa
men bunkeren. Deze lichters betaal
den, indien en voorzoover zij in de
Vlissingsche haven kwamen, het nor
male havengeld, te weten 2'A cents pet
ton, en wel naar den vollen inhoud ot
tonnage van den 1 cbter, ongeacht des-
zelfs werkelijke lading aan stookolie op
dat oogenblik.
Bovendien werd voor het bunkeren
ter reede door de vreemde schepen
nog betaald een vacatiegeld van f 1
per uur aan de douane, voor den tijd,
dat er een ambtenaar aan boord was.
Deze stookolie werd in België van een
Belgische maatschappij gekocht.
Omstreeks den tijd van de instell'ng
van een stookolie-bunkerstation der
S.H.V. in de haven van Vlissingen is
de vergunning tot het leveren van
stookolie ter reede door den
gewonen handel plotseling door den
d recteur der directe belastingen, in
voerrechten en accijnzen te Breda i n-
getrokken. Als reden daarvoor
werd opgegeven: gebrek aan douane
personeel.
Maar wat was het gevolg van een
en ander?
Schepen die nu komen bunkeren,
moeten, (behoudens de aan het
einde dezes vermelde uitzondering) nu
In de haven van Vlissingen komen.
Daarbij is echter een scherp
versch 1 in behandeling voor
den gewonen handel en het
stookolie-bunkerstation der S.
H. V, gemaakt, in zooverre,
dat schepen die aan laatstge
noemd bunkerstation komen,
geen havengeld voor hun volle
of register-tonnage zouden be
hoeven te betalen, doch slechts
een fixum per gebunkerde ton
stookolie (naar luid onzer in
formal es 10 ct.), terwijl sche
pen, die in de haven uit gewo
ne lichters zouden moeten bun
keren, het volle havengeld voor
hun register-tonnage zouden
moeten betalen.
Daardoor is nu het geheele stook
olie-bunkerbedrijf kunstmatig aan den
bona fiden handel ontnomen, om niet
te zeggen ontroofd, en in handen van
de S.H.V. gespeeldalthans, daar
heeft het allen schijn van!
Voordeel heeft laatstgenoemde er
echter al evenmin bij als de haven van
Vlissingen, want van de betrokken Bel
gische maatschappijen heeft één groo-
te tanks in de pier van Zeebrugge laten
bouwen, alwaar zij thans bunkert; een
andere Belgische maatschappij bun
kert nog een héél enkele maal in de
Vlissinger haven (waarvoor zij dan 1
cent per bruto m3 betaalt, plus f 100
sleepbootkosten plus onkosten voor
meeren en ontmeeren) maar zij moet
haar product toch op een'gerlei wijze
kwijt en levert dan maar met te
genzin in Vlissingen, en een der
de olie-maatschappij laat Vlissingen
heelemaal links liggen tegenwoordig.
De part culiere stookoliehandel, die
vroeger over Vlissingen liep, is nu dus
vrijwel geheel naar België vedreven,
terwijl de S.H.V, zelf zoo nu en dan
haar stookolie ook per lichter uit Bel
gië aanvoert.
Het éenige wat nog vrij is, is de le
verantie ter reede aan schepen van en
naar België, wijl het Ned.-Belgisch
Schelderegiem verbiedt dit
te verbieden!
Tot zoover de ernstige en gedocu
menteerde klachten, die ons ter oore
kwamen.
Een eemgszins ander licht op
de zaak.
Wij hebben over deze zaak een uit
voerig onderhoud gehad met den heet
F. P. C. M ij s, directeur der N.V.
haven van Vlissingen.
Wees voorzichtig als gij liegt, maar
nog meer als ge de waarheid zegt, een
halve waarheid is zoo goed ais een
heele leugen.
Wat de eerste klacht, nl. die om
trent de bezetting van den
douanepost betreft, aldus de heer Mijs,
voorzoover mijn gegevens strekken
moet dat wel ongeveer kloppen. Of
schoon wij zelf nog nimmer te klagen
hebben gehad en wij altijd prompt met
ambtenaren bediend zijn, heb- ik toch
ook meer dan eens van verschillende
kanten klachten vernomen, die wel eens
op een te geringe bezetting van den
post zouden kunnen wijzen.
Met de „Alchymist" is het wel
een zeer bijzonder geval geweest, en
ofschoon dat de rechtstreeks belang
hebbenden, begrijpelijkerwijze, hoog
z t, is het voor mij toch nog wel kwes
tieus of, behalve de mist, hier niet het
tusschenvallen van een Zondag
in verband met de opvatting der tegen
woordige landsregeering op dit punt
mede oorzaak der te betreuren ver
traging 's.
Wat een al te ambtenaarlijke op
vatting van den douanedienst betreft,
daarover heb ik, aldus de heer Mijs
zeker niet te klagen. De chef-verifica
teur, nog maar onlangs uit Limburg ge
komen (daar heeft men niet veel zee
havens met entrepots en zoo) moet z ch
misschien nog w,at inwerken en is daar
om wellicht ietwat aan den sekuren
kant, maar overigens van goeden wil
le, en de inspecteur S. van der Berg,
met wien wij h er als chef tenslotte te
maken hebben, is heelemaal geen amb
tenaar, maar een regelrechte vlotte za
kenman die in alle opzichten tot soe
pele medewerking steeds gaarne be
reid is.
En wat tenslotte die quaestie van
de S.H.V. aangaat: de door U vermelde
fe'ten, aldus de heer Mijs, zijn niet on
juist, m,aar de interpretatie ervan is
toch wel een weinig anders mijns in
ziens,
In de eerste plaats: de S.H.V. was
indertijd voornemens zelf een stook-
olie-tanksch p voor bunkeringsdoelein-
den ter reede te leggen, In
verband met de eischen, die dat
aan personeelsbezetting zoude stellen,
is op dat verzoek afwijzend beschikt
moeten worden. Wat men den een wei
gerde, kon men toen den ander echter
niet meer blijven toestaan.
Maar ook dan nog is de toestand heel
anders dan 't zoo oppervlakkig schijnt.
Men veri est namelijk uit het oog
zoo vervolgde de heer Mijs dat de
bunkerstations hier tegen zeer behoor
lijke bedragen opslagterrei
nen van de N.V. haven van Vlissin
gen huren. Dit zijn voor de S.H.V.
vaste lasten, welke niet
drukken op degenen die uit lichters
h er komen bunkeren! Neemt mqn dit
er b ij in aanmerking, en dat moet
men voor een eerlijke vergelijking toch
doen, dan kan van een unfaire concur
rentie m.i. kwalijk meer gesproken wor
den. Trouwens zoo voegde de direc
teur van de N.V. haven van Vlissin
gen hier aan toe, een d'er Belgische
maatschappijen, de „Purfina", heeft in
1937 nog hier in de haven niet onbe
langrijke hoeveelheden verbunkerd".
Ut
Men heeft in het vorenstaande de
kwestie van meer dan een zijde be
licht voor zich. Wij k ezen geen partij,
spreken slechts de hoop uit, dat alle
betrokken partijen uitsluitend met het
belang en de Voei van de Vlissinger
haven voor oogen, zullen doen wat zij
meenen te kunnen en te moeten doen.
OOST- EN WEST-SOUBURG Don
derdagavond j.l. vergaderde in café
„Dorpzicht", ialhier, de landbouw-ver-
eeniging „Oost. en West-Souburg" on
der voorzitterschap van den heer Ji
Kodde. De hr. Kodde sprak den wensch
uit dat 1938 financieel voor de landbou
wers en veehouders gunstiger moge zijn'
dan het afgeloopen jaar 1937, welk jaar
over het algemeen niet gunstig genoemd
kan worden.. Na het behandelen van
eenig'e ingekomen stukken kwam het
jaarvers'ag van den secretaris-penning
meester aan de beurt waaruit bleek dat
het ledental thans 131 bedraagt, voor
brandstoffen was uitgegeven een bedrag
van f 1448, voor veevoeder f 5081 en
voor kunstmeststoffen f 3245. Bij accla-
NEDERLANDSCHE BEWEGING VOOR
EENHEID DOOR DEMOCRATIE.
Dr. H. Faber legt het voor
zitterschap neer H. D. Louwes
volgt hem op.
Dr. H. Faber te Schiedam heeft gister
middag naar aanleiding van een tus-
schen hem en de comm ssie van redactie
van het propag'anda-orgaan gerezen
conflict medegedeeld, dat hij het voor
zitterschap van de Nederlandsche Be
weging voor Eenheid door Democratie
neerlegt.
De heer H, D. Louwes uit U'rum
treedt thans in zijn plaats als voorzitter
op.
Onze nieuwe gezant te Rome.
Naar wij vernemen zal de nieuwe Ne
derlandsche gezant te Rome, dr. J. B.
Hubrecht, op Vrijdag 25 Febr. naar zijn
nieuwe sfandp'aats rertrekken.
Extra invoercontingent van boter
in België.
Wij vernemen van bevoegde zijde, dat
de Belgische regeering voor invoer ge
durende 'deze maand voor de tweede
maal een extra contingent van in totaal
100.000 kg heeft vastgesteld. Het aandeel
van Nederland hierin bedraagt 27 A
De betreffende hoeveelheid moet even
eens uiterlijk 28 dezer in België worden
ingevoerd.
STEUN AAN NOODLIJDENDE
GEMEENTEN.
Een wetsontwerp bij den Raad
van State.
Naar wij vernemen is het wetsontwerp
tot wijziging van de wet tot steun aan
noodlijdende gemeenten, waarvan de
minister van financiën in de vergadering
van de Eerste Kamer van 10 Febr. 11.
verklaarde, dat het „in de buurt zwe
vende was", heden bij den Raad van
State ingekomen.
DE VERBRUIKSCOÖPERATIES EN
DE MELKDISTRIBUTÏE.
Een algemeene melkcommissie
bepleit.
Dezer dagen heeft het bestuur van
den centralen bond van Ned. Verbruiks
coöperaties zich opnieuw met een
adres 'nzake de regeling van de melk-
distributie tot den minister van eco
nomische zaken gewend. Nu de crisis
regeling voor den verkoop van con-
sumpt emelk wordt opgeheven, dreigt
deze handel in sommige streken van
het land (speciaal het gebied rond de
groote steden), naar het oordeel van
den bond, in handen van een monopo
listische orgaisat'e van particuliere han
delaren te komen. Deze organisatie zal
zelfstandig den verkoopprijs der melk
kunnen vaststellen, zonder dat er eeni
ge controle van de zijde van de vei^
bruikers en hun coöperatieve organ 'sa-
ties mogelijk is. Weliswaar is deze
prijsregeling onderworpen aan de goed
keuring van den min ster doch de bond
acht deze garantie niet voldoende.
Bovendien zal de organisatie van han
delaren kunnen bepalen, of, en zoo ja,
welke, nieuwe bedrijven tot de handel
in melk zullen worden toegelaten.
De centrale bond verzoekt den mi-
voortaan aan de coöperat'es onmoge
lijk zal worden gemaakt, een melkver-
koopbedrijf in te richten.
De centrale bond, verzoek den mi
nister in de komende regeling eenig^
wijzigingen aan te brengen, waardoor
de verbru'kersbelangen beter be
schermd zullen zijn, en pleit voor de
instelling van een, op overeenkomstige
manier als de bakkerijcommissie sa
mengestelde, algemeene melk-commis-
sie.
Mond- en klauwzeer.
In de week van 6 tot en met 12 Febr.
hadden de vozende aantallen sterfge
vallen tengevolge van het mond- en
klauwzeer plaats, waarbij het totale
aantal sinds 19 September van het vo
rig jaar tusschan haakjes is vermeld:
27 (3033) runderen, 72 (3684) kalveren,
46 (2875) varkens en biggen, 0 (198)
schapen en 1 (49) geiten. In totaal dus
9839 dieren.
matie werd het aftredend lid C. Wisse
herkozen en werden eveneens bij accla
matie als afgevaardigden naar de alge-
i meene vergadering der Z. L. M. gekozen
de heeren J. Kodde en W. Louwerse.
Hierna verkreeg de heer Ir, K, Poll
van de Coöp. Kunstmestfabriek Vlaar-
J dingen het woord die een causerie hield
over Super fosfaat en Granumix.
Verwachting tot morgenavond:
DE BILT: Meest matige N.O, wind,
licht tot half bewolkt, weinig of geen
neerslag, temperatuur om het vriespunt
des nachts, overdag iets zachter.
UKKEL: Lichte veranderlijke wind,
over het ajgemeen schoon, doch later
wellicht nevelig en mistig weer, nacht
vorst met een nachtelijk minimum van
5 tot 7 gr. Morgen stijging der tem
peratuur en bewolkte hemeL
Za. 19 Febr. Zon op: 7 h 11; onder:
17 h 18. Licht op: 17 h 48. Maan op:
23 h 44; onder: 8 h 31. L.K. 22 Febr.
Hoog- en Laagwater te Vlissingeai
Januari.
Hoogwater.
Vr. 18 3.28 15.56
Za. 19 4.09 16.38
Zo. 20 4.51 17.18
Laagwater.
10.15 22.14
10.50 22.52
11.26 23.29
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge:
Januari.
Hoogwater. Laagwater.
Vr. 18 5.31 17.51 11.11 23.25
Za. 19 6.07 18.29 11.49
Zo. 20 6.43 19.06 0.02 12.26
Westkapeile is 28 min. en Domburg
23 min. vroeger; Veere 38 min. later.
(S springtij.)
Faillissementen.
Heden is failliet verklaard P. A. Ka-
kebeeke, te Kruiningen. Rechterl
commissaris mr. C. E. Muller; curator
mr. Ph. R. Hugenholtz, te Goes.
Het faillissement van J. K. Kodde,
koopman, te Middelburg, is ge
ëindigd wegens het verbindend worden
der eenige u.tdeelings.ijst, met een uit-
keering aan concurrente schuldeischers
van nihil. Curator mr. W. K. H. Diele-
man.
Besmettelijke ziekten.
In de week van 6 tot en met 12 Febru
ari kwam in onze provincie één geval
van roodvonk voor, n.l. te Goes.
Plechtige afkondiging van de
vastgestelde veranderingen in de
Grondwet,
Naar wij vernemen zal ter plechtige
openbare zitting der Arrondissements-
Rechtbank te Middelburg van Dinsdag
22 Febr. 1938 des namiddags om half
drie uur wettelijke tijd in het Gerechts
gebouw a.hier voorlezing' geschieden
van de vastgestelde veranderingen in de
Grondwet voor het Koninkrijk der Ne
derlanden. Deze zitting is voor iedereen
toegankelijk.
Een begin van brand.
Hedenmorgen tegen 10 uur ontstond
een begin van brand op de tweede ver
dieping van het pand in de Noordstraat,
waar het magazijn Vitamin gevestigd is-
Men had op de tweede verdieping een
kist uiten geplaatst overdekt met een
kleedje. Toen de winkelhouder B. zich
op een trapje begaf om papieren van een
zolder te halen, is waarschijnlijk een
vonk uit zijn pijp op het kleedje gevallen
en is dit aan het smeulen gegaan. Daar
door ontstond een begin van brand, die
zich ook aan de omgeving begon mede
te deelen. Door van buiten te hulp ge
roepen personen, werd het vuur met
emmers water gebluscht. Intusschen wa
ren brandweer en politie gewaarschuwd,
maar toen deze ter plaatse kwamen, was
alle gevaar geweken en kon met een
kort onderzoek ter plaatse volstaan.
Lezing N.S-O.
Woensdagavond hield de heer J. M.
Jansen, technisch inspecteur van den
Rotterdamschen Lloyd in de Ambachts
school voor de leden en donateurs van
de vereeniging van leerlingscheepswerk-
tuigkundigen een lezing over het onder
werp: „Koeling van motoren".
De heer C. Doets, eerevoorz'itter,
opende den avond met een kort wel
komstwoord.
De heer Jansen heeft in zijn lezing den
geheelen ontwikkelingsgang der motor-
koeling geschetst. Spr. vertelde o.m. dat
bij de motoren van zeeschepen de man-
telkoeling door m'ddel van zout water,
in de hedendaagsche praktijk steeds
meer wordt verdrongen door die met
zoet water. Dit geschiedt met het ooj£
op de intering, die door het zout in de