DE LAATSTE ZWAKKE STEE PARIISCHE NOUVEAUTÉ'S WEERBERICHT. NUMMER 35, TWEE BLADEN, VRIJDAG 11 FEBRUARI 1938. EERSTE BLAD. 181e JAARGANG. Afdiende Verbetering van Middelburgs Stationsbrug in zicht. BINNENLAND. ZEELAND, HOTEL „DE ABDIJ". Strijd om „Hotel de Abdij". ZIE ETALAGES MIDDELBURG. Een nieuw militair sportterrein. WSL6HEREN. 7.20 9.50 Tem- srkest. st en Gram. pau' 6.30 entaal 6.20 9.5® s richt. .30— ai te Mpij Goes, ijzer- Ï38. Cen- Vac .30 h. d«r- Driel, obu:'- iwen, lilie- Aan- orks; Feb.s ZO I 15 loog- Ver- tinée. irding' iburg; ELBURGSCHE COURANT dagblad Voor Middeiourg, Goea en agent- chap Vlissingen f 2.30, elders f 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. - 8ij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. =2* GOESOiE COUQANT^uu Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bij het Bureau voor Pirbiiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandscbe Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen I— regels f 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels,, 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. meS „Brieven" of „BëVragen bureau dezer costs rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent. Mmm 3 Menschen, die steeds gereed zijn tot helpen en daarna zich bescheiden te- rugtrekken, gaan schijnbaar onopge- merkt hun weg, maar in waarheid zijn zij de steun en het geluk van menig le- I ven. Hoe het was. En hoe het worden Zal. Een belangrijke verbetering van een belangrijke schakel in het Walchersche ver kees. Enkele jaren geleden zaten er in en omtreeks Middelburg vele leelijke plekken in de verbind ng die van den Sloedana kwam en door, of langs, onze stad naar Vlissingen voerde. De Nieuw- landsche weg was nog best, maar na den spoorwegovergang bij de Meelfa briek begon de misère. Dan hobbelden ,automobil sten, bus- en vrachtautobe - «tuurders eerst over een smalle, slecht bestrate keiweg; vervolgens wachtten Zij voor een vrij vaak en dan zeer lang open zijnde brug; daarna zwaaiden zij onder den rook van de W.alchersche stoomtram een pittoresken maar smal- len Blauwendijk op, waar zij moed ver zamelden voor het laatste zware tra ject: de Poelendale-modderpoel, Wie daar heelhuids doorkwam,, slaakte een zucht van verlichting.... De laatste jaren is hier veel veran derd en verbeterd. De Poelendales n- gel en Blauwendijk zijn nu uitstekende snelverkeerswegen geworden en van Stationsbrug naar spoorwegovergang is dezer dagen een prachtige weg ge reed gekomen: klinkerwegdek öp den ouden keiweg, met fietspaden voor op en neergaand verkeer en een wandel pad, dat binnenkort gereed zal zijn. De eemge zwakke stee in deze verbindingsketting is nu nog; de Stationsbrug. «r -* Wij hebben in 'tjaar vóót dat die brug bijna heelemaal niet meer draaien wilde (toen moesten er vier man aan te pas komen!) eens op e-en gewo nen D onderdvag op deze brug een verkeerstelling doen verrichten van des morgens acht uur tot des middags zes uur. Ziehier 'in enkele nuchtere cijfers de, tot dusverre nog nimmer gepubli ceerde. uitkomst van die telling. Er zijn dien Donderdag „over de brug" gekomen: 1558 fietsen 46 motorfietsen 301 auto's 143 vrachtauto's 165 paard-en-wagens en 79 handkarren. In die tien uren tijds is dien Donder dag de brug tien malen open ge weest. In totaal is het verkeer (van slui ten tot openen de rhekken) 88 minu ten of anderhalf van de tien uren onderbroken geweest; (1 maal 11 minuten, 3 X 10 minuten, 2 X 9 minuten, 1 X 8 en 3 X 7 minuten; tegenwoordig zijn deze tijden nog langer: dezer dagen namen wij bv. een tijd van 14 minuten waar.) Bij die 10 X openen kwamen er 19 schepen door de brug. En., om nu maar eens een greep uit ons materiaal te doen: in de 9 m'nu- ten van 4.36 tot 4.45 h stonden voor de hekken opgesteld: in de Stationstraat au o s, 1 vrachtauto, 1 sleeperswagen, °,rflets,e? fietsen; aan den an- aa', k'i bet station, tegelijkertijd °°g4 r.a. '3 vrachtauto's, 1 handkar dando 0 StnuuUS' onë®acht de vele voet- J t(?en in totaal hun wachtende ziel in lijdzaamheid bezeten: 11 auto s, 4 vrachtauto's, 1 sleepers wagen, 1 motorfiets en een dertigtal fietsers. - .,Het, tla?iy,vfnL deze brug, die het eiland West-Walcheren met het schier eiland Oost-Walcheren verbindt want zoo is het toch feitelijk blijkt uit deze gegevens wel duidelijk. Dat er dus veel en herhaaldelijk over deze brug en derzelver wijze van openen en sluiten geklaagd werd en wordt, spreekt vanzelf. Want hoe gaat dat nu met alle waardeering voor de perso nen der bruggewachters, die slechts hun plicht doen in z'n werk? De procedure is dan ongeveer als volgt. Zoodra er bij de met de bediening de zer brug belaste Rijksambtenaren een redelijk gegrond vermoeden ontstaat, dat een of ander vaartuig de doorvaartope- ning wenscht te passeeren, raadplegen zij hun spoortijdtabel, om te zien of dit verlangen voor inwilliging en verwezen lijking vatbaar is. Blijkt zulks het geval te wezen, dan worden de twee roode korven, die, als zij stormseinen waren (maar dat zijn ze niet) storm uit een of andere rare windhoek zouden beteeke- nen, neergelaten. Na zonsondergang wordt er met roode en groene lichtjes in plaats van met roode balkorven gewerkt. Deze eerste inleidende operatie ge schied zijnde, begeeft het uit twee man bestaande bruggegarnizoen zich in gefor ceerde marsch op weg naar de afsluit hekken, en, daar aangekomen zijnde, worden deze hekken gesloten en op slot gedaan middels", om in den ambte lijken stijl te blijven, een hangslot „tot" deze afsluiting. Na succesvolle beëindiging dezer tweede inleidende operatie begeven de twee bruggewachters zich, wederom spoorslags, naar het midden der brug, alwaar zij die twee geheimzinnige dek seltjes opendoen, waaronder het nog veel geheimzinniger mechanisme verbor gen zit, hetwelk de draaibrug van haar eenvoudiger zuster, de zooveel simpeler wip- of ophaalbrug onderscheidt. Gezegde bruggewachters zetten daar op op de onder deze twee luikjes zich bevindende vierkante spillen brugge- zwengelstokken, en zij beginnen daarop de brug los te wringen. Ook deze derde operatie met succes bekroond zijnde gaan de bruggewachters gezamenlijk en in gemeenschap al hun krachten op de twee bruggezwengelstokken uitoefenen. Kuit-, dij-, biceps en wie weet wat nog voor andere spieren spannen zich als koorden, het zweet parelt op de aange laten der dapperen, dan vaart er een ril ling door het bruggelichaam, als van een schijndoode die tot het leven .terugkeert; een zacht gepiep, gesteun en gejammer stijgt op uit de duistere ingewanden van het bruggedierte, en, log en langzaam, o zoo langzaam, haast weerbarstig tegen de uiterste krachtsinspanning der twee bruggewachter-bruggezwengelaars in, begint er beweging in te komen: duim voor duim wordt, steunend en krakend, de afstand grooter en na een minuut of vier, vijf van ingespannen zwengelarbeid is de doorvaartopening vrij en de schuit kan passeeren Daarna voltrekt zich deze serie ma neuvers in omgekeerde volgorde, en als de brug weer dicht is en weer vast ligt, de hangsloten ontsloten en de hekken weer geopend zijn, zoodat het moderne snelverkeer zijn rechten kan hernemen, dan is de aarde al weer een heel stuk verder om z'n as gedraaid, en wij, gedul dig wachtenden, zijn van tien minuten tot een kwartier ouder geworden Zóó gaat het nu, vandaag aan den dag, nog met deze brug, de zwakke stee in de prachtige nieuwe verkeersweg die de stad Middelburg van den spoorwegover gang naar het station heeft aangelegd en die over de brug in den ruimen Blauwen dijk en den thans in orde zijnden Poelen- dalesingel haar voortzetting vindt. Maar gelukkig: het einde van dit lij den is in zicht! A Want zoo kon het al lang niet langer. En de inspanning der K. v. K. en andere adresseerenden (Handelsbelang, Schutte- vaêr, A.N.W.B.; K.N.A.C. etc.) gevoegd bij de extra-vertraging, die verleden zomer is ontstaan doordat 't bewegings mechanisme, misschien tengevolge van een soort zenuwcrisis in het brugge- innerlijk, het nu heelemaal dreigde te begeven, hebben er toe gevoerd dat de Rijhswaterstaat de zaak nu deugdelijk ter hand genomen heeft. Zooals men weet, staat er voor dit jaar een post op de begrooting voor electrificatie van de ze brug. En: dat zal nu binnenkort zijn beslag krijgen ook. Misschien niet meer voor den aanvang van het zomerseizoen, maar toch nog wel, als 't meeloopt, in den zomer. Maar: het wordt geen kleinigheid. De brug heeft den leeftijd der sterken niet bereikt zonder belangrijke inwendige slijtage. Deze slijtage werd nog bevor derd doordat 't brugedek mef de langs- liggers indertijd vrij aanmerkelijk ver zwaard is moeten worden, om weerstand te kunnen bieden aan den druk van het in zwaarte toenemende verkeer. Deze slijtage moet nu meteen afdoende ver holpen worden, en dat gaat niet zonder de brug een paar maanden voor het ge- heele verkeer te sluiten. Er zal dus een hulpbrug naast gelegd moeten worden en waarschijnlijk zal de Rijks waterstaat daartoe een gedeelte van de nu vrijgekomen Hedelsche schip brug naar Middelburg laten komen Deze tijdelijke schipbrug zou dan vlak benoorden het remmingswerk van de te genwoordige stationsbrug komen te lig- gèn, van Loskade naar Stationsweg. Van de tegenwoordige stationsbrug worden dan bewegingsmechanisme en bruggedek geheel vernieuwd. Verbreed wordt het rijvlak niet: dat is voor het tegenwoordige verkeer nog voldoende te achten. Tevens wordt dan electrische beweegkracht ingebouwd, terwijl de af sluithekken verdwijnen: die worden ver vangen door afsluit b o o m e n, welke van het midden der brug uit electrisch geopend en gesloten zullen worden! Men zal 't met ons eens zijn, dat dit een zeer belangrijke verbetering wordt, waarover in onze stede velen juichen zullen. Men mag aannemen dat het ope nen en sluiten dan inplaats van tien mi nuten tot een kwartier, niet meer dan enkele minuten zal vergen. Snelverkeer, fietsers en voetgangers en ook de scheepvaart zullen hiermede al len zeer gebaat zijn: een leelijk zwakke steê in de verbinding Zuid-Beveland VlissingenZeeuwsch-Vlaanderen, een steen des aanstoots voor de Middelbur gers, is hiermee weggenomen. HET RIJK EN DE GEMEENTEN. Meer financieels armslag voor de gemeenten. Minister De Wilde heeft gistermiddag bij de* behandeling van de begrooting van het Werkloosheidssubsidiefonds in de Eerste Kamer, medegedeeld, dat een wetsontwerp, dat de gemeenten meer financieelen armslag zal geven, op het punt staat ingediend te worden, STAATSCOMMISSIE INZAKE DE VACCINATIEPLICHT. Bij Koninklijk besluit van 26 Januari 1938 is ingesteld een staatscommissie, aan welke is opgedragen te onderzoe ken: le. of het wenschelijk is de bestaande bepalingen betreffende den vaccinatie plicht, waarvan de werking is opge schort, hetzij terstond, hetzij geleidelijk, weder in werking te doen treden, en zoo deze vraag ontkennend wordt be antwoord: 2e. of het wenschelijk is deze be palingen te doen vervallen, zonder dat tot eenige nieuwe regeling van de vac cinatie wordt overgegaan, dan wel: 3e. of het wenschelijk is ten aan- z en van de vaccinatie een nieuwe re geling te treffen, en zoo ja, hoe zij be hoort te luiden. Tot lid, tevens voorzitter van deze staatscommissie is benoemd: prof. mr. C. P. M, Romme, minister van sociale zaken; tot leden o.,u. prof. mr. P. J. M. Aalberse, I'd-van®den Raad van State; dr. C, van den Berg, directeur- generaal van de Volksgezondheid te 's-Gravenhage; prof. mr. P, S. Ger- br,andy, hoogleeraar aan de Vrije Uni versiteit te Amsterdam; prof. dr. Th. L.. Haitjema,, hoogleeraar aan de rijks universiteit te Groningen; L. Heijer- mans, arts, oud-d'recteur van den ge meentelijken-geneeskundigen en ge zondheidsdienst van Amsterdam en dr. N. M. Josephus Jitta, voorzitter v,an den gezondheidsraad te 's-Gravenhage. 476ste STAATSLOTERIJ. Trekking van Donderdag 10 Februari 5e Klasse, 16e Lijst. Hooge prijzen, 100.000: 17019 10.000: 11116 met een premie van 30.000. 1.000: 17671 17758 Nieten. 13938 13988 20993 20999 Besmettelijke ziekten. In de week van 30 Januari tot en met 5 Februari kwamen in onze provincie 3 gevallen van roodvonk voor, n.l. twee te Biervliet (in één gezin) en één geval te Retranchement. lIDDElSüfti. (Impressie.) Een in het Noorden van Nederland levende Zeeuw schrijft ons: Als iemand een harde, onverwachte mep tegen zijn hoofd krijgt is er eerst, verdooving, dan diepe verbaz ng en on middellijk daarop woede óm de aange dane smaad D,at zal psychisch wel precies in or de zijn en gaat op bij ieder normaal mensch. Deze climax van gevoelens sprongen in ons op toen gisteravond een welw llende, edoch objectief-inge- stelde vriend zei: „Luister eens hoe on zinnig".... en meteen voorlas, de be doelingen welke het Rijk „koestert" met onze Abdij. Een lichamelijke slag is pijnlijk, meppen van geestelijk gehal te zijn honderdmaal erger en geven een emotie, een beroering d e n,aar uiting zoekt. Je zoudt „Den Haag" wel meteen op willen bellen en zeggen: „Och nee heeren alstjeblieft doe dit niet. U moet beseffen: 't is een fatale vergissing. Verniel toch n et een plekje grond dat ons zoo oneindig dierbaar is, laat een sfeer van goedheid en stilte onberoerd. Laat de Abdij, ónze Abdij, onze Zeeuwsche, onze Middelburgsche trots zooals zij is. Zie eens we trokken weg, we leven en werken ver bu ten Zee land-maar hoe hecht is cft blijft onze trouw, onze verteedering. Wié als kind dagelijks de Abdij doorwandelde en er heerlijk heeft geknikkerd, kreeg 'iets mee van haar droom, van haar bezin ning wellicht.De Abdij is als het gelaat van een wezen dat men zeer liefheeft en respecteert en we willen die trekken behouden, de lijnen laten zooals ze gegroeid zijn. Een men- schelijk gelaat kan door leed ver strakken, verkillen en een masker wor den, Zóó zal het de Abdij vergaan wan neer het hotel, óns hotel, verstrakt tot Regeeringsgebouw. In deze Noordelijke stad is een mooi, oud hof en men gaat er naar kijken zoo-als een museum be zocht wordt. Er tintelt geen leven door, er waart grijze verveling rond en de be zoeker smoort een geeuw. Moet zóó de Abdij worden? levend-dood, vervuld van landerige saaihe'd? Geen vogels van diverse pluimage meer die vooral Donderdags neerstrijken en in hun on rustig hart toch even geroerd worden als zij op de breede stoep gezeten, Jiun kleintje koffie savoureeren! Zij vergeten voor* een wijle hun Amerikaansch race-tempo en er komt ontspanning in het gezicht van den ge- jaagden en zich jagenden tourist. Wie zooals wij vele malen de eetzaal be traden en neerzaten, weten dat deze „sfeer" een zeer bijzondere, weldadige is en niet voor verplaatsing mogelijk. En dan is daar nog het wakker wor den 's morgens vroeg in hotel de Abdij, als de lente trilt door de kastanjeboo- men, als het carillon zingt. Zou het niet de Abdij zijn geweest welke Boutens neer deed schrijven: ,Dit is van zus ter Beatrijs Nieuwe zakelijkheid, efficiency, we tenschappelijke doelmatigheid, monster woorden en begrippen als ze bedreigen één van onze liefste bezittingen. Het lid van den Raad der gemeente Middelburg, den heer Albt. Jercnimus heefi, betreffene het onteigeningsplan van de perceelen, plaatselijk bekend in het Kadaster Sectie B 649 en 1968, den Raad dezer gemeente het volgende voor stel gedaan: „De Raad besluit B. en W. uit te noo- digen te bevoegder plaatse bezwaar te maken tegen de onteigening van de per ceelen Kadastraal bekend gem. Mid delburg, Sectie B 649 en 1968. Ter toelichting schrijft de heer Jero- nimus daarbij: „Zonder eenerzijds te willen vooruitloopen op een degelijke bespreking met praeadvies van B. en W. komt'het mij gewenscht voor dat ander zijds niets nagelaten wordt daardoor de Raad niet meer de gelegenheid zou heb ben zijn gevoelen tijdig uitvoerig' ken baar te maken. De bedoeling is dus slechts voorloo- VOIRJAARS- STIFFEN S. (Ingez. Med.) Verwachting tot morgenavond: DE BILT: Aanvankelijk nog krachtige, later afnemende N. tot W. wind, gedeel telijk bewolkt, later weer toenemende bewolking, afnemend buiïg, koude nacht, later iets zachter, UKKEL: Vrij sterke tot sterke wind nit N, richtingen, afwisselend betrokken en heldere hemel, regenbuien en zelfs kans op onweer, lichte daling der tem peratuur, met een nachtelijk minimum van ongeveer 0 graden. Za, 12 Febr. Zon op: 7 h 05. Licht op: 17 h 35. 42; onder: 5 h 33. V.M.: Hoog- en Laagwaier Januari. h 25; onder: 17 Maan op: 14 h 14 Februari. te Vüssiafeai I Hoogwater. L&agw&isr. 10.13 22.48 4.01 16,45 11.26 23.50 5.20 17.53 12.22 6.26 18.49 Laagwaier te Wemsldlag®» Januari. Hoogwater. Laagwater. 11.56 4.59 17.48 0.39 13.14 6.19 18.55 1.47 14.16 7.24 19.52 Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min, vroeger; Veere 38 min. later. (S springtij.) Vr. Za. Zo. Hoog- Vr. Za. Zo. 11 12 13 11 12 13 pig 'n conservatoiren maatregel analoog het geval bedoeld in art. 209 Gemeente wet. Zoude het prae-advies en een Raads vergadering waarschijnlijk zijn vóór het verstrijken van den termijn in de ont eigeningswet genoemd, dan ware het voorgestelde besluit overbodig. Na instelling van het beroep kan de Raad dit altijd óf uitvoerig motiveeren, dan wel intrekken. Het enkele jaren geleden aangelegde militaire oefenterrein aan den Nadorst heeft nimmer aan de verwachtingen vol daan en het is dan ook te begrijpen, dat nu het aantal leerlingen der S.D.O.A. belangrijk wordt uitgebreid, men naar een nieuw oefen- of sportterrein ver langt. Naar wij vernamen zou dit komen op gemeentegrond achter h^t PaX-k de Griffioen, die in een der vorige verga deringen van den Raad uit de pacht is genomen. Vermoedelijk zal de inrich ting er van aan heel wat handen gedu rende eenigen tijd werk kunnen ver schaffen. WESTKAPELLE. Onder leiding van den heer P. Minderhoud hield de voet- balvereeniging' „De Noormannen" alhier Donderdag in de openb. school een pro- paganda-avond. Als spreker, trad op de heer A. Cassée, secretaris van afd, I van den K.N.V.B., te Bloemendaal. Op zeer onderhoudende wijze heeft spr, een en ander medegedeeld uit zijn loopbaan op sportgebied. Spr. zette de groote waarde uiteen van de beoefening van de voetbalsport, en deed voorts in teressante mededeelingen van verschil lende wedstrijden, welke hij had mede gemaakt. Daarna behandelde en verklaarde spr. verschillende spelregels. Daar spr. tof zijn spijt gehoord had, dat de animo voor

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1938 | | pagina 1