DE LAATSTE ZWAKKE STEE
PARIISCHE NOUVEAUTÉ'S
WEERBERICHT.
NUMMER 35,
TWEE BLADEN,
VRIJDAG
11 FEBRUARI 1938.
EERSTE BLAD.
181e JAARGANG.
Afdiende Verbetering van Middelburgs Stationsbrug in zicht.
BINNENLAND.
ZEELAND,
HOTEL „DE ABDIJ".
Strijd om „Hotel de Abdij".
ZIE ETALAGES
MIDDELBURG.
Een nieuw militair sportterrein.
WSL6HEREN.
7.20
9.50
Tem-
srkest.
st en
Gram.
pau'
6.30
entaal
6.20
9.5®
s richt.
.30—
ai te
Mpij
Goes,
ijzer-
Ï38.
Cen-
Vac
.30 h.
d«r-
Driel,
obu:'-
iwen,
lilie-
Aan-
orks;
Feb.s
ZO
I 15
loog-
Ver-
tinée.
irding'
iburg;
ELBURGSCHE COURANT
dagblad Voor Middeiourg, Goea en agent-
chap Vlissingen f 2.30, elders f 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. -
8ij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
=2* GOESOiE COUQANT^uu
Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten bij het Bureau voor Pirbiiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandscbe Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen I—
regels f 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels,,
75 ct. bij vooruitbetaling Adv. meS
„Brieven" of „BëVragen bureau dezer costs
rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent.
Mmm
3 Menschen, die steeds gereed zijn tot
helpen en daarna zich bescheiden te-
rugtrekken, gaan schijnbaar onopge-
merkt hun weg, maar in waarheid zijn
zij de steun en het geluk van menig le-
I ven.
Hoe het was. En hoe het
worden Zal. Een belangrijke
verbetering van een belangrijke
schakel in het Walchersche ver
kees.
Enkele jaren geleden zaten er in en
omtreeks Middelburg vele leelijke
plekken in de verbind ng die van den
Sloedana kwam en door, of langs, onze
stad naar Vlissingen voerde. De Nieuw-
landsche weg was nog best, maar na
den spoorwegovergang bij de Meelfa
briek begon de misère. Dan hobbelden
,automobil sten, bus- en vrachtautobe -
«tuurders eerst over een smalle, slecht
bestrate keiweg; vervolgens wachtten
Zij voor een vrij vaak en dan zeer lang
open zijnde brug; daarna zwaaiden zij
onder den rook van de W.alchersche
stoomtram een pittoresken maar smal-
len Blauwendijk op, waar zij moed ver
zamelden voor het laatste zware tra
ject: de Poelendale-modderpoel, Wie
daar heelhuids doorkwam,, slaakte een
zucht van verlichting....
De laatste jaren is hier veel veran
derd en verbeterd. De Poelendales n-
gel en Blauwendijk zijn nu uitstekende
snelverkeerswegen geworden en van
Stationsbrug naar spoorwegovergang is
dezer dagen een prachtige weg ge
reed gekomen: klinkerwegdek öp den
ouden keiweg, met fietspaden voor op
en neergaand verkeer en een wandel
pad, dat binnenkort gereed zal zijn.
De eemge zwakke stee in deze
verbindingsketting is nu nog;
de Stationsbrug.
«r -*
Wij hebben in 'tjaar vóót dat die
brug bijna heelemaal niet meer draaien
wilde (toen moesten er vier man aan
te pas komen!) eens op e-en gewo
nen D onderdvag op deze brug
een verkeerstelling doen
verrichten van des morgens acht
uur tot des middags zes uur.
Ziehier 'in enkele nuchtere cijfers
de, tot dusverre nog nimmer gepubli
ceerde. uitkomst van die telling.
Er zijn dien Donderdag „over de
brug" gekomen:
1558 fietsen
46 motorfietsen
301 auto's
143 vrachtauto's
165 paard-en-wagens en
79 handkarren.
In die tien uren tijds is dien Donder
dag de brug tien malen open ge
weest. In totaal is het verkeer (van slui
ten tot openen de rhekken) 88 minu
ten of anderhalf van de
tien uren onderbroken geweest;
(1 maal 11 minuten, 3 X 10 minuten, 2
X 9 minuten, 1 X 8 en 3 X 7 minuten;
tegenwoordig zijn deze tijden nog langer:
dezer dagen namen wij bv. een tijd van
14 minuten waar.)
Bij die 10 X openen kwamen er 19
schepen door de brug.
En., om nu maar eens een greep uit
ons materiaal te doen: in de 9 m'nu-
ten van 4.36 tot 4.45 h stonden voor de
hekken opgesteld: in de Stationstraat
au o s, 1 vrachtauto, 1 sleeperswagen,
°,rflets,e? fietsen; aan den an-
aa', k'i bet station, tegelijkertijd
°°g4 r.a. '3 vrachtauto's, 1 handkar
dando 0 StnuuUS' onë®acht de vele voet-
J t(?en in totaal hun
wachtende ziel in lijdzaamheid bezeten:
11 auto s, 4 vrachtauto's, 1 sleepers
wagen, 1 motorfiets en een dertigtal
fietsers. -
.,Het, tla?iy,vfnL deze brug, die het
eiland West-Walcheren met het schier
eiland Oost-Walcheren verbindt
want zoo is het toch feitelijk blijkt
uit deze gegevens wel duidelijk.
Dat er dus veel en herhaaldelijk over
deze brug en derzelver wijze van openen
en sluiten geklaagd werd en wordt,
spreekt vanzelf. Want hoe gaat dat nu
met alle waardeering voor de perso
nen der bruggewachters, die slechts
hun plicht doen in z'n werk?
De procedure is dan ongeveer als
volgt.
Zoodra er bij de met de bediening de
zer brug belaste Rijksambtenaren een
redelijk gegrond vermoeden ontstaat, dat
een of ander vaartuig de doorvaartope-
ning wenscht te passeeren, raadplegen
zij hun spoortijdtabel, om te zien of dit
verlangen voor inwilliging en verwezen
lijking vatbaar is. Blijkt zulks het geval
te wezen, dan worden de twee roode
korven, die, als zij stormseinen waren
(maar dat zijn ze niet) storm uit een of
andere rare windhoek zouden beteeke-
nen, neergelaten. Na zonsondergang
wordt er met roode en groene lichtjes in
plaats van met roode balkorven gewerkt.
Deze eerste inleidende operatie ge
schied zijnde, begeeft het uit twee man
bestaande bruggegarnizoen zich in gefor
ceerde marsch op weg naar de afsluit
hekken, en, daar aangekomen zijnde,
worden deze hekken gesloten en op slot
gedaan middels", om in den ambte
lijken stijl te blijven, een hangslot „tot"
deze afsluiting.
Na succesvolle beëindiging dezer
tweede inleidende operatie begeven de
twee bruggewachters zich, wederom
spoorslags, naar het midden der brug,
alwaar zij die twee geheimzinnige dek
seltjes opendoen, waaronder het nog
veel geheimzinniger mechanisme verbor
gen zit, hetwelk de draaibrug van haar
eenvoudiger zuster, de zooveel simpeler
wip- of ophaalbrug onderscheidt.
Gezegde bruggewachters zetten daar
op op de onder deze twee luikjes zich
bevindende vierkante spillen brugge-
zwengelstokken, en zij beginnen daarop
de brug los te wringen. Ook deze derde
operatie met succes bekroond zijnde
gaan de bruggewachters gezamenlijk en
in gemeenschap al hun krachten op de
twee bruggezwengelstokken uitoefenen.
Kuit-, dij-, biceps en wie weet wat nog
voor andere spieren spannen zich als
koorden, het zweet parelt op de aange
laten der dapperen, dan vaart er een ril
ling door het bruggelichaam, als van een
schijndoode die tot het leven .terugkeert;
een zacht gepiep, gesteun en gejammer
stijgt op uit de duistere ingewanden van
het bruggedierte, en, log en langzaam, o
zoo langzaam, haast weerbarstig tegen
de uiterste krachtsinspanning der twee
bruggewachter-bruggezwengelaars in,
begint er beweging in te komen: duim
voor duim wordt, steunend en krakend,
de afstand grooter en na een minuut of
vier, vijf van ingespannen zwengelarbeid
is de doorvaartopening vrij en de schuit
kan passeeren
Daarna voltrekt zich deze serie ma
neuvers in omgekeerde volgorde, en als
de brug weer dicht is en weer vast ligt,
de hangsloten ontsloten en de hekken
weer geopend zijn, zoodat het moderne
snelverkeer zijn rechten kan hernemen,
dan is de aarde al weer een heel stuk
verder om z'n as gedraaid, en wij, gedul
dig wachtenden, zijn van tien minuten
tot een kwartier ouder geworden
Zóó gaat het nu, vandaag aan den dag,
nog met deze brug, de zwakke stee in
de prachtige nieuwe verkeersweg die de
stad Middelburg van den spoorwegover
gang naar het station heeft aangelegd en
die over de brug in den ruimen Blauwen
dijk en den thans in orde zijnden Poelen-
dalesingel haar voortzetting vindt.
Maar gelukkig: het einde van dit lij
den is in zicht!
A
Want zoo kon het al lang niet langer.
En de inspanning der K. v. K. en andere
adresseerenden (Handelsbelang, Schutte-
vaêr, A.N.W.B.; K.N.A.C. etc.) gevoegd
bij de extra-vertraging, die verleden
zomer is ontstaan doordat 't bewegings
mechanisme, misschien tengevolge van
een soort zenuwcrisis in het brugge-
innerlijk, het nu heelemaal dreigde te
begeven, hebben er toe gevoerd dat de
Rijhswaterstaat de zaak nu deugdelijk
ter hand genomen heeft. Zooals men
weet, staat er voor dit jaar een post op
de begrooting voor electrificatie van de
ze brug. En: dat zal nu binnenkort zijn
beslag krijgen ook. Misschien niet meer
voor den aanvang van het zomerseizoen,
maar toch nog wel, als 't meeloopt, in
den zomer.
Maar: het wordt geen kleinigheid. De
brug heeft den leeftijd der sterken niet
bereikt zonder belangrijke inwendige
slijtage. Deze slijtage werd nog bevor
derd doordat 't brugedek mef de langs-
liggers indertijd vrij aanmerkelijk ver
zwaard is moeten worden, om weerstand
te kunnen bieden aan den druk van het
in zwaarte toenemende verkeer. Deze
slijtage moet nu meteen afdoende ver
holpen worden, en dat gaat niet zonder
de brug een paar maanden voor het ge-
heele verkeer te sluiten. Er zal dus
een hulpbrug naast gelegd moeten
worden en waarschijnlijk zal de Rijks
waterstaat daartoe een gedeelte van de
nu vrijgekomen Hedelsche schip
brug naar Middelburg laten komen
Deze tijdelijke schipbrug zou dan vlak
benoorden het remmingswerk van de te
genwoordige stationsbrug komen te lig-
gèn, van Loskade naar Stationsweg.
Van de tegenwoordige stationsbrug
worden dan bewegingsmechanisme en
bruggedek geheel vernieuwd. Verbreed
wordt het rijvlak niet: dat is voor het
tegenwoordige verkeer nog voldoende te
achten. Tevens wordt dan electrische
beweegkracht ingebouwd, terwijl de af
sluithekken verdwijnen: die worden ver
vangen door afsluit b o o m e n, welke
van het midden der brug uit electrisch
geopend en gesloten zullen worden!
Men zal 't met ons eens zijn, dat dit
een zeer belangrijke verbetering wordt,
waarover in onze stede velen juichen
zullen. Men mag aannemen dat het ope
nen en sluiten dan inplaats van tien mi
nuten tot een kwartier, niet meer dan
enkele minuten zal vergen.
Snelverkeer, fietsers en voetgangers en
ook de scheepvaart zullen hiermede al
len zeer gebaat zijn: een leelijk zwakke
steê in de verbinding Zuid-Beveland
VlissingenZeeuwsch-Vlaanderen, een
steen des aanstoots voor de Middelbur
gers, is hiermee weggenomen.
HET RIJK EN DE GEMEENTEN.
Meer financieels armslag voor
de gemeenten.
Minister De Wilde heeft gistermiddag
bij de* behandeling van de begrooting
van het Werkloosheidssubsidiefonds in
de Eerste Kamer, medegedeeld, dat een
wetsontwerp, dat de gemeenten meer
financieelen armslag zal geven, op het
punt staat ingediend te worden,
STAATSCOMMISSIE INZAKE DE
VACCINATIEPLICHT.
Bij Koninklijk besluit van 26 Januari
1938 is ingesteld een staatscommissie,
aan welke is opgedragen te onderzoe
ken:
le. of het wenschelijk is de bestaande
bepalingen betreffende den vaccinatie
plicht, waarvan de werking is opge
schort, hetzij terstond, hetzij geleidelijk,
weder in werking te doen treden, en
zoo deze vraag ontkennend wordt be
antwoord:
2e. of het wenschelijk is deze be
palingen te doen vervallen, zonder dat
tot eenige nieuwe regeling van de vac
cinatie wordt overgegaan, dan wel:
3e. of het wenschelijk is ten aan-
z en van de vaccinatie een nieuwe re
geling te treffen, en zoo ja, hoe zij be
hoort te luiden.
Tot lid, tevens voorzitter van deze
staatscommissie is benoemd: prof. mr.
C. P. M, Romme, minister van sociale
zaken; tot leden o.,u. prof. mr. P. J.
M. Aalberse, I'd-van®den Raad van
State; dr. C, van den Berg, directeur-
generaal van de Volksgezondheid te
's-Gravenhage; prof. mr. P, S. Ger-
br,andy, hoogleeraar aan de Vrije Uni
versiteit te Amsterdam; prof. dr. Th.
L.. Haitjema,, hoogleeraar aan de rijks
universiteit te Groningen; L. Heijer-
mans, arts, oud-d'recteur van den ge
meentelijken-geneeskundigen en ge
zondheidsdienst van Amsterdam en dr.
N. M. Josephus Jitta, voorzitter v,an
den gezondheidsraad te 's-Gravenhage.
476ste STAATSLOTERIJ.
Trekking van Donderdag 10 Februari
5e Klasse, 16e Lijst.
Hooge prijzen,
100.000: 17019
10.000: 11116 met een premie van
30.000.
1.000: 17671 17758
Nieten.
13938 13988 20993 20999
Besmettelijke ziekten.
In de week van 30 Januari tot en met
5 Februari kwamen in onze provincie 3
gevallen van roodvonk voor, n.l. twee
te Biervliet (in één gezin) en één geval
te Retranchement.
lIDDElSüfti.
(Impressie.)
Een in het Noorden van Nederland
levende Zeeuw schrijft ons:
Als iemand een harde, onverwachte
mep tegen zijn hoofd krijgt is er eerst,
verdooving, dan diepe verbaz ng en on
middellijk daarop woede óm de aange
dane smaad
D,at zal psychisch wel precies in or
de zijn en gaat op bij ieder normaal
mensch. Deze climax van gevoelens
sprongen in ons op toen gisteravond
een welw llende, edoch objectief-inge-
stelde vriend zei: „Luister eens hoe on
zinnig".... en meteen voorlas, de be
doelingen welke het Rijk „koestert"
met onze Abdij. Een lichamelijke slag
is pijnlijk, meppen van geestelijk gehal
te zijn honderdmaal erger en geven een
emotie, een beroering d e n,aar uiting
zoekt.
Je zoudt „Den Haag" wel meteen op
willen bellen en zeggen: „Och nee
heeren alstjeblieft doe dit niet. U moet
beseffen: 't is een fatale vergissing.
Verniel toch n et een plekje grond dat
ons zoo oneindig dierbaar is, laat een
sfeer van goedheid en stilte onberoerd.
Laat de Abdij, ónze Abdij, onze
Zeeuwsche, onze Middelburgsche trots
zooals zij is. Zie eens we trokken weg,
we leven en werken ver bu ten Zee
land-maar hoe hecht is cft blijft onze
trouw, onze verteedering. Wié als kind
dagelijks de Abdij doorwandelde en er
heerlijk heeft geknikkerd, kreeg 'iets
mee van haar droom, van haar bezin
ning wellicht.De Abdij is als het
gelaat van een wezen dat men zeer
liefheeft en respecteert en we willen
die trekken behouden, de lijnen laten
zooals ze gegroeid zijn. Een men-
schelijk gelaat kan door leed ver
strakken, verkillen en een masker wor
den, Zóó zal het de Abdij vergaan wan
neer het hotel, óns hotel, verstrakt tot
Regeeringsgebouw. In deze Noordelijke
stad is een mooi, oud hof en men gaat
er naar kijken zoo-als een museum be
zocht wordt. Er tintelt geen leven door,
er waart grijze verveling rond en de be
zoeker smoort een geeuw. Moet zóó
de Abdij worden? levend-dood, vervuld
van landerige saaihe'd? Geen vogels
van diverse pluimage meer die vooral
Donderdags neerstrijken en in hun on
rustig hart toch even geroerd worden
als zij op de breede stoep gezeten, Jiun
kleintje koffie savoureeren!
Zij vergeten voor* een wijle hun
Amerikaansch race-tempo en er komt
ontspanning in het gezicht van den ge-
jaagden en zich jagenden tourist. Wie
zooals wij vele malen de eetzaal be
traden en neerzaten, weten dat deze
„sfeer" een zeer bijzondere, weldadige
is en niet voor verplaatsing mogelijk.
En dan is daar nog het wakker wor
den 's morgens vroeg in hotel de Abdij,
als de lente trilt door de kastanjeboo-
men, als het carillon zingt. Zou het niet
de Abdij zijn geweest welke Boutens
neer deed schrijven: ,Dit is van zus
ter Beatrijs
Nieuwe zakelijkheid, efficiency, we
tenschappelijke doelmatigheid, monster
woorden en begrippen als ze bedreigen
één van onze liefste bezittingen.
Het lid van den Raad der gemeente
Middelburg, den heer Albt. Jercnimus
heefi, betreffene het onteigeningsplan
van de perceelen, plaatselijk bekend in
het Kadaster Sectie B 649 en 1968, den
Raad dezer gemeente het volgende voor
stel gedaan:
„De Raad besluit B. en W. uit te noo-
digen te bevoegder plaatse bezwaar te
maken tegen de onteigening van de per
ceelen Kadastraal bekend gem. Mid
delburg, Sectie B 649 en 1968.
Ter toelichting schrijft de heer Jero-
nimus daarbij: „Zonder eenerzijds te
willen vooruitloopen op een degelijke
bespreking met praeadvies van B. en W.
komt'het mij gewenscht voor dat ander
zijds niets nagelaten wordt daardoor de
Raad niet meer de gelegenheid zou heb
ben zijn gevoelen tijdig uitvoerig' ken
baar te maken.
De bedoeling is dus slechts voorloo-
VOIRJAARS-
STIFFEN
S.
(Ingez. Med.)
Verwachting tot morgenavond:
DE BILT: Aanvankelijk nog krachtige,
later afnemende N. tot W. wind, gedeel
telijk bewolkt, later weer toenemende
bewolking, afnemend buiïg, koude
nacht, later iets zachter,
UKKEL: Vrij sterke tot sterke wind
nit N, richtingen, afwisselend betrokken
en heldere hemel, regenbuien en zelfs
kans op onweer, lichte daling der tem
peratuur, met een nachtelijk minimum
van ongeveer 0 graden.
Za, 12 Febr. Zon op: 7
h 05. Licht op: 17 h 35.
42; onder: 5 h 33. V.M.:
Hoog- en Laagwaier
Januari.
h 25; onder: 17
Maan op: 14 h
14 Februari.
te Vüssiafeai
I
Hoogwater. L&agw&isr.
10.13 22.48 4.01 16,45
11.26 23.50 5.20 17.53
12.22 6.26 18.49
Laagwaier te Wemsldlag®»
Januari.
Hoogwater. Laagwater.
11.56 4.59 17.48
0.39 13.14 6.19 18.55
1.47 14.16 7.24 19.52
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 min, vroeger; Veere 38 min. later.
(S springtij.)
Vr.
Za.
Zo.
Hoog-
Vr.
Za.
Zo.
11
12
13
11
12
13
pig 'n conservatoiren maatregel analoog
het geval bedoeld in art. 209 Gemeente
wet.
Zoude het prae-advies en een Raads
vergadering waarschijnlijk zijn vóór het
verstrijken van den termijn in de ont
eigeningswet genoemd, dan ware het
voorgestelde besluit overbodig.
Na instelling van het beroep kan de
Raad dit altijd óf uitvoerig motiveeren,
dan wel intrekken.
Het enkele jaren geleden aangelegde
militaire oefenterrein aan den Nadorst
heeft nimmer aan de verwachtingen vol
daan en het is dan ook te begrijpen, dat
nu het aantal leerlingen der S.D.O.A.
belangrijk wordt uitgebreid, men naar
een nieuw oefen- of sportterrein ver
langt.
Naar wij vernamen zou dit komen op
gemeentegrond achter h^t PaX-k de
Griffioen, die in een der vorige verga
deringen van den Raad uit de pacht is
genomen. Vermoedelijk zal de inrich
ting er van aan heel wat handen gedu
rende eenigen tijd werk kunnen ver
schaffen.
WESTKAPELLE. Onder leiding van
den heer P. Minderhoud hield de voet-
balvereeniging' „De Noormannen" alhier
Donderdag in de openb. school een pro-
paganda-avond. Als spreker, trad op de
heer A. Cassée, secretaris van afd, I van
den K.N.V.B., te Bloemendaal.
Op zeer onderhoudende wijze heeft
spr, een en ander medegedeeld uit zijn
loopbaan op sportgebied. Spr. zette de
groote waarde uiteen van de beoefening
van de voetbalsport, en deed voorts in
teressante mededeelingen van verschil
lende wedstrijden, welke hij had mede
gemaakt.
Daarna behandelde en verklaarde spr.
verschillende spelregels. Daar spr. tof
zijn spijt gehoord had, dat de animo voor