Nationaal-Socialisme en
in Duitsland
Kerk
door drs C. VAN LIERE.
OTST EN WETENSCHAP. DE NATIONALE FEESTDAG.
I 1, 1 r, Li nm 1 1_ _1 1. 1 TT'' 1 T I 1 -
II. uE GELIJKSCHAKELING DER
CHRISTELIJKE KERK.
De republiek van Weimar, die in haar
grondwet de scheiding van Kerk en
Staat had uitgesproken, is haar verplich
tingen tegenover de Kerk trouw nageko
men, ook al bleef de Kerk nationalistisch
ingesteld. Toch gingen de Kerken voort
durend achteruit, zowel in invloed als
in ledental. Het opdringen van het R.-
Kathblicisme was voor vele Protestan
ten een reden tot ernstige bezorgdheid.
De nat.-socialistische beweging, die een
overwinning beloofde van communisme
en socialisme, maar ook van het politie
ke R.-Katholicisme, had een grote at
tractie voor vele trouwe leden der Kerk.
De Kerk zag een nieuwe toekomstmoge
lijkheid. Zij zag in de nationaal-socialis
tische beweging een nieuw geloof
^roei,eri, een geloof aan de herrijzenis
van het Duitse volk, het geloof in eigen
kracht, weliswaar geen christelijk ge
loof, maar toch een vatbaarheid voor
ideële waarden, een bevrijding van ma
terialistische invloeden. Bovendien had
de Nat.-socialistische partij, in 24 van
haai- onveranderlijk program, zich uiV-
drukkelijk op de grondslag van een po
sitief Christendom gesteld en de verze
kering van Hitler in „Mein Kampf" en
in verschillende redevoeringen, dat de
rechten der Christelijke kerken onaan
getast zouden blijven, werkte zeer ge
ruststellend.
Natuurlijk was het de belijdende
Christenen niet ontgaan, dat er in het
koor der Hitler-vereerders ook wel an
dere klanken vernomen werden, klan
ken die het zo hartstochtelijk gepredik
te „arische Rassenbewusztsein" en „ari
sche Rassenseele" aanvulden met een
„germaanse" of „noorse" religie, maar
men stelde de partij als zodanig daar
voor niet aansprakelijk.
In elk geval zag de Kerk reeds de van
de atheïstische en materialistische leer
bevrijde volksmenigten de Kerken bin
nenstromen, het grote ogenblik (die ge-
scMchtliehe Stunde) zou voor de Kerk
aanbreken. Het woord Gods zou worden
verkondigd, thans in nieuwe klanken en
naet nieuwe geestdrift van een ontwaakt
VOÏfe';
Van zijn kant zag het nationaal-soci-
aMsme ook geen gevaar in de Kerk, te
midden van alles wat in het begin van
1933 werd omvergeworpen, of van zei'
omver viel, bleef de Kerk staande. Het
eeuwenoude bondgenootschap tussen
Kerk en Staat leek hersteld. De Kerk
was zich van haar roeping tegenover de
nationaal-socialistische staatswording
bewust. Een machtige Kerk in een ster
ke Staat: één Volk, één Staat, één Kerk!
Het nieuwe geestelijk leven onder christe
lijke beïnvloeding, de Kerk ingescha
keld in het proces der vernieuwing!
Te midden van al de geweldige ge
beurtenissen in het eerste kwartaal van
1933 verneemt men in de christelijke
Kerken steeds stormachtiger de roep om
reorganisatie. Op een vernieuwing v;an
de Staat moet volgen een vernieuwing
van de Kerk, allereerst wat haar orga
nisatie betreft. Men realisere zich, dat
er in 1933 nog geen „Deutsche Evange
lische Kirche" bestond.*) Er bestonden
integendeel 28 afzonderlijke landskerken
(Württembergische Landeskirche, Sach-
sisehe Landeskirche enz.), die alle zelf
standig waren en aan wier hoofd tot
1918 de landsvorst (koning, hertog enz.)
stond. Na 1919 was de landsvorst bijna
overal vervangen door een bisschop. Ver
reweg de meeste dezer landskerken wa
ren van Lutherse confessie. De
grootste landskerk echter, die van
de oud-Pruisische Unie met 22
millioen zielen, is niet een zui
ver Lutherse kerk, maar een Unie
(Union) van Lutherse en gerefor
meerde (sreforhnierte) Kirchen. Deze
Unie dateert van 1817 en is de echte
Ltrifaersen steeds een doorn in 't oog
geweest.
De „reformierten" (die men in ons
land „hervormden" zou noemen) zijn al
leen in Hannover en Oost Friesland als
landskerk georganiseerd en votrmen
overigens slechts plaatselijke gemeen
ten, die veelal onder een Luthers kerk
bestuur staan. Hun aantal is gering. De
drie typen van confessies (luthers, ge
ünieerd en gereformeerd) zouden blijven
bestaan, maar allen zouden organisato
risch .worden opgenomen in één grote
„Deutsche Evangelische Kirche", aan
wier hoofd een Lutherse Rijksbisschop
zou komen.
Tot zover waren er geen onoverko
melijke bezwaren. De moeilijkheden be
gonnen bij de bisschopskeuze op 27 Mei
1933. Wat toch was het geval? Uit de
nationaal-socialistische beweging was
in 1932 'de Geloofsbeweging der „D u i t-
s e Christenen" gegroeid, wèl te
onderscheiden van de geheel germaans
heidens georiënteerde groepen, die we
vroeger noemden. In tegenstelling daar
mee wil de beweging der „Deutschen
Christen" het Christendom
combineren met de we
reldbeschouwing van ras
bloed en bodem en aan de
Kerk het karakter geven van een
Duits-christelijke Kerk. Na de Duitse
wedergeboorte neemt ze sterk toe aar
aanhangers en invloed. In April en Me
1933 constitueert ze zich als Rijksbewe
ging met Wehrkreispfarrer Müller, den
vriend van Hitier als beschermheer er.
zij stelt de eis, dat de Rijksbisschop ui'
haar gelederen zal worden gekozen. Al
dan echter niet Müller, maar Bodel
schwingh gekozen wordt, ontstaat er een
onbeschrijfelijke verwarring in de Kerk
Bodelschwingh wordt tot aftreden ge*
dwongen, voor heel Duitsland wordei
kerkelijke verkiezingen uitgeschreven,
teneinde van onder op alle besturen oir
te zetten. Vóór de dag der verkiezingen
(23 Juli 1933) spreekt Hitier voor de ra
dio, niet om zich met de zaken der kerl<
te bemoeien, maar, uitsluitend als politi
cus, en zegt O.a.i „Deze krachten van
een levende beweging zie ik vooral ver
zameld in dat deel van het Evangelische
Kerkvolk, dat zich in de „Deutsche
Christen" bewust stélt op de grondslag
van de nationaal-socialistische Staat."
Het nat.-socialistisch propaganda ap
paraat werkt met volle kracht, er komt
een geweldige meerderheid voor de
„Duitse Christenen" uit de stembus. Op
27 Sept. 1933 wordt Müller tot rijksbis
schop gekozen, de zeer kleine oppositie
is machteloos. De „Duitse Christenen'
hebben in de Kerk het heft in handen.
Op de vraag, wat eigenlijk de partij
der Duitse Christenen in 1933 bij elkaar
hield, is moeilijk een antwoord te geven.
Veel is te verklaren door de suggestie,
die de verbinding Duits en Christelijk op
de massa uitoefende, veel ook door het
anti-semitisme dat hen kenmerkt,- veel
ook door de slagwoorden van „artge-
maszes" Christendom, „heldische"
vroomheid én '„Duitse Luthergeest", die
we in de richtlijnen van 1932 aantref
fen. Maar tot een algemeen aanvaarde
Duitsch-christelijke theologie kwam 'het
niet. Er was onderling zeer veel ver
schil, naar mate men het accent legde
op Duits of op Christelijk. De beweging
bestond uit zeer heterogene elementen,-
alles was totaal onbezonken.
Mannen als MeiSer en Wurm zelfs
konden daarom aanvankelijk nog aan
den „Duitse Christelijke" rijksbisschop
hun vertrouwen schenken. Maar nu de
overwinning was behaald, moest toch de
dag komen, waarop de beweging der
„Duitse Christenen" haar beginselen na
der preciseerde en uitsprak, hoe zij zich
de verduitsing van het Christendom in
concreto voorstelde. En die dag kwam.
Het was de 13 Nov. 1933, de dag van de
grootse „Duits-Christelijke" meeting in
het Sportpaleis te Berlijn.
Deze dag heeft in de geschiedenis
der Duitse kerk Irstorische betekenis
gekregen. De „Gauobmann" der „Duits-
Christenen" in Berlijn, dr. Krause
hield voor ongeveer 20 000 toehoorders;
waaronder vele Duits-Christelijke lei
ders en bisschoppen, een rede, waar
in hij het Oude Testament met zijn
„Joodse loonmoraal" en zijn „veehan
delaars- en koppelaarsverhalen" af
wees als volkomen in strijd met een
„artgemaszes" thristendom. Als wij,
nat. socialisten, ons schamen van een
Jood een das te kopen, dan mojeten
we ons eerst recht schamen iets, dat
tot onze ziel spreekt, het innerlijkst-
religieuze van de Joden aan te nemen
De Duitse volkskerk moet ernst maken
met de verkond ging van een eenvou
dige Blijde Boodschap zonder oosterse
verminkingen. Weg met de rabbijn Pau-
lus en met alle zondebok- en minder
waardigheidstheorieën. Een waarach
tig „volkse" kerk zal recht doen aan de
totaliteitseis van de Nationaal-Socia-
listische Staat.
Een geweldige bijval volgde in de
zaal, maar tegelijkertijd een storm van
verontwaardiging in de kerk. De ogen
van velen waren opengedaan, de bis
schoppen van Beieren, Württhemberg,
Baden enz. wendden zich van de be
weging af, de positie van den bescherm
heer was uitermate geschokt. In de
gelederen der „Duitse Christenen" zelf
komt grote onenigheid en splitsing. Dr.
Krause heeft later zijn ideeën voor een
volkskerk nog in 4 punten samengevat
(bl. 98 Frey) maar van Christendom is
daarin niets meer over. Krause zelf is
in Nov. 1935 tot de Duitse geloofsbe
weging overgegaan. In de extreme rich
ting, die een deel der „Duitse Christe-
is ingeslagen, naderen zij geheel
MUNTEN EN
MUNTENVERZAMELAARS.
Voordracht mr. G. W. A. de
Veer in het Zeenwsch Genoot
schap der Wetenschappen,
GAPINGE. Toen Maandag de radio de
Iblijde tijding vhn de geboorte eerier
Prinses bekend maakte, zag men spoe
dig overal dé v.aggen uitsteken en werd
het nieuws door klokgelui bekend ge
maakt, Er heerschte direct een prettige
de richtlijnen van 14 Juli 1937 zelfstan
dig geconstitueerd onder, de naam
Deutsche Christen (N a i i o n a 1|
Kl'i r c h' l i c h "B e w e gun g)
Zij streeft dus naar een Nat oriale Keirk, I
d.w.z. naar opheffing der evangelische]
landskerken en der R.K. Kérk, om al
les te verenigen in een_duits-christelij-
ke-nationale kérk.
Daarnaast staat een g e m a t i '{£-)
d e richting Onder dé rijksié ding var.
Rehm, Deze streeft naar een r e Lor-1
motorische' Reic h ski ri
ch e en heeft zich op 5 Sept. 1937 ak
zelfstandige organisatie naast de an-1
dere gesteld.
Rijksb sschop Ludwig Moiiller, zwaai I
gecompromitteerd door de meeting ink Aivureiis ueu i,., t j j
h„t Sportpaleis op 13 Nov. 1933, werk-1 het woord te verleen», beeft de voor-1 ^on^gehoi
meerde predikant en ds. van Duijne,
Herv. predikant.
In de gewone vergadering van hei I stemming, s Avonds werd een vreugde-
Zeeuwsch Genootschap der Wetenschap vuur ontstoken waarbij door de aanwe
nen te Middelburg heeft gisteravond z gen Vaderlandsche Volksliederen
r,r G W A. de Veer een voordrach I werden gezongen en heerschte er den
behouden over „Munten en muntenverza- Hoeden avond een echte 'eeststem-
Tnelaars in den loop der eeuwen." ming. Des Dinsdags .ochtends luidde de
Een huldebetuiging aar I k^ok den nationalen feestdag m en werd
H M de Koningin.. I in den voormiddag in de Gereformeerde
Alvorens den spreker van den avond kerk, die overvol was, een dank- en
te gedurende 1934 zijn beginselen
praktisch in de kerk uit, waar
bij hij het vertrouwen geheel verloor.
Het jaar 1934 is gekenmerkt door zijn
d ctatoriale pogingen om alle evange
lische landskerken gewelddadig bij de
zitter van het Genootschap, jhr. mr, J
W. Quarles van Ufford, nadal
alle aanwezigen zich van hun zetels had
den verheven, een korte rede gehouder
in verband met de geboorte van eer
dochtertje in ons Kroonprinselijk gezin
Duits-Evangelische Kerk in te lijven. I Jonkheer Quarles van Ufford gewaagde.
Dit is hem volkomen mislukt. Hij heef.
zch nu gevoegd bij de T h r i n g
s e richting der „Deutsche Christen",
de beweging die de Mythe van de 20e
eeuw (Rosenberg) het naast staat. Ir,
1934 noemde v. d. Vaart Smit hem een
„overigens orthodox en geliefd predi
ker en goedbedoelend Christen, die Je
revolutie orthodox-christelijk wil be
leven {De Duitsche Kerkstrijd bl. 30
en 31). Hij is volbloed Nationaal-So-
cialist tegelijkertijd". Dit laatste
s hij in elk geval nog.
Minister Kerrl staat met zijn sympa
thieën eveneens aan de radicale vleu-
daarin van de groote ontroering en m-
RITTHEM. De-feestelijkheden wer
den Dinsdag begonnen met het spe
len van eenige vaderlandsche liederen
op den kerktoren. In den voormiddag
werd in de Ned. Hervormde kerk een
j- „u v.;-1 werd in ae iNea. nervormae uterx
nige dankbaarheid, die in g I dankstond gehouden onder leid ng van
den eerstgeborene wordt ondervonden, I dg Q Ru Daafna werd op het ge_
van de eenzaamheid rondom den Uranje
stam, eenzaamheid die ons de laatste
jaren, al spraken we het piet uit, we
eens verontrusten ging, van de groote er
meentehuis door den burgemeester me
de namens eenige ingezetenen aan den
vader van de eenige in Januari jongge
borene een spaarbankboekje uitgereikt.
Des middags kwamen de schoolk nde-
ren in de versierde school samen, waar
zij werdep getracteerd en een paar klei
ne herinneringen aan de blijde gebeur
tenis ontvingen. Het hoofd der scÏÏboI
oprechte vreugde die ons allen dooi-
stroomde toen wij vernamen van de ge
boorte van een nieuwe troonopvolgster
van Hare Koninklijke Hoogheid prinsef
Beatrix en tenslotte, van de verknocht-
heid van ons gewest aan het Oranjehuis I vertejde bet een en .ander over den
verknochtheid waaraan het Dagelijkscr I band) dje Oranje en Zeeland in den loop
gel der Duitse Christenen Hij gaataJ-1 Bestuur van het Zeeuwsch Genootschap I der t„den bond en nog b'ndt
leen nog één stap verder, en verklaart I der Wetenschappen, m de overtuiging Deg avonds gaf de muziekvereeniging
ook de Nationalkirche overbodig. Het I daarmede te handelen in den geest zij-1 eenjge muzieknummers op het dorp en
nat. soc'alisme is alles bij elkaar: reli-1 ner leden, laatstleden Maandag uiting I trok daarna al spelende door de stra-
gie, wereldbeschouwing en politiek, hei I heeft gegeven door het zenden van een I gevoigd door een hossende menig-
is Staat en Kerk tegelijk. I telegram aan de Beschermvrouwe van I te Eindelijk trokken allen naar de
Daarmee maakt de beweging derl het Genootschap, Hare Majesteit de Ko-I p]aats buiten het dorp, waar het vreug
Duitse Christenen zich zelf overbod gl ningin. Krachtig handgeklap bezegelde I devuur werd ontstoken,
en lost zich restloos op in de nationaal-1 deze woorden. I De dorpsstraat was met electrische
socialistische wereldbeschouwing, waar-1 Vervolgens was het woord aan den I lampen verlicht. In 't bijzonder kan de
van ze is uitgegaan. Het Christus-krufs I spreker van dezen avond. I pracht'ge verlichting in de Zuidwate-
heeft- volkomen plaats gemaakt vöorl Mr. D e V e e r ving aan met del rjngstraat genoemd worden, door een
het hakenkruis. I mededeeling, slechts de numismatiek in.l particulier in een door hem geplaatste
Het bewind van Rijksb'sschop Müller I engeren zin tot onderwerp zijner voor-I eerepoort aangebracht.
,nam in Nov,. 1934 een einde. Het dracht te zullen maken; de penningkun-l
de sier- en gedenkpenningen om-I SEROOSKERKE (W.). Ook hier is de
vattende*liet hij verder huiten be-1 geboorte van Prinses Beatrix feestelijk
schouwing. Al moest hierop een uit-1 gevierd. De bid- en dankstonden in de
zondering^ gemaakt worden voor del Herv. Kerk en de Geref. Kerk mochten
ping en haar eigen grondslag. Del gr0ote edelmetalen medaillons, die geenlzich Maandagavond beide in een zeer
Belijden'sbeweging ontstond. Daarover gangbare munt waren, doch die niette-1 groote belangstelling verheugen. Dins-
min terdege, althans mede, om hun me-1 dagmorgen brachten de leerlingen van
taalwaarde geschonken en ontvangen! beide scholen een aubade aan den bur-
werden. I gemeejster. De dag werd besloten met
Vervolgens behandelde spr. de oudste I een feestelijke bijeenkomst in de Geref
Grieksche munten, de voorstellingen I Kerk, waar de burgemeester een boei
welke hierop voorkwamen, en hoe deze I ende rede hield over: „Juliana van Stol
zich in den loop der tijden ontwikkel-1 berg een lichtend voorbeeld voor de
den. De uil kwam op de munten van I Prinselijke Moeder bij de opvoeding
Athene voor, de schildpad op die van! van Haar kind". Het fanfarecorps en de
Aegina, en dergelijke. Na een vrij uit-1 beide zangvereenigingen verleenden hun
voerige beschouwing van de Grieksche I medewerking tot het goed slagen van den
munten behandelde spreker, toegelich'l avond. Woensdagavond werd een groot
door vele uiterst fraaie en uitstekend I vreugdevuur en eenig vuurwerk ontsto-
bewaard gebleven specimina, de Ro-| ken. Een en ander geschiedde op initi-
meinsche munten met hun menigvuldige I atief van de plaatselijke Oranjevereeni
een
strandde op de rots van het belijdend
Christendom
In 1934 begon namelijk de Kerk zich
te bezinnen op haar.,, eigen roe-
in een volgend stuk.
RADIO-PROGRAMMA.
VRIJDAG 4 FEBRUARI.
HILVERSUM I 1875 en 415,5 m.
8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA
12.00 AVRO. 4.00 VARA. 7.30 VPRO
9.00 VARA. 10.40 VPRO. 11.00—12.00
VARA.
8.00 Gram. 10.00 Morgenwijding.
Declamatie. 10.40 Viool en piano.
Vervolg declamatie. 11.30 Orgel.
Gram. 12.30 Ensemble Rentmeester.
10.20
11.10
12.00
2.00
Declamatie. 2.30 AVRO-Dansorkest en so-
listen. 4.05 Gram. 5.00 Voor de kinderen
5.30 Gram. 6.00 Amateurs-uitz. 6.30 Poli
tiek radio-journaal. 6.45 Gram. 6.50 N.V.V. I
uitz. 7.20 Gram. 7.25 Berichten ANP. 7.301
Berichten. 7.35 Causerie. 8.00 Fluit en pia-
zeer realistische portret-koppen varl
keizers en keizerinnen, om daarna overl
te gaan op de Nederlandsche muntsoor-|
ten, van de oudste tijden tot op heden
Uit den aard der zaak liet spr. niet na I
gmg-
Het woord „evangelisch" betekent
„rrotestants in algemene zin.
de terminologie van Rosenberg en zij
zijn van de he dense bewegingen nau
welijks meer te onderscheiden: het
Christendom heefte alleen nog waarde,
in zoverre het een brug vormt voor de
wereldbeschouwing van het Nationaal-
Socialisme, Christus openbaart zich in
de nat. soc. beweg'ng, de Staat wordt
tot kerk, „in het Geloof vloeien voor
ons handelen Staat en Kerk samen."
Deze radicale vleugel is bekend onder
de naam van de Thülringse
richting. Onder de leiding van
no. 8.30 Lit. causerie. 9.00 „The four blue I hierbij te wijzen op de belangrijke ver-
Stars" en solisten. 9.30 C. Steyn's Accor I zameling penningen en munten, welkp
deon-orkest en solist. 9.45 Declamatie. 10.001 jn bet eigen museum van het Zeeuwsch
„Fantasia- 10.30 Berichten ANP. 10.401 Genootschap der Wetenschappen aan
Avondwtjdfng. 1.00 Piano 1125 Gram. Ivezj daarbij deed de groote
11.30 Jazzmuz. (gr.pl.). 1 1.55-12.00 Gram. numismatieb
HILVERSUM II 301,5 m.
Algemeen Programma, verzorgd door de
KRO.
8.00—9.15 en 10.00 Gram. 11.30 Bij
belsche causerie. 12.00 Berichten. 12.15
VROUWENPOLDER. Toen de radio
de blijde tijding van de geboorte eener
prinses bekend maakte, zag men spoe
dig van huis tot huis de vlag uitsteken
en werd het nieuws door klokgelui be
kend gemaakt. De nationale feestdag
werd begonnen met klokgelui, daarna
werd in de Ned. Herv. Kerk een dank
en bidstond gehouden, waarin werd
en om ue Kigcn I voorgegaan door ds. Tunderman geref.
dezer"'*M °e"S «aór het GenootsehaD Predtkand en ds. V«„ Duijn Hervormd
deszelf, eerelid mei. M. de Ma„, wel ui, Na de», kerkd.en^had trac-
Wederom door vele typische stukkenh^s werdeu volksspeleu gehouden.
uetscne causerie. IZ.UU Berichten. IZ.I3I wederom door vete lypiscne t i - - harte-
KRO-Orkest. 1.00 Gram. 1.20 KJRO-Melo-1 toegelicht verhaalde spr. van de meni-| waaraan dooroud ert jong naar har
disten m.m.v. solist. 2.00 Gram. 4.05 KRO- öerleï soorten munten in het Nederland wfrd deelgenomen, waarna yoot
Orkest. 5 00 Gram. 5 15 KRO-Melodisten uit den tijd) toen wij nog niet tot staat- kyt gemeentehuis de prijsuitreiking
m.m.v. solist. 6.00 Land- en tuinbouwpraat-1 i j* „r>r>Un>iA dolnmpn warptr var) I plaa^s had. Des avonds den lichtstoet
je. 6.20 KRO-Boys m.m.v. solist. 7.00 Be- kundige eenheid gekomen waren van a
richten. 7.15 Luchtvaartcauserie. 7.35 Be- de noodmunten, m belegerde vesten ge- vuur had
drijfsrep. 8.00 Berichten ANP. 8.15 KRO-1 slagen, en van de eigen Zeeuwschei
Orkest en gram. 9.30 Causerie. 9.40 Zang en I munt, die tot enkele jaren voor het be-| KLOETINGE. Alhier werd de geboor-
piano. 10.00 Gram. 10.10 Vervolg zang enl gin der negentiende eeuw in onze stedeI j-e van de prinses gevierd als volgt: Klok-
piano. 10.30 Berichten ANP. 19.40 Gregorl gewerkt heeft, al haar munten merken-1 gelui, optocht schoolkinderen, zang voor
G^am" S Roemeensck orkest- 1110—12.001 de me^ den Middelburgschen burcht bij bet gemeentehuis. Des avonds 6 uur
'r^L' mr^"■inirI w"ze van muntmeestersteeken. Slechts I dienst in de Ned. Herv. kerk, waar ds.
DROITWICH 1500~ m. 11.40—11.501 hoogst zelden heeft een, vermoedeliih I JJ. Boersma voorging. Na een toespraak
Pianosoli. 12.10 Orgelconc. 12.50 Lou Prae-1 onachtzame, muntmeester, nagelaten dit van burgemeester Zandee zette zich om
ger's Band. 1.352.20 Birminghams Phil-1 merkteeken op een Zeeuwsch munt aanls uur een lichtstoet in beweging, welke
te brengen.
Behalve deze schets van de numisma-
harmonisch Strijkorkest. 4.20 Gram. 4.50
Radio-tooneel. 5.20 Walter Collin's orkest.
6.00 Zang. 6.20 Berichten. 6.45 Radio-too-
neel. 7.00 Zang. 7.25 Debroy Somers en zijn ,tlekf van de oudste tijden tot op heden
Band. 8.05 Radio-tooneel. 9.20 Berichten. I heeft mr' De VeeT ook nog een en ander
9.40 Causerie. 10.00 Orkest m.m.v. solisten.! van de menschelijke zijde der numisma-
de gemeente rondging, voorafgegaan door
„Excelsior".
11.20 M. Flome en zijn Band. 11.5012.20
Dansmuziek (gr. pl.).
RADIO PARIS 1648 m. 7.50, 8.55, 10.40
en 11.20 Gram. 12.20 F. Warms' orkest en
zang. 3.05 Zang. 4.35 dito. 5.20 Kamer
muziek. 8.35 Zang. 8.50 Radio-tooneel.
10.50 Gram. 11.2012.50 Orkestconc.
NISSE. Maandagvoormiddag werd het
eerst door het geloei der sirene aan het
huis van den burgemeester de geboorte
van de prinses bekend gemaakt. Onmid
dellijk werd van huis tot huis de vlag
uitgestoken. In de school werd den kin
deren vrij gegeven, die spoedig versierd
met oranje en vlaggen juichend door het
dorp trokken.
Des avonds om 7 uur werd voor het
erkerserkest tusschen een der grootste numismaten ;ehuis. |i<*tstoet, begeleid
3.20 Orkest. 6.30 yan de beschaa{de Gereld was; het ver- het muziekgezelschap „Ons Genoe-
schrikkelijke drama der numismatiek: M ge' ^meester, omringd door de
Atrecht, waar, door de schijnkennis van Raadslede* hield van de stoep van het
een provinciaal conservatorke, een der gemeentehuis een korte toespraak. Na
aUerbeWrukste vondsten op driewerf hoera op de jonge prinses
matisch geb'ed vernietigd werd. - - - - - -
De voorzitter heeft mr. De Veer aller]
tiek verteld: het wel en wee van ver
zamelaars, de lotgevallen van groote en
beroemde verzamelingen, de soms fa
belachtige prijzen voor zeldzame mun
ten betaald, de eigenaardigheden van
een Hollander uit den ouden tijd, een
kruidenier in een achterbuurt die over
KEULEN 456 m. 5.50 Militair orkest. 7.501 den toog zijn waren verkocht en onder-j u^s avona.
Mijnwerkersorkest. I t.—nhon pen der tfrnntste numismaten I =>eme®n c uls
NS-Frankenorkest. 11.20
12.35 Orkest. 1.35 Gram
Klein orkest, koor en solisten. 8.45 Trio-
conc. 9.5011.20 Otto Fricke's orkest.
BRUSSEL 322 en 484 m. 322 m: 12.20
Gram. 12.50 Salonorkest. 1.30-2.20 Gram.
5.20 Salonorkest en gram. 6.50 Gram. 7.20
Piano. 8.20 Klein orkest en radio-tooneel.
10.3011.20 Gram.
484 m: 12.20 Gram. 12.50 Orkest. 1.50—
2.20 Gram. 5.20 Cello. 5.50 Zang. 6.351 voordracht on een voor de aanwezigen I i* -
Gram. 6.50 Piano. 7.35 Gram. 8.20 Orkest. oorara? 1 °P 41 de weide waar het vreugdevuur werd
9.05 Symphonie-orkest, koor en solisten.! yeerfn(^eels stellig VO J ontstoken, "Tot jaat jn den nacht werd
10.10 Gram. 10.3011.20 Vervolg van 9.05 fet"re,n- J feest gevierd.
Dinsdagvoormiddag werden de school-
kinderen getracteerd en des avonds om
te hebben uitgebracht, zette de licht-
i 1 j i stoet zich in beweging, maakte een rond-
dank gezegd voor zijn belangwekkende gang doQr het dorp en begaf zich naar
DEUTSCHLANDSENDER 1571 m. 8.30
Gevar. progr. 7.20 Orkest m.m.v. solisten.
8.20 Berichten. 8.35 Vervolg conc. 9.20 Be-I
Siegfried Leffler heeft ze zich volgens j richten. 9.50 Viool en piano. 10.05 Scheeps-
I weerbericht. 10.2011.20 Gram.
half zeven werd door ds. Blanson Hen-
kémans in de Ned. Herv. kerk een kerk
dienst gehouden.