22* GOESCHE COUDANT^ BINNENLAND. ZEELAND. De S. D. O. A. WEERBERICHT. NUMMER 24. DRIE BLADEN. ZATERDAG 29 JANUARI 1938. EERSTE BLAD. 181e JAARGANG. MIDDELBURG. HET VEER HANSWEERT— WALSOORDEN. GOES. 'g 5 c h m n kg n h uI WALCHEREN. ZUID-BEVELAHD. NOORD-BEVELAND. ELBURG5CHE COURANT Dagblad Voor Middelburg. Goes en agent- ichap Vlieaingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes !8 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 -rPostrekeni ng no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 1— f. regels f 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriei „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. met „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou« rant" 10 ct. extra öewijsnommers 5 cent. PRINS BERNHARD RIJDT UIT. Hedenochtend om tien minuten voor elf is Prins Bernhard in zijn „Cord" uit gereden om een rit te maken in de om geving. De Prins vertrok langs den be tonweg in de richting van Bilthoven. UITBREIDING PRODUCTIE VAN TEXTIEL-CASEïNE, Wij vernemen dat thans ook de N.V. Ned, Gruyère Blokmelkfabriek te Zwolle, de N.V. Fabriek van melkpro ducten der Vereenigde Zuivelbereiders te Rotterdam en de N.V. Vereenigde Zui velfabrieken te Leeuwarden, een over eenkomst met de H.I.M.C.A. zijn aange gaan voor deelname aan de productie van textiel-caseïne, dienende als grond stof voor „lanital"-melkwol. De installaties zullen nog voor einde Februari gereed zijn, waarna onmiddel lijk met de productie een aanvang zal 'worden gemaakt. Hiermede staan thans tien installaties Ter beschikking van de H.I.M.C.A. voor de vervaardiging van de textiel-caseïne, met een totale productie-capaciteit van ca. 10.000 kg caseïne per dag, hetgeen overeenkomt met de verwerking van ca. 300.000 liter ondermelk per dag. Onderhandelingen met andere fabrie ken zijn reeds in een vergevorderd sta dium. HET RAPPORT-VAN ZEELAND, Het oordeel van minister Colijn, Naar uit Den Haag wordt gemeld, heeft minister Colijn tegenover een persvertegenwoordiger naar aanleiding van het rapport-Van Zeeland, verklaard, dat hij de waarde van dit stuk hoofd zakelijk ziet in het feit dat het mid delen aanwijst, waardoor in de tegen woordige omstandigheden verbetering zou kunnen komen. Wat Van Zeeland aanbeveelt bevat niets nieuws of verrassends, aldus minis ter Cölijn, maar als de wereld zich er naar zal gedragen, zal de toestand ver beteren. Ce feiten spreken duidelijke taal: er behoeft gieen vrees meer te bestaan voor het Mid delburgsche garnizoen: de ka zerne wordt aanzienlijk ver bouwd en uitgebreid. Nadat gisteren men zie daarvoor elders in dit blad de aanbesteding heeft plaats gehad, is heden ook de gunning reeds geschied: het timmer mans- en metselaarsbedrijf van den aannemer G. Hollema te dezer stede is, als laagsten inschrijver voor f 35.300 gegund het verbouwen en uitbreiden van de kazerne aan de Korte Noord straat te Middelburg. De begroot'ng bedroeg f 31,950. Het te verrichten werk bestaat in het afbreken van drie woningen aan de Koningstraat, van een privaatgebouw, een ïijwieibergplaats en een gedeelte afsluitmuur; het op de aldus vrijkomen de terreinen u tbreiden van den ach- terbouw der kazerne, het bouwen van een nieuw privaatgebouw en van drie rijwielbergplaatsen. Men zou hier haast kunnen zeggen: de steenen (zullen) spreken! Want dui delijker dan welke verzekering vau autorite t of ingewijde ook spreekt deze verbouwing en vergrooting van de kazernegebouwen te Middelburg: die zegt ons, dat de S.D.O.A. hier blij ven zal. Anders legde men er immers niet zooveel aan ten koste, om, vanwe ge het steeds toenemende leerlingental,, deze voor de log esruimte noodzakelij ke uitbreiding aan de gebouwen te ge ven. Wij weten, dat de leerlingen hier gaarne zijn; wij weten ook. dat de com mandant der school, overste Berghuys, onze stede wèl-genegen is, en wij wa gen het te onderstellen, dat overste Berghuys tot dit behoud van deze gar- Ruim 1.000.000 nieuwe wer ken. Naar een uurdienst? Men schrijft ons: In aansluiting op het bericht, dat de minister van waterstaat besloten heeft tot verplaatsing van de aanlegplaatsen van den veerdienst HansweertWal soorden naar bij Kruiningen en in den Perkpolder, onder Hontenisse, te gra ven havens, kan worden medegedeeld, dat de aanbesteding van het eerste ge deelte van dit werk, dat totaal ruim 1 millioen zal kosten, n.l. de aanleg van de haven in den Perkpolder, over enke le weken zal worden gehouden, Het ligt in de bedoeling met de uitvoering van de haven nabij het z.g. Sluisje te Kruiningen in 1939 een begin te maken. Behalve aan het graven van een haven zal in Kruiningen aandacht moeten wor den besteed aan het verleggen van den zeedijk. Verwacht wordt, dat de ver plaatsing van het veer HansweertWal soorden in den loop van 1940, of uiter- ^aar beslag zal hebben gekre gen. Of aan dit voor Zeeland uiteraard zeer belangrijke werk ook werkloozen te werk zullen worden gesteld, maakt bij de betrokken instanties nog een punt van bespreking uit. De verplaatsing van het veer zal behalve de reeds genoem de werken, nog omvatten den aan leg van een breeden verkeersweg ter lengte van ongeveer 1km van den nieuwen weg bij Vlake naar de haven m Kruiningen, en het tot stand brengen van een betonweg tusschen de haven den Perkpolder en Hulst. De veer- renst, die nu 6,7 km lang is, zal door zijn verplaatsing verkort worden tot 4.7 van' Cn veer-booten zullen inplaats koD-la4t^een aan'eésteiger, die voor zich brentsfn vel,erlei bezwaren met ter de befriA?1- elken kant van bet wa de aanlegplaatsenkofen °Ver 660 è°e' richting. ZZ'LTi verbetering der verb.ndmg tusschen Zeeuwsch-Vlaande- DoJ l V Nederiand zal blijken. Door het verkorten der V arroute zal men vermoedelijk ,n staat zijn metter tijd een uur-dienst te onderhouden, en hiervan zal dan hoopt men voor de auto mobilisten waarschijnlijk wel zooveel bekoring uitgaan, dat het nog altijd niet aan ideale wegen gelegen veer Hoede- kenskerkeTerneuzen wegens gebrek aan belangstelling kan komen te vervallen. Nu de minister van waterstaat in deze reeds vrij oude, en zeer veel besproken kwestie een beslissing heeft genomen voordat de ongeveer een maand geleden in het leven geroepen commissie uit de Provinciale Staten gereed kon zijn met haar onderzoek naar het vraagstuk in zake de verbetering der veren op de Wester-Schelde, komen de bezwaren, die met name in Oostelijk Zeeuwsch- Vlaanderen tegen de voorgenomen wij ziging van den bestaanden toestand zijn gerezen nog weer eens in de publieke belangstelling. Aan den overkant, waar men meermalen getracht heeft den mi nister te bewegen alles bij het oude te laten, c.qq. de door Waterstaat voor de veer-booten noodig geoordeelde betere outillage in Hansweert en Walsoorden te doen aanbrengen, heeft men nog al tijd de groote troef in handen, dat geen enkele gemeente of organisatie ooit op verbetering van den veerdienst, zooals hij de laatste jaren wordt uitgeoefend, heeft aangedrongen. Het behoefte-ele ment ontbreekt in dit voor het Rijk toch kostbare plan, meent men daar. Men vreest in Zeeuwsch-Vlaanderen boven dien, dat de thans naar aller genoegen functioneerende dienst na zijn verleg ging reden tot klagen zal geven, en dat de totaal overbodig geachte verbetering zich als een verslechtering zal ontpop pen. Dit veer, dat geen specifiek auto- veer is (van elke 10 passagiers reizen er ten hoogste 2 per auto verder; het auto vervoer bedraagt slechts 1% a 2 per overvaart) komt na zijn verplaatsing op een zeer afgelegen punt aan, en de niet-auto-bezitters zullen daardoor meer tijd noodig hebben, en meer moeten be talen om hun bestemming te bereiken dan thans het geval is. Van mist en ijs ondervindt de bestaande dienst, omdat de aanlegsteigers aan open vaarwater zijn gelegen, geen noemenswaardigen hinder, doch- men veronderstelt in O. Z. VI., dat de inloophavens meermalen last van ijsvorming zullen hebben, en dat bi? strenge vorst stagnatie in den dienst daarvan het gevolg zal zijn. Als een an der bezwaar geldt er het feit, dat de Men mag zijn voordeel niet doen met de domheid van anderen. nizoensvestig ng in Middelburg het zijne zal hebben bijgedragen. Is deze, mis schien niet al te gewaagde, onderstel ling juist, dan komt den overste daar voor den dank der burgerij toe. Ware het niet dat de „B.G.op handen is, en men tot verkeerde gevolgtrekk ngen zou kunnen komen, wij zouden zeggen: laat ons de vlag uitsteken. Doen we het nu althans in gedachten, om het behoud van ons garnizoen! Sanatoriumionds ,»Ons Belang". Het bestuur van de afdeeling Middel burg' van de onderofficiersvereeniging „Ons Belang" en wel met name de plaat selijke sanatorium comm.ssie Had toe stemming verkregen voor een verloting met het doel te trachten dé kas der stichting te versterken. Het mooie doel is het bestrijden van de t.b.c, en andere ernstige ziekten onder hare leden, en, hunne vrouwen en kinderen. Gisterenavond had de trekking dezer loterij plaats in een der zalen van De Eendracht. De voorzitter, de heer J. Baurdoux bracht in zijn openingswoord dank aan B, en W. voor het verleenen van de toe stemming voor de verlot.ng. Verder aan de schenkers van. prijzen en aan de ver kopers van loten met name aan Johan de Broekert, die er alleen 1170 plaatste. Na de trekking heeft de afdeelings voorzitter, de heer M, P. Bijl, dank ge bracht aan de* sanatorium-commissie voor al haar werk, waarbij ook de huis- genooten der leden werden betrokken De Storm. Hedennacht heeft dè ■'storm op ver schillende plaatsen meer of minder scha de aangebracht, zoo vernamen wij van een groot stuk van het zinken dak van de wasscherij Zeeland op den hoek van den Koudekerkschen weg, dat af woei en in den tuin van een der woningen aan veerboot straks het groote vaarwater en den drukken sleepdienst, die nu met een boog min of meer worden ontloo- pen, gaat kruisen op de plaats, waar de groote zeeschepen bij mist bij voorkeur voor anker plegen te gaan, een voor keur waarin van hoogerhand geen ver andering kan worden gebracht omdat de Wester Schelde een internationaal vaarwater is, welks verkeer in het Schelde-tractaat is geregeld. De voor anker liggende sleepen zullen de veer boot vermoedelijk meermalen noodza ken van haar vaste route af te wijken hetgeen weer tengevolge zal hebben, dat de vaartijd dermate verlengd wordt, dat in Zuid-Beveland de aansluiting op den trein wordt gemist. Men vraagt zich in Zeeuwsch Vlaanderen af waarom het Rijk ruim een millioen wil besteden aan een verandering, die de bewoners van deze streek op boven omschreven gron den niet gewenscht achten, en die vol gens hen ongeveer den vorm van een verkwisting zal aannemen als straks Zeeuwsch-Vlaanderen nog meer dan nu zijn verbindingsweg met Nederland over Antwerpen zal laten loopen? Bij de Bel gische Kamer is n.l., zooals men weet, een wetsontwerp ingediend om de Ant- werpsche tunneltarieven af te schaffen. Wordt dit ontwerp aangenomen vol gens insiders is de kans hierop zeer groot dan zal de Zeeuwsch-Vlaam- sche automobilist, die in Nederland bo ven de Wester-Schelde moet zijn, liever wat meer benzine in een omweg over Antwerpen beleggen dan tol betalen aan het dure Zeeuwsche veer, dat voor een retourtje voor een auto met vier personen toch altijd tenminste nog zes gulden vraagt. Als men de bezwaren samen vat moet men concludeeren, dat Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen, dat het nauwst bij deze zaak is betrokken, geen reden heeft zich te verheugen over het mi nisterieel besluit, dat de vage hoop heeft gedoofd, en dat tevens het plan Bau- wens, hetwelk de oplossing van de ver binding met Oosteliik Zeeuwsch-Vlaan deren zocht in inpoldering van een ge deelte van het verdronken land van Saeftinge en in een veer van de Noord naar Ossendrecht,. uit de wereld heeft gevaagd. Intusschen zal de tijd moeten leeren of Waterstaat of de overkant het' inzake het veer HansweertWalsoor den Bij het goede eind heeft gehad. den Langeviele Singel terecht kwam. Daar werd aan planten enz. nog al scha de toegebracht. Vijl en twintig jaar politiedienst Voor een onzer bekende stadgenooten zal het Dinsdag a.s. een herdenkingsdag zijn. De heer R. A. Avink, inspecteur van politie eerste klasse herdenkt dan den dag, waarop hij voor 25 jaar, namelijk op 1 Febr. 1913 bij de admini stratie van de Haagsche politie in dienst trad. Met ingang van 15 Nov. 1915 werd hij benoemd tot inspecteur tweede klas se te Middelbürg. Op 1 Nov. 1917 ging hij als inspecteur tweede klasse naar Nijmegen, Daar bleef hij. ruim 2 jaar, want op 23 Jan. 1920 keerde hij terug naar Middelburg en se dert dien is hij hier als inspecteur eerste klasse werkzaam. Ook vooral als hij, wat reeds enkele malen gedurende een lange periode het geval was als fungee- rend commissaris optrad, heeft hij zich als een humaan en deskundig politieman doen kennen en zich in breede kringen der bevolking veler sympathie verwor ven. De Avink heeft speciaal voor de te genwoordige regeling van het verkeer veel gedaan, eers: als secretaris van de eenige jaren geleden opgeheven plaat selijke verkeerscommiss'e, maar ook als secretaris van de Vereeniging voor vei lig verkeer Middelburg en omstreken, staat hij op de bres voor een goede re geling en staat hij ook pal voor de be langen van de wegverbruikers, wat o.a. blijkt bij de vele voorlichting en het ge geven verkeersonderwijs, In de kringen der politiemannen heeft de naam Avink ook een goede klank en hij is dan ook voorzitter van de afdee- l'ng Zeeland van den Alg. Nederl, Poli tiebond. De afdeeling Zeeland? der Nederland- sche Vereeniging tot Bescherming van dieren heeft den a.s. jubilaris ook in haar bestuur. Opnieuw vielen eenige slachtoffers van de nieuwe verkeersvoorschriften voor eenige Goesche straten. D. F. en J. W. J. G. te Goes en J. v. M. te Ka- pelle kregen een bekeuring wegens het berijden van de Kleine Kerkstraat in verboden richting (van Lange Vorststraat' naar Oostwal). Verboden parkeeren. Ondanks de duidelijke aanwijzingen ten opzichte van het parkeeren, worden ook in deze de voorschriften herhaaldelijk overtreden. Een automobilist kreeg pro ces-verbaal wegens parkeeren op het Kerkplein, en een ander voor het par keeren binnen acht meter van een hoek. Van beide auto's, die van buiten Zeeland waren, werden letter en nummer geno teerd. De telefooncellen. De bekende glazen telefooncellen die velen van elders kennen, zijn ook te Goes, op Stationsweg en bij het politie bureau geplaatst en reeds in gebruik ge nomen. (Ingez. Med.J Verwachtign tot morgenavond: DE BILT. Stormachtige later aine- mende N.W. tot W. wind, veranderlijke bewolking, aanvankelijk nog hagel- of regenbuien en kouder, UKKEL: Hevige wind uit 't N.W. Al- wisselend bewolkt en helder. Regen, sneeuw- en hagelbuien. Plaatselijk mo gelijk onweer. Kouder. Nachtelijk mini mum 0 graden. Zo 30 Jan. Zon op: 7 h 47; onder 16 h 40. Licht op; 17 h 10». Maan op: 6 h 48; onder 15 h 57. Ma 31 Jan. Zon -op: 7 h 46; onder 16 h 42. Licht op: 17 h 12, Maan op: 7 h 14; onder 17 h 05. N.M. 31 Jan. Hoog- Za. Zo. Ma. Hoog- en 29 30 31 en Za. Zo. Ma. 29 30 31 Laagwater te VKssingeai Januari. Hoogwater. Laagwater. 0.08 12.28 6.34 18.49 0.47 13.03 7.18 19.26 1.20 13.38 7.55 19.59 Laagwater te Wemeldingci Januari. Hoogwater. Laagwater. 1.53 14.11 7.38 19.54 2.37 14.50 8.21 20.32 3.14 15.29 8.56 21.07 'n Fijn 4 dig. roomstel van Leerdam. Inderdaad iets apartsf 1.95 (Ingez. Med.) GRIJPSKERKE, De heer J. de Kor te, volontair ter gemeente secretarie, is benoemd tot tijdelijk ambtenaar ter secretarie van Zelhem. EEN RAAR KALF. O. EN W. SOUBURG. Vrijdag is bij den landbouwer J. Almekinders alhier een kalf geboren met van achteren drie en een halven poot. Het beestje moest worden afgemaakt, KAPELLE. In allen eenvoud werd op' de algemeene begraafplaats alhier het stoffelijk overschot ter aarde besteld van wijlen den heer M. Willeboer, chef van de veredel'ngsafdeeling vruchtboo- men en rozen bij de firma D. J. v. d. Have. Aan de groeve werd allereerst het woord gevoerd door den heer P. v, d. Have. Spr. zeide dat zijn vader was verhinderd deze droeve plechtig heid bij te wonen. Zijn vader had hem gezegd dat men steeds goed moest zijn voor zijn menschen. Na den doocT kan men dit niet meer goed maken. Nu herdenkt hij de overledene, die 56 jaar lang met voorbeeldigen ijver en tróuw, bij zijn vader en grootvader is werk zaam geweest. De belangen van de zaak behartigde hij op bizondere wijze als bekwaam vakman op wien men kon rekenen en vertrouwen. Spr. gaf de verzekering dat hij in dankbare herinnering*zal voort leven. De procuratiehouder de hr M. Glaa herdacht den overledene namens het personeel,, terwijl tenslotte nog sprak dr. J. D. Schmidt, De oudste zoon van den overledene, de hr D. Wlleboer uit Goes dankte voor aller belangstelling en medeleven. KAMPERLAND. Vrijdagavond hield de plaatselijke afdeeling van den Neder- lendschen Christelijken Landarbeiders- bond haar jaarvergadering in het ontspan ningslokaal, orinèr leiding van den voor zitter den hr J. Bouterse. Uit het jaarverslag van den secreta ris A. L. Leendertse, bleek, dat het ledental iets was teruggeloopen en thans 167 bedraagt. Uit het verslag van den penningmees ter H, M. de Looff, bleek dat de in komsten der plaatselijke afdeeling wa ren f 304. De uitgaven waren f 298. Het totaal der plaatselijke kas bedraagt door bijvoeging saldo vorig jaar f 306. Aan werkloozen is uitgekeerd ruim f 4000. Als bestuursleden werden gekozen M. Filius Az, en K. Koole, en als leden van de controle-commissie L. van der Heyde Pz. en W. van der Heyde. De heer L. van der Heyde leverde een inleiding over: Mensch en machi ne". De heer C, J. Clement declameerde: „Van den knecht" met zijn aardige bij namen" en „De wónder echo."

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1938 | | pagina 1