22* GOESCHE COUDANT^
BINNENLAND.
ZEELAND.
De S. D. O. A.
WEERBERICHT.
NUMMER 24.
DRIE BLADEN.
ZATERDAG
29 JANUARI 1938.
EERSTE BLAD.
181e JAARGANG.
MIDDELBURG.
HET VEER HANSWEERT—
WALSOORDEN.
GOES.
'g 5 c h m n kg n h uI
WALCHEREN.
ZUID-BEVELAHD.
NOORD-BEVELAND.
ELBURG5CHE COURANT
Dagblad Voor Middelburg. Goes en agent-
ichap Vlieaingen 2.30, elders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Goes !8 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r.
Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 -rPostrekeni ng no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen 1— f.
regels f 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriei
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels,
a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. met
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou«
rant" 10 ct. extra öewijsnommers 5 cent.
PRINS BERNHARD RIJDT UIT.
Hedenochtend om tien minuten voor
elf is Prins Bernhard in zijn „Cord" uit
gereden om een rit te maken in de om
geving. De Prins vertrok langs den be
tonweg in de richting van Bilthoven.
UITBREIDING PRODUCTIE VAN
TEXTIEL-CASEïNE,
Wij vernemen dat thans ook de N.V.
Ned, Gruyère Blokmelkfabriek te
Zwolle, de N.V. Fabriek van melkpro
ducten der Vereenigde Zuivelbereiders
te Rotterdam en de N.V. Vereenigde Zui
velfabrieken te Leeuwarden, een over
eenkomst met de H.I.M.C.A. zijn aange
gaan voor deelname aan de productie
van textiel-caseïne, dienende als grond
stof voor „lanital"-melkwol.
De installaties zullen nog voor einde
Februari gereed zijn, waarna onmiddel
lijk met de productie een aanvang zal
'worden gemaakt.
Hiermede staan thans tien installaties
Ter beschikking van de H.I.M.C.A. voor
de vervaardiging van de textiel-caseïne,
met een totale productie-capaciteit van
ca. 10.000 kg caseïne per dag, hetgeen
overeenkomt met de verwerking van ca.
300.000 liter ondermelk per dag.
Onderhandelingen met andere fabrie
ken zijn reeds in een vergevorderd sta
dium.
HET RAPPORT-VAN ZEELAND,
Het oordeel van minister Colijn,
Naar uit Den Haag wordt gemeld,
heeft minister Colijn tegenover een
persvertegenwoordiger naar aanleiding
van het rapport-Van Zeeland, verklaard,
dat hij de waarde van dit stuk hoofd
zakelijk ziet in het feit dat het mid
delen aanwijst, waardoor in de tegen
woordige omstandigheden verbetering
zou kunnen komen.
Wat Van Zeeland aanbeveelt bevat
niets nieuws of verrassends, aldus minis
ter Cölijn, maar als de wereld zich er
naar zal gedragen, zal de toestand ver
beteren.
Ce feiten spreken duidelijke
taal: er behoeft gieen vrees
meer te bestaan voor het Mid
delburgsche garnizoen: de ka
zerne wordt aanzienlijk ver
bouwd en uitgebreid.
Nadat gisteren men zie daarvoor
elders in dit blad de aanbesteding
heeft plaats gehad, is heden ook de
gunning reeds geschied: het timmer
mans- en metselaarsbedrijf van den
aannemer G. Hollema te dezer stede
is, als laagsten inschrijver voor f 35.300
gegund het verbouwen en uitbreiden
van de kazerne aan de Korte Noord
straat te Middelburg.
De begroot'ng bedroeg f 31,950.
Het te verrichten werk bestaat in
het afbreken van drie woningen aan de
Koningstraat, van een privaatgebouw,
een ïijwieibergplaats en een gedeelte
afsluitmuur; het op de aldus vrijkomen
de terreinen u tbreiden van den ach-
terbouw der kazerne, het bouwen van
een nieuw privaatgebouw en van drie
rijwielbergplaatsen.
Men zou hier haast kunnen zeggen:
de steenen (zullen) spreken! Want dui
delijker dan welke verzekering vau
autorite t of ingewijde ook spreekt
deze verbouwing en vergrooting van
de kazernegebouwen te Middelburg:
die zegt ons, dat de S.D.O.A. hier blij
ven zal. Anders legde men er immers
niet zooveel aan ten koste, om, vanwe
ge het steeds toenemende leerlingental,,
deze voor de log esruimte noodzakelij
ke uitbreiding aan de gebouwen te ge
ven.
Wij weten, dat de leerlingen hier
gaarne zijn; wij weten ook. dat de com
mandant der school, overste Berghuys,
onze stede wèl-genegen is, en wij wa
gen het te onderstellen, dat overste
Berghuys tot dit behoud van deze gar-
Ruim 1.000.000 nieuwe wer
ken. Naar een uurdienst?
Men schrijft ons:
In aansluiting op het bericht, dat de
minister van waterstaat besloten heeft
tot verplaatsing van de aanlegplaatsen
van den veerdienst HansweertWal
soorden naar bij Kruiningen en in den
Perkpolder, onder Hontenisse, te gra
ven havens, kan worden medegedeeld,
dat de aanbesteding van het eerste ge
deelte van dit werk, dat totaal ruim 1
millioen zal kosten, n.l. de aanleg van
de haven in den Perkpolder, over enke
le weken zal worden gehouden, Het
ligt in de bedoeling met de uitvoering
van de haven nabij het z.g. Sluisje te
Kruiningen in 1939 een begin te maken.
Behalve aan het graven van een haven
zal in Kruiningen aandacht moeten wor
den besteed aan het verleggen van den
zeedijk. Verwacht wordt, dat de ver
plaatsing van het veer HansweertWal
soorden in den loop van 1940, of uiter-
^aar beslag zal hebben gekre
gen. Of aan dit voor Zeeland uiteraard
zeer belangrijke werk ook werkloozen
te werk zullen worden gesteld, maakt bij
de betrokken instanties nog een punt
van bespreking uit. De verplaatsing van
het veer zal behalve de reeds genoem
de werken, nog omvatten den aan
leg van een breeden verkeersweg ter
lengte van ongeveer 1km van den
nieuwen weg bij Vlake naar de haven
m Kruiningen, en het tot stand brengen
van een betonweg tusschen de haven
den Perkpolder en Hulst. De veer-
renst, die nu 6,7 km lang is, zal door
zijn verplaatsing verkort worden tot 4.7
van' Cn veer-booten zullen inplaats
koD-la4t^een aan'eésteiger, die voor
zich brentsfn vel,erlei bezwaren met
ter de befriA?1- elken kant van bet wa
de aanlegplaatsenkofen °Ver 660 è°e'
richting.
ZZ'LTi verbetering der
verb.ndmg tusschen Zeeuwsch-Vlaande-
DoJ l V Nederiand zal blijken.
Door het verkorten der V arroute zal
men vermoedelijk ,n staat zijn metter
tijd een uur-dienst te onderhouden, en
hiervan zal dan hoopt men voor de auto
mobilisten waarschijnlijk wel zooveel
bekoring uitgaan, dat het nog altijd niet
aan ideale wegen gelegen veer Hoede-
kenskerkeTerneuzen wegens gebrek
aan belangstelling kan komen te
vervallen.
Nu de minister van waterstaat in deze
reeds vrij oude, en zeer veel besproken
kwestie een beslissing heeft genomen
voordat de ongeveer een maand geleden
in het leven geroepen commissie uit de
Provinciale Staten gereed kon zijn met
haar onderzoek naar het vraagstuk in
zake de verbetering der veren op de
Wester-Schelde, komen de bezwaren,
die met name in Oostelijk Zeeuwsch-
Vlaanderen tegen de voorgenomen wij
ziging van den bestaanden toestand zijn
gerezen nog weer eens in de publieke
belangstelling. Aan den overkant, waar
men meermalen getracht heeft den mi
nister te bewegen alles bij het oude te
laten, c.qq. de door Waterstaat voor de
veer-booten noodig geoordeelde betere
outillage in Hansweert en Walsoorden
te doen aanbrengen, heeft men nog al
tijd de groote troef in handen, dat geen
enkele gemeente of organisatie ooit op
verbetering van den veerdienst, zooals
hij de laatste jaren wordt uitgeoefend,
heeft aangedrongen. Het behoefte-ele
ment ontbreekt in dit voor het Rijk toch
kostbare plan, meent men daar. Men
vreest in Zeeuwsch-Vlaanderen boven
dien, dat de thans naar aller genoegen
functioneerende dienst na zijn verleg
ging reden tot klagen zal geven, en dat
de totaal overbodig geachte verbetering
zich als een verslechtering zal ontpop
pen. Dit veer, dat geen specifiek auto-
veer is (van elke 10 passagiers reizen er
ten hoogste 2 per auto verder; het auto
vervoer bedraagt slechts 1% a 2 per
overvaart) komt na zijn verplaatsing
op een zeer afgelegen punt aan, en de
niet-auto-bezitters zullen daardoor meer
tijd noodig hebben, en meer moeten be
talen om hun bestemming te bereiken
dan thans het geval is. Van mist en ijs
ondervindt de bestaande dienst, omdat
de aanlegsteigers aan open vaarwater
zijn gelegen, geen noemenswaardigen
hinder, doch- men veronderstelt in O. Z.
VI., dat de inloophavens meermalen last
van ijsvorming zullen hebben, en dat bi?
strenge vorst stagnatie in den dienst
daarvan het gevolg zal zijn. Als een an
der bezwaar geldt er het feit, dat de
Men mag zijn voordeel niet doen
met de domheid van anderen.
nizoensvestig ng in Middelburg het zijne
zal hebben bijgedragen. Is deze, mis
schien niet al te gewaagde, onderstel
ling juist, dan komt den overste daar
voor den dank der burgerij toe. Ware
het niet dat de „B.G.op handen is,
en men tot verkeerde gevolgtrekk ngen
zou kunnen komen, wij zouden zeggen:
laat ons de vlag uitsteken.
Doen we het nu althans in gedachten,
om het behoud van ons garnizoen!
Sanatoriumionds ,»Ons Belang".
Het bestuur van de afdeeling Middel
burg' van de onderofficiersvereeniging
„Ons Belang" en wel met name de plaat
selijke sanatorium comm.ssie Had toe
stemming verkregen voor een verloting
met het doel te trachten dé kas der
stichting te versterken. Het mooie doel
is het bestrijden van de t.b.c, en andere
ernstige ziekten onder hare leden, en,
hunne vrouwen en kinderen.
Gisterenavond had de trekking dezer
loterij plaats in een der zalen van De
Eendracht.
De voorzitter, de heer J. Baurdoux
bracht in zijn openingswoord dank aan
B, en W. voor het verleenen van de toe
stemming voor de verlot.ng. Verder aan
de schenkers van. prijzen en aan de ver
kopers van loten met name aan Johan de
Broekert, die er alleen 1170 plaatste.
Na de trekking heeft de afdeelings
voorzitter, de heer M, P. Bijl, dank ge
bracht aan de* sanatorium-commissie
voor al haar werk, waarbij ook de huis-
genooten der leden werden betrokken
De Storm.
Hedennacht heeft dè ■'storm op ver
schillende plaatsen meer of minder scha
de aangebracht, zoo vernamen wij van
een groot stuk van het zinken dak van
de wasscherij Zeeland op den hoek van
den Koudekerkschen weg, dat af woei
en in den tuin van een der woningen aan
veerboot straks het groote vaarwater
en den drukken sleepdienst, die nu met
een boog min of meer worden ontloo-
pen, gaat kruisen op de plaats, waar de
groote zeeschepen bij mist bij voorkeur
voor anker plegen te gaan, een voor
keur waarin van hoogerhand geen ver
andering kan worden gebracht omdat
de Wester Schelde een internationaal
vaarwater is, welks verkeer in het
Schelde-tractaat is geregeld. De voor
anker liggende sleepen zullen de veer
boot vermoedelijk meermalen noodza
ken van haar vaste route af te wijken
hetgeen weer tengevolge zal hebben,
dat de vaartijd dermate verlengd wordt,
dat in Zuid-Beveland de aansluiting op
den trein wordt gemist. Men vraagt zich
in Zeeuwsch Vlaanderen af waarom het
Rijk ruim een millioen wil besteden aan
een verandering, die de bewoners van
deze streek op boven omschreven gron
den niet gewenscht achten, en die vol
gens hen ongeveer den vorm van een
verkwisting zal aannemen als straks
Zeeuwsch-Vlaanderen nog meer dan nu
zijn verbindingsweg met Nederland over
Antwerpen zal laten loopen? Bij de Bel
gische Kamer is n.l., zooals men weet,
een wetsontwerp ingediend om de Ant-
werpsche tunneltarieven af te schaffen.
Wordt dit ontwerp aangenomen vol
gens insiders is de kans hierop zeer
groot dan zal de Zeeuwsch-Vlaam-
sche automobilist, die in Nederland bo
ven de Wester-Schelde moet zijn, liever
wat meer benzine in een omweg over
Antwerpen beleggen dan tol betalen
aan het dure Zeeuwsche veer, dat voor
een retourtje voor een auto met vier
personen toch altijd tenminste nog zes
gulden vraagt.
Als men de bezwaren samen vat moet
men concludeeren, dat Oostelijk
Zeeuwsch-Vlaanderen, dat het nauwst
bij deze zaak is betrokken, geen reden
heeft zich te verheugen over het mi
nisterieel besluit, dat de vage hoop heeft
gedoofd, en dat tevens het plan Bau-
wens, hetwelk de oplossing van de ver
binding met Oosteliik Zeeuwsch-Vlaan
deren zocht in inpoldering van een ge
deelte van het verdronken land van
Saeftinge en in een veer van de Noord
naar Ossendrecht,. uit de wereld heeft
gevaagd. Intusschen zal de tijd moeten
leeren of Waterstaat of de overkant het'
inzake het veer HansweertWalsoor
den Bij het goede eind heeft gehad.
den Langeviele Singel terecht kwam.
Daar werd aan planten enz. nog al scha
de toegebracht.
Vijl en twintig jaar politiedienst
Voor een onzer bekende stadgenooten
zal het Dinsdag a.s. een herdenkingsdag
zijn. De heer R. A. Avink, inspecteur
van politie eerste klasse herdenkt dan
den dag, waarop hij voor 25 jaar,
namelijk op 1 Febr. 1913 bij de admini
stratie van de Haagsche politie in dienst
trad. Met ingang van 15 Nov. 1915 werd
hij benoemd tot inspecteur tweede klas
se te Middelbürg.
Op 1 Nov. 1917 ging hij als inspecteur
tweede klasse naar Nijmegen, Daar bleef
hij. ruim 2 jaar, want op 23 Jan. 1920
keerde hij terug naar Middelburg en se
dert dien is hij hier als inspecteur eerste
klasse werkzaam. Ook vooral als hij,
wat reeds enkele malen gedurende een
lange periode het geval was als fungee-
rend commissaris optrad, heeft hij zich
als een humaan en deskundig politieman
doen kennen en zich in breede kringen
der bevolking veler sympathie verwor
ven.
De Avink heeft speciaal voor de te
genwoordige regeling van het verkeer
veel gedaan, eers: als secretaris van de
eenige jaren geleden opgeheven plaat
selijke verkeerscommiss'e, maar ook als
secretaris van de Vereeniging voor vei
lig verkeer Middelburg en omstreken,
staat hij op de bres voor een goede re
geling en staat hij ook pal voor de be
langen van de wegverbruikers, wat o.a.
blijkt bij de vele voorlichting en het ge
geven verkeersonderwijs,
In de kringen der politiemannen heeft
de naam Avink ook een goede klank en
hij is dan ook voorzitter van de afdee-
l'ng Zeeland van den Alg. Nederl, Poli
tiebond.
De afdeeling Zeeland? der Nederland-
sche Vereeniging tot Bescherming van
dieren heeft den a.s. jubilaris ook in haar
bestuur.
Opnieuw vielen eenige slachtoffers
van de nieuwe verkeersvoorschriften
voor eenige Goesche straten. D. F. en
J. W. J. G. te Goes en J. v. M. te Ka-
pelle kregen een bekeuring wegens het
berijden van de Kleine Kerkstraat in
verboden richting (van Lange Vorststraat'
naar Oostwal).
Verboden parkeeren.
Ondanks de duidelijke aanwijzingen ten
opzichte van het parkeeren, worden ook
in deze de voorschriften herhaaldelijk
overtreden. Een automobilist kreeg pro
ces-verbaal wegens parkeeren op het
Kerkplein, en een ander voor het par
keeren binnen acht meter van een hoek.
Van beide auto's, die van buiten Zeeland
waren, werden letter en nummer geno
teerd.
De telefooncellen.
De bekende glazen telefooncellen die
velen van elders kennen, zijn ook te
Goes, op Stationsweg en bij het politie
bureau geplaatst en reeds in gebruik ge
nomen.
(Ingez. Med.J
Verwachtign tot morgenavond:
DE BILT. Stormachtige later aine-
mende N.W. tot W. wind, veranderlijke
bewolking, aanvankelijk nog hagel- of
regenbuien en kouder,
UKKEL: Hevige wind uit 't N.W. Al-
wisselend bewolkt en helder. Regen,
sneeuw- en hagelbuien. Plaatselijk mo
gelijk onweer. Kouder. Nachtelijk mini
mum 0 graden.
Zo 30 Jan. Zon op: 7 h 47; onder 16
h 40. Licht op; 17 h 10». Maan op: 6 h
48; onder 15 h 57.
Ma 31 Jan. Zon -op: 7 h 46; onder 16
h 42. Licht op: 17 h 12, Maan op: 7 h
14; onder 17 h 05. N.M. 31 Jan.
Hoog-
Za.
Zo.
Ma.
Hoog-
en
29
30
31
en
Za.
Zo.
Ma.
29
30
31
Laagwater te VKssingeai
Januari.
Hoogwater. Laagwater.
0.08 12.28 6.34 18.49
0.47 13.03 7.18 19.26
1.20 13.38 7.55 19.59
Laagwater te Wemeldingci
Januari.
Hoogwater. Laagwater.
1.53 14.11 7.38 19.54
2.37 14.50 8.21 20.32
3.14 15.29 8.56 21.07
'n Fijn 4 dig. roomstel van Leerdam.
Inderdaad iets apartsf 1.95
(Ingez. Med.)
GRIJPSKERKE, De heer J. de Kor
te, volontair ter gemeente secretarie,
is benoemd tot tijdelijk ambtenaar ter
secretarie van Zelhem.
EEN RAAR KALF.
O. EN W. SOUBURG. Vrijdag is bij
den landbouwer J. Almekinders alhier
een kalf geboren met van achteren drie
en een halven poot. Het beestje moest
worden afgemaakt,
KAPELLE. In allen eenvoud werd op'
de algemeene begraafplaats alhier het
stoffelijk overschot ter aarde besteld
van wijlen den heer M. Willeboer, chef
van de veredel'ngsafdeeling vruchtboo-
men en rozen bij de firma D. J. v. d.
Have. Aan de groeve werd allereerst
het woord gevoerd door den heer P.
v, d. Have. Spr. zeide dat zijn vader
was verhinderd deze droeve plechtig
heid bij te wonen. Zijn vader had hem
gezegd dat men steeds goed moest zijn
voor zijn menschen. Na den doocT kan
men dit niet meer goed maken. Nu
herdenkt hij de overledene, die 56 jaar
lang met voorbeeldigen ijver en tróuw,
bij zijn vader en grootvader is werk
zaam geweest.
De belangen van de zaak behartigde
hij op bizondere wijze als bekwaam
vakman op wien men kon rekenen en
vertrouwen. Spr. gaf de verzekering dat
hij in dankbare herinnering*zal voort
leven.
De procuratiehouder de hr M. Glaa
herdacht den overledene namens het
personeel,, terwijl tenslotte nog sprak
dr. J. D. Schmidt,
De oudste zoon van den overledene,
de hr D. Wlleboer uit Goes dankte
voor aller belangstelling en medeleven.
KAMPERLAND. Vrijdagavond hield
de plaatselijke afdeeling van den Neder-
lendschen Christelijken Landarbeiders-
bond haar jaarvergadering in het ontspan
ningslokaal, orinèr leiding van den voor
zitter den hr J. Bouterse.
Uit het jaarverslag van den secreta
ris A. L. Leendertse, bleek, dat het
ledental iets was teruggeloopen en
thans 167 bedraagt.
Uit het verslag van den penningmees
ter H, M. de Looff, bleek dat de in
komsten der plaatselijke afdeeling wa
ren f 304. De uitgaven waren f 298.
Het totaal der plaatselijke kas bedraagt
door bijvoeging saldo vorig jaar f 306.
Aan werkloozen is uitgekeerd ruim
f 4000.
Als bestuursleden werden gekozen M.
Filius Az, en K. Koole, en als leden
van de controle-commissie L. van der
Heyde Pz. en W. van der Heyde.
De heer L. van der Heyde leverde
een inleiding over: Mensch en machi
ne".
De heer C, J. Clement declameerde:
„Van den knecht" met zijn aardige bij
namen" en „De wónder echo."