- 1*11 LtEUWSCH ZONDAGSBLAD I \AM DE PQCMNCIALE ZEEUVSCHE MIDDELBURGSCHE COUBAhT! "fis 15 Jan. 1938 H| SWf t JEUGDVERHALEN. DAEGELIKSE DIENGEN. WAT LEZERS BELEEFDEN. ZEEUWSCHE KRONIEK. UI 06 P"5' Pu l r-t t Verdwaald. 't Gebeurde in Vaals. Heel de Jeugdherbergfamilie ging wande len langs de Geul. We genoten 1 'k Kreeg gezelschap van n „vrije" Fries, die zeker eens nadere ken nismaking met zo'n „rond" Zeeuws meisje wilde maken. De uitersten raken mekaar We konden 't reu ze vinden Op een driesprong bleven we een prachtig vergezicht eens aan dachtiger bestuderen. Na een poosje wilden we ons weer bij de club voegen, maar. allen bleken verdwenenWaar heen We sloegen tenslotte het bospad in, druk pratend tot de schemering viel. 't Pad liep moei lijk; dat klimmen en dalen zijn we in Friesland en in Zeeland niet ge woon I Regendroppels vielen neer. 't Werd al modderiger. Onze trek kerskleren bleken niet „water proof I" Nieuwe misère: wéér 'n drie sprong De Fries scheen een ingeving te hebben: „Deze kant gaan we op We zijn hier vanmiddag ook 'weest." Hoe kon iemand nu uit al die op beken gelijkende bospaadjes wijs worden ik aanvaardde het toch. We werden stiller.we vonden 't écht „romantisch „Misschien zijn we wel over de grens", opperde de Fries. „Dan worden we wel opgepikt door Hitlermannetjes", berustte ik. We zwoegden verder.doch za gen niets meer, en ten slotte luis terden we maar naar de eentonige muziek van de regendroppels. We kónden niet verder. Visioenen van overnachtingen i'n 't „heerlijke" mos doken op. Onze magen rammelden. Hoe laat zou 't zijn Misschien hadden de Jeugd- herbergouders de marechaussees al gewaarschuwd „Aan de grens huizen smokke laars", herinnerde ik me. „Hele drama's werden er soms afge speeld." Zou „hij" daar óók aan denken 'k Ontmoette z'n onderzoekende blik. „Gelukkig kunnen we het goed vinden samen. Als we nog ruzie hadden ook. Alles is stil en donker en drui pend Een geritsel in 't struikgewas. We schrokken op. Een schel licht werd op ons gericht. Onze ogen knipperden. Daar had je 't al Smokkelaars zeker. Ik tastte eens naar m'n fo- tostel. „Wie daar klonk 't bars. „Wij mijnheer", antwoordde „hij" dapper. Donkere gestalten, in wijde ca pes gehuld, naderden. Nu zou 't gebeuren Ik voelde een bemoiedigend kneepje in m'n arm. Zo'n dappere Fries Of kneep ie z'n angst weg Opeens „fiahaha, Piet, kom es kijken „Piet" naderde. Hij schater lachte. Wat was er toch „Zo, zo, jongelui, verdwaald Wij zijn kommiezen, begrijp je....!" Een zucht ontsnapte ons. „Zó verliefd, dat jullie hier wil den blijven Wees maar blij, dat wij jullie ontmoeten, laterop zou 't slecht volk geweest zijn. We doen hier elke nacht de ronde. Hier is de meest beruchte plaats voor smokkelaars. Maar ja, we zijn óók jong geweest hoor We legden alles uit. „Wat Naar Vaals Dat is nog twee uur lopen". We konden nü al niet meer. „Hoè moeten we dan, mijn heer „Zeg Piet, zullen we maar van onze ronde afwijken en eerst die schapen terecht helpen stelde de ene voor. „Allright En onder geleide van de gewa pende macht: één kommies met een revolver en batterij voorop, een dito achteraan, werden we langs vele kronkelwegen naar de hoofdweg gevoerd. „Nou jongens, goeie reis Na een "dankbaar afscheid suk kelden we verder.... „Thuis" za ten ze aardig in spanning. Toen we, doorweekt en uitge hongerd aanklopten, waren we toch „welkom!" Trekster. lagpuzzl* vorige week OPLOSSINGEN RAADSELS. 1. pook, poot, poos, pool. 2. slang glans. 3. een mol. 4. stam. 5. zaaien, maaien, naaien, waaien. 6. Harderwijk: hard, rijk, hark, wijk, hek. 7. Rhododendron. RAADSELS. 1. Ik ben een getal en een mooi cijfer op school, plaats een let ter voor mij en ik word een meisjesnaam, plaats dan dezelf de letter erachter en ik word een plaats in Friesland. 2. Het eerste is een lekkere vrucht, het tweede leer je op school zingen en het hele woord duidt aan, dat iets heel nieuw is, of net klaar. 3. Welke vloeistof wordt door om zetting van de letters een nut tig gewas «-*• (0 co i Jim,.. De Eeuwige Strijd. In alle toonaarden kan men 't hooren zingen, het lied van den strijd des levens. Meestal echter wordt dit lied gezongen, deze opvatting verkon digd, wanneer het den zanger of verkondiger niet naar den vleeze gaat, wanneer er droefenis om hem, in zijn gezin, heerscht, wan neer ziekte of dood hem of zijn naasten geeselen of bedreigen, kortom, en huiselijk uitgedrukt: wanneer er narigheid is. Met het vaststellen van het feit, men mag wel zeggen: met de ver zuchting ....„nu ja, het leven is nu eenmaal een strijd".... wil men dan eenigermate troost in de algemeenheid dezer narigheid zoe ken. Feitelijk is dit niet anders lan een gewijzigden vorm van het „buurmans leed troost".... wat, dunkt mij, voor den een weinig dieper doordenkenden mensch toch wel een ietwat magere of schrale soort van troost moet we zen. Ten ware dan, dat men het als een soort redelijke rechtvaardig heid van 's werelds bestel zoude willen zien, dat niet enkel deze of gene mensch door pijn en leed ge troffen wordt, maar dat, zoo men 't slechts weet wat er achter t ge laat van dikwijls dapper dragende mannen en vrouwen aan bitter leed en schrijnende zielepijnen ver borgen ligt, ieder huisje zijn kruisje, iedere mensch zijn deel leed heeft. Maar toch: dit is niet de beste beteekenis, en, dunkt mij, ook niet de ware zin van de uitspraak, dat het leven een strijd i s Neen: die ligt aan den posi tieven, aanvaardenden kant. Boven een oude schouw in het kasteel Schöilfeld las ik eens deze woorden: Wo ist Feuer sonder Kauch Wo ist Leben ohne Streit i Deze vergelijking, dat de strijd tot het onafscheidelijke wezen des levens behoort, zoo als er geen vuur zonder rook is althans in le Middeleeuwen niet brengt )ns al iets verder. Maar nog niet waar wij wezen willen. Want de ~ook is een bijverschijnsel van het vuur; als regel is het vuur zelf met zijn warmte het doel. En zoo is het toch ook nog niet recht met den strijd des levens, met de verhouding tusschen leven en strijd. Ik houd het in dezen meer met den Romeinschen wijs geer uit den aanvang onzer jaar telling, die eens het Vivere mili- tare est uitsprak: leven i s strij den, of, zooals Rousseau het eens uitdrukte: Vivre ce nest pas respirer, c'est agir hetwelk vrij overgezet zijnde zou kunnen luiden: 't Is niet genoeg maar adem te halen om te 'even: men moet wer ken. De strijd is het wezen des le vens. De rustelooze strijd om het bestaan, het voortbestaan, tegen vernietiging en dood, ook, en nog meer: de nimmer gewonnen strijd vóór de oprechtheid, de gerechtig heid, de waarheid, de liefde bo venal.... tegen alle de machten der duisternis, buiten ons en in onszelve, die deze goede dingen belagen. Philonous. De krante. Eén van de daegelikse diengen, dat is de krante. En 't êeste dir a j'n öogen op voalle, dat is die spreuke, van boven, in te midden, van 't êeste blad. Noe knipp' ik die wel is uut, en dan 'k een schrift, di' plakke 'k die in. En cl' ter op een andere plekke is wat staet, dat a 'k omtouwe wil, dan komt dat di' ok bie, in dat schrift. Zó 's Zondagsachemirregs, a' 'k allêene tuus bin, zit ik di' dan wè' is in te lezen. Noe kreeg ik dat dir- even bie toeval in m'n viengers, ik dee' 't zö-mèr is open en toen zag ik dat stuksje, dir a in mee-'edêeld wier, dat er, in den Biebel, van eesten of an nie' stieng: „dwingt ze" (om in te gaan), mè', „noodig ze uit". Kiek, dir ei j' noe wee' een goed voorbeeld, 'oe a ménsen, die a verschillend bin van taele, me- kare verkêerd kunne' begriepe'. Toen a 'k dat voe' d' êeste kèer las, den eigensten dag a 't in de krante stieng, 'k di' lank over 'edocht, van oalder-'ande gedach ten. En ik docht bie m'n eigen: zó 'n Oosters volk, net as de Joden, die bin toch zó glad anders van aerd en vaq aolles as ons, en die toch den Biebel 'eschreve, zouwe der nie' een 'êeleboel diengen we- ze, die a ons toet op 'eden ver kêerd uut-'eleid Ik een 'êelen tied gelee-e is 'eleze, ik mêene van in 't Han delsblad, dat er is een zende- lienk bezeg was, om „vrage" te 'ouwen, voe' guus van die wilde. Ie dee' dat verhaal van Johannes de Dooper, die a 'êele daegen zö- mè' most leve' van sprienk-'aenen en wilden 'eunik. Nou, óns vroeger; óns grilden di' van. Mè' die zendelienk zag, dat die guus d'r luppen oflekten, en toen a ten ze is ofvroog, voe wat a ze zó dee-e, toen kwaem 't er uut: nou mè', dat was dan noga' wat een zoetmondje, 'êele daegen zó lek ker smulle. Afijn, die man wist niet, wat a ten 'oorden, mè' die guus beloofden, da' ze is sprienk- 'aennen voe' z'n zouwe vange' en wilden 'eunik voe' z'n zoeke, en dan most 'n mer is proeve'. En den aren dag, jawel óor, di' kwam- me z' er mie' an-'esleurd. Nou, ie an 't proeven En, net zukken werk, 'oor; ie kust er anders nie' van getuge', as a 't butengewoon lekker was. Noe g'löof ik dat daarlik. Wan', a' je je gedachten lit gae, ku' je dat begriepe'. 'Eunik, dat weet een ieder. En sprienk-'aenen, die bêes- jes gebruke' zelft niks as goeien „groenvoer", dus dir is aat li- chaempje uut op-'ebouwd, dat kan nie' anders as zuver smaeke; k' 'k 't noe goed omtouwen dan ge- bruukten ze die bêesjes nie rauw. Dat doe ons trouwens krukels en gornaet ok nie', en dat is net zuk- ke soort van dat kleine getuug, en ok lekker. Ik wille noe 'iermee mè' zegge, het is voe' óns, die a oalles, of temissen 'êel vee', uut glad een anderen 'oek bekieke, nie, makke lik om oalles op de goeie meniere uut te leggen. Ier ei j' noe a twi diengen, die 'k m'n leven lauk verkeerd 'eweten en van olie- bei 'k noe uut de krante motte lêere, 'oe a 't eigeluk is. Freek Hóógstee. Een kind onder de tram. Geknars van remmen en wielen. Een geweldige schok, gepaard met gegil en angstig geroep van door elkander geworpen reizigers. Nog een schok en de tram staat stil. Haastig verlaten allen de wagons, om te zien wat dit plotseling stop pen beduidt. De machinist, gevolgd door den stoker, klimt bleek en ontdaan van den locomotief. Met afwerend gebaar houdt hij de opdringende menschen, die opheldering vragen, van zich af. Hij wéét niet wat het is, tenminste, niets positief. Maar een angstig vermoeden dringt zicfi aan hem op. Even voor de tram, het kleine boerderijtje midden op den weg passeerde, was er als een schim, iets wits voor den locomotief ge vlogen. Een kind, was de gedach te, welke door hem heen was ge flitst; met krachtigen hand had hij de remmen aangetrokken. Het altijd klaar liggende gereed schap om de wagons te lichten, werd door de beide mannen ter hand genomen, en nu gaan zij zoe kend en speurend de wagens langs. „Hier zegt de machinist eens klaps, en hij blijft bij een der wa gons staan. Een brok schiet in zijn keel als hij daar een kleine onbewegelijke gedaante bespeurd. Een gefluister gaat er door de menschenmenigte heen, en zij ver dringen elkaar om toch maar niets te missen. „Wat is er?" „Waar?" „Och en Ach's" vervullen de lucht. Kort klinken de bevelen en vele handen strekken zich, om mede be hulpzaam te zijn. De betreffende wagon wordt iosgekoppeld, de ijzeren staven er onder geplaatst om hem iets te lichten enop handen en voeten kruipt een klein meisje ongedeerd van onder den wagon weg, en verdwijnt tusschen de in spanning verkeerende men- schenmassa, eer deze van z'n ver bazing bekomen is. Nel Dorland. HET ARMWEESHUIS TE MIDDELBURG. II. (Slot.) Werd aan het Burgerweeshuis op het Molenwater later belang rijke giften geschonken, ook het Armweeshuis kreeg onderschei dene legaten. Van een eigenaardig legaat willen wij melding maken- In 1749 schonken Hendrik P o o x en zijn vrouw 1000 of 6000. Van de rente van dit ka pitaal moest op eiken Nieuwjaars dag aan ieder der vele weezen een peperkoek van 6,8 of 10 st. uitgedeeld worden. Tot het einde der vorige eeuw werden op 1 Ja nuari aan de weeskinderen zoogen. pocus (Poox) koeken uitgereikt. Prins Willem IV schonk in 1747 bij zijn bezoek aan Middelburg 100 ducaten aan de weezen en Wil lem V in 1766 tijdens zijn verblijf in de stad 200 ducaten. Bij besluit van 13 April 1771 werden de diakenen der Hervorm de Kerk door de vroedschap ont last van het bestuur, niet omdat zij hun taak niet goed vervulden, maar het werd beter geacht, dat een vaste commissie - het bestuur in handen had. Daarpm werden uit de burgerij vier personen levens lang of tot wederopzegging als bestuur van het weeshuis benoemd met toevoeging van een lid uil het college van Wet en Raad tot voorzitter. Verder zouden nog vier gehuwde vrouwen of weduwen deel van 't bestuur uitmaken. De leden van het aldus gevormde col lege van regenten en regentessen kregen van de stad eenige emolu menten, zooals vrijdom van accijns van wijn en bier, en een vrije zit plaats in de kerken. Het genoemde college bleef bestaan tot 1800, toen door de nood der tijden, de diaconie er weer aan te pas moest komen. Een groote verandering was het, toen in 1775 de binnenvader ont heven werd van het geven van on derwijs, opdat hij meer acht zou kunnen geven op hetgeen er in het weeshuis voorviel. Een school meester, buiten het gesticht wo nende, werd benoemd op een sa laris van 83 6 sch. 8 gr. 500). Zooals wij reeds schreven, leer den de jongens buiten het wees huis verschillende ambachten. Zij, die minstens een bepaald loon verdienden, eerst 3, later 4, aten aan de zoogen. „vette tafel' De oudste weesjongens hadden een goed loon, want zij moesten lot hun meerderjarigheid (destijds 25 jaar) in het gest'cht blijven. Hadden zij vóór dien leeftijd twee jaar lang reeds een bepaald week geld ingebracht, dan konden zij op verzoek te voren ontslag krij gen.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1938 | | pagina 9