GOESCHE COURANT^ Een omwenteling bij de spoorwegen. SPORT» VOOR EEN VERBLIJF WEERBERICHT. STOOMWASSCHERIi „ZEELAND" ZEELAND. NUMMER 12. DRIE BLADEN. ZATERDAG 15 JANUARI 1938. EERSTE BLAD. 181c JAARGANG. Met ingang van 15 Mei zullen 148 kleine sta tions vervallen. Meer sneltreinen, die snel ler zullen rijden. In het spoorboekje worden ook de tram- en busverbindingen opgenomen. 9 Langevielesingel D 197 - Tel.637 MIDDELBURG. t. v. Arb. rk. m. d- er de hr. Gouden „Een- MIDDELBURGSCHE COURANT Dagblad Voor Middetourg, Goes en agent schap Vüssipgen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg er. Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, Inget mededeelingen 60 ct, p. r. Bij contr. Toor beide veel lager; tar, op aanvr. Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap ,,De Middelburgsche Courant Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekeni ing no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 1 7. Aangesloten bij het Bureau voor - Pirbliciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen I 7 regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. met „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent. - De Nederlandsche Spoorwegen staan aan den vooravond van een omwente ling, zooals zij die in hun bijkans 100- jarige geschiedenis niet gekend hebben. Nauwelijks honderd jaar geleden moest de populaire trekschuit plaats maken voor het moderner vervoermiddel de spoortrein. Sedert dat oogenblik hieid de spoor langen tijd het monopolie tot dat in het tweede decennium dezer eeuw de auto zich een weg baande en spoedig zoo populair werd, dat de spoor, vooral ten opzichte van het „klein vervoer", volkomen dreigde te worden overvleu geld. Om aan de zware concurrentie van de auto het hoofd te kunnen bieden was het noodig te overwegen, op weike wijze het reizend publiek het meest zou zijn gediend. Hoewel met leedwezen, heb ben de spoorwegen moeten afzien van een deel van het „klein vervoer". De om standigheden zijn nu eenmaal zoodanig, dat de auto en de autobus dat verkeer beter dan de spoorwegen kunnen be dienen. Bovendien bleek, dat op de meeste baanvakken het reizigersverkeer op de stoplijnen van jaar tot jaar ver minderde, terwijl de bezetting der snel-, treinen zich kon handhaven. De stop treinen, welke door sneltreinen werden vervangen, bleken als regel weder een voldoende bezetting te verkrijgen. Dit gaf de spoorwegen aanleiding tot het maken van 'een studie over de mogelijk heid van de opheffing der stoptreinen, welke het verkeer op korten afstand be dienen, waarbij de alsdan vrijkomende tfeinkilometers gebruikt zouden kunnen worden tot het rijden van sneltreinen. -Deze studie heeft ertoe geleid, dat tot opheffing van 148 kleinere stations zal worden overgegaan, zonder dat daar door de bedrijfsuitkomsten zullen dalen. Daarmede hebben de spoorwegen het „groote verkeer" voor hunne rekening: de autobussen dienen voor het kleine verkeer te zorgen. Beide vervoermidde len komen dan meer tot hun recht. Hier mede is zonder conflict een belangrijke stap gezet in de richting' van de ver- keerscoórdinatie, welke tot uiting komt in de reisgids welke 15 Mei a.s. van kracht wordt en waarin zoowel de trein- als de busverbindingen zullen worden vermeld. W Door de opheffing der 148 stations kan de frequentie der sneltreinen wor den opgevoerd en hierdoor kan het aan tal sneltreinverbindingen over het ge- heele net be'angrijk worden uitgebreid. Bestaat er thans een beperkt aantal snelle verbindingen, met half Mei zal dit aantal verdubbeld of meer dan verdub beld worden. Belangrijke tijdsbesparing, Teneinde een beeld te geven van de verkregen bekortingen van den reis duur kunnen de volgende vergelijkingen dienen: Voor GroningenVlissingen is de kortste reisduur thans 6 uur 52 m nuten, deze Wordt nieuw 5 uur 55 minuten, een tijdwinst v.an 57 minuten. Voor Den HelderMaastricht is de kortste reisduur thans 5 uur 53 minu ten, deze wordt nieuw 4 uur 33 minu ten, tijdwinst 80 minuten. Zooals reeds gezegd, is de frequen tie van» de sneltereinen belangrijk uit gebreid. Zoo loopen tusschen Amsterdam RotterdamDen Haag en Groningen thaüs 7 paar sneltreinen. D't worden ingaande 15 Mei 5 p.aar diesel-electri- sche treinen en 6 paar snelle stoom treinen, Tusschen Leeuwarden en Roosendaal loopen thans 6 paar snel treinen, dit wordt 11 paar. Tusschen Arnhem-Nijmegen en Roo sendaal bestaan thans 8 paar snelver- bind ngen en het aantal wordt uitge breid tot 15 paar. Opvoering van de snelheid. Een tweede punt van de studie was na te gaan of het mogelijk zou zijn de snelheid op de hoofdbaanvakken op te voeren. De opvoering der snelheid was dringend noodig, omdat de gem ddelde snelheid van de auto op de openbare wegen in vele gevallen reeds hooger is dan met de sneltreinen werd bereikt. Op het middennet, dat ingaande 15 Mei geëlectr ficeerd wordt, zullen de uit modern, nieuw materiaal samenge stelde treinen worden ingelegd met een snelheid van 120 km per uur. De daar* door vrijkomende diesel-electrische eenheden zullen worden gebruikt op de baanvakken AmsterdamDen Haag RotterdamGron ngen en Twente, en DordrechtMaastricht. Deze laatste verkrijgen dan te Eindhoven aanslui ting met de electrische treinen naar en van Utrecht. De diesel-electrische treinen zullen eveneens gaan rijden mét een snelheid van 120 km per.uür, ter wijl de met stoomtract e op de betref fende tr,ajecten vervoerde sneltreinen een snelheid van 100 km per uur zuller bereiken. Op het overige deel van het net.wor den eveneens de snelheden opgevoerd door de zwaarte der treinen te beper- ken tot ongeveer 300 ton, -d.i. maximaal 7 wagons, waardoor het mogelijk wordt den rijtijd tusschen twee stopstations gemiddeld met 1 minuut te verm'nde ren. Op eenigszins lange baanvakken wordt daardoor een niet onbelangrijke tijdwinst verkregen. Het spoorboekje. Het opheffen van de 148 stations en halten maakt het noodig over te gaan tot de uitgifte van een re sgids, welke niet alleen de binnenlandsche dienstre geling der Nederlandsche Spoorwe gen, doch ook de dienstregeling der trams en autobussen tusschen de spoorwegstations en de niet of niet meer door den spoorweg bediende plaatsen bevéff. H ermede wordt be reikt, dat de réiziger kan zien, hoe hij op de snelste wijze een niet door den spoorweg bediende plaats kan herei ken per spoor, tram en autobusverbin ding. Om tot deze mogelijkheid van u tgif te te kunnen geraken was de medewer king van de tram- en autobusonderne mers noodig. De betreffende vereenigin- gen en bonden zegden hunne volle me dewerking toe, om hun leden van het nut van een dergelijke uitgave le door dringen en zij zullen zorgen, dat da gegevens tijdig in het bez't van de spoorwegen komen. Thans zijn in het geheele land de autobusondernemers druk aan den arbeid om hun busrege lingen samen te stellen aan de hand van de aan hen toegezonden ontwerpdienst- regeling. Het ligt in het voornemen zoo eenigsz ns mogelijk ook de bootverbin dingen, voor zoover deze onafhankelijk van het tij varen, op te nemen. Bij zulk een gemeenschappelijke s,a menwerking kan het niet anders of de nieuwe uitgave, in een nieuw kleed en op bijzondere wijze ingebonden, moet een succes worden. De dienstregeling. Wat betreft de nieuwe dienstregeling kan nog het volgende worden opge merkt. Met ingang van de dienstrege ling van 15 Mei 1938 zal een regelma tige dienst welke thans reeds op het m ddennet bestaat, op het geheele net worden ingevoerd. Practisch zal dan over alle lijnen een regelmatige 2-uursaienst worden gereden. Op de baanvakken waar de verkeersdichtheid zulks wettigt wordt deze 2 uursdienst over den geheelen dag of over een gedeelte daarvan uit gebreid tot een regelmat'gen uurdienst. Oogenschijnlijk is de dienst niet re gelmatig, doch bij een nadere beschou wing blijkt, dat de afwijkingen ieder op zich zelf bezien, weder regelmat'g zijn. Dit is het gevolg van het bezigen van verschillende tractiesoorten op eenzelf de baanvak. Er bestaat misschien geen mensch op aarde die niét onverwacht iets goeds heeft ondervonden. Houd dat voor oogen en ge zult nooit aan de toe komst wanhopen. De Pers in den Raad. De mannen van de pers zitten bij Me gemeenteraadsvergaderingen, en schrij ven, en zwijgen. Het eene is hun plicht en het andere ook. Maar daarom schenkt de Raad toch nog wel eens een enkele maal, schoor voetend soms, eenige aandacht aan wat de couranten schrijven. In de agenda van den Raad van Kou- dekerke, elders in idt blad, vindt men echter, meenen wij, een novoum op dit gebied. Daar komt de pers nu eens met naam en toenaam als punt van behan deling op de agenda van de openbare Raadsvergdering voor! Hoe, dt zie men zelve. GIFT VAN H. M. DE KONINGIN. De koninklijke nationale vereeniging tot steun aan miliciens werd verblijd met een ruime bijdrage van haar be schermvrouwe, H. M. de Koningin, als blijk van belangstelilng in den zoo nut tigen arbeid dezer vereeniging. Met het oog op de komende uitbrei ding van den dienstplicht, welke zware eischen aan haar middelen zal stellen voert de vereeniging thans een propa ganda-actie zoodat bovenbedoelde gift zeer welkom is. Hét bestuur hoopt., dat dit koninklijk voorbeeld allerwegen na volging moge vinden. Koningin en Prinses wandelen. H.M. de Koningin en H.K.H. Prinses Juliana hebben gistermiddag een wande ling gemaakt in het park achter het pa leis Soestdijk. GELUKSTELEGRAMMEN BIJ DE VERWACHTE BLIJDE GEBEURTENIS Indien de verwachte blijde gebeurte nis in de koninklijke familie op Zondag plaats vindt, zullen 'de P. T. T.-kantoren dien dag geopend vijn ais op andere Zondagen. Gelukwenschtelegrammen voor het koninklijk huis, op dien Zondag aange boden, zullen den daarop volgenden Maandagmorgen worden besteld. DE BLIJDE GEBEURTENIS IN DE PHOHI-PROGRAMMA'S. Wanneer de blijde gebeurtenis op Soestdijk heeft plaats gevonden, zullen ouze landgenooten in Oost- en West ln- dië, in Zuid-Afrika en ook elders op de wereld door middel van den Phohi dé' talrijke feestelijkheden hier te lande kunnen meemaken. Voor deze bijzondere gelegenheid is een programma samengesteld dat volko men past bij het heuglijk gebeuren en een getrouwe weerspiegeling zal zijn van de op dat oogenbhk in Nederlanc heerschende vreugde-stemming. Te dien einde heeft de Phohi 3 vaste reportage-posten ingericht, nl, een in 't hotel Trier te Soestdijk, een in het pa leis op den Dam te Amsterdam en een op het Buitenhof te 's Gravenhage. De bedoe.ing is, dat afwisselend van deze 3 posten uit een ooggetuigeverslag van de feestvreugde wordt gegeven, terwijl daar tusschendoor uit de Phohi-studio een speciaal feestprogramma ten ge hoore wordt gebracht, zoodat de uitzen ding een zoo levendig en afwisselend mogelijk karakter zal dragen. Bovendien zal de Phohi-reportagewa- gen door het lend rondrijden, om overal Litsen van de feestelijkheden op te ne men. De aldus vervaardigde gramofoon- platen worden onmiddellijk naar de stu dio gebracht, waar ze dan eveneens in het programma worden ingelascht. DE ONDERGANG VAN DE „HANNAH". Vragen van het Tweede Ka merlid Donker, De heer Donker heeft aan de minis ters van buitenlandsche zaken en defen sie de volgende schriftelijke vragen ge steld: I. Is de regeering bereid een nauw keurig onderzoek te doen instellen naar de nationaliteit van het tot dusverre on bekende schip, dat in de Spaansche wa teren een torpedo heeft afgeschoten op het Nederlandsche schip „Hannah" ten gevolge waarvan dit is gezonken? 2. Is de regeering bereid het resultaat van dit onderzoek aan de Kamer mede te deelen? 3. Wil de regeering een uiteenzetting geven van de maatregelen, die in den oop van den Spaanschen burgeroorlog ïetzij tengevolge van internationaal overleg hetzij van Nederlandsche zijde op eigen initiatief zijn genomen ter be scherming van de scheepvaart in de Middellandsche zee? 4. Welke van deze maatregelen waren nog in werking ten tijde van het torpe- deeren van de „Hannah", en in welken omvang waren zij dat? 5. Geeft dit torpedeeren van een Ne- derlandsch schip der regeering aanlei ding na te gaan op welke wijze de Ne derlandsche scheepvaart in de Middel landsche zee doeltreffend beschermd zou kunnen worden? 6. Zoo ja, hoe stelt de regeering zich voor dit doel te bereiken? ARTIS KRIJGT EEN JAAR UITSTEL VAN BETALING. Vrijdagmiddag is een vergadering ge houden van houders van 3 pet. hypothe caire obligaties der leening 1927 ten las te van het Kon. Zool. Genootschap Na- tura Artis Magistra, ter bespreking van een beslissing ten aanzien van de beta ling der aflossingen en der vervallen coupons, eventueel van een uittsel de zer betalingen ten gunste van het finan- cieele herstel van het in moeilijkheden verkeerende genootschap. Van de 92 nog uitstaande obligaties waren 54 ter vergadering vertegenwoor digd, recht hebbende op 54 stemmen. De voorzitter, de heer Robert May, deelde mee, dat nog geen definitieve op lossing ten aanzien van de 3 pet. lee ning 1895 is gevonden, de onderhande lingen duren echte rnog voort. Het bestuur van het Genootschap ziet uit de thans zoo dringend geworden moeilijkheden geen anderen uitweg dan een hernieuwd uitstel van betaling tot 1 Januari 1939 te vragen. Dit verzoek werd daarop door de ver gadering met algemeene stemmen inge willigd. Na afloop werden in besloten be stuursvergadering de besprekingen over de in verband met de dreigende execu tie te nemen maatregelen voortgezet. HULPVERLEENING AAN KLEINE BOERENBEDRIJVEN. In verband met eventueel aan te bren gen veranderingen in den toestand der kleine boerenbedrijven deelt men ons mede, dat, indien voor. het jaar 1938 1939 en volgende jaren behoefte zou blij ken te bestaan aan hulp aan kleine boe renbedrijven, zal worden uitgegaan van den toestand, zooals deze is vastgesteld op 1 November 1937. Nieuwe bedrijfjes zullen dus niet tot de steunregeling wor den toegelaten. Het aanbrengen van wij zigingen in de samenstelling van de be drijfjes, ten einde daardoor te komen tot verhoogde steunbedragen, of het splitsen van bestaande bedrijven, om in het bezit te komen van steun, zal der halve niet tot het gewenschte resultaat kunnen leiden. In zeer bijzondere geval len kan de minister op voorstel der plaatselijke, commissie van deze alge meene regeling afwijken. Het bovenstaande beteekent uiter aard niet, dat geen veranderingen m de kleine bedrijven mogen worden aange bracht of geen nieuwe bedrijven mogen worden gesticht. Deze mededeel'ng heeft uitsluitend tot doel aan belang hebbenden te doen weten, dat als regel in deze gevallen geen steun zal worden verleend. VOETBAL. Een bondselital. Het bondselftal, dat op 19 Januari te Rotterdam tegen Lincoln City F. C. zal spelen, is als volgt samengesteld: Doel: Dijkstra (Z.F.C.); achter: Wil- ders (BI. Wit) en Van der Linden (N,A C.)midden: Paauwe (Feijenoord) Pien ter (Be Quick) en Van Heel (Feijenoord) j voor: Vondenhof (Juliana), Van Spaan- donck (Neptunus), De Boer (K.F.C.), Smit (Haarlem) en Mijnders (D.F.C.). Reserves: Michell (V.S.V.), Van der Heyden (Feyenoord), Peters (P.S.V.), Kuppen (Feyenoord), Drok (R.F.C.) en Van Walsum (R.F.C.). DAMMEN. Goes IKrabbendijke I 1010 Voor de le kl. van den Z.D.B. speel de Goes I gisteravond tegen Krabben dijke I. De resultaten waren: M. Jere- miasseL. Nieuwenhuize 11; M. de JongeM. Nieuwenhuize 20; P. de HertogC. Nieuwenhuize 11; K. Kra merKl. Wolfert 20; G. Hoogetseger J. Pieper 11; L. DekkerJ. v. Oos ten 02; A. HendrikseM. Meeusen 02; M. KikJ. v. d. Vrede 11; J. de JongeJac. Pieper 20; P.BliekM. Nieuwenhuize 0—2. Totaal Goes I (eerstgenoemden) 10 p. en Krabbendijke I eveneens 10 p. aan de Cöte d'Azur, de Wintersport, of welke plaats op aarde U ook be haagt, om U te verpoozen, neemt alle zorgen voor Biljetten, Hotels of Verzekering van U af: Het Reisbu reau Laagland, Van Hengel Co. gevestigd in het Bureau van V. V. Markt 17 Middelburg. (Ingez. Med.) Verwachting tot morgenavond: DE BILT: Stormachtige tot krachtige Z.W. tot N.W. wind, aanvankelijk zwaar bewolkt tot betrokken met nog regen,' later opklarend, iets kouder. UKKEL: Hevige wind uit Z.W. tot W. richtingen, afwisselend zwaar bewolkte en héldere hemel, bij tusschenpoozen re gen, plaatselijk storm, vooral aan de kust, matige temperatuur met een nach telijk minimum van ongeveer 5 graden. Zo. 16 Jan. Zon op: 8 h 04; onder: 16 h 16. Licht op: 16 h 46. Maan op: 17 h 12; onder: 7 h 41. V.M. 16 Jap, Ma, 17 Jan. Zon op: 8 h 03; onder: 16 h 17, Licht op: 16 h 47, Maan op: 18 h 35; onder: 8 h 13. L.K. 23 Jan. Hoog- en Laagwater te Vlissingen: Januari. Hoogwater. Laagwater.. Za. 15 12.23 6.39 18.58 Zo. 16 0.45 13.12 7.33 19.50 Ma. 17 S 1.34 14.00 8.24 20.34 Hoog- en Laagwater te Wemeldingei Januari. Hoogwater. Laagwater. Za. 15 1.51 14.17 7.37 20.00 Zo. 16 2.47 15.12 8.30 20.52 Ma. 17 S 3.39 16.01 9.23 21.39 Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere 38 min. later. (S springtij.) Middelburg Tarief per kilo en per stuk, (Ingez. Med DE OBLIGATIELEENING DER S. M. ZEELAND RUIM OVERTEEKEND, Naar wij vernemen zijn de inschrijvin gen op de 4 pet. eerste hypothecaire obligatieleening der Stoomvaart Maat schappij Zeeland buitengewoon talrijk geweest, zoodat slechts op de groote in schrijvingen een- zeer gering percentage kan worden toegewezen. Nederlandsche Handelsreizigers Vereeniging. De afdeeling Middelburg van boven genoemde Vereeniging had gisteren avond een vergadering belegd in hotel „Centraal" te Goes, op welke vergade ring de heer G. van Eek, buitengewoon bestuurder heeft gesproken over „De Handelsreiziger in dezen tijd". De bijeenkomst, ,die onder leiding stond van den Middelburgschen afdee- lingsvoorzitter, den heer J. Vos, was zeer goed bezocht. Zoowel door de le den der Vereeniging uit Middelburg, Goes en omliggende plaatsen als door ongeorganiseerde handelsreizigers. Nadat de voorzitter de vergadering op de gebruikelijke wijze had geopend verkreeg de heer Van Eek het woord. Spr. zette in een duidelijk en met van ettelijke voorbeelden uit de practijk ge ïllustreerd betoog uiteen dat de positie van den handelsreiziger zeer groote ver anderingen heeft ondergaan. De Neder landsche Handelsreizigers Vereeniging heeft gedurende de 65-jaren van haar jestaan met de zich in de maatschappij voltrekkende veranderingen steeds nauwkeurig rekening gehouden, als ge volg waarvan wij nog immer paraat de haar toevertrouwde belangen op juiste en afdoende wijze weet te behartigen. Spr. behandelde vervolgens verschil lende van de uit naijver door anderen rondgestrooide fabels omtrent de ver eeniging en toonde aan dat, in het juiste licht gezien, deze aanvallen in haar te gendeel moeten verkeeren omdat de vereeniging niet minder, doch integen deel oneindig veel meer voor haar le-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1938 | | pagina 1