GOESCHE COURANT^
Een omwenteling bij de spoorwegen.
SPORT»
VOOR EEN VERBLIJF
WEERBERICHT.
STOOMWASSCHERIi „ZEELAND"
ZEELAND.
NUMMER 12.
DRIE BLADEN.
ZATERDAG
15 JANUARI 1938.
EERSTE BLAD.
181c JAARGANG.
Met ingang van 15 Mei zullen 148 kleine sta
tions vervallen. Meer sneltreinen, die snel
ler zullen rijden. In het spoorboekje worden
ook de tram- en busverbindingen opgenomen.
9
Langevielesingel D 197 - Tel.637
MIDDELBURG.
t. v. Arb.
rk. m. d-
er de hr.
Gouden
„Een-
MIDDELBURGSCHE COURANT
Dagblad Voor Middetourg, Goes en agent
schap Vüssipgen 2.30, elders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg er.
Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, Inget mededeelingen 60 ct, p. r.
Bij contr. Toor beide veel lager; tar, op aanvr.
Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap ,,De Middelburgsche Courant Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekeni ing no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 1 7.
Aangesloten bij het Bureau voor - Pirbliciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen I 7
regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels,
a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. met
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou
rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent.
-
De Nederlandsche Spoorwegen staan
aan den vooravond van een omwente
ling, zooals zij die in hun bijkans 100-
jarige geschiedenis niet gekend hebben.
Nauwelijks honderd jaar geleden moest
de populaire trekschuit plaats maken
voor het moderner vervoermiddel de
spoortrein. Sedert dat oogenblik hieid
de spoor langen tijd het monopolie tot
dat in het tweede decennium dezer eeuw
de auto zich een weg baande en spoedig
zoo populair werd, dat de spoor, vooral
ten opzichte van het „klein vervoer",
volkomen dreigde te worden overvleu
geld. Om aan de zware concurrentie van
de auto het hoofd te kunnen bieden was
het noodig te overwegen, op weike wijze
het reizend publiek het meest zou zijn
gediend. Hoewel met leedwezen, heb
ben de spoorwegen moeten afzien van een
deel van het „klein vervoer". De om
standigheden zijn nu eenmaal zoodanig,
dat de auto en de autobus dat verkeer
beter dan de spoorwegen kunnen be
dienen. Bovendien bleek, dat op de
meeste baanvakken het reizigersverkeer
op de stoplijnen van jaar tot jaar ver
minderde, terwijl de bezetting der snel-,
treinen zich kon handhaven. De stop
treinen, welke door sneltreinen werden
vervangen, bleken als regel weder een
voldoende bezetting te verkrijgen. Dit
gaf de spoorwegen aanleiding tot het
maken van 'een studie over de mogelijk
heid van de opheffing der stoptreinen,
welke het verkeer op korten afstand be
dienen, waarbij de alsdan vrijkomende
tfeinkilometers gebruikt zouden kunnen
worden tot het rijden van sneltreinen.
-Deze studie heeft ertoe geleid, dat
tot opheffing van 148 kleinere stations
zal worden overgegaan, zonder dat daar
door de bedrijfsuitkomsten zullen dalen.
Daarmede hebben de spoorwegen het
„groote verkeer" voor hunne rekening:
de autobussen dienen voor het kleine
verkeer te zorgen. Beide vervoermidde
len komen dan meer tot hun recht. Hier
mede is zonder conflict een belangrijke
stap gezet in de richting' van de ver-
keerscoórdinatie, welke tot uiting komt
in de reisgids welke 15 Mei a.s. van
kracht wordt en waarin zoowel de trein-
als de busverbindingen zullen worden
vermeld. W
Door de opheffing der 148 stations
kan de frequentie der sneltreinen wor
den opgevoerd en hierdoor kan het aan
tal sneltreinverbindingen over het ge-
heele net be'angrijk worden uitgebreid.
Bestaat er thans een beperkt aantal
snelle verbindingen, met half Mei zal dit
aantal verdubbeld of meer dan verdub
beld worden.
Belangrijke tijdsbesparing,
Teneinde een beeld te geven van de
verkregen bekortingen van den reis
duur kunnen de volgende vergelijkingen
dienen:
Voor GroningenVlissingen is de
kortste reisduur thans 6 uur 52 m nuten,
deze Wordt nieuw 5 uur 55 minuten,
een tijdwinst v.an 57 minuten.
Voor Den HelderMaastricht is de
kortste reisduur thans 5 uur 53 minu
ten, deze wordt nieuw 4 uur 33 minu
ten, tijdwinst 80 minuten.
Zooals reeds gezegd, is de frequen
tie van» de sneltereinen belangrijk uit
gebreid.
Zoo loopen tusschen Amsterdam
RotterdamDen Haag en Groningen
thaüs 7 paar sneltreinen. D't worden
ingaande 15 Mei 5 p.aar diesel-electri-
sche treinen en 6 paar snelle stoom
treinen, Tusschen Leeuwarden en
Roosendaal loopen thans 6 paar snel
treinen, dit wordt 11 paar.
Tusschen Arnhem-Nijmegen en Roo
sendaal bestaan thans 8 paar snelver-
bind ngen en het aantal wordt uitge
breid tot 15 paar.
Opvoering van de snelheid.
Een tweede punt van de studie was
na te gaan of het mogelijk zou zijn de
snelheid op de hoofdbaanvakken op te
voeren. De opvoering der snelheid was
dringend noodig, omdat de gem ddelde
snelheid van de auto op de openbare
wegen in vele gevallen reeds hooger is
dan met de sneltreinen werd bereikt.
Op het middennet, dat ingaande 15
Mei geëlectr ficeerd wordt, zullen de
uit modern, nieuw materiaal samenge
stelde treinen worden ingelegd met een
snelheid van 120 km per uur. De daar*
door vrijkomende diesel-electrische
eenheden zullen worden gebruikt op de
baanvakken AmsterdamDen Haag
RotterdamGron ngen en Twente, en
DordrechtMaastricht. Deze laatste
verkrijgen dan te Eindhoven aanslui
ting met de electrische treinen naar
en van Utrecht. De diesel-electrische
treinen zullen eveneens gaan rijden mét
een snelheid van 120 km per.uür, ter
wijl de met stoomtract e op de betref
fende tr,ajecten vervoerde sneltreinen
een snelheid van 100 km per uur zuller
bereiken.
Op het overige deel van het net.wor
den eveneens de snelheden opgevoerd
door de zwaarte der treinen te beper-
ken tot ongeveer 300 ton, -d.i. maximaal
7 wagons, waardoor het mogelijk wordt
den rijtijd tusschen twee stopstations
gemiddeld met 1 minuut te verm'nde
ren. Op eenigszins lange baanvakken
wordt daardoor een niet onbelangrijke
tijdwinst verkregen.
Het spoorboekje.
Het opheffen van de 148 stations en
halten maakt het noodig over te gaan
tot de uitgifte van een re sgids, welke
niet alleen de binnenlandsche dienstre
geling der Nederlandsche Spoorwe
gen, doch ook de dienstregeling
der trams en autobussen tusschen
de spoorwegstations en de niet of niet
meer door den spoorweg bediende
plaatsen bevéff. H ermede wordt be
reikt, dat de réiziger kan zien, hoe hij
op de snelste wijze een niet door den
spoorweg bediende plaats kan herei
ken per spoor, tram en autobusverbin
ding.
Om tot deze mogelijkheid van u tgif
te te kunnen geraken was de medewer
king van de tram- en autobusonderne
mers noodig. De betreffende vereenigin-
gen en bonden zegden hunne volle me
dewerking toe, om hun leden van het
nut van een dergelijke uitgave le door
dringen en zij zullen zorgen, dat da
gegevens tijdig in het bez't van de
spoorwegen komen. Thans zijn in het
geheele land de autobusondernemers
druk aan den arbeid om hun busrege
lingen samen te stellen aan de hand van
de aan hen toegezonden ontwerpdienst-
regeling. Het ligt in het voornemen zoo
eenigsz ns mogelijk ook de bootverbin
dingen, voor zoover deze onafhankelijk
van het tij varen, op te nemen.
Bij zulk een gemeenschappelijke s,a
menwerking kan het niet anders of de
nieuwe uitgave, in een nieuw kleed en
op bijzondere wijze ingebonden, moet
een succes worden.
De dienstregeling.
Wat betreft de nieuwe dienstregeling
kan nog het volgende worden opge
merkt. Met ingang van de dienstrege
ling van 15 Mei 1938 zal een regelma
tige dienst welke thans reeds op het
m ddennet bestaat, op het geheele net
worden ingevoerd.
Practisch zal dan over alle lijnen
een regelmatige 2-uursaienst worden
gereden. Op de baanvakken waar de
verkeersdichtheid zulks wettigt wordt
deze 2 uursdienst over den geheelen
dag of over een gedeelte daarvan uit
gebreid tot een regelmat'gen uurdienst.
Oogenschijnlijk is de dienst niet re
gelmatig, doch bij een nadere beschou
wing blijkt, dat de afwijkingen ieder op
zich zelf bezien, weder regelmat'g zijn.
Dit is het gevolg van het bezigen van
verschillende tractiesoorten op eenzelf
de baanvak.
Er bestaat misschien geen mensch
op aarde die niét onverwacht iets
goeds heeft ondervonden. Houd dat
voor oogen en ge zult nooit aan de toe
komst wanhopen.
De Pers in den Raad.
De mannen van de pers zitten bij Me
gemeenteraadsvergaderingen, en schrij
ven, en zwijgen. Het eene is hun plicht
en het andere ook.
Maar daarom schenkt de Raad toch
nog wel eens een enkele maal, schoor
voetend soms, eenige aandacht aan wat
de couranten schrijven.
In de agenda van den Raad van Kou-
dekerke, elders in idt blad, vindt men
echter, meenen wij, een novoum op dit
gebied. Daar komt de pers nu eens met
naam en toenaam als punt van behan
deling op de agenda van de openbare
Raadsvergdering voor!
Hoe, dt zie men zelve.
GIFT VAN H. M. DE KONINGIN.
De koninklijke nationale vereeniging
tot steun aan miliciens werd verblijd
met een ruime bijdrage van haar be
schermvrouwe, H. M. de Koningin, als
blijk van belangstelilng in den zoo nut
tigen arbeid dezer vereeniging.
Met het oog op de komende uitbrei
ding van den dienstplicht, welke zware
eischen aan haar middelen zal stellen
voert de vereeniging thans een propa
ganda-actie zoodat bovenbedoelde gift
zeer welkom is. Hét bestuur hoopt., dat
dit koninklijk voorbeeld allerwegen na
volging moge vinden.
Koningin en Prinses wandelen.
H.M. de Koningin en H.K.H. Prinses
Juliana hebben gistermiddag een wande
ling gemaakt in het park achter het pa
leis Soestdijk.
GELUKSTELEGRAMMEN BIJ DE
VERWACHTE BLIJDE GEBEURTENIS
Indien de verwachte blijde gebeurte
nis in de koninklijke familie op Zondag
plaats vindt, zullen 'de P. T. T.-kantoren
dien dag geopend vijn ais op andere
Zondagen.
Gelukwenschtelegrammen voor het
koninklijk huis, op dien Zondag aange
boden, zullen den daarop volgenden
Maandagmorgen worden besteld.
DE BLIJDE GEBEURTENIS IN DE
PHOHI-PROGRAMMA'S.
Wanneer de blijde gebeurtenis op
Soestdijk heeft plaats gevonden, zullen
ouze landgenooten in Oost- en West ln-
dië, in Zuid-Afrika en ook elders op de
wereld door middel van den Phohi dé'
talrijke feestelijkheden hier te lande
kunnen meemaken.
Voor deze bijzondere gelegenheid is
een programma samengesteld dat volko
men past bij het heuglijk gebeuren en
een getrouwe weerspiegeling zal zijn
van de op dat oogenbhk in Nederlanc
heerschende vreugde-stemming.
Te dien einde heeft de Phohi 3 vaste
reportage-posten ingericht, nl, een in 't
hotel Trier te Soestdijk, een in het pa
leis op den Dam te Amsterdam en een
op het Buitenhof te 's Gravenhage. De
bedoe.ing is, dat afwisselend van deze 3
posten uit een ooggetuigeverslag van de
feestvreugde wordt gegeven, terwijl
daar tusschendoor uit de Phohi-studio
een speciaal feestprogramma ten ge
hoore wordt gebracht, zoodat de uitzen
ding een zoo levendig en afwisselend
mogelijk karakter zal dragen.
Bovendien zal de Phohi-reportagewa-
gen door het lend rondrijden, om overal
Litsen van de feestelijkheden op te ne
men. De aldus vervaardigde gramofoon-
platen worden onmiddellijk naar de stu
dio gebracht, waar ze dan eveneens in
het programma worden ingelascht.
DE ONDERGANG VAN DE
„HANNAH".
Vragen van het Tweede Ka
merlid Donker,
De heer Donker heeft aan de minis
ters van buitenlandsche zaken en defen
sie de volgende schriftelijke vragen ge
steld:
I. Is de regeering bereid een nauw
keurig onderzoek te doen instellen naar
de nationaliteit van het tot dusverre on
bekende schip, dat in de Spaansche wa
teren een torpedo heeft afgeschoten op
het Nederlandsche schip „Hannah" ten
gevolge waarvan dit is gezonken?
2. Is de regeering bereid het resultaat
van dit onderzoek aan de Kamer mede
te deelen?
3. Wil de regeering een uiteenzetting
geven van de maatregelen, die in den
oop van den Spaanschen burgeroorlog
ïetzij tengevolge van internationaal
overleg hetzij van Nederlandsche zijde
op eigen initiatief zijn genomen ter be
scherming van de scheepvaart in de
Middellandsche zee?
4. Welke van deze maatregelen waren
nog in werking ten tijde van het torpe-
deeren van de „Hannah", en in welken
omvang waren zij dat?
5. Geeft dit torpedeeren van een Ne-
derlandsch schip der regeering aanlei
ding na te gaan op welke wijze de Ne
derlandsche scheepvaart in de Middel
landsche zee doeltreffend beschermd
zou kunnen worden?
6. Zoo ja, hoe stelt de regeering zich
voor dit doel te bereiken?
ARTIS KRIJGT EEN JAAR UITSTEL
VAN BETALING.
Vrijdagmiddag is een vergadering ge
houden van houders van 3 pet. hypothe
caire obligaties der leening 1927 ten las
te van het Kon. Zool. Genootschap Na-
tura Artis Magistra, ter bespreking van
een beslissing ten aanzien van de beta
ling der aflossingen en der vervallen
coupons, eventueel van een uittsel de
zer betalingen ten gunste van het finan-
cieele herstel van het in moeilijkheden
verkeerende genootschap.
Van de 92 nog uitstaande obligaties
waren 54 ter vergadering vertegenwoor
digd, recht hebbende op 54 stemmen.
De voorzitter, de heer Robert May,
deelde mee, dat nog geen definitieve op
lossing ten aanzien van de 3 pet. lee
ning 1895 is gevonden, de onderhande
lingen duren echte rnog voort.
Het bestuur van het Genootschap ziet
uit de thans zoo dringend geworden
moeilijkheden geen anderen uitweg dan
een hernieuwd uitstel van betaling tot 1
Januari 1939 te vragen.
Dit verzoek werd daarop door de ver
gadering met algemeene stemmen inge
willigd.
Na afloop werden in besloten be
stuursvergadering de besprekingen over
de in verband met de dreigende execu
tie te nemen maatregelen voortgezet.
HULPVERLEENING AAN KLEINE
BOERENBEDRIJVEN.
In verband met eventueel aan te bren
gen veranderingen in den toestand der
kleine boerenbedrijven deelt men ons
mede, dat, indien voor. het jaar 1938
1939 en volgende jaren behoefte zou blij
ken te bestaan aan hulp aan kleine boe
renbedrijven, zal worden uitgegaan van
den toestand, zooals deze is vastgesteld
op 1 November 1937. Nieuwe bedrijfjes
zullen dus niet tot de steunregeling wor
den toegelaten. Het aanbrengen van wij
zigingen in de samenstelling van de be
drijfjes, ten einde daardoor te komen
tot verhoogde steunbedragen, of het
splitsen van bestaande bedrijven, om in
het bezit te komen van steun, zal der
halve niet tot het gewenschte resultaat
kunnen leiden. In zeer bijzondere geval
len kan de minister op voorstel der
plaatselijke, commissie van deze alge
meene regeling afwijken.
Het bovenstaande beteekent uiter
aard niet, dat geen veranderingen m de
kleine bedrijven mogen worden aange
bracht of geen nieuwe bedrijven mogen
worden gesticht. Deze mededeel'ng
heeft uitsluitend tot doel aan belang
hebbenden te doen weten, dat als regel
in deze gevallen geen steun zal worden
verleend.
VOETBAL.
Een bondselital.
Het bondselftal, dat op 19 Januari te
Rotterdam tegen Lincoln City F. C. zal
spelen, is als volgt samengesteld:
Doel: Dijkstra (Z.F.C.); achter: Wil-
ders (BI. Wit) en Van der Linden (N,A
C.)midden: Paauwe (Feijenoord) Pien
ter (Be Quick) en Van Heel (Feijenoord) j
voor: Vondenhof (Juliana), Van Spaan-
donck (Neptunus), De Boer (K.F.C.),
Smit (Haarlem) en Mijnders (D.F.C.).
Reserves: Michell (V.S.V.), Van der
Heyden (Feyenoord), Peters (P.S.V.),
Kuppen (Feyenoord), Drok (R.F.C.) en
Van Walsum (R.F.C.).
DAMMEN.
Goes IKrabbendijke I 1010
Voor de le kl. van den Z.D.B. speel
de Goes I gisteravond tegen Krabben
dijke I. De resultaten waren: M. Jere-
miasseL. Nieuwenhuize 11; M. de
JongeM. Nieuwenhuize 20; P. de
HertogC. Nieuwenhuize 11; K. Kra
merKl. Wolfert 20; G. Hoogetseger
J. Pieper 11; L. DekkerJ. v. Oos
ten 02; A. HendrikseM. Meeusen
02; M. KikJ. v. d. Vrede 11; J. de
JongeJac. Pieper 20; P.BliekM.
Nieuwenhuize 0—2.
Totaal Goes I (eerstgenoemden) 10 p.
en Krabbendijke I eveneens 10 p.
aan de Cöte d'Azur, de Wintersport,
of welke plaats op aarde U ook be
haagt, om U te verpoozen, neemt
alle zorgen voor Biljetten, Hotels of
Verzekering van U af: Het Reisbu
reau Laagland, Van Hengel Co.
gevestigd in het Bureau van V. V.
Markt 17 Middelburg.
(Ingez. Med.)
Verwachting tot morgenavond:
DE BILT: Stormachtige tot krachtige
Z.W. tot N.W. wind, aanvankelijk zwaar
bewolkt tot betrokken met nog regen,'
later opklarend, iets kouder.
UKKEL: Hevige wind uit Z.W. tot W.
richtingen, afwisselend zwaar bewolkte
en héldere hemel, bij tusschenpoozen re
gen, plaatselijk storm, vooral aan de
kust, matige temperatuur met een nach
telijk minimum van ongeveer 5 graden.
Zo. 16 Jan. Zon op: 8 h 04; onder:
16 h 16. Licht op: 16 h 46. Maan op:
17 h 12; onder: 7 h 41. V.M. 16 Jap,
Ma, 17 Jan. Zon op: 8 h 03; onder:
16 h 17, Licht op: 16 h 47, Maan op:
18 h 35; onder: 8 h 13. L.K. 23 Jan.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen:
Januari.
Hoogwater. Laagwater..
Za. 15 12.23 6.39 18.58
Zo. 16 0.45 13.12 7.33 19.50
Ma. 17 S 1.34 14.00 8.24 20.34
Hoog- en Laagwater te Wemeldingei
Januari.
Hoogwater. Laagwater.
Za. 15 1.51 14.17 7.37 20.00
Zo. 16 2.47 15.12 8.30 20.52
Ma. 17 S 3.39 16.01 9.23 21.39
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 min. vroeger; Veere 38 min. later.
(S springtij.)
Middelburg
Tarief per kilo en per stuk,
(Ingez. Med
DE OBLIGATIELEENING DER S. M.
ZEELAND RUIM OVERTEEKEND,
Naar wij vernemen zijn de inschrijvin
gen op de 4 pet. eerste hypothecaire
obligatieleening der Stoomvaart Maat
schappij Zeeland buitengewoon talrijk
geweest, zoodat slechts op de groote in
schrijvingen een- zeer gering percentage
kan worden toegewezen.
Nederlandsche Handelsreizigers
Vereeniging.
De afdeeling Middelburg van boven
genoemde Vereeniging had gisteren
avond een vergadering belegd in hotel
„Centraal" te Goes, op welke vergade
ring de heer G. van Eek, buitengewoon
bestuurder heeft gesproken over „De
Handelsreiziger in dezen tijd".
De bijeenkomst, ,die onder leiding
stond van den Middelburgschen afdee-
lingsvoorzitter, den heer J. Vos, was
zeer goed bezocht. Zoowel door de le
den der Vereeniging uit Middelburg,
Goes en omliggende plaatsen als door
ongeorganiseerde handelsreizigers.
Nadat de voorzitter de vergadering
op de gebruikelijke wijze had geopend
verkreeg de heer Van Eek het woord.
Spr. zette in een duidelijk en met van
ettelijke voorbeelden uit de practijk ge
ïllustreerd betoog uiteen dat de positie
van den handelsreiziger zeer groote ver
anderingen heeft ondergaan. De Neder
landsche Handelsreizigers Vereeniging
heeft gedurende de 65-jaren van haar
jestaan met de zich in de maatschappij
voltrekkende veranderingen steeds
nauwkeurig rekening gehouden, als ge
volg waarvan wij nog immer paraat de
haar toevertrouwde belangen op juiste
en afdoende wijze weet te behartigen.
Spr. behandelde vervolgens verschil
lende van de uit naijver door anderen
rondgestrooide fabels omtrent de ver
eeniging en toonde aan dat, in het juiste
licht gezien, deze aanvallen in haar te
gendeel moeten verkeeren omdat de
vereeniging niet minder, doch integen
deel oneindig veel meer voor haar le-