A m VOOR DE JEUGD. ZEEUWSCHE KRONIEK. DAMMEN EN SCHAKEN. ut éi plp^ iü ij 'm MIP^ ÉH gp °^gp n ÜILÜ Pi éH DE NIEUWE MEESTER JEUGDVERHALEN. Meire snapten d'r niks van, mè' ze vroog mè' nie' mi' vadder. Ze kwamme bie de kêete en keke over d' onderdeure. De meic was doende mie' d'r eigen op te keiven. De vrouwe voe' gezegde ,,a' om één ure 't volk op d' 'oeve komt, motte de bossels en de boenders an de kant weze". En dat was vaste regel, 'oor, bie Moe Bestine. „Wat zouw' me noe is doe?" zei Pietje. Ze 'ienge over d' onderdeure en keke ni' de meid. „Die Pauw, die ei toch ermen!" zeiden Merie. Pauw lachten, wan dat was een praatje ni' d'r zin. Ze zei: „ja, ja, 't bin oal nie' zukke maegere spierikken as jie, 'oor Kom is 'ier, dan za' 'k joe is in de knöop legge". Pietje lichtten de klienke op: „dat wil ik zie, ver uit Merie". Ze kwamme in de kêete. „Ier ei j' me dan". En Pauw, die pakten mie d'r groote,. dikke 'anden, Merie vast, en„aie! m'n erm, m'n rik, laet los, joe val- sen", schreeuwden Merie. Pauw liet ze los, ze trok een vieze neu ze, ze zei: „je rik! jie ei nog glad gin rik. Dan mó' je êest is zeven zeuns 'ehad dan je pas een rik Bie joe is 't mer een 'aek en óoge, di' a je g.t an-'angt. En bobber noe mer op, 'k kan julder nie' ge- bruke". „Voe joe zeker?" zei Pie. Mè' ménsen, kinders, toen Pauwtje zé gauw buten. Ze stienge van een 'êel ènde, mie' d'r tonge van: pe- pe-pe, è-è-è, pe-pe-pe, je kun' ons toch nie' vangg", mè' duste toch nie' dichte bie komme. Pauw dust wè' is mie' waeter góoie, weet je. Ze gienge an d' are kant voe 't raem stae kieke, en zonge: „de misjes uut de kêete, die werke da' ze zwêete, en a dan 't werken is gedaan, dan gaan ze voe de spiegel [staan. Moeder sta m'n musje net, vanavend kom m'n vrijer, en as m'n vrijer nie' en komt, dan kom Jacob Janse, die za' op de fietel spele en ik za' lêere danse. ier een stoel en daer een stoel op iedere stoel een kussen, misje ouw je kinnebak toe of ik sla d'r de koekepan [tussen' En a 't uut was, beguste ze wee' mè' van voren of an. Da' 's dikkjels^ a' g"uus niks te spelen da' 's muitere', en treitere', van 't êene kwaed an 't are. ROZEN IN DEN WINTER. 'k Zag rozen Nog blozen, In winterlandouw. 'k Mocht speuren Haar geuren, Trots vinnige kou. Alsof zij het wisten: Na nevels en misten, En 't jagen Der vlagen, Komt 't zonnig getij. En 'k dacht: Mocht ik wezen O, rozen als gij, Nog bloeiend en geurend Als 't wintert om mij. M'burg. H. den Engelsman, DE VERBINDING TUSSCHEN VLISSINGEN EN MIDDELBURG III. (Slot.) De oude weg (vervolg). Daar de oude weg door den A.N. W. B. nog niet- in 't groot verkeer is opgenomen, staan er ook geen wegwijzers met vermelding der afstanden. De afstand van de reeds gemelden Rammekenspoort, die ongeveer aan 't begin der Paling straat moet hebben gestaan, tot aan den singel te Middelburg be droeg 6750 el of 4,725 km. Tal van buitenplaatsen lagen aan beide zijden van den weg Boerderijen, die denzelfden naam nog dragen, hebben haar vervan gen. De rustbanken onder de boo men bij het Ronde Putje noodigen de wandelaars nog uit tot rusten. In hun herinnering kan dan komen de bekende legende van het melk boerinnetje, welke e legende zeer nauw met het Putje in betrekking staat en door J. H. Schimmel in een gedicht is weergegeven. Voor de vele rij- en voertuigen was de voornaamste pleisterplaats Den Abeele, waar 3 herbergen wa ren. De voornaamste was La belle Vue, welke nog bestaat. In de vo rige eeuw konden hier 16 paar den gestald worden. Nog is er een mooie speeltuin. De twee andere herbergen waren De Zevenster en De Zon. Reeds vrij spoedig, nadat de ge- heele weg bestraat was, moet er een geregelde wagendienst ge weest zijn, of zooals men toen zei een wagenveer. Na de groote verbetering van den weg in 1649 weten wij, dat er nieuwe postwagens met vleu gels reden. In beide steden was dicht bij de poort een wagenplein. Het Vlissingsch Wagenplein te Middelburg bestaat nog ten deele. Zooals reeds gezegd stond de poort, waar nu 't kanaal is. Even auiten de poort splitste de weg zich dadelijk. De Pier Schroeweg liep oostwaarts naar Welzinge en de bestrate weg naar het zuiden. Bij Vlissingen is de verandering zóó groot geworden, dat het niet gemakkelijk is zich de vroegere toestand voor te stellen. Niet al leen door het graven van de bin nenhavens maar vooral door de zich steeds uitbreidende scheeps timmerwerf „De Scheldeis de plaatselijke toestand geheel ver anderd. Het Wagenplein lag dicht jij het Dok. In de eerste jaren waren er nog geen vastgestelde uren van ver trek. Als er voldoende passagiers waren, werd een bel geluid en de coetsier, wiens beurt het was, reed weg. Het tarief hing af van 't aan tal reizigers. Zoo moesten b.v. drie personen elk 0.35, vier personen elk 0.27 Yi en vijf of zes personen elk 0.25 betalen. Bovendien ieder 5 cent „toegeld". Dit was de looi voor den koetsier, In de 18de eeuw kwam er een vast tarief n.l. een Pietje of 32% cent. Vandaar dat de rijtuigen den naam kregen van Pietjeswagen, ïen pietje was het 8ste deel van een Zeeuwsche rijksdaalder 2.60). In elke stad waren 10 wagens gestationneerd. Er mocht alleen te Oost-Souburg bij de her- jerg „Het Jagertje" (thans een colenpakhuis) en op Den Abeele worden opgehouden. Op de laat ste plaats tevens om de paarden te drenken. De naam postwagen zegt duidelijk, dat ook de post er mee vervoerd werd. Tusschen beide steden was die belangrijk, maar voor het destijds kleine dorpje Oost-Souburg was zij van weinig beteekenis. De postbestelling was in 't midden der vorige eeuw dan ook nog zeer primitief. Wie te Souburg een brief te verzenden had, bracht die naar den gemeen te-secretaris C. Braam, die tevens brievengaarder was. De Ritthem- mers bezorgden ze bij den veld wachter J. Huijsmans, die ze naar Souburg bracht. In 1837 werd bij de gemeentebe sturen van Middelburg en Vlissin gen een aanvraag gedaan om een diligence in het „veer" te brengen, die op vaste uren zou afrijden. Of schoon Vlissingen er niet veel voor voelde, is zij er toch geko men en verdwenen de postwa gens. De diligence is op haar beurt weer verdrongen door de omni bus, die in 1854 voor het eerst be gon te rijden. Om de 2 uur vertrok er een wagen uit elke stad. Al leen op den middag en 's avonds was er een tijdruimte van 3 uur. De omnibus vertrok te Middelburg van de Groote Markt en te Vlis singen van de Kleine Markt later van het Dok. Het tarief was eerste „rang" 50 cent, tweede „rang" 30 cent. Later werd het 0.35 per persoon. Toen in 1859 de Middelburgsche Maatschappij van stoomvaart was opgericht met een geregelden dienst van Middelburg naar Rot terdam v.v, stelde de maatschappij wagens beschikbaar voor passa giers, die naar Vlissingen moesten. Als de boot in de bocht van de haven zichtbaar was, kon men aan het aantal vlaggetjes aan den gaffel zien, of er veei passagiers voor Vlissingen waren. Men wist dan of er bijwagens noodig waren. Anderhalf uur voor de afvaart der boot te Middelburg, welke af vaart afhing van vloed en ebbe, vertrok er een wagen van uit Vlis singen van het hotel „De Com merce". Het tarief was 40 cent per persoon. Van ouds werd voor alle rij- en voertuigen en sleden tolgeld be taald. In 1562, dus in 't eerst, be droeg dit 12 myten of 2% cent. La ter is het tolgeld dikwijls veran derd. Toen in 1649 de geheele weg verbreed was en vele krommingen waren weggenomen, moest voor iederen wagen of slede 3 grooten of 714 cent worden betaald. Vol gens het octrooi van 1765 moest voor een lege slee 1 stuiver be taald worden, voor een boerenwa gen 2 ts., voor een geladen slee 3 st en voor een koets 6 st. Vroeger, bij de eerste tolheffing, mocht de weg niet bereden wor den met wagens, waarvan de ban den der wielen met scherpe ijze ren nagels waren voorzien. Vol gens de conditiën van verpachting moest bij overtreding een boete van 20 betaald worden. Men was zeker bang, dat van de harde keien stukken zouden afspringen. Thans wordt, en zeker niet ten onrechte, geklaagd over den hob- beligen ouden weg. Door de laat ste opgraving voor de waterlei ding is de weg nog in slechter con ditie. De klachten zijn al van ouds. Drie kwart eeuw geleden, dus in 1862 vroeg de heer Dirk Dronkers,. een bekend aannemer te Middel burg, aan de gemeentebesturen van Middelburg en Vlissingen om. met hem te onderhandelen ten. einde de hobbelige keien van den. weg te vervangen door klinkers. Genoemde magistraten zagen het groote nut van een zoodanige ver betering niet in, mogelijk ontbrak het haar aan de financiën, in elk geval de weg bleef bij het oude tot op den dag van heden. Voor wielrijders zal het een uit komst zijn, als het geheele rijwiel pad klaar is. Tot slot over het verkeer langs Hieronder volgt een gedeelte- van de 13e partij om het wereld kampioenschap tusschen Springer en Raichenbach. Ditmaal een par tij, welke door Springer werd ge wonnen. Wit: RAICHENBACH; Zwart: SPRINGER. De stand na den 28en zet vau wit: 1 ÜS ma M m rs//// wSÏÏ, 46 47 48 49 50 2819—24 28. 30X29 19—24 29. 39—33 18—23 30. 43—39 14—19 31. 49—44 12—18 32. 37—31 8—12 33. 31X22 18X27 Reeds is een klein overwicht van zwart merkbaar. 34. 44—40 6—11 35. 42—37 12—18 36. 37—31 21—26 Een sterke zet. Was hier 914 gespeeld, dan had wit met 3228 de overhand kunnen nemen. 37. 31X22 18X27 38. 32X21 16X27 39. 40—34 9—14 40. 34—30 11—17 41. 39—34 13—18 42. 4742 17—22 43. 42—37 3—8 44. 34—29 23X34 45. 30X39 8—13 Wit speelt nu reeds een verlo ren partij. Geleidelijk aan heeft zwart zijn overwicht uitgebreid. 46. 48—42 Deze zet versnelt het einde. 4618—23 47. 45—40 15—20 48. 36—31 27X36 49. 38—32 23—29 Wit staat verloren. 50. 42—38 19—23 51. 39—34 13—19 52. 35—30 24X44 53. 33X15 44—49 54. 38—33 49—16 Wit geeft op. Een door zwart uitstékend gespeelde partij. den ouden weg schrijven wij 't vol gend versje af: 't Is een verschil met lang [geleden, Toen nog de omnibussen reden Met twaalf passagiers om ['t uur, De rit op hobbelige keien, Destijds gebruikt om te [plaveien, Was onuitstaanbaar op den duur, De paarden laafden op Abeele Hun dorstige en droge kelen; Want anders hielden ze 't niet [vol Toch waren in 't grijs verleden De meeste passagiers tevreden: Want nimmer ging zoo'n paard [op hol. Toe* kregen we het [bargebootje En d' omnibus verloor zijn [broodje. Over de tegenwoordige verbin ding kunnen wij kort zijn. Zooals wij in 't eerste artikel schreven moest het bargebootje het afleg gen tegen de stoomtram, die op 10 Dec. 1881 voor 't publiek in dienst werd gesteld door de So- ciété Anoyme. Zij reed 5 X per dag vice versa. Thans doet de electrische tram in dien tijd 52 rit ten. De tarieven waren I kl. 0.25, retour 0.40; II kl. 0.20, retour 0.30. In 1929 ging de tram over aan de P.Z.E.M. In 1911 werd de drijf kracht electriciteit. R. B. J. d. M. (Nadruk verboden). BBanHnBrnnBHaBHBHBRBi door IET HOOGERS. Er was een nieuwe onderwijzer gekomen. Hij was nog een jonge man en hij had wel een vriende lijk gezicht. Maar de eerste keer toen de jongens van de vijfde klas na de vacantie weer op school kwamen, en voor het eerst les van hem hadden, keken ze hem toch wel een beetje wantrouwend aan. Die vorige meester hadden ze al gehad van af de tweede klas, dien kenden ze precies en die kende hen precies. Ze wisten, dat hij soms erg driftig kon worden, maar dat ze best tussen de lessen in een beetje met elkaar mochten pra ten. Maar zo'n heel nieuwe mees ter, je wist maar nooit wat die wel en wat die niet goed vond. Daarom was de klas eerst nog een beetje terughoudend, maar d,at duurde niet lang, want direct de eerste morgen al zei die nieuwe meester: dunkt, we moes ten als kennismaking maar een verteluurtje houden, vanmorgen". Ja, en welke jongen of welk meis je is nu niet dol op vertellen in schoolMaar zoals die meester kon vertellen, zo hadden ze het nog nooit gehoord. De prachtigste verhalen kende hij en als je naar zijn stem luisterde en naar zijn ogen keek, dan zag je gewoon alles gebeuren. Net gelijk wat hij ver telde, of het een echt verhaal was, want voortaan hield hij elke week een verteluurtje, meestal Za terdags of vaderlandse geschie denis of over de volken van ande re landen bij aardrijkskunde, altijd was het even fijn en je moest wel luisteren of je wilde of niet. Dat was nu een meester waar iedereen van hield; als kinderen van andere klassen vroegen: „Hoe is die „nieuwe dan was altijd het antwoord: „Onze meester, een reuzen-kerel, een fijne meester En wat hij al niet verzon Toen hij er twee maanden was, zei hij op een Woensdagmorgen: „We ten jullie wat ik vanmiddag ga doen Het is nu herfst en het heeft een poos geregend, ik ga paddestoelen zoeken, die zijn er nu een hele boel. Als een van jul lie soms zin heeft om mee te gaan, moet hij maar komen. Steek je vin ger maar op, wie wil mee Roef daar gingen bijna alle vingers in de hoogte, ook van de meisjes. „Nou vooruit, dan de hele klas maar lachte de meester. Toen er 's winters sneeuw lag, ging de meester met ze sneeuwballen gooien, op het schoolplein en leer de hen hoe je altijd zachte sneeuw ballen moet gooien en zo gaan staan, dat de ruiten geen gevaar lopen, 's Middags ging hij mee sleeën, toen er ijs kwam, was hij op de ijsbaan, In 't voorjaar vond hij goed, dat de jongens kikker visjes en salamanders meenamen en die kwamen in een fles in de klas te staan. Het was een enige meester in een woord. Eén ding was wel erg jammer: hij had nooit willen zeggen, wanneer hij jarig was. Dat deed de vorige meester wel, en dan gaven ze hem een ca deau en versierden de klas en hij tracteerde op zuurtjes en chocola. Maar van dezen meester kwamen ze het niet te weten. Jaap van den hoofdonderwijzer wou het wel aan zijn vader vragen, maar die zou het toch niet zeggen, dat wist hij wel. En dus zouden ze geen feestdag hebben en den meester geen ca deau geven. En toch hadden bijna alle jongens en meisjes al eens bij zichzelf overlegd, dat deze mees ter nu eens een extra mooi cadeau moest hebben. Het liep al weer naar de zomer- vacantie en tegen de overgang. Op een dag, wat was dat Daar stond de meester van de zesde klas in hun lokaal: en zei: „Nu zullen wij het samen eens proberen, jongens, want jullie eigen meester komj vandaag niet". „Waarom niet Is die ziek Wat heeft hij wou de hele klas weten, maar ze kregen alleen maar te horen, dat hij niet zie'k was en alleen maar een paar dagen weg moest. Over drie da gen zou hij weer komen. Die mid dag aan tafel vroeg Jaap dade lijk aan zijn vader waarom hun meester er niet was, maar vader zei alleen dat hij Donderdagavond terug zou komen. De meester van de zesde klas was ook wel aardig, o, ja, hoor, maar 't was toch niet hun eigen meester en ze zeiden onder elkaar al dat ze hoopten dat „meester" met hun klas mee zou gaan na de overgang. Donderdagmiddag kwam Jaap vlak na zijn vader thuis en in de gang hoorde hij hem juist tegen moeder zeggen: .,'k Ben daarnet opgebeld door Verhoeven, hij is geslaagd voor zijn hoofdacte, nu kan hij de vaste aanstelling krif- gen. Verhoeven Dat was hun meester Die was geslaagd dus daarom was hij weggeweest.. En meteen had Jaap al een plan voor elkaar. Om half twee ging hij al naar school en al de jongens van zijn klas riep hij bij elkaar. En daar werd het hele plan besproken. Om vier uur ging een van de jongens naar de juffrouw, waar meester op kamers was en vroeg wanneer hij terugkwam. Met de trein van ze ven uur had zij gezegd. Hij vloog weer terug naar de markt waar de jongens stonden te wachten. Er dadelijk was de afspraak gemaakt om half zeven samen komen, jon gens en meisjes van de vijfde, al lemaal, en dan samen meester gaan halen Dat was een hele drukte op het stationnetje, met z'n vier en der tigen stonden ze op het perron. En toen de trein aankwam en ze meester er uit zagen stappen, was er geen houden meer aan. Meester werd bestormd door zijn jongens ze drongen zich om hem heen, gre pen zijn handen en riepen maar door elkaar: „Wel gefeliciteerd wel gefeliciteerd En de meisjes die gauw bouquetten hadden ge plukt, duwden den meester de sloemen haast in 't gezicht. „Jon gens, kinderen", zei de meester lachend, „wat vind ik dat leuk. Zo'n fijne verrassing heb ik nog nooit gehad Maar hoe wisten jul lie.Maar ze lieten hem niet uitpraten, want opeens begon er een te zingen: „Lang zal hij le ven en allemaal zongen ze mee. De andere reizigers hingen uit de raampjes om te kijken, wie er toch zo afgehaald werd. En mees ter lachte 'aar. En de volgende dag hadden ze toch nog feest, want meester tracteerde en hij las 's- morgens en 's middags een uur voor en hij had gezegd, dat het de mooiste verrassing was, dus was het ook nog mooier dan het ver jaringscadeau, dat ze hem toege dacht hadden. Droevig einde van een prettige dag. Het was Donderdagmorgen We zouden met de 7de klas een fietstochtje van Goes naar Mid delburg maken, 't Was mooi weer. Kwart over 8 zouden we wegrij den. Tegen die tijd waren we allemaal present en even later re den we weg. Met eenige jongens waren we al gauw een eind voor de grote troep uit. Toen we on geveer bij Lewedorp waren stop ten we. Een paar jongens bleven daar staan op een hoogte, die de weg daar maakt. Maar de ande ren, waartoe ook ik behoorde, re den door tot onderaan de helling. De jongen die naast mij reed, zei tegen me: „Ga je mee terug naar de jongens, die boven op de hel ling staan Op het moment dat hij dit zegt draait hij reeds zijn stuur om, en zonder een teken te geven steekt hij de weg over. Juist kwam er een auto over de helling aangereden. De jongen had het niet gezien en ik zag de auto ook niet eerder, voor hij vlak bij was. Ik riep nog: „Pas op maar het was te -laat. De auto vloog met een scherpe bocht voorbij de jon gen, zodat alleen het spatbord van zijn fiets een deukje had gekregen, maar de bestuurder van de auto had blijkbaar de macht over het stuur verloren. De wagen vloog te gen een boom, helemaal aan gruze lementen. Intussen was de grote troep ook aangekomen. We zijn er even gebleven, maar daarop door gereden naar Middelburg. Daar hebben we nog wel genoten maar toch Toen we terugreden en we bij Lewedorp waren, werden we aan gehouden door twee politieagen ten, die alle jongens, die het gezien hadden meenamen naar het café, dat daar vlak bij is. Daar werden we een voor een verhoord. Dat heeft meer dan een uur geduurd. De politieagenten vertelden ons, dat er een man van gestorven was, n.l. de chauffeur. Dat maakte grote indruk op ons. Toen we eindelijk thuiskwamen, was het al donker. We hadden een prettige dag gehad en tochhet had zooveel pretti ger kunnen zijn. Piet.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 10