Het clearing- enjoederenverkeer tusschen Nede«land en Duitschland. BUITENLAND. QEMEI80 NIEUWS. De missie van Van Zeeland. FRANKRIJK DUITSCHLAND ENGELAND DANTZIG. mu> ZUID-AMERKA. I PALESTINA, VER. STATED PERSKRQNfEX. 0. EN W. SOUBURG. Aboaaem aten en Advertenties voor dit blad worden aangenomen door den Agent M. DE WITTE. Marnixplein, West-Souburg. Duitschland wilde een nieuwe betalingsregeling, maar stapte daarvan ai. Twee kleine Ne- derlandsche offers als tegen prestatie. Zooals we reeds n het kort hebben medegedeeld zijn na moeizame onder handelingen de vertegenwoordigers van de Nederlandsche en Duitsche regee ringen tot overeenstemming gekomen, om het bestaande clearingverdrag, dat op 31 December a.s, zou afloopen, be houdens eenige wijzigingen, waarop h eronder zal worden teruggekomen, voor den duur van een jaar te verlen gen. Onze verhouding tot Duitschland ten aanzien van het betalings- en het goe derenverkeer en in die verhouding neemt naast Nederland zelf ook Ned. Indië een voorname plaats in is een zeer belangrijke, en daarom was het voor de hand 1 ggend, dat reeds maan den lang voordat de tegen het afioo- pen van dit verdrag noodig geworden besprekingen een aanvang hadden ge nomen, van beide zijden wenschen en gevoelens werden kenbaar gemaakt omtrent den toestand, welken men gaar ne na het verstrijken van den loopen den verdragstermijn in het leven zou zien geroepen. Het Nederlandsche bedrijfsleven, dat bij de nvoering van de clearing drie jaren geleden aanvankelijk 'eenigszins sceptisch tegenover dit systeem was gestemd, heeft zich echter allengs met dit systeem kunnen vereenigen, voor al toen bleek ,dat alle in September 1934 best.aande achterstallige vorde ringen op behoorlijke wijze gele delijk werden ingeloopen, terwijl men er te vens in slaagde, den nieuw ontstanen achterstand eveneens weg te werken, zoodat op het oogenblik van een schoo- ne lei kan worden gesproken. Hetzelfde Nederlandsche bedrijfsleven moest dan ook wel erkennen, dat van de clearingregeling een gunstige wer king was u'tgegaan, en, in tegenstel ling met 1934, kwam er een sterke aandrang, om de bestaande regeling, waarbij men baat had gevonden, te be houden. We weten thans, wat we hebben, was blijkbaar het devies, en niet wat we bij eventueele wijziging daarvoor in de plaats zullen krijgen. Van Duitsche zijde daarentegen was de actie ger cht op ontbinding van de clearingregeling, waarvoor dan in de plaats zou moeten komen een soort vian betalingsovereenkomst, zooals Duitschland heeft gesloten met Enge land, Frankrijk en België, en waarbij dan. aan Duitschland zelve zou moeten worden overgelaten, om de vrije Ne derlandsche guldens, waarover het d,an de beschikking zou verkrijgen, naar eigen inzicht te verdeelen, hetzij over Nederland, hetzij mede over anders landen. Tegen dit denkbeeld rezen echter van verschil ende zijden in Nederland ern stige bezwaren, waarhij er vooral op werd gewezen, dat onze verhouding tot Duitschland in het betalings- en goede renverkeer zooveel gecompliceerder is en op geheel anderen leest is geschoeid dan die met genoemde landen, dat een vergelijking daarmede en derhalve een beroep op de met die landen gesloten overeenkomsten niet kunnen opgaan. Nogmaals werd er de aandacht op geves tigd, dat de clearing de oude handels vorderingen heeft doen verdwijnen, waardoor een behoorlijk nieuw even wicht is geschapen, waarbij de wacht termijn practisch geheel is komen te ver. vallen. Deze regeling heeft vertrouwen ge geven in een juiste afwikkeling' van het handelsverkeer en onder de tegenwoor dige omstandigheden was men van Ne derlandsche zijde van meening, dat dit vertrouwen niet beter kon woiden ge diend dan bij een voorfzetting van de clearing, waarbij men op den voorgrond stelde, dat een betalingsovereenkomst zou beteekenen niet alleen een techni sche verandering in het handelsverkeer, maar bovendien een achteruitgang in materieel opzicht. Men moet nl. bij de beoordeeling van het Nederlandsch-Duitsch verkeer niet uit het oog verliezen, dat dit vrij inge wikkeld is, waarbij met allerlei facto ren rekening dient te worden gehouden. Want toen in 1934 de clearing werd in gevoerd, waren we wel op de hoogte van den omvang van het goederenver keer tuschen beide landen, maar het in zicht over de verschillende dienstpre- staties was zeer onvolledig, en eerst ge durende de driejarige werking van de clearing-regeling kwamen we steeds meer en in den ruimsten zin op de boog ie van het economisch verkeer van Ne derland met. Duitschland en omgekeerd Daarbij komt, wat het goederenverkeer betreft, dat de verhouding tusschen den uitvoer ^uit Duitschland naar Neder'and en Indië en die in omgekeerde richting wol fïK*' laatste jaren vrij wel stabiel ,s te stellen op 2: 1 ten gun ste van den Duitschen export. verkea<.?aast I?.?eelr Weer het transito- wfarb'J Nederlandsche tran- X5 ST, l7 kesch'kking worden Ïogenwn^ gr°0{e terwiil evenmin Xfdt w\n .yoo,rb,>!ezien de inkom sten uit het buitenlandsche kapitaal Al deze belangen moesten nauwkeu rig tegen elkander worden afgewogen, en gezien de boven geschetste uiteen- loopende opvattingen in beide landen over de wijze, waarop de afwikkeling van het verkeer na 1 Januari a.s. zou moeten geschieden, was het te verwach ten, dat de onderhandel ngen niet ge makkelijk zouden verloopen, en inder daad is gebleken, dat men eerst na langdurige besprekingen, zelfs onderbro ken door een pauze, tot een oplossing is kunnen komen, waarbij beide partij en elkaar iets tegemoet zijn gekomen. Bij den geschetsten stand van zaken en den wensch van Duitschland naar een betalings-overeenkomst mag we! als een gelukkig verschijnsel worden aangemerkt het feit, dat ook aan Du't- sche zijde de wil aanwezig was om in ieder geval tot een overeenkomst te komen en dat deze er uiteindelijk toe heeft geleid over de bestaande bezwar- ren heen te stappen, zoodat de clearing regeling als systeem in de overeen komst behouden is gebleven, echter niet dan nadat van Nederlandsche zijde twee offers waren gebracht. Ter toelichting hiervan was Dinsdag middag door den regeeringspersdienst te Den Haag een conferent e belegd, waarop dr. H. M, Hirschfeld directeur- generaal van handel en nijverheid, die de onderhandelingen voor Nederland heeft geleid, eenige mededeelingen heeft gedaan. De eerste tegemoetkoming aldus dr. Hirschfeld, betreft de toekenn'ng van zg, vrije deviezen aan Duitschland, waarvan het percentage thans van 6 procent op 10 procent is gebracht, Zooals bekend, werd uit het export bedrag, een zeker percentage ter be schikking' van de rijksbank gesteld, wel ke percentage van de clearing is u t- geschakeld, ten einde daarover vrij te kunnen beschikken om goederen te koopen of dienstprestaties te voldoen. Nu is wel de opmerking gemaakt, dat deze vrije deviezen niet aan Ne derland ten goede komen, omdat Du tschland ze ook voor andere landen kan gebruiken, maar daarbij moet niet worden over het hoofd gezien, dat de situatie zoo is, dat het clearing-verkeer niet het totale verkeer tusschen beide landen omvat, want er zijn ook ver schillende posten, welke n et over de clearing loopen. Van dit standpunt be zien kan Nederland er dus zeer zeker ook belang bij hebben, dat Duitschland over vrije deviezen beschikt. Immers Duitschland heeft ook tegenover Ne derland verplichtingen tot betal'ng o.a. van dienstprestaties, waarvoor het geen clearing heeft, en uit de praktijk is dan ook wel gebleken, dat bijv. ont vangsten uit hoofde van scheepsvrach- ten door Duitschland tot groote bedra gen uit de vrije deviezen worden be taald, en hetzelfde is geschied ten aan zien van verschillende producten uit Nederland en Indië. Deze kwestie moet 'n groot verband worden bezien en waar de hoegroot heid v.an het hiervoor benoodïgde be drag, niet met eenige zekerheid is te bepalen, is mede u t overweging, dat de toekenning niet enkel een voordeel voor Duitschland behoeft te zijn, doch ook nog een belangrijk voordeel vooi Nederland kan beteekenen, het percen tage op 10 vastgesteld. De tweede tegemoetkoming van Ne derlandsche zijde betreft een uitbrei ding van de posten, welke in het clea- ringverkeer zijn opgenomen. In de eerste plaats zullen daartoe in den vervolge ook behooren alle over slag-kosten (d.z, de kosten van de ver ladingen in de havens). Voorts zijn volgens het bestaande verdrag onder de clearing begrepen be paalde kosten, welke betrekking hebben op het Nederlandsch-Duitsche goede renverkeer. Deze kosten zijn thans uit gebreid tot die van het Nederlandsch- Duitsche handelsverkeer, welk begrip ruimer is, omdat de bepaling nu ook be trekking zal hebben op goederen uit an dere landen, zoodat deze uitbreiding van belang is voor den Nederlandsch- Duitschen tusschenhandel. De hier be doelde kosten betreffen die van salaris sen, bureaukosten, provisies enz., doch niet de gemaakte winsten. Verder worden volledig onder de clearing gebracht het verkeer van Duit sche zeehaverfs via Nederland met den Rijn en de Nederlandsche kustvaart tus schen Duitsche havens, en tenslotte de kosten van transportverzekeringen be treffende het Nederlandsch-Duitsche goederenverkeer (niet handelsverkeer). Wat de betalingscontingenten aan gaat, merkte dr. Hirschfeld nog op, dat het bestaande systeem in zijn grondsla gen onveranderd is gehandhaafd, en dat voor den uitvoer van verschillende pro ducten uit Nederland en Indië in ge meenschappelijk overleg tusschen beide regeeringen de betalings-contingenten bliiven vastgesteld. Voor het le kwartaal van 1938 zijn deze contingenten iets lager gesteld dar voor het vierde kwartaal van 1937, doch deze verlaging is niet een gevolg van het nieuwe clearingverdrag, doch van het feit, dat de Du'tsche uitvoer naar Nederland den laatsten tijd iets bij de verwachtingen is achtergebleven. Toch liggen de betalingscontingenten voor het le kwartaal van 1938 nog boven het gemiddelde van die voor 1937, zoodat wanneer het thans vastgestelde niveau voor het geheele jaar 1938 gehandhaafd blijft, het totaal voor dat hooger zal zijn dan het totaal der over 1937 effectief toegekende contingenten. De verdeeling van den export uit Nederland naar Duitschland is voor de verschillende groepen van producten (land- en tuinbouw, industrie, koloniale goederenl vrijwel ongewijzigd gebleven en er hebben te dezen aanzien geen ero'entieele 'verschuivingen plaats ge had. Wat betreft de uitputtings-mogelijk heden kan nog worden medegedeeld, dat deze op even doeltreffende -wijze zijn gewaarborgd als in het vorige ver drag, en dat de medewerk:ng van de zijde der Duitsche autoriteiten in alle opzichten bevredigend is. Dit laatste geldt met name ook ten aanzien van de land- en tuinbouwproducten. Ten slotte kon omtrent de verlenging met 3 maanden van het bestaande han delsverdrag worden geconstateerd, dat het feit, dat nog geen nieuw verdrag tot stand kon komen, uitsluitend is toe te schrijven aan een gebrek aan tijd, en niets uitstaande heeft met de besprekin gen over de clearingregeling. j Het vertrouwen bestaat dan ook, dat tijdig met een nieuw handelsverdrag zal worden gereedgekomen. Directe onderhandelingen tus schen de groote mogendheden voorgesteld. Volgens politieke kringen te Londen zal het rapport van Van Zeeland over de resultaten van het onderzoek dat hij heeft ingesteld -naar den internationalen economischen toestand, eerlang te Parijs en Londeii worden gepubliceerd. Van Zeeland zou in zijn verslag de di recte opening van onderhandelingen voorstellen tuschen Londen, Parijs, Ber lijn, Rome en Washington. Hij zou de st:chting van een gemeen schappelijk egalisatiefonds voor de wis selkoersen voorstellen., een denkbejeld waartegen Roosevelt niet gekant zou zijn, en de mobilisatie der bevroren cre- dieten. De bank voor Internationale betalin gen zou intervenieeren met een reeks maatregelen, die bestemd zijn het sy steem der clearing te. verbeteren. Het verslag zou tenslotte de instel ling voorstellen van een studiecentrum voor internationale oeconomische kwes ties, zooals koning' Leopold heeft voor gesteld in een tot Yan Zeeland gericht schrijven, toen Van Zeeland nog minis ter-president was. Bandieten berooven een kassier. Gistermorgen is een auto van een mijnbouwmaatschappij te Carcasonne op den weg aangehouden door vijf bandie ten, die den kassier der maatschappij be roofden van een bedrag van 560.000 frank, bestemd voor de uitbetaling van loonen. Er vielen eenige schoten, waar door de chauffeur der auto en een dei- bandieten gewond werden. Vijf soldaten bij auto-ongeluk omgekomen. In de nabijheid van Wiesbaden is een vrachtauto, waarmede soldaten ver voerd werden, verongelukt. Vier mannen waren onmiddellijk dood, een vijfde over leed spoedig in het ziekenhuis. Boven dien werd iemand zwaar gewond. Weer een militair vliegtuig verongelukt. Een militair vliegtuig is nabij Lon den neergestort en vernield. Twee inzit tenden zijn om het leven gekomen. Boycott van winkels van Joodsche eigenaars. Uit Dantzig wordt gemeld: De boy cott van winkelzaken van Joodsche eige naars wordt met de nadering van het Kerstfeest verscherpt. Nationaal-socia- listen hebben winkels van Joden geblok keerd om eventueele koopers te verhin deren er binnen te gaan. TreinpasSagiers aan groot gevaar ontsnapt. De Romeinsche correspondent van de Daily Telegraph and Morning Post meldt, hoe de tegenwoordigheid van geest van een treinmachinist, die door den rook in een spoorwegtunnel bijna zijn bewustzijn had verloren, de passa giers van een geheel bezetten trein van een ramp heeft gered. De trein reed door een tunnel tusschen de stations Ferentina en Miglionico, in Z.W, Italië, toen de stoker, de conducteur en de rem mer bewusteloos neervielen. De machi nist voelde, dat hij eveneens het bewust zijn ging verliezen, doch met een laatste krachtsinspanning verhoogde hij de snel heid van den trein om zoo snel mogelijk het einde van den tunnel te bereiken. Hij kon nog juist zijn trein in het station Miglionico tot stilstand brengen, en zak te daarna bewusteloos ineen. De passagiers hadden, daar alle ra men gesloten waren, niets gemerkt. De oorzaak zou een defect aan de ventilatie geweest zijn. Nazi-emblemen in Brazilië verboden. Het Braziliaansche blad „l'Anoite" meldt uit Porto Alegre, dat de politie a an de Duitsche organisaties van den .Braziliaanschen staat Rio Grande do Sul j ot gebruik en vertoon van nationaal- socialistische emblemen en teekens heeft verboden. Maatregelen tegen he'i terrorisme, De autoriteiten hebben gisteren straf maatregelen genomen na de jongste ter roristische aanslagen. Zij hebben een col lectieve boete van 2000 pond opgelegd aan het dorp Tayba, waar een gewa pende bende onlangs een Joodschen po litiebeambte had vermoord. Zij hebben voorts een boete van 2500 pond opge legd aan de bewoners van Hebron, waar daden van geweld zijn gepleegd. De strijd 1 tegen het terrorisme duurt voort in het Noorden, waar militaire operaties op groote schaal gaande zijn. FRANK KELLOGG OVERLEDEN. Frank Kellogg, de man, die het initia tief nam tot het bekende pact van Kellogg (waarbij de oorlog in den ban werd gedaan), is gisteravond overleden. Frank Billings Kellogg werd op 22 De cember 1856 te Potsdam (St. Lawrence- New York) geboren en zou dus heden 81 jaar zijn geworden. In 1877 werd hij tot de balie toegelaten te Rochester (Minnesota). Later vestigde hij zich te St. Paul. Hij vertegenwoordigde de regeering der Vereenigde staten in ver schillende groote rechtzaken. Van 1917 tot 1923 was hij senator; in 1924 ambas sadeur te Londen, van 192529 minister van buitenl. zaken, van 193035 rechter in het permanente hof. In 1929 werd hem den nobelprijs voor den vrede toege kend. Kellogg was lid der republikein- sche partij. Op 27 Augustus 1928 werd te Parijs het door Kellogg en Briand ontworpen verdrag gesloten, dat een plechtige ver klaring inhoudt, waarbij de contractee- rende partijen afstand doen van den oor log als werktuig van haar wederzijdsche nationale politiek. Slechts door vreed zame middelen zouden geschillen tot een oplossing gebracht kunnen worden. Het dankt zijn ontstaan aan een ontwerp verdrag van eeuwige vriendschap tus schen Frankrijk en de Vereenigde Sta ten. Briand en Kellogg kwamen overeen dit plan om te werken in een algemeen tractaat tegen den oorlog. Het pact van Kellogg is door vrijwel alle staten der wereld onderteekend, ook door Neder land. Een lijk per vuilnisauto vervoerd. De burgemeester van Hillegersberg heeft in de laatste gemeenteraadsverga dering, naar aanleiding van het vervoe ren van een lijk in een vuilnisauto, de volgende verklaring afgelegd: „Het is geheel een politiezaak, waar voor noch de Raad, noch B. en W., doch ikzelf aansprakelijk ben. Het beleid van het college is hierbij niet betrokken. Het spreekt wel vanzelf, dat ik het betreur, dat buiten mijn weten door per soneel geheel te goeder trouw niet is gehandeld, zooals het behoorde. De zaak heeft zich echter niet voorgedaan, zoo als door velen is gemeend. Het vervoer heeft plaats gehad in een behoorlijk ge sloten kist, die in een leege vuilnisauto is vervoerd. Hiermee meen ik te kun nen volstaan. Discussie kan ik uiteraard over deze aangelegenheid niet toelaten. Bij de behandeling van de begrooting hoop ik er in verband met het aan schaffen van materieel nader rp terug te komen." De heer Baard (Nat. Herst.) wilde over deze zaak nog het woord voeren, doch kreeg daartoe geen gelegenheid. (De St.) EEN LIMBURGER GING EEN DAGJE UIT. Dat kostte hem een paar dui zend gulden. Een Limburger was Vrijdag in de re sidentie op stap. Zaterdagochtend meld de hij zich aan bij de politie en toen bleek, dat hij niet alleen op stap was geweest, maar een vrouwelijke metgezel had gevonden. Wat er Vrijdag precies gebeurd is, waar hij geweest is met zijn vriendin, wist de man niet. Maar wel wist hij, dat hij een paar duizend gulden kwijt was. Eenige rechercheurs zijn toen met den Limburger alle huizen afgegaan, die in aanmerking voor gevallen van berooving komen en gisteravond omstreeks 6 uur meende het slachtoffer zijn vriendin te herkennen. Het was mejuffrouw S. S., die in de Muzenstraat met mijnheer N. op nummer 2 woont. Het tweetal werd naar het hoofdbu reau van politie gebracht. Beiden ont kennen iets met de zaak te maken te hebben. Het geld blijft weg. Voor het huis is een politiepost gezet. Wegens brandstichting aangehouden. In den nacht van Maandag op Dins dag ontstond brand in het als schuur gebruikte achterhuis van den veekoop man H. te Benedenberg, gemeente Bergambacht. De brandweer wist het vuur tot de schuur te beperken. Het onderzoek dat door rijks- en gemeentepolitie naar de oorzaak werd ingseteld, heeft geleid tot de aanhouding van den eigenaar, die op vermoeden van brandstichting in den loop van gistermiddag is aangehouden. Kindermishandeling te Bedum? In verband met het plotseling overlij den van haar tweejarig dochtertje is gis-: teren te Bedum de 28-jarige echtgenoete van den arbeider E. W., onder verden king haar kind te" hebben m shandeld, aangehouden. Gisteren is in het acade misch ziekenhuis te Groningen de ge rechtelijke schouwing op het lijkje ver richt, waarna de vrouw ter beschikking van den officier van justitie is gesteld. Ernstige scheepsbotsing nabij I erschellmgerbahk. Het Amerikaansche passagiersschip „City of Hamburg", op weg van Ham burg naar Amerika, is gistermiddag om half vijf tien mijl N.O. der Terschellin- gerbank in aanvaring geweest met het Italiaansche s.s. „Confidenza". Het Amerikaansche stoomschip is daarbij ernstig beschadigd. Het heeft eerst as sistentie en hulp van de reddingboot ge vraagd, doch meldde later, dat het op eigen kracht terugkeerde naar Cuxha- ven met de ruimen 2 en 3 vol water. WEL DEGELIJK IN HET AL GEMEEN BELANG Het zal onzen, zich voor deze zaak interesseerende, lezers zijn opgevallen, dat Piiar het oordeel van de Nieuwe Rotterdamsche Courant waarmede op dit punt ons inzicht strookt i van groot belang is de vraag, of met de ge wraakte publicatie v t den Haagschen geheimen Raad al dar. niet een a 1- gemeen belang gemoeid was. Daaromtrent merkt nu het Alge meen Weekblad voor den Middenstand niet in de beoordeeling van de vraag treden de, of het standpunt van den heer Hansen jurid sch ,als gerechtvaardigd zal worden erkend, op, dat zijn publi catie wel degelijk in het alge meen belang is geweest. „Uit zijn publicatie is eerst naar bul ten gekomen, wat ngewijden reeds wis ten, dat over het commercieele beheer van het gemeentelijk elecirisch bedrijf te 's-Givivenhage harde noten zijn ge kraakt en dat het klachten heeft gere gend over de weinige toegankelijkheid var. den directeur. Dit is van te meer be lang, omdat de gemeentelijke bedrijven altijd zoo gaarne het air .aannemen van kooplieden te zijn, die een „kau'fman- n sch" standpunt moeten innemen, Ziin de mededeelingen van den heer Hansen juist, dan heeft er daaraan bij het Haagsche G.E.B. wel w,at ontbro ken. Dat de gegijzelde journalist een tip van den sluier heeft opgelicht, welke over het beleid van 't gemeentelijk clcctisch bedrijf te 's Gravenhagc hangt, is waarlijk een daad geweest in het al gemeen belang." „Immers, de burgerij, welke v i a de electriciteitsnota's een ongehoor'd onbillij- ke en zware indirecte belasting opbrengt, heeft er recht op precies te weten wal er aan de „millioenenbron voor de ge meentelijke schatkist" voorvalt. In 't bijzonder het onder hooge las ten gebukt gaande bedrijfsleven, dat in menig opzicht nog m,achteloozer tegen over de overheidsbedrijven staat dan de gewone verbru kers van het veel te dure monopolistische product, heeft aanspraak op gelijke openbaarheid als waaraan het zelf tegenover de open bare meening is blootgesteld. Het behandelen van dergelijke ern stige zaken ernstig, vooral uit hoof de van de vraag, of het nog langer ge oorloofd is, dat de overheid, welke' hoedster van het algemeen belang be hoort te zijn, willens en wetens een stelsel van electriciteitsvoorziening handhaaft, dat volkomen ontaard is in onredelijk winstbejag ten kosten van de verbruikers en tot schade van dat al gemeen belang behoort in openbare vergadering en niet in een „onder onsje" te geschieden, ook al is dit niet i strijd met eenig formeel voorschrift, Ir. Haga heeft er reeds herhaaldelijk op gewezen, dat juist door het vrijwel ontbreken van openbaarhe'd op dit gebied toe standen worden "besten digd, welke met een zui vere opvatting van p)u- blieke moraliteit in het gedrang komen. Wij zijn dan ook van meening, dat althans mate.rieel de journalist Hansen het algemeen belang heeft gediend, door op voorzichtige, zakelijke wijze de burger ij ,attent t e ma ken op feiten, wel ke het verantwoorde! ij- ke gemeentebestuur haar, juist in het algemeen belang, niet had moglen onthoude n."

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 7