Het clearing- enjoederenverkeer tusschen Nede«land
en Duitschland.
BUITENLAND.
QEMEI80 NIEUWS.
De missie van Van Zeeland.
FRANKRIJK
DUITSCHLAND
ENGELAND
DANTZIG.
mu>
ZUID-AMERKA.
I PALESTINA,
VER. STATED
PERSKRQNfEX.
0. EN W. SOUBURG.
Aboaaem aten en Advertenties voor
dit blad worden aangenomen door
den Agent M. DE WITTE.
Marnixplein, West-Souburg.
Duitschland wilde een nieuwe
betalingsregeling, maar stapte
daarvan ai. Twee kleine Ne-
derlandsche offers als tegen
prestatie.
Zooals we reeds n het kort hebben
medegedeeld zijn na moeizame onder
handelingen de vertegenwoordigers van
de Nederlandsche en Duitsche regee
ringen tot overeenstemming gekomen,
om het bestaande clearingverdrag, dat
op 31 December a.s, zou afloopen, be
houdens eenige wijzigingen, waarop
h eronder zal worden teruggekomen,
voor den duur van een jaar te verlen
gen.
Onze verhouding tot Duitschland ten
aanzien van het betalings- en het goe
derenverkeer en in die verhouding
neemt naast Nederland zelf ook Ned.
Indië een voorname plaats in is een
zeer belangrijke, en daarom was het
voor de hand 1 ggend, dat reeds maan
den lang voordat de tegen het afioo-
pen van dit verdrag noodig geworden
besprekingen een aanvang hadden ge
nomen, van beide zijden wenschen en
gevoelens werden kenbaar gemaakt
omtrent den toestand, welken men gaar
ne na het verstrijken van den loopen
den verdragstermijn in het leven zou
zien geroepen.
Het Nederlandsche bedrijfsleven, dat
bij de nvoering van de clearing drie
jaren geleden aanvankelijk 'eenigszins
sceptisch tegenover dit systeem was
gestemd, heeft zich echter allengs met
dit systeem kunnen vereenigen, voor
al toen bleek ,dat alle in September
1934 best.aande achterstallige vorde
ringen op behoorlijke wijze gele delijk
werden ingeloopen, terwijl men er te
vens in slaagde, den nieuw ontstanen
achterstand eveneens weg te werken,
zoodat op het oogenblik van een schoo-
ne lei kan worden gesproken.
Hetzelfde Nederlandsche bedrijfsleven
moest dan ook wel erkennen, dat van
de clearingregeling een gunstige wer
king was u'tgegaan, en, in tegenstel
ling met 1934, kwam er een sterke
aandrang, om de bestaande regeling,
waarbij men baat had gevonden, te be
houden.
We weten thans, wat we hebben,
was blijkbaar het devies, en niet wat
we bij eventueele wijziging daarvoor in
de plaats zullen krijgen.
Van Duitsche zijde daarentegen was
de actie ger cht op ontbinding van de
clearingregeling, waarvoor dan in de
plaats zou moeten komen een soort
vian betalingsovereenkomst, zooals
Duitschland heeft gesloten met Enge
land, Frankrijk en België, en waarbij
dan. aan Duitschland zelve zou moeten
worden overgelaten, om de vrije Ne
derlandsche guldens, waarover het d,an
de beschikking zou verkrijgen, naar
eigen inzicht te verdeelen, hetzij over
Nederland, hetzij mede over anders
landen.
Tegen dit denkbeeld rezen echter van
verschil ende zijden in Nederland ern
stige bezwaren, waarhij er vooral op
werd gewezen, dat onze verhouding tot
Duitschland in het betalings- en goede
renverkeer zooveel gecompliceerder is
en op geheel anderen leest is geschoeid
dan die met genoemde landen, dat een
vergelijking daarmede en derhalve een
beroep op de met die landen gesloten
overeenkomsten niet kunnen opgaan.
Nogmaals werd er de aandacht op geves
tigd, dat de clearing de oude handels
vorderingen heeft doen verdwijnen,
waardoor een behoorlijk nieuw even
wicht is geschapen, waarbij de wacht
termijn practisch geheel is komen te ver.
vallen.
Deze regeling heeft vertrouwen ge
geven in een juiste afwikkeling' van het
handelsverkeer en onder de tegenwoor
dige omstandigheden was men van Ne
derlandsche zijde van meening, dat dit
vertrouwen niet beter kon woiden ge
diend dan bij een voorfzetting van de
clearing, waarbij men op den voorgrond
stelde, dat een betalingsovereenkomst
zou beteekenen niet alleen een techni
sche verandering in het handelsverkeer,
maar bovendien een achteruitgang in
materieel opzicht.
Men moet nl. bij de beoordeeling van
het Nederlandsch-Duitsch verkeer niet
uit het oog verliezen, dat dit vrij inge
wikkeld is, waarbij met allerlei facto
ren rekening dient te worden gehouden.
Want toen in 1934 de clearing werd in
gevoerd, waren we wel op de hoogte
van den omvang van het goederenver
keer tuschen beide landen, maar het in
zicht over de verschillende dienstpre-
staties was zeer onvolledig, en eerst ge
durende de driejarige werking van de
clearing-regeling kwamen we steeds
meer en in den ruimsten zin op de boog
ie van het economisch verkeer van Ne
derland met. Duitschland en omgekeerd
Daarbij komt, wat het goederenverkeer
betreft, dat de verhouding tusschen den
uitvoer ^uit Duitschland naar Neder'and
en Indië en die in omgekeerde richting
wol fïK*' laatste jaren vrij
wel stabiel ,s te stellen op 2: 1 ten gun
ste van den Duitschen export.
verkea<.?aast I?.?eelr Weer het transito-
wfarb'J Nederlandsche tran-
X5 ST, l7 kesch'kking worden
Ïogenwn^ gr°0{e terwiil evenmin
Xfdt w\n .yoo,rb,>!ezien de inkom
sten uit het buitenlandsche kapitaal
Al deze belangen moesten nauwkeu
rig tegen elkander worden afgewogen,
en gezien de boven geschetste uiteen-
loopende opvattingen in beide landen
over de wijze, waarop de afwikkeling
van het verkeer na 1 Januari a.s. zou
moeten geschieden, was het te verwach
ten, dat de onderhandel ngen niet ge
makkelijk zouden verloopen, en inder
daad is gebleken, dat men eerst na
langdurige besprekingen, zelfs onderbro
ken door een pauze, tot een oplossing
is kunnen komen, waarbij beide partij
en elkaar iets tegemoet zijn gekomen.
Bij den geschetsten stand van zaken
en den wensch van Duitschland naar
een betalings-overeenkomst mag we!
als een gelukkig verschijnsel worden
aangemerkt het feit, dat ook aan Du't-
sche zijde de wil aanwezig was om in
ieder geval tot een overeenkomst te
komen en dat deze er uiteindelijk toe
heeft geleid over de bestaande bezwar-
ren heen te stappen, zoodat de clearing
regeling als systeem in de overeen
komst behouden is gebleven, echter
niet dan nadat van Nederlandsche zijde
twee offers waren gebracht.
Ter toelichting hiervan was Dinsdag
middag door den regeeringspersdienst
te Den Haag een conferent e belegd,
waarop dr. H. M, Hirschfeld directeur-
generaal van handel en nijverheid, die
de onderhandelingen voor Nederland
heeft geleid, eenige mededeelingen heeft
gedaan.
De eerste tegemoetkoming aldus dr.
Hirschfeld, betreft de toekenn'ng van
zg, vrije deviezen aan Duitschland,
waarvan het percentage thans van 6
procent op 10 procent is gebracht,
Zooals bekend, werd uit het export
bedrag, een zeker percentage ter be
schikking' van de rijksbank gesteld, wel
ke percentage van de clearing is u t-
geschakeld, ten einde daarover vrij te
kunnen beschikken om goederen te
koopen of dienstprestaties te voldoen.
Nu is wel de opmerking gemaakt,
dat deze vrije deviezen niet aan Ne
derland ten goede komen, omdat
Du tschland ze ook voor andere landen
kan gebruiken, maar daarbij moet niet
worden over het hoofd gezien, dat de
situatie zoo is, dat het clearing-verkeer
niet het totale verkeer tusschen beide
landen omvat, want er zijn ook ver
schillende posten, welke n et over de
clearing loopen. Van dit standpunt be
zien kan Nederland er dus zeer zeker
ook belang bij hebben, dat Duitschland
over vrije deviezen beschikt. Immers
Duitschland heeft ook tegenover Ne
derland verplichtingen tot betal'ng o.a.
van dienstprestaties, waarvoor het
geen clearing heeft, en uit de praktijk
is dan ook wel gebleken, dat bijv. ont
vangsten uit hoofde van scheepsvrach-
ten door Duitschland tot groote bedra
gen uit de vrije deviezen worden be
taald, en hetzelfde is geschied ten aan
zien van verschillende producten uit
Nederland en Indië.
Deze kwestie moet 'n groot verband
worden bezien en waar de hoegroot
heid v.an het hiervoor benoodïgde be
drag, niet met eenige zekerheid is te
bepalen, is mede u t overweging, dat
de toekenning niet enkel een voordeel
voor Duitschland behoeft te zijn, doch
ook nog een belangrijk voordeel vooi
Nederland kan beteekenen, het percen
tage op 10 vastgesteld.
De tweede tegemoetkoming van Ne
derlandsche zijde betreft een uitbrei
ding van de posten, welke in het clea-
ringverkeer zijn opgenomen.
In de eerste plaats zullen daartoe in
den vervolge ook behooren alle over
slag-kosten (d.z, de kosten van de ver
ladingen in de havens).
Voorts zijn volgens het bestaande
verdrag onder de clearing begrepen be
paalde kosten, welke betrekking hebben
op het Nederlandsch-Duitsche goede
renverkeer. Deze kosten zijn thans uit
gebreid tot die van het Nederlandsch-
Duitsche handelsverkeer, welk begrip
ruimer is, omdat de bepaling nu ook be
trekking zal hebben op goederen uit an
dere landen, zoodat deze uitbreiding
van belang is voor den Nederlandsch-
Duitschen tusschenhandel. De hier be
doelde kosten betreffen die van salaris
sen, bureaukosten, provisies enz., doch
niet de gemaakte winsten.
Verder worden volledig onder de
clearing gebracht het verkeer van Duit
sche zeehaverfs via Nederland met den
Rijn en de Nederlandsche kustvaart tus
schen Duitsche havens, en tenslotte de
kosten van transportverzekeringen be
treffende het Nederlandsch-Duitsche
goederenverkeer (niet handelsverkeer).
Wat de betalingscontingenten aan
gaat, merkte dr. Hirschfeld nog op, dat
het bestaande systeem in zijn grondsla
gen onveranderd is gehandhaafd, en dat
voor den uitvoer van verschillende pro
ducten uit Nederland en Indië in ge
meenschappelijk overleg tusschen beide
regeeringen de betalings-contingenten
bliiven vastgesteld.
Voor het le kwartaal van 1938 zijn
deze contingenten iets lager gesteld dar
voor het vierde kwartaal van 1937, doch
deze verlaging is niet een gevolg van
het nieuwe clearingverdrag, doch van
het feit, dat de Du'tsche uitvoer naar
Nederland den laatsten tijd iets bij de
verwachtingen is achtergebleven. Toch
liggen de betalingscontingenten voor
het le kwartaal van 1938 nog boven het
gemiddelde van die voor 1937, zoodat
wanneer het thans vastgestelde niveau
voor het geheele jaar 1938 gehandhaafd
blijft, het totaal voor dat hooger zal zijn
dan het totaal der over 1937 effectief
toegekende contingenten.
De verdeeling van den export uit
Nederland naar Duitschland is voor de
verschillende groepen van producten
(land- en tuinbouw, industrie, koloniale
goederenl vrijwel ongewijzigd gebleven
en er hebben te dezen aanzien geen
ero'entieele 'verschuivingen plaats ge
had.
Wat betreft de uitputtings-mogelijk
heden kan nog worden medegedeeld,
dat deze op even doeltreffende -wijze
zijn gewaarborgd als in het vorige ver
drag, en dat de medewerk:ng van de
zijde der Duitsche autoriteiten in alle
opzichten bevredigend is. Dit laatste
geldt met name ook ten aanzien van de
land- en tuinbouwproducten.
Ten slotte kon omtrent de verlenging
met 3 maanden van het bestaande han
delsverdrag worden geconstateerd, dat
het feit, dat nog geen nieuw verdrag tot
stand kon komen, uitsluitend is toe te
schrijven aan een gebrek aan tijd, en
niets uitstaande heeft met de besprekin
gen over de clearingregeling.
j Het vertrouwen bestaat dan ook, dat
tijdig met een nieuw handelsverdrag zal
worden gereedgekomen.
Directe onderhandelingen tus
schen de groote mogendheden
voorgesteld.
Volgens politieke kringen te Londen
zal het rapport van Van Zeeland over de
resultaten van het onderzoek dat hij
heeft ingesteld -naar den internationalen
economischen toestand, eerlang te Parijs
en Londeii worden gepubliceerd.
Van Zeeland zou in zijn verslag de di
recte opening van onderhandelingen
voorstellen tuschen Londen, Parijs, Ber
lijn, Rome en Washington.
Hij zou de st:chting van een gemeen
schappelijk egalisatiefonds voor de wis
selkoersen voorstellen., een denkbejeld
waartegen Roosevelt niet gekant zou
zijn, en de mobilisatie der bevroren cre-
dieten.
De bank voor Internationale betalin
gen zou intervenieeren met een reeks
maatregelen, die bestemd zijn het sy
steem der clearing te. verbeteren.
Het verslag zou tenslotte de instel
ling voorstellen van een studiecentrum
voor internationale oeconomische kwes
ties, zooals koning' Leopold heeft voor
gesteld in een tot Yan Zeeland gericht
schrijven, toen Van Zeeland nog minis
ter-president was.
Bandieten berooven een kassier.
Gistermorgen is een auto van een
mijnbouwmaatschappij te Carcasonne op
den weg aangehouden door vijf bandie
ten, die den kassier der maatschappij be
roofden van een bedrag van 560.000
frank, bestemd voor de uitbetaling van
loonen. Er vielen eenige schoten, waar
door de chauffeur der auto en een dei-
bandieten gewond werden.
Vijf soldaten bij auto-ongeluk
omgekomen.
In de nabijheid van Wiesbaden is een
vrachtauto, waarmede soldaten ver
voerd werden, verongelukt. Vier mannen
waren onmiddellijk dood, een vijfde over
leed spoedig in het ziekenhuis. Boven
dien werd iemand zwaar gewond.
Weer een militair vliegtuig verongelukt.
Een militair vliegtuig is nabij Lon
den neergestort en vernield. Twee inzit
tenden zijn om het leven gekomen.
Boycott van winkels van Joodsche
eigenaars.
Uit Dantzig wordt gemeld: De boy
cott van winkelzaken van Joodsche eige
naars wordt met de nadering van het
Kerstfeest verscherpt. Nationaal-socia-
listen hebben winkels van Joden geblok
keerd om eventueele koopers te verhin
deren er binnen te gaan.
TreinpasSagiers aan groot gevaar
ontsnapt.
De Romeinsche correspondent van de
Daily Telegraph and Morning Post
meldt, hoe de tegenwoordigheid van
geest van een treinmachinist, die door
den rook in een spoorwegtunnel bijna
zijn bewustzijn had verloren, de passa
giers van een geheel bezetten trein van
een ramp heeft gered. De trein reed
door een tunnel tusschen de stations
Ferentina en Miglionico, in Z.W, Italië,
toen de stoker, de conducteur en de rem
mer bewusteloos neervielen. De machi
nist voelde, dat hij eveneens het bewust
zijn ging verliezen, doch met een laatste
krachtsinspanning verhoogde hij de snel
heid van den trein om zoo snel mogelijk
het einde van den tunnel te bereiken.
Hij kon nog juist zijn trein in het station
Miglionico tot stilstand brengen, en zak
te daarna bewusteloos ineen.
De passagiers hadden, daar alle ra
men gesloten waren, niets gemerkt. De
oorzaak zou een defect aan de ventilatie
geweest zijn.
Nazi-emblemen in Brazilië verboden.
Het Braziliaansche blad „l'Anoite"
meldt uit Porto Alegre, dat de politie
a an de Duitsche organisaties van den
.Braziliaanschen staat Rio Grande do Sul
j ot gebruik en vertoon van nationaal-
socialistische emblemen en teekens heeft
verboden.
Maatregelen tegen he'i terrorisme,
De autoriteiten hebben gisteren straf
maatregelen genomen na de jongste ter
roristische aanslagen. Zij hebben een col
lectieve boete van 2000 pond opgelegd
aan het dorp Tayba, waar een gewa
pende bende onlangs een Joodschen po
litiebeambte had vermoord. Zij hebben
voorts een boete van 2500 pond opge
legd aan de bewoners van Hebron, waar
daden van geweld zijn gepleegd. De strijd
1 tegen het terrorisme duurt voort in het
Noorden, waar militaire operaties op
groote schaal gaande zijn.
FRANK KELLOGG OVERLEDEN.
Frank Kellogg, de man, die het initia
tief nam tot het bekende pact van
Kellogg (waarbij de oorlog in den ban
werd gedaan), is gisteravond overleden.
Frank Billings Kellogg werd op 22 De
cember 1856 te Potsdam (St. Lawrence-
New York) geboren en zou dus heden
81 jaar zijn geworden. In 1877 werd hij
tot de balie toegelaten te Rochester
(Minnesota). Later vestigde hij zich te
St. Paul. Hij vertegenwoordigde de
regeering der Vereenigde staten in ver
schillende groote rechtzaken. Van 1917
tot 1923 was hij senator; in 1924 ambas
sadeur te Londen, van 192529 minister
van buitenl. zaken, van 193035 rechter
in het permanente hof. In 1929 werd hem
den nobelprijs voor den vrede toege
kend. Kellogg was lid der republikein-
sche partij.
Op 27 Augustus 1928 werd te Parijs
het door Kellogg en Briand ontworpen
verdrag gesloten, dat een plechtige ver
klaring inhoudt, waarbij de contractee-
rende partijen afstand doen van den oor
log als werktuig van haar wederzijdsche
nationale politiek. Slechts door vreed
zame middelen zouden geschillen tot een
oplossing gebracht kunnen worden. Het
dankt zijn ontstaan aan een ontwerp
verdrag van eeuwige vriendschap tus
schen Frankrijk en de Vereenigde Sta
ten. Briand en Kellogg kwamen overeen
dit plan om te werken in een algemeen
tractaat tegen den oorlog. Het pact van
Kellogg is door vrijwel alle staten der
wereld onderteekend, ook door Neder
land.
Een lijk per vuilnisauto vervoerd.
De burgemeester van Hillegersberg
heeft in de laatste gemeenteraadsverga
dering, naar aanleiding van het vervoe
ren van een lijk in een vuilnisauto, de
volgende verklaring afgelegd:
„Het is geheel een politiezaak, waar
voor noch de Raad, noch B. en W., doch
ikzelf aansprakelijk ben. Het beleid van
het college is hierbij niet betrokken.
Het spreekt wel vanzelf, dat ik het
betreur, dat buiten mijn weten door per
soneel geheel te goeder trouw niet is
gehandeld, zooals het behoorde. De zaak
heeft zich echter niet voorgedaan, zoo
als door velen is gemeend. Het vervoer
heeft plaats gehad in een behoorlijk ge
sloten kist, die in een leege vuilnisauto
is vervoerd. Hiermee meen ik te kun
nen volstaan. Discussie kan ik uiteraard
over deze aangelegenheid niet toelaten.
Bij de behandeling van de begrooting
hoop ik er in verband met het aan
schaffen van materieel nader rp terug te
komen."
De heer Baard (Nat. Herst.) wilde over
deze zaak nog het woord voeren, doch
kreeg daartoe geen gelegenheid.
(De St.)
EEN LIMBURGER GING EEN
DAGJE UIT.
Dat kostte hem een paar dui
zend gulden.
Een Limburger was Vrijdag in de re
sidentie op stap. Zaterdagochtend meld
de hij zich aan bij de politie en toen
bleek, dat hij niet alleen op stap was
geweest, maar een vrouwelijke metgezel
had gevonden. Wat er Vrijdag precies
gebeurd is, waar hij geweest is met zijn
vriendin, wist de man niet. Maar wel
wist hij, dat hij een paar duizend gulden
kwijt was.
Eenige rechercheurs zijn toen met den
Limburger alle huizen afgegaan, die in
aanmerking voor gevallen van berooving
komen en gisteravond omstreeks 6 uur
meende het slachtoffer zijn vriendin te
herkennen. Het was mejuffrouw S. S.,
die in de Muzenstraat met mijnheer N.
op nummer 2 woont.
Het tweetal werd naar het hoofdbu
reau van politie gebracht. Beiden ont
kennen iets met de zaak te maken te
hebben. Het geld blijft weg. Voor het
huis is een politiepost gezet.
Wegens brandstichting aangehouden.
In den nacht van Maandag op Dins
dag ontstond brand in het als schuur
gebruikte achterhuis van den veekoop
man H. te Benedenberg, gemeente
Bergambacht.
De brandweer wist het vuur tot de
schuur te beperken. Het onderzoek dat
door rijks- en gemeentepolitie naar de
oorzaak werd ingseteld, heeft geleid tot
de aanhouding van den eigenaar, die op
vermoeden van brandstichting in den
loop van gistermiddag is aangehouden.
Kindermishandeling te Bedum?
In verband met het plotseling overlij
den van haar tweejarig dochtertje is gis-:
teren te Bedum de 28-jarige echtgenoete
van den arbeider E. W., onder verden
king haar kind te" hebben m shandeld,
aangehouden. Gisteren is in het acade
misch ziekenhuis te Groningen de ge
rechtelijke schouwing op het lijkje ver
richt, waarna de vrouw ter beschikking
van den officier van justitie is gesteld.
Ernstige scheepsbotsing nabij
I erschellmgerbahk.
Het Amerikaansche passagiersschip
„City of Hamburg", op weg van Ham
burg naar Amerika, is gistermiddag om
half vijf tien mijl N.O. der Terschellin-
gerbank in aanvaring geweest met het
Italiaansche s.s. „Confidenza". Het
Amerikaansche stoomschip is daarbij
ernstig beschadigd. Het heeft eerst as
sistentie en hulp van de reddingboot ge
vraagd, doch meldde later, dat het op
eigen kracht terugkeerde naar Cuxha-
ven met de ruimen 2 en 3 vol water.
WEL DEGELIJK IN HET AL
GEMEEN BELANG
Het zal onzen, zich voor deze zaak
interesseerende, lezers zijn opgevallen,
dat Piiar het oordeel van de Nieuwe
Rotterdamsche Courant waarmede
op dit punt ons inzicht strookt i van
groot belang is de vraag, of met de ge
wraakte publicatie v t den Haagschen
geheimen Raad al dar. niet een a 1-
gemeen belang gemoeid was.
Daaromtrent merkt nu het Alge
meen Weekblad voor
den Middenstand niet in
de beoordeeling van de vraag treden
de, of het standpunt van den heer
Hansen jurid sch ,als gerechtvaardigd
zal worden erkend, op, dat zijn publi
catie wel degelijk in het alge
meen belang is geweest.
„Uit zijn publicatie is eerst naar bul
ten gekomen, wat ngewijden reeds wis
ten, dat over het commercieele beheer
van het gemeentelijk elecirisch bedrijf
te 's-Givivenhage harde noten zijn ge
kraakt en dat het klachten heeft gere
gend over de weinige toegankelijkheid
var. den directeur. Dit is van te meer be
lang, omdat de gemeentelijke bedrijven
altijd zoo gaarne het air .aannemen van
kooplieden te zijn, die een „kau'fman-
n sch" standpunt moeten innemen,
Ziin de mededeelingen van den heer
Hansen juist, dan heeft er daaraan bij
het Haagsche G.E.B. wel w,at ontbro
ken.
Dat de gegijzelde journalist een tip
van den sluier heeft opgelicht, welke
over het beleid van 't gemeentelijk
clcctisch bedrijf te 's Gravenhagc hangt,
is waarlijk een daad geweest in het al
gemeen belang."
„Immers, de burgerij, welke v i a
de electriciteitsnota's
een ongehoor'd onbillij-
ke en zware indirecte
belasting opbrengt, heeft
er recht op precies te weten wal er
aan de „millioenenbron voor de ge
meentelijke schatkist" voorvalt.
In 't bijzonder het onder hooge las
ten gebukt gaande bedrijfsleven, dat in
menig opzicht nog m,achteloozer tegen
over de overheidsbedrijven staat dan
de gewone verbru kers van het veel
te dure monopolistische product, heeft
aanspraak op gelijke openbaarheid als
waaraan het zelf tegenover de open
bare meening is blootgesteld.
Het behandelen van dergelijke ern
stige zaken ernstig, vooral uit hoof
de van de vraag, of het nog langer ge
oorloofd is, dat de overheid, welke'
hoedster van het algemeen belang be
hoort te zijn, willens en wetens een
stelsel van electriciteitsvoorziening
handhaaft, dat volkomen ontaard is in
onredelijk winstbejag ten kosten van de
verbruikers en tot schade van dat al
gemeen belang behoort in
openbare vergadering
en niet in een „onder
onsje" te geschieden,
ook al is dit niet i
strijd met eenig formeel
voorschrift, Ir. Haga heeft er
reeds herhaaldelijk op gewezen, dat
juist door het vrijwel ontbreken van
openbaarhe'd op dit gebied toe
standen worden "besten
digd, welke met een zui
vere opvatting van p)u-
blieke moraliteit in het
gedrang komen.
Wij zijn dan ook van meening, dat
althans mate.rieel de journalist Hansen
het algemeen belang
heeft gediend, door op
voorzichtige, zakelijke
wijze de burger ij ,attent
t e ma ken op feiten, wel
ke het verantwoorde! ij-
ke gemeentebestuur haar,
juist in het algemeen
belang, niet had moglen
onthoude n."