Gevaarlijk spet. KRONIEK van den DAG. BINNENLAND. TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURCSCHE COURANT (W.O. DE GOESCHE CRT.) VAN MAANDAG 20 DECEMBER 1937. No. 29». Mr. G. Vissering overleden. zondagochtend is te zij nen huize te bloemen daal overleden mr. g. vissering, oud-president van de nederlandsche bank. BINNENLANDSCHE PAKKETTEN t/m 3 KG VOORDEELIGST MET DE POST TOT 1 &CG - 20 CENT TOT 2 KG - 25 CENT TOT 3 KG -30 CENT arbeidsovereenkomst met duitschland. HARDNEKKIGE HOEST, BRONCHITIS MP EL3URG. KSihM m De Duitsche volksauto Hitier heeft Vrijdagavond j.L, zooals men weet, aangekondigd, dat binnenkort met den bouw voor een groote fabriek zal worden begonnen, welke de z.g. Duit sche „volksauto" moet produceeren: een wagentje voor de smalle beurzen. Er is over deze zaak al eenige jaren veel ge sproken en geschreven in Duitschland. Haar geschiedenis wordt gekenmerkt door een permanente en min of meer po litiek getinte wrijving tusschen den Führer en de Duitsche automobiel-indus trie. Hitier voelt zich socialist en zijn tal- looze plannen houden zich voor een be langrijk deel bezig met het streven, het leven van den boer, arbeider, kantoor bediende aangenamer te maken, den le- vensstandaard van dit minder bevoor rechte, althans minder verdienende, deel der bevolking te verhoogen, den „klei nen luyden" afwisseling, kunst en als 't even kan, ook een proefje van de „weelde" te geven, waarvoor hij in vroe ger tijden den veelverdiener of veelbe- zitter met zoo gevaarlijke gevolgen veel al benijd heeft. Dit streven van Hitier, krachtig ge steund door het „Duitsche Arbeidsfront", richtte zich nu ook op het toekomst- ideaal, dat honderdduizenden Duitsche arbeiders en financieel met hen gelijk- - gestelden hun eigen auto bezitten, er in Chineesche regeering de buitengewoon de week mee naar hun werkzaamhe- eervolle opdracht op te treden als haar den zullen rijden, en op Zon- en feest-j adviseur voor munt- en bankzaken. Zijn dagen of in de verlofweek hun eigen werkzaamheid in China duurde slechts land zullen gaan ontdekken. Maar het korten tijd. want reeds m 1912 volgde Gerard Vissering werd op 1 Maart 1865 te Leiden geboren. Hij studeerde rechtswetenschappen aan de rijksuniver siteit aldaar, waar hij in 1890 promoveer de op een proefschrift, getiteld: „Perso- nentarieven van spoorwegen; stelsels en critiek". In 1891 vestigde hij zich als ad vocaat en procureur te Amsterdam. In 1895 werd hij secretaris van de vereeni- ging voor den effectenhandel, aldaar. Twee jaar later volgde zijn benoeming tot lid van de directie der „kasvereeni- ging", terwijl hij in 1900 opgenomen werd in de directie van de Amsterdam- sche Bank, welke functie hij in 1906 ver wisselde voor die van president van de Javasche Bank te Batavit. De taak, wel ke hem in Indië wachtte, was geen ge wone. Hij had niet alleen het werk van zijn voorgangers voort te zetten, doch hij moest de werkzaamheid van de bank in nieuwe banen leiden. Wat hij als zoo danig presteerde, is zeer bijzonder. In 1911 ontving mr. Vissering van de wilde langen tijd minder vlotten met dit plan. De heeren van de industrie ver- koopen liever dure of middelmatig dure wagens, waarmee behoorlijke winst te maken is, dan volksautootjes voor 700, die vermoedelijk subsidie van den Staat verlangen en dus slechts minimale winsten beloven, ïndustrieele en andere heeren hebben j zijn benoeming tot president van de Ne- derlandsche Bank, als opvolger van mr. N. P. van den Berg. Deze functie, welke de kroon op zijn werk zette, heeft mr Vissering tot 1 Januari 1932 bekleed, toen zijn gezondheidstoestand hem noop te zijn taak neer te leggen. Vooral ge durende, den wereldoorlog werden hem zeer zware eischen gesteld. Niet alleen echter in het Derde Rijk niet zoo heel j worden gewaagd van zijn succes- veel meer te zeggen. Ze mogen van ad- ,v0 le. werkzaamheid op het geoied van vies dienen, maar als 't puntje bij 't paal- he! circulatiebankwezen, ook op het ter- tje komt, hebben ze te gehoorzamen. Al- rem der internationale 1- leen ministers, partij- en gouwleiders commandeeren. En zij worden op hun beurt weer gecommandeerd door Adolf Hitler. Deze opperbevelhebber aller Duitschers, wenscht de volksauto en dus komt de volksauto. „Kraft durch Freude" geeft er het geld voor, de fa briek wordt gebouwd en in staatsexploi tatie genomen, en over twee of drie ja ren zullen de eerste, voor 980 Mark ge leverde wagentjes met 100 km maxi mumsnelheid door Duitschland jagen. Niet contant betaald, natuurlijk, en ver moedelijk spoedig wat wankelend, om dat het onderhoud duur blijft (in 't gun stigste geval 30 a 50 Mark per maand, dank zij tal van subsidies en voorschot ten) en zelden tijd voor behoorlijk was- schen en geld voor goede smeerolie en verdere verpleging overblijft. Waarbij nog komt, dat in Duitschland niet alleen nog nijpende woningnood heerscht, maar ook een dagelijks toenemend gebrek aan garages, zoodat de eerste divisies volks auto's, als ze in 1940/41 op de markt ko men, nog wel en zeker niet tot haar voordeel op straat zullen moeten overnachten. Wegen zijn er in overvloed, extra- auto-„straten" reeds over 2000 km (ein de 1938 zullen het 3000 km zijn), benzine en smeerolie zullen over twee jaren vol ledig binnen de Duitsche grenzen, en wel synthetisch, geproduceerd worden. Ook synthetische rubberbanden, „buna" genaamd. Maar of het Duitscbe volk voorloopig naar Amerikaansch voor beeld, „gemotoriseerd" zal zijn daar aan kan men op vele goede gronden voorshands twijfelen! Uit het Engelsch van PAUL TRENT. 67). ,Juffroüw Cameron, ik moet u zeg gen, dat mijnheer Hallam bezig is met werk, dat van het grootste gewicht :s voor Engeland. Weet u dat ik in Brit- schen Geheimen Dienst ben?" Ze knikte toestemmend, „Zijn gedachten mogen in geen geval de eerste twee dagen worden afgeleid. Het vaderland moet vóór alles gaan. Als dochter van een zeeofficier zult u dat zien". „Ja", antwoordde zij stroef. „Ik zou graag willen dat u belooft om mijnheer Hallam niet te ontmoeten voor ik er u verlof toe geef". „Duurt dat lang?" „Een paar uur maar". „Dat wil ik u wel beloven, wanneer u mij één vraag beantwoord. U weet, dat ik verloofd was met mijn heer Hallam. Hij heeft het engagement verbroken. Heeft dat iets te maken met het werk, dat hij doet?" „Indirect ja". „Was hij als man' van eer en als zeeofficier genoodzaakt het engage ment af te maken?" „Ua". „Gelukkig! Wat ben ik 'n idioot g'e- rein der internationale financieele en economische samenwerking speelde hij een rol van beteekenis. In den herfst van 1919 kwamen op zijn initiatief te zijnen huize vele vooraan- stande economen en bankiers uit bin nen- en buitenland bijeen voor particu liere en vertrouwelijke besprekingen van de financieele en economische vraag stukken van den dag en van het econo mische herstel in Europa. Deze bijeen komst leidde tot het opstellen van een memorandum, dat op 15 Januari 1920 gepubliceerd is. Hieruit vloeiden weer de verschillende economische en finan cieele conferenties voort, die in de ja ren 1920 tot 1922 gehouden zijn. In 1922 werd mr. Vissering benoemd tot voorzitter van de internationale con ferentie van deskundigen, welke op ver zoek van de Duitsche regeering te Ber lijn werd bijeengeroepen. In 1924 maakte hij een reis naar Zuid- Afrika om de Zuid-Afrikaansche regee ring van advies te dienen omtrent het herstel van den gouden standaard. In 1931 werd hij lid van den raad van be heer van de Bank voor Internationale Betalingen te Bazel. Naast zijn financieelen en economi- schen arbeid, had mr. Vissering groote belangstelling voor alle vraagstukken, welke samenhingen met de afsluiting en droogmaking van de Zuiderzee. Reeds in 1898 had hij tezamen met den heer H. C. van der Houwen van Oordt een stu die hierover doen verschijnen, getiteld „De economische beteekenis van de af sluiting en drooglegging van de Zuider zee". Na het overlijden van den heer Van der Houwen van Oord, werd mr. Vissering secretaris en later voorzitter der Zuiderzeevereeniging. Vele jaren be kleedde hij de functie van voorzitter van den Zuiderzeeraad. (Ingez. Med.) weest", zei ze klagend. ,Jk zal een taxi voor u laten bestel len. Neemt u me niet kwalijk dat ik u niet thuis breng?" „Zult u me bericht sturen naar het Langham hotel?" „Ik zal u zoo gauw mogelijk telefo- neeren. Goedennacht. HOOFDSTUK XXXV. Den volgenden morgen om half elf kwam Valda het bureau van admiraal Langton binnen. „Wel?" vroeg hij glimlachend. „Admiraal, u is een schat geweest. Ik ga met Guy Hallam trouwen." ,Jk wensch je veel geluk, mijn kind Ik behoef je wel niet te vragen om goed voor hem te zijn". „Ik zou mijn leven willen geven voor zijn geluk. Hij was zoo g'oed en tactvol waar hij het zoo moeilijk had kunnen maken. Het was gemeen van me or hem op deze manier te winnen, maar hi' maakte dat ik vergat wat ik deed. Ik ber heel gelukkig vanmorgen, want ik ge loof, dat hij me lief zal krijgen. Ik za1 een andere vrouw worden. Ik zal voor taan niets meer doen waar hij zich over zou moeten schamen. Ik heb hem gisteren veel verteld, alles behalve be halve dat ik voor den baron heb ge werkt. Als hij me eenmaal zal liefheb ben, dan zal ik hem dat ook zeggen en dan zal de wereld een paradijs voor me zijn. Admiraal, ik moet u één ding zeggen. Ik heb hem aangeboden u deze De Nederlandsche en verschillende buitenlandsche regeeringen hebben de verdiensten van mr. Vissering erkend door hem talrijke hooge onderscheidin gen te verleenen. Zoo was de overledene grootkruis in de orde van den Nederlandschen Leeuw, j commandeur in de Oranje Nassau-orde, Grootkruis voor kunst en wetenschap, 1 commandeur der orde van den Kroon van België, grootkruis der orde van Leo-1 pold II van België en behoorde hij tot de tweede klasse der crde van den Gul- j den Rijsthalm van China. OVERSTE VAN WEEL OVERLEDEN.! Op 50-jarigen leeftijd is Zaterdag na f een kortstondige ongesteldheid overle- den de overste van den generalen staf G. J. M. van Weel, hoofd van de 2de afdee- J ling b van het departement van defensie. De heer Van Weel, die op 24 Juli 1909 tot tweede luitenant bij het wapen der infanterie werd aangesteld, werd op 24 Juli 1913 tot le luitenant bevorderd en met ingang van 2 October 1924 tot ka pitein. Den rang van majoor bereikte hij op 25 November 1934, terwijl hij sedert en kele maanden den rang van luitenant kolonel bekleedde. papieren te geven en u te helpen in alles wat ik kan, voor niets". „Wat z'ei hij?" vroeg de admiraal met groote belangstelling, „Hij weigerde", zei ze trots. VaMa legde een bundel papieren op tafel en ging bedaard z'tten, terwijl hij ze door keek. Nu en dan ontsnapte hem een uitroep en spoedig overstelpte hij haar met vragen, die ze vlug beantwoordde. Ze verte'de alles wat ze wist en hield niets achter. „Wat weet je van Furber?" vroeg hij scherp. Ze onthulde nu het complot dat was Gesmeed om de schuld op Guy te schui ven. „Hoe kwam Furber er toe een spion te worden om het geld?" „Hij is een Duitscher, met hart en ziel en alleen Engelschman door geboorte. „Mijn God". Ze vertelde hem van Furbers opvoe ding, dat hem van zijn vroegste jeugd af aan was geleerd om een spion in Duit- schen d enst te worden en de admiraal luisterde in groote verbazing. „Het is toch een merkwaardig' vo'k Hun degelijkheid is zonder weerga in de wereld". Valda ging nu verder met eenige maatregelen wt te leggen, die genomen' waren voor spionnage in geval van oor log. Niets verzweeg ze. Ze had een koon gesloten, dien ze loyaal nakwam. Het, De heer Van Weel was officier in de orde van Oranje-nassau, ridder van het legioen van eer en officier in de kroon orde van België. De regeeringspersdienst meldt; De onderhandelingen over het arbei den van Nederlandsche werknemers in Duitschland en van Duitsche in Neder land zijn op 17 December te Berlijn ten einde gebracht. Zij werden geleid door den directeur van den rijksdienst voor werkloosheidsverzekering en arbeidsbe middeling ir, R. A. Verwey en ministerial- direktor dr. Hans Engel van het Duit sche Reichsarbeitsministerium. Het resultaat van de onderhandelingen is een overeenkomst, die ten doel heeft den wederzijdschen onderdanen het ver richten van arbeid in het andere land te vergemakkelijken. BETALINGS- EN GOEDEREN VERKEER TUSSCHEN NEDERLAND EN DUITSCHLAND. Nieuwe clearingovereenkomsi, De huidige regeling inzake het goederenverkeer met drie maanden verlengd. De regeeringspersdienst meldt: Van 7-18 December hebben te Berlijn onderhandelingen plaats gevonden over de regeling van het betalingsverkeer tus schen Nederland en Duitschland in ver band met het afloopen van het bestaan de verdrag op 31 December 1937. Na moeizame besprekingen hebben deze onderhandelingen tot het resultaat geleid, dat een nieuw clearingverdrag tot stand is gekomen, hetwelk zal loo- pen tot 31 December 1938. Dit verdrag vertoont slechts weinig afwijking van het tot dusverre bestaande verdrag. Het per centage aan vrije deviezen, dat aan Duitschland wordt toegekend, werd ver hoogd en gebracht op 10 pet. Voorts werden eenige posten, verband houden de met het transitoverkeer en den tus- schenhandel, welke tot dusverre niet onder de clearing vielen, onder de nieu we regeling gebracht. De tekst van het nieuwe verdrag zal binnenkort worden gepubliceerd. In aansluiting aan de onderhandelin gen over een nieuw verdrag voor het be talingsverkeer had de gebruikelijke drie- maandelijksche bespreking plaats van de regeeringscommissies voor de vaststel ling van de betalingscontdngenten voor den uitvoer van Nederland en de over- zeesche gewesten naar Duitschland in het eerste kwartaal van 1938. In verband met de ontwikkeling van den uitvoer uit Duitschland naar Nederland in den laat- sten tijd, was het noodig de betalings contingenten voor bedoeld kwartaal iets lager vast te stellen dan voor het vierde kwartaal van 1937 het geval was. De be- lalingscontingenten voor net eerste kwartaal van 1938 liggen echter boven het gemiddelde der bëtalingscontingen-1 ten van het jaar 1937. Nadere mededeelingen over de beta- lingscontingenten ten behoeve van be langhebbenden zullen zoo spoedig moge lijk volgen. Aangezien de onderhandelingen over het betalingsverkeer geruimen tijd in be slag hebben genomen, was het niet meer mogelijk de onderhandelingen over een nieuw verdrag voor het goederenver keer, hetwelk in de plaats zou moeten treden van het op 31 December a.s. af- loopende verdrag, aan te vangen op een zoodanig tijdstip, dat deze met succes voor het eind van het jaar voltooid zou den kunnen worden. Om die reden werd het bestaande verdrag voor het goede renverkeer onveranderd verlengd voor een tijdvak van drie maanden, te weten tot 31 Maart 1938. Tusschen beide re geeringen bestaat overeenstemming de onderhandelingen voor het tot stand brengen van een definitief handelsver- Sedert meer dan 30 Jaar wordt Siroop Famel door doktoren gewaardeerd als een betrouw- baar geneesmiddel ter bestrijding van en andere aandoeningen der ademhalingsorganen KLEINE FLACON1.1S GROOTE FLACON /1.90 (Ingez. Med.) was bijna één uur toen ze eindigde. „Is u tevreden of teleurgesteld?" vroeg ze. „Meer dan tevreden. U heeft Engeland een dienst bewezen, die niet te schat ten is". De admiraal stond op en beg'on ruste loos op en neer te loopen, maar plotse ling stond hij stil. „Er is geen andere uitweg. U moet doorgaan met het werk", zei hij streng „Ik begrijp u niet", zei ze flauwtjes. „U moet doorgaan met uw werk voor den baron". „Dat kan ik niet. Ik ben dit leven van misle ding zoo moe. Ik wil nu eerlij! gaan leven. Ik wil Guy waard worden" „Halam zal u vragen om door te gaan". „Denkt u dat?" vroeg ze fluisterend „Ik geloof het niet", voegde ze er driftig bij. „Door het te doen zult u zijn dank baarheid verdienen. En als hij hoort dat u voor Duitschland heeft gewerkt zal wat u daarna doet al dat andere uit- wisschen, of het er nooit geweest is. Toch zou het beter zijn veiliger als hij het pas later hoort". „Gelooft u dat? Geeft u me daar uw woord van eer op?" „Ik beloof het op mijn woord van eer Als de oor'og' uitbreekt zullen we door nrddel van u den vijand van alle mo gelijke inlichtingen kunnen voorzien", zei hij grimmig. drag zoo spoedig mogelijk in het nieuwe jaar te doen aanvangen. Het vertrouwen kan worden uitgesproken, dat deze on derhandelingen tijdig tot een definitief resultaat kunnen leiden. ONTEVREDEN TAXI-ONDERNEMERS Een adres aan den Raad. Een aantal, taxi-ondernemers te dezer stede heeft een adres tot den gemeente raad gericht, waarin dien Raad verzocht wordt hun een taxivergnnning en/of een huuuautövergunning tp ve'rleenen waaruit al de voorwaar- d e n, welke niet zijn gesteld in de wét van 29 November 1935 St.bl. 685 en van het Koninklijk besluit van'12 Janu ari 1937 St.bl. 562 zijn verwijderd. Deze vraag steunt op een vertoog, behelzende, dat B. en W. van Middel burg, naar 't oordeel van adressanten i n strijd met hun bevoegd heid aan hen bij de hun verleende vergunning, tal van voorwaarden heb ben opgelegd, welke voor adressanten zoo drukkend zijn, dat zij onder die voorwaarden, hun bedrijf niet kunnen uitvoeren. Adressanten zijn nl. van oordeel, dat B. en W. ten grondslag aan hun vergunning hebben gelegd niet art. 3 van de wet van 29 November 1935, waarin duidelijk staat dat slechts de daar vermelde voorwaarden aan de vergunning mogen worden gesteld, maar w e 1 een rondschrijven van den mi- nisier van waterstaat van 10 Februari 1937. De minister deelt in dat rondschrijven -mede, dat het Kon. Besl. van 12 Jan. '37, in werking getreden 1 Nov."'37, binnen twee jaar zal worden vervangen door een wet, waarin zij aan de vergunning voor het exploiteeren van taxi's en huur auto's een reeks voorwaarden zal stel len, waarmede de Gemeentebesturen reeds rekening kunnen houden. Edoch, deze minister is heen gegaan; zijn rond schrijven is nog geen wet en zal, zooals het zich, naar adressantens oordeel, wel laat aanzien, nimmer wet worden ook. Wettelijke regelingen, die B. en W. zijn geroepen uit te voeren, zijn dus slechts neergelegd in bovengenoemde wet en het Koninklijk besluit; de bepa lingen van B. en W„ we.ke naar adres santens opvatting, vreemd aan de wet zijn, zijn: de eisch van een taxi-meter, de leeftijdsgrens van 21 jaar voor chauf feurs, geneeskundige verklaring, arbeids voorwaarden, het bijhouden van een rit- tenkaart, een rijkaart-chauffeur, wapen en nummer en blokband op taxi's. De ondernemers van vervoer per as zijn, aldus adressanten, reeds aan zoo onzegbaar hooge kosten gebonden, dat een ieder zal begrijpen dat nog hooger kosten onaanvaardbaar zijn. Adressanten zijn verder van oordeel Va da keek hem nieuwsgierig aan. „Furber zal in dienst blijven. Hij zal u inlichten over de beweging van onze vloot, en die zult u naar Rotterdam overbrengen naar behooren gewijzigd. De voorzienigheid heeft ons een kans gegeven, die wij niet mogen verspe.en". ,,U is harteloos, u denkt niet aan mij", zei ze hartstochtelijk. „Ik denk in de eeste plaats aan mijn land. De man, dien je liefhebt, leeft voor zijn vader and. Je zult zijn dankbaarheid en liefde winnen „Ik zal het doen", zei ze rustig. „En u zult het hem naderhand n et vertellen?" drong zij aan. „Ik zal uw t-aad onvoorwaarde'ijk vol gen. Het is g'ek, maar ik begin de Duit schers te haten. Ik schaam me niet, dat ik hen verraad". „Je leven zou niet veel meer waard zijn als ze ontdekken wat je gedaan hebt". „Dat weet ik. Ik ken ze". ..Je moet daarom heel voorzichtig zijn. Eén vergissing zou noodlottig kunnen worden". „Ik zal voorzichtig zijn". „Ik dank je uit den grond van mijn hart. Sylvester zal steeds in contact met ie blijven. Nu je verloofd bent met Hal lam zal de vermomming als zijn vader van veel nut zijn. Goeden dag." (Wordt vervolgd

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 5