Gevaarlijk spet.
KRONIEK van den DAG.
BINNENLAND.
TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURCSCHE COURANT (W.O. DE GOESCHE CRT.) VAN MAANDAG 20 DECEMBER 1937. No. 29».
Mr. G. Vissering overleden.
zondagochtend is te zij
nen huize te bloemen
daal overleden mr. g.
vissering, oud-president
van de nederlandsche
bank.
BINNENLANDSCHE
PAKKETTEN
t/m 3 KG
VOORDEELIGST
MET DE POST
TOT 1 &CG - 20 CENT
TOT 2 KG - 25 CENT
TOT 3 KG -30 CENT
arbeidsovereenkomst met
duitschland.
HARDNEKKIGE HOEST,
BRONCHITIS
MP EL3URG.
KSihM
m
De Duitsche volksauto
Hitier heeft Vrijdagavond j.L, zooals
men weet, aangekondigd, dat binnenkort
met den bouw voor een groote fabriek
zal worden begonnen, welke de z.g. Duit
sche „volksauto" moet produceeren: een
wagentje voor de smalle beurzen. Er is
over deze zaak al eenige jaren veel ge
sproken en geschreven in Duitschland.
Haar geschiedenis wordt gekenmerkt
door een permanente en min of meer po
litiek getinte wrijving tusschen den
Führer en de Duitsche automobiel-indus
trie. Hitier voelt zich socialist en zijn tal-
looze plannen houden zich voor een be
langrijk deel bezig met het streven, het
leven van den boer, arbeider, kantoor
bediende aangenamer te maken, den le-
vensstandaard van dit minder bevoor
rechte, althans minder verdienende, deel
der bevolking te verhoogen, den „klei
nen luyden" afwisseling, kunst en als
't even kan, ook een proefje van de
„weelde" te geven, waarvoor hij in vroe
ger tijden den veelverdiener of veelbe-
zitter met zoo gevaarlijke gevolgen veel
al benijd heeft.
Dit streven van Hitier, krachtig ge
steund door het „Duitsche Arbeidsfront",
richtte zich nu ook op het toekomst-
ideaal, dat honderdduizenden Duitsche
arbeiders en financieel met hen gelijk- -
gestelden hun eigen auto bezitten, er in Chineesche regeering de buitengewoon
de week mee naar hun werkzaamhe- eervolle opdracht op te treden als haar
den zullen rijden, en op Zon- en feest-j adviseur voor munt- en bankzaken. Zijn
dagen of in de verlofweek hun eigen werkzaamheid in China duurde slechts
land zullen gaan ontdekken. Maar het korten tijd. want reeds m 1912 volgde
Gerard Vissering werd op 1 Maart
1865 te Leiden geboren. Hij studeerde
rechtswetenschappen aan de rijksuniver
siteit aldaar, waar hij in 1890 promoveer
de op een proefschrift, getiteld: „Perso-
nentarieven van spoorwegen; stelsels en
critiek". In 1891 vestigde hij zich als ad
vocaat en procureur te Amsterdam. In
1895 werd hij secretaris van de vereeni-
ging voor den effectenhandel, aldaar.
Twee jaar later volgde zijn benoeming
tot lid van de directie der „kasvereeni-
ging", terwijl hij in 1900 opgenomen
werd in de directie van de Amsterdam-
sche Bank, welke functie hij in 1906 ver
wisselde voor die van president van de
Javasche Bank te Batavit. De taak, wel
ke hem in Indië wachtte, was geen ge
wone. Hij had niet alleen het werk van
zijn voorgangers voort te zetten, doch
hij moest de werkzaamheid van de bank
in nieuwe banen leiden. Wat hij als zoo
danig presteerde, is zeer bijzonder.
In 1911 ontving mr. Vissering van de
wilde langen tijd minder vlotten met dit
plan. De heeren van de industrie ver-
koopen liever dure of middelmatig dure
wagens, waarmee behoorlijke winst te
maken is, dan volksautootjes voor
700, die vermoedelijk subsidie van den
Staat verlangen en dus slechts minimale
winsten beloven,
ïndustrieele en andere heeren hebben j
zijn benoeming tot president van de Ne-
derlandsche Bank, als opvolger van mr.
N. P. van den Berg. Deze functie, welke
de kroon op zijn werk zette, heeft mr
Vissering tot 1 Januari 1932 bekleed,
toen zijn gezondheidstoestand hem noop
te zijn taak neer te leggen. Vooral ge
durende, den wereldoorlog werden hem
zeer zware eischen gesteld. Niet alleen
echter in het Derde Rijk niet zoo heel j worden gewaagd van zijn succes-
veel meer te zeggen. Ze mogen van ad- ,v0 le. werkzaamheid op het geoied van
vies dienen, maar als 't puntje bij 't paal- he! circulatiebankwezen, ook op het ter-
tje komt, hebben ze te gehoorzamen. Al- rem der internationale 1-
leen ministers, partij- en gouwleiders
commandeeren. En zij worden op hun
beurt weer gecommandeerd door Adolf
Hitler. Deze opperbevelhebber aller
Duitschers, wenscht de volksauto en
dus komt de volksauto. „Kraft durch
Freude" geeft er het geld voor, de fa
briek wordt gebouwd en in staatsexploi
tatie genomen, en over twee of drie ja
ren zullen de eerste, voor 980 Mark ge
leverde wagentjes met 100 km maxi
mumsnelheid door Duitschland jagen.
Niet contant betaald, natuurlijk, en ver
moedelijk spoedig wat wankelend, om
dat het onderhoud duur blijft (in 't gun
stigste geval 30 a 50 Mark per maand,
dank zij tal van subsidies en voorschot
ten) en zelden tijd voor behoorlijk was-
schen en geld voor goede smeerolie en
verdere verpleging overblijft. Waarbij
nog komt, dat in Duitschland niet alleen
nog nijpende woningnood heerscht, maar
ook een dagelijks toenemend gebrek aan
garages, zoodat de eerste divisies volks
auto's, als ze in 1940/41 op de markt ko
men, nog wel en zeker niet tot haar
voordeel op straat zullen moeten
overnachten.
Wegen zijn er in overvloed, extra-
auto-„straten" reeds over 2000 km (ein
de 1938 zullen het 3000 km zijn), benzine
en smeerolie zullen over twee jaren vol
ledig binnen de Duitsche grenzen, en
wel synthetisch, geproduceerd worden.
Ook synthetische rubberbanden, „buna"
genaamd. Maar of het Duitscbe volk
voorloopig naar Amerikaansch voor
beeld, „gemotoriseerd" zal zijn daar
aan kan men op vele goede gronden
voorshands twijfelen!
Uit het Engelsch van
PAUL TRENT.
67).
,Juffroüw Cameron, ik moet u zeg
gen, dat mijnheer Hallam bezig is met
werk, dat van het grootste gewicht :s
voor Engeland. Weet u dat ik in Brit-
schen Geheimen Dienst ben?"
Ze knikte toestemmend,
„Zijn gedachten mogen in geen geval
de eerste twee dagen worden afgeleid.
Het vaderland moet vóór alles gaan. Als
dochter van een zeeofficier zult u dat
zien".
„Ja", antwoordde zij stroef.
„Ik zou graag willen dat u belooft om
mijnheer Hallam niet te ontmoeten voor
ik er u verlof toe geef".
„Duurt dat lang?"
„Een paar uur maar".
„Dat wil ik u wel beloven, wanneer
u mij één vraag beantwoord.
U weet, dat ik verloofd was met mijn
heer Hallam. Hij heeft het engagement
verbroken. Heeft dat iets te maken met
het werk, dat hij doet?"
„Indirect ja".
„Was hij als man' van eer en als
zeeofficier genoodzaakt het engage
ment af te maken?"
„Ua".
„Gelukkig! Wat ben ik 'n idioot g'e-
rein der internationale financieele en
economische samenwerking speelde hij
een rol van beteekenis.
In den herfst van 1919 kwamen op zijn
initiatief te zijnen huize vele vooraan-
stande economen en bankiers uit bin
nen- en buitenland bijeen voor particu
liere en vertrouwelijke besprekingen van
de financieele en economische vraag
stukken van den dag en van het econo
mische herstel in Europa. Deze bijeen
komst leidde tot het opstellen van een
memorandum, dat op 15 Januari 1920
gepubliceerd is. Hieruit vloeiden weer
de verschillende economische en finan
cieele conferenties voort, die in de ja
ren 1920 tot 1922 gehouden zijn.
In 1922 werd mr. Vissering benoemd
tot voorzitter van de internationale con
ferentie van deskundigen, welke op ver
zoek van de Duitsche regeering te Ber
lijn werd bijeengeroepen.
In 1924 maakte hij een reis naar Zuid-
Afrika om de Zuid-Afrikaansche regee
ring van advies te dienen omtrent het
herstel van den gouden standaard. In
1931 werd hij lid van den raad van be
heer van de Bank voor Internationale
Betalingen te Bazel.
Naast zijn financieelen en economi-
schen arbeid, had mr. Vissering groote
belangstelling voor alle vraagstukken,
welke samenhingen met de afsluiting en
droogmaking van de Zuiderzee. Reeds in
1898 had hij tezamen met den heer H.
C. van der Houwen van Oordt een stu
die hierover doen verschijnen, getiteld
„De economische beteekenis van de af
sluiting en drooglegging van de Zuider
zee". Na het overlijden van den heer
Van der Houwen van Oord, werd mr.
Vissering secretaris en later voorzitter
der Zuiderzeevereeniging. Vele jaren be
kleedde hij de functie van voorzitter van
den Zuiderzeeraad.
(Ingez. Med.)
weest", zei ze klagend.
,Jk zal een taxi voor u laten bestel
len. Neemt u me niet kwalijk dat ik u
niet thuis breng?"
„Zult u me bericht sturen naar het
Langham hotel?"
„Ik zal u zoo gauw mogelijk telefo-
neeren. Goedennacht.
HOOFDSTUK XXXV.
Den volgenden morgen om half elf
kwam Valda het bureau van admiraal
Langton binnen.
„Wel?" vroeg hij glimlachend.
„Admiraal, u is een schat geweest. Ik
ga met Guy Hallam trouwen."
,Jk wensch je veel geluk, mijn kind
Ik behoef je wel niet te vragen om goed
voor hem te zijn".
„Ik zou mijn leven willen geven voor
zijn geluk. Hij was zoo g'oed en tactvol
waar hij het zoo moeilijk had kunnen
maken. Het was gemeen van me or
hem op deze manier te winnen, maar hi'
maakte dat ik vergat wat ik deed. Ik ber
heel gelukkig vanmorgen, want ik ge
loof, dat hij me lief zal krijgen. Ik za1
een andere vrouw worden. Ik zal voor
taan niets meer doen waar hij zich over
zou moeten schamen. Ik heb hem gisteren
veel verteld, alles behalve be
halve dat ik voor den baron heb ge
werkt. Als hij me eenmaal zal liefheb
ben, dan zal ik hem dat ook zeggen
en dan zal de wereld een paradijs voor
me zijn. Admiraal, ik moet u één ding
zeggen. Ik heb hem aangeboden u deze
De Nederlandsche en verschillende
buitenlandsche regeeringen hebben de
verdiensten van mr. Vissering erkend
door hem talrijke hooge onderscheidin
gen te verleenen.
Zoo was de overledene grootkruis in
de orde van den Nederlandschen Leeuw, j
commandeur in de Oranje Nassau-orde,
Grootkruis voor kunst en wetenschap, 1
commandeur der orde van den Kroon
van België, grootkruis der orde van Leo-1
pold II van België en behoorde hij tot
de tweede klasse der crde van den Gul- j
den Rijsthalm van China.
OVERSTE VAN WEEL OVERLEDEN.!
Op 50-jarigen leeftijd is Zaterdag na f
een kortstondige ongesteldheid overle-
den de overste van den generalen staf G.
J. M. van Weel, hoofd van de 2de afdee- J
ling b van het departement van defensie.
De heer Van Weel, die op 24 Juli 1909
tot tweede luitenant bij het wapen der
infanterie werd aangesteld, werd op 24
Juli 1913 tot le luitenant bevorderd en
met ingang van 2 October 1924 tot ka
pitein.
Den rang van majoor bereikte hij op
25 November 1934, terwijl hij sedert en
kele maanden den rang van luitenant
kolonel bekleedde.
papieren te geven en u te helpen in alles
wat ik kan, voor niets".
„Wat z'ei hij?" vroeg de admiraal met
groote belangstelling,
„Hij weigerde", zei ze trots. VaMa
legde een bundel papieren op tafel en
ging bedaard z'tten, terwijl hij ze door
keek. Nu en dan ontsnapte hem een
uitroep en spoedig overstelpte hij haar
met vragen, die ze vlug beantwoordde.
Ze verte'de alles wat ze wist en hield
niets achter.
„Wat weet je van Furber?" vroeg hij
scherp.
Ze onthulde nu het complot dat was
Gesmeed om de schuld op Guy te schui
ven.
„Hoe kwam Furber er toe een spion
te worden om het geld?"
„Hij is een Duitscher, met hart en
ziel en alleen Engelschman door
geboorte.
„Mijn God".
Ze vertelde hem van Furbers opvoe
ding, dat hem van zijn vroegste jeugd af
aan was geleerd om een spion in Duit-
schen d enst te worden en de admiraal
luisterde in groote verbazing.
„Het is toch een merkwaardig' vo'k
Hun degelijkheid is zonder weerga in de
wereld".
Valda ging nu verder met eenige
maatregelen wt te leggen, die genomen'
waren voor spionnage in geval van oor
log. Niets verzweeg ze. Ze had een koon
gesloten, dien ze loyaal nakwam. Het,
De heer Van Weel was officier in de
orde van Oranje-nassau, ridder van het
legioen van eer en officier in de kroon
orde van België.
De regeeringspersdienst meldt;
De onderhandelingen over het arbei
den van Nederlandsche werknemers in
Duitschland en van Duitsche in Neder
land zijn op 17 December te Berlijn ten
einde gebracht. Zij werden geleid door
den directeur van den rijksdienst voor
werkloosheidsverzekering en arbeidsbe
middeling ir, R. A. Verwey en ministerial-
direktor dr. Hans Engel van het Duit
sche Reichsarbeitsministerium.
Het resultaat van de onderhandelingen
is een overeenkomst, die ten doel heeft
den wederzijdschen onderdanen het ver
richten van arbeid in het andere land
te vergemakkelijken.
BETALINGS- EN GOEDEREN
VERKEER TUSSCHEN NEDERLAND
EN DUITSCHLAND.
Nieuwe clearingovereenkomsi,
De huidige regeling inzake
het goederenverkeer met drie
maanden verlengd.
De regeeringspersdienst meldt:
Van 7-18 December hebben te Berlijn
onderhandelingen plaats gevonden over
de regeling van het betalingsverkeer tus
schen Nederland en Duitschland in ver
band met het afloopen van het bestaan
de verdrag op 31 December 1937.
Na moeizame besprekingen hebben
deze onderhandelingen tot het resultaat
geleid, dat een nieuw clearingverdrag
tot stand is gekomen, hetwelk zal loo-
pen tot 31 December 1938. Dit verdrag
vertoont slechts weinig afwijking van het
tot dusverre bestaande verdrag. Het per
centage aan vrije deviezen, dat aan
Duitschland wordt toegekend, werd ver
hoogd en gebracht op 10 pet. Voorts
werden eenige posten, verband houden
de met het transitoverkeer en den tus-
schenhandel, welke tot dusverre niet
onder de clearing vielen, onder de nieu
we regeling gebracht. De tekst van het
nieuwe verdrag zal binnenkort worden
gepubliceerd.
In aansluiting aan de onderhandelin
gen over een nieuw verdrag voor het be
talingsverkeer had de gebruikelijke drie-
maandelijksche bespreking plaats van de
regeeringscommissies voor de vaststel
ling van de betalingscontdngenten voor
den uitvoer van Nederland en de over-
zeesche gewesten naar Duitschland in
het eerste kwartaal van 1938. In verband
met de ontwikkeling van den uitvoer uit
Duitschland naar Nederland in den laat-
sten tijd, was het noodig de betalings
contingenten voor bedoeld kwartaal iets
lager vast te stellen dan voor het vierde
kwartaal van 1937 het geval was. De be-
lalingscontingenten voor net eerste
kwartaal van 1938 liggen echter boven
het gemiddelde der bëtalingscontingen-1
ten van het jaar 1937.
Nadere mededeelingen over de beta-
lingscontingenten ten behoeve van be
langhebbenden zullen zoo spoedig moge
lijk volgen.
Aangezien de onderhandelingen over
het betalingsverkeer geruimen tijd in be
slag hebben genomen, was het niet meer
mogelijk de onderhandelingen over een
nieuw verdrag voor het goederenver
keer, hetwelk in de plaats zou moeten
treden van het op 31 December a.s. af-
loopende verdrag, aan te vangen op een
zoodanig tijdstip, dat deze met succes
voor het eind van het jaar voltooid zou
den kunnen worden. Om die reden werd
het bestaande verdrag voor het goede
renverkeer onveranderd verlengd voor
een tijdvak van drie maanden, te weten
tot 31 Maart 1938. Tusschen beide re
geeringen bestaat overeenstemming de
onderhandelingen voor het tot stand
brengen van een definitief handelsver-
Sedert meer dan 30 Jaar wordt
Siroop Famel door doktoren
gewaardeerd als een betrouw-
baar geneesmiddel ter
bestrijding van
en andere aandoeningen
der ademhalingsorganen
KLEINE FLACON1.1S GROOTE FLACON /1.90
(Ingez. Med.)
was bijna één uur toen ze eindigde.
„Is u tevreden of teleurgesteld?" vroeg
ze.
„Meer dan tevreden. U heeft Engeland
een dienst bewezen, die niet te schat
ten is".
De admiraal stond op en beg'on ruste
loos op en neer te loopen, maar plotse
ling stond hij stil.
„Er is geen andere uitweg. U moet
doorgaan met het werk", zei hij streng
„Ik begrijp u niet", zei ze flauwtjes.
„U moet doorgaan met uw werk voor
den baron".
„Dat kan ik niet. Ik ben dit leven van
misle ding zoo moe. Ik wil nu eerlij!
gaan leven. Ik wil Guy waard worden"
„Halam zal u vragen om door te
gaan".
„Denkt u dat?" vroeg ze fluisterend
„Ik geloof het niet", voegde ze er driftig
bij.
„Door het te doen zult u zijn dank
baarheid verdienen. En als hij hoort
dat u voor Duitschland heeft gewerkt
zal wat u daarna doet al dat andere uit-
wisschen, of het er nooit geweest is.
Toch zou het beter zijn veiliger
als hij het pas later hoort".
„Gelooft u dat? Geeft u me daar uw
woord van eer op?"
„Ik beloof het op mijn woord van eer
Als de oor'og' uitbreekt zullen we door
nrddel van u den vijand van alle mo
gelijke inlichtingen kunnen voorzien",
zei hij grimmig.
drag zoo spoedig mogelijk in het nieuwe
jaar te doen aanvangen. Het vertrouwen
kan worden uitgesproken, dat deze on
derhandelingen tijdig tot een definitief
resultaat kunnen leiden.
ONTEVREDEN TAXI-ONDERNEMERS
Een adres aan den Raad.
Een aantal, taxi-ondernemers te dezer
stede heeft een adres tot den gemeente
raad gericht, waarin dien Raad verzocht
wordt hun een taxivergnnning en/of een
huuuautövergunning tp ve'rleenen
waaruit al de voorwaar-
d e n, welke niet zijn gesteld in de
wét van 29 November 1935 St.bl. 685 en
van het Koninklijk besluit van'12 Janu
ari 1937 St.bl. 562 zijn verwijderd.
Deze vraag steunt op een vertoog,
behelzende, dat B. en W. van Middel
burg, naar 't oordeel van adressanten i n
strijd met hun bevoegd
heid aan hen bij de hun verleende
vergunning, tal van voorwaarden heb
ben opgelegd, welke voor adressanten
zoo drukkend zijn, dat zij onder die
voorwaarden, hun bedrijf niet kunnen
uitvoeren.
Adressanten zijn nl. van oordeel, dat
B. en W. ten grondslag aan hun
vergunning hebben gelegd niet art. 3
van de wet van 29 November 1935,
waarin duidelijk staat dat slechts de
daar vermelde voorwaarden aan de
vergunning mogen worden gesteld, maar
w e 1 een rondschrijven van den mi-
nisier van waterstaat van 10 Februari
1937.
De minister deelt in dat rondschrijven
-mede, dat het Kon. Besl. van 12 Jan. '37,
in werking getreden 1 Nov."'37, binnen
twee jaar zal worden vervangen door
een wet, waarin zij aan de vergunning
voor het exploiteeren van taxi's en huur
auto's een reeks voorwaarden zal stel
len, waarmede de Gemeentebesturen
reeds rekening kunnen houden. Edoch,
deze minister is heen gegaan; zijn rond
schrijven is nog geen wet en zal, zooals
het zich, naar adressantens oordeel, wel
laat aanzien, nimmer wet worden ook.
Wettelijke regelingen, die B. en W.
zijn geroepen uit te voeren, zijn dus
slechts neergelegd in bovengenoemde
wet en het Koninklijk besluit; de bepa
lingen van B. en W„ we.ke naar adres
santens opvatting, vreemd aan de wet
zijn, zijn: de eisch van een taxi-meter,
de leeftijdsgrens van 21 jaar voor chauf
feurs, geneeskundige verklaring, arbeids
voorwaarden, het bijhouden van een rit-
tenkaart, een rijkaart-chauffeur, wapen
en nummer en blokband op taxi's.
De ondernemers van vervoer per as
zijn, aldus adressanten, reeds aan zoo
onzegbaar hooge kosten gebonden, dat
een ieder zal begrijpen dat nog hooger
kosten onaanvaardbaar zijn.
Adressanten zijn verder van oordeel
Va da keek hem nieuwsgierig aan.
„Furber zal in dienst blijven. Hij zal
u inlichten over de beweging van onze
vloot, en die zult u naar Rotterdam
overbrengen naar behooren gewijzigd.
De voorzienigheid heeft ons een kans
gegeven, die wij niet mogen verspe.en".
,,U is harteloos, u denkt niet aan mij",
zei ze hartstochtelijk.
„Ik denk in de eeste plaats aan mijn
land. De man, dien je liefhebt, leeft voor
zijn vader and. Je zult zijn dankbaarheid
en liefde winnen
„Ik zal het doen", zei ze rustig.
„En u zult het hem naderhand n et
vertellen?" drong zij aan.
„Ik zal uw t-aad onvoorwaarde'ijk vol
gen. Het is g'ek, maar ik begin de Duit
schers te haten. Ik schaam me niet, dat
ik hen verraad".
„Je leven zou niet veel meer waard
zijn als ze ontdekken wat je gedaan
hebt".
„Dat weet ik. Ik ken ze".
..Je moet daarom heel voorzichtig zijn.
Eén vergissing zou noodlottig kunnen
worden".
„Ik zal voorzichtig zijn".
„Ik dank je uit den grond van mijn
hart. Sylvester zal steeds in contact met
ie blijven. Nu je verloofd bent met Hal
lam zal de vermomming als zijn vader
van veel nut zijn. Goeden dag."
(Wordt vervolgd