GOESCHE COURANT
W.odc
PI6I3
BINNENLAND.
ZEELAND.
WEERBERICHT.
NUMMER 294.
TWEE BLADEN.
DINSDAG
i4 DECEMBER 1937.
EERSTE BLAD.
180e JAARGANG.
Komt de Vloed op?
De verkeersproblemen.
VOOR KERSTMIS
FIRMA WED. C. PATER IK,
MIDDELBURG.
SOES.
I
MIDDELBURGSCHE COURANT
Dagblad Voor Middeiourg, Goes en agent
schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Goes 18 ct. p. w. - Advertentiën 30 ct. per
regel, lngez. mededeelingen 60 ct. p. r.
Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen I7
regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels,
a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. met
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou
rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent.
m
Voor ons ligt een goed uitgevoerd
toto-album. Het is de nieuwste uitgave
van de Oxtord-beweging. Zij draagt tot
titei: „De Vloed komt Op" en daaronder
staan een aantal marcheerende (Brit-
sche) jongelui met wapperende banieren.
Dat is het leger van de jonge, nieuwe
menschen die „onder Gods opperbe
velhebberschap" en naar de aanwijzin
gen van Frank N. D. Buchman de wereld
zullen veroveren, niet „met de waap'nen
der barbaren" maar met een oprecht-
christelijken geest. Dit boek verschijnt
gelijktijdig „over heel de wereld". Ver
moedelijk Spanje en China uitgezonderd,
en of de afzet in Italië en Duitschland en
Rusland erg groot zal zijn, lijkt ons óók
aan gerechten twijfel onderhevig. De
oplaag is een miilioen exemplaren; de
eerste druk in het Nederlandsch, 100.000
exemplaren groot, is al vrijwel uitver
kocht. Verder verschijnt dit fotoboek,
ietwat locaal aangepast, ook in het En-
gelsch, Fransch, Duitsch, Spaansch,
Moorsch, Deensch, Zweedsch en Finsch
en er is ook een speciale uitgave ge
maakt voor de Vereenigde Staten van
Noord-Amerika.
Met een reclamepsychologisch heel
juist inzicht zegt de titel van dit boek:
De vloed komt op. Niet: hij zal op
komen. Ook niet: komt hij op? Neen:'
de reclamepsycholoog vraagt niet,
maar hij stelt. Hij zegt: zoo i s het,
waar hij in het diepst van z'n hart be
doelt: ik hoop dat het zoo zijn zal,
eens
Daar is niets tegen. Integendeel. Maar
al te veel g'oed bedoelde bewegingen
van den laatsten tijd zijn verloopen of
dreigen te verloopen, doordat ze niet
modern gericht en gevormd zijn. Dit
zelfs niet willen zijn.
De Oxford beweging wil het wel.
Terdege zelfs. Zij, althans haar geeste
lijke leiders, weten hoe men tot de mas
sa spreken moet, en zij schromen niet,
te handelen naar deze wetenschap. Dat
staat hun te prijzen.
Zal deze beweging echter opgewassen
zijn tegen haar taak? Want, hieromtrent
zullen we het eens zijn: een Oxford-
beweging die uitloopt liever: die
doodloopt ini een doodgewone groep
naast de tientallen andere reeds be
staande of al weer ondergegane geeste
lijke groepeering'en, zal gefaald hebben.
Als het „iets" wordt „waaraan men
doet", dan kan met het net zoo goed, of
zelfs beter, niet doen. Als het geen
alomvattende beweging tot diep-inner-
lijke en massale levensvernieuwing
wordt, die onze geheele maatschappij
horizontaal en verticaal doordringt en
doordrenkt, dan zal het al verloren
moeite geweest zijn. Als de geest der
Oxfordianen wordt: overwinnen of ster
ven.... dan kan er wat van komen,
maar blijft het, zooals de scepticus zegt
„een Leger des Heilsjespelen voor de be
tere standen", dan hebben wij in de wer
kelijke toekomstige beteekenis der be
weging voor het menschdotn geen sikke
pit vertrouwen.
De publicatie die nu voor ons ligt, is
op zichzelf uitstekend. De opzet is goed,
en de uitwerking is g'oed. Zij laat ons
zien, wat de mensch vermag in tech
nisch opzicht. En wat de mensch niet
vermag, althans nóg niet vermag: 't
voorkomen van nood en woesten dood
uit haat en nijd en oorlogsgeweld. Zij
laat in sterke beeldmontage het oog wei
den over de veelvuldige uitingen van
menschelijken dadendrang, door de ver
voortgeschreden wetenschap geleid, en
van den menschelijken waanzin en des
menschen onmacht daarnevens. De strek
king van dit boek en 't zal de strek
king van heel de beweging zijn is
deze: „menschenwijsheid heeft gefaald,
maar God heeft een plan".
Dit Goddelijke plan van den arbeid
wil de Oxford-beweging nu verwezen-
i) en. „Dit beteekent de dictatuur van
levenden Geest die aan ieder
mensch de innerlijke tucht geeft die hij'
behoeft en de innerlijke vrijheid die hij
begeertAlleen menschen, die zelf
onder Gods bevel staan, zullen de vol
keren vormen, die onder Gods bevel de
wereld vernieuwenzoo lezen wij
ktikben te dezer plaatse Fot taak,
zoo nuchter mogelijk te staan tegenover
OxforA en Het ^0ede beide' Dat de
Uxford-bewegmg, te oordeelen naar
er tot dusverre van tot ons door
drong, het goede voor heeft, is wel bui
ten kijf.
Maar geleerd door de ervaring, past
toch eenige nuchtere voorzichtigheid.
Niet ten aanzien van de doelstelling
der beweging. Dat is wel O.K. Maar ten
aanzien van de stelligheid harer
stelling: de vloed komt op.
Wij helpen het „allen menschen die
van goeden wille zijn", g'aarne hopen,
dat de Oxfordianen gelijk hebben. Dat'
de vloed inderdaad opkomt. Onzentwege
wordt het een ongekend hooge storm-
springvloed van geestelijke levensver
nieuwing: wij zullen graag mee vooraan
staan om dan hoera! te roepen.
Maar: het brandende vuur van louter
idealisme moet door een volstrekt nuch
ter werkelijkheidsbesef in toom gehou
den worden. Of, om met den Canadee-
schen Oxford-boer Bob Muir te spreken:
„Je kunt maar één ding met een ver
waarloosde en vervuilde boerderij doen,
zal het ooit ergens op gaan lijken: dat
is, dat je den boel goed schoon maakt.
Wat geldt voor de boerderij, geldt ook
voor den boer. En wat geldt voor den
boer, geldt voor het g'eheele volk".
Ware en wijze woorden. Den boel
goed schoonmaken.
Doet de Oxford-beweging dit op haar
house-parties? Grondig? Zoo ja
dan zien wij er machtig veel van komen.
Maar blijft hef bij een slap zeepsopje
voor de oppervlaktedan komt er
zeker n i e f s van terecht.
Daarom stelden wij het opschrift bo
ven dit artikel in vragenden vorm.
Nieuw wetsontwerp tot rege
ling van de binnenvaart.
Aan de memorie van antwoord inzake
de begrooting van het Verkeersfonds
wordt het volgende ontleend:
De minister stelt zich voor, in de eer
ste helft van het volgende jaar een wets
ontwerp in te dienen tot regeling van de
binnenvaart, waarbij voortgebouwd zal
worden op de wet van 5 Mei 1933 betref
fende de evenredige vrachtverdeeling,
terwijl hij voorts ongeveer gelijktijdig
een voorloopige regeling ten aanzien
van het goederenvervoer per auto zich
voorstel te bevorderen. Het daarbij op
den grondslag van een van de commissie
van advies en bijstand voor het ver
keersfonds ontvangen rapport in te voe
ren vergunningstelsel zal zoowel de
vrachtautodiensten als het ongeregeld
vervoer omvatten.
Ter beteugeling van in het vooruit
zicht van het vergunningstelsel wellicht
te wachten onnoodige en ongewenschte
uitbreiding van het vervoerapparaat zal
in geen geval een latere datum dan die
van het verschijnen dezer memorie uit
gangspunt kunnen zijn voor een regeling
tot beoordeeling van aanspraken op ver
gunning.
De reizigerstarieven bij de
spoorwegen.
De opmerking, dat door verlaging van
de spoorwegtarieven het reizigersver
keer zoozeer zou toenemen ,dat de op'
brengst hooger zou zijn dan thans, is in
haar algemeenheid in strijd met de er
varing, gedurende de laatste jaren met
tariefsverlaging opgedaan. Gebleken is
toch, dat de daaruit voortvloeiende ver
mindering van ontvangsten niet door een
evenredige vervoerstoeneming werd
goedgemaakt.
Ook van invoering van goedkoope
week-eind-retours wordt vermindering
van opbrengsten gevreesd, zoodat deze
maatregel evenmin als de voorgestelde
algemeene tariefsverlaging thans door de
directie der N.S. wordt voorgestaan. De
minister blijft op de mogelijkheid van
verkeersstimuleering door tariefsverla
ging zijn aandacht gevestigd houden.
Personeel.
Een wetsontwerp tot wijziging van de
Pensioenwet voor de spoorwegambtena
ren 1935 zal, naar de minister vertrouwt,
de Kamer binnenkort bereiken.
Onbewaakte overwegen.
Het vervangen van overwegen door
viaducten is, vooral in ons land, een zoo
kostbare maatregel, dat daaraan in het
algemeen niet kan worden gedacht. De
proefneming met een automatische sein-
inrichting op den overweg van den rijks
weg te Steenwijk kan als geslaagd wor
den beschouwd, zoodat den laatsten tijd
aan de spoorwegdirectie vergunning is
verleend, bij eenige thans nog bewaakte
overwegen, waar de omstandigheden
niet toelaten de bewaking zonder meer
op te heffen, de afsluitingen weg te ne
men, onder voorwaarde, dat een auto-
't Is adel van ziel, een geliefde het
meedragen van een leed te besparen,
want dan offert men de vertroosting
der deelneming op.
matische seininrichting zal worden aan
gebracht. De vraag, welk standpunt moet
worden ingenomen ten opzichte van het
plaatsen van dergelijke inrichtingen op
thans reeds onbewaakte overwegen, in
het bijzonder wie daarvan de kosten zul
len hebben te dragen, is nog in voorbe
reiding.
De bedrijfspolitiek van de
K, L. M,
Naar aanleiding van de critiek, uitge
bracht op de directie der K.L.M., merkt
de minister op, dat er geenerlei aanwij
zingen zijn, waaruit zou kunnen blijken,
dat te veel naar grootere snelheid in-
plaats van naar grootere veiligheid
wordt gestreefd-
UNIFORME STAMKAARTEN VOOR
WERKLOOZEN.
Bij circulaire van 4 December 1937
heeft de minister van sociale zaken be
paald, dat met ingang van 3 Januari
1938 een stamkaart voor werkloozen
moet worden in gebruik genomen ten
dienste van de verzamel ng van statis
tisch materiaal betreffende de werk
loozenzorg.
De vereeniging van Nederlandsche
gemeenten, heeft in verband hiermede
tot den minister een adres gericht,
waarin wordt betoogd, dat in gemeen
telijken kring ernstige bezwaren tegen
de invoering van de stamkaart bestaan.
Die bezwaren betreffen in hoofdzaak
het tijdstip van invoering der model-
kaart, in verband met de daartoe ver-
e schte omzetting van de administratie,
die de invoering op korten termijn, In
het bijzonder ook in de groote gemeen
ten, practisch onmogelijk maakt, en het
feit, dat dc voorgeschreven stamkaart
een belangrijke werkvermeerdering
meebrengt, di;e door de betrokken
diensten niet zonder behoorlijke per
soneelsuitbreiding kan worden opge
vangen en de gemeenten dus voor
aanzienlijke uitgaven stelt. Ook het
kaartmodel zelf en de bepalingen be
treffende de aan de gemeenten in uit
zicht gestelde vergoed ng van f 0,10
per kaart geven tot enkele opmerkin
gen aanleiding.
In het adres wordi er op gewezen,
dat het belang eener goede statistic
betreffende de werkloozenzorg in de
gemeenten wordt ingez'en. Het zou ech
ter slechts aan de beteekenis van de
statistiek ten goede komen, indien ter
zake van de in te voeren stamkaart
alsnog overleg met de gemeenten zou
kunnen plaats vinden. In verband h er
mede wordt tot den minister het ver
zoek gericht opschorting van de invoc
ring der stamkaart in overweg ng te
willen nemen, opdat nader kan worden
onderzocht of, en zoo ja welke wijzigin
gen daarin zouden zijn aan te brengen
SPOORWEGVERVOER OP ZONDAG.
Het standpunt van minister
Van Buuren,
Het stilleggen van hel geheele open
baar vervoer op Zondag of de invoering
van een algemeenen wekelijkschen rust
dag buiten den Zondag acht Minister
Van Buuren, naar nij in de M. v. A
in z,ake de begrooting van het Ver
keersfonds opmerkt, maatregelen. die
pract'sch niet doGrvoerbaar zijn.
De in de Troonrede aangekondigde
onthouding door de Overheid van aan
moediging van alles wat tot ontheili
ging van den wekelijkschen rustdag
aanleid'ng geeft, leidt op het gebied
van het spoorwegverkeer tot deze toe
passing dat van de zijde der^spoorweg-
directie Zondagsvervoer tegen specia
le lage tarieven niet behoort te wor
den bevorderd. Het maken van recla
me voor dat Zondagsvervoer is mede
onder het begrip aanmoed'gen te ver
staan en behoort dus ook achterwege
te blijven. Het inleggen van extra trei
nen op Zondag in de gevallen, waarin
daaraan bepaaldelijk behoefte bestaat,
waarbij vervoerprijzen naar het minis
terieel goedgekeurde Nederlandsche
Reizigerstarief berekend worden, is met
het hiervoor vermeld standvunt niet'
in strijd.
De minister zal er nauwlettend voor
waken, dat bij de voorziening in de zoo
ju st bedoelde vervoersbehoeften, de
godsdienstige en gezinsbelangen van
het personeel zooveel mogelijk worden
behartigd.
Dat overigens de regeling van den
dienst en van de dienstvervulling op
Zondag zoodan'g dient te zijn. dat het
- personeel zoo min mogelijk in zijn gods-
1N
EVEN KIJKEN NAAR DE NIEUWE HOEDJES
ONZE ETALAGES.
DE NIEUWSTE SNUFJES IN
OTTOMANN, SATIJN,
LAISE, VILT,
SUEDE, 1M1T. VEULEN,
JUIST IETS VOOR DEZEN TIJD.
Middelburg.
(Ingez. Med.)
ANGSTIGE OOGENBLIKKEN AAN
BOORD VAN EEN SLEEPSCHIP.
Gistermiddag om circa h,alf drie be
vond zich ter hoogte van Hoedekens-
kerke het Belgische sleepsch'p „The--
resia" hetwelk door de Nederlandsche
sléepboot „Adriana" van Antwerpen
naar Rieme (bij Gent) werd gesleept.
Hoog opgaande golven sloegen over de
luiken en af en toe drong het water de
ruimen binnen. Het binnengedrongen
water oefende een opwaartschen druk
uit op de zg. scheerbalken, waarop de
luiken rusten, en h'erdoor kwamen
deze naar boven, waardoor heT over
slaande water nog gemakkelijker naar
binnen kon stroomen. Aan boord van
de „Theresia" bevonden zich schipper
Eipenaar, diens echtgenoote en een
knecht met zijn vrouw.
Toen ongeveer een vijftig ton water
naar binnen gedrongen was, werd de
toestand dermate krit ek d,nt de schip
per, om zinken te voorkomen, besloot
zijn vaartuig op een der platen om
hoog te zetten. Toevallig passeerde al
daar de te Terneuzen thuisbehoorenüe
slepboot „Holland" die op weg w,as
naar het Schaar van de Noord waai
een geladen motorspits aan den grond
gevaren was. Aan boord van de „The
resia" praaide men de „Holland" welke
daarop naderbij stoomde. Er was heel
wat zeemanskunst voor noodig om aan
lijzijde van de „Theres a" te geraken.
Doch men slaagde erin langszij te ko
men, waarop de beide vrouwe.n aan
boord overgenomen werden. De schip
per en zijn knecht wenschten het vaar
tuig' niet te verlaten, waarop de „Hol
land" tesamen met de eigensleepboot
Adriana het sleepschip naar Terneuzen
hebben gebracht. In de middelhaven
gekomen heeft men toen een aanvang
gem.aakt met het wegpompen van het
binnengedrongen water.
Naar verlu dt heeft de „Theresia"
geen averij bekomen.
Een fraai resultaat.
Door leden van bij de Middelburg
sche Tentoonstellings Vereeniging aan
gesloten vereenigingen (VPZ afd. Wal
cheren, Nut en Sport, Vlissingen; Zee-
landia, Goes; Nut en Sport, Zeelandia,
M. en O. te Middelburg) werden 91
dieren ingeschreven voor de te Am
sterdam gehouden 1ste Ned. Intern,
Tentoonstell ng van Pluimvee, .Koniji- j
nen, Post- en Sierduiven enz. „Avicor-
11 J
ni.
Niettegenstaande de concurrentie op j
zulk een tentoonstelling groot is, werd
door de M, T. V. leden getoond, dat
door hen vele goede tentoonstellings-
dieren gefokt worden, zoodat de 'n-
zending in zijn geheel ook een succes
geworden is.
Van de 91 ingeschreven dieren be
haalden: 16 het praedicaat zeer goed:
39 het praedicaat goed; 4 het praedi
caat vrij goed; 15 het praedicaat be-
vred gend.
De navolgende bekroningen met post
duiven werden behaald: door leden
van de Postd. Ver. Zeelandia te Mid
delburg: D. M. Klaassen, 1 eerste ZG
1 eerste G en 1 tweede G; P, L. van'
Overbeeke 1 tweede ZG en 1 derde G;
mr. J. J. Snoep, 2 tweede G.
Luchtbescherming,
Gisteravond hield de Middelburgsche
Burgerwacht in samenwerking met de
afd. Middelburg van de Vereen, voor
Verwachting tot morgenavond:
DE BILT: Krachtige tot matige Z, tot
W. of N.W, wind, zwaar bewolkt met
tijdelijke opklaringen, kans op regen of
natte sneeuwbuien, temperatuur om het
vriespunt des nachts, overdag weinig
verandering in temperatuur.
UKKEL: Matige tot vrij sterke wind
uit Z. tot W. richtingen, zwaar bewolk
te tot heldere hemel, plaatselijk regen
en sneeuwbuien, koele temperatuur, met
een nachtelijk minimum van 0 tot 3 gr.
Wo, 15 Dec. Zon op: 8 h 05; onder:
15 h 45. Licht op: 16 h 15. Maan op:
13 h 55; onder: 4 h 59. V.M. 17 Dec.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen
December,
Hoogwater. Laagwate*
Di. 14 9.51 22.30 3.37 16.25
Wo. 15 10.50 23.20 4.50 17.27
Do. 16 11.40 5.47 18.16
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge
December.
Hoogwater.
Di. 14 11.33
Wo. 15 0.15 12.37
Do. 16 1.11 13.33
Westkapelle is 28 min.
23 min. vroeger; Veere
(S springtij).
Laagwater.
4.43 17.22
5.58 18.26
6.53 19.15
en Domburg
38 min. later
dienstige belangen wordt geschaad is
ook de meening van den minister en
zal door hem zooveel mogelijk worden
nagestreefd.
Bij beschikking van den minister
van sociale zaken is benoemd tot arbei
der-lid van den Raad van Arbeid te
Middelburg, J. M. G. de Roo, te Vlissin
gen.
Luchtbescherming in haar oefenlokaal
een luchtbeschermingsavond.
Aanwezig waren o.a. de heeren H.
Bierman en jhr. E. Wttwaal van Stoet
wegen, resp. voorzitter en secretarie
van bovengenoemde vereenigin<?.
Als spreker trad op dr. J. Dekker te
Middelburg, die een zeer belangwek
kende uiteenzetting gaf van de geva
ren d e een burgerbevolking bedreigen
bij een met strijdgassen te voeren lucht
oorlog.
Bij de behandeling van verschillende
gassen die eventueel zouden kunnen
worden gebruikt w.o. 4 soorten gas die
daarvoor het meest in aanmerking ko
men, bleek echter oat het toch niet
onmogelijk s de gevolgen van een
luchtaanval te beperken. Gasmaskers
en beschermende kleeding kunnen deug
delijke wapenen legen deze gassen zijn.
Dit vooral is van groote beteekenis voor
de personen die zich uit hoofde var,
hun werkzaamheid bij den Luchtbe-
scherm ngsdienst tot taak hebben ge
steld de burgerbevolking bij e.v. lucht
aanvallen te beschermen.
Het is daarom verkeerd te zeggen
„er is toch niets aan te doen". Zeker
de techniek t.o.v. het te gebruiken ma
teriaal bij Luchtaanvallen neemt steed
grootere vlucht, doch men vergete niet
dat ook t.o.v. van de bescherm ng te
gen luchtaanvallen de techniek steeds
grootere vlucht neemt.
De vertoonde lantaarnplaatjes gavei,
een duidelijk beeld van hetgeen bij
luchtaanvallen te wachten staat, echte-
ook wat bereikt kan worden indien
met groote wilskracht de bescherming
daartegen ter hand wordt genomen.
Naast de militaire luchtverdedigi
heeft ook de burgerbevolking ten op
zichte van de bescherming een plicht
te vervullen.
Met dank aan dr. J, Dekker voor de
belangwekkende en zeer leerrijke uit
eenzetting, welke dank bekrachtigd
werd door het applaus van de toehoor
ders, sloot de commandant van de
burgerwacht, de heer J. H. Voorthuijzen
dezen avond.
De heer A. Minderhoud, alh'er
viert op 15 December zijn 40-jarig jubi
leum bij Van Gend en Loos.
Jaarverslag „Ons Belang"
We ontvingen het jaarverslag van de
Coöperatie „Ons Belang". Uitvoerig