GEMENGD NIEUWS. BUITENLAND. BELGIE. i DU1TSCHLAND. ZUID-AFRIKA. VER. STATER. RIJDT FORD V-8-100 STALEN CARROSSERIE - VEILIGHEIDSGLAS RONDOM - MECHANISCHE ZELF BEKRACHTIGENDE REMMEN - „DE VEILIGHEID VAN STAAL TUSSCHEN WIEL EN PEDAAL" - RIJDT FORD V-8-100 STALEN CARROSSERIE - VEILIGHEIDSGLAS RONDOM - MECHANISCHE ZELFBEKRACHTI GENDE REMMEN - „DE VEILIGHEID VAN STAAL TUSSCHEN WIEL EN PEDAAL" - RIJDT FORD V-8 - 100 STALEN CARROSSERIE - VEILIGHEIDSGLAS RONDOM - MECHANISCHE ZELBEKRACHTIGENDE REMMEN -„DE VEILIGHEID VAN STAAL TUSSCHEN WIEL EN PEDAAL"-RIJDT FORDjjPs- 100 STALEN CARROS SERIE-VEILIGHEIDSGLAS RONDOM-MECHANISCHE ZELFBEI^\CHTIGB®E REMMEN-„DE VEILIGHEID VAN STAAL TUSSCHEN WIEL EN PET^L"-fiJ&T FORD V»100 "^tfALEN CARROSSERIE - VEILIG HEIDSGLAS RONDJ TUSSCHEN WIE], RONDOM-ME WIEL EN PEDA| CHANISCHE, RIJDT FORfl^-8 BEKR^pmiGENE V-8 - 100 STi GENDE REMMEjf A - MECHANISCHE 2 PEC^\L"-J»T FO Ï0KZ ELIjPKRACh IJDT FORD V-8 -' 11 I-MECHANIS0BE ZELIjP?KRACHTIG >EDAAL" - RIJDT FORD V-8 -' 100»ST, jisc^e zel™<rachtigenöP%#en *r FORD»8-1QÉ^0 SraEN JRRRO ^CHTIO&IDE RöÉMENjrDENMGH SEMM# „DJfiPILIGJffiD VmlhéKL T <S ROl E REMflEy^DE VEILIGHEID VAN STAAL OSSERIE - VEILIGHEIDSGLAS EILIGHEID VAN STAAL TUSSCHEN - VEILIGHEIDSGLAS RONDOM-ME- STAAJfflOSSCHEN WIEL EN PEDAAL - LAS»NDOM - MECHANISCHE ZELF- CypPwiEL EN PEDAAL" - RIJDT FOBD - MECHANISCHE ZELFBEKF - VEILIGE STALEN CARR -„DE VEILIGHEID VAN STAAL SERIE-VEILIGHEIDSGLAS RON VAN STAAL TUSSCHEN WIEL HEIDSGLAS RONDOM-MECHANISCHE ZELFBEKRACHTIG TUSSCHEN WIEL EN PEDAAL" - RIJDT FORD V-8 - 10 RONDOM - MECHANISCHE ZELFBEKRACHTIGENDE WIEL EN PEDAAL" - RIJDT FORD V-8-100 STALE CHANISCHE ZELFBEKRACHTIGENDE REMMEN - ,,Dj RIJDT FORD V-8-100 STALEN CARSÉ^SERI BEKRACHTIGENDE REMMEN - „DE VElJ&HEIDJ^N V-8 - 100 STALEN CARROSSERIE - VEILIG»D, VAjgraPTTUSSCHEN WIEL EN PEDAAL" - RIJDT FORD V-8 DSOÉAS RONDOM - MECHANISCHE ZELFBEKRACHTIGENDE SQÉEN WIEL EN PEDAAL"-RIJDT FORD V-8-100 STALEN, MECHANISCHE ZELFBEKRACHTIGENDE REMMEN - „DE EDAAL"-RIJDT FORD V-8-100% STALEN CARROSSE GENDE REMMEN STALEN CAfiiOS -„DE SERI VAN SI HEIDS TUSS RON WIEL CHANI )E VEU DE REMMEN - „DE VEILIGHEI TALEN CARROSSERIE - VEII -„DE VEILIGHEID VAN ST SSERIE - VEILIGHEIDSGLAS EIDVAN STAAL TUSSCHEN TGLAS RONDOM-ME ftAlipiSSCHEN WIEL EN PED AS RONDO CHEpWIEL ru< Eli GHE1 L TU5 S R< N V» El CHA^gpRE ZELFBEKRACHTIGENDE REA BpAAL"-RIJDT FORD V-8-100 STALEN jSfcR< E ZELFBEKRACHTIGENDE REMMEN - „DE V&\G\ RIJDT FORD V-8-100 STALEN CARROSSERIE-JllLK TOM EN PI iNISCI RIJJ. RIJDT FORD ANISCI||pÈLFBEKRACHTI. -RIJC|§P?5RD V-8 - 100% LFBEKR/WITIGENDE REMMEN V-8 - 1®T% STALEN CARROS- ENDE REMMEN-„DE VEILIGHEID STALjÉfoCARRQSSERIE - VEILIG* N - JgJF/EILIGHEID VAN STAAL CARROpERIË - VEILIGHEIDSGLAS E VEILIGHEID VAN STAAL TUSSCHEN RIE-VEILIGHEIDSGLAS RONDOM-ME- VAN STAAL TUSSCHEN WlEL EN PEDAAL - IDSGLAS RONDOM - MECHANISCHE ZELF- BEKRACHTIGENDE REMMEN - „DE VEILIGHEID VAPSI». TUSSCHEN WIEL EN PEDAAL" - RIJDT FORD V-8-100 STALEN CARROSSERIE - VEIUGHEIC^0KS RONDOM - MECHANISCHE ZELFBEKRACHTI GENDE REMMEN - „DE VEILIGHEID VAN STAAL TUSSCHEN WIEL EN PEDAAL" - RIJDT FORD V-8 - 100 STALEN CARROSSERIE - VEILIGHEIDSGLAS RONDOM - MECHANISCHE ZELFBEKRACHTIGENDE REMMEN -„DE VEILIGHEID VAN STAAL TUSSCHEN WIEL EN PEDAAL"-RIJDT FORD V-8-100 STALEN CARROS* SERIE-VEILIGHEIDSGLAS RONDOM-MECHANISCHE ZELFBEKRACHTIGENDE REMMÊ^^^^ILIGHEID VAN STAAL TUSSCHEN WIEL EN PEDAAL"-RIJDT FORD V-8 - 100 VEILIG. HEIDSGLAS RONDOM-MECHANISCHE ZELFBEKRACHTIGENDya^ppPPBTvEIUGHEID VAN STAAL TUSSCHEN WIEL EN PEDAAL" - RIJDT FORD V-8 - IQO^^iwfCARROSSERIE - VEILIGHEIDSGLAS RONDOM - MECHANISCHE ZELFBEKRACHTIGENMg^WffiEN - „DE VEILIGHEID VAN STAAL TUSSCHEN WIEL EN PEDAAL"-RIJDT FORD V-8-100 ST^SN CARROSSERIE-VEILIGHEIDSGLAS RONDOM-ME* CHANISCHE ZELFBEKRACHTIGENDE REMMEN - „DE VEILIGHEID VAN STAAL TUSSCHEN WIEL EN PEDAAL NEDERLANDSCHE FORD AUTOMOBIEL FABRIEK - AMSTERDAM OFFICIAL FORD DEALER te Goes: M. DE DREU Co's Autom. en Garage Ondern. N.V., Nieuwstraat 21-3; te Middelburg: M. DE DREU Co's Automobiel en Garage Ondern. N.V., Noordstraat 14. «te deel samenvalt met Hansweert Goes. Leendertse woont bovendien aan het traject, terwijl Eggebeen m Wol- faartsdijk woont. Eggebeen is nadat hij éc vergunning had ontvangen, onmiddel lijk begonnen te concurreeren door de t»rieven te verlagen en de diensiregehsa te wijzigen, zoodat hij vlak voor Leen dertse rijdt. Pleiter beroept zich op een rLon. Be sluit, waarbij een dergelijke overmaat van vervoer op een traject wordt aige- Men behoeft met Eggebeen niet te doen te hebben, want deze heeft zich op den dienst niet ingesteld. Hij rijdt met bassen van een ander, n.l. van J. van Fraassen te Goes en de chauffeurs zijn niet van hem, maar van Van ^Fraassen. Dit is voor geen tegenspraak vatbaar. Pleitee verzocht da vergunning aan Eg- gebeen te ontnemen en te geven aan Leendertse. Namens Eggebeen trad op de heer N. Kraak Steemaün ten. v. d. Ned. Bond van Autobusdiensten, te Den Haag. Hij be gon met te zeggen dat Eggebeen geen gewone aanvrager was. Eggebeen heeft destijds toen hij de vergunning Wolfaarts- dijksche veerGoes kreeg, op aandrang van Ged. Staten onmiddellijk den dienst aangevangen, omdat de trein 15 Mei den dienst staakte. Hij had mogen wachten tot de Kroon uitspraak had gedaan, Dan had echter die streek een jaar zonder vervoermiddel gezeten. Het Kroon besluit viel voor Eggebeen ongunstig uit. Dat is door allen betreurd, o.a. door den minister van waterstaat, die beloofde als het kon, Eggebeen scha deloos te stellen :ok door den Com missaris der Koningin in Zeeland en het college van Ged. Staten. Het is dus niet te verwonderen, dat nu zich de gelegen heid voordoet, men deze ook heeft aan gegrepen. Als Eggebeen de vergunning houdt, verandert er niets bij den thans bestaanden toestand. Als Eggebeen de vergunin gniet houdt, is er ondanks alles wat er gezegd is, geen oplossing van het vervoersvraagstuk op dat traject, want van Kapelle af even verder dan Schore, blijven dan toch nog over hetzelfde tra ject tot Goes drie ondernemers rijden uit Ierseke, Weweldinge en Hansweert. Men stelt de zaak dus onjuist voor. Onjuist ook is het om te spreken van concurrentie in dienstregeling en tarie ven. Daarin is immers de ondernemer niet vrij, maar gebonden aan de goed keuring van Ged. Staten, thans van den Rijksinspecteur. Het is ook onjuist dat Eggebeen over het grootste gedeelte van het traject van Leendertse komt. Het traject Ril land-BathGoes is 30 km, waarvan er slechts 11 met Leendertse samenvallen een toestand die men overal aantreft, bv. HardegarijpLeeuwarden en Irnsum Leeuwarden, waar ook diverse autobus sen denzelfden straatweg voor een deel volgen om de stad te bereiken. Een beeid hoezeer mr. Hartog over drijft, geeft de statistiek van de ont vangsten op het gedeelte SchoreGoes. Daar wordt per jaar nog geen 200 gulden ontvangen. Dit is te onderzoeken omdat krachtens art. 31 van het R.A.P. de on dernemers per maand hun vervoer aan den Rijksverkeersinspecteur moeten op geven. Het is juist dat Eggebeen nog geen bussen aanschafte, geleerd door vroegere droeve ervaring. Hij heeft domicilie ge kozen bij v. Fraassen, maar is zelf de on dernemer. Hij chauffeert zelf en de an dere chauffeur v. d. Kreeke is nog nooit in dienst van v. Fraassen geweest. Dat is dus weer mis. Inderdaad woont Egge been in Wolfaartsdijk, maar is dat een bezwaar? Waar moet dan de A.T.O. wo nen, die diverse lijnen in verschillende deelen des lands heeft? Maar als het van belang is, kan pleiter mededeelen, dat, indien Eggebeen de vergunning houdt, hij zich te Krabbendijke gaat vestigen. Hij woont dan „te midden zijns volks". Maar dit zijn alle zaken, die de kern der kwestie niet raken. De inspecteur- generaal heeft in tegenstelling met an dere keeren in deze zaak een tweeledig advies gegeven. Het eene is: „geef het traject aan Leendertse. Het tweede: „als Eggebeen het houdt, geef hem een ver- voerverbod Schore—Goes". Dit is hoogst merkwaardig. Anders houdt deze auto riteit zich strak aan zijn ééne advies. Nu niet. Hij laat dus de mogelijkheid voor Eggebeen open. Dit feit spreekt voor zichzelf. Eggebeen heeft tegen de opleg ging van dat vervoerverbod geen be zwaar, vooral niet omdat hij van plan is den nieuwen weg (reeds in aanleg) te gaan berijden, waardoor hij van Schore niet meer over het traject-Leendertse rijdt, maar langs een geheel andere rou te (veel korter) naar Goes gaat. Over dien nieuwen weg kan Leendertse niet rijden, want daar staan geen huizen. Pleiter toont met een kaart aan hoe de nieuwe situatie dan wordt. Hij hoopt, dat de Raad van State de Kroon zal ad- viseeren Eggebeen in het genot van de vergunning te laten. Hierna repliceerden nog de heeren De Hooi) en mr. Hartog die kort door den heer oteemann werden beantwoord. De koninklijke beslissing komt iater. Een staaldraad over den weg RILLAND-BATH. Zaterdagnacht jl. was over den weg in den Hogerwaard- er e®n staaldraad gespannen. Een Br tegen aan' doch daar het ,!'*W?araan de draad wa* heves- dte antl /n gr0nLd Jgerukt werd- lieP Nederlanders in verband met wapen handel gearresteerd. De Luiksche politie heeft twee te Amsterdam woonachtige Nederlanders gearresteerd, een handelsverteg'enwoor- d ger en een koopman, alsmede een Griek en een Luikschen wapenhande laar, die zich schuldig hebben gemaakt aan levering van wapens naar Zuid- Amerika. Het onderzoek wordt voortgezet. HET HERDERLIJK SCHRIJVEN VAN DEN BISSCHOP VAN BERLIJN. Antwoord van" de „Angrifi". De „Angriff" wijdt een beschouwing aan den laatsten herderlijken brief van den bisschop van Berlijn, graaf Konrad von Preysing, waarin deze de beken de beschuldig'ngen jegens den staat herhaalde in verband met wat de on derdrukking van het katholicisme ge acht wordt en dien hij besloot met er op te wijzen, dat door de beperkingen die in Duitschland opgelegd worden aan het openbare optreden van het ka thol cisme de „Angriff" merkt op, dat het hier alleen het politieke ka tholicisme betreft „de eenheid van de Duitsche natie ten zeerste bedreigd wordt." De „Angriff" vraagt nu, of b s- schop Konrad von Preysing en de an dere Duitsche bisschoppen het voor nemen hebben, hun geloovigen op te roepen tot tegenstand tegen de een heid van de Duitsche natie, omdat het de hoogere geestelijkheid onmogelijk gemaakt wordt onrust onder het volk te wekken. „Wij zijn, zoo merkt het blad op, :n staat duizendvoudig aan te toonen, dat de roomsche prelaten niet voor het christendom maar voor politieke voor rechten strijden en dat zij bereid zijn voor deze rechten den vrede van een volk op te offeren. In plaats van hemelsche genade en sacramenten en het is nog geen gc- loovige in Du tschland verboden die in ontvangst te nemen trachten zij de paudelijke staatsleerstelldngen te pro- pageeren en een politiek katholicisme te verspreiden dat de eenheid van het Duitsche volk in gevaar brengt." Scandinavische bladen in beslag genomen. Uit Berlijn wordt gemeld: Alle Deensche bladen en een aantal bladen uit de over ge Scandinavische landen zijn gister door de Gestapo in beslag genomen wegens het publiceeren van een karikatuur, dat beleedigend werd geacht voor den minister Goering' en voor Schacht. EEN AANVAL OP HET FASCISME. Uit Kaapstad wordt gemeld: In het laatste nummer van „The Edu cational News of South Africa", het offi- cieele orgaan van den Zuid-Afrikaan- schen Onderwijzersbond, wordt een ver woede aanval gedaan op het fascisme, waarbij er bij onderwijzers op aange drongen wordt niet toe te staan, dat het fascisme onbelemmerd het land binnen dringt, en tegen bureaucratische tus- schenkomst van overheidswege op school op te komen. „Het kan niet ontkend worden, dat het fascisme zich uitbreidt, aldus luidt een hoofdartikel. „Op het oogenblik heeft het reeds half Europa in zijn greep en zijn voelhorens strekken zich uit tot bijna alle landen ter wereld Zuid-Afrika incluis. „De onderwijzers, die de hoeders zijn van kennis en cultuur en deze versprei den onder kinderen en jonge menschen, zien zich heden ten dage, of zij het wil len of niet en of zij het inzien of niet, tegenover den onverbiddelijken keus ge plaatst: toe te staan, dat het fascisme zich onbelemmerd ontwikkelt en zijn vernietigend werk verricht, of zich ac tief daartegen te verzetten. Het is mis schien niet mogelijk of wenschelijk voor onderwijzers zich in een politieken strijd tegen het fascisme te werpen, maar het is hun plicht en hun voorrecht te voor komen, dat het binnendringt in het rijk van ideeën en in de practijk van opvoed kunde. Een overwinning van het fascis me beteekent een zegepraal van geweld, van onverdraagzaamheid, van physieke, moreele en intellectueele slavernij. Het houdt in het einde van cultuur en be schaving. Het verspreidt zich snel. Wat kunnen onderwijzers doen om het tegen te houden? „Zij moeten hun leerlingen aanmoedi gen vrijuit te denken, te becritiseeren, te vragen, te twijfelen en vrij spel te geven aan hun verbeeldingsvermogen". Dit hoofdartikel wordt ondersteund door een aantal andere artikelen, o.m. getiteld; „De geschiedenis, zooals de na zi s haar zien „De wetenschap onder fascistisch bewind" en „Aanhalingen van barbarisme". ACHTERUITGANG DER AUTOMOB5ELPRODUCTIE. Uit New-York wordt gemeld: De terugslag van de dal'ng der con junctuur komt tot uiting in de ontwik keling van de automobiel-productie, welke in November volgens een voor- loopige raming ongeveer 320,000 wa gens bedroeg, hetgeen in plaats van de sm^EN gwros^RIE -^SFLI SN CJ - Vi >T FC ÏA«PTGEI 'V-8 - 100 L AS HEN rM - ME- EDAAL- KCHE ZELF* FORD V-8 W gewoonlijke seizoensstijging, vergele ken met de vorige maand, 10,000 stuks minder is. In het afgeioopen jaar was de productie in November vergeleken met de vorige maand 170,000 en ver geleken met dezelfde maand in 1935 132,000 stuks hooger. De productie s dus niet alleen voor het eerst dit jaar onder die van het vorige jaar geblëven, doch ook onder die vin 1935. Het ongunstige resultaat van Novem ber is in de eerste plaats veroorzaakt door de Fordfabrieken, welke in tegen stelling met andere fabrieken nog steeds niet met de massafabricatie van de nieuwe modellen begonnen zijn. De productie der Fordbedrijven varieert den laatsten tijd tusschen 1.000 en 3.000 wagens per week, terwijl de General Motors Corporation daarentegen meer dan 40.000 en de Chryslerfabrieken meer dan 20.000 wagens per week fa- briceeren. In de eerste elf maanden van dit jaar bedroeg de totale automobielproductie in de Vereenigde Staten 4.44 millioen stuks vergeleken met 3.97 millioen in dezelfde periode van het vorige jaar, 3.61 millioen in dezelfde periode van 1935, en 2.59 millioen in de eerste elf maanden van 1934 en tegen slechts 1.27 millioen stuks in de eerste elf maanden van 1932. Als gevolg van de onbevredigende re sultaten van den laatsten tijd zijn de Amerikaansche productieramingen voor het geheele jaar 1937 opnieuw herzien. Terwijl men in het begin van de tweede helft van dit jaar de jaarlijksche pro ductie raamde op 5 K millioen stuks, en zelfs nog in October door den vice- voorzitter van den bond van Ameri kaansche automobielfabriekanten een productie werd voorspeld van meer dan 5 millioen stuks, raamt men op het oogenblik de totale productie op slechts 4.7 a 4.8 millioen wagens, zoodat de Amerikaansche automobielindustrie de m 1929 behaalde recordproductie van 5.36 millioen stuks ook dit jaar, in te genstelling met de oorspronkelijke ver wachtingen niet zal halen. Staatsambtenaressen mogen geen schoonheidsmiddelen meer gebruiken. Het vrouwelijke personeel van het pas ingestelde bureau voor de huisvesting te New York is in opschudding gebracht doordat de directeur het gebruik van schoonheidsmiddelen verboden heeft. O.a. mogen de dames haar nagels niet meer rood lakken, terwijl zij slechts in donkere, eenvoudige jurken op het bu reau mogen verschijnen. GROOTE BIGGENSMOKKELARIJ ONTDEKT. Einde der vorige week hebben, naar thans bekend wordt, de grensbeambten met behulp van de rijksveldwacht en de marechaussee uit B a a r 1 e - N a s s a u, een belangrijke varkenssmokkelarij ont dekt. Op den Chaamschen weg tusschen het z.g. Hoog Huis en de Fransche Baan, zag de grensbewaking des nachts een groote vrachtauto komen uit de richting van de Belgische grens. De chauffeur ne geerde het roode lantaarn-stop-signaal en poogde bovendien een douanier en een rijksveldwachter te overrijden. Een snelle mobilisatie leidde tot een intrin sieke achtervolging, die uitliep in een schuur van een landbouwer te Chaam. De smokkelaar werd er aangetroffen met een leege auto. De „lading" liep knorrend rond en het kostte heel wat moeite om de 163 krulstaartjes knorrend en schreeuwend in het halfduister van den grooten stal te vangen. De smokke laar ontkende natuurlijk den frauduleu- zen invoer van deze „ongemerkte'' big gen, maar dat hielp niet; de burgemees ter liet hem na verhoor in arrest stellen. Den volgenden dag is hij voor den officier van justitie te Breda geleid. (De Grondwet). Fraude door steuntrekkende musici. Naar men zich herinnert, is te Am sterdam in het begin van de maand No vember een fraude aan het licht geko men, gepleegd door musici, die onder steund werden door maatschappelijken steun. Aan het toen aan het licht geko men geval van misdrijf werd een onder zoek ingesteld, dat, naar men schatte, eenige maanden in beslag zou nemen. Van het politiebureau aan de Stadhou derskade werden de inspecteur Vorst man en de rechercheur van Beurden voor zes maanden uit den gewonen dienst genomen en met dit bijzondere opsporingswerk belast. Thans zijn zes a acht gevallen in behandeling, doch door de loslippigheid van tal van verhoorde personen is dit getal gegroeid tot een zestigtal, zoodat men verwachten kan, dat alle tachtig steuntrekkende musici aan dit onrechtmatig steuntrekken schuldig zijn. Het onderzoek gaat over de laatste jaren, terwijl de bedragen die onrecht matig van den steun werden genoten, tusschen de 200 en 800 gulden varieer den. Men is echter nog maar aan het be gin van een zaak, die zeer uitgebreide naspeuringen zal vergen, Groote brand 'te Schinveld. Door onbekende oorzaak is gistermid dag brand uitgebroken in de schuur en stallen van de boerderij van den land bouwer Arets, gelegen in de kom van Schinveld. In totaal zijn vier stallen, een schuur en den achterbouw van de boer derij in vlammen opgegaan. De schade, welke vrij groot is, wordt door verzeke ring gedekt.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 7