GEMENGD NIEUWS.
BUITENLAND.
BELGIE. i
DU1TSCHLAND.
ZUID-AFRIKA.
VER. STATER.
RIJDT FORD V-8-100 STALEN CARROSSERIE - VEILIGHEIDSGLAS RONDOM - MECHANISCHE ZELF
BEKRACHTIGENDE REMMEN - „DE VEILIGHEID VAN STAAL TUSSCHEN WIEL EN PEDAAL" - RIJDT FORD
V-8-100 STALEN CARROSSERIE - VEILIGHEIDSGLAS RONDOM - MECHANISCHE ZELFBEKRACHTI
GENDE REMMEN - „DE VEILIGHEID VAN STAAL TUSSCHEN WIEL EN PEDAAL" - RIJDT FORD V-8 - 100
STALEN CARROSSERIE - VEILIGHEIDSGLAS RONDOM - MECHANISCHE ZELBEKRACHTIGENDE REMMEN
-„DE VEILIGHEID VAN STAAL TUSSCHEN WIEL EN PEDAAL"-RIJDT FORDjjPs- 100 STALEN CARROS
SERIE-VEILIGHEIDSGLAS RONDOM-MECHANISCHE ZELFBEI^\CHTIGB®E REMMEN-„DE VEILIGHEID
VAN STAAL TUSSCHEN WIEL EN PET^L"-fiJ&T FORD V»100 "^tfALEN CARROSSERIE - VEILIG
HEIDSGLAS RONDJ
TUSSCHEN WIE],
RONDOM-ME
WIEL EN PEDA|
CHANISCHE,
RIJDT FORfl^-8
BEKR^pmiGENE
V-8 - 100 STi
GENDE REMMEjf
A - MECHANISCHE 2
PEC^\L"-J»T FO
Ï0KZ ELIjPKRACh
IJDT FORD V-8 -' 11
I-MECHANIS0BE ZELIjP?KRACHTIG
>EDAAL" - RIJDT FORD V-8 -' 100»ST,
jisc^e zel™<rachtigenöP%#en *r
FORD»8-1QÉ^0 SraEN JRRRO
^CHTIO&IDE RöÉMENjrDENMGH
SEMM# „DJfiPILIGJffiD VmlhéKL T
<S ROl
E REMflEy^DE VEILIGHEID VAN STAAL
OSSERIE - VEILIGHEIDSGLAS
EILIGHEID VAN STAAL TUSSCHEN
- VEILIGHEIDSGLAS RONDOM-ME-
STAAJfflOSSCHEN WIEL EN PEDAAL -
LAS»NDOM - MECHANISCHE ZELF-
CypPwiEL EN PEDAAL" - RIJDT FOBD
- MECHANISCHE ZELFBEKF
- VEILIGE
STALEN CARR
-„DE VEILIGHEID VAN STAAL
SERIE-VEILIGHEIDSGLAS RON
VAN STAAL TUSSCHEN WIEL
HEIDSGLAS RONDOM-MECHANISCHE ZELFBEKRACHTIG
TUSSCHEN WIEL EN PEDAAL" - RIJDT FORD V-8 - 10
RONDOM - MECHANISCHE ZELFBEKRACHTIGENDE
WIEL EN PEDAAL" - RIJDT FORD V-8-100 STALE
CHANISCHE ZELFBEKRACHTIGENDE REMMEN - ,,Dj
RIJDT FORD V-8-100 STALEN CARSÉ^SERI
BEKRACHTIGENDE REMMEN - „DE VElJ&HEIDJ^N
V-8 - 100 STALEN CARROSSERIE - VEILIG»D,
VAjgraPTTUSSCHEN WIEL EN PEDAAL" - RIJDT FORD V-8
DSOÉAS RONDOM - MECHANISCHE ZELFBEKRACHTIGENDE
SQÉEN WIEL EN PEDAAL"-RIJDT FORD V-8-100 STALEN,
MECHANISCHE ZELFBEKRACHTIGENDE REMMEN - „DE
EDAAL"-RIJDT FORD V-8-100% STALEN CARROSSE
GENDE REMMEN
STALEN CAfiiOS
-„DE
SERI
VAN SI
HEIDS
TUSS
RON
WIEL
CHANI
)E VEU
DE REMMEN - „DE VEILIGHEI
TALEN CARROSSERIE - VEII
-„DE VEILIGHEID VAN ST
SSERIE - VEILIGHEIDSGLAS
EIDVAN STAAL TUSSCHEN
TGLAS RONDOM-ME
ftAlipiSSCHEN WIEL EN PED
AS RONDO
CHEpWIEL
ru<
Eli
GHE1
L TU5
S R<
N V» El
CHA^gpRE ZELFBEKRACHTIGENDE REA
BpAAL"-RIJDT FORD V-8-100 STALEN jSfcR<
E ZELFBEKRACHTIGENDE REMMEN - „DE V&\G\
RIJDT FORD V-8-100 STALEN CARROSSERIE-JllLK
TOM
EN PI
iNISCI
RIJJ.
RIJDT FORD
ANISCI||pÈLFBEKRACHTI.
-RIJC|§P?5RD V-8 - 100%
LFBEKR/WITIGENDE REMMEN
V-8 - 1®T% STALEN CARROS-
ENDE REMMEN-„DE VEILIGHEID
STALjÉfoCARRQSSERIE - VEILIG*
N - JgJF/EILIGHEID VAN STAAL
CARROpERIË - VEILIGHEIDSGLAS
E VEILIGHEID VAN STAAL TUSSCHEN
RIE-VEILIGHEIDSGLAS RONDOM-ME-
VAN STAAL TUSSCHEN WlEL EN PEDAAL -
IDSGLAS RONDOM - MECHANISCHE ZELF-
BEKRACHTIGENDE REMMEN - „DE VEILIGHEID VAPSI». TUSSCHEN WIEL EN PEDAAL" - RIJDT FORD
V-8-100 STALEN CARROSSERIE - VEIUGHEIC^0KS RONDOM - MECHANISCHE ZELFBEKRACHTI
GENDE REMMEN - „DE VEILIGHEID VAN STAAL TUSSCHEN WIEL EN PEDAAL" - RIJDT FORD V-8 - 100
STALEN CARROSSERIE - VEILIGHEIDSGLAS RONDOM - MECHANISCHE ZELFBEKRACHTIGENDE REMMEN
-„DE VEILIGHEID VAN STAAL TUSSCHEN WIEL EN PEDAAL"-RIJDT FORD V-8-100 STALEN CARROS*
SERIE-VEILIGHEIDSGLAS RONDOM-MECHANISCHE ZELFBEKRACHTIGENDE REMMÊ^^^^ILIGHEID
VAN STAAL TUSSCHEN WIEL EN PEDAAL"-RIJDT FORD V-8 - 100 VEILIG.
HEIDSGLAS RONDOM-MECHANISCHE ZELFBEKRACHTIGENDya^ppPPBTvEIUGHEID VAN STAAL
TUSSCHEN WIEL EN PEDAAL" - RIJDT FORD V-8 - IQO^^iwfCARROSSERIE - VEILIGHEIDSGLAS
RONDOM - MECHANISCHE ZELFBEKRACHTIGENMg^WffiEN - „DE VEILIGHEID VAN STAAL TUSSCHEN
WIEL EN PEDAAL"-RIJDT FORD V-8-100 ST^SN CARROSSERIE-VEILIGHEIDSGLAS RONDOM-ME*
CHANISCHE ZELFBEKRACHTIGENDE REMMEN - „DE VEILIGHEID VAN STAAL TUSSCHEN WIEL EN PEDAAL
NEDERLANDSCHE FORD AUTOMOBIEL FABRIEK - AMSTERDAM
OFFICIAL FORD DEALER te Goes: M. DE DREU Co's Autom. en Garage Ondern.
N.V., Nieuwstraat 21-3; te Middelburg: M. DE DREU Co's Automobiel en Garage
Ondern. N.V., Noordstraat 14.
«te deel samenvalt met Hansweert
Goes. Leendertse woont bovendien aan
het traject, terwijl Eggebeen m Wol-
faartsdijk woont. Eggebeen is nadat hij
éc vergunning had ontvangen, onmiddel
lijk begonnen te concurreeren door de
t»rieven te verlagen en de diensiregehsa
te wijzigen, zoodat hij vlak voor Leen
dertse rijdt.
Pleiter beroept zich op een rLon. Be
sluit, waarbij een dergelijke overmaat
van vervoer op een traject wordt aige-
Men behoeft met Eggebeen niet te
doen te hebben, want deze heeft zich op
den dienst niet ingesteld. Hij rijdt met
bassen van een ander, n.l. van J. van
Fraassen te Goes en de chauffeurs zijn
niet van hem, maar van Van ^Fraassen.
Dit is voor geen tegenspraak vatbaar.
Pleitee verzocht da vergunning aan Eg-
gebeen te ontnemen en te geven aan
Leendertse.
Namens Eggebeen trad op de heer N.
Kraak Steemaün ten. v. d. Ned. Bond van
Autobusdiensten, te Den Haag. Hij be
gon met te zeggen dat Eggebeen geen
gewone aanvrager was. Eggebeen heeft
destijds toen hij de vergunning Wolfaarts-
dijksche veerGoes kreeg, op aandrang
van Ged. Staten onmiddellijk den dienst
aangevangen, omdat de trein 15 Mei den
dienst staakte. Hij had mogen wachten
tot de Kroon uitspraak had gedaan, Dan
had echter die streek een jaar zonder
vervoermiddel gezeten.
Het Kroon besluit viel voor Eggebeen
ongunstig uit. Dat is door allen betreurd,
o.a. door den minister van waterstaat,
die beloofde als het kon, Eggebeen scha
deloos te stellen :ok door den Com
missaris der Koningin in Zeeland en het
college van Ged. Staten. Het is dus niet
te verwonderen, dat nu zich de gelegen
heid voordoet, men deze ook heeft aan
gegrepen. Als Eggebeen de vergunning
houdt, verandert er niets bij den thans
bestaanden toestand. Als Eggebeen de
vergunin gniet houdt, is er ondanks alles
wat er gezegd is, geen oplossing van het
vervoersvraagstuk op dat traject, want
van Kapelle af even verder dan Schore,
blijven dan toch nog over hetzelfde tra
ject tot Goes drie ondernemers rijden
uit Ierseke, Weweldinge en Hansweert.
Men stelt de zaak dus onjuist voor.
Onjuist ook is het om te spreken van
concurrentie in dienstregeling en tarie
ven. Daarin is immers de ondernemer
niet vrij, maar gebonden aan de goed
keuring van Ged. Staten, thans van den
Rijksinspecteur.
Het is ook onjuist dat Eggebeen over
het grootste gedeelte van het traject
van Leendertse komt. Het traject Ril
land-BathGoes is 30 km, waarvan er
slechts 11 met Leendertse samenvallen
een toestand die men overal aantreft, bv.
HardegarijpLeeuwarden en Irnsum
Leeuwarden, waar ook diverse autobus
sen denzelfden straatweg voor een deel
volgen om de stad te bereiken.
Een beeid hoezeer mr. Hartog over
drijft, geeft de statistiek van de ont
vangsten op het gedeelte SchoreGoes.
Daar wordt per jaar nog geen 200 gulden
ontvangen. Dit is te onderzoeken omdat
krachtens art. 31 van het R.A.P. de on
dernemers per maand hun vervoer aan
den Rijksverkeersinspecteur moeten op
geven.
Het is juist dat Eggebeen nog geen
bussen aanschafte, geleerd door vroegere
droeve ervaring. Hij heeft domicilie ge
kozen bij v. Fraassen, maar is zelf de on
dernemer. Hij chauffeert zelf en de an
dere chauffeur v. d. Kreeke is nog nooit
in dienst van v. Fraassen geweest. Dat
is dus weer mis. Inderdaad woont Egge
been in Wolfaartsdijk, maar is dat een
bezwaar? Waar moet dan de A.T.O. wo
nen, die diverse lijnen in verschillende
deelen des lands heeft? Maar als het van
belang is, kan pleiter mededeelen, dat,
indien Eggebeen de vergunning houdt, hij
zich te Krabbendijke gaat vestigen. Hij
woont dan „te midden zijns volks".
Maar dit zijn alle zaken, die de kern
der kwestie niet raken. De inspecteur-
generaal heeft in tegenstelling met an
dere keeren in deze zaak een tweeledig
advies gegeven. Het eene is: „geef het
traject aan Leendertse. Het tweede: „als
Eggebeen het houdt, geef hem een ver-
voerverbod Schore—Goes". Dit is hoogst
merkwaardig. Anders houdt deze auto
riteit zich strak aan zijn ééne advies. Nu
niet. Hij laat dus de mogelijkheid voor
Eggebeen open. Dit feit spreekt voor
zichzelf. Eggebeen heeft tegen de opleg
ging van dat vervoerverbod geen be
zwaar, vooral niet omdat hij van plan is
den nieuwen weg (reeds in aanleg) te
gaan berijden, waardoor hij van Schore
niet meer over het traject-Leendertse
rijdt, maar langs een geheel andere rou
te (veel korter) naar Goes gaat. Over
dien nieuwen weg kan Leendertse niet
rijden, want daar staan geen huizen.
Pleiter toont met een kaart aan hoe de
nieuwe situatie dan wordt. Hij hoopt,
dat de Raad van State de Kroon zal ad-
viseeren Eggebeen in het genot van de
vergunning te laten.
Hierna repliceerden nog de heeren De
Hooi) en mr. Hartog die kort door den
heer oteemann werden beantwoord.
De koninklijke beslissing komt iater.
Een staaldraad over den weg
RILLAND-BATH. Zaterdagnacht jl.
was over den weg in den Hogerwaard-
er e®n staaldraad gespannen. Een
Br tegen aan' doch daar het
,!'*W?araan de draad wa* heves-
dte antl /n gr0nLd Jgerukt werd- lieP
Nederlanders in verband met wapen
handel gearresteerd.
De Luiksche politie heeft twee te
Amsterdam woonachtige Nederlanders
gearresteerd, een handelsverteg'enwoor-
d ger en een koopman, alsmede een
Griek en een Luikschen wapenhande
laar, die zich schuldig hebben gemaakt
aan levering van wapens naar Zuid-
Amerika.
Het onderzoek wordt voortgezet.
HET HERDERLIJK SCHRIJVEN VAN
DEN BISSCHOP VAN BERLIJN.
Antwoord van" de „Angrifi".
De „Angriff" wijdt een beschouwing
aan den laatsten herderlijken brief van
den bisschop van Berlijn, graaf Konrad
von Preysing, waarin deze de beken
de beschuldig'ngen jegens den staat
herhaalde in verband met wat de on
derdrukking van het katholicisme ge
acht wordt en dien hij besloot met er
op te wijzen, dat door de beperkingen
die in Duitschland opgelegd worden
aan het openbare optreden van het ka
thol cisme de „Angriff" merkt op,
dat het hier alleen het politieke ka
tholicisme betreft „de eenheid van
de Duitsche natie ten zeerste bedreigd
wordt." De „Angriff" vraagt nu, of b s-
schop Konrad von Preysing en de an
dere Duitsche bisschoppen het voor
nemen hebben, hun geloovigen op te
roepen tot tegenstand tegen de een
heid van de Duitsche natie, omdat het
de hoogere geestelijkheid onmogelijk
gemaakt wordt onrust onder het volk
te wekken.
„Wij zijn, zoo merkt het blad op, :n
staat duizendvoudig aan te toonen, dat
de roomsche prelaten niet voor het
christendom maar voor politieke voor
rechten strijden en dat zij bereid zijn
voor deze rechten den vrede van een
volk op te offeren.
In plaats van hemelsche genade en
sacramenten en het is nog geen gc-
loovige in Du tschland verboden die in
ontvangst te nemen trachten zij de
paudelijke staatsleerstelldngen te pro-
pageeren en een politiek katholicisme
te verspreiden dat de eenheid van het
Duitsche volk in gevaar brengt."
Scandinavische bladen in beslag
genomen.
Uit Berlijn wordt gemeld:
Alle Deensche bladen en een aantal
bladen uit de over ge Scandinavische
landen zijn gister door de Gestapo in
beslag genomen wegens het publiceeren
van een karikatuur, dat beleedigend
werd geacht voor den minister Goering'
en voor Schacht.
EEN AANVAL OP HET FASCISME.
Uit Kaapstad wordt gemeld:
In het laatste nummer van „The Edu
cational News of South Africa", het offi-
cieele orgaan van den Zuid-Afrikaan-
schen Onderwijzersbond, wordt een ver
woede aanval gedaan op het fascisme,
waarbij er bij onderwijzers op aange
drongen wordt niet toe te staan, dat het
fascisme onbelemmerd het land binnen
dringt, en tegen bureaucratische tus-
schenkomst van overheidswege op
school op te komen.
„Het kan niet ontkend worden, dat
het fascisme zich uitbreidt, aldus luidt
een hoofdartikel. „Op het oogenblik
heeft het reeds half Europa in zijn greep
en zijn voelhorens strekken zich uit tot
bijna alle landen ter wereld Zuid-Afrika
incluis.
„De onderwijzers, die de hoeders zijn
van kennis en cultuur en deze versprei
den onder kinderen en jonge menschen,
zien zich heden ten dage, of zij het wil
len of niet en of zij het inzien of niet,
tegenover den onverbiddelijken keus ge
plaatst: toe te staan, dat het fascisme
zich onbelemmerd ontwikkelt en zijn
vernietigend werk verricht, of zich ac
tief daartegen te verzetten. Het is mis
schien niet mogelijk of wenschelijk voor
onderwijzers zich in een politieken strijd
tegen het fascisme te werpen, maar het
is hun plicht en hun voorrecht te voor
komen, dat het binnendringt in het rijk
van ideeën en in de practijk van opvoed
kunde. Een overwinning van het fascis
me beteekent een zegepraal van geweld,
van onverdraagzaamheid, van physieke,
moreele en intellectueele slavernij. Het
houdt in het einde van cultuur en be
schaving. Het verspreidt zich snel. Wat
kunnen onderwijzers doen om het tegen
te houden?
„Zij moeten hun leerlingen aanmoedi
gen vrijuit te denken, te becritiseeren,
te vragen, te twijfelen en vrij spel te
geven aan hun verbeeldingsvermogen".
Dit hoofdartikel wordt ondersteund
door een aantal andere artikelen, o.m.
getiteld; „De geschiedenis, zooals de na
zi s haar zien „De wetenschap onder
fascistisch bewind" en „Aanhalingen
van barbarisme".
ACHTERUITGANG DER
AUTOMOB5ELPRODUCTIE.
Uit New-York wordt gemeld:
De terugslag van de dal'ng der con
junctuur komt tot uiting in de ontwik
keling van de automobiel-productie,
welke in November volgens een voor-
loopige raming ongeveer 320,000 wa
gens bedroeg, hetgeen in plaats van de
sm^EN gwros^RIE -^SFLI
SN CJ
- Vi
>T FC
ÏA«PTGEI
'V-8 - 100
L
AS
HEN
rM - ME-
EDAAL-
KCHE ZELF*
FORD V-8 W
gewoonlijke seizoensstijging, vergele
ken met de vorige maand, 10,000 stuks
minder is. In het afgeioopen jaar was
de productie in November vergeleken
met de vorige maand 170,000 en ver
geleken met dezelfde maand in 1935
132,000 stuks hooger. De productie s
dus niet alleen voor het eerst dit jaar
onder die van het vorige jaar geblëven,
doch ook onder die vin 1935.
Het ongunstige resultaat van Novem
ber is in de eerste plaats veroorzaakt
door de Fordfabrieken, welke in tegen
stelling met andere fabrieken nog
steeds niet met de massafabricatie van
de nieuwe modellen begonnen zijn. De
productie der Fordbedrijven varieert
den laatsten tijd tusschen 1.000 en 3.000
wagens per week, terwijl de General
Motors Corporation daarentegen meer
dan 40.000 en de Chryslerfabrieken
meer dan 20.000 wagens per week fa-
briceeren.
In de eerste elf maanden van dit jaar
bedroeg de totale automobielproductie
in de Vereenigde Staten 4.44 millioen
stuks vergeleken met 3.97 millioen in
dezelfde periode van het vorige jaar,
3.61 millioen in dezelfde periode van
1935, en 2.59 millioen in de eerste elf
maanden van 1934 en tegen slechts 1.27
millioen stuks in de eerste elf maanden
van 1932.
Als gevolg van de onbevredigende re
sultaten van den laatsten tijd zijn de
Amerikaansche productieramingen voor
het geheele jaar 1937 opnieuw herzien.
Terwijl men in het begin van de tweede
helft van dit jaar de jaarlijksche pro
ductie raamde op 5 K millioen stuks,
en zelfs nog in October door den vice-
voorzitter van den bond van Ameri
kaansche automobielfabriekanten een
productie werd voorspeld van meer dan
5 millioen stuks, raamt men op het
oogenblik de totale productie op slechts
4.7 a 4.8 millioen wagens, zoodat de
Amerikaansche automobielindustrie de
m 1929 behaalde recordproductie van
5.36 millioen stuks ook dit jaar, in te
genstelling met de oorspronkelijke ver
wachtingen niet zal halen.
Staatsambtenaressen mogen geen
schoonheidsmiddelen meer gebruiken.
Het vrouwelijke personeel van het pas
ingestelde bureau voor de huisvesting
te New York is in opschudding gebracht
doordat de directeur het gebruik van
schoonheidsmiddelen verboden heeft.
O.a. mogen de dames haar nagels niet
meer rood lakken, terwijl zij slechts in
donkere, eenvoudige jurken op het bu
reau mogen verschijnen.
GROOTE BIGGENSMOKKELARIJ
ONTDEKT.
Einde der vorige week hebben, naar
thans bekend wordt, de grensbeambten
met behulp van de rijksveldwacht en de
marechaussee uit B a a r 1 e - N a s s a u,
een belangrijke varkenssmokkelarij ont
dekt. Op den Chaamschen weg tusschen
het z.g. Hoog Huis en de Fransche Baan,
zag de grensbewaking des nachts een
groote vrachtauto komen uit de richting
van de Belgische grens. De chauffeur ne
geerde het roode lantaarn-stop-signaal
en poogde bovendien een douanier en
een rijksveldwachter te overrijden. Een
snelle mobilisatie leidde tot een intrin
sieke achtervolging, die uitliep in een
schuur van een landbouwer te Chaam.
De smokkelaar werd er aangetroffen
met een leege auto. De „lading" liep
knorrend rond en het kostte heel wat
moeite om de 163 krulstaartjes knorrend
en schreeuwend in het halfduister van
den grooten stal te vangen. De smokke
laar ontkende natuurlijk den frauduleu-
zen invoer van deze „ongemerkte'' big
gen, maar dat hielp niet; de burgemees
ter liet hem na verhoor in arrest
stellen. Den volgenden dag is hij voor
den officier van justitie te Breda geleid.
(De Grondwet).
Fraude door steuntrekkende musici.
Naar men zich herinnert, is te Am
sterdam in het begin van de maand No
vember een fraude aan het licht geko
men, gepleegd door musici, die onder
steund werden door maatschappelijken
steun. Aan het toen aan het licht geko
men geval van misdrijf werd een onder
zoek ingesteld, dat, naar men schatte,
eenige maanden in beslag zou nemen.
Van het politiebureau aan de Stadhou
derskade werden de inspecteur Vorst
man en de rechercheur van Beurden
voor zes maanden uit den gewonen
dienst genomen en met dit bijzondere
opsporingswerk belast. Thans zijn zes a
acht gevallen in behandeling, doch door
de loslippigheid van tal van verhoorde
personen is dit getal gegroeid tot een
zestigtal, zoodat men verwachten kan,
dat alle tachtig steuntrekkende musici
aan dit onrechtmatig steuntrekken
schuldig zijn.
Het onderzoek gaat over de laatste
jaren, terwijl de bedragen die onrecht
matig van den steun werden genoten,
tusschen de 200 en 800 gulden varieer
den. Men is echter nog maar aan het be
gin van een zaak, die zeer uitgebreide
naspeuringen zal vergen,
Groote brand 'te Schinveld.
Door onbekende oorzaak is gistermid
dag brand uitgebroken in de schuur en
stallen van de boerderij van den land
bouwer Arets, gelegen in de kom van
Schinveld. In totaal zijn vier stallen, een
schuur en den achterbouw van de boer
derij in vlammen opgegaan. De schade,
welke vrij groot is, wordt door verzeke
ring gedekt.