SIROOP ZEELAND. KRONIEK van den DAG. Gevaarlijk spel jHtUttw to ttfesi TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT (W.O. DE COESCHE CRT.) VAN DONDERDAG 9 DECEMBER 1937. No. 29». «IMENLAR0. Het vaccinatievraagstuk. De provinciale begrooting voor 1938. HARDNEKKIGE HOEST, BRONCHITIS BiyBi BHJggpviIWordt vewrolgd) Engeland en de Petroleum. Er wordt nog steeds en hoe kan het anders in alle landen van Europa veel geprakkizeerd over de kwestie er petroleum-voorziening in oorlogs ij Petroleum is in de monderne oorlogvoe- ring een onontbeerlijk product. Men her innert zich, dat tijdens den oor og ra Abessynië de leden van den Volkenbond het niet aan durfden Italië deze vloei stof te onthouden. Men vreesde, dat Mussolini als een kat in het nauw zijn toevlucht zou nemen tot politiek-mi- litaire sprongen, welke een nieuwen we reldoorlog hadden kunnen ontketenen. Dit feit bewijst meer dan wat °°k, hoe ontzaglijk belangrijk het olie-probleem is geworden. Een correspondent van het hngelsche blad de „Times" heeft dezer dagen uit eengezet. hoe Engeland er ten deze voor staat. Evenals Duitschland, Italië en Frankrijk, zou Engeland zich, wat de productie van petroleum opeigen gebied betreft, kunnen beklagen over een verschrikkelijke spaarzaamheid der natuur, zoo schrijft hij. Maar de Britsche handel heeft zich meester gemaakt van meer dan 20 van de petroleum-pro- ductie ter wereld van de bron af, en op die wijze wordt een zekere continuïteit van petroleum-voorziening gegaran deerd. Bovendien heeft Engeland 4.3 mil- lioen ton aan tankschepen, een vloot welke slechts te vergelijken is met de Amerikaansche. Behalve de militaire strategische waarde van het feit, dat En geland controle oefent op een zoo groot deel van de petroleum-bronnen en van het transport, vloeit hieruit natuurlijk ook nog een groot financieel voordeel uit voort, dat in de tientallen millioenen ponden sterling per jaar beloopt. Engeland zal in oorlogstijd waar schijnlijk meer petroleum noodig hebben dan in vredestijd, ondanks een embargo voor particulier gebruik. In 1936 werd in totaal 2546 milioen gallon petroleum (inclusief ruwe olie) in Engeland inge voerd voor eigen gebruik. Hiervan kwa men 1112 millioen gallon (38.3 uit Venezuela en Nederlandsch West-Indië, en 544 millioen gallon of 18.7 uit Iran. Daarop volgen de V. S. met 10.2 Roe menië en Mexico met 6 Irak met 5 en Rusland met 3 Het overgroo- te deel van deze petroleum werd aange voerd door Britsche firma's uit bronnen onder hiin eigen controle. Zou bijvoor beeld de aanvoer uit Rusland, Roemenië en Irak afgesneden worden, dan zouden Britsche firma's elders hun aanvoer kun nen vergrooten. Voor den aanvoer van de noodige petroleum zou, gerekend acht reizen per jaar per tankschip, een vloot van 1,875,000 ton noodig zijn, en zooals gezegd heeft Engeland een grooter vloot. Engeland en Frankrijk zijn gunstiger gelegen voor den aanvoer van petroleum dan andere landen, daar de aanvoer over den Atlantischen Oceaan natuurlijk vei liger is dan die langs de andere route: het Suezkanaal. De aanvoer van petroleum is voor En geland dus geen bijzonder zorgwekkend vraagstuk. Engeland weet ook wat er te bereiken is met buizen. Het vraagstuk van de berging van de petroleum is moeilijker. Tanks boven den grond kun nen niet gecamoufleerd worden, omdat zij altijd een schaduw werpen, welke uit de lucht gemakkelijk waargenomen kan worden. Ondergrondsche tanks zijn duur. Moderne tankterreinen worden daarom zóó aangelegd dat één in brand gevlogen tank de andere niet kan aansteken, om dat de afstand tusschen de tanks onder ling te groot is. Opgemerkt dient ook nog dat stookolie niet gemakkelijk tot ont vlamming wordt gebracht. Raffinaderijen leveren een ander deli caat probleem op, omdat deze ingewik kelde bedrijven zeer kwetsbaar zijn. Het is echter te hopen dat de vernietigende kracht van het vliegtuig overschat wordt. Uli bet Eagcslseh yês PAUL TEEMT. 58). - „Maar moeder wel. Heeft u wel eens gedacht aan haar gebroken leven? Ik hield van haar en. „Ik begin u te begrijpen. Het is vreemd dat uw moeder nooit verdacht werd van haar werken voor den baron, „Uw menschen zijn allemaal gekken, behalve Sylvester, zei ze minachtend „Nu ter zake. U kunt me enorm hel pen. U moet vele geheimen van den ba ron kennen. Ik ben niet van plan u geld aan te bieden". „Dank u", zei ze droogjes. „U vraagf om ronduit te spreken en u zult uw zin hebben. U wenscht met mijn heer Hallam te trouwen?' „Ja", antwoordde ze zachtjes. „Ik vraagt het niet uit louter nieuws gierigheid, maar gelooft u dat u met hem gelukkig zoudt worden? U zult al tijd de gedachte behouden dat u een Duitsche Hij, aarzelde en keek haar niet aan. „Spion riep ze uitdagend. U hoeft uw woorden niet te weg'en. Hij zal het nooit weten, behalve als u ine verraadt „Of de baron", zei hij veelbeteeke- nend. „Ik heb zijn mond gesnoerd". De minister van sociale zaken merkt op in zijn memorie van antwoord inzake het wetsontwerp tot verlenging van den geldigheidsduur van tijdelijke bepalingen betreffende de vaccinatie: Uit hetgeen in het Voorloopig Verslag der Tweede Kamer is medegedeeld, is het den minister duidelijk geworden, dat de bedoeling, die bij de regeering voor zit met de instelling eener staatscom missie ter bestudeering van het vac cinatievraagstuk, in meer dan een op zicht is misverstaan. Het is de bedoeling, aan de in te stel len staatscommissie op te dragen, haar arbeid met grooten spoed te verrichten. Minder dan een half jaar kan haar daar voor echter bezwaarlijk worden g'eiaten, wanneer het al mogelijk zal blijken .n dat tijdsbestek haar taak te volbrengen. Indien men dan voorts rekening houdt met den tijd, dien de overweging der voorstellen van de staatscommissie aan de regeering zal kosten, en met den tijd, die met de behandeling van een nieuwe wette'ijke regeling gemoeid zal zijn, dan moet het zeer betwijfeld wor den, of deze nieuwe regeling inderdaad op 1 Januari 1939 in werking zal kun nen treden. Daarom heeft de minister het voor zichtigheidshalve wenschelijk geacht, den termijn van de opschorting thans op twee jaar te stellen. Het spreekt intus- schen vanzelf, dat hij al hetgeen in zijn vermogen is zal doen om dien termijn zooveel mogelijk te verkorten. De meening van vele leden dat de instelling van een staatscommissie over bodig zou zijn, omdat de medisch-hy- g'iënische zijde van deze aangelegenheid voor een beslissing volkomen rijp zou zijn, kan de minister niet .deelen. We bestaat er bij een zeer groote meerder heid der medici eenstemmigheid over de wenschelijkheid van de vaccinatie, maar die eenstemmigheid strekt zich ader- minst uit tot de vraag, op welke wijze een behoorlijke vaccinatie-toestand van ons land kan worden verkregen. Boven dien is deze laatste vraag niet alleen van medisch-hygienischen aard, doch heeft zij ook zeer belangrijke staatkun dige en staatsrechtelijke kanten. De regeering acht het niet raadzaam een staatscommissie in het leven te roe pen van een eenzijdig politiek-staats- rechtelijk karakter, die haar medisch- hygiënische voorlichting uit de adviezen van den gezondheidsraad zou moeten putten. Naar het oordeel der regeering moet de opvatting van verscheidene leden, dat de staatscommissie van ruime sa menstelling zal moeten zijn en dat daar in, naast medici leden met staatsrechte lijke en staatkundige scholing zullen moeten worden opgenomen, als de juis te worden beschouwd. NASSAUFILM 1938- Een geluidssmalfilm ter gele genheid van het a.s. regeerings- jubileum van H. M. de Koningin Naar wij vernemen is jhr. mr. E. C. Thomassen a Thuessink van der Hoop van Slochteren, burgemeester van Slochteren (Gr.), die een groot kenner is van de geschiedenis van ons koninklijk huis, sedert eenigen tijd bezig met de samenstelling van een leiddraad voor een Nassaufilm, welke ter gelegenheid van het komende regeeringsjubileum van H. M. de Koningin als geluidssmal film zal worden vervaardigd door de fa briek „Zuiderfilm" te Venlo. Jhr. Thomassen, die voor historische studies herhaaldelijk de Nassaulanden bezocht en daar vele plaatselijke histo rieschrijvers onder zijn persoonlijke re laties telt, is .bijna met zijn arbeid ge- De admiraal was verbaasd Hij be greep niets van dit mooie meisje. Dood kalm bekende ze haar liefde voor een man en haar bedoeling om hem het koste wat het wilde, te winnen, aan een vreemdeling. „Zoodra ik met mijnheer Haliam ge trouwd ben, zal ik u a'ies vertellen wal ik weet. Ik zal den baron in uw handen overleveren en er zijn nog anderen cok-" zei ze veelbeteekenend. „Hoe kan ik u helpen?" vroeg hij on geduldig. „Het is niet aan mij om voorstellen te doen". „Geeft mijnheer Hallam niets om u?" „Ais ik maar eenmaal Guy Hallam's vrouw ben, zal ik zijn liefde winnen en behouden", zei ze met zelfvertrou wen. „Dat geloof ik", zei hij met bewonde ring; „Misschien zal ik uw hulp heelemaa1 niet noodig hebben". Valda dacht aan de kussen van den vorigen avond. „Maar ik wil zekerheid hebben. Mijnheer Hal lam zou zijn leven voor Engeland willen geven. Ovdttuig hem, dat het in het be lang van zijn land is om. Ze hield op en werd plotseling vuur rood. „Arm kind. Ik geloof dat je niet rea liseert wat je doet", zei hij vriendelijk. „Bovendien, wat voor reden kan ik Hal lam opgeven?" „Die moet u zelf uitvinden, als u mij reed, Zijn bedoeling is een reisfilm te maken met een sterken historischen in slag, zoodat zij tevens kan dienen als gids voor Nederlanders, die ter plaatse de stamlanden van ons vorstenhuis wil len leeren kennen en verder als histori sche en geografische voorlichting voor het Nederlandsche volk, dat van de schoolbanken af betrekkelijk schaarsch over de afstamming der Nassaus en hun stamlanden is ingelicht. Voor de samenstelling van het draai boek onderneemt genoemde filmonder neming binnenkort een oriënteeringsreis naar de stamlanden. Van de zijde der Duitsche spoorwegen en plaatselijke autoriteiten is alle medewerking toege zegd om de opnemingen op vlotte wijze te kunnen doen geschieden. De exploitatie en distributie van de Nassaufilm is zoodanig opgezet, dat het Nederlandsche volk in al zijn lagen ook in de overzeesche gewesten in de gelegenheid gesteld wordt, een mooi brok historie van ons vorstenhuis ver filmd te zien. Het ligt daarbij in de be doeling, dat de film door Oranje- en nationale vereenigingen zal worden ver toond. Indien de Nassaufilm aan de ver wachtingen voldoeiit, zal op dezelfde wijze een Oranjefilm worden vervaar digd, welke hoofdzakelijk in Frankrijk zal worden opgenomen. De benoeming van professor, dr. C. W. Vollgraff. Professor dr. C. W. Vollgraff, hoog leeraar in de Grieksche taal en letter kunde aan de rijksuniversiteit te Utrecht verzoekt ons in verband met. het bericht van zijn benoeming tot bui tengewoon lid van de Koninklijke Aca demie van België mede te deelen, dat de daarin vervatte aankondiging van zijn voordracht over „De groot-Nederland- sche opvatting over de nationale ge schiedenis van Belgieë op een misver stand berust. Prof. Vollgraff zal voor loopig in het geheel geen voordracht houden. Bovendien ligt het genoemde onderwerp buiten zijn terrein. Kerstpakketten vcor opvarenden van Hr, Ms, ,<Jchan Maurits van Nassau". Ter gelegenheid van het Kerstfeest kunnen postpakketten worden verzon den naar de opvarenden van Hr. Ms. flottieljevaartuig' „Johan Maurits van Nassau", op de voorwaarden en tegen de tarieven geldende voor het gewone binnenlandsche verkeer. Het maximum gewicht bedraagt 10 kg: Bij de adresseering dienen alleen de naam van den geadresseerde en die van het oorlogsschip, maar niet de plaats varf bestemming te worden aangegeven. Over het geheele adres moeten twee elkaar snijdende lijnen getrokken wor den. De zending zal door het m.s. „Marnix van St. AldegonHe" in volle zee aan de „Johan Maurits van Nassau" worden overgegeven. De pakketten moeten uiterlijk op 14 December a.s. te Amsterdam c.s. aan wezig zijn. Te laat ontvangen pakketten zullen als onbestelbaar worden behan deld. '-"rr-n DE INVOER VAN BOTER IN BELGIë, Men deelt ons van bevoegde zijde mede, dat het aan Nederland toekomen de aandeel in het algemeen contingent voor den invoer van boter in België ge durende December 1937 68.750 kg be draagt, welke hoeveelheid uiterlijk 31 December in België moet zijn ingevoerd. De aandacht wordt erop gevestigd, dat met ingang van'4 December jl., de taxe de license is verhoogd van 4 op 5.50 Belg. franken. Het aan Nederland toekomende aan deel'in den invoer gedurende de maand November werd geheel verbruikt, zoo dat hiervan geen overschot beschikbaar is. maar niet verraadt. Geef me uw woord van eer daarop en ook uw belofte, dat u me met al uw macht zult helpen en dan „En dan?" vroeg hij Zacht. „Dan zal ik u vertrouwen. Vandaag zult u alles weten wat ik weet. Ik heb thuis papieren papieren, die aan mijn moeder hebben toebehoord. U zult ze hebben", riep ze heftig. ,^Mijn God", mompelde hij binnens monds, Zulk een liefde grensde aan razernij. Hij had wel eens in boeken van zulk een groote passie gelezen, maar in het wer kelijke leven. Ze scheen niet meer kalm te kunnen denken. Ze was trotsch op haar liefde en miste alle schaamtegevoel. In vele opzichten was ze een Heiden en toch had hij een gevoel van bewondering voor haar, ze was als een wilde, vechtend voor den man, dien Ze beg'eerde. Hij begon over Hallam te denken. Ze had hem een voorstel gedaan dat hij niet durfde weigeren en zij was bereid waf ze wist te verkoopen. Hij vermoedde, dat de inlichtingen, die zij kon verschaf fen, van onschatbare waarde zouden zijn. „De baron heeft me verteld van de plannen van den Duitschen Geheimen Dienst in geval van oorlog", antwoord de zij en herhaalde toen het laatste woord „oorlog" met een nadruk, die hij niet kon laten op te merken. (Vervolg). Thans laten wij een en ander volger over het algemeen verslag der afdee- lingen en het antwoord daarop van Ged. Staten inzake de BOOTDIENSTEN. Een lid meende dat de op de Wester- schelde zou kunnen worden volstaan met vier diensten nl. Vl ssingenBres kens, NeuzenEllewoutsdijk, Walzoor denHansweert en een veer bij het land van Saeftinge. Aangedrongen werd van verschillen de zijden op het opheffen van de lijn Neuzen Vlissing en Gewezen werd ook op de wensche lijkheid dat het Rijk de lijn op de Oos- terschelde overneemt en een ander lid vroeg op nieuw attentie voor de par- t culiere lijn ZierikzeeiColijnspfaat, die als de Noordbevelandsche brug e; mocht komen voor de bewoners van het eiland Schouwen en Duiveland, een belang van niet te onderschatten be- teekenis zou zijn. Gevraagd werd of voor de lijn Vlis- singenNeuzen niet eveneens ,als voor de andere lijnen tariefsverlaging moge lijk 's. Naar aanleiding van verschillende vra gen werden verschillende vergelijkende cijfers gegeven inzake het personenvr- voer in 1536 en 1937 beide gedurende de maanden Januari tot en met Septem ber; voor de lijn NeuzenViissingen is dat voor 1936 2767 eerste en 20620 tweede klasse, voor 1937 resp. 2466 en 19,340. De opbrengst van het passagiersver voer was v.an 1933 tot en met 1936 resp. f 33,612; f 36.636; f 32,662 en f 30,482. Gezien dezen regelmatigen terugganp is een raming van f 27,000 voor 1938 aan den hoogen kant. Het passagiersvervoer op de gesub- sid eerde lijnen w.as als volgt: Lijn Viis singenBreskens in 1936 88,639 eerste en 184,301 tweede klasse tegen 96,68': en 196,580 in 1937; lijn NeuzenHoe- dekenskerke in 1936 resp. 7074 en 50,764 en in 1937 9387 en 53.081; lijn HansweertWalzoorden in 1936 5200 en 51,036, in 1937 5570 en 52.250. Het jaar 1937 is voor 'het seizoenver- voer een topjaar geweest en het 's da vraag of de toeneming, die vermoede lijk het gevolg is van de tariefsverlaging van blijvenden aard zal zijn. Dan moet men nog denken aan de plannen tot af schaffing van het steigerrecht voor de passagiers van de lijn HanswertiWa.1- --zoorden, waarmede ruim f 7000 gemoeid is en ten slotte op de overweging om de tarieven voor goederen- en veever voer te wijzigen. Er was in een der afdeelingen een lid dat verontrust s over den Zondags dienst op de lijn ViissingenBreskens. Eerst 5 nu 6, straks misschien nog meer vaarten. Op grond zijner overtui ging wenscht hij tegen de geleidelijke uitbre ding te protesteeren. Van de zij de van Ged. St.aten werd hierop ge antwoord, dat de vermeerdering van het aantal vaarten op aandrang van den minister is tot stand gekomen. Ged. Staten hebben het alleen gedaan om in een noodzakelijke behoefte te voor zien. De meerderheid van de leden van de Provinc ale Staten staat, naar deze spreker van meening is, in dezen wel achter het college. Het ligt volgens dit zelfde lid van G. S. niet op den weg van het college om weer voor te stel len de lijn ViissingenNeuzen op te heffen. Zoodra echter n euw materiaal moet worden aangeschaft bijv,, bij on bruikbaarheid van de „Schouwen" z,al zulks nader onder het oog moeten wor den gezien. Bij eventueele opheffing van het postvervoer, dat ook is aange- „Zoo", zei hij. „Het is zijn bedoeling dat voornamelijk door mij de inlichtingen zullen worden verschaft, als de oorlog verklaard is", ging ze voort. Kon hij deze overeenkomst wel met haar aangaan? De admiraal was een op rechte eerlijke Engelschman en hoewel zijn plichten hem in contact brachten met de schaduwzijde van de menschelijke na tuur, kon hij toch zelf geen Ieelijke streek uithaein. Hij was al ver gegaan door Hallam te dwingen om werk te doen, dat hij zoo innig' verachtte en hij had dit gedaan, met middelen, die hem zelf tegen stonden, „Ik moet een paar uur tijd hebben om er over te denken", zei hij eindelijk. „U veracht me. U ziet er tegen op om mijnheer Hallam aan een vrouw als ik ben te helpen. U denkt, dat ik hem on gelukkig zal maken. Maar daarin ver gist u zich. Mijn verleden is donker, maar de toekomst zal anders zijn. In mijn hart verlang ik om eerlijk te leven. Eens zal ik HaTam alles vertellen als ik zeker van hem ben. Hi; zal me dan geen verwijten doen. hij zal vergeten dat ik ooit Duitschland geholpen heb als hij bedenkt, wat ik voor zijn land heb ge daan". „Arm kind!" „U hoeft geen medelijden met me te hebben", riep ze driftig. „Wilt u vanavond bij ons komen di- neeren?" Sedert meer dan 30 jaar wordt Siroop Fatnel door doktoren gewaardeerd als een betrouw- baar geneesmiddel ter bestrijding van en andere aandoeningen der ademhalingsorganen KLEINE FLACON ƒ1.15 GROOTE FLACON ƒ1.90 (Ingez. Med.J stipt, zal nader overleg dienen te wor den gepleegd. Men moet daar echter niet op vooruit, loopen. Naar aanleid ng van een wensch van een der leden om de vergoeding' van 0,60 per dag. welke het personeel ontvangt ingeval van detacheering, te verhoogen, deelen Ged. Staten mede, dat zij reeds eenigen tijd geleden be sloten het détacheergeld van f 0.65 resp. f 0,50 te brengen op f 1 resp. f 0,75 per dag. doch uitsluitend voor gevallen, dat niet de geheele equipage wordt gedetacheerd, doch slechts één man Het is Ged. Staten evenwel be kend, dat deze zaak wederom n een dezer dagen gehouden vergaderitig van de Commissie voor georganiseerd over leg is ie sprake geeweest. Naar anleiding van opmerkingen ter zake antwoSrden Ged. Staten, dat na het invoeren van de tariefsverlaging er opmerkelijk meer passagiers in de eer ste klasse reizen. Bij vergrooting van de ruimte voor de tweede klasse op de booten van de lijn ViissingenBres kens zal daarmede ter dege rekening moeten worden gehouden. Bescherming van de trappen op de Motoreerbooten is, volgens Ged. Stalen niet wel moge lijk, De bestuurbaarheid van de sche pen schijnt daardoor te verminderen. Verder is vanwege Ged. Staten op gemerkt, dat de overlast door opdringe rige agenten van verschillende vervoers ondernemingen tijdens de overvaart, zoo mede die, ontstaan door het. maken van muziek, niet groot is te achten. De directeur kan het moeilijk verbieden, daar deze menschen even goed als de andere passagiers betalen. Het vervoer van de A.T.O. geschiedt per eigen boot en is tot groote schade van de bootdiensten. Ged. Staten kunnen het evenwel niet verhinderen. V eerdiensten. In verband met opmerkingen gemaakt over de resultaten van het veer Kort- geneWolphaartsdijk antwoorden Ged. Staten, dat er geen sprake van is, dat dit veer „de Provincie een zoet winstje verschaft". Gelijk overigens als bekend mag worden verondersteld, worden de baten uit den dienst gereserveerd in ver band met den voorgenomen bouw van een brug, zoodat uiteindelijk het zoet van deze winsct niet aan de Provincie, doch zeer bepaald aan de bewoners van Noord-Beveland ten goede zal komen, in de tweede plaats is ten onrechte de gedachte gewekt, dat inden de brug er niet komt, de tarieven zeker zullen worden herzien. Alsdan toch zullen be langrijke voorzieningen aan de steigers en aanlegplaatsen moeten geschieden en zal bovendien zeer waarschijnlijk tot den bouw van een of twee nieuwe boo ten dienen te worden overgegaan en tot de daardoor noodzakelijke uitbreiding van personeel, zoodat tariefsverlaging op grond van de gunstige bedrijfsuit- komsten uitgesloten moet worden ge acht. Zij keek hem verbaasd aan. „Met uw vrouw?", vroeg ze. „Ja. Ze zal u na de lunch schrijven. Zij zal het prettig vinden kennis met u te maken". „Wilt u me in kennis brengen met uw vrouw? Vindt u me dan niet zoo slecht?" „U is de dochter van Glyn en ik ge- looi, dat de omstandigheden u tegen ge werkt. hebben." Hij stak hartelijk zijn hand uit en toen zij die greep, zag hij, dat er tranen in haar oogen stonden. „Ik wou, dat u met- Hallam kon trou wen zonder mijn hulp. Als hij het later zou ontdekken, zou het tragisch zijn „Ik wil het er op wagen. Denkt u, dat u vanavond uw besluit genomen hebt?" „Ik denk het wel". De admiraal zweeg even, hij zag er tegen op te gaan zeggen, wat hij voelde dat hij zeggen moest. „Als de oorlog spoedig uitbreekt, zult u dan de voorschriften van den baron opvol gen?" Ze kromp ineen alsof hij haar geslagen had. Begreep hij niet hoe ze verlangde om van alles af te zijn? Ja, hij begreep het wel, maar de belangen van zijn land ging'en voor alles. Duitschland moest met zijn eigen wapens bestreden wor den.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 5