SIROOP
ZEELAND.
KRONIEK van den DAG.
Gevaarlijk spel
jHtUttw to ttfesi
TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT (W.O. DE COESCHE CRT.) VAN DONDERDAG 9 DECEMBER 1937. No. 29».
«IMENLAR0.
Het vaccinatievraagstuk.
De provinciale begrooting voor
1938.
HARDNEKKIGE HOEST,
BRONCHITIS
BiyBi
BHJggpviIWordt vewrolgd)
Engeland en de Petroleum.
Er wordt nog steeds en hoe kan
het anders in alle landen van Europa
veel geprakkizeerd over de kwestie er
petroleum-voorziening in oorlogs ij
Petroleum is in de monderne oorlogvoe-
ring een onontbeerlijk product. Men her
innert zich, dat tijdens den oor og ra
Abessynië de leden van den Volkenbond
het niet aan durfden Italië deze vloei
stof te onthouden. Men vreesde, dat
Mussolini als een kat in het nauw
zijn toevlucht zou nemen tot politiek-mi-
litaire sprongen, welke een nieuwen we
reldoorlog hadden kunnen ontketenen.
Dit feit bewijst meer dan wat °°k, hoe
ontzaglijk belangrijk het olie-probleem
is geworden.
Een correspondent van het hngelsche
blad de „Times" heeft dezer dagen uit
eengezet. hoe Engeland er ten deze voor
staat. Evenals Duitschland, Italië en
Frankrijk, zou Engeland zich, wat de
productie van petroleum opeigen
gebied betreft, kunnen beklagen over
een verschrikkelijke spaarzaamheid der
natuur, zoo schrijft hij. Maar de Britsche
handel heeft zich meester gemaakt van
meer dan 20 van de petroleum-pro-
ductie ter wereld van de bron af, en op
die wijze wordt een zekere continuïteit
van petroleum-voorziening gegaran
deerd. Bovendien heeft Engeland 4.3 mil-
lioen ton aan tankschepen, een vloot
welke slechts te vergelijken is met de
Amerikaansche. Behalve de militaire
strategische waarde van het feit, dat En
geland controle oefent op een zoo groot
deel van de petroleum-bronnen en van
het transport, vloeit hieruit natuurlijk
ook nog een groot financieel voordeel
uit voort, dat in de tientallen millioenen
ponden sterling per jaar beloopt.
Engeland zal in oorlogstijd waar
schijnlijk meer petroleum noodig hebben
dan in vredestijd, ondanks een embargo
voor particulier gebruik. In 1936 werd
in totaal 2546 milioen gallon petroleum
(inclusief ruwe olie) in Engeland inge
voerd voor eigen gebruik. Hiervan kwa
men 1112 millioen gallon (38.3 uit
Venezuela en Nederlandsch West-Indië,
en 544 millioen gallon of 18.7 uit Iran.
Daarop volgen de V. S. met 10.2 Roe
menië en Mexico met 6 Irak met
5 en Rusland met 3 Het overgroo-
te deel van deze petroleum werd aange
voerd door Britsche firma's uit bronnen
onder hiin eigen controle. Zou bijvoor
beeld de aanvoer uit Rusland, Roemenië
en Irak afgesneden worden, dan zouden
Britsche firma's elders hun aanvoer kun
nen vergrooten. Voor den aanvoer van
de noodige petroleum zou, gerekend acht
reizen per jaar per tankschip, een vloot
van 1,875,000 ton noodig zijn, en zooals
gezegd heeft Engeland een grooter vloot.
Engeland en Frankrijk zijn gunstiger
gelegen voor den aanvoer van petroleum
dan andere landen, daar de aanvoer over
den Atlantischen Oceaan natuurlijk vei
liger is dan die langs de andere route:
het Suezkanaal.
De aanvoer van petroleum is voor En
geland dus geen bijzonder zorgwekkend
vraagstuk. Engeland weet ook wat er te
bereiken is met buizen. Het vraagstuk
van de berging van de petroleum is
moeilijker. Tanks boven den grond kun
nen niet gecamoufleerd worden, omdat
zij altijd een schaduw werpen, welke uit
de lucht gemakkelijk waargenomen kan
worden. Ondergrondsche tanks zijn duur.
Moderne tankterreinen worden daarom
zóó aangelegd dat één in brand gevlogen
tank de andere niet kan aansteken, om
dat de afstand tusschen de tanks onder
ling te groot is. Opgemerkt dient ook nog
dat stookolie niet gemakkelijk tot ont
vlamming wordt gebracht.
Raffinaderijen leveren een ander deli
caat probleem op, omdat deze ingewik
kelde bedrijven zeer kwetsbaar zijn. Het
is echter te hopen dat de vernietigende
kracht van het vliegtuig overschat wordt.
Uli bet Eagcslseh yês
PAUL TEEMT.
58). -
„Maar moeder wel. Heeft u wel eens
gedacht aan haar gebroken leven? Ik
hield van haar en.
„Ik begin u te begrijpen. Het is vreemd
dat uw moeder nooit verdacht werd van
haar werken voor den baron,
„Uw menschen zijn allemaal gekken,
behalve Sylvester, zei ze minachtend
„Nu ter zake. U kunt me enorm hel
pen. U moet vele geheimen van den ba
ron kennen. Ik ben niet van plan u geld
aan te bieden".
„Dank u", zei ze droogjes.
„U vraagf om ronduit te spreken en u
zult uw zin hebben. U wenscht met mijn
heer Hallam te trouwen?'
„Ja", antwoordde ze zachtjes.
„Ik vraagt het niet uit louter nieuws
gierigheid, maar gelooft u dat u met
hem gelukkig zoudt worden? U zult al
tijd de gedachte behouden dat u een
Duitsche
Hij, aarzelde en keek haar niet aan.
„Spion riep ze uitdagend. U hoeft uw
woorden niet te weg'en. Hij zal het nooit
weten, behalve als u ine verraadt
„Of de baron", zei hij veelbeteeke-
nend.
„Ik heb zijn mond gesnoerd".
De minister van sociale zaken merkt
op in zijn memorie van antwoord inzake
het wetsontwerp tot verlenging van den
geldigheidsduur van tijdelijke bepalingen
betreffende de vaccinatie:
Uit hetgeen in het Voorloopig Verslag
der Tweede Kamer is medegedeeld, is
het den minister duidelijk geworden, dat
de bedoeling, die bij de regeering voor
zit met de instelling eener staatscom
missie ter bestudeering van het vac
cinatievraagstuk, in meer dan een op
zicht is misverstaan.
Het is de bedoeling, aan de in te stel
len staatscommissie op te dragen, haar
arbeid met grooten spoed te verrichten.
Minder dan een half jaar kan haar daar
voor echter bezwaarlijk worden g'eiaten,
wanneer het al mogelijk zal blijken .n
dat tijdsbestek haar taak te volbrengen.
Indien men dan voorts rekening houdt
met den tijd, dien de overweging der
voorstellen van de staatscommissie aan
de regeering zal kosten, en met den
tijd, die met de behandeling van een
nieuwe wette'ijke regeling gemoeid zal
zijn, dan moet het zeer betwijfeld wor
den, of deze nieuwe regeling inderdaad
op 1 Januari 1939 in werking zal kun
nen treden.
Daarom heeft de minister het voor
zichtigheidshalve wenschelijk geacht,
den termijn van de opschorting thans op
twee jaar te stellen. Het spreekt intus-
schen vanzelf, dat hij al hetgeen in zijn
vermogen is zal doen om dien termijn
zooveel mogelijk te verkorten.
De meening van vele leden dat de
instelling van een staatscommissie over
bodig zou zijn, omdat de medisch-hy-
g'iënische zijde van deze aangelegenheid
voor een beslissing volkomen rijp zou
zijn, kan de minister niet .deelen. We
bestaat er bij een zeer groote meerder
heid der medici eenstemmigheid over de
wenschelijkheid van de vaccinatie, maar
die eenstemmigheid strekt zich ader-
minst uit tot de vraag, op welke wijze
een behoorlijke vaccinatie-toestand van
ons land kan worden verkregen. Boven
dien is deze laatste vraag niet alleen
van medisch-hygienischen aard, doch
heeft zij ook zeer belangrijke staatkun
dige en staatsrechtelijke kanten.
De regeering acht het niet raadzaam
een staatscommissie in het leven te roe
pen van een eenzijdig politiek-staats-
rechtelijk karakter, die haar medisch-
hygiënische voorlichting uit de adviezen
van den gezondheidsraad zou moeten
putten.
Naar het oordeel der regeering moet
de opvatting van verscheidene leden,
dat de staatscommissie van ruime sa
menstelling zal moeten zijn en dat daar
in, naast medici leden met staatsrechte
lijke en staatkundige scholing zullen
moeten worden opgenomen, als de juis
te worden beschouwd.
NASSAUFILM 1938-
Een geluidssmalfilm ter gele
genheid van het a.s. regeerings-
jubileum van H. M. de Koningin
Naar wij vernemen is jhr. mr. E. C.
Thomassen a Thuessink van der Hoop
van Slochteren, burgemeester van
Slochteren (Gr.), die een groot kenner is
van de geschiedenis van ons koninklijk
huis, sedert eenigen tijd bezig met de
samenstelling van een leiddraad voor
een Nassaufilm, welke ter gelegenheid
van het komende regeeringsjubileum
van H. M. de Koningin als geluidssmal
film zal worden vervaardigd door de fa
briek „Zuiderfilm" te Venlo.
Jhr. Thomassen, die voor historische
studies herhaaldelijk de Nassaulanden
bezocht en daar vele plaatselijke histo
rieschrijvers onder zijn persoonlijke re
laties telt, is .bijna met zijn arbeid ge-
De admiraal was verbaasd Hij be
greep niets van dit mooie meisje. Dood
kalm bekende ze haar liefde voor een
man en haar bedoeling om hem het
koste wat het wilde, te winnen, aan een
vreemdeling.
„Zoodra ik met mijnheer Haliam ge
trouwd ben, zal ik u a'ies vertellen wal
ik weet. Ik zal den baron in uw handen
overleveren en er zijn nog anderen
cok-" zei ze veelbeteekenend.
„Hoe kan ik u helpen?" vroeg hij on
geduldig.
„Het is niet aan mij om voorstellen te
doen".
„Geeft mijnheer Hallam niets om u?"
„Ais ik maar eenmaal Guy Hallam's
vrouw ben, zal ik zijn liefde winnen
en behouden", zei ze met zelfvertrou
wen.
„Dat geloof ik", zei hij met bewonde
ring;
„Misschien zal ik uw hulp heelemaa1
niet noodig hebben". Valda dacht aan
de kussen van den vorigen avond. „Maar
ik wil zekerheid hebben. Mijnheer Hal
lam zou zijn leven voor Engeland willen
geven. Ovdttuig hem, dat het in het be
lang van zijn land is om.
Ze hield op en werd plotseling vuur
rood.
„Arm kind. Ik geloof dat je niet rea
liseert wat je doet", zei hij vriendelijk.
„Bovendien, wat voor reden kan ik Hal
lam opgeven?"
„Die moet u zelf uitvinden, als u mij
reed, Zijn bedoeling is een reisfilm te
maken met een sterken historischen in
slag, zoodat zij tevens kan dienen als
gids voor Nederlanders, die ter plaatse
de stamlanden van ons vorstenhuis wil
len leeren kennen en verder als histori
sche en geografische voorlichting voor
het Nederlandsche volk, dat van de
schoolbanken af betrekkelijk schaarsch
over de afstamming der Nassaus en hun
stamlanden is ingelicht.
Voor de samenstelling van het draai
boek onderneemt genoemde filmonder
neming binnenkort een oriënteeringsreis
naar de stamlanden. Van de zijde der
Duitsche spoorwegen en plaatselijke
autoriteiten is alle medewerking toege
zegd om de opnemingen op vlotte wijze
te kunnen doen geschieden.
De exploitatie en distributie van de
Nassaufilm is zoodanig opgezet, dat het
Nederlandsche volk in al zijn lagen
ook in de overzeesche gewesten in
de gelegenheid gesteld wordt, een mooi
brok historie van ons vorstenhuis ver
filmd te zien. Het ligt daarbij in de be
doeling, dat de film door Oranje- en
nationale vereenigingen zal worden ver
toond. Indien de Nassaufilm aan de ver
wachtingen voldoeiit, zal op dezelfde
wijze een Oranjefilm worden vervaar
digd, welke hoofdzakelijk in Frankrijk
zal worden opgenomen.
De benoeming van professor,
dr. C. W. Vollgraff.
Professor dr. C. W. Vollgraff, hoog
leeraar in de Grieksche taal en letter
kunde aan de rijksuniversiteit te
Utrecht verzoekt ons in verband met.
het bericht van zijn benoeming tot bui
tengewoon lid van de Koninklijke Aca
demie van België mede te deelen, dat de
daarin vervatte aankondiging van zijn
voordracht over „De groot-Nederland-
sche opvatting over de nationale ge
schiedenis van Belgieë op een misver
stand berust. Prof. Vollgraff zal voor
loopig in het geheel geen voordracht
houden. Bovendien ligt het genoemde
onderwerp buiten zijn terrein.
Kerstpakketten vcor opvarenden van
Hr, Ms, ,<Jchan Maurits van Nassau".
Ter gelegenheid van het Kerstfeest
kunnen postpakketten worden verzon
den naar de opvarenden van Hr. Ms.
flottieljevaartuig' „Johan Maurits van
Nassau", op de voorwaarden en tegen
de tarieven geldende voor het gewone
binnenlandsche verkeer. Het maximum
gewicht bedraagt 10 kg:
Bij de adresseering dienen alleen de
naam van den geadresseerde en die van
het oorlogsschip, maar niet de plaats
varf bestemming te worden aangegeven.
Over het geheele adres moeten twee
elkaar snijdende lijnen getrokken wor
den.
De zending zal door het m.s. „Marnix
van St. AldegonHe" in volle zee aan de
„Johan Maurits van Nassau" worden
overgegeven.
De pakketten moeten uiterlijk op 14
December a.s. te Amsterdam c.s. aan
wezig zijn. Te laat ontvangen pakketten
zullen als onbestelbaar worden behan
deld. '-"rr-n
DE INVOER VAN BOTER IN BELGIë,
Men deelt ons van bevoegde zijde
mede, dat het aan Nederland toekomen
de aandeel in het algemeen contingent
voor den invoer van boter in België ge
durende December 1937 68.750 kg be
draagt, welke hoeveelheid uiterlijk 31
December in België moet zijn ingevoerd.
De aandacht wordt erop gevestigd,
dat met ingang van'4 December jl., de
taxe de license is verhoogd van 4 op
5.50 Belg. franken.
Het aan Nederland toekomende aan
deel'in den invoer gedurende de maand
November werd geheel verbruikt, zoo
dat hiervan geen overschot beschikbaar
is.
maar niet verraadt. Geef me uw woord
van eer daarop en ook uw belofte,
dat u me met al uw macht zult helpen
en dan
„En dan?" vroeg hij Zacht.
„Dan zal ik u vertrouwen. Vandaag
zult u alles weten wat ik weet. Ik heb
thuis papieren papieren, die aan mijn
moeder hebben toebehoord. U zult ze
hebben", riep ze heftig.
,^Mijn God", mompelde hij binnens
monds,
Zulk een liefde grensde aan razernij.
Hij had wel eens in boeken van zulk een
groote passie gelezen, maar in het wer
kelijke leven.
Ze scheen niet meer kalm te kunnen
denken. Ze was trotsch op haar liefde
en miste alle schaamtegevoel. In vele
opzichten was ze een Heiden en toch
had hij een gevoel van bewondering voor
haar, ze was als een wilde, vechtend
voor den man, dien Ze beg'eerde.
Hij begon over Hallam te denken. Ze
had hem een voorstel gedaan dat hij niet
durfde weigeren en zij was bereid waf
ze wist te verkoopen. Hij vermoedde,
dat de inlichtingen, die zij kon verschaf
fen, van onschatbare waarde zouden
zijn.
„De baron heeft me verteld van de
plannen van den Duitschen Geheimen
Dienst in geval van oorlog", antwoord
de zij en herhaalde toen het laatste
woord „oorlog" met een nadruk, die hij
niet kon laten op te merken.
(Vervolg).
Thans laten wij een en ander volger
over het algemeen verslag der afdee-
lingen en het antwoord daarop van
Ged. Staten inzake de
BOOTDIENSTEN.
Een lid meende dat de op de Wester-
schelde zou kunnen worden volstaan
met vier diensten nl. Vl ssingenBres
kens, NeuzenEllewoutsdijk, Walzoor
denHansweert en een veer bij het
land van Saeftinge.
Aangedrongen werd van verschillen
de zijden op het opheffen van de lijn
Neuzen Vlissing en
Gewezen werd ook op de wensche
lijkheid dat het Rijk de lijn op de Oos-
terschelde overneemt en een ander lid
vroeg op nieuw attentie voor de par-
t culiere lijn ZierikzeeiColijnspfaat,
die als de Noordbevelandsche brug e;
mocht komen voor de bewoners van
het eiland Schouwen en Duiveland, een
belang van niet te onderschatten be-
teekenis zou zijn.
Gevraagd werd of voor de lijn Vlis-
singenNeuzen niet eveneens ,als voor
de andere lijnen tariefsverlaging moge
lijk 's.
Naar aanleiding van verschillende vra
gen werden verschillende vergelijkende
cijfers gegeven inzake het personenvr-
voer in 1536 en 1937 beide gedurende
de maanden Januari tot en met Septem
ber; voor de lijn NeuzenViissingen is
dat voor 1936 2767 eerste en 20620
tweede klasse, voor 1937 resp. 2466 en
19,340.
De opbrengst van het passagiersver
voer was v.an 1933 tot en met 1936 resp.
f 33,612; f 36.636; f 32,662 en f 30,482.
Gezien dezen regelmatigen terugganp
is een raming van f 27,000 voor 1938
aan den hoogen kant.
Het passagiersvervoer op de gesub-
sid eerde lijnen w.as als volgt: Lijn Viis
singenBreskens in 1936 88,639 eerste
en 184,301 tweede klasse tegen 96,68':
en 196,580 in 1937; lijn NeuzenHoe-
dekenskerke in 1936 resp. 7074 en
50,764 en in 1937 9387 en 53.081; lijn
HansweertWalzoorden in 1936 5200
en 51,036, in 1937 5570 en 52.250.
Het jaar 1937 is voor 'het seizoenver-
voer een topjaar geweest en het 's da
vraag of de toeneming, die vermoede
lijk het gevolg is van de tariefsverlaging
van blijvenden aard zal zijn. Dan moet
men nog denken aan de plannen tot af
schaffing van het steigerrecht voor de
passagiers van de lijn HanswertiWa.1-
--zoorden, waarmede ruim f 7000 gemoeid
is en ten slotte op de overweging om
de tarieven voor goederen- en veever
voer te wijzigen.
Er was in een der afdeelingen een
lid dat verontrust s over den Zondags
dienst op de lijn ViissingenBreskens.
Eerst 5 nu 6, straks misschien nog
meer vaarten. Op grond zijner overtui
ging wenscht hij tegen de geleidelijke
uitbre ding te protesteeren. Van de zij
de van Ged. St.aten werd hierop ge
antwoord, dat de vermeerdering van
het aantal vaarten op aandrang van
den minister is tot stand gekomen. Ged.
Staten hebben het alleen gedaan om
in een noodzakelijke behoefte te voor
zien.
De meerderheid van de leden van de
Provinc ale Staten staat, naar deze
spreker van meening is, in dezen wel
achter het college. Het ligt volgens dit
zelfde lid van G. S. niet op den weg
van het college om weer voor te stel
len de lijn ViissingenNeuzen op te
heffen. Zoodra echter n euw materiaal
moet worden aangeschaft bijv,, bij on
bruikbaarheid van de „Schouwen" z,al
zulks nader onder het oog moeten wor
den gezien. Bij eventueele opheffing
van het postvervoer, dat ook is aange-
„Zoo", zei hij.
„Het is zijn bedoeling dat voornamelijk
door mij de inlichtingen zullen worden
verschaft, als de oorlog verklaard is",
ging ze voort.
Kon hij deze overeenkomst wel met
haar aangaan? De admiraal was een op
rechte eerlijke Engelschman en hoewel
zijn plichten hem in contact brachten met
de schaduwzijde van de menschelijke na
tuur, kon hij toch zelf geen Ieelijke
streek uithaein. Hij was al ver gegaan
door Hallam te dwingen om werk te
doen, dat hij zoo innig' verachtte en hij
had dit gedaan, met middelen, die hem
zelf tegen stonden,
„Ik moet een paar uur tijd hebben om
er over te denken", zei hij eindelijk.
„U veracht me. U ziet er tegen op om
mijnheer Hallam aan een vrouw als ik
ben te helpen. U denkt, dat ik hem on
gelukkig zal maken. Maar daarin ver
gist u zich. Mijn verleden is donker,
maar de toekomst zal anders zijn. In
mijn hart verlang ik om eerlijk te leven.
Eens zal ik HaTam alles vertellen als
ik zeker van hem ben. Hi; zal me dan
geen verwijten doen. hij zal vergeten dat
ik ooit Duitschland geholpen heb als hij
bedenkt, wat ik voor zijn land heb ge
daan".
„Arm kind!"
„U hoeft geen medelijden met me te
hebben", riep ze driftig.
„Wilt u vanavond bij ons komen di-
neeren?"
Sedert meer dan 30 jaar wordt
Siroop Fatnel door doktoren
gewaardeerd als een betrouw-
baar geneesmiddel ter
bestrijding van
en andere aandoeningen
der ademhalingsorganen
KLEINE FLACON ƒ1.15 GROOTE FLACON ƒ1.90
(Ingez. Med.J
stipt, zal nader overleg dienen te wor
den gepleegd. Men moet daar echter
niet op vooruit, loopen.
Naar aanleid ng van een wensch
van een der leden om de vergoeding'
van 0,60 per dag. welke het personeel
ontvangt ingeval van detacheering, te
verhoogen, deelen Ged. Staten mede,
dat zij reeds eenigen tijd geleden be
sloten het détacheergeld van f 0.65
resp. f 0,50 te brengen op f 1 resp.
f 0,75 per dag. doch uitsluitend voor
gevallen, dat niet de geheele equipage
wordt gedetacheerd, doch slechts één
man Het is Ged. Staten evenwel be
kend, dat deze zaak wederom n een
dezer dagen gehouden vergaderitig van
de Commissie voor georganiseerd over
leg is ie sprake geeweest.
Naar anleiding van opmerkingen ter
zake antwoSrden Ged. Staten, dat na
het invoeren van de tariefsverlaging er
opmerkelijk meer passagiers in de eer
ste klasse reizen. Bij vergrooting van
de ruimte voor de tweede klasse op de
booten van de lijn ViissingenBres
kens zal daarmede ter dege rekening
moeten worden gehouden. Bescherming
van de trappen op de Motoreerbooten
is, volgens Ged. Stalen niet wel moge
lijk, De bestuurbaarheid van de sche
pen schijnt daardoor te verminderen.
Verder is vanwege Ged. Staten op
gemerkt, dat de overlast door opdringe
rige agenten van verschillende vervoers
ondernemingen tijdens de overvaart,
zoo mede die, ontstaan door het. maken
van muziek, niet groot is te achten. De
directeur kan het moeilijk verbieden,
daar deze menschen even goed als de
andere passagiers betalen.
Het vervoer van de A.T.O. geschiedt per
eigen boot en is tot groote schade van
de bootdiensten. Ged. Staten kunnen
het evenwel niet verhinderen.
V eerdiensten.
In verband met opmerkingen gemaakt
over de resultaten van het veer Kort-
geneWolphaartsdijk antwoorden Ged.
Staten, dat er geen sprake van is, dat
dit veer „de Provincie een zoet winstje
verschaft". Gelijk overigens als bekend
mag worden verondersteld, worden de
baten uit den dienst gereserveerd in ver
band met den voorgenomen bouw van
een brug, zoodat uiteindelijk het zoet
van deze winsct niet aan de Provincie,
doch zeer bepaald aan de bewoners van
Noord-Beveland ten goede zal komen,
in de tweede plaats is ten onrechte de
gedachte gewekt, dat inden de brug
er niet komt, de tarieven zeker zullen
worden herzien. Alsdan toch zullen be
langrijke voorzieningen aan de steigers
en aanlegplaatsen moeten geschieden
en zal bovendien zeer waarschijnlijk tot
den bouw van een of twee nieuwe boo
ten dienen te worden overgegaan en tot
de daardoor noodzakelijke uitbreiding
van personeel, zoodat tariefsverlaging
op grond van de gunstige bedrijfsuit-
komsten uitgesloten moet worden ge
acht.
Zij keek hem verbaasd aan.
„Met uw vrouw?", vroeg ze.
„Ja. Ze zal u na de lunch schrijven.
Zij zal het prettig vinden kennis met u
te maken".
„Wilt u me in kennis brengen met uw
vrouw? Vindt u me dan niet zoo slecht?"
„U is de dochter van Glyn en ik ge-
looi, dat de omstandigheden u tegen ge
werkt. hebben."
Hij stak hartelijk zijn hand uit en toen
zij die greep, zag hij, dat er tranen in
haar oogen stonden.
„Ik wou, dat u met- Hallam kon trou
wen zonder mijn hulp. Als hij het later
zou ontdekken, zou het tragisch zijn
„Ik wil het er op wagen. Denkt u, dat
u vanavond uw besluit genomen hebt?"
„Ik denk het wel". De admiraal zweeg
even, hij zag er tegen op te gaan zeggen,
wat hij voelde dat hij zeggen moest. „Als
de oorlog spoedig uitbreekt, zult u dan
de voorschriften van den baron opvol
gen?"
Ze kromp ineen alsof hij haar geslagen
had. Begreep hij niet hoe ze verlangde
om van alles af te zijn? Ja, hij begreep
het wel, maar de belangen van zijn land
ging'en voor alles. Duitschland moest
met zijn eigen wapens bestreden wor
den.