Weer een vliegramp inlndië JO FIBBE WEERBERICHT. In Wijder Verband NUMMER 244. ZATERDAG 16 OCTOBER 1937. EERSTE BLAD. 180e JAARGANG. ilUNINLANS. Marinevliegtuig bij Banda neergestort. Vijf dooden. Wegens huwelijk is de zaak van A.S. NMma 18 OCTOBER NA 12 UUR 0 ES LOT EN. DRIE BLADER. ;provmciHU MIDDELBURGSCHË COURANT 'Dagblad Voor Middelburg, Goe» en agent schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel. Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. GOESCHE C0UBANT£ÜÜ2 Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bjj het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandscho Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 17 regels f 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, a 75 ct. bjj vooruitbetaling Adv. met „Brieven" of „Bevragen burean dezer cou rant'* 10 et. extra Bewysnommers 5 cent. Wanneer ,deze regelen onder de oogen onzer lezers zullen komen, dan is te Utrecht de zgn. „Vrijheidsbond'' bijeen teneinde te beraadslagen, hoe en wat er nu in de onmiddellijke toekomst met de rechtervleugel van de Neder- landsche vrijzinnigheid of, zoo men wil, het liberalisme wat niet volkomen identiek is moet gebeuren. Ofschoon wij zoo onze privé-meening hebben over wat men daar in Utrecht zal bekokstoven, wij zullen er ons hier niet over uitlaten; ook al niet, omdat men nooit weet wat er gebeuren kan, en zelfs het meest onverwachte zijn plaats in den loop der dingen op deze wereld heeft. En wie zich niet aan een prognose waagt, die hoeft ook niet te vreezen dat 't anders uitkomt Wait and see, zegt de Engelschman. We zullen afwachten en zien wat er van komt. Het is nu echter het juiste oogenblik, dunkt ons, om de zaak waarom het ging en gaan zal, eens in wat wijder verband te zien. Het juiste oogenblik: nadat de voorbereidende actie en agitatie ach ter den rug is, v r d a t de uitslag van het congres te Utrecht bekend is. Dit lijkt ons het goede oogenblik om even stil te staan, een hoogte te be klimmen, en zoover als ons menschelijk mogelijk is boven het strijdrumoer staande, te aanschouwen, hoe de din gen in het verband des geheels zoo als Bierens de Haan pleegt te zeggen er uit zien. Dat is ook hierom noodig: teneinde een, weliswaar onuitgesproken, maar daarom wellicht hier of daar toch opge komen, bezwaar onder de oogen te zien. Het zou namelijk heel goed kunnen wezen, dat men zich eens afgevraagd zou hebben, of ons blad den laatsten tijd aan de herrie in het liberale kamp niet meer aandacht besteed heeft, dan zij waard was. Zou men ons die vraag stellen, wij zouden antwoorden: ja en neen. Ja, zeer zeker, indien men de zaken in het ver band des geheels beschouwt, neen stel Hg niet, indien men de zaak op zichzelf neemt. Wat dit laatste betreft: ons blad is sinds zijn oprichting, nu meer dan 1 eeuw geleden, de liberale beginselen, in den ruimsten zin des woords, steeds toegedaan geweest, en men kan het weten het is dit nog. De omstandig heden hebben meegebracht, ten deele tegen onzen wil, dat wij in de nu achter ons liggende maanden na A, ook B en C hebben moeten zeggen, en wij hebben ons in het belang van de liberale idee, zooals wij dat in alle oprechtheid zagen, gekweten van wat wij meenden onzen voor de hand liggenden plicht te zijn daarin al evenmin opgestookt door wie met al te felle instemming ons bijviel, als verhinderd door wie ons, somwijlen met overschrijding van de gebruikelijke gren zen, aanviel of afviel. Maar dat alles is nu achter den rug. wij hebben gemeend in den engeren kring onzer geestverwanten te moeten doen, wat we gedaan hebben nu dient afgewacht, hoe de dingen verder zullen verfoopen. Maar dit alles geldt slechts voor en binnen den betrekkelijk kleinen kring der geestverwanten op politiek- en we reldbeschouwelijk terrein. Die kring wij zijn er ons even terdege als pijnlijk van bewust, is, als gezegd, niet groot. Klei ner zelfs dan hij, naar onze overtuiging zou behooren te zijn, wijl de gedachte die ons in dien kring tezamenbindt, en die wij toch als een hoog goed beschou wen, wezenlijk een breedere basis in het Nederlandsche volk heeft, dan uit het geringe getal harer verklaarde aan hangers wel dadelijk blijkt. Doch ook dan nog overschatten wij de beteekenis van de zaak niet. Ook dan nog weten wij zeer wel, dat de alge- meene liberale gedachte vandaag aan den dag in numeriek opzicht lang niet dat belang meer heeft als een hal ve eeuw geleden. Wij weten zeer wel, dat het socialisme bijvoorbeeld nu ge talsmatig heel veel méér beteekent (al heeft het langzamerhand in geestelijk opzicht zoo een en ander van de libe rale geestesgesteldheid weer in zich op genomen, zoodat de tegenstellingen op menig punt zeer vervaagd zijn) wij we ten ook, dat rechtzinnig-protestantsche en roomsche vakbonden in samenwer king met de politieke organisaties der verwante richtingen veel, heel veel in de Nederlandsche melk te brokken heb ben op dit oogenblik; wij zijn er ons van bewust en we hebben er te dezer plaatse reeds tegen gewaarschuwd! dat het een kardinale misvatting zou wezen te meenen, dat de nationaal-soci- alistische gedachte in Nederland afge daan zou hebben omdat Mussert met de verkiezingen harden tegenwind en daar na nog een leelijke donderbui te weer staan heeft gehad; ja wij zouden zelfs, al hoort men er niet zooveel van, willen waarschuwen voor onderschatting van het communistische gevaar, althans van den doorvretenden invloed dezer ge dachtesfeer. En in dat alles staat dan inderdaad als een onderdeeltje het belang van de liberale gedachte, staan de twee libera le partijen V.B. en V.D. samen zoo ongeveer een-tiende stemmental van het Nederlandsche kiezersvolk omvatten de! Hoezeer, van binnen-uit bekeken, het geharrewar in dien kring nu ook van belang moge zijn, van buiten af, of in het verband des geheels bezien, verliest dat belang zeer aan belangrijkheid. Wij hebben het nimmer uit het oog verloren. Wij weten, dat in de brandende pro blemen van dezen tijd, in den strijd om dictatuur of vrijheid, om ordening, pro tectie, autarkie, vrijhandel, weerloos heid of landsverdediging, kortom, op al die punten en fronten waar de levende felle politieke krijg dezer dagen uitge vochten wordt, de invloed van het ge organiseerde liberalisme waarlijk niet overschat mag worden. Wij betreuren dit. We zijn zelfs van oordeel, dat het onjuist is zoo; dat de liberale gedachte op meer invloed in het wereldgebeuren recht kan doen gelden, dan zij thans bezit. Maar, zoo zij hier onmiddellijk, om niet misverstaan te worden, aan toegevoegd: het is volledig haar eigen schuld. Zooals zoo dikwijls is het liberalisme ook nu weer, in plaats van vooruit te stormen, achter de feiten en toestanden aan komen sjokken, en zijn aanhangers, („voorvechters" zou geen passende term zijn!) onschokbaar in hun vertrouwen dat alles tenslotte wel weer op de voormalige pootjes te recht zou komen.zijn misschien zelfs nu nog niet van dien waan genezen. Zoo zijn wij ons van de huidige be trekkelijke onmachtspositie van het li beralisme waarlijk niet onbewust. En toch, hoe wonderlijk dit misschien den andersdenkende nu ook moge schij nen: Tóch is ons vertrouwen in het voortbestaan van de liberale gedachte ongeschokt. Sterker: wij weten het zé ker, dat het liberalisme als geesteshou ding onoverwinnelijk is en dus niet ver dwijnen kan. Ten hoog-ste kunnen clericalisme, com' munisme of fascisme, het tijdelijk, mis' schien zelfs voor geruimen tijd, onder drukken. Maar uitroeien, dooden of ver nietigen kan en zal men het nimmer. Het economische liberalisme in zijn carfcaturalen vorm, zooals de tegenstan ders van hot en haar dat plegen uit te teekenen, is al geheel verdwenen, en in wat het tegenwoordige liberalisme op dit terrein leert, kan ook nog best heel veel veranderen zonder dat daardoor de liberale geesteshouding in gevaar komt of zelfs maar schade lijdt. Hoe en in welke partijformaties ook tot tijdelijke uitdrukking gebracht, de hoog-voorname geesteshouding van het liberalisme is onaantastbaar. Zij zal het èl overleven, en na dezen tijd van neer gang zal er weer een van opgang komen zoo vast als een huis. Misschien niet voor de partij of de partijen, waarin het Nederlandsche liberalisme thans zijn ge organiseerde uitdrukking vindt dat kan best wezen van niet, al hopen wij °°M £aarne het beste. aar ook in het ergste geval wanho pen wij met: in welke handen de fakkel ook zal overgaan, zij zal blijven bran den en haar weldoend licht over de menschheid blijven doen uitschijnen. Omdat het wezenlijke liberalisme geen politiek systeem, geen partij, maar een geestelijk beginsel, een geestelijke pool is, daarom is het even onvernietigbaar als de magnetische aardpool, die de kompasnaald naar het Noorden trekt. Die magnetische pool kan men niet onheffen of verbieden en zelfs een ver klaring van zijn niet-bestaan of verle den-zijn, zou van geen invloed zijn. Zoo is het met de liberale idee als richtinggevende kracht in het mensche- lijke leven ook: de kompasnaald kan Noch een wetteloos bestaan, Noch het dwangjuk moet men loven: Hun, die 't juiste midden gaan Komt de zege toe van boven. ZILVEREN JUBILEUM VAN UZ GERQ-F ABRIEK. De Gero-fabriek te Zeist gaat haar 25-jarig bestaan vieren. „Gero" is thans een vertrouwde naam. Een ieder weet, dat behalve tal van smaakvolle modellen eetgerij, vele andere produc ten van wit-metaal, gepolijst of verzil verd in deze fabriek worden vervaar digd. Een kwart eeuw geleden wist nie mand nog van Gero af, behalve dan de oprichters en de veertig man, waar mede het Bedrij'f op 21 October 1912 werd begonnen. Het w,as in den tijd, dat u't het buitenland witmetalen couverts werden ingevoerd, die alhoewel ze hier hun weg vonden, niet beantwoordden aan den Nederlandschen smaak. Deze vroeg wat beters, en ze kreeg iets be ters. De Gero-fabriek verstond haar taak. Zij g,af die artistieke vormen en lijnen aan haar producten, welke het publiek met goeden smaak verlangde en daardoor kwam ook de verhoogde afzet en de hiermede gelijken tred hou dende uitbreiding van het bedrijf. Be halve het eetgerij, vorken en lepels in verschillende grootte, kregen overige artikelen, welke een behoorlijk gedek te t.afel vraagt, een plaats op het fa- bricageprogram: serv ezen, luxe-artike len en messen. Dat dit niet ineens ging ligt voor de hand. Nog maar enkele ja ren draaiend, kreeg de Gero-fabriek te kampen met de door den wereldoorlog veroorzaakte sch.aarschte aan grond stoffen, doch toen dit euvel tot het ver leden behoorde, konden de vereischte eens wat schommelen en rare afwijkin gen vertoonen, maar de pool: het libe ralisme zelf, blijft onveranderd als aan trekkingskracht bestaan. Daarom: zonder valsche opgetogen heid wanhopen wij toch niet. Zelfs nu nog niet. uitbreidingen van lieverlede worden uitgevoerd met opvoering van het aan tal werkkrachten, zoodat het bedrijf thans ongeveer 850 medewerkers telt. Het Gero-zilver heeft een terrein veroverd, waar het nog immer stand houdt. Het is zwaar verzilverd wit-me- taal, dat is samengesteld uit een all age van koper, nikkel en zink. Het Gero- alpacca bestaat uit hetzelfde metaal, dat dan echter gewoon gepolijst is, zonder verzilvering. Verschroomd heeft men het ook in den handel gebracht als gromalca, doch deze beide laatste producten zijn verdrongen door het z 1- meta, dat zes jaar geleden uitkwam. Het zilmeta, dat een alliage is v,an nik kel en chroom, heeft de eigenschap vol komen vlekvrij te zijn. Juist in drukke huishoudingen, waar men het poetsen kan achterwege laten door z'lmeta te gebruiken, heeft zilmeta zijn bestaan- recht getoond. In veel sterker mate geldt dit nog voor ziekenhuizen, hotels en scheepvaartmaatschappijen, voor welke de zilmeta-serviezen om hun goede eigenschappen een groote aan trekkelijkheid bezitten. Tot de laatste u'tbreidingen van de Gero-fabriek behoort de vervaardiging van tafelmessen. Zij worden gemaakt uit roestvrij staal met Gero-zilveren heften ofwel zilmeta-heften. De jorjg- ste uitbreiding, waarvan de buitenwe reld nog n ets heeft aanschouwd, is de fabricage van messen met heffen van hoorn, ebbenhout, imitatie-hoorn, imi tatie-ivoor enz. Deze industrie is voor Nederland geheel nieuw en de eerste producten ervan zullen in de jubileum- week in den handel komen. Een persbezoek naar aanleiding van kwart-eeuw-feest bood ons gelegen- he d kennis te maken met het fabrica- ge-proces van de Gero-producten. Zw.a- re hamers smeedden de messen, krach tige persen sloegen uit lange platen de eerste vormen voor vorken en lepels, die dan verderop telkens een andere machine passeerden, welke hen in een verder stadium van eindproduct bracht. Het Gero-tin werd op de forceerbank vorm gegeven, terwijl de géreedschap- en stempelmakerij zich de ziel van het bedrijf toonde, waar de n euwe model len en vormen aanzien en gestalte krij gen. In de jongste afdeeling werd getoond, hoe de niet-metalen heften op den an- het marinevliegkamp Moro-Krembangan (Soerabaia). In Mei van datzelfde jaar werd hij be vorderd tot mjlitie-adjudant-onderoffi- cier waarnemer, eenige maanden later tot luitenant ter zee derde klasse van de koninklijke marine reserve en in 1931 tot luitenant ter zee tweede klasse. Gerrit Jan Radstaat werd 23 Decem ber 1901 te Eede geboren en was dus 35 jaar. Hij was gehuwd en had 6 kinderen. In 1917 kwam Radstaat als leerling onderofficier in actieven dienst. Na het doorloopen der verschillende rangen werd hij 10 December 1936 sergeant majoor-telegrafist. Hij behaalde in 1936 het internationaal en een jaar later het nationaal vliegbrevet. Gerard van der Hooft, de omgekomen sergeant-vliegtuigmaker, werd 3 Maart 1909 te Recklinghausen (D.) geboren en was dus 28 jaar. Hij was gehuwd en had geen kinderen. Van der Hooft diende hier te lande als chauffeur-zeemilicien en ging in 1929 over in actieven dienst als korporaai- vliegtuigmaker. Als zoodanig ging hij in 1930 naar In- dië, behaalde daar in 1936 het marine vliegbrevet en werd nog in datzelfde jaar tot sergeant-vliegtuigmaker bevor derd. De korporaal vliegtuigmaker Pieter Leendert Boogert werd 26 juni 1912 te Den Helder geboren. Hij was dus 25 jaar. Boogert was gehuwH en had 1 kind. Als leerling vliegtuigmaker kwam hij 12 September 1929 in actieven dienst. In 1933 werd hij bevorderd tot korporaal vliegtuigmaker. In 1935 ging hij naar Indië, na hier te lande eerst nog het brevet vliegtuigmitrailleur-schutter te hebben behaald. De zeemilicien-matroos-telegrafist E. F. Nolten was een Inlandsch dienstplich tige. Hij was niet gehuwd. LANGE DELFT 103 MIDDELBURG, (Ingez. Med.) Verwachting tot morgenavond: DE BILT: Zwakke tot matige wind uit W. richtingen, half of zwaar bewolkt, aanvankelijk droog weer, later eenig© kans op regen, aanvankelijk weinig ver andering in temperatuur, later wellicht kouder. UKKEL: Zwakke tot matige wind uit W. richtingen, vrij schoon weer, tijdelijk bewolkt, plaatselijk nevel, en mistvor- ming op het laatst van den nacht. Zachte temperatuur met een nachtelijk mini mum van ongeveer 6 gr, Za. 16 Oct. Zon op: 6 h 28; onder: 17 h 03. Licht op: 17 h 33. Maan op: 15 h 16; onder: 11 h 58. Zo. 17 Oct. Zon op: 6 h 29; onder: 17 h 01. Licht op: 17 h 31. Maan op: 15 h 37; onder: 3 h 14. V.M. 19 Oct. Hoog- en Za. 16 Zo. 17 Ma. 18 Hoog- en Laagwater October. Hoogwater. 10.35 23.09 11.25 23.51 12.01 Laagwater te October. Hoogwater. 12.19 0.49 13.13 1.35 13.53 Westkapelle is 28 min 23 min. vroeger; Veere (S springtij). Za. Zo. Ma. 16 17 18 te Vlissingen: Laagwater. 4.31 17.05 5.23 17.53 6.08 18.33 Wemeldinge; Laagwater. 5.38 18.00 6.33 18.48 7.17 19.29 en Domburg 38 min. later Voor de derde maal in tien dagen tijds heeft in Indië een ernstige vliegramp plaats gehad. Nadat op 6 Oct. te Palem- bang de „Specht" neerstortte, waardoor vier menschen om het leven kwamen, en Dinsdag jl. aan de Noordkust van Ja va het marinevliegtuig T 13 in zee stort te, waarbij negen slachtoffers te betreu ren waren, is thans in de Molukken én wel nabij Banda weer een marinevlieg tuig verongelukt. Vijf personen vonden daarbij den dood. Volgens bij het dep. van marine te Batavia ontvangen bericht is het mari nevliegtuig T 1 (Fokker watervliegtuig) bij den start op de reede van Banda (tusschen Celebes en Nieuw Guinea) bij den ingang van Straat Lontor, van ge ringe hoogte in zee gevallen. Het toestel is daarbij vernield en de uit vijf perso nen bestaande bemanning om het leven gekomen. De slachtoffers, De slachtoffers zijn; de luitenant ter zee der 2e klasse der koninklijke mari ne-reserve E. van Haften, de majoor-te legrafist-vlieger G. J. Radstaat, de ser geant-vlieger G. van der Hooft, de kor poraal-vliegtuigmaker P. L. Bogert en de zeemilicien-matroos-telegrafist E. F. Nolten. De „Zuiderkruis" welke ter hulp is gesneld, heeft het toestel geborgen, als mede de lijken van vier slachtoffers. Het lijk van den luitenant ter zee Van Haf ten was hedenmorgen nog niet gevon den.. De begrafenis der slachtoffers zal op de Bandaeilanden plaats hebben. Levensbijzonderheden der slachtoffers. Eibert van Haften werd 17 Juni 1906 te Vlaardingen geboren. Hij was gehuwd. De overledene was stuurman 2e klasse bij de K.P.M. 18 Februari 1928 werd de heer Van Haften aangesteld tot militie-leerling zeewaarnemer, waarna hij reeds spoedig als zoodanig werd overgeplaatst naar j gel van het mes worden geperst en ten slotte gaf de toonkamer wel een af doende antwoord op de vraag wat de fabriek alzoo produceert. Op den jubileumdag, Donderdag 21 October, zal de directie, waarvan het oudste lid, de heer H. J. M. Simonis tot de opr chters behoort, in hotel Figi te Zeist recipieeren. Het personeel, waarvan er vijf medewerkers zijn, die met de fabriek jubileeren, lerwijl er reeds 109 langer dan 1234 jaar aan de fabriek zijn verbonden, herdenkt het feest op 30 October in „Tivoli" te Utrecht. Een gift van H, M. de Koningin. Het da^elijksch bestuur der vereeni ging tot het behoud van matuur-monu menten in Nederland, welke vereeni ging een beroep doet op het Neder landsche volk tot het bijeenbrengen van het bedrag van f 275,000, benoo- d'gd voor den aankoop van het land goed „De Imbosch", mocht vernemen, dat het H, M, de Koningin behaagd heeft voor dit doel een belangrijke gift beschikbaar te stellen. Wijziging van de verkeerswet, In de memorie van antwoord aan de Tweede Kamer inzake het ontwerp tot wijziging van de wegenverkeerswet zegt de minister o.m, het volgende: Bij het tot stand komen van de we genverkeerswet waren ingrijpende wij zigingen van het motor- en rijwielregle ment en van de motor- en rijw'elhe- schikking reeds in voorbereiding. Deze wijzigingen konden, naar toen werd gemeend, niet worden uitgesteld tot het volledig in werking treden van de wet. Zij zouden overigens voor een goed deel het doel der wet verwezen lijken en aan de opmerkingen, bij de behandeling van het wetsontwerp te berde gebracht, tegemoet komen. Nadat de noodige wijzigingen in het reglement waren aangebracht en de wijziging van de motor- en rijw'elbe- schikking was tot stand gekomen, werd begonnen aan de voorbereiding van het nieuwe wegenverkeersreglement en de wegenverkeersbeschikking. Uiteraard zouden de bepal'ngen van de bestaan de voorschriften, zooals die pas gewij zigd waren, in de nieuwe voorschriften in hoofdzaak kunnen worden overge nomen, doch het werd, om een beter en overzichtelijker geheel te verkrijgen, noodig geoordeeld het reglement en de beschikk'ng geheel om t% werken, het geen uiteraard nogal tijd vorderde. In- tusschen is thans het n'euw ontworpen reglement overeenkomstig het voor schrift der wet aan Ged. Staten ter be oordeeling gezonden. De minister ver trouwt, in het beg'n van het volgende jaar met de uiVvoeringsvoorschriften

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 1